جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert درباره محمدباقر آشتیانی

ادامه مطلب

closeدرباره محمدباقر آشتیانی

 ۱۶ شهریور یادآور درگذشت یکی از بزرگترین علما و فقهای دوران معاصر یعنی میرزا محمدباقر آشتیانی است، او بیشتر اوقات خود را صرف تالیف، تدریس و رسیدگی به امور اهل فضل می‌کرد و در زمینه‌های مختلف علمی و فقهی بیش از ۳۰ اثر از وی به یادگار مانده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به النکاح، الصوم، القضا، تعلیقاتی بر فرائد و رساله‌ای در لباس مشکوک اشاره کرد. آیت‌الله میرزا محمدباقر آشتیانی در ۱۲۸۴ خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. وی فرزند میرزا احمد آشتیانی بود، پدر وی در مدرسه سپهسالار به تدریس علوم معقول و منقول اشتغال داشت و با بیانی ساده به ارشاد و هدایت مردم می‌پرداخت و بیشتر اوقات وی به تالیف و تدریس کتاب ها و رساله های علمی صرف می‌شد. بدین ترتیب باقر آشتیانی در یک خاندان با علم و فضیلت بزرگ شد و در کنار پدرش از افاضل خاندان آشتیانی و از علمای طراز اول تهران به شمار می رفت که برای نشر آموزه های اسلامی، خدمات گرانقدری را انجام داد. محمد باقر آشتیانی، سال های طولانی در زمان حیات پدرش از طرف ایشان اداره امور مدرسه مروی را بر عهده گرفت و پس از رحلت وی متولی رسمی مدرسه مروی شد. همچنین پدربزرگ وی آیت الله محمد حسن آشتیانی یکی از بزرگترین عالمان دوران ناصرالدین شاه بود که به لحاظ علمی بر دیگر عالمان تهران پیشی گرفت و مورد توجه طبقات گوناگون جامعه بود. وی در نهضت تنباکو نقش موثری ایفا کرد و تمام قد به مبارزه با استعمار و استثمار پرداخت و زمانی که ناصرالدین شاه امتیاز انحصار توتون و تنباکو (رژی) را به یک شرکت انگلیسی اعطا کرد و پس از تحریم استعمال توتون و تنباکو به وسیله میرزا حسن شیرازی، روحانیون و علمای دیگری از جمله میرزا حسن آشتیانی هم به مخالفت با این امتیاز برخاستند. پس از آن که گفت وگوهای آشتیانی با شاه و صدراعظم بی نتیجه ماند، مبارزه اوج گرفت. ناصرالدین شاه در نامه ای از آشتیانی خواست که جهت لغو حکم تحریم میرزای شیرازی اقدام کند اما میرزای آشتیانی در پاسخی که برای وی فرستاد، حمایت خود را از حکم انقلابی میرزای شیرازی اعلام کرد. ناصرالدین شاه ابتدا از در ملایمت درآمد اما دیری نپایید که کار به خشونت گرایید و از آشتیانی خواست که از تهران خارج شود یا به طور علنی قلیان بکشد و وی، خروج از تهران را بر تسلیم مقابل خواسته ناصرالدین شاه ترجیح داد اما مردم تهران پس از اطلاع از این تصمیم شورش و با استقامت خود از خروج بزرگترین عالم شهر جلوگیری کردند. ناصرالدین شاه که وحدت و انسجام علما و پشتیبانی قاطع مردم را دید، ناچار این امتیاز استعماری را لغو کرد. رسیدن به درجه اجتهاد آیت‌الله میرزا محمدباقر آشتیانی تحصیلات اولیه خود را در تهران به پایان رساند و سپس برای رسیدن به درجه اجتهاد و ادامه تحصیلات عازم نجف شد در آنجا از محضر آیت الله مشکینی صاحب حاشیه کفایه و ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی استفاده کرد. سپس به ایران بازگشت و در مدرسه‌ مروی تهران همانند پدرش به تدریس علوم معقول و منقول پرداخت. همچنین این فقیه فرزانه در طول عمر بابرکت خود، آثار بسیاری را به رشته تحریر درآورده است که از مهم ترین آنها می توان به النکاح، کتاب الصّوم، کتاب القضا، تعلیقاتی بر فرائد و رساله‌ای در لباس مشکوک و...اشاره کرد.   خاندان آشتیانی و تولیت مدرسه مروی مدرسه مروی یکی از مهم ترین مدارس اوایل دوره قاجاریه به شمار می رود که به وسیله محمدحسین‌خان مروی‌ در ۱۲۳۱ قمری در زمینی واقع در کوچه مروی واقع در خیابان ناصرخسرو تاسیس شد، محمدحسین‌ خان مدتی بعد در تهران وفات یافت. حاج میرزا مسیح، ساختمان را وقف مدرسه علوم دینی کرد و نیز قسمتی از آن را به مسجد اختصاص داد، پس از میرزا مسیح تهرانی، شماری از علما از جمله میرزا حسن آشتیانی، ملا علی کنی، شیخ احمد آشتیانی، شیخ محمد باقر آشتیانی و در ادامه با حکم امام خمینی(ره)، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی تولیت این مدرسه بودند. اهمیت این مدرسه به اندازه ای بود که امام خمینی(ره) می گوید: مدرسه مروی "فیضیه" تهران و بزرگترین و اصیل ترین حوزه علمیه تهران بوده است. یکی از آثاری که به صورت جامع به نقش خاندان آشتیانی در تولیت این مدرسه می پردازد، کتابی با عنوان حوزه علمیه مروی و نقش آن در تاریخ معاصر نوشته حجت‌الاسلام مجید آژیده است که انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) آن را منتشر کرد. این کتاب به‌مناسبت دویستمین سالگرد تاسیس این حوزه علمیه منتشر شد که به تاریخچه این مدرسه، فعالیت‌های انجام شده و افراد مرتبط با آن می‌پردازد. در حقیقت این کتاب در چهار بخش و ۱۷ فصل به «موقعیت جغرافیایی و بانی حوزه علمیه مروی»، «متولیان حوزه علمیه مروی»، «احیاگران موقوفات مروی؛ حضرت آیت‌الله مهدوی کنی» و «مدیران ارشد موقوفات حوزه علمیه مروی» پرداخته است در یکی از فصول این اثر، زندگی نامه و نقش آیت‌الله حاج میرزا احمد آشتیانی و آیت‌الله حاج میرزا باقر آشتیانی در اداره این مدرسه که یکی از تاثیرگذارترین مدارس علمیه به شمار می رود، آورده شده است. همچنین امام خمینی(ره) در ۱۰ آذر ۱۳۵۸خورشیدی اجازه نامه ای را به میرزا محمد باقر آشتیانی در اخذ وجوه شرعیه‌ اعطا کردند و در آن مرقوم فرمودند: امید است، وجود شریف از بلیات محفوظ و به انجام وظایف دینی و اجتماعی موفق باشید و بعد، جنابعالی از طرف این جانب وکیل هستید در اخذ وجوه شرعیه و صرف آن در موارد منطبقه و ارسال ما زاد از مصرف سهم مبارک امام را نزد این جانب جهت صرف در حوزه‌های مقدسه علمیه- صانها الله تعالی عن الحدثان. در خاتمه از خدای تعالی ادامه توفیقات آن جناب را در راه ترویج شریعت مقدسه خواستارم.(۱) خاموشی سرانجام این عالم وارسته در ۱۶ شهریور ۱۳۶۳ خورشیدی در تهران دیده از جهان فروبست و در مقبره‌ آشتیانی در شهر ری به خاک سپرده شد. در ۱۶ شهریور ۱۳۶۳ خورشیدی امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت درگذشت این فقیه فرزانه و عالم مجاهد نوشت: خبر تأسف و تأثرآور رحلت عالِم متقی مهذب و فقیه ارزشمندِ متعهد، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین، مرحوم آقای حاج میرزا محمد باقر آشتیانی ـ رحمة‌اللّه‌ علیه ـ موجب نگرانی و تألم شد. اینجانب ایشان را از جوانی می‌شناختم و آنچه از ایشان دریافتم تقوا و صفای باطن و اخلاق کریمانه و اشتغال به علم و عمل بود. خاندان محترم ایشان از اساتید فقاهت و چهره‌های بارز بین علما و فقها بودند و خدمت‌ها به علم و حوزه‌های علمیه نمودند. منابع ۱- صحیفه امام خمینی (ره)، ج۱۱،صفحه ۱۶۸

more_vert مقاله دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی

ادامه مطلب

closeمقاله دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی

مقاله علمی و پژوهشی " دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علامه طباطبائی، محمدباقر بهبودی، رستاخیز، معاد جسمانی، معاد مادّی، معاد غیر مادّی، نفس پرداخته شده است چکیده مقاله حشر جسمانی ابدان از مسائل مورد اختلاف میان متکلمان و حکمای اسلامی است. طبق نظر علامه، انسانِ محشور در قیامت به واسطه نفس او از یک‌سو عینیت با انسان دنیوی و از سویی به‌واسطه بدن او مثلیتی با انسان دنیوی دارد. مرحوم محمدباقر بهبودی جسمانیت ابدان در روز قیامت را پذیرفته و ادله‌ای برای این امر بیان می‌دارد؛ اما مبتنی بر رویکرد حکمی نقدهایی بر آن وارد است. این پژوهش با مقایسه تطبیقی هر دو دیدگاه درباره کیفیت اِلحاق اَبدان در رستاخیز و کیفیت زمین در قیامت به نقد دیدگاه جسمانیت مادّی اَبدان برای آیاتی که امکان‌ وقوع مادّی آن را پنداشته‌اند، پرداخته و در نتیجه مهم‌ترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که  طبق نظر علامه اِعاده انسان به عینه از محالات است و محال، تحقق و هستی نمی‌‏پذیرد؛ ازاین‌رو به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی محتوای آن پرداخته شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب "روضه رضوان" مروری بر جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان

ادامه مطلب

closeکتاب "روضه رضوان" مروری بر جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان

 "روضه رضوان" کتابی در معرفی مشاهیر تکیه کازرونی تخت‌فولاد اصفهان و مروری بر جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان به ویژه جریان‌های مذهبی، اجتماعی، علمی، ادبی، سیاسی و نیز هنرمعماری است. کتاب روضه رضوان تالیف محمدحسین ریاحی از جمله آثار ارزشمندی است که به معرفی تخت‌فولاد و مدفون‌شدگان در تکیه کازرونی اختصاص دارد. مولف در کنار این مباحث به جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان به ویژه جریان‌های مذهبی، اجتماعی، علمی، ادبی، سیاسی و نیز هنرمعماری پرداخته است. مقدمه کتاب نگرشی است بر اهمیت پژوهش در زمینه تخت‌فولاد ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و اجتماعی آن و پس از آن فصول کتاب آغاز می‌شود. این اثر در سه فصل به سامان رسیده است. در فصل نخست به جنبه‌های معماری تکیه، بانی و سازنده آن اشاره شده است. پس از آن به مسجد، حوض‌خانه، اتاق‎‌ها، ملحقات، آب‌انبار و ویژگی قبور و غیره پرداخت شده است. در فصل دوم موضوع پیشینه برگزاری دعای کمیل در تخت‌فولاد و تکیه کازرونی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات خوبی در مورد برگزاری دعای شریف کمیل و سایر ادعیه و بانیان و قاریان آن دارد که پس از آن به قدمت انجام دعای کمیل و استمرار آن در تکیه کازرونی اشاره شده است. فصل سوم که عمده‌ترین قسمت کتاب و در حقیقت مفصل‌ترین بخش آن ‌است به رجال مدفون و شرح آثار و احوال و حکایاتی درباره آن‌ها پرداخته است و براساس حروف الفبا شهرت و یا فامیل آن‌ها آمده است. شخصیت‌هایی مانند ملامحمدصادق اردستانی، شیخ غلامرضا پناهنده گزی، سیدمرتضی خراسانی، سیدیوسف خراسانی، عبدالمجید خطیب، سیدمحمود درب امامی، سید ابوالمعالی درچه‌ای، سید محمدباقر درچه‌ای، سیدمحمدمهدی درچه‌ای، میرزامحمد دستجردی، سیدمحمدهادی روضاتی، سیدمحمدصادق صدیق الاطباء، ملاحسینعلی صدیقین، میرزا محمدباقر فقیه ایمانی، میرزا محمدهاشم کلباسی، شیخ اسماعیل معزی، میرزا محمد حسن موسوی چهارسوقی، آقا محمد نوری و غیره. نویسنده کتاب بر آن بوده است تا با استفاده از منابع متعدد بسیار اعم از چاپی و خطی و مصاحبه‌ها و گفت وگوها به طور دقیق و اصولی و شخصیت افراد برجسته مدفون در تکیه بپردازد. در پایان نیز فهرست‌ها مشتمل بر فهرست نام اشخاص، مکان‌ها، منابع و ماخذ آمده است. کتاب "روضه رضوان" نوشته محمدحسین ریاحی، سال ۸۶ با همکاری واحد دانشنامه مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان و توسط نشر کانون پژوهش با شمارگان یکهزار نسخه در ۳۶۸ صفحه به چاپ رسید.

more_vert جذب هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

ادامه مطلب

closeجذب هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

 قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقارن با طلعیه ماه مبارک رجب و تولد حضرت امام محمدباقر (ع)، فرآیند جذب هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از امروز دوشنبه ۵ اسفند شروع و تا ۱۵ اسفندماه ادامه خواهد داشت. به گزارش عصر دوشنبه دانشگاه آزاد، بیژن رنجبر افزود: جذب اساتید جوان در فراخوان سال ۹۸ بر اساس آمایش رشته ای است که طی چند ماه گذشته صورت گرفته و در سازمان مرکزی با توجه به نیاز واحدها و گروه ها اعلام شده است. وی خاطرنشان کرد : در این خصوص تعداد یک هزار و ۱۴۶ رشته از طرف استان ها برای جذب اعلام نیاز شده که به صورت جزیی تر ۷۴۱ درخواست در رشته های علوم پزشکی، ۶۳ درخواست در گروه معارف، و ۳۳۲ درخواست در رشته های مختلف غیرپزشکی از طرف استان ها اعلام نیاز گردیده و در سامانه جهت ثبت نام متقاضیان درج شده است. قائم مقام رئیس دانشگاه و رئیس مرکز جذب و امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: متقاضیان می توانند جهت ثبت نام به سامانه sajed.iau.ir مراجعه کنند.

more_vert کتاب قانون نظام صنفی و آیین نامه‌های اجرایی بر اساس آخرین اصلاحات

ادامه مطلب

closeکتاب قانون نظام صنفی و آیین نامه‌های اجرایی بر اساس آخرین اصلاحات

در کتاب قانون نظام صنفی و آیین نامه‌های اجرایی بر اساس آخرین اصلاحات نوشته‌ی محمدباقر عبدالرحیمی، قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی اصناف را جمع‌آوری شده تا در اختیار مسئولین سازمان‌های صنفی و افراد صنفی علاقمند قرار گیرد. از مهم‌ترین ابزار سازمان‌های صنفی در اداره امور، رعایت مفاد‌ قانون نظام صنفی است. قانون نظام صنفی از‌ جمله قوانینی است که در سال‌های گذشته دستخوش تغییرات اساسی بسیار شده و برای آخرین بار در سال 1392 اصلاحاتی در قانون صورت پذیرفت که پس از گذشت مدت زیادی آیین‌نامه‌های اجرایی آن تدوین گردیده است. محمدباقر عبدالرحیمی ضمن پرداختن به آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌های اصناف یک فهرست موضوعی از آن نیز در انتهای کتاب در نظر گرفته که می‌تواند راهنمای مناسبی برای کاربران قانون باشد تا بتوانند به راحتی یک موضوع را بر اساس آن شناسایی و به‌ راحتی ماده قانونی مربوطه را یافته و استفاده نمایند. امید است کتاب حاضر بتواند راهنمای مناسبی برای هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی و هیئت رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و نیز سایر کاربران قانون نظام صنفی باشد. در بخشی از کتاب قانون نظام صنفی و آیین نامه‌های اجرایی بر اساس آخرین اصلاحات می‌خوانیم: بر اساس آیین‌نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی تا زمان تشکیل اتحادیه کشوری فروشگاه‌های مجازی، اتاق اصناف شهرستان محل استقرار دفتر مرکزی و یا اقامتگاه قانونی متقاضی، مطابق تبصره (3) ماده (26) قانون موصوف برای فروشگاه‌های مجازی دارای نماد اعتماد الکترونیکی وفق ماده (4) آیین‌نامه اجرایی مارالذکر نسبت به صدور پروانه کسب اقدام نماید. درضمن دریافت مجدد مدارک (شامل سند مالکیت یا اجاره نامه دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی، گواهی صلاحیت فردی از نیروی انتظامی، تاییدیه وب سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تصویر شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی همچنین مدارک مربوط به وضعیت نظام وظیفه) به دلیل اینکه در زمان اعطای نماد اعتماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از متقاضی اخذ گردیده ممنوع می‌باشد. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: تعاریففصل دوم: فرد صنفیفصل سوم: اتحادیه‌هافصل چهارم: اتاق اصناف شهرستانفصل پنجم: اتاق اصناف ایرانفصل ششم: کمیسیون نظارتفصل هفتم: هیأت عالی نظارتفصل هشتم: تخلفات و جریمه‌هافصل نهم: سایر مقرراتفصل دهم: آیین‌نامه‌های اجرایی و دستورالعمل‌های قانون نظام صنفی

more_vert پاداش معوق فرهنگیان بازنشسته

ادامه مطلب

closeپاداش معوق فرهنگیان بازنشسته

 وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: پاداش معوق فرهنگیان بازنشسته تا پایان سال 97، فردا (ششم مهرماه) در حسابشان خواهد بود. به گزارش شامگاه جمعه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، محسن حاجی میرزایی در این مطلب همچنین نوشته است: این عزیزان عمر،عشق و هستی خود را برای آینده‌سازان این مملکت گذاشتند. وی یادآورشده است: ما همه وام‌دار معلم‌های خودمان هستیم اما به عنوان وزیر آموزش و پرورش وظیفه من پیگیری حق و حقوق آنان است. در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنم. رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز امروز در حساب شخصی خود در توئیتر با انتشار تصاویری از جدول‌های تخصیص، پرداخت و تسویه پاداش بازنشستگی فرهنگیان، دانشگاهیان، دستگاه‌های استانی و ۳۴ دستگاه ملی اعلام کرد که برای تسویه پاداش بازنشستگی فرهنگیان ۲۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال و برای دانشگاهیان ۷۸۵ میلیارد ریال پرداخت شده است. «محمدباقر نوبخت» همچنین دوشنبه گذشته در حساب شخصی خود در توئیتر نوشته بود که نیمی از پاداش بازنشستگان سال ۹۷ هفته اول شهریوماه پرداخت شد و بقیه پاداش بازنشستگان شامل فرهنگیان، دانشگاهیان و سایر ادارات دولتی تا پایان هفته جاری به طور کامل تسویه و پرداخت خواهد شد. وی اضافه کرد: پاداش بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در آینده نزدیک پرداخت خواهد شد.

more_vert کتاب «کارنامه خوشنویسان و کاتبان تفرش»

ادامه مطلب

closeکتاب «کارنامه خوشنویسان و کاتبان تفرش»

 «کارنامه خوشنویسان و کاتبان تفرش» عنوان کتابی است که به قلم «صادق حضرتی آشتیانی» به رشته تحریر درآمده و اساتید و بزرگان این رشته هنری و آثار آنان را معرفی کرده است. این کتاب ۲۹۴ صفحه‌ای با شمارگان ۲۲۰ نسخه از سوی انتشارات «سفیر اردهال» به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد۳۵۰ هزار ریال روانه کتابفروشی‌ها شده است. در این کتاب شرح اجمالی از زندگینامه، آثار و خدمات ۲۷۵ هنرمند خوشنویس و کاتب اهل تفرش به همراه توضیحاتی در خصوص سبک و سیاق هنر آنان برای علاقه‌مندان ارایه شده است. در بخشی از این کتاب آمده است: تفرش دیاری دیرپاست که سابقه آن به پیش از تاریخ می‌رسد و همواره خاستگاه فرهنگ و ادب بوده و در زمینه خط و کتابت جایگاه ویژه‌ای دارد. خوشنویسان که هنر را برای نفس آن عزیز می‌دارند همواره با خوشه‌چینی از خرمن بزرگان و در لطافت قلم و قدرت کتابت نسخه‌های استواری را نگاشته‌اند که چشم بینندگان را خیره می‌کند. در پیشگفتار این کتاب عنوان شده است: تفرش یکی از شهرهای استان مرکزی در فاصله ۸۰ کیلومتری اراک و ۲۲۱ کیلومتری تهران است که به دیار فرهیختگان شهرت دارد و ده‌ها صاحب اندیشه و علم در دامان آن تربیت شده و به کشور و بشریت خدمت کرده‌اند. خط یکی از اجرای هنر ایرانی - اسلامی است که با آموزه‌های دینی مسلمانان و ذوق و قریحه مردم این دیار پیوند دارد و تفرش مهد استادان خوشنویس است که با هنر خود به این عرصه در ادوار مختلف آبرو و اعتبار بخشیده‌اند.

more_vert کتاب برگزیده آثار بزرگان ادب پارسی - جلد پنجم

ادامه مطلب

closeکتاب برگزیده آثار بزرگان ادب پارسی - جلد پنجم

در زبان فارسی کمتر به منتخبات نثر فارسی از ابتدا تا به امروز پرداخته شده است. در حالی که به برگزیده‌های نظم فارسی بیشتر پرداخته‌اند. در این کتاب (جلد پنجم) نویسندگان فارسی زبان از دوازدهم سیزدهم و چهاردهم قمری و نمونه آثار مشهور آن‌ها معرفی می‌گردد. فهرست مطالب1- حدایق الجنان (عبدالرزاق دنبلی)2- منشآت (قائم مقام)3- رساله مجدیه ( مجد الملک)4- بستان السیاحه (شیروانی)5- پریشان (قاآنی)6- هزار و یکشب (ترجمه طسوجی)7- مجمع الفصحا (رضا قلیخان هدایت)8- تاریخ قاجاریه (ناسخ التواریخ) (سپهر)9- سیاحت نامه ابراهیم بیک (زین العلبدین مراغه)10- سفرنامه (ناصرالدین شاه)11- مقالات و نوشته ها (میرزا ملکم خان)12- مرآت البلدان (محمد حسن خان صنبع الدوله)13- شمس و طغرا (محمدباقر میرزا خسروی)14- مشآت (یغمای جندقی)15- منشآت (امیرنظام گروسی)16- سفینه طالبی (کتاب احمد) (طالبوف)17- جام جم (فرهاد میرزا معتمدالدوله)18- فاربیست مقاله علامه قزوینی-سنامه ناصری (فسائی)19- سفرنامه مکه (امین الدوله)20- صد خطابه (میرزا آقاخان کرمانی)21- چرند و پرند (دهخدا)22- سفرنامه مکه (امین الدوله)23- سیر حکمت در اروپا (محمدعلی فروغی)24- بیست مقاله (علامه محمد قزوینی)25- آذری (احمد کسروی)26- دورنمای تصوف در ایران (ملک الشعرا)27- داش آگل (صادق هدایت)28- مقدمه تاریخ برامکه عبدالعظیم قریب (گرگانی)29- جوانمرد خراسان (سعید نفیسی)30- پایان سخن (بدرالسادات عیوقی)

more_vert کتاب روایت گل سرخ: برگزیده حکایات امام حسین (ع) در متون کهن فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب روایت گل سرخ: برگزیده حکایات امام حسین (ع) در متون کهن فارسی

کتاب روایت گل سرخ برگزیده‌ حکایات امام حسین (ع) از متون کهن فارسی درباره‌ی امام حسین(ع) است که به کوشش مهدی الماسی به رشته تحریر درآمده است. الماسی تلاش کرده تا از تمام کتاب‌هایی که درباره‌ی امام حسین(ع) نوشته شده حکایاتى را نقل کند که در‌بر‌گیرنده‌ی نکاتى تازه باشد. واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش همچون زخمى کارى در پیکر مسلمانان بود. خبر واقعه به سرعت در جهان اسلام منتشر شد و روز به‌ روز ابعاد تازه‌‏اى پیدا کرد و تأثیرات فوق‌‏العاده‏‌اى در ذهن مسلمانان عرب و غیر عرب به جا گذاشت. صداى عاشوراییان تا به روزگار ما در چهار سوى جهان طنین دارد و آشنا و بیگانه شیفته پیامی است که مظلومانه در دفاع از حریم اسلام، آزادگى و حق و شرف انسانى بر زمین سوزان کربلا جارى شد. واقعه کربلا براى مسلمانان فاجعه‌‏اى تصورناپذیر بود و تأمل در وقوع آن همواره در طى سالیان و سده‏‌ها، مکانى براى درنگ و عبرت‏‌آموزى شد، عاشورا الهام‏ بخش نهضت‌هاى دینى و اجتماعى گردید و به الگویى براى مبارزه با ستمگران، درسى براى همه تاریخ، دعوتى به سربلندى و دفاع از شرافت انسانى و پیام جاودان اصلاح و کوششى در زدودن بدعت‏‌ها و انحرافات از چهره اسلام تبدیل شد. حکایات و روایات حسینى و عاشورایى در متون کهن فارسى، نمایى دیگر از فرهنگ عاشورا در آثار مکتوب است، که شامل موضوعات و مفاهیمى نظیر تولد امام، روابط و سخنان پیامبر اکرم(ص) درباره امام حسین(ع)، سیر و سلوک شخصى امام حسین(ع) در خلوت و جلوت، ماجراهاى واقعه عاشورا، حوادث تاریخى پس از عاشورا و بازماندگان واقعه و... است. برخى از پژوهشگران دینى معاصر کوشیده‏‌اند تا بازتاب سیما و سلوک امام حسین(ع) را حداقل در آثارِ مکتوب (به زبان‌هاى عربى و فارسى) در فهرست‏‌ها و کتابشناسى‌‏ها جمع وتدوین کنند. هرچند هیچ یک از این کوشش‌ها تاکنون کارى تام‌ و تمام در این زمینه به شمار نمى‏‌آید. غیر از مسلمین، مسیحیان و خاورشناسان نیز کتاب‌ها و تحقیقات مبسوطى درباره امام(ع) و کربلایش نوشته‏‌اند که برخى از آن‌ها به زبان فارسى نقل و ترجمه شده است. آثارى نظیر: عیدالغدیر (پولس سلامه)، امام حسین و ایران (کورت فریشلر)، امام حسین در جامه ارغوانى (سلیمان کتانى)، توصیفى از سرور شهیدان حضرت امام حسین(ع) (جرج جرداق)، سیاسة‏الحسینیه(مارتین آلمانى و ژوزف فرانسوى)، فاجعه کربلا (جرجى زیدان)، خون در صحرا (پیتر ریپ)، حسین در اندیشه مسیحى (آنتوان بارا) و...گفته شده است فقط بیش از 45 مورد کتابشناسى و مأخذشناسى دراین‌باره وجود دارد و حدود پنج هزار عنوان کتاب درباره امام حسین و عاشورا به زبان‏‌هاى گوناگون و عمدتاً عربى و فارسى نوشته شده است.فهرست مطالب مقدمهتاریخ طبری (تاریخ الامم و الملوک)/ ابوجعفر محمد ابن جریر طبریشرح التعرف لمذهب التصوف/ مستملی بخاریشرفالنبی/ ابوسعید واعظ خرگوشیتاریخ سیستانشهاب‌الاخبار فی الحکم و الامثال و آلاداب‌الشرعیه/ قاضی قضاعی مغربیکشف‌المحجوب/ ابوالحسن علی بن عثمان بن علی الجلابی الهجویریتاج‌التراجم فی تفسیر القرآن للاعاجم/ ابوالمظفر شاهفور بن طاهر بن محمد اسفراینیسیاست‌نامه/ ابوعلی حسن ملقب به خواجه نظام‌الملکتفسیر سورآبادی (قصص قرآن مجید)/ ابوبکر عتیق نیشابورینزهة‌الکرام و بستان العوام/ محمد بن حسین بن حسن رازیکیمیای سعادت/ امام محمد غزالیاحیاء علوم الدین (ر.ک: کیمیای سعادت)/ امام محمد غزالی/ مترجم: مؤیدالدین محمد خوارزمیکشف‌الاسرار و عُدّة الابرار/ ابوالفضل رشیدالدین میبدیروح‌الارواح فی شرح اسماء الملک الفّتاح/ شهاب‌الدین احمد (سمعانی)روض‌الجنان و روح‌الجنان/ ابوالفتوح رازیالفتوح/ ابومحمد احمد بن علی اعثم کوفی الکندی/ مترجم: محمد بن احمد مستوفی هرویتذکرة‌الاولیا/ عطار نیشابوریجوامع‌الحکایات و لوامع‌الرّوایات/ محمد بن محمد عوفی بخاریتحفةالابرار فی مناقب الائمةالاطهار/ عمادالدین حسن بن علی طبریمصابیحالقلوب/ ابوسعید حسن بن حسین شیعی سبزواریراحةالارواح/ حسن شیعی سبزواریتحفةالاخوان فی خصایصالفتیان/ کمال‌الدین عبدالرزاق کاشانیتجاربالسّلف/ هند و شاه بن سنجر بن عبداللّه صاحبی نخجوانینفایسالفنون فی عرایسالعیون/ شمس‌الدین محمد بن محمود آملیمصباح‌الهدایه و مفتاح‌الکفایه/ عزالدین محمود بن علی کاشانیمناقب‌العارفین/ شمس‌الدین احمد افلاکیینبوع‌الاسرار فی نصائح‌الابرار/ کمال‌الدین حسین بن حسن خوارزمیجواهرالاسرار و زواهرالانوار/ کمالالدین حسین بن حسن خوارزمیروضة‌الصفا/ میرخواندحبیب‌السّیر فی اخبار افرادالبشر/ غیاث‌الدین خواندمیرآثار احمدی/ احمد بن تاج‌الدین استرآبادیحدائق‌الحقایق فی کشف‌الاسرار و الدقائق/ ملأ معین‌الدین فراهی هرویروضةالشهدا/ ملاحسین واعظ کاشفی سبزواریلطائف الطوائف/ فخرالدین علی بیهقیشرح احتجاج/ نظام‌الدین احمد غفاری مازندرانیانیسالمؤمنین/ محمد بن اسحاق بن محمد حمویبهارستان/ عبدالرحمن جامیمنهج‌الصادقین/ ملأ فتح‌اللّه کاشانیحدیقه‌الشیعه/ مقدس اردبیلیمجالسالمؤمنین/ قاضی نورالله شوشتریلطایف لغیبه آیاتالعقائد/ سید احمد بن زین‌العابدین علوی عاملیروضة‌الانوار عباسی/ محقق سبزواریجلاءالعیون/ محمدباقر مجلسیعین‌الحیات/ محمدباقر مجلسیروضاتالجنان و جنات‌الجنان/ حافظ حسین کربلایی تبریزی (معروف به ابن کربلایی)عنوان‌الکلام/ آخوند ملأ محمدباقر فشارکیناسخ‌التواریخ/ میرزا محمدتقی خان کاشانیاکلیلالمصائب فی مصائبالاطائب/ محمد بن سلیمان تنکابنیقمقامِ زَخّار و صمصامِ تبار/ فرهادمیرزا (معتمدالدوله)منابع

more_vert اشراق اهل تاریخ

ادامه مطلب

closeاشراق اهل تاریخ

قزوین‌شناس بود و صفویه‌پژوه. عمرش را در این راه گذاشت و اگر بگوییم پیرِ این دیر بود شاید به بیراهه نرفته باشیم. برخی معتقدند او در میان صفویه‌پژوهان، شیخ‌المورخین بود و کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که پژوهشی در این عرصه کرده باشد و بی‌نیاز از آثار او. به ایران و تاریخ و فرهنگش دلبسته بود و توجهی خاص به ایرانِ فرهنگی داشت. و به «ملت‌هایی که از اعماق تاریخ برخاسته و در نشیب و فراز رویدادها زنده مانده‌اند، دلایل انکارناپذیر بر هویت آنها وجود دارد» که خود در مقاله «شاهنامه از دیدگاه وحدت ملی» (مجله هنر و مردم، تیر و مرداد ۱۳۵۴، شماره ۱۵۳ و ۱۵۴) نوشته بود، سخت باور داشت.  

more_vert امام محمد باقر(ع)؛ مروج نهضت علمی شیعه

ادامه مطلب

closeامام محمد باقر(ع)؛ مروج نهضت علمی شیعه

امام محمد باقر(ع) دریای دانش را شکافت و اسرار علوم را آشکارا کرد و به همین دلیل هم لقبش باقر یا باقرالعلوم است. وی در دوره‌ای که جامعه اسلامی در وضع فرهنگی نابسامانی به سر می‌برد و عرصه فرهنگی جامعه گرفتار چالش‌های عمیق عقیدتی و درگیری‌های مختلف فقهی شده‌بود، توانست اسلام واقعی را زنده نگه دارد. نامش محمد و لقبش باقر یا باقرالعلوم است، امام همامی که در یکم رجب ۵۷ قمری در مدینه دیده به جهان گشود و دوران امامت ایشان با رحلت امام زین‌العابدین(ع) در ۹۴ قمری شروع شد؛ دوره‌ای که فشارها بر شیعیان به جز دوره ۲ ساله خلافت عمربن عبدالعزیز به شدت ادامه داشت به خصوص در دوره حکومت هشام که به ظلم و جور مشهور بود و گزینش حکام و والیان در جهت تحکیم قدرت امویان صورت می‌گرفت. در دوران زندگی امام باقر(ع) با وجود سختگیری‌های موجود، مکتب‌های نوظهوری هم بودند که شرایط را به گونه‌ای خطرناک رقم می زدند. به همین دلیل اوضاع فرهنگی و اجتماعی جامعه هم به گونه‌ای دیگر رقم خورد و همین اتفاق‌ها باعث شد تا این امام همام(ع) با استفاده از شاخص ترین وجهه شخصیتیش یعنی جایگاه علمی و دینی خود به مبارزه با این مکتب‌های نوظهور بپردازد و بدین ترتیب بتواند اسلام واقعی را زنده نگه دارد. مکتب‌های نوظهور در دوره امامت امام محمد باقر(ع) یکی از مشکلاتی که ایجاد شد، مکتب هایی بودند که به نام اسلام ظهور کردند و هرکدام برداشت خود را از اسلام داشتند و می خواستند رهبری مسلمانان را در دست بگیرند. یکی از آنها زیدیه بود. آنها اعتقاد داشتند که بعد از امام سجاد(ع) فرزند ایشان، زید امام شیعیان است و امام محمدباقر(ع) را امام مسلمین نمی دانستند و دلیلشان این بود که ائمه شیعه باید افرادی باشند که قیام می کنند و فقط به کار فرهنگی نمی پردازند و به قول خودشان شمشیر به دست می گیرند و می جنگند. امام محمدباقر(ع) مقابل این جریان ایستاد تا به آنها بفهماند که در هر دوره و زمانه ای مطابق با وضعیت ایجاد شده برای مسلمانان باید به مبارزه دست زد نه اینکه جان تعدادی زیادی از آنها را به هر دلیل به خطر انداخت. البته در کنار زیدیه و هم عرض با آنها مکتب های دیگری همچون جبریه، تفویضیه، مجسمه و مشبهه نیز بودند که هرکدام طرز تفکر خاص خودشان را داشتند. برای نمونه مجسمه می گفتند، خدا برای بشر قابل تجسم است و بشر می تواند خدا را ببیند؛ یعنی قائل به جسمانیت خدا بودند یا اینکه جبریه قائل به این بودند که انسان در کارهایش مختار نیست و هر اقدامی که از انسان سر می زند، خواست و اراده خداوند است و تفویضیه معتقد بودند، اراده خداوند هیچ نقشی در زندگی بشر ندارد و انسان خلق شده و به حال خودش رهاشده است. بنابراین امام باقر(ع) در یک جبهه بسیار گسترده فرهنگی با این تفکرات روبرو بود و از طرفی غُلات هم ظهور کرده بودند که برای ائمه(ع) مقام خدایی یا شبه خدایی قائل می شدند که امام(ع) با دلایل و مستندات محکم در مقام مبارزه با این عقاید باطل و خرافی برمی آمد که تلاش های ایشان در چند جهت؛ یعنی تربیت شاگردان، تاسیس حوزه های علمیه، تاسیس مدارس، نشان دادن چهره واقعی سُنت نبوی، احیای فرهنگ کتابت و رونق مباحث عقلی و ... متمرکز بود. تربیت شاگردان یکی از مهمترین فعالیت های امام باقر(ع) برای مبارزه با گروه ها و مکتب های مختلف تربیت شاگردانی بود که برای مباحثه و مناظره به مناطق مختلف اعزام می شدند. ایشان با تربیت شاگردان و محققان بنام اسلامی و در شاخه های مختلف علمی، گام های مؤثری در جهت شناساندن اسلام به دیگر اندیشه ها و فرهنگ ها، برداشت و حتی در میان اصحاب و شاگردانش برخی از نظر اعتبار و وثاقت مورد اتفاق اهل سنت هستند. مسلم نیشابوری در «صحیح مسلم» می نویسد: جابر بن یزید جعفی روایت کرده که حضرت باقر(ع) به او ۷۰ هزار حدیث آموخته است که همه آنها، از نبی مکرم اسلام(ص) هستند. این بیان به وضوح به ۲ موضوع مهم اشاره می کند: یکی نشر احادیث نبوی(ص) و دیگری تربیت شاگردان مُبَرز و متخصص. یکی از این تربیت یافتگان شخصی است به نام أبان بن تغلب؛ مقام این فرد به قدری نزد ائمه اطهار(ع) والا و گرامی بود که وقتی امام صادق(ع) خبر وفات وی را دریافت کردند، فرمود: وفات او قلب مرا به درد آورد. اَبان از اهالی کوفه و از قاریان و مفسران و فقهای بنام دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود. اهل سنت زمانی که به نام این شخص می رسند، خیلی او را مورد تکریم و احترام قرار می دهند. به طور نمونه حافظ ذهبی که یکی از نقّادان بنام علم جرح و تعدیل است در باب أبان بن تغلب می گوید: او شخصیت راستگو و بسیار نامی در بین اهالی کوفه می بود و ما نمی توانیم احادیث روایت شده توسط او را نپذیریم که نپذیرفتن روایات او، باعث از میان رفتن جمله ای از احادیث نبوی(ص) خواهد شد. تاسیس حوزه‌های علمیه و مدارس اقدام دیگری که امام محمد باقر(ع) برای نشان دادن چهره واقعی اسلامی در برابر مکتب های نوظهور انجام داد، تاسیس حوزه های علمیه و مدارس مختلف بود که زیر نظر مستقیم خود وی یا شاگردانش اداره می شد. در همین ارتباط ایشان مدرسه ای در مدینه تأسیس کرد که مدت ها محل رفت وآمد حتی غیر شیعه بود و این مدرسه زیر نظر ایشان اداره می شد. همچنین مدارسی در کوفه، قم، ری و خراسان نیز تأسیس کرد که زیر نظر شاگردان درجه اول این امام همام(ع) مدیریت می شد. مخصوصاً مدرسه ری که تا سال ها مامن شیعیان شد و حضرت عبدالعظیم حسنی ادامه دهنده این راه بود یا مدرسه خراسان که به وسیله جابر جعفی تأسیس شد. تأسیس مدرسه از همان زمان باب شد و ائمه اطهار (ع) نظر خاصی بر این مؤسسات فرهنگی داشتند که بتواند افرادی را از نقاط مختلف جهان اسلام به دور خود جمع کند و در یک فضای آرام و امن افرادی به تحصیل علم مشغول بشوند. نشان دادن چهره واقعی سُنت نبوی یکی دیگر از فعالیت های علمی و فرهنگی امام باقر(ع) تلاش در جهت نشان دادن چهره واقعی سُنت نبوی بود زیرا در آن زمان خلفای اموی از یک طرف خود را خلیفه پیامبر اسلام(ص) می دانستند و از طرفی دیگر به سُنت ایشان عمل نمی کردند و حتی اجازه نمی داند که سُنت و حدیث پیامبر(ص) هم نقل شود. در چنین زمانه ای ایشان سُنت واقعی پیامبر(ص) خارج از بدعت هایی که بعد از رحلت ایشان در باب حج، نماز، روزه، خمس، زکات و غیره ایجاد شده بود، تبیین و بازگو کرد و حتی به شاگردان خود توصیه می کرد که تلاش کنند که این مباحث را انتقال دهند تا بتوانند اسلام واقعی را همچنان زنده نگه دارند. احیای فرهنگ کتابت و رونق مباحث عقلی یکی از اتفاق های مهم که در زمان امام محمد باقر(ع) و دوره حکومت عمر بن عبدالعزیز خلیفه اموی به وقوع پیوست، نوشتن احادیث بود که خلیفه با آن مخالفت نمی کرد که این کار خلیفه به همراه برداشتن لعن امیرالمؤمنین(ع) از روی منبرها و بازگرداندن فدک به امام(ع) باعث شد تا آن حضرت او نجیب بنی امیه بداند. تا آن زمان نوشتن احادیث ممنوع بود و اگر احادیث را پیدا می کردند، می سوزاندند و به نهرها می ریختند تا به دست مردم نیفتد اما امام محمدباقر(ع) با این فرصتی که به دست آورد، اعلام کرد که هر فردی حدیثی را شنیده یا به ذهن دارد، بنویسد و این توصیه را به شاگردانشان هم کرد که نتیجه همان تلاش ها، کتاب های دست اول حدیثی مانند وسایل یا کافی است که بیشتر احادیثی به شمار می روند که از طریق ایشان و فرزندش امام صادق(ع) به ما رسیده است. یکی از فعالیت های دیگر امام محمدباقر(ع) رونق مباحث عقلی بود که به همراه شاگردانش با استفاده از راه عقل به جنگ با مکتب های نوظهور می رفتند. بنابراین ایشان با کج اندیشی ها و چالش های علمی با تحکیم مبانی معارف و اصول ناب اسلامی و تکیه بر آیات رهنمون‌گر قرآن، مبارزه کرد.

more_vert درباره محمدباقر مجلسی

ادامه مطلب

closeدرباره محمدباقر مجلسی

 علّامه محمدتقی مجلسی گفته است که در دل خود متفکر بودم که کدام چیز از امور اخرویه یا دنیویه را بخواهم که ناگاه آواز گریه محمدباقر را که در گهواره بود، شنیدم. بلاتأمّل عرض کردم: خداوندا! به حق محمد و آل محمد (ع) این طفل را مروّج دین و ناشر احکام سیدالمرسلین گردان و او را موفق به توفیقات بی‌پایان خود بدار.

more_vert کتاب بانک جامع سؤالات مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

ادامه مطلب

closeکتاب بانک جامع سؤالات مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

بانک جامع سؤالات مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی با تلاش طاهره آشتیانی، مجموعه‌ای کامل شامل بیش از 600 سؤال متفاوت و بدون تکرار جهت سهولت امر آموزش و یادگیری دانش‌آموزان در درس مطالعات اجتماعی است. در این کتاب پرسش‌ها به صورت درس به درس و بسیار ریز و دقیق طرح شده است تا دانش‌آموزان به تمام مطالب کتاب توجه داشته باشند و با مطالعه‌ی این اثر اطمینان یابند که برای پاسخ‌گویی به هر سؤالی آمادگی دارند. در برخی موارد مطالب به چند صورت متفاوت نوشته شده است. از تمامی نقشه‌ها، نمودارها و تصاویر مهم سؤال مطرح شده و تنها از مطالب کادرهای سفید دروس مطالعه‌ی آزاد پرسش شده است. برای تکمیل کتاب پاسخ‌نامه‌ای به ترتیب هر درس در پایان قرار داده‌ شده تا در صورت نیاز، دانش‌آموزان پاسخ‌های خود را با آن تصحیح نمایند. سؤالات کاملاً بر مبنای متن و اصل کتاب و بدون هیچ‌گونه کپی‌برداری از منابع مکتوب موجود در بازار و حتی سایت‌های اینترنتی است. فهرست مطالبفصل اول: زندگی با دیگراندرس 1: من با دیگران ارتباط برقرار می‌کنمدرس 2: احساسات مادرس 3: همدلی با دیگراندرس 4: من عضو گروه هستمفصل دوم: سرزمین مادرس 5: جمعیت ایراندرس 6: منابع آب ایراندرس 7: نواحی صنعتی مهم ایراندرس 8: راه‌ها و حمل و نقل (1)درس 9: راه‌ها و حمل و نقل (2)درس 10: کشور ما چگونه اداره می‌شود؟فصل سوم: زندگی در نواحی دیگر جهاندرس 11: کشورهای همسایه (1)درس 12: کشورهای همسایه (2)درس 13: حرکت‌های زمیندرس 14: زندگی در نواحی مختلف جهانفصل چهارم: زیارت مکان‌های مقدسدرس 15: بازگشت از سفر حجدرس 16: مدینه شهر پیامبر صلی الله علیه و آلهدرس 17: سفر به کربلا (1)درس 18: سفر به کربلا (2)فصل پنجم: ایران بعد از اسلامدرس 19: ایرانیان مسلمان حکومت تشکیل می‌دهنددرس 20: وزیران کاردان، شهرهای آباددرس 21: کشورگشایان بی‌رحمدرس 22: بازسازی ویرانه‌هاپاسخ‌نامهدرس 1 من با دیگران ارتباط برقرار می‌کنمدرس 2: احساسات مادرس 3: همدلی با دیگراندرس 4: من عضو گروه هستمدرس 5: جمعیت ایراندرس 6: منابع آب ایراندرس 7: نواحی صنعتی مهم ایراندرس 8: راه‌ها و حمل و نقل (1)درس 9: راه‌ها و حمل و نقل (2)درس 10: کشور ما چگونه اداره می‌شود؟درس 11: کشورهای همسایه (1)درس 12: کشورهای همسایه (2)درس 13: حرکت‌های زمیندرس 14: زندگی در نواحی مختلف جهاندرس 15: بازگشت از سفر حجدرس 16: مدینه شهر پیامبر صلی الله علیه و آلهدرس 17: سفر به کربلا (1)درس 18: سفر به کربلا (2)درس 19: ایرانیان مسلمان حکومت تشکیل می‌دهنددرس 20: وزیران کاردان، شهرهای آباددرس 21: کشورگشایان بی‌رحمدرس 22: بازسازی ویرانه‌ها

more_vert کتاب آدم و حوا

ادامه مطلب

closeکتاب آدم و حوا

این کتاب در بیان فضائل و تواریخ، ترک اولی، فرود آدم به زمین، تولید نسل و عمر شریف حضرت آدم می باشد. علامه محمدباقر مجلسی فرزند فقیه و مُحدّث معروف، مرحوم محمدتقی مجلسی، متولد و مدفون در اصفهان است (۱۰۳۷-۱۱۱۰ هـ.ق معادل ۱۰۰۶-۱۰۷۷ شمسی). وی گذشته از کارنامه پربارِ تألیف و تحریر بسیاری از کتب معتبر، دارای زندگانی پرافتخاری نیز می‌باشد که باید درباره آن، پژوهشها کرد. تولّد بواسطه مواظبت و توسّل پدری بزرگوار به امام‌زمان (عج) و از مادری پاکدامن، تربیت یافته با تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام، تحصیلات عالیه و کسب مقام فقاهت، جمع‌آوری و شرح احادیث، تسلّط به علوم متداوله و... همگی مواردی است که برای علاقمندان تعالیم شیعه جای تفکر و الگوبرداری دارد. مرحوم مولف در قسمتی از مقدمه، دربارة کتاب حلیةالمتقین می‌نویسد: جمعی از سالِکان...از این ذرّة حقیر التماس نمودند که رساله‌ای در بیان مَحاسنِ آداب -که از طریقة مُستقیمه ائمة طاهرین صلوات‌الله علیهم به اَساتید مُعتَبره به این قَلیلُ‌البضاعـه رسیده باشد- بر وَجه اختصار تحریر نماید.» اگرچه عمل به دستورات این کتاب، نماد فرمانبرداری خداوند مهربان است اما آگاهی از اسرار دستورات شرعی، به اطمینان و عمل بیشتر کمک می‌کند (مثلاً کفش زرد باعث تقویت حافظه میشود و لباس کتان باعث چاقی است و...) و امیدواریم درباره اسرار و علل شرایع، مطالبی به زبان ساده آماده شود. فهرست مطالبباب دوم : در بیان فضائل و تواریخ و قصص آدم و حوا علیهما السلام و اولاد کرام ایشان است و مشتمل بر چند فصل استفصل دوم : در خبر دادن جناب مقدس ایزدی ملائکه را از خلق آدم و امر کردن ایشان را به سجده او، و امتناع نمودن ابلیس لعینفـصـل سوم: در بیان ترک اولی که از حضرت آدم و حوا علیهما السلام صادر شد وآنچه بعد از آن جاری شد تا فرود آمدن ایشان بر زمینفـصل چهارم : در بیان فرود آمدن حضرت آدم و حوا علیهما السلام به زمین و کیفیت آن و توبه ایشان، و سایر احوالی که بعد از فرود آمدن بود تا هنگام وفات ایشانفـصـل پـنـجـم : در بـیـان احـوال اولاد آدم عـلیـه السـلام و کـیفیت بهم رسیدن نسل از ذریه آدمفصل ششم : در بیان وحی هائی که به آدم علیه السلام نازل شدفـصـل هفتم : در بیان وفات حضرت آدم علیه السلام و مدت عمر شریف آن حضرت و وصـیـت نـمـودن بـه حـضـرت شـیـث عـلیـه السـلام ، و احوال آن حضرت است

more_vert مقاله اعاده حیثیت در حقوق، فقه و اخلاق اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله اعاده حیثیت در حقوق، فقه و اخلاق اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " اعاده حیثیت در حقوق، فقه و اخلاق اسلامی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اعاده حیثیت، محکومیت کیفری، محرومیت ازحقوق اجتماعی، توبه، اخلاق پرداخته شده است چکیده مقاله در جوامع امروزی به جهت پیچیدگی جرایم وتنوع جرم اشتباهات دادگاهها در مراحل گوناگون زیاد بوده وغیر قابل انکار می باشد و ابرو و حیثیت شهروندان در این ماجرا زیر سوال رفته و نیاز به قانونی وجود دارد تا این حیثیت برباد رفته به نوعی جبران گردد. اعاده حیثیت عبارت است از باز گردانیدن حیثیتی که تحت تاثیر عوامل مختلف از اشخاص سلب شده یا مورد هتاکی واقع گردیده است که گاه ممکن است در مورد فرد بی گناهی که در مظان ارتکاب جرم قرار گرفته یا به حیثیت او لطمه وارد شده است به کار رود که در این صورت با اعاده حیثیت کلیه خسارات معنوی خود را جبران می کند چرا که بدون تردید در جوامعی که قانون حاکم است حرمت و حیثیت اشخاص که جزو سرمایه های معنوی آنان است مورد توجه و احترام قانون گذار می باشد تا آنجا که این امر مورد توجه متون قانون اساسی اکثر کشورها مورد تصریح و حمایت مقنن قرار گرفته است بنابراین هتک حرمت و حیثیت اشخاص به هر شکلی که باشدممنوع بوده، حسب مورد مستوجب مجازات خواهد بود و گاهی امکان دارد اعاده حیثیت درمورد محکوم علیهی به کار رود که از این طریق بعض یا تمام حقوق محکوم علیه را به وی بازگرداند.ودر دین مبین اسلام آیات متعددهمچون سوره توبه،سوره یوسف، سوره نور و... و در روایات متعددازجمله روایاتی ازامام محمدباقر(ع)درباب لزوم جبران حق الناس وحضرت علی(ع) درباب تکریم شخصیت انسانها وتکیه برنکات مثبت افراد مجرم و...ودر قواعدفقهی لاضرروجب و...اعاده حیثیت مورد توجه قرارگرفته است. در مقاله حاضر ابتدا از تعریف اعاده حیثیت و انواع آن بحث خواهد رفت سپس نواقص مربوط به قانون مجازات اسلامی مصوب1392پرداخته خواهد شدو با ادله فقهی نیز درپی احیای نهاداعاده حیثیت بطورکامل درحقوق موضوعه یکی از اهداف این مقاله میباشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب فقط صحبت کن: دوره‌های آموزشی زبان گفتاری و کوچه بازاری انگلیسی

ادامه مطلب

closeکتاب فقط صحبت کن: دوره‌های آموزشی زبان گفتاری و کوچه بازاری انگلیسی

محمدباقر شهرامی در کتاب فقط صحبت کن: دوره‌های آموزشی زبان گفتاری و کوچه بازاری انگلیسی و جلدهای بعدی آن، 16 سرفصل اصلی مانند خرید، شغل، خانواده و... را از دو زاویۀ زبان رسمی و غیر رسمی بررسی کرده تا زبان‌آموز بتواند علاوه بر یادگیری مطالب زبان رسمی، با اصطلاحات و کلمات زبان غیر رسمی هم آشنا شود. حتما شما هم علاقه بسیاری به یادگیری زبان انگلیسی دارید و روش‌های مختلفی را برای این کار امتحان کرده‌اید. خب کمی شفاف‌تر با هم صحبت کنیم. شما چقدر از این روش‌ها استفاده کرده‌اید و این روش‌ها به چه میزانی برای شما موثر بوده‌اند. حقیقت مطلب آن است که بیشتر روش‌هایی که امروزه برای آموزش زبان به کار می‌روند، به دلیل دور بودن از زبان عامیانه انگلیسی زبانان، چندان مفید نیستند. از این رو نیاز به تغییر در شیوه‌های آموزش زبان انگلیسی بسیار ضروری است. محمد باقر شهرامی با تالیف کتاب فقط صحبت کن (Just speak slang and conversational english language)، راه جدیدی برای رسیدن به هدف شما ارائه داده است. آموزش زبان غیر رسمی، بسیار حساس است و سال‌ها حضور در کشور صاحب زبانِ مورد نظر یا آموزش از افراد بومی آن زبان، آن هم در زمان مناسب را می‌طلبد. ضمن اینکه، در کنار این‌ها، باید از فیلم و انیمیشن و ترانه هم بهره برد. به همین جهت در این وادی قدم نهادن، محتاج پیش شرط‌های لازم است. متاسفانه برخی سایت‌های اینترنتی، دانسته یا نادانسته، اطلاعات غلطی را به زبان‌آموزان یاد می‌دهند. ابتدا باید دانست برخی اصطلاحات و کلمات زبان غیر رسمی که در انگلیسی زبان‌های اروپا اعم از انگلیس، اسکاتلند، ولز و... به کار می‌رود، ممکن است در لهجۀ امریکایی به کار نرود و یا برعکس. همچنین در انگلیسی مردم استرالیا یا حتی کانادا هم بسیاری اصطلاحات یافت می‌شود که مثلاً در امریکا و انگلیس وجود ندارد. انگلیسی مردم هند که خود ساز جداگانه می‌زند و مانند مردم کانادا، معلوم نیست انگلیسی آن‌ها دقیقاً چیست. از طرفی همین هندی‌های همسایه، خود دست به تولید اصطلاح در زبان انگلیسی زده اند، مثلاً می‌دانیم در امریکا و انگلیس برای اینکه بگویند: «یه زنگی به من بزن»، می‌گویند: «give me a ring»، اما هندی‌ها به جای رِنگ، از واژۀ «bell» استفاده می‌کنند. البته از این تغییرها و جایگزینی‌ها در انگلیسی هند فراوان هست. علاوه بر این مسأله، به یاد داشته باشید هر اصطلاحی، در زبان امریکا و انگلیس مورد استفاده نیست. شما بسیاری از اصطلاحات و کلمات را در دیکشنری‌ها و کتاب‌ها می‌یابید اما عملاً استفاده نمی‌گردند. پس باید با مشورت از افراد بومی یا مراجعه به دیکشنری معتبر آنلاین «سلنگ لانگمن» یا مشورت با استادان آگاه از حوزۀ زبان غیررسمی، از کاربرد یا عدم کاربرد این اصطلاحات باخبر شوید.

more_vert قلمِ آزاد و قلمِ آزاده

ادامه مطلب

closeقلمِ آزاد و قلمِ آزاده

امیرحسین دولتشاهی قلمِ آزاد، خود را از «هر قیدی» رها می‌بیند؛ پس می‌تواند راست را دروغ بنویسد و دروغ را راست. در مقابل اما، قلمِ آزاده، به‌تمامی در بند است و مقیّد؛ این قلم، رها و افسار سرخود نیست! مهار دارد، لگام دارد؛ لگامی از جنسِ وجدان و اخلاق.

more_vert کتاب خانه و خانواده

ادامه مطلب

closeکتاب خانه و خانواده

علامه محمدباقر مجلسی فرزند فقیه و مُحدّث معروف، مرحوم محمدتقی مجلسی، متولد و مدفون در اصفهان است (۱۰۳۷-۱۱۱۰هـ.ق معادل ۱۰۰۶-۱۰۷۷ شمسی). وی گذشته از کارنامة پربارِ تألیف و تحریر بسیاری از کتب معتبر، دارای زندگانی پرافتخاری نیز می‌باشد که باید درباره آن، پژوهش‌ها کرد. تولّد بواسطة مواظبت و توسّل پدری بزرگوار به امام‌زمان (عج) و از مادری پاکدامن، تربیت یافته با تعالیم اهل‌بیت علیهم السلام، تحصیلات عالیه و کسب مقام فقاهت، جمع‌آوری و شرح احادیث، تسلّط به علوم متداوله و... همگی مواردی است که برای علاقمندان تعالیم شیعه جای تفکر و الگوبرداری دارد. اگرچه عمل به دستورات این کتاب، نماد فرمانبرداری خداوند مهربان است اما آگاهی از اسرار دستورات شرعی، به اطمینان و عمل بیشتر کمک می‌کند (مثلاً کفش زرد باعث تقویت حافظه می‌شود و لباس کتان باعث چاقی است و...) و امیدواریم درباره اسرار و علل شرایع، مطالبی به زبان ساده آماده شود. فهرست مطالببـاب یـازدهـم: در آداب مجـالس از سـلام و مصـافحه و معـانقه و بـوسیدن و عطسـه کردن و آداب نـشستن و برخاستن و صحبت داشتن و امـثال اینهافصل اول: در فضیلت سلام و آداب آنفصل دوم: در فضیلت مصافحه یعنی دست یکدیگر را گرفتن و معانقه یعنی دست در گردن یکدیگر کردن و بوسیدن و آداب هر یکفصل سوم: در آداب نشستن در مجالسفصل چهارم: در آداب ملاقات صاحب خانه با کسی که به خانه او می آیدفصل پنجم: در بیان مجالسی که در آن جا داخل شدن رواست و جماعتی که همنشینی و مصاحبت ایشان سزاوار استفصل ششم: در آداب عطسه و آروق و آب دهان انداختنفصل هفتم: در بیان مزاح کردن و خندیدن و سرگوشی کردن و آداب صحبت داشتن و راز مجلس را پنهان داشتنفصل هشتم: در سایر آداب مجالست و حقوق اصحاب مجالس بر یکدیگرفصل نهم: در فضیلت ذکر خدا در مجالس کردنفصل دهم: در فضیلت ذکر حضرت رسول خدا(صلّیالله علیه و آله) و ائمة معصومین(علیهمالسّلام) در مجالس و مباحثة علوم ایشان نمودن و احادیث فضایل ایشان را یاد کردنفصل یازدهم: در مشورت کردن با برادران و آداب آنفصل دوازدهم: در آداب نامه نوشتنبـاب دوازدهـم: در آداب خـانـه داخـل شـدن و بـیـرون رفـتـنفصل اول: در گشادگی خانهفصل دوم: در مذمّت تکلّف بسیار در خانه کردن و بسیار بلند ساختنفصل سوم: در نقاشی کردن و تصویر کشیدن و صورت صاحب روحی را ساختن که سایه داشته باشدفصل چهارم: در آداب فرش خانهفصل پنجم: در آداب عبادت کردن در خانهفصل ششم: در نگاه داشتن حیوانات در خانه خصوصاً کبوتر و خروسفصل هفتم: در نگاه داشتن گوسفند و بز در خانهفصل هشتم: در بیان احوال سایر طیور و ذکر بعضی از حیوانات که کشتن ایشان رواست یا روا نیستفصل نهم: در منع از نگاه داشتن سگ در خانهفصل دهم: در آداب چراغ افروختن و خانه خریدنفصل یازدهم: در بیان سایر آداب خانهفصل دوازدهم: در آداب خانه داخل شدن و بیرون رفتن

more_vert کتاب ساکنان عالم غیب

ادامه مطلب

closeکتاب ساکنان عالم غیب

کتاب ساکنان عالم غیب حاصل تلاش بیست ساله‌ی محمود مطهری‌نیا در مصاحبه با عالمان حوزه‌ی مهدویت است. برگزیده‌ی مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای ارزشمندی که در طول بیست سال به چاپ رسید. این گفت‌وگوها، حاوی نکاتی است که پس از گذشت 10- 15 سال از آن، همچنان جدید و بدیع است و مشابه مطالب آن را در هیچ نشریه و مجله‌ی دیگری نمی‌توان یافت. مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای مندرج در یک نشریه، به ویژه نشریات تخصصی، سرمایه‌ ارزشمندای برای نشریه و مخاطبان بوده و یادگاری است برای فرهیختگان و اندیشمندان مصاحبه شونده. محمود مطهری نیا در این اثر، ضمن بازبینی مصاحبه‌ها و انتخاب از میان ده‌ها مصاحبه، منابع سخنان این بزرگان را نیز گردآوری کرده است. در نتیجه این کتاب را به اثری علمی برای تمامی پژوهشگران این حوزه تبدیل کرده است. در بخشی از کتاب ساکنان عالم غیب می‌خوانید: «بدون تردید مقصود از شناختی که امامان ما، که درود و سلام خداوند بر ایشان باد، تحصیل آن را نسبت به امام زمان‌مان امر فرموده‌اند، این است که ما آن حضرت را آن چنان که هست، بشناسیم؛ به گونه‌ای که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهه‌های ملحدان و مایه نجات‌مان از اعمال گمراه‌ کننده مدعیان دروغین باشد و این چنین شناختی جز به دو امر حاصل نمی‌گردد: اول، شناختن امام (ع) به نام و نسب و دوم، شناخت صفات و ویژگی‌های او، که به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است.» فهرست مطالبسخن ناشرپیشگفتارگفتار نخست: معرفت امام عصر (ع) اقتراحی با حضور حجج‌اسلام و المسلمین محمدباقر تحریری، سیدمحمدمهدی میرباقری، دکتر ابراهیم شفیعی سروستانیگفتار دوم: امام مهدی (ع)، غیبت و جایگاه ما؛ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب الله رهبرگفتار سوم: غیبت و دیدگاه‌ها اقتراحی با حضور حجج‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود بحرالعلوم میردامادی، علی رهبر، مهدی طائب، علی اکبر مهدی پور و جعفر ناصریگفتار چهارم: حضرت مهدی (ع) در دنیای امروز گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین سعید معمار منتظرینگفتار پنجم: دکان عاشقی را بسیار مایه باید: شناخت امام زمان (ع) گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین عبدالقائم شوشتریگفتار ششم: امام زمان (ع) و تربیت انسان گفت‌وگو با حجت الاسلام و المسلمین حسن صدیقینگفتار هفتم: ساکنان عالم غیب گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصریگفتار هشتم: تشرف، آری یا خیر؟ گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالقائم شوشتریگفتار نهم: دیدار با امام زمان (ع)؛ هست‌ها، بایدها و الگوها: اقتراحی با حضور حجج اسلام: مرتضی آقاتهرانی، سیدمهدی حائری قزوینی، علی‌اکبر مهدی‌پور و جعفر ناصریگفتار دهم: یار پاکباخته امام زمان (ع) گذری بر زندگانی و تشرّفات مرحوم حاج قدرت الله لطیفی عضو هیئت امنای مسجد مقدس جمکرانگفتار یازدهم: ظهور نزدیک است! آیت الله محمد ناصریگفتار دوازدهم: دنیا تشنة تلاش ما و مشتاق ظهور گفت‌وگو با میهمانان خارجی اجلاس دو سالانه بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی(ع)گفتار سیزدهم: سازمان یهود

more_vert کتاب "بزم قدسیان" کتابی در معرفی شخصیت‌های مدفون در تکیه تویسرکانی اصفهان

ادامه مطلب

closeکتاب "بزم قدسیان" کتابی در معرفی شخصیت‌های مدفون در تکیه تویسرکانی اصفهان

کتاب "بزم قدسیان" شخصیت‌های ممتاز مدفون در تکیه میرزا عبدالغفار تویسرکانی تخت فولاد اصفهان را معرفی می‌کند. تخت فولاد سرزمین مقدسی است که از دیر زمان مورد نظر علمای دین، عرفا، حکما و دانشمندان بوده و از شاخص‌های هویت اسلامی جهان اسلام و تشیع و از نشانه‌های دینی، قدسی و ملی مردم اصفهان است. جاذبه‌های معنوی، تاریخی و هنری این آرامستان را به یکی از بهترین مکان‌ها جهت جذب زائران مشتاق و گردشگران داخلی و خارجی نموده است. پس از دستور رهبر معظم انقلاب انقلاب و تأکید علمای بزرگ شهر مبنی بر حفاظت عمران تخت فولاد و گلستان شهدا، در دوره‌های گوناگون به ویژه در دوره اخیر، شهرداری اصفهان کنار عمران تکایا و ساماندهی بافت تاریخی این مزارستان همچون بازسازی و مرمت و عمران اساسی گلستان شهدا و تکایای خواجویی، فاضل اصفهانی، میرفندرسکی، درویش عبدالمجید طالقانی، بروجردی، آقامحمد بیدآبادی، جهانگیرخان قشقایی، آغا باشی، کازرونی و صاحب روضات و ایجاد تسهیلات جهت استفاده زائران در بخش فرهنگی نیز اقدامات فراوانی انجام داده است. چاپ کتاب با موضوع تکایا و آثار شخصیت‌های مدفون در این مزارستان نیز از جمله این فعالیت‌های فرهنگی است. کتاب بزم قدسیان مشتمل بر شرح حال مدفونین این در تکیه عالم ربانی آیت الله سید عبدالغفار تویسرکانی است در اهمیت این تکیه همین بس که چندین شخصیت بسیار ممتاز که هرکدام در فن خود کم‌نظیر بودند مدفون هستند. صاحب تکیه عالم ربانی سید عبدالغفار تویسرکانی است که از نوادر دوران و در معنویت و تقوا نمونه بود. آیت الله حاج میرزا عبدالغفار بن محمدحسین حسینی تویسرکانی از علمای بزرگ اصفهان در اواخر قرن سیزدهم و اوایل قرن چهاردهم هجری قمری متوفی به سال ۱۳۱۹ قمری است. از نظر موقعیت در اول کوچه معروف به غسالخانه(واله) و جنوب گنبد رکن‌الملک و غرب کاروانسرای صفوی ملک واقع است. این بنا در طول بیش از یکصد سال گذشته به علت تغییراتی که در زمین و عرصه اطراف بقعه ایجاد شده، دچار آسیب‌های زیادی شد که از مقاومت ایستایی بنا کاسته و آثار آسیب‌ها به صورت ترک‌هایی در دهانه‌های اطراف قابل مشاهده است. این بقعه از نظر ارزش‌های معماری، از بقاع قابل توجه اواخر دوران قاجاریه با سبک قاجاری زیرمجموعه سبک اصفهانی می‌باشد. این کتاب نوزدهمین جلد از سری کتاب‌های معرفی ‏شرح حال مدفون شدگان در سرزمین تخت فولاد است. معماری تکیه تویسرکانی، عالم ربّانی میرزا عبدالغفار تویسرکانی، آیت‌الله میرزا محمدعلی تویسرکانی، علامه میرسیدعلی نجف‌آبادی، سید محمد علی مبارکه‌ای، میرزا عبدالحسین قدسی، میرزاحسن قدسی، میرزا ابوالقاسم خوشنویس، میرزا مهدی قدسی، جمال الدین قدسی، میرزا حسن قدسی کاشانی، شیخ محمد باقر قزوینی، شیخ محمدباقر واثق همدانی، میرزا حبیب اللّه نیّر، سید علی بدیع زادگان "هور"، حاج آقا محمد قزوینی، میرزا محمدعلی نراقی کاشانی، میرزا عبدالوهاب منجّم، میرزا اسماعیل خان ثاقب، شیخ محمد حسین شریعت هرندی، سیدحسین متّعظ برزانی، دکتر عباس حاتم‌زاده از جمله عناوین اصلی این کتاب است. کتاب "بزم قدسیان" تألیف ‏‎رحیم قاسمی است که در ۶۵۰ صفحه در مدت زمان یکسال در سال ۱۳۸۹ و با شمارگان یک‌هزار نسخه توسط نشر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده است.‏