جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert تأثیر کلام امام علی (ع) در اشعار ابوالعتاهیه

ادامه مطلب

close تأثیر کلام امام علی (ع) در اشعار ابوالعتاهیه

چکیده ادیبان و صاحب نظران را اعتقاد بر این است که ابوالعتاهیه (213 یا 209ـ30) خداوندگار و قافله سالار شعر زهد عربی است و اشعار زاهدانه ی او بر پیشانی شعر زهد عربی قرار دارد. ابداع و نوآوری او در اشعار زاهدانه، موجب تفاسیر مختلفی از سوی محققان شده است؛ چندان که گروهی، او را متأثر از حسن بصری، برخی او را وام دار اندیشه های مانوی و بودائی دانسته و عده ای از صاحب نظران نیز ریشه ی زهدیات او را در فرهنگ ایرانی جستجو کرده اند. در این تحقیق، با مقایسه ی تطبیقی بین کلام علی (ع) و اشعار ابو العتاهیه، نشان می دهیم که او بر خوان ادب علی (ع) نشسته و در سایه‌سار آن بالیده و تنفس کرده، به گونه ای که حکمت های روح افزای علی (ع)، دست کم در قالب (حل یا تحلیل) در 7 بیت از اشعار او بدون تغییر واژه، از کسوت نثر به لباس نظم درآمده است؛ به علاوه، واژگان کلام علی (ع) را در لایه های کلام خود گنجانده و در طرز سخن، نکته ها آموخته، تشبیهات و مضامین بسیاری را از نهج البلاغه، در نسج اشعار خود جاری ساخته است. از نتایج این تحقیق، تبیین یکی از جنبه های عمق و اعتلای کلام علی (ع)، یعنی سیطره ی بی مانند و تأثیر گسترده بر ادب عربی است. دیگر اینکه کلام علی (ع)، قبل از گردآوری نهج البلاغه، در بین ادیبان و سخن سنجان بزرگی چون ابو‌العتاهیه، معروف و شناخته شده بوده است.

more_vert فراخوانی برای ارائه پیشنهادها درباره بازنگری آئین نامه اجرایی مدارس

ادامه مطلب

closeفراخوانی برای ارائه پیشنهادها درباره بازنگری آئین نامه اجرایی مدارس

شورای عالی آموزش و پرورش در فراخوانی از صاحب نظران نظام آموزشی کشور خواست تا دیدگاه ها، پیشنهادها و نظرات کارشناسی خود را درباره بازنگری آئین نامه اجرایی مدارس ارائه کنند. به گزارش ایسنا، آئین نامه اجرایی مدارس در حقیقت نقشه راه مدیریت مدارس است که در راستای سیاست مدرسه محوری و با هدف تقویت، واگذاری اختیارات، کارآمدی شوراها، استفاده از ظرفیت عوامل سهیم و موثر و جلب مشارکت آنان در امور مدرسه و... تدوین شده است. با توجه به اسناد بالادستی به ویژه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام های شش گانه سند مذکور و تحولات محیطی، شرایط و نیازهای زمان و محدودیت‌های ناشی از منابع و امکانات؛ بازنگری و باز تولید آئین نامه اجرایی مدارس ضروری می باشد. در همین راستا شورای عالی آموزش‌وپرورش در نظر دارد فراخوان دیدگاه‌ها، پیشنهادها و نظرات کارشناسی درباره بازنگری آئین نامه اجرایی مدارس را انجام دهد. به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش پرورش، گفتنی است، آئین نامه اجرایی با حضور جمعی از مدیران و معلمان مدارس، کارشناسان حوزه ستادی، صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و نظرخواهی از ادارات کل آموزش و پرورش استانها، تهیه و تدوین شده است، کهپس از اعتبار سنجی و اعمال اصلاحات لازم، شورای عالی آموزش و پرورش آخرین ویراست آئین نامه اجرایی مدارس را در اختیار عموم قرار داده است. علاقمندان می توانند دیدگاه‌ها، پیشنهادها و نظرات کارشناسی خود را از طریق ایمیل و پیام رسان ها ایمیل:Ravabet.sce@medu.ir ایتا:http://eitaa.com/joinchat/137232408G46c77fd2e8 سروش:https://sapp.ir/joingroup/zE0MxNbq5JPl9I4FsmyhgS8O ارسال کنند.

more_vert کتاب تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعالی سازمان

ادامه مطلب

closeکتاب تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعالی سازمان

کتاب تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعالی سازمان، تالیف احسان پوری، ضمن معرفی فرهنگ سازمانی و عوامل موثر در آن به نقش فرهنگ سازمانی در تعالی سازمانی و افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد کارکنان در سازمان می‌پردازد. مفهوم فرهنگ سازمانی به عنوان عامل موثر در بهره‌وری و عملکرد سازمان در نظر گرفته شده است و چنانچه فرهنگ مناسب کاری به خوبی بین مدیران و کارکنان گسترش یابد به تحکیم تعهد سازمانی، ارتقاء اخلاقیات، عملکرد و بهره‌وری بالاتر منجر می‌شود. در کتاب تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعالی سازمان می‌خوانیم که فرهنگ سازمانی، یکی از جدیدترین واژه‌های ادبیات مدیریت است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران مدیریت قرار گرفته است. اوچی پیترز و واترمن در پر فروش‌ترین کتاب‌هایشان بر اهمیت فرهنگ سازمان به عنوان شرط موفقیت سازمان‌ها تأکید کرده‌اند. پژوهشگران در زمینه فرهنگ سازمانی معتقد هستند که نسبت فرهنگ به سازمان مانند نسبت شخصیت است به فرد و اعتقاد دارند که برای ایجاد بالندگی در افراد جامعه باید در زمینه شخصیتی آن‌ها کاوش صورت گیرد. بر این اساس برای ایجاد بالندگی سازمانی که منجر به بالندگی جامعه می‌گردد باید در فرهنگ سازمان تحقیق شود. فهرست مطالب فصل اول: کلیات و تعاریففصل دوم: مدیریت منابع انسانیفصل سوم: نقش فرهنگ در سازمانفصل چهارم: فرهنگ سازمانی و بهبود عملکرد کارکنانفصل پنجم: هوش فرهنگی در سازمانیفصل ششم: فرهنگ کارآفرینی در سازمانفصل هفتم: فرهنگ یادگیری سازمانی و رضایت شغلیفصل هشتم: فرهنگ سازمانی و سوء رفتار سازمانیفصل نهم: نقش رهبری در فرهنگ سازمانیفصل دهم: مدیریت چالش‌ها در فرهنگ و رفتار سازمانیفصل یازدهم: کنترل رفتارهای کاری انحرافی در سازمانفصل دوازدهم: فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی

more_vert مقاله سنجش یکسان‌انگاری دلالت آیه 22 انبیاء و 42 اسراء بر برهان تمانع

ادامه مطلب

closeمقاله سنجش یکسان‌انگاری دلالت آیه 22 انبیاء و 42 اسراء بر برهان تمانع

مقاله علمی و پژوهشی " سنجش یکسان‌انگاری دلالت آیه 22 انبیاء و 42 اسراء بر برهان تمانع" مقاله ای است در 16 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  آیه 22 انبیاء، آیه 42 اسراء، برهان تمانع، توحید ربوبی، تعدد آلهه پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از براهین توحیدی که اندیشمندان علوم عقلی و نقلی سعی در اصطیاد آن از قرآن داشته‌اند، «برهان تمانع» است. در خصوص این برهان و چگونگی دریافت آن از کلام وحی، نگرش یکسانی وجود ندارد. به باور برخی، آیه‌ «لَوْ کاَنَ فِیهِمَا ءَالِهَهٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» (انبیاء/22) و آیه «قُل لَّوْ کَانَ مَعَهُ ءَالِهَهٌ کَمَا یَقُولُونَ إِذًا لاَّبْتَغَوا إِلی ذِی الْعَرْشِ سَبِیلاً» (اسراء/42) دلالتی یکسان بر برهان تمانع دارند. در برابر این گروه، شماری دیگر از صاحب‌نظران سخن اینان را ناصواب می‌انگارند و بر آنند که برهان مستفاد از این دو آیه، یکسان نیست و مقدمات آن دو متفاوت است. نوشتار پیش‌رو با عنوان بازاندیشی یکسان انگاری دلالت آیه 22 انبیاء و 42 اسراء بر برهان تمانع، پس از تحلیل دلالی آیه‌های مذکور به این نتیجه رهنمون می‌شود که دیدگاه دوم، با ظاهر آیات سازگارتر است و نمی‌توان دلالت این دو آیه را یکسان قلمداد نمود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل دین حداکثری در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل دین حداکثری در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل دین حداکثری در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی " مقاله ای است در 12 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  دین، حداکثری، عقل، واقع‌گرایی، اسلامی‌سازی علوم، آیت‌الله جوادی پرداخته شده است چکیده مقاله اغلب صاحب‌نظران اندیشه اسلامی معتقدند دین اسلام حداکثری است. با وجود این، درباره گستره مسائل دین، اختلاف‌نظر قابل توجهی دیده می‌شود. رایج‌ترین دیدگاه در بین اندیشمندان متأخر، حداکثری بودن دین در محدوده تأمین سعادت انسان است؛ ولی برخی پا را فراتر نهاده، بر این اعتقادند که دین، نه‌تنها عهده‌دار پاسخ‌گویی به مسائل مربوط به سعادت آدمی در عرصه زندگی فردی و جمعی است، متولی پاسخ‌گویی به همه مسائل مربوط به زندگی فردی و اجتماعی نیز هست. در این نوشته، از این رویکرد به «رویکرد حداکثری مطلق» یاد شده و یکی از مهم‌ترین این رویکردها، یعنی نظریه استاد آیت‌الله جوادی آملی بررسی شده است. با توجه به گستردگی نظریات ایشان دراین‌باره، تنها به بخشی از مهم‌ترین مبانی ایشان بسنده شده، در ادامه، ابهامات موجود در این نظریه به بحث گذاشته می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert جزئیات همایش "مهندسی ایمنی و مدیریت HSE"

ادامه مطلب

closeجزئیات همایش "مهندسی ایمنی و مدیریت HSE"

هشتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE با هدف ارتقای دانش مجامع علمی، دانشگاهی و صنعتی در شاخه‌های مختلف مهندسی ایمنی و مدیریت HSE اسفندماه امسال برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، مرکز طراحی فرآیند ایمنی و کاهش ضایعات دانشگاه صنعتی شریف به‌منظور ارتقای دانش مجامع علمی، دانشگاهی و صنعتی در شاخه‌های مختلف مهندسی ایمنی و مدیریت HSE و در پی آن استمرار تبادل آرا و افکار صاحب‌نظران دانشگاهی و صنعتی، هشتمین همایش ملی مهندسی ایمنی و مدیریت HSE را روزهای ۱۳ تا ۱۵ اسفندماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌کند. معرفی و بحث بر روی مفاهیم پایه ایمنی و مدیریت HSE در صنایع، فراهم کردن بسترهای مناسب همکاری میان متخصصان و محققان دانشگاهی و کارشناسان HSE در صنعت، دعوت از متخصصان HSE در سطح ملی و بین‌المللی برای بحث و بررسی جدیدترین فناوری‌ها و روش‌های جاری ایمنی صنعتی و HSE ، شناسایی موضوعات و عناوین پروژه‌های تحقیق و توسعه HSE در صنایع، تشویق مراکز دانشگاهی و صنعتی جهت ایجاد برنامه‌های مؤثر و کارآمد تحقیق و توسعه در زمینه‌های مختلف ایمنی و مدیریت HSE و شناسایی و بررسی توان بالقوه سیستم مدیریت HSE در حفاظت محیط‌زیست ملی و جهانی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعریف‌شده برای صنایع مختلف و در سطح ملی و بین‌المللی از اهداف این همایش سه روزه است. همچنین ایمنی و مدیریت ریسک، ایمنی و محیط‌زیست، ایمنی و سلامت شغلی، سیستم مدیریت HSE و فرهنگ ایمنی پنج محور این رویداد ملی است. بر اساس اعلام دبیرخانه همایش، ارسال مقالات از دوم شهریورماه ۹۸ آغاز شده و تا ۲۸ آذرماه ۹۸ ادامه دارد و آخرین‌مهلت ثبت‌نام در همایش کارگاه‌ها و نمایشگاه ۲۰ بهمن‌ماه امسال خواهد بود. بر اساس اعلام وزارت علوم، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت cpslconf.ir مراجعه کنند.

more_vert مقاله علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی: مسئله امکان‌پذیری و راهبردهای رشد

ادامه مطلب

closeمقاله علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی: مسئله امکان‌پذیری و راهبردهای رشد

مقاله علمی و پژوهشی " علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی: مسئله امکان‌پذیری و راهبردهای رشد" مقاله ای است در 18 صفحه و با 13 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی، مسئله امکان‌پذیری، راهبردهای تحقق علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی، تبیین، ‌علم دینی پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله از دو بخش تشکیل شده است. در بخش نخست، به ایجاز، دلایلی برای امکان‌پذیریِ علم انسانی ـ اجتماعی اسلامی ارائه و در بخش دوم مقاله، بسته‌ای راهبردی، برای تحقق آرمان علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی ارائه شده است. ایده اولیه این راهبردها در گفتگو با صاحب‌نظران جمع شده و در مرحله تبویب، تنقیح، تقویت و تبیین راهبردها از جلسات پنل با حضور متخصصان حوزه سیاست علم و آینده‌پژوهی استفاده شده است. راهبردهای پیشنهاد شده، در ذیل این پنج راهبرد کلان، انسجام یافته‌اند: 1. تبیین ضرورت علوم انسانی ـ اجتماعی اسلامی؛ 2. تبیین مبانی، نظریه‌ها و روش‌های برآمده از دین در حوزه علوم انسانی ـ اجتماعی؛ 3. تقویت فعالیت‌های سیاست‌گذارانه در عرصه علوم انسانی ـ اجتماعی؛ 4. تقویت و جهت‌دهی جامعه علمی کشور در این حوزه از علوم؛ 5. بهره‌برداری از علوم انسانی ـ اجتماعی حاصل‌آمده با رهیافت اسلامی. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام

ادامه مطلب

closeمقاله به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام

مقاله علمی و پژوهشی" به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام " مقاله ای است در 19 صفحه با 41 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تربیت بدنی در اسلام؛ توانایی‌های فردی؛ حریف‌شناسی؛ روحیۀ متعالی و نظام ارزشی مطرح شده است.چکیدهمقالۀ حاضر بر آن است تا به بررسی ابعاد و مؤلفه‌هایی از به‌کارگیری توانایی فردی در نظام ارزشی و نظریات معاصر با محوریت آیات و روایات مستدل در زمینۀ تربیت جسم و مهارت‌های بدنی در اسلام بپردازد. ازاین‌رو با عنایت به اینکه قراین و شواهد بسیاری دال بر نگاه سنجیده نسبت به جسم ورزیده و روان آرمیده در نظام ارزشی وجود دارد و مطالعات موردی فراوانی برای آن قابل استناد است، در این مقوله ضمن بررسی بسیار اجمالی به گذشته به‌صورت اخص به دین مبین اسلام، به رویکرد‌ها و مطالعات تطبیقی همراه با روایات مستند و سخنان صاحب‌نظران معاصر پرداخته شده است که از موارد مهم، به مقولۀ بهداشت روان و جسم و ویژگی‌های به‌کارگیری توانایی‌های فردی و توانایی‌های عملی فرد مانند مقاوم بودن، روحیۀ متعالی، چابکی (تحرک و مهارت)، اضطراب‌گریزی، دوراندیشی، موقعیت‌شناسی و حریف‌شناسی اشاره شده است. در ضمن در تبیین شواهد نظام ارزشی به نمونه‌های عینی و تاریخی در نص صریح آیات و روایات پرداخته شده است.محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله ارائه‌ی مدل کاربردی کردن اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله ارائه‌ی مدل کاربردی کردن اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " ارائه‌ی مدل کاربردی کردن اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 30 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مدل؛ اخلاق اسلامی؛ فرماندهی؛ نیروهای مسلح پرداخته شده است چکیده مقاله آیا رؤیا دلالتی بر میزان پایبندیِ حقیقیِ رؤیابین به اخلاق دارد؟ سه دیدگاه در پاسخ به این پرسش دیده می‌شود: الف) رؤیا هیچ دلالت اخلاقی ندارد؛ ب) انسانها را در رؤیا بی‌اخلاق‌اند؛ ج) رؤیاها نشان دهندة میزان پایبندی واقعی رؤیابین به اخلاق هستند. فرضیة مورد تأیید در این نوشته دیدگاه سوم است اما با یک تفصیل، به این توضیح که انواعی از رؤیاها وجود دارد. یک نوع آن دلالت بر میزان پایبندی واقعی رؤیابین به اخلاق دارد. رؤیا معدن ذخاری است که بهره‌ها از آن می‌توان برد و یکی از آن بهره‌ها کشف التزام/عدم التزام واقعی به اخلاق است. روش ما در این نوشته در نقد اطلاق دو دیدگاه اول و دوم تکیه بر شواهد تجربی و استناد به سخنان بعضی صاحب‌نظران است که دال بر وجود تنوع رؤیاهاست، اما با مروری بر مکتوبات موجود اشاره کردیم که از آن روی که تحقیقات لازم برای تشخیص و تفکیک انواع رؤیا صورت نگرفته است، بهره بردن از رؤیا برای کشف میزان پای‌بندی به اخلاق نیازمند بررسی بعضی از مبانی است که هنوز در دستور کار مراکز تحقیقاتی قرار نگرفته است. مقصود از این نوشته نقد فرضیات رقیب و اشاره به نیازمندی به تحقیق در بعضی از مبانی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو

ادامه مطلب

closeکتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو

کتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو نوشته سوده نجفی، به معرفی فرهنگ سازمانی، شیوه‌ی تصمیم‌گیری و مدیریت سازمانی و بررسی رابطه‌ی بین آن‌ها می‌پردازد. آثار به جای مانده از تمدن‌های عظیم باستانی مانند چین، ایران، مصر، روم، یونان و... بیانگر آن است که موضوع سازمان و مدیریت آن پدیده نوینی نیست که انسان در عصر حاضر به آن پرداخته باشد، بلکه از زمانی که بشر زندگی اجتماعی و مدنی را آغاز نموده از طریق تقسیم کار به امر سازماندهی و تدبیر امور پرداخته است. توافق نظر اکثر صاحب‌نظران و اندیشمندان علم مدیریت بر این است که سازمان‌ها برای موفقیت و برآورده ساختن اهداف خود، نیازمند ساختار سازمانی مناسب هستند و جهت امر تصمیم باید با توجه به ساختار سازمانی آن اقدام به شیوه تصمیم‌گیری مناسب نمایند. به عبارتی این ساختارها هستند که به سازمان‌ها معنی و مفهوم می‌بخشند. در بخشی از کتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو می‌خوانیم: مراحل رسمی برای به دست آوردن توافق عام یک تعداد از متخصصان از طریق پرسشنامه را روش دلفی می‌نامند که توسط محققان شرکت راند تهیه و عرضه شده است. دلفی نام معبدی است که آپولون در آن به پیش‌گویی می‌پرداخت. در روش دلفی نیز اعضا تلاش می‌کنند تا با آینده‌نگری به اخذ تصمیمی موفق نائل شوند. در روش دلفی برای تصمیم‌گیری در یک مورد خاص گروهی را انتخاب می‌کنند و نظرهای آن‌ها را طی پرسشنامه‌ای جویا می‌شوند. سپس آن نظرها را طبقه‌بندی کرده برای تمامی اعضای گروه می‌فرستند و در صورت لزوم سوالات توضیحی نیز در مورد نظرات طرح می‌شود. اعضای گروه نظرات ابراز شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده به آن‌ها امتیاز می‌دهند. بدین ترتیب راه‌حلی که امتیاز بیشتری را به دست آورده، به عنوان تصمیم اصلح انتخاب می‌شود. در روش دلفی افراد لزوما یکدیگر را نمی‌شناسند و برخورد و رویارویی با هم ندارند. کاربرد عمده روش دلفی در مدیریت در جلوگیری از بحران است. تیم‌های تشکیل شده و بیشتر وقت خود را صرف رویدادهایی می‌کنند که امکان دارد رخ دهد، واکنش‌های مناسبی را پیشنهاد می‌دهند. سرانجام هر یک از این راه‌حل‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و بهتر می‌توان آن فرآیند را اداره نمود. فهرست مطالبفصل اول: طرح تحقیقفصل دوم: بررسی و تحلیل ادبیات تحقیقفصل سوم: تجزیه و تحلیل داده‌هافهرست و منابع

more_vert فهرست‌ مجلات دارای اعتبار و نامعتبر دانشگاه آزاد

ادامه مطلب

closeفهرست‌ مجلات دارای اعتبار و نامعتبر دانشگاه آزاد

 پنجمین جلسه اعتبارسنجی نشریات علمی و به‌روزرسانی فهرست‌های مجلات دارای اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و فهرست این مجلات به روزرسانی شد. پنجمین جلسه کمیته اعتبارسنجی نشریات علمی و به‌روزرسانی فهرست‌های مجلات دارای اعتبار دانشگاه آزاد اسلامی در راستای کیفی‌سازی انتشار مقالات دارای اعتبار و اهمیت آن در رتبه‌بندی دانشگاه در سطوح ملی و بین‌المللی، توسط پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه تعداد ۴۶ مجله که پیش از این توسط کارگروه‌های ارزیابی‌کننده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته بود، ارزیابی نهایی شد و فایل Journal Metrics ۲۰۱۸ تهیه شده نیز به منظور بهره‌برداری واحدهای دانشگاهی و استان‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. به گزارش روز سه شنبه دانشگاه آزاد، همچنین در پی ارائه فهرست‌ «مجلات دارای اعتبار» در خرداد ماه سال ۱۳۹۸، فهرست جدید به‌روزرسانی شد و با کد ۹۸/۳ برای بهره‌برداری واحدهای دانشگاهی ارائه ‌شده است. این فهرست، حاصل هم‌اندیشی و همکاری با صاحب‌نظران دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون‌های تخصصی هیات ممیزه دانشگاه، با در نظر گرفتن بخشنامه‌های مرتبط با دانشگاه است. Arts & Humanities Citation Index، Science Citation Index Expanded، Social Sciences Citation IndexEmerging Sources Citation Index چهار مجموعه با تفکیک موضوعی است. با توجه به پیچیدگی فرآیند شناسایی مجلات نامعتبر و جعلی و لزوم معرفی این دسته از مجلات، به دنبال ارائه فهرست‌ «مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر» در خرداد ماه ۱۳۹۸، این فهرست نیز توسط پژوهشگاه و شبکه‌های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی به‌روزرسانی شد که با کد ۹۸/۳۰ در وب سایت به نشانی http://rsh.rvp.iau.ir موجود هستند. با توجه به لزوم و اهمیت ارائه دستاوردهای علمی دانشگاه در مجلات معتبر، جلسات کمیته تخصصی اعتبارسنجی نشریات علمی هر سه ماه یک‌بار تشکیل می شود و نتایج حاصل از آن به استحضار واحدهای دانشگاهی، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کلیه نویسندگان مقالات علمی می رسد. همواره جدیدترین نسخه فهرست‌ها مورد بهره‌برداری و استفاده قرار گرفته و این فهرست‌ها ملاک تشخیص خواهند بود. کلیه موارد موجود در اطلاعیه ۲۵ دی ۹۷ (به‌روزرسانی فهرست مجلات و انتشارات جعلی و نامعتبر و معرفی فهرست مجلات دارای اعتبار) که به استحضار تمامی واحدها رسیده است، به قوت خود باقی بوده و همچنان ملاک عمل خواهد بود. در صورت عدم توجه به فهرست‌های مذکور، کلیه مسئولیت بر عهده نویسنده خواهد بود.

more_vert مقاله بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران (مطالعه میدانی 300 طرح سرمایه‌گذاری خارجی تحت پوشش قانون سرمایه‌گذاری)" مقاله ای است در 41 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اقتصاد ایران، محدودیتها، سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی پرداخته شده است چکیده مقاله در سال‌های اخیر، کشور ایران در کنار سایر کشورهای جهان و با تـوجه به امتیـازات ویـژه سرمایه‌گذاری خارجی تلاش‌های زیـادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عمل آورده است. به‌رغم این تلاش‌ها، با تـوجه به پتانسیل‌های فـراوان، ظـرفیت‌ها و مـوقعیت ژئـو استراتژیک ایران در مقایسه با کشورهای دیگر دارای پتانسیل‌های ضعیف و نامناسب، نتیجه شایانی حاصل نشده و میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران، نسبت به توانمندی‌های آن، بسیار پایین بوده است . این موضوع یعنی تلاش زیاد و عدم کسب نتیجه متناسب، به چالش اساسی پیش‌روی تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور تبدیل و بررسی‌های متعددی برای آسیب‌شناسی این موضوع انجام شده است. از یک‌سو، مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به فضای سیاسی بین‌المللی، به‌ویژه تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده در سال‌های اخیر باعث می‌شود تلاش‌های ایران به نتیجه درخور توجهی نایل نشود و مخالفان نظام ایران از هرگونه ابزاری استفاده می‌کنند تا مانع سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شوند. از سوی دیگر، عده‌ای معتقدند موانع و محدودیت‌های داخلی و بوروکراسی زایـد اداری مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود و چنانچه این موانع برطرف شود، جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران بیشتر می‌شود. نقطه اشتراک هر دو طیف صاحب‌نظران مذکور، این است که هیچ‌کدام تـاکنون به‌صورت میدانی بررسی نکرده-اند که وضعیت طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چگونه بوده و علل عدم موفقیت آنها در چه زمینه‌ای است؟ این پژوهش ضمن توجه به عوامل تأثیرگذار در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و، همچنین، آثار مثبت و منفی سرمایه‌گذاری خارجی بر کشور میزبان، بیش از 300 طرح سرمایه‌گذاری خارجی را یکایک و به صورت میدانی مورد بررسی قرار داده و موانع پیش روی آنها را شناسایی، بررسی، پالایش و تحلیل نموده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای

ادامه مطلب

closeکتاب رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای

  کتاب رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای با زبانی ساده، هوشمندانه و کاربردی نشان می‌دهد همه آنانی که برای دستیابی به شایستگی رهبری اشتیاق دارند می‌توانند به آن دست یابند. مطالب کتاب رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای (Leadership And The One Minute Manager) در قالب یک داستان ارائه شده است: داستان کارآفرینی که از کار زیاد خسته شده و از مدیر یک دقیقه‌ای می‌آموزد که چگونه با تبدیل شدن به یک مدیر یک دقیقه‌ای، می‌توان بیشترین بازدهی را در کار زیردستان ایجاد کرد. مدل رهبری موقعیتی در ماه می سال 1969 توسط پل هرسی و کن بلانچارد (Kenneth H Blanchard) ارائه شد. هدف از طراحی این مدل، شناسایی مراحل پیشرفت کارکنان در انجام تکالیف محوله و به کارگیری شیوه درست رهبری در این مراحل مختلف بود. سال ها بعد کن بلانچارد موسسه‌ای مستقل را بنا نهاد و مدل به روز رسانی شده رهبری موقعیتی که رهبری موقعیتی دو نام داشت را در سال 1985 طراحی کرد. در این نسخه، پیشنهادات صاحب نظران و نیز مدیرانی که از رهبری موقعیتی استفاده کرده بودند و نیز پژوهش های انجام شده در این خصوص مورد توجه قرار گرفت و اصلاحاتی در مدل اصلی به وجود آمد. رهبری موقعیتی دو، مفهومی کاربردی است، به راحتی قابل فهم بوده و طی سی سال گذشته توسط رهبران و مدیران در هزار شرکت برتر دنیا و نیز رهبران بسیاری از سازمان‌های نوپای جهان که با سرعت زیادی در حال رشد هستند مورد استفاده قرار گرفته است. رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای، راهبردی بسیار عالی برای شکوفاسازی توانمندی‌های نیروی کار فراهم کند. به مدیران توصیه می‌‌شود حتماً این کتاب را مطالعه کنند. در بخشی از رهبری و مدیر یک دقیقه‌ای می‌خوانیم:کارآفرین کمی قهوه نوشید، سری به نشانه تأیید تکان داد و گفت: «داستانی که در مورد پسرتان تعریف کردید خیلی کامل بود. از یک طرف نشان می‌داد که پیشرفت ممکن است وابسته به یک هدف و یا یک تکلیف مشخص باشد و از سوی دیگر نشان می‌داد که یک سبک رهبری که در دوره زمانی خاص برای یک شخص مناسب است، شاید در دوره زمانی دیگر برای همان شخص به هیچ وجه مناسب نباشد»فهرست مطالب نشان ویژهدیگران در مورد این کتاب چه گفتند؟پیش‏گفتار مترجمپیش‏گفتارملاقات کارآفرین با مدیر یک دقیقه ‏ایموفقیت چیست؟دیدگاهی متفاوت در مورد رهبریشیوه‏ های مختلف برای افراد مختلفسبک رهبری: دیدگاه کارکنانسه مهارت یک رهبر موقعیتیمدیریت عملکرد کارکنانتعیین اهدافتشخیص مرحله پیشرفتانعطاف ‏پذیری سبک‏ های رهبریچهار سبک اصلی رهبریهماهنگ ‏سازی سبک رهبری با سطح پیشرفتقبل از دست به کار شدن، فکر کنیدشیوه ‏های مختلف برای یک نفرتقویت شایستگی و تعهدغلبه بر مشکلات پیش روی عملکرد بالادر مورد سبک رهبری به کارکنان توضیح دهیدآشنایی با شش نوع گفتگوپیش‏فرض‏ های مثبت در مورد کارکنانتبدیل شدن به یک رهبر موقعیتیدر مورد نویسندگان

more_vert مقاله ضرورت تحول در عیوب موجب فسخ نکاح به دلیل ملزومات حقوقی و اخلاقی خانواده و پدیده های جدید عصری

ادامه مطلب

closeمقاله ضرورت تحول در عیوب موجب فسخ نکاح به دلیل ملزومات حقوقی و اخلاقی خانواده و پدیده های جدید عصری

مقاله علمی و پژوهشی " ضرورت تحول در عیوب موجب فسخ نکاح به دلیل ملزومات حقوقی و اخلاقی خانواده و پدیده های جدید عصری " مقاله ای است در 26 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فسخ نکاح ، عیب ،حصر، تمثیل، بیماری های جدید ،بیماری های لاعلاج، عیوب منصوص پرداخته شده است چکیده مقاله فسخ عقد به دلیل وجود عیوب موجب فسخ در یکی از زوجین و طلاق از اسباب انحلال عقد نکاح به حساب می آیند با این تفاوت که مطابق قانون مدنی ایران حق طلاق اختصاص به مرد دارد ولی هر یک از زوجین میتوانند به استناد وجود عیب از حق فسخ نکاح استفاده کنند. قانون مدنی نیز به پیروی از نظر مشهور در فقه شیعه در مواد 1122 تا 1132 به ذکر پاره ای از عیوب پرداخته و وجود هر یک از آنها را در یکی از زوجین سبب حق فسخ طرف مقابل دانسته است. که برخی از عیوب مانند؛ جنون میان زن و مرد مشترک است و برخی دیگر از عیوب نیز به عنوان عیوب اختصاصی معرفی شده است، عنن، خصاء و جب از عیوب مختص مردان به شمار می آید و جذام و برص، زمین گیری، نابینایی از هر دو چشم، قرن و افضاء هم از عیوب مختص زنان طبق مواد 1121 و 1123 ق. م تلقی می شود. از آنجا که یکی از اسبابی که موجب حق فسخ عقد نکاح می شود وجود برخی از عیوب در زوجین است و چنانچه اکثریت فقها و مذاهب اسلامی به آن معتقدند و نصوص قانون مدنی نیز بر آن دلالت دارند هر یک از زن و شوهر می توانند از این حق برخوردار باشند و هرگز نمی‌توان مرد یا زن را از این حق محروم ساخت زیرا هدف از اعطای این حق به زوجین، دادن فرصت به آنها برای دفع ضرر از خودشان است که طرفین در این دفع با هم برابر هستند هر چند فقها و نصوص قانون مدنی دایره این بیماری ها را تنگ کرده و این عیوب را به چند عیب خاص محصور کرده‌اند لذا با مطالعه عمیق و جامع نگر در وضعیت موجود جامعه و بروز انواع بیماری ها و نواقص حادث شده ناشی از آنها و در عین حال توسعه علوم پزشکی و امکان مداوای یک سری از بیماری‌ها که قبلاً امکان بهبودی آنها وجود نداشت و در عین حال از موارد مصرحه در فسخ نکاح برای زوج یا زوجه تلقی می شود و طرح سؤالاتی از سوی صاحب نظران و اندیشمندان فقهی و حقوقی ضرورت بررسی و طرح نظریه های جدید را لازم می‌نماید در اینکه آیا برای زوجین در غیر از عیوب منصوصه حق فسخ وجود دارد یا خیر. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫‌‫‌‫‫

ادامه مطلب

closeکتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫‌‫‌‫‫

کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫‌‫‌‫‫، طیف وسیعی از ادبیات روانشناختی سردبیران و نویسندگان با تجربه را در نوشتن مقالات علمی به سبک قوانین APA بررسی می‌کند. قوانین سبک APA مجموعه گسترده‌ای از ادبیات روانشناختی نویسندگان خبره‌ای است که از طرف مقامات به رسمیت شناخته‌ شده، در حیطه‌ی شیوه‌های انتشار به کار گرفته ‌می‌شود. این نسخه از کتاب راهنما به‌طور گسترده‌ای جهت انعکاس استانداردهای نوین و انتشارات و شیوه‌های جدید در نشر اطلاعات مورد تجدید نظر قرار گرفته است. از زمانیکه آخرین ویرایش کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫ (Publication manual of the American Psychological) منتشر شد، جمعیتی که صرفاً مقالات را می‌خواندند تبدیل به کسانی شدند که محتویات را مورد استفاده قرار می‌دهند. فناوری‌های جدید، تحلیل‌های فزاینده پیچیده‌ای را انجام داده‌اند، بطوری‌که انتشار تجزیه و تحلیل‌ها را در قالب‌های مختلف تسریع کرده‌‌اند. جهت ارائه راهنمایی به خوانندگان در خصوص چگونگی تأثیرات این پیشرفت‌ها و دیگر تحولات بر چاپ و نشر علمی، انجمن روانشناسی آمریکا‌‫ به‌طور قابل‌ توجهی، دستورالعمل را تغییر داده و کتاب راهنما را نیز مختصر و مفید کرده‌ است. دستورالعمل‌ها طبق فرآیند نشر، با مرحله شروع ایده و پایان دادن به مرحله انتشار، طبقه‌بندی شده است. قوانین اساسی سبک نوشتن APA و دستورالعمل‌ها و اجتناب از تعصب زبانی را حفظ و تقویت نموده است. مهم‌تر از همه، این کتاب به‌طور قابل‌ توجهی حوزه‌های اخلاق، آمار، استانداردهای گزارش مقالات مجله، قالب‌های مرجع الکترونیکی و ساخت جداول و اشکال را گسترش داده‌ است. در بخشی از کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫ می‌خوانیم: چنانچه نقل قول طولانی باشد یا از جداول و اشکال اقتباس شده، استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به اجازه‌ی صاحب اثر داشته باشید. چاپ مجدد نشان می‌دهد که بدون تغییری، مطالب دقیقاً همانند متن اصلی باز تولید شده است. اقتباس (Adaptation) اشاره به اصلاحات مطالبی دارد که برای هدف جدید مناسب هستند (برای مثال، بیان تفسیر (پارافریز کردن) یا ارائه فرضیه اصلی یا ایده مورد بحث در یک متن بلند در یک مقاله چاپ شده به روش جدیدی که مناسب مورد مطالعاتی شماست، به کارگیری بخشی از جداول و اشکال در یک جدول یا شکل جدید در اثر مکتوب‌تان). شرایط لازم برای اخذ مجوز نقل قول از منابع دارای حق تکثیر، از یک صاحب اثر تا صاحب اثر دیگری متفاوت است؛ برای مثال، سیاست‌گذاری APA به نویسندگان اجازه می‌دهد به استثنای حداکثر سه شکل یا جدول از مقاله یک ژورنال یا فصل کتاب، یا متنی که کمتر از 400 کلمه است یا مجموعه متن‌هایی که کمتر از 800 کلمه هستند و نیاز به درخواست مجوز رسمی از APA جهت به‌کارگیری ندارند. بسیار مهم است که حق نسخه‌برداری ناشر یا صاحب اثر را با توجه به الزامات جهت کسب اجازه به منظور نقل قول، چاپ مجدد و اقتباس بررسی گردد. مسئولیت نویسنده است که متوجه باشد چه اجازه‌ای جهت نسخه‌برداری از صاحب اثر نیاز دارد تا برای چاپ مجدد و به‌کارگیری مجدد الکترونیکی به دست آورد. راهنمای APA نمی‌تواند از قبل مطالب نسخه‌برداری را منتشر کند، زیرا ممکن است فراتر از حق نسخه‌برداری از صاحب اثر جهت «استفاده منصفانه»، یا امری که بدون اجازه صورت گیرد، باشد.فهرست مطالب پیشگفتارفصل اول: روش نگارش علوم رفتاری و اجتماعیفصل دوم: ساختار و محتوای اثر مکتوبفصل سوم: نگارش مختصر و مفیدفصل چهارم: مکانیک‌ سبک نگارشفصل پنجم: ارائه نتایجفصل ششم: اعتبار بخشیدن به منابعفصل هفتم: نمونه‌هایی از منابع (رفرنس)

more_vert کتاب توانمندسازی حکومت

ادامه مطلب

closeکتاب توانمندسازی حکومت

کتاب «توانمندسازی حکومت» اثری از اساتید هاروارد رونمایی می‌شود کتاب «توانمندسازی حکومت؛ شواهد، تحلیل، عمل» نوشته اساتید مدرسه کندی دانشگاه هاروارد طی میزگردی با حضور اساتید اقتصاد، ۲۶ دی ماه رونمایی می‌شود. کتاب توانمندسازی حکومت؛ شواهد، تحلیل، عمل نوشته اساتید مدرسه کندی دانشگاه هاروارد شامل مت اندروز، لنت پریچت، مایکل وولکاک و ترجمه جعفر خیرخواهان و مسعود درودی به همت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی به تازگی منتشر شده است. نویسندگان کتاب از ابعاد چهارگانه توسعه یعنی توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه اجتمایی و توسعه بوروکراتیک بر مورد آخر در این کتاب متمرکز شده ­اند و به پاسخ به این پرسش می­پردازند که چرا طبق مطالعه­ ای که توسط نویسندگان صورت گرفته قابلیت اجرای خط مشی ­ها در حدود نیمی از کشورهای در حال توسعه ضعیف یا بسیار ضعیف است و ۸۰ درصد سیاست­ های آنها در مرحله اجرا شکست می­‌خورد؟ و برای غلبه آنها بر چالش ­ها و موانع رسیدن به برون­ داده های سیاست­گذاری موفق و تحقق تغییرات واقعی چه باید بکنند؟ پیشنهاد کتاب برای رهایی از دام های قابلیت اجرایی حکومت­ ها، استفاده از رویکرد «انطباق تکرار شونده مسئله محور» است. این فرآیند با تقویت ظرفیت کسانی که درون حکومت کار می­‌کنند، برای مسائلی که مواجه هستند راهکارهایی مناسب با شرایط و بستر واقعی پیدا می­‌کند. آیین رونمایی از این کتاب در چارچوب همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی و در پنل تخصصی با موضوع نقد و بررسی کتاب در روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه در مرکز همایش ­های بین­ المللی صدا و سیما برگزار می شود. در این جلسه دکتر مسعود نیلی اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف، دکتر علیرضا علوی ­تبار پژوهشگر حوزه سیاستگذاری عمومی و اقتصاد سیاسی، دکتر احمد میدری اقتصاددان و معاون رفاه وزارت کار و رفاه اجتماعی و دکتر جعفر خیرخواهان اقتصاددان و مترجم کتاب به بحث و بررسی نظریات مطرح شده در این کتاب و تناسب آن با تجارب سیاستگذاری عمومی در ایران پس از انقلاب خواهند پرداخت و به این سوال پاسخ داده می‌شود که برای افزایش قابلیت دولت در ایران جهت اجرای سیاست­ ها و رسیدن به اهداف سیاستگذاری­ ها راهکار نویسندگان این کتاب یاریگر است؟ همچنین طبق اعلام مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه قرار است این کتاب و روش­ های مورد بحث در آن در سلسله جلساتی در هفته­ های آتی مورد نقد و بررسی تنی چند از دیگر صاحب­نظران این حوزه و مدیران اجرایی سابق و فعلی قرار بگیرد و اهم تجارب شکست و موفقیت خط مشی­ های اجرا شده در کشور از زاویه تحلیلی این کتاب در این جلسات بازخوانی می‌شود.

more_vert مقاله اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت

ادامه مطلب

closeمقاله اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت

مقاله علمی و پژوهشی " اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت" مقاله ای است در 23 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اصول حقوقی؛ تفسیر؛ معاهده؛ مقررات سازمان جهانی تجارت؛ حل‌وفصل اختلافات پرداخته شده است چکیده مقاله مقررات موافقت‌نامه‌های سازمان جهانی تجارت همانند مقررات سایر معاهدات بین‌المللی ابهامات و پیچیدگی‌هایی دارد. ازاین‌رو تفسیر مقررات سازمان برای رکن حل‌وفصل اختلافات آن و صاحب‌نظران حقوق تجارت بین‌الملل اهمیت زیادی دارد. در همین راستا استفاده از اصول کلی حقوقی به‌ویژه آنچه در مواد 31 و 32 کنوانسیون وین در حقوق معاهدات آمده از جایگاه ویژه‌ای در تفسیر مقررات برخوردار است. مقاله حاضر بر آن است به این سؤال پاسخ دهد که تا چه اندازه اصول مزبور می‌توانند در تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت مؤثر باشند؟ مقاله با در نظر گرفتن شیوه‌های مختلف تفسیر نشان می‌دهد اصول کلی حقوقی نقش غیرقابل‌انکاری در تفسیر و فهم مقررات سازمان مزبور دارند. به‌کارگیری این اصول هیئت‌های رسیدگی و رکن قضایی سازمان را در انجام وظایف خودیاری رسانده و منجر به انسجام میان نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت و سایر نظام‌های حقوقی بین‌المللی می‌شود. این رویکرد مورد تأیید رکن حل‌وفصل اختلافات سازمان نیز است. عنوان مقاله [English] Principles of Law and Interpretation ofWTO Regulations چکیده [English] Like a number of international treaties, provisions of WTO Agreements are subject to ambiguities and problems. Hence, interpretation of WTO provisions is of great importance to Dispute Settlement Body of World Trade Organization and international trade lawyers. In this regard, using general principles of law provided, particularly, by Articles 31 and 32 of the Vienna Convention on the Law of Treaties (VCLT) require special attention. This Article intends to provide an answer to this question: To what extent are these principles able to affect the interpretation of WTO provisions. By considering different interpretation methods, this Article shows that the general principles of law play an undeniable role in interpreting and understanding the provisions of WTO. Applying these principles assists the panels and appellate body to discharge their function and lead to convergence between WTO and other international legal systems. This approach has been affirmed by WTO Dispute Settlement Body. کلیدواژه‌ها [English] principles of law, Interpretation, Treaty, WTO Provisions, Disputes Settlement دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار

ادامه مطلب

closeکتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار

کتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار نوشته‌ی حامد خرسندی نوشهری و زهرا سالاری، نکات مهمی را پیرامون کارآفرینی و اصول، مهارت و قوانین مورد نیاز برای راه‌اندازی، اداره و پیشبرد یک کسب و کار ارائه می‌دهد. با توجه به نیاز جامعه به کسب اطلاعات در زمینه‌ی ذکر شده، این اثر با زبان ساده، بیان شیوا و روان و در عین حال تخصصی، یکی از کامل‌ترین کتب مرجع دانشگاهی به شمار می‌رود و شما را از کتب مربوط به کسب و کار، کارآفرینی و قوانین مرتبط که همه یک جا در این کتاب آمده‌اند، بی‌نیاز می‌کند. با توجه به تمرکز این اثر که عمدتاً بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط معطوف است، می‌تواند منبع مفیدی برای مدیران، کارشناسان، مشاوران و دانشجویان در حوزه‌های مختلف و خصوصاً رشته‌های مدیریت، امور مالی، حقوق و همچنین کارآفرینان و علاقه‌مندان به مطالعه و ایجاد کسب و کارهای از نوع SME (کسب و کارهای کوچک و متوسط) باشد. کسب و کار، عبارت است از یک سازمان که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو به مشتری ایجاد می‌شود. کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌ فرماست. بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی هستند برای این ایجاد شده‌اند که سودساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند. کسب و کارها می‌توانند ناسودبر باشند یا مالک آن‌ها دولت باشد. از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند با عنوان شرکت یاد برده می‌شود، هر چند که این واژه تعریف دقیق‌تری نیز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران این حوزه، بر این باورند که هر نوع خرید و فروش کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجدیدپذیر است. اکثراً کسب و کار در شکل خصوصی آن دیده می‌شود که بر سود یا فروش بیشتر تأکید دارد و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. اما در شکل دولتی آن، بیشتر به مشارکت تعداد زیادی از افراد جامعه اهمیت داده می‌شود. نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار ارائه کرده‌اند. در لغت‌نامه‌ی آکسفورد، کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت ترجمه شده است. در واژه‌نامه‌ی لانگ من، کسب و کار به فعالیتی اطلاق می‌شود که پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل می‌شود. با توجه به این معانی اینگونه استنباط می‌شود که کسب و کار با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه‌ی خدمات، با هدف به دست آوردن سود، مواجه است. بنابراین فراگیری اصول، مهارت‌ها و قوانین مربوط به آن، کمک قابل توجهی به ایجاد و پیشبرد کسب و کار خواهد نمود. در بخشی از کتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار می‌خوانیم: مدیریت تقاضا، به معنی مدیریت مشتریان است. تقاضاهای شرکت به دو بخش تقسیم می‌شود: تقاضای مشتریان جدید یا تقاضای مشتریان فعلی. نظریه‌ی بازاریابی سنتی، در عمل به جذب مشتریان جدید و فروش متمرکز شده است. امروزه با وجود تغییراتی که در روش‌های بازاریابی به وجود آمده، شرکت‌ها باید به مسائلی فراتر از طراحی محصولات ویژه جهت جذب و حفظ مشتریان و ایجاد روابط مشتری پایدار در معاملات با آن‌ها بیندیشند. چرا به حفظ مشتری تأکید می‌کنیم؟ در گذشته، شرکت‌های در حال رشد، با یک بازاریابی ساده به سرعت می‌توانستند در بازار پیشرفت کنند و محصولات خود را به‌ صورت فراوان در بازارهای هدف عرضه و در اختیار مشتریان قرار دهند. شرکت‌ها می‌توانستند بدون اینکه نگرانی جهت از دست رفتن مشتریان قبلی داشته باشند، مشتریان جدید را جذب کنند؛ اما شرکت‌های امروزی با واقعیت‌های جدیدی در حوزه‌ی بازاریابی روبه‌رو هستند. تغییر جمعیتی، رشد آهسته‌ی اقتصاد و پیشرفته شدن رقبا به این معنی است که مشتریان جدید، کمتر نسبت به گذشته جذب شرکت‌هایی می‌شوند که در فواصل دور هستند. بسیاری از شرکت‌ها با توجه به فضای رقابتی فشرده در بازارهای تجاری در حالت محو شدن قرار گرفته‌اند. به این ‌ترتیب، هزینه‌های جذب مشتریان جدید، پنج برابر هزینه‌ی نگهداری همان تعداد از مشتریان فعلی است. شرکت‌ها متوجه هستند که از دست دادن یک مشتری، به معنای از دست دادن تمامی جریانی است که یک مشتری می‌تواند در تمام طول عمر خود از شرکت شما خرید و از آن حمایت کند. فهرست مطالب درباره‌ی مؤلفانپیش گفتار مؤلفانمقدمهفصل اول: اصول و مبانی کسب و کارفصل دوم: مهارت‌ها و دانش اولیه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب و کارفصل سوم: قوانین کار و بیمه‌ی تأمین اجتماعیفصل چهارم: قوانین و مقررات مالیاتیفصل پنجم: قانون تجارتفصل ششم: قانون امور گمرکیفصل هفتم: قانون امور بانکیفصل هشتم: علائم تجاری و طرح‌های صنعتی و نحوه‌ی ثبت آن‌هافصل نهم: قانون تجارت الکترونیکفصل دهم: بیمه و انواع بیمه‌های بازرگانیفصل یازدهم: مفاهیم بهره وری، کارایی و اثربخشیمنابع

more_vert کتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار

ادامه مطلب

closeکتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار

کتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار نوشته‌ی حامد خرسندی نوشهری و زهرا سالاری، نکات مهمی را پیرامون کارآفرینی و اصول، مهارت و قوانین مورد نیاز برای راه‌اندازی، اداره و پیشبرد یک کسب و کار ارائه می‌دهد. با توجه به نیاز جامعه به کسب اطلاعات در زمینه‌ی ذکر شده، این اثر با زبان ساده، بیان شیوا و روان و در عین حال تخصصی، یکی از کامل‌ترین کتب مرجع دانشگاهی به شمار می‌رود و شما را از کتب مربوط به کسب و کار، کارآفرینی و قوانین مرتبط که همه یک جا در این کتاب آمده‌اند، بی‌نیاز می‌کند. با توجه به تمرکز این اثر که عمدتاً بر روی شرکت‌های کوچک و متوسط معطوف است، می‌تواند منبع مفیدی برای مدیران، کارشناسان، مشاوران و دانشجویان در حوزه‌های مختلف و خصوصاً رشته‌های مدیریت، امور مالی، حقوق و همچنین کارآفرینان و علاقه‌مندان به مطالعه و ایجاد کسب و کارهای از نوع SME (کسب و کارهای کوچک و متوسط) باشد. کسب و کار، عبارت است از یک سازمان که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو به مشتری ایجاد می‌شود. کسب و کار در اقتصاد سرمایه‌داری حکم‌ فرماست. بیشتر کسب و کارها که مالک آن‌ها بخش خصوصی هستند برای این ایجاد شده‌اند که سودساز باشند و دارایی صاحب‌شان را بیشتر کنند. کسب و کارها می‌توانند ناسودبر باشند یا مالک آن‌ها دولت باشد. از کسب و کاری که چندین فرد در دارایی آن شریک باشند با عنوان شرکت یاد برده می‌شود، هر چند که این واژه تعریف دقیق‌تری نیز دارد. پترس و پلومن، از صاحب نظران این حوزه، بر این باورند که هر نوع خرید و فروش کسب و کار نیست، بلکه کسب و کار هر نوع تبادل تکرار شونده و تجدیدپذیر است. اکثراً کسب و کار در شکل خصوصی آن دیده می‌شود که بر سود یا فروش بیشتر تأکید دارد و سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهد. اما در شکل دولتی آن، بیشتر به مشارکت تعداد زیادی از افراد جامعه اهمیت داده می‌شود. نویسندگان مختلف، تعاریف متفاوتی از کسب و کار ارائه کرده‌اند. در لغت‌نامه‌ی آکسفورد، کسب و کار به معنی خرید و فروش و تجارت ترجمه شده است. در واژه‌نامه‌ی لانگ من، کسب و کار به فعالیتی اطلاق می‌شود که پول در آوردن و تجارتی که از آن پول حاصل می‌شود. با توجه به این معانی اینگونه استنباط می‌شود که کسب و کار با خرید و فروش کالاها، تولید کالاها یا عرضه‌ی خدمات، با هدف به دست آوردن سود، مواجه است. بنابراین فراگیری اصول، مهارت‌ها و قوانین مربوط به آن، کمک قابل توجهی به ایجاد و پیشبرد کسب و کار خواهد نمود. در بخشی از کتاب مهارت‌ها و قوانین کسب و کار می‌خوانیم: مدیریت تقاضا، به معنی مدیریت مشتریان است. تقاضاهای شرکت به دو بخش تقسیم می‌شود: تقاضای مشتریان جدید یا تقاضای مشتریان فعلی. نظریه‌ی بازاریابی سنتی، در عمل به جذب مشتریان جدید و فروش متمرکز شده است. امروزه با وجود تغییراتی که در روش‌های بازاریابی به وجود آمده، شرکت‌ها باید به مسائلی فراتر از طراحی محصولات ویژه جهت جذب و حفظ مشتریان و ایجاد روابط مشتری پایدار در معاملات با آن‌ها بیندیشند. چرا به حفظ مشتری تأکید می‌کنیم؟ در گذشته، شرکت‌های در حال رشد، با یک بازاریابی ساده به سرعت می‌توانستند در بازار پیشرفت کنند و محصولات خود را به‌ صورت فراوان در بازارهای هدف عرضه و در اختیار مشتریان قرار دهند. شرکت‌ها می‌توانستند بدون اینکه نگرانی جهت از دست رفتن مشتریان قبلی داشته باشند، مشتریان جدید را جذب کنند؛ اما شرکت‌های امروزی با واقعیت‌های جدیدی در حوزه‌ی بازاریابی روبه‌رو هستند. تغییر جمعیتی، رشد آهسته‌ی اقتصاد و پیشرفته شدن رقبا به این معنی است که مشتریان جدید، کمتر نسبت به گذشته جذب شرکت‌هایی می‌شوند که در فواصل دور هستند. بسیاری از شرکت‌ها با توجه به فضای رقابتی فشرده در بازارهای تجاری در حالت محو شدن قرار گرفته‌اند. به این ‌ترتیب، هزینه‌های جذب مشتریان جدید، پنج برابر هزینه‌ی نگهداری همان تعداد از مشتریان فعلی است. شرکت‌ها متوجه هستند که از دست دادن یک مشتری، به معنای از دست دادن تمامی جریانی است که یک مشتری می‌تواند در تمام طول عمر خود از شرکت شما خرید و از آن حمایت کند. فهرست مطالبدرباره‌ی مؤلفانپیش گفتار مؤلفانمقدمهفصل اول: اصول و مبانی کسب و کارفصل دوم: مهارت‌ها و دانش اولیه‌ی مورد نیاز برای راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب و کارفصل سوم: قوانین کار و بیمه‌ی تأمین اجتماعیفصل چهارم: قوانین و مقررات مالیاتیفصل پنجم: قانون تجارتفصل ششم: قانون امور گمرکیفصل هفتم: قانون امور بانکیفصل هشتم: علائم تجاری و طرح‌های صنعتی و نحوه‌ی ثبت آن‌هافصل نهم: قانون تجارت الکترونیکفصل دهم: بیمه و انواع بیمه‌های بازرگانیفصل یازدهم: مفاهیم بهره وری، کارایی و اثربخشیمنابع

more_vert شادکامی پایدار

ادامه مطلب

closeشادکامی پایدار

شادکامی با لذت تفاوت دارد. لذت، حالتی گذراست که تحت شرایطی به وجود می‌آید و بعضاً موقتی است. اما شادکامی حالتی پایدار و تأثیرگذار است که خود منشأ حرکاتی در فرد می‌شود و از جهت همین تأثیرگذاری است که روانشناسان به این موضوع به عنوان یکی از موضوعات مهم می‌پردازند. شادکامی پایدار یک حالت روحی و روانی پایدار است که نتایج مثبتی همچون: لذت بردن از زندگی،آرامش و نگاه مثبت به زندگی را به دنبال دارد. شادکامی، افکار، رفتار، تصمیم‌گیری‌ها و روابط انسان را عمیقا تحت تاثیر قرار می‌دهد.راز بسیاری از ناکامی‌ها در زندگی میان «مشکل داشتن در زندگی» با «مشکل داشتن با زندگی» تفاوت وجود دارد. همه انسان ها در زندگی مشکل دارند، ولی انسان موفق کسی است که با زندگی اش مشکل نداشته باشد و این کار مهارت خاص خود را می طلبد. زندگی را نباید ساده انگاشت. زندگی پرستی پذیرفته نیست، ولی بی خیالی و بی برنامه بودن در زندگی نیز نتیجه خوبی نخواهد داشت. زندگی، پیچیده و پر رمز و راز است، ولی برای موفقیت در زندگی باید «مهارت زندگی کردن» را آموخت. راز بسیاری از ناکامی ها، ناکامی در مهارت های زندگی است. کسانی که مهارت زندگی کردن را ندارند، از زندگی خود نالان و ناراضی اند. تعریف شادی علمای علم روانشناسی برای این موضوع، واژه شادکامی را درنظر می‌گیرند. گاهی بعضی افراد شاد بودن را مرادف با خندان بودن درنظر می‌گیرند. خندان بودن، یکی از حالت‌های شادی محسوب می‌شود. البته خود واژه شادی هم به طور تمام و کمال نمی‌تواند مفهوم درست این موضوع را برساند. ولی واژه شادکامی یک واژه عمیق‌تر و کامل‌تر است و طیف معنایی آن از کنارهم قرار گرفتن مؤلفه‌هایی رقم می‌خورد و دارای چند جنبه است. در واقع می‌توانیم بگوییم که شادکامی یک حالت روحی- روانی پایدار است که نتیجه‌های مثبتی مانند لذت بردن از زندگی، آرامش و نگاه مثبت داشتن به زندگی را به دنبال دارد و مسلماً این حالت و این نتایج، همگی بر اعمال و افکار و تصمیم‌گیری‌های انسان تأثیر می‌گذارد. تعریف لذت شادکامی با لذت تفاوت دارد. لذت، حالتی گذراست که تحت شرایطی به وجود می‌آید و بعضاً موقتی است. اما شادکامی حالتی پایدار و تأثیرگذار است که خود منشأ حرکاتی در فرد می‌شود و از جهت همین تأثیرگذاری است که روانشناسان به این موضوع به عنوان یکی از موضوعات مهم می‌پردازند. کسی نیست که از شادی بدش بیاید یا آن را نخواهد، اما در عرصه عمل گاهی افراد قدم‌هایی را برمی‌دارند که به خیال خودشان، در مسیر شاد بودن و شاد کردن خود برداشته‌اند، ولی درواقع بیشتر و بیشتر از آن دور شده‌اند. شادکامی پایدار از عوامل مهم در موفقیت انسان است. شادکامی زمانی به دست می آید که زندگی انسان در مجموع، همراه با نشاط و خرسندی پایدار و بدون پی آمد منفی باشد. از این رو، شادی با شادکامی متفاوت است. در شادکامی، شادی و لذت آنی هم وجود دارد، ولی هر شادی را نمی توان تأمین کننده شادکامی دانست. "آرگایل" که از صاحب نظران روان شناسی مثبت گراست، در بحث شادکامی تصریح می کند که شادکامی، تنها در سایه شادی ها و لذت های آنی به دست نمی آید و نیازمند داشتن احساس رضامندی و فقدان عواطف منفی است. "داینر" نیز در بحث بهزیستی روانی بر همین مطلب تأکید می کند. شادکامی به شادی ها و لذت های آنی نیاز فوری دارد، به شرطی که پی آمد منفی نداشته باشد. آنی بودن این گونه لذت ها سبب منفی شدن آنها نیست، بلکه منفی بودن آنها به سبب پی آمدهای منفی آنان است. از این رو، در شادکامی از آن دسته شادی هایی که پی آمد منفی ندارند، استفاده می شود، هرچند لحظه ای باشند.»   بر اساس دیدگاه برخی صاحب نظران، شادکامی عبارت است از: (شادی + رضایتمندی = تنیدگی) جنبه‌های مختلف شادکامی دوجنبه می‌توان برای شادکامی درنظر گرفت. یکی جنبه‌ای که عینی دارد که بیرونی است و جنبه دیگر جنبه درونی دارد که ذهنی است. جنبه عینی و بیرونی، چیزی است که در واقعیت وجود دارد و و همه انسان‌ها با آن درگیرند. اما جنبه ذهنی و درونی، همان نگرش فرد نسبت به مسائل زندگی است و در واقع همان چیزی است که او احساس می‌کند. معمولاً در واقعیت مسائلی جریان دارد و انسان‌ها دریافت‌های متفاوتی از آنها دارند. حتی گاهی واقعیتی در دنیای بیرون وجود دارد که چند انسان از همان واقعیت، دریافت‌های حسی و بینشی متفاوتی با هم دارند. از این جهت است که به جنبه دوم جنبه ذهنی و درونی می‌گویند. چون تا وقتی در دنیای بیرون هست، یکی است ولی وقتی از مرز فهم و درک انسان عبور می‌کند و وارد درون او می‌شود، بسته به نوع نگرش و میزان درک و فهم، صورت‌های مختلفی به خود می‌گیرد. نظریه شادکامی پایدار این نظریه توسط خانم سونیا لوبومیرسکی (Sonja Lyubomirsky) مطرح شد. براساس این فرمول میزان شادکامی ما در واقع خروجی از مجموع عوامل زیر است که بخشی از آن قابل کنترل و بخش دیگر غیرقابل کنترل می باشد: - سطح پایه شادی: که جزء عوامل وضعی، ژنتیکی و ارثی محسوب می شود و غیرقابل تغییر است. همه ما با سطح مشخصی از شادی متولد شده ایم و نمی توانیم آنرا تغییر دهیم. پس افرادی هستند که ژن های شادتری دارند و بالعکس. - عوامل محیطی: شامل وضعیت تحصیلی، تأهل، جنسیت، مسکن، فرهنگ و … است. این عوامل قابل تغییر هستند اما معمولاً ایجاد تغییر در آنها دشوار، زمان بر و هزینه بر است. - عوامل ارادی و اختیاری: بخشی از شادی است که کاملاً در کنترل ماست. صرف وقت و انرژی و به نوعی سرمایه گذاری برای توسعه آن، نتایج ارزشمندی را در بر دارد. تأثیر عددی هر یک از این عوامل بر روی شادی به ترتیب ۵۰% ، ۱۰% و ۴۰% است که در نمودار زیر قابل مشاهده می‌باشد: - عوامل ارثی و تثبیتی (وضعی) 50 درصد شادکامی را تبیین می کنند. این عوامل را نمی توان تغییر داد. - عوامل محیطی و شرایطی حداکثر 10 درصد شادکامی پایدار را تبیین می کنند. با توجه به سهم اندک این عوامل هر گونه سرمایه گذاری روی آنها جهت دستیابی به شادکامی پایدار چندان مقرون به صرفه نیست. - عوامل ارادی یا اختیاری 40 درصد سهم شادکامی پایدار را تبیین می کنند. و با توجه به شرایط مورد اشاره بالا برای افزایش شادکامی و نشاط پایدار تنها می توان روی این عوامل برنامه ریزی کرد.   توصیه‌ای برای رسیدن به شادکامی پایدار انسان ها می توانند تغییرات طولانی مدتی در سطح شادکامی خود فراهم آورند. با به کارگیری فعالیت های ارادی خاص مانند تشکر کردن، تجسم کردن بهترین خود ممکن در آینده و انجام اعمال نیک، شادکامی انسان ها برای هفته ها و حتی ماه های متمادی افزایش می‌یابد. زمانی که این فعالیت ها به طور کامل و مداوم انجام می پذیرند (منظور این است که فعالیت در زمان مقرر، متنوع و متناسب با فعالیت فرد باشد)، باعث تغییر در نحوه اندیشیدن و عمل کردن انسان ها در زندگی روزانه‌شان می‌شود. شاید شگفت آور به نظر برسد، اما پیشنهاد ما این است که حفظ شادکامی ماندگار، نیازمند تجدیدنظری همه جانبه در شرایط زندگی نیست، بلکه نیازمند بازسازی همیشگی و پرزحمت رفتارها و اندیشه های روزانه است. در مجموع پژوهش های جدید نشان داده اند که مسیر دست یافتن به شادکامی از آنچه انسان ها بدان باور دارند، بسیار نزدیک‌تر است.