جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب مبانی نظری و عملی کاربرد اینترنت در فرآیند تدریس و یادگیری

ادامه مطلب

closeکتاب مبانی نظری و عملی کاربرد اینترنت در فرآیند تدریس و یادگیری

در دهه‌های اخیر رویکردهای سنتی یادگیری و تدریس با ظهور فناوری‌های نوین مانند چندرسانه‌ای ها، فرارسانه ای‌ها و ارتباط از راه دور دچار تغییر و تحول اساسی شده است. با ورود فناوری‌های کمکی به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی در کلیه دوره‌ها و سطوح تحصیلی شاهد تحولات چشمگیری در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بوده ایم. این تحولات با ورود اینترنت به عنوان شبکۀ بین المللی اطلاعات و ارتباطات مضاعف شده است و فرایند یادگیری و تدریس را عمیقاً تحت تأثیر خود قرار داده است. اینترنت باعث شده است تا دانش آموزان و معلمین علاوه بر تبادل اطلاعات از راه دور، بتوانند با یکدیگر تعامل گسترده‌ای نیز داشته باشند و این بر فرایند یادگیری و تدریس تأثیر بسزایی داشته است. کتاب حاضر مبانی نظری کاربرد اینترنت به عنوان بزرگتر ین شبکه ی بین المللی اطلاعات و ارتباطات را در فرایند یادگیری و تدریس نوین معرفی کرده و راهنمای عملی خوبی برای بهره‌گیری موثر از ابزارهای مختلف آن در فرایند یادگیری و تدریس در دوره‌های مختلف تحصیلی نظام آموزشی است. این کتاب مشتمل بر ده فصل است. در فصل اول نظریه‌های یادگیری و تدریس مبتنی بر وب و در فصل دوم برنامه ریزی و طراحی یادگیری و تدریس مبتنی بر وب به عنوان مبانی نظری معرفی شده است. فصل‌های بعدی کتاب که شامل فصل‌های سوم الی دهم می‌شود ، مبانی عملی کاربرد اینترنت در فرایند یادگیری و تدریس را معرفی می‌کند. این فصل‌ها با عناوین: شناسایی و ارزشیابی مواد و منابع یادگیری در اینترنت، انتشار اطلاعات روی اینترنت، فناوری‌های اینترنتی، کاربرد اینترنت در فرایند ارتباط، کاربرد اینترنت در حل مسأله ی مبتنی بر اطلاعات، کاربرد اینترنت در حل مسأله مشارکتی، کاربرد اینترنت در تحقیق و اکتشاف، و کاربرد اینترنت در مشارکت‌های برخط، تنظیم شده است. فهرست مطالبفصل 1: نظریه‌های یادگیری و تدریس مبتنی بر وبفصل 2: برنامه ریزی و طراحی یادگیری و تدریس مبتنی بر وبفصل 3: شناسایی و ارزشیابی مواد و منابع یادگیری در اینترنتفصل 4: انتشار اطلاعات روی اینترنتفصل 5: فناوریهای اینترنتی یادگیری و تدریسفصل 6: کاربرد اینترنت در فرایند ارتباطفصل 7: کاربرد اینترنت در حل مساله مبتنی بر اطلاعاتفصل 8: کاربرد اینترنت در حل مساله مشارکتیفصل 9: کاربرد اینترنت در تحقیق و اکتشاففصل 10: کاربرد اینترنت در مشارکت‌های برخط

more_vert تدریس به روش فعال

ادامه مطلب

closeتدریس به روش فعال

براساس مبانی نظری روش های فعال تدریس می توان گفت تدریس فعال، تدریسی است که در آن رخدادهای آموزشی به صورت تعامل های علمی، عاطفی و اجتماعی اتفاق می افتد. 

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سازمانهای رسانه ای ، یادگیری سازمانی و مدیریت زمان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سازمانهای رسانه ای ، یادگیری سازمانی و مدیریت زمان

مقاله علمی و پژوهشی" سازمانهای رسانه ای ، یادگیری سازمانی و مدیریت زمان " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سازمانهای رسانه ای ، یادگیری سازمانی و مدیریت زمان ، خبرگزاری مهر ، فرایند یادگیری سازمانی ، تعریف مدیریت زمان و ابعاد مدیریت زمان اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب بهترین راه‌های یادگیری لغات انگلیسی

ادامه مطلب

closeکتاب بهترین راه‌های یادگیری لغات انگلیسی

یادگیری لغات انگلیسی یکی از مهمترین بخش‌های یادگیری این زبان است. اما نکته‌ای که در این‌جا حائز اهمیت است روش‌های یادگیری لغات است که در کتاب بهترین راه‌های یادگیری لغات انگلیسی، نوشته مصطفی خوری‌نژاد، به آن پرداخته شده است. از آنجا که لغات انگلیسی بسیار فرار بوده و اگر لغتی را در پس از یادگیری زیاد به کار نبریم یه زودی از ذهنمان می‌رود؛ کتاب بهترین راه‌های یادگیری لغات انگلیسی، در این مورد می‌تواند مؤثر باشد. حال آنکه می‌توانیم با روش‌های خوب و کاربردی لغات به ذهن سپرده شده را بیشتر در حافظه نگه‌داریم و بهترین استفاده را از آنها ببریم. زبان انگلیسی دارای لغات فراوانی است پس هیچگاه تصور نکنید که قادر به یادگیری تمامی لغات خواهید بود؛ ما تنها باید کاربردی‌ترین لغات انگلیسی را با روش‌های مناسب فرا بگیریم. در کتاب بهترین راه‌های یادگیری لغات انگلیسی سعی شده است تا بهترین روش‌های یادگیری لغات را به‌ار برده گردد. با استفاده از این کتاب خواهید توانست لغات انگلیسی را مدت زمان بیشتری در حافظه خود نگاه دارید.

more_vert مقاله ارزیابی میزان انطباق روش‌های یاددهی- یادگیری با اهداف برنامه‌درسی اخلاق اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله ارزیابی میزان انطباق روش‌های یاددهی- یادگیری با اهداف برنامه‌درسی اخلاق اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " ارزیابی میزان انطباق روش‌های یاددهی- یادگیری با اهداف برنامه‌درسی اخلاق اسلامی " مقاله ای است در 24 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ارزیابی، میزان انطباق، روش‌های یاد دهی - یادگیری، برنامه درسی اخلاق اسلامی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف ارزیابی میزان انطباق روش‌های یاددهی- یادگیری بکار گرفته شده توسط اساتید با اهداف برنامه‌درسی اخلاق اسلامی دانشگاه‌ها و روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه‌آماری 273 دانشجو و نمونه‌آماری 157 نفر که به شیوه تصادفی‌طبقه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه ارزیابی دیدگاه دانشجویان حاوی 48 سؤال با پایایی 972/0، فرم مشاهده تدریس 47 سؤالی با پایایی940/0، تحلیل 178 سوال امتحانی و مصاحبه با اساتید مجرب اخلاق اسلامی استفاده شد. تحلیل داده‌ها به کمک روش‌های توصیفی و آزمون‌ تی تک‌گروهی در قالب نرم افزار SPSS در کنار تحلیل کیفی نشان داد: از دیدگاه دانشجویان روش‌های یاددهی ـ یادگیری به کار گرفته‌شده در تدریس با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری همسویی کمی دارد. نتایج مشاهدات بیانگر، همسویی نحوه ارتباط اساتید با دانشجویان با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری است. اما فرایند تدریس اساتید، استفاده آنان از راهبردهای مناسب تدریس، و روش‌های به کار گرفته‌شده در فرایند تدریس به‌عنوان مؤلفه‌های اصلی روش‌های یاددهی ـ یادگیری در تدریس همسو با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری نیست. روش تدریس غالب در تدریس اساتید روش توضیحی بود. روش‌های ارزشیابی به کار گرفته‌شده در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان همسو با اهداف این درس در سطوح شناختی، عاطفی و رفتاری نبود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب یادگیری ماشینی: سفری به اعماق هوشمندی

ادامه مطلب

closeکتاب یادگیری ماشینی: سفری به اعماق هوشمندی

«یادگیری ماشینی» یکی از شاخه‌های بسیار مهم هوش مصنوعی است و این روزها به شدت در حال رشد و توسه است. برآورد می‌شود یکی از ۹ فناوری پول‌ساز سال ۲۰۱۷ باشد و در آینده‌ای نزدیک به یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های موفقیت در کسب‌وکارها تبدیل شود. اگر دوست دارید درباره این فناوری بیشتر بدانید؛ کتاب الکترونیکی «یادگیری ماشینی؛ سفری به اعماق هوشمندی» برای شما است. فهرست مطالبیادگیری ماشینی: جولانگاه تجربیات و خلاقیت‌ها۶ سوء‌تفاهم درباره یادگیری ماشینی۱۳ چارچوب منبع‌باز برای کسب مهارت در یادگیری ماشینییادگیری ماشینی چگونه به بهبود شرایط کسب‌وکارها کمک می‌کند؟

more_vert نورون های آیینه ای و یادگیری مشاهده ای

ادامه مطلب

closeنورون های آیینه ای و یادگیری مشاهده ای

در گذشته، رابطه بین نظریه های سنتی یادگیری در روان شناسی و نظریه های نوروفیزیولوژی رابطه نزدیکی نبود. اما به تازگی یافته های نو در علوم عصب شناسی برای پدیده های یادگیری گاه پیچیده، مانند یادگیری مشاهده ای، مکانیسم های عصبی نسبتا ساده ای کشف کرده اند که یکی از آنها نورون های آیینه ای است. این نورون ها نشان می دهند که مغز چگونه فعالیتی را که ما انسان ها مشاهده می کنیم در خود ثبت می نماید 

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فرایند نوآوری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی فرایند نوآوری

مقاله علمی و پژوهشی" فرایند نوآوری" مقاله ای است که در16 صفحه و با 14 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نوآوری ، فرایند نوآوری، ایده پردازی، تجاری سازی،تحلیل محتوا ، آسیب شناسی و انتروپی شانون اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert یادگیری همیارانه

ادامه مطلب

closeیادگیری همیارانه

آیا تا کنون به این فکر کرده اید که روش تدریس تان در کلاس تا چه اندازه به ایجاد روحیه همیارانه (و نه رقابتی و فردی) منجر شده است؟

more_vert مقاله رابطۀ بین سبک یادگیری همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارت‌های سرویس بدمینتون

ادامه مطلب

closeمقاله رابطۀ بین سبک یادگیری همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارت‌های سرویس بدمینتون

مقاله علمی و پژوهشی" رابطۀ بین سبک یادگیری همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارت‌های سرویس بدمینتون " مقاله ای است در 16 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تمرین تصادفی؛ تمرین مسدود؛ سبک همگرا؛ سبک واگرا؛ سرویس بدمینتون مطرح شده است.چکیدهمطالعۀ حاضر با هدف تعیین رابطۀ بین سبک‌های همگرا و واگرا و اثرگذاری تمرین تصادفی و مسدود در یادگیری مهارت‌های سرویس بدمینتون صورت گرفت. روش تحقیق از نوع نیمه‌تجربی است. 48 دختر دانش‌آموز مقطع متوسطه، تصادفی در یکی از چهار گروه 1. سبک یادگیری همگرا با تمرین تصادفی، 2. سبک یادگیری همگرا با تمرین مسدود، 3. سبک یادگیری واگرا با تمرین تصادفی، 4. سبک یادگیری واگرا با تمرین مسدود قرار گرفتند. بنابراین، توجه به نقش سبک‌های یادگیری و تداخل یادگیری در آموزش مهارت‌های سرویس اهمیت دارد.محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب یادگیری ماشینی

ادامه مطلب

closeکتاب یادگیری ماشینی

این پرونده ویژه در شماره ۱۸۱ ماهنامه شبکه منتشر شده است و شامل مجموعه مقالاتی درباره یادگیری ماشینی (Learning machine) است. یادگیری ماشینی یکی از داغ‌ترین مباحث سال‌های اخیر دنیای فناوری است و تقریبا دارد با هر حوزه و صنعتی عجین می‌شود. یادگیری ماشینی به اندازه‌ای در دنیای روزمره ما رسوخ پیدا کرده است که «ماری برانسکوب»، نویسنده سایت «اینفورلد»، در مقاله مفصل خود با عنوان «یادگیری ماشینی مایکروسافت را بلعیده است» به بیان این نکته پرداخته که مایکروسافت چه دوست داشته باشد و چه نه، در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفت‌های اساسی کرده است. این پیشرفت‌ها تا آنجا بوده‌اند که حتی کاربران پلتفرم مایکروسافت ردپایی از این فناوری را در بیشتر محصولات مصرفی این شرکت یا محصولاتی که بر مبنای پلتفرم مایکروسافت ایجاد می‌کنند، احساس می‌کنند. در این پرونده ویژه به بیان یادگیری ماشینی، تأثیر این فناوری بر سازمان‌ها و کسب‌وکارها، کارکردهای عینی این فناوری در زمینه برقراری امنیت در حوزه دستگا‌ه‌های اینترنت اشیا، معرفی چارچوب‌هایی که مهارت را در این حوزه افزایش می‌دهند، بخش‌هایی از زندگی روزمره که به واسطه یادگیری ماشینی بهبود پیدا کرده‌اند و آینده یادگیری ماشینی پرداخته‌ایم. فهرست مطالبیادگیری ماشینی جولانگاه تجربیات و خلاقیت‌هاآیا یادگیری ماشینی امنیت اینترنت اشیا را تضمین خواهد کرد؟13 چارچوب منبع‌باز برای کسب مهارت در یادگیری ماشینیماشین‌های هوشمند چگونه زندگی ما را بهبود بخشیده‌اند؟یادگیری ماشینی و سیستم‌های شناختی: نسل آینده هوشمندی سازمانیآینده یادگیری ماشینی به کجا خواهد رسید؟

more_vert مقاله اثر تمرینات نوروفیدبک بر ارتقا عملکرد ورزشی و فرایند حرکتی هشیار در بازیکنان ماهر دارت

ادامه مطلب

closeمقاله اثر تمرینات نوروفیدبک بر ارتقا عملکرد ورزشی و فرایند حرکتی هشیار در بازیکنان ماهر دارت

مقاله علمی و پژوهشی " اثر تمرینات نوروفیدبک بر ارتقا عملکرد ورزشی و فرایند حرکتی هشیار در بازیکنان ماهر دارت" مقاله ای است در 19 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به پردازش هشیار؛ پرتاب دارت؛ تحت فشار ذهن ساکن؛ نوروفیدبک پرداخته شده است چکیده مقاله           به‌کارگیری نوروفیدبک در ارتقای عملکرد ورزشی به‌سرعت رو به رشد است. هدف پژوهش حاضر اثر تمرین نوروفیدبک بر عملکرد حرکتی و فرایند حرکتی هشیار بازیکنان ماهر دارت بود. آزمودنی‌ها 20 بازیکن مرد ماهر دارت بودند. اجرای این پژوهش شامل پنج مرحلة پیش‌آزمون، تمرینات نوروفیدبک و پس‌آزمون اول، آزمون تحت فشار و پس‌آزمون دوم بود. دورة تمرینات نوروفیدبک شامل تمرین بازداری باند فرکانسی آلفا (8 تا 12 هرتز) در جایگاه اف چهار بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و روش آماری آزمون تحلیل واریانس مرکب استفاده شد. نتایج نشان داد مقادیر فرایند حرکتی هشیار برای گروه تمرین نوروفیدبک در مرحلة پس‌آزمون اول (001/0=P) و آزمون تحت فشار (001/0=P)کاهش یافته است، اما در گروه کنترل این کاهش مشاهده نشد (83/0=(P. امتیازهای پرتاب دارت برای گروه نوروفیدبک و کنترل در مرحلة پس‌آزمون اول به نسبت پیش‌آزمون افزایش یافته بود (001/0=P)، اما تنها گروه نوروفیدبک (001/0=(P توانست این افزایش را در آزمون تحت فشار حفظ کند. یافته‌ها نشان می‌دهد تأثیری بین تمرینات نوروفیدبک، فرایند حرکتی هشیار و عملکرد ورزشی وجود دارد. به‌عبارت دیگر، تمرینات نوروفیدبک از طریق کاهش فرایند حرکتی هشیار به عملکرد حرکتی مطلوب منجر می‌شود و حس خودکاری را در ورزشکار ایجاد می‌کند.. عنوان مقاله [English] The Effect of Neurofeedback Training on Sport Performance Enhancement and Conscious Motor Processing in Skilled Dart Players چکیده [English] The employment of neurofeedback is growing rapidly in sport performance enhancement. The aim of this study was to investigate the effect of neurofeedback training on motor performance and conscious motor processing of skilled dart players. The subjects were 20 male skilled dart players. The research was conducted in five phases: pretest, neurofeedback training, posttest 1, under pressure test and posttest 2. Neurofeedback training consisted of prevention training of the alpha frequency band (8 to 12 Hz) in F4. To analyze data, descriptive statistics and mixed ANOVA were used. Results indicated that the amounts of conscious motor processing for neurofeedback training group decreased in posttest 1 (P=0.001) and under pressure test (P=0.001) but this reduction was not observed in the control group (P=0.83). The dart throwing points for neurofeedback training group and control group in the posttest 1 increased compared with the pertest (P=0.001), but only neurofeedback group (P=0.001) was able to preserve this increase in the under pressure test. The findings indicated an effect among neurofeedback training, conscious motor processing and sport performance. In other words, the neurofeedback training leads to the desired motor performance and creates automatic sense in the athlete by reducing the conscious motor processing.   کلیدواژه‌ها [English] Conscious processing, dart throwing, neurofeedback, quiet mind, under pressure دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert موانع یادگیری

ادامه مطلب

closeموانع یادگیری

در مقابل قوانینی که به یادگیری کمک می‌کنند، عواملی نیز وجود دارند که ممکن است مانع یادگیری شوند. موانع یادگیری همه ی چیزهایی هستند که در راه رسیدن به یک هدف یادگیری سر راه ما قرار می گیرند. این موانع از منابع مختلفی ناشی می شوند. صرف نظر از منبعی که این موانع از آنها منتج می شوند، آنها انرژی شما برای یادگیری را پایین می آورند.

more_vert آموزش موثر

ادامه مطلب

closeآموزش موثر

والدین عزیز بهتر است بدانید تعلیم و تربیت، پرورش هویت فکری در دانش آموزان است. یادگیری، حاصل تعامل شرایط درونی و بیرونی خانه، مدرسه، جامعه، سبک یادگیری، ارزشیابی و ... می باشد. وقتی که دانش آموز بتواند دانش قبلی خود را با دانش جدید پیوند بزند یادگیری اتفاق می افتد.

more_vert مقاله تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف‌گیری پرتابی کودکان

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف‌گیری پرتابی کودکان

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف‌گیری پرتابی کودکان 9 تا 11ساله " مقاله ای است در 14 صفحه با 23 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بازخورد هنجاری؛ پرتابی؛ کودکان؛ مهارت هدف‌گیری؛ یادگیری مطرح شده است.چکیدهبازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، به‌صورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه می­شود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف­گیری پرتابی کودکان 9 تا 11­ سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. بر اساس این پژوهش یافته ها نشان می دهد بازخورد هنجاری مثبت اثر تسهیل‌کننده در یادگیری حرکتی دارد.این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند

ادامه مطلب

closeکتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند

کتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند نوشته‌ی منوچهر سلطانی به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا اشتباهات خود را شناخته و با دوری از مسیر‌های بیراهه، مسیر درست را تشخیص دهند. مطمئنا بدون شناخت اشتباهات و مسیر‌های بیراهه، نمی‌توان مسیر درست را تشخیص داد، پس اگر معتقد باشید که این دیدگاه یک قانون حاکم بر تمامی زندگی اجتماعی بشر است سخنی بیهوده نیست. خیلی از افراد از شکست‌ها و اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند درس می‌گیرند، آن‌ها را تکرار نمی‌کنند و از تجارب تلخی که به دست آمده دانش نوینی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. ولی سازمان‌ها این‌ طور عمل نمی‌کنند. هرچند افراد نیز ممکن است همیشه این چنین عمل نکند و گاهی اشتباهات خود را تکرار کنند، اما احتمال خطای مجدد سازمان‌ها قطعا بیشتر از افراد است. قطعا مدیرعاملی که در دوره کاری خود یک تصمیم غلط انجام می‌دهد و نتایج منفی بسیاری را متحمل می‌شود دیگر آن تصمیم را در سازمانی دیگر تکرار نخواهد کرد، ولی ممکن است افرادی که بعدها جای او را می‌گیرند همان اشتباه را مرتکب شوند. در دنیایی که همه‌ی صنایع دغدغه تامین مواد اولیه، مدیریت صحیح، تولید کالا و خدمات مطلوب و نیز سرمایه‌گذاری بهره‌ده محور، را دارند، شناخت و بررسی و دلایل شکست سایر صنایع و درس گرفتن از آن‌ها در حکم یک سرمایه‌گذاری پرسود و پیش‌گیرانه از هزینه‌های هنگفت آینده است که به ادامه حیات صنایع در قوس بهره‌وری بالا کمک می‌کند. کتاب یادگیری از شکست (learning from mistakes and failures) از جمله آثاری است که منوچهر سلطانی زمان زیادی جهت تبیین این شکست‌ها و عبرت‌آموزی‌ها صرف کرده است. بنابراین می‌تواند به عنوان یک مرجع و راهنما در تمامی دوران‌های حیات صنایع خدماتی و تولیدی در کنار صاحبان صنعت قرار گیرد. کتاب حاضر سعی بر این دارد تا در سه فصل از قضیه‌های واقعی که در سازمان‌ها رخ می‌دهد برای بیان مفاهیم مربوطه استفاده کند. فصل نخست همراه با مثال‌هایی واقعی به بررسی برخی از عوامل موثر بر شکست پرداخته و در فصل دوم به مفهوم یادگیری سازمانی می‌پردازد. فصل سوم نیز طریقه‌ی یادگیری سازمانی از شکست‌ها و اشتباهات را تشریح می‌کند. در بخشی از کتاب یادگیری از شکست می‌خوانیم: در طی دومین تابستانی (1968) که تامپکینز به‌ عنوان مشاور علمی تابستانی در موضوع ارتباطات سازمانی در مرکز فضایی مارشال کار می‌کرد، فون براون از او خواست که در برنامه‌ای برای سازماندهی مجدد مرکز مارشال کمک کند. موشک ساتورن اولین پروازش را انجام داده بود و لذا لازم بود برای بعد از برنامه آپولو فکر شود. هیچ کاهش نیرویی در کار نبود و سازمان می‌خواست پروژه‌هایی بیشتر و کوچک‌تر از پروژه ماه داشته باشد. فون براون نمودار سازمانی را یک تصویری از کانال‌های رسمی ارتباطات می‌دانست، همین او را واداشته بود تا از یک متخصص جوان ارتباطات سازمانی کمک بخواهد. تامپکینز مصاحبه‌های گسترده‌ای انجام داد و بعد به طرحی رسید که خیلی به طرحی که فون براون پیش خودش درنظر داشت شبیه بود. یکی از ویژگی‌های طرح جدید این بود که درزمینه هماهنگی سازمانی، اختیار و مرکزیت بیشتری به رسته‌ای به نام مهندسی سیستم داده شده بود. با اینکه دکترای فون براون در رشته فیزیک بود، اما افراد او را طوری تشریح می‌کردند که گویی یک مهندس سیستم است، شاید هم بهترین مهندس سیستم ارتباطات سازمانی. فهرست مطالب پیشگفتارمقدمه مؤلففصل اول: عوامل موثر بر شکستعوامل موثر بر شکستدستاورد اشتباهارتباطات سازمانیخلاصه سبک کاری فون براونارتباطات به عنوان سیستم پیش‌بینی زلزلهیادداشت‌های دوشنبهمسئولیت‌پذیری خودکارنفوذسیستم‌های مهندسی و سازماندهی مجددعدم یادگیری از دیگرانحافظه سازمانییادزدایی نکردنتقویت تعهدتیم مدیریت ارشددلایل شکست ایریدیوماشتباهات واقعی چه بود؟سه نیروی اصلی که شکست ایریدیوم را رقم زدعدم یادگیری از گذشتهسازمان‌هایی که از گذشته درس گرفتندیادگیری از شکست‌های گذشتهیادگیری از موفقیت‌های گذشتهندیدن خطای پنهانیادگیری از هر دو نوع خطاشکست در یادگیری از شکستیادگیری ازشکستفصل دوم: نظریه‌های یادگیری سازمانییادگیری سازمانییادگیری چیست؟تعریف یادگیری سازمانییادگیری فردی و یادگیری سازمانیایده‌های اصلی در یادگیری سازمانیشناسایی و اصلاح خطا (یادگیری سازمانی از دیدگاه آرجریس)جلد دولایهمشکلات بلندمدتچگونه سازمان‌ها بقا می‌یابندسازه‌های یادگیری سازمانی (یادگیری سازمانی از دیدگاه جرج ‌هیوبر)تشریک دانشفصل سوم: فرایند یادگیری سازمانی از شکستواکنش افراد به شکسترویکرد به شکسترویکرد شهودی156رویکرد تصادفیرویکرد نگاه به گذشتهرویکرد نگاه به آیندهموانع یادگیری از شکستموانع نهفته در سیستم‌های فنیموانع نهفته در سیستم اجتماعیفرایند یادگیری سازمان از شکست‌ها – دیدگاه ادموندسونشناسایی شکستتجزیه و تحلیل شکستآزمایشاستفاده از شکست در نوآوری و بهبودتوصیه‌هایی برای فایق آمدن بر موانع فنی شناسایی شکستتوصیه‌هایی برای فایق آمدن بر موانع سیستم‌های اجتماعی در شناسایی شکست‌هاپارادوکستعهد مضاعفپارادوکس‌های یادگیری از شکستپارادوکس تعهد مضاعفپارادوکس تکرارپارادوکس دفاعییادگیری سازمانی از شکست – دیدگاه کروسانیادگیری از شکست: اصلاح مدل ‌چهار آینقش بازرسینقش تصور و تقلیدنقش هوشمندیتعامل ویژگی‌های سازمان و یادگیری از شکستاندازه سازمانسن سازمانتعامل بین سن و اندازه سازمانقلمرو متخصص/ عمومی

more_vert محیط یادگیری

ادامه مطلب

closeمحیط یادگیری

در ســال های اخیر با توجه به رشد روزافزون و وسعت تغییرات روش های آموزشی، سازگار نمودن بستر یادگیری با تمامی جوانب نیازهای یادگیرنده، در کانون توجه متخصصین آموزش قرار گرفته اســت.چرا که محیط فیزیکی به ســبب ساختار خود می تواند تعاملات و در پی آن فرآیند یادگیری را تقویت و یا تضعیف نماید.

more_vert تدریس خلاقانه

ادامه مطلب

closeتدریس خلاقانه

شکست، بخش جدایی ناپذیر از فرایند خلاقیت است و اغلب افراد خلاق در بسیاری از ایده‌هایشان شکست خورده‌اند تا توانسته‌اند به موفقیت دست یابند.

more_vert مقاله اختلال اوتیسم ، یادگیری حرکتی و اجرای مهارت

ادامه مطلب

closeمقاله اختلال اوتیسم ، یادگیری حرکتی و اجرای مهارت

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر بازخورد آگاهی از نتیجه با تواتر‌های مختلف بر میزان یادگیری یک مهارت هدف‌گیری در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم " مقاله ای است در 15 صفحه با 24 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بازخورد افزوده؛ بازخورد متواتر؛ کودکان اوتیسم؛ مهارت پرتابی و یادگیری مطرح شده است چکیدهبازخورد یکی از مهم‌ترین متغیرهای مؤثر بر کارایی یادگیری حرکتی و نحوة اجرای مهارت است و نقش بسیار مهمی در کنترل حرکتی و اکتساب مهارت حرکتی دارد. هدف این تحقیق بررسی میزان اکتساب‏‏ و یادداری یک مهارت جدید در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شرایط ارائۀ بازخورد افزوده با تواترهای مختلف بود. به‌طور کلی توصیه می‌شود در یادگیری مهارت کودکان مبتلا به اوتیسم از بازخورد افزوده با تواتر بالا استفاده شود.محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تکانش‌گری حرکتی و یادگیری مهارت‌های پایۀ بسکتبال

ادامه مطلب

closeمقاله تکانش‌گری حرکتی و یادگیری مهارت‌های پایۀ بسکتبال

مقاله علمی و پژوهشی " تکانش‌گری حرکتی و یادگیری مهارت‌های پایۀ بسکتبال" مقاله ای است در 21 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به تفاوت‌های فردی؛ تکانش‌گری حرکتی؛ مهارت بسکتبال؛ مهارت‌های ورزشی پرداخته شده است چکیده مقاله ویژگی­های تکانش­گری افراد، الگوهای حرکتی آنها را در یادگیری مهارت­های ورزشی تحت تأثیر قرار می­دهد. ازاین‌رو در این تحقیق تأثیر سطوح مختلف تکانش­گری حرکتی بر یادگیری مهارت­های پایۀ بسکتبال بررسی شد. به این منظور سه گروه 12 نفری از پسران 10 تا 12 ساله که با توجه به سطوح تکانش گری حرکتی تعیین شده بودند، همراه گروه کنترل که به­صورت تصادفی انتخاب شده بود، در یک دورۀ آموزشی مهارت‌های پایۀ بسکتبال شرکت کردند. با استناد به این یافته‌ها می­توان گفت که سطوح مختلف تکانش گری حرکتی یکی از عوامل اصلی اثرگذار در یادگیری مهارت های ورزشی با در نظر گرفتن مهارت های سرعت محور و دقت‌محور است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .