جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب قدرت هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeکتاب قدرت هوش هیجانی

دانیل گلمن در کتاب قدرت هوش هیجانی به شما می‌گوید خودآگاهی اولین مولفه هوش هیجانی است. خودآگاهی به معنای برخورداری از درک عمیقی از هیجانات، نقاط قوت، ضعف‌ها و نیازها است. افرادی با خودآگاهی قوی، هرگز به طور افراطی انتقادگر نیستند و از آن سو نیز هیچ‌گاه به طور غیرواقع‌گرایانه امیدوار نیستند. آنها با خود و دیگران صادق هستند. افرادی که از میزان خودآگاهی بالایی برخوردار هستند، درک می‌کنند که احساساتشان چگونه بر خود آنها، دیگران، و عملکرد شغلی‌شان تاثیر می‌گذارد. عبارت هوش هیجانی یا مخفف غیر رسمی آن، EQ بسیار فراگیر و شایع شده و حتی در جاهایی که زمانی تصورش را هم نمی‌شد کرد، مانند انیمیشن‌های مشهور تلویزیونی یا آثار هنری دنباله‌دار در مجلات مشهور می‌توان این مفهوم را به وفور مشاهده کرد. جعبه اسباب‌بازی‌هایی را دیده‌ام که ادعا می‌کنند می‌توانند EQ کودک را ارتقا بخشند؛ حتی آگهی‌های شخصی برای آن‌ها که می‌خواهند همسری برای خود پیدا کنند، EQ بالاتر را در بوق و کرنا می‌کنند. مجله هاروارد بیزنس ریویو، هوش هیجانی را «ایده ساختارشکن و بسیار تاثیرگذار» و یکی از تاثیرگذارترین ایده‌های مربوط به کسب و کار در دهه اخیر می‌داند. فهرست مطالبمقدمه: هم‌افزایی خیره‌کنندهمدیریت بر دل‌هاچه چیزهایی یک رهبر را می‌سازد؟رهبری نتیجه‌محورهوش گروهیرهبری بنیادینمغز اجتماعینقطه شیرین مغز برای موفقیتپرورش هوش هیجانیضمیمه: توانمندی‌های رهبری و مدیریت

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای و هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای و هوش هیجانی

  مقاله علمی و پژوهشی" بازی های رایانه ای و هوش هیجانی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بازی های رایانه ای و هوش هیجانی ، خودآگاهی هیجانی ، واقع گرایی ، کنترل تکانس و انعطاف پذیری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و عملکرد آموزشی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و عملکرد آموزشی

مقاله علمی و پژوهشی" هوش هیجانی و عملکرد آموزشی " مقاله ای است که در22 صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به هوش هیجانی، خودآگاهی ، همدلی ، مهارتهای اجتماعی، خودانگیزی و عملکرد آموزشی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار" مقاله ای است در 15 صفحه با 30 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ خودآگاهی؛ خودمدیریتی؛ آگاهی اجتماعی؛ مدیریت رابطه؛ مهارت های روانی؛ نوجوان؛ ورزشکارمطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه

ادامه مطلب

closeکتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه

کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه نوشته  آنتونی مرسینو است و دکتر علی محمد گودرزی و شیرین ناظرزاده آنرا ترجمه کرده اند عنوان انگلیسی کتاب Emotional Intelligence for Project Managers: The People Skills You Need to Achieve Outstanding Results  است و انتشارات آریاناقلم این کتاب را منتشر شده است بررسی موضوع نقطه شروع برای به کار بردن هوش هیجانی در مدیریت پروژه زمانی است که ما می پذیریم مدیریت پروژه عبارت است از انجام دادن کارها از طریق دیگران. همگی ما به عنوان مدیران پروژه برای موفقیت به یکدیگر وابسته‌ایم. به منظور بدست آوردن هر نتیجه چشمگیر، ما به یک گروه نیاز داریم. پروژه‌های بزرگ و مهم معمولاً به تیم‌های بزرگ و موثر و هم چنین یک مدیر پروژه تاثیرگذار نیاز دارند. پیشرفت به عنوان یک مدیر پروژه نیازمند درک و تسلط بر مفهوم هوش هیجانی است. بله، تسلط بر هوش هیجانی! مدیرانی که بر هوش هیجانی تسلط دارند، می توانند حرفه خود را از طریق گرفتن و تحویل دادن مدام پروژه های بزرگ‌تر و مهم‌تر ارتقا دهند. در واقع، موفقیت در پروژه‌های بزرگ و پیچیده عمدتا به سطح هوش هیجانی مدیر پروژه بستگی دارد. مدیرانی که در هوش هیجانی مهارت دارند،  قادرند با تعداد افراد و گروه‌های یکسان نتایج بهتری را به دست آورند.

more_vert آموزش مهارت خودآگاهی به کودکان

ادامه مطلب

closeآموزش مهارت خودآگاهی به کودکان

مهارت خودآگاهی زیربنایی ترین مهارت از سری مهارت های دهگانه است. خودآگاهی یک فرآیند مستمر است و به طور مشخص به این سوال می پردازد که من چه کسی هستم؟ چه ویژگی هایی دارم؟ در واقع مهارت خودآگاهی عبارت است از شناخت ویژگی ها، صفات، رفتارها، عقاید، باورها، تمایلات، احساسات، توانایی ها و هر آنچه مربوط به یک فرد است و او را تعریف می کند. به طور خلاصه، خود آگاهی یعنی آگاهی یافتن و شناخت اجزای خود. برای بسیاری از افراد توصیف ویژگی های اخلاقی و رفتاری خود دشوار است و اغلب افراد به واسطه ی یک سری ویژگیهای کلی و عمومی از جمله نام خانوادگی، سن، جنس، تحصیلات خود را معرفی می کنند و از ویژگی های رفتاری خود اطلاع کافی ندارند.

more_vert کتاب هوش هیجانی و استخدام

ادامه مطلب

closeکتاب هوش هیجانی و استخدام

می‌توان گفت که تقریبا در تمامی مشاغلی که امروزه به نیروی کار واگذار می‌شود، مهارت‌های اصلی هوش هیجانی (EQ) در گروی عملکرد مطلوب است. اغلب مدیر استخدام یا شخص مصاحبه‌کننده، از توجه به چنین مهارت‌های فردی در فرآیند مصاحبه غافل می‌شود. منظور این نیست که برای مهارت‌ها و توانایی‌های فنی افراد ارزشی قائل نشویم. مهارت‌ها و شایستگی‌های فنی باید پیوسته نقش برجسته‌ای در فرآیند ارزیابی ایفا کند. اگرچه، شواهد و قراین بسیاری دال بر آن است که وقتی مهارت‌های فنی افراد با هم برابر است، این شایستگی‌های آنها در هوش هیجانی است که عامل موفقیتشان در تصدی جایگاه‌های شغلی مختلف است. در واقع در برخی جایگاه‌های شغلی، شایستگی‌های هوش هیجانی بیش از شایستگی‌ها و مهارت‌های فنی افراد، توجیه‌کننده موفقیت شغلی آنها است. لیدرشیپ آی. کیو مرکز آموزشی تحقیقاتی که بهترین شیوه‌های مدیریت و اجرا را آموزش می‌دهد، مطالعه‌ای روی بیش از بیست هزار کارمند انجام داد تا عوامل موفقیت و شکست کارمندان تازه استخدام‌شده را بررسی کند. پس از مصاحبه با 5247 مدیر، پژوهشگران این مطالعه به این نتیجه دست یافتند که تنها 11 درصد از کارمندان به دلیل عدم برخورداری از مهارت فنی در انجام کار، با شکست روبرو شده‌اند. از دیگر دلایل ناکامی کارکنان تازه ‌استخدام‌شده، نارضایتی از همکاران، عدم پذیرش واکنش‌ها، عدم توانایی در مدیریت هیجانات و احساسات، عدم وجود انگیزه یا جذابیت و ایجاد روابط میان‌فردی ضعیف بود. این نتایج، کاملا روشن می‌سازد که گنجاندن مهارت‌های جامع هوش هیجانی به عنوان بخشی مهم در فرآیند مصاحبه شغلی، به مدیران استخدام و مصاحبه‌کنندگان این امکان را می‌دهد که جهت پیش‌بینی کفایت شخص داوطلب استخدام، به اطلاعات جدید و مهمی راجع به او دست یابند. فهرست مطالبفصل اول: مقدمهفصل دوم: پنج حوزه اصلی هوش هیجانی و احراز صلاحیت شغلی بر اساس هوش هیجانیفصل سوم: خودآگاهیمهارت فردی 1: اثربخشی در روابط میان‌فردیمهارت فردی 2: آگاهی هیجانی و درونیمهارت فردی 3: ارزیابی دقیق مهارت‌ها و توانایی‌هافصل چهارم: خودکنترلی یا مدیریت فردیمهارت فردی 1: بروز احساسمهارت فردی 2: شجاعت یا جسارتمهارت فردی 3: انعطاف‌پذیریمهارت فردی 4: برنامه‌ریزی برای نوع بیان در گفتگوفصل پنجم: همدلیمهارت فردی1: توجه احترام‌آمیزمهارت فردی 2: احساس تاثیرگذاری بر دیگرانمهارت فردی 3: تمایل به خدمت‌رسانیفصل ششم: مهارت اجتماعیمهارت فردی 1: ایجاد روابطمهارت فردی 2: همکاریمهارت فردی 3: حل اختلافمهارت فردی 4: شناخت سازمانیفصل هفتم: اثربخشی فردی: خوداثربخشیمهارت فردی 1: اعتماد به نفسمهارت فردی 2: ابتکار عمل و مسئولیت‌پذیریمهارت فردی 3: هدف‌یابیمهارت فردی 4: خوش‌بینیمهارت فردی 5: انعطاف‌پذیری و سازگارپذیریفصل هشتم: اثربخش فردی: اثربخشی در روابط میان‌فردیمهارت فردی1: رهبری دیگرانمهارت فردی 2: ایجاد فضای کاری مطلوبمهارت فردی 3: نتیجه‌گیری مطلوب از طریق دیگرانفصل نهم: اولویت‌بندی هدف و رویای ذهنیمهارت فردی 1: شناخت هدف و ارزش‌های فردیمهارت فردی 2: اقدام و گام برداشتن در جهت هدف فردیمهارت فردی 3: اصالتفصل دهم: تقلب در ضریب هوش هیجانی و دیگر علائم هشدارآمیزکاملا تک‌بُعدی: آنقدر خوب که نمی‌توان صحت آن را باور کردتوضیحی درباره حس ششمفصل یازدهم: سخن پایانیپیوست 1: جدول هوش هیجانی در زمینه قابلیت‌هاپیوست 2: پرسش‌ها بر حسب موضوعات و قابلیت‌ها

more_vert مقاله بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی" مقاله ای است در 19 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث هوش هیجانی؛ تعهد سازمانی؛ صنعت بانکداری؛ بانک ملت؛ بانک اقتصاد نوین پرداخته شده است چکیده مقاله از آنجا که نیروی انسانی متعهد و توانمند، منشأ مزیت رقابتی منحصربه‌فرد هر سازمان می‌باشد، در این مقاله، ضمن سنجش میزان تعهد سازمانی کارکنان، تأثیر ابعاد هوش هیجانی بر ابعاد تعهد سازمانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. جامعه‌ی آماری این تحقیق، کارشناسان بخش بین‌الملل بانک‌های ملت و اقتصاد نوین است که با استفاده ازپرسش‌نامه‌های استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر و هوش هیجانی گلمن صورت پذیرفته است. آماره‌های توصیفی، شامل جداول فراوانی، میانگین و انحراف معیار می‌باشد و در سطح استنباطی نیز از آزمون ناپارامتریک و برای ارزیابی مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که تقریباً به یک میزان تمام تعهد‌ها (عاطفی، مستمر، هنجاری) در کارکنان بخش‌های مورد مطالعه وجود دارد. رتبه‌بندی سازه‌های هوش هیجانی، نشان داد که سازه‌های همدلی، خودانگیزی، مدیریت هیجانات، خودآگاهی، مهارت‌های اجتماعی به‌ترتیب دارای بیشترین تا کمترین میانگین در بین کارکنان هستند. همچنین، بررسی روابط بین سازه‌های هوش هیجانی و تعهد سازمانی نشان می‌دهد که بین تمام سازه‌های هوش هیجانی، همبستگی بسیار قوی و مثبتی با تعهد عاطفی وجود دارد. سازه‌های خودآگاهی، مدیریت هیجانات، مهارت‌های اجتماعی با تعهد هنجاری؛ سازه‌ی خودانگیزی با تعهد مستمر و سازه‌ی همدلی با هر دو نوع تعهد رابطه‌ای معنادار دارند. عنوان مقاله [English] An Investigation of the Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Commitment چکیده [English] Since committed and capable human resource provide competitive advantage for any organizations, this research is intended to assess the degree of employees’ commitment in order to find out the effectiveness of emotional intelligence on organizational commitment. Research population involves all the international experts in Mellat and Eghtesad Novin banks. Research instruments included Allen and Mayer’s standard organizational commitment questionnaire and Goleman’s emotional intelligence. Descriptive statistics included frequency table, mean and standard deviation. Nonparametric tests were applied as inferential statistics and structural equation modeling was used to evaluate the conceptual model. The results indicated that all types of commitment (emotional, constant, and normative commitments) equally existed in the employees at different sections. The ranks given to different structures of emotional intelligence showed that sympathy, self-motivation, emotional management, and social skills had the most to least correlation with emotional intelligence and organizational commitment respectively. Assessment of the relationship between the elements of emotional intelligence and organizational commitment indicated that all the element of emotional intelligence were strongly related to emotional commitment. Variables such as self-consciousness, emotional management, and social skills are significantly related to normative commitment. Self-motivation is significantly related to constant commitment, and sympathy has a meaningful relationship with both commitments.  کلیدواژه‌ها [English] Emotional Intelligence, organizational commitment, Banking Industry, Mellat bank, Eghtesad Novin Bank دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی " مقاله ای است در 15 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ ورزشکاران نخبه؛ زن و مرد؛ رشته های تیمی؛ رشته های انفرادی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش

مقاله علمی و پژوهشی" هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش " مقاله ای است که در20 صفحه در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به هوش هیجانی ،قدرت سازگاری، کنترل فشار روانی  و ارتباطات اثربخش اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 65 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علامه طباطبایی، ملاصدرا، راه کمال، خودآگاهی (معرفت نفس)، خدا آگاهی پرداخته شده است چکیده مقاله علامه طباطبایی معرفت نفس را یگانه راه به سوی کمال می‌داند و همانند ملاصدرا بر این باور است که چون ممکن‌الوجود با ربط به حضرت حق تحقق می‌یابد، علمش به خداوند نیز عین ربط است؛ ازاین‌رو معرفت رب بر دیگر معارف، حتی شناخت نفس نیز مقدم است. علامه دست‌کم پنج نوع دلیل بر این ادعا آورده که بازشناسی آنها برای اولین‌بار در این مقاله صورت گرفته و به برخی سؤالات و شبهات درباره آن پاسخ داده شده است. ضمن اینکه علم به خداوند، نوری است که به واسطۀ آن همه‌چیز شناخته می‌شود و بین خدا و مخلوقات، حجابی غیر از آنها نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert 14 نشانه که هوش هیجانی بالایی دارید

ادامه مطلب

close14 نشانه که هوش هیجانی بالایی دارید

آیا نمی‌دانید دارای هوش هیجانی‌ هستید یا خیر؟ در ادامه به ۱۴ مورد که نشان می‌دهند دارای EQ بالایی هستید، اشاره می‌کنیم. ۱. در مورد آدم‌هایی که نمی‌شناسید، کنجکاو هستید. آیا عاشق ملاقات آدم‌های جدید هستید، و پس از این‌که تازه با کسی آشنا شدید به طور طبیعی تمایل دارید، کلی سوال آنها بپرسید. اگر این‌طور است، درجه‌ی خاصی از همدلی، به عنوان یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده‌ی هوش هیجانی، درون‌تان وجود دارد. آدم‌هایی که همدلی بالایی دارند (HEPs) – کسانی که پذیرای نیازها و احساسات دیگران هستند، و در رفتارهای‌شان به این نیازها توجه می‌کنند – معمولا چیز بسیار مهمی درون‌شان وجود دارد: آنها در مورد غریبه‌ها بسیار کنجکاو هستند و با آغوش باز از دانستن اطلاعات بیش‌تر در مورد آنها استقبال می‌کنند. کنجکاوی در مورد دیگران راهی برای پرورش همدلی نیز است. رومن کریزناریچ، مولف کتاب در دست چاپِ همدلی: کتاب راهنما برای تحول، در وب‌گاه گریترگود می‌نویسد: ” کنجکاوی همدلی‌مان را افزایش می‌دهد؛ وقتی با آدم‌‌های خارج از چرخه‌ی معمول اجتماعی‌مان صحبت می‌کنیم، با نحوه‌ی زندگی و جهان‌بینی‌های بسیار متفاوتی نسبت به خودمان، مواجه می‌شویم.” ۲. رهبر شایسته‌ای هستید به اعتقاد گلمن، معمولا همه‌ی رهبرانِ استثنایی یک ویژگی مشترک دارند. علاوه بر نیازهای سنتی کسب موفقیت – استعداد، بلندهمتی و اخلاق کاری قوی – آنها دارای درجه‌ی بالایی از هوش هیجانی هستند. وی در تحقیق خود، با مقایسه‌ی افراد معمولی با کسانی که جزء بهترین رهبران ارشد بودند، دریافت نزدیک به ۹۰ درصد تفاوت‌هایی که در شناخت‌نامه‌های این دو گروه وجود دارند ارتباطی به توانایی ادراکی‌شان ندارد، بلکه مربوط به هوش هیجانی‌شان هستند. گلمن در مجله‌ی کسب‌وکار هاروارد می‌نویسد: "هر قدر جایگاه فردی یک مجری مشهور بالاتر باشد، به دلیل اثربخشی بالای‌اش، قابلیت‌های هوش هیجانی بالاتری در وی بروز می‌کند.” ۳. نقاط قوت و ضعف‌تان را می‌شناسید بزرگ‌ترین نشانه‌ی خودآگاهی این است که در مورد شناخت خودتان صداقت داشته باشید – بدانید در چه موضوعاتی مهارت دارید، چه جاهایی نیاز به تلاش بیش‌تر دارید، و همه‌ی این‌ها را در خودتان بپذیرید. یک فرد باهوش هیجانی می‌داند چگونه نقاط قوت و ضعف‌اش را بشناسد، و می‌تواند در ذهن‌اش تحلیل ‌کند چگونه در این چارچوب موثرترین کارکردش را ارائه دهد. این آگاهی باعث ایجاد اعتماد به نفس قوی می‌شود که از نظر گلمن یکی از عوامل مهم هوش هیجانی است. وی می‌گوید: "اگر بدانید واقعا در چه موضوعاتی تاثیرگذاری بیش‌تری دارید، پس می‌توانید در آن موضوعات با اعتماد به نفس کامل کار کنید”. ۴. به خوبی به همه چیز توجه می‌کنید آیا با هر صدایی، نوشته‌ای و فکر گذرایی تمرکزتان را از دست می‌دهید؟ در این صورت، این مسئله می‌تواند شما را از عمل کردن در بالاترین سطح هوش هیجانی باز دارد. ولی به گفته‌ی گلمن، توانایی مقاومت در برابر عوامل حواس‌پرتی و تمرکز بر آن‌چه در حال انجامش هستید بزرگ‌ترین راز هوش هیجانی است. بدون حضور درونی و اجتماعی، پرورش خودآگاهی و ایجاد روابط قوی کار دشواری است. گلمن می‌گوید: "اگر فردی در دوران کودکی بتواند بر کار یا درس‌اش تمرکز کامل داشته باشد و خواندن یک نوشته‌ی غیر مهم یا انجام یک بازیِ ویدئویی را به بعد از اتمام کار اصلی‌اش موکول کند… می‌تواند با قدرت پیش‌بینی کند در بزرگ‌سالی به موفقیت مالی می‌رسد؛ این عامل از داشتن IQ بالا یا ثروت خانوادگی، بسیار مهم‌تر است. این توانایی را می‌توانیم به کودکان‌مان آموزش دهیم”. ۵. دقیقا می‌دانید از چه چیزی ناراحت هستید همه‌ی ما در طول روز برخی تغییرات هیجانی را تجربه می‌کنیم، و معمولا هم نمی‌دانیم این موج عصبانیت یا اندوه از کجا آمده است. ولی مهم‌ترین جنبه‌ی خودآگاهی، تواناییِ شناساییِ دلایل هیجانات و ناراحتی‌های‌مان است. با خودآگاهی می‌توانید به جای این‌که هیجانات را اشتباهی بشناسید یا نادیده بگیرید، آنها را در لحظه‌ی بروز شناسایی کنید. آدم‌های باهوش هیجانی در لحظه‌ی بروز هیجانات اندکی درنگ می‌کنند، احساسات‌شان را درک می‌کنند و تاثیر هیجانات را بر آنها ارزیابی می‌کنند. ۶. با اغلب آدم‌ها کنار می‌آیید گلمن می‌گوید: "داشتن روابط موثر و راضی‌کننده نشانه‌ی داشتن هوش هیجانی است”. ۷. عمیقا تمایل دارید فرد بااخلاق و خوبی باشید یک جنبه از هوش هیجانی "هویت اخلاقی”مان است که نشان می‌دهد به چه میزان تمایل داریم خودمان را به عنوان یک آدم اخلاقی و مهربان ببینیم. اگر شما هم تمایل دارید این بخش از وجودتان را پرورش دهید (صرف‌نظر از این‌که نحوه‌ی رفتارتان در شرایط مشابهِ گذشته گونه بود)، حتما دارای EQ بالایی هستید. ۸. با حوصله و شکیبایی به دیگران کمک می‌کنید اگر عادت کنید با حوصله به دیگران توجه کنید، خواه این‌که به آرامی تغییر مسیر دهید و به دوستی سلام کنید یا به یک خانم سالمند در مترو کمک کنید، نشان می‌دهید دارای هوش هیجانی‌ هستید. بسیاری از ما در اغلب اوقات به خودمان و کارهای‌مان تمرکز می‌کنیم. و دلیل این مسئله هم آن است که آن‌قدر در شرایط استرس‌زا و با مشغله‌ی زیاد دور خودمان می‌چرخیم و دنبال انجام کارهای‌مان هستیم که به راحتی هیچ زمانی برای توجه (چه رسد به کمک) به دیگران نداریم. گلمن در برنامه‌ی تدتاک با موضوع مهربانی این‌گونه عنوان کرد: "در همه‌ی انسان‌ها طیفی وجود دارد که از حالت کامل خودغرقی (self-absorption) به سوی توجه و همدلی و مهربانی پیش می‌رود. حقیقت این است که اگر تمرکزمان به خودمان باشد، اگر غرق در خویشتن شویم – که اغلب در طول روز این‌گونه هستیم – واقعا دیگر نمی‌توانیم به دیگران توجه کنیم”. آگاهی بیش‌تر از دنیای اطراف‌مان، برخلاف غرق شدن در دنیای کوچک درون‌مان، و پرورش بذر مهربانی – از اجزاء مهم EQ هستند. ۹. در خواندن حالات چهره‌ی آدم‌ها ماهر هستید توانایی حس کردن احساسات دیگران از نشانه‌های مهم EQ بالا است. ۱۰. پس از سقوط، به سرعت کمر راست می‌کنید این‌که چگونه با اشتباهات و موانع کنار می‌آیید، تا حدودی زیادی می‌تواند شخصیت‌تان را نشان دهد. افراد باهوش هیجانی بالا می‌دانند اگر قرار باشد فقط یک کار در زندگی‌مان انجام دهیم، این است که به راه درستی که می‌رویم ادامه دهیم. وقتی یک فرد باهوش هیجانی شکست یا مانعی را تجربه می‌کند، می‌تواند به سرعت خود را بازیابد. این مسئله تا حدودی به دلیل توانایی‌شان در تجربه‌ی آگاهانه‌ی هیجاناتِ منفی است؛ به شکلی که به این هیجانات اجازه‌ی تسلط بر رفتارهای‌شان را نمی‌دهند، و این کار قدرت انعطاف‌پذیری‌شان را بالاتر می‌برد. باربارا فردریکسن، مولف مثبت‌گرا در مصاحبه‌اش با مجله‌ی اکسپریِنس لایف گفت: "افراد انعطاف‌پذیر هیجانات منفی‌شان را پنهان نمی‌کنند، بلکه اجازه می‌دهند در کنار احساسات دیگرشان قرار بگیرد. با این کار، به صورت هم‌زمان احساس می‌کنند ‘در مورد این موضوع ناراحت هستم’، و به این موضوع نیز فکر می‌کنند ‘ولی از آن موضوع راضی هستم'”. ۱۱. ویژگی‌های افراد را به درستی حدس می‌زنید همیشه قادر بوده‌اید از همان ابتدای آشنایی، متوجهِ نوع شخصیت فرد مقابل‌تان شوید – و کم‌تر پیش می‌آید حدس‌تان اشتباه باشد. ۱۲. به صدای درونی‌تان اعتماد می‌کنید به گفته‌ی گلمن، فرد باهوش هیجانی با اطمینان بر بینش و بصیرت‌اش تکیه می‌کند. اگر بتوانید به خودتان و هیجانات‌تان اعتماد کنید، دیگر دلیلی ندارد صدای درونی‌تان (یا آن حالتی که در دل‌تان احساس می‌کنید) را که راه را به شما نشان می‌دهد نادیده بگیرید. ۱۳. همیشه به خودتان انگیزه می‌دهید آیا در کودکی، حتی اگر قرار نبود به شما جایزه‌ای بدهند، باز هم بلندهمتی و سخت‌کوشی می‌کردید؟ اگر در همان آغاز همیشه به خودتان انگیزه می‌دادید – و توجه و انرژی‌تان را فقط معطوف پیگیری اهداف‌تان می‌کردید – احتمالا EQ بالایی دارید. ۱۴. می‌دانید در چه مواقعی جواب منفی بدهید طبق گفته‌ی گلمن، خودتنظیمی، به عنوان یکی از ۵ جزء هوش هیجانی، به معنی توانایی در منظم کردنِ خودتان و اجتناب از عادات ناسالم است. آدم‌های با هوش هیجانی معمولا برای تحمل استرس (محرک عادات بد در خیلی از آدم‌ها) و کنترل آرزوهای‌شان آمادگی کامل دارند. منبع: آلامتو

more_vert مقاله ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران

ادامه مطلب

closeمقاله ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران

مقاله علمی و پژوهشی" ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران " مقاله ای است در 14 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تابآوری روانشناختی؛ رفتار ورزشی؛ کشتیگیران لیگ برتر و هوش هیجانی مطرح شده است چکیدهمحققان برای افرادی که در شرایط ناگوار و پرخطر، پیامدهای نامطلوب را نشان نمیدهند، اصطلاح تابآور را بهکار میبرند. تاب- آوری صرفاً به سازگاری و تطابق سازنده و مثبت در برخورد با مشکلات و گرفتاریها اطلاق شده است. باتوجه به اینکه ورزشکاران بعد از شکست در بیشتر مواقع قادر به هضم و تحمل شکست برای خود نیستند، بررسی این عامل و نحوة تعامل و فراگیری آن برای ورزشکاران اجتناب ناپذیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین هوش هیجانی بر تابآوری کشتی-گیران لیگ برتر ایران است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert هیجانات را با نوشتن و صحبت کردن تخلیه کنیم

ادامه مطلب

closeهیجانات را با نوشتن و صحبت کردن تخلیه کنیم

رضایی، روانشناس بالینی اظهار داشت: ریشه بسیاری از نزاع‌ها و درگیری‌هایی که اغلب عاقبت خوشایندی ندارد خشم و پرخاشگری است. وی افزود: همه ما می دانیم که بروز خشم بیشتر وقت ها وضع را بدتر می کند و بروز دادن خشم، روش خوبی برای کم کردن انرژی آن نیست اما بسیاری از افرادی که به خصوص دردعواها خشم خود را بروز می دهند، احساس از دست دادن کنترل و شرمساری می کنند. پس بهتر است به دنبال راه حل بهتری برای این هیجان مخرب باشیم؛ به طوری که نه مجبور باشیم آن را فروبخوریم و به خودمان آسیب بزنیم و نه اینکه با بروز آن به دیگران آسیب بزنیم.در اینجا برای اینکه بتوانیم جلوی این اتفاق را بگیریم، یعنی درواقع خشم خود را به خصوص در دعواها، درگیری ها و اختلاف نظرها کنترل کنیم چند پیشنهاد مطرح می‌کنم. وی افزود: آگاهی ما از اینکه در یک موقعیت عصبانی هستیم، «خودآگاهی هیجانی» نامیده می شود؛ به عبارتی دقیق تر، خودآگاهی هیجانی یعنی فرد به احساسات و هیجانات خود در موقعیت های مختلف آگاهی داشته باشد. این آگاهی می تواند به کنترل هیجانات و احساسات ما کمک کند. این روان شناس بالینی تصریح کرد: مثلا با گفتن این جملات به خود «من در حال حاضر عصبانی هستم»، «احساس خشم می کنم»، مانع از آن می شویم که خشم کنترل ما را به دست گیرد. خشممان را از قبل شناسایی کنیم رضایی ادامه داد: مرور تجربه های عصبانیت‌هایی که در گذشته داشته ایم، می تواند به ما کمک کند پیش بینی کنیم، بودن با برخی افراد یا حضور در برخی موقعیت ها در بیشتر موارد منجر به عصبانیت ما می شود. مثلا اگر می دانیم رفتن با فلان دوست درجه چندم به سینما ما را خشمگین می کند می توانیم با او سینما نرویم. ولی مثلا اگر باید در یک جلسه کاری شرکت کنیم که می دانیم در آن جلسه همکار یا رییس ما حرف هایی در مودر عملکرد ما می زند که منصفانه نیست. در این شرایط بهتر است از قبل بدانیم که باید مجهز به راهکارهایی مثل مذاکره یا تن آرامی به آن جلسه برویم. همیشه مجهز بودن به ما کمک می کند خشممان را بهتر کنترل کنیم. وی با بیان اینکه تنفس عمیق می تواند بر ضربان قلب و در نتیجه فشار خون اثر بگذارد گفت: بدین ترتیب می توان با تنفس عمیق، مانع از بالا رفتن فعالیت اجزای جسمانی خشم شد و به خنثی کرد آن کمک کرد. حواسمان را پرت کنیم این روان شناس بالینی خاطرنشان کرد: منطق استفاده از روش های حواس پرتی در این است که ذهن ما این ویژگی را دارد که نمی تواند در آنِ واحد به دو مسئله فکر کند. وقتی در مواقع خشم، حواس خود را معطوف به موضوعات حاشیه ای کنیم، ذهن از حواس تاثیر می پذیرد و بدین ترتیب از فکر کردن و پر و بال دادن بیشتر به خشم دور می شویم. هر روشی که به لحاظ روانی شما را از موقعیت دور و حواستان را به موضوعی دیگر مشغول کند، یک روش حواس پرتی محسوب می شود. برای مثال شمردن معکوس اعداد (هفت تا هفت از 100 کم کنیم)؛ به یاد آوردن شعر؛ به یاد آوردن یک تصویر یا خاطره خوشایندش؛ تماشای فیلم و... وی گفت: یک شیوه مناسب دیگر برای مدیریت هیجانات منفی مثل خشم، تخلیه هیجانات از طریق نوشتن، خط خطی کردن و حرف زدن در مورد احساساتمان با دیگران است. رضایی در پایان توضیح داد: ممکن است در مواردی راهکارها قبلی به کارمان نیایند و ما ناگزیر در موقعیت شروع تجربه خشم قرار بگیریم. در این موارد گاهی بهترین راه این است که برای کاهش هیجانمان موقعیت را ترک کنیم، اما حواسمان باشد ترک موقعیت خیلی طول نکشد و زمانی که احساس کردیم آرام تر شده ایم به موقعیت برگردیم و حتما در یک زمان مناسب تر راجع به مسئله گفت و گو کنیم. منبع: سلامت نیوز

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مولفه های سرمایه اجتماعی و کارآفرینی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مولفه های سرمایه اجتماعی و کارآفرینی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 26 صفحه و با 67 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ، رفتار شهروندی سازمانی ، کارآفرینی سازمانی ، هوش هیجانی و رویکردهای هوش هیجانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert درخت خودآگاهی

ادامه مطلب

closeدرخت خودآگاهی

 یکی از مهارتهایی که لازم است دانش‌آموزان در دوره ابتدایی یاد بگیرند مهارت خودآگاهی است. اگر خودمان را بشناسیم، توانمندیهای خود را بدانیم و برای خودمان ارزش قائل شویم می‌توانیم در برابر مشکلات زندگی قوی‌تر باشیم.در مدارس طرحی اجرا می‌شود با عنوان " پیشگیری از آسیب های اجتماعی"/ ی ارسال مطلب توسط فخری یعقوبی اشرفی

more_vert مقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

ادامه مطلب

closeمقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

مقاله علمی و پژوهشی " الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی‌ پاسخ‌های شناختی-هیجانی-رفتاری " مقاله ای است در 31 صفحه و با 86 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تعارض بین والدین؛ نظام های مغزی-رفتاری؛ مشکلات هیجانی-رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله چکیده پژوهش حاضر با هدف الگویابی رابطه میان نظام های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان قدس استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله‌ای،665 نفر از آن ها انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظام های مغزی-رفتاری، مقیاس تعارضات بین والدین، مقیاس پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به تعارضات بین والدین و پرسشنامه خودگزارش‌دهی نوجوان بود. نتایج تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که در آن، متغیر پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به‌عنوان متغیر میانجی در رابطه بین تعارضات بین والدین و نظام‌های مغزی رفتاری با مشکلات هیجانی-رفتاری وارد مدل شده بود، دارای شاخص های برازش مناسبی با داده‌ها بود. همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان معنی دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین والدینی و نظام های مغزی-رفتاری با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان نقش مؤثری ایفا می کنند. همچنین می‌توان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی و مدل توسعه داده شده آن قابلیت تبیین مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان را دارد. در نتیجه می‌توان از این مدل برای تنظیم مداخلات درمانی و همچنین تشخیص عوامل خطر در امر پیشگیری از مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان استفاده کرد. عنوان مقاله [English] The modeling of relationship between brain-behavioral systems and Inter-parental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses چکیده [English] The aim of this study was the modeling of relationship between brain-behavioral systems and interparental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems, mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses. The study was description and structural equation modeling; the population of the study was students of Qods town who were located in Tehran Province. Sample size was 665 students selected by multistage random sampling. The data were gathered through, brain-behavioral systems Inventory, Perception children of inter-parental conflict scale, Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict scale and Youth Self Report Inventory. The results of structural equation modeling analysis showed the theoretical model of research that variable Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict as variable mediator in the relationship between interparental conflict and brain-behavioral systems with emotional-behavioral problems adolescent was entered into the model, with indicators adequately fit the data. Also In this model all direct and indirect paths to predict emotional-behavioral problems adolescent, were diagnosed. Therefore inter-parental conflict and brain-behavioral systems with Considering the factors mediating play a significant role in predicting emotional-behavioral problems adolescents. also can stated that Cognitive-tissue model and developed model’s can explain it is the emotional-behavioral problems adolescent, As a result, this model can be used to adjust the treatment and and can also be used to diagnose risk factors used in the prevention of conflicts of adolescents. کلیدواژه‌ها [English] Keywords: Inter-parental Conflict, Brain-Behavioral Systems, emotional-behavioral problems دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه" مقاله ای است در 16 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به سرسختی ذهنی؛ تکواندوکاران نخبه؛ تنظیم هیجان؛ کنترل؛ هوش هیجانی پرداخته شده است چکیده مقاله سرسختی ذهنی از مهم‌ترین مهارت‌های روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین سنی (52/5 ± 30/23) به ‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند و پرسش‌نامۀ سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) را تکمیل نمودند. آموزش هوش هیجانی، در طول دو ماه به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد .نتایج نشان داد که مداخلۀ با روش آموزش هوش هیجانی بر افزایش سرسختی ذهنی گروه آزمایش مؤثر بوده و نمره‌های مؤلفه‌های اطمینان، پایداری و کنترل، آنان در مرحلۀ پس‌ آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری پیدا کرده است (05/0>P). از نتایج به دست آمده چنین برداشت می‌شود که احتمالاً آموزش هوش هیجانی روشی سودمند و مؤثر در افزایش سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه است. عنوان مقاله [English] The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Mental Toughness in Elite Taekwondo Athletes چکیده [English] Mental toughness is one of the most important multi-dimensional mental skills that effect sports success. It’s also very important to understand the factors effecting its development. One of the strategies to develop mental toughness is to consider its emotional dimension therefore; the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on elite taekwondo athlete’s mental toughness. For the purpose, 30 athletes (with average age of (23/30 ± 5/52) were selected through random sampling from among Tehran Taekwondo population. They were randomly assigned into two groups experimental and control. Both groups completed questionnaire of mental toughness in sport (sheard and et al, 2009). 16 sessions of training during the two months were accomplished on experimental group. Data were analysis using analysis of co variance. The results showed that emotional intelligence training intervention. Had significant effects on mental toughness and its components (Confidence, consistency and control). Generally, emotional intelligence training is useful and effective way to improve elite taekwondo athletes ‘mental toughness. کلیدواژه‌ها [English] Mental toughness, Elite Taekwondo Athletes, emotion regulation, control, Emotional intelligence دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب رازهای هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeکتاب رازهای هوش هیجانی

در کتاب رازهای هوش هیجانی نوشته کریستال جوناس، یاد می‌گیرید که چگونه با به‌ کار انداختن صحیح هوش، به خود آگاهی، خود مدیریتی و پس از آن به آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط برسید. آیا فردی را با یک اصول اخلاقی بزرگ می‌شناسید، کسی که به کیفیت اهمیت دهد. شخصی که متعهد شده هر سال بهتر شود؛ با این‌ حال به نظر می‌آید قدر او را نمی‌دانند و به‌ ندرت پاداشی دریافت می‌کند در حالی‌ که همکار او که هیچ پشتکاری ندارد و اهمیتی برای کیفیت قائل نیست، به رسمیت شناخته می‌شود و از او قدردانی شده و به او ترفیع می‌دهند؟ شاید شما فردی باشید که در کارتان مورد چشم‌پوشی قرار گرفته‌اید. چطور ممکن است که برخی از افراد موفقیت‌های بزرگ حرفه‌ای و شخصی را به خود اختصاص دهند، در حالی‌ که دیگران برای به دست آوردن سهم اندکی از آن موفقیت‌ها مشکل دارند؟ اگر تا به‌ حال حیرت زده شده‌اید که چرا چنین تفاوتی در چگونگی رفتار با افراد وجود دارد، مسیر را درست آمده‌اید. در طی چندین سال، روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و زیست‌شناسان در شگفت بوده‌اند که آن تفاوت کلیدی که برخی از افراد را این‌ قدر موفق می‌کند، چیست، در حالی‌ که برخی دیگر از افراد باید خیلی بیشتر کار کنند تا پاداشی کسب نمایند؟ در پایان، محققین این راز را حل نموده و کشف کردند که سطح هوش هیجانی که با بهره هیجانی یا EQ اندازه‌گیری می‌شود، پیش‌بین موفقیت فردی و حرفه‌ای افراد است. هر چقدر هوش هیجانی شما بالاتر باشد می‌توانید راحت‌تر در زندگی به موفقیت برسید. در حقیقت، هوش هیجانی در زمینه‌های زیر و حتی فراتر از آن کمک گسترده‌ای را به شما عرضه می‌دارد: • کمتر تکانشی باشید.• کنترل بهتری روی خلق‌ و خوی خود داشته باشید.• به‌ طور مؤثرتری با استرس مقابله کنید.• با اعتماد به‌ نفس بیشتری صحبت کنید.• اجازه دهید دیگران بدانند که احساس ناآرامی می‌کنید.• مرزهای روشنی با افراد گردن‌ کلفت و قلدر بگذارید.• در مورد خودتان مثبت‌ اندیش‌تر باشید.• تصمیمات بهتری اتخاذ کنید.• به خودتان انگیزه دهید و شتاب حرکتی خود را حفظ کنید.• با دیگران تعامل بهتری داشته باشید.• تأثیر مثبتی بر دیگران بگذارید.• قابلیت ارتجاعی عاطفی داشته باشید. هوش‌بهر بالا زندگی حرفه‌ای و فردی شما را ارتقا خواهد داد. مهم نیست در گذشته با چه چالش‌هایی روبه‌رو شده‌اید، مهم نیست چه اشتباهاتی را تا به اینجا مرتکب شده‌اید، همچنین مهم نیست چقدر منتظر مانده‌اید تا سطح بالاتری از هوش هیجانی را به دست آورید، می‌توانید همین حالا از هر کجایی که در زندگی خود قرار دارید آغاز نمایید و شروع به ساخت یک هوش‌بهر بالا کنید. کتاب رازهای هوش هیجانی (Emotional Intelligence Secrets) را بخوانید، پندهای آن را دنبال کنید تا زندگی غنی و فوق‌العاده‌ای را برای خود رقم زنید. کریستال جوناس (Crystal Jonas) در این کتاب اشاره دارد که، برخی اوقات تعامل با افرادی که خیلی با ما تفاوت دارند، مشکل‌زا است. در هر حال، بدانید که اگر بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید، در خواهید یافت، افرادی که بیشترین تفاوت را با شما دارند مهارت‌های مکمل دارند. در بخشی از کتاب رازهای هوش هیجانی می‌خوانید: از آنجایی‌ که عواطف می‌توانند بسیار قدرتمند باشند و شما را به نتایج فوری برسانند، نتایجی که همیشه به نفع‌تان نیست، بهتر است دو بصیرت قدرتمند در خصوص رفتارهای خود داشته باشید.اول: نقاط محرک و عوامل رنجش شما چه چیزهایی هستند؟خیال‌تان راحت باشد، این که شما بعضی چیزها را دوست ندارید یک نقص شخصیت محسوب نمی‌شود. آنچه باید بدانید این است که برخی هیجانات و پاسخ‌ها آن‌قدر سریع عمل می‌کنند که اگر قبل از بروز آن‌ها آمادگی نداشته باشید، نمی‌توانید آن‌ها را متوقف سازید. در این جا مثالی درباره چگونگی عملکرد این موضوع را بیان می‌کنیم: بگذارید بگوییم که فردی با شما به شیوه‌ای صحبت می‌کند که نمی‌توانید تحمل کنید، مثلا، این فرد نه‌ تنها بر سر شما فریاد می‌زند بلکه این کار را در میان جمع انجام می‌دهد: در این جا بدن‌تان این وضعیت را پیدا می‌کند: آدرنالین به‌ سرعت وارد جریان خون می‌شود، قلب سریع‌تر می‌تپد، تعرق افزایش می‌یابد، فشار خون بالا می‌رود، حرارت پوست افزایش می‌یابد و قند در جریان خون رها می‌شود. به نظر آشنا می‌آید؟ درست است! این نشانگان جنگ یا گریز است. حالا، اگر بدن‌تان وارد پاسخ فیزیکی خودکار «ضربه زدن به این مرد یا دویدن مثل باد» شود، فکر می‌کنید چه پاسخی برایتان محتمل باشد؟ باز هم درست است! احتمالا شما به‌ صورت کاملا پرخاشگرایانه یا دفاعی رفتار خواهید کرد. متأسفانه، هیچ‌یک از این رفتارها به شما کمک نخواهد کرد تا احساس خوبی داشته باشید یا خوب به نظر آیید. اگر تهدیدی را برای ایگوی خود دریافت کردید، نشانگان جنگ یا گریز را تجربه خواهید کرد. حالا با شناخت نقاط محرک خود سود می‌برید، زیرا این آمادگی به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت‌های چالش‌انگیز را در آینده بشناسید و بنابراین بتوانید پاسخی آرام‌تر را که با ارزش‌هایتان مطابقت دارد، داشته باشید. دومین بصیرتی که باید از آن آگاه باشید این است: «هیجانات و عواطف شما چگونه بر دیگران تأثیر می‌گذارند؟» هیجانات شما بر دیگران تأثیر می‌گذارند چه شما چنین قصدی را داشته باشید و چه نداشته باشید. راستی توجه داشته باشید که تأثیر با کنترل فرق می‌کند. می‌توانید بر افراد تأثیر گذارید تا آنچه را می‌خواهید انجام دهند، اما نمی‌توانید آن‌ها را بسازید. مشکل اینجاست: اغلب افراد نمی‌توانند توجه کنند که چگونه اخلاق آن‌ها بر اطرافیان‌شان تأثیر می‌گذارد. وقتی احساس ناراحتی می‌کنید، ممکن است توجه نکنید چگونه دیگران می‌خواهند از شما دوری کنند. یا، بدتر این که آن‌ها ممکن است بخواهند به شما نزدیک‌تر شوند تا شاهد رفتارتان که دچار ضعف شده باشند. هیچ‌ یک از این پاسخ‌ها خوب نیست. تصور کنید جمعه شب است و بهترین دوست‌تان شما را برای شام دعوت کرده است و در حال خرید غذاست! شما در طول هفته انتظار این شب را می‌کشیدید و از اینکه با او بیرون رفته‌اید، خوشحال هستید. فقط یک مشکل وجود دارد، دوست‌تان با خلقی بد پیش شما می‌آید. او هفته بدی را پشت سر گذاشته است. در این‌ جا سؤال پیش می‌آید، چه او بخواهد در مورد مشکلاتش با شما صحبت کند و چه نخواهد، آیا فکر می‌کنید خلق او بر شما تأثیرگذار خواهد بود؟ البته که تأثیرگذار خواهد بود. آیا امیدوار نیستید که او به‌ سرعت از این موضوع گذر کند و شما بتوانید خوش بگذرانید؟ البته که امیدوار هستید. و این فردی است که شما واقعا او را دوست دارید! فقط امیدوار هستید که او به‌ سرعت از این موضوع عبور کند. حالا، تصور کنید وقتی از کوره در می‌روید افرادی که در محل کارتان حضور دارند چقدر احساس ناراحتی پیدا می‌کنند. آن‌ها بهترین دوست شما نیستند و آن‌ قدر که دوستان نزدیک به هم وفادار هستند به شما وفادار نیستند. خط نهایی: هیجانات و عواطف شما به افراد نشان می‌دهند و می‌گویند که شما چه کسی هستید. آیا شما هیجانات خود را به گونه‌ای ابراز می‌کنید که با ارزش‌هایتان همخوان باشند؟ فهرست مطالبفصل 1: هوش هیجانی چیست و چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد1. 1. هوش هیجانی چه کاری می‌تواند برای شما انجام دهد1. 2. هوش هیجانی چه چیزی را پوشش می‌دهد؟1. 3. هوش هیجانی چه تفاوتی با هوش‌بهر دارد؟1. 4. آیا افراد ساکت می‌توانند هوش هیجانی بالایی داشته باشند؟1. 5. آیا می‌توان هوش هیجانی را آموخت؟1. 6. آیا زنان و مردان هوش هیجانی یکسانی دارند؟1. 7. آیا علائمی از هوش هیجانی بالا را نشان می‌دهید؟1. 8. نگاهی اجمالی بر این کتابفصل 2: خودآگاهی2. 1. سه سرنخ بزرگی که می‌توانید از آن‌ها برای کسب خودآگاهی بیشتر بهره برید2. 2. سه سؤالی که باید برای پیدا کردن سریع مسیر از خودتان بپرسید2. 3. دیگران چگونه نسبت به شما واکنش نشان می‌دهند؟2. 4. چه احساسی دارید؟2. 5. چیزی که نمی‌دانید می‌تواند برایتان آسیب‌زا باشد2. 6. گام‌هایی برای بالا بردن خودآگاهیفصل 3: خود مدیریتی3. 1. از دزدی عواطف و هیجانات اجتناب کنید3. 2. تکانه‌های خود را سریعا تحت کنترل خود درآورید3. 3. مرزهایی را با دیگران قرار دهید، حتی اگر آرام یا خجالتی هستید3. 4. اعمالی برای تمرکز بر تضاد منتشر شده3. 5. مراقب باشید که لغات در زمان‌های تضاد محتاطانه بیان شوند3. 6. خیلی مستقیم؟ چگونه مطابق با طبیعت خود باقی بمانید ولی همچنان شنیده شوید3. 7. هرگز دوباره به افرادی که به کار گمارده شدند این را نگویید!فصل 4: مدیریت انرژی4. 1. وسیله نفوذ به انرژی هیجانی4. 2. از هیجانات خود بهره برید تا ایستایی تعویق را پشت سر گذارید4. 3. این گفته تخلیه انرژی اولیه ممکن است شما را شگفت‌زده کند4. 4. دومین گفته تخلیه انرژی شما این‌گونه است: «من زمان ندارم»4. 5. سومین گفته بزرگ و تخلیه انرژی شما این‌گونه است: «کسی مرا خلق کرده است»4. 6. سه منبع بزرگی که همیشه در دسترس دارید4. 7. قابلیت ارتجاع هیجانی داشته باشیدفصل 5: آگاهی اجتماعی5. 1. دیگران چه درکی از شما دارند؟5. 2. چرا نگرانی در مورد چگونگی دید افراد نسبت به شما اهمیت دارد؟5. 3. قاتلین اصلی اعتبار که مانع توانایی شما برای اتصال با دیگران و جدی گرفته شدن‌تان می‌شوند5. 4. فرافکنی رازهایی را در مورد شما آشکار می‌کند!5. 5. آیا عواطف و هیجانات مسری هستند؟5. 6. مطمئن شوید بار فرد دیگری را به دوش نمی‌کشید!5. 7. آیا گروه اجتماعی‌تان شما را به عقب می‌کشاند؟فصل 6: مدیریت روابط6. 1. درجه بالاتری از ادراک اجتماعی را کسب کنید6. 2. نگاهی دقیق‌تر به گوش دادن با HEART6. 3. همدلی کنید و دیگران عاشقتان خواهند شد!6. 4. نقطه قدرت خود را بشناسید6. 5. چرا باید پذیرای بازخورد منفی رئیس خود باشید6. 6. چگونه پس از یک بازخورد منفی خوب ظاهر شویم6. 7. چرا باید در مورد این حقیقت که افراد دشواری وجود دارند، خوشحال باشیمفصل 7: تأثیر7. 1. بالاترین مهارت پرداخت شده را توسعه دهید7. 2. می‌توانید یک تکثر کننده باشید7. 3. پنج نیاز اساسی برای تغذیه به ‌منظور اینکه بتوانید به‌ طور معنادارتری با دیگران ارتباط برقرار کنید7. 4. درخت بید باشید، مردم افرادی را دوست دارند که شبیه به خودشان هستند7. 5. تقلید یا انعطاف‌پذیری؟7. 6. غنی‌تر به خاطر تفاوت‌های ما

more_vert کتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeکتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی

کتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی، مجموعه پژوهش‌هایی بر پایه سوالات و نیازهای والدین ایرانی در فرآیند پرورش کودکان است که توسط محمدعلی اقلامی، فاطمه امینیان، زهره هاشمی و ربابه داربری تالیف شده است. تعلیم و تربیت، فراهم کردن شرایط مناسب برای ظهور استعدادها و توانمندی‌هایی است که در نهاد انسان‌ها وجود دارد و به این اعتبار، زمینه‌های تربیت فرزندان عبارتند از: «خانه، مدرسه و جامعه.» تاثیر هرکدام از زمینه‌های فوق می‌تواند مستقیماً در تربیت قرزندان مشاهده گردد. در گذشته‌های نه چندان دور مدرسه در زمینه آموزش و پرورش فرزندان حرف اول را می‌زند ولی هم اکنون با پیشرفت علم اطلاعات و گسترش رسانه‌های اجتماعی نمی‌توان نقش تربیتی را محدود به مدرسه دانست بلکه باید پذیرفت که خانواده و جامعه نقش برجسته‌تری در این ارتباط دارند. بنابراین باید تلاش کنیم تا اهداف تربیتی خانه و مدرسه را هماهنگ سازیم. نقش تربیتی خانواده در هیچ زمان و شرایطی نمی‌تواند به وسیله سایر عوامل تحقق یابد. چنانچه مدرن‌ترین و‌سایل ارتباط جمعی هم به میان آیند، نخواهند توانست جای خانواده را در زمینه تربیت بگیرند. زیرا رابطه والد و فرزند یک رابطه منحصر به فرد است. هم به جهت تکوینی و زیستی، فرزند پاره تن خانواده و هم به جهت اکتساب و تشریعی نخستین نگرش‌ها و طرز تلقی‌ها و بصیرت‌ها از طریق خانواده در وجود فرزند شکل می‌گیرد. هرچند شرایط موجود در زندگی و شرایط اجتماعی - اقتصادی ظاهراً نقش خانواده را تضعیف کرده است ولی نمی‌توان تاثیر خانواده را نادیده گرفت و در جهت تقویت آن تلاش نکرد. نیاز به شناختی فراتر از شناخت تجربی و عام برای والدین لازم و ضروری است. در کشور ما نیز از سال 1350 برنامه آموزش خانواده با اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی، شامل: ویژگی‌های خانوادگی، ارتقاء آگاهی دانسته‌های تربیتی و رفع نیاز آنان، در جهت تحکیم روابط خانوادگی، شروع به فعالیت نموده است. مدرسین آموزش خانواده در آموزش و پرورش پرچم‌دار این وظیفه هستند که با تسلط به مبانی آموزش بزرگ‌سالان و شناخت ویژگی آنان و تسلط بر ابعاد علمی - آموزشی و اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی والد و فرزند و با بروز کردن اطلاعات خود در زمینه‌های عوامل موثر در استحکام خانواده؛ روش‌های فرزند پروری و... می‌توانند گامی موثر در این راستا بردارند. کتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی، حاصل مطالعه؛ تحقیق و پژوهش مدرسانی است که به طور مستقیم با والدین فرزندان این مرز و بوم سر و کار دارند و آنچه مورد پژوهش و تحقیق واقع داشته‌اند، همانا سوالات و نیازهای والدینی است که هر روز جهت تربیت فرزندان خود با آن مواجه بوده‌اند. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اول: هوش هیجانی و راه‌های کنترل آنفصل دوم: مدیریت هیجانات، مهارت هوش هیجانیفصل سوم: رابطه هوش‌هیجانی و نمره استعداد تحصیلی (هوش شناختی) با رفتارهای پرخطر و پیشرفت‌تحصیلیفصل چهارم: تربیت هوش هیجانی