جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری

ادامه مطلب

closeمقاله اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری

مقاله علمی و پژوهشی " اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری " مقاله ای است در 15 صفحه و با 12 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مبانی؛ اصول تعلیم و تربیت؛ کارکنان سپاه؛ مقام معظم رهبری؛ منابع انسانی پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سپاه پاسداران برخورداری از منابع انسانی متعهد و ایثارگر می‌باشد که با تکیه بر همین نیروی انسانی توانسته است نقش خود را در حفاظت از انقلاب و دست‌آورهای آن به‌خوبی ایفا نماید. هدف این مقاله عبارت است از: ارایه‌ی «اصول» تعلیم و تربیت کارکنان سپاه براساس دیدگاه مقام معظم رهبری و سؤال کلی آن عبارت است از: اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه بر اساس دیدگاه تربیتی مقام معظم رهبری کدامند؟ نوع پژوهش «بنیادی‌کاربردی» بوده و از روش «سندپژوهی» و «تحلیل محتوای کیفی» استفاده شده است. بر این اساس، نظریات مقام معظم رهبری در سه بُعد ایمانی، اخلاقی، آموزشی دسته‌بندی گردید و اصول مستخرج از آنها در این سه بُعد مورد بحث قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده در رابطه با اصول تربیتی کارکنان سپاه، تحت سه عنوان به شرح زیر گنجانده شد: الف- حیطه‌ی دینی و اعتقادی ب- حیطه‌ی اخلاقی و معنوی ج- حیطه‌ی آموزشی و کاربردی. عنوان مقاله [English] The Principles of Sepah’s Employees Education Based on the Views of the Supreme Leader چکیده [English] Having committed employees is one of the most important characteristics of Sepah, for which, it has been able to perform its responsibilities in protecting the Islamic revolution and its outcomes wonderfully. This research is intended to identify the principles of Sepah’s education based on the opinions of the supreme leader of the Islamic revolution. The main question is this: ‘What are the principles of Sepah’s education according to the supreme leader’s views?’ This is a basic applied research conducted by item analysis documents analysis. Accordingly, the opinions of the Supreme Leader were classified into three dimensions including faith, ethics and education. The attained principles were discussed in these three dimensions. The results related to Sepah’s employees education were put into three fields including religion and faith, ethics and spirituality, education and application. کلیدواژه‌ها [English] Bases, Principles of Education, Sepah’s Employees, the Supreme Leader, human resource دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مهلت ثبت‌نام در آزمون دکتری دانشگاه معارف

ادامه مطلب

closeمهلت ثبت‌نام در آزمون دکتری دانشگاه معارف

 آخرین مهلت ثبت نام ویژه برادران و خواهران طلبه برای پذیرش در دوره دکتری دانشگاه معارف اسلامی دهم خرداد ۹۹ اعلام شد. به گزارش روز چهارشنبه مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، آخرین مهلت ثبت نام ویژه برادران و خواهران طلبه برای پذیرش در دوره دکتری دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام شد. داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس www.maaref.ac.ir مراجعه کنند.

more_vert دانشجویان به مسابقه کتابخوانی فراخوانده شدند

ادامه مطلب

closeدانشجویان به مسابقه کتابخوانی فراخوانده شدند

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد که با توجه به شیوع بیماری کرونا، ‌ثبت نام در مسابقه ویژه کتابخوانی با عنوان در خانه با کتاب می‌مانیم از ۲۸ اسفندماه آغاز شد. مسابقه در خانه با کتاب می‌مانیم توسط نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان برگزار می‌شود و دانشجویان از امروز چهارشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۸ تا ۲۵ فرورردین ماه ۹۹ برای ثبت نام فرصت دارند. دانشجویان برای ثبت نام ابتدا باید در سایت آموزش مجازی دانشگاهیان به آدرس www.ec.nahad.ir ثبت نام کرده و با انتخاب پویش دانشجویی در خانه با کتاب می‌مانیم وارد روند مسابقه شوند. مسابقه در سه سطح برگزار می‌شود که زمان سطح یک ۸ فروردین ماه، سطح ۲ در تاریخ ۱۴ فروردین و سطح سه نیز اواخر فروردین برگزار می‌شود. هر کتاب به سه بخش تقسیم شده و هر بخش یک آزمون میانی کوتاه خواهد داشت و در پایان یک آزمون جامع از هر سه بخش گرفته خواهد شد. شرط ورود به آزمون بعدی قبولی در آزمون قبلی است و در صورت عدم قبولی در آزمون اول بعد از ۲۴ ساعت امکان مجدد شرکت در آزمون فراهم خواهد شد. (تا سه آزمون) تعداد سوالات سه مرحله اول ۵ سوال در هر مرحله است. معیار قبولی در سه آزمون اول (آزمون‌های میانی) پاسخ به ۳ سوال از ۵ سوال است. معیار قبولی در آزمون نهایی (آزمون جامع از کل کتاب) نیز کسب نمره ۱۵ از ۲۰ نمره است. منابع در نظر گرفته شده برای آزمون: ۱- کتاب صراط (استاد علی صفایی حائری) ۲- کتاب انسان ۲۵۰ ساله (مجموعه بیانات مقام معظم رهبری) ۳- کتاب نخل و نارنج (دکتر وحید یامین‌پور) دانشجویان می‌توانند برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب‌ها از نرم افزار تلفن همراه طاقچه (نرم افزار دانلود کتاب الکترونیکی و صوتی) استفاده نمایند. جوایز:۲۰ جایزه ۱۵میلیون ریالی (ویژه دانشجویان که در سطح سه شرکت کردند) ۳۰جایزه ۱۰ میلیون ریالی (ویژه دانشجویان که در سطح سه و دو شرکت کردند) ۴۰جایزه ۵ میلیون ریالی (برای همه شرکت‌کنندگان) ۱۰۰جایزه یک میلیون ریالی (برای همه شرکت‌کنندگان) قرعه‌کشی در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۳۹۹ از طریق صفحه رسمی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان و در اینیستاگرام به آدرس @nahadaizu برگزار خواهد شد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی

مقاله علمی و پژوهشی" چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی ، مدیریت مطبوعات ، دیدگاه امام خمینی (ره) و دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علم دینی، تمایز، موضوع، روش، غایت.پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تمایز علم دینی از علم غیر دینی در نگاه مخالفان است در این رابطه معتقدند که ملاک و معیاری بر این تمایز وجود ندارد. برای اثبات این مطلب سه مقوم فرضی علم، «موضوع ـ روش ـ غایت» را در مقام ثبوت و اثبات بررسی می‌کند. لذا در مقام ثبوت، دینی بودن را به هیچ معنایی نمی‌پذیرد، اما در مقام اثبات، بین مقام داوری و مقام گردآوری تفکیک می‌کنند و مدعی می‌شوند که تنها در مورد مقام گردآوری است که می‌توان سخن از علم دینی به میان آورد. نتیجه این شد که اولاً سخنان آنها معلول نوعی مغالطه است که از خلط بین مقام ثبوت و مقام اثبات نشأت گرفته است و ثانیاً برخی از مدعیات وی برخلاف سایر مبانی علم‌شناسی ایشان می‌باشد و ثالثا بخشی از مدعیاتش بدون دلیل و برخلاف واقعیت‌های تاریخ علم است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله الگوی عوامل سیستمی مؤثر بر توسعه نوآوری مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری

ادامه مطلب

closeمقاله الگوی عوامل سیستمی مؤثر بر توسعه نوآوری مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری

مقاله علمی و پژوهشی " الگوی عوامل سیستمی مؤثر بر توسعه نوآوری مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری" مقاله ای است در 23 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث توسعه نوآوری؛ عوامل سیستمی؛ عوامل فردی؛ عوامل گروهی؛ عوامل سازمانی پرداخته شده است چکیده مقاله مقاله حاضر باهدف ارائه الگوی عوامل سیستمی مؤثر بر توسعه نوآوری مبتنی بر اندیشه‌های مقام معظم رهبری انجام شده است. این الگو، بر اساس مطالعه تطبیقی حاصل شده و روش تحقیق مورد استفاده از نوع کیفی بوده که برای استخراج مفاهیم، مقوله‌ها و قضیه‌ها از روش داده بنیاد، استفاده شده است. روایی و پایایی الگوی تحقیق از طریق روش‌های خاص ارزیابی تحقیق کیفی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، «عوامل سیستمی» مؤثر بر توسعه نوآوری بر مبنای اندیشه‌های مقام معظم رهبری، شامل «عوامل سازمانی»، «عوامل گروهی» و «عوامل فردی» و عوامل اصلی «توسعه نوآوری» شامل «موفقیت‌های راهبردی» و «دستاوردها» شناخته شدند که توسط مطالعات تطبیقی نیز مورد تأیید قرار گرفتند. عنوان مقاله [English] System Factors Model Affecting Entrepreneurship Improvement on the Basis of The Supreme Leader’s Point of View چکیده [English] This research is intended to propose system factors model which affect entrepreneurship improvement on the basis of the supreme leader’s point of view. This model is based on comparative study which follows a qualitative method. Concepts, categories and propositions are derived through grounded theory. The validity and reliability of the model are confirmed through qualitative research evaluation method. The results indicate that factors affecting entrepreneurship improvement, according to the viewpoints of the supreme leader include organizational components, group components, and individual components. Main factors of entrepreneurship improvement include strategic success and achievements. The results are confirmed by comparative studies.  کلیدواژه‌ها [English] Entrepreneurship Improvement, System Factors, Individual Factors, Group Factors, Organizational Factors دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .توسعه نوآوری+ عوامل سیستمی+ عوامل فردی+عوامل گروهی+عوامل سازمانی+ مقالات مدیریت+منابع انسانی

more_vert مقاله ﻃﺮﺍﺣﻰ و تدوینﺍﻟﮕﻮی مناسب شایستگی‌های مدیران و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه‌ای

ادامه مطلب

closeمقاله ﻃﺮﺍﺣﻰ و تدوینﺍﻟﮕﻮی مناسب شایستگی‌های مدیران و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه‌ای

مقاله علمی و پژوهشی " ﻃﺮﺍﺣﻰ و تدوینﺍﻟﮕﻮی مناسب شایستگی‌های مدیران و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‌گیری از دیدگاه امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) " مقاله ای است در 30 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شایستگی؛ الگوهای شایستگی؛ مقام معظم رهبری؛ مدیران و فرماندهان؛ ارتش ج .ا.ا پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از معضلات جدی کشورهای در حال توسعه، نحوة گزینش مدیران و معیارهای حاکم بر این گزینش است. هدف این مقاله ﻃﺮﺍﺣﻰ و تدوینﺍﻟﮕﻮی مناسب شایستگی‌های مدیران و ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﻫﺎﻥ در سازمان ارتش ج.ا.ا با بهره‌گیری از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است. برای طراحی الگوی بومی شایستگی‌های فرماندهان و مدیران از روش تحقیق ترکیبی کیفی- کمی استفاده شد. در مرحلة طراحی الگو، مجموعة سخنرانی‌ها و رهنمودهای معظم‌له در قالب نرم‌افزار حدیث ولایت، مورد استفاده واقع شد. برای طراحی الگوی اولیه از رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد و برای بازبینی الگو از گروه کانونی متشکل از متخصصان مدیریتی و صاحب‌نظران آجا استفاده شد. سپس آزمون الگو با رویکرد پیمایشی و با دریافت نظر فرماندهان از طریق پرسشنامه به انجام رسید و الگوی نهایی عرضه شد. این الگو در قالب 516 کد، 84 مفهوم و 4 مقولة اصلی طراحی شد که برخی دارای مقوله‌های فرعی است، این مقوله‌ها شامل: "شایستگی‌های فردی" با 28 مفهوم، "شایستگی‌های بین‌فردی" با 6 مفهوم، "شایستگی‌های سازمانی" با 41 مفهوم و "شایستگی‌های بینشی" با 9 مفهوم است. عنوان مقاله [English] Designing an Appropriate Competency Model for Managers and Commanders at IRI Army from the Viewpoint of Imam Khamenei چکیده [English] Managers selection and the criteria governing it, are great challenges in developing countries. This research is intended to develop a competency model for managers and commanders at IRI army from the viewpoint of the supreme leader, Imam Khamenei. Combined qualitative and quantitative research method was applied in this research. Hadith Velayat, a comprehensive collection of Imam Khamenei’s speeches and commands, were used to develop the first phase of the research. For developing the first draft of the design, the researchers applied grounded theory. For revising the model, they applied focus group composed of management experts and specialists. The final model was developed after acquiring the comments of the commanders through questionnaires in a survey method. The model included 516 codes, 84 concepts, and 4 main categories some of which included some peripheral categories. The main categories included “personal competencies” composed of 28 concepts, “interpersonal competencies” composed of 6 concepts, “organizational competencies” composed of 41 concepts, and “vision competency” including 9 concepts کلیدواژه‌ها [English] competency, Competency Models, The Supreme Leader of the Islamic Revolution, Managers and Commanders, IRI Army دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert سردار سلیمانی وارد کتاب‌های درسی می‌شود

ادامه مطلب

closeسردار سلیمانی وارد کتاب‌های درسی می‌شود

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه سردار شهید سلیمانی نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود، گفت: شخصیت سردار شهید سلیمانی به عنوان الگویی جذاب و الهام بخش برای دانش آموزان وارد کتاب های درسی می شود. به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم در نشست شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن عرض تبریک و تسلیت شهادت سردار بزرگ و پرافتخار اسلام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: این شهید بزرگوار سال ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال ها آرزوی شهادت در راه خدا را داشت که سرانجام به این مقام والا رسید و به دست اشقی الاشقیا به شهادت رسید و تسلیم خواست خدای خویش شد. وی ادامه داد: سردار شهید سلیمانی برخوردار از سه ضلع ایرانی، اسلامی و انقلابی و نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بود، او همه‌ عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. ایشان فردی انقلابی، مومن، مجاهد فی سبیل الله بود و می تواند الگویی بزرگ در نظام آموزشی ما برای نوجوانان و جوانان باشد. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اگر از ما سوال شود که به دنبال تربیت نسل بعدی به چه شکلی هستید باید بگوییم که افرادی شبیه به سردار سلیمانی هستند. وی ادامه داد: باید با طراحی پخته، متقن و اثربخش نسبت به معرفی زندگی این شهید بزرگوار در مجلات رشد و کتب درسی دوره ابتدایی با رویکرد عاطفی و اخلاقی و در کتب دوره متوسطه با رویکرد تحلیلی عمیق، پرداخته شود. ذوعلم در خصوص چگونگی این اقدام تشریح کرد: در همین راستا باید با تشکیل نشست های تخصصی، کاری متقن، حساب شده و انگیزه بخش به منظور معرفی شخصیت سرادر شهید سلیمانی و انتقال این الگو به نوجوانان و جوانان اقدام کرد؛ چرا که سردار سلیمانی می تواند به عنوانی الگویی جذاب و الهام بخش معرفی شد. معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یاد او همیشه در سرزمین ما جاودان خواهد بود و در آموزش و پرورش از او به عنوان اسوه جهاد و شهادت، مقاومت و ایثار یاد خواهیم کرد. دانش آموزان باید با این اسوه های بزرگ تاریخ اسلام در دوره معاصر آشنا شوند و این آشنایی برای همه ما یک ضرورت است. سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بر اساس اعلام وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رییس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.رهبر معظم انقلاب همچنین در حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.

more_vert مقاله چیستی تواضع: بررسی تطبیقی دیدگاه های اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی

ادامه مطلب

closeمقاله چیستی تواضع: بررسی تطبیقی دیدگاه های اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی

مقاله علمی و پژوهشی " چیستی تواضع: بررسی تطبیقی دیدگاه های اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی " مقاله ای است در 19 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق، تواضع، تکبر، اخلاقیون مسلمان، فیلسوفان اخلاق غربی پرداخته شده است چکیده مقاله تواضع به عنوان یکی از فضایل تاثیر گذار در زندگی فردی و اجتماعی همواره مورد توجه اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی بوده است. فهم نادرست از این فضیلت ممکن است تربیت اخلاقی را دچار مشکل کرده و فاعل اخلاقی را در دام حقارت نفس و یا خودبزرگ بینی گرفتار سازد. از این روی فیلسوفان اخلاق در باب تحلیل ماهیت، قلمرو، عمق و درجات آن مباحث بسیاری را طرح کرده اند. مولفان در این نوشتار پس از گزارش و تحلیل دیدگاه اخلاقیون مسلمان و با بهره گیری از چارچوب های مفهومی ِ مطرح شده در این موضوع، توسط فیلسوفان اخلاقِ غربی، به بازخوانی مفهوم تواضع پرداخته اند. بر این اساس، تعاریف اخلاقیون مسلمان از تواضع باورمحور، معرفت محور، غیربالانگر و سلبی است. دو اشکال عمده ای که در برخی از تعاریف تواضع به چشم می خورد عبارتند از خلط مقام تعریف و مقام تحقق، و دیگری بی توجهی به عمق تواضع. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله عوامل و ارکان علم دینی

ادامه مطلب

closeمقاله عوامل و ارکان علم دینی

مقاله علمی و پژوهشی " عوامل و ارکان علم دینی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علم دینی، عوامل و ارکان علم دینی، عوامل رکنی و غیررکنی پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از مسائل درباب ماهیت علم دینی، تبیین عوامل، عناصر و مؤلفه‌های مؤثر در دینی‌سازی آن است. مراد از علم دینی در مقام چیستی‌شناسی، علم دینیِ مطلوب (مقام تعریف و تولید) است، نه علوم موجود (مقام تحقق). علم دینی مطلوب دارای عناصر، مؤلفه‌ها و متغیرهای رکنی و غیررکنی است که هر کدام، نقش هویت‌بخشی در علم را به عهده دارند. این عوامل و عناصر عبارتند از: موضوع، محمول، عالِم، معلوم، روش، ابزار، منبع، فایده و کاربرد، هدف و غایت، مبانی، پیش‌فرض‌ها، پیش‌انگاره‌ها، زمان، مکان، جغرافیا، فرهنگ، تمدن و ...، که بر این اساس، دیدگاه‌های مختلفی درباره ماهیت و چیستی علم دینی سامان یافته است. در برخی دیدگاه‌ها، تنها به یک عامل به‌عنوان عنصر هویت‌بخش در علم دینی اکتفا شده است و در برخی آرا، ترکیب چند عنصر اساسی، معیار دینی بودن علم دانسته شده است. بر این اساس، اختلاف دیدگاه‌ها در این زمینه به‌گونه‌ای است که یک سرِ آن به انکار علم دینی ختم می‌شود و از ناحیه دیگر، افزون بر پذیرش اصل امکان علم دینی، اثبات‌کننده تحقق خارجی آن در طول تاریخ تمدن اسلامی است. به اعتقاد ما، دینی بودن علم صرفاً به عناصر و مؤلفه‌های خاصی وابسته نیست؛ بلکه عوامل مختلفی، اعم از عناصر رکنی و غیررکنی، در ماهیت و هویت دینی علم سهم دارند که با توجه به میزان نقش این عوامل در دینی بودن دانش، علم دینی نیز امری ذومراتب و تشکیکی خواهد بود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert رونمایی از ۱۱۰ عنوان اثر پژوهشی

ادامه مطلب

closeرونمایی از ۱۱۰ عنوان اثر پژوهشی

همزمان با هفته پژوهش ۱۱۰ عنوان اثر وکتاب پژوهشی با حضور مسئولان فرهنگی و امورخارجه رونمایی شد. همزمان با روزهای پایانی هفته پژوهش طبق روال هر سال سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز همگام با کاروان فعالان و تلاشگران عرصه پژوهش با همت و کوشش خود ۱۱۰ عنوان کتاب و اثر پژوهشی را بصورت مشترک با وزارت امورخارجه به صورت ۸۰ اثر مربوط به سازمان و ۳۰ عنوان کتاب و اثر نیز مربوط به وزارت امورخارجه رونمایی شد. در این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیت الله تسخیری مشاور رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام و شماری از مسئولان از وزارت امورخارجه حضور داشتند. مجموعه حاضر شامل آثاری است که طی سال گذشته تاکنون برای نخستین بار چاپ و به رشته تحریر درآمده است. تجلیل از آثار و پژوهش و پژوهشگران برتر   نمایندگی‌ها و پژوهشگران برتر بدین شرح معرفی شدند: علی محقق، رایزن مطالعاتی سفارت ایران در مسکو حسین دیوسالار، رایزنی فرهنگی ایران در توکیو در حوزه فعالیت‌های پژوهشی رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک در حوزه رصد و پایش رایزنی فرهنگی ایران در دمشق در حوزه فعالیت‌های پژوهشی رایزنی فرهنگی ایران در بغداد در حوزه رصد و پایش رایزنی فرهنگی ایران در پاریس در حوزه فعالیت‌های پژوهشی رایزنی فرهنگی ایران در برلین در حوزه رصد و پایش همچنین، سید حسن صحت، طاهره جهان پرور، صادقی، رادامان و عباس‌زاده در بخش دیگر این مراسم به دلیل ارایه فعالیت‌های پژوهشی برتر معرفی و تقدیر شدند. رونمایی از کتب جدیدالانتشار و الگوی جایزه ملی پژوهش، افتتاح نمایشگاه کتاب، رونمایی از تاره‌های نشر، تقدیر از پژوهشگران برتر و تقدیر از نمایندگی‌های فرهنگی برتر ایران در حوزه پژوهشی از دیگر برنامه‌های این مراسم است.   علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل، آیت الله محمد علی تسخیری مشاور رهبری در امور جهان اسلام و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مقامات و شخصیت های حاضر همراه با مسئولانی از وزارت خارجه و فرهیختگان و پژوهشگران و شماری از رایزنان فرهنگی نیز از جمله حاضران در این مراسم هستند. هفته پژوهش و فناوری سال جاری از ۲۳ تا ۲۹ آذر با شعار پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید همراه با برنامه‌های مختلفی؛ از جمله تجلیل از پژوهشگران، کارفرمایان و ایده‌های برتر، نشست های تخصصی مرتبط، برپایی نمایشگاه های فناوری در دانشگاه های گوناگون و برپایی بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در محل نمایشگاه بین المللی برگزار شد.

more_vert دنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

ادامه مطلب

closeدنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

چکیده در خصوص هدف آفرینش انسان حداقل دو دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد. یکی اینکه انسان هدفی جز شرکت در مسابقۀ گردآوری مال، دستیابی به مقامات بالای اجتماعی، و به دست گرفتن قدرت ندارد و در این راه می­تواند تمامی ارزشها و اصول انسانی را نادیده بگیرد؛ گویی جاودانه خواهد زیست و مرگ هیچگاه بر او چیره نخواهد شد. دیدگاه دیگر، دیدگاه الهی ـ دینی است که نقطۀ مقابل دیدگاه اول به شمار می‌رود. مقالۀ حاضر می­کوشد با تمرکز بر سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام دیدگاه دوم و مشخصه‌های آن را با سبکی ادبی تبیین کند.

more_vert مقاله تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان" مقاله ای است در 16 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث الظّالمین، مشتق، متلبّس، منقضی و امامت پرداخته شده است چکیده مقاله در روایات معتبری، امام معصوم با استناد به آیه شریفه «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»، امامت هر ظالمی را تا روز قیامت نفی می‌کنند؛ حتی کسانی که در گذشته، آلوده به بت‌پرستی بوده وسپس مسلمان شده‌اند نیز شایستگی رسیدن به مقام «امامت» را ندارند. این سخن امام درواقع کنایه‌ای است به خلافت خلیفه اول و دوم که پیش از اسلام آوردن، مدت مدیدی از عمر خویش را در بت‌پرستی سپری کردند. در مقابل، دانشمندان اهل‌سنت در مقام دفاع از خلافت خلفا بر این باورند که مشتق وضع شده برای خصوص متلبّس به مبدأ اشتقاق و استعمال آن در فرد منقضی، یک استعمال مجازی است. جالب آنکه اکثر اصولیان شیعه علاوه‌بر پذیرفتن استدلال امام×، بر‌آنند که مشتق تنها درخصوص متلبّس به مبدأ، حقیقت است. حال پرسش این است که چگونه می‌توان پذیرفت که مشتق وضع شده درخصوص متلبس به مبدأ، و ازسوی دیگر استدلال امام× به آیه شریفه را نیز قبول نمود. در این مقاله دیدگاه شش نفر از دانشمندان را در پاسخ به این پرسش مطرح نموده و در پایان دیدگاه برگزیده تبیین می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حلقه تکمیلی در نظام اسلامی

ادامه مطلب

closeمجمع تشخیص مصلحت نظام؛ حلقه تکمیلی در نظام اسلامی

مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بازنگری در قانون اساسی در ۱۳۶۸ خورشیدی با وظایفی جدید به عنوان حلقه تکمیلی در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی در شرایط مختلف به ایفای نقش پرداخت؛ دستگاهی که می‌تواند در مقام نهادی تاثیرگذار در ابَربحران‌های جاری کشور در چارچوب ظرفیت‌های قانون اساسی و در راستای اصلاحات ساختاری مورد استفاده قرار گیرد. اوایل انقلاب اسلامی و پس از بروز اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای تصویب مصوبات مجلس و لزوم تطابق آنها با شرع اسلام، ریاست وقت مجلس در پنجم مهر ۱۳۶۰ در نامه‌ای از امام خمینی (ره) درخواست کرد تا ایشان برای این موضوع، راه‌حلی ارایه دهند. امام(ره) نیز در نامه‌ای به مجلس اجازه دادند تا موارد مصلحتی را با اکثریت اعضای نمایندگان و قید موقت به تصویب برسانند اما با وقوع اختلافات بیشتر در این زمینه و باقی ماندن مشکلات، سرانجام پس از مکاتباتی میان مقامات و مسوولان عالیرتبه و ذیربط وقت کشور، درخواستی در بهمن‌ ۱۳۶۲ خورشیدی به امضای آیت الله خامنه ای رییس‌جمهوری وقت، علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی، رییس وقت دیوان عالی کشور، نخست وزیر وقت و سیداحمد خمینی به امام خمینی(ره) برای چاره‌جویی در این باره ارسال شد. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در این خصوص می گوید: در همان مجلس اول چند قانون مهم و مادر با این مشکل، یعنی اختلاف مجلس و شورای نگهبان مواجه شد که همان‌گونه ماند. گاهی برای داوری خدمت حضرت امام(ره) می‌رسیدیم و ایشان حل می‌کردند. چون نظر امام(ره) برای همه در مجلس و شورای نگهبان قابل قبول بود. گاهی اوقات به هر دلیلی این داوری انجام نمی‌شد و امام هم نمی‌خواستند دخالت کنند. به خاطر انباشته شدن چند مورد، امام به فکر راه حل افتادند که اول به رأی کارشناسی از نمایندگان رسیدند. البته با قید موقت و بنابر ضرورت، گفته بودند، لازم نیست شورای نگهبان نظر دهد. این راهکار هم در عمل به مشکلاتی برخورد. مثلاً شبهه می‌شد که در مجلس نمایندگانی حضور دارند که مقید به اسلام و فقه شیعه نیستند. آرای این عده از نمایندگان چگونه می‌تواند مساله را حل کند؟ البته آنها قانون‌گذار بودند و رأی داشتند و در همه قوانین اظهارنظر می‌کردند. اما وقتی مساله شرعی مطرح می‌شد، این‌گونه شبهات هم پیش می‌آمد. به هر حال بعد از گذشت چند مورد با این راهکار که بعضاً با اعتراض شورای نگهبان مواجه می‌شد، امام(ره) به فکر راه حلی افتادند که مبانی شرعی هم در آن رعایت شود. این موضوع هم مدت‌ها مورد بحث بود. حاج احمد آقا که نماینده حضرت امام در جلسات سران بود، در یکی از جلسات اطلاع داد که امام به فکر تأسیس مرکز و مجمعی برای حل این مساله هستند. تا اینکه امام(ره) در ۱۷ بهمن ۱۳۶۶ خورشیدی با صدور فرمانی، مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای رسیدگی به این گونه امور تأسیس کردند. وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام که در آغاز تاسیس، تنها به‌منظور تشخیص مصلحت در موارد اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان تاسیس شده بود، وقتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۱۳۶۸ خورشیدی مورد بازنگری قرار گرفت پس از بحث‌های مشروح درباره جایگاه آن، وظایف یازده‌گانه‌ای مستند به اصول ۱۱۲، ۱۱۱، ۱۱۰ و ۱۷۷ برعهده‌اش قرار گرفت تا به عنوان حلقه تکمیلی در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و در شرایط مختلف به ایفای نقش بپردازد. براساس این قانون وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام به استناد اصول و بندهای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است: - ارایه مشاوره به رهبری در تعیین سیاست­‌های کلی نظام (بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی) - ارایه پیشنهاد به رهبر برای چگونگی حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل‌حل نیست. (بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی) - تشخیص مصلحت در مواقعی که شورای نگهبان، مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی را خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند (اصل ۱۱۲ قانون اساسی) - مشاوره در اموری که رهبر به مجمع ارجاع می‌دهد (اصل ۱۱۲ قانون اساسی) - نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام. (به استناد نامه‌ ۱۷ فروردین ۱۳۷۷خورشیدی مقام معظم رهبری) - ارایه مشاوره به رهبر در موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی (اصل ۱۷۷ قانون اساسی) - عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی که صرفا بر عهده‌ اعضای ثابت مجمع است (اصل ۱۷۷ قانون اساسی) - انتخاب یکی از فقهای شورای نگهبان برای عضویت در شورای موقت رهبری (اصل ۱۱۱ قانون اساسی) - تصویب برخی از وظایف رهبر برای اجرا به وسیله شورای موقت رهبری (اصل ۱۱۱ قانون اساسی) - انتخاب جایگزین هریک از اعضای شورای موقت رهبری در صورت ناتوانی در انجام وظایف. (اصل ۱۱۱ قانون اساسی) - پیشنهاد چگونگی تصمیم‌گیری شورای موقت رهبری درباره‌ وظایف مصرح در بندهای اصول ۱۱۰ و ۱۱۱. اعضا در شورای بازنگری با توجه به فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل مجمع، اعضای آن، ۱۲ تن پیشنهاد شدند که عبارت بودند از رؤسای قوای سه گانه (۳ تن)، فقهای شورای نگهبان (۶ تن)، وزیر مربوطه و ۲ تن صاحب نظر به انتخاب رهبر اما مدتی بعد به دلیل اختلاف‌های پیش آمده، تعیین اعضای مجمع را رهبری بر عهده گرفتند. اعضای جدید با دستور آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری به مدت پنج سال در فرمان ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ خورشیدی تعیین شدند که عبارت بودند از:۱- شخصیت های حقوقی که شامل رؤسای سه قوه، فقهای شورای نگهبان، وزیر یا رییس دستگاهی که موضوع مورد بحث مربوط به آن دستگاه است و رییس کمیسیون مناسب با موضوع مورد بحث از مجلس شورای اسلامی می شوند.۲- شخصیت های حقیقی که رهبری آنان را به عنوان صاحب نظر در مسایل گوناگونی از جمله سیاسی، فقهی و اقتصادی انتخاب می کنند. ساختار مجمع تشخیص مصلحت از ساختارهایی به نام نظام شورا، کمیسیون ها و دبیرخانه تشکیل شده است. جلسه های عادی شورا هر ۲ هفته یک بار تشکیل می شود و جلسه های فوق العاده با تعیین وقت در جلسه عادی و تصویب آن با نظر رییس مجمع یا با درخواست کتبی یک سوم اعضا همراه با تعیین موضوع امکان پذیر خواهد بود. دستور جلسه های عادی دست کم سه روز پیش از تشکیل جلسه به دستور رییس مجمع از طریق دبیرخانه به اطلاع اعضا می رسد و رییس مجمع وقت جلسه فوق العاده را تعیین می کند. مسایل فوری نیز با نظر رییس مجمع یا پنج تن از اعضا در جلسه قابل طرح است.جلسه های شورا هنگام بحث درباره مصوبه های مورد تعارض مجلس و شورای نگهبان، متشکل از همه اعضای یاد شده در حکم مقام معظم رهبری و در موارد مربوط به بررسی و حل مشکلات نظام، تعیین سیاست های کلی نظام و دیگر موارد مقرر در قانون اساسی متشکل از همه اعضای حقیقی خواهد بود. این جلسات با حضور دوسوم اعضا رسمیّت می یابد و تصمیم ها با اکثریت مطلق اعضای حاضر، معتبر خواهند بود. برای فراهم آوردن اطلاعات دقیق مربوط به مباحث و مسایل مطرح شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام و آماده سازی اعضا برای تصمیم گیری و بهره گیری از نظریه های کارشناسان، کمیسیون هایی تشکیل می شود که بر ۲ نوع است یکی کمیسیون‌های تخصصی دایم (علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و امنیتی، زیربنایی و تولیدی، اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری، حقوقی و قضایی) و دیگری کمیسیون‌های خاص. اعضای کمیسیون های تخصصی دایمی در نخستین جلسه های مجمع با اعلام داوطلبی و رأی مجمع تعیین می شوند. جلسه کمیسیون ها دست کم ۲ هفته یک بار است. شرکت اعضا کمیسیون ها در جلسه ها ضروری بوده و دیگر اعضای مجمع نیز بدون حق رأی، حق حضور خواهند داشت. کمیسیون ها می‌توانند در چارچوب وظایف خود از طریق دبیرخانه از کارشناسان بخش دولتی و خصوصی استفاده کنند. همچنین دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تنظیم کار کمیسیون های دائمی و خاص، برقراری ارتباط با دستگاه های مسوول دولتی و نهادها و مؤسسه های عمومی غیردولتی، استفاده کامل از نظرات کارشناسان، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی مورد تأیید مقام معظم رهبری و ابلاغ مصوبه ها و تصمیم ها، تدوین صورت مشروح مذاکره ها، دیگر امور مالی، اجرایی و وظایف مطرح در این ماده تأسیس شده است. دبیر مجمع، زیر نظر ریاست مجمع انجام وظیفه می کند و در موارد لازم، رابط مجمع با مقام معظم رهبری است. ایجاد تشکیلات لازم برای اداره امور دبیرخانه و کمیسیون ها و... هم با دبیر مجمع است. ادوار مجمع از تشکیل تا به امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام از زمان تاسیس تا به امروز هفت دوره را پشت سر گذاشته است. دوره نخست تشکیل از ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ خورشیدی بود که با فرمان امام خمینی(ره) آغاز شد. وجود جنگ تحمیلی و شرایط خاص سیاسی و اجرایی کشور از ویژگی‌های خاص این دوره بود. دوره دوم در ۱۳۶۸ خورشیدی پس از بازنگری قانون اساسی در این قانون با وظایف حفظ شده در بندها و اصول ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲ و ۱۷۷ شکل گرفت. دوره سوم مجمع تشخیص مصلحت نظام با افزایش اعضای حقیقی متشکل از شخصیت‌های عالی رتبه کشور در ۱۳۷۵ خورشیدی همراه بود و مجمع را به دوران جدیدی از پویایی و بالندگی در راستای انجام کامل وظایف قانونی اش وارد کرد. دوره چهارم مجمع فعال ترین و سازمان یافته ترین دوران بوده است که در ۱۳۸۰ خورشیدی اعضای جدید آن با حکم مقام معظم رهبری برای مدت پنج سال انتخاب شدند تا اینکه دوره پنجم در ۱۳۸۵ خورشیدی با حکم مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد. همچنین آیت الله خامنه ای در ۲۴ اسفند ۱۳۹۰خورشیدی اعضای دوره ششم مجمع را در حکمی معرفی کردند. اعضای دوره هفتم در ۲۳ مرداد ۱۳۹۶خورشیدی معرفی شدند. حکمی که از طرف مقام معظم رهبری صادر شد و در آن آیت الله سیّدمحمود هاشمی شاهرودی به عنوان رییس و محسن رضایی به دبیری مجمع تشخیص مصلحت انتخاب شدند تا اینکه پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سوم دی ۱۳۹۷ خورشیدی مقام معظم رهبری در حکمی آیت‌الله صادق آملی لاریجانی را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو فقهای شورای نگهبان منصوب کردند. در این ادوار مختلف آیات عظام سیدعلی خامنه ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمدعلی موحدی کرمانی، سیدمحمود هاشمی شاهرودی و صادق آملی لاریجانی ریاست این نهاد را برعهده داشته‌اند.

more_vert هشدار بهداشت جهانی: کرونا ممکن است در تابستان از بین نرود

ادامه مطلب

closeهشدار بهداشت جهانی: کرونا ممکن است در تابستان از بین نرود

یک مقام سازمان جهانی بهداشت هشدار داد همه کشورها باید ریشه کن کردن ویروس کرونا را در اولویت نخست خود قرار دهند زیرا هیچگونه شواهدی مبنی بر از رفتن این ویروس مانند ویروس آنفلو آنزا در تابستان در دست نیست. به گزارش ایرنا از رسانه های چین، «مایکل رایان» مدیر اجرایی برنامه فوریت های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت روز شنبه در مصاحبه با خبرنگاران در ژنو افزود: این یک امید واهی است که این ویروس در تابستان از بین خواهد رفت. این مقام سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواست که بر روی آنچه که می توانند انجام دهند تمرکز کنند و منتظر پایان طبیعی این ویروس نباشند. او همچنین گفت که رفتار و عملکرد ویروس کرونا در شرایط آب و هوایی متفاوت ناشناخته است. این مقام سازمان جهانی بهداشت همچنین از افزایش تعداد موارد جدید در کشورهایی که درآمد کم و سیستم پزشکی ضعیف دارند ابراز نگرانی شدید کرد. رایان همچنین با اشاره به محدود کردن ورود اتباع ژاپن و کره جنوبی به کشورهای یکدیگر، چنین شرایطی را یک "بحران سیاسی" توصیف کرد و از کشورها خواست این محدودیت ها را کنار بگذارند زیرا «این نوع محدودیت ها کمکی به اصل موضوع نمی کند». اظهارات این مقام سازمان جهانی بهداشت در شرایطی است که موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در سراسر جهان از ۱۰۰ هزار مورد بیشتر شده است.

more_vert نقش قرآن در پایه گذاری علم لغت

ادامه مطلب

closeنقش قرآن در پایه گذاری علم لغت

از جمله مسائلی که در بحث اثرگذاری قرآن بر پیدایش علوم ادبی مطرح است، بحث تاثیر قرآن در پیدایش علم لغت است. در این خصوص، دو دیدگاه مشخص بیان شده است؛ دیدگاه اول آن است که مایه همه مطالعات واژه شناختی، بی تردید قرآن است، و دیدگاه دوم، قائل است که به هیچ وجه نمی توان پذیرفت که آن همه قواعد دقیق و تعریفات روشن و سنجیده که در مباحث لغوی آثار خلیل و مانند او وجود دارد، بدون داشتن هیچ گونه سابقه و سر مشق قبلی، به این درجه از کمال رسیده باشد. طبق این دیدگاه، مسلمانان در چگونگی تدوین لغت نامه ها، از ملل دیگر تقلید کرده و از آنان اثر پذیرفته اند. بررسی دلایل هر دیدگاه، نشان خواهد داد که دلایل گروه دوم، برای اثبات مدعا قانع کننده نیست و مطالعه تاریخی آثار اولیه علم لغت، حاکی از آن است که اولین مباحث لغت شناسی، با واژگان قرآن آغاز گردیده و عامل اصلی در پیدایش این علم، ضرورت فهم قرآن بوده است

more_vert لایحه بودجه ۹۹ و بودجه پیشنهادی وزارت علوم

ادامه مطلب

closeلایحه بودجه ۹۹ و بودجه پیشنهادی وزارت علوم

بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ۲۰۹ هزار و ۱۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال اعلام شد. حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، صبح یکشنبه لایحه بودجه سال ۹۹ را به مجلس ارائه کرد. دولت بودجه سال آتی کل کشور را از حیث منابع بالغ بر ۱۹ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۳۷۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون ریال پیشنهاد کرده است. بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این لایح مبلغ ۲۰۹ هزار و ۱۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون ریال بودجه هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای (عمرانی) است.این در حالی است که بودجه مصوب امسال وزارت علوم ۱۳۴ هزار و ۲۸۷ میلیارد و ۱۱۱ میلیون ریال بود. تبصره اختصاصی آموزش عالی در لایحه بودجهدر تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۹۹ آمده است به دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری اجازه داده می شود با تصویب هیأت های امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت تسهیلات از بانک ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند و در جهت تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای خود و با اولویت احداث خوابگاه های متاهلی قانون برنامه ششم توسعه استفاده و نسبت به بازپرداخت اقساط از محل درآمد اختصاصی خود اقدام کنند.صندوق رفاه دانشجویان مکلف هستند نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در فعالیت های خود به منظور پرداخت یارانه سود و کارمزد یا اولویت احداث خوابگاه های متاهلین اقدام کنند.دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی می توانند با رعایت مفاد این بند از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفاً تخصصی و به روز رسانی آزمایشگاه ها و کارگاه های خود استفاده کنند.همچنین ۱۰۰ درصد وجوه اداره شده پرداختی از محل بازپرداخت وام های شهریه دانشجویی از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ تا سقف ۸۰۰ میلیارد ریال به خزانه داری کل کشور واریز می شود. وجوه مذکور به صندوق های رفاه دانشجویی به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق های مزبور اختصاص می یابد تا بر اساس اساسنامه مصوب، صرف پرداخت وام شهریه به دانشجویان و سایر پرداخت های رفاهی دانشجویی شود.بر اساس بند "ه" تبصره ۹ لایحه بودجه سال ۱۳۹۹، در راستای تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور، کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرایی ممنوع است.بر اساس بند "م" تبصره ۹ لایحه بودجه سال آینده در سال ۹۹ پذیرش و تامین اعتبار برای پذیرش دانشجوی جدید در مراکز و موسسات پژوهشی دولتی وابسته به دستگاه های اجرایی به غیر از وزارتخانه های علوم و بهداشت ممنوع است. همچنین این ۲ وزارتخانه موظف هستند ظرفیت پذیرش دانشجوی جدید در مراکز و موسسات پژوهشی وابسته به خود از جمله پژوهشکده و پژوهشگاه را ۲۰ درصد کاهش دهند.طبق بند "ن" این تبصره، در سال ۹۹ صدور مجوز برای تاسیس مراکز و موسسات پژوهشی دولتی جدید برای دستگاه های اجرایی ممنوع است. سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی کشور با همکاری وزارتخانه های علوم و بهداشت موظف هستند بر اساس عملکرد موسسات پژوهشی دستگاه های اجرایی در خصوص ساماندهی(تمدید، ادغام یا لغو مجوز) آنها اقدام کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگیدبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در لایحه پیشنهادی بودجه ۹۹ در مجموع با کاهش ۱۸ درصدی مواجه شده است.بر این اساس، مجموع اعتبارات پیشنهاد شده دولت به مجلس در سال ۹۹ برای این شورا ۴۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است.بودجه مصوب سال ۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبلغ ۵۰۵ هزار میلیون ریال بود که در مقایسه با بودجه سال آینده، این شورا با کاهش ۱۸ درصدی اعتبارات مواجه خواهد بود. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هانهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برای سال آینده مبلغ هزار و ۳۵۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال اعتباری پیشنهادی دولت دارد؛ این نهاد در سال ۹۸ مبلغ هزار و ۴۶۷ میلیارد و ۲۸۴ میلیون ریال اعتبار مصوب داشت.اعتبارات پیشنهاد شده برای این نهاد برای سال ۹۹ در مقایسه با امسال، هفت درصد کاهش دارد.

more_vert کتاب مر قانون

ادامه مطلب

closeکتاب مر قانون

وقتی به معنی کلمه مُرقانون رجوع میکنیم چنین بیان میشود یعنی:خود قانون نه کمتر و نه بیشتر. در این کتاب به معنی عمیق تر آن میپردازیم. از آنجا که تدوین قانون و اجرا ی آن از یک بستر اجتماعی و مجموعه ای از فرآیندهای خاص زمانی و مکانی تاثیر می پذیرد، لذا توجه به تاریخ قانون نگاری، که خواستگاهای تدویین قوانین را نشان می‌دهد بسیار مهم جلوه میکند، در واقع باید به این جمله توجه شودکه تدویین قانون از کف خیابان (ترجمه لفظی، لاتین) یعنی از عمومی ترین سطوح جامعه باید مد نظرقرار گیرد و در عین حال از دالان نظر بالاترین نخبه گان و خبره ترین خبرگان در سطوح بالای جامعه عبور کند که اجرای خوب را شاهد باشیم.در واقع اگر قانون خوب تدوین شود اجرای خوبی و حتی ارزیابی خوب را در پی خواهد داشت در اینجاست که نتایج ارزیابی قانون تدویین و اجرا شده در سطح A+خواهد بود نه C به پایین.برای این منظور بایستی خصال ملی یک ملت را در طول تاریخ (حداقل تاریخ معاصر قانون نگاری) آن شناخت از این رو به سیر تاریخ قانون نگاری در ایران توجهی هرچند بسیار کم میکنیم. فهرست مطالب فصل اول: مرقانونفصل‌دوم: سیر قانون نگاری درایران معاصرفصل سوم: قانون از منظر مقام معظم رهبریفصل چهارم: درآمدی بر فرایندها و روندها در حوزهفصل پنجم: بررسی و مقایسه قوانین و تحلیل بررسی هافصل ششم: بررسی مقایسه ای فرهنگی برای تدوین قوانینفصل هفتم: فرآیند خط مشی‌گذاری بارویکرد بر مفهوم مر قانون از تدوین تا اجرامنابع و مآخذ

more_vert تعاون علیه تحریم

ادامه مطلب

closeتعاون علیه تحریم

تعاونی‌ها عنصری برای ارتقای سطح زندگی و بالابردن معیشت مردم و فعال کردن کسب و کارهای خرد و متوسط هستند. اهمیت این بخش مغفول مانده تا بدان جاست که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با فعالان اقتصادی به موضوع تعاون و تعاونی ها تاکید ویژه ای کردند و آن را پدیده مطلوبی قلمداد کردند. بنابراین پرواضح است نقش تعاونی در اقتصاد کشور که شرایط بحرانی را می‌گذراند و فشار تورمی زیاد بر شانه های مردم ایجاد کرده، روزنه امیدی برای بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغال محسوب‌می شود. روزنامه رسالت در گفت‌وگو با کارشناسان به اهمیت جایگاه تعاونی‌ها در اقتصاد کشور پرداخته است؛ بنابر این گزارش بدون شک امروز توسعه اقتصادی، از مهم ترین مباحث و دغدغه های مسئولان و برنامه ریزان کشور است که پیرامون آن بحث و تبادل نظر صورت می گیرد، چراکه کشور بدون داشتن رشد اقتصادی، راکد شده و حیات اقتصادی و حتی موجودیت خود را از دست می دهد. از مهم ترین ویژگی های کشورهای کمتر توسعه یافته یا درحال توسعه می توان به پایین بودن تولید داخلی، اشتغال و وجود بیکاری و کمبود سرمایه اشاره کرد. این در حالی است که نقش تعاون و تعاونی ها در رفع این مشکلات از اهمیت بسزایی برخوردار است، اما متاسفانه شاهد هستیم با توجه به تاکید اصل ۴۴ قانون اساسی در مردمی کردن اقتصاد، بخش تعاونی ها مورد غفلت واقع شده و نتوانسته اند به جایگاهی که برای آنها تعریف شده، دست پیدا کنند. تعاونی ها عنصری برای ارتقای سطح زندگی و بالابردن معیشت مردم و فعال کردن کسب و کارهای خرد و متوسط هستند. اهمیت این بخش مغفول مانده تا بدان جاست که مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با فعالان اقتصادی به موضوع تعاون و تعاونی ها تاکید ویژه ای کردند و آن را پدیده مطلوبی قلمداد کردند. بنابراین پرواضح است نقش تعاونی در اقتصاد کشور که شرایط بحرانی را می گذراند و فشار تورمی زیاد بر شانه های مردم ایجاد کرده، روزنه امیدی برای بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغال محسوب می شود. ماشا الله عظیمی دبیرکل اتاق تعاون ایران در گفت و گو با «رسالت»، با بیان اینکه قانون به مردمی شدن اقتصاد اشاره کرده، می گوید: «قانون اساسی ظرفیت های بی بدیلی برای توجه به حضور مردم در همه عرصه ها پیش بینی کرده و بر این نکته تاکید دارد که مردم دارای قدرت در عرصه اقتصادی باشند. قانون انتخاب مهم ترین نهادهای اداره کننده کشور از جمله ریاست جمهوری را به صورت دموکراتیک به مردم داده است و در قانون برای حضور مردم در اقتصاد نیز به صراحت تاکید شده اما فرهنگ سازی و بومی سازی اقتصاد در دستور کار قرار نگرفته و بهترین قوانین به منصه اجرا نرسیده است. مردم برای کشور تصمیم گیری می کنند، اما هنوز اقتصاد برای مردم تصمیم گیری می کند.» وی با بیان اینکه ساختار عمومی مردم و اقتصاد تعاونی با زیرساخت های دینی ما همخوانی دارد، گفت: «اشکال مختلف تعاونی بهترین نوع اقتصاد است که به باورهای ما نزدیک است، اما متاسفانه سهم تعاونی در کشور کمتر از ۲۵ درصد در اقتصاد است و مشارکت مردم در اقتصاد کشور هنوز به مسئله ای مغفول مانده تبدیل شده است.» دبیرکل اتاق تعاون ایران افزود: «مقام معظم رهبری در توصیه های اقتصادی خودشان همواره به اقتصاد مقاومتی، اشتغال، تولید کالاهای ایرانی و صرفه جویی تاکید کرده اند. علاوه بر این در ابلاغیه اقتصاد مردمی به استفاده از ظرفیت های مردم نیز تاکید کرده است اما همچنان اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی نشده و سند توسعه بخش تعاون که هفت سال قبل در هیئت وزیران به تصویب رسید، اجرایی نشده است.» عظیمی اظهار کرد: «مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با تاکید بر اهمیت بخش تعاونی ها فرمودند: «تعاونی را پدیده مطلوب و مبارکی در اقتصاد می دانم.» توجه ایشان به تعاون نشان دهنده اهمیت این بخش است که قوانین لازم هم برای اجرای آن وجود دارد، اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم اقتصاد را مردمی کنیم. دولت باید با تاکید بر منویات رهبری بر ظرفیت های تعاونی توجه داشته باشد تا اقتصادی درون زا داشته باشیم. وی با اشاره به مشکلات و چالش های موجود در مسیر فعالیت های تعاونی گفت: «قوانین درباره تعاونی ها به خوبی اجرا نمی شوند و مسئولین هم به این موضوع اهتمام ندارند. فضای کسب و کار در کشور به دلیل وجود مقررات زائد و دست و پاگیر و دخالت دولت مناسب نیست. ضمن اینکه تامین مالی بنگاه های متوسط و کوچک تعاونی از دیگر مشکلات مربوط به این بخش محسوب می شود. ناپایداری قیمت ها در نهاده ها و مواد اولیه وجود دارد و دولت باید به سمت پایداری قیمت ها حرکت کند. پیچیدگی قوانین و مقررات زیاد نیز از دیگر مشکلات و چالش های تعاونی هاست.» عظیمی اضافه کرد: «اکنون تکلیف هیچ بخشی در اقتصاد مشخص نیست و باید در تامین و کنترل و نظارت توجه صورت گیرد. دولت اگر نهاده ها را به خوبی تامین کند و قیمت ها منصفانه باشند و نظارت درستی در ارتباط با شبکه های تولید و تعاونی ها وجود داشته باشد، همه بخش های اقتصادی از این جریان سود می برند و نیاز به واردات بسیاری از اقلام به حداقل می رسد، زیرا تولید در داخل دارای جذابیت می شود.» *تجمیع سرمایه های خرد و دارایی های کوچک شفافیت در عملکرد و دوری از فساد اقتصادی از جمله فواید و مزیت های کسب و کار در قالب تعاونی است و اصل ۴۴ قانون اساسی نیز به همین علت بر مردمی شدن اقتصاد و کم شدن سهم دولت در آن تاکید کرده است. تعاونی هامی توانند انبوه نقدینگی سرگردان را جمع آوری کرده و آن را در مسیر کسب و کار به کار بگیرند. مسلم خانی مدیرکل دفتر ترویج و آموزش و تحقیقات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در گفت و گو با «رسالت» با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی گفت: «ایشان در این دیدار بر کسب و کارهای تعاونی بر سه نکته تاکید ویژه داشتند. اول نقش کسب و کارهای تعاونی در مدیریت کسب و کارهای خرد، تعاون و تامین مالی جمعی و اجتماعی بود که باید از این ظرفیت برای مدیریت نقدینگی سرگردانی که در کشور وجود دارد، استفاده کرد. این سیل نقدینگی سرگردان مانند سیلی است که به سمت هر بازاری که رفته، بحران ایجاد کرده است.» وی افزود: «تعاونی ها یکی از مدل ها و الگوهای جهانی پذیرفته شده برای تجمیع سرمایه های خرد و دارایی های کوچک است. بنابراین باید در ایران بانک تعاونی ایجاد شود. این بانک به مراتب از تعاونی های موجود کارایی بیشتری دارد و غیرربوی خواهد بود که با سرمایه های کوچک مردم و سهامداری مردم و تعاونی ها ایجاد می شود و خدمات به مردم و تعاون گران می دهد. آورده های این بانک تعاونی می تواند از عموم همه مردم باشد که بهره و سود دریافت نمی کند و بر اساس بانکداری اسلامی خدمات ارائه می دهد.» خانی اضافه کرد: «مقام معظم رهبری بر تعاونی ها و نقشی که در ایجاد اشتغال دارد، تاکید ویژه ای دارند. تعاونی ها در همه دنیا به عنوان شرکت مادرتخصصی و سازمان دهنده و پشتیبان و پیونددهنده تلقی می شوند و لازم است در ایران نهاد بالاسری و پشتیبان کننده برای کسب و کارهای خرد و خانگی داشته باشیم. تعاونی های پشتیبان مشاغل خانگی و تعاونی های تامین نیاز مشاغل، بهترین الگو هستند که می توانند کسب و کارهای کوچک و سرگردان را در قالب الگوی تعاونی های مشاغل خرد و خانگی عملیاتی کنند. باید ایجاد تعاونی‌های پشتیبان مشاغل خرد، خانگی و تعاونی های تامین نیاز مشاغل را تبدیل به جریان واقعی و ملموس در کشور کنیم.» وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر شبکه سازی در تعاونی ها تاکید زیادی داشتند، اضافه کرد: «برای زیاد شدن قدرت تعاونی‌ها باید خوشه سازی و شبکه سازی صورت بگیرد. خوشه سازی و شبکه سازی در تعاونی ها باعث می شود پایایی و مانایی آنها بیشتر شود و سهم تعاون در اقتصاد ملی ارتقاء پیدا کند. فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه تعاون می تواند چراغ راه و منشور حرکت باشد و ما بر اساس رهنمودهای ایشان به سمت توانمندسازی تعاون و نقش آفرینی آنها در اقتصاد ملی حرکت کنیم.» این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اصل ۴۴ قانون اساسی اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارد، گفت: «بهترین و شفاف ترین وضعیت برای اجرا شدن اصل ۴۴، واگذاری کسب و کارهای دولتی قابل واگذاری به بخش خصوصی به تعاونی ها است. واگذاری کسب و کارها به تعاونی ها، هم فساد را در آنها کاهش می دهد و هم عملکرد آنها دارای شفافیت می شود وهم حضور مردم به صورت واقعی در اقتصاد محسوس می شود.» وی ادامه داد: «ما باید به سمت ایجاد جامعه ثروتمند حرکت کنیم و اکنون اقتصاد ما به اقتصاد بازار نزدیک شده است. در چنین شرایطی مردم باید دارای درآمد مکفی باشند و یکی از راه های ثروتمند سازی آحاد جامعه امکان مشارکت در اقتصاد و ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط است و تعاونی ها ابزاری برای ثروتمند سازی گروه های فقیر جامعه است. لذا تعاونی ها ابزاری برای فقر زدایی محسوب می شوند. فرمایشات مقام معظم رهبری در برهه ای که بحث آزادسازی قیمت بنزین مطرح شده درباره الگوی تعاونی، راهی برای ثروتمند سازی آحاد جامعه است.» خانی با تاکید بر اینکه ما در شرایط تحریم به سر می بریم و قرار نیست تحریم ها به زودی رفع شوند، گفت: «تحریم ها ادامه خواهند داشت و تعاونی ها به عنوان کسب و کارهایی که توسط مردم اداره می شوند، یکی از الگوهای کسب و کاری هستند که می توانند معافیت از تحریم های یک یا چندجانبه داشته باشند. ما می توانیم با ایجاد تعاونی های جدید و حفظ تعاونی های موفق، امکان دور زدن تحریم ها را داشته باشیم. تعاونی ها در شرایط بحران و رکود و تحریم ابزار ماناساز اقتصاد و مصون ساز اقتصاد تلقی می شوند.» مدیرکل دفتر ترویج و آموزش و تحقیقات وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پایان سخنانش گفت: «ما انتظار داریم حمایت از تعاونی های دانش بنیان و تعمیق فرهنگ تعاون در دانشگاه ها و مدارس و لزوم آشناشدن دانشجویان با این فرهنگ به جریان تبدیل شود و بر اساس سند توسعه بخش تعاون همه سازمان ها و نهادها با تاکید بر نهادهای آموزشی سهم و نقش و جایگاه خود را بر تعمیق الگوهای تعاونی ایفا کنند.» باید توجه داشت در شرایط فعلی امروز که تحریم ها بر اقتصاد کشور سایه انداخته و امکان فعالیت را بسیار محدود کرده و شکاف طبقاتی زیادی در کشور شکل گرفته است، تعاونی ها می توانند بدون مواجه با تحریم ها به اشتغال در کشور کمک کنند و شکاف طبقاتی به وجود آمده را به دلیل وجود مشکلات اقتصادی به شدت کاهش دهند، اما متاسفانه از نقش مهم تعاونی غفلت شده و به آن توجه جدی نشده است.

more_vert کتاب تحلیل و بررسی فساد اداری و نگاهی بر قوانین و خط مشی ها

ادامه مطلب

closeکتاب تحلیل و بررسی فساد اداری و نگاهی بر قوانین و خط مشی ها

ظهور فساد اداری قدمتی به درازی جامعه بشری دارد و رابطه آن با توسعه نظام سیاسی مستقیم است تا جایی که پیدایش آن می تواند موجب اخلال در نظام سیاسی یک کشور شود. در یک نظام اداری فاسد، کارمندان از موقعیت انحصاری خود در ارائه خهدمات بهره می گیرند و با شغل خود به تجارت می پردازند که این امر علاوه بر آسیب زدن به توسعه، مانع رشد رقابت سالم و عدالت اجتماعی می شود. بررسی ریشه های فساد اداری ما را به دلایلی رهنمون میسازد که موجد محیطی است که در بستر آن عوامل انسانی جرات می یابند تا به راحتی با سوءاستفاده از موقعیت شغلی ایجاد شده، دست به اقداماتی بزنند که در پرتو آن حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شهروندان نقض و یا حق مسلم فرد یا گروهی به آسانی پایمال یا به ناحق به دیگری واگذارشود. برخی از این دلایل را در ابهام مقررات قوانین و رو یه ها، کیفیت کار نظام دیوان سالاری، سطح دستمزدها در بخش دولتی، سیستم تنبیه و مجازات و نظارت های سازمانی میتوان دید که با مطالعه دقیق و رفع آن شایسته است امیدوار به اصلاح نظام اداری بود. با توجه به اهمیت وجود نظام اداری سالم و اثرات آن در توسعه کشور، در این کتاب به صورت ریشه ای به موضوع فساد اداری پرداخته و نیز نگاه تحلیلی، چاشنی مطالعات و نگارشات شده است. فهرست مطالب فصل اول: فساد اداری؛ مفهوم، علل و آثار آنفصل دوم: نگاهی تحلیلی به فساد اداری با رویکرد مالیفصل سوم: عوامل بروز فساد اداریفصل چهارم: فساد اداری در کشورهای جهان سومفصل پنجم: مبارزه با فساد در حکومت علوی (ع)فصل ششم: حرکت به سوی سلامت اداری با نگاهی به نهج البلاغهفصل هفتم: فساد اداری از منظر مقام معظم رهبریمنابع