جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert صعود ۸۸ پله‌ای دانشگاه الزهرا (س) در رتبه‌بندی دانشگاه‌های سبز جهان

ادامه مطلب

closeصعود ۸۸ پله‌ای دانشگاه الزهرا (س) در رتبه‌بندی دانشگاه‌های سبز جهان

دانشگاه الزهرا (س) با ۸۸ پله صعود رتبه ۳۵۸ دانشگاه های سبز جهان را به خود اختصاص داد.  دانشگاه اندونزی با هدف ترویج پایداری در آموزش عالی، از سال ۲۰۱۰ اقدام به ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های جهان بر اساس معیارها و شاخص های مرتبط با مسایل زیست محیطی در دانشگاه ها کرده است. رتبه بندی مؤسسه ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های سبز جهان، از شش محور کلیدی مکان و زیرساخت، سیاست‌های انرژی و تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حمل و نقل و آموزش و پژوهش برای رتبه‌بندی مؤسسه‌ها استفاده می‌کند. این پایگاه فهرست جهانی دانشگاه‌های برتر سال ۲۰۱۹ میلادی را منتشر کرده که نشان‌دهنده حضور ۷۸۰ دانشگاه در سطح جهان و ۲۲ دانشگاه در سطح کشور در این رتبه بندی است. با توجه به اینکه دانشگاه الزهرا سال پیش در رتبه ۴۴۶ قرار گرفته بود، هم‌اکنون با کسب رتبه ۳۵۸ موفق به ۸۸ پله رشد در سطح جهانی شده است. ۲۲ دانشگاه ایرانی در میان سبزترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که دانشگاه زنجان جایگاه نخست ملی و جایگاه ۴۸ جهانی را به خود اختصاص داد. دانشگاه الزهرا پنجمین دانشگاه کشور در این رتبه بندی است.

more_vert پنج دانشگاه ایرانی در جمع موسسه‌های برتر رتبه‌بندی گرین‌متریک ایستادند

ادامه مطلب

closeپنج دانشگاه ایرانی در جمع موسسه‌های برتر رتبه‌بندی گرین‌متریک ایستادند

گزارش رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» که در سال ۲۰۱۸ درباره توسعه پایدار در مؤسسه‌های آموزشی پژوهشی منتشر شد، نشان می دهد دانشگاه‌های «زنجان»، «کاشان»، «اصفهان»، «گیلان» و «فردوسی مشهد» توانسته‌اند در فهرست مؤسسه‌های برتر این نظام رتبه‌بندی قرار گیرند. به گزارش روز سه‌شنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «گرین‌متریک» از شش شاخص کلیدی مکان و زیرساخت، سیاست‌های انرژی و تغییرات اقلیمی، مدیریت پسماند، آب، حمل و نقل و آموزش و پژوهش برای رتبه‌بندی مؤسسه‌ها استفاده می‌کند.همچنین «گرین‌متریک» ابزاری برای جلب توجه مدیران و سیاست‌گذاران در محیط‌های دانشگاهی فراهم آورده و سالانه بیش از ۱۰ هزار مؤسسه توسط این نظام رتبه‌بندی ارزیابی می‌شوند که فهرست ۵۰۰ مؤسسه برتر بر روی وب منتشر می‌شود. دانشگاه زنجان با کسب ۷ هزار و ۲۷۵ امتیاز در رتبه ۵۰، دانشگاه کاشان با ۶ هزار و ۵۵۰ امتیاز در رتبه ۱۰۷ و دانشگاه اصفهان با ۵ هزار و ۵۰۰ امتیاز در رتبه ۲۲۰ جهانی قرار دارند.گفتنی است بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ رتبه‌بندی «گرین‌متریک»، « Wageningen University & Research » با بیش‌ترین امتیاز، سبزترین مؤسسه جهان است. رتبه بندی گرین متریک توسط دانشگاه اندونزی انجام می شود. دانشگاه اندونزی با هدف ترویج پایداری در آموزش عالی، از سال ۲۰۱۰، دانشگاه های جهان را بر اساس معیارها و شاخص های مرتبط با مسایل زیست محیطی در دانشگاه ها ارزیابی و رتبه بندی کرده است.

more_vert جایگاه ۶۵۵ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس

ادامه مطلب

closeجایگاه ۶۵۵ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی وبومتریکس

 ۶۵۵ دانشگاه ایرانی در سامانه جهانی وبومتریکس (رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها)، رتبه بندی شدند که براساس آن دانشگاه تهران در جایگاه ۴۳۶ جهان و نخست کشور جای گرفته است. به گزارش روز چهارشنبه پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، بر پایه ویرایش سامانه رتبه‌بندی «وبومتریکس» (یا رتبه‌بندی وب دانشگاه‌ها) در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی، ۶۵۵ دانشگاه ایرانی در فهرست ۲۰ هزار دانشگاه این سامانه قرار دارند. «دانشگاه تهران» دانشگاه برتر ایرانی است که در این فهرست در رتبه ۴۳۶ جهان و نخست ملی جای گرفته است. پس از این، دانشگاه‌های «علوم پزشکی تهران»، «صنعتی شریف»، «صنعتی امیرکبیر»، «علوم پزشکی شهید بهشتی»، «تربیت مدرس»، «علم و صنعت ایران»، «صنعتی اصفهان»، «فردوسی مشهد»، و «شیراز» در رتبه‌های دوم تا دهم کشور قرار دارند. هدف کلیدی از انتشار «وبومتریکس»، نه تنها رتبه‌بندی وبگاه‌ها، بلکه بهبود انتشارات وبی است.آزمایشگاه «سایبرمتریکس» سالانه دو ویرایش از نظام «وبومتریکس» در ماه‌های ژانویه و ژوییه منتشر می‌کند. وب‌متریک یک سایت رتبه بندی دانشگاه‌های جهان بر اساس وب سایت اینترنتی دانشگاه‌ها است.پشتیبانی از دسترسی آزاد، دسترسی الکترونیکی به انتشارات علمی و دسترسی به دیگر منابع دانشگاهی از نخستین هدف‌های این نظام رتبه‌بندی است. حضور (یا اندازه اطلاعات در وب)، تأثیر (یا مشاهده‌پذیری)، دسترسی (یا شفافیت/ باز بودن) و سرآمدی (پژوهش) سنجه‌هایی هستند که «وبومتریکس» برای ارزیابی وبگاه دانشگاه ها به کار می‌برد.

more_vert اصلاح نظام رتبه‌بندی معلمان

ادامه مطلب

closeاصلاح نظام رتبه‌بندی معلمان

هیات وزیران به منظور رفع مشکلات ناشی از اعمال افزایش امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع موانع رتبه‌بندی معلمان با اصلاح تصویب‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد. هیات دولت در جلسه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۹ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با اصلاح تصویب‌نامه موضوع نظام رتبه‌بندی معلمان موافقت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت، دولت مقرر کرد به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می‌کند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند.

more_vert انتشار عمومی امتیازات رتبه‌بندی کسب‌وکارهای الکترونیکی دارای نماد

ادامه مطلب

closeانتشار عمومی امتیازات رتبه‌بندی کسب‌وکارهای الکترونیکی دارای نماد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این مرکز در گام دوم رتبه‏‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی، در نظر دارد امتیازات محاسبه شده مربوط به هر کسب و کار را تا پایان آبان ماه ۱۳۹۸ منتشر کرد. به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، این مرکز در گام دوم رتبه‏‌بندی کسب و کارهای الکترونیکی دارای نماد اعتماد الکترونیکی، در نظر دارد امتیازات محاسبه شده در دو محور سوابق عملکرد (در این گام شاخصهای مسئولیت پذیری مالی، پاسخگویی به شکایات، سوابق تخلفات و سابقه فعالیت) و توانمندی (در این فاز صرفاً شاخص توانمندی مالی) متعلق به هر کسب و کار را تا تاریخ ۳۰ آبان امسال، در پروفایل ای‌نماد وی برای اطلاع مصرف‏‌کنندگان منتشر کند. در همین راستا، صاحبان کسب و کارها می‌توانند با مراجعه به بخش رتبه‏ بندی در کارتابل اینماد خود، از امتیازات دریافتی مطلع شده و در فرصت باقی‏ مانده، نسبت به بهبود آن اقدام کنند. کسب و کارها می‏‌توانند جهت دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر، به بخش رتبه‌بندی در کارتابل ای‌نماد مراجعه و نظرات و سوالات خود در این حوزه را از طریق پست الکترونیکی rating@ecommerce.gov.ir مطرح کنند.

more_vert مقاله طراحی سیستم رتبه‌بندی نظارتی بانک‌ها در شبکه بانکی کشور

ادامه مطلب

closeمقاله طراحی سیستم رتبه‌بندی نظارتی بانک‌ها در شبکه بانکی کشور

مقاله علمی و پژوهشی " طراحی سیستم رتبه‌بندی نظارتی بانک‌ها در شبکه بانکی کشور (رویکرد کملز)" مقاله ای است در 25 صفحه و با 16 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رتبه‌بندی نظارتی، کملز، مدیریت ریسک پرداخته شده است چکیده مقاله ابدعات و مقررت زدایی دربخش بانکی باعث شده است که عملیات بانکی پیچیده­تر و ریسکی­تر از گذشته گردد. این موضوع چالش‌هایی را برای بخش نظارت بر عملکرد بانک­ها ایجاد کرده است. در واکنش به این  ناظران بانکی نیز به توسعه روش­ها و ابزارهای جدید برای نظارت و ارزیابی بیشتر بانک­ها پرداخته­اند. یکی از این ابزارها، چارچوب رتبه‌بندی کملز است. در این مقاله با به‌کارگیری روش رتبه‌بندی کملز، سیستم رتبه‌بندی نظارتی برای شبکه بانکی کشور طراحی شده است. به همین منظور از آمارهای صورت مالی بانک‌های کشور در دوره 1385-1394 استفاده شده است. در سیستم طراحی شده در این مقاله سعی شده است، علاوه بر تعیین رتبه نظارتی برای هر بانک، مهمترین عوامل مؤثر بر احتمال رخداد هر رتبه تعیین شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بکارگیری مدل فرایند تحلیل شبکه‌ای در رتبه بندی شعب بانکی: مطالعه موردی بانک صادرات

ادامه مطلب

closeمقاله بکارگیری مدل فرایند تحلیل شبکه‌ای در رتبه بندی شعب بانکی: مطالعه موردی بانک صادرات

 مقاله علمی و پژوهشی " بکارگیری مدل فرایند تحلیل شبکه‌ای در رتبه بندی شعب بانکی: مطالعه موردی بانک صادرات " مقاله ای است در 18 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مدل فرایند تحلیل شبکه ای، شعب منتخب بانک صادرات، رتبه بندی پرداخته شده است چکیده مقاله رتبه بندی واحدهای اقتصادی همسان یکی از موضوعات مهم جهت تصمیم گیری و بهبود عملکرد این واحدها محسوب می شود.یکی از این واحدهای اقتصادی مهم، بخش بانکی هرکشور است. در کشور ما برای شعب بانک ها عمل درجه‌بندی انجام می‌گیرد، اما رتبه‌بندی شعب هم درجه به روش سنتی (با بررسی فقط منابع شعب) ویا روش کاملاً ریاضی تحلیل پوششی داده‌ها صورت می‌گیرد. دراین مقاله ضمن معرفی روش جدید و پرکاربرد فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)، رتبه‌بندی شعب منتخب درجه یک، دو و سه بانک صادرات ایران در استان تهران صورت می گیرد. نتایج مهم بدست آمده در این مقاله به‌صورت خلاصه شامل امکان رتبه‌بندی شعب همسان بانکی ازطریق روش ANP و عدم وجود ارتباط بین رتبه و منطقه جغرافیایی شعبه مورد نظر می باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert رتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در وبومتریک

ادامه مطلب

closeرتبه دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در وبومتریک

 نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نظام رتبه‌بندی بین المللی وبومتریک (Webometrics) در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شد. به گزارش روز چهارشنبه معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نظام رتبه‌بندی وبومتریک در ژانویه ۲۰۲۰ و مقایسه آن با ژوییه ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است. علامت های منفی در کنار اعداد نشان دهنده کاهش رتبه است، اما این رتبه بندی نشان می دهد که از میان ۶۱ دانشگاه علوم پزشکی کشور حاضر در این رتبه بندی، ۳۹ دانشگاه در رتبه سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرده اند. دانشگاه علوم پزشکی تهران با سقوط ۱۸ پله ای از رتبه ۵۵۰ در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۵۶۸ در سال ۲۰۲۰ رسیده است. بر اساس این جدول، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رشد ۲۶ پله ای از جایگاه ۸۱۹ در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۷۹۳ صعود کرده است. دانشگاه تربیت مدرس نیز از جایگاه ۸۷۷ در سال گذشته به ۸۶۰ در سال جدید دست یافته است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد که در سال گذشته رتبه یکهزار و ۱۶۹ داشت به جایگاه یکهزار و ۱۵۲ دست یافته است. بر اساس اعلام مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، رتبه کشوری در بخش علوم پزشکی مشخص شده است. همچنین دو دانشگاه تربیت مدرس و شاهد، هر دو حوزه علوم پزشکی و غیر آن را شامل می‌شوند. وبومتریک (Webometrics) یا رتبه بندی وب سایت های دانشگاهی یک رتبه‌بندی وب‌سنجی است که در سال ۲۰۰۴ توسط آزمایشگاه سایبرمتریک، واحدی از انجمن ملی تحقیقات اسپانیا، بر اساس چهار شاخص تهیه شده است. شاخص حضور (۵ درصد)، شاخص ضریب تأثیر (۵۰ درصد)، شاخص بازبودن و شفافیت (۱۰ درصد)، شاخص عالی بودن (۳۵ درصد) در این رتبه بندی موثر هستند که به ترتیب عبارتند از: «ارائه دانش عمومی» (اندازه یا تعداد صفحات اصلی وب سایت اصلی موسسه که منشاء آن در گوگل قابل بازیابی باشد) با وزن ۵ درصد. «قابلیت مشاهده محتویات وب» (تأثیر تعداد شبکه های خارجی که به صفحه های وب موسسه پیوند می زنند عادی شده و سپس ارزش متوسط آن که منشاء آن Ahrefs و Majestic است) با وزن ۵۰ درصد. «شفافیت» محققان برتر استناد شده (تعداد استنادات از ۱۰۰ نویسنده برتر (به استثنای ۵ ناحیه خارج) که منشاء آن پروفایل گوگل اسکولار محققان است) با وزن ۱۰ درصد. «عالی بودن» مقالات برتر استناد شده (تعداد مقالات در میان ۱۰ درصد برتر و دارای بیشترین استناد در ۲۶ رشته برای پنج سال: ۲۰۱۳-۲۰۱۷ که منشاء آن Scimago است) با وزن ۳۵ درصد.

more_vert مقاله رتبه بندی بانکهای تجاری کشور

ادامه مطلب

closeمقاله رتبه بندی بانکهای تجاری کشور

مقاله علمی و پژوهشی " رتبه بندی بانکهای تجاری کشور" مقاله ای است در 44 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بانکهای تجاری، رتبه بندی، تحلیل عاملی، تاکسونومی عددی، کارایی، تحلیل پوششی داده ها پرداخته شده است چکیده مقاله پنج بانک بزرگ تجاری کشور یعنی بانکهای ملی، صادرات، تجارت، ملت و سپه، در ابتدای سال 1383 دارای 12075 شعبه در کل کشور می باشند که تحت 185 سرپرستی فعالیت می کنند. تعداد سرپرستی های هر یک از بانکها بین 33 تا 42 است. مدیریت اقتصادی کشور تمایل دارد جایگاه هر بانک در مقایسه با سایر بانکها همچنین میزان کارایی آنها را تعیین کند. بعضی از مؤسسه های خارجی نظیر بانکر به رتبه بندی بانکهای مختلف جهان می پردازند. در این مقاله می خواهیم به رتبه بندی بانکهای تجاری و تعیین کارایی آنها بپردازیم. ابتدا تاریخچه مختصری از تشکیل این بانکها یادآوری می شود سپس سه روش رتبه بندی یعنی روش تحلیل عاملی، تاکسونومی عددی، ترکیب تحلیل عاملی و تاکسونومی عددی را بیان کرده و بر این اساس با استفاده از 24 شاخص تعریف شده رتبه بندی سرپرستی های هر پنج بانک تجاری را انجام داده و از نتیجه آن، رتبه بندی پنج بانک حاصل می شود. دوباره متغیرهای ورودی و خروجی به عنوان داده ها و ستانده ها تعریف می شود میزان کارایی تمام سرپرستی های هر بانک با استفاده از روش تحلیل پوششی داده تعیین شده و به کمک آن کارایی هر بانک در مقایسه با یکدیگر تعیین خواهد شد. با استفاده از آمار استنباطی، نشان داده شده که جز یک بانک، سه بانک دیگر از نظر کارایی تفاوتی ندارند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert علوم کامپیوتر شریف در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا

ادامه مطلب

closeعلوم کامپیوتر شریف در جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا

 دانشگاه صنعتی شریف در تازه ترین رتبه بندی دانشگاهی تایمز ۲۰۲۰ در حوزه علوم کامپیوتر، برای نخستین بار به جمع ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا پیوست. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه صنعتی شریف، در رتبه‌بندی بین المللی تایمز، نام ایران برای نخستین بار در میان ۲۵۰ دانشگاه برتر علوم کامپیوتر اعلام شد و دانشگاه صنعتی شریف در رده ۲۰۱-۲۵۰ قرار گرفت. امسال در مجموع ۱۲ دانشگاه ایرانی در جمع ۷۴۹ دانشگاه برتر دنیا در حوزه علوم کامپیوتر قرار دارند. دانشگاه های تهران و امیرکبیر نیز به ترتیب جایگاه دوم و سوم دانشگاه های ایرانی حاضر در این رده بندی را از آن خود کرده اند. همچنین در حوزه کلی مهندسی نیز نام دانشگاه صنعتی شریف در رده ۳۰۱-۴۰۰ جهانی و رده سوم کشوری مشاهده می‌شود. در این حوزه نیز ۳۳ دانشگاه از ایران در میان ۱۰۰۸ دانشگاه جهان حضور دارند.در حوزه علوم کامپیوتر دانشگاه Oxford بار دیگر در صدر جدول قرار دارد. این در حالی است که دانشگاه Stanford به مقام دوم صعود کرده و در مقابل انستیتو فناوری زوریخ ETH سوئیس به مقام سوم سقوط کرده است و انستیتوی فناوری ماساچوست MIT نیز به مکان چهارم رسیده است. دانشگاه Cambridge نیز در بین پنج گروه برتر قرار دارد.در حوزه کلی مهندسی دانشگاه های هاروارد، کمبریج، استنفورد، کلتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) و آکسفورد به ترتیب رتبه های اول تا پنجم را کسب کردند. در سال گذشته دانشگاه آکسفورد مقام اول و دانشگاه کلتک مقام چهارم را در این حوزه کسب در اختیار داشتند.در رتبه بندی موضوعی تایمز از همان شاخص‌های رتبه‌بندی جهانی (شاخص‌های آموزش، پژوهش، ارجاعات، نگرش بین الملل و درآمد از صنعت) به منظور امتیاز دهی به دانشگاه‌ها استفاده می‌شود. البته وزن دهی به شاخص‌ها در این رتبه‌بندی کمی متفاوت است. این شاخص‌ها در موضوعاتی مانند مهندسی، علوم کامپیوتر، علوم زیستی، علوم طبیعی، روان شناسی، حقوق، علوم اجتماعی، اقتصاد و علوم انسانی به طور متمرکز بررسی می‌شوند و حاصل آن رتبه بندی‌های موضوعی دانشگاهی است که به منظور مقایسه دقیق‌تر دانشگاه‌های تخصصی منتشر می‌شود.

more_vert رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در ۱۳ حیطه موضوعی کیو.اس

ادامه مطلب

closeرتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در ۱۳ حیطه موضوعی کیو.اس

 سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به حضور رو به رشد دانشگاه‌های ایرانی در رتبه‌بندی موضوعی کیو اس، از رتبه این دانشگاه‌ها در ۱۳ حیطه موضوعی سال ۲۰۲۰ خبر داد.

more_vert ۴۵ دانشگاه برتر ایران در رتبه علمی جهان

ادامه مطلب

close۴۵ دانشگاه برتر ایران در رتبه علمی جهان

رتبه جهانی ۴۵ دانشگاه ایرانی در ویرایش سال ۲۰۱۹ میلادی رتبه بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی (یورَپ) مشخص شد.  

more_vert کتاب رتبه بندی اطلاعات و تصمیمات ساختار سرمایه

ادامه مطلب

closeکتاب رتبه بندی اطلاعات و تصمیمات ساختار سرمایه

کتاب رتبه بندی اطلاعات و تصمیمات ساختار سرمایه به قلم حسین رحمانیان و حمیدرضا مرتهن، به بررسی ارتباط میان رتبه‌بندی اطلاعات یک شرکت یا سازمان، با تصمیمات ساختار سرمایه در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌پردازد. رتبه‌بندی شرکت‌ها در صنایع مختلف آیینه تمام‌نمایی است که شرایط شرکت‌های گوناگون را نسبت به رقیبان‌شان نشان می‌دهد. این رتبه‌بندی، نقاط قوت و ضعف درونی و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی شرکت‌ها را بررسی کرده و نمایش می‌دهد. کتاب رتبه بندی اطلاعات و تصمیمات ساختار سرمایه (Ranking information and capital structure decisions) نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین محدودیتی که اغلب روش‌های ارزیابی و فهرست‌های رتبه‌بندی در داخل و خارج از کشور، با آن مواجه هستند این است که اغلب آن‌ها بر تنها یک شاخص اصلی مانند فروش و یا میزان درآمد تمرکز دارند و یا به عبارت دیگر جامعیت ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد که اتکای بیش از حد به تنها یک شاخص، شرکت‌ها را از دستیابی به اهداف اصلی رتبه‌بندی منع می‌کند؛ طوری که می‌توان اذعان داشت فهرست‌های رتبه‌بندی به جای تعیین برترین شرکت‌ها، بزرگ‌ترین آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند. در بخشی از کتاب رتبه بندی اطلاعات و تصمیمات ساختار سرمایه می‌خوانیم: در بیشتر تحقیقات منابع تامین مالی شرکت‌ها براساس سیاست تامین مالی آن‌ها به دو بخش "منابع مالی درونی" و "منابع مالی بیرونی" تقسیم می‌شوند که این منابع می‌تواند به روش کوتاه مدت یا بلند‌ مدت مورد استفاده قرار گیرد. لازمه تامین سرمایه از منابع درونی، سودآوری گذشته شرکت است که از محل انباشت سودهای گذشته که منبعی مناسب جهت تامین‌ مالی شرکت فراهم می‌آید. از دیدگاه شرکت هزینه بدهی کمتر است چون بدهی مستلزم پرداخت بهره به بستانکاران می‌شود و از نظر قوانین مالیاتی چنین هزینه‌ای قابل قبول است از طرفی دیگر افزایش بی رویه بدهی ریسک ورشکستگی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش ارزش سهام شرکت می‌شود از دیدگاه دیگراستفاده بیش از حد از حقوق صاحبان سهام باعث افزایش بازده مورد انتظار سهامداران و در نهایت باعث افزایش هزینه تامین‌ مالی می‌شود. بنابراین مدیران باید با در نظر گرفتن استراتژی‌های موجود ساختار سرمایه‌ای را انتخاب کنند که هزینه سرمایه کمتری نیاز داشته باشد تا شرکت بازدهی بهتری داشته باشند (مشایخی و همکاران، 1389). با مراجعه به تحقیقات و پژوهش‌های صورت‌ گرفته مشاهده می‌شود که عمده‌ترین دلایل ناکامی شرکت‌ها، فقدان یا عدم کفایت سرمایه‌گذاری و تامین‌مالی نامناسب و ناکافی آن‌ها است. برخوردار نبودن از مهارت‌های تجاری قوی موجب فهم و استنباط نادرستی از شرایط و نحوه فعالیت بازارهای مالی و عرضه‌ کنندگان منابع تامین‌مالی می‌شود. شرکت‌ها، ممکن است ترکیب نامناسبی از منابع (بدهی در مقابل سرمایه) را انتخاب کنند یا این که منابعی را تحصیل نمایند که تعهدات و محدودیت‌های نقدینگی بالایی را برای آنان به دنبال داشته باشد. فصل اول: کلیاتفصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینهفصل سوم: روش شناسیفصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌هافصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهاداتمنابع و مآخذ

more_vert ابلاغ مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان

ادامه مطلب

closeابلاغ مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری تصویب‌نامه موضوع نظام رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، هیات وزیران در جلسه ۳ آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و به استناد قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، نظام رتبه‌بندی معلمان را تصویب کرد. مطابق این تصویب‌نامه، رتبه‌بندی به مفهوم فرآیند تعیین رتبه‌های پنج‌گانه معلمان براساس سنجش نظام‌مند صلاحیت‌ها و عملکرد آنان اطلاق می‌شود. مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند. بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای انجام می شود.شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام براساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مسئله محور) براساس آزمون های الکترونیکی می‌شود. مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند. همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می‌کنند به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند مشروط بر اینکه امتیاز ارزیابی عملکرد سالانه آنان نیز کمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدایی و متوسطه به ترتیب از افزایش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتیاز ضربدر ضریب ریالی سالانه برخوردار می‌شوند. افزون بر این، به منظور نظارت بر حسن اجرای این تصویب‌نامه و شناخت مزایا، موانع و مشکلات مربوط، کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور تشکیل می‌شود تا ظرف یک سال، بررسی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهد و راهکارهای پیشنهادی را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از طریق وزارت آموزش و پرورش به هیئت وزیران ارائه کند. این تصویب‌نامه از تاریخ اول مهر ۱۳۹۸ لازم الاجرا است.

more_vert بررسی مجدد نظام رتبه‌بندی معلمان در دولت

ادامه مطلب

closeبررسی مجدد نظام رتبه‌بندی معلمان در دولت

بررسی مجدد نظام رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون امور اجتماعی هیات دولت آغاز شد. نظام رتبه‌بندی معلمان پس از طرح و بررسی در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون حقوقی رئیس جمهوری و نماینده کمیسیون امور اجتماعی دولت و اعمال اصلاحات لازم، مجددا در کمیسیون اجتماعی دولت مطرح شد. بر این اساس و پیرو تصمیمات جلسه ۳۰ تیر کمیسیون امور اجتماعی مبنی بر بررسی نظام رتبه‌بندی معلمان در کارگروهی با محوریت آموزش و پرورش و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون حقوقی رئیس جمهوری و نماینده دبیر کمیسیون امور اجتماعی، این لایحه با مشارکت همه نمایندگان و در چند جلسه جداگانه با سازمان‌های ذیربط بررسی و اصلاحات مورد نظر در متن پیش‌نویس اعمال شد. براساس تصمیم کمیسیون مقرر شد، اصلاحات لازم در متن پیش‌نویس متناسب با میزان اعتبار قابل تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای نظام رتبه‌بندی در طی دو سال اعمال شود و پیش‌نویس در قالب پیش‌بینی ساز و کارهای لازم در زمینه سنجش صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی و مهندسی نیروی انسانی براساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور تنظیم شود. متن اصلاح شده، مجددا در جلسه روز یکشنبه کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیات دولت مطرح و تا ماده چهار آن مورد بررسی قرار گرفت و ادامه بررسی به جلسه بعد موکول شد. همچنین در این جلسه اساسنامه سازمان نظام مشاوره مدیریت موضوع ماده ۱۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در سومین جلسه بررسی در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیات دولت تا ماده ۱۷ طرح و تصویب شد. بر همین اساس، جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیات دولت یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ به ریاست جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، فلاح‌زاده سرپرست کمیسیون و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیسیون به میزبانی دفتر هیات دولت برگزار شد.

more_vert ۳۵ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهان اسلام قرار گرفتند

ادامه مطلب

close۳۵ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی جهان اسلام قرار گرفتند

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس انتشار نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در سال میلادی گذشته، ۳۵ دانشگاه از ایران در این نظام، رتبه‌بندی شدند. بر اساس این رتبه‌بندی که امروز چهارشنبه یک نسخه از آن توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، «محمدجواد دهقانی» در این باره اظهار داشت: از میان دانشگاه های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۱۸۷ دانشگاه از ۲۲ کشور در این نظام رتبه بندی حضور دارند و ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه بندی از کشورهای عربستان، ترکیه، ایران و مصر هستند؛ عربستان با چهار دانشگاه، ترکیه با سه دانشگاه، ایران، مالزی و مصر هرکدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارند.وی افزود: بیشترین تعداد حضور دانشگاه ها متعلق به کشورهای ترکیه، ایران و مالزی است که به ترتیب ۶۵، ۳۵ و ۱۸ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند. وضعیت سایر کشورهای اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی به ترتیب تعداد دانشگاه بدین صورت است: مصر (۱۶ دانشگاه)، پاکستان (۱۱ دانشگاه)، عربستان سعودی (۱۰ دانشگاه)، تونس (۵ دانشگاه)، اندونزی و نیجریه (۴ دانشگاه)، لبنان، قطر، امارات، اردن، بنگلادش، قزاقستان (هر کدام ۲ دانشگاه)، اوگاندا، عمان، کویت، مراکش، کامرون، الجزایر و عراق (یک دانشگاه).وی با اشاره به دانشگاه های ایرانی در این رتبه بندی اشاره کرد، خاطرنشان کرد: ۱۶ دانشگاه جامع کشور در این رتبه بندی مشاهده می شود که دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، بوعلی سینا، مازندران، گیلان، سمنان، کاشان، رازی کرمانشاه، باهنر کرمان، یزد و ارومیه به ترتیب قرار دارند.دهقانی به اسامی دانشگاه های علوم پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: از دانشگاه های علوم پزشکی نیز ۱۲ دانشگاه و به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، ایران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، مازندران، کرمان، بقیة الله، کرمانشاه و جندی شاپور اهواز قرار دارند.به گفته این مقام مسئول، از دانشگاه های صنعتی نیز هفت دانشگاه و به ترتیب دانشگاه های صنعتی شریف، اصفهان، امیر کبیر، علم و صنعت ایران، خواجه نصیر الدین طوسی، نوشیروانی بابل و سهند در این نظام رتبه بندی قرار دارند.وی درباره رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام یادآور شد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) از چند سال پیش با ابلاغ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشکیل گروه پژوهشی رتبه بندی، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را با شاخص ها و معیارهای مصوب انجام داده و بعد از گذشت چندین سال متوالی در سطح ملی به یک مرجع در این حوزه تبدیل شده است.وی افزود: هر ساله گزارش رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور از طریق وبگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رسانه های گروهی و در قالب یک کتابچه رسمی به روسا و مدیران دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور و جامعه علمی کشور، اطلاع رسانی می شود.به گفته دهقانی، از سال گذشته رتبه بندی جدید بین المللی با عنوان رتبه بندی جهانی ISC با تصویب شورای راهبری ISC و تأکید وزیر علوم در دستور کار قرار گرفت. یکی از مهم ترین دستاوردهای ورود به رتبه بندی جهانی ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشورها و دانشگاه های تراز اول دنیا، امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور همچنین دانشگاه های کشور در سطح بین المللی است.دهقانی در ادامه گفت: یکی از اولویت ها و توصیه های برنامه ۱۰ ساله کشورهای اسلامی مصوب (اجلاس قزاقستان در سال ۲۰۱۷) حضور ۵۰ دانشگاه کشورهای اسلامی در رتبه های زیر ۵۰۰ در نظام های رتبه بندی بین المللی است.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: برهمین اساس و با توجه به مأموریت ISC مبنی بر پایش و رصد جایگاه دانشگاه های جهان اسلام، برنامه رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام پس از تعیین معیارها و شاخص ها در دستور کار قرار گرفته و عملیاتی شد.وی تاکید کرد: رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ISC می‌تواند با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، جایگاه هر دانشگاه را در بین کشورهای اسلامی نشان دهد و اساس هدف گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.دهقانی اظهار داشت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیارهای خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.وی افزود: در رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام ISC ، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۸۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۱۶ - ۲۰۱۴ در پایگاه وب آو ساینس (WOS) به ثبت رسانده باشند.دهقانی گفت: معیار پژوهش شامل پنج شاخص حجم پژوهش، تعداد استناد به مقالات و تأثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان و تعداد مقالاتی است که در نشریات برتر به چاپ رسیده اند.سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: بازه زمانی سه ساله ۲۰۱۶ - ۲۰۱۴ در این شاخص ها از جمله تعداد کل انتشارات هر دانشگاه در بازه زمانی سه ساله، تعداد کل استنادات به مقالات منتشر شده، تأثیر استنادی نرمال شده، تأثیر استنادی نسبت به کل جهان، تعداد مقالات با کیفیت دانشگاه (نشریات Q1، مجلات نیچر، ساینس و فهرست نشریات نیچر ایندکس) است.

more_vert معرفی 10 اپلیکیشن برتر جهان با بیشترین میزان دانلود

ادامه مطلب

closeمعرفی 10 اپلیکیشن برتر جهان با بیشترین میزان دانلود

 آمار و گزارش های منتشر شده در وبسایت gsmarena نشان می دهد که اپلیکیشن ویدئو محور تیک تاک که در یکی دو سال اخیر محبوبیت فراوانی در کشورهای مختلف پیدا کرده است، توانسته نظر و توجه کاربران هر دو پلتفرم گوشی های اندرویدی و آی او اس را در 3 ماهه نخست سال 2020 میلادی به سمت و سوی خود جلب کند و با سبقت از تمامی اپلیکیشن های فیسبوکی نظیر پیام رسان واتس آپ، شبکه اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام و همچنین پیام رسان فیسبوک مسنجر توانسته رتبه نخست فهرست رده بندی اپلیکیشن های محبوب با بیشترین میزان دانلود را در جهان به نام خود به ثبت برساند. طبق این رده بندی واتس‌اپ با یک پله صعود در رتبه دوم، شبکه اجتماعی فیسبوک با یک پله سقوط در رتبه سوم، اینستاگرام با یک پله صعود در رتبه چهارم و پیام رسان فیسبوک مسنجر نیز با یک پله سقوط در رتبه پنجم این جدول قرار گرفته اند. اپلیکیشن های لایکی (Likee)، اسنپ چت، شر ایت (ShareIt)، نتفلیکس و اسپاتیفای نیز به ترتیب در جایگاه های ششم تا دهم این فهرست رده بندی قرار گرفته اند.  با شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا یا بیماری کووید -19، بسیاری از کشورهای مختلف جهان با وضع و اعمال قوانین و مقررات جدیدی، محدودیت های سخت گیرانه‌ای برای تردد و رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها و کشورها اجرا کردند و وزارت بهداشت و نهادهای درمانی از تمامی شهروندان در کشورهای جهان درخواست کرده‌اند که به هیچ عنوان از منزل خود خارج نشوند و حتی کار و فعالیت های شغلی خود را نیز به صورت دورکاری از طریق رایانه های شخصی و از منزل خود انجام دهند. با تعطیلی مدارس و دانشگاهها، موزه و سینما و کنسرت و تمامی اماکن عمومی در شهرهای مختلف جهان، بدیهی است که سرگرمی افرادی که مجبورند برای مدت طولانی در منزل بمانند، اینترنت و اپلیکیشن و برنامه های آنلاینی است که می توانند با بهره مندی و استفاده از آن بر روی گوشی هوشمند، رایانه و تلویزیون، اوقات فراغت خود را در مدت زمان اوج بحران گسترش ویروس کرونا سپری کنند. همین امر موجب افزایش ناگهانی دانلود و استفاده از اپلیکیشن های موبایلی در هر دو پلتفرم گوگل پلی استور و اپ استور اپل شده است.

more_vert مقاله رتبه بندی مشتریان حقوقی بانک ها برحسب ریسک اعتباری به روش تحلیل پوششی داده‌ها

ادامه مطلب

closeمقاله رتبه بندی مشتریان حقوقی بانک ها برحسب ریسک اعتباری به روش تحلیل پوششی داده‌ها

مقاله علمی و پژوهشی " رتبه بندی مشتریان حقوقی بانک ها برحسب ریسک اعتباری به روش تحلیل پوششی داده‌ها : مطالعه موردی شعب بانک کشاورزی" مقاله ای است در 28 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث چسب پرداخته شده است چکیده مقاله هدف اصلی این مقاله رتبه بندی مشتریان حقوقی بانک کشاورزی بر حسب ریسک اعتباری به روش تحلیل پوشش داده ها می باشد. در این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه-ای از مناطق شرق و غرب بانک کشاورزی استان تهران، 286 شرکت تسهیلات گیرنده مورد بررسی قرار گرفته و پس از خارج کردن داده های نامناسب تنها 75 شرکتی که با استفاده از عقد فروش اقساطی 24 ماهه با سررسید پایان اردیبهشت ماه 1384 تسهیلات دریافت کرده بودند، برای تجزیه و تحلیل نهایی مورد استفاده قرارگرفتند. درنهایت با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها، کارایی های فنی محاسبه و شرکت ها رتبه بندی شدند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهندکه 15 شرکت (معادل 20 درصد شرکت های موردبررسی) روی مرزکارایی قرار داشته و کاملاً کارا قلمداد شده اند. همچنین میانگین کارایی فنی معادل 78 درصد بوده است به‌این معناکه درمجموع شرکت‌های موردبررسی، 22‌درصد بیش از میزان مورد نیاز، ورودی ها و عوامل تولید را مورد استفاده قرار داده و دارای سودآوری پایینی می باشند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه ثبت اختراعات

ادامه مطلب

closeرتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه ثبت اختراعات

مسئول امور مالکیت فکری و ثبت اختراعات دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دسترس بودن رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه اختراعات بر اساس تعداد اختراعات ثبت شده در سامانه اطلاعات فعالیت‌های توسعه فناوری خبرداد. به گزارش روز یکشنبه معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حامد جهانگرد در مراسم رونمایی از آیین‌نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز در دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت برگزار شد، یکی از مهمترین اقدامات در دفتر توسعه فناوری سلامت این وزارتخانه را تشکیل کمیته فنی مالکیت فکری در کنار کمیته سیاست‌گذاری دانست و اظهار کرد: این کمیته به منظور تأمین محتوای فنی کمیته سیاست‌گذاری تشکیل شده است. وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس شاخص‌های متعددی که در سامانه اطلاعات فعالیت‌های توسعه فناوری وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته‌ و در حوزه ثبت اختراعات، بر اساس تعداد ثبت اختراع رتبه‌بندی شده‌اند. این رتبه‌بندی در وب‌سایت http://htdo.research.ac.ir در دسترس است. مسئول امور مالکیت فکری و ثبت اختراعات دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های آتی این دفتر در حوزه مالکیت فکری، گفت: از جمله این برنامه‌ها تصویب سرفصل‌های کارگاه‌های آموزشی مالکیت فکری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظارت در برگزاری تمرکز و تجاری‌سازی اختراعات حوزه سلامت، ایجاد رویه واحد در میان مراجع استعلام جهت داوری اختراعات حوزه سلامت با همکاری اداره ثبت اختراعات قوه قضاییه و حمایت از برگزاری دوره‌های آموزشی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) با همکاری وزارت دادگستری و قوه قضاییه است. جهانگرد گفت: برگزاری دوره یک روزه "مقدمات مالکیت فکری"، دوره دو روزه "مقدمات جستجو و نگارش اختراعات" و دوره آموزشی سه روزه "داوری اختراعات" از سوی دفتر توسعه فناوری سلامت پیش‌بینی شده و برگزار خواهد شد.

more_vert مقاله شناسایی ابعاد اثرگذار بر ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله شناسایی ابعاد اثرگذار بر ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " شناسایی ابعاد اثرگذار بر ارتقاء فرهنگ دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه5)" مقاله ای است در 24 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فرهنگ دانشجویی، مدل مفهومی، ارتقاء پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این پژوهش شناسایی ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، توصیفی (پیمایشی) ‎است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 5 است. حجم نمونه مطابق با فرمول کوکران 364 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تلفیقی شامل نمونه‌گیری تصادفی خوشه¬ای و طبقه¬ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه 91 عبارتی در مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و فریدمن استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که هشت بُعد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، دینی، فناوری و بین‌المللی به عنوان ابعاد اثرگذار در ارتقای فرهنگ دانشجویی هستند که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر با 53/68درصد بوده است. رتبه‌‌بندی ابعاد نیز ترتیب اولویت هر یک از آنها را به صورت زیر نشان داد: بُعد اقتصادی با رتبه میانگین 27/5. بُعد دینی با رتبه میانگین 5. بُعد فناوری با رتبه میانگین 75/4. بُعد سیاسی با رتبه میانگین 74/4. بُعد فردی با رتبه میانگین 37/4. بُعد فرهنگی با رتبه میانگین 4. بُعد بین‌المللی با رتبه میانگین 89/3. بُعد اجتماعی با رتبه میانگین 86/3. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .