جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert آیت‌الله ابراهیم بن حسین خویی؛ عالم و متفکری ژرف اندیش

ادامه مطلب

closeآیت‌الله ابراهیم بن حسین خویی؛ عالم و متفکری ژرف اندیش

آیت الله ابراهیم بن حسین خویی مشهور به علامه خویی یکی از عالمان وارسته به شمار می‌رود که تمام دارایی خود را وقف ساخت امور خیریه کرد، وی همچنین به مدارج والایی در علم دست یافت و توانست آثار متعدد علمی در موضوعات مختلف فقه، اصول و حدیث از خود به یادگار بگذارد. آیت الله ابراهیم بن حسین خویی مشهور به علامه خویی در ۱۲۱۱ خورشیدی در خوی دیده به جهان گشود. اجداد وی از طبقه اشراف شهر بودند. پدرش از رجال صاحب نام خوی و مدّتی والی خراسان بود. علامه خویی مقدمات علوم را در زادگاهش فرا گرفت و پس از طی مقدمات و سطوح به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و در محضر فقیهان برجسته‌ای چون شیخ مرتضی انصاری و سیدحسین کوه کمره‌ای کسب علم کرد و توانست پس از پایان تحصیلات با اخذ درجه اجتهاد با دستی پر به زادگاه خود برگردد و به ارشاد، تحقیق و تدریس بپردازد. علامه خویی در خصوص تحصیل و ورود خود به حوزه علمیه چنین می نویسد: اگر چه من اقل علما و عملا و اکثر خطا و زللاً هستم، ولی خواستم که خود را در جمله جمیله ایشان منظور بدارم؛ تا اسم من در ذکر اسامی شریفه جلیله، داخل بشود. فاقول؛ رفتم به معلم به سعی و التماس خودم و علوم ادیبه را در بلده خوی، خواندم و خود را در سلک مشتغلین و محصلین قرار دادم و حال آن که من از اهل این مراتب نبودم، الا این که وارد شده «من تشبه بقوم فو منهم»؛ هر کسی خود را به قومی تشبیه کند، پس از ایشان است. اوژن اوبن سفیر فرانسه که در ۱۲۴۲ خورشیدی دیداری از خوی داشته است و درباره آیت الله میرزا ابراهیم دنبلی چنین می نویسد: مجتهد بزرگ شهر، حاجی میرزا ابراهیم آقا، از احترام فوق‌ العاده عموم مردم برخوردار است. خانه ‌اش کوچک است و تنها یکی از اطاق‌های آن که با فرش مفروش شده پنجره ‌اش به حیاط کوچکی باز می‌شود. در آستانه در، طبق رسمی قدیمی، محجر چوبی گذاشته ‌اند؛ یعنی در این جا باید کفش‌ها را از پا درآورد. مرد محترم کهنسال، نزدیک پنجره اطاق، در میان تعداد بیشماری کتاب، در موضوعات فقه اسلامی و پرونده ‌هایی که برای اتخاذ تصمیم و صدور رأی به حضور وی آورده ‌اند، نشسته است. بعد از ادامه تحصیل در نجف و کسب فیض از محضر استادان بزرگ به شهر خود بازگشته است، تا دین و عدالت را در میان همشهریان خود گسترش دهد. خدمات و موقوفات علامه خویی ثروت قابل توجهی داشت و از درآمدهای خود معمولا مقدار ناچیزی را به مصرف شخصی رسانده بقیه را صرف خیرات می کرد و تمام دارایی خود را وقف کرد. او موقوفات خود را به صورت کتابچه ای در ۲۸صفحه با یک مقدمه و سه باب و چند فصل تنظیم و به امضای علمای مشهور آن زمان و میرزا محمدعلی ولیعهد حکومت وقت رساند. در مقدمه وقفنامه، درباره بی ‌اعتباری دنیا و مصرف اموال در راه خدا چنین آورده است: بر ضمائر صافیه اولی‌الالباب و قلوب راکیه ارباب بصیرت، مخفی و مستور نیست که هر آفریده را اندیشه بقای جاودانی؛ محض خیال و بنی نوع انسان را در این سرای فانی، ثبات و قرار؛ فرض محال است. این عالم نیکوکار منزل مسکونی خود را به حسینیه تبدیل و آن را وقف کرد. همچنین وقف یک قطعه قبرستان، ساخت یک باب غسالخانه و سه پل بزرگ به نام‌های قره قشون، سید تاج‌ الدین و بولاماج و احداث قنات‌های آبی و حمام نیز از امور خیریه‌ ای است که به وسیله او صورت گرفتند. همچنین اوژن اوبن سفیر فرانسه در این ارتباط می نویسد: به موجب وصیتش، بعد از درگذشت وی، همه دارایی ‌اش وقف امام سوم است. عده ‌ای که به دیدار و زیارت وی می ‌آیند، قابل شمارش نیست. او چندین بار به زیارت مکه نایل شده و با وجود کبر سن، حداقل در سال یکبار، به شهرهای کربلا و مشهد مشرف می‌شود. اهالی خوی، هنگامی که او را می ‌بینند، با چنین علو و مقام، چون یک فرد عادی، کفش‌ها زیر بغل، در مسجدی مشغول دعا خواندن است، سخت به هیجان می ‌آیند. فعالیت های فرهنگی و علمی این فقیه وارسته، آثار علمی بسیاری را در موضوعات مختلف فقهی، اصول و حدیث به رشته تحریر درآورده است که برای نمونه می توان به شرح نهج‌البلاغه موسوم به الدُّرَّةُ النّجفیه «الدرة النجفیه فی شرح نهج‌البلاغه الحیدریه»، شرح اربعین حدیث، ملخص المقال فی تحقیق احوال الرجال، الاربعون حدیثا و الدعوات که به دعاها و ذکرها پرداخته است، اشاره کرد. علامه امینی در کتاب الغدیر در خصوص این اندیشمند می نویسد: او در طلیعه علمای ژرف بین و متبحر قرار داشت و از شخصیت‌هایی بود که در همه رشته‌ های علمی زبردست و ماهر بود، از فقه و اصول و حدیث گرفته تا عقیده ‌شناسی، فلسفه، عرفان و رجال. در اخلاق سرمشق و نمونه بود و مقتدا به شمار می رفت. در هر یک از علوم استادی بی ‌نظیر و پهلوانی دلیر بود. شهادت سرانجام این عالم در۲۳ شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی در جریان حوادث مشروطیت در خوی به شهادت رسید. در حقیقت همزمان با نهضت مشروطیت، خوی از شهرهایی بود که دلبستگی شدیدی به نهضت داشت و در حمایت از نهضت دنباله ‌رو تبریز بود. آیت الله میرزا ابراهیم دنبلی که در میان مردم جایگاه مذهبی، سیاسی و مردمی ویژه ای داشت، رویه بی‌طرفی را در پیش گرفت و به کارگشایی امور شرعی ‌پرداخت. در این زمان فردی که از مجاهدین افراطی بود در ۲۳ شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی در خوی، میرزا ابراهیم دنبلی را به همراه آقا ضیا، خواهرزاده وی به ضرب گلوله به شهادت رساند و با توجه به اوضاع آشفته آن روزگار، علامه خویی را ابتدا در حسینیه میرزا ابراهیم آقا که به وسیله خودش ساخته شده بود به خاک سپردند و بعد از گذشت چهار سال پیکر وی را به نجف انتقال دادند. علامه امینی در کتاب الغدیر می نویسد: صبحدم ششم شعبان ۱۳۲۵ (۲۳ شهریور ۱۲۸۶)در حیاط خانه اش بود که ناگهان به سوی او تیر اندازی شد. او به راه خدا و راه دینداری و شرف و خدمات خردمندانه اش شهید راه حق گردید و از کشته شدن او مصیبت سهمگین به پیکر اسلام و مسلمین وارد شد که جگر خداپرستان را خون نمود و در دژ دین شکاف انداخت. علامه اردوباری در رثای این شهید قصیدۀ آتشین سرود و پس از شهادت پیکر خون آلود او به آرامگاه وی که در نجف اشرف تعیین شده بود، مدفون گردید. در معرفی کامل علامه خویی در وقف نامه کتاب وقف نامه اثر محمد الوانسازخویی که در ۱۳۸۸ خورشیدی به وسیله نشر طلوع شمس چاپ شد. این کتاب مروری بر زندگینامه و شخصیت علمی و معنوی آیت الله میرزا ابراهیم دنبلی خویی است، سپس برخی از موقوفات به جای مانده از وی اعم از حسینیه، کتابخانه و اموال منقول و غیرمنقول معرفی شده و متن وقف‌نامه مربوط به آنها درج شده است.

more_vert حمایت مرکز رشد دانشگاه علامه از تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان

ادامه مطلب

closeحمایت مرکز رشد دانشگاه علامه از تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان

مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از ایده ها و طرح های منجر به تولید محتوا و سرویس های دیجیتال در حوزه کودک و نوجوان در چارچوب برنامه های تجاری سازی و شتاب دهی حمایت می کند. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، در ادامه فعالیت های مرکز واحدهای فناور در دانشگاه، مرکز توسعه سرویس های دیجیتال «وسنی» حاضر در مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی از ایده ها و طرح های منجر به تولید محتوا و سرویس های دیجیتال در حوزه کودک و نوجوان در چارچوب برنامه های تجاری سازی و شتاب دهی حمایت می کند. دانشگاه علامه از صاحبان ایده و یا تیم های فعال در این حوزه دعوت کرد که برای ثبت نام به سایت vasnigroup.ir بخش حمایت مراجعه کنند.

more_vert مقاله روش شناسی نقد علامه امینی بر احادیث موضوعه

ادامه مطلب

closeمقاله روش شناسی نقد علامه امینی بر احادیث موضوعه

مقاله روش شناسی نقد علامه امینی بر احادیث موضوعه که توسط اساتید دانشگاه تربیت مدرس تدوین شده است با ۱۸ صفحه و به همراه فهرست منابع منتشر گردیده است در این پژوهش اصطلاح حدیث موضوعه ، سلسله احادیث موضوع و مغلوب ، مشکل ثقه و ثقات ، ملاکهای نقد علامه امینی ، خصوصیات بررسی سندی احادیث مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert دانلود مقاله علمی و پژوهشی تفسیر آیۀ شقّ‌القمر

ادامه مطلب

closeدانلود مقاله علمی و پژوهشی تفسیر آیۀ شقّ‌القمر

مقاله علمی و پژوهشی بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله دربارۀ تفسیر آیۀ شقّ‌القمر مقاله ای است که در 21 صفحه و با 59 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات اعجاز؛ المیزان؛ شق‌القمر؛ علامه طباطبایی؛ من وحی القرآن و محمدحسین فضل الله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert دانلود مقاله علمی و پژوهشی روش علامه طباطبایی در تفسیر البیان

ادامه مطلب

closeدانلود مقاله علمی و پژوهشی روش علامه طباطبایی در تفسیر البیان

مقاله علمی و پژوهشی روش علامه طباطبایی در تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن در مقایسۀ اجمالی با تفسیر المیزان مقاله ای است که در 22 صفحه و با 40 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات تفسیر روایی ، تفسیر قرآن به قرآن ، علامه طباطبایی ، تحلیل محتوایی تفسیر البیان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert مقاله تحلیل نسبت عقل و نقل از منظر علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل نسبت عقل و نقل از منظر علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل نسبت عقل و نقل از منظر علامه طباطبایی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علامه طباطبایی، عقل، نقل، وحی، سلامت فطرت پرداخته شده است چکیده مقاله تحلیل و بررسی نسبت میان عقل‌و‌نقل، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ذهن اندیشمندان را به خود مشغول ساخته است. دستیابی به تحلیل درست این رابطه از آن‌رو دارای اهمیت است که راه را بر شناخت منابع معتبر معرفت دینی هموار می‌سازد. از سوی دیگر، علامه طباطبایی یکی از بزرگترین حکیمان متأله سده اخیر به شمار می‌رود؛ بدین‌جهت تحلیل آراء او از اهمیت خاصی برخوردار است. در این نوشتار ابتدا به تبیین معنای عقل، وحی‌ و نقل، به‌عنوان مبادی تصوری بحث پرداخته می‌شود و در ضمن آن روشن خواهد شد که ادراکات عقل سلیم که با سلامت فطرت حاصل شده است و همچنین آموزه‌های قطعی وحیانی از دیدگاه علامه معتبر هستند. سپس به تبیین رابطه میان عقل‌ونقل از منظر علامه و تحلیل این رابطه به دو روش پیشین و پسین پرداخته شده است. با توجه به نتایج این مقاله روشن می‌شود که از منظر علامه، عقل‌ونقل از هماهنگی کامل برخوردار بوده و هیچ گزاره‌ی خردستیزی در نقل و آموزه‌های وحیانی قطعی وجود ندارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 65 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علامه طباطبایی، ملاصدرا، راه کمال، خودآگاهی (معرفت نفس)، خدا آگاهی پرداخته شده است چکیده مقاله علامه طباطبایی معرفت نفس را یگانه راه به سوی کمال می‌داند و همانند ملاصدرا بر این باور است که چون ممکن‌الوجود با ربط به حضرت حق تحقق می‌یابد، علمش به خداوند نیز عین ربط است؛ ازاین‌رو معرفت رب بر دیگر معارف، حتی شناخت نفس نیز مقدم است. علامه دست‌کم پنج نوع دلیل بر این ادعا آورده که بازشناسی آنها برای اولین‌بار در این مقاله صورت گرفته و به برخی سؤالات و شبهات درباره آن پاسخ داده شده است. ضمن اینکه علم به خداوند، نوری است که به واسطۀ آن همه‌چیز شناخته می‌شود و بین خدا و مخلوقات، حجابی غیر از آنها نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی رویکرد علامه طباطبایی و فلاسفه اگزیستانس خداباور درمنزلت و کرامت انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی رویکرد علامه طباطبایی و فلاسفه اگزیستانس خداباور درمنزلت و کرامت انسانی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رویکرد علامه طباطبایی و فلاسفه اگزیستانس خداباور درمنزلت و کرامت انسانی" مقاله ای است در 22 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علامه طباطبایی، اگزیستانسیالیسم خداباور، انسان، کرامت، اختیار، مسئولیت پرداخته شده است چکیده مقاله برخی اگزیستانسیالیست‌های خداباور استعدادهای درونی انسان را در پیوند با منزلت و کرامت انسانی تعریف می‌کنند و بر وجوهی چون اختیار، انتخاب و مسئولیت انسان تأکید می‌کنند. در حوزه اسلامی نیز علامه طباطبایی منزلت انسانی را با خدامحوری در ارتباط می‌داند. اختیار ازجمله وجوه تشابه دو رویکرد است با این تفاوت که علامه برخلاف اگزیستانس‌ها نقش استقلالی برای اختیار و اراده انسان قائل نیست. در دیدگاه علامه کرامت انسانی در پیوند با مبدأ ترسیم می‌شود، اما در نظراگزیستانسیالیست‌ها ارتباط با خدا نقش قابل‌توجهی در کرامت و منزلت انسانی ندارد، هرچه هست به اختیار، اراده و آزادی انسان محقق می‌گردد. از‌جمله وجوه برتری دیدگاه علامه توجه به فطرت انسانی در تحقق کرامت حقیقی است. ازین منظر شکوفایی فطرت نیازمند برنامه است. این برنامه که همان آموزه‌های دینی و وحیانی در نظر علامه است، هرچند به تعبیر اگزیستانس‌ها نوعی محدودیت است اما این محدودیت در حقیقت گوهر فطرت انسان را فربه‌تر می‌کند. این مقاله به مقایسه رویکرد فلاسفه اگزیستانس خداباور و علامه طباطبایی دربحث از منزلت و کرامت انسانی می‌پردازد و می‌کوشد تا وجوه تشابه و افتراق این دو دیدگاه را نشان دهد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن‌تیمیه و علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن‌تیمیه و علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " سنجش منزلت و کارایی عقل در فهم متون دینی از نظر ابن‌تیمیه و علامه طباطبایی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  عقل، نقل، نص، متون دینی، ابن‌تیمیه، علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله در تاریخ اسلام همواره اشکالاتی نسبت به کارایی و منزلت عقل در معارف دینی مطرح بوده است. نوشتار حاضر به بررسی این موضوع از نگاه ابن‌تیمیه و علامه طباطبایی می‌پردازد. ابن‌تیمیه گرچه خود را یک عقل‌گرا معرفی کرده است، ادراکات عقلی را یک دلیل مستقل نمی‌شمرد. از نگاه او، شناخت و معرفت دینی، تنها از راه شرعی میسر است و این راه، متضمن دلایل عقلی و براهین قطعی نیز هست؛ ولی راه کلام و اهل رأی و نیز راه ریاضت و عرفان بدعت است. در مقابل، علامه طباطبایی فهم عقلانی را در کنار ظواهر شرعی و راه ریاضت و مجاهده نفسانی، دارای حجیت ذاتی می‌داند دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»

ادامه مطلب

closeمقاله رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»

مقاله علمی و پژوهشی " رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»" مقاله ای است در 18 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  انبیا، امام، گناه، عصمت، معصوم، علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله از نظر علمای امامیه عصمت از ویژگی‌های ضروری انبیاء و ائمه اطهار(ع) است، ؛ اما در تعریف و چیستی و حقیقت این مقوله بین اندیشمندان دینی اختلاف نظرهایی وجود دارد. بی‌تردید موضع‌گیری و رویکردی که در این مورد خاص گرفته می‌شود؛ می‌تواند در تحلیل مباحث آتی عصمت و در پاسخ به شبهات پیرامونی آن، راهگشا باشد. در این نوشتار سعی شده به صورت تطبیقی بین سخنان برخی دانشمندان اسلامی و علامه طباطبایی، در تبیین و تحلیل حقیقت و ماهیت عصمت معصومین نگاهی بیندازیم. علامه طباطبایی ، عصمت را ره آورد قوه عاقله و به سنخی خاص از علم ارجاع می‌دهد که از سوی خداوند به معصوم موهبت می‌شود و این ملکه نفسانی سبب می‌شود تا با اختیار خویش از ارتکاب معصیت و خطا مصون بماند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله رابطه استضعاف و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری

ادامه مطلب

closeمقاله رابطه استضعاف و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری

مقاله علمی و پژوهشی " رابطه استضعاف و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری" مقاله ای است در 12 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  مستضعف، نجات، عذاب، کفر، علامه طباطبایی و شهید مطهری پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از سؤال‌های اساسی در اندیشه پژوهشگران حوزه دین این است که آیا همه پیروان ادیان، اهل نجات هستند یا فقط عده‌ای خاص به نجات و رستگاری می‌رسند و مستضعفان ـ که جمعیت پرشماری از انسان‌ها را تشکیل می‌دهند ـ چه سرنوشتی در این زمینه خواهند داشت.  منابع دینی و عالمان دین در این زمینه چه نظریاتی دارند؟ این مقاله به تبیین رابطه استضعاف دینی و نجات با مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و شهید مطهری می‌پردازد. این دو متفکر علاوه بر اینکه به نجات سلبی مستضعفان معتقدند، به نجات ایجابی آنها، یعنی ورود مستضعفان به بهشت نیز باور دارند؛ البته علامه طباطبایی از راه شمول عفو الهی بر مستضعفان دینی و شهید مطهری از راه عدم کفر جحودی آنان و داشتن دین فطری به این نتیجه رسیده‌اند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی تطبیقی ـ انتقادی دیدگاه های علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا درباره اثبات وجود خدا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تطبیقی ـ انتقادی دیدگاه های علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا درباره اثبات وجود خدا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تطبیقی ـ انتقادی دیدگاه های علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا درباره اثبات وجود خدا" مقاله ای است در 18 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  براهین، خداشناسی، فطرت، طباطبایی، پلنتینجا، ایمان‌گرایی پرداخته شده است چکیده مقاله در مقاله حاضر با روش تطبیقی ـ انتقادی به بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا در خصوص مبانی فلسفی اثبات وجود خدا پرداخته‌ایم. هدف در این پژوهش تبیین، تطبیق، و نقد و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و الوین پلنتینجا، می‌باشد. علامه طباطبایی معتقد است وجود خدا امری بدیهی است و ادله اثبات وجود خدا نیز صرفا بر بداهت وجود خدا استدلال می‌کنند. پلنتینجا معتقد است، یک سری گزاره های جزیی وجود دارد که بدون اعتقاد به وجود خدا نمی‌توان آنها را پذیرفت. خدا وجود دارد که این گزاره های جزئی را برای یک دین‌دار یک گزاره واقعا پایه معرفی می کند. با اینکه پلنتینجا اعتقاد به وجود خدا را پایه می‌داند ولی پایه دانستن وجود خدا به معنای بداهت وجود خدا نیست. به همین جهت تفاوت جدی بین این دو دیدگاه وجود دارد. اثبات بداهت وجود خدا و تصدیق دیدگاه علامه به غایت دشوار است، چنانکه دیدگاه پلنتینجا حداکثر دیدگاهی گمانی و استقرایی خواهد بود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " اعتبار خبر واحد در تفسیر و اعتقادات از منظر علامه طباطبایی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  خبر واحد، تفسیر و معارف، حجیت، علامه طباطبایی، معرفت‌شناسی دینی پرداخته شده است چکیده مقاله قلمرو اعتبار خبر واحد از مباحث مهم در معرفت‌شناسی دینی است. هرچند نتایج این بحث در دانش‌هایی چون تفسیر، تاریخ و کلام نیز کاربرد دارد، خاستگاه اصلی آن در علم اصول فقه است. نگرش رایج دانشمندان علم اصول آن است که خبر واحد، تنها در حوزه فقه معتبر است. علامه طباطبایی از مخالفان سرسخت اعتبار خبر واحد در تفسیر و معارف غیرفقهی است و به اعتقاد او، خبر واحد تنها در محدوده احکام شرعی معتبر است. وی در مواضع مختلفی از آثار خویش به‌ویژه تفسیر المیزان به این مبنا پای‌بند بوده، از خلال سخنان وی نیز می‌توان چهار دلیل بر این مدعا اصطیاد کرد. او مفید علم نبودنِ خبر واحد، اثر شرعی نداشتن خبر واحد در تفسیر و معارف، محال بودن جعل حجیت در حوزه اخبار تکوینی و کثرت اخبار جعلی را دلایلی بر این مدعا ذکر کرده است. علامه اعتبار خبر واحد را در تفسیر، منوط به موافقت محتوای اخبار با قرآن می‌داند. در این مقاله، هر یک از ادله علامه بررسی و نقد شده است. به نظر می‌رسد ادله اقامه‌شده از جانب ایشان، وافی به مقصود نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی جایگاه نیت در نظام اخلاقی علامه طباطبایی و مایکل اسلوت

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی جایگاه نیت در نظام اخلاقی علامه طباطبایی و مایکل اسلوت

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی جایگاه نیت در نظام اخلاقی علامه طباطبایی و مایکل اسلوت " مقاله ای است در 18 صفحه و با 12 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث نیت، فعل اخلاقی، فاعل اخلاقی، منش، علامه طباطبایی، مایکل اسلوت پرداخته شده است چکیده مقاله نیت به عنوان یک فرآیند ذهنی، جایگاه مهمی در فلسفه اخلاق دارد. جهت تحلیل ماهیت نیت و بررسی نقش معناشناختی، ارزش شناختی و وجود شناختی آن در اخلاق به دو فیلسوف برجسته اخلاق یعنی علامه طباطبایی و مایکل اسلوت نظر شده است. در این راستا نقش نیت در فعل و فاعل اخلاقی و رابطه آن با منش فاعل مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت رویکرد تقریباً مشابهی در باب معنای نیت از نظر دو فیلسوف یافت می‌شود؛ منتها در باب نقش معناشناختی، ارزش شناختی و وجودشناختی نیت در اخلاق تفاوت‌هایی دیده می شود که حاکی از اختلاف آنها در متن و بستر اندیشه است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ذاتی و عرضی دین و دین‌داری از نگاه علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله ذاتی و عرضی دین و دین‌داری از نگاه علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " ذاتی و عرضی دین و دین‌داری از نگاه علامه طباطبایی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ذاتی، عرضی، دین، دین‌داری و علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله تحلیل ذاتی و عرضی در دین از مباحث مهم فلسفه دین و کلام جدید است که پیامدها و نتایج بسیاری دارد. از زمان طرح این مسئله، همواره موافقان و مخالفانی بوده‌اند که به تبیین زوایای گوناگون آن پرداخته‌اند. در این مقاله به امکان‌سنجی تقسیم دین و دین‌داری به ذاتی و عرضی از نگاه علامه طباطبایی می‌پردازیم. ایشان از جهتی وجود ذاتی و عرضی دین را تأیید و از جهتی دیگر، آن را رد می‌کند. وی با ارائه تعریفی از «دین» و «ذاتی و عرضی» بر آن است که دین دارای ذاتیات و عرضیات می‌باشد؛ ذاتی دین، طلبِ تسلیم در برابر پروردگار و عرضی آن، دستورات و شرایعی است که تسلیم در قالب آنها محقق می‌گردد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله تأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " تأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 17 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  برهان، برهان صدیقین، علامه طباطبایی، برهان وجودی و مفهوم خدا پرداخته شده است چکیده مقاله برهان صدیقین ازجمله براهین فلسفی برای اثبات وجود خدا است که از زمان پیدایش آن در دامن فلسفه اسلامی، روایت‌ها و تقریرهای متعددی از آن ارائه شده است. علامه طباطبایی، فیلسوف بزرگ معاصر، ازجمله کسانی است که در آثار خود، دو گونه تقریر از این برهان ارائه می‌کند. ایشان در دو اثر بدایه الحکمه و نهایه الحکمه روایتی از این برهان ارائه می‌کند که مشابه براهین پیشینیان است؛ ولی در تعلیقه بر اسفار و اصول فلسفه و روش رئالیسم روایت ویژه‌ای از آن ارائه می‌کند که برهان ابتکاری ایشان به شمار می‌رود و بر هیچ مقدمه نظری و هیچ مبدأ تصدیقی از مبادی فلسفی مبتنی نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert بررسی مفهوم و شروط نسخ از دیدگاه آیت‌الله خویی

ادامه مطلب

closeبررسی مفهوم و شروط نسخ از دیدگاه آیت‌الله خویی

چکیده فقیه، اصولی و مفسر گران‌قدر معاصر، آیت‌الله خویی، در کتاب البیان، نظریاتی جامع درباره‌ی نسخ ارائه کرده و با استفاده از شروطی برای نسخ اصطلاحی، جز در یک مورد، ادعای نسخ سایر آیات را قابل مناقشه برشمرده‌اند. با توجه به این که مفهوم نسخ در زمره ی جعل اصطلاح نبوده و دارای آثار شرعی است؛ توسعه یا تضییق مفهوم آن، تنها در پرتو مبانی و ادله ی معتبر، قابل انجام است. در این مقاله، شروط متعددی که ایشان برای صدق نسخ قائل شده‌اند، استخراج شده است. سپس سه مبنای «صدق معنای لغوی»، «کاربردهای روایی و قرآنی» و «لوازم عقلی کلامی»، به عنوان مبانی لازم برای داوری درباره ی شروط تعیین شده است. در نهایت، «وجود تعارض مستقر» و «هم‌زمان نبودن تشریع و نسخ حکم»، به عنوان شروط اصلی و در رده ی بعد، انشاء بودن آیه ی منسوخ، شروط قابل قبول خواهند بود. با این فرض، بین آراء قرآنی، روایات و فتاوای فقهی تلائم برقرار خواهد شد؛ نیز باید تصریح کرد که منسوخ نبودن برخی آیات، در آثار فقهی این اندیشمند، انعکاس نیافته است.

more_vert مقاله دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی

ادامه مطلب

closeمقاله دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی

مقاله علمی و پژوهشی " دیدگاه محمدباقر بهبودی بر ادّله جسمانیتِ مادّی اَبدان در رستاخیز و نقد آن از منظر علامه طباطبائی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علامه طباطبائی، محمدباقر بهبودی، رستاخیز، معاد جسمانی، معاد مادّی، معاد غیر مادّی، نفس پرداخته شده است چکیده مقاله حشر جسمانی ابدان از مسائل مورد اختلاف میان متکلمان و حکمای اسلامی است. طبق نظر علامه، انسانِ محشور در قیامت به واسطه نفس او از یک‌سو عینیت با انسان دنیوی و از سویی به‌واسطه بدن او مثلیتی با انسان دنیوی دارد. مرحوم محمدباقر بهبودی جسمانیت ابدان در روز قیامت را پذیرفته و ادله‌ای برای این امر بیان می‌دارد؛ اما مبتنی بر رویکرد حکمی نقدهایی بر آن وارد است. این پژوهش با مقایسه تطبیقی هر دو دیدگاه درباره کیفیت اِلحاق اَبدان در رستاخیز و کیفیت زمین در قیامت به نقد دیدگاه جسمانیت مادّی اَبدان برای آیاتی که امکان‌ وقوع مادّی آن را پنداشته‌اند، پرداخته و در نتیجه مهم‌ترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که  طبق نظر علامه اِعاده انسان به عینه از محالات است و محال، تحقق و هستی نمی‌‏پذیرد؛ ازاین‌رو به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی محتوای آن پرداخته شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مبانی نظری و مفهوم انسان معنوی در اندیشه ابن‌سینا و علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله مبانی نظری و مفهوم انسان معنوی در اندیشه ابن‌سینا و علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " مبانی نظری و مفهوم انسان معنوی در اندیشه ابن‌سینا و علامه طباطبایی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 47 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  انسان معنوی، مبانی نظری انسان معنوی، ابن‌سینا و علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله انسان در دنیای معاصر، نیازمند تدوین الگو و سبک معناداری از زندگی است تا با رصد نقطه تعالی و کمال، بر محور آن حرکت کند و به مسیر هدایت رهنمون شود. رسیدن به چنین گونه‌ای از زندگی که بسیاری از انسان‌شناسان و فیلسوفان الهی و حتی غیر الهی بر ضرورت آن تأکید کرده‌اند، نیازمند ارائه الگوی شایسته‌ای از شخصیت انسان به نام «انسان معنوی» است. پژوهش حاضر به تبیین و تحلیل دیدگاه‌های دو اندیشمند و فیلسوف اسلامی ـ ابن‌سینا به عنوان یک متفکر عقل‌گرا و علامه طباطبایی در مقام یک حکیم صدرایی با نگرش دینی ـ درباره مبانی فکری انسان معنوی پرداخته و با شاخص قرار دادن عقل و وحی، مفهومی از انسان معنوی را ارائه نموده است. ازجمله مهم‌ترین مبانی فکری انسان معنوی در نگرش سینوی، مرجعیت عقل، خیریت و حقانیت محض حق‌تعالی، سریان عشق در کائنات و تکامل تدریجی عقل است. در منشور فکری علامه نیز مهم‌ترین مبانی فکری انسان معنوی عبارتند از: وحدت وجود، مبدئیت محض حق‌تعالی، شرافت نفس ناطقه، فطرت الهی و فقر محض کائنات. مفهوم انسان معنوی در حکمت سینوی به وجهی معادل «انسان معقول» و در اندیشه علامه طباطبایی، بیشتر دارای صبغه دینی و مبتنی بر گرایش‌های فطری است. گرچه انسان معنوی موردنظر آن دو به‌لحاظ گرایش‌های متافیزیکی‌شان، دارای وجوه مشترک زیادی است، اندیشه علامه طباطبایی به دلیل تکیه بر تعالیم دینی در کنار دریافت‌های عقلی، برجستگی خاصی دارد که می‌توان آن را هم‌تراز با انسان دینی (الهی)، انسان فطری و طبیعی لحاظ نمود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقش پیش‌فرض در فهم متن ازنظر علامه طباطبایی و گادامر

ادامه مطلب

closeمقاله نقش پیش‌فرض در فهم متن ازنظر علامه طباطبایی و گادامر

مقاله علمی و پژوهشی " نقش پیش‌فرض در فهم متن ازنظر علامه طباطبایی و گادامر" مقاله ای است در 18 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث علامه طباطبایی، هرمنوتیک، پیش‌فرض، گادامر، تفسیر به رأی و هرمنوتیک فلسفی پرداخته شده است چکیده مقاله نقش و دخالت پیش‌داوری، انتظارات و ذهنیت مؤلف در فهم متن، ازجمله ارکان هرمنوتیک فلسفی است. در قرن بیستم گادامر با ارائه نظریه خاص خود درمورد «مقوله فهم» به تبیین هرمنوتیک فلسفی پرداخت. وی معتقد است که هیچ فهمی بدون پیش‌داوری صورت نمی‌گیرد. همواره انتظارات، علائق و پیش‌داوری‌های مفسر در فهم متن دخیل‌اند؛ درنتیجه در تفکر وی دستیابی به معنایی نهایی وجود ندارد. آنچه می‌توان درمورد آن سخن گفت وجود فهم‌های متکثر و مختلف است، نه فهمی برتر و نهایی. علامه طباطبایی، فیلسوف و مفسر برجسته مسلمان، اگرچه در خصوص میزان دخالت پیش‌داوری‌ها و پیش‌دانسته‌ها در تفسیر، به‌صراحت اظهارنظر ننموده است، ولی براساس نتایج حاصله در این تحقیق، نوعی از پیش‌دانسته‌ها و پیش‌فرض‌ها (ازجمله پیش‌فرض‌های قرآنی و عقلانی) را در تفسیر لازم دانسته و از آن استفاده کرده است. آنچه در این پژوهش مدّ نظر است، نقد و بررسی آرا گادامر و علامه طباطبایی در خصوص میزان دخالت پیش‌داوری‌ها در فهم متن می‌باشد و همچنین تلاش شده است تا ارتباط و نزدیکی میان این دو دیدگاه درمورد استفاده از پیش‌دانسته‌ها تبیین گردد.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .