جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert صادق رضازاده شفق؛ ادیب و نویسنده‌ای آزادی‌خواه

ادامه مطلب

closeصادق رضازاده شفق؛ ادیب و نویسنده‌ای آزادی‌خواه

 صادق رضازاده شفق از جمله سرشناس‌ترین ادیبان و مترجمان دوران قاجار و مشروطه به شمار می‌آید که خدمات فرهنگی و علمی بسیاری از زمان حضور در فرهنگستان و دانشگاه تهران تا پنج دوره فعالیت در مجلس ملی به انجام رسانیده است.

more_vert چوب بستنی‌های شگفت انگیز

ادامه مطلب

closeچوب بستنی‌های شگفت انگیز

فعالیت آموزشی آنچه برای انجام این فعالیت لازم است:چوب بستنی- چسب مایع- تصویر اشکال هندسی   ارسال مطلب توسط فاطمه رضازاده

more_vert لباسهایت را دسته بندی کن

ادامه مطلب

closeلباسهایت را دسته بندی کن

فعالیت آموزشی آنچه برای انجام این فعالیت لازم است:لباس‌های داخل کمد یا کشوی لباس   ارسال مطلب توسط فاطمه رضازاده

more_vert مقاله علمی و پژوهشی خیط ابیض و اسود و زمان تحقّق فجر صادق

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی خیط ابیض و اسود و زمان تحقّق فجر صادق

مقاله علمی و پژوهشی خیط ابیض و اسود و زمان تحقّق فجر صادق در قرآن کریم مقاله ای است که در 15 صفحه و با 25 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله اذان صبح؛ اوقات شرعی؛ فجر صادق؛ فجر کاذب؛ قرآن و نجوم مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert کتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع)

ادامه مطلب

closeکتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع)

کتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع)، با هدف شناساندن مسائل بهداشتی و پزشکی دوران این امام عزیز که با وجود 1200 سال از گذشت آن، هنوز کاربردهای بهداشتی فراوانی برای مسلمانان و دیگر مردم جهان دارد، به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این اثر ابتدا به بحث درباره آفرینش انسان و اهمیت دستگاه‌های بدن او پرداخته و سپس توصیه‌های امام صادق در مصرف برخی از میوه‌ها، گیاهان و خوردنی‌ها برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها را بیان کرده است. این توصیه‌ها که در دو بخش طبی و معنوی ارائه شده، در قسمت نخست، در مورد مصرف برخی از گیاهان و خوراکی‌ها مانند گوشت، نان، پنیر و... در درمان بیماری‌ها منعکس شده و در بخش دیگر تاثیر اعمال دینی مثل تلاوت برخی از سوره‌ها و آیات، برخی ذکرها، صدقه دادن، صلوات فرستادن و... در سلامتی جسم و روح شرح داده شده است. لازم به ذکر است در جمع آوری کتاب حاضر، از منابعی همچون اصول کافی، تحف‌العقول و بحارالانوار استفاده شده است. در بخشی از کتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع) می‌خوانیم: در یک روایت طولانی جابر از امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی خلقت آفرینش آدم و چگونگی خلقت او پرسید. امام فرمود: «خداوند طبایع چهارگانه را که عبارت از ریح و مرّه و دم و بلغم (باد، زهره، خون و بلغم) است، آفرید؛ از ناحیه‌ی باد حیات و درازی آرزو و طمع ملازم انسان شد و از ناحیه‌ی بلغم میل به غذا و نوشیدنی و نرمی و مدارا و از ناحیه‌ی زهره خشم و شفاهت و شیطنت و ظلم و تمرّد و عجله را، و از ناحیه‌ی خون میل به زن‌ها و لذات و ارتکاب به محرمات و شهوات به‌ وجود.» فهرست مطالبفصل اول: بیماری‌ها و درمان آن از کلام امام صادق (ع)فصل دوم: آداب خوردن و آشامیدنفصل سوم: درمان غذا و گیاهان داروییفصل چهارم: عوامل فقر و وسعت رزقفصل پنجم: درمان با اذکار و تعویذاتفصل ششم: شفا و درمان با قرآن

more_vert کتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع)

ادامه مطلب

closeکتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع)

  کتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع)، با هدف شناساندن مسائل بهداشتی و پزشکی دوران این امام عزیز که با وجود 1200 سال از گذشت آن، هنوز کاربردهای بهداشتی فراوانی برای مسلمانان و دیگر مردم جهان دارد، به رشته تحریر در آمده است. نویسنده در این اثر ابتدا به بحث درباره آفرینش انسان و اهمیت دستگاه‌های بدن او پرداخته و سپس توصیه‌های امام صادق در مصرف برخی از میوه‌ها، گیاهان و خوردنی‌ها برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها را بیان کرده است. این توصیه‌ها که در دو بخش طبی و معنوی ارائه شده، در قسمت نخست، در مورد مصرف برخی از گیاهان و خوراکی‌ها مانند گوشت، نان، پنیر و... در درمان بیماری‌ها منعکس شده و در بخش دیگر تاثیر اعمال دینی مثل تلاوت برخی از سوره‌ها و آیات، برخی ذکرها، صدقه دادن، صلوات فرستادن و... در سلامتی جسم و روح شرح داده شده است. لازم به ذکر است در جمع آوری کتاب حاضر، از منابعی همچون اصول کافی، تحف‌العقول و بحارالانوار استفاده شده است. در بخشی از کتاب دستورات بهداشتی و پزشکی امام صادق (ع) می‌خوانیم: در یک روایت طولانی جابر از امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی خلقت آفرینش آدم و چگونگی خلقت او پرسید. امام فرمود: «خداوند طبایع چهارگانه را که عبارت از ریح و مرّه و دم و بلغم (باد، زهره، خون و بلغم) است، آفرید؛ از ناحیه‌ی باد حیات و درازی آرزو و طمع ملازم انسان شد و از ناحیه‌ی بلغم میل به غذا و نوشیدنی و نرمی و مدارا و از ناحیه‌ی زهره خشم و شفاهت و شیطنت و ظلم و تمرّد و عجله را، و از ناحیه‌ی خون میل به زن‌ها و لذات و ارتکاب به محرمات و شهوات به‌ وجود.» فهرست مطالب فصل اول: بیماری‌ها و درمان آن از کلام امام صادق (ع)فصل دوم: آداب خوردن و آشامیدنفصل سوم: درمان غذا و گیاهان داروییفصل چهارم: عوامل فقر و وسعت رزقفصل پنجم: درمان با اذکار و تعویذاتفصل ششم: شفا و درمان با قرآن

more_vert کتاب فرشته‌های نجات: سیری در اصول و مبانی امداد و نجات

ادامه مطلب

closeکتاب فرشته‌های نجات: سیری در اصول و مبانی امداد و نجات

کتاب فرشته‌های نجات: سیری در اصول و مبانی امداد و نجات، تالیف علی شیخ رضازاده تهرانی، به چگونگی عملیات شجاعانه و انسان دوستانه امداد رسانان می‌پردازد. عملیات امداد و نجات، این کار قابل تقدیر و احترام چگونه شکل می‌گیرد؟ زمانی که یک عملیات امداد و نجات نیاز باشد همه معتقدند که باید این کار انجام شود. اما چه کسی این کار را انجام دهد؟ امداد و نجات جایگاه کسانی است که تمایل قلبی دارند تا بدون اعتنا به منافع شخصی به افراد دردمند و درمانده کمک کنند، جایگاه کسانی است که می‌توانند بر روی موضوع مشترک خدمت به انسان‌ها قلب و فکر خود را متمرکز کنند، افراد مجروح، افراد گمشده، مصدومین و افراد مضطرب، تمامی این افراد که خیلی از آن‌ها یا نمی‌توانند و یا هرگز کمکی به آن‌ها نمی‌شود نیازهای ساده‌­ای دارند. کتاب فرشته‌های نجات به ما می‌آموزد که کمک کردن می‌­تواند در شکل انتقال و جابجایی، ایجاد امیدواری و تسکین دردها باشد، امداد و نجات برای تمامی این افراد است. فهرست مطالبفصل اول: شناخت اصول نجاتفصل دوم: آشنایی با کلیات و مبانی نجاتفصل سوم: توانایی عملیات با گره‌ها و طناب‌هامنابع

more_vert توپ های کاغذی

ادامه مطلب

closeتوپ های کاغذی

فعالیت آموزشی آنچه برای انجام این فعالیت لازم است: کاغذ باطله یا روزنامه - مدادرنگی - قیچی - سطل پلاستیکی

more_vert کتاب با تو گنج بی پایان به قلم محمدعلی صادقی صادق آباد

ادامه مطلب

closeکتاب با تو گنج بی پایان به قلم محمدعلی صادقی صادق آباد

 کتاب با تو گنج بی پایان با موضوع روانشناسی و مفاهیم ذهن و تفکر است که به قلم محمدعلی صادقی صادق آباد به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات کتاب آرای پیشگام، ویراستار و صفحه آرایی و در شمارگان یک هزار نسخه در زمستان سال 1395 به چاپ رسیده است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: همه ما بارها جمله معروف یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است را گفته یا شنیده‌ایم، سوال اینجاست که چگونگی فکر کردن را یاد بگیریم و در واقع بیاموزیم که چگونه آموخته‌هایمان را به کار بریم و از آنها در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی استفاده کنیم. این کتاب با بخش‌هایی از جمله علم تکنولوژی فکر، کانال ورودی ضمیر ناخودآگاه، برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه، اندیشه توانگر، استفاده از ضمیر ناخودآگاه برای عفو دیگران و تعریف تصویرسازی به چاپ رسیده است. صادقی در بخش برنامه‌ریزی ضمیر ناخودآگاه نوشته‌است؛ می‌خواهیم برنامه به او بدهیم اولین اصل برای ضمیر ناخودآگاه، هوشیار بودن و خودآگاه بودن در هر لحظه از زندگی است، هر لحظه باید حواست باشد که چگونه داری زندگی می‌کنی باید آگاه باشی که در هر لحظه از طریق حواس پنج گانه و هر رشته فکری که شش کانال شد، چه سیگنال‌هایی را داری به ضمیر ناخودآگاه می‌فرستی، حالا با دانستن اهمیت ضمیر ناخودآگاه و کانال‌های ورودی باید بدانی که هوشیار و آگاه باید چه سیگنال‌هایی را باید به ضمیر ناخودآگاه خودت بفرستی.

more_vert کتاب مهارت‌های کنفرانس و دفاع دانشجویی

ادامه مطلب

closeکتاب مهارت‌های کنفرانس و دفاع دانشجویی

با کتاب مهارت‌های کنفرانس و دفاع دانشجویی، به تالیف احسان رضازاده، مهارت‌های ارائه (کنفرانس) و دفاع دانشجویی را فراگرفته و علاوه بر آن مهارت‌های ارتباطی خود را ارتقاء دهید، روابط خود را بهبود ببخشید و اعتمادبه‌نفس را در تمام ابعاد زندگی‌تان گسترش دهید تا بهترین کنفراس‌ها را داشته باشید. مهارت‌های کنفرانس و دفاع دانشجویی از آن جمله مهارت‌هایی است که یادگیری آن در دوران دانشجویی شما را به شدت جلو انداخته و موفقیت‌های حرفه‌ای یا اجتماعی شما را در آینده امکان پذیر می‌سازد. با استفاده از کتاب مهارت‌های کنفرانس و دفاع دانشجویی و یادگیری مهارت سخنرانی در دوران دانشجویی، اتفاقات بسیار خوبی را در آینده می‌توانید رقم بزنید. علاوه بر کار روزانه در زندگی اجتماعی و شخصی، شما دائماً یا در حال سخنرانی هستید، یا نظر دیگران را می‌شنوید و یا سعی می‌کنید دیگران را تحت تأثیر قرار دهید و آن‌ها را با نظر خودتان متقاعد کنید. یقیناً فردی که بتواند در دوران دانشجویی توجه دیگران را به خود جلب کند، اعتمادبه‌نفس بالایی داشته باشد و برای مهارت‌های خودش زحمت بکشد، در آینده موفقیت‌های چشم‌گیرتری خواهد داشت. به جرئت می‌توان گفت با بخش «اشتباهات متداول در کنفرانس‌ها و دفاع‌های دانشجویی» که در کتاب آورده شده و برای نوشتن این بخش، بیش از 200 کنفرانس و دفاع دانشجویی را از نزدیک تحلیل و بررسی شده، دیگر شما در دام‌های ارائه دانشجویی نمی‌افتید و به راحتی می‌توانید کنفرانس یا دفاعی که دارید را ارائه دهید. چه اندازه روی مهارت‌های کلامی و خوب صحبت کردن با ما کار شده است؟ نهایتاً زنگ انشا و نوشتن داشتیم و اوضاع نوشتن ما را می‌بینید... برای نوشتن یک درخواست هم انتظار داریم یکی برایمان املا بگوید. اما اگر امروز برای این ضعفی که در اغلب ما وجود دارد اقدام نکنیم، مقصر اصلی آن خود ما خواهیم بود و هرآنچه سرمان می‌آید از خود ماست.

more_vert جذب دانشجو دانشگاه امام صادق(ع)

ادامه مطلب

closeجذب دانشجو دانشگاه امام صادق(ع)

دانشگاه امام صادق(ع) برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته در ۱۳ رشته ویژه پسران و چهار رشته کارشناسی ویژه دختران دانشجو می‌پذیرد. دانشگاه امام صادق(ع) امروز - یکشنبه - در اطلاعیه ای چگونگی جذب دانشجو برای سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ را اعلام کرد که بر اساس آن در بخش براداران ۱۳ رشته و خواهران چهار رشته معرفی شده است. الهیات، معارف اسلامی و ارشاد گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، الهیات، معارف اسلامی و ارشاد گرایش فلسفه و کلام اسلامی، الهیات، معارف اسلامی و ارشاد گرایش علوم قرآن و حدیث، معارف اسلامی و اقتصاد، معارف اسلامی و حقوق گرایش خصوصی، معارف اسلامی و حقوق گرایش جزا، معارف اسلامی و حقوق گرایش حقوق عمومی، معارف اسلامی و علوم سیاسی، معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، معارف اسلامی و مدیریت گرایش مدیریت مالی، معارف اسلامی و مدیریت گرایش مدیریت بازرگانی، معارف اسلامی و مدیریت گرایش مدیریت صنعتی و معارف اسلامی و مدیریت گرایش مدیریت دولتی و سیاست‌گذاری عمومی رشته های معرفی شده برای برادران است. فقه و حقوق اسلامی، فلسفه ‌و کلام اسلامی، معارف اسلامی و علوم تربیتی و حقوق نیز چهار رشته معرفی شده برای خواهران است. تدین به دین مبین اسلام و مذهب شیعه اثنی عشری، التزام به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت مطلقه فقیه و متولد سال ۱۳۷۸ و بعد از آن از جمله شرایط داوطلبان است. البته انجام خدمت سربازی یا تحصیل در حوزه علمیه و مانند آن تاثیری در شرط سنی ندارد. همچنین برخورداری از سلامت و توانایی جسمی و روانی، گذراندن پایه‌های تحصیلی یازدهم و دوازدهم یا داشتن گواهی دیپلم و پیش‌دانشگاهی و شرکت در یکی از گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری از دیگر شرایط جذب است. براساس این اطلاعیه مراجعه به سامانه ثبت‌نام اینترنتی دانشگاه امام صادق علیه السلام به نشانی gzn۱.isu.ac.ir و تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام لازم است. داوطلبان لازم است با مراجعه به پایگاه اینترنتی دانشگاه قسمت گزینش دانشجو حداکثر تا تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ثبت‌نام کنند. مرحله آزمون شفاهی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه اطلاعیه خود اعلام کرد: پس از ثبت‌نام داوطلبان در آزمون سراسری و سپس در سامانه ثبت‌نام گزینش دانشگاه امام صادق(ع)، گزینش دانشگاه با محوریت فهرست داوطلبان چند برابر ظرفیت اعلامی توسط سازمان سنجش آموزش کشور، از داوطلبان آزمون شفاهی به عمل خواهد آورد. در این مرحله صلاحیت‌های عمومی و علمی داوطلبان مورد بررسی قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین معیارهای علمی پذیرش که به صورت جدی در مرحله آزمون شفاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند، عبارتند از سوابق تحصیلی اعم از معدل سالیانه، معدل کل و معدل کتبی دیپلم نهایی و همچنین نمره و رتبه کل آزمون سراسری. البته بالاتر بودن این عوامل به معنای کسب امتیاز بیشتر در صلاحیت‌های علمی داوطلب است که قدرت رقابت وی با دیگر داوطلبان را افزایش می‌دهد. انتخاب رشته و اعلام نتایج دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه اطلاعیه خود اعلام کرد: ثبت‌نام و قبولی در این دانشگاه محدودیتی برای داوطلب در انتخاب رشته قبولی در آزمون سراسری ایجاد نمی‌کند و در صورت پذیرش در این دانشگاه، رشته قبولی داوطلب در آزمون سراسری نیز پا برجا بوده و داوطلب می‌تواند از میان این دو رشته، رشته و دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: انتخاب رشته این دانشگاه در مرحله آزمون شفاهی صورت می‌پذیرد. لذا نیازی به انتخاب رشته‌های این دانشگاه، هنگام انتخاب رشته‌ در آزمون سراسری نیست. همچنین نتایج نهایی پذیرفته‌شدگان اواخر شهریورماه از طریق پایگاه اینترنتی www.isu.ac.ir (برادران) و www.isuw.ac.ir (خواهران) اعلام خواهد شد. پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص دیگر شرایط برای ثبت نام گفت: طول دوره آموزشی کارشناسی‌ارشد پیوسته ویژه برادران حدود ۷ سال و دوره آموزشی کارشناسی خواهران حدود ۴/۵ سال و به صورت تمام وقت روزانه است و در طول تحصیل لازم است دانشجویان ضوابط و مقررات دانشگاه را رعایت نمایند. این در حالی است که واحدهای کارشناسی‌ارشد (فوق‌لیسانس) در دوره کارشناسی ارشد پیوسته برادران به دانشجویانی ارائه خواهد شد که حداقل معدل لازم را در دروس کارشناسی کسب کرده باشند یا از عهده امتحان جامع داخلی که از بعضی دروس کارشناسی صورت می‌گیرد، برآیند. البته با توجه به اینکه رشته‌های تحصیلی دانشگاه تلفیقی است، لذا تعداد زیادی از دروس حوزوی و علوم اسلامی همراه با دروس دانشگاهی و زبان‌های عربی و انگلیسی (یا فرانسه) در سطح مکالمه کامل و فهم متون به دانشجویان ارائه می‌شود. این دانشگاه افزود: تشکیل گرایش‌های اعلام شده در رشته‌های تحصیلی، در صورتی ممکن خواهد بود که تعداد دانشجویان واجد شرایط هر گرایش، با توجه به ضوابط دانشگاه به حد نصاب لازم برسد. هزینه تحصیل از دانشجویانی که مطابق ضوابط دانشگاه فارغ‌التحصیل ‌شوند دریافت نمی‌شود و دانشجو به طور رسمی متعهد می‌شود که پس از پایان دوره آموزشی به میزان نیمی از مدت تحصیل خود را با نظر دانشگاه در داخل یا خارج دانشگاه (در پاره‌ای از موسسات دولتی یا غیردولتی) خدمت کند. همچنین در مواردی از قبیل انصراف، اخراج یا انتقال، دانشجو باید هزینه‌های طول تحصیل خود را به دانشگاه پرداخت کند. دانشگاه امام صادق(ع) اعلام کرد که به برادران و خواهران دانشجوی واجد شرایط، خوابگاه و سایر امکانات رفاهی مندرج در نشریه پیام صادق تعلق می‌گیرد.

more_vert کتاب باغ لبخند، مجموعه طنز و منظومه‌های محلی یزدی

ادامه مطلب

closeکتاب باغ لبخند، مجموعه طنز و منظومه‌های محلی یزدی

کتاب باغ لبخند مجموعه طنز و منظومه‌هایی است که به لهجه محلی یزدی به کوشش محمود صادق منش متخلص به صادق گردآوری و به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر با شمارگان یک هزار و 200 نسخه به چاپ رسیده که صحافی و لیتوگرافی آن توسط چاپ اندیشه در سال 1396 و طراحی روی جلد آن توسط مهدی شاوردی و ویراستاری این اثر را محبوبه قاسمی ایمچه انجام داده است. باغ لبخند در دو بخش طنز و اشعاری به زبان محلی منتشر شده و نویسنده در مقدمه آن توضیح داده که بخشی اعظم این مجموعه به زبان محلی سروده شده و نمونه‌ای از اصالت فرهنگ دیارمان یزد باستان است که از زبان اجدادمان به جای مانده و برای نسل‌های آینده جالب و جذاب خواهد بود. در مقدمه این کتاب عنوان شده است: در این عصر ماشینی که بیشتر مردم در اثر گرفتاری‌های روزمره شادابی خود را از دست داده و از شنیدن اشعار تکراری خسته‌اند، وظیفه خود دانستم تا از قریحه ذاتی استفاده کنم و اگر قابل باشم به سهم خود باغبانی باشم برای شاداب کردن دل‌های خزان دیده بندگان خدا با عنایت به حدیثی که شاد کردن دل مومن ثواب دارد، همچنین یادگاری باشد برای خوانندگان محترم و نسل‌های آینده به امید اینکه بخندند و دعاگویم باشند. میراث فرهنگی استان یزد تو لجّه‌ها از همه شون لجّه یزدی خش‌تره خوشمزه مث پشمک و لوز و قطاب و شکره ای که دلت پر مزنه مخواد ببینه شهر ما بیا ببین که مردمش چقه خش‌اند و باصفا اگه داری ذوق و هنر، گشتی بزن تو کوچه‌هاش دیدنیه کلمبوهای، امبارا و بازارچه‌هاش تو بازار خانش برو، ترمه زربافش بخر به شهر خود سوغاتی از مردم شعربافش ببر مسجد جمعه شا ببین با گنبد و صحن و سراش نقش و نگار سردر و منار و محراب و دراش مسجد میرچخماق و اون منار و میدونش ببین به معماری که طرحشا داده بوگو صد آفرین به باغ دولت آبادش برو که خیلی گف داره ببین که بادگیرش به صد برج ایفل شرف داره

more_vert کتاب در مسیر ثروت

ادامه مطلب

closeکتاب در مسیر ثروت

کتاب در مسیر ثروت به قلم محمود محمدی ارمندی، رهاوردی است از مباحث و روایاتی که مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و مشتاقان به کار اقتصادی را به کار و تلاش تشویق کرده است. در نظام ارزش‌گذاری اسلام، کار و تولید، نه امری صرفا مادّی، بلکه عبادتی بزرگ و دارای ارزشی ذاتی است؛ از این رو، انسان در عین توانگری و بی‌نیازی، موظّف به کار و تلاش است. به شرط فکر نو به خرج دادن. قطعا اندیشه‌های ثروتمند و غنیّ؛ موجب خلق آثار معنوی و هنری، و نیز باعث خلق پیشه‌های نو و خلق اختراعات و اکتشافات و ساخت و ساز می‌شود. و حتما افکار فقیر گونه (جاهل و بی‌سواد) نمی‌توانند نوآوری ایجاد کنند و همیشه به دنبال بهانه‌سازی‌ها و تنبلی هستند. اما در این بین کسانی که تلاش و ایده و تولید را احیاء کنند هر چند به خیال خود، کار را پیچیده فرض کرده و به نوعی دور از ذهن می‌پندارند، اما در اندیشه خود میلی عظیم در عرصه پیشرفت دارند. در بخشی از کتاب در مسیر ثروت می‌خوانیم: سلیمان بن قرم می‌گوید: ابو جعفر محمد بن علی (امام باقر (ع)) پانصد تا ششصد هزار درهم [حدود سه میلیارد تومان] به ما صله و انعام می‌داد، و از صله دادن به برادران و ملاقات کنندگانش و کسانی که به امید و آرزوی کمکی نزد او می‌آمدند خسته نمی‌شد. (الارشاد، مفید، ص 266؛ به نقل از میزان الحکمه 2 جلدی، ص 85) - سلمی کنیز امام باقر (ع) می‌گوید: همواره برادران دینی‌اش بر او وارد می‌شدند و از نزد او نمی‌رفتند مگر آنکه آنان را به پاکیزه‌ترین غذا پذیرایی می‌کرد و لباسی نیکو می‌پوشانید و درهم‌هایی به آنان می‌بخشید! من به حضرت می‌گفتم: به سبب این دست و دل بازی تهیدست می‌شوی. حضرت پاسخ می‌گفت:‌ای سلمی! نیکی و حسنه دنیا جز صله به برادران دینی و کارهای پسندیده نیست. (کشف الغمه، ج 2، ص 118) - یاران امام محمد باقر (ع) می‌گویند: آن حضرت میان پانصد تا ششصد هزار درهم به ما اجازه می‌دادند که کمک کنیم و هرگز از صله به برادران و آرزومندان و امیدوارانش ملول و خسته نمی‌شدند. (الارشاد، ج 2، ص167) امام صادق (ع) نیز گاهی لباسی گران‌بها از جنس خز می‌پوشید. ابوجعفر خثعمی می‌گوید: امام صادق (ع) یک کیسه زر به من داد و فرمود آن را به فلان مرد از تیره بنی هاشم برسان و از اینکه من آن را برای او فرستاده‌ام خبر نکن. ابوجعفر گوید: کسیه زر را به آن مرد فرستادم؛ گفت: خدا دهنده این زر را خیر دهد، هر ساله این پول را برای من می‌فرستد و من تا سال آینده با آن زندگی می‌کنم ولی جعفر صادق با دارایی فراوانش به من کمکی نمی‌دهد. (المناقب، ج 4، ص273) ایشان علاوه بر کشاورزی، از راه مضاربه هم ثروت حلال کسب می‌کرده است. فهرست مطالبپیشگفتارثروت اهل بیت (علیهم السلام)نکوهش فقراقسام فقراول- فقر مذموم و انواع آندوم- فقر ممدوح و انواع آنسوم- فقر عفیفدرمان فقرعوامل تقویت کننده فقردعوت به تلاش واقعی در طلب معیشت و رزق و روزیرزق لا یحتسب (بی حساب)تشویق‌ها، سفارش‌ها و مشاغل پر روزیراهبرد‌های تقویت، حفظ و مصرف ثروتاذکار تقویت ثروتتوضیح سیستمی- تفاوت باور فقرا و ثروتمندان در چیست؟منابع

more_vert کتاب در مسیر ثروت

ادامه مطلب

closeکتاب در مسیر ثروت

  کتاب در مسیر ثروت به قلم محمود محمدی ارمندی، رهاوردی است از مباحث و روایاتی که مورد مطالعه و تحقیق قرار گرفته و مشتاقان به کار اقتصادی را به کار و تلاش تشویق کرده است. در نظام ارزش‌گذاری اسلام، کار و تولید، نه امری صرفا مادّی، بلکه عبادتی بزرگ و دارای ارزشی ذاتی است؛ از این رو، انسان در عین توانگری و بی‌نیازی، موظّف به کار و تلاش است. به شرط فکر نو به خرج دادن. قطعا اندیشه‌های ثروتمند و غنیّ؛ موجب خلق آثار معنوی و هنری، و نیز باعث خلق پیشه‌های نو و خلق اختراعات و اکتشافات و ساخت و ساز می‌شود. و حتما افکار فقیر گونه (جاهل و بی‌سواد) نمی‌توانند نوآوری ایجاد کنند و همیشه به دنبال بهانه‌سازی‌ها و تنبلی هستند. اما در این بین کسانی که تلاش و ایده و تولید را احیاء کنند هر چند به خیال خود، کار را پیچیده فرض کرده و به نوعی دور از ذهن می‌پندارند، اما در اندیشه خود میلی عظیم در عرصه پیشرفت دارند. در بخشی از کتاب در مسیر ثروت می‌خوانیم: سلیمان بن قرم می‌گوید: ابو جعفر محمد بن علی (امام باقر (ع)) پانصد تا ششصد هزار درهم [حدود سه میلیارد تومان] به ما صله و انعام می‌داد، و از صله دادن به برادران و ملاقات کنندگانش و کسانی که به امید و آرزوی کمکی نزد او می‌آمدند خسته نمی‌شد. (الارشاد، مفید، ص 266؛ به نقل از میزان الحکمه 2 جلدی، ص 85) - سلمی کنیز امام باقر (ع) می‌گوید: همواره برادران دینی‌اش بر او وارد می‌شدند و از نزد او نمی‌رفتند مگر آنکه آنان را به پاکیزه‌ترین غذا پذیرایی می‌کرد و لباسی نیکو می‌پوشانید و درهم‌هایی به آنان می‌بخشید! من به حضرت می‌گفتم: به سبب این دست و دل بازی تهیدست می‌شوی. حضرت پاسخ می‌گفت:‌ای سلمی! نیکی و حسنه دنیا جز صله به برادران دینی و کارهای پسندیده نیست. (کشف الغمه، ج 2، ص 118) - یاران امام محمد باقر (ع) می‌گویند: آن حضرت میان پانصد تا ششصد هزار درهم به ما اجازه می‌دادند که کمک کنیم و هرگز از صله به برادران و آرزومندان و امیدوارانش ملول و خسته نمی‌شدند. (الارشاد، ج 2، ص167) امام صادق (ع) نیز گاهی لباسی گران‌بها از جنس خز می‌پوشید. ابوجعفر خثعمی می‌گوید: امام صادق (ع) یک کیسه زر به من داد و فرمود آن را به فلان مرد از تیره بنی هاشم برسان و از اینکه من آن را برای او فرستاده‌ام خبر نکن. ابوجعفر گوید: کسیه زر را به آن مرد فرستادم؛ گفت: خدا دهنده این زر را خیر دهد، هر ساله این پول را برای من می‌فرستد و من تا سال آینده با آن زندگی می‌کنم ولی جعفر صادق با دارایی فراوانش به من کمکی نمی‌دهد. (المناقب، ج 4، ص273) ایشان علاوه بر کشاورزی، از راه مضاربه هم ثروت حلال کسب می‌کرده است. فهرست مطالب پیشگفتارثروت اهل بیت (علیهم السلام)نکوهش فقراقسام فقراول- فقر مذموم و انواع آندوم- فقر ممدوح و انواع آنسوم- فقر عفیفدرمان فقرعوامل تقویت کننده فقردعوت به تلاش واقعی در طلب معیشت و رزق و روزیرزق لا یحتسب (بی حساب)تشویق‌ها، سفارش‌ها و مشاغل پر روزیراهبرد‌های تقویت، حفظ و مصرف ثروتاذکار تقویت ثروتتوضیح سیستمی- تفاوت باور فقرا و ثروتمندان در چیست؟منابع

more_vert امام جعفر صادق(ع)؛ پایه‌گذار مکتب فقهی و نهضت دانش محور

ادامه مطلب

closeامام جعفر صادق(ع)؛ پایه‌گذار مکتب فقهی و نهضت دانش محور

 امام صادق(ع) به عنوان میراث‌دار سنت نبوی با بنیان گذاشتن فقه جعفری توانست مکتب فقهی فراگیر و نهضتی دانش محور را پایه گذاری کند و با نشر آموزه‌های دینی و ترویج تعالیم اسلام ناب محمدی، زمینه پویایی تمدن اسلامی را فراهم آورد. این امام همام(ع) با تبیین دیدگاه خاص الهی و راستین خود و با تربیت شاگردانی در زمینه کلام، فلسفه، علوم قرآن و حدیث و تفسیر دانشگاهی را پایه‌گذاری کرد و با روشنگری، ابهامات را از میان برداشت. بی تردید، یکی از مهم ترین و برجسته ترین وجوه و ابعاد شخصیتی اهل بیت(ع) سیره تبلیغی آنها است. نگرش مسلمانان به خصوص شیعیان درباره آنان به عنوان الگو و نمونه، مستلزم بررسی دقیق و موشکافانه از زندگی آن بزرگواران بوده است. از این رو برای رسیدن به جامعه آرمانی و تحقق الگویی درست از تبلیغ اسلامی و فرهنگ سازی اجتماعی باید به تبیین هر چه بیشتر سیره شخصیتی و تبلیغی ائمه اطهار(ع) و شیوه های ارتباط آنها با مخاطبان و گروه های اجتماعی پرداخت تا از این راه زمینه و بستر لازم برای تحقق الگویی هدفمند و کارآمد از سیاست گذاری فرهنگی و اجتماعی در جامعه اسلامی فراهم شود. در این میان دوران حیات امام جعفر صادق (ع) دوران تعارض و درگیری اندیشه ها در جهان اسلام بود. بی تردید اگر مجاهدت ها و تلاش های امام صادق (ع) در مواجهه و برخورد با این اندیشه ها نبود، چه بسا اندیشه اصیل اسلامی به بیراهه می رفت. امام جعفر صادق(ع)، وارث علوم رسالت ۲۵ شوال، روزی است که صادق آل محمد و خورشید تابناک شهر دانش و وارث علوم رسالت، چشم از جهان فرو بست. در این روز امام جعفر صادق (ع) با دسیسه منصور دوانیقی دومین خلیفه عباسی، مسموم شد و به شهادت رسید. امام صادق (ع) در دورانی می زیست که عصر برخورد مکتب ها و تضارب افکار مختلف فلسفی و کلامی بود. این دوران حاصل مواجهه فکری امت اسلام با مردم کشورهای فتح شده و نیز گسترش ارتباط تمدن اسلامی با دنیای خارج بود. دورانی که در مسلمانان شور و هیجان خاصی برای پژوهش و یادگیری علوم پدید آمده بود. این امام همام تا ۱۲ سالگی از خرمن دانش جد بزرگوارش امام زین العابدین (ع) خوشه چینی کرد. امام صادق (ع) پس از رحلت ایشان، مدت ۱۹ سال نیز درکنار پدر بزرگوارش امام محمد باقر (ع) زندگی کرد. به این ترتیب امام صادق (ع) با بهره مندی از محضر جد و پدر بزرگوارش که هر یک از آنان در زمان خویش حجت خدا و عالم ترین مردم روزگار بودند به حد کمال علم، فضل و ادب رسید. عصر امام جعفر صادق(ع) عصر امام صادق (ع) یکی از طوفانی ترین دوره های تاریخ اسلام است. در این دوران، قیام ها و انقلاب های پیاپی گروه های مختلف، به ویژه از طرف خونخواهان امام حسین (ع) به وقوع پیوست. همین انقلاب ها به انتقال حکومت بنی امیه به بنی عباس منجر شد. از طرف دیگر دوره آن حضرت(ع) عصر برخورد اندیشه‌ ها و پیدایش فرقه ها و مذاهب مختلف بود به خصوص ورود عقاید و آرای اهل کتاب و دانشمندان یونانی، شبهات و اشکالات گوناگونی را در میان مردم رایج کرده بود. در آن زمان فرقه‌ های متعددی پدید آمده بودند که عقاید و آراء خود را درباره اصول و فروع دین ابراز می کردند. افزون بر آن در زمینه هر یک از شاخه های علوم اسلامی نیز در میان کارشناسان آن علم، اختلاف نظر وجود داشت. به عنوان مثال در علوم قرائت قرآن، تفسیر، حدیث، فقه و علم کلام؛ بحث‌ها و مناقشات داغی در می‌ گرفت و هر شخص به نحوی نظر می‌ داد و از عقیده‌ای طرفداری می‌ کرد. عده‌ای از دانشمندان غیرمسلمان نیز آزادانه در میان مسلمانان رفت و آمد می‌ کردند و با علمای مسلمان به بحث و گفت وگو می نشستند. آنان شبهاتی درباره مبدأ و معاد و نبوت و دیگر اندیشه های مذهبی مطرح می‌ کردند که بررسی یا رد بعضی از آنها چندان آسان نبود. در این دوره هرگونه سستی و کوتاهی موجب تضعیف دین و کاهش اعتماد مردم به تعالیم سازنده اسلام می شد. در آن شرایط امام صادق (ع) در صدد نجات توده های مردم از الحاد، بی دینی و کفر برآمد و کوشید مانع انحراف مردم از اصول و معارف اصیل اسلامی شود. به موازات آن با برنامه هایی دقیق و هوشمندانه، استحکام و برتری تعالیم و آموزه های آسمانی اسلام را به نمایش می گذاشت. در این شرایط دشوار، امام جعفر صادق (ع) به احیا و ترویج معارف اسلامی پرداخت و مکتب علمی عظیمی به وجود آورد که محصول و بازده آن، چهار هزار شاگرد متخصص در رشته های گوناگون علمی بود. اینان در سراسر سرزمین پهناور اسلامی آن روز پراکنده شدند. هر یک از آنها خود، بازگو کننده منطق امام(ع) بود که همان منطق اسلام است و پاسدار میراث دینی و علمی و نگهدارنده اسلام راستین به شمار می آمد. این شاگردان مدافع اسلام و مانع نفوذ افکار ضد اسلامی و ویرانگر در میان مسلمانان شدند. احیای تعالیم اسلام توسط امام صادق (ع)، سبب شد که آن حضرت به عنوان رییس مذهب جعفری یا همان تشیع، شناخته شود. امام صادق (ع) با استفاده از فرصت به دست آمده، بدعت‌ها و خرافاتی را که به تدریج در دین راه یافته بود از ساحت مقدس آیین محمد (ص) زدود و حقایق احکام را روشن و آیات قرآن را به درستی تفسیر کرد. ششمین امام شیعیان(ع) فقه اسلامی را که مدت یک سده دستخوش هوا و هوس حکام اموی شده بود از نو احیا و تدوین کرد. ایشان در زمینه موضوعات فلسفی با اصحاب و حتی افرادی که از دین و اعتقاد به خدا دور بودند، مناظرات علمی داشت. نمونه ای از بیانات مستدل ایشان در اثبات وجود خدای حکیم که به یکی از شاگردان و اصحاب خود به نام جابر بن حیان است. جابر از مردم خراسان بود، پدرش در شهر طوس به داروفروشی مشغول بود که به وسیله طرفداران بنی امیه به قتل رسید. جابر بن حیان پس از قتل پدرش به مدینه آمد. ابتدا در نزد امام محمد باقر (ع) و سپس نزد امام صادق ( ع ) شاگردی کرد. جابر از افراد عجیب روزگار خود و از نوابغ جهان اسلام است. او در تمام علوم و فنون مخصوصا در علم شیمی تألیفات زیادی دارد و در رساله های خود همه جا نقل می کند که جعفر بن محمد صادق (ع) به من چنین گفت یا تعلیم داد یا حدیث گفت. در میان امامان از نسل پیامبر، عصر امام صادق (ع) منحصر به فرد بود. مشابه شرایط اجتماعی و فرهنگی آن دوران در زمان دیگر امامان فراهم نبود، زیرا آن دوران از نظر سیاسی، دوره ضعف و تزلزل حکومت بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس بود و این ۲ گروه مدتی در حال کشمکش و مبارزه با یکدیگر بودند. بنابراین حکام فرصت ایجاد فشار و مضیقه علیه امام (ع) و مردم را کمتر داشتند. از همین جهت، فضای مناسبی برای تعالی جامعه اسلامی مهیا شد که از لحاظ گسترش فضای علمی و اقتصادی نسبت به دوران قبل و بعد خود بی نظیر بود اما زمانی که حکام بنی عباس به قدرت رسیدند و مخالفان خود را سرکوب کردند، شدیدترین فشارها بر اهل بیت(ع) و دوستداران آنها وارد شد. وضع به حدی خفقان آور و خطرناک بود که بعضی از یاران نزدیک امام (ع) را شکنجه و مرگ تهدید می کردند، چنانکه نخبه هایشان جزو لیست سیاه بنی عباس بودند. نهضت علمی امام صادق (ع)؛ اسلامی و کاربردی نهضت علمی امام صادق (ع) از یک طرف نهضت اسلامی است و ریشه در معارف اسلامی و آموزه های وحیانی دارد، چنانکه می بینیم استناد به قرآن یکی از خصوصیات بارز امام صادق (ع) در تعلیم و گسترش علم و از طرف دیگر کاربردی است و متوجه نیازهای مختلف زندگی بشری است. مطالب علمی همه ریشه قرآنی و دینی دارند و منابع دینی قابلیت مدیریت، سازماندهی و پشتیبانی دانش را دارد. امام صادق (ع) در این زمینه می فرمایند: «خداوند در قرآن، بیان هرچیز را نازل کرده است. به خدا قسم هیچ ‏چیزی را که بندگان به آن نیازمندند، فروگذار نکرده و برای مردم‏ بیان فرموده است.» به نظر امام جعفرصادق (ع) جوامع همواره در پویایی به سر می برند و نیازها و مسایل آنها دگرگون و نو می شود؛ از این رو نهضت تولید علم نیز باید پویا باشد تا بتواند با توجه به مقتضیات زمان و مکان و نیازهای متغیر انسان اثربخش شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که از نظر امام(ع) نهضت علمی می بایست بر۲ پایه تعبد و تعقل باشد. پیام روایت های امام صادق(ع) این است که عالم شیعی فراتر از تاریخ باید با رعایت اندیشه های عقلانی حاکم بر مساله موردنظر چون اعتدال، رعایت مصالح و مفاسد و پرهیز از افراط و تفریط، تصلب و جمود به پاسخ گویی، تولید فکر بر مبنای صحیح و مقابله با افکار و اندیشه های منحرف بپردازد.

more_vert کتاب شیعه در عصر غیبت

ادامه مطلب

closeکتاب شیعه در عصر غیبت

کتاب شیعه در عصر غیبت، مجموعه روایات حضرت مهدوی درباره اوصاف شیعیان، وظایف شیعیان، امتحان شیعیان در عصر غیبت، پاداش شیعه و امام زمان (علیه السلام) و شیعیانش است. این مجموعه، به همت گروه پژوهش مؤسسه فرهنگی موعود نوشته شده است. دقت در انتخاب احادیث موثق و گویا، شیوایی و روانی ترجمه آن‌ها، قطع کوچک آن، همه و همه مجموعه‌ای ارزشمند را ایجاد کرده است. خوشا به حال شیعیان ما! آنان که به ریسمان ما در غیبت قائم ما چنگ زنند و بر ولایت ما و بیزاری از دشمنان ما پابرجا باشند، آنان از مایند و ما از ایشان. آنان به راستی ما را امام خود پسندیده‌اند و ما نیز ایشان را (به عنوان) شیعه خود پسندیدیم. پس طوبی برای آنان که چه سعادتمند و خوشبخت‌اند! به خدا سوگند، آنان در روز قیامت با ما و در مراتب ما خواهند بود. شیعیان آل محمد (ص)، هماره چشم به ثمر شیرین و خوشگوار درخت تناور و سترگ صادق آل محمد، حضرت امام جعفر صادق (ع) دارند. تا جسم و جان را برای ماندن و بهتر ماندن در عصر غفلت و غیبت مهیا سازند و از میان دریای متلاطم خوف و خطر برهند؛ شاید که در ساحل امن و امان، امام و ولی خویش را دیدار داشته باشند. در بخشی از کتاب شیعه در عصر غیبت می‌خوانیم: در اهمیت شناخت امام زمان (ع) روایات زیادی نقل شده‌اند. در اینجا ابتدا به دعایی که از ناحیۀ مقدسۀ امام عصر (ع) تعلیم شده اشاره می‌کنیم: «اَللهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ، فَإِنَّکَ إنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی؛ پروردگارا، حجتت را به من بشناسان. زیرا اگر حجتت را به من نشناسانی، از دین و آیینم گمراه خواهم شد».درخواست معرفت در این دعا پرده از راز مهم معرفت برمی‌دارد و اینکه وظیفۀ اصلی شیعیان شناخت و درک حجت حی خداوند تعالی است، به عبارت دیگر «معرفت امام عصر (ع)» در هر زمان، در سرلوحۀ وظایف قرار دارد و وظایف دیگر را برای ما روشن می‌کند. هر کس توفیق شناخت امام را دریافت، غیبت و ظهور از این جهت برایش یکسان است. برای چنین فردی تنها عمل به تکلیف اهمیت خواهد داشت. او همیشه خود را در محضر امامش می‌بیند و غیبت امام برای او مانع از انجام وظایف نیست. فهرست مطالباوصاف شیعیانوظایف شیعهمعرفت امامتمسک به دین و حفظ اعتقاداتصبر و شکیباییانتظار و دعا برای فرجتمسک به ولایت حضرت صاحب‏‌الامر(ع)امتحان شیعیان در عصر غیبتپاداش شیعهامام زمان(ع) و شیعیانش

more_vert کتاب فلسفه ارتباطات، درس‌نامه‌ای برای اهل رسانه

ادامه مطلب

closeکتاب فلسفه ارتباطات، درس‌نامه‌ای برای اهل رسانه

 کتاب فلسفه ارتباطات، با مطرح کردن تازه‌ترین مفاهیم علوم ارتباطات در جهان، درسنامه‌ای ارزشمند، برای اهالی رسانه است. کتاب فلسفه ارتباطات، دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات ۲، کتابی تخصصی در زمینه علوم ارتباطات است که مفاهیم به روز و مدرن، در قالب ۵۵ سرفصل که به صورت مقاله‌های مجزا و توسط نویسندگان گوناگون در آن به چشم می‌خورد. مقالات این کتاب توسط استادانی از دانشگاه متروپولیتن لندن، دانشکده سلطنتی علوم کتابداری در انگلیس و دانشگاه های پنسیلوانیا، استنفورد، کنتاکی و... در آمریکا نوشته شده‌اند، بخش‌هایی از این مقالات نیز توسط پژوهشگران مستقل تالیف شده است. در این کتاب سرفصل‌هایی چون عقلانیت‌گرایی انتقادی، برساخت‌گرایی، تحلیل کارکردی، تعاملی بودن مفهوم، بینارسانگی، وجه انتقال و چندوجهی بودن و مباحثی از این دست مطرح‌ شده‌اند. ویراستار نهایی و سرپرست نویسندگان کتاب فلسفه ارتباطات، ولفگانگ دونزباخ (Wolfgang Donsbach (۱۹۴۵-۲۰۱۵، استاد درگذشته دانشگاه تکنولوژی درسدن آلمان بوده است. وی استاد رشته علوم ارتباطات بود و کرسی این رشته را در دانشگاه درسدن پایه‌گذاری کرد. دونزباخ، دانشنامه بین‌المللی ارتباطات را در ۱۲ جلد، در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد و کتاب فلسفه ارتباطات بخشی از این ۱۲ جلد به شمار می‌آید. این کتاب که به تازگی توسط نشر علمی فرهنگی به چاپ رسیده است، در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)، با گروه مترجمان منتشر شده بود. ترجمه جدید این کتاب را احسان شاه قاسمی بر عهده داشته است. وی متولد ۱۳۵۷ در شهر رستم استان فارس است و پس از دریافت مدرک دکترای خود در رشته علوم ارتباطات، تالیف و ترجمه چندین اثر و بیش از ۳۰ مقاله پژوهشی به فارسی و انگلیسی، هم اکنون استادیار گروه آموزشی ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران است. شاه قاسمی از سال گذشته عضو شورای پژوهشی خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا شده است. سرویراستار ایرانی این کتاب نیز، حسن بشیر، متولد ۱۳۳۳ است. وی عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق،عضو هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی است. بشیر پیش از این مدیر سابق آکادمی آکسفورد انگلستان برای مطالعات عالی و رئیس سابق مؤسسه مطالعات اسلامی لندن نیز بوده است. کتاب فلسفه ارتباطات؛ دانشنامه موضوعی بین المللی ارتباطات، به سرپرستی ولفگانگ دونزباخ، نوشته شده و با ترجمه احسان شاه قاسمی و ویرایش حسن بشیر، در ۵۴۶ صفحه توسط انتشارات علمی فرهنگی به چاپ رسیده است.

more_vert کتاب خودآموز زبان انگلیسی

ادامه مطلب

closeکتاب خودآموز زبان انگلیسی

کتاب خودآموز زبان انگلیسی نوشته‌ی صادق عثمانی، به فراگیران زبان و افرادی که رغبت صحبت کردن به زبان انگلیسی را داشته ولی تا به حال از فرصت یادگیری آن محروم مانده‌اند، کمک می‌کند. امروزه یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبانی بین‌المللی از اهمیت خاصی برخوردار است و این امر موجب خارج شدن فراگیری آن از حالت اختیار و تا حدودی تسلط بر الزامی شدن آن است. کتاب خودآموز زبان انگلیسی (English Self_ Study) با زبانی ساده و عامیانه اما با مطالباتی بسیار کاربردی و اساسی به صورت خودخوان همراه با ترجمه فارسی است به طوری که خواننده بدون نیاز به راهنما در منزل، سفر و... امکان استفاده از آن را خواهد داشت. خودآموز زبان انگلیسی در پنج بخش مهم طراحی شده که به ترتیب شامل تلفظ و حروف الفبا، قواعد مقدماتی، واژگان، مکالمات و جملات کاربردی است. امید است کتاب حاضر راهنمای خوبی در راستای یادگیری این زبان جهانی واقع شود.

more_vert چگونه با افسردگی فصلی مبارزه کنم؟

ادامه مطلب

closeچگونه با افسردگی فصلی مبارزه کنم؟

اگر از افسردگی فصلی رنج می برید حتما می دانید که به آن اختلال عاطفی فصلی نیز گفته می شود و البته بد نیست بدانید شما تنها نیستید. طبق اطلاعات آکادمی پزشکان خانواده های آمریکایی (AAFP) ، حداقل 6 درصد از آمریکایی ها از اختلال افسردگی فصلی رنج می برند ، در حالی که 10 تا 20 درصد دیگر ممکن است حالت های خفیفی از آن داشته باشند. با کاهش ساعات روشنایی و هوای سرد ، بسیاری از ما به راحتی لباسهای زمستانی را می پوشیم اما حواسمان به وضعیت خلقی و روانی نیست. به گفته کارشناسان بهداشت مواردی وجود دارند که می توانند افسردگی شما را تا حد زیادی کنترل کنند و به خروج شما از این حالت کمک کنند. چگونه با افسردگی فصلی مبارزه کنم؟ اولین قدم صداقت است جیسون وودروم روانشناس سرشناس آمریکایی معتقد است مهمترین موضوع در روند رفع افسردگی فصلی، صادق بودن با خود است. به این معنی که افراد باید با خود صادق باشند و این صداقت را با دوستان، همکاران و نزدیکان خود نیز به اشتراک بگذارند. این کار با دانستن این مسئله آغاز می شود که نه تنها می توانیم تغییر کنیم بلکه مستحق تغییر هستیم. شاید بهتر باشد برای تسهیل این مرحله با یک روانشناس یا مشاور حرفه ای مشورت کنیم و در صورت لزوم از روانپزشک داروهای لازم را دریافت کنیم. در صمن در خصوص مشکل خود با دوستان خود گفتگو کنیم تا در رابطه با ما دچار تعارض نشوند. نور درمانی را امتحان کنید نور درمانی یکی دیگر از روشهای درمانی است که در معالجه افسردگی فصلی بسیار مؤثر است. به طور معمول این نوع افسردگی در افرادی که در محیطهای کم نور زندگی می کنند بیشتر دیده می شود. دکتر جی ، رئیس مرکز تشخیصی قلبی نیویورک می گوید: "نور درمانی پس از بیدار شدن هر صبح می تواند بسیار موثر باشد. به طور معمول همه آنچه شما نیاز دارید 30 دقیقه قرار گرفتن در برابر نور است. این باعث تحریک ریتم های شبانه روزی بدن شما می شود و انتشار طبیعی هورمون های شادی را فعال می کند." حداقل روزی یک مولتی ویتامین مصرف کنید افسردگی فصلی اغلب با علائمی مثل خستگی ، عدم انگیزه ، احساس دلسردی و عدم علاقه به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید دیده می شود. به گفته آریل لویتان متخصص تغذیه، بروز برخی علائم افسردگی می تواند مربوط به کمبودهای خاص ویتامین و الکترولیت باشد که در ماههای سرد سال شایع تر است. بر این اساس استفاده از مولتی ویتامین های روزانه یک روش عالی برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز شما در دوزهای مناسب است. مصرف ویتامین های مناسب مانند ویتامین D ، آهن ، منیزیم و ویتامین های گروه B می تواند به کاهش این علائم کمک کرده و مشکل را تا حد زیادی درمان کند.

more_vert کتاب بایدها و نبایدها در سلوک مهدوی

ادامه مطلب

closeکتاب بایدها و نبایدها در سلوک مهدوی

  کتاب بایدها و نبایدها در سلوک مهدوی نوشته‌ی عادل فریحی، به معرفی ویژگی‌هایی که یک شخص منتظر باید داشته باشد، می‌پردازد. هر جنبش و انقلابی، به یاران و همراهانی نیاز دارد. یارانی که پایه‌های اصلی انقلاب‌اند و سنگینی آن را به دوش می‌کشند. سستی و استواری هر یک از این دو، با سستی و استواری دیگری ارتباطی تنگاتنگ دارد؛ یعنی هر اندازه حجم بنای انقلاب کمتر باشد، پایه‌های آن از استحکام کمتری برخوردار خواهد بود و به هر میزان که آن بنا، بلندتر و گسترده‌تر باشد، به ستون‌های محکم‌تری نیاز خواهد داشت. با نگاه به حجم و گستردگی این بنا می‌توان دریافت بر چه پایه‌هایی، افراشته شده؛ همچنان که با تأمل در اهداف و غایات آن نیز می‌توان، میزان، حجم ابزار، وسایل مورد نیاز و پدیدآورندگان آن را پیش‌بینی کرد. با این مقدمه اگر به انقلاب مهدوی نگاه کنید متوجه می‌شوید با توجه به بزرگی این انقلاب به جهت عظمت رهبر و اهداف و غایت آن یعنی دولت عدل الهی به این نتیجه می‌توان دست پیدا کرد که یاران و همراهان این انقلاب بزرگ می‌بایست خودشان نیز بزرگ باشند. یکی از مهم‌ترین شرایط ظهور امام مهدی عجل الله تعالی فرجه فراهم شدن یاران کارآمد است؛ یاران، همراهان و هم‌رزمانی کارآمد و توان‌مند، که با فقدانشان، کار حکومت، هدایت و رشد به سامان نخواهد رسید. دانستن ویژگی‌های یاران حضرت و تلاش در راه کسب آن‌ها، در واقع تلاش برای زمینه‌سازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است. آگاهی از ویژگی‌های یاوران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه معیاری است که به کمک آن، می‌توانید خود را محک زده و بدانید که آیا در زمره‌ی یاران آن حضرت قرار دارید یا نه. نویسنده در فصل اول این کتاب به معرفی ویژگی‌هایی که باید در شخص منتظر باشد و در فصل دوم به ویژگی‌هایی که باید آن‌ها را از خود دور کند، می‌پردازد. در بخشی از کتاب بایدها و نبایدها در سلوک مهدوی می‌خوانیم: اگر بخواهى خود را امتحان کنى که در تو خیرى هست، به قلبت مراجعه کن، اگر عاشق اهل طاعت و دشمن اهل معصیتى در تو خیر هست و خداوند دوستت دارد و اگر دشمن مردم مؤمنى و علاقه‌مند به اهل معصیت در تو خیرى نیست و خداوند دشمن توست و مرد با همان است که به آن علاقه‌مند است. در رابطه با مردم مسلمان و رفت و آمد با آنان و معاشرت و مخالطت با ایشان به روایات مهمى برمى‌خوریم که نشان دهنده این معناست که اسلام آیین رابطه و محبت و عشق و صفا و صمیمیت و دوستى و معاشرت است. امام صادق علیه السلام مى‌فرماید:در نماز جماعت در صف مسلمانان در مساجد شرکت کنید، براى مردم همسایه خوبى باشید، در محاکم براى اداى شهادت به عدالت شرکت نمایید، در تشییع جنازه حاضر شوید، مردم براى زندگى شما لازمند و از شما کسى نیست که تا زنده است از مردم بى‌نیاز باشد، وجود مردم براى یکدیگر لازم است. معاویه بن وهب مى‌گوید: به حضرت صادق علیه السلام عرض کردم: ما در میان خود و هم مذهبیان و با مردم دیگرى که با ما معاشرت دارند چگونه رفتار کنیم؟ حضرت فرمود: امانت آنان را بپردازید، به سود و زیانشان گواهى به حق دهید، بیمارانشان را عیادت کنید و بر جنازه مرده‌هاشان حاضر گردید. فهرست مطالب مقدمهفصل اول: باید‌ها در سلوک مهدویباید اول: انتظارچیستی انتظاردرک غلط از مفهوم انتظاروظایف منتظرانباید دوم: ورعمراتب ورع«ورع» در کلام امام خمینی رحمه اللهورع و تقوای شیخ انصاریاصل و ریشه‌های ورع در کلام امام صادق علیه السلامباید سوم: محاسن اخلاقمعاشرت در قرآن‌معاشرت در روایات‌فصل دوم: نباید‌ها در سلوک مهدویداستان تشرف علی بن مهزیار اهوازینباید اول: ثروت اندوزینباید دوم: تکبر در مقابل مؤمنینمفاسد و پیامدهاى تکبرنباید سوم: قطع صله ارحاماهمیت صله رحم در اسلام‌منابع و مآخذ