جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی خط مشی و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی خط مشی و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب

مقاله علمی و پژوهشی" خط مشی و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب " مقاله ای است که در 30  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به خط مشی و راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ، تکنیک دلفی فازی ، عفاف و حجاب ، موانع حجاب و عفاف اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert برگزاری جشنواره عفاف و حجاب ویژه معلمان و دانش‌آموزان

ادامه مطلب

closeبرگزاری جشنواره عفاف و حجاب ویژه معلمان و دانش‌آموزان

 معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: جشنواره فرهنگی هنری عفاف و حجاب در دو بخش فرهنگیان و دانش‌آموزان برگزار می‌شود. به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، جلسه ای با هدف برنامه ریزی جشنواره عفاف و حجاب مختص دانش آموزان و فرهنگیان با حضور نمایندگان تشکل های دانش آموزی در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی روز ۳۱ فروردین برگزار شد. در راستای توسعه فرهنگی حجاب و عفاف و بنا به فعالیت های ذاتی آموزش و پرورش در توسعه این معروف با ارزش از سوی ستاد عفاف و حجاب کشور دبیرخانه ستاد حجاب و عفاف آموزش و پرورش در معاونت پرورشی و فرهنگی و به ویژه اداره کل فرهنگی اردوها و فضاهای پرورشی مستقر شده است. این معاونت اعلام کرد که سال گذشته فعالیت های چشمگیری در توسعه این امر انجام شده است که تحت عنوان تهیه بسته فرهنگی با ۲۹ برنامه که در آن دیده شد یکی از این برنامه‌ها است. طراحی نمایشگاه حجاب و عفاف در قالب پوستر که هر روز در مدرسه نمایش داده می شد، تهیه نرم افزار های موبایلی مانند حجاب چرا؟ و تردیدهای من در مورد حجاب، طراحی دوره ضمن خدمت همکاران فرهنگی، طراحی دوره تربیت مدرس حجاب و عفاف برای نمایندگان منتخب استان ها که در صورت تصویب انجام خواهد شد و تجلیل از فعالان عرصه توسعه فرهنگ حجاب و عفاف از دیگر برنامه‌های این معاونت بوده است. اما یکی از برنامه های مهم برگزاری جشنواره فرهنگی هنری عفاف و حجاب است که در ابتدا قرار بود فقط برای فرهنگیان برگزار شود اما با تغییراتی در شیوه نامه مقرر شده است که در دو بخش فرهنگیان و دانش آموزان این جشنواره برگزار شود. دبیرخانه این جشنواره از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی به اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران واگذار شده است که در این دبیرخانه تاکنون طراحی پوستر و تهیه شیوه نامه انجام شده است. بر اساس شیوه نامه جدید، این جشنواره در دو بخش فرهنگیان و دانش آموزان برگزار خواهد شد در بخش فرهنگیان محورهای جشنواره مقاله نویسی و کتاب خوانی است که برای بخش مقاله نویسی فرهنگیان ۶ محور در نظر گرفته شده است و در بخش کتابخوانی کتاب «در و صدف» اثر مهدی شجاعی در نظر گرفته شده است. در بخش دانش آموزی نیز در هر مقطع ۳ محور در نظر گرفته شده است که یکی از موارد مسابقه کتابخوانی خواهد بود اما در دوره ابتدایی علاوه بر آن قصه گویی و نقاشی برای دوره اول متوسطه، عکاسی و نشریه الکترونیک و برای متوسطه دوم، فیلم کوتاه و مقاله ‍پژوهشی در نظر گرفته شده است.

more_vert ضوابط پوشش دانشجویان

ادامه مطلب

closeضوابط پوشش دانشجویان

بر اساس آیین‌نامه عفاف و حجاب که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، ضوابط پوشش دانشگاهی دانشجویان به تمام واحدها ابلاغ و به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌شود. آیین‌نامه عفاف و حجاب سوم مهرماه جاری توسط غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه های کشور ابلاغ شد.بر اساس این آیین نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، صیانت و ارتقاء ارزش های فرهنگی و دینی، حفظ نظم، انضباط و داشتن فضایی مناسب و پویا لازمه و قوام بخش تحقق اهداف و ماموریت های چندگانه آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است.این آیین نامه ۳۰ بند دارد که دانشگاه ها موظف به عملیاتی کردن اقدامات مدنظر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در راستای توجه بیشتر به عفاف و حجاب است که در ادامه به این ۳۰ بند اشاره می شود.۱- درج آیین نامه انضباطی در سایت ثبت نام دانشجویان به شیوه ای که نودانشجویان آن را به صورت کامل مطالعه و پذیرش آن را تایید کنند.۲- نصب قوانین آیین نامه انضباطی در فضاهای عمومی و آموزشی دانشگاه به صورت ایجابی دانشگاهی۳- تهیه اقلام تبلیغی و ترویجی مرتبط با مسائل اخلاقی و اجتماعی و نصب آنها در فضاهای دانشگاهی۴- برنامه ریزی و اجرای کرسی های آزاد اندیشی اعضای هیات علمی و دانشجویان با موضوعات مرتبط با مسائل دینی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی۵- برگزاری نشست های معطوف به شایستگی های دانشجویی، مسئولیت پذیری دانشگاهی و اجتماعی۶- تنظیم و ساماندهی مناسب در خصوص کنترل افرادی که وارد دانشگاه می شوند۷- ابلاغ ضوابط پوشش دانشگاهی دانشجویان به تمام واحدها و نیز اطلاع رسانی به دانشجویان۸- آموزش و توجیه کارکنان انتظامات، حراست و کارشناسان در مواجهه و تعامل با دانشجویان۹- برنامه توجیه مدیران گروه ها، روسای دانشکده ها و روسای پردیس ها در خصوص دقت بیشتر در رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای دانشگاه۱۰- برگزاری دوره آموزشی ارتقاء حرفه ای اعضای هیات علمی و مدیران۱۱- تهیه محتوا در خصوص مسائل دینی، اخلاقی،‌ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و نشر آن در فضای مجازی۱۲- تدارک و برگزاری سخنرانی های ویژه دانشگاه۱۳- پویش های کتاب خوانی و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری با موضوعات دینی، حجاب و عفاف۱۴- توسعه فعالیت های دینی، فرهنگی، هنری و اجتماعی در خوابگاه های دانشگاه به ویژه خوابگاه های سطح شهر۱۵- توسعه برنامه های قرآنی و دینی در سطح دانشگاه از طریق تاسیس شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی۱۶- برگزاری برنامه های گفت و گو و پرسش و پاسخ بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه۱۷- طراحی و برگزاری مناظره های دانشجویی۱۸- تنظیم و ابلاغ نظام نامه اخلاق حرفه ای در دانشگاه۱۹- اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات۲۰- تشکیل و فعالیت کمیته مشاوره اجتماعی، مرکب از صاحبنظران آگاه و توانا به منظور گفت و گو با دانشجویانی که هنجارها و ضوابط دانشگاهی را به درستی رعایت نمی کنند.۲۱- تاسیس انجمن دانشگاه و خانواده به منظور برقراری تعامل و ارتباط دانشگاه و خانواده در نقش ایجابی که می تواند پیامدها و آورده های مثبتی را برای نهاد دانشگاه و جامعه بیرون دانشگاه داشته باشد.۲۲- سامان بخشی به پاتوق ها و محل هایی که احتمال بروز رفتارهای مغایر با اخلاق دانشگاهی در آنها وجود دارد۲۳- پیگیری اجرای درست و موثر آیین نامه استاد مشاور فرهنگ۲۴- داشتن ساز و کارهای لازم برای مراقبت های محسوس و نامحسوس به منظور ایجاد ایمنی بیشتر در فضاهای دانشگاه۲۵- سامان بخشی لازم به بوفه ها و رستوران های دانشگاه از نظر رعایت شئونات دانشگاهی۲۶- سامان بخشی کتابخانه ها، آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه از نظر رعایت شئونات دانشگاهی۲۷- استفاده و مشارکت دادن کانون ها، تشکل ها و انجمن های دانشجویی در راستای ترویج و تقویت فرهنگ دانشگاهی و رعایت شئونات دانشگاهی۲۸- کمک در تشکیل و تقویت کانون های پوشش و عفاف، سلامت اجتماعی، همیاران سلامت، دانشگاه پاک۲۹- حمایت از پایان نامه ها و رساله دانشجویان در حوزه فرهنگی و اجتماعی به ویژه مواجهه با آسیب های فرهنگی و اجتماعی۳۰- اجرای برنامه و کارگاه های معطوف به تقویت مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، حرفه ای و شغلی و آشنایی با مخاطره ها و رفتارهای پرخطر

more_vert کتاب پوشش اسلامی چالش ها و راهکارها

ادامه مطلب

closeکتاب پوشش اسلامی چالش ها و راهکارها

پوشش اسلامی چالش ها و راهکارها با رویکردی به مهندسی فرهنگی مسئله پوشش اسلامی یکی از مسائل مهمِ مدیریت جامعه اسلامی است که در جامعه امروز ایران به تناوب به مسئله روز تبدیل می‌شود. این مسئله گرچه در شکل ظاهری خود موضوعی مهم است، اما از طرف دیگر نمادی از تحولات فرهنگی جامعه به شمار می‌رود. دور شدن مختصات پوشش زن و مرد ایرانی از ضوابط شرع مقدس ما، موجب نگرانی افراد متدین و دلسوز اسلام و انقلاب شده است و در میان مخالفین انقلاب اسلامی نشانۀ ضعف فرهنگ اسلام و انقلاب، و شاخص کاهش قدرت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی است. صرف‌نظر از اینکه این‌گونه برداشت‌ها چه میزان با واقعیت‌های جامعه منطبق است، باید پذیرفت کارکرد پوشش اسلامی از دید ظاهری اهمیت خاص خود را دارد و نقش زیادی در تغییرات فرهنگی جامعه ایفا می‌کند. از سوی دیگر، تغییرات این پوشش ظاهری، حاکی از تغییر در فرهنگ عفاف و حجاب، و تغییر در لایه‌های زیرین‌ آن، یعنی اعتقادات و باور‌های دینی جامعه است.... فهرست مطالبسپاس‌گزاریپیش‌گفتارخلاصه کتابمنظور از رویکرد مهندسی فرهنگیبه پوشش اسلامی چیست؟آسیب‌های آشکار و پنهان در رشد بدحجابیتعریف و ماهیت پوشش اسلامیظرافت‌ها در آسیب‌شناسی از بدحجابیلزوم داشتن جامع‌نگری و نگرش سیستمیفصل اول: آسیب‌های بدحجابیآسیب‌های آشکار و پنهان در رشد بدحجابیپیامدهای بدحجابی در زندگی فردآثار مستقیم بد‌حجابی در فرد بد‌حجابپیامدهای بدحجابی در خانواده‌هاآثار مستقیم بدحجابی و توسعه روابط نامطلوب در خانوادهالف) آسیب‌های تلخ و هشدارآفرینب) آسیب‌های گسترده و ناشناختهج) آسیب‌های پنهانپیامدهای بدحجابی در سازمان‌های اجتماعیتأثیر بدحجابی در عملکرد دانشگاهتأثیر بدحجابی در سازمان‌های اجراییپیامدهای بدحجابی در سطح جامعهآثار مستقیم بد‌حجابی و روابط نادرست در سطح جامعه1. تحریک بیشتر نیاز‌های جنسی، به ویژه در مردان2. شکستن قبح گناه و فعل نادرست در جامعه3. شکل‌گیری دور تخریب خانواده در کلیت جامعهآثار غیرمستقیم و پنهان بدحجابیجمع‌بندی:فصل دوم: پیامدهای آزادی جنسی در جهانپیامدهای آزادی جنسی در جهانپیامدهای آزادی جنسی در غربآسیب‌های وارده به فردیت انسانی در زندگی غربیآسیب‌های وارده به روح و روان زن در دنیای پیشرفتهآسیب‌های وارده به خانواده در دنیای پیشرفتهآسیب‌های وارده به جوامع بشریآسیب‌های وارده به جوامع غربیپیامدهای آزادی جنسی در کشورهای در حال توسعه1. ایجاد خودباختگی و شیفتگی نسبت به ظاهر تمدن غرب2. ایجاد عدم تعادل در روند پیشرفت کشورهانکته قابل تعمق و توجهنتیجه‌گیریفصل سوم: مبانی نظری برای تعیین راهبردهای اصلاحو بهینهسازی پوشش اسلامیمقدمهراه‌بردهای اصلاحی قابل بررسیفعالیت فرهنگی واقعی و مؤثر چیست؟تلاش آگاهانه برای تحول در نظام اعتقادات، ارزش‌های ذهنی متربیاناصول تربیت و فرهنگ‌سازیمدیریت محیط برای اثربخش کردن فعالیت‌های فرهنگیبررسی تأثیرات شرایط محیطی بر اثربخشی فعالیت‌های فرهنگیخلاصهفصل چهارم: بررسی عوامل تضعیف‌کننده فرهنگ عفاف و حجابمقدمه1. آثار مخرب اقدامات دلسوزانه2. آثار تخریبی اقدامات آگاهانه مخالفین داخلی و پیامدهای تحولات سیاسی و اقتصادی جامعه3. پیامدهای تخریبیِ خارج از مرزهابررسی تفصیلی عوامل مخرب فرهنگ عفاف و حجابکاستی‌های فعالیت‌هایی که برای حفظ و توسعه حجاب انجام می‌شود1. نقاط ضعف اقدامات قانونی و ضابطه‌گذاری در برخورد با بدحجابی2. آثار منفی فعالیت‌های فرهنگی ناقص که برای ایجاد فرهنگ عفاف و حجاب اعمال می‌شود.آسیب‌های موجود در روش‌های تربیتی و فرهنگی12. تکرار مطالب کلیشه‌ای در مواجهه با عامه مخاطبین22. تلفیق کردن تلاش‌های فرهنگی با اعمال مجازات‌های اجتماعی32. احساس بی‌اعتقادی درمربیان از سوی متربیان42. جایگزین کردن اقدامات توبیخی و تأدیبی به جای کار فرهنگیآسیب‌های موجود در کارکرد نهادهای اصلی فرهنگ‌سازمقدمه مهمبررسی نظام تبلیغی و تربیتی اصیل گذشتهالف) در عرصه عملکرد مربیانب) در عرصه عملکرد متربیانج) در عرصه مدیریت فضای عمومی جامعه برای تقویت و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی مستقیمعوامل تضعیف‌کننده نظام تبلیغات اصیل اسلامیتحولات تضعیف‌کننده نظام تبلیغات دینی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامینظام آموزشی و تربیتی مدرنراه‌اندازی وزارت فرهنگ و هنرشکل‌گیری و توسعه سازمان‌های مدرنتحولات فرهنگی مقدمه پیروزی انقلاب اسلامیکاستی‌های فعالیت‌های فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامیعلل تداوم نارسایی‌های نظام فرهنگ‌ساز جامعه سی‌سال پس از انقلاب1. توطئه‌های متنوع در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی2. تحمیل جنگ هشت ساله3. نابود شدن بخش مهمی از زیر‌ساخت‌های اقتصادی4. حاکمیت سیاست‌زدگی بر عرصه فرهنگ5. درآمد‌های نفتی6. ماهیت به ظاهر ساده، اما پیچیده فرهنگ و مدیریت فرهنگی7. ماهیت دینی بودن حکومت8. انزوای شاکله‌های فرهنگی از درون حاکمیتپیامدهای فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اصلاح نشدهدرتضعیف اعتقادات و باور‌های دینی جامعهنقش تهاجم فرهنگی در تخریب فرهنگ عفاف و حجابتخریب فرهنگ عفاف و حجاب از رهگذر تعامل با جهان غربراه‌های مقابله با جهانی‌ شدن فرهنگ1. احیاءِ خاص‌گرایی فرهنگی در مقابل عام‌گرایی2. نقاط ضعف گسترده و عمیق در اعتقادات بنیادین فرهنگ غرب3. ظرفیت‌های قدرتمند در ادیان الهی برای بازسازی فرهنگی جوامعخلاصه و جمع‌بندیفصل پنجم: راه برد ها، خط مشی ها و راه کار های تقویت فرهنگ عفاف و حجابراه‌بردها، خط مشی‌هااما چگونه؟راه‌بردهای جهت‌دهنده در انتخاب راه‌حل‌هامقدمه مهم یا روح مطلبرویکردی که باید مدنظر قرار گیردظرفیت‌ها و فرصت‌های در اختیارچگونه می‌توان اعتقادات و ارزش‌های دینی را تقویت کرد؟اقدامات راه‌بردی در تقویت فرایندهای تربیت دینی جامعهنگرش نادرست به موضوع فرهنگ و فرهنگ‌سازی در جامعهعرصه‌های مهم اصلاح نگرش‌ها در بین نخبگان جامعهراه‌کار عملی اصلاح نگرش‌ها در مدیراناصلاحات نگرشی برای اصلاح ساختار‌ها در دستگاه‌های غیر فرهنگیاصلاحات نگرشی در حوزه‌های علمیه برای اصلاح ساختار‌ها در سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگیاصلاح نگرش برای اصلاح نظام‌های آموزشیاصلاحات نگرشی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های صدا و سیمااصلاحات نگرشی در بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنراصلاحات نگرشی در سلسله مراتب سازمان‌هاکیفیت بخشیدن به فعالیت‌های فرهنگی برای تقویت فرهنگ عفاف و حجابفعالیت‌های مستقیم فرهنگی برای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب1. لزوم گروه‌بندی مخاطبین برای تناسب بخشیدن بین فعالیت‌ها با مخاطب خاص2. لزوم خارج‌سازی طرح مباحث نظری مربوط به حجاب از فضای نصیحت3. توجه جدی به شرایط پیرامونی مخاطبین4. تلفیق فعالیت‌های مستقیم و غیر‌مستقیم5. متناسب‌سازی نوع پیام‌ها با شرایط سنی و شخصیتی مخاطب6. پیوند زدن آگاهی جدید با دانش و آگاهی قبلی مخاطبین7. ایجاد فرصت و شرایط لازم برای درگیر شدن فطرت، عقل و تجربه شخصی مخاطب با موضوع8. دادن نقش احیا‌گری ارزش‌های اخلاقی و دینی به مخاطبین9. گره‌گشایی از فضای ذهنی مخاطبفضاسازی محیطی برای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب1. همراه‌سازی محیط‌های کار با فرهنگ عفاف و حجاب2. همراه‌سازی محیط‌های آموزشی با فرهنگ عفاف و حجاب3. همراهی معماری و شهرسازی با فرهنگ عفاف و حجاب4. همراهی نماد‌های محیطی با فرهنگ عفاف و حجابرسالت‌های خاص نهاد‌ها و سازمان‌ها در رابطه با فرهنگ عفاف و حجاب1. نقش آموزش و پرورش2. نقش صدا و سیما3. نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی4. نقش عالمان دینی و حوزه‌های علمیه5. نقش سازمان تبلیغات اسلامی6. نقش شهرداری‌ها در تحولات فرهنگ عمومی و مسئله حجاب7. نقش سازمان‌ها و نهاد‌های غیر‌فرهنگی8. نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیجمع‌بندیجریان‌سازی علمی، فرهنگی در احیاء پوشش اسلامیاما سخن پایانی با خواننده محترم

more_vert گرایش به حجاب تحت تاثیر چه عواملی است؟

ادامه مطلب

closeگرایش به حجاب تحت تاثیر چه عواملی است؟

امروزه مقوله حجاب و عوامل اجتماعی موثر بر آن به عنوان یک پدیده مطرح مورد توجه جامعه‌شناسان و متولیان امر فرهنگ قرار گرفته است. به گزارش ایسنا، از آن‌جایی که رعایت حجاب از نحوه گرایش افراد ناشی می‌شود، شناخت گرایش آنان نسبت به پوشش اسلامی و عوامل مرتبط، در شکل‌گیری آن ضروری است؛ بنابراین مقاله حاضر سعی در تبیین جامعه شناختی این گرایش دارد تا قدم موثری در جهت شناسایی این رفتار اجتماعی بردارد. جهت بررسی پیرامون تحلیل جامعه‌شناختی عوامل موثر بر گرایش به حجاب، بهرام نیک‌بخش(عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور) پژوهشی را با استفاده از رویکرد پیمایشی و بر اساس نظریات گزینش عقلانی، برچسب زنی‌های ناسنجیده، یادگیری کجروی و خورده فرهنگ‌ها انجام داده است. نمونه آماری پژوهش نیز بر اساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر از زنان 18 تا 32 ساله مقیم در شهرستان لالی بوده که به صورت غیر احتمالی و با روش هدفمند گزینش شده‌اند. این پژوهش بیان می‌کند که طبق فرضیه اول بین سن، وضعیت تحصیلی با میزان گرایش به حجاب در بین زنان شهرستان لالی تفاوت وجود دارد. یعنی در بین پاسخ‌گویان با مدرک دیپلم بالاترین میزان گرایش به حجاب وجود دارد. به عبارتی دیگر، هر چه فرد از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار باشد، میزان تعلق و گرایش وی به رعایت حجاب کم‌رنگ‌تر می‌شود. این پژوهش هم‌چنین بیان می‌کند که طبق یافته‌های فرضیه دوم بین شغل و نگرش به حجاب هم‌بستگی بالایی وجود دارد و می‌توان گفت که با بالارفتن سطح تحصیلات (کسب شغل و درآمد متأثر از تحصیلات)، بین پایگاه اجتماعی و گرایش به حجاب رابطه معکوس وجود دارد، یعنی به هر میزان که سطح پایگاه اجتماعی پاسخگو بالاتر باشد، به همین میزان گرایش به حجاب کاهش پیدا می‌کند. یافته‌های این پژوهش براساس فرضیه سوم نیز نشان می‌دهد که همبستگی بالایی بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب وجود دارد. بنابراین بین تربیت خانوادگی زنان با نگرش آنان به مقوله حجاب رابطه معناداری وجود دارد به عبارتی دیگر می‌توان گفت که هر چه فرد در شاخص‌های تربیت خانوادگی امتیاز بیشتری کسب کند ، میزان نگرش بالایی نسبت به مقوله حجاب دارد. در خصوص فرضیه چهارم نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بین متغیر دین‌داری و گرایش زنان به مقوله حجاب، طبق شاخص‌های ذکر شده، رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد به این معنا که با افزایش سطح دین‌داری، نگرش به حجاب در بین زنان جامعه آماری افزایش می‌یابد. این پژوهش در انتها خاطر نشان می‌کند که «نتایج یافته‌های پژوهش براساس فرضیه پنجم نشان می‌دهد که بین متغیر رسانه‌های گروهی و میزان گرایش به حجاب رابطه معنی‌داری مشاهده نشد.» در انتهای این تحقیق بر این نکته تأکید شده است که «با توجه به آثار مثبت و فراوان عفاف و حجاب، مهم‌ترین راهکارهای تقویت حجاب و عفاف در جامعه و افراد(تربیت خانوادگی، میزان دینداری، رسانه‌های جمعی و گروه دوستان) از طریق فرهنگ سازی از کانال رسانه‌های جمعی و شبکه‌ای نهادینه و به اجرا درمی‌آید. پوشیده بودن زن در جامعه، نه تنها موجب تقویت بنیان خانواده می‌شود، بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی او نیز می‌شود.» نتایج این پژوهش در شماره یک نشریه "زن و جامعه" منتشر شده است.

more_vert کتاب شبهات حجاب

ادامه مطلب

closeکتاب شبهات حجاب

کتاب شبهات حجاب نوشته‌ی محمدحسین ملامیرزائی، به شبهات مهم و مطرح در سطح جامعه با نگاهی جامع و رویکردی برون دینی، عقلانی و کاملاً دقیق و منطقی، بدون حواشی و اضافات، با ادبیاتی روان و جوان‌پسند می‌پردازد. حجاب به عنوان یکی از احکام ضروری دین مبین اسلام، همیشه مورد هجوم شبهات دشمنان بوده است. زیرا حجاب و پوشش اسلامی به واقع، عیار سنجش میزان تدیّن مردم یک جامعه به شمار می‌آید و هرچه التزام عملی زنان، به حجاب بیشتر باشد بیانگر عفاف و خویشتن‌داری بیشتر آن‌ها و همینطور بیانگر غیرت و دغدغه‌مندی بیشتر مردان آن جامعه است. از این رو دشمنان اسلام با القای شبهات، به دنبال آن هستند تا ضرورت، فوائد و کارآمدی حجاب را در ذهن زنان و مردان زیر سؤال ببرند تا بتوانند در التزام عملی آن‌ها به حجاب اسلامی خلل وارد کنند. لذا بسیار حائز اهمیت است که ضمن تبیین درست مسأله‌ی حجاب و ضرورت‌های آن، به پاسخگویی شبهات نیز پرداخته شود. در بسیاری از نوشته‌های مربوط به شبهات حجاب، پاسخ‌های درون دینی داده شده و حال آنکه رویکرد اصلی بسیاری از شبهات، برون دینی و با تحلیل عقلانی و اجتماعی است. لذا اگر چه اساس مسأله حجاب، بر تعبّد و تسلیم بودن در برابر خداوند استوار است، اما پاسخ‌های عقلانی و با رویکرد برون دینی را نیز می‌طلبد. از این رو در این نوشتار تلاش شده است که پاسخ‌های برون دینی و عقلانی نسبت به شبهات ارائه شود. امید آنکه مورد رضایت خداوند متعال و حضرت ولی عصر (عج) قرار بگیرد. شبهه، سخن باطلی است که خود را شبیه به حق می‌نمایاند و شناخت حق از باطل را دشوار و فرد را در گرداب شک و تردید گرفتار مى‌کند. شبهه، آفتی است که ریشه باورها و اعتقادات را می خشکاند. پس ضروریست هرگاه شبهه‌ای برایمان حاصل شد، سریعاً در یافتن پاسخ آن بکوشیم و خود را از چنگ این آفت رها کنیم. در این کتاب به برخی از شبهات پیرامون موضوع حجاب، با رویکردی برون دینی و عقلانی پرداخته شده است. در بخشی از کتاب شبهات حجاب می‌خوانیم: اوّل: زنان، از لحاظ ظاهری با هم تفاوت‌های زیادی دارند. اگر قرار باشد که در قانون حجاب، میزان پوشش، متناسب با هر فرد در نظر گرفته شود، لازمه‌اش آن است که به تعداد تک تک زنان، قانون مستقلی برای کیفیّت پوشش وجود داشته باشد که چنین چیزی نه شدنی است و نه مفید است. زیرا تعدّد قوانین و سختی تطبیق وضعیّت هر فردی با قوانین، موجب سختیِ در تشخیص و عسر و حرج مکلّفین می‌شود و همچنین راهی برای ولنگاری قانون‌ گریزان نیز فراهم می‌شود. زیرا اثبات آن که او بر خلاف قانون متناسب خودش رفتار می‌کند کاری سخت و دشوار است و باید نهادی تاسیس شود تا به تعیین قانون هر فردی بپردازد که هم از لحاظ عقلائی و هم از لحاظ اجرائی مقدور و عملی نمی‌باشد. بنابراین قانون باید به صورت یک دستور کلّی باشد تا بتواند غرض مورد نظر از وضع قانون را در تمامی افراد چه زیبا، چه نازیبا تأمین نماید. از این رو چون معمولاً بدن زن، برای مردان، زیبا و جذّاب است و تحریک و رغبت جنسی را در بینندگان بوجود می‌آورد لذا قانون حجاب، بر پوشش تمامی بدن زن تعلّق گرفته است و رخصت در صورت و دو دست با وجود زیبا بودن آن‌ها، از باب دفع عسر و حرج برای زنان در تعاملات اجتماعی است و از سوی دیگر به عفاف رفتاری زنان و عفاف بینائی مردان نیز امر شده است. دوّم: زیبائی و جذّابیت امری نسبی و سلیقه‌ای است. ممکن است زنی و لو به ظاهر ساده و بدون برازنده‌گی‌های خاص جنسی، برای فردی، ایده‌آل و مطلوب باشد و با آن به التذاذ برسد و همان زن برای دیگری هیچ جاذبه‌ای نداشته باشد. لذا صرف عدم جذابیت نزد گروهی، نمی‌توان گفت او هیچ خواستاری ندارد و موجب التذاذ و التهاب غریزی گروه دیگری نمی‌شود. شاهد بر این مدعا آن است که بسیاری از همین‌هایی که می‌گویند زیبائی خاصی ندارند، خواستگاری می‌شوند، ازدواج می‌کنند و در رضایت جنسی کامل با هم زندگی می‌کنند. فهرست مطالب مقدمهشبهه اوّل: حجاب در اسلام، موجب سلب آزادی زنانپاسخ به شبههشبهه دوّم: حجاب موجب انزوای زنان و مانع پیشرفت آنانپاسخ به شبههشبهه سوّم: حجاب مسأله‌ای شخصیپاسخ به شبههشبهه چهارم: چرا حجاب اجباری؟پاسخ به شبههشبهه پنجم: رنگ سیاه چادر، سبب افسردگی زنان و اطرافیانشانپاسخ به شبههشبهه ششم: پوشیدگی زنان، موجب حریص‌تر شدن مردانپاسخ به شبههشبهه هفتم: مردها نگاه نکنند! چرا زن‌ها خود را بپوشانند؟پاسخ به شبههشبهه هشتم: حجاب در تعارض با زیبائی و جلوه‌های خدا دادیپاسخ به شبههشبهه نهم: حجاب، موجب کاهش اعتماد به نفسپاسخ به شبههشبهه دهم: حجاب، موجب نداشتن خواستگارپاسخ به شبههشبهه یازدهم: حجاب، تحمیلی از سوی فرهنگ عرب‌هاپاسخ به شبههشبهه دوازدهم: بی‌حجابی بی‌حیایی نیستپاسخ به شبههشبهه سیزدهم: ظاهر مهم نیست! باید قلب انسان پاک باشد!پاسخ به شبههشبهه چهاردهم: چرا باید حجاب، برای همه به یک اندازه باشد؟پاسخ به شبهه

more_vert ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تضمین کننده امنیت اجتماعی

ادامه مطلب

closeترویج فرهنگ عفاف و حجاب تضمین کننده امنیت اجتماعی

حجاب و عفاف سلول اصلی پیکره اجتماع و جامعه اسلامی به شمار می‌رود زیرا این مهم محل آرامش، انتقال فرهنگ و راه رسیدن به امنیت است. بنابراین در مقوله حجاب بایستی تمام دستگاه‌های فرهنگی، نهادهای تربیتی و سازمان‌های آموزشی از همه ظرفیت و امکانات خود برای آموزش و نهادینه ساختن فلسفه حجاب بهره ببرند و لایه‌های پیچیده، پنهان و غنای محتوایی آن را آشکار سازند.

more_vert قرن ‌حجاب هراسی

ادامه مطلب

closeقرن ‌حجاب هراسی

 امروزه زنان غربی از گسترش فرهنگ بی‌بندوباری به تنگ آمده و به این نتیجه رسیدند که چاره‌ای جز پشت پا زدن به این فرهنگ ندارند؛ تصمیمی که موجب نگرانی و عصبانیت سران کشورهای غربی گردید و آتش هراس از گسترش اسلام‌گرایی را به جان آن‌ها انداخت. در بخشی از روزنامه رسالت آمده است: «عفت» در لغت حالتی نفسانی است که مانع از تسلط شهوت و هوای نفسانی بر انسان می‌شود؛ اما «حجاب» در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده و درواقع ابزار حفظ عفت است. عفت معنای عام‌تری دارد و عفت نگاه، گفتار، رفتار و شهوات را در برمی‌گیرد و به‌نوعی یک خصلت و صفت است. برای حفظ عفت و عدم ارتکاب به گناه، غیرازآنکه باید از برخی مناظر تحریک‌کننده دوری گزید، باید اعضای بدن که برای دیگران تحریک‌کننده است را نیز پوشاند، که از این پرده و پوشش به «حجاب» تعبیر می‌شود و نه‌تنها برای زنان بلکه برای مردان هم لازم شمرده‌شده است. درواقع حجاب، پوششی ظاهری است که حریم بیرونی فرد را حفظ می‌کند و عفاف، حجب و حیایی است که باعث می‌شود فرد از درون، در رفتار و گفتار خود رعایت حریم‌ها را بنماید و برای خود مرزبندی‌هایی را قرار دهد؛ شاید حجاب از روی ریا، تحمیل دیگران و یا به دلایلی غیر اختیاری حفظ شود، ولی عفت، ارزشی اختیاری است که فرد آگاهانه و به خواست خود آن را حفظ و نگهداری می‌کند. و البته همه این‌ها نه‌فقط در دین اسلام مورد تأکید است که به گفته ویل دورانت، در قوم یهود و قانون تلمود هم وجود داشته است - هرچند در کتاب‌های دستکاری‌شده عهد عتیق و جدید ممکن است حذف‌شده باشد- و آن این است که : «اگر زنی به نقض قانون یهود می‌پرداخت، چنانکه بی‌آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می‌رفت و یا درملأعام نخ می‌رشت یا با هر سخنی از مردان درد دل می‌کرد یا صدایش آن‌قدر بلند بود که چون در خانه تکلم می‌نمود همسایگانش می‌توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.» (ویل دورانت ص ۳۰ جلد ۱۲ «تاریخ تمدن» ترجمه فارسی.)دکتر «حکیم الهی» استاد دانشگاه لندن، بابیان عقاید «کلمنت» و «ترتولیان»، (دو مرجع مسیحیت و دو اسقف بزرگ) درباره حجاب می‌گوید : «زن باید کاملا در حجاب و پوشیده باشد، الا آن‌که در خانه خود باشد؛ زیرا فقط لباسی که او را می‌پوشاند، می‌تواند از خیره شدن چشم‌ها به‌سوی او مانع گردد. زن نباید صورت خود را عریان ارائه دهد تا دیگری را با نگاه کردن به صورتش وادار به گناه نماید. برای زن مؤمن عیسوی، در نظر خداوند، پسندیده نیست که نزد بیگانگان به زیور آراسته گردد و حتی زیبایی طبیعی آن نیز باید مخفی گردد؛ زیرا برای بینندگان خطرناک است.» (کتاب زن و آزادی، حکیم الهی، ص ۵۳). در طول تاریخ، زنان همواره یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تحقق اهداف استعمارگرانه محسوب می شده‌اند و شاید بتوان از جنگ‌های صلیبی به‌عنوان بارزترین مثال ازاین‌دست، یاد کرد. در ایران نیز با ماجرای کشف حجاب توسط رضاخان پس از سفر وی به ترکیه بود که تصور شد وجود حجاب برای زنان ایرانی نوعی عقب‌ماندگی فرهنگی و مانعی برای آزادی آن‌هاست! و گفته شد نجابت و عفت زن به پوشش وی مربوط نیست و زن روحا و اخلاقا می‌بایست عفیف باشد! ولی درواقع با برداشتن همین حجاب ظاهری در گام اول و به دنبال آن درگیر شدن در زوایای جلوه گری و دل‌فریبی، شرایط و زمینه‌ها برای افتادن ‌پرده‌های حیا و عفت و کمرنگ کردن غیرت مردان فراهم شد. دنیای مثلا متمدن غرب که روزگاری بر مبنای نظریه فروید معتقد بود تا جایی که ممکن است باید غریزه را آزاد گذاشت تا باعث ناکامی و درنتیجه اختلال‌های روانی نگردد، امروزه به این نتیجه رسیده که شاید غریزه خوردن و خوابیدن، با اشباع و سیری مرتفع شود، ولی غریزه شهوت از آن دسته غرایزی می‌باشد که سیری‌ناپذیر و انتهایی برای آن نیست و چه‌بسا به همین دلیل است که زنان غربی از گسترش فرهنگ بی‌بندوباری و تبدیل‌شدن عریانی به یک عرف پذیرفته‌شده، به تنگ آمده و به این نتیجه رسیدند که برای ممانعت از چشم‌چرانی‌ها و تبدیل‌شدن خود به یک کالای جنسی و تجاری، چاره‌ای جز پشت پا زدن به فرهنگ بی‌بندوباری و عریانی ندارند؛ تصمیمی که موجب نگرانی و عصبانیت سران کشورهای غربی گردید و آتش هراس از گسترش اسلام‌گرایی را به جان آن‌ها انداخت و آن‌ها را وادار به وضع قوانینی برای منع استفاده از حجاب کرد. ولی باید بدانند در مقابل اسلام هراسی و حجاب هراسی که آنان راه انداخته‌اند، یک موج بیداری اسلامی به وجود آمده که معتقد است به حجاب به‌عنوان یک عامل مهم در ایجاد امنیت روحی و روانی باید نگریسته شود، امنیتی که با پدیده برهنگی و بی‌بندوباری در غرب مورد تهدید قرارگرفته است. زنان غربی و غیرمسلمان به این نتیجه رسیده‌اند که برای موردتوجه واقع‌شدن نیاز است تا به‌جای نمایش جسم خود، به تعالی ابعاد فردی و اجتماعی خود بپردازند. عفاف و حجاب نعمتی است برای صیانت و حفاظت از زن و آن‌ها که از این نعمت محروم‌اند و از دستش داده‌اند و برای به دست آوردن مجددش، هم‌اکنون اعتراض‌ها می‌کنند و شهیدها می‌دهند، قدرش را بیشتر می‌دانند.

more_vert کتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب

ادامه مطلب

closeکتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب

کتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، مشتمل بر سلسله مقالاتی است از متفکر شهید استاد مرتضی مطهری که در حدود سال 1353 به طور مسلسل در مجله «مکتب اسلام» درج می‌گردید و در زمان حیات استاد توسط یکی از ناشران، بدون اطلاع ایشان به صورت رساله‌ای کوچک منتشر شده است. این کتاب از زمان انتشار تاکنون مانند سایر آثار استادمطهرید مورد استقبال فراوان تشنگان حقیقت و طالبان منطق اسلام در نظام خانوادگی قرار گرفته است. می‌توان این کتاب را در ردیف آثاری قرار داد که با موضوع خانواده و زن مرتبط است. اگر کتاب نظام حقوق زن در اسلام، نظام حقوقی خانواده و بایسته‌های روابط حقوقی زن و مرد را تبیین می‌کند، کتاب اخلاق جنسی نیز «بخشی» از بایسته‌های اخلاقی و رفتاری رابطه زن و مرد را توضیح می‌دهد. استاد مطهری در کتاب اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب تأکید می‌کند که عقیده به پلیدی غریزه جنسی مربوط به گذشته دنیای غرب است و اکنون افکاری از سوی غرب ترویج می‌گردد که بر اساس آن باید هر گونه قید و شرطی را در این زمینه برطرف نمود. شهید مطهری در قسمت اول کتاب، اخلاق جنسی را قسمتی از اخلاق به معنای عام، شامل آن عده از عادات و ملکات و روش‌های بشری که با غریزه جنسی بستگی دارد، می‌داند. برخی از مصادیق آن عبارت است از: حیاء زن از مرد، غیرت ناموسی مرد، عفاف و وفاداری زن نسبت به شوهر، ستر عورت، ستر بدن زن از غیرمحارم، منع زنا، منع تمتع از غیر همسر قانونی، منع ازدواج با محارم، منع نزدیکی در ایام عادت و منع نشر تصاویر غیراخلاقی. این کتاب نیز همچون دیگر آثار آن شهید بزرگوار از غنای محتوا و سلاست بیان برخوردار است؛ امید است که راهبر جامعه به سوی اخلاق صحیح جنسی باشد. فهرست مطالبمقدمهمقدمه چاپ بیست و پنجمعلاقه جنسی یا گناه ذاتی در جهان قدیماخلاق جنسیاصل آزادیکشتن نفس یعنی چه؟آشفتگی غرایز و میلهاانضباط جنسی، غریزه عشقدموکراسی در اخلاقرشد شخصیت از نظر غریزه جنسیعشق و عفتویل دورانت می‌گوید:فهرست هافهرست آیات قرآن کریمفهرست احادیثفهرست اشعارفهرست اسامی اشخاصفهرست اسامی کتب، نشریات

more_vert کتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق

کتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودککتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودک نوشته‌ی مقصود نعیمی ذاکر، مجموعه‌ای از مطالب ارزشمند و عالمانه در رابطه با مبانی، روش‌ها و محتوای مورد نیاز برای آموزش آموزه‌های دینی و اعتقادی به کودکان است. بازی کردن برای کودک امری فطری است. در اکثر بازی‌های کودکان، موضوع ایفای نقش، مشهود است، زیرا کودکان ذاتاً استعداد نمایش دارند. در نمایش خلاق، ایفای نقش با ایفای نقش در تئاتری که برای کودک یا توسط خود کودک، اجرا می‌شود، فرق دارد، زیرا چگونگی ایفای نقش در نمایش خلاق برای کودک، تعیین یا تعریف نمی‌شود. نمایش خلاق را نباید با بازی یا بازی‌های نمایشی کودک اشتباه گرفت. زیرا بازی یک فعالیت آزاد و سازمان نیافته است، اما نمایش خلاق، نیاز به سازماندهی دارد. کودکان از طریق نمایش دادن موضوعات، راهی برای به کارگیری دانسته‌های خود پیدا می‌کنند. به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا خود را به جای اشخاص، موجودات زنده و یا غیر زنده بگذارند. هم چنین قادر می‌شوند شخصیت‌ها و نقش‌های گوناگون اجتماعی را تجربه کنند و برای حل مسائل‌شان راه حل‌هایی پیدا نمایند. نمایش خلاق را می‌توان بازآفرینی مفاهیم و رویدادها توسط نقش‌آفرینی تعریف کرد. روندی علمی و عملی در کار با کودک که طی آن، مربی مفاهیم را از طرق مختلف اجرایی آموزش می‌دهد و کودکان به وسیله‌ی آن می‌آموزند که چگونه تفکر تخیلی، و بیان خلاق داشته باشند. فهرست مطالباهمیت نمایش در آموزش کودکانمعیارهای نمایش خلاقموقعیت‌های ساده یاخرده نمایش‌هاپیش‌زمینه یا مقدمه اجرای فعالیت نمایش خلاقتأثیر نمایش خلاق بر روند رشد کودکانتنظیم فعالیت‌ها و طراحی برنامه‌هایآموزشی براساس ویژگی‌های کودکاننکات و توصیه‌ها در اجرای فعالیت‌هاتوحیدسلامبهداشت و نظافتنعمت‌های خداخانوادهنبوتصداقت و راستگوییاحترام‌گذاریکلام مهربانقرآنگیاهان در قرآنجانوران در قرآندعاامامت، رهبری و ولایتوحدت و همبستگیجشن پیروزیعفاف، حیا و حجابنمازمسجدنشانه‌های طبیعت جشن طبیعتانفاق و دستگیری از نیازمندانمعاددیدار از اقوام و نزدیکانعدلرفتار مهربان با دیگراندوستی و همدلیفروبردن خشمامر به معروف و نهی از منکرنان (برکت)پرهیز از تمسخر دیگراننیکی کردنمنابع و مآخذ

more_vert نگاهی به عناوین کتاب «مهر و ادب»

ادامه مطلب

closeنگاهی به عناوین کتاب «مهر و ادب»

«مهر و ادب» عنوان کتابی است که به قلم «عباس نوروزی» به رشته تحریر درآمده و مجموعه‌ای از اشعار اخلاقی، فرهنگی، ادبی و طنز را در خود جای داده است. این کتاب ۲۳۰ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی موسسه نور کمره و چاپ نهضت انتشار یافته و راهی کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای اهالی مطالعه و علاقه‌مندان به ادب و شعر ۱۵ هزار تومان است. این کتاب علاوه بر سرح زندگی سراینده اشعار، آثار این شاعر را در بخش‌های مختلف غزلیات، قطعات، مثنوی، مسمط، چهارپاره، قصاید، نیمایی‌ها، رباعیات، دوبیتی‌ها و تک بیت‌ها تقسیم بندی و ارایه کرده است. در بخش غزلیات این کتاب ۱۵۱ قطعه غزل از شاعر ارایه شده که بیشترین حجم سروده های کتاب را شامل می‌شود طبع لطیف و انتخاب واژگان مناسب از مختصات غزل‌های اشاره شده است. مقام مادر، معلم، دیدار با آینه عمر، پاسدار حریم ایرانم، در همه حالی گذرد، مهر علی مارا بس، رحلت پدر، نور حق، غضه بم، دانش، همسفر باد، سفره قناعت، وحدت، سنگ مزار، مرگ طبیعت از جور انسان، جامه زهد پوش، زندگی در آینه، دار مکافات، از ره به درم کرد، شاد زی، قلب عاشق، خواستن دل، عمر گران می‌گذرد، عیب جو، شرارت بشر، فخر فقیری، درخت خشک، بی‌گمان باور مکن، لحظه آشنایی، رمز افتخار، عظمت پروردگار و چشم خوش‌بین برخی از عناوین غزل‌های ارایه شده در این مجموعه است. شاعر در بخش قطعات این مجموعه نیز ۱۶ قطعه شعر را عنوان کرده که عمده آن‌ها مضمون اجتماعی و مذهبی دارد و با زبانی صمیمی و بدون تکلف با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. زمستان سال ۴۰،راه زندگی به جز حقیقت نیست، زیرکی در طنز، ایمان زلالی از عفاف، شهر و دیارم اروزوست، بابا خارکن سلام، آینه زندگی، حجاب، مادر، اسب زمانه، دل مبند، کفش دزد و تاجر محتکر و سراپرده دل برخی از عناوین قطعات ارایه شده در این مجموعه است. در بخش آثار مثنوی نیز ۱۶ قطعه شعر ارایه شده که بخشایش خداوند، سرمپیچ از امر حق ای هوشیار، ماجرای روغن داغ، پیشه خوشه چینی، حکایت مردی که از صیاد بی‌رحم گفت، کودک و نهال خمیده، پیرمرد پرچانه، رستگاری عمر و نامه بی‌پاکت برخی از سرفصل‌های این اشغار است که روایت طولانی و داستان‌وار در قالب پند و اندرز و حکم دارند. در بخش مسمط‌ها نیز پنج اثر ارایه شده که عناوین آن‌عل شامل تضمینی از شعر معروف استاد شهریار،سلام به جناب عزت‌الله بیات، تضمینی از اشعار شمس تبریزی، هیاهوی بی‌خبری و شعر ضربی قرض‌الحسنه است. شاعر ۹ چهارپاره نیز در این مجموعه ارایه داده که حال و هوای آن مخاطب را به نشاط می‌آورد و برخی از عناوین این اشعار مهر مادر، یادکودکی، گذشته زندگی و نشان صداقت، شاعر نه شاعر، خانه قدیمی ما و فخر خار بر باغ گل است. ۱۲ قصیده ارایه شده در این مجموعه نیز به خوبی می‌تواند ارتباط با مخاطب برقرار کننده و خواننده از حسن انتخاب واژگان و روانی و یک‌دستی اثرها لذت برده و با افکار شاعر همراه می‌شود. میلاد حضرت رضا(ع)، یادی از گمشده‌ها، نصیحت پدر، دبیرستان شهریار، بلبل پر شکسته، کشاورزی بی‌آب و خاک، عشق همسر، عبادت در اندیشه مرگ و روزی ده این مرغ گرفتار از جمله عناوین قصایدی است که در مجموعه مهر و ادب فراروی خوانندگان است. ناشر در مقدمه این کتاب عنوان کرده است: شعر نغز دنیایی است که با آن همسفر شده و اندیشه و تجارب و احساسات ناب را هدیه می‌دهد و اشعار این مجموعه به بهترین شکل توانسته رسالت خود را ادا کند.

more_vert واقعه مسجد گوهرشاد؛ تقابل رضاخان با اعتقادات مذهبی

ادامه مطلب

closeواقعه مسجد گوهرشاد؛ تقابل رضاخان با اعتقادات مذهبی

فرشته جهانی رضاخان با سیاست‌های سکولار و ضدمذهبی که بیشتر هم از غرب تقلید می‌کرد بر آن بود تا در حوزه‌های خصوصی مردم دخالت داشته باشد اما این سیاست‌ها با مخالفت‌های مردمی همراه بود به گونه‌ای که یکی از نمونه‌های آن در تیر ۱۳۱۴ خورشیدی در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد و باعث خدشه‌دار شدن مشروعیت رضاخان شد.