جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert فرید قاسمی؛ حافظه زنده مطبوعات ایرانی

ادامه مطلب

closeفرید قاسمی؛ حافظه زنده مطبوعات ایرانی

فرید قاسمی یکی از برجسته‌ترین صاحب‌نظران در زمینه تاریخ مطبوعات ایران به شمار می‌رود، وی بیش از صدها کتاب و مقاله در زمینه تاریخ مطبوعات ایران و روزنامه‌نگاری نوشته است به گونه ای که با نگارش این آثار به روش‌های مختلف توانسته است، خلاء منبع در این حوزه را در سه دهه گذشته جبران کند.

more_vert کتاب فلسفه ارتباطات، درس‌نامه‌ای برای اهل رسانه

ادامه مطلب

closeکتاب فلسفه ارتباطات، درس‌نامه‌ای برای اهل رسانه

 کتاب فلسفه ارتباطات، با مطرح کردن تازه‌ترین مفاهیم علوم ارتباطات در جهان، درسنامه‌ای ارزشمند، برای اهالی رسانه است. کتاب فلسفه ارتباطات، دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات ۲، کتابی تخصصی در زمینه علوم ارتباطات است که مفاهیم به روز و مدرن، در قالب ۵۵ سرفصل که به صورت مقاله‌های مجزا و توسط نویسندگان گوناگون در آن به چشم می‌خورد. مقالات این کتاب توسط استادانی از دانشگاه متروپولیتن لندن، دانشکده سلطنتی علوم کتابداری در انگلیس و دانشگاه های پنسیلوانیا، استنفورد، کنتاکی و... در آمریکا نوشته شده‌اند، بخش‌هایی از این مقالات نیز توسط پژوهشگران مستقل تالیف شده است. در این کتاب سرفصل‌هایی چون عقلانیت‌گرایی انتقادی، برساخت‌گرایی، تحلیل کارکردی، تعاملی بودن مفهوم، بینارسانگی، وجه انتقال و چندوجهی بودن و مباحثی از این دست مطرح‌ شده‌اند. ویراستار نهایی و سرپرست نویسندگان کتاب فلسفه ارتباطات، ولفگانگ دونزباخ (Wolfgang Donsbach (۱۹۴۵-۲۰۱۵، استاد درگذشته دانشگاه تکنولوژی درسدن آلمان بوده است. وی استاد رشته علوم ارتباطات بود و کرسی این رشته را در دانشگاه درسدن پایه‌گذاری کرد. دونزباخ، دانشنامه بین‌المللی ارتباطات را در ۱۲ جلد، در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد و کتاب فلسفه ارتباطات بخشی از این ۱۲ جلد به شمار می‌آید. این کتاب که به تازگی توسط نشر علمی فرهنگی به چاپ رسیده است، در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، با گروه مترجمان منتشر شده بود. ترجمه جدید این کتاب را احسان شاه قاسمی بر عهده داشته است. وی متولد ۱۳۵۷ در شهر رستم استان فارس است و پس از دریافت مدرک دکترای خود در رشته علوم ارتباطات، تالیف و ترجمه چندین اثر و بیش از ۳۰ مقاله پژوهشی به فارسی و انگلیسی، هم اکنون استادیار گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران است. شاه قاسمی از سال گذشته عضو شورای پژوهشی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا شده است. سرویراستار ایرانی این کتاب نیز، حسن بشیر، متولد ۱۳۳۳ است. وی عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق،عضو هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی است. بشیر پیش از این مدیر سابق آکادمی آکسفورد انگلستان برای مطالعات عالی و رئیس سابق مؤسسه مطالعات اسلامی لندن نیز بوده است. کتاب فلسفه ارتباطات؛ دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات، به سرپرستی ولفگانگ دونزباخ، نوشته شده و با ترجمه احسان شاه قاسمی و ویرایش حسن بشیر، در ۵۴۶ صفحه توسط انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسیده است.

more_vert کتاب " قیام متصل به آسمان" مرور زندگی شهید دلاوری

ادامه مطلب

closeکتاب " قیام متصل به آسمان" مرور زندگی شهید دلاوری

کتاب « قیام متصل به آسمان» مروری بر زندگی و وصیت نامه شهید « حسن دلاوری » فرمانده گروهان یگان دریایی لشگر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) است که از زبان خانواده و همرزمانش با قلم « مهدی قاسمی» نویسنده اهل دلیجان روایت شده است. این کتاب ۲۰۸ صفحه ای را انتشارات « اندیشه مطهر» اراک با قیمت ۴۰ هزار تومان و شمارگان یکهزار نسخه در سال جاری منتشر کرده و در آن روایتی از حال و هوای قبل از انقلاب در محله باغ پنبه دلیجان جان می‌گیرد و به شمیم خوش شهادت در عملیات بدر ختم می‌شود. نویسنده کتاب تلاش می‌کند تا با بیان روایت گونه ارتباط صمیمی با مخاطب برقرار نماید که می‌توان گفت موفق هم بوده است و سبک جدیدی از تالیف و گردآوری گنجینه خاطرات و زندگی‌نامه شهدا را معرفی می‌کند. قیام متصل به آسمان در سه دفتر به بیان خاطرات خانواده شهید ، خاطرات همرزمان وی و ضمائم و ملحقات می پردازد و تصاویری از شهید و همرزمانش در انتهای کتاب به چاپ رسیده که می‌تواند تاریخی مصور از بخشی از دفاع مقدس را زنده نگاه دارد. تابلوهای خوشنویسی از گلچین وصیت‌نامه شهدای شهرستان دلیجان در انتهای کتاب زیبایی و پویایی هنر در تاثیرگذاری و بیان مفهوم را به خوبی بیان می‌کند. قیام متصل به آسمان ششمین کتابی است که رایحه خوش ایثار و شهادت را در دلیجان زنده کرده است. این کتاب اولین اثر به چاپ رسیده از « مهدی قاسمی» است اما رد پای سالها تجربه در سنگر فرهنگ و هنر و تعلیم و تربیت را می‌توان در آن به وضوح مشاهده کرد. شهید والامقام «حسن دلاوری »در تاریخ اول فروردین سال ۴۴متولد و در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۶۳ در منطقه عملیاتی دزفول به درجه شهادت نائل آمد .

more_vert کتاب بازیگران: گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران

ادامه مطلب

closeکتاب بازیگران: گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران

کتاب بازیگران: گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران نوشته بهزاد صدیقی و مسعود توکلی است که هنر بازیگری را نزد سه نسل گوناگون از بازیگران سینمای ایران بررسی می‌کند. این کتاب در بردارنده ۶ مصاحبه با ۶ بازیگر از سه نسل سینمای ایران است. شهلا ریاحی و محمدعلی کشاورز، به عنوان بازیگران پیشکسوت از نسل اول، جهانگیر الماسی و ثریا قاسمی از نسل دوم و ماهایا پطروسیان و علی مصفا از نسل سوم برگزیده شده‌اند. زندگی، آثار، دلایل و چگونگی حضور در سینمای ایران، چگونگی بازی در نقش‌های گوناگون و نوآوری هنری و ... از جمله زمینه‌های مورد بحث در این گفتگو بوده است. بازیگری در سینمای ایران موضوعی پارادکسیکال است. از یک‌سو با طرفداران بی‌شمار این رشته روبرو هستیم و از سوی دیگر بازیگری از نظر تکنیکی و هنری چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این رشته هنری آن چنان از جذابیت‌های پنهان و پیدا برخوردار است که حتی سینماگران پشت صحنه را نیز به شدت وسوسه می‌کند تا جلوی دوربین قرار گیرند. کارگردان‌ها، دستیاران کارگردان، مدیران تولید، مدیران تدارکات، طراحان صحنه و حتی کسانی که در امور حمل و نقل گروه فعالیت می‌کنند، منتظر فرصتی هستند تا خود را جلوی دوربین نیز بیازمایند. این جذابیت پنهان بازیگری است که همچون محرکی معجزه‌گر، افراد را به‌سوی جلوی دوربین فرا می‌خواند و تا به‌خود می‌آیند، در پلان، صحنه و یا سکانس بازی کرده‌اند و آن‌ها که برای اولین بار خود را بر پرده بزرگ سینما یا جعبه‌ی جادویی کوچک می‌بینند، هم ذوق‌زده می‌شوند و هم حیرت‌زده. بعد این ذوق‌زدگی چنان روح و روان آن‌ها را تسخیر می‌کند که تا پایان عمر رهایشان نمی‌کند. ازسوی دیگر کسانی که از کودکی یا نوجوانی و یا حتی جوانی روی به بازیگری می‌آورند و از ابتدا تکلیف خود را روشن کرده‌اند، وضعیت دیگری دارند. گرچه وقتی از وجه تبارشناسی بازیگران، به آنها نظر افکنیم، درمی‌یابیم که بسیاری از این بازیگران ناخواسته و یا بر اثر اتفاق به این وادی وارد شده‌اند. بسیاری از آن‌ها کلاس‌های آزاد بازیگری را گذرانده‌اند و برخی همزمان با گذراندن این کلاس‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها نیز بازی کرده‌اند. گرچه وارد شدن برخی در صحنه بازیگری و تداوم فعالیت‌شان کمتر به توانایی‌ها و قدرت بازیگری وابسته است. اما جالب اینجاست که آن‌ها هم که دارای استعداد و توانایی‌های ذاتی بوده‌اند و با تجربه و پشتکار روز به روز آنرا تکامل بخشیده‌اند، براساس راهنمایی‌ها و مشاوره‌های از پیش تعیین شده، به این عرصه وارد نشده‌اند. بنابراین از شهلا ریاحی که با پیشنهاد و کمک همسرش از نوجوانی وارد عرصه بازیگری شده است تا ثریا قاسمی که از دوران کودکی علاقه‌مند به بازی و بازیگری بوده است و نیز ماهایا پطروسیان که به‌رغم مخالفت‌های اولیه خانواده، تحصیلات دانشگاهی رشته بازیگری را انتخاب کرده است، همه دارای وجه مشترکی هستند. اینکه کشف استعدادهای رشته‌های هنری و به‌ویژه بازیگری سازمان‌یافته و نظام‌مند نیست. بگذریم از این نقص بزرگ سینمای ایران که آموزش بازیگری ویژه‌ی سینما نه تنها در دانشکده‌ها که حتی در آموزشگاه‌های خصوصی سینمایی نیز وجود ندارد. این درست است که پایه‌های بازیگری از تئاتر قوام و شکل می‌گیرند اما سینما و تلویزیون جای تجربه‌اندوزی‌های اولیه و ابتدایی نیست. در واقع بازیگر سینمای ایران، همزمان که در فیلم یا سریال تلویزیونی بازی می‌کند، آموزش این نوع بازی (یعنی بازی جلوی دوربین) را هم می‌آموزد و این یعنی بی‌سازمانی در نظام بازیگری سینما و تلویزیون. با این اوصاف آنچه نویسندگانی چون بهزاد صدیقی و مسعود توکلی را مصمم‌تر می‌کرد تا کتاب بازیگران گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران را به علاقه‌مندان هنر بازیگری تقدیم کنند، نشان دادن عینی مشکلاتی است که بر سر راه بازیگری سینمای ایران قرار داشته و دارد. برای اینکه بازیگری در سینمای ایران را از منظر تاریخ نیز نگاه کنیم، شش بازیگر (سه بازیگر مرد و سه بازیگر زن) انتخاب شدند که هر کدام دارای نقاط افتراق بسیارند، اما از سوی دیگر همه آنها یک نقطه مشترک دارند. آنها بازیگر سینما هستند. محمدعلی کشاورز، جهانگیر الماسی، علی مصفا، شهلا ریاحی، ثریا قاسمی و ماهایا پطروسیان بازیگرانی هستند که گفت‌وگوی تخصصی با آنها می‌تواند جوانان علاقه‌مند به بازیگری و حتی بازیگرانی که هنوز تجربیات کمتری اندوخته‌اند، به آن‌ها جهان‌بینی و ژرف‌نگری ببخشد. فهرست مطالبپیش‌گفتاردرباره‌ی مؤلفانبهزاد صدیقیمسعود توکلی1: شهلا ریاحی: تلاش خستگی‌ناپذیر و رمز جاودانگی یک بازیگرپی‌نوشت‌ها:2: محمدعلی کشاورز: بازی متفاوت چهره‌ای متفاوت3: ثریا قاسمی: بازیگر سخت‌گیر سینمای ایران4: جهانگیر الماسی: بازیگری شعورمند5: ماهایا پطروسیان: تجربه‌گرایی و میل فراوان به آموختن6: علی مصفا: بازیگری نه، کارگردانی!

more_vert مسعود برزین؛ روزنامه‌نگاری تاثیرگذار و صاحب سبک در عرصه فرهنگ

ادامه مطلب

closeمسعود برزین؛ روزنامه‌نگاری تاثیرگذار و صاحب سبک در عرصه فرهنگ

 امیرمسعود برزین نویسنده و چهره سرشناس روزنامه‌نگاری در ایران به شمار می‌رود که بیش از نیم سده در حوزه مطبوعات فعالیت کرد و آثار بی‌بدیلی مانند سیری در مطبوعات ایران؛ تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران از خود به یادگار گذاشت. وی همچنین از پایه‌گذاران و نخستین دبیر سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران بود.

more_vert مسعود برزین؛ روزنامه‌نگاری تاثیرگذار و صاحب سبک در عرصه فرهنگ

ادامه مطلب

closeمسعود برزین؛ روزنامه‌نگاری تاثیرگذار و صاحب سبک در عرصه فرهنگ

 امیرمسعود برزین نویسنده و چهره سرشناس روزنامه‌نگاری در ایران به شمار می‌رود که بیش از نیم سده در حوزه مطبوعات فعالیت کرد و آثار بی‌بدیلی مانند سیری در مطبوعات ایران؛ تجزیه و تحلیل آماری مطبوعات ایران از خود به یادگار گذاشت. وی همچنین از پایه‌گذاران و نخستین دبیر سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات ایران بود.

more_vert کتاب «لذت وبلاگ‌نویسی»

ادامه مطلب

closeکتاب «لذت وبلاگ‌نویسی»

«لذت وبلاگ‌نویسی» عنوان کتابی آموزشی است که به قلم «وحید صالحی‌فرید» به رشته تحریر درآمده و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی چاپ عطا منتشر شده و با قیمت ۱۵۰ هزار ریال روانه کتاب فروشی‌ها شده است. این کتاب که به معرفی برترین وب‌سایت‌های جهانی در کنار وبلاگ‌نویسی پرداخته، دارای پنج فصل شامل وبلاگ‌نویسی در سرویس‌دهندگان رایگان ساخت ساخت وبلاگ، راه‌اندازی وبلاگ یا وب‌سایت مستقل در اینترنت، موفقیت در وبلاگ‌نویسی، سرویس‌های مفید برای وبلاگ‌نویسان و مدیران وب‌سایت‌ها و بهسازی برای موتورهای جستجو است. در فصل اول این کتاب تعریف وبلاگ، تفاوت وبلاگ با وب‌سایت، راه‌های موجود برای وبلاگ نویسی، معرفی برترین سرویس‌دهنده‌های رایگان ساخت وبلاگ، مدیریت بخش‌های مختلف وبلاگو تنظیمات مهم بلاگر، تغییر قالب، ویرایش و چیدمان صفحه، معرفی چند گجت پرکاربرد برای نصب بر روی وبلاگ‌ها، نمایش برترین پست‌ها و بازدید صفحات از جمله موضوعات ارایه شده است. نویسنده در فصل دوم کتاب مراحل راه‌اندازی وبلاگ و وب‌سایت مستقل با استفاده از سیستم مدیریت محتوا را شرح داده و برآورد هزینه‌ها برای راه‌اندازی وبلاگ، نام دامنه و پسوند، و سایر مباحث فنی در این خصوص را شرح داده است. فصل سوم این کتاب توصیه‌های مفید برای داشتن وبلاگ بهتر، راهکارهای پیوستن به جمع وبلاگ‌نویسان برتر، استفاده از وبلاگ‌های مهم با مرجع بین‌المللی و یا منابع خبری، ترجمه مطالب جالب از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده از روزنامه‌های آنلاین معتبر دنیا، سایت‌های لینک‌پراکنی اجتماعی برای دریافت تازه‌ها، رصد گرایش‌های مردم جهان در شبکه‌های مختلف از جمله گوگل پلاس و روش‌های حفظ بازدیدکننده وبلاک و وب‌سایت عنوان شده است. محوریت موضوعات در فصل چهارم کتاب نیز بر انتشار محتوا تحت مجموعه لایسنس‌ها، آشنایی با برخی مفاهیم موجود در لایسنس‌های کریتیوکامنز، آپلود عکس و ویدیوهای در فلیکر، دسته بندی محتوای تصویری، ایجاد کانال ویدیویی اختصاصی در یوتیوپ، آگاهی از تازه‌ترین‌های قابلیت گوگل درایو از وبلاک رسمی آن، فعال کردن قابلیت فیدهوشمند و راه‌اندازی نظرسنجی آنلاین در وب‌سایت و وبلاگ است. در فصل پایانی کتاب نیز نویسنده کوشیده معروف‌ترین موتورهای جستجو و اهمیت آن‌ها را بیان کند، بهینه سازی موتورهای جستجو، لینک دادن درست و اصولی به صفحات وبلاگ و سایت‌های دیگر، چگونگی پشتیبانی سایت‌ها، بهینه‌سازی تصاویر برای موتور جستجو و قدرت جادویی کلمات کلیدی گوشه‌ای و کلمات کلیدی دنباله‌دار از دیگر مباحث مطرح شده در این بخش است.

more_vert درباره حمید سمندریان

ادامه مطلب

closeدرباره حمید سمندریان

 حمید سمندریان از جمله موثرترین چهره‌های معاصر تئاتر و نمایش ایران به شمار می‌رود که به «پدر تئاتر ایران» نیز مشهور است. نسل جدید بازیگری و حتی نسل قدیمی‌تر آن به نوعی وامدار و شاگرد وی در عرصه هنر بازیگری محسوب می‌شوند و آموزش آکادمیک بازیگری در ایران با تلاش سمندریان به ثمر رسید.

more_vert کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

ادامه مطلب

closeکتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت به قلم مریم اکبری و چند تن از رتبه‌های برتر این آزمون، یک منبع جامع و کامل از آزمون‌های سنوات گذشته وکالت و قضاوت را در اختیار داوطلبان این رشته قرار می‌دهد. این کتاب حاصل تلاش جمعی از رتبه‌های برتر وکالت و قضاوت در گروه علمی حقوقی دادفر با هدف جمع‌بندی نهایی کلیه‌ی دروس، با مدیریت و نظارت جناب آقای دکتر محمد قاسمی است. از آنجایی که دسترسی متقاضیان آزمون‌های حقوقی به سوابق برگزاری این آزمون‌ها بسیار با اهمیت و ضروری است این کتاب در پیشبرد و رسانیدن داوطلبان به اهدافشان کمک شایانی می‌نماید و باعث می‌شود داوطلب با نمونه سوالات طراحان آزمون‌های حقوقی و نحوه تست‌ها و پاسخ‌ها آشنایی و تسلط کامل پیدا کند. وجه تمایز کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت (lawyers and judges test set) با دیگر کتب موجود تست در این است که آزمون‌های وکالت از سال 1387 الی 1394 همراه با پاسخ تشریحی و استنباطی و استناد به ماده علی الخصوص پاسخ تطبیقی به سوالات آیین دادرسی کیفری با توجه به تغییرات سال 94 و آزمون‌های قضاوت از سال 1391 الی 1394 فقط با ذکر گزینه صحیح گردآوری شده است. فهرست مطالبپیشگفتارسوالات حقوق مدنی آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون وکالتسوالات آئین دادرسی مدنی آزمون وکالتپاسخ‌نامه آیین دادرسی مدنی آزمون وکالتسوالات حقوق تجارت آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق تجارت آزمون وکالتسوالات حقوق جزا آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق جزا آزمون وکالتسوالات آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتپاسخ نامه آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتسوالات اصول فقه آزمون وکالتپاسخ نامه اصول فقه آزمون وکالتسوالات آزمون قضاوتسوالات حقوق مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون قضاوتسؤالات حقوق تجارت آزمون قضاوتپاسخ‌نامه حقوق تجارت آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری آزمون قضاوتپاسخ‌نامه آیین دادرسی کیفری آزمون قضاوتسوالات حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوت

more_vert کتاب باغ لبخند، مجموعه طنز و منظومه‌های محلی یزدی

ادامه مطلب

closeکتاب باغ لبخند، مجموعه طنز و منظومه‌های محلی یزدی

کتاب باغ لبخند مجموعه طنز و منظومه‌هایی است که به لهجه محلی یزدی به کوشش محمود صادق منش متخلص به صادق گردآوری و به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر با شمارگان یک هزار و 200 نسخه به چاپ رسیده که صحافی و لیتوگرافی آن توسط چاپ اندیشه در سال 1396 و طراحی روی جلد آن توسط مهدی شاوردی و ویراستاری این اثر را محبوبه قاسمی ایمچه انجام داده است. باغ لبخند در دو بخش طنز و اشعاری به زبان محلی منتشر شده و نویسنده در مقدمه آن توضیح داده که بخشی اعظم این مجموعه به زبان محلی سروده شده و نمونه‌ای از اصالت فرهنگ دیارمان یزد باستان است که از زبان اجدادمان به جای مانده و برای نسل‌های آینده جالب و جذاب خواهد بود. در مقدمه این کتاب عنوان شده است: در این عصر ماشینی که بیشتر مردم در اثر گرفتاری‌های روزمره شادابی خود را از دست داده و از شنیدن اشعار تکراری خسته‌اند، وظیفه خود دانستم تا از قریحه ذاتی استفاده کنم و اگر قابل باشم به سهم خود باغبانی باشم برای شاداب کردن دل‌های خزان دیده بندگان خدا با عنایت به حدیثی که شاد کردن دل مومن ثواب دارد، همچنین یادگاری باشد برای خوانندگان محترم و نسل‌های آینده به امید اینکه بخندند و دعاگویم باشند. میراث فرهنگی استان یزد تو لجّه‌ها از همه شون لجّه یزدی خش‌تره خوشمزه مث پشمک و لوز و قطاب و شکره ای که دلت پر مزنه مخواد ببینه شهر ما بیا ببین که مردمش چقه خش‌اند و باصفا اگه داری ذوق و هنر، گشتی بزن تو کوچه‌هاش دیدنیه کلمبوهای، امبارا و بازارچه‌هاش تو بازار خانش برو، ترمه زربافش بخر به شهر خود سوغاتی از مردم شعربافش ببر مسجد جمعه شا ببین با گنبد و صحن و سراش نقش و نگار سردر و منار و محراب و دراش مسجد میرچخماق و اون منار و میدونش ببین به معماری که طرحشا داده بوگو صد آفرین به باغ دولت آبادش برو که خیلی گف داره ببین که بادگیرش به صد برج ایفل شرف داره

more_vert کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

ادامه مطلب

closeکتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت به قلم مریم اکبری و چند تن از رتبه‌های برتر این آزمون، یک منبع جامع و کامل از آزمون‌های سنوات گذشته وکالت و قضاوت را در اختیار داوطلبان این رشته قرار می‌دهد. این کتاب حاصل تلاش جمعی از رتبه‌های برتر وکالت و قضاوت در گروه علمی حقوقی دادفر با هدف جمع‌بندی نهایی کلیه‌ی دروس، با مدیریت و نظارت جناب آقای دکتر محمد قاسمی است. از آنجایی که دسترسی متقاضیان آزمون‌های حقوقی به سوابق برگزاری این آزمون‌ها بسیار با اهمیت و ضروری است این کتاب در پیشبرد و رسانیدن داوطلبان به اهدافشان کمک شایانی می‌نماید و باعث می‌شود داوطلب با نمونه سوالات طراحان آزمون‌های حقوقی و نحوه تست‌ها و پاسخ‌ها آشنایی و تسلط کامل پیدا کند. وجه تمایز کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت (lawyers and judges test set) با دیگر کتب موجود تست در این است که آزمون‌های وکالت از سال 1387 الی 1394 همراه با پاسخ تشریحی و استنباطی و استناد به ماده علی الخصوص پاسخ تطبیقی به سوالات آیین دادرسی کیفری با توجه به تغییرات سال 94 و آزمون‌های قضاوت از سال 1391 الی 1394 فقط با ذکر گزینه صحیح گردآوری شده است. فهرست مطالبپیشگفتارسوالات حقوق مدنی آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون وکالتسوالات آئین دادرسی مدنی آزمون وکالتپاسخ‌نامه آیین دادرسی مدنی آزمون وکالتسوالات حقوق تجارت آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق تجارت آزمون وکالتسوالات حقوق جزا آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق جزا آزمون وکالتسوالات آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتپاسخ نامه آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتسوالات اصول فقه آزمون وکالتپاسخ نامه اصول فقه آزمون وکالتسوالات آزمون قضاوتسوالات حقوق مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون قضاوتسؤالات حقوق تجارت آزمون قضاوتپاسخ‌نامه حقوق تجارت آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری آزمون قضاوتپاسخ‌نامه آیین دادرسی کیفری آزمون قضاوتسوالات حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوت

more_vert کتاب "ترنم آبشار"سروده‌های شاعران معاصر سمیرم

ادامه مطلب

closeکتاب "ترنم آبشار"سروده‌های شاعران معاصر سمیرم

کتاب "ترنم آبشار" مجموعه‌ای از ابیات، اشعار و سروده‌های شاعران معاصر شهرستان سمیرم است که از سوی امرالله قاسمی گردآوری و چاپ شده است. ۴۵ شاعر سمیرمی از شهرها و روستاهای مختلف این شهرستان در این کتاب، شعر یا اشعاری دارند که در قالب های کهن یا سپید و نو منتشر شده‌اند. «امرالله قاسمی» نویسنده و گردآورنده اشعار کتاب است و آن را به متفکران و اندیشه ورزان خطه هزار چشمه سمیرم تقدیم کرده است. پیش از این نیز کتاب‌های سیمای سمیرم در اداوار تاریخ، شکوفه های سیب، اطلس فرهنگی و مذهبی سمیرم و علی و عصبیت‌های عرب از همین نویسنده و معلم بازنشسته سمیرمی در «کتابخانه ایرنا» معرفی و مرور شده‌اند. ابتدای هر سروده شرح حالی از شاعر و سابقه او درج شده اما ترتیب اشعار و شاعران الفبایی نیست و چینش مشخصی ندارد. تنها برخی شاعران قدیمی و پیشکسوت در صفحه های ابتدایی جای گرفته اند. شاعر نخست کتاب، «عباس دُهانی» است که مجموعه شعری بنام «فروغ اندیشه» داشته و در شهریور ماه ۱۳۷۸ دار فانی را وداع می گوید و می‌سراید: گر ساغری شکستم از شوق شور و مستی/ ساقی نگیر از من سودای می پرستی/ از من اگر بپرسی تنها علاج این است/ باید که درد غم را دادن به دست مستی/ چشم طمع چو دارم بد عادتم تو کردی/ از بس به دام محنت افتادم و گسستی/ از کشت بذر نیکی غافل مباش زنهار/ بر ارزنی نیرزد این کشتزار هستی/ خواری خار گوید این نکته را دُهانی/ همواره بر حذر باش از سفلگی و پستی «داود صادقی» دیگر شاعر و موسیقی دان سمیرمی کتاب است که پیش از این کتاب شعر وی با عنوان «برای چار شب دیگر» را در ایرنا معرفی کرده‌ایم. اشعاری از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای هم که دستی هم در شعر و ادب فارسی دارند نیز در کتاب جای دارند. از جمله «احمدرضا دُهانی» که سال‌هاست در اصفهان فعالیت هنری و رسانه‌ای دارد و «محمود افشاری» خبرنگار ایرنا که ۱۷ سالی از فعالیت رسانه‌ای و فرهنگی او در سمیرم می‌گذرد و سروده‌ ای از وی به یاد سردار شهید «حاج احمد کاظمی» و همراهان شهیدش که در زمستان سال ۱۳۸۴ به آسمان‌ها پرکشیدند، در صفحه ۱۱۲ کتاب منتشر شده است. هواپیما به سمت آسمان رفت/ بسان باد تا بالا مکان رفت/ در آن هنگام مردان خدایی/ همان یاران مشتاق رهایی/ شهادت را به شیرینی چشیدند/ به آفاق الهی پرکشیدند/ شهید «احمد» گل بستانشان بود/ و آن ده لاله هم از شاهدان بود/ یکی می گفت آنها کوه بودند/ به این مردم چه خدمت ها نمودند/ همان ها عشق را معنا نمودند/ همان ها فاتحان صبر بودند/ و اینک یادشان در یادهامان/ بماند در بیان و یاد یاران/ خدا آینه دار روحشان باد/ علی(ع) هم شافع محشورشان باد «الهه بهرامیان» یکی از معلمان و فرهنگیان اهل ادب و شعر سمیرم است که به گفته خودش دوستدار حافظ، سعدی، مولانا و البته قیصر امین پور است و می سراید: خوب من بگذار تا گریان بمانم منتظر/ در کنار آینه هر آن بمانم منتظر/ التماس غنچه پژمرده ام باران من/ کاش بگذاری که در گلدان بمانم منتظر/ کاش بگذاری که در گرمترین نقطه عشق/ من زمستان خیس در باران بمانم منتظر گر نیایی پشت در من خیره می مانم به ماه/ تا سحرگه بر لب ایوان بمانم منتظر/ اشک من آیینه را می شوید از گرد نگاه/ خوب من بگذار تا گریان بمانم منتظر «شهربانو افشاری» شاعر و خوشنویس سمیرمی است و عنوان های متخلف هنری و فرهنگی در استان و کشور دارد و سروده بلندی از وی در قالب شعر نو با نام «چشم ها را بگشایید» در میانه کتاب به طبع رسیده است. «شکرالله امینی سمیرمی» مدیر سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمیرم است. کتاب های شعر و نثر پیچک، ایران ما گلخانه است، دنای زیبا و یه قل دو قل او را که برای بچه های ایران زمین سروده است، پیش از این مرور و بازخوانی کرده ایم. شاعر دیگری بنام «شاهپور آقایی» با مجموعه شعر سپید «آدم برفی» و «خلیل پیرمرادیان» و کتاب شعر «نسیم سحر» او که هر دو در سال ۱۳۸۹ سروده و منتشر شده اند هم در کتاب جای دارند. «فاطمه نجفی» از فعالان فرهنگی و حوزه هنری سمیرم و شهر ونک این خطه است که به تازگی کتابی از وی درباره شهیدی از دیار ونک به چاپ رسیده است. صدای پای ایل/ و دخترکی چوب به دست/ آرام پی گوسفندان می دود/ افسوس زمین را/ انتظار نوازش باران/ به خواب برده بود... «اباذر آقایی» شاعر شوریده سمیرمی که در سال ۱۳۴۷ فوت شده است. با اینکه دفتر اشعارش مفقود شده یا مکتوب نشده اند اما ۲۰۰ بیت و دوبیتی از وی به یادگار مانده است. نگفتی بوذری آید به راهت/ ببندد راهتان را در قیامت/ تمام ملک سامی در سمیرم/ در این دنیا و آن دنیا فدایت... سه صفحه انتهایی کتاب هم اشعاری از شاعر و نویسنده کتاب منتشر شده که شعر سمیرم او بسی خواندنی است. روزی به شهر ما بیا و شکوه دنا ببین/ اینجا سمیرم است بهشت خدا ببین/ نور صدا و شور و نشاط عشق/ در چهره منور پیران ما ببین در شیوه نوازش مهمان در این دیار/ یاران این دیار همه بی ریا ببین/ روح زنان شیر دلش را به زندگی/ یک جا پر از نجابت و مهر و وفا ببین غوغای آفتاب در این شهر پر غرور/ بر خشت خشت خانه آنها، طلا ببین/ بر هر وجب ز خاک سر افراز این دیار/ ما را به قیمت جان ها، بها ببین ردّ و نشان نادره مردان این زمین/ بر صخره های سنگی کوه سیاه ببین/ چون قاسمی به درگه حق التجا برد/ آهسته بر سلامت جان ها، دعا ببین دیگر شاعرانی که در این کتاب شعر و دل نوشته ای دارند: حدیث سامی، ابراهیم طاهری، مصطفی طغرایی، شهناز علیزاده، زهرا جعفری، صغری رضایی، معصومه جعفری، معصومه محمودی، صغری حیدری، کورش حیدری، حجت الله امیدی، محمدرضا دهانی، وحید موسوی زاده، مجید کهنگانی، سید کیومرث موسوی، علیرضا و محمدرضا آسوده، سید عیسی موسوی، علی حسین بابا ملکی، احسان امینی، سهراب اسدی، معصومه قنبری، فرحنار دهانی، فروغ سامی، سیدیاسر براتی، حسین منصورزاده، محمد و هادی محرابی، امین الله ساعدی و قوام الدین داودی. هر چند نام شمار زیادی از شاعران به همراه شعرهایشان در کتاب هست، اما اسم و رسم برخی ادیبان و شعرگویانی همچون «ناصر طغرایی» و مجموعه شعر وی با نام «رنگ خیال» در این مجموعه نیست. انتشارات سام آرام کتاب «ترنم آبشار» را در ۱۲۶ صفحه با طراحی جلد سحورا کاوه، روانه بازار نشر و مطالعه کرده است.

more_vert کتاب « مترسک تنها»

ادامه مطلب

closeکتاب « مترسک تنها»

مرور چندین تک‌بیتی در کتاب « مترسک تنها» «مترسک تنها »عنوان کتابی از مجموعه تک بیتی‌های شاعر اهل خمین « فاطمه قاسمی» است که در سال ۱۳۹۹ در ۵۱ صفحه و در قطع رقعی از سوی انتشارات « پرپروک» روانه بازار نشر شده است. این کتاب که با شمارگان یکهزار نسخه و قیمت ۱۵۰ هزار ریال به چاپ رسیده، دومین اثر شاعر و شامل ۱۳۵ تک بیت با موضوعات عاشقانه و اجتماعی است.در مقدمه این کتاب آمده است:« امروزه ساختار کلی ادبیات در حال فاصله گرفتن از پیچیدگی‌های زبانی و حرکت به سمت ساده نویسی و کوتاه نویسی ادبی است.شعر امروز بیشتر از آنکه بخواهد زیبایی بیافریند در پی بیداری است و این میسر نمی‌شود مگر در شناخت ذاتی و فطری انسان بعنوان مکتب فردی عصر حاضر و نیز ارتباط با بشر پرمشغله امروزی.در عصر اومانیسم ، این باور در بیشتر نویسندگان شکل گرفت که به جای اینکه یک قطره عسل را در آب بریزند و آن را به خورد مخاطب بدهند تنها همان یک قطره عسل را با زبانی کوتاه و در عین حال هنرمندانه بیان کنند. تک بیت نویسی یا شعر مفرد یکی از گونه‌های ادبی است و با اینکه ریشه در سبک قرنهای پیشین ادبیات دارد ولی امروزه با توجه به رویکرد ادبای این عصر به بیان مطالب به دور از شاخ و برگهای معمول و نیز ارتباط ساده با مخاطب خاص و عام، مورد توجه شاعران قرار گرفته است.شاعر و نویسنده امروز، دیگر مانند گذشته در پی زیاده گویی و خطابه نیست چراکه با مخاطبی سروکار دارد که زندگی ماشینی تمام شئونات فردی و اجتماعی اش را تحت تاثیر قرار داده است و اصولا زمان کافی برای پرداخت به ادبیات نوشتاری را ندارد.هنرمند این عصر، با تمام این مشکلات به کوتاه نویسی ادبی روی آورده است تا به مخاطبی که با وجود رسانه‌های گوناگون زمان کمتری برای خواندن دارد ارتباط برقرار کند و گویی سعی می کند با روی آوردن به اینگونه قالبها در کنار رسانه ها و هنرهای دیگر به حیات خویش را ادامه دهد.مجموعه شعر مترسک تنها با انتخاب رویکرد امروزی خود را با احتیاجات و ملزومات جامعه مدرن تطبیق داده است.»

more_vert کتاب شاهنامه نگاری در ایران

ادامه مطلب

closeکتاب شاهنامه نگاری در ایران

شاهنامۀ بخرد فرزانۀ توس، حکیم ابوالقاسم فردوسی، از معدود کتاب‌هایی است که از هر لحاظ و از هر بُعد درخور بررسی و تعمّق است. شاهنامه روایت تاریخی حیات سرزمین ایران، از دیدگاه اسطوره‌ای و حماسیِ مردم، است؛ کتابی که بنیان آن بر اساس روایات شفاهی و سینه به سینۀ مردمان، که نسل به نسل انتقال یافته، شکل گرفته و به نُضج رسیده است. روایتی که در آن نه بازی‌های آلودۀ سیاسی و جنگ‌های بوالهوسانۀ فرمانروایان، بلکه شرف و عزّت و جوانمردی و پهلوانیِ عاشقان یزدان و میهن نقش محوری را دارد. روایتی که در آن همه چیز آرمانی دیده شده، زیرا منعکس‌کنندۀ آرمان‌ها و امیدهای ملتی بس دیرینه‌سال است که، پس از فضل پروردگار، فقط به فرزندان برومند خود تکیه داشتند و می‌بالیدند. از آنجا که همواره در طول تاریخ بشری نگاریدن صُوَر و اَشکال یاری‌بخش القای مفاهیم و توصیف روایات بوده و کنار هم قرار گرفتن ادب و هنر تبلوری بی‌نظیر به فرهنگ می‌بخشد، با توجه به پیشینۀ هنر نگارگری در ایران، که به قرون پیش از اسلام نیز ریشه می‌دَواند، مُصوَّر ساختن نُسَخ ادبی، به‌ویژه نُسَخ شاهنامه فردوسی، سنتی شد پایا که در هر عصر و دوره‌ای معیار فرهیختگی فرمانروایان و مقامات به شمار می‌آمد و هر حکومتی برای کسب وجهه و مشروعیت ملی خود به نگارگری نسخه‌ای از این کتاب بی‌همتا دست می‌یازید و می‌کوشید نسخۀ او برتر و فاخرتر از نُسَخ پیشین باشد. همین امر، در طول تاریخ، به پیدایش نُسَخی بی‌همال منجر شد که هر یک در رقابت با دیگری، به سان ستاره‌ای فروزان، آسمان هنر نگارگری ایران را روشنایی و درخشش می‌بخشید. کتاب حاضر کوششی است در جهت شناخت و معرفی این نسخه‌ها، با ذکر مکتب نگارگری آن‌ها؛ تا گامی هرچند کوچک در راه شناخت میراث فرهنگی، ادبی، و هنری اجداد و نیاکانمان برداشته شود و مشوّقی باشد برای انجام دادن پژوهش‌های بیشتر و بهتر.فهرست مطالب مقدمهخیز تا بر کلک آن نقاش جان ‌افشان کنیمنگاهی به تاریخ دست‌نوشته‌های وقفی در ایرانشاهنامه؛ پیوند ادبیات، موسیقی، و نقاشیشاهنامه و نگارگرانشاهنامۀ شاه‌اسماعیل دومشاهنامه‌ای از مکتب اصفهانسخنی دیگر دربارۀ شاهنامۀ داوریشهنامۀ قاسمینسخۀ خطی برزونامههنر و ادبیات سلجوقی و شاهنامۀ «کاما»هنر ایلخانی و شاهنامۀ مستوفی

more_vert علیرضا فرهمند؛ روزنامه‌نگاری واقع‌گرا و مترجمی زبردست

ادامه مطلب

closeعلیرضا فرهمند؛ روزنامه‌نگاری واقع‌گرا و مترجمی زبردست

 علیرضا فرهمند به عنوان روزنامه‌نگاری واقع‌گرا و آگاه نسبت به وقایع پیرامونش با وجود شرایط دشوار کسب خبر در آن روزگار، هدایت سرویس خارجه روزنامه کیهان را برعهده گرفت و در سال‌های پس از انقلاب در بخش نشریات تخصصی به فعالیت پرداخت و بنیان‌گذار و گرداننده نشریات بسیاری در این حوزه بود.  

more_vert درباره «فضل‌الله رضا»

ادامه مطلب

closeدرباره «فضل‌الله رضا»

درباره «فضل‌الله رضا» (۱۲۹۳- ۲۸ آبان ۱۳۹۸)ایران‌شناس تمام‌عیارسیدمحمود دعایی | مدیر روزنامه اطلاعاتآشنایی بنده با روانشاد پروفسور فضل‌الله رضا به زمانی بازمی‌گردد که قرار بود ناشری دولتی، یکی از آثار ایشان را منتشر کند و تعهد به آن نیز کرده بود. اما آن ناشر، بدعهدی کرده و استاد از این بابت، دلمرده و پژمرده شده بود که کسی آثار ایشان را مورد توجه قرار نمی‌دهد. آن زمان، یعنی اواخر دهه هشتاد، آقای بهرام قاسمی - که در حال حاضر سفیر کشورمان در فرانسه است و پیشتر سخنگویی وزارت امورخارجه را برعهده داشت - سرپرست سفارت ایران در کانادا بود. او پیشنهاد داد روزنامه اطلاعات واسطه شود و این اثر را چاپ کند. بالتبع خود ایشان باید واسطه می‌شد و با ناشر سابق قطع ارتباط می‌کرد. چنین هم شد و انتشارات موسسه اطلاعات مفتخر به طبع آن کتاب شد. در این اثنا، هرگاه استاد مقاله‌ای قلمی می‌فرمود - و تا زمانی‌که می‌نوشت و قلم بر کاغذ می‌لغزاند و جامعه را از چشمه فیاض خویش بهره‌یاب می‌ساخت - روزنامه اطلاعات افتخار انتشار آن را داشت. استاد عنصر جامعی بود و از برق و مخابرات تا تاریخ و ادبیات، به فراخور استعداد، صاحب نظر بود و یک ایران‌شناس تمام‌عیار بود. در آبان سال ۱۳۹۲، اما فرصتی فراهم شد تا ایشان، در جشن یکصدمین سال زادروز خود، که در دانشگاه تهران ترتیب داده شده بود، شرکت کند. در این برنامه، شخصیت‌های ملی و دانشگاهی چون زنده‌یاد استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی، کمال خرازی، محمدرضا عارف، پرویز جبه‌دار مارالانی، محمدحسین حلیمی، سعید سهراب‌پور، علیرضا مهنا و مسعود بروجردی و محمود کمره‌ای سخن گفتند. در همان سفر، روزی هم در موسسه اطلاعات میزبان استاد بودیم تا از کتاب آخر ایشان رونمایی شود. در این مراسم، بزرگان ارجمندی چون زنده‌یاد محمدابراهیم باستانی پاریزی، زنده‌یاد محمدحسن گنجی، حسن انوری، محمدعلی اسلامی ندوشن، ژاله آموزگار و شیرین بیانی حضور یافتند. استاد در آن سفر با روحیه شاد و با انرژی مضاعف، در همه برنامه‌ها شرکت جست و حتی به مدارسی هم که در گیلان به نام خود راه‌اندازی کرده بود سری زد. جالب آنکه ایشان هر آنچه حق‌التالیف آثار خود بود را به همین مدارس و موسسات خیریه‌ای که ایجاد کرده بود، اهدا می‌کرد و از این رو، حق‌شناسی وصف‌ناپذیری داشت. اما متاسفانه از وقتی به کانادا بازگشت، دوستان، آن‌طور که باید، توفیق خدمتگزاری به ایشان را نیافتند؛ آن‌طور که در شان مقام آن استاد فرهیخته و دانشی‌مرد بود. مع‌الوصف در سال‌های پایانی عمر هم، که فراموشی و بیماری بر کهولت سن علاوه شده بود، بسیار بر ایشان تلخ گذشت. بهترین نوشتار را پس از رحلت ایشان، استاد دکتر احمد مهدوی دامغانی - که ایشان نیز گنجینه‌ای گرانقدر است و عمرش به سلامت، دراز باد - به رشته تحریر درآورد که مطالعه آن، برای خوانندگان، سودمند خواهد بود.

more_vert کتاب احکام توقیف و ابطال عملیات اجرایی موضوع اسناد لازم الاجرا

ادامه مطلب

closeکتاب احکام توقیف و ابطال عملیات اجرایی موضوع اسناد لازم الاجرا

کتاب احکام توقیف و ابطال عملیات اجرایی موضوع اسناد لازم الاجرا تألیف علیرضا قاسمی قاسموند، به بررسی قوانین و مقررات مصادره اموال پرداخته است. توقیف اموال چه منقول و چه غیرمنقول، باید مطابق مقررات قانون اجرای احکام مدنی صورت بگیرد که در این کتاب به طور مفصل به آن پرداخته شده است. در این کتاب در مورد آثار و احکام توقیف اموال غیر منقول، از قوانین موضوعه، به خصوص قانون اجرای احکام مدنی و آیین‌نامۀ اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجراء استفاده و بین آن‌ها تطبیق و مقایسه شده است. قانون آیین دادرسی مدنی درباره توقیف اموال مقرر داشته: توقیف اموال، اعم از منقول و غیرمنقول، صورت‌برداری، ارزیابی، حفظ اموال توقیف‌ شده، توقیف حقوق استخدامی خوانده و اموال موجود منقول وی نزد شخص ثالث، در قانون اجرای احکام مدنی پیش بینی شده است. برای روشن‌ شدن حدود و جوانب موضوع و با توجه به اهمیت بحث توقیف اموال غیر منقول و پرونده‌های فراوانی که در این زمینه وجود دارد و به دلیل اینکه در مورد آثار و شرایط و احکام توقیف اموال غیر منقول کتاب یا مقاله مستقلی وجود ندارد و حقوق‌دانان فقط در ضمن شرح قانون اجرای احکام مدنی به آن پرداخته‌اند، بررسی آثار و همچنین احکام و شرایط توقیف اموال غیر منقول در قوانین و روشن شدن جنبه‌های حقوقی راجع به آن ضروری به نظر می‌رسد. در بخشی از کتاب احکام توقیف و ابطال عملیات اجرایی موضوع اسناد لازم الاجرا دربارۀ توقیف اموال می‌خوانیم: در اجرای حکم مدنی توقیف بر دو قسم است : ۱-توقیف تأمینی ۲-توقیف اجرایی توقیف تأمینی آن است که برای حفظ حق مدعی یا محکوم له و یا در مورد محاکمات فوری برای حفظ حق اشخاص ذینفع به عمل می‌آید و مدعی علیه یا محکوم علیه یا طرف اشخاص مزبور از تصرف در مال خود موقتا ممنوع می‌شوند تا وقتی که حکم صادر و قطعی شده و یا به جهتی قرار تأمین مرتفع شود. توقیف اجرایی آن است که اموال محکوم علیه برای فروش و اداء محکوم به توقیف می‌شود. توقیف مال عبارت است از صیانت مال از افراط و تفریط و نقل و انتقال علیه مالک، که توقیف مال اعم از تأمین است. البته برخى از نویسندگان بر این عقیده‌اند که چون قانون‌گذار، ماده 121 قانون آیین دادرسى مدنى را در مقام تعریف تأمین آورده و چنین مقرّر داشته است که «تأمین در این قانون عبارت است از توقیف اموال منقول و غیرمنقول»، این نتیجه استنباط مى‌شود که تأمین و توقیف با هم مترادف هستند. اما باید گفت: قانون‌گذار در این ماده، معناى لغوى تأمین (امنیت، اطمینان دادن و قرار دادن در امنیت) را در نظر نگرفته و اقدام و انجام تأمین را مورد نظر قرار داده است. فهرست مطالبفصل اول: کلیات تحقیقفصل دوم: مقایسه‌ی توقیف و ابطال عملیات اجرایی با نهادهای مشابهفصل سوم: مقایسه توقیف وابطال عملیات اجرایی با نهادهای مشابهفصل چهارم: شرایط و آثار توقیف وابطال عملیات اجراییمنابع و ماخذ

more_vert کتاب راهنمای نگارش مقالات علمی

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای نگارش مقالات علمی

کتاب راهنمای نگارش مقالات علمی اثر یاسبن قاسمی بجد به نویسندگان کمک می‌کند، نتایج پژوهش‌های خود را به شکل منظم (سیستماتیک) طبقه‌بندی و به ساده‌ترین روش آن را بیان کنند. کتاب راهنمای نگارش مقالات علمی از مقدمه تا نتیجه‌ی یک مقاله علمی را مورد بررسی قرار می‌دهد. مقاله علمی معمولاً در نتیجه پژوهش منطقی، ژرف و متمرکز نظری، علمی یا مختلط، به کوشش یک یا چند نفر در یک موضوع تازه و با رویکرد جدیدبه جهت دستیابی به نتایجی تازه، تهیه و منتشر می‌گردد. چنین مقاله‌ای در واقع گزارشی است که محقق از یافته‌های علمی و نتایج اقدامات پژوهشی خود برای استفاده سایر پژوهشگران، متخصصان و علاقه‌مندان منتشر می‌کند. تهیه گزارش از نتایج مطالعات و پژوهش‌های انجام شده، یکی از مهمترین مراحل پژوهشگری به شمار می‌رود؛ زیرا اگر پژوهشگر نتواند دستاوردهای علمی خود را در اختیار سایر محققان قرار دهد هدف پژوهش او هر اندازه هم که مهم باشد، به پیشرفت علم کمک نخواهد کرد؛ چون رشد و گسترش هر علمی از طریق ارائه و به هم پیوستن دانشِ فراهم آمده از سوی فرد فرد اندیشمندان آن علم تحقق می‌یابد. همان‌طور که پژوهشگر پیش از اقدام به پژوهش، نیازمند توجه و بررسی یافته‌های علمی پژوهشگران قبل از خود است تا بتواند یافته‌های علمی خود را گسترش بخشد، دیگران نیز باید بتوانند به یافته‌های پژوهشی او دسترسی پیدا کنند و با استفاده از آن‌ها فعالیت‌های علمی خود را سازمان داده در ترمیم و تکمیل آن بکوشند. دربخشی از کتاب راهنمای نگارش مقالات علمی می‌خوانیم: اگر نوآوری مقاله شما با نتایج تحقیق دیگران سازگار و هماهنگ بود ضمن اشاره دقیق به نوآوری بدست آمده، باید سازگاری نوآوری مقالعه خود را با تک‌تک نویسندگان دیگر مورد اشاره قرار دهید. اگر نتایج مقاله شما با نتایج مقاله دیگران ناسازگار و ناهماهنگ بود باید ضمن اشاره دقیق به نتایج بدست آمده تحقیق خود و نیز دیگران، علت بوجود آمدن این تفاوت را بیان کنید و بگویید که نتایج شما با نتایج تحقیق آن‌ها به این علتها ناسازگار و متفاوت بوده است. و اگر نوآوری مقاله شما منحصر بفرد بود و تحقیق دیگری پیدا نشد که نوآوری خود را با آن‌ها مقایسه کنید می‌توانید ضمن اشاره به یافته‌ها، مزیت‌ها و نقاط قوت کار خود را بگویید و آن‌ها را بعنوان نوآوری و بدعت منحصر بفرد خود معرفی کنید. در هر صورت نکته بسیار مهم این است که خواننده فکر کند شما یک چیز نو و بدیعی را به دنیای علم و دانش عرضه کرده‌اید. فهرست مطالبپیشگفتاررعایت اخلاق علمی و پژوهشیروش نگارش مقالات علمی ترویجی1-1-‌ مقدمه1-2-‌ ساختار یک مقاله علمی ترویجیعنوان مقالهچکیده:1-‌ مقدمه2-‌ 3-‌ 4-‌ 5-‌ 6-‌ بدنه مقاله7-‌ یافته‌ها، بحث و نتیجه‌گیری8-‌ برای تحقیقات آینده9-‌ سپاس‌گزاری10-‌ پانویس‌ها11-‌ منابع و مأخذ12-‌ پیوست‌ها1-3-‌ چند نکته مهم1-4-‌ خلاصه بحث1-5-‌ منابع و مأخذروش نگارش مقالات علمی پژوهشی2-1-‌ مقدمه2-2-‌ ساختار یک مقاله علمی پژوهشی1-‌ مقدمه2-‌ پیشینه و فرضیات3-‌ روش‌شناسی3-1-‌ نمونه3-2-‌ داده‌ها و مقیاس3-3-‌ روایی یا اعتبار3-4-‌ پایایی یا قابلیت اطمینان3-5-‌ شیوه تجزیه و تحلیل4-‌ یافته‌ها5-‌ بحث و نتیجه‌گیری6- برای تحقیقات آینده7-‌ سپاسگزاری8-‌ پانویس‌ها9-‌ منبع و مأخذ10-‌ پیوست‌ها2-3-‌ چند نکته مهم2-4-‌ خلاصه بحث2-5-‌ منابع و مأخذ

more_vert معرفی برترین‌های جشنواره ایده‌های برتر دانشگاه علم وصنعت

ادامه مطلب

closeمعرفی برترین‌های جشنواره ایده‌های برتر دانشگاه علم وصنعت

همزمان با هفته جهانی کارآفرینی، هشت تیم علمی پژوهشی در جشنواره ایده‌های برتر دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران صاحب عنوان شدند. به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، آیین اختتامیه جشنواره ایده‌های برتر دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران، امروز چهارشنبه در آمفی تئاتر دانشکده معماری این دانشگاه برگزار شد. در این آیین «جبارعلی ذاکری» رییس دانشگاه علم و صنعت، «سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس شورای اسلامی، «تورج محمدی» معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، «حسین سلاح ورزی» نایب‌ رئیس اول اتاق بازرگانی ایران، «افشین کلاهی» رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان اتاق ایران و تعدادی از اساتید و دانشجویان این دانشگاه حضور داشتند. در این جشنواره به بهترین ایده که صاحب عنوان نخست شد، مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا شد و ۷ تیم برتر دیگر نیز هدایایی از طرف شرکت‌ها و نهادهای حمایت کننده دریافت کردند. اسامی ۸ تیم برتر به این شرح است: ۱- داود فانی از دانشکده مهندسی برق (عنوان ایده: طراحی و توسعه فشرده ساز ساختار معکوس ویدئو با کدگذار بسیار سبک و کدبردار پیچیده) ۲- داود حقانی بایی، محمدعلی رضوانی بابلی و مسعود سلطان زاده از دانشکده مهندسی راه آهن (عنوان ایده: طراحی و ساخت دستگاه پایش ثبات ریل و زیرسازی خط به روش تحلیل صوت و ارتشاع) ۳- فریدصادقی قاضی جهانی از دانشکده مهندسی عمران(عنوان ایده: دستگاه دانه‌بندی خاک برای خاک‌های ریز دانه) ۴- هومن شیرمهد، میثاق قمری، مهدی قاسمی فرد و میثم ایزدی از دانشکده مهندسی مواد و متالورژی(عنوان ایده: تولید نانو پودردی اکسید تیتانیوم) ۵- مهران شکری پیرسرابی از دانشکده مهندسی کامپیوتر(عنوان ایده: مکانیزم محافظ و پوشش اتوماتیک ونیمه اتوماتیک باغات در مقابل سرمازدگی) ۶- محدثه بهزاد، هادی متوج و پوریا رحیمی از دانشکده مکانیک(عنوان ایده:‌ افزایش راندمان و کاهش هزینه ساخت توربین بادی عمود محور) ۷- مصطفی میهن روستا، علی‌الله وردی، پوریا قدیر، کاظم محمدزاده و محسن سیفی از دانشکده مهندسی شیمی(عنوان ایده: معرفی یک فرایند سبزو منحصر به فرد برای تولید محصولات نانویی از پسماند صنعتی) ۸- مریم فروتن و احترام سادات توکلی از دانشکده مهندسی صنایع(عنوان ایده:‌ توسعه گردشگری در قالب گردشگری ادبی و معرفی مشاهیر ادب ایران) «عباس طائب» رئیس هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت در پایان این مراسم عنوان کرد که این صندوق از پژوهش‌های دانشگاهی و ایده‌های نو حمایت می کند و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به صندوق برای طرح‌های و ایده‌های نو و خلاق از حمایت‌های مالی برخوردار شوند.

more_vert درباره «علینقی عالیخانی»

ادامه مطلب

closeدرباره «علینقی عالیخانی»

درباره «علینقی عالیخانی» (۱۳۰۷- ۴ تیر ۱۳۹۸)معمار اقتصاد نوین منهای عدالتحوری قاسمی | روزنامه‌نگار اقتصاد ایران دهه چهل شمسی را با رکود آغاز کرد و سیاست‌ها نیز با توجه به این رکود اقتصادی تعیین شد که مهم‌ترین آن را باید اصلاحات ارضی دانست. بعد از آن بود که ساختار اقتصاد ایران نیز دچار تحول شد و از دل آن وزارت اقتصاد شکل گرفت. وزارت‌خانه‌ای که «علینقی عالیخانی» بر مسند آن نشست تا درخشان‌ترین دهه اقتصادی ایران را با تکیه بر دیدگاه‌های نوگرایی رقم بزند. اصلاحات ارضی در آن سال‌ها،‌ ساختار اقتصاد را از ارباب - رعیتی به سمت اقتصاد نوین تغییر داده بود و در این میان کشاورزی مدرن نیز کم کم می‌رفت جای خود را در ایران باز کند. بنابراین لازم بود تا مشاغل جدید به جز کشاورزی که تا آن روز اقتصاد ایران بر مدار آن می‌گردید،‌ تعریف شود. عالیخانی با توجه به شرایط آن روز،‌ بر توسعه سریع بخش صنعت و تبدیل اقتصاد ایران به یک اقتصاد صنعتی پیشرفته تاکید کرد و همین امر زمینه‌ساز تحول بزرگ در صنایع ایران شد. تا آنجا که با توجه به اقدامات او،‌ در دهه چهل، اولین‌های زیادی در اقتصاد ایران شکل گرفت که ازجمله راه‌اندازی ذوب‌آهن اصفهان، بانک بین‌الملل ایران، تراکتورسازی تبریز، کارخانۀ لوله نورد اهواز، ماشین‌سازی اراک، مؤسسۀ استاندارد، سازمان کارگزاران بورس،‌ نخستین واحد پتروشیمی و همچنین شرکت خودروسازی ایران ‌ناسیونال بود. این فعالیت‌ها باعث شد تا ایران در کنار تورم دو درصدی، ‌رشد اقتصادی یازده درصدی را هم از سر گذراند. البته علاوه بر اقدامات او باید نقش نفت ارزان را نیز در این میان در نظر داشت. اقتصاد ایران در آن روزها راهی جز تامین هزینه‌ها از محل مدرن‌سازی صنایع نداشت زیرا خوشبین‌ترین افراد نیز گمان نمی‌کردند در آستانه دهه پنجاه شمسی، ‌قرار است پول‌های بادآورده از محل چهار برابر شدن قیمت نفت،‌ ساختار نوپای اقتصاد ایران را در هم شکند تا آنجا که آثارش در نیمه‌های دهه پنجاه صنعت ایران را زمین‌گیر و وابسته به مونتاژ کرد. اما در کنار این کارنامه اقتصادی قابل قبول عالیخانی، این نکته نباید فراموش شود که او از ساواک، راهی وزارت تازه‌تاسیس اقتصاد شده بود و این موضوع باعث می‌شد تا با وجود تفکرات چپ و سوسیالیستی که به‌نوعی میراث تحصیل در فرانسه بود،‌ در برخورد با اعتراضات کارگری،‌ بیشتر جانب سرمایه‌داران نامداری را بگیرد که با دربار در ارتباط بودند. همچنین، اگرچه ایران در دهه چهل، توسعه اقتصادی بالایی را تجربه کرد اما عدالت اقتصادی به همان سرعت در جامعه اتفاق نیفتاد و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ به دنبال آرزوی دستیابی به بخشی از ثروت، ابعاد بزرگ‌تری پیدا کرد. اما هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند باعث آن شود تا دستاوردهای اقتصادی او دیده نشود. کارنامه هفت‌ساله وزارت اقتصادِ علیخانی نشان می‌دهد در این دوره تقویت بخش صنعت و تولید، تمرکززدایی از فعالیت‌های صنعتی، ‌کاهش بیکاری و ایجاد تنوع در فعالیت‌های تولیدی محقق شد،‌ دورانی که با وجود تلاش‌های زیاد، هیچ زمان دیگری در اقتصاد ایران تکرار نشد.