جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی دولت خودکفایی ، دولت رابطه

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی دولت خودکفایی ، دولت رابطه

مقاله علمی و پژوهشی" دولت خودکفایی ، دولت رابطه " مقاله ای است در 30 صفحه با 107 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات دولت خودکفایی ، دولت رابطه ، جامعه مدنی ، دولت اجرایی + جمهوری اسلامی ، دولت مدرن ، دولت آزادیخواه ، دولت برابری خواه ، دولت نخبه گرا ، دولت توده گرا ، دولت نوگرا ، دولت سنت گرا ، دولت واسازی و دولت بازسازی مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مترجم گوگل نمی‌تواند جایگزین انسان شود

ادامه مطلب

closeمترجم گوگل نمی‌تواند جایگزین انسان شود

امروزه با افزایش کاربرد زبان انگلیسی در زندگی روزمره، کاربرد "گوگل ترنسلیت"(Google Translate) و یا دیگر ابزارهای ترجمه آنلاین هم افزایش یافته است. به گزارش بیزینس اینسایدر، امروز ۳۰ سپتامبر روز جهانی ترجمه است. این روز به افتخار "سنت جروم" که انجیل را ترجمه کرد و محافظ مترجمین به حساب می‌آید، به روز ترجمه نامگذاری شد. این روزها ابزارهای بسیاری برای ترجمه آنلاین وجود دارد که "گوگل ترنسلیت" بزرگترین و جامع‌ترین آنهاست. گوگل به تازگی گفته که حتی "گوگل ترنسلیت" هم نمی‌تواند جای یک فرد مترجم را بگیرد و به کاربران توصیه کرده که ماشین ترجمه گوگل به قصد جایگزینی برای مترجمان انسانی ساخته نشده است. دولت آمریکا تصمیم گرفته که گوگل ترنسلیت و دیگر ماشین‌های ترجمه تنها برای انجام یک وظیفه مناسب هستند که آن هم این است که به دولت این کشور کمک کنند که تصمیم بگیرد مهاجران اجازه ورود به آمریکا را دارند یا خیر؟ به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که آژانس‌های فدرال پذیرش مهاجر در آمریکا عموما از ابزارهای ترجمه آنلاین استفاده می‌کنند تا صحبت‌های این افراد را به زبان انگلیسی ترجمه کنند. این در حالی است که کارشناسان زبان گفته‌اند که اتکا و اعتماد دولت به ابزارهای ترجمه آنلاین معقول نیست. "داگلاس هافستادتر"(Douglas Hofstadter) استاد ادبیات دانشگاه ایندیانا اظهار کرد، این اقدام از سوی مقامات دولتی بسیار ساده‌لوحانه است و من شخصا این کار را بسیار مایوس کننده می‌دانم. دولت ترامپ هم این روزها برای پذیرش پناهندگان از این ابزارهای ترجمه استفاده می‌کند و برای پذیرش این افراد مترجمان خودکار را به کار می‌گیرد. ابزارهایی که تاکنون اشتباهات فاحشی داشته‌اند.

more_vert مقاله پشتوانه اخلاقی در ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا

ادامه مطلب

closeمقاله پشتوانه اخلاقی در ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا

مقاله علمی و پژوهشی " پشتوانه اخلاقی در ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا " مقاله ای است در 20 صفحه و با 34 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قوه‌مقننه،مجلس،دولت، قانون‌اساسی، شورای‌نگهبان، مصوبات، آمریکا، رئیس‌جمهور پرداخته شده است چکیده مقاله مجلس شورای اسلامی در مهم ترین وظیفه خود؛ یعنی قانونگذاری به مقتضای اصل ۷۱ قانون اساسی، صلاحیت عام دارد و می تواند در عموم مسائل، قانون وضع کند. با وجود این، مجلس در انجام این نقش، محدودیت هایی دارد که در اصول مختلف قانون اساسی مقرر شده است. از جمله در اصل ۷۲ آمده است: «مجلس شورای اسلامی نمی تواند قوانینی وضع کند که با اصول و احکام مذهب رسمی کشور یا قانون اساسی، مغایرت داشته باشد...» کلیه قوانین باید به تایید شورای نگهبان برسد مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان، اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبارنامه نمایندگان، و انتخاب شش نفر حقوقدان اعضاء شورای نگهبان» در مواردی که مصوبه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای نگهبان را تأمین نکند.» مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیمات لازم را اتخاذ می کند در قانون امریکا هرسه قوا مجریه ، قضائیه و مقننه کاملا مستقل از هم دیگر عمل می کنند رئیس جمهور رای اعتماد را از کنگره نمی گیرد اما برای وزرایش به کسب رای دو سوم از سناتورها نیاز دارد و بودجه کشور به تصویب نمایندگان کشور امریکا برسد هدف این پژوهش ضمانت اجرایی مصوبات دولت در ایران و آمریکا می باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تحول مفهوم قدرت از سخت به نرم

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تحول مفهوم قدرت از سخت به نرم

مقاله علمی و پژوهشی" تحول مفهوم قدرت از سخت به نرم " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تحول مفهوم قدرت از سخت به نرم ، دیپلماسی ، دیپلماسی عمومی ، انزواگرایی ، استراتژی جهان گرایانه، سیاست خارجی آمریکا ، دولت کارتر ، سیاست دولت بوش و سیاست دولت اوباما اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب استراتژی امنیت ملی سایبری ایالات متحده آمریکا (2018)

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی امنیت ملی سایبری ایالات متحده آمریکا (2018)

کتاب استراتژی امنیت ملی سایبری ایالات متحده آمریکا (2018)، به بررسی اولین استراتژی سایبری اینترنتی آمریکا در 15 سال اخیر می‌پردازد. استراتژی امنیت ملی آمریکا (National cyber strategy of the United States of America)، سندی است که به فضای مجازی به عنوان موتور رشد باز اقتصادی و پایداری ملی نگریسته و توسعه‌ی "اینترنت نامحدود" را در تمام دنیا و استفاده از آن را برای افزایش نفوذ آمریکا مورد تشویق قرار می‌دهد. اهداف اصلی این سند عبارت‌اند از:- ایجاد زیر ساخت‌های حیاتی، شبکه‌های فدرال و سیستم‌های دولتی برای مبارزه با جرائم سایبری- بهبود گزارش حملات سایبری- آموزش نیروهای سایبری با مهارت بسیار زیاد- تعیین "استاندارد رفتار مسئولانه دولتی". حفاظت امنیت ملی آمریکا و ارتقای کامیابی مردم از اولویت‌های اصلی دولت ترامپ هستند. اطمینان از امنیت فضای مجازی جهت نیل به این دو هدف ضروری می‌باشد. فضای سایبری جزء جدایی‌ ناپذیر از تمام جنبه‌های زندگی آمریکایی، از جمله اقتصادی و دفاعی است. با این وجود، سازمان‌های خصوصی و دولتی هنوز در تلاش هستند تا سیستم‌های خود را حفظ کنند و دشمنان نیز فرکانس و پیچیدگی‌های فعالیت‌های بدخواهانه اینترنتی خود را افزایش داده‌اند. آمریکا اینترنت را ایجاد کرد و آن را با جهان به اشتراک گذاشت. اکنون باید اطمینان حاصل نمود تا فضای سایبری را برای نسل‌های آینده ایمن و حفظ نماییم. رفاه و امنیت آمریکا بستگی به این نکته دارد که چگونه به فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی پاسخ داده شود. زیرساخت‌های حیاتی، دفاع ملی و زندگی روزمره آمریکایی‌ها به فناوری‌های اطلاعاتی متصل به کامپیوتر و ارتباطات متکی هستند. همان‌طور که تمام جنبه‌های زندگی بیشتر به فضاهای سایبری وابسته می‌شوند، آسیب‌ پذیری‌های جدید آشکار و تهدیدات جدید ظهور می‌یابند. با تکیه بر استراتژی امنیت ملی و پیشرفت اداری در طی 81 ماه اول دولت ترامپ، استراتژی ملی سایبری نشان می‌دهد که چگونه ایالات متحده به ملت آمریکا نسبت به ادامه‌ی استفاده از مزایای فضای سایبری امن ضمانت می‌دهد و در عین حال اصول مورد نظر ما را منعکس، امنیت کشور را حفظ و موجب ارتقای رونق کشور می‌گردد. در بخشی از کتاب استراتژی امنیت ملی سایبری ایالات متحده آمریکا (2018) می‌خوانیم: تضمین فرآیندهای دموکراتیک از اهمیت خاصی برای ایالات متحده و متحدان دموکراتیک آن برخوردار است. مقامات دولتی و محلی، زیرساخت‌های انتخاباتی متنوعی در ایالات متحده در اختیار دارند. بنابراین، در صورت درخواست، قادر خواهیم بود تا خدمات فنی و مدیریت ریسک، پشتیبانی از آموزش و تمرین، حفظ آگاهی وضعیتی از تهدیدات این بخش را فراهم کنیم و اشتراک تهدیدات جاسوسی را با مقامات مربوطه برای آماده‌سازی بهتر و حفاظت از زیرساخت‌های انتخاباتی، ارائه دهیم. دولت فدرال به هماهنگی توسعه استانداردهای امنیت سایبری و راهنمایی برای محافظت از پروسه انتخابات و ابزارهایی جهت ارائه یک سیستم امن ادامه خواهد داد. در صورت وقوع رخداد مهم سایبری، دولت فدرال آمادگی دارد تا پاسخ به تهدیدات را برای بهبود زیرساخت‌های انتخاباتی آماده کند. فهرست مطالبمقدمهپیشگفتارفصل اول: محافظت از مردم آمریکا، سرزمین و راه و روش زندگی آمریکاییفصل دوم: ارتقاء رفاه امریکافصل سوم: حفظ صلح مقتدرانهفصل چهارم: پیشتازی نفوذ آمریکا

more_vert کتاب اصول ناوبری ماهواره ای

ادامه مطلب

closeکتاب اصول ناوبری ماهواره ای

GPS یک سیستم متعلق به آمریکا است که سرویس هایی نظیر زمان بندی، ناوبری و موقعیت یابی را برای کاربران فراهم می کند. این سیستم از سه بخش تشکیل شده است: بخش فضایی، بخش کنترل و بخش مربوط به کاربر. نیروی هوایی آمریکا وظیفه توسعه و نگهداری بخش های فضایی و کنترل این سیستم را بر عهده دارد.سیستم ناوبری جهانی یک سیستم ناوبری ماهواره ای فضایی است که اطلاعات زمانی و مکانی را در هر شرایط آب و هوایی برای نقطه ای روی زمین یا در فضا که میدان دید واضحی به حداقل 4 ماهواره GPS را داشته باشد فراهم می آورد. این سیستم قابلیت های حیاتی را برای نیروهای نظامی و کاربران غیر نظامی در سراسر دنیا به ارمغان می آورد. این سیستم بوسیله ی دولت آمریکا نگهداری می شود و در صورت داشتن یک دریافت کننده GPS به صورت رایگان در دسترس است. فهرست مطالبفصل اول: مقدمهفصل دوم: GPS کار را آسان کردفصل سوم: تکنولوژی GPSفصل چهارم: پیغام ناوبری GPSفصل پنجم: محاسبه موقعیتفصل ششم: سیستم های مختصات و سیستم های تصویرفصل هفتم: حرکت مداری ماهواره هافصل هشتمDGPSفصل نهم: فرمت های مختلف دادهفصل دهم: گیرنده های GPSفصل یازدهم: کاربردهای GPSپیوست 1: معادله مشاهدات GPSپیوست 2: منابع و سایت های مرتبط با GPS

more_vert مقاله علمی و پژوهشی دوفضایی شدن نظام حکمرانی و دولت همراه

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی دوفضایی شدن نظام حکمرانی و دولت همراه

مقاله علمی و پژوهشی" دوفضایی شدن نظام حکمرانی و دولت همراه " مقاله ای است در 38 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به دوفضایی شدن نظام حکمرانی و دولت همراه ، پذیرش دولت همراه ، دولت الکترونیکی ، مفهوم دولت همراه ، مدل دولت همراه ، مزایای دولت همراه ، چالش دولت همراه ، شکاف دیجیتالی ، سواد رسانه ای ، حریم خصوصی ، امنیت فناوری و شبکه ارزش اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert هژمون ‌آمریکا و سقوط ترامپ

ادامه مطلب

closeهژمون ‌آمریکا و سقوط ترامپ

 روزنامه همدلی در مطلبی آورد: از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید همه چیز به چالش کشیده شد؛ از نقش رهبری سیاسی ایالات متحده بر جهان تا جایگاه نهادهای بین‌المللی. تاجری که توانست بر مهم‌ترین کرسی سیاسی جهان تکیه بزند، بیش از آنکه دغدغه تداوم رهبری سیاسی ‌آمریکا را داشته باشد، به چرتکه اقتصادی نظر افکنده است؛ چرتکه‌ای که قادر به محاسبه جایگاه سیاسی ابرقدرت در یک نظام تک‌قطبی نیست. ‌ روزنامه همدلی پنجم آبان یادداشتی به قلم علی تقوی کارشناس روابط بین‌الملل منتشر کرد در گزیده‌ای از آن می‌خوانیم: آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با پیمان ناتو و مارشال توانست با کمک‌های نظامی و اقتصادی به اروپا از نفوذ شوروی جلوگیری کند و خود را به عنوان رهبر جهان غرب معرفی کند. این کشور بعد از فروپاشی شوروی سابق و در مرحله دوم حوادث ۱۱سپتامبر با معرفی تروریسم سازمان یافته به عنوان دشمن جدید ‌آمریکا و جهان متمدن، به تنها رهبر سیاسی و اقتصادی جهان تبدیل شد. کشوری که توانسته بود با قدرت نظامی و اقتصادی، خود را به عنوان تنها قدرت بزرگ در جهانی تک‌قطبی ببیند، حال با رهبری ترامپ شرایط را متفاوت می‌بیند. شعارهای ساختارشکنانه ترامپ قبل از انتخابات ۲۰۱۶ و اقدامات یک‌جانبه در خروج از توفق‌ها و معاهدات بین‌المللی بعد از ریاست جمهوری و همچنین ترجیح مسائل اقتصادی بر مسائل سیاسی و کم‌اهمیت کردن نقش رهبری سیاسی ‌آمریکا در جهانی تک‌قطبی، هم اعتماد کشورهایی که خود را زیر سپر امنیتی ‌آمریکا می‌دیدند از بین برده است و هم نهادهای سیاسی قدرتمند و تاثیرگذار در انتخابات را به سمت رقیب متمایل کرده است. توافق‌ها و پیمان‌هایی همچون توافق پاریس، پیمان نفتا، پیمان تجاری اقیانوس آرام، پیمان نیویورک و از همه مهم‌تر بحث بر سر بودجه ناتو، چالش‌هایی است که نقش رهبری ‌آمریکا را به عنوان رهبری سیاسی جهان کمرنگ کرده است. چنین رفتارهایی برای اروپاییان که بیشترین ارتباط سیاسی و اقتصادی را با دولت ‌آمریکا داشتند دیگر قابل توجه نیست. ایالات متحده تا قبل از دولت ترامپ همچنان به سیاست هزینه برای نفوذ و حفظ رهبری بر جهان ادامه می‌داد. ترامپ که هزینه اقتصادی برایش قابل توجیه نبود، با شروع دوره ریاست جمهوری خود با شعار «اول ‌آمریکا» به کاخ سفید وارد شد و تغییراتی در نقش نفوذ ‌آمریکا اعمال کرد. ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بارها به شرکای اروپایی خود و همچنین متحدان حاشیه‌نشین خلیج فارس هشدار داد که ‌آمریکا دیگر مجانی از کسی دفاع نخواهد کرد. این سیاست‌ها انحراف از استراتژی ‌آمریکا در چند دهه اخیر است که می‌توان بر نظم جهانی به رهبری ایالات متحده پایان دهد. چنین سیاست‌هایی در زمانی انجام می‌شود که با افزایش قدرت چین امکان تغییر از جهان تک‌قطبی به جهان دوقطبی یا چند قطبی دور از ذهن نیست. در زمانی که ‌آمریکا بیش از هر چیزی نیاز به حفظ نظام تک‌قطبی دارد تا بتواند به رهبری خود بر جهان ادامه دهد؛ تاجری بر مسند قدرت است که باورهای متفاوتی نسبت به سیاست دارد. نیازی و باوری که هرچند ترامپ با آن بیگانه است ولی نهادهای قدرت و تاثیرگذار در انتخابات ‌آمریکا به خوبی آن را درک می‌کنند. سیاست‌های انزواگرایانه دولت ترامپ برای نهادهای قدرت و بخصوص مجتمع‌های صنعتی - نظامی که نقش تعیین کننده‌ای در انتخابات ‌آمریکا دارند، قابل توجیه نیست. انزجار ترامپ از مجتمع‌های صنعتی – نظامی و تقلید از سیاست‌های آیزنهاوری در مقطع کنونی می‌تواند دوره ریاست جمهوری ترامپ را چهار ساله کند. فارغ از نظرسنجی‌ها که از پیشی گرفتن بایدن حکایت دارد، ترجیح سیاست‌های اقتصادی بر هژمونی ‌آمریکا که در تضاد با منافع بلندمدت ایالات متحده است، این امکان را می‌دهد که ترامپ هم مانند بوش پدر، بیش از یک دوره کرسی ریاست جمهوری را در کارنامه سیاسی خود نبیند. ‌

more_vert سیاست خارجی دولت بایدن در قبال خاورمیانه

ادامه مطلب

closeسیاست خارجی دولت بایدن در قبال خاورمیانه

 اندیشکده بین‌المللی مطالعات ایران در عربستان در گزارشی تحلیلی نوشت: خاورمیانه با تغییرات پرآشوبی روبرو است و بدون تردید پیروزی بایدن نشان می‌دهد که تغییرات مشخصی در رویکرد واشنگتن درباره تنش‌های منطقه‌ای رخ خواهد داد.  اندیشکده بین المللی مطالعات ایران در عربستان نوشت: پیروزی "جوبایدن" کاندید حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در شرایط سخت خاورمیانه صورت گرفته است. خاورمیانه با تغییرات پرآشوبی روبرو است و بدون تردید پیروزی او نشان می‌دهد که تغییرات مشخصی در رویکرد واشنگتن درباره تنش‌های منطقه‌ای رخ خواهد داد. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بایدن احتمالا در سیاست خاورمیانه‌ای خود بر روی حمایت از منافع آمریکا و هماهنگی با همپیمانان واشنگتن تمرکز کند و سوریه ،عراق و یمن از جمله مسائل تاثیرگذار در آینده روابط ایران و آمریکا خواهد بود. بایدن در مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای اظهارات اخیر بایدن نشان می‌دهد که احتمال دارد او درباره برخی مسائل منطقه خاورمیانه شیوه جدیدی را در پیش گیرد. او هشدار داده است که سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ سبب شده است که اصولگرایان دست برتر را داشته باشند و برای به دست گرفتن دولت آینده ایران تلاش کنند. بایدن متعهد شده است در صورتی که ایران به طور کامل به بندهای توافق هسته‌ای پایبند باشد، آمریکا بار دیگر به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. تحریم‌هایی که دولت ترامپ علیه ایران وضع کرده سبب شده است بایدن در مسیر بازگشت به توافق هسته‌ای با سختی‌هایی روبرو شود. از این رو، بایدن از رویدادها پیشی گرفته و گفته است هرگونه تعامل با ایران بر پایه پایبندی تعهدات واشنگتن به همپیمانان منطقه‌ای خود خواهد بود. برپایه این گزارش، سیاست آمریکا درباره ایران متکی بر راهبرد هدفمند آمریکا در راستای تامین منافع آمریکا و حفظ موازنه قدرت در منطقه خواهد بود. در شرایطی که در داخل آمریکا مردم خواهان عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از منطقه و پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان هستند این موضوع نگرانی‌هایی را برای بایدن به ویژه درباره تعامل با همپیمانان منطقه‌ای آمریکا به دنبال داشته است. تغییرهای احتمالی در سیاست بایدن سیاست بایدن در منطقه درباره برنامه هسته‌ای ایران در روش و ابزارهای با سیاست ترامپ تفاوت خواهد داشت. شماری از مشاوران بایدن هم گفته‌اند که دولت آینده آمریکا شیوه‌های مشخصی را در دستور کار قرار خواهد داد. «آنتونی بلینکن» مشاور بلندپایه بایدن در روابط خارجی از شیوه ترامپ درباره ایران انتقاد کرده است. او گفته است روابط آمریکا با ایران اکنون در مقایسه با گذشته بسیار بدتر شده است. او درباره ماهیت رویکرد احتمالی بایدن درباره ایران گفته است بایدن در رویکرد دیپلماسی خود با همپیمانان آمریکا هماهنگ خواهد بود. در این زمینه «جیک سالیوان» که سمت مشاور امنیت ملی بایدن در دوره «اوباما» را بر عهده داشت و در مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران نقش‌آفرین بود معتقد است؛ سیاست خارجی آمریکا در خلیج فارس از طریق مذاکره با همپیمانان منطقه‌ای آمریکا فراگیرتر خواهد بود. واشنگتن باید بر روی پرونده هسته‌ای ایران و مذاکره درباره آن تمرکز کند و روند مذاکره در سطح منطقه را تسهیل کند تا بازیگران منطقه‌ای هم بتوانند در آن نقش‌آفرین باشند. با پذیریش این رویکرد از سوی دولت بایدن می‌توان میان ملاحظات راهبردی و تاکتیکی آمریکا با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای و حمایت از منافع اقتصادی و نظامی به ویژه در تنگه‌های اصلی منطقه موازنه ایجاد کرد. از نامشخص بودن سیاست بایدن در سوریه تا نگرانی وی در مورد عراق سوریه یکی از مهمترین همپیمانان ایران در منطقه است. بایدن به طور آشکار در مناسبت‌های مختلف از نظام سوریه و «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور انتقاد کرده است، با وجود همه این مسائل هنوز هم مشخص نیست که دولت بایدن در سایه تنش‌های رو به رشد با ترکیه در سوریه دقیقا چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. عراق هم منبع نگرانی بایدن است. او به دلیل اینکه درباره مواضع خود درباره عراق با انتقادهایی از سوی حزب جمهوریخواه و دموکرات روبرو شد، رنج برده است. در شرایط کنونی گزینه نخست و مهم بایدن تعامل با دولت کنونی عراق خواهد بود. او به کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عراق تمرکز خواهد کرد. اما گزینه عقب‌نشینی فراگیر را کنار خواهد گذاشت. همچنین بایدن بر اهمیت نظام‌های کارآمد و دولت‌سازی برای پایان دادن به تنش‌ها و جنگ‌ها در منطقه تاکید کرده است. پیش‌بینی می‌شود دولت آمریکا تحت رهبری بایدن با دولت «مصطفی کاظمی» در عراق تعامل داشته باشد. اما نفوذ ایران در عراق مایه نگرانی وی خواهد بود. تظاهراتی که در عراق در مخالفت با دخالت خارجی در این کشور صورت گرفته است بر چالش‌های بایدن برای رویارویی با نفوذ ایران و حمایت از دولت مستقر عراق خواهد افزود. لبنان در راس اولویت‌های واشنگتن نیست حضور حزب الله در منطقه در نتیجه سیاست ‌های آینده ایران و آمریکا با نقطه عطفی روبرو خواهد شد. لبنان همواره با بی‌ثباتی سیاسی و رکود اقتصادی روبرو است و این موضوع به ویژه پس از انفجار سنگین بندر بیروت وضعیت این کشور را در شرایط ناگواری قرار داده است. بایدن پس از انفجار بندر بیروت با مردم لبنان ابراز همدردی کرده است. پیش‌بینی می‌شود وی «سعد الحریری» و دولت وی را زیر فشار قرار دهد تا اصلاحات متناسب با کشور را در دستور کار قرار دهند. هنوز زود است که درباره رویکرد بلندمدت بایدن درباره لبنان گمانه‌زنی کرد. زیرا لبنان در راس اولویت‌های واشنگتن نیست. از این رو، دولت بایدن منتظر خواهد ماند تا طرح دولت جدید لبنان را ارزیابی کند. حمایت واشنگتن از هرگونه برنامه اصلاحاتی در لبنان موضوعی اساسی است. رویکرد فرانسه هم در پرونده برنامه اصلاحات لبنان در این زمینه نقش مهمی بازی خواهد کرد. بازنگری نقش آمریکا در یمن بایدن گفته است برای پایان دادن به جنگ یمن نقش آمریکا در یمن را مورد بازنگری قرار خواهد داد. با وجود اینکه بایدن پیش از این از اهمیت بازنگری در موضع آمریکا در حمایت از عربستان و همپیمانان آن در جنگ یمن سخن به میان آورده است بازهم اینگونه گمانه‌زنی می‌شود که بایدن بدون مشورت ریاض و همپیمانان آن در منطقه وارد پرونده یمن نشود. این موضوعی است که آمریکا، کشورهای اروپایی و عربستان بر روی آن اتفاق‌نظر دارند.

more_vert شکست آمریکا و تولد جریان سوم

ادامه مطلب

closeشکست آمریکا و تولد جریان سوم

روزنامه کیهان در مطلبی آورد: شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، شکست یک «دوره خاص» از خصومت شدید آمریکا علیه ایران نیز هست و از این رو این شکست برهه‌ای خاص از تاریخ سیاسی آمریکا در مقابل ایران هم تلقی می‌شود. همه می‌دانند که موضوع نحوه مواجهه با ایران یکی از چند سوژه انتخاباتی بود که از سوی دو طرف مطرح می‌شد. روزنامه کیهان ۱۸ آبان یادداشتی به قلم سعدالله زارعی کارشناس مسایل منطقه و بین‌الملل منتشر کرد در گزیده ای از آن می خوانیم: توماس فریدمن، ستون‌نویس مشهور نیویورک‌تایمز درباره انتخابات اخیر آمریکا نظریه‌ای دارد که با آنچه این روزها در آمریکا می‌گذرد نیز در همخوانی کامل است. فریدمن می‌نویسد؛ «با گذشت چند روز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز نمی‌دانیم چه کسی برنده است اما قطعاً می‌دانیم که آمریکا شکست خورده است». «شکست ترامپ در انتخابات آمریکا، شکست یک «دوره خاص» از خصومت شدید آمریکا علیه ایران نیز هست» و از این رو این شکست برهه‌ای خاص از تاریخ سیاسی آمریکا در مقابل ایران هم تلقی می‌شود. همه می‌دانند که موضوع نحوه مواجهه با ایران یکی از چند سوژه انتخاباتی بود که از سوی دو طرف مطرح می‌شد. در این بین ترامپ با استناد به سیاست «فشار حداکثری» مدعی بود توانسته ایران را مهار کند و حتی وعده می‌داد در روزهای اول پس از پیروزی دوباره، ایران مذاکره مجدد را خواهد پذیرفت. از این‌رو شکست دونالد ترامپ، شکست سیاست‌های خارجی آمریکا در مقطع «چهار ساله اخیر» هم هست و این یعنی ایران در هماوردی به پیروزی رسیده چرا که معمار سیاست فشار حداکثری میدان را ترک می‌کند، در حالی که حریف او همچنان هل من مبارز می‌طلبد و در صحنه مبارزه باقی مانده است.بدیهی است این به معنای استقبال از بایدن نیست. درخصوص شرایط پیش‌روی آمریکا و نیز آنچه به ما مربوط می‌شود، نکاتی وجود دارد؛ ۱- آنچه برای حریف در صحنه مبارزه مهم است، شکست طرف مقابل در «میدان» است وقتی حریف میدان را ترک می‌کند و یا زمان را از دست می‌دهد، این برای طرف مقابل پیروزی به حساب می‌آید. در خود آمریکا و میان مقامات این کشور مطرح بود که در دوره ترامپ فشار آمریکا بر ایران متراکم گردیده و دامنه این فشار به هر فرد و یا شرکت خارجی که در مظان همکاری با ایران بود هم رسید و لذا بسیاری از راه‌های ورود کالا به ایران و یا خروج کالا از ایران مسدود گردید. شکست ترامپ در انتخابات دور دوم، از حیث شکست یک مقطع از سیاست‌های ضدایرانی آمریکا برای ما بسیار مهم است و می‌تواند یک دستاورد بزرگ هم تلقی شود. در این فضا دولت جمهوری اسلامی باید از فرصت حدود شش ماهه‌ای که تا تثبیت دولت جدید آمریکا پیش‌رو دارد، حداکثر تلاش خود را برای رفع محدودیت‌های قبلی و دورزدن تحریم‌ها به کار گیرد چرا که آمریکا با ضعیف‌ترین دوران حاکمیت خود روبه‌روست و بسیاری از کشورهای طرف تجارت ایران مانند گذشته حاضر به پذیرش دستورات دیکته شده آمریکا نیستند. الان زمان ‌آن است که دولت از شرایط فشل آمریکا برای کاهش فشارهای موجود بر ملت ایران استفاده نماید و همه ظرفیت خود را برای آن بسیج کند. ۲- پس از چند دهه، این اولین‌بار است که در آمریکا «بگومگوهای انتخاباتی» با پایان یافتن زمان انتخابات به پایان نخواهد رسید. کما اینکه مداخله رؤسای‌جمهور پیشین در انتخابات اخیر آمریکا که توأم با تاختن به «رئیس‌جمهور مستقر» بود ‌سابقه نداشت. از سوی دیگر رئیس‌جمهور شکست‌خورده، پیروزی رقیب را نپذیرفته و مدعی است انتخابات -که فرمانداران و نه دولت برگزار می‌کنند- سالم برگزار نشده است. در عین‌حال دونالد ترامپ اگرچه شکست‌خورده اما آراء او نسبت به دوره قبل افزایش هم داشته است. او در دوره قبل ۶۴.۵ میلیون و هم‌اینک تقریبا ۷۵.۴ میلیون رأی آورده است. از این‌رو قطعاً بگومگوها به پس از انتخابات منتقل می‌شود و این به آن معناست که گرچه -حسب روندی که مشاهده می‌شود- بایدن برنده انتخابات خواهد بود اما آراء او در بسیاری از ایالت‌ها به آراء رقیب بسیار نزدیک بوده تا جایی که گاهی به کمتر از یک درصد رسیده بود و از سوی دیگر رقیب او با افزایش رأی نسبت به دوره اول میدان را خالی کرده است. این به آن معناست که بایدن پیر از همین الان با یک اپوزیسیون قوی که در ضمن پایگاه اجتماعی قدرتمند و «آراء معنادار» ی دارد مواجه است و این موقعیت دولت آینده آمریکا را لرزان و ضعیف می‌کند. ۳- افزایش «آراء تهاجمی» انتخابات آمریکا که در دو دهه گذشته سابقه نداشت، وضع به هیجان‌رسیده جامعه آمریکا را به تصویر کشید. افزایش آراء در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نشانه افزایش محبوبیت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نبود. چرا که وضع به هم‌ریخته آمریکا در دوره‌های اخیر در حوزه‌های مختلف از جمله در مسایل بهداشتی، اقتصادی و سیاست خارجی جایی برای افزایش اقبال به دو حزب سنتی آمریکا نگذاشته بود. در واقع جامعه آمریکا فقط می‌توانست در داربست سیاسی میان دو حزب نقش‌آفرینی کند و این نقش‌آفرینی با رفتارهای خارج از کنترل توأم گردید که به وجهه (Position) هر دو حزب آسیب وارد کرد. بنابراین همچنان‌که از نظر مدل رفتاری دو کاندیدای اصلی، این یک انتخابات تهاجمی بود، در تحلیل نوع عملکرد مخاطبین و مشارکت‌کنندگان نیز این یک انتخابات تهاجمی بود. رفتار دو طرف و گرایش هر دو به سمت خشونت بیانگر آن است که جامعه آمریکا به «جامعه‌ای قطبی‌شده» بدل گردیده است و تنش‌های اجتماعی میان دو قطب رو به افزایش خواهد گذاشت و عناصر افراطی هر دو طرف تلاش خواهند کرد در میان دستگاه حاکمیتی برای اجرای اهداف تنش‌افزای خود یارگیری نمایند. در اینجا سؤال اصلی این است که این دو حزب سنتی تا کجا می‌توانند به این خواسته‌ها تمکین کنند و تا چه حد می‌توانند با تأکید بر اصول پیشین به سطحی از مهار تمایلات تندروانه اجتماعی دست پیدا کنند. رفتار دو حزب در روزهای اخیر بیانگر آن است که هر دو حزب به این موضوع توجه دارند. مهار شدید رسانه‌های سنتی (تلویزیون‌ها) و رسانه‌های جدید (شبکه‌های اجتماعی) نشان داد که هر دو حزب از افزایش مطالبات و رخنه مطالبات‌گران به سطوح حکومت نگرانی داشته و حاضرند سهم خود را در کنترل وضعیت بپذیرند. اما سؤال این است که آیا چنین رویه‌ای رفتارهای ‌گریز از مرکز رأی‌دهندگان را افزایش نخواهد داد و در نهایت داربست‌ها و هنجارهای سیاسی دو حزب را در انتخابات‌های بعدی نخواهد شکست. این دو حزب ممکن است بتوانند تا حد زیادی شورش‌های پس از انتخابات را مهار کنند که نشانه‌های آن هم کم و بیش آشکار شده است، اما قطعاً نمی‌توانند نارضایتی‌هایی که به پدیدارشدن موج سنگین سوم نوامبر انجامید را مهار نمایند.

more_vert بایدن، فرصت یا تهدید

ادامه مطلب

closeبایدن، فرصت یا تهدید

روزنامه ابتکار در سرمقاله ای،‌ نوشت: فهم و تحلیل انتخابات آمریکا مشابه سایر مسائل گرفتار دو قطبی موجود در کشورمان شده است. اساساً این قطبیزاسیون معرفتی، اجازه تفاهم ملّی و در نتیجه توافق ملّی را در هر مسئله‌ای از ما سلب کرده است. در ادامه سرمقاله ای که به قلم محمدعلی وکیلی در ۲۴ آبان ۱۳۹۹ در روزنامه ابتکار منتشر شده است، می خوانیم: ما در خمره‌های قطب‌های خود، رنگ واقعیت را دگرگون می‌کنیم. دامنه این قطبیزاسیون آنقدر گسترده است که هیچ مرجعی نتوانسته دامن خود را از این قطب بندی مصون بدارد. شاید دلیل اینکه حتی مراکز پژوهشی ما هم نمی‌توانند در نقش عقل منفصل کارآیی لازم را داشته باشند، همین باشد. صحنه حتماً توسط قطب‫هایی اداره می‌شود و این به خودی خود ایراد نیست اما غیبت ناظران و عقول منفصل از صحنه که بتوانند فرای قطب‌ها صحنه را فهم کنند، می‌تواند دردسر ساز باشد. چیزی که اکنون به آن دچاریم! برگردیم به انتخابات آمریکا و قطبیزاسیونِ فهمِ آن در ایران! در قفای قطب‫بندی‫ها، عده‌ای با این تصور و این بیم که پیروزی بایدن شانس اصلاح‫طلبان را در انتخابات۱۴۰۰ بالا می‌برد، تلاش می‌کنند با تصویرسازی افراط گونه از بایدن یک تهدید بسازند. این عده با عباراتی مانند دست چدنی و کلیشه‌هایی چون «سگ زرد برادر شغال است»، تلاش می‌کنند تاثیر مثبت روانی کوتاه مدت این پیروزی را بر فضای داخلی خنثی سازند. حتی خبرهای نگران کننده‌ای از سامان دادن دلالان توسط جریانی خاص برای جلوگیری از کاهش نرخ ارز با انگیزه فشار به دولت به گوش می‌رسد که امیدوارم درست نباشد.در طرف دیگر اما گروهی دیگر چنان از تفاوت‌های بایدن و ترامپ می‌گویند و انتظارات را آنچنان بالا می‌برند که گویا بایدن بزرگ شده شهرری است و همچون یک سرباز ایرانی که درون آمریکا نفوذ کرده، در مقابل سیاست‌های چهل ساله آمریکا علیه جمهوری اسلامی خواهد ایستاد. این در حالی است که بایدن مانند اسلاف خویش هم می‌تواند تهدید باشد و هم فرصت. طبیعتاً اگر تمام مسائل کشور را به رویکرد دولت بعدی آمریکا گره زدیم، کشور را در معرض تهدید قرار داده‌ایم. اما از این جهت که بایدن روش‌های رادیکال ترامپ را نخواهد داشت و روابطش با ریاض و ابوظبی به صمیمیت ترامپ نیست، می‌تواند فرصت بازی بیشتری به ما بدهد. به نظر می‌آید بدترین موقعیت برای ما این است که کانون دشمنی یک کشور قرار بگیریم. چیزی که منتقدان ترامپ به او می‌گفتند این بود که او تمام رقیبان آمریکا را رها کرده و تمرکزش را بر ایران گذاشته بود. حتی همین اکنون که در حال و هوای انتقال قدرت است به سران منطقه قول داده در فرصت اندک باقی مانده با ایران تسویه حساب کند و هر هفته ایران را به یک چالش بکشد. این حساسیت بی امان و بی عنان نسبت به ایران، هرچند منافع آمریکا را تامین نمی‌کند اما به ضرر ما نیز تمام می‌شود. این بسیار واضح است.قطعاً تضاد ما و آمریکا با جابجایی های اینچنینی رفع نمی‌شود اما نزاع در این سطح با آمریکا قطعاً به ضرر طرفین تمام می‌شود. اگر رفتن ترامپ کمک کند به کاهش سطح نزاع، حتماً باید به چشم فرصت به آن نگاه کرد اما نه با توهم حل مشکل تاریخی ما با آمریکا. برجام یک متن تاریخی و بشری است. حتماً واجد نقایصی است. چونان هر متن دیگری که نمی توانست فاقد ایراد باشد. لذا برجام نه مقدس است و نه ننگ نامه. اما با همه دستاوردهایش و نقدهای احتمالی وارد بر آن، باید گفت محصول یک اعتماد بنفس و ابتکار عمل از سوی ما بود. گره هسته ای بعد از دوازده سال، با همین ابتکار عمل باز شد. ما نیاز داریم با اعتماد به نفسی که برجام را آفرید در میدان جدید باز هم ابتکار عمل به خرج دهیم و بازی ساز بشویم. اگر کنار بایستیم رقیبان ما در منطقه ابتکار عمل را در دست خواهند گرفت. لذا لازم است تغییرات در آمریکا را با خوانشی غیر ایدئولوژیک و خارج از میدان قطبی‌شده موجود، تبدیل به یک فرصت در ایران کرد.

more_vert جایگزین هلندی گوگل‌مپ در انتظار گوشی‌های ساخت هوآوی

ادامه مطلب

closeجایگزین هلندی گوگل‌مپ در انتظار گوشی‌های ساخت هوآوی

شرکت چینی هوآوی که به خاطر تحریم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آمریکا باید از همکاری با گوگل فاصله بگیرد، برای جایگزین کردن نرم‌افزار گوگل مپ بر روی گوشی‌های هوشمند ساخت خود با شرکت تام‌تام (TomTom) هلند همکاری می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی «تک رادار»، با ادامه تحریم‌های آمریکا علیه شرکت چینی هوآوی، این شرکت که دومین سازنده بزرگ تلفن همراه و بزرگ‌ترین سازنده زیر ساخت‌های مخابراتی جهان است باید روش‌های جدیدی را برای جایگزینی فناوری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که قبلا از کمپانی‌های آمریکایی تامین می‌شد، پیدا می‌کرد. مهمترین تاثیر این تحریم‌ها این است که هوآوی دیگر نمی‌تواند از خدمات گوگل بر روی تلفن‌های ساخت خود استفاده کند. اما حال این طور به نظر می‌رسد که این غول فناوری چینی برای یکی از سرویس‌های کلیدی گوگل جایگزین مناسب را پیدا کرده است. هوآوی تایید کرده است که از این پس متخصصان ناوبری شرکت TomTom نقشه‌ها، اطلاعات زنده ترافیکی و نرم‌افزار مسیریاب را برای گوشی‌های هوشمند ساخت این شرکت تامین خواهند کرد. از آنجایی که TomTom یک شرکت هلندی است هوآوی می‌تواند به کمک آن تحریم‌های تجاری دولت واشنگتن که شرکت‌های آمریکایی را از هرگونه همکاری و معامله با این غول فناوری منع می‌کند، دور بزند.

more_vert خاستگاه ترامپیسم

ادامه مطلب

closeخاستگاه ترامپیسم

 روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی آورد: چهار سال پیش که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید، بسیاری از روشنفکران و مخالفان اقتصاد آزاد در توضیح روی کار آمدن وی... و اهداف سیاسی و اقتصادی‌اش دچار سردرگمی و تناقض‌گویی شدند. عده‌ای این میلیاردر جنجالی را نماد «سرمایه‌داری وحشی و لجام‌گسیخته» تلقی کردند. روزنامه دنیای اقتصاد ۱۸ آبان یادداشتی به قلم موسی غنی‌نژاد اقتصاددان منتشر کرد و نوشت: عده‌ای این میلیاردر جنجالی را نماد «سرمایه‌داری وحشی و لجام‌گسیخته» تلقی کردند که با شعار کاهش مالیات بر دارایی و درآمد ثروتمندان و با انتقاد از برنامه‌های رفاه اجتماعی دولت پیشین (باراک اوباما) بر سر کار آمده است و قصد دارد «دستاوردهای» اجتماعی سندیکاها و سازمان‌های مردم نهاد را از میان بردارد. اما واقعیت این است که شعار انتخاباتی اصلی او «بازگرداندن عظمت از دست رفته آمریکا» بود که گویا سیاست‌های همگام با جهانی‌سازی دولت‌های پیشین موجب آن شده بود. بخش مهمی از پایگاه توده‌ای آرای ترامپ که در دوره قبل موجب پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری شد، زیان‌دیدگان از جهانی شدن اقتصاد بودند که درنتیجه رقابتی‌تر شدن اقتصاد در سطح جهانی و گسترش بیش از پیش برون‌سپاری به‌دلیل هزینه‌های پایین نیروی کار در دیگر کشورهای دنیا به‌ویژه در آسیا (چین و هند)، موجب بیکاری یا کاهش دستمزدهای واقعی آنها در آمریکا شده بود. ترامپ علنا از روند جهانی شدن، برون‌سپاری‌ها و مهاجرانی که موجب فشار روی دستمزدهای داخلی آمریکا می‌شود، انتقاد می‌کند و خواستار حمایت از تولید و نیروی کار داخلی با برقراری موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای بر واردات است. ترامپ ایالات‌متحده آمریکا را از معاهده بین‌المللی پاریس درخصوص کاهش گازهای گلخانه‌ای و مبارزه با گرمایش زمین، بیرون آورد. او از لحاظ سیاسی و اقتصادی علنا از شعار «اول آمریکا» حمایت می‌کند و تاکید دارد که با هر پیمان بین‌المللی که به منافع آمریکا اولویت ندهد، مخالف است. سازمان تجارت جهانی در دوره زمامداری او به شدت تضعیف شد؛ چون او به منطق تجارت آزاد چندان اعتقادی ندارد؛ گویی همسویی منافع مشارکت‌کنندگان در تجارت آزاد با تفکر ترامپی سازگار نیست. از همان آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، نویسنده این سطور در همین روزنامه هشدار داد که دنیا با پدیده خطرناکی روبه‌رو شده است که می‌تواند دستاوردهای بزرگ فرآیند جهانی شدن که شکل‌گیری سازمان‌ها و عهدنامه‌های بین‌المللی را پس از جنگ جهانی دوم امکان‌پذیر ساخته است، به مخاطره اندازد. تجربه دو جنگ جهانی در قرن بیستم حکایت از آن داشت که سیاست‌های حمایتی دولت‌ها و فقدان نهادهای بین‌المللی حامی تجارت آزاد به تنش‌ها و مخاصمات بین کشورها دامن می‌زند. هدف اصلی سازمان ملل متحد که بعد از جنگ جهانی دوم تشکیل شد، برقراری روابط صلح‌آمیز از طریق تشویق تجارت آزاد و به‌طور کلی ایجاد نهادهای ناظر بر تضمین روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آزاد و داوطلبانه میان ملت‌ها بود. سیاست کلی دونالد ترامپ عملا هدفی جز بی‌اعتبار کردن نهادهای بین‌المللی برآمده از پایان جنگ جهانی دوم نداشت. دونالد ترامپ همانند همه سیاستمداران پوپولیست مدعی است که او یک تنه در مقابل همه دشمنان داخلی و خارجی عظمت آمریکا به پا خاسته و به جز توده‌های حامی وی، جملگی سیاستمداران، سازمان‌های سیاسی مستقر و حتی رسانه‌های همگانی در حال توطئه علیه او هستند. او در مدت چهار سال زمامداری‌اش، سیاستی خطرناک و مخرب هم برای منافع عمومی مردم آمریکا و هم برای صلح جهانی دنبال می‌کرد. ادامه زمامداری وی می‌توانست دستاوردهای جهانی در جهت گسترش تجارت آزاد و روابط صلح‌آمیز ناشی از آن را به جد دچار مخاطره کند. طرفه آنکه برخی از پوپولیست‌های وطنی، آشکار و پنهان و کم و بیش، با ابرپوپولیست آمریکایی همدلی نشان می‌دهند و او را بهتر از سیاستمداران متعارف برای روابط بین‌المللی به‌طور کلی و برای ایران به‌خصوص معرفی می‌کنند. خیال‌پردازی و نفی شواهد و قرائن واقعی از ویژگی‌های هر نوع از پوپولیسم است؛ چراکه پوپولیست‌ها به جای عقل مردم، احساسات آنها را مخاطب قرار می‌دهند. در هر صورت، به‌نظر می‌رسد مردم آمریکا با رای خود در انتخابات اخیر از پوپولیسم حاکم عبور خواهند کرد؛ اما نباید تصور کرد که با بسته شدن کارنامه دولت دونالد ترامپ، خطر پوپولیسم یک بار برای همیشه از میان رفته است. واقعیت این است که اقتصاد آزاد و جهانی شدن گرچه در درازمدت در جهت منافع عمومی عمل می‌کند، اما در کوتاه‌مدت و در سطح داخلی و بین‌المللی بازندگانی دارد که اگر مصائب آنها نادیده گرفته شود، ممکن است درنهایت بستری مساعد برای رشد و پیروزی سیاستمداران پوپولیست دیگر فراهم آورد.

more_vert کتاب سازمان مدیریت حوادث ملی ایالات متحده آمریکا

ادامه مطلب

closeکتاب سازمان مدیریت حوادث ملی ایالات متحده آمریکا

کتاب سازمان مدیریت حوادث ملی ایالات متحده آمریکا، به بررسی سیاست دولت و نحوه‌ی دفاع غیرنظامی در برابر حوادث غیرمترقبه می‌پردازد. در سازمان‌های مختلف، مردم همواره برای نجات زندگی افراد و محافظت از اموال آن‌ها و حفظ محیط‌ زیست با یکدیگر همکاری می‌کنند. یکپارچگی ملی در این زمینه، با به اشتراک گذاشتن منابع و کمک به یکدیگر هنگام نیاز، باعث تقویت سازمان‌ها می‌شود. سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه فدرال برای اصلاح قوانین سازمان مدیریت حوادث ملی، کارکنانی را از رشته‌های مختلف، در بخش‌های دولتی و خصوصی، گروه‌ها و سازمان‌های غیردولتی استخدام کرده است. در کتاب سازمان مدیریت حوادث ملی ایالات متحده آمریکا، قوانین NIMS که بیشتر مربوط به سال 2008 است، بررسی شده‌اند. این نسخه، قوانین را با شرایط سیاسی و بهترین روش‌ها هماهنگ کرده و مسئولیت‌هایی را برای مدیران، کارکنان و افرادی که دور از صحنه و در مراکز عملیاتی حوادث غیرمترقبه هستند، تعیین کرده است. در بخشی از کتاب سازمان مدیریت حوادث ملی ایالات متحده آمریکا می‌خوانیم: مدیریت مؤثر و ایمن حوادث، مستلزم آن است که تمام کارکنان، وظایف‌شان را طبق دستورالعمل‌های موجود انجام دهند. کارکنان با درخواست مراجع ذیصلاح به محل حادثه اعزام می‌شوند. این افراد با حفظ مهارت، دانش، تأییدیه‌ها، تناسب اندام و مواردی مانند تجهیزاتی که سازمان نیاز دارد یا پیشنهاد می‌کند، آماده اعزام به محل حادثه می‌شوند. افراد باید به محض صدور اخطار:آخرین گزارش موقعیت را بررسی کنند (در صورتی که در دسترس باشد)؛مأموریت، محل اعزام و تنظیمات مسیر را تعیین کنند؛رونوشتی از تشریفات اداری مربوطه دریافت کنند؛اطلاعات لازم درباره امنیت محل کار یا روش‌های دستیابی و هرگونه مساله زیست‌ محیطی یا بهداشتی خاص در خصوص محل اعزام را (در صورت دسترسی) بررسی کنند؛در خصوص انجام کامل مسئولیت‌های کاری خود تضمین دهند. فهرست مطالباصول و مفاهیم NIMSمدیریت منابعفرماندهی و هماهنگیارتباطات و مدیریت اطلاعاتنتیجه‌گیریواژه‌نامهفهرست اختصاراتمنابع

more_vert مقاله اندازه دولت و رشد اقتصادی در ایران: آزمون وجود منحنی آرمی با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم

ادامه مطلب

closeمقاله اندازه دولت و رشد اقتصادی در ایران: آزمون وجود منحنی آرمی با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم

مقاله علمی و پژوهشی " اندازه دولت و رشد اقتصادی در ایران: آزمون وجود منحنی آرمی با استفاده از مدل رگرسیون انتقال ملایم" مقاله ای است در 20 صفحه و با 54 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رشد اقتصادی، اندازه دولت، مخارج مصرفی، مدل غیرخطی، STR مدل، آرمی پرداخته شده است چکیده مقاله با توجه به اهمیت بحث اثرگذاری اندازه دولت بر رشد اقتصادی مطالعه حاضر به بررسی فرضیه وجود منحنی آرمی در اقتصاد ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فرضیات موجود در زمینه اثرگذاری اندازه دولت بر رشد اقتصادی می‌پردازد. به این منظور از داده‌های فصلی دوره زمانی (1387- 1367) و مدل رگرسیون انتقال ملایم (STR) استفاده می‌گردد. در این مطالعه مخارج مصرفی دولت به‌صورت درصدی از GDP به‌عنوان شاخصی برای اندازه دولت تعریف می‌شود. بر اساس نتایج به‌دست آمده اندازه دولت در اقتصاد ایران به‌صورت نامتقارن و در قالب یک ساختار دو رژیمی بر رشد اقتصادی تأثیر گذاشته و مقدار آستانه‌ای برای اندازه دولت برابر 29/14 تعیین شده است. نتایج نشان می‌دهند که اندازه دولت در رژیم اول (دوره زمانی که در آن اندازه دولت کوچکتر از 29/14 می‌باشد) تأثیر منفی بر رشد اقتصادی ایران گذاشته، در حالی‌که در رژیم دوم این اثر مثبت می‌باشد. به‌عبارت دیگر، علیرغم تأیید اثرگذاری غیرخطی اندازه دولت بر رشد اقتصادی ایران نتایج فرضیه وجود منحنی آرمی در ایران را تأیید نمی‌کند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی گفتمان اسلام هراسی در آمریکا

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی گفتمان اسلام هراسی در آمریکا

مقاله علمی و پژوهشی" گفتمان اسلام هراسی در آمریکا " مقاله ای است در 16 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به گفتمان اسلام هراسی در آمریکا ، تروریسم ، یازده سپتامبر ، انگاره اسلام هراسی ، فاکس نیوز ، کلیشه سازی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی در مطبوعات آمریکا

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی انقلاب اسلامی در مطبوعات آمریکا

مقاله علمی و پژوهشی" انقلاب اسلامی در مطبوعات آمریکا " مقاله ای است در 12 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به انقلاب اسلامی در مطبوعات آمریکا ،رسانه های آمریکایی ، تبلیغات سیاسی ، فرهنگ توده ، سلطه فرهنگی ، تصویر سازی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب «نظم و زوال سیاسی» پس از «پایان تاریخ»؛

ادامه مطلب

closeکتاب «نظم و زوال سیاسی» پس از «پایان تاریخ»؛

کتاب نظم و زوال سیاسی نوشتۀ فرانسیس فوکویاما و ترجمۀ رحمان قهرمانپور توسط انتشارات روزنه منتشر و در سال ۱۳۹۷ به چاپ دوم رسیده است. نویسنده در این کتاب با تاکید بر اهمیت دولت بوروکراتیک کارآمد و نظام اداری شایسته‌سالار و ضدفساد در کنار دموکراسی، انذاری در رابطه با ظهور نظام‌های سیاسی پدرسالار و بازگشت به ویژه‌پروری حتی در نظام‌های دموکراتیک به ویژه در آمریکا می‌دهد. فرانسیس فوکویاما پیشتر با کتاب مشهورش درباره لیبرال دموکراسی و نظریه پایان تاریخ شهره آفاق شده بود. بعد از آن کتاب مهم‌ترین و بحث‌انگیزترین اثر او کتاب نظم و زوال سیاسی است که در سال ۲۰۱۴ در آمریکا منتشر شده است. او در این کتاب از ظهور مجدد ویژه‌پروری یا پدرسالاری در آمریکا سخن می‌گوید. به علاوه معتقد است که «تولید قدرت» مقدم بر «محدود کردن قدرت» است. به بیان دیگر فوکویاما از تقدم توسعه آمرانه و دولتی بر محدود کردن قدرت یا دموکراسی دم می‌زند. به نظر او در این کتاب میان سه عنصر دولت (تولید قدرت)، حکومت دموکراتیک و حاکمیت قانون همواره تنش و تعارض وجود دارد و برقراری تعادل میان این سه مولفه از دشواترین کارها و چالش دموکراسی‌ها است. تا این امر صورت نگیرد، ضعف در هر یک حاکمیت قانون و کارآمدی نظام سیاسی را دچار اختلال و پسرفت می‌کند.   به نظر رحمان قهرمانپور مترجم کتاب، فوکویاما در این کتاب گرچه به صراحت عنوان نمی‌کند، اما دل در گروه توسعه آمرانه دارد و حامی تقدم دولت بوروکراتیک کارآمد، مدرن، قدرتمند و غیرفاسد است تا مانع فساد اداری و حامی‌پروری یا همان پدرسالاری شود. چنین دولتی با اصلاح و استحکام نظام اداری به شایسته‌سالاری دولتی به جای حامی‌پروری دست پیدا می‌کند. فوکویاما به طور کلی در این کتاب از نسبت توسعه و دموکراسی، ویژه‌خواری و اهمیت نظام اداری در دنیای امروز سخن گفته است. توسعه از نظر او محصول تصمیم‌های سیاسی در مقاطع حساس تاریخی است. او یادآوری می‌کند که به خاطر گسترش پدیده پدرسالاری و حامی‌پروری در حتی نظام‌های دموکراتیک باثبات، بار دیگر اهمیت وجود یک نظام اداری مستقل شایسته سالار در حال افزایش است. این کتاب همچنان که مترجم کتاب در مقدمه ذکر کرده است تلویحاً پاسخی به کتاب چرا ملت‌ها شکست می‌خورند، نوشته دارون عجم اوغلو و جیمز ای.رابینسون است و فوکویا معتقد است که نویسندگان چرا ملت‌ها شکست می‌خورند داستان ملت‌ها را به حکایت ساده‌ای تقلیل داده‌اند.   فوکویاما در فصل نخست کتاب می‌نویسد: به اعتقاد من وجود نظامی سیاسی که بر موازنه میان دولت، قوانین و پاسخگو بودن مبتنی باشد، یک نیاز عملی و اخلاقی برای همۀ جوامع است. همۀ جوامع به دولت‌هایی احتیاج دارند که بتوانند برای دفاع از خود در صحنه‌های خارجی و داخلی قدرت کافی تولید کنند و قوانین مورد اجماع عموم را به اجرا درآورند. همۀ جوامع نیاز به تنظیم اعمال قدرت از طریق قانون دارند تا مطمئن شوند که قانون دربارۀ همه شهروندان به صورت غیرشخصی به اجرا درمی‌آید و هیچ‌گونه معافیتی برای یک اقلیت ممتاز در کار نیست و [اینکه] حکومت‌ها نباید تنها نیازهای نخبگان و کارگزاران حکومت را برآورده سازند، بلکه باید در خدمت مصالح جامعه در معنای وسیع‌تر باشند. من معتقدم در درازمدت توسعۀ این سه نهاد نیاز مشترک همۀ جوامع بشری می‌شود. گفتنی است که کتاب نظم و زوال سیاسی فرانسیس فوکویا، با ترجمه رحمان قهرمانپور، توسط انتشارات روزنه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه (چاپ دوم) در ۶۰۵ صفحه، برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ منتشر شده و سپس در سال ۱۳۹۷ به چاپ دوم رسیده است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی ارائه الگوی نیازهای کاربران دولت همراه در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی ارائه الگوی نیازهای کاربران دولت همراه در ایران

مقاله علمی و پژوهشی" ارائه الگوی نیازهای کاربران دولت همراه در ایران " مقاله ای است که در 24  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نیازهای کاربران دولت همراه در ایران ، خدمات دولتی ، دولت همراه و شهروند مداری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر اندازه‌ دولت‌ها بر شدت جانشینی بین مخارج دولت و مصرف خصوصی

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر اندازه‌ دولت‌ها بر شدت جانشینی بین مخارج دولت و مصرف خصوصی

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر اندازه‌ دولت‌ها بر شدت جانشینی بین مخارج دولت و مصرف خصوصی: مطالعه‌ موردی کشورهای منتخب عضو سازمان همکاری اسلامی" مقاله ای است در 24 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مخارج دولت، مصرف خصوصی، کشش جانشینی، داده‌های پانلی، وابستگی مقطعی، برآوردگر CUP-FM، کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی پرداخته شده است چکیده مقاله اثر مخارج دولت بر مصرف خصوصی به‌‌‌عنوان بزرگترین و باثبات‌ترین جزء تقاضای کل همواره مورد توجه محققین اقتصادی بوده است. در این مقاله با استفاده از مفهوم کشش جانشینی به بررسی قابلیت جایگزینی مخارج دولت به‌جای مصرف خانوار در تابع مطلوبیت خانوار برای 48 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی پرداخته شده است. با استفاده از آزمون CD پسران وجود مسئله‌ وابستگی مقطعی برای متغیرهای الگو مورد بررسی قرار گرفت، سپس بررسی مانایی متغیرها با آزمون‌های IPS و CIPS تأیید شده و الگوی نهایی با استفاده از روش CUP-FM برآورد گردید. نتایج حاصل از تخمین بیانگر وجود رابطه‌ جانشینی بین مخارج دولت و مصرف خصوصی در کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی است، همچنین مشاهده شد که با افزایش اندازه‌ دولت‌ها شدت جانشینی بین مخارج دولت و مصرف خصوصی افزایش می‌یابد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .