جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب نظریه های مشاوره و روان درمانی

ادامه مطلب

closeکتاب نظریه های مشاوره و روان درمانی

  کتاب«نظریه های مشاوره و روان​ درمانی» ویژه رشته کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی2 به قلم امید حمیدی(1363) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب درمان بیماری ها با آب درمانی

ادامه مطلب

closeکتاب درمان بیماری ها با آب درمانی

شیوه آب درمانی بر این اصل استوار است که غذاهایی که ما می خوریم در وهله اول به دو قسمت تقسیم می شود یک قسمت که مفید تشخیص داده می شود جذب بدن می شود و قسمت غیر مفید برای دفع فرستاده می شود؛ در وهله دوم قسمت مفید جذب شده نیز خود به دو قسمت تقسیم می شود قسمتی صرف سوخت و ساز و رشد بدن می شود و قسمت دوم مواد مفید که بیش از مقدار نیاز بدن می باشد بصورت چربی در بدن ذخیره می شود این مواد اضافی که هر روز هم به حجم آن افزوده می شود به مرور فاسد و محل تجمع انواع میکروب ها و آلودگی ها خواهد شد و این منشا محیط مناسبی برای تولید انواع بیماری ها با اسامی گوناگون همچون-دیابت،سرطان،چربی،بیماری های قلبی و... را بوجود خواهد آورد . داروهای شیمیایی زهرآگین در چنین مواردی صرفا بیماری را کنترل میکنند ولی نمیتوانند علت را مرتفع سازند و متعاقبا صدمات شدید تری عارض میکنند. در روزه آب یا همان آب درمانی، به بدن اجازه داده میشود تا با اجرای مکانیسم از پایین به بالا، خود را مانند روزی که متولد شده بازسازی و از همه‌ بیماریها و نارساییها پاکسازی نماید . فهرست مطالبمقدمه درباره آب درباره کم خوری و امساک شیوه آب درمانی(روزه آب) چارچوب نظری آب درمانی(روزه آب) بیماری هایی که با آب درمان می شوند نظرات درباره آب درمانی آنچه باید درباره روزه آب بدانیم چرا چهل روز روش تنقیه نکات مهم در آب درمانی نحوه آب درمانی ترس از آب درمانی تغذیه بعد از امساک امساک کنندگان

more_vert دلایل ترس از آب چیست ؟ /راه های درمان ترس از آب

ادامه مطلب

closeدلایل ترس از آب چیست ؟ /راه های درمان ترس از آب

آب در حقیقت ترس ندارد عاملى که موجب ترس مى‌شود مهم است. زیرا اکثر کودکان در ابتداى کودکى از آب و شنا و حمام به شدت وحشت دارند و به هیچ عنوان با رضا و رغبت حمام نمى‌کنند. لذا باید عامل ترس از بین برود تا فرد دست از ترس نابجاى خود بردارد و آب را چیز ترسناکى تصوّر نکند.   فوبیای آب سه بعد دارد: 1) شناختی: یعنی تفکراتی که فرد در مورد آب دارد مانند غرق شدن، خفه شدن و .... 2) احساسات: حس ترس و اضطراب شدید و گاه غیر قابل کنترل. 3) علائم جسمانی: مانند بالا رفتن ضربان قلب، تعریق شدید، مشکل در تنفس، لرزش دست و پا و... .   علائم فوبیای آبعلائم این فوبیا در افرادی که به آن مبتلا هستند متفاوت است. در بعضی افراد خفیف و در بعضی موارد شدیدتر است. علائم اصلی راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) برای فوبیای آب به شرح زیر است:   - اضطراب افراطی در هنگام مواجهه با آب. - ایجاد علائم جسمانی و روانی ترس (مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید و ...) بلافاصله بعد از مواجه شدن با آب. - تلاش بسیار زیاد برای عدم مواجهه با آب. - این علائم بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و در عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد. - در موارد شدید تر بودن در کنار رودخانه و یا حتی پاشیده شدن آب روی فرد برای او اضطراب ایجاد می کند.   علل ترس از آبسابقه وقوع حادثه و یا آسیب محیط های آبی در اعضای خانواده و یا آشنایان سابقه خفگی و یا حوادث مربوط به محیط های آبی در خود شخص عدم تعادل جسمی ، روحی و یا وجود استرس در شخص عدم اعتماد بنفس در شخص و یا ضعف در یادگیری (هوش ورزشی) اغلب به طور غریزی و ترس از غرق شدن بوجود می‌آید. ممکن است ترس‌ از چیزهای ناشناخته‌ای‌ باشد که در زیر آب‌های کدر و گل آلود کمین وجود دارند. ممکن است به تجربه بد دوران کودکی مرتبط باشد. ممکن است مورثی باشد و از والدینی که از آب می‌ترسند به فرزندانشان منتقل شود. ممکن است ناشی از آموزش‌های نادرست و استرس‌زا بعضی از مربیان شنا باشد.   درمان فوبیای آببرای درمان ترس از آب یا فوبیای آب می توان از روش های زیر استفاده کرد :   1) شناخت درمانی درمان شناختی یکی از موثر ترین راه کار های درمانی برای ترس از آب است. افراد مبتلا به این فوبیا، بودن در آب را بسیار خطرناک تر از چیزی که هست می پندارند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به بودن در آب تغییر میدهد.   2) حساسیت زدایی منظم حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد: الف) تهیه لیستی از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد می کند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین. ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالیکه فرد کاملا ریلکس است.   3) مواجهه درمانی این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود. برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مساله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند. شرکت در جلسات درمانی با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می شود فوبیا آب به راحتی درمان شود. در موارد شدید تر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

more_vert استرس تان با نفس کشیدن کنترل کنید

ادامه مطلب

closeاسترس تان با نفس کشیدن کنترل کنید

استرس به سیستم برنامه‌ریزی شده انسان خلل وارد می‌کند و منجر به افسردگی می‌شود، برای کنترل استرس ۱۱ بار تنفس عمیق، باز و بسته کردن مشت‌ها، آب‌درمانی، پیاده‌روی در چمن و شنیدن موزیک آرام‌‌بخش توصیه می‌شود. حمید بابایی لاکئی روانشناس، با بیان اینکه تمام سیستم درونی انسان برنامه‌ریزی شده است و هر جریانی که به آن خلل وارد کند موجب استرس یا فشار بر فرد می‌شود، اظهار داشت: فشارها و تنش‌های درونی مانند نزاع‌ها، رنجش‌ها، کینه‌ها و زخم‌زبان‌ها می‌تواند سیستم برنامه‌ریزی شده انسان را برهم بزند. همچنین برخی مسائل بیرون مانند مشکلات شغلی، فکری و... می‌تواند سیستم برنامه‌ریزی شده انسان را منفجر کند. این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: استرس می‌تواند منجر به افسردگی فرد شود.افسردگی چند نوع است برخی افسردگی‌ها خفیف هستند و فرد مبتلا از امور لذت‌بخش لذت نمی‌برد. مثلاً فرد از شنیدن صدای موسیقی، دیدن تصویری لذت‌بخش یا گرفتن هدیه‌ای خوشحال نمی‌شود که این می‌تواند استرس او را تشدید کند. وی افزود: نوعی دیگری از افسردگی با پناه بردن به مشروبات الکلی و قرص‌های روان‌گردان همراه است و در نوع شدیدتر فرد علاوه علاوه براینکه از امور لذت‌بخش لذت نمی‌برد نیاز به دارو درمانی و روان‌ درمانی دارد و دچار مشکلات جسمانی می‌شود که منشأ آن روانی است. در این نوع افسردگی فرد مبتلا میل زیادی به تنها بودن دارد و خود را مقصر اموری می‌داند که به وجود آمده است. این افراد مدام خوددرگیری ذهنی دارند. بابایی لاکئی گفت: در افسردگی خیلی شدید نیز فرد تصمیم می‌گیرد به خود صدمه بزند که در پاره‌ای موارد این رفتار برای گدایی محبت است. چند تکنیک برای کاهش استرس این روانشناس با بیان اینکه چندین روش برای کاهش فشارها و زخم‌‌های روحی وجود دارد، اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که 11 بار تنفس عمیق می‌تواند حال فرد را موقع قرار گرفتن در شرایط تنش‌زا بهبود بخشد. نکته مهم این است که سه یا چهار تنفس عمیق نمی‌تواند استرس را کنترل کند و تعداد تنفس باید حتماً 11 بار باشد. همچنین تنفس باید به گونه‌ای باشد که فرد از راه بینی هوا را وارد دستگاه تنفسی خود کند و از آن را از دهان خارج کند. مشت‌های خود را باز و بسته کنید این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: یکی دیگر از تکنیک‌هایی که در کنترل استرس مؤثر باشد باز و بسته کردن مشت‌ها است. به گونه‌ای که دست‌ها قرمز شود. همچنین می‌توان همراه با این باز و بسته کردن این دست‌ها نفس عمیق کشید. آب درمانی روشی برای کنترل استرس بابایی لاکئی اظهار داشت:‌ آب درمانی روشی است که می‌تواند در کنترل استرس موثر باشد نوشیدن یک لیوان آب، دوش گرفتن یا مرطوب کردن صورت و پشت گردن همراه با تنفس نقش مؤثری در کنترل استرس دارد. پیاده‌روی روی چمن و شنیدن موزیک آرام‌بخش را فراموش نکنید این روانشناس گفت : راه رفتن روی چمن و تماشای همزمان سبزه، پرنده و گل‌ها و شنیدن موزیک آرام‌بخش نیز می‌تواند در کنترل استرس مؤثر باشد. استرس مانند زیرنویس تلویزیون است این متخصص حوزه بهداشت روان خاطرنشان کرد: تمام جریانات ذهن مانند تلویزیونی می‌ماند که استرس مانند زیرنویس است که بر صفحه آن نقش می‌بندد. اگر موقع تماشای تلویزیون به زیرنویس آن توجه کنیم کل صفحه را از دست می‌دهیم برای اینکه استرس‌ها نتوانند آنقدر ما را تحت تأثیر قرار دهند که از سایر امور زندگی بازبمانیم می‌توانیم لحظه وقوع استرس مغز خود را به صحنه‌ای زیبا، خاطره‌ای خوش یا دیدار دوستی مهربان هدایت کنیم. منبع: فارس

more_vert هنردرمانی، استفاده از مصالح هنری برای ابراز و بازتاب شخص است

ادامه مطلب

closeهنردرمانی، استفاده از مصالح هنری برای ابراز و بازتاب شخص است

کارشناس ارتباط درمانی گفت: هنر درمانی شیوه‌ای از روان درمانی است که امکان ابراز هیجانات و معالجه از طریق غیر کلامی را فراهم می‌آورد. حصاری کارشناس ارتباط درمانی در گفتگویی؛ در رابطه با درمان بیماران صعب العلاج اظهار کرد: تلاش برای رفع نیاز مراجعان و کمک برای افزایش سطح توانمندی‌های آنان با استفاده از روش‌های مختلف، ضرورتی انکارناپذیر در جامعه است. وی افزود: هنر درمانی و آموزش نقاشی به بیماران صعب العلاج و تلاش برای درمان، ایجاد روحیه و توانمندی در آن‌ها که اغلب از سوی جامعه نادیده گرفته می‌شود، اقدام در خور ستایشی است که حاصل آن در قالب کارگاه آموزشی هنر درمانی در حال انجام است. کارشناس ارتباط درمانی تصریح کرد: بسیاری از بیماران حاضر در این کارگاه معتقد هستند، این کارگاه با استفاده از شیوه‌ای خاص توانسته تحول عظیمی در فرآیند درمان و ایجاد روحیه، شادی و اعتماد به نفس در آن‌ها کمک کند. وی درباره مفهوم هنردرمانی گفت: آرت تراپی یا هنر درمانی استفاده از مصالح هنری برای ابراز و بازتاب شخص است. فرد بیمار وقتی با هیجانات و احساسات و انرژی منفی رو در رو است، می‌تواند با استفاده از مصالح هنری، کشیدن خطوط، تصویر سازی و غیره تمامی موضوعات منفی را در درون خود خنثی کند. در اصل ترکیب رنگ ها، ترکیب عناصر تصویری؛ به فرد توان حل مشکلات را می‌دهد؛ بنابراین انجام فعالیت‌های خلاقانه با استفاده از مواد و روش‌های هنری و توان بخشیدن به مراجعان برای تاثیرگذاری بر روند تغییر و رشد فردی در یک محیط امن و راحت را هنر درمانی می‌گویند. حصاری تصریح کرد: هدف از هنر درمانگرایانه رشد هویت، شخصیت، و برانگیختن احساس موفقیت از طریق ابزار‌های ابتکاری خود محور است. جوهره‌ هنر درمانی میان هنر و درمان ایجاد می‌شود و در اصل هنر درمانگر نقش حمایت گر را ایفا می‌کند. وی درباره چگونگی استفاده از روش هنردرمانی برای بهبود بیماران صعب العلاج گفت: بیماری در فرد باعث به وجود آمدن سدی از ناباوری و عدم اعتماد به نفس شخص به خودش می‌شود. اکثرا بیماران انرژی خود را سرکوب می‌کنند. هنر مغز انسان را به فعالیت‌های مثبت و اثر بخش سوق می‌دهد. هنردرمانگر در فرآیند هنردرمانی به شخص کمک می‌کند تفکری فعال و پویا را به صورت خود محور به ایده‌ای نو و انگیزه تبدیل کند. حصاری تصریح کرد: در این روش فرد با ایده خلاق و فعال برای مواجه شدن با مشکلات و اختلالات فردی رو به رو است و مصالح هنری ابزاری برای شکستن سد بزرگ ناباوری است. این فرآیند باعث عملکرد مثبت بیماران می‌شود و بیمار اعتماد به نفس از دست رفته را دوباره به وجودش در طی فرآیندی خود محور باز می گرداند. کارشناس ارتباط درمانی در پاسخ به این سوال که آیا هنر درمانی فقط جنبه درمانی دارد یا برای افزایش خلاقیت و توانایی در افراد جامعه از جمله کودکان نیز میشه استفاده کرد؟، گفت: هنردرمانی امری است همگانی و تمامی افراد جامعه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند؛ که موجب انرژی مثبت و غلبه بر مشکلات می‌شود. در جامعه‌ای پر استرس و پر اضطراب هنردرمانی امری واجب است. هنردرمانگر در فرآیند هنر درمانی کاری به زیباشناسی اثر و یا ارزیابی آن ندارد. هدف توانایی بخشیدن به بیمار، تغییر و رشد هویت شخص با استفاده از مصالح هنری است. انسان با درک هنر می‌تواند آگاهی خود را نسبت به خود و دیگران بالا ببرد. با استرس و مسائل آسیب زا راحت‌تر کنار بیاید. توانایی شناختی خود را بالاتر ببرد و از لذت خلق هنر سرمست شود و در اصل هنر درمانی باعث بالا بردن کیفیت زندگی می‌شود. حصاری افزود: هنر درمانی شیوه‌ای از روان درمانی است که امکان ابراز هیجانات و معالجه از طریق غیر کلامی را فراهم می‌آورد. این تجربه حس خوبی از درمان را در بیماران القا کرده است. کشیدن تصاویر توسط شخص در اصل به اشتراک گذاشتن احساسات و شکل بخشیدن به احساسات سرکوب شده است. کارشناس ارتباط درمانی افزود: در فرآیند تصویرسازی فرد در اصل از کشیدن تصاویر و رنگ آمیزی به عنوان ابزاری جایگزین برای شرح احساسات و بیان آن استفاده می‌کند. هنردرمانی با این اوصاف می‌تواند به رشد عاطفی، عزت نفس و یکپارچگی روانی و اجتماعی کمک کند. کمک کردن به رشد هویت اشخاص حس خوبی را در انسان منتقل می‌کند. نه تنها بیماران متوجه اثرات مثبت هنردرمانی در زندگیشان هستند بلکه نزدیکان آن‌ها نیز این حس را در آن‌ها‌ متوجه می‌شوند و خواهان ادامه فعالیت آن‌ها در این زمینه هستند. حصاری گفت: این امر به تدریج شخص را به مرحله‌ای از توانمندی و ورود به دنیایی می‌کند که قبلا دور آن حصار کشیده شده بود. در اصل ما باعث حس توانمندی در شخص می‌شویم و همین حس انگیزه‌ای برای ورود به دنیای پر ایده و هدف دار می‌شود. منبع: باشگاه خبرنگاران

more_vert سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته مشاوره

ادامه مطلب

closeسئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته مشاوره

دفترچه سئوالات آزمون تخصصی دکترای سال 98 رشته مشاوره که از سوی سازمان سنجش برگزار شده است دارای 80 سئوال با موضوعات زیر است: 1– سئوالات آمار و روش تحقیق 2- سئوالات اصول و فنون و نظریه‌های مشاوره 3 – سئوالات روان‌درمانی 4 – سئوالات روان‌شناسی شخصیت شما کاربران عزیز می توانید دفترچه کامل سئوالات آزمون را به همراه پاسخنامه آزمون از طریق لینک زیر دریافت نمائید

more_vert مقاله اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان" مقاله ای است در 20 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اختلال استرس؛ افسردگی؛ زوج درمانی شناختی؛ رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان همدان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. تعداد 24 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش‌(زوج درمانی شناختی- رفتاری‌)(12 نفر) و گروه کنترل(لیست انتظار)(12 نفر) تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 5/1 ساعته، در جلسات زوج درمانی شناختی- رفتاری شرکت کردند. از فهرست اختلال استرس پس از ضربه ویرایش نظامی‌( PCL-M) و پرسشنامه افسردگی بک(BDI) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ شدت اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی، پس از خاتمه جلسات درمانی تفاوت معناداری وجود دارد. زوج درمانی شناختی- رفتاری به‌طور معناداری شدت اختلال استرس پس از ضربه همچنین میزان افسردگی را در گروه آزمایش کاهش داد و زوج درمانی شناختی- رفتاری در کاهش شدت نشانه‌های اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی همراه آن مؤثر بوده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب موبایل درمانی؛ چگونه موبایل زندگی ما را دگرگون می‌کند؟

ادامه مطلب

closeکتاب موبایل درمانی؛ چگونه موبایل زندگی ما را دگرگون می‌کند؟

کتاب موبایل درمانی؛ چگونه موبایل زندگی ما را دگرگون می‌کند؟ اثر امین آرامش و شاهین کلانتری در مورد اثرات موبایل و آثار مخرب آن و آثاری که روی روابط ما ایجاد کرده نوشته شده است. مزایای موبایل واضح و غیرقابل‌ انکارند، چگونه می‌توانیم نوجوانی را که با استفاده از موبایل دست به کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌ و کاری میلیونی زده از داشتن موبایل منع کنیم. کتاب موبایل درمانی یک کتاب خلاقانه است، امین آرامش و شاهین کلانتری با مطالعهٔ کتاب‌ها و تحقیقات روز جهان، در گفتگویی دونفره از تأثیر شگفت‌انگیز موبایل و اینترنت بر زندگی ما سخن گفته‌اند. ما دیگر آدم‌های قبل از موبایل نیستیم، بیشتر از قبل عاشق می‌شویم، سریع‌تر جدا می‌شویم، دسترسی سریع‌تری به همه‌ چیز و همه‌ کس داریم و در یک‌کلام موبایل، ما را به آدم‌های دیگری تبدیل کرده است.

more_vert نابودی سلول‌های سرطانی با امواج مافوق صوت

ادامه مطلب

closeنابودی سلول‌های سرطانی با امواج مافوق صوت

محققان آمریکایی روش جدیدی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی با استفاده از امواج فراصوت با شدت کم ارائه می‌دهند. به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، گروهی از محققان موسسه فناوری کالیفرنیا در جریان یک مطالعه متوجه شدند که یک فرکانس بسیار خاص امواج صوتی و در یک مدت زمان خاص می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و در عین حال به سلول‌های سالم صدمه‌ای نزند. این تحقیقات که هنوز در مرحله مقدماتی به سر می‌برد، نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای در بردارد. در این روش سلول‌های سالم که در کنار سلول‌های سرطانی قرار دارند، صدمه‌ای نمی‌بینند. در گذشته از همین روش درمانی برای مقابله با سرطان استفاده شده بود اما راهی برای تمایز این دو نوع سلول از یکدیگر ابداع نشده بود. امواج مافوق صوت با توجه به فرکانس بالایی که دارند توسط گوش‌ انسان‌ قابل شنیدن نیستند، در روش جدید از نوع خاصی از امواج مافوق صوت که دارای پالس‌هایی با شدت کمتر هستند برای هدف گرفتن دقیق سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. امواج یادشده متناسب با ساختار و ترکیبات ویژه سلول‌های تومورهای سرطانی عمل کرده و تنها آنها را به شیوه‌ای ایمن هدف قرار می‌دهند. این روش درمانی می‌تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند. محققان می‌گویند با تکمیل این روش درمانی در آینده می‌توان آن را در کنار روش‌هایی همچون شیمی درمانی، رادیو درمانی و جراحی به عنوان یک روش تکمیلی مطمئن به کار برد.

more_vert توسعه یک داروی شیمی درمانی که به قلب آسیب نمی‌رساند

ادامه مطلب

closeتوسعه یک داروی شیمی درمانی که به قلب آسیب نمی‌رساند

مطالعات محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در آمریکا نشان می‌دهد یک داروی تجربی برای شیمی‌درمانی، مانع از آسیب به قلب و نارسایی قلبی ناشی از شیمی‌درمانی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، بر اساس این مطالعه داروی شیمی درمانی دوکسوروبیسین که به طور گستره برای درمان انواع سرطان‌ از جمله سینه، تخمدان، لنفوم و مثانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به عضله قلب آسیب می‌رساند و در برخی موارد منجر به نارسایی قلبی شدید و کشنده می‌شود.آسیب قلبی ناشی از داروی دوکسوروبیسین در افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و افراد سالمند بسیار شدیدتر است. از طرفی کودکان مبتلا به سارکوم که با دوز بالای این دارو درمان می‌شوند نیز در معرض خطر قرار دارند.مطالعات اخیر نشان می‌دهد داروی تجربی BAI۱ با حفظ تمام اثرات ضد سرطانی می‌تواند مانع از این آسیب شود.این دارو در آزمایش‌های حیوانی موفقیت آمیز گزارش شده؛ ولی نیازمند مطالعات بیشتر است.نتایج این مطالعه در نشریه Nature Cancer منتشر شده است.

more_vert سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته روان شناسی

ادامه مطلب

closeسئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته روان شناسی

دفترچه سئوالات آزمون تخصصی دکترای سال 98 رشته روان شناسی که از سوی سازمان سنجش برگزار شده است دارای 80 سئوال با موضوعات زیر است: 1– سئوالات روان شناسی (روان‌شناسی رشد و شخصیت) 2- سئوالات آمار و روش تحقیق (کمی، کیفی) 3 – سئوالات آسیب شناسی روانی 4 – سئوالات نوروسایکولوژی شما کاربران عزیز می توانید دفترچه کامل سئوالات آزمون را به همراه پاسخنامه آزمون از طریق لینک زیر دریافت نمائید  

more_vert نامزدهای گروه فلسفه و روانشناسی جایزه کتاب سال

ادامه مطلب

closeنامزدهای گروه فلسفه و روانشناسی جایزه کتاب سال

۱۰ اثر راه یافته به مرحله دوم داوری سی و هفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه فلسفه و روانشناسی معرفی شدند. به گزارش روابط عمومی موسسه خانه کتاب، ۱۰ کتاب در گروه فلسفه و روانشناسی و موضوعات فلسفه اسلامی، فلسفه غرب، منطق و روان‌شناسی در فهرست نامزدهای جایزه کتاب سال به شرح زیر قرار گرفتند. موضوع فلسفه اسلامی: خدای متعال، ‌تألیف یان ریچارد نتون، ترجمه سیده لیلا اصغری، تهران: حکمت، ۱۳۹۷ مابعدالطبیعه از دیدگاه فارابی و ابن‌سینا، تألیف لیلا کیان‌خواه، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ۱۳۹۷ فلسفه غرب: امر مطلق: مطالعه‌ای در فلسفه اخلاق کانت، تألیف هربرت جیمز پیتن، ترجمه سیدعلی اصغری، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۹۷ درآمدی به کی‌یر کگور، تألیف استیون اونز، ترجمه اصغر پوربهرامی، تهران: حکمت، ۱۳۹۷ فلسفه قاره‌ای و فلسفه دین، تألیف جمعی از نویسندگان، سرویراستار: مورنی جوی، ترجمه محمدابراهیم باسط، ویراستار: ترجمه مهرداد پارسا، قم: مؤسسه فرهنگی کتاب طه، ۱۳۹۷ روان شناسی: خانواده‌درمانی اختلال شخصیت، تألیف ملکالم مک فارلن، ترجمه سمیه شاهمرادی، مریم فاتحی‌زاده، سمیه نجارپوریان و فاطمه بای، تهران: دانژه، ۱۳۹۷ درآمدی بر پژوهش کیفی در روان‌شناسی، تألیف کارلا ویلیک، ترجمه حمید خانی‌پور، فرهاد بلاش، کاظم دلروز، کاظم شاهقلیان و افسانه زارعی دهباغی، تهران: دانشگاه خوارزمی، ۱۳۹۷ روان‌شناسی سیاسی، تألیف جان تی. جاست و جیم سیدانیوس، ترجمه محمدرضا جلالی و محمد سعدی، تهران: پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات، ۱۳۹۷ رویکرد طرحواره درمانی هیجانی، تألیف رابرت لیهی، ترجمه حسین زیرک و راحله آزادی، تهران: ارجمند، ۱۳۹۷ نگاهی تطبیقی به نظریه‌ها در روان‌شناسی رشد، تألیف رابرت مورای توماس، ترجمه مسعود حسین چاری با همکاری مجید آقادلاورپور، تهران: رشد، ۱۳۹۷ در بخش منطق کتابی به مرحله دوم راه نیافت. سی و هفتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.آثار برای شرکت در این جایزه باید برای نخستین‌بار در سال ۱۳۹۷ منتشر شده باشند و جزو کتاب‌های کمک درسی و عکس برداری شده نباشد. علاوه بر این، کتاب باید دارای برگه اعلام وصول باشد. این جایزه همچنین شامل بخش های مختلفی از جمله کلیات، علوم کاربردی، دین، هنر، تاریخ و جغرافیاست اما کتاب‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان بزرگسال، نقد ادبی (تالیف)، مستند نگاری، شعر بزرگسال و شعر کودک و نوجوان به دلیل همپوشانی با جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر در جایزه کتاب سال داوری و بررسی نمی‌شوند.

more_vert برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟

ادامه مطلب

closeبرای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟

آنچه در مورد مشکلات روحی و اختلالات روانی ایجاد شده در یک فرد مطرح می باشد، غلبه بر مشکل روانشناختی بوجود آمده فارغ از روش غلبه بر مشکل، یا به عبارت دیگر، استفاده از روان درمانی یا دارو درمانی می باشد. متاسفانه اظهار نظر های انجام شده در مورد علاج اختلالات روانی، معمولا برخاسته از دیدگاه تخصصی پاسخ دهندگان به این سوال می باشد، به همین دلیل برآن شدیم تا با نقل نظرات مختلف، به طرح مجدد این موضوع پرداخته و از کاربران عزیزمان که با مشکلات روحی و روانی درگیر هستند بخواهیم که ضمن مطالعه مطلب تهیه شده، به بررسی موضوع و آگاهی یافتن از روش های مختلف حل مشکل خود پرداخته و سپس با آگاهی کامل به متخصصین مربوطه مراجعه نمایند. مطمئنا فارغ از نوع روش انتخاب شده، مقبولیت و پذیرفتن رویکرد مورد نظر، بر ادامه راه و نتیجه گیری از انتخاب بیمار موثر خواهد بود. مزایای روان درمانی بر دارو درمانی دارودرمانی مزایا و معایب خاص خود را دارد در عین حال که سریع جواب می‌دهد اما در مقایسه با روان درمانی اثرات کوتاه مدت تری دارد. علاوه بر آن، عوارض احتمالی داروها را نباید نادیده گرفت. اغلب مردم به دلیل اینکه دارودرمانی به مراتب، هزینه‌های بسیار پایین تری نسبت به روان درمانی دارد، سعی می‌کنند مشکلات خود را با کمک دارو حل کنند. اثرات روان درمانی معمولا پایدارند، اما آثار دارو سریع از بین می‌رود. در روان درمانی بدون اینکه به دارو وابسته باشید یک سری مهارت‌های خاص فرامی گیرید که به وسیله آنها بیماری یا مشکل بتدریج کمرنگ می‌شود و در نهایت کاملاً از بین می‌رود. در عین حال در پروسه روان درمانی شما با تجربه رابطه‌ای انسانی، یک حامی هم پیدا می‌کنید و به‌عنوان یک مراجعه کننده می‌توانید به طور کامل روی مشکل خود تمرکز و آن را کنترل کنید. به نظر بشتر روان شناسان، چنانچه بیمه شامل جلسات روان درمانی شود، افراد همان ابتدا سراغ دارو نمی‌روند و سعی می‌کنند از روش پایدارتر روان درمانی کمک بگیرند. آگاهی عملکرد های مختلف روان درمانی و دارو درمانی در حل اختلالات روانی سخن گفتن در مورد اینکه در اختلالات روانی و بیماری‌های اعصاب و روان کدام درمان ارجحیت دارد، بدون پرداختن به علل ایجاد‌کننده این اختلالات چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. تا زمانی که از علل و عوامل ایجاد‌کننده یک مشکل آگاهی نداشته باشیم، قاعدتا ارائه راه‌حل آن یا ممکن نخواهد بود یا در بهترین شرایط تیری خواهد بود در تاریکی که می‌تواند حداکثر، نقش مسکن داشته باشد... اگر بخواهیم به سوال اساسی «دارودرمانی یا روان‌درمانی؟» پاسخ دهیم، باید حداقل نگاهی اجمالی به علل ایجاد‌کننده و عوامل دخیل در اختلالات اعصاب و روان داشته باشیم تا با سهولت بیشتری بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم. از گذشته تا امروز، آدمی در مواجهه با بیماری‌های اعصاب تئوری‌های مختلفی داشته و با توجه به نبود دانش کافی در این زمینه، معمولا اختلالات روانی را به عوامل ماوراء‌الطبیعه نسبت می‌داده و با تصور علل متافیزیکی، برای درمان این بیمار‌ی‌ها به روش‌هایی مانند «جادو»، «دعا» و آیین‌های خاصی برای خارج کردن عوامل خبیث و شیاطین و اجنه متوسل می‌شده است اما با پیشرفت دانش بشری و آگاهی در مورد علل واقعی این اختلالات، استفاده از این نوع درمان‌ها کمرنگ‌تر شده‌اند. در حال حاضر می‌دانیم که بیماری‌ها و اختلالات روانی از مجموعه‌ای از علل سه‌گانه «زیستی»، «روانی» و «اجتماعی» به وجود می‌آیند که سهم هر کدام از علل فوق در افراد و بیماری‌های مختلف، متفاوت است. می‌خواهم این قضیه را با یک مثال ساده بیشتر روشن کنم. اگر مکانی عاری از هر ماده قابل‌اشتعال را در نظر بگیریم، وجود یک چوب کبریت شعله‌ور حادثه مهمی به وجود نخواهد آورد. حتی اضافه کردن کمی ماده قابل اشتعال مانند نفت هم آتش خیلی بزرگی ایجاد نخواهد کرد فقط آن مقدار نفت می‌سوزد و گرمایی تولید می‌کند اما اگر این مکان یک انبار چوب باشد، چطور؟ واضح است که اضافه کردن کمی نفت و وجود چوب کبریتی شعله‌ور، یک آتش‌سوزی مهیب به راه خواهد انداخت. اگرچه شاید تشبیه اختلالات روانی به این واقعه کمی ساده‌انگارانه باشد، اما می‌تواند درک ما را از این قضیه بهتر کند. به این مفهوم که نبود هر یک از عوامل سه‌گانه فوق «چوب کبریت، نفت و چوب» یا مانع آتش‌سوزی می‌شود یا اینکه از ایجاد یک آتش‌سوزی بزرگ جلوگیری خواهد کرد. عوامل سه‌گانه «زیستی، روانی و اجتماعی» هم تا حدودی همین حالت را دارند. به فرض فقدان استعداد زیستی و ژنتیکی، عوامل روانی و اجتماعی نمی‌توانند اختلال خیلی عمیق و وسیعی ایجاد کنند. زمینه زیستی و ژنتیکی به تنهایی و در غیاب استرس‌های روانی و اجتماعی شاید تا آخر عمر در حد یک زمینه باقی بماند و اختلالی را به وجود نیاورد. اختلالات روانی و جنبه زیستی در جنبه زیستی اختلالات روانی، تعادل زیستی واسطه‌های عصبی (نوروترانسمیتر‌ها) در مغز به هم می‌ریزند و واسطه‌های عصبی عمده «سروتونین»، «دوپامین»، «نوراپی نفرین» و «استیل کولین» نقش اصلی را بر عهده دارند. داروها موادی هستند که می‌توانند این تعادل به هم ریخته را دوباره به حالت طبیعی خود بازگردانند و باعث بهبودی و فروکش کردن اختلالات روانی شوند. البته چون هنوز دانش بشری در این زمینه کامل نیست، شاید لازم باشد راهی طولانی‌تر را طی کنیم تا داروهایی بهتر و با عملکرد اختصاصی‌تر روی یک ناقل عصبی خاص تولید شود بنابراین این داروها چیزی فراتر از ساختار اولیه مغز و ذهن آدمی بر آن تحمیل نمی‌کند. اختلالات روانی و جنبه روانی وقتی جنبه‌های «روانی» اختلال‌های اعصاب مطرح می‌شود، صحبت از آثار روان‌شناختی، نوع تعامل فرد با افراد مهم زندگی خود مثل پدر، مادر، خواهرها و برادرها، دوستان و مربیان و... به‌ویژه در دوران کودکی و الگوی روابط و تعامل او با دیگران است. همچنین آثار تربیتی والدین و آموزگاران و یادگیری‌های فردی و اجتماعی و سیستم ارزشی و پاداش و تنبیه فرد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. صحبت از باورهای فرد در مورد خود و جهان اطراف خود که بر اساس این پس زمینه‌های اندیشه، سخن می‌گوید و رفتار می‌کند. با توجه به این تئوری، یعنی دخالت عوامل سه‌گانه در ایجاد اختلالات روانی، یکی دیگر از جنبه‌های اختلالات روانی جنبه‌های روانی ذکر شده است که به توجه نیاز دارد. اینجاست که انواع روان‌درمانی‌ها و مکاتب مختلف آن پا به عرصه درمان می‌گذارند و لزوم وجود آنها برای بهبود هرچه بیشتر اختلالات روانی احساس می‌شود. البته آثار روان‌درمانی هم در نهایت به‌صورت زیستی و بیولوژیک خود را در مغز نشان می‌دهد. شاید مثالی ساده قضیه را روشن‌تر کند؛ فردی که به دلیل داشتن والدینی سختگیر همیشه آموخته است خود را دست‌کم بگیرد و اعتمادبه‌نفس کافی و لازم نداشته باشد، همیشه در مواجهه با مشکلات یک الگوی رفتاری خواهد داشت. او همیشه منفعلانه با مشکلات برخورد خواهد کرد و خود را متکی به دیگران خواهد دید و به علت عدم اعتماد به کارایی و توانایی خود استقلال فکری و ذهنی نخواهد داشت بنابراین در اثر احساس عدم کفایت و ناتوانی دچار حس افسردگی و سرخوردگی می‌شود. اینجاست که روان‌درمانی به کمک ما می‌آید و فرد را از این تحریف‌های شناختی و باور‌های نادرست آگاه و با آگاهی دادن برای اصلاح، به او کمک می‌کند. البته در این وادی انواع مختلف روان‌درمانی وجود دارد که با توجه به نوع مشکلات، ساختار شخصیتی بیمار و توانایی‌های درمانگر نوع روان‌درمانی انتخاب می‌شود. اختلالات روانی و جنبه اجتماعی جنبه سوم، یعنی جنبه اجتماعی اختلالات روان‌شناختی عواملی چون انواع استرس‌ها و نابسامانی‌های اجتماعی چون بیکاری، ناامنی‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و فرهنگی، فشار‌های سیاسی و... را شامل می‌شود که البته این جنبه چیزی فراتر از توانایی روان‌پزشکان و روان‌شناسان است و باید سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط در این راستا وارد عمل شوند. می‌توان گفت چون علت‌ ابتلا به بیماری‌های روانی یک علت نیست، پس درمان آن نیز یک درمان واحد نخواهد بود و لازم است برای بهبود بهینه این اختلالات به سه عامل دخیل در پدید آمدن این اختلالات توجه شود. حالا می‌توانیم بار دیگر سوالمان را با دید دیگری از خودمان بپرسیم: «دارودرمانی یا روان درمانی؟» منبع: آفتاب

more_vert مقاله اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی ، روان آشفتگی و خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال " مقاله ای است در 16 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث درمان ACT، سازگاری اجتماعی، روان آشفتگی، خودگسستگی، اختلال ترنس سکشوال پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان ACT در سازگاری اجتماعی، روان آشفتگی و خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال انجام گرفت و از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی میباشد. نمونه پژوهشی در این بررسی شامل 30 نفر از مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال شناسایی شده در سازمان بهزیستی خراسان شمالی می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای سلامت روان 25-SCL، پرسشنامه خودگسستگی صادق زاده و همکاران (1385) و پرسشنامه‌ی سازگاری اجتماعی بل (1961) جمع آوری گردید. یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌ تخلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به صورت معناداری منجر به ارتقای سازگاری اجتماعی و روان آشفتگی و کاهش خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال گردید (01/0>P). با توجه به یافته های حاصله می توان گفت که بهره گیری از درمان های جدید در حوزه روان درمانی و مشاوره نظیر درمان ACT درکنار سایر عوامل روانشناختی و فرهنگی- اجتماعی، می تواند در بهبود وضعیت روانی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال اثرگذار باشد لذا با توجه به مشکلات ویژه این افراد در جامعه ایران توجه به بهره گیری از این درمان ها در میان آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ابداع روشی برای انتقال مستقیم ژن به کلیه

ادامه مطلب

closeابداع روشی برای انتقال مستقیم ژن به کلیه

محققان کلینیک مایو واقع در آمریکا رویکرد جدیدی را ابداع کردند که امکان انتقال مستقیم حامل‌های ژن درمانی به درون کلیه را فراهم می‌کند. در آزمایشات اولیه محققان توانستند سه حامل ژن‌درمانی را به طور مستقیم و به صورت وریدی به کلیه موش‌ها تزریق کنند. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، از آنجا که کلیه‌ها ترکیبات بزرگ را از جریان خون خارج می‌کنند، محققان تلاش کردند تا سه حامل ژن‌درمانی با اندازه‌های مختلف را از طریق جریان خون به کلیه‌ها وارد کنند. این حامل‌ها شامل حامل‌های مبتنی بر ویروس کوچکی موسوم به Adeno-Associated Virus یا AAV با اندازه ۲۵ نانومتر، حامل‌های مبتنی بر Adenovirus با اندازه ۱۰۰ نانومتر و حامل‌های مبتنی بر Lentivirus با اندازه ۱۲۰ نانومتر بودند. محققان برای عبور از سیستم فیلترسازی کلیه علاوه بر تزریق وریدی، از دو مسیر تزریق مستقیم حامل‌ها به کلیه نیز بهره گرفتند و دریافتند این مسیرها در مقایسه با تزریق وریدی امکان انتقال موثرتر حامل‌ها به کلیه را فراهم می‌کنند. به گفته محققان امکان انتقال مستقیم حامل‌های ژن‌درمانی به کلیه، راه‌های جدیدی را پیش‌روی متخصصان ژنتیک باز می‌کند، اما به‌کارگیری عملی این شیوه نیازمند تحقیقات بیشتر و بهینه‌سازی است.گزارش کامل این تحقیقات در نشریهHuman Gene Therapy منتشر شده است.

more_vert اختلال افسردگی در کودکان، چند نوع دارد؟

ادامه مطلب

closeاختلال افسردگی در کودکان، چند نوع دارد؟

افسردگی در کودکان آن‌ها را برای یک دوره زمانی طولانی دچار احساس احساس غم، عصبانیت و ناکامی میکند. افسردگی در کودکان، ممکن است شدید باشد ولی مدت زمان کمتری دارد. برخی دیگر از انواع افسردگی ، از شدّت کمتری برخوردارند امّا ممکن چند سال به طول بیانجامد. انواع افسردگی در کودکان : -افسردگی عمده این نوع افسردگی که افسردگی تک قطبی هم نامیده می شود ، نوع حاد و شدید افسردگی در کودکان است که به درمان هم نیاز دارد. اغلب کودکانی که دچار حمله افسردگی عمده می شوند ممکن است در آینده هم دچار این حملات شوند. -افسردگی دو قطبی افسردگی دو قطبی به نام بیماری شیدایی- افسردگی هم شناخته می شود، و دارای دوره‌های متناوب شیدایی و افسردگی می باشد. نشانه‌های افسردگی دوقطبی در کودکان تا حدودی با آنچه در بزرگسالان وجود دارد تفاوت دارد. رده‌بندی دیگر انواع افسردگی در کودکان : افسرده‌خویی شکل مزمنی از افسردگی خفیف که حداقل دو سال پایدار باشد. کودک که دچار افسرده‌خویی باشند، همیشه حالت غمگینی خواهد داشت. اختلال سازگاری همراه با افسردگی یک نوع حمله افسردگی که پس از یک تغییر عمده در زندگی، مثل مرگ کسی که دوستش داریم یا یک فاجعه بزرگ در کودکان اتفاق می افتد. علائم افسردگی در کودکان : ۱- نشانه‌های عاطفی : ناامیدی، خشم، درماندگی، اضطراب، نوسانات خلقی، احساس گناه و غمگین بودن۲- نشانه‌های جسمی : به‌هم خوردن ساعات خواب، بی‌اشتهایی و یا خوردن افراطی، یبوست، افزایش و کاهش وزن۳- نشانه‌های رفتاری : بدون دلیل گریه‌کردن، کناره‌گیری از دوستان، سریع خشمگین شدن و کاهش انگیزه۴- نشانه‌های تخریب‌گرایانه : خود را سرزنش‌کردن، احساس بازنده بودن، امیدوار نبودن به آینده و بلاتکلیفینشانه‌های افسردگی در کودکان سنین پیش از مدرسه یا در دوران دبستان -ایجاد مشکلات تحصیلی -ملال و ناراحتی در کودک -گریه‌کردن بیش از حدّ در کودک -کاهش علاقه به بازی -زود ناراحت شدن -ارتباط عاطفی ضعیف با خانواده و دوستان -زودرنجی و تحریک‌پذیری فزاینده در کودک -بی‌حوصلگی و دمدمی مزاجی بودن -ظاهر غمگین -صحبت کردن درباره مرگ نشانه‌های عمومی افسردگی در کودکان -اعتماد به نفس ضعیف -احساس گناه -ترس از شکست یا قبول نشدن -خشم و دشمنی پایدار -ناتوانی در تمرکز -تغییر در الگوهای تغذیه‌ای و خواب -رفتار خود تخریبی -تهدید به فرار از خانه -تحریک پذیری و عصبانیت -انزوا و گوشه گیری اجتماعی -افزایش حساسیت به طرد شدن از جانب دیگران -تغییر در اشتها، چه به صورت کاهش و چه به صورت افزایش اشتها -تغییر در میزان خواب کودک چه به صورت کم خوابی و چه به صورت خواب بیش از اندازه -مشکل در تمرکز کردن -خستگی و کاهش انرژی -شکایت های جسمانی کودک مثل دل درد و سر درد که به درمان پزشکی پاسخ نمی دهد -کاهش توانایی عملکرد در طول فعالیت های خانه، مدرسه و … -کاهش عملکرد در بازی با دوستان و لذت نبردن از تفریح -احساس گناه و بی ارزشی -مشکل در تفکر و تمرکز باید بدانید که همه ی این علایم در همه ی کودکان دیده نمی شود. در حقیقت علایم مختلف در زمان های مختلف و تحت شرایط خاصی در کودکان به وجود می آیند.کودکی که پنج یا بیشتر از نشانه‌های بالا را برای یک دوره حداقل دو هفته‌ای داشته باشد به احتمال زیاد دچار افسردگی است. کودکانی که افسردگی‌شان تا دوران بلوغ و بزرگسالی ادامه داشته باشد، در معرض خطر فزاینده‌ای برای سوء مصرف دارو یا الکل، پرداختن به روابط جنسی ناسالم یا سایر رفتارهای پرخطر قرار دارند. درمان افسردگی در کودکان درمان افسردگی کودکان شبیه درمان افسردگی بزرگسالان است که شامل درمان دارویی و روان درمانی می شود. ولی نقش خانواده و محیط کودک در طول درمان از درمان افسردگی بزرگسالان متفاوت است. یعنی در درمان افسردگی کودکان محیط زندگی آن ها، مدرسه و برخورد خانواده بسیار اهمیت دارد. روانپزشک احتمال زیاد روان درمانی را در اولویت قرار می دهد و سپس داروهای ضد افسردگی را پیشنهاد می کند. اگر روان درمانی جواب ندهد، متخصص به درمان دارویی فکر می کند مگر اینکه علایم موجود فقط به دارو درمانی پاسخ دهند.بهترین روش درمان افسردگی ترکیب دارو و روان درمانی است.

more_vert اختلال افسردگی در کودکان، چند نوع دارد؟

ادامه مطلب

closeاختلال افسردگی در کودکان، چند نوع دارد؟

افسردگی در کودکان آن‌ها را برای یک دوره زمانی طولانی دچار احساس احساس غم، عصبانیت و ناکامی میکند. افسردگی در کودکان، ممکن است شدید باشد ولی مدت زمان کمتری دارد. برخی دیگر از انواع افسردگی ، از شدّت کمتری برخوردارند امّا ممکن چند سال به طول بیانجامد. انواع افسردگی در کودکان : -افسردگی عمده این نوع افسردگی که افسردگی تک قطبی هم نامیده می شود ، نوع حاد و شدید افسردگی در کودکان است که به درمان هم نیاز دارد. اغلب کودکانی که دچار حمله افسردگی عمده می شوند ممکن است در آینده هم دچار این حملات شوند. -افسردگی دو قطبی افسردگی دو قطبی به نام بیماری شیدایی- افسردگی هم شناخته می شود، و دارای دوره‌های متناوب شیدایی و افسردگی می باشد. نشانه‌های افسردگی دوقطبی در کودکان تا حدودی با آنچه در بزرگسالان وجود دارد تفاوت دارد. رده‌بندی دیگر انواع افسردگی در کودکان : افسرده‌خویی شکل مزمنی از افسردگی خفیف که حداقل دو سال پایدار باشد. کودک که دچار افسرده‌خویی باشند، همیشه حالت غمگینی خواهد داشت. اختلال سازگاری همراه با افسردگی یک نوع حمله افسردگی که پس از یک تغییر عمده در زندگی، مثل مرگ کسی که دوستش داریم یا یک فاجعه بزرگ در کودکان اتفاق می افتد. علائم افسردگی در کودکان : ۱- نشانه‌های عاطفی : ناامیدی، خشم، درماندگی، اضطراب، نوسانات خلقی، احساس گناه و غمگین بودن۲- نشانه‌های جسمی : به‌هم خوردن ساعات خواب، بی‌اشتهایی و یا خوردن افراطی، یبوست، افزایش و کاهش وزن۳- نشانه‌های رفتاری : بدون دلیل گریه‌کردن، کناره‌گیری از دوستان، سریع خشمگین شدن و کاهش انگیزه۴- نشانه‌های تخریب‌گرایانه : خود را سرزنش‌کردن، احساس بازنده بودن، امیدوار نبودن به آینده و بلاتکلیفینشانه‌های افسردگی در کودکان سنین پیش از مدرسه یا در دوران دبستان -ایجاد مشکلات تحصیلی -ملال و ناراحتی در کودک -گریه‌کردن بیش از حدّ در کودک -کاهش علاقه به بازی -زود ناراحت شدن -ارتباط عاطفی ضعیف با خانواده و دوستان -زودرنجی و تحریک‌پذیری فزاینده در کودک -بی‌حوصلگی و دمدمی مزاجی بودن -ظاهر غمگین -صحبت کردن درباره مرگ نشانه‌های عمومی افسردگی در کودکان -اعتماد به نفس ضعیف -احساس گناه -ترس از شکست یا قبول نشدن -خشم و دشمنی پایدار -ناتوانی در تمرکز -تغییر در الگوهای تغذیه‌ای و خواب -رفتار خود تخریبی -تهدید به فرار از خانه -تحریک پذیری و عصبانیت -انزوا و گوشه گیری اجتماعی -افزایش حساسیت به طرد شدن از جانب دیگران -تغییر در اشتها، چه به صورت کاهش و چه به صورت افزایش اشتها -تغییر در میزان خواب کودک چه به صورت کم خوابی و چه به صورت خواب بیش از اندازه -مشکل در تمرکز کردن -خستگی و کاهش انرژی -شکایت های جسمانی کودک مثل دل درد و سر درد که به درمان پزشکی پاسخ نمی دهد -کاهش توانایی عملکرد در طول فعالیت های خانه، مدرسه و … -کاهش عملکرد در بازی با دوستان و لذت نبردن از تفریح -احساس گناه و بی ارزشی -مشکل در تفکر و تمرکز باید بدانید که همه ی این علایم در همه ی کودکان دیده نمی شود. در حقیقت علایم مختلف در زمان های مختلف و تحت شرایط خاصی در کودکان به وجود می آیند.کودکی که پنج یا بیشتر از نشانه‌های بالا را برای یک دوره حداقل دو هفته‌ای داشته باشد به احتمال زیاد دچار افسردگی است. کودکانی که افسردگی‌شان تا دوران بلوغ و بزرگسالی ادامه داشته باشد، در معرض خطر فزاینده‌ای برای سوء مصرف دارو یا الکل، پرداختن به روابط جنسی ناسالم یا سایر رفتارهای پرخطر قرار دارند. درمان افسردگی در کودکان درمان افسردگی کودکان شبیه درمان افسردگی بزرگسالان است که شامل درمان دارویی و روان درمانی می شود. ولی نقش خانواده و محیط کودک در طول درمان از درمان افسردگی بزرگسالان متفاوت است. یعنی در درمان افسردگی کودکان محیط زندگی آن ها، مدرسه و برخورد خانواده بسیار اهمیت دارد. روانپزشک احتمال زیاد روان درمانی را در اولویت قرار می دهد و سپس داروهای ضد افسردگی را پیشنهاد می کند. اگر روان درمانی جواب ندهد، متخصص به درمان دارویی فکر می کند مگر اینکه علایم موجود فقط به دارو درمانی پاسخ دهند.بهترین روش درمان افسردگی ترکیب دارو و روان درمانی است.

more_vert دلیل اعتیاد به خشم چیست؟

ادامه مطلب

closeدلیل اعتیاد به خشم چیست؟

روان درمانی (گاهی برای مدیریت خشم از روش روان-شناخت درمانی استفاده می‌شود، و همچنین درمانی برای مقابله/مشاهده دینامیک‌های پنهان میان‌فردی و مسائل گذشته که می‌تواند برانگیزاننده خشم باشد.) 1. بیولوژی اعصاب انسان، خشم را مزیت می‌داند. بخشی از این پیامد مربوط به لحظه‌ای است که خشم حس خوبی دارد، احساس اینکه کاری انجام می‌شود. خشم، تمام ترمزهای اخلاقی و منطقی مغز را لگدمال می‌کند چون از سیستم کناره‌ای آغازین ما نشات می‌گیرد: مرکز مغزی اتوماتیک‌ترین احساسات ما مانند ترس و علاقه. سیستم کناره‌ای، مستقیم‌ترین ارتباط را با سیستم واکنش جنگ یا گریز ما دارد و شامل کنترل روی حملات آدرنالین، هشیاری، و سایر غرایزی می‌شود که شما را آماده جنگ یا فرار سریع می‌کند. 2. خشم، مشابه سایر اعتیادهاست. چیزی که اتفاق می‌افتد این است که خشم، می‌تواند به حملاتی مشابه فعالیت‌های هیجان خواهی منجر شود، که در این فعالیت‌ها، خطر موجب برانگیختگی دریافتگرهای پاداش دوپامین در مغز می‌شود، یا مانند شکل‌های دیگراعتیاد مانند قمار، ورز‌ش‌های شدید، حتی داروهایی مانند کوکائین و متامفتامین‌ها. خشم می‌تواند پاداش خودش باشد، اما مانند سایر اعتیادها، عواقب نهایی، خطرناک و واقعی هستند و افراد از انگیزه‌های خشم در آن لحظه پیوری می‌کنند بدون این‌که به پیامدهایش توجهی داشته باشند. 3. خشم، شکنندگی نفس را بیشتر می‌کند. شکنندگی و آسیب نفس، جنبه روانشناسی هم دارد، که اغلب در شخصیت‌های خود شیفته دیده می‌شود؛ حملات بعداز خشم می‌توانند با احساسات نهفته ضعف یا عدم امنیت روی دهند، به عنوان راهی برای احساس قدرت در لحظه و غلبه بر احساس ضعف و عدم امنیت. خشم همچنین به افراد این احساس را می‌دهد که مختصرا نسبت به چیزهایی که عموما کنترلی روی‌شان ندارند، احساس کنترل کنند. متاسفانه نتایج ناخوشایند، پیامدهای منفی جلوه شما نزد دیگران را که باعث آزارتان می‌شود، تشدید می‌کند و چرخه ناامنی ادامه پیدا می‌کند. یک چرخه خطرناک از خشم و کج خلقی و مجازات که در نهایت به شخص خشمگین آسیب می‌زند. 4. خشم ممکن است آشنا و خوشایند باشد و همچنین روشی برای خودداری احساسی. متاسفانه برای بعضی‌ها که در محیطی همیشه آشفته و ناآرام بزرگ شده‌اند، بی‌ثباتی و دگرگون‌پذیری خشم ممکن است خودسرانه تبدیل به حالتی خوشایند شود و به سردرگمی یا فرار از احساسات ناخوشایند پنهان مانند خلاء یا ترس منجر گردد. حمله خشم و ناسازگاری، حس آشنایی داده و نزدیکی مخربی ایجاد می‌کند که ممکن است فردی این احساس را به مقابله با احساسات منفی‌تر مانند شکست یا اندوه ترجیح دهد. جدای از محیط‌های خانوادگی دلخراش، افسران جنگ هم در معرض این اعتیاد اشنا قرار دارند، چون تا مدتها در موقعیت‌های پر از تهدید گذشته باقی می‌مانند و آن شرایط در دوره‌های مختلف زمانی برای‌شات تکرار می‌شود. بنابراین ارزش این را دارد که از خود بپرسید آیا به خشم اعتیاد دارید؟ اگر چنین است، استراتژی‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند. مانند: روان درمانی (گاهی برای مدیریت خشم از روش روان-شناخت درمانی استفاده می‌شود، و همچنین درمانی برای مقابله/مشاهده دینامیک‌های پنهان میان‌فردی و مسائل گذشته که می‌تواند برانگیزاننده خشم باشد.) درمان هرنوع اختلال مانند افسردگی، اضطراب، و اختلال تنش‌زای پس از حادثه(PTSD) که می‌تواند خشم را به‌عنوان یکی از علائم بروز دهد. استراتژی‌های مثبت غلبه بر استرس مانند شوخی و سرگرمی/ ورزش/ یوگا / مدیتیشن/ سفر. یادگرفتن رفتارهای جایگزین مانند چگونگی حل مسئله به‌طور ساختاری و اتکای کمتر روی ظغیان‌های ناگهانی، صحبت درباره محرک‌های خشم با دیگران پیش از آن‌که روی دهند، تمرین تفکر/ باور و …درمورد گرایشات‌تان صادقانه با اعضای خانواده و دوستان صحبت کنید. اما درست مانند هر اعتیاد دیگری، اولین قدم، تائید و پذیرفتن این است که مشکلی وجود دارد؛ و برای خیلی از افراد این سخت‌ترین قدم است تا زمانی‌که متاسفانه چیزی روی دهد که راه برگشتی باقی نگذارد. تصدیق این موضوع که خشم شما تبدیل به یک مشکل شده، نیاز به خردمندی، بلوغ و شجاعت دارد و متاسفانه بسیاری از افراد هنوز به عقب برنگشته‌اند تا تاثیر رفتارشان را روی اطرافیان‌شان ببینند،آگاهی، اولین قدم برای دوباره ساختن است. منبع: مجله سلامت

more_vert سئوالات آزمون دکترای مشاوره سال 1396

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای مشاوره سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته مشاوره سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه آمار و روش تحقیق ، اصول و فنون و روشهای مشاوره و روان درمانی و روانشناسی شخصیت ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert نانوذرات اکسیدمس قابلیت از بین بردن تومور سرطانی را دارد

ادامه مطلب

closeنانوذرات اکسیدمس قابلیت از بین بردن تومور سرطانی را دارد

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نانوذرات اکسیدمس می‌تواند به درمان سرطان کمک کند، این نانوذرات قادرند تومور سرطانی را از بین برده و سیستم ایمنی بدن را علیه تومور سرطانی تحریک کنند. به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، یک تیم تحقیقات بین‌رشته‌ای از دانشگاه لوون در بلژیک، موسسه لایبنیز دانشگاه لوانینا و دانشگاه برمن موفق شدند از نانوذرات مس برای از بین بردن تومورهای سرطانی استفاده کنند. در این روش از ایمنی‌درمانی نیز استفاده شده است، یافته‌های محققان نشان می‌دهد که بعد از این روش درمانی، سرطان دوباره عود نمی‌کند. به تازگی دانشمندان از ایمنی‌درمانی برای مقابله با سرطان استفاده می‌کنند، با این حال در برخی موارد ایمنی‌درمانی موفق نبوده است. این گروه تحقیقاتی دریافتند که نانوذرات اکسیدمس می‌تواند روی تومور سرطانی تاثیرگذار باشد، با این روش محققان می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند بدون اینکه سلول‌های سالم آسیبی ببینند. استفان سونن از محققان این پروژه گفت: هر ماده‌ای که در مقیاس نانومتری ایجاد کنید ویژگی‌های متفاوتی نسبت به حالت توده‌ای دارد، اکسیدهای فلزی در حجم بالا برای بدن سمی است اما در مقیاس نانومتری و کنترل شده، این مواد ایمن بوده و ضدسرطان نیز هستند. در این تحقیقات، محققان از نانوذرات برای درمان سرطان استفاده کردند و سپس از ایمنی‌درمانی نیز کمک گرفتند. مانشیان از دیگر محققان این پروژه افزود: ما دریافتیم که ترکیبات مس نه تنها به‌صورت مستقیم سلول‌های تومور را از بین می‌برد، بلکه به سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند تا به مقابله با تومور برخیزند. ترکیب نانوذرات و ایمنی‌درمانی موجب می‌شود تا تومور به کلی از بین برود، در نتیجه می‌توان از آن به‌عنوان واکسن برای سرطان روده و ریه استفاده کرد، این گروه آزمایش‌هایی روی موش‌ها انجام داده و نتایج مثبتی دریافت کرده‌اند. براساس ادعای محققان این پروژه، از این روش می‌توان برای مقابله با ۶۰ درصد از سرطان‌ها استفاده کرد. یکی از مزیت‌های این روش آن است که نیاز به شیمی‌درمانی ندارد؛ بنابراین اثرات جانبی کمتری نسبت به شیمی‌درمانی دارد. این گروه تحقیقاتی قصد دارند تا این روش را روی بافت بیمار که از بدن او جدا شده مورد آزمایش قرار دهند. در صورتی که این آزمایش نتایج مثبتی به دنبال داشته باشد، برنامه‌ریزی برای انجام آزمون بالینی انجام می‌شود.