جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی روایت تاریخ درمطالعات فرودستان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی روایت تاریخ درمطالعات فرودستان

مقاله علمی و پژوهشی" روایت تاریخ درمطالعات فرودستان " مقاله ای است در 23 صفحه با 29 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات روایت تاریخ درمطالعات فرودستان ، پسا استعمارگری ، فرودست ، نظریات گرامشی ، نظریات فوکو و نظریات اسپیواک مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله روایت «لا تسبوا الدهر» و تأویل‌های کلامی، حکمی و عرفانی آن

ادامه مطلب

closeمقاله روایت «لا تسبوا الدهر» و تأویل‌های کلامی، حکمی و عرفانی آن

مقاله علمی و پژوهشی " روایت «لا تسبوا الدهر» و تأویل‌های کلامی، حکمی و عرفانی آن" مقاله ای است در 14 صفحه و با 41 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث دهر، روایت لا تسبوا الدهر، تأویل، دهریه، ملاصدرا پرداخته شده است چکیده مقاله روایت مشهور «لا تسبوا الدهر فان الله هو الدهر» که با تفاوت‌هایی در متن و اختلاف‌هایی در سند به پیامبر اکرم| نسبت داده شده، مورد تأویل‌های گوناگون اندیشمندان مسلمان، اعم از متکلمان، حکیمان و عارفان قرار گرفته است. دیدگاه‌های مطرح درباه این روایت را می‌توان در سه دسته کلامی، حکمی و عرفانی دسته‌بندی نمود. دیدگاه کلامی در توضیح این روایت، آن را نوعی بیان مجازی دانسته و با در تقدیر گرفتن الفاظی، آن را بدین‌گونه معنا می‌کند که خداوند گرداننده و تدبیرکننده دهر و یا خالق و فاعل حوادثی است که از روی عادت به دهر نسبت داده می‌شود. عارفان مسلمان «الدهر» را از اسمای خدا دانسته‌اند و رابطه آن را با الازل، الابد، السرمد و المانع تبیین نموده و نقش آن را در تعین بخشیدن به موجودات و حوادث عالم توضیح داده‌اند. اما ملاصدرا برای یافتن دیدگاهی جامع‌تر تلاش نموده است براساس باور به ذومراتب بودن فهم ما از متون دینی، به جمع دو نوع تأویل کلامی و عرفانی بپردازد. همچنین برخی اندیشمندان این روایت را در رد باور دهریه و عده‌ای آن را تأیید بخشی از عقاید آنان دانسته‌اند. این مقاله ضمن اشاره به سند و متن این روایت، به بررسی تأویل‌های گوناگون آن و تحلیل مبانی و نتایج آنها می‌پردازد.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله تأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " تأملی در برهان صدیقین به روایت علامه طباطبایی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 17 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  برهان، برهان صدیقین، علامه طباطبایی، برهان وجودی و مفهوم خدا پرداخته شده است چکیده مقاله برهان صدیقین ازجمله براهین فلسفی برای اثبات وجود خدا است که از زمان پیدایش آن در دامن فلسفه اسلامی، روایت‌ها و تقریرهای متعددی از آن ارائه شده است. علامه طباطبایی، فیلسوف بزرگ معاصر، ازجمله کسانی است که در آثار خود، دو گونه تقریر از این برهان ارائه می‌کند. ایشان در دو اثر بدایه الحکمه و نهایه الحکمه روایتی از این برهان ارائه می‌کند که مشابه براهین پیشینیان است؛ ولی در تعلیقه بر اسفار و اصول فلسفه و روش رئالیسم روایت ویژه‌ای از آن ارائه می‌کند که برهان ابتکاری ایشان به شمار می‌رود و بر هیچ مقدمه نظری و هیچ مبدأ تصدیقی از مبادی فلسفی مبتنی نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب آموزش مقدماتی سینما - جلد دوم

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش مقدماتی سینما - جلد دوم

درک درست سینما، نیازمند فراگیری زبان و قواعد آن است. برای شناخت دقیق و علمی سینما و درک عمیق تر فیلم ها، بیننده باید به زبان سینما مسلط باشد. تنها در صورت تسلط به این زبان است که می توان شناخت بهتری از سینما به دست آورد و با فیلم ها ارتباط درستی برقرار کرد. می توان بدون داشتن دانش سینمایی به تماشای فیلم ها نشست و از دیدن آنها لذت برد یا نبرد اما برای فهم درست آن فیلم و ارتباط نزدیک تر با آن، حتما باید با قواعد داستان گویی، روایت، فیلمبرداری، تدوین و صدا در سینما آشنا بود. هر چقدر این آشنایی عمیق تر و وسیع تر باشد، میزان این ارتباط نیز قوی تر خواهد بود. فهرست مطالبمقدمهتدوین در سینمامیزانسن در سینمابازیگری در سینمامفهوم ژانر فیلمشیوه های روایت در سینماعناصر فرم در سینمازاویه دوربینکمپوزیسیون در فیلمنقد فیلمموسیقی فیلم

more_vert مقاله علمی و پژوهشی روایت های دانش دینی اجتماعی و نسبت آن با جامعه شناسی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی روایت های دانش دینی اجتماعی و نسبت آن با جامعه شناسی

مقاله علمی و پژوهشی" روایت های دانش دینی اجتماعی و نسبت آن با جامعه شناسی " مقاله ای است در 32 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات جامعه شناسی اسلامی ، دانش دینی ، تبیین علمی ، تبیین دینی و تبیین جامعه شناختی مطرح شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب اسطوره‌شناسی

ادامه مطلب

closeکتاب اسطوره‌شناسی

کتاب اسطوره‌شناسی اثر فاروق صفی‌زاده، به تعریف اسطوره و معرفی پهلوانان و قهرمانان ایران باستان می‌پردازد. کتاب اسطوره‌شناسی به عنوان کتاب درسی کاردانی حرفه‌ای امور فرهنگی (اسطوره‌شناسی) مطابق با سرفصل دروس تعیین شده توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی رسانه تدوین شده است. اساطیر نشان دهنده‌ی فرهنگ و نحوه‌ی تفکر مردمان در دوران کهن است. زبان گویای تاریخی است از دوران‌های پیش تاریخی، سخن‌گوی بازمانده‌های گران‌بهایی است که از دل خاک‌ها بیرون کشیده می‌شود یا در دل سنگ‌ها و کوه‌ها یافت می‌گردد. اسطوره واژه‌ای ایرانی است به شکل هیستوری به معنی آگاهی و داستان است. حوادثی که در اسطوره نقل می‌شود همچون داستان واقعی تلقی می‌گردد زیرا به واقعیت‌ها برگشت داده می‌شود و همیشه منطقی را دنبال می‌کند. اسطوره گاهی به ظاهر حوادث تاریخی را روایت می‌کند، اما آن‌چه در این روایت‌ها مهم است، صحت تاریخی آن نیست، بلکه مفهومی است که شرح این داستان‌ها برای معتقدان آن‌ها در بر دارد و هم‌چنین از این جهت که دیدگاه‌های آدمی را نسبت به خویشتن و جهان و آفریدگار بیان می‌کند دارای اهمیت است. در بخشی از کتاب اسطوره‌شناسی می‌خوانیم: پس از نریمان و سام زال زر یا دستان زال در روایات ملی از میان خاندان پهلوانان سیستان پدید می‌آید. زال پسر سام است که بر اثر سپیدی موی پدر او را در شیرخوارگی از خود دور کرد و بر دامنهٔ البرز نهاد تا همان‌جا تباه شود. اما سیمرغ او را بدید و برداشت و به کنام خود برد و چون فرزندان خویش بپرورد و سرانجام چنان که در شاهنامه می‌بینیم به پدر بازگرداند. این پهلوان در شاهنامه زال زر و دستان نام دارد. بنا بر روایت شاهنامه زال از آن جهت بدو می‌گفتند که هنگام تولد موی سر و روی او چون پیران سپید بود و دستان از آن روی که پدر با او دستان و مکر کرده و او را به البرز کوه افگنده بود. فهرست مطالباسطورهگونه‌های اسطورهقهرمانان باستانپهلوانان باستان

more_vert روشهای مجلسی در نقد سند حدیث، با تکیه بر مرآة العقول

ادامه مطلب

closeروشهای مجلسی در نقد سند حدیث، با تکیه بر مرآة العقول

چکیده علامه مجلسی یکی از محدثان بزرگ امامیه است که عمر خویش را صرف صیانت و ترویج آموزه های قرآن و عترت کرده است. وی در حوزه ی فقه الحدیث، علاوه بر تلاش های بسیاری که در بحارالانوار انجام داده، در مرآةالعقول که شرح «الکافی» و ملاذالاخیار که شرح «تهذیب الاحکام» است، افزون بر شرح و توضیح روایات، به نقد و بررسی اسانید روایات می پردازد و صحت و سقم آنها را از منظر علم رجال ارزیابی می‌کند. در این نوشتار، تلاشی صورت گرفته است که با تکیه بر کتاب مرآةالعقول، روشهای مجلسی در نقد سند بیان شود. توجه به ویژگی های شخصیتی راویان، امکان نقل روایت با لحاظ طبقه ی راوی، کشف تصحیف، بررسی حالات مختلف عطف در یک سند، بررسی احتمالات موجود در مرجع ضمیر، نقد بر اساس احتمالات موجود در تشخیص راویان، نقد مستقل نسخه های مختلف از یک روایت، نقد بر اساس أسانید روایات دیگر یک راوی، ارزیابی مجموع اسانید یک روایت، نقد بر اساس جبران ضعف سند، از مهمترین این روش های مزبور، در مرآة العقول است. از آنجا که برخی از روشهای مزبور مبتنی بر آراء و دیدگاه های رجالی این عالم گرانقدر است، در موارد نیاز، به این دیدگاه‌ها اشاره شده است. علاوه بر آنچه گفته شد، بیان شیوه‌های مجلسی در جبران ضعف، سند برخی از روایات محکوم به ضعف از دیگر مباحث این نوشتار است.

more_vert کتاب خارج از ساعت اداری؛ سیال بین شعر سپید، آزاد و روایت

ادامه مطلب

closeکتاب خارج از ساعت اداری؛ سیال بین شعر سپید، آزاد و روایت

مجموعه شعر «خارج از ساعت اداری» اثر محمد توکلی جانباز مدافع حرم کتابی سیال بین شعر سپید، شعر آزاد و شعر روایت با صراحت لهجه با موضوعات مرتبط به جنگ می‌پردازد. شاعر این اثر که خود از جانبازان دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله است کتاب خود را این گونه آغاز کرده است: «تقدیم به شهیدان خیلی زنده؛ جانبازها...» توکلی در این اثر در دو فصل چیپس خاک و خون و مدادجنگی با سوژهای ملتهب روز روبرو شده است.در شعری از این اثر می خوانیم: «اگر در لباس بسیج شعر بگویممی گویند مزدور استاگر در لباس شخصی شعر بگویممی گویند لباس شخصی استمردمی که در تختخواب کتاب می خوانندشعر لخت دوست دارند...» اشعار این مجموعه عموما در ژانرهای سیاسی، اجتماعی، انقلابی و موضوعات مرتبط با جنگ است؛ اشعاری با نقدهای مستقیم، این شاعر دلیجانی که اخیرا به جهت درمان مجروحیت پنجاه درصدی اش به قم مهاجرت کرده، عبور از کلیشه‌ها، خشونت کلمات، و صراحت لهجه اش را مدیون تجربیات زیسته خود می داند.همانطور که در جایی از کتاب سروده است: «سالی چند بار بستری می شومو چند بار کمتر شعر می گویمارشاد می گوید:با کتاب های چاپ نشده ات بیمه نمی شویراستی شاعری که بجنگد به چه دردی می خورد؟شاید تقدیرهای پنجاه هزار تومانیراستی شاعری که از آمریکا نمی ترسد چرا باید از چاپ نشدن بترسد؟...» توکلی که در کارنامه ادبی خود، بیش از ۲۰ عنوان و رتبه برتر کشوری و بین المللی را دارد با چاپ کتابی سیال بین شعر سپید، شعر آزاد و شعر روایت، خود را با چالشی جدید روبرو کرده است؛ با همه این اوصاف باید دید آیا خارج از ساعت اداری مورد توجه مخاطبان شعر و منتقدان ادبی قرار می گیرد یا خیر. کتاب شعر خارج از ساعت اداری به قلم محمدتوکلی در قطع پالتویی و ۶۰ صفحه نوسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

more_vert کتاب «آموزشگاه، کات، واقعه»

ادامه مطلب

closeکتاب «آموزشگاه، کات، واقعه»

 « آموزشگاه، کات، واقعه» عنوان مجموعه داستان‌های کوتاه « رویا خدادادی» است که در۶۳ صفحه‌ و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر مایا چاپ شده و با قیمت هر جلد هفت هزار تومان در کتابفروشی‌ها عرضه شده است. این مجموعه شامل هشت داستان کوتاه با عنوان‌های «آموزشگاه،کات، واقعه»، «بند انگشتی»، «سایه»، «سیمین»، «شهرزاد»،«غریبه»، «یک روز آرایشگاه صدف» و «بازنویسی یک ماجرای ساده» است. نویسنده این کتاب با نگاهی ظریف و واقع‌گرا به زندگی روزمره با خلق تصاویر قوی ذهنی و قلمی روان می‌کوشد خواننده را با فراز و فرود داستان‌های کوتاهش همراه کند. در داستان کوتاه آموزشگاه، کات، واقعه، نویسنده روایتی از یک فعالیت معمول روزانه مثل رفتن به آموزشگاهی را نقل می‌کند که در آن تصورات یک زن چشم سبز و زیبا و مردی که در خودرویی منتظر او و درحال مکالمه تلفنی است ، نقل شده و تمامی آنچه را که در تصور ذهنی از زندگی این دونفر می‌گذرد، شرح می‌دهد. در قطعه داستان کوتاه بند انگشتی نویسنده نگاهی کاملا زنانه را بر روایت داستان حاکم کرده و مطلع این داستان مقایسه‌ای از خود به عنوان یک زن با سفید برفی انجام داده است. در ادامه به عادات کسالت‌باری که در ظاهر دنیای کنونی و روزمرگی نصیب طیف زیادی از آدم‌ها شده اشاره دارد و به طور متناوب در بدنه داستان شمایی از روایت سفید برفی رامطرح کرده و آینه‌ای از خود را نشان می‌دهد برای مثال در قسمتی از این داستان آورده است: من نمی‌دانم چه کسی هستم.هروقت به خودم در آینه نگاه می‌کنم نمی‌توانم با فرد مقابل ارتباطی بگیرم، به نظرم خیلی شبیه به دیگرانم ابروهای مرتب شده مطابق مد ، بینی عمل کرده و لب‌های پروتز و رز پررنگ ...اما، دغدغه‌هایم هم شبیه به دیگران شده و چیز جالبی در جزیره خودم ندارم. در بخش دیگری از این داستان روایت بند انگشنی فسقلی بیان شده و نویسنده عنوان می‌کند: یک زمان‌هایی همه چیز تغییر می‌کندو من هم این تغییر را با ورود بند انگشتی به زندگیم و اتاقم حس کردم یک روز که می‌خواستم شمعدانی‌ها را آب دهم دیدمش ... نویسنده با روایت نمونه‌های داستانی تخلیلی کوشیده نقش تخیل خلاق در زندگی و پرهیز از روزمرگی را گوشزد کند .او معتقد است تجارب هیجانی است که از زندگی در کتابچه بودن‌ها باقی‌ می‌ماند و همانطور که قهرمانان داستانی شبی پرستاره از لابه‌لای کتاب‌ها بیرون آمده و زندگی و رویاهاشان را شکل داده‌اند ما نیز باید دل به دریای زندگی بزنیم و تجربه کنیم و بدون آن یک جای کار می‌لنگد. در داستان دیگری از این مجموعه با عنوان سیمین، روایت یک زن محوریت داستان است که ۲ سال بعد از فوت همسرش با شوهر خواهر متوفی عقد موقت می‌کند و خواهر شوهر او را کتک مفصلی می‌زند، نویسنده در بخش زیادی از روایت داستان تاکیدش را بر چگونگی ارایه روایی گذاشته و در استفاده از شخصیت‌های کارتونی اغراق کرده است. شاید بتوان گفت این داستان برشی از واقعیت‌هایی است که امروز در گوشه‌و کنار زندگی مدرن کم نیست و خواندن این داستان می‌تواند تابلویی از نگاه نویسنده به این مسایل را نشان دهد. بازنویسی یک ماجرای ساده عنوان دیگری از داستان‌های این مجموعه ایت که با قلمی روان و صریح به تحریر درآمده است. در روایت این داستان نویسنده خود را شخص سومی پیش سه نقش داستانی‌اش به حساب آورده که ناظر ماجرا است و آن را برای مخاطب تعریف می‌کند و داستان خرید یک پیراهن زنانه برای میهمانی در یک بوتیک است و انتهای ماجرا واقعیت تلخی را در قاب می‌گیرد که خیانت در زندگی مشترک نام دارد.

more_vert مقاله بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئین‌برن

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئین‌برن

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئین‌برن" مقاله ای است در 20 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  مسئله شر، دادباوری (تئودیسه)، دفاعیه، خیرهای برتر، نور پرداخته شده است چکیده مقاله سهروردی و سوئین‌برن در دو سنت فلسفی متفاوت به تأمل دربارۀ مسئله ‌شر پرداخته‌اند. راه‌حل‌های سهروردی در حل مسئله شررا می‌توان ذیل چهار‌نظریه ارائه کرد؛ نظریه عدمی دانستن شر، نظریه ملازمه شر و خیرهای برتر، نظریه ملازمه شروکمال و نظریه شر و اختیارآدمی. ‌‌سوئین‌برن در قبال شرور اخلاقی و طبیعی با توسل به دفاعیه و دادباوری (تئودیسه) دو راه‌حل اصلی‌ارائه می‌دهد: 1. دفاع مبتنی ‌بر اختیار 2. دفاع مبتنی ‌بر دادباوری و خیرهای برتر ‌به سه روایت: الف) روایت زیبایی‌شناسانه از وقوع شرور ب) روایت حصول خیرهای اخلاقی از وقوع شرور ج) ‌برهان مبتنی بر کسب معرفت. این نوشتار در تلاش است با روش استنادی و تحلیل محتوا علاوه بر ارائه طرحی منسجم از آرا دو فیلسوف درحل مسئله شر به بررسی تطبیقی هستی‌شناسی مسئله شر از نگاه این‌دو اندیشمند پرداخته و از همین‌رو ضمن تحلیل نقادانه نقاط اشتراک و افتراق تئوریک میان دیدگاه دو فیلسوف نهایتاً به دیدگاه کاملتر دست‌یافته است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب جهان از قصه‌ها سرشته شده است

ادامه مطلب

closeکتاب جهان از قصه‌ها سرشته شده است

کتاب جهان از قصه‌ها سرشته شده است اثر مسیحا برزگر، حاوی قصه‌هایی گوناگون است و مانند کتاب قصه‌ی هزار و یک ‌شب، گرچه قصه‌هایش با هم متفاوت‌اند، اما در یک نقطه به هم مربوط می‌شوند: دلِ شهرزاد قصه‌گو. مسئله، قصه‌ها نیستند، بلکه ربط ما به این قصه‌هاست. زبان یا سخن، خاصیتی روایی دارد. روایت، حکایت است، قصه است. به تعبیرِ لودویک ویتگنشتاین، ما جهان را از خلال زبان‌مان می‌بینیم. ما جهان را در زبان‌مان «روایت» می‌کنیم. یعنی، ما جهان را قصه می‌کنیم و قصه‌ها را زندگی می‌کنیم. با وجود این، حرف و صوت و گفت، پاره‌های با معنای قصه‌ی زندگی مایند. بی‌تردید، جهان با تمامی تضادها، سایه روشن‌ها و تلخ و شیرین‌های حوادثش، به کتابِ قصه می‌ماند. جهانی که ما آن را به مثابه‌ی واقعیت تلقی می‌کنیم، از همین قصه‌ها سرشته شده است. قصه‌ای که مدام نقل می‌شود، «من» است که جدا تلقی می‌شود و خود این «من» از قصه‌هایی تشکیل شده است که با آن‌ها همذات‌پنداری می‌کند. قصه‌های گوناگون، پایان‌های گوناگون دارند. مکافات یا کارما چیزی نیست که این «من» با آن مواجه می‌شود، بلکه چیزی‌ست که این «من» آن می‌شود. بنابراین، «من» کارما می‌شود. هنگامی که ما به نقش خود در این قصه‌ها عادت می‌کنیم، گرایشات ما شکل می‌گیرند و ما خود را می‌بندیم، بی‌آنکه طنابی در کار باشد. اگر «من» از قصه‌ها سرشته شده است، بنابراین، مرگ «من» به چه معناست؟ اگر جهان از قصه‌ها سرشته شده است، تُهیتِ آن‌ها از ذاتی مستقل از ذات حق به چه معناست؟ زیر این قصه‌ها چه چیزی پنهان است و چرا قصه‌ها نقل می‌شوند؟ فخرالدین عراقی در لمعه‌ی هفدهم از لمعات خویش می‌گوید که قصه‌ها گفته می‌شوند تا شنیده شوند و انگیزه برای شنیدنِ این قصه‌ها، عشق است.فهرست مطالب مقدمهما در قصه‌های خود زندگی می‌کنیمسرشت داستانی زندگیقصه‌های بزرگ

more_vert کتاب روایت شطح

ادامه مطلب

closeکتاب روایت شطح

احمد عزیزی در کتاب روایت شطح (شطح جدید)، آرای فلسفی و عقاید عرفا را با بیانی شطح‎ گونه آورده است‎. متن این کتاب در برخی قسمت‎ها بسیار ادبی‎، گاهی بسیار کنایه‎ آمیز و گاهی جدی است. در بخشی از کتاب روایت شطح می‌خوانیم: من حاضرم ساعت‌ها درباره این حقیقت با سایه‌ها صحبت کنم. جهان را مى‌شود در یک دسته گل سرخ به آغوش گرفت. مى‌شود روى پوست درختى دست کشید و ابدیت را مکاشفه کرد. مى‌توان بر شانه‌هاى شفع بالا رفت، از میان شاخه‌هاى متبرکِ وتر به باغ باران خورده سپیده دم عروج کرد. مثل کبوترى بر بال آگاهى نشست و مثل نیلوفرى در آب‌هاىِ جهان پرواز کرد. چه کسى مى‌گوید جذر و مدِّ گیاهان اتفاقى است؟ نمى‌توان به اعماق سنگ‌ها سفر کرد؟ این معرفت پوپرى است که براى همه چیز یک دیکشنرى زیر بغل دارد. دیکشنرى مجهولى که معادل هر کلمه‌اش یک علامت تعجب فلسفى و زیر هر صفحه‌اش، آهنگِ هیچى ملایم به گوش مى‌رسد. معرفت پوپرى، معرفتِ بى‌معرفتى است. یعنى ما منتظر هیچ ابدیّت و معطل هیچ ایستگاه تاریخى عظیمى نباشیم و این معرفت انکار و انکارِ معرفت است. معرفت مثل مخمل نوازش بدست مى‌آید. معرفت سینه جوشان سماور است با سینى چاى تبسم. معرفت، حسى است که با مشاهده یک شاخه شکوفه در ما آتش مى‌گیرد و ما را از پوتین‌هاى خیسمان به کوچه‌هاى بارانى و مه آلودِ کودکى مى‌برد. جهان مثل آفتابگردانى خندان در آینه خورشیدىِ خداوند، لبخند مى‌زند و سنجاقک‌ها و فرشتگان و پیچک‌ها با یکدیگر دم گرفته‌اند و ترانه توحید مى‌خوانند. من بر خلاف پوپر با قاطعیت مى‌گویم که هستم و با تمام وجود به عشق تعلق دارم. من حتى یک قدم جلوتر مى‌گذارم تا به خداوند برسم و فریاد بزنم همین الآن نسیم نَفَس نازکِ دوست از چَمنِ سبز سجاده‌ها مى‌آید. پس دم به دم برگ‌هاى داودى درود بفرستیم و کنار شاخه گل محمدى به پروردگار زیبا و مهربان خویش خیره شویم که براى ما خورشید را افروخته است. اما شما در سوراخ‌هاى سیاه استدلال خزیده‌اید و با نیزه‌هاى زهرآلود منطق مدرنتان ما را به میان طبالان میان تهى تمدن، سیرکداران بت‌ها و بندبازان شعبده ماشینى فرا مى‌خوانید. به زیر پروژکتورهاىِ قوى استدلال که با برق چرت بادیه‌نشینان و علم زدگان کار مى‌کند در محاصره آدم‌هاى آهنین! ما را به بحث پیرامون شبنم و عشق و لایحه قانونى حیات آبزیان فرا مى‌خوانید. شاید اولین باریست که من دارم شوخى شوخى همه چیز را جدى مى‌گیرم و براى آدرس مشخص نامه مى‌نویسم، زیرا اغلب نامه‌هاى من بى‌مقصد و بیشتر کبوترانِ مطلبم، بى پشت‌بام‌اند.

more_vert کتاب "روایت انقلاب و انفجار" ناگفته‌هایی از وقایع تاریخی کشور

ادامه مطلب

closeکتاب "روایت انقلاب و انفجار" ناگفته‌هایی از وقایع تاریخی کشور

کتاب "روایت انقلاب و انفجار" نهفته‌ها و نگفته‌هایی از تاریخ پرفراز و نشیب استقرار نظام جمهوری اسلامی روایت می‌کند تا جورچین تاریخ کشور را کامل کرده باشد، کتابی که راوی آن بازمانده‌ای از واقعه هفت تیر است. دسته صندلی در بازویم فرو رفته بود، هیچ راه گریزی نبود و از چپ، راست و بالا تحت فشار بودم. هم عرق کرده بودم و هم فرقم شکافته بود و غرق خون شده بودم خواستم به خودم تکانی بدهم که متوجه شدم راه تکان خوردن وجود ندارد. فقط یک جای امیدواری که وجود داشت، این بود که جلوی دهانم کمی خالی بود، چون به رو افتاده بودم. در آن لحظات مرتب خس خس می کردم و با هر بار نفس کشیدن، مرگ را جلوی چشم خودم می دیدم. واقعا باید گفت: "لایدرک و لایوصف" تا در آن شرایط قرار نگیرید، درک نمی کنید. یواش یواش صداهایی از اطراف شنیدم یکی می گفت "انا لله و انا الیه راجعون" دیگری می گفت: خدایا ما رفتیم امام را نگه دار و من هم شهادتین و ترتیبات میت را می خواندم. در عین حال نگران آیت الله بهشتی بودم و نمی دانستم چه خواهد شد. می گفتم خدایا من دیگر رفتم، چون به قدری آوار داشت فشار می آورد که فکر می کردم به زودی بدنم متلاشی خواهد شد. آهن در سینه ام فرو رفته بود، دنده هایم شکسته بود، فرقم شکافته شده بود و پرده گوشم هم پاره شده بود. گذشت و گذشت، نمی دانم چه مدتی شد، یک دفعه احساس کردم از بالا صداهای نامفهومی می آید. حس کردم برای خاکبرداری آمده اند و چون از سمت حیاط می آمدند، با خودم گفتم تا نیروهای امدادی به من برسد، خیلی طول می کشد. من واقعا امیدی به دوباره برگشتن نداشتم. در هر صورت معلوم شد که دارند خاکبرداری می کنند، آن زمان برق رفته بود و امکانات نبود و با نور ماشین و وسایل ابتدایی کار می کردند. البته ممکن بود همان وسایل، افراد را از بین ببرد به طور مثال می گفتند که به سر شهید محمد منتظری کلنگ زده بودند و فرقش شکافته شده بود. همچنین بستگی به موقعیت زیر آوار هم داشت و اینکه ترکش یا آتش، به کدام نقطه از بدن خورده باشد، یا شیئی آهنی اصابت کرده باشد، یا افراد خفه شده باشند. بعضی ها بدون اینکه مورد اصابت چیزی قرار گرفته باشند، خفه شده بودند من هم در حال خفگی به سر می بردم و به سختی و بدبختی نفس می کشیدم. وقتی از زیر آوار بیرون آمدم بدنم غرق خون شده بود مرا روی دست گرفتند و شش هفت نفری بردند با چشمان خونین به صحنه نگاه کردم که تلی از خاک و پودر شده بود با خود گفتم خدایا بقیه در چه حالی هستند و آیت الله بهشتی چطور است؟ مرا به سمت حیاط کشاندند و دیدم دو ردیف پلیس ایستاده اند که افراد متفرقه وارد صحنه انفجار نشوند. ادامه واقعه هفت تیر و انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری را از زبان مرتضی فضلعلی بازمانده این حادثه در کتاب "روایت انقلاب و انفجار" بخوانید. مرتضی فضلعلی دوستدار راستین امام و انقلاب از جمله نمایندگان مجلس، عضو حزب جمهوری اسلامی و جانباز واقعه هفت تیر ۱۳۶۰ است که با چهار دهه حضور مستمر در عرصه های آموزش و پرورش، مبارزه با رژیم پهلوی فعالیت در انجمن های اسلامی و قانون گذاری دستاوردهای ارزشمندی را برای نظام جمهوری اسلامی به ارمغان آورده است. وی در سال ۱۳۲۸ در یک خانواده مذهبی در سرکان همدان متولد شد. کتاب "روایت انقلاب و انفجار" حاصل مصاحبه تاریخ شفاهی محمد حسین یزدانی راد با این جانباز است که امسال به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور منتشر شد.

more_vert کتاب راهنمای داستان گویی برای رهبران: تسلط بر هنر و اصول روایت تجاری

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای داستان گویی برای رهبران: تسلط بر هنر و اصول روایت تجاری

کتاب راهنمای داستان گویی برای رهبران: تسلط بر هنر و اصول روایت تجاری نوشته‌ی استفان دنینگ تلاش می‌کند تا درباره‌ی دو هنر رهبری و داستان‌گویی برای شما بگوید و از دل تقابل این دو هنر راهکارهایی کاربردی در جهت بهبود راه و روش شما در زمینه‌ی رهبری و مدیریت ارائه می‌کند. استیون دنینگ (Stephen Denning) در کتاب خود ایده‌ی ساده‌ای ارائه می‌کند که در صورت پیاده شدن آن، شما می‌توانید به عنوان رهبر دست‌آوردهای بزرگی داشته باشید. کتاب راهنمای داستان‌گویی برای رهبران (The Leader's Guide to Storytelling) آموزش می‌دهد که چگونه با استفاده از داستان‌گویی می‌توان با سخت‌ترین و بزرگترین مشکلات پیش روی رهبران در دنیای کسب و کار امروزی مبارزه کرد. در بخشی از کتاب راهنمای داستان‌گویی برای رهبران می‌خوانیم: مشخص است که دلیلی نداشت داستان‌گویانی که من ملاقات کردم نسبت به مدیران از شرایط راضی‌تر باشند. بسیاری از آن‌ها به نوعی درگیر دنیای سازمانی شده بودند. برای خیلی از آن‌ها داستان‌گویی یک نوع تفریح پاره‌وقت محسوب می‌شد زیرا درآمد کافی برای تأمین معاش‌شان را نداشت: آن‌ها برای تأمین خود کار دیگری داشتند. کسانی هم که به صورت تمام‌وقت در داستان‌گویی مشغول بودند به جهان تجارت و سازمان‌ها پرتاب شده بودند؛ اما داستان‌گویان این دو جهان را از هم تفکیک می‌کردند. آن‌ها نیز مانند همه با قضیه مدیریت دستوری در سازمان‌ها مشکل داشتند اما نمی‌دانستند چگونه باید وضع را تغییر دهند. آن‌ها زندگی دوگانه‌ای داشتند. صبح‌ها با نیم­کره چپ کار می‌کردند و شب نیز با نیم‌کره راست قصه می‌گفتند. مسئله تنها پیدا کردن راهی برای آمیختن داستان‌گویی با محیط کار نبود. اصلاً مشخص نبود می‌خواستند این قضیه اتفاق بیفتد یا خیر. همان‌طور که مدیران دوست نداشتند دنیای مدیریت و عقلانیت را آلوده روایت‌های حسی کنند، راویان نیز از اینکه داستان‌گویی را وارد دنیای تجارت کنند بر حذر بودند؛ بهتر بود آن را پاک و خالص می‌گذاشتند تا چنین ریسکی را قبول کنند. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: نقش داستان در سازمان‌هابخش اول: گفتن داستان مناسببخش دوم: شیوه صحیح داستان‌گوییفصل دوم: هشت الگوی رواییبخش سوم: تحریک دیگران به عملبخش چهارم: اعتماد به خود را ایجاد کنیدبخش پنجم: ایجاد اعتماد به شرکتتانبخش ششم: ارزش‌های خود را انتقال دهیدبخش هفتم مجاب کردن افراد به انجام کار گروهیبخش هشتم: به اشتراک‌گذاری دانشبخش نهم: هدایت گیاه وحشیبخش دهم: تصورات خود را بسازید و آن را به اشتراک بگذاریدبخش یازدهم: حل کردن پارادوکسِ خلاقیت بخش دوازدهم: شکل متفاوتی از رهبری

more_vert کتاب «خاک زوهر» و وطنی که هتل نیست

ادامه مطلب

closeکتاب «خاک زوهر» و وطنی که هتل نیست

- «خاک زوهر» روایت آدم‌هایی است که در جهان واقعی وجود دارند و کنش‌گرند اما آن‌قدر به حاشیه رانده شده‌اند که حتی به‌سختی می‌توانند خودشان را در داستان‌ها پیدا کنند. «خاک زوهر یا وقت چیدن گیس ها» اولین رمان «نرگس مساوات» است؛ کتابی که «نشر ثالث» امسال آن را به انتشار رسانده است. خاک زوهر داستان رفتن یا ماندن است؛ آن هم در زمانه‌ای که بروی یا بمانی باید تاوان بدهی. در خانه‌ات سرزمینت هوا کم می آوری و در غربت تو تا ابد غریبه‌ای. نرگس مساوات در رمان خاک زوهر با روایتی موجز به واگویی داستان دختری می پردازد که امیدهایش برای ماندن و ساختن را فروریخته می‌بیند و در کشمکشی ذهنی برای دل کندن رفتن به مرور آنچه بر او گذشته است می‌پردازد. قهرمان خاک زوهر نمایندۀ نسلی است که زندگی‌اش در تقلا برای یافتن خانه‌ای و کنج آرامشی گذشت. «لاله دهقان‌پور» منتقد ادبی درباره این اثر و در نقد آن چنین نگاشته است: بعد از پس گرفتن حلب از داعش، سوری‌ها بر دیوار ویرانه‌های به‌جا مانده در این شهر نوشتند «وطن هتل نیست که هروقت خدماتش خوب نبود، ترکش کنیم. ما این‌جا خواهیم ماند.» و این جملات تکان‌دهنده و تأثیرگذار، یاری‌دهنده‌ی مردم دیگر کشورهای بحران‌زده‌ی جهان شد تا هربار که به دلایلِ مختلفِ سیاسی، فردی و اجتماعی از امید و انرژی تهی می‌شوند، تجدید قوا کنند و ماندن را به رفتن ترجیح دهند. اما گاهی اوقات، هرچقدر هم که به خاک و خانه وفادار باشی، دست‌هایی مرئی یا نامرئی تو را فراری می‌دهند و مفهوم خانه در ذهنت می‌میرد یا در سرزمینی دیگر بازتعریف می‌شود. به قول پگاه، شخصیت اصلی کتاب خاک‌زوهر، «به زور که نمی‌شود مهمان ناخوانده بود، آن هم توی خانه‌ی خودت.» خاک‌زوهر، اولین داستان بلند نرگس مساوات، روایت‌گر بخش‌هایی از زندگی زن جوانی به نام پگاه است؛ زنی که مانندش را در داستان‌های ایرانی کم می‌بینیم. به همین دلیل می‌توان گفت که یکی از نقاط قوت این داستان بلند، پرداخت درست و غیرکلیشه‌ای شخصیت محوری‌ است. از جمله ویژگی‌های این شخصیت می‌توان به نحوه‌ی مواجهه‌اش با اتفاق تلخی مثل بی‌وفایی یار، اشاره کرد. پگاه در چنین موقعیتی، واکنشی هیجانی و انتقام‌جویانه از خود نشان نمی‌دهد و شخصیت مستقل، باتجربه و خودآگاهش به یاری او می‌آید تا بدون القای حس قربانی شدن، چالش‌های عاطفی را پشت‌سر بگذارد. پگاه می‌داند کجا ایستاده است و چه می‌خواهد اما جهان‌بینی متفاوت او عاملی می‌شود برای جدایی‌اش از جامعه‌ای که او را پس می‌زند. نویسنده با خلق چنین شخصیتی، در واقع بخش مهمی از دغدغه‌های زن روشنفکر ایرانی معاصر را بازتاب می‌دهد و حس‌آمیزی قوی داستان، هم‌ذات‌پنداری خوانندگان بسیاری را با پگاه، برمی‌انگیزد. خاک زوهر روایت آدم‌هایی است که در جهان واقعی وجود دارند و کنش‌گرند اما آن‌قدر به حاشیه رانده شده‌اند که حتی به‌سختی می‌توانند خودشان را در داستان‌ها پیدا کنند. از این جهت، داستان بلند خاک‌زوهر، قابلیت تبدیل شدن به سندی اجتماعی را دارد تا نسل‌های بعد با مطالعه‌ی آن بفهمند که زمانی در ایران، بسیاری از انسان‌های خوش‌فکر و باکفایت فقط به‌دلیل انتخاب سبک زندگی متفاوت، مجبور به ترک دیار شدند. تسلط نویسنده بر عناصر داستانی،‌ موجب پرداختن به درون‌مایه‌ی مهاجرت، در بستری شده که خورند آن است. زبان پاکیزه و خوش‌خوان، ایجاد لحن مناسب شخصیت‌ها، دیالوگ‌هایی که در خدمت داستان‌اند و گذارهای به‌جا و دقیق علاوه بر محتوا، ساختار داستان را جذاب و منسجم کرده‌اند. به‌عنوان مثال، زمان برای روایت داستان، هوشمندانه و کاربردی انتخاب شده است. راوی اول‌شخص، با ترکیبی از تک‌گویی‌های درونی و بیرونی داستان را در زمان حال روایت می‌کند تا خواننده همراه او اتفاقات عینی‌ای را که روحش را آشفته می‌کنند، تجربه کند. از سویی دیگر در خلال روایت، با نقب‌هایی به گذشته، اطلاعاتی درباره‌ی خلقیات، باورها، تجربیات و سبک زندگی‌اش می‌دهد. در این گذارها است که خواننده چرایی خستگی و رخوت امروز پگاه را درک می‌کند و شخصیت‌پردازی او کامل می‌شود. روایت در زمان حال باعث تقویت معاصر بودن خاک‌زوهر می‌شود. خرده‌روایت‌های خاک‌زوهر لازم‌اند اما کافی نیستند. بسط ندادن ماجراها و مختصر بودنشان، داستان را کمی به خاطره‌گویی نزدیک کرده است. در پایان‌بندی داستان، پگاه تصمیم به مهاجرت می‌گیرد، برای باورپذیر شدن چنین انتخابی نیاز کاشتن بذرهایی در طول روایت هستیم اما راوی در طول داستان، تمایلی به ترک وطن و تغییر زندگی فعلی‌اش نشان نمی‌دهد و به همین دلیل پایان‌بندی شتاب‌زده و ناگهانی به نظر می‌آید. تنهایی پگاه «با صدهزار و بی‌صدهزار مردم»، واضح است و تأثیر روابط نابسامان خانوادگی و بحران‌های اجتماعی بر شخصیت او به‌خوبی در داستان گنجانده شده است. اما راوی به پیشینه‌هایی‌ که منجر به ترک خانه می‌شوند، نمی‌پردازد. به بیانی دیگر، مهاجرت شخصیتی مثل پگاه کاملاً قابل درک است اما منطقی نیست که این هجرت تحمیل‌شده، در این حد ناگهانی اتفاق بیافتد. وسعت و عمق بیشتر خرده‌ماجراها، می‌توانست این داستان بلند را به رمانی درخشان تبدیل کند اما با این وجود همین حالا هم آن‌قدر خوش‌خوان و سرشار از احساسات ملموس است که می‌توانیم در یک نشست آن را بخوانیم‌ و تا رسیدن به آخرین صفحه، رهایش نکنیم؛ همین حالا هم می‌شود با جان و دل درک کرد چرا وقتی وطن هتل نیست و نباید باشد، بعضی آن را نذر می‌کنند تا آرام بگیرند.

more_vert کتاب زن و مسائل قضایی و سیاسی

ادامه مطلب

closeکتاب زن و مسائل قضایی و سیاسی

کتاب زن و مسائل قضایی و سیاسی، شامل پنج جلسه سخنرانی استاد شهید مطهرى است، که به زن و چهار مسئله شهادت، قضاوت، افتاء و سیاست پرداخته و به سؤالاتى که معمولا در این موضوعات مطرح است پاسخ داده شده است. مبحث امروز ما از مباحثى است که مربوط به زن است ولى نه در مسائل خانوادگى؛ مربوط به حقوق خانوادگى نیست بلکه مربوط به امور اجتماعى است. به طور کلى بعضى از مباحث ما مربوط به مسائل قضایى است و بعضى دیگر مسائل سیاسى. در مسائل قضایى دو مطلب است که از نظر زن و مرد باید مورد توجه قرار بگیرد: یکى موضوع شهادت زن است، که شهادت زن از نظر اسلام با شهادت مرد در سه جهت فرق مى‌کند. دیگر در موضوع خود قضاوت است که لااقل در فقه شیعه زن نمى‌تواند قاضى شود ولى مذاهب دیگر فقهى اسلامى، بعضى با شیعه موافق هستند و بعضى دیگر نه. مثلا فقه شافعى نظیر فقه شیعه نظر مى‌دهد و مى‌گوید زن نمى‌تواند قاضى باشد ولى فقه حنفى این جور نیست. عقیده ابوحنیفه این است که زن مى‌تواند قاضى شود، البته آن هم در حدودى که شهادتش مقبول است، که آن را بعد باید توضیح دهیم. بعضى دیگر از فقه‌هاى اهل تسنن بوده‌اند [که نظرى متفاوت داشته‌اند.] محمد‌بن جُریر طبرى معروف که به تاریخ معروف است ولى او، هم مورخ است و هم مفسر و قبل از همه این‌ها فقیهی‌است، از فقه‌هاى بسیار بزرگ اهل تسنن که انحصار مذهب فقهى به این چهار مذهب سبب شد که تقریبا از ردیف ائمه اهل تسنن خارج شود. در فقه طبرى زن مى‌تواند قاضى باشد مطلقا، هیچ اختصاص و تخصیصى هم ندارد. مباحث کتاب زن و مسائل قضایی و سیاسی، همچون سایر آثار آن اسلام شناس شهید از بیانى روشن و روان و محتوایى متقن و غنى برخوردار است و تا حدى بُعد فقهى شخصیت علمى آن به تعبیر امام خمینى (ره) متفکر و فیلسوف و فقیه عالى مقام را نشان مى‌دهد. فهرست مطالبمقدمهبخش اول: زن و شهادتشهادت زنچرا دو زن به جاى یک مرد؟فرضیه اول: نقص عقل زنفرضیه دوم: تقوا و عدالت زن نصف مرد استفرضیه سوم: به حفظ و ضبط ارتباط داردیک احتمالمواردى که شهادت زن قبول نیستمواردى که شهادت زن و مرد با هم قبول استمواردى که شهادت زن به تنهایى کافى استعلت این تفاوتیک روایتبررسى جمله نهج‌البلاغهآیا عقل زن از عقل مرد کمتر است؟استعداد ابتکار و ابداع در زن و مردزن خادم نوع استسخن امیرالمؤمنین علیه‌السلامبخش دوم: زن و قضاوت و افتاءزن و قضاوتدو حدیث صحیح مورد استنادالغاء خصوصیتیک روایت مرسلهروایت منقول از شیخ صدوقدو روایت دیگرزن و افتاءپرسش و پاسخبخش سوم: زن و سیاستزن و کار خارج خانهکار اجتماعىکار دولتىزن و ولایت خاصهزن و ولایت عامهزن و سیاست در دنیاى امروزدو عامل توانستن و خواستندلایل موافقین دخالت زن در سیاست1. بیعت زنان با پیامبر صلى‌الله‌علیه‌و‌آله2. بیعت با على علیه‌السلام3. داستان ملکه سبادو دلیل دیگرپرسش و پاسخحکم اقتضائى و حکم انشائىدلایل منع شرعىدلیل اول: آیه سوره نساءدلیل دوم: سیرهمثال به ریش تراشىدلیل سوم: حدیث منسوب به پیامبر صلى‌الله‌علیه‌و‌آلهدلیل چهارم: آیه سوره احزابدلیل پنجم: حدیث امام باقر علیه‌السلامدو حدیث دیگراستدلال به جمله‌اى از نهج‌البلاغهماهیت رأى دادنپرسش و پاسخدو نظریه درباره ماهیت رأى دادننظر مختارتفکیک «سیاست» از «حکومت»چند پرسش و پاسخفهرست‌هافهرست آیات قرآن کریمفهرست احادیثفهرست اسامى اشخاصفهرست اسامى کتب، مقالات و نشریات

more_vert کتاب سینما: کنش اجتماعی

ادامه مطلب

closeکتاب سینما: کنش اجتماعی

کتاب سینما: کنش اجتماعی نوشته‌ی گریم ترنر، سینما را همچون عملی اجتماعی به دانشجویان معرفی می‌کند. از آنجا که این کتاب به نظریه فیلم از منظر مطالعات فرهنگی می‌نگرد، شیوه بررسی آن بسیار متفاوت از اکثر کتاب‌هایی است که به این موضوع می‌پردازند. ویراست سوم کتاب سینما: کنش اجتماعی (Film As Social Practice)، پاسخی به تغییر معنادار نقش صنعت فیلمسازی، درون بازار رسانه‌ و پیشرفت محسوس نظریه فیلم و فرهنگ از زمان چاپ دوم کتاب است. یکی از اهداف چاپ نخست معرفی نظریه‌ای درباره سینما بود که فیلم را یکی از اشکال بازنمایی و فعالیت‌های اجتماعی فرهنگ عامه به حساب می‌آورد. گریم ترنر (Graeme Turner) در این کتاب، سینما را به‌ منزله سرگرمی، روایت و رخدادی فرهنگی در مطالعه آورده است. هدف این کتاب آن است که سینما را همچون عملی اجتماعی توصیف کند که تولید، مصرف، لذت‌ها و معناهای آن منحصر به رویکرد مطالعه‌ی فرهنگی است. لذتی که سینما پدید می‌آورد در واقع ممکن است با لذت برآمده از ادبیات یا هنرهای زیبا کاملأ فرق داشته باشد. با این حال، این لذت نیز از قوه‌ی فهم ما ناشی می‌شود. سینما عملی اجتماعی برای سازندگان و مخطبانش است. در روایت‌ها و معناهای فیلم می‌توان شیوه‌هایی را دریافت که فرهنگ ما از آن طریق به خود معنا می‌بخشد. نگاه به سینما در سرتاسر صفحات این کتاب این گونه است. در بخشی از کتاب سینما: کنش اجتماعی می‌خوانیم: نظریه فیلم به روانکاوی توجهی ویژه نشان داده است. البته رویا شدیدا مورد توجه روانکاوی بوده و قیاس فیلم با رویا، بررسی عملکرد ناخودآگاه را برای محققان اجتناب‌ ناپذیر کرده است. طبیعت خصلت جادویی فیلم - فروریختن مرزهای واقعیت - محرک دیگری برای روانکاوی بوده است. اگر فروید باور دارد که شکاف میان واقعیت و خیال (چیزی که می‌بینیم و چیزی که برای خودمان تصور می‌کنیم)، محل میل است، پس فیلم بر فراز این شکاف ایستاده است. اکثر پاسخ‌ها به این مسائل باعث شده تا مجموعه نظریاتی درباره فرایندهای هم‌ذات‌ پنداری مخاطب با چیزی که بر پرده می‌بیند، پدید بیاید. این فرایندها را با شیوه‌های هویت‌یابی تک‌تک مخاطبان در جامعه مقایسه کرده‌اند. نظریه روان‌شناختی بر اهمیت «نگاه» خیره‌ مخاطب تاکید می‌کند. اینکه این نظریه مخاطب را «تماشاگر» قلمداد می‌کند، بازتابی از این امر است. قدرت نگاه مخاطب در نظریه‌ فرویدی و پسافرویدی از آن حیث اهمیت دارد که بخشی از هویت فردی و ارتباط انسان با محیط پیرامون اوست. بنابراین مخاطبان هم «نگاه» می‌کنند و هم «تماشا» می‌کنند. مخاطبان از فیلم «جدا» هستند زیرا فیلم بازنمایی اعمالی است که در خدمت مخاطبان است اما به گونه‌ای که انگار مخاطبان آنجا حضور ندارند. به هر حال، مخاطبان در مقام عامل درک فیلم و در مقام مشاهده‌گرانی که می‌بینند ولی دیده نمی‌شوند، در موضعی هستند که از قدرت چشمگیری برخوردار است. نظریه فروید این موقعیت را موقعیت تماشاگر جنسی توصیف می‌کند. تماشاگر جنسی از کسانی که نادانسته در قدرت نگاه خیرۀ او گرفتار آمده‌اند، «ابژه می‌سازد». نگاه نظربازانه یکی از لذت‌هایی است که مخاطبان در سینما می‌یابند. فهرست مطالبیادداشت نویسنده برای چاپ سوممقدمهفصل اول: صنعت فیلم سینماییفیلم سینمایی در زمانه‌ حاضرشکل‌گیری فیلم داستانیسلطه امریکا بر صنعت فیلم سینماییرقبای جدید، راهبردهای جدید، هالیوود جدیدفصل دوم: از هنر هفتم تا عمل اجتماعی: تاریخ مطالعات سینماییرویکردهای زیباشناختی اولیهرویکردهای رئالیستیبازنمولف و ژانرنهادینه‌سازی مطالعات سینماییسینما: کنش اجتماعیفصل سوم: زبان‌های فیلمفرهنگ و زبانسینما: کنش دلالت‌بخشنظام‌های دلالتگرخوانش فیلمفصل چهارم: روایت فیلمجهان‌شمولی داستانکارکرد روایتساختارگرایی و روایترمزگان‌ و قراردادهاژانرساختارگرایی، ژانر و وسترنروایت و روایتگریفصل پنجم: مخاطبان فیلمشناخت مخاطبستاره‌تجربه فیلمتماشاگر فیلم و روان‌کاویهم‌ذات‌پنداری مخاطبمیل و تصویرمخاطبان، متن‌ها و معناهافصل ششم: فیلم، فرهنگ و ایدئولوژیفیلم و فرهنگ ملیسینمای ملی: احیای سینمای استرالیاایدئولوژی در متنموضوعات تحلیل ایدئولوژیکفصل هفتم: کاربردهابوچ کسیدی و ساندانس کیددربه‌در به دنبال سوزاننتیجه‌گیریمنابع

more_vert مقاله مونولوگ حاکم مرید و مراد (اخلاق حاکم) در اسرار نامه و الهی نامه

ادامه مطلب

closeمقاله مونولوگ حاکم مرید و مراد (اخلاق حاکم) در اسرار نامه و الهی نامه

مقاله علمی و پژوهشی " مونولوگ حاکم مرید و مراد (اخلاق حاکم) در اسرار نامه و الهی نامه " مقاله ای است در 20 صفحه و با 17 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث عطار، مرید، مراد، گفتمان، مونولوگ پرداخته شده است چکیده مقاله عطار و عرفان دو رشته‌ی به هم بافته‌ایی هستند که تکامل هر دو در گرو دیگری است. در واقع تکامل عطار به واسطه‌ی عرفان است و تکامل عرفان فارسی به ویژه در شعر به واسطه‌ی مساعی عطار است.آثار عطار مجموعه‌ی غنی از فرهنگ عرفانی ما را در بر می‌گیرد که از وجوه مختلف قابل بررسی است. جایگاه مرید ومراد در آثار عطار و نوع تعامل و گفتمانی که با یگدیگر داشتند از مظاهر پر رنگ آثار اوست. از این رو در این مقاله بر آنیم تا در دو اثرش یعنی «الهی نامه» و «اسرارنامه» به نگرش عطار به مقام و منزلت مراد بپردازیم و نحوه‌ی ارشاد مرید را نکته سنجی نماییم. آنچه مسلم است شیوه‌ی روایت گویی و نقل حکایات شاعر می‌تواند در انعطاف پذیر نمودن این ارتباط تاثیر گذار باشد.در همین راستا با رسم جداول سعی داریم چگونگی این ارتباط را نشان دهیم. با عنایت به شکل بیان روایت که در دو اثر تفاوتهایی قابل رصد است به شاخص‌هایی در بین این دو قطب عرفان در این دو اثر دست می‌یابیم.در نهایت وجوه تمایز این نگرش را در آثار فوق الذکر بیان می‌گردد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب سایکو سینما

ادامه مطلب

closeکتاب سایکو سینما

کتاب سایکو سینما نوشته‌ی سید سعید ابوذریان، علاوه بر شرح و تفصیلات سینمای روانشناسانه از منظر هنری و علمی، به معرفی و نقد و بررسی 250 اثر فاخر سینمای روانشناسانه جهان می‌پردازد. کتاب سایکو سینما اولین کتاب سینمایی ایران با موضوع روانشناسی است. در این کتاب علاوه بر پرداختن به علم روانشناسی و اختلالات روانی شایع در میان جوامع، به تعاریف و کاربردهای تاریخی، هنری و علمی سینمای روانشناسانه که در آن فیلم‌ساز به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اختلالات روانی شخصیت فیلم اشاره کرده، پرداخته شده و 250 اثر نفیس سینمای روانشناسانه جهان با ذکر عوامل و نوع بیماری مستتر در فیلم را بر می‌شمارد. و در انتهای کتاب، مقاله علمی-تحلیلی با موضوع تاثیر سینما بر کاهش بیماری افسردگی برای شما گنجانده شده است. مطالعه این کتاب علاوه بر جذابیت هنری برای اکثر خانواده‌ها جنبه پیشگیرانه و حتی درمانی و آموزشی نیز داشته و شما را با زوایای پیدا و پنهان اختلالات روانی از نگاه سینمایی آشنا می‌کند. در بخشی از کتاب سایکو سینما می‌خوانیم: ارتباط میان سینما و روان‌کاوی چند‌گانه است. سینما گاه تصویری از اختلال‌های روانی، روان‌درمانی و روان‌کاوی نشان داده است. گاه پیچیدگی‌ها یا نا به ‌سامانی‌های روانی، منطق شکل‌گیری روایت‌های سینمایی بوده‌اند. برای نمونه، روایت داستان براساس منطق خواب یا گسیختگی روان، یکی از شیوه‌های محبوب روایت در سینما و ادبیات است. رویکردهایی بر مبنای از‌ هم گسیختگی، سیالیت ذهن، جا به جایی عناصر و در‌هم ریختن منطق زمان و مکان و نسب‌های دنیای بیداری از فیلم کوتاه سگ اندلسی لوییس بونوئل تا بسیار از آثار دیوید لینچ (بزرگراه گمشده، جاده مال هالند، اینلند امپایر و...) و در فیلم‌های همچون چشمانت را باز کن (الخاندرو آمنا بار)، بمان (مارک فورستر)، نردبان جیکوب (آدرین لین‌) و... به چشم می‌خورد. جز خود سینما، تحلیل و نقد سینمایی نیز گاه آمیخته با مفاهیم روان‌کاوی است و از مفاهیم و پدیده‌هایی به ظاهر نامربوط با مقوله روان، تعبیرهایی روان‌کاوانه به دست داده است فروید قصه‌های اسطوره‌ای ادیب شهریار سوفوکل و هملت شکسپیر را منظر روان کاوی بازخوانی کرد و درگذر زمان، بازخوانی مجدد نگره‌های فروید و تعمیق و تعمیم آن‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم، به تحلیل سینما معطوف شد. از این جمله است رویکرد فلسفی و گاه روان‌کاوانه کسانی مثل ژیل دولوز و رولان بارت سینما و تأثیر اندیشه ژاک لاکان برکسانی همچون اسلاوی ژیژک و دیگر اندیشمندان مکتب روان‌کاوی اسلوونی که رویکرد روان کاوانه به سینما به منزلتی انکار ناپذیر رسانده‌اند. فهرست مطالبفصل اول: روانشناسی سینمافصل دوم: معرفی شایع‌ترین اختلالات روانیفصل سوم: معرفی و نقد 250 فیلم برتر حوزه روانشناسیفصل چهارم: بررسی تأثیر فیلم‌های سینمایی بر کاهش افسردگیمنابع ماخذ

more_vert دانلود مقاله علمی و پژوهشی عقل و نقل در دیدگاه سید مرتضی

ادامه مطلب

closeدانلود مقاله علمی و پژوهشی عقل و نقل در دیدگاه سید مرتضی

مقاله علمی و پژوهشی عقل و نقل در دیدگاه سید مرتضی و پی جویی روابطه این دو در آثار مقاله ای است که در 25 صفحه و با 61 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات تاویل ،حدیث ، خبر ، روایت ، سنت ، سید مرتضی ، عقل ، نقل ، حسن و قبح ، اختیار و نفی جبر ، خرافات و دلایل عقلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است