جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه

مقاله تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه مقاله ای است در ۱۸ صفحه که به آرا یحیی محمد در مشکله الحدیث می پردازد در این مقاله که به همراه ۴۱ عنوان فهرست منابع منتشر شده مباحثی از جمله علم ائمه ، عصمت ائمه ، امام شناسی و مشکله الحدیث یحیی محمد اشاره شده است

more_vert کتاب عصمت در قرآن

ادامه مطلب

closeکتاب عصمت در قرآن

کتاب عصمت در قرآن اثر حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی کارشناس برنامه پرسش و پاسخ اعتقادی رادیو معارف. بحث در اصول عقاید اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، چون بدون آن نمی‌توان جهان‌بینی روشن و بدون نقص ارائه نمود. زیرا در جهان‌بینی از مبدأ و مقصد عالم و راهی که برای رسیدن انسان به مقصد وجود دارد، بحث می‌شود. و بدون عصمت، هرگز راهی «تضمین شده» و مطمئن وجود نخواهد داشت، به این ترتیب تمام ارکان جهان‌بینی متزلزل خواهد بود، این‌گونه است که در مباحث اعتقادی و به ویژه در بحث راه‌شناسی و راهنماشناسی، عصمت وسائط و راهنمایان (انبیا، ائمه، فرشتگان) موقعیت خاصّی پیدا می‌کند.قرآن کریم، این موضوع را مورد عنایت، گاهی صریح و گاهی ضمنی و تلویحی مورد بحث قرار داده است.در این نوشتار، ضمن توجّه به تعریف موضوعات و عناوین، تلاش شده که حتّی‌المقدور به موضوع عصمت از منظر قرآن کریم نگریسته شود. و از آنجا که سنّت یعنی سخنان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) به منزله شرح و تفسیر و تبیین کلام خدا می‌باشد، در هر مبحث، مواردی از احادیث نیز نقل شده است.در سراسر نوشتار تصمیم و تلاش براین بوده که بحث‌ها به شیوه کلامی مطرح شود، یعنی در هر مورد از دلایل عقلی و نقلی برای اثبات مدّعا بهره گرفته و سرانجام به شبهات مطروحه پاسخ داده شود.هرچند موضوع می‌توانست و می‌بایست به صورت گسترده‌تر و با مجالی فراخ‌تر مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ولی رعایت اختصار و رعایت قرآنی بودن مباحث در حدّ توان، باعث شد به برخی موضوعات پرداخته نشود، از طرح بعضی شبهات مشابه برخورداری شود، احادیثی تقطیع گردد و... فهرست مطالبمقدّمه مؤلف:تعریف عصمتتعریف اصطلاحی عصمت:نکات تعریفمعصومین کیانند؟1ـ ملائکه:ملائکه از زبان روایات:2ـ پیامبران:دلایل عقلی عصمت پیامبران:دلایل نقلی عصمت پیامبران:1ـ عصمت عملی:نگاهی به یک روایت:2ـ عصمت علمی پیامبران:اقسام عصمت علمی پیامبران:دلایل عصمت علمی:الف ـ دلایل عقلی:ب ـ دلایل نقلی بر عصمت علمی انبیا:عصمت ائمه (علیهم السّلام)3ـ امامان (علیهم السّلام):عصمت امام از نظر عقل:دلایل نقلی عصمت امام:الف: قرآن:1ـ آیه امامت و عصمت امام:2ـ آیه تطهیر:3ـ آیه اولوالامر:اولوالامر کیانند؟4ـ آیه صادقین:دلایل عصمت امام در حدیث:1ـ حدیث ثقلین:2ـ حدیث سفینه نوح:عن الرّضا علیه السّلام:4ـ عصمت سایرین:شبهات وارد بر عصمت معصومین:1ـ نسبت دروغ به پیامبران در قرآن:پاسخ:پاسخهای امام رضا علیه السّلام به شبهات وارده بر عصمت پیامبران:خلاصه پاسخ به شبهات:فهرست منابع و مآخذ

more_vert مقاله رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»

ادامه مطلب

closeمقاله رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»

مقاله علمی و پژوهشی " رهیافت علامه طباطبایی از حقیقت و چیستی«عصمت»" مقاله ای است در 18 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  انبیا، امام، گناه، عصمت، معصوم، علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله از نظر علمای امامیه عصمت از ویژگی‌های ضروری انبیاء و ائمه اطهار(ع) است، ؛ اما در تعریف و چیستی و حقیقت این مقوله بین اندیشمندان دینی اختلاف نظرهایی وجود دارد. بی‌تردید موضع‌گیری و رویکردی که در این مورد خاص گرفته می‌شود؛ می‌تواند در تحلیل مباحث آتی عصمت و در پاسخ به شبهات پیرامونی آن، راهگشا باشد. در این نوشتار سعی شده به صورت تطبیقی بین سخنان برخی دانشمندان اسلامی و علامه طباطبایی، در تبیین و تحلیل حقیقت و ماهیت عصمت معصومین نگاهی بیندازیم. علامه طباطبایی ، عصمت را ره آورد قوه عاقله و به سنخی خاص از علم ارجاع می‌دهد که از سوی خداوند به معصوم موهبت می‌شود و این ملکه نفسانی سبب می‌شود تا با اختیار خویش از ارتکاب معصیت و خطا مصون بماند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقد آرا خاورشناسان درباره عصمت پیامبر

ادامه مطلب

closeمقاله نقد آرا خاورشناسان درباره عصمت پیامبر

مقاله علمی و پژوهشی " نقد آرا خاورشناسان درباره عصمت پیامبر" مقاله ای است در 20 صفحه و با 69 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث خاورشناسان، عصمت، پیامبر، شرک، شمعون، واکر پرداخته شده است چکیده مقاله عصمت پیامبر، همچون سایر مباحث کلامی و اعتقادی، با پیدایش علم کلام رونق بیشتری یافت و موشکافی‌های دقیق‌تری در آن انجام گرفت و فرق گوناگون کلامی، هریک، درباب محدوده عصمت، نظرات مختلفی ارائه دادند. علاوه‌بر آیات قرآنی که تصریح به عصمت انبیا، به‌ویژه رسول گرامی اسلام| دارند، روایات و قضایای تاریخی بسیاری حاکی از اعتقاد مسلمانان اولیه اسلام به عصمت انبیا و اصل اعتقاد به آن می‌باشد. مستمسک نویسندگان مدخل‌های عصمت در دائره‌‌المعارف‌های قرآن و اسلام، ازجمله سام شمعون، پول واکر و جفری روایاتی است که عصمت پیامبر را زیرسؤال می‌برد. در این پژوهش با استناد به ادله کلامی، عقلی، تاریخی و فلسفی ادعاهای مستشرقین در زمینه عصمت پیامبر اسلام| پاسخ داده می‌شود. علت استناد آنها به این روایات و ظواهر آیات ناشی از عدم تسلط آنها به علوم دینی و قواعد استنباط آموزه‌های اسلامی است. اطلاع ناقص از تاریخ‌نگاری اسلامی، قواعد تفسیری، اصول فلسفی و کلامی و فرهنگ اسلامی و قیاس آموزه‌های اسلامی با مسیحیت باعث سوء‌برداشت خاورشناسان شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ارزیابی دیدگاه سیدمرتضی در استناد به اعجاز انبیا برای اثبات عصمت ایشان

ادامه مطلب

closeمقاله ارزیابی دیدگاه سیدمرتضی در استناد به اعجاز انبیا برای اثبات عصمت ایشان

مقاله علمی و پژوهشی " ارزیابی دیدگاه سیدمرتضی در استناد به اعجاز انبیا برای اثبات عصمت ایشان" مقاله ای است در 14 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  عصمت، انبیا، معجزه، تنفیر، سیدمرتضی پرداخته شده است چکیده مقاله سیدمرتضی عصمت انبیا را به‌وسیله معجزه ایشان اثبات می‌کند. مسئله این است که اثبات عصمت انبیا به‌وسیله اعجاز ایشان چگونه ممکن است و بُرد این دلیل چقدر است؟ از نظر ایشان معجزه مستقیماً و بدون واسطه، تصدیق کننده وحی و مُثبِت عصمت نبی در دریافت و ابلاغ وحی می‌باشد و هدف از تصدیق وحی، امتثال امر نبی است؛ درنتیجه با معجزه به‌صورت غیرمستقیم، معاصی و هر آنچه که در امتثال و قبول، اثر منفی بگذارند نیز نفی می‌شوند. دلیل اعجاز، به‌جهت وسعت گستره پوشش دهنده ابعاد مختلف عصمت بی‌نظیر است. و اشکالات مطرح شده بر این دلیل، وارد نمی باشد. این مقاله درصدد است که با استفاده از روش تحلیل و توصیف، به تبیین این دلیل و تعیین گستره آن و پاسخگویی به اشکالات آن بپردازد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله عصمت فرشتگان، شواهد موافق و مخالف

ادامه مطلب

closeمقاله عصمت فرشتگان، شواهد موافق و مخالف

مقاله علمی و پژوهشی " عصمت فرشتگان، شواهد موافق و مخالف" مقاله ای است در 20 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  فرشتگان، عصمت، ویژگی ذاتی، موافقان، مخالفان، ماهیت ابلیس پرداخته شده است چکیده مقاله از ویژگی‌های فرشتگان که برآمده از متون دینی است، وصف عصمت می‌باشد. در میان اندیشمندان مسلمان، اصل وجود این صفت، مورد اتفاق بوده و آنچه محل مناقشه و اختلاف می‌باشد، پذیرش یا انکار آن به‌عنوان وصفی ذاتی و جبلّی فرشتگان است؛ یعنی نزاع اصلی بر سر آن است که آیا تمام کارگزاران غیبی الهی، معصومند و هرگز هیچ‌گونه خطایی از ایشان سر نمی‌زند، یا اینکه تنها برخی از آنها واجد این موهبت هستند و در طبیعت فرشته، امکان ورود خطا و عصیان، وجود دارد. در این نوشتار به طرح و بررسی ادله هر دو طرف می‌پردازیم و در انتها روشن می‌شود که در مجموع، ادله و شواهد طرف‌داران عصمت فرشتگان از اتقان بیشتری برخوردار است. زیرا ایشان علاوه‌بر ارائه دلایل نقلی معتبر فراوان، شواهد عقلی نیز بر آن یافته‌اند و نیز به‌خوبی از عهده پاسخ به شبهات مخالفین برآمده‌اند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ" مقاله ای است در 20 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به عصمت، خطاناپذیری، امام، پاپ، شیعه و کاتولیک پرداخته شده است چکیده مقاله اعتقاد به جانشین معصوم در مذهب شیعه و خطاناپذیری پاپ در مذهب کاتولیک از اصول بنیادین اعتقادی هر دو مذهب است؛ به‌گونه‌ای که منکران آن خارج از مذهب قلمداد می‌گردند. برخلاف این اشتراک، این موضوع در دو مذهب ازنظر ماهیت موضوع، جایگاه، وظایف، شرایط امام، نقش امام/ پاپ، ادله اثباتی آن در کتاب‌الله، سنت و عقل، اعتبار ادله و هم‌چنین طریقه نصب آنها با یکدیگر متفاوت است. مقاله حاضر درصدد آن است که با تبیین ساختار موضوع و موارد الحاقی به آن، به بررسی و نقد و سپس مقایسه آن دو بپردازد تا زمینه گفتگوی بیشتری برای مباحث و تحقیقات بعدی فراهم آید.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله وجوه شیعی فلسفه فارابی

ادامه مطلب

closeمقاله وجوه شیعی فلسفه فارابی

مقاله علمی و پژوهشی " وجوه شیعی فلسفه فارابی " مقاله ای است در 12 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث عصمت، امامت، اجتهاد، فلسفه فارابی،شیعه،فلسفه سیاسی و ولایت فقیه پرداخته شده است چکیده مقاله تفکر کلامی شیعی با ویژگی‌های متعددی شناخته می‌شود که سه شاخص عصمت، امامت و اجتهاد، از مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌آید. این هرسه عنصر اعتقادی در فلسفه فارابی از جایگاه خاصی برخوردارند و بنیان‌های نظام فلسفی او، به‌ویژه فلسفه سیاسی وی را تشکیل می‌دهند. نظریه نبوت وی نیز هم از ناحیه علم و نظر و هم از ناحیه عمل، متضمن عصمت حداکثری است. امامت و اجتهاد نیز در فلسفه سیاسی وی به‌صراحت مورد تأکید قرار گرفته است. او نه‌تنها به اجتهاد پویا پرداخته، بلکه قائل به نقش حکومتی و ریاستی مجتهد واجد شرایط است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل و نقد برون‌رفت‌های کلامی از ناسازگاری عصمت و استغفار رسول خدا در حدیث «لَیُغَان»

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل و نقد برون‌رفت‌های کلامی از ناسازگاری عصمت و استغفار رسول خدا در حدیث «لَیُغَان»

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل و نقد برون‌رفت‌های کلامی از ناسازگاری عصمت و استغفار رسول خدا در حدیث «لَیُغَان» " مقاله ای است در 16 صفحه و با 57 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  عصمت، برون‌رفت، توبه، استغفار، معصومان، رسول خدا، حدیث «لَیُغَان»، کلامی پرداخته شده است چکیده مقاله در برخی دعاهای معصومان، عباراتی وجود دارد که ایشان به گناهان خود اقرار نموده و از خداوند طلب بخشش و استغفار کرده‌اند. یک نمونه از این‌گونه روایات، حدیث «لَیُغَان» است که در جوامع روایی اهل‌تسنن و شیعه از پیامبر اکرم| نقل شده است که فرمود: «در هر روز، حجابی مانند ابر، جلوی قلب مرا می‌گیرد و من به همین دلیل، روزی هفتادبار استغفار می‌کنم». این مقاله، برون‌رفت‌های صرفاً کلامی یا آنهایی را که می‌توان در شمار برون‌رفت‌های کلامی قرار داد، گردآوری، تحلیل، رویکردشناسی و ارزیابی نموده است و احتمال‌های گوناگون را در حل اشکال تضاد توبه و استغفار با مقام عصمت معصومان، اعتبارسنجی کرده است. نویسنده در فرجام به این دیدگاه راه یافته است که اگرچه برخی برون‌رفت‌ها به‌لحاظ دلایل سیاقی یا براساس مبانی کلامی هرگز نمی‌توانند پاسخ‌گویی شبهه باشند و مردود به‌شمار می‌آیند، پاره‌ای از آنها مانند حمل طلب آمرزش بر استغفار برای دفع و پیشگیری، نه رفع و درمان، یا استغفار از گناهان امت به‌واسطه رهبر و پیشوا بودن، پاسخ‌های کارساز در رفع شبهه مطرح‌شده به‌شمار می‌آیند دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله هویت بشری نبی در اندیشه متکلمان امامیه

ادامه مطلب

closeمقاله هویت بشری نبی در اندیشه متکلمان امامیه

مقاله علمی و پژوهشی " هویت بشری نبی در اندیشه متکلمان امامیه" مقاله ای است در 18 صفحه و با 57 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نبی، هویت بشری، امکان وحی، عصمت، اختیار، اسوه بودن پیامبران پرداخته شده است چکیده مقاله پس از اصل توحید، «نبوت» جایگاه ویژه و نقش تعیین‌کننده‌ای در نظام فکری و اندیشه‌ دینی دارد. متکلمان مسلمان در مقام تبیین مفهوم نبی، به مؤلفه‌هایی چون هویت بشری، هویت واسطه‌ای و هویت اِخباری نبی اشاره کرده‌اند. متکلمان امامیه، بیش از متکلمان معتزلی و اشعری، به تعریف نبی اهتمام داشته‌اند و ازاین‌رو این مؤلفه‌ها در آثار کلامی امامیه با صراحت بیشتری واکاوی شده است. در این میان، تصریح متکلمان مسلمان در تبیین هویت نبی، به «بشر بودن» او، بیان‌کننده اهمیت این بُعد از حقیقت نبوت است. سر توجه ایشان به این هویت بشری، ازآن‌رو است که بشر بودن پیامبران، با بسیاری از مسائل کلامی در حوزه «نبی» و «نبوت»، ملازم و مرتبط است؛ از جمله: «امکان وحی الهی به پیامبران»، «برتری پیامبران بر فرشتگان»، «امکان عصمت پیامبران»، «رویکرد اختیارگرایانه در عصمت پیامبران» و «اسوه و الگو بودن پیامبران». دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله دوگانگی دیدگاه فخر رازی در مصداق‌شناسی معصوم

ادامه مطلب

closeمقاله دوگانگی دیدگاه فخر رازی در مصداق‌شناسی معصوم

مقاله علمی و پژوهشی " دوگانگی دیدگاه فخر رازی در مصداق‌شناسی معصوم" مقاله ای است در 18 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  فخر رازی، امام، عصمت، شخص کامل و شیعه پرداخته شده است چکیده مقاله فخر رازی، متکلم و مفسر شهیر اهل‌سنت، نویسنده‌ای پرتألیف و توانا در تحلیل مباحث کلامی است. همین امر یکی از دلایل صعوبت فهم نظر نهایی وی در برخی مسائل است و دیدگاه او در برخی مسائل متزلزل و مبهم به نظر می‌رسد که از آن جمله می‌توان به مسئله «مصداق‌شناسی معصوم» اشاره نمود. رازی همانند بسیاری از متکلمان مسلمان، وجود معصوم را جهت حفظ شریعت از تغییر و تحریف ضروری می‌داند. وی در کتاب المطالب العالیه در مسئله نبوت، دیدگاه اهل تشیع را در باب عصمت ائمه به‌صراحت حق می‌داند که مغایر با دیدگاه او در برخی دیگر از آثارش می‌باشد. در این پژوهش ضمن تحلیل دوگانگی دیدگاه وی در باب «مصداق‌شناسی معصوم»، مدعای برخی پژوهشگران در باب آثار و اندیشه‌های فخر درباره مسئله یادشده نیز نقد شده است. قدر مسلّم آن است که وی اصل وجود «معصوم» را پس از پیامبر اسلام ضروری می‌داند و مصداق آن را در مواردی «اجماع» و در مواردی «شخص کامل» معرفی کرده، ائمه شیعه ازجمله صاحب‌الزمان# را از مصادیق شخص کامل و معصوم می‌شمارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert حضرت معصومه(س)، بانوی کرامت و صاحب مقام عصمت

ادامه مطلب

closeحضرت معصومه(س)، بانوی کرامت و صاحب مقام عصمت

 حضرت فاطمه معصومه(س) بانوی کرامت و صاحب مقام عصمت است که در دفاع از حریم ولایت نقش موثری ایفا کرد و به بیان حدیث منزلت پرداخت. نامگذاری روز ملی دختران در سالروز ولادت آن حضرت(س)، الگوسازی از شخصیت ایشان برای زنان این مرز و بوم محسوب می‌شود تا اینگونه چراغی برای هدایت در مسیر روشنگری باشد. سنت و سیره اهل بیت عصمت و طهارت منبع بی پایانی است که هر چه اعماق آنرا بکاویم، گنجینه هایی بس گرانبها و ارزشمند در آن نهفته است و این نه تنها در خصوص رسول اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) صدق می کند، بلکه هر که از مخزن علم آنها نوشیده باشد و به آن سرچشمه متصل بوده است، خود مخزنی بی پایان از آن علوم بی انتها خواهد بود و شاهد بر این مطلب قول خدای تعالی است: هر که در معیت معصوم قرار بگیرد، اسوه ای حسنه برای دیگران است و این یک اصل بی بدیل است که در همه زمان ها و مکان ها متناسب با خود قابل تطبیق است. دختر گرانقدر حضرت موسی بن جعفر، حضرت فاطمه معصومه(س) که در دامن خاندان وحی پرورش یافته و از دانش بی پایان آنها بهره برده است، ناگفته های بسیاری در زندگی کوتاه اما پرثمر خود دارد که در کمتر مجالی به آن پرداخته شده و این بر مظلومیت آن دُر گرانبها افزوده است. معصومه، کریمه اهل بیت، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، مرضیه، رضیه و ‌اخت الرضا از جمله القاب حضرت معصومه(س) به شمار می روند. فاطمه معصومه(س) در ۱۳۷ هجری در خانه امام موسی کاظم(ع) پا به عرصه وجود نهاد و در فضایی آراسته به فضیلت اخلاقی رشد کرد و با تعلیم و تربیت پدر و برادرش امام رضا(ع) در علم و طهارت زبانزد عام و خاص شد تا آنجا که از موقعیت معصوم برخوردار شد و امام رضا(ع) آن حضرت را «معصومه» لقب داد.   جلوه های مدیریتی حضرت معصومه(س) آن بانوی پرهیزکار زمانی حرکت خود را از مدینه آغاز کرد که مامون با احضار امام رضا(ع) به مرو و واگذاری ولایت عهدی به او قصد اجرای اهداف شوم و مغرضانه ای را نسبت به آن حضرت و تنها ماندن او و در نتیجه جلوگیری از تدارک قیام سیاسی- نظامی داشت و نیز از جمله اهداف او در نظر گرفتن دقیق و همه جانبه آن امام همام(ع) و مخدوش ساختن چهره معنوی و الهی آن حضرت(ع) بود تا به مردم اینگونه القا شود که امامان شما هم دنیا خواه هستند و اگر دنیا به آنها رو کند، آنها نیز بی میل و رغبت به دنیا نیستند و حضرت فاطمه معصومه(س) با در نظر گرفتن شرایط دشواری که برادر او در آن قرار گرفته بود، تصمیم گرفت به یاری او بشتابد و اهداف خبیثانه ماموران را نقش بر آب کند. اینکه حضرت معصومه(س) با شماری از پیروان و دوستداران اهل بیت(ع) به طرف مرو حرکت کرد، جز برای یاری رساندن به برادر بزرگوارش نبود و این حرکت او بی شباهت به رسالت فاطمه زهرا(س) در حمایت از امام علی(ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) نیست. فاطمه معصومه(س) در مسیر حرکت خود با گفتار روشنگرانه مردم مناطق مختلف را با مبانی عمیق اسلام و آراء و افکار اهل بیت(ع) آشنا می کرد و با نقل احادیث خاندان عترت و طهارت مردم را از میان ظلمت های گمراه کننده حکام عباسی به طرف نور و روشنایی هدایت و رهنمون می کرد و این ندای بلند و رسای او بود که در گوش مردم طنین می افکند. رسوایی حکومت جور عباسی گفته شده است، یکی از اهداف مامون عباسی این بود که القاء کند، امام رضا(ع) با کمال میل و رضایت باطنی منصب حکومتی را قبول کرده است و او اکنون شخص دوم مملکت به شمار می رود اما همگان با خروج حضرت معصومه(س) که خواهر گرانقدر آن حضرت بود و مقابله او با ماموران عباسی و مسموم شدن وی به دست حکومت عباسی فهمیدند که معنای ولایت عهدی چیزی جز یک فریب نیست. به یقین این حرکت حساب شده آن حضرت(س) صفحه ای درخشان از عمق بصیرت و روشن بینی آن بانوی پرهیزکار است که در شرایط حساس آن دوران این وظیفه را به بهترین وجه، انجام داد. مدیریت بحران از جمله اساسی‌ترین وظایف یک رهبر و مدیر این است که در شرایط خاص و اضطراری بهترین و حساب شده ترین تصمیم را بگیرد و این از مهمترین شاخص های یک مدیر است و در حرکت با بصیرت حضرت معصومه(س) به بهترین شکل اجرا شد زیرا او در بحرانی ترین شرایط و سخت ترین وضعیت، یعنی زمانی که از یک طرف برادران و خویشاوندان او به شهادت رسیده اند و خود او هم از بیماری و اندوه رنج می برد، دقیق ترین و دوراندیشانه ترین تصمیم را می گیرد و راهی قم می شود و در اینجا می فرماید: از پدرم شنیدم که قم مرکز شیعیان است. اما رفتن به قم یک تصمیم دفعی و بدون آینده نگری نبوده بلکه بر اساس یک طرح عمیق و دور اندیشانه و بر پایه یک استراتژی از پیش طراحی شده بود که قلب تاریخ حیات بشری را نشانه رفته و آرمان ها و اهداف بلند مدت شیعه را هدف گرفته بود. صاحب مقام عصمت والاترین مقام عصمت از گناه و اشتباه مخصوص رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) و حضرت زهرا(س) است اما شخصیتی چون حضرت فاطمه معصومه(س) که اطاعت پروردگار کرده و دامن خویش را از رذایل اخلاقی مبرا کرده و به درجه عالی از تقوا و طهارت رسیده است که از نظر عوام و خواص فردی مصون از گناه به شمار می‌آید، برایش مقام طهارت قلبی متصور است. چنانچه در فرازی از زیارتنامه غیرمعروفه او می‌خوانیم: «سلام بر تو ای بانوی پاک و ستایش شده نیکوکردار و هدایت‌شده پرهیزگار وارسته» علاوه بر این حضرت امام رضا(ع) که فرمود: «هرکس فاطمه معصومه(س) را در قم زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده است» و این سخن، شاهدی بر مقام عصمت این بانوی بزرگ است. صاحب مقام شفاعت یکی از معتقدات مسلمانان موضوع شفاعت است. در صدر شافعان روز قیامت، رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) قرار دارند که این اقتضای آبرومندی آنان در پیشگاه پروردگار متعال است. به‌جز این بزرگان، منسوبین خاندان وحی و حتی پیروان مخلص آنان نیز می‌توانند به اذن پروردگار شفاعت کنند. بنابر روایات متعدد حضرت فاطمه زهرا(س) از شخصیت‌های شفاعت‌کننده نزد پروردگار است. در روایتی از امام باقر(ع) اینگونه آمده است که ایشان به جابر فرمود: «ای جابر واللّه که فاطمه(س) شیعیان و محبان خود را آن گونه که پرندگان دانه‌های خوب و سالم را از میان دانه‌های بد جدا می‌نمایند، انتخاب می‌کند. بعد از صدیقه طاهره(س)، از جمله بانوانی که صاحب یکی از بزرگ‌ترین مقام‌های شفاعت می‌باشد، حضرت فاطمه معصومه(س)است. امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: «و به شفاعت او(فاطمه معصومه)، همه شیعیانم وارد بهشت خواهند شد» و نیز در زیارت این بانوی برجسته می‌خوانیم: «ای فاطمه برای من نزد خدا درباره بهشت شفاعت کن» و این خود نشان‌دهنده مقام و مرتبه آن شافع روز جزاست. رحلت حضرت معصومه(س) حضرت معصومه(س) ۱۶ یا ۱۷ روز در قم بیمار و بستری بودند تا از دنیا رحلت کردند. آرامگاه حضرت معصومه(س) پس از حرم امام رضا(ع)، دومین زیارتگاهی است که در ایران، اهمیت بسیار بالایی دارد. مردم ایران خود از بدو ورود اسلام به ایران محبت عجیبی به اهل‌بیت(ع) از خود نشان داده و حرم هرکدام از این امام‌زادگان تاکنون ملجا عاشقان و عارفان و علاقمندان به اهل‌بیت(ع) به‌شمار می‌روند. هم‌چنانکه در شهر مقدس قم نیز وجود این بانوی باعظمت باعث ایجاد نورانیت و برکات زیادی شده و اینکه امروزه این شهر تبدیل به بزرگ‌ترین قطب علمی جهان تشیع و اسلام ناب محمدی(ص) شده، بدون شک از برکات این کریمه اهل‌بیت(س) به‌شمار می‌رود. منابع: ۱. گلبرگ - آذر ۱۳۸۴، شماره ۶۹ - آفتاب عصمت(ولادت حضرت معصومه(س)) ۲. پاسدار اسلام - اسفند ۱۳۸۷ و فروردین ۱۳۸۸ - شماره ۳۲۷ و ۳۲۸ - پگاه پاکی(گذری بر فضایل و مکارم حضرت فاطمه معصومه(س) و شهر قم) ۳. شوشتری، قاضی نور الله، مجالس المؤمنین(ع). ۴. شمیم یاس - اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۵۰ - شهپر عفت/ نگاهی به وفات حضرت معصومه(س).

more_vert کتاب ولاءها و ولایت‌‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب ولاءها و ولایت‌‌ها

کتاب ولاءها و ولایت‌ها، مقاله‌اى است به قلم متفکر شهید آیت‌اللّه‌ مرتضى مطهرى که در سال 1347 هجرى شمسى در کتاب محمد صلى‌الله‌علیه‌و‌آله خاتم پیامبران با هدف درک هرچه بهتر حقایق اسلامى و چنگ زدن به ریسمان محکم ولایت به رشته تحریر در آمده است. راه مقدس انقلاب اسلامى را با خواندن کتاب ولاءها و ولایت‌ها استوارتر بپیماییم و اندکى از دین بسیار خود نسبت به آن متفکر شهید را ادا کرده باشیم. موضوع «ولایت» و «ولیّ» از مهم‌ترین موضوعات در مکتب جهانشمول اسلام است. استاد شهید مطهری در کتاب ولاءها و ولایت‌ها، این موضوع را از ابعاد و جوانب گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌اند. ایشان پس از ارائه تعریفی جامع از واژه «ولایت» و «ولیّ» و نیز موارد استعمال لفظ «مولی»، به تقسیم ولاء به ولاء منفی و ولاء اثباتی (عام و خاص) می‌پردازند. بخش اعظم کتاب ولاءها و ولایت‌ها به بیان مشروح انواع ولاء اثباتی خاص اختصاص داده شده است. در این بخش، مباحث جالبی مانند عصمت پیامبر و امام، شئون گوناگون پیامبر اکرم (ص)، ولایت تکوینی، معجزه و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فهرست مطالبمقدمه چاپ بیست و سومواژه «ولى»1. ولاء منفى2. ولاء اثباتىب. ولاء اثباتى خاص  

more_vert کتاب دعاهای ما اجابت اوست

ادامه مطلب

closeکتاب دعاهای ما اجابت اوست

دعاهای اسلامی فراتر از نیازها و درخواست ها و مکالمه با خداوند است. متونی تعلیمی، فلسفی و اعتقادی که به نوعی به جهان شناسی، خداشناسی و انسان شناسی عمیق، لطیف، زیبا و اثر بخش منجر می شود. دعاهای صحیفه ی سجادیه نمونه ای از اینگونه دعاعاست. دعا در مکتب امام سجاد (ع) در عین حال که جلوگاه عمیق ترین «آگاهی»، شورانگیزترین «عشق ها» و متعالی ترین «نیازها» است. در مکتب امامت درس زندگی و نمونه پیروی و سرمشق بودن و اندیشیدن و کار کردن را به ما می آموزد. دعا سخنیست در پی لب های دوخته: لب به دعا که می گشاییم، حضرت حق لبیک می گوید این است که دعاهای ما اجابت اوست. فرازهای گوناگون اذکار و ادعیه، شرایط ویژه تحقق دعا در این مجموعه راهگشای مشکلات معنوی و دنیوی ما بوده و به شرط تمسک مشتاقان به قرآن و اهل البیت عصمت و طهارت، امیدآفرین و کارساز است. فهرست مطالبنقش دعا و نیایش در بهداشت روانی و سلامت جسمدعا درمانی در طب اسلامیاهمیت و موقعیت درمان های روحی در طب سنتیاهداف این مجموعهبخش 1: ذکرها و دعاهای معصومین (ع) و عارفان فرهیختهذکرهای تجرد روح و راهیابی به عالم ارواحذکرهای آرامش قلبذکرهای غلبه بر نفس و شیطانسعادت و توفیقات اخرویذکرهای امرزش گناهانکشف ضمائر و مکاشفۀ عرفانینورانیت قلبدر ارتباط با ساحت مقدس حضرت ولی عصر (عج)ذکرهای هنگام خواب و رویت ائمه در انمعرفت و مبت اهل البیتخواص اذکارذکرهایی برای ملائکهرویت و شهود ملائکه

more_vert کتاب نشانه‌های شگفت آور آخرالزمان

ادامه مطلب

closeکتاب نشانه‌های شگفت آور آخرالزمان

این کتاب جهت آگاهی از علائم و نشانه­ های ظهور حضرت ولی عصر(ع) و مباحث مربوط به آخرالزمان؛ در چهار فصل تدوین گردیده است. از آنجا که نویسندگان و خدمت گزاران زیادی­ همچون ­مرحوم­ علامه ­مجلسی، شیخ ­حُرعاملی­ و سیّد ابن طاووس ­و بزرگان دیگری در این مورد انجام وظیفه کرده ­اند، امّا چون آن کتب عربی و یا دسترسی به آن ها برای همگان مقدور نمی­ باشد، برای آگاهی بیشتر عاشقان مهدی (ع) برخی از روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که در باب علائم ظهور آن حضرت نقل شده، گردآوری نموده شده است. فهرست مطالبسرآغاز سخنزندگی نامه حضرت مهدی (عج)فصل اول: اشعار و پیشگویی هایوسف دورانجهان در انتظار کیست؟طبیب دردمندانپیشگویی های شاه نعمت الله ولیتحقّق پیشگویی شاه نعمت اللهبازگشت امام خمینی به ایرانفصل دوم: علائم و نشانه های ظهورالف) معنی کلمه آخرالزّمانب) روایات پیرامون ظهورعمل نکردن به دستورات الهیروایت اوّلاوصاف مردم آخرالزّمانروایت دومروایت سومروایت چهارمروایت پنجمروایت ششمروایت هفتمروایت هشتمروایت نهمروایت دهمروایت یازدهمروایت دوازدهمروایت سیزدهمروایت چهاردهمروایت پانزدهمروایت شانزدهمروایت هفدهمروایت هجدهمروایت نوزدهمخواننده عزیز!فصل سوم:ایران،عراق و فلسطین درآخرالزّمانفصل چهارم:جزیره خضراء افسانه یا واقعیّت!داستان جزیره خضراءدلایل صحت داستان جزیرۀ خضرادلایل افسانه ای بودن داستان جزیرۀ خضراسیّدمحمّد باقر شفتی و جزیرۀ خضراءجزیرۀ خضراء از دیدگاه آیت الله بهجت (ره)وظیفۀ شیعه در آخرالزّماناستغاثه به امام زمان (عج)کتابنامهتالیفات نگارنده

more_vert مقاله نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل

ادامه مطلب

closeمقاله نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل

مقاله علمی و پژوهشی " نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل" مقاله ای است در 20 صفحه و با 41 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به علمای ابرار، روش‌شناسی، غلو، تفویض، علم غیب، عصمت و ولایت تکوینی پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر، از طریق بررسی روش‌شناسی نظریه علمای ابرار در کتاب مکتب در فرآیند تکامل، به نقد آن پرداخته است. ابتدا با بررسی دقیق مباحث این کتاب و شیوه ارجاع و استدلالی که مؤلف در اثبات نظر خود به‌کار برده است، تبیینی از روش پژوهش ایشان ارائه و سپس اشکالات روش ایشان بررسی می‌شود.مؤلف این کتاب در روش تحقیق خود دچار برخی اشکالات کلّی است که مختص به علم خاصی نیست؛ ازجمله: عدم ذکر مستند در برخی مباحث مهم، تحلیل غیرروش‌مند، مغالطه در استفاده از منابع، کاربرد معیار غیرمعتبر و عدم تمایز بین اعتقادات امامان و برخی از عوام شیعه. علاوه بر آن، اشکالاتی در روش‌شناسی کلامی، حدیثی، تاریخی و رجالی این نظریه مشهود است. بنابراین روش‌شناسی این نظریه براساس روش متداول در هرکدام از علوم مذکور بررسی و اشکالات آن تبیین شده است. نتیجه آنکه، این نظریه ازجهت روش تحقیق دچار اشکال است و برآیند درستی به‌دنبال ندارد.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بازخوانی انتقادی ادلۀ موافقان و مخالفان قاعدۀ لطف در مباحث کلامی

ادامه مطلب

closeمقاله بازخوانی انتقادی ادلۀ موافقان و مخالفان قاعدۀ لطف در مباحث کلامی

مقاله علمی و پژوهشی " بازخوانی انتقادی ادلۀ موافقان و مخالفان قاعدۀ لطف در مباحث کلامی " مقاله ای است در 14 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  لطف، قاعده لطف، اصلح، لطف محصّل، لطف مقرّب، وجوب نصب امام، وجوب تکلیف پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از قواعد مهم در کلام عدلیه، قاعدۀ لطف است که براساس آن در مسائل متعددی، حکم به وجوب لطف بر خداوند می‌شود. با تعریف لطف، شرایط و اقسام آن به‌منزله مدخل بحث و بازخوانی ادله موافقان، یعنی غالب متکلمان امامیه و معتزله، ناتمام بودن آنها روشن می‌شود. همچنین با ارزیابی ادله مخالفان، مانند بشر بن معتمر و شارح مقاصد، ضمن مناقشه در برخی، شماری دیگر تأیید خواهد شد. عقل حکم می‌کند که خداوند حکیم است و مقتضای حکمت بر او لازم است؛ اما از جهت کبروی، لطف واجب نیست؛ چراکه فروض بی‌نهایتی دارد که در خارج محقق نشده است؛ بلکه می‌تواند محقق شود. از حیث صغروی نیز می‌توان مجموع مصالح و مفاسد یک امر خاص را تشخیص داد تا سپس حکم شود که بر خداوند لازم است یا نیست. در همه مسائلی که علمای شیعه به این قاعده استناد کرده‌اند (وجوب تکلیف شرعی، بعثت انبیا، عصمت پیامبران، لزوم وعد و وعید، وجوب نصب امام) ادله جایگزین وجود دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب سر خدا: بحث‌هایی در امامت و ولایت اهل بیت علیهم‌السلام

ادامه مطلب

closeکتاب سر خدا: بحث‌هایی در امامت و ولایت اهل بیت علیهم‌السلام

کتاب سر خدا: بحث‌هایی در امامت و ولایت اهل بیت علیهم‌السلام نوشته سید حسین بن نجیب محمد الموسوی العاملی، چندین پله از سیر تاریخی بر زندگی ائمه بالاتر می‌رود، از نگاه سطحی می‌گذرد و به بررسی دقیق صفات و ویژگی‌های امامان و به شرح مسئلۀ امامت و ولایت و مباحث پیرامونی آن می‌پردازد. شناخت این مقام تنها از کسی بر می‌آید که خودش امام باشد یا بالاتر از آن. در واقع شناختی که ما از امامت به دست می‌آوریم محصولی از سخنان و تفاسیر معصومین (ع) از این مقام است. زمانی که کسی این مقام و عظمتش را فهمید می‌تواند ادعا کند که خدا را شناخته است. به قول کتاب سر خدا: «همانا شناخت خدا، همان شناخت امام است.» به همین خاطر است که منابع این کتاب، روایات و آیات قرآن است. ولایت نیز، دارای مراتب و حدودی است، و ممکن است صرفا در امر قضاوت، یا در گستره‌ی خانواده یا شهر خاصی باشد، یا آنکه همه‌ی اشیاء را در بر گیرد. بنابر آنچه گفته شد، روشن گردید که خلافت از جانب خدای متعال دارای مراتب متعددی است: مرتبه‌ی اول: آنکه همه‌ی مردم، از جانب خدای متعال دارای ولایت تکوینی، البته در پایین‌ترین مرتبه‌ی آن هستند که همان خلافت اعطا شده به نوع انسان‌هاست و آنان در آبادانی زمین و اداره‌ی شئون آن، حق تصرف دارند. مرتبه‌ی دوم، آنکه بعد از مردم، از جانب خدای متعال در ولایت تکوینی و تشریعی دارای خلافت و نیابت مطلق هستند؛ چنان که می‌توانند از جانب خدای متعال، افعال او را انجام داده، آینه‌ی افعال و صفاتش باشند. به عبارت دیگر، ایشان تجسد افعال، صفات و نام‌های نیکوی حق تعالی بوده و خلیفه‌ی خدا در علم، روزی، قدرت، تشریع (قانون گذاری) و... هستند. این خلفا، به بالاترین مراتب علم دست سافتند چون از «از آن‌جا که خدا، خلیفه قرار داده و در همان هنگام مستخلف عنه بوده، باید خلیفه [اش] افعال الهی را انجام دهد و باید به همه‌ی اجزای موضوع خلافتش علم داشته باشد، پس لازم است که خداوند را از طریق صفات و مخلوقاتش نیز بشناسند، تا بداند چگونه وظیفه‌اش را در قبال ایشان انجام دهد. مقتضای اعطای خلافت به صورت مطلق، علم به همه‌ی اسما [حق تعالی] است. نماینده و سفیر، باید از جزئیات نمایندگی‌شان آگاه باشد. از همین رو در گفت و گوی میان خداوند متعال و ملائکه یا درباره‌ی خلافت آدم (ع) آمده است که، آدم (ع) همه‌ی اسماء را می‌دانست و عامل رسیدن او به مقام خلافت، همان علم به اسماء بود. در بخشی از کتاب سر خدا می‌خوانید: درجات نور بر حسب عواملی، مانند تفاوت در وسعت انتشار یا محدودیت، تفاوت در اسباب و آثار و شدت یا ضعف آن با یکدیگر متفاوت است. چنانچه نور خالی از ظلمت باشد، میزان انتشار و تأثیر آن بسیار شدت می‌یابد و در آن حالت، نورانیت مطلق می‌شود. به عنوان مثال، روشنایی لامپ هزار وات با لامپ صد وات تفاوت می‌کند. اولی دارای نوری کامل و قوی است؛ در حالی که دومی نوری ضعیف و آمیخته با تاریکی دارد. پس نور شدید، خالی از ظلمت است. به همین ترتیب، درجات مشاهده و شناخت نزد انسان‌ها، به نسبت اختلاف درجات نور، نزد آن‌ها متفاوت است. انسانی که به درجات عالی علم راه نیافته و جهلش بیش از علمش می‌باشد، با انسان عالمی که هیچ جهلی در او نیست، متفاوت است. شخص اول نیازمند دومی است امّا شخص دوم به هیچ‌کس نیازی ندارد. خداوند متعال فرموده است: «أَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ؛ آیا کسی که مرده [دل] بود و زنده‌اش گردانیدیم و برای او نوری پدید آوردیم تا در پرتو آن، در میان مردم راه برود، چون کسی است که گویی گرفتار در تاریکی‌هاست و از آن بیرون آمدنی نیست؟ اینگونه برای کافران آنچه انجام می‌دادند زینت داده شده است.» به عنوان مثال، برای این موضوع می‌توان اتاقی را در نظر گرفت که درون آن سه لامپ، یکی به توان یک وات، دومی صد وات و سومی هزار وات، روشن است. نور لامپ اول مخلوط با ظلمت است و به همین دلیل، برای روشن نمودن همۀ اتاق به تنهایی کافی نیست؛ در حالی که لامپ سوم تماماً نور است و ظلمت ندارد و برای روشن نمودن اتاق با وجود آن احتیاجی به لامپ دیگر نیست. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: امامت و ولایتبحث اول: شناخت امامفطری بودن شناختمعرفت امام از اصول دینمراتب شناخت امامان (ع)آثار شناخت امامشناخت اَعرافبحث دوم: امامت، عهد الهیمعنی امامتعظمت امامتامامت، فرمان‌روایی بزرگامامت، بالاترین مقامات روحانینقش امامت در حیات بشربرتر بودن امامان (ع) از دیگرانمراتب امامتامامت، اصلی از اصول دینچگونه امام را بشناسیمتأملی در باب نظریه شورابحث سوم: استمرار امامت تا روز قیامتامتداد اسلامامامان (ع) امتداد رسول و رسالترویارویی با امامتعوامل استمرار امامتامام و شب قدربحث چهارم: صفات امامشناخت امامصفات امامبحث پنجم: عصمت امامضرورت عصمتمعنی عصمتحقیقت عصمتعصمت، لطف خداوندعصمت، منافی اختیار نیستمراتب عصمت و دلایل آندلایل عصمتعصمت غیر امامان (ع)بحث ششم: علم اماماهمیت علم امامدلایل علم امامحدود علم اماممنابع علم امامبحث هفتم: ولایت امامان (ع)بزرگی ولایتمعنی ولایتگونه‌های ولایتولایت خداوندولایت پیامبر (ص)ولایت اهل بیت (ع)ولایت فقیهان در غیبت امامان (ع)معنی امربحث هشتم: اکمال دین به ولایت امامان (ع)تکامل شریعت‌هامعنی اکمال و اتمامدین چه زمانی کامل شد؟نحوه کامل شدن دینتضییع دین کامل به وسیلۀ مردمبحث نهم: نعمت ولایت اهل بیت (ع)نعمت‌های خداوندانواع نعمتنعمت ولایتبحث دهم: خلافت امامان (ع)معنی خلیفهخلافت انسانخلفانتایج خلافت آدم (ع)پایان‌بخشزعامت فقیهانبحث یازدهم: امامان (ع) حجت‌های خدا بر مخلوقاتضرورت وجود حجتمعنی حجتوجود حجت در هر زمان و مکانحجت‌های خدااهل بیت (ع)، آیات بینات (نشانه‌های روشن کننده)بحث دوازدهم: امامان (ع) پیشوایان امترهبری، سنت طبیعی و اجتماعینقش رهبرلزوم رهبریرهبری امت‌هارهبری رسول خدا (ص)رهبری بعد از پیامبر (ص)تکلیف ما نسبت به رهبران معصوم (ع)بحث سیزدهم: امامان (ع) راهنمایان امتمعنی هدایتاقسام هدایتهادیان خلایقبحث چهاردهم: مرجعیت امامان (ع)اهمیت مرجعیت در نظام هستیمرجعیت دینیمرجعیت اهل بیت (ع)نقش خلفابحث پانزدهم: امامان (ع) نجات‌بخش امتخسران و نجاتراه‌های نجاتبحث شانزدهم: امامان (ع) گواهان بر مردممعنی شهید یا گواهلزوم وجود گواهانگواهان چه کسانی هستند؟گواهی خداوندگواهان بعد از رسول خدا (ص)مقام گواهاناستمرار گواهان تا روز قیامتبحث هفدهم: نور امامتمعنای نورگونه‌های نوردرجات نورانوار هستیآفرینش اهل‌بیت (ع) در عالم نورنور امامان در میان بندگان و شهرهاعمود نور برای امامانامامان (ع) نور واحدبحث هجدهم: فضایل امامان (ع)فضایل بشریفضایل اهل‌بیت (ع)فضایل، دلیل امامتفضیلت ذکر فضایلپنهان نمودن فضایلبحث نوزدهم: کرامات امامان (ع)حکمت معجزه و کرامتتعریف معجزه و کرامتحقیقت معجزه و کرامتچگونگی صدور معجزات و کراماتگونه‌های معجزه و کرامتنمونه‌هایی از معجزات و کراماتبحث بیستم: امامان (ع) و قرآن کریمبحث بیست و یکم: اعجاز عددی امامان (ع)اعجاز قرآن کریماعجاز عددی قرآن و امامان (ع)بحث بیست و دوم: کلام امامان (ع) معجزه‌ای جاویدمعجزات قولی و عملیکلام امامان (ع)نهج البلاغهامامان (ع) کلمات خدابحث بیست و سوم: امامان دوازده گانه (ع)نصوص امامت امامان (ع)تعداد امامان (ع)نام‌های امامان (ع)آل محمد (ص) چه کسانی هستند؟انحصار تعداد امامان (ع) به دوازدهلطایف عدد دوازدهامامان (ع)، وحدت هدف و تنوع نقش‌هاویژگی‌های امامان (ع)بحث بیست و چهارم: برگزیدن امامان (ع) توسط خداوندانتخاب خداوندانتخاب پیامبران و رسولانبرگزیدن امامان (ع)راز انتخابانتخاب شیعهبحث بیست و پنجم: امامان (ع) و میراث بزرگمعنای میراثگونه‌های ارثمیراث قرآن کریممیراث نبوتبحث بیست و ششم: امامان (ع) پدران امتاقسام پدر بودنپدران امتبحث بیست و هفتم: امامان (ع) سبب آغاز و انجام دینفتحفاتحانامامان (ع) سبب آغاز و انجامفتح امام حسین (ع)فتوحات اسلامیبحث بیست و هشتم: مظلومیت امامان (ع)ظلم رفته بر امامان (ع)سرآغاز ظلم به اهل بیت (ع)چرا مورد ظلم واقع شدندآثار ظلم در طول تاریخپایان ظلمبحث بیست و نهم: اسرار امامتظاهر و باطننسبی بودن ظاهر و باطنمصادیق ظاهر و باطنحاملان اسرارتحمل اسرارتسلیم بودن به اسرار امامتآشکار شدن اسرار در عصر ظهورفصل دوم: حقوق امامان (ع)بحث اول: حقوق امامان (ع)بحث دوم: پیوند و ارتباط با امامان (ع)ارتباط، قانونی الهیانواع ارتباط با خدای متعالکیفیت ارتباط با خدای متعالارتباط با اهل بیت (ع) از طریق پیوند ذاتی و موضوعیبحث سوم: مودت امامان (ع)مودت اولیای الهیمودت اهل بیت (ع)حکمت مودتآثار مودتمحبت حقیقیچگونه مودت اهل بیت (ع) را عینیت بخشیم؟مراتب دوست‌دارانراز محبت اهل بیت (ع) چیست؟بشارت بر محبان اهل بیت (ع)بحث چهارم: اطاعت و تسلیم در برابر امامان (ع)اهمیت اطاعتاطاعتاهمیت اطاعت از اهل بیت (ع)اطاعت از نایب اماماطاعت از والدیناطاعت زن از شوهربحث پنجم: اقتدا به امامان (ع)نیاز به الگوسرمشقاقتدا کردن امری فطری استفلسفه اقتدارسول اکرم و امامان (ع)، سرمشق و الگواقتدا به همه چیزچگونه به معصومین (ع) اقتدا کنیم؟بحث ششم: دعوت به سوی امامان (ع)ضرورت دعوت به سوی خدای متعالدعوت به سوی اهل بیت (ع)بحث هفتم: یاری امامان (ع)معنای نصرتموارد نصرتکیفیت نصرت اهل بیت (ع)نتایج نصرت امامان (ع)نصرت مؤمنینانصار پیامبر اکرم (ص)انصار امامان (ع)بشارت به یاران امامان (ع)بحث هشتم: حقوق مالی امامان (ع)حقوق مالیحق خمسخمس چیست؟تقسیم خمس و تاریخ آناهمیت خمسحق انفالحق فیءخمس و نظام طبقاتیبحث نهم: ذکر امامان (ع)آثار ذکر اهل بیت (ع)بحث دهم: صلوات بر محمد و آل محمد (ص)اهمیت صلوات بر محمد و آل محمد (ص)حکایتی جالببحث یازدهم: توسل به امامان (ع)معنای توسلتوسل از امور فطری استتوسل (وسیله گرفتن) برای رسیدن به خدای متعالراه‌های توسلتوسل به اهل بیت (ع)شرایط توسل به امامان (ع)راه‌های توسل به اهل‌بیت (ع)چند سؤال و جواب درباره توسلبحث دوازدهم: تعظیم اهل بیت (ع)شعائر الهیحریم الهیتعظیم دلیل بر تقوا استبحث سیزدهم: اعتصام به امامان (ع)معنای اعتصامضرورت اعتصاماعتصام به خدای متعالتمسک به ریسمان الهیفصل سوم: امامان (ع) و شیعهبحث اول: شیعه، گروه نجات یافتهاختلاف پس از رسول خدا (ص)علت اختلافبرگشت به گذشتهگروه نجات یافته کدام است؟ستایش شیعهتشیع یک مذهب نیستبحث دوم: شیعه چه کسانی‌اند؟معنای شیعهالقاب شیعهتفاوت شیعه و محباوصاف شیعهمراتب شیعهمراتب تشیعبشارت به شیعهبحث سوم: عقاید شیعهبحث چهارم: تاریخ شیعهانتشار تشیع در جهاندولت‌های شیعینقش شیعه در تاریخبحث پنجم: امامان (ع) و حفظ موجودیت شیعهبحث ششم: اهل بیت (ع) و تربیت شیعه و امت اسلامیتربیت امت اسلامیتربیت شیعهبحث هفتم: زینت ما باشیدبحث هشتم : اهل بیت (ع) و رابطه با شیعه و دیگرانرفتار امامان (ع) با شیعهرفتار امامان (ع) با اهل سنترفتار امامان (ع) با اهل کتابخاتمهکتابنامه

more_vert مقاله نقد و بررسی جایگاه «نص» امام در اندیشه شیعیان التقاطی

ادامه مطلب

closeمقاله نقد و بررسی جایگاه «نص» امام در اندیشه شیعیان التقاطی

مقاله علمی و پژوهشی " نقد و بررسی جایگاه «نص» امام در اندیشه شیعیان التقاطی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 70 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نص، امامت، التقاط، مقصِّره، شیعیان التقاطی، سید محمدجواد غروی، برقعی پرداخته شده است چکیده مقاله برخورداری از نص، نصب الهی، علم غیب، عصمت و ولایت برای امام به استناد دلایل نقلی و عقلی از ضروریات مذهب شیعه است، اما برخی ازشیعیان با این ادعا که سیاسی‌کاری و غرض‌ورزی گروهی باعث شد تا برخی مسلمانان با فاصله گرفتن از اسلام ناب نظرات خود را بر پیکره این دین الهی بپوشانند؛ درپی آن برخی از جریان‌های معارض با سوءاستفاده از این موقعیت به آن دامن زدند. به گمان اینان عالمان امامیه نیز دچار این سنت تحریف‌یافته شدند. عوامل درون دینی و برون دینی موجب شد تا جامعه مسلمانان شاهد اینگونه بدعت‌های عقیدتی در مسئله امامت و ویژگی های مرتبط با آن باشد. این نوشتار با رویکرد نقلی وعقلی و ارائه نمودار و جدول به نقد و بررسی دلائل و شواهد صاحبان این ادعا که از آنان باعنوان «شیعیان التقاطی» یاد می‌شود با محوریت سه شخص شاخص این جریان یعنی آقایان سید ابوالفضل برقعی، حیدرعلی قلمداران و سید محمد جواد غروی در مسئله «نص بر امامت» می‌پردازد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب چگونه جذاب شویم

ادامه مطلب

closeکتاب چگونه جذاب شویم

با مطالعه این کتاب، بر اصول درون شناسی خویش فائق آمده و فرآیندهای جذابیت آفرین وجود خود را کشف کنید. انسان‌ها از دیدگاه زیباشناسی به چهار گروه اصلی و اساسی در معیارها و عناصر زندگی تقسیم می‌شوند. عده‌ای زیبا و خوش فرم و خوش اندام هستند- بعضی جذاب و تودل برو می‌باشند، اما از زیبایی چندان بهره‌ای نبرده‌اند- تعدادی هم زیبا هستند و هم جذاب و برخی از همه‌ی مواهب طبیعت در وجودشان ارث برده‌اند. جذابیت، صفتی است که از ماهیت‌های درونی عصاره‌ می‌گیرد و در مسیر حاصل اندیشه به باور می‌گراید و در چرخه منطق وجود تجزیه و تحلیل می‌شود تا از پشت پرده عصمت معنا بدر آید و حجاب رنگین از رخ بر دارد و بر چهره، بویژه چشمان بنشیند. به عبارت دیگر، جذابیت انرژی شفاف بسیار زیبا و رنگین شکلی است که بر سلول‌هاو هورمون‌های درون مایه هستی انسان تاثیر می‌گذارد و در تمام ابعاد و ترکیب بندی وجودش حک می‌شود. فهرست مطالبکلامی بر این کتابجذابیت در ماهیت هستیامواج الکترو مغناطیسی درجذابیتامواج ذهنی در جذابیتامواج آلفا در معنای زندگیلبخند و عناصر موثر آنجذابیت در سکوتجذابیت در خوابمعنویت درونفعالیت‌های جنسیعزت نفس در جذابیتهنر سخنوریآداب و متانت در جذابیتقلب جهان بین در جذابیتاکتساب شخصیت در جذابیترضایتمندی از خودذهن خلاقفلسفه وجود جذابیترفتارهای کلیدیپنچ راه موثرجادوی گوش دادننیازهای اساسی زناندوازده نیاز بسیار مهم یک زنبیست نیاز اساسی یک مردعلامتهای مفید و جذب کنندهابزارهای رفتاری در ارتباطاتلذت بخش‌ترین گفتگودایره‌های ارتباطی انسانیجذابیت در عصاره کلاماساسی‌ترین اسرار در کلام جذابشانزده عنصر موثر جذابیت آفرینتعریفی دیگر از جذابیتو کلام آخرکتب دیگر از همین نگارنده