
درک درست سینما، نیازمند فراگیری زبان و قواعد آن است. برای شناخت دقیق و علمی سینما و درک عمیق تر فیلم ها، بیننده باید به زبان سینما مسلط باشد. تنها در صورت تسلط به این زبان است که می توان شناخت بهتری از سینما به دست آورد و با فیلم ها ارتباط درستی برقرار کرد. می توان بدون داشتن دانش سینمایی به تماشای فیلم ها نشست و از دیدن آنها لذت برد یا نبرد اما برای فهم درست آن فیلم و ارتباط نزدیک تر با آن، حتما باید با قواعد داستان گویی، روایت، فیلمبرداری، تدوین و صدا در سینما آشنا بود. هر چقدر این آشنایی عمیق تر و وسیع تر باشد، میزان این ارتباط نیز قوی تر خواهد بود. فهرست مطالبمقدمهتدوین در سینمامیزانسن در سینمابازیگری در سینمامفهوم ژانر فیلمشیوه های روایت در سینماعناصر فرم در سینمازاویه دوربینکمپوزیسیون در فیلمنقد فیلمموسیقی فیلم

سینما یک زبان است و مثل همه زبانهای دیگر، گرامر و قواعد خود را دارد. برای درک درست فیلمها و شناخت دقیق و علمی سینما باید به زبان سینما مسلط بود. تنها در صورت تسلط به این زبان است که میتوان اجزاء تشکیل دهنده یک اثر سینمایی را شناخت و با آن ارتباط درستی برقرار کرد. هدف این کتاب آموزشی این است که شما به کمک آن با اصول و قواعد اولیه سینما و گرامر آن آشنا شوید به گونهای که درک مقدماتی از این رشتهی هیجانانگیز داشته باشید. امیدوارم این کتاب یک شروع برای شما باشد تا به هدف های بزرگتان برسید. فهرست مطالبمقدمهفیلم مستند، فیلم داستانیداستان فیلم، فیلمنامهتولید فیلمزمان در سینمامکان در سینمااجزای اصلی فیلمساختار دراماتیکشخصیت های محوریحرکت در سینماصدا در سینما

استاد حسن نجفی متولد بیست و پنج شهریور یک هزار و سیصد و چهل و پنج در محله چرنداب شهر تبریز است. از 7 سالگی در آتلیه عکاسی و پیش برادر خود عملاً وارد دنیای هنر شده و اولین داستان کوتاه خود را در 9 سالگی به نگارش در آورده است. او از پانزده سالگی برای گروههای نوجوان شروع به تدریس میکند و این موضوع تا به حال تداوم داشته است.حسن نجفی علاوه بر داستاننویسی به عنوان نویسنده و کارگردان در سینما حضور دارد. در بخشی از متن این کتاب می خوانید: شما میتوانید در زندگی خود سرچ کنید و فصلهای متفاوتی که فقط و فقط مختص زندگی شماست را برای داستانگویی انتخاب کنید. این موضوع میتواند فصلهای مستند از زندگی یا رویاها و افکار شما باشد. تمایز این بند در تجربهٔ کاملاً شخصی و مربوط به خود شماست. داستانهایی از این شکل که تکراری نیست طرفدار زیادی دارد. رویاها اثر آکیرا کوروساوا فیلمی به شدت شاعرانه و شخصی است. کوروساوا کارگردان ژاپنی بعد از عمری فیلم ساختن فهمید که باید به رویاها و خوابهای خود اهمیت بدهد.

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی حقوقی و اخلاقی چالش های ناشی از آزادی سینما " مقاله ای است در 22 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث سینما، آزادی سینما، نظم عمومی، اخلاق حسنه پرداخته شده است چکیده مقاله آزادی سینما مفهومی است که از آزادی بیان برمیآید و در واقع سیـــنما به عنوان هنر هفتم، با شیوهی سمعیبصری خاص خود در پی تحقق این مهم است. آزادی سینما و چالش های حقوقی و اخلاقی آن همواره یکی از چالشهای دولتها بوده است و به همین علت دولتها برای انجام این مهمترین وظیفه خود، دست به اقداماتی مانند مقررهگذاری فرهنگی و نظارتهای پیشینی و پسینی بر سینما زدهاند. از این رو مقاله حاضر که در صدد بررسی چالش های حقوقی و اخلاقی ناشی از آزادی سینما است، پس از بسط فضای مفهومی موضوع تحقیق، نظم عمومی و آزادی سینما را مورد بررسی قرار خواهد داد. مطابق با مستندات موضوعی ارائه شده در این مقاله، روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات در این مقاله، کتابخانهای میباشد که از نوع مطالعات اسنادی دادههای تحقیق گردآوریشده و با استفاده از روش تحلیل متون حقوقی مورد تحلیل و توصیف قرارگرفته است. یافتههای این مطالعه، حاکی از آن است که: آزادی سینما سبب بروز چالش های حقوقی و اخلاقی فراوانی می گردد که دولت ها می توانند با مقررات گذاری و نظارتهای خاص خود تا حدودی چالش های حقوقی- اخلاقی آزادی سینما را کاهش دهنددانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب سایکو سینما نوشتهی سید سعید ابوذریان، علاوه بر شرح و تفصیلات سینمای روانشناسانه از منظر هنری و علمی، به معرفی و نقد و بررسی 250 اثر فاخر سینمای روانشناسانه جهان میپردازد. کتاب سایکو سینما اولین کتاب سینمایی ایران با موضوع روانشناسی است. در این کتاب علاوه بر پرداختن به علم روانشناسی و اختلالات روانی شایع در میان جوامع، به تعاریف و کاربردهای تاریخی، هنری و علمی سینمای روانشناسانه که در آن فیلمساز به طور مستقیم یا غیرمستقیم به اختلالات روانی شخصیت فیلم اشاره کرده، پرداخته شده و 250 اثر نفیس سینمای روانشناسانه جهان با ذکر عوامل و نوع بیماری مستتر در فیلم را بر میشمارد. و در انتهای کتاب، مقاله علمی-تحلیلی با موضوع تاثیر سینما بر کاهش بیماری افسردگی برای شما گنجانده شده است. مطالعه این کتاب علاوه بر جذابیت هنری برای اکثر خانوادهها جنبه پیشگیرانه و حتی درمانی و آموزشی نیز داشته و شما را با زوایای پیدا و پنهان اختلالات روانی از نگاه سینمایی آشنا میکند. در بخشی از کتاب سایکو سینما میخوانیم: ارتباط میان سینما و روانکاوی چندگانه است. سینما گاه تصویری از اختلالهای روانی، رواندرمانی و روانکاوی نشان داده است. گاه پیچیدگیها یا نا به سامانیهای روانی، منطق شکلگیری روایتهای سینمایی بودهاند. برای نمونه، روایت داستان براساس منطق خواب یا گسیختگی روان، یکی از شیوههای محبوب روایت در سینما و ادبیات است. رویکردهایی بر مبنای از هم گسیختگی، سیالیت ذهن، جا به جایی عناصر و درهم ریختن منطق زمان و مکان و نسبهای دنیای بیداری از فیلم کوتاه سگ اندلسی لوییس بونوئل تا بسیار از آثار دیوید لینچ (بزرگراه گمشده، جاده مال هالند، اینلند امپایر و...) و در فیلمهای همچون چشمانت را باز کن (الخاندرو آمنا بار)، بمان (مارک فورستر)، نردبان جیکوب (آدرین لین) و... به چشم میخورد. جز خود سینما، تحلیل و نقد سینمایی نیز گاه آمیخته با مفاهیم روانکاوی است و از مفاهیم و پدیدههایی به ظاهر نامربوط با مقوله روان، تعبیرهایی روانکاوانه به دست داده است فروید قصههای اسطورهای ادیب شهریار سوفوکل و هملت شکسپیر را منظر روان کاوی بازخوانی کرد و درگذر زمان، بازخوانی مجدد نگرههای فروید و تعمیق و تعمیم آنها، مستقیم یا غیرمستقیم، به تحلیل سینما معطوف شد. از این جمله است رویکرد فلسفی و گاه روانکاوانه کسانی مثل ژیل دولوز و رولان بارت سینما و تأثیر اندیشه ژاک لاکان برکسانی همچون اسلاوی ژیژک و دیگر اندیشمندان مکتب روانکاوی اسلوونی که رویکرد روان کاوانه به سینما به منزلتی انکار ناپذیر رساندهاند. فهرست مطالبفصل اول: روانشناسی سینمافصل دوم: معرفی شایعترین اختلالات روانیفصل سوم: معرفی و نقد 250 فیلم برتر حوزه روانشناسیفصل چهارم: بررسی تأثیر فیلمهای سینمایی بر کاهش افسردگیمنابع ماخذ

مایکل کین در کتاب بازیگری سینما، با نگاهی روانشناسانه و کاربردی جنبههای گوناگون خلق شخصیت باورپذیر و ماندگاری در عرصه تولید فیلم را توضیح میدهد. محتوای بیشتر درسها و فصلهای کتاب بازیگری سینما (Acting in film) تجربی بوده و در آن تلاش شده است تا با انتقال تجربههای کاری، خواننده را به همذات پنداری وا داشته و به فهم درسهای کتاب کمک کند. مایکل کین (Michael Caine) بازیگر شهیر جهانی و برنده جایزه اسکار با تجربه نقشآفرینی در بیش از صد فیلم، فنون و رموز حضور موثر در مقابل دوربین را در کتاب بازیگری سینما برای علاقمندان به بازیگری در مقابل دوربین نوشته است. نویسنده در فصل نخست کتابش به تعریف و شناخت بازیگری در سینما میپردازد و آن را از جنبههای گوناگون در سینماهای صامت، محرک، کمدی و حادثهای بررسی میکند. خلق یک بازیگر خوب در سینما را توضیح میدهد و تجربههای خود را بازگو میکند تا ملموستر به بازیگری در سینما نگریست. آمادگی در بازیگری از درسهای جدی کتاب است که نویسنده در آن از بازیگرانی میگوید که از رفتن جلو دوربین وحشت دارند اما پس از آمادگی و آموزشهای لازم به بازیگران جدی و حرفهای در حوزۀ سینما و رسانهی تصویری تبدیل میشوند. فیلمبرداری استدیو و یا در محل ویژه برای فیلمبرداری تجربههای زیبای دیگر نویسنده است که در آن به تفاوتهای فیلمبرداری در استدیو و فضای باز میپردازد. رفتن در جلو دوربین قبل از آغاز فیلمبرداری درس است که نویسنده آن را برای یک بازیگر لازم میداند تا هنگام فیلمبرداری با آمادگی کامل به صحنه فیلمبرداری رفته باشد. نما و شخصیت، درسهای نمایی و شخصیتی بازیگر است که در آن بازیگر نماهای جدید و شخصیتهای متکثر را تجربه میکند. طرز رفتار در داخل و خارج صحنه برای یک بازیگر از درسهای ضروری است تا بتواند خود را در شخصیت دوگانه تجربه نماید. بازیگری و رسیدن به کارگردانی یا رفتار درست با کارگردان تا تبدیل شدن به یک ستاره سینما پایان «کتاب درسهای یک بازیگر» است که در آن نویسنده ضمن ذاتی بودن برخی موفقیتهای بازیگری، اصل را بر تجربه و مطالعه میگذارد که میتواند افقهای بهتر و بازتری را برای بازیگر رقم بزند. فهرست مطالب فصل یکم: بازیگرى سینمافصل دوم: آمادگىفصل سوم: فیلمبردارى در استودیو یا محلفصل چهارم: جلوى دوربین قبل از آغاز فیلمبردارىفصل پنجم: نمافصل ششم: شخصیتفصل هفتم: طرز رفتار در داخل و خارج از صحنهفصل هشتم: کارگردانفصل نهم: تبدیل شدن به یک ستاره سینما

کتاب سینما انسانشناسی تصویری اثر گوردون گری و ترجمه مازیار عطاریه کتابی است که در سیر عمومی خود، چشماندازی نسبتاً کامل میدهد و میتوان آن را کتابی بسیار مفید برای ورود به شاخهٔ پیچیدهٔ انسانشناسی تصویری در نظر گرفت که البته بر یکی از مهمترین بخشهای آن یعنی سینمای داستانی تأکید بسیار بیشتری شده است. با وجود اینکه کتاب سینما انسانشناسی تصویری (Cinema: a visual anthropology) برای دانشجویان انسان شناسی نوشته شده اما برای افراد دیگر نیز مناسب است. این کتاب در مثالهای خود هم از فیلمهای غربی و هم فیلمهای غیرغربی استفاده میکند و نظریهها، ایدهها و رویکردهای خارج و داخل حوزه انسان شناسی را برای دیگر افراد علاقهمند به فیلم داستانی توضیح میدهد. برای بسیاری افراد، واژههای انسان شناسی و سینما همخوانی چندانی با یکدیگر ندارند. در حالی که این دو میتوانند چیزهای بسیاری در اختیار یکدیگر بگذارند. یکی از تلاشهای گوردون گری (Gordon Gray) بر تغییر ادراک ما از این رابطه است. در بخشی از کتاب سینما انسانشناسی تصویری میخوانیم: با گذشت زمان نسل جدیدی از فیلمسازان پا به عرصه گذاشتهاند؛ آنها علاقهی کمتری به چیزی دارند که آنرا پانآفریکانیسم شکستخوردهی نسل قبلی فیلمسازان میدانند. البته برخی از صنایع سینمای کشورهای آفریقایی فرانسوی زبان نگاهی به موفقیت تجاری صنایع فیلمهای ویدئویی نیجریه و غنا دارند و به این فکر میکنند که شاید این مدل راه روبه جلو است (بالوگِن، ۲۰۰۴). اما برای نسل مورد بحث فرمی از سینمای سوم که به خدمت گرفته شده بود، با قدرت و استعداد بهکار رفت. آنها حتی هنگامیکه تحتتأثیر اتفاقات واقعی آفریقای پس از استقلال از خوابوخیال بیدار شدند، شکی در مورد این مسأله نداشتند که سینما برایشان چیست. آنها همچنان معتقدد بودند که سینما هدفی والاتر و نقشی گستردهتر دارد و این مسأله با عقاید سیاسیشان همپوشانی داشته و به آن قوت بخشید. فهرست مطالبانسانشناسی تصویری: جهانی برای کشف کردنمقدمهتاریخ سینمانظریهی فیلمزمینهی تولید، توزیع و نمایشزمینهی دریافتنتیجهگیریکتابشناسی

مقاله علمی و پژوهشی" چهره های مقدس و تصویرپردازی عامه پسند در سینما " مقاله ای است در 14 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به چهره های مقدس و تصویرپردازی عامه پسند در سینما ، شخصیت دینی ، هنرهای تجسمی ، شمایل نگاری ، سینمای هالیوود اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

کتاب فرهنگنامه سینمایی اثر امیر ماهرو، در خصوص لغات و اصطلاحات پراستفاده در سینما و معانی آن تدوین شده است. سینما، هنر صنعت بسیار پیچیدهای است. اما این ویژگی نمیتواند توجیه قابل قبولی برای دور ماندن از دنیای پر رمز و رازش باشد. هر هنری زبانی دارد و هر زبانی الفبایی. با دانستن مفهوم واژههای سینمایی میتوانیم قدم به قدم به وادی هنر هفتم نزدیکتر شویم و از این سیطرهی مسحور کننده بشری لذت دوست داشتنی ببریم. امید آنکه با آشنایی هر چه بهتر واژههای فنی سینمایی و ارتباط وسیعتر با حوزههای تخصصی و تکنیکال سینما حداقل یک روز در هفته را به تماشای یک فیلم سینمایی در سینمای شهر و محلهی خود اختصاص دهیم. در بخشی از کتاب فرهنگنامه سینمایی میخوانیم: حرکت تند، فست موشن (Fast Motion)حرکتی که روی پرده سریعتر از حالت واقعی به نظر میآید. وقتی دوربین با سرعتی کمتر از سرعت متعارف از رخدادی فیلمبرداری کند و بعد آن، فیلم با سرعت معمولی به نمایش در آید، روی پرده تصاویر با حرکت تند مشاهده میشوند. در فیلمهای کمدی سینمای صامت، این تمهید برای خلق صحنههای خندهدار بسیار مورد استفاده قرار میگرفت. حرکت کُند (Slow Motion)حرکتی که کندتر و آهستهتر از حالت معمولی بر پرده ظاهر شود. برای دستیابی به این نوع حرکت، صحنه مورد نظر را با سرعتی بیش از سرعت معمولی، یعنی 24 قاب در ثانیه، فیلمبرداری میکنند و سپس با سرعت 24 قاب در ثانیه به نمایش در میآورند. این نوع حرکت، معمولاً برای ایجاد تاثیری جدی و پراحساس به کار میآید و در خلق حال و هوای نوستالژیک مفید است. همچنین در صحنههای خشن از این تمهید استفاده میشود تا ضرب خشونت آنها را بگیرد. حق امتیاز (Copyright)حق قانونی و انحصاری هر هنرمند یا گروهی از هنرمندان، برای کنترل و مراقبت از، استفاده از هر اثر ادبی، موسیقیایی، سینمایی یا هنری دیگر در دوره زمانی محدود و مشخص. در مورد فیلمها معمولاً آنها به نام تهیهکننده یا تهیه کنندگانشان ثبت میشوند و گاهی بخشهایی از آنها، برای مثال، تصنیفها به نام سازندهشان نیز ثبت میشوند. هرگونه استفاده از یک اثر منوط به اجازه کتبی از صاحب حق امتیاز است.

کتاب مردم چرا به سینما میروند؟: نگرشی متفاوت به سیاست گذاری سینما در ایران، شامل هشت گفتگو با متخصصان و صاحبنظران سینماست که به پرسشها و دغدغههای مطرح شده از سوی داوود ضامنی پاسخ میدهند. داوود ضامنی در این کتاب سعی میکند با طرح پرسشهایی به عواملی که سبب ترغیب مردم به سینما رفتن میشود، دست یابد. این کتاب بر این نکته تأکید میکند که سیاستهای توسعه سینما در ایران نیاز به بازنگری ضروری در کارکردها دارند و این موضوع را به سیاستگذاران و اهالی فرهنگ و سینما یادآوری میکند. این کتاب شامل هشت فصل است که هر فصل به گفتگو با یکی از سینماگران و اهالی فرهنگ اختصاص دارد. داوود ضامنی در این اثر با عزیزالله تاجیک اسماعیلی، امیرحسین علمالهدی، احمدرضا درویش، مجید مسچی، محمدعلی نجفی، ابراهیم حاجیانی، سید محمد بهشتی و امیر محمدخانی به بحث و گفتگو نشسته است. در بخشی از کتاب مردم چرا به سینما میروند میخوانیم: میدانیم سینمای ایران، تنها سینمایی است که امکان ندارد به سمت دو موضوع خشونت و مسائل جنسی برود در حالی که این دو موضوع، در همه جای دنیا مخاطبهای زیادی داشته و دارد. هر فیلمسازی هم که سعی کرده به این سمت برود، ممیزهای رسمی و غیررسمی، خیلی سریع جلوی کارش را گرفتهاند؛ چون میدانید تصویر حرمت ندارد. هنوز صاحبنظران مسائل فقهی نتوانستهاند مسئلۀ خودشان را با سینما حل کنند. به هر حال در کشور شیعه، فقه بسیار مهم و تأثیرگذار است. بسیاری از مراجع میگویند تصویر دارای حرمت نیست. نمونۀ بارزش فیلم رستاخیز است. چندی پیش، این بحث دربارۀ این فیلم طرح شد که آیا اجازه داریم چهرۀ ائمۀ اطهار یا منتسبان به ائمه را نشان دهیم؟ اگر به بیشتر فتاوا نگاه کنید، میبینید که میگویند مشکلی ندارد؛ به این شرط که بینندگان دچار وهم نشوند، ولی در بعضی از فتاوا این کار جایز نیست. وجود این تضارب آرا که از خصوصیات فقه شیعه است، امروز فیلم رستاخیز را زمینگیر کرده و نمیگذارد تجربۀ جدیدی در سینما رخ دهد. به رغم آنکه میخواهیم مفاهیم دینی را دنبال کنیم، امکان پرداختن به بعضی مضامین را نداریم، در حالی که این امکان، نقطهای است که میتواند میان متشرعان و سینما آشتی ایجاد کند. بنابراین، این مشکلات همچنان هست، ضمن اینکه بحث بحران مشروعیت هم وجود دارد و فقه پویا هم توان ارائۀ راهحلهای جدید برای سینما را ندارد. حال آنکه سینما مهمترین ابزاری است که میتواند دین اسلام را از منظر تشیع، به درستی تبیین کند. به نظر میرسد به جز این چند فیلم اخیر، تنها فیلمی که توانست به طرزی شایسته پا به این حوزه بگذارد، فیلم روز واقعه است که البته به آن هم با هزارویک «اما» و «اگر» نگاه میکنند! فهرست مطالبمقدمۀ اهتمام کننده اثر: سینما؛ کانون مهم توسعۀ اجتماعی در مهندسی فرهنگی و اجتماعی دهۀ چهارم در ایرانمقدمۀ ویراستار: ضرورت بازخوانی انتقادی سیاستگذاری فرهنگی در عرصۀ سینمای ایرانبخش اول: روش شناسیفصل اول: روش شناسی فهم واقعیت های اجتماعی در سینما؛ ادراک، انتقال و اصلاح واقعیت های اجتماعیبخش دوم: ضرورتفصل دوم: ضرورت گامی به عقب در توسعۀ سینمایی ایرانفصل سوم: ضرورت تحول و نوگرایی فرهنگی در سینمافصل چهارم: ضرورت بهبود کیفیت «مدیریت خدمات» در سینمای ایرانبخش سوم: چالش هافصل پنجم: چالش های الهیات سینما در ایرانفصل ششم: سینما و سبک زندگی؛ تغییر یک پرسش برای نجات سینمابخش چهارم: نسبتهافصل هفتم: نسبت سینما با رشد مدنیت در جامعهفصل هشتم: سینما، معماری، جامعه شناسی؛ پیوند هنر، تکنیک، رویکرد

به منظور آمادگی داوطلبان آزمون کارشناسان رسمی دادگستری دفترچه سئوالات آزمون رشته تئاتر ، سینما و هنرهای نمایشی ارائه می گردد . علاقمندان می توانند اصل دفترچه آزمون را که دارای 60 سئوال می باشد را از بخش زیر دریافت کنند .

کتاب فرهنگنامه سینمایی اثر امیر ماهرو، در خصوص لغات و اصطلاحات پراستفاده در سینما و معانی آن تدوین شده است. سینما، هنر صنعت بسیار پیچیدهای است. اما این ویژگی نمیتواند توجیه قابل قبولی برای دور ماندن از دنیای پر رمز و رازش باشد. هر هنری زبانی دارد و هر زبانی الفبایی. با دانستن مفهوم واژههای سینمایی میتوانیم قدم به قدم به وادی هنر هفتم نزدیکتر شویم و از این سیطرهی مسحور کننده بشری لذت دوست داشتنی ببریم. امید آنکه با آشنایی هر چه بهتر واژههای فنی سینمایی و ارتباط وسیعتر با حوزههای تخصصی و تکنیکال سینما حداقل یک روز در هفته را به تماشای یک فیلم سینمایی در سینمای شهر و محلهی خود اختصاص دهیم. در بخشی از کتاب فرهنگنامه سینمایی میخوانیم: حرکت تند، فست موشن (Fast Motion)حرکتی که روی پرده سریعتر از حالت واقعی به نظر میآید. وقتی دوربین با سرعتی کمتر از سرعت متعارف از رخدادی فیلمبرداری کند و بعد آن، فیلم با سرعت معمولی به نمایش در آید، روی پرده تصاویر با حرکت تند مشاهده میشوند. در فیلمهای کمدی سینمای صامت، این تمهید برای خلق صحنههای خندهدار بسیار مورد استفاده قرار میگرفت. حرکت کُند (Slow Motion)حرکتی که کندتر و آهستهتر از حالت معمولی بر پرده ظاهر شود. برای دستیابی به این نوع حرکت، صحنه مورد نظر را با سرعتی بیش از سرعت معمولی، یعنی 24 قاب در ثانیه، فیلمبرداری میکنند و سپس با سرعت 24 قاب در ثانیه به نمایش در میآورند. این نوع حرکت، معمولاً برای ایجاد تاثیری جدی و پراحساس به کار میآید و در خلق حال و هوای نوستالژیک مفید است. همچنین در صحنههای خشن از این تمهید استفاده میشود تا ضرب خشونت آنها را بگیرد. حق امتیاز (Copyright)حق قانونی و انحصاری هر هنرمند یا گروهی از هنرمندان، برای کنترل و مراقبت از، استفاده از هر اثر ادبی، موسیقیایی، سینمایی یا هنری دیگر در دوره زمانی محدود و مشخص. در مورد فیلمها معمولاً آنها به نام تهیهکننده یا تهیه کنندگانشان ثبت میشوند و گاهی بخشهایی از آنها، برای مثال، تصنیفها به نام سازندهشان نیز ثبت میشوند. هرگونه استفاده از یک اثر منوط به اجازه کتبی از صاحب حق امتیاز است.

روزنامه همدلی در مطلبی آورد: کرونا اکبر عالمی را هم از فرهنگ ایران گرفت؛ مرد دوستداشتنی، موقر و تأثیرگذار را که هم یک مجری و کارشناس تراز اول برنامههای تلویزیونی، هم یک مستندساز کاربلد و انسانی فرهنگی به معنای دقیق کلمه بود. روزنامه همدلی ۲۳ مهر یادداشتی به قلم علی نامجو نویسنده منتشر کرد در گزیده ای از آن می خوانیم: مرد خاطرهساز سینمای مستند، ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکلهای بهداشتی، او و سه همکار دیگرش همگی به کووید ۱۹ مبتلا شدند. این گوینده توانمند، فارغالتحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و همچنین دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان بود. دکتر اکبر عالمی، استاد دانشگاه تربیت مدرس هم بود و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ در فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی عضویت داشت. حدود ۳۰سال پیش، یعنی آنوقتی که تلویزیون فقط دو شبکه داشت، برنامهای تخصصی در حوزه سینما بانام «هنر هفتم»، پخش میشد که فصل تازهای از برنامهسازی در تلویزیون ایران بهحساب میآمد. «هنر هفتم» زندهیاد اکبر عالمی هر هفته پنجشنبهشبها از شبکه اول سیما پخش میشد و در مدتزمان کوتاهی از آغازش توانست مخاطبان سینما بهویژه کسانی را که به تاریخ سینما علاقهمند بودند، به سمت خود بکشد. «هنر هفتم» با اجرای دکتر اکبر عالمی در آن روزگار، در حقیقت آغازگر برنامههای نقد و تحلیل در حوزه سینما در سیما بهحساب میآمد، اما با برنامههای امروز سینمایی تلویزیون یک تفاوت عمده داشت؛ علاقهمندان به سینما در هنر هفتم میتوانستند فیلمهای مهم تاریخ سینما را بهطور کامل تماشا کنند. زندهیاد عالمی درباره تولید برنامه هنر هفتم میگفت که او و همکارانش با خونجگر آن را تولید میکردهاند. این مدرس کهنهکار و مستندساز قدر حوزه سینما درباره راهاندازی آن برنامه گفته بود: «در آغاز دهه هفتاد مدیر وقت شبکه یک سیما از من دعوت کرد تا در جلسهای حضور داشته باشم. آنجا، از من خواست تولید محتوا و اجرای برنامه «هنر هفتم» را قبول کنم. مدیر شبکه یک این را هم گفت که به دلیل مشکلات مالی امکان خرید آثار سینمایی جدید وجود ندارد و به همین خاطر میشود فیلمهایی را که بیش از ۳۰ سال از تاریخ ساختشان گذشته، از آرشیو بیرون کشید و با نگاهی تحلیلی به آنها بار دیگر در تلویزیون اکرانشان کرد. گاهی پیش میآمد، فیلمهایی را انتخاب میکردیم که هفت بار از تلویزیون پخش شده بود و برای بار هشتم از برنامه «هنر هفتم» پخش میشد!»روانشاد دکتر اکبر عالمی اعتقاد داشت که مجریهای برنامههای تلویزیونی باید وقت بیشتری را در اختیار مهمان برنامه قرار بدهند. او دراینباره میگفت: «میزبان حق ندارد بیشتر از مهمان دستش را در سفره دراز کند و همیشه باید بیشترین زمان را به مهمان بدهد. شخصاً بهعنوان مجری برای هر قسمت از برنامه «هنر هفتم» گاه چند جلد کتاب میخواندم تا بتوانم برنامه را خوب پیش ببرم.»

کتاب سینما پاراگراف: گزیده ای از بهترین دیالوگ های تاریخ سینما نوشته محمدرضا حدادی از مجموعه «کتاب دانشجویی»، با مروری بر بهترینهای سینما، علاوه بر انتخاب دیالوگهایی از 72 فیلم مهم تاریخ سینما به معرفی مختصر هر یک از این فیلمها و همچنین درج تصاویری از بازیگران و سایر عوامل آن پرداخته است. برداشت شما از سینما با «فیلم دیدن» شکل میگیرد. به تعبیر دیگر، قبل و بعد از مباحث تئوری دربارهی سینما، میزان علاقمندی یا حتی نفرت شما از یک فیلم یا یک ژانر سینمایی، نسبت مستقیمی با میزان فیلم دیدنِ شما دارد. چه کسانی که سینما را «صنعت» میدانند و چه کسانی که «هنر» میخوانند و چه جماعتی که از ترکیب «هنر صنعت» برای تعریف سینما استفاده میکنند؛ همگی دورانی را در این پروسهی غالباً لذتبخش گذراندهاند: دوران فیلم دیدن. دورانی که ناگزیر با «انتخاب» فیلم آغاز شده است. تنوع روزافزون و افزایش سرسامآور قدرت انتخاب که در ذات این پدیدهی تکنولوژیک نهفته است کمکم از سینما که زمانی «سادهترین» و جذابترین «محصول فرهنگی مدرنیته» محسوب میشد؛ اژدهای هفتسری ساخته است که حتی از کنترل پدرخواندههای واقعی آن نیز خارج شده است. اژدهایی که بیتردید منتظر تأیید یا تخطئهی ما نیز نمانده و نخواهد ماند! این مجموعه بیش از هر چیز، انتخابهاییست برای شناخت بهتر سینما. اگرچه شما در این مجموعه تنها از دریچهی یک دیالوگ به یک فیلم نگریستهاید؛ اما مگر سینما خودش، چیزی جز نمایی سرگرم کننده یا خیره کننده از یک زندگیست؟ نمایی نزدیک از نبرد همیشگی سیاهی و سفیدی در صحنهی شطرنج زندگی. در بخشی از متن کتاب سینما پاراگراف میخوانیم: مک مورفی (جک نیکلسون) : رئیس! من دیگه طاقت دارم، باید بزنم به چاک.برامدین (ویل سامپسون) : من نمیتونم... من نمیتونم.مک مورفی: آسونتر از اونیه که فکر میکنی.برامدین: شاید برای تو اینطور باشه، چون از من عاقلتری.مک مورفی: خب رئیس، عوضش تو هم از تنه یه درخت بزرگتری.برامدین: پدرِ من هم مرد بزرگی بود، هر کاری هم که دلش میخواست میکرد. برای همین هم خُردش کردن... آخرین باری که پدرم رو دیدم، از بس کتک خورده بود، کور شده بود. فقط برای اینکه یه سرخپوست کلهشق بود و حقش رو از سفیدپوستها میخواست. تو این سرزمین صدای هرکس بلند بشه، خدمتش میرسند. سفیدها اونقدر آزارش دادن که مرگ براش بهتر از زندگی بود.مک مورفی: کشتنش؟برامدین: نکشتنش، خُردش کردن. همینطور که دارن تو رو خرد میکنن. فهرست مطالب آبیآپارتمانآدم برفیآژانس شیشهایاجارهنشینهااداواردِ دست قیچیارتباط فرانسویالرساله: (محمد (صلیالله علیه و آله و سلم) رسولاللهامیلیانجمن شاعران مردهبازیبانی و کلایدبچههای آسمانبدنامبدو لولا بدوبیل را بکُشپدرخواندهپنجره عقبیتخسیرناپذیرانجان مالکوویچ بودنجی اف کیچهارشنبهسوریحرفهای (لئون)خانه خنجرهای پرانخوب، بد، زشتخیلی دور، خیلی نزدیکدار و دستههای نیویورکیدرخشش ابدی یک ذهن پاکدکتر ژیواگودیوانه از قفس پرید (پرواز بر فراز آشیانه فاخته)رام کردن زنِ سرکشراننده تاکسیروز شغالروز واقعهروسری آبیرونینرهایی از شاوشنکریش قرمززِدزیبایی آمریکاییسرگیجهسکوت برههاسوتهدلانسینما پارادیزوشبکهشجاعدلعروسفارست گامپفارگوفهرست شیندلرقدرت مطلققاعده بازیقصههای عامپسندقیصرکازابلانکاکرامر علیه کرامرگوست داگلورنس عربستانمادرمارمولکمالکوم ایکسمحلهی چینیهامرثیهای برای یک رؤیامردی برای تمام فصولمسیر سبزمظنونین همیشگیمیسسان شاینِ کوچکنیکیتاوکیل مدافع شیطانهفتهفت ساموراییهمشهری کین

مقاله علمی و پژوهشی" فیلم محمد رسول الله (ص) و تحلیل نشانه شناختی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فیلم محمد رسول الله (ص) و تحلیل نشانه شناختی ، تنزیه گرایی ، سینما ، پیامبر اسلام ، پرده سینما ، چهره های مقدس و تحلیل صحنه اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

کتاب «ازو و بوطیقای سینما» نوشته نظریهپرداز مشهور آمریکایی دیوید بوردل و ترجمه روبرت صافاریان به تازگی به وسیله نشر مرکز، نخستین چاپ خود را وارد بازار کرده است. کتاب ازو و بوطیقای سینما، تنها یک اثر درباره یاسوجیرو ازو فیلمساز شهیر و جریان ساز ژاپنی نیست، بلکه کتابی تئوریک در خصوص نظریه سینمایی دیوید بوردل تئوریسین برجسته سینمایی به شمار می رود. ازو و بوطیقای سینما از کتابهای نظری بوردول محسوب می شود که وی در این کتاب به یکی از فیلمسازان محبوب خود میپردازد و هم نظریه بوطیقای سینمای خود را در کاربست عملی میآزماید. این کتاب به زندگینامه ازو و همچنین سبک سینمایی منحصر به فرد وی می پردازد. به طور خاص ارتفاع پایین دوربین ازو و فصلهای گذار خودویژهاش، از دیدگاه بوطیقای تاریخی بررسی شده و از خلال این بحثها تفاوت این رویه با رویکردهای تفسیرگرا و سیاست زده شرح داده شده است. درباره نظریه سینمایی بوردول و همفکرانش، میتوان گفت این نظریه نوعی مقابله با جریان غالب نقد هنری و سینمایی مسلط دهه هفتاد میلادی است که با تأکید روزافزون بر نظریههای روانکاوی و ستیزه جویی سیاسی و ایدئولوژیک به تدریج از سینما فاصله میگرفت. گذری بر زندگینامه دیوید بوردول دیوید بوردول زادهٔ ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۷ نظریهپرداز فیلم و تاریخنگار آمریکایی است. او استاد بازنشستهٔ فیلم از دانشگاه وایشنگتون-مدیسون است. همسر او کریستین تامسون نیز از جمله نظریهپردازان و تاریخنگاران سرشناس آمریکایی است. این ۲ به اتفاق هم کتابهای هنر سینما و تاریخ سینما را نگاشتهاند. هماکنون کتاب هنر سینما در آمریکا بهعنوان اصلی کتاب مقدماتی برای ورود به عالم سینما محسوب میشود. دیوید بوردول یک پژوهشگر پرکار است. بوردول در این کتاب اشاره می کند که «زندگی یاسوجیرو ازو از آن زندگی های ساده و بی تکلفی بود که بسیاری از آدم ها برای خود مقدر می دانند. او در ۱۲ دسامبر ۱۹۰۳ متولد شد و شصتمین سالگرد تولدش از بیماری سرطان درگذشت. رویدادهای مهم زندگی اش بی شباهت به نقاط اوج خاموش فیلم های خودش نیستند؛ یکی دوره معلمی در یک مدرسه ابتدایی؛ به دست آوردن شغلی در صنعت فیلمسازی؛ مرگ پدرش در ۱۹۳۴ میلادی؛ زندگی با مادرش تا زمان مرگ در ۹۶۲ و در فاصله اینها خدمت در نیروهای مسلح. برخلاف میزوگوچی و کوروساوا در دوره ای که غرب داشت، سینمای ژاپن را می شناخت با فیلم های شان به جشنواره های جهانی سفر می کردند.» و شاید عبور از همین مراحل موجب شد، ازو در نهایت به فرم کاملا شخصی و در عین حال رادیکال خودش دست یابد که برای درک بهتر جزییاتش باید کتاب «ازو و بوطیقای سینما» را مطالعه کنید.دیوید بوردول نظریهپرداز فیلم و تاریخنگار آمریکایی درباره مترجم: روبرت صافاریان در زمینه ترجمه آثار آکادمیک حوزه سینما همواره بر عناوینی انگشت می گذارد که یک نیاز اساسی جامعه دانشگاهی است. «ازو و بوطیقای سینما» که به تازگی به همت نشر مرکز روانه بازار نشر شد از همین جنس کتاب ها به شمار می رود. کتاب در عین حال سویه دومی هم دارد، اینکه خواننده پس از مطالعه درمی یابد علاوه بر آشنایی با جهان زیبایی شناختی فیلمنامه نویس و کارگردان صاحب سبک سینمای ژاپن با زوایای تازه از جهان شخصی او نیز آشنا شده و همین شاید کلید تازه ای به دست دهد، برای تماشای دوباره فیلمی مانند «داستان توکیو» و دریافت جزییاتی از جنس دیگر که تا پیش از مطالعه کتاب هرگز به آنها فکر نمی کرد. چنانکه مترجم نیز در ابتدا توضیح می دهد «به عنوان کتابی درباره ازو، از زندگی نامه او گرفته تا سبک سینمایی منحصر به فردش مورد بحث قرار گرفته است. به طور خاص، ارتفاع پایین دوربین ازو و فصل های گذار خودویژه اش از فصلی به فصل دیگر، از دیدگاه بوطیقای تاریخی مورد بحث قرار گرفته و از خلال این بحث ها تفاوت این رویکرد با رویکردهای تفسیرگرا و سیاست زده شرح داده شده است.»

مقاله علمی و پژوهشی" آسیب های اجتماعی و فیلمهای سینمایی " مقاله ای است در 21 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به آسیب های اجتماعی و فیلمهای سینمایی ، سینمای دهه 70 ، سینمای دهه 80 ، جامعه شناسی سینما ، جامعه شناسی سینما ، تحولات اجتماعی ، نظریه بازنمایی ، جامعه شناسی انحرافات و نظریه کنترل اجتماعی اشاره نووری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

نرم افزار رندرینگ آرنولد برای سینما فوردی - Solid Angle Cinema4D to Arnold v2.4.4.1 for Cinema4D R18-R20 + v2.4.0.1 for Cinema4D R17 نرم افزار رندرینگ آرنولد برای سینما فوردی Arnold یک رندرینگ سه بعدی قدرتمند می باشد که توسط کمپانی Solid Angle برای رندر مدل های ساخته شده توسط نرم افزار هایی چون Houdini، 3ds Max، Maya و ... ارائه شده است. در اصل یک رندر پیشرفته مونت کارلو می باشد که براساس نیاز و تقاضای انیمیشن های طولانی و جلوه های بصری ساخته شده است. آرنولد در ابتدا با Sony Pictures Imageworks توسعه پیدا نمود ولی در حال حاضر رندر اصلی خود، در بیش از 300 استودیو در سراسر جهان از جمله ILM، Framestore، MPC، The Mill و Digic Pictures استفاده می شود. آرنولد در ده ها فیلم از جمله خانه هیولا، حاشیه اقیانوس آرام، گرانش و ... به عنوان یک رندر قدرتمند استفاده شده است. این برنامه به عنوان یک رندر مستقل در لینوکس، ویندوز و مک عمل کرده و از طریق پلاگین هایی برای Maya، Softimage، Houdini و Katana قابل دسترس می باشد. Arnold for Cinema 4D یا به اختصار C4DtoA در واقع همانند پلی بین نرم افزار Cinema 4D و موتور رندر آرنولد عمل می کند. قابلیت های کلیدی نرم افزار Arnold for Cinema 4D:- ادغام و یکپارچه سازی کامل با قابلیت های Cinema4D- پشتیبانی از Particles و nParticles- رندر تعاملی (IPR) برای مشاهده فوری و بدون وقفه تغییرات- یک ویرایشگر متریال مبتنی بر نود- رندرینگ توزیع تک فریم- پشتیبانی از پلاگین های X-Particles و Turbulence FD- و ...

کتاب سینما: کنش اجتماعی نوشتهی گریم ترنر، سینما را همچون عملی اجتماعی به دانشجویان معرفی میکند. از آنجا که این کتاب به نظریه فیلم از منظر مطالعات فرهنگی مینگرد، شیوه بررسی آن بسیار متفاوت از اکثر کتابهایی است که به این موضوع میپردازند. ویراست سوم کتاب سینما: کنش اجتماعی (Film As Social Practice)، پاسخی به تغییر معنادار نقش صنعت فیلمسازی، درون بازار رسانه و پیشرفت محسوس نظریه فیلم و فرهنگ از زمان چاپ دوم کتاب است. یکی از اهداف چاپ نخست معرفی نظریهای درباره سینما بود که فیلم را یکی از اشکال بازنمایی و فعالیتهای اجتماعی فرهنگ عامه به حساب میآورد. گریم ترنر (Graeme Turner) در این کتاب، سینما را به منزله سرگرمی، روایت و رخدادی فرهنگی در مطالعه آورده است. هدف این کتاب آن است که سینما را همچون عملی اجتماعی توصیف کند که تولید، مصرف، لذتها و معناهای آن منحصر به رویکرد مطالعهی فرهنگی است. لذتی که سینما پدید میآورد در واقع ممکن است با لذت برآمده از ادبیات یا هنرهای زیبا کاملأ فرق داشته باشد. با این حال، این لذت نیز از قوهی فهم ما ناشی میشود. سینما عملی اجتماعی برای سازندگان و مخطبانش است. در روایتها و معناهای فیلم میتوان شیوههایی را دریافت که فرهنگ ما از آن طریق به خود معنا میبخشد. نگاه به سینما در سرتاسر صفحات این کتاب این گونه است. در بخشی از کتاب سینما: کنش اجتماعی میخوانیم: نظریه فیلم به روانکاوی توجهی ویژه نشان داده است. البته رویا شدیدا مورد توجه روانکاوی بوده و قیاس فیلم با رویا، بررسی عملکرد ناخودآگاه را برای محققان اجتناب ناپذیر کرده است. طبیعت خصلت جادویی فیلم - فروریختن مرزهای واقعیت - محرک دیگری برای روانکاوی بوده است. اگر فروید باور دارد که شکاف میان واقعیت و خیال (چیزی که میبینیم و چیزی که برای خودمان تصور میکنیم)، محل میل است، پس فیلم بر فراز این شکاف ایستاده است. اکثر پاسخها به این مسائل باعث شده تا مجموعه نظریاتی درباره فرایندهای همذات پنداری مخاطب با چیزی که بر پرده میبیند، پدید بیاید. این فرایندها را با شیوههای هویتیابی تکتک مخاطبان در جامعه مقایسه کردهاند. نظریه روانشناختی بر اهمیت «نگاه» خیره مخاطب تاکید میکند. اینکه این نظریه مخاطب را «تماشاگر» قلمداد میکند، بازتابی از این امر است. قدرت نگاه مخاطب در نظریه فرویدی و پسافرویدی از آن حیث اهمیت دارد که بخشی از هویت فردی و ارتباط انسان با محیط پیرامون اوست. بنابراین مخاطبان هم «نگاه» میکنند و هم «تماشا» میکنند. مخاطبان از فیلم «جدا» هستند زیرا فیلم بازنمایی اعمالی است که در خدمت مخاطبان است اما به گونهای که انگار مخاطبان آنجا حضور ندارند. به هر حال، مخاطبان در مقام عامل درک فیلم و در مقام مشاهدهگرانی که میبینند ولی دیده نمیشوند، در موضعی هستند که از قدرت چشمگیری برخوردار است. نظریه فروید این موقعیت را موقعیت تماشاگر جنسی توصیف میکند. تماشاگر جنسی از کسانی که نادانسته در قدرت نگاه خیرۀ او گرفتار آمدهاند، «ابژه میسازد». نگاه نظربازانه یکی از لذتهایی است که مخاطبان در سینما مییابند. فهرست مطالبیادداشت نویسنده برای چاپ سوممقدمهفصل اول: صنعت فیلم سینماییفیلم سینمایی در زمانه حاضرشکلگیری فیلم داستانیسلطه امریکا بر صنعت فیلم سینماییرقبای جدید، راهبردهای جدید، هالیوود جدیدفصل دوم: از هنر هفتم تا عمل اجتماعی: تاریخ مطالعات سینماییرویکردهای زیباشناختی اولیهرویکردهای رئالیستیبازنمولف و ژانرنهادینهسازی مطالعات سینماییسینما: کنش اجتماعیفصل سوم: زبانهای فیلمفرهنگ و زبانسینما: کنش دلالتبخشنظامهای دلالتگرخوانش فیلمفصل چهارم: روایت فیلمجهانشمولی داستانکارکرد روایتساختارگرایی و روایترمزگان و قراردادهاژانرساختارگرایی، ژانر و وسترنروایت و روایتگریفصل پنجم: مخاطبان فیلمشناخت مخاطبستارهتجربه فیلمتماشاگر فیلم و روانکاویهمذاتپنداری مخاطبمیل و تصویرمخاطبان، متنها و معناهافصل ششم: فیلم، فرهنگ و ایدئولوژیفیلم و فرهنگ ملیسینمای ملی: احیای سینمای استرالیاایدئولوژی در متنموضوعات تحلیل ایدئولوژیکفصل هفتم: کاربردهابوچ کسیدی و ساندانس کیددربهدر به دنبال سوزاننتیجهگیریمنابع

کتاب طرحی از دوست: نگاهى به زندگى و آثار فیلمساز اندیشمند عباس کیارستمى، تالیف محمد شعبانی پیرپشته، گلچینى است از زندگى و آثار فیلمساز اندیشمند ایرانى، عباس کیارستمى و نظریه منتقدان و سینماگران و جوایز ارزشمندى که جهان سینما تقدیم ایشان نمودهاند. با توجه به پژوهش کارشناسان هنر سینما که گاه به زندگى و بررسى آثار سینماگران و گاه به ارائه نظریه منتقدان و سینماگران جهانى مىپردازند، هنرجوى سینما، محمد شعبانى پیرپشته، کتاب طرحی از دوست را با نگاهی به آثار عباس کیارستمی پروانهوار اندوخته، بر کلک نشانده و بر پهندشت اوراق کشانده است. جملهای از عباس کیارستمی: من هم مثل بقیه همسن و سالهایم به سینما علاقهمند بودم آنهم در حد تفریح و وقت گذراندن و معمولاً اکثر فیلمها را مىدیدم. یادم مىآید کلاس چهارم ابتدایى درس مىخواندم و خانهمان با شهر قدرى فاصله داشت. در یک روز زمستانى براى رفتن به سینما با یکى از همکلاسیها قرار گذاشتم. با توجه به اینکه ساعت 5/5 بعد از ظهر بود و هوا کاملاً تاریک شده بود، على رغم کودکى و ترس از تاریکى شب و دور بودن از خانه، دل به دریا زدیم و به سینما رفتیم، در حالى که مىدانستم خانواده و مخصوصا مادرم دلواپس خواهد شد. و شاید هم به خاطر این جسارتتنبیه مىشدم. بعد از برگشتن به خانه و نخوردن شام، تنها ماندن در یک اتاق را به نگاههاى تحقیر آمیز اهل منزل ترجیح دادم. ژان کلود کایر یکى از سینماگران خارجى درباره فیلم زیر درختان زیتون مىگوید: «جریان فیلم در دهکدهاى در شمال ایران مىگذرد، همان دهکدهاى که کیارستمى فیلم زندگى و دیگر هیچ را در آن جا فیلمبردارى کرده است. این دهکده در اثر یک زمین لرزه از بین رفته بود و یکى از وسوسههاى قهرمان جوان فیلم، هدیه کردن یک خانه واقعى به همسر آیندهاش است. این خانه عنصر اساسى است و هیچ زندگى خانوادگى بدون آن قابل تصور نیست، براى این که نبود آن را بیشتر حس کنیم، کیارستمى تمام فیلمش را در فضاى باز گرفته است و نماى داخلى هرگز به چشم نمىخورد. حتى در شروع فیلم، مادربزرگ را در یک ایوان مىبینیم، حضور دائمى باد و باران، زمین و درختان، لزوم سرپناهى و سقفى را یادآورى مىکنند و کیارستمى وجوه کار در فیلم را مىسنجد.» کایر ادامه مىدهد: «باید آرزو کنیم او باز هم در این دهکده بماند، چون اثر بزرگترى را در آن جا به وجود خواهد آورد». کتاب طرحی از دوست اشارهاى دارد به تعمق یک فیلمساز که چگونه طرح یک مکانى ناب در باطنش نقش مىپذیرد و با ساخت و اجراى آن صاحب نظران را به تحلیل آن مىگمارد. مبحث مفاهیم و نحوه و شکلبندى دیالوگها وجه دیگرى از فیلم است که در این کتاب مىخواهیم پرده از این راز برداریم و دریابیم که کارگردان چگونه آنها را برگزیده است. فهرست مطالبمقدمهپیشگفتارانگیزه تحقیقسبک نئورئالیسمو سینماى کیارستمىشرح حال کیارستمىبررسى فیلمهاى کیارستمىگفتگونقد و نظرحضور و جوایز فیلمهاى عباس کیارستمىنکتهها: عباس کیارستمىسخن بزرگان در باب کیارستمىنمایه «گفتگو و نظریهها»کتابنامه