جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی وجوه شباهت حضرت عیسی با حضرت آدم

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی وجوه شباهت حضرت عیسی با حضرت آدم

در این مقاله علمی و پژوهشی در 21 صفحه به همراه منابع به موضوعات مهمی چون شباهت حضرت عیسی به آدم ، آفرینش انسان ، روح ، نظریه تکامل و نفس و تمایز مفهومی انسان و بشر اشاره شده است 

more_vert حضرت عیسی (ع) و حضرت مریم (س) در کتاب های درسی

ادامه مطلب

closeحضرت عیسی (ع) و حضرت مریم (س) در کتاب های درسی

میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) و آغاز جشن های سال نو میلادی ۲۰۲۰ بهانه ای شده است تا برخی مطالب مندرج در خصوص این پیامبر توحیدی در کتب درسی بازخوانی شود.

more_vert کتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

ادامه مطلب

closeکتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

در کتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان اثر پدرام حکیم زاده، به دو نقطه اوج زندگی حضرت عیسی یعنی موضوع غسل دادن حضرت عیسی با آب توسط حضرت یحیی که در بخش عمده‌ای از فرهنگ‌های بشری موضوعی نمادین و اسطوره‌ای برای تطهیر انسان است و موضوع شام آخر پرداخته شده است. موضوعات دینی به ویژه موضوع زندگی پیامبران الهی در آثار هنرمندان جهان ارزش ویژه‌ای داشته و دارند. از یک سو در تاریخ هنر نقاشی جهان به ویژه اروپا از قرن دوازدهم تا بیستم میلادی به موضوع پیامبرانی که در کتب دینی بخش‌هایی از زندگی آنان نقل شده پرداخته شده است. از سوی دیگر در سرزمین ایران با توجه به رهنمودهای دین اسلام به ویژه قرآن، شاعران با ذوق و قریحه که فرهنگ اسلامی را به خوبی درک کرده‌اند ابعاد مختلف زندگی پیامبران الهی را در آثار خود منعکس کرده‌اند. حضرت عیسی علیه‌السلام، پیامبر مسیحیان و یکی از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت است و کتاب آسمانی او انجیل نام دارد. آن حضرت آخرین پیامبر قبل از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله است. او دارای مقام امامت و از گواهان اعمال و بشارت دهندگان به آمدن پیامبر اسلام بود. از معجزات او: خلق مرغ، زنده کردن مردگان، شفای کور مادرزاد و برصی و خبر دادن از غیب است. هنگامی که یهود بر آن جناب شورید و تصمیم گرفت او را به قتل برساند، خدای تعالی او را از دست یهود نجات داد و به سوی خود بالا برد و مساله عیسی علیه‌السلام برای یهود مشتبه شد.

more_vert مقاله معمّای آزمون حضرت زهرا(س) قبل از آفرینش ایشان

ادامه مطلب

closeمقاله معمّای آزمون حضرت زهرا(س) قبل از آفرینش ایشان

مقاله علمی و پژوهشی " معمّای آزمون حضرت زهرا(س) قبل از آفرینش ایشان" مقاله ای است در 20 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  حضرت زهرا(س)، امتحان حضرت زهرا(س)، خلقت نوری، وجود برتر، وحدت تشکیکی وجود و امتحان تکوینی پرداخته شده است چکیده مقاله در زیارتنامه حضرت زهرا÷ آمده است: «ای آزموده‌ای که آفریدگارت تو را قبل از آفریدنت آزمود و تو را شکیبا یافت!» عبارت مذکور در این مقاله با تحلیل عقلی و برهانی تبیین شده است. حضرت زهرا÷ به استناد روایات، پیش از خلقت صُلبی (مادی و دنیوی) خلقتی نوری داشته است. ارتباط وجود نوری و وجود دنیوی حضرت و نیز متحد بودن و در عین حال مختلف بودن این دو وجود که مدلول عبارت مورد بحث است، با تمسک به اصول فلسفی تبیین می‌شود. همچنین با استناد به ادله‌ی عقلی و نقلی تبیین شده است که سنت الاهیِ «امتحان» ـ با دو گونه‌ی تکوینی و تشریعی ـ اختصاصی به حیات دنیوی ندارد و در عوالم پیش از عالم دنیا نیز جاری بوده است. روش کار در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون توسط موسی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون توسط موسی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون توسط موسی " مقاله ای است در 20 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث علامه طباطبایی، موسی، هارون، گوساله‌پرستی، بنی‌اسرائیل و سیاق پرداخته شده است چکیده مقاله از مسائل مطرح‌شده در قرآن کریم، برخورد تند حضرت موسی با حضرت هارون، بعد از گوساله‌پرست شدن بنی‌اسرائیل است. تاکنون توجیهات زیادی در تحلیل این برخورد، ارائه شده است. اما علامه طباطبایی، با اثبات کبرای کلی «اختلاف سلیقه انبیا در نحوه اجرای احکام»، این برخورد را یکی از مصادیق آن می‌داند. در این ماجرا، حضرت موسی به‌‌طور مطلق به ایشان دستوراتی داده بود، اما درعین‌حال معتقد بوده که این حکم باید با به‌‌کارگیری تمام توان، برای مقاومت در برابر بنی‌اسرائیل اجرا می‌شد، اما حضرت هارون آن را با نرمش و عدم مقاومت اجرا کرد. ازاین‌رو، چون حضرت هارون برطبق سلیقه و مشی حضرت موسی عمل نکرده بود، این برخورد، برای تأدیب وی بود. این درحالی است که در این ماجرا، حضرت هارون مرتکب هیچ گناه یا کوتاهی نشده و حق به جانب وی بود. این مقدار از اختلاف سلیقه چون خارج از حکم‌الله است، ضرری به عصمت انبیا نمی‌زند.اگرچه کبرای کلی مورد بحث، امری قابل اثبات است، ولی انطباق این ماجرا، بر آن امری مشکل است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب حضرت نوح (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

ادامه مطلب

closeکتاب حضرت نوح (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

در کتاب حضرت نوح (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان اثر پدرام حکیم زاده، به موضوع زندگی حضرت نوح (ع)، ساختن کشتی و سوار کردن حیوانات مختلف در کشتی پرداخته می‌شود. موضوعات دینی به ویژه موضوع زندگی پیامبران الهی در آثار هنرمندان جهان ارزش ویژه‌ای داشته و دارند. از یک سو در تاریخ هنر نقاشی جهان به ویژه اروپا از قرن دوازدهم تا بیستم میلادی به موضوع پیامبرانی که در کتب دینی بخش‌هایی از زندگی آنان نقل شده پرداخته شده است. از سوی دیگر در سرزمین ایران با توجه به رهنمودهای دین اسلام به ویژه قرآن، شاعران با ذوق و قریحه که فرهنگ اسلامی را به خوبی درک کرده‌اند ابعاد مختلف زندگی پیامبران الهی را در آثار خود منعکس کرده‌اند. حضرت نوح علیه‌السلام اولین پیغمبر اولوالعزم است که خدای عزوجل او را با کتاب و شریعت فرستاده است، بنابراین، کتاب او اولین کتاب آسمانی است. آن جناب نهصد و پنجاه سال مشغول دعوت قوم خود بوده، ولى قوم او جز به استهزاء و نسبت جنون به او دادن عکس‌العملی از خود نشان ندادند تا آن‌که در آخر از پروردگار خود یاری طلبید. نوح پس از امر الهی و با تایید و تسدید خداوند، مشغول ساخت کشتی شد و پس از اتمام، امر خدای تعالی مبنی بر نزول عذاب و طوفان سهمگین صادر شد و به جز افرادی که مقدر شده بود، همگی هلاک شدند.

more_vert کتاب گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز

ادامه مطلب

closeکتاب گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز

کتاب گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز مجموعه از مطالب ارزشمند و اخلاقی است که بخشی از کتاب تقدیم می گردد:پاداش معلمی که به کودک بسم الله، یاد دهدو حضرت رسول صلی علیه و اله و سلم فرمود: وقتی معلم بسم الله الرحمن الرحیم را به بچه تعلیم داد خدای متعال آزادی (از آتش جهنم ) را برای بچه و پدر و مادرش و برای معلمش بنویسد.و روایت شده که پیامبری از پیامبران خدا بر قبری که صاحبش عذاب می شد مرور کرد سپس مدتی بعد از آنجا گذشت، او را در عذاب ندید ، اصحابش از سبب بر طرف شدن عذاب از او سئوال کردند ، آن حضرت فرمود : او بچه ای را از خود به یادگار گذاشته و مادرش او را پیش معلم آورد و معلم بسم الله الرحمن الرحیم را به او تلقین کرده، پس من حیا می کنم مردی را عذاب کنم که بچه اش بگوید بسم الله الرحمن الرحیم (و نام مرا به عنوان رحمانیت و رحیمیت ببرد و از رحمانیت و رحیم بودن من نیست که کسی را عذاب کنم که فرزندش نام مرا به این عنوان ببرد).و از حضرت رسول (ص ) نقل است که فرمود : کسیکه کاغذی را که بسم الله در آن نوشته برای احترام به پروردگار از مصدقین و تصدیق کنندگان به حساب می آید ، و عذاب از پدر و مادرش تخفیف داده می شود اگر چه مشرک باشند.و فرمود : کسی که در اول وضویش بسم الله بگوید جمیع بدانش طاهر شود و از این وضو تا وضوی بعدی کفاره گناهانش می گردد ، و کسی که بسم الله نگوید بدنش (از گناهان ) پاک نشده مگر همانجا که آب به آن رسیده است.

more_vert مقاله سیمای اخلاقی و رفتار تربیتی عیسوی در آثار کمال الدین اصفهانی

ادامه مطلب

closeمقاله سیمای اخلاقی و رفتار تربیتی عیسوی در آثار کمال الدین اصفهانی

مقاله علمی و پژوهشی " سیمای اخلاقی و رفتار تربیتی عیسوی در آثار کمال الدین اصفهانی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق، تربیت عیسوی، حضرت عیسی مسیح (ع)، کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی پرداخته شده است چکیده مقاله در گنجینۀ ادبیات اسلامی، پیامبران به عنوان اسوه‌هایِ بی‌نقصِ بشریت، جایگاهی بس والا و قابل ستایش دارند. یکی از این شخصیت‌های آرمانی که سخن‌سرایان و نویسندگان در آثارشان به ذکرِ نام و یاد مبارکش تبرّک جسته‌اند، حضرت عیسی مسیح(ع) می‌باشد که موت و حیاتش سراسر شگفتی است. کمال‌الدین اسماعیل اصفهانی شاعر نکته‌دانِ صاحب‌قریحه، در میانۀ سخن، برای بیانِ رویدادهای ذهنی و عینی روزگار خویش، و نیز برای افزایش تأثیرِ حِکَم و مواعظ و مدایح، بر سبیلِ تلمیح و اشاره، به وقایعِ مهم زندگی آن حضرت، از تولد تا عروج، چشم داشته‌است. زمینۀ اطلاعاتِ این بزرگوار، قرآن مجید، روایات، اخبار و تفاسیر و قصص قرآنی است. از پختگی ابیات می‌توان میزان احاطه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی وی را به این مبحث دریافت. آنچه کمال‌الدین اسماعیل از حضرت عیسی(ع) به تصویر کشیده‌است، نمونۀ اعلایی از خصایص وجود نازنین و پاک آن حضرت می‌باشد. در سطور آینده، شواهد و مستنداتی که در خصوص سیمای حضرت عیسی(ع) از دیوان این شاعر بزرگ گرد‌آوری شده، تحت عناوینی همچون: وجه تسمیه، تولد شگفت، نطق در گهواره، عروج بر افلاک، معجزات و... طبقه‌بندی و تشریح گردیده‌است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب«گلچین اشعار حیدری»

ادامه مطلب

closeکتاب«گلچین اشعار حیدری»

 «گلچین اشعار حیدری» عنوان مجموعه منظومی است به‌کوشش «محمدعلی حیدری» سروده و به چاپ رسیده است. این کتاب ۷۱ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات پرپروک به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب که در قطع رقعی منتشر شده برای علاقه‌مندان به شعر و ادب هشت هزار تومان است. این مجموعه منظوم علاوه بر موضوعات زندگی روزمره اغلب حاوی سروده‌هایی از اهل بیت(ع) است که با زبانی روان و انتخاب واژگان حال و هوای معنوی و مطلوبی را برای خواننده‌اش رقم می‌زند. در این کتاب ۱۶ قطعه شعر ارایه شده که عناوین آن‌ها شامل مادر، شکر نعمت، قدرت خدا، حضرت زهرا(س)، روز زن، مناجات‌نامه، فراق حضرت زهرا(س)، توسل به امام رضا (ع)، سخنی با کارفرمایان، زبان حال امام رضا(ع) به خواهرش، آرزوی عاشق مرقد حضرت علی(ع)،پدر، عاشقانه گلزار حسین(ع)، درخواست از خدا برای تعجیل حضرت فرج ولیعصر (ع) و کار و تلاش است. شاعر در قطعه شعر شکر نعمت، طبیعت را تابلوی تمام عیاری برابر دیدگان انسان دانسته که بر هر چیز آن شکر واجب است و در بخشی از این شعر آورده است:«طبیعت را نموده پر ز نعمت، برای روزی ما رزق‌خواران، خداوندا دلم را روشنی ده، که باشم من تو را از دوستداران...» روایت داستان‌وار و سوز و گدازی که در بیان شرح شهادت حضرت زهرا (س) در اثری با همین نام در این مجموعه آمده یکی از نقاط قوت محسوب می‌شود. شاعر می‌گوید:«علی شد بعد زهرا بی‌کس و یار، عجب مظلوم عالم شد گرفتار، گلی پر زد ز گلزار رسالت، به دیدار پدر رفت آن وفادار، به جنت رفت و شد راحت زدنیا، ز ظلم دشمنان شوم بدکار...» در قطعه شعری با عنوان مناجات نامه شاعر سوز دل را در لحظه عرفانی دعا با خواننده اشتراک گذاشته است و در بخشی از این شعر آمده است: «بارالهاتو اگر فاش کنی اسرارم، چه کنم در دو جهان پیش خلایق خوارم، گر گنه‌کار و خطاکار و جفاکارم من، دل‌خوشم در ۲ جهان چون تو خدایی دارم...»«محمدعلی حیدری» سال ۱۳۲۸ در روستای پشتکوه از توابع خمین زاده شد و سواد خواندن و نوشتن را تنها تا سوم ابتدایی دارد اما به دلیل عشق به اهل بیت در این وادی وارد شده و سروده‌هایش را به رشته تحریر درآورده است.

more_vert کتاب تجلی قرآن کریم در شعر معاصر

ادامه مطلب

closeکتاب تجلی قرآن کریم در شعر معاصر

کتاب تجلی قرآن کریم در شعر معاصر با هدف بررسی انواع تاثیرپذیری سروده شاعران یکصد سال اخیر توسط دکتر سید احمد ذبیحی استادیار جهاددانشگاهی تالیف شده است. در این کتاب شعر شاعران مهم سه دوره اخیر به همراه سبک و شرح حال بیش از 20 تن از آنان به همراه 2500 نمونه با توجه به مضامین قرآنی طبقه بندی شده است. دانشجویان رشته ادبیات فارسی و معارف قرآن و شاعران علاقه مند به مضامین قرآن از مخاطبان این کتاب خواهند بود. نویسنده در مقدمه این اثر که در پنج فصل تدوین شده است، ابتدا به اهمیت و جایگاه قرآن در میان مسلمانان و به تبع آن در ادب فارسی پرداخته، سپس موارد مختلفی از انعکاس آیات وحی در اشعار فارسی را مورد بررسی قرار داده است که از جمله موضوعات بیان شده در این مبحث می‌توان به تجلی قرآن در ادب منظوم، دلیل توجه شاعران به آیات وحی، اسرائیلیات و چگونگی بازتاب آنها در ادبیات منظوم ایران، دلیل ورود اسرائیلیات و ... اشاره کرد.فهرست مطالب فصل اول: کلیاتاهمیت و جایگاه قرآن کریم، اعجاز قرآن و دلایل آن، اعجاز قرآن از منظر علم روز، اعجاز در هماهنگی قرآن، مهم‌ترین اعجاز قرآن، زیبایی‌های قرآن، قرآن شفاست، قرآن، هنر و ادبیات، جلوه‌های هنری در قرآن، صورخیال و تصویرآفرینی، تجلی آیات الهی در ادبیات فارسی، تجلیات قرآن کریم در ادب منظوم معاصر، دلایل تجلیات و اثرگذاری قرآن کریم بر ادب فارسی، انواع تجلیات ( اثرپذیری)، اسرائیلی‌ات، تأثیر اسرائیلی‌ات بر ادبیات فارسی، علل نفوذ اسرائیلی‌ات در تفاسیر و احادیث، مخالفت قرآن و پیامبر گرامی اسلام با اسرائیلی‌ات، تفاوت داستان‌های قرآن با داستان‌های تورات و انجیل، ویژگی‌های اسرائیلی‌ات، تلمیحات، ویژگی‌های ادبیات منظوم در دوره‌ی معاصر، دیدگاه‌های رهبر عظیم الشان انقلاب در باره‌ی شعر معاصر .پیشگفتارمقدمهدوره‌های شعر معاصردوره‌ی اول - انقلاب مشروطهویژگی‌های شعر دوره‌ی مشروطهشاعران دوره‌ی اولاقبال لاهوری، ادیب الممالک فراهانی، ملک الشعرای بهار، پروین اعتصامی، عارف قزوینی، ایرج میرزا، فرخی یزدیدوره‌ی دوم - فترتویژگی‌های شعر دوره‌ی فترت، شاعران دوره‌ی دوممحمد حسین شهریار، سیمیندخت وحیدی، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان ثالث، فریدون مشیری، سهراب سپهری، احمد شاملودوره‌ی سوم - انقلاب اسلامیویژگی‌های شعر دوره‌ی انقلاب اسلامیشاعران دوره‌ی سومنصرالله مردانی، غلامرضا رحمدل، مهرداد اوستا، قیصرامین پور، طاهره صفارزاده، احمد عزیزی، مشفق کاشانی، امام خمینی (ره).فصل دوم: مضامین قرآنیتوحیدنام خدا، وحدانیت، حمد پروردگار، الله اکبر، ربی قریب، هو یحیی، خداوند قادر و فعال، خداوند آسمان و زمین، خداوند سمیع و بصیر، خداوند عالم غیب، خداوند رزاق، خداوند رئوف، خداوند عزیز و هدایتگر، اسماء الحسنی، الله نور، خداوند عرش و فرش، خداوند توبه پذیرنبوتخلقت حضرت آدم (علیه السلام)خلقت حضرت آدم (ع)، خلقت انسان در رنج، تبارک الله، آدم و روح الهی، انسان و خلیفه اللهی، علم الاسماء و کرامت بنی آدم، سجده‌ی فرشتگان بر آدم (ع) و نافرمانی ابلیس، اسکان در بهشت، نافرمانی آدم (ع) و هبوط، پیمان ازلی، عهد الست و حضرت آدم (ع)، امانت الهی، هابیل و قابیلحضرت ابراهیم خلیل الله (علیه السلام)حضرت ابراهیم (ع) بت شکن، حضرت ابراهیم (ع) و آتش، حضرت ابراهیم (ع) و ستارگان، حضرت ابراهیم (ع) و چهار پرنده، حضرت ابراهیم (ع) و آئین توحیدی، حضرت ابراهیم (ع) و کعبه، حضرت ابراهیم (ع) و ذبح اسماعیل(ع)حضرت یوسف (ع)محبت حضرت یعقوب (ع) به حضرت یوسف(ع)، حسن باطن و زیبایی ظاهرحضرت یوسف (ع)، حضرت یوسف (ع) و نیرنگ و حسادت برادران، به چاه افکندن یوسف(ع)، گرگ و پیراهن یوسف (ع)، به بردگی رفتن یوسف (ع)، یوسف(ع) و عشق ِزلیخا، زنان دربار و ترنج، به زندان افتادن یوسف(ع)، خوابگزاری یوسف(ع)، ز چاه برآمدن و به جاه رسیدن ِحضرت یوسف (ع)، برادران و یوسف(ع)، بینایی پدر با بوی پیراهن یوسف (ع)، وصال یعقوب (ع) و یوسف (ع)حضرت سلیمان (علیه السلام)حضرت سلیمان (ع) و قدرت و سلطنت، حضرت سلیمان (ع) و باد، جن، طیور و حضرت سلیمان (ع)، حضرت سلیمان(ع) و هدهد، سبا، بلقیس، مور و حضرت سلیمان (ع)، حضرت سلیمان(ع) و خاتم انگشتریحضرت موسی (علیه السلام)حضرت موسی (ع)، گهواره و نیل و فرعون، ساحران و عصا، ید بیضا، تجلی خدا در کوه طور، بهانه‌ی بنی اسراییل، غرق شدن فرعونیان، هارون، گوساله‌ی سامری، قارون، خضر، سرگردانی در بیابان، بیرون آوردن نعلین، منّ و سلوی، سخن گفتن با پروردگارحضرت عیسی(علیه السلام)حضرت مریم (س) و حضرت جبرائیل، حضرت عیسی (ع) و نطق در گهواره، دم حیات بخش، مائده و پرندگان، فلک چهارم، حضرت عیسی (ع) و صلیبحضرت محمد( صلی الله علیه و آله و سلم)حضرت محمد (ص) پیامبرِ امّی، خاتم پیامبران، محمد رحمه العالمین، معراج پیامبراکرم (ص)، مازاغ البصر، حضرت محمد (ص) و رسالت، حضرت محمد (ص) شق القمر، حضرت محمد (ص) اسوهی حسنه، صلوات برحضرت محمد(ص) ، حضرت محمد (ص) و شرح صدردیگر پـیامبرانحضرت ادریس (ع)، حضرت ایوب (ع)، حضرت داود (ع)، حضرت صالح (ع)، حضرت نوح (ع)، حضرت هود (ع)، حضرت یحیی (ع)، حضرت یونس (ع) .امامتحضرت زهرا (س)، حضرت امام علی (ع)، حضرت امام حسین (ع)، حضرت امام باقر(ع)، حضرت امام صادق(ع)، حضرت امام رضا(ع)، حضرت امام مهدی (عج ) .عــدلمـعـادقیامت، رجعت، عزرائیل، صور، محشر، نامه‌ی اعمال، عذاب الهی، جهنم، جنت.قرآن کریم و سوره‌های آنآفرینشآب مایه‌ی حیات، هدف از خلقت، نظم خلقتفروع و احکام دینینماز، روزه، زکات، حج، جهاد و شهادت، حرمت شراب و قمار، امر به معروف و نهی از منکرصفات و مضامین اخلاقی والاآرامش، احسان و انفاق، اغتنام فرصت، برادری، بصیرت، تواضع، راستی و صداقت، سعی وتلاش، شکر، صبر و استقامت، قناعت، مشورت، نیکی به والدینمضامین و صفات پست اخلاقیبخل وحسد، بد گمانی، ترس، خودپسندی، دروغ و ترفند، ریا و منت، مکر و نیرنگ، نفاق و دورویی، نفس امّارهعالم در تسبیح خدافصل سوم: مضامین قرآنی دیگراختیار و جبر، ابلیس/ شیطان، ادعونی استجب لکم، جاء الحق، حبل الله، حروف مقطعه، دنیا لعب، ربنا / مناجات، رنگ خدا، روح الامین، سوگندها، شراب الهی، شفاعت، صرصر، عالم بی عمل، عشق، علم الیقین، قدر، قصاص، رضوان، کعبه، کفرو شرک، کوثر و تسنیم، کهف، گوش‌های ناشنوا، لات و عزی، مکافات عمل، نیایش، ناپایداری ظلم، نشان رخسار، نصرقریب، نور و ظلمت، وحدت، هجرت .فصل چهارم: دیگر تجلیات قرآنیفصل پنجم: تحلیل محتواچکیده فارسی و انگلیسیجدولنمایه‌ی شاعرانمنابع پژوهش

more_vert مقاله تحلیل ملاصدرا از امکان ارتباط انسان با عالم غیب براساس ارتباط با ملائکه

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل ملاصدرا از امکان ارتباط انسان با عالم غیب براساس ارتباط با ملائکه

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل ملاصدرا از امکان ارتباط انسان با عالم غیب براساس ارتباط با ملائکه " مقاله ای است در 22 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اندیشه دینی، عالم غیب، ادله غیبی ، ، انسان، ملائکه، ارتباط، ملاصدرا، تمثّل، تحدیث پرداخته شده است چکیده مقاله در اندیشه دینی، جهان هستی به دو بخش شهود و غیب تقسیم می‌شود. یکی از مسائل اساسی، امکان ارتباط این دو بخش، به‌ویژه ارتباط انسان با عالم غیب است. از آنجا که یکی از مصادیق غیب ملائکه است، می‌توان امکان ارتباط انسان (غیر پیامبران) با عالم غیب را ازطریق امکان ارتباط او با ملائکه جستجو و اثبات کرد؛ که ما در این مقاله به‌دنبال آن هستیم. دراین‌باره ادله عقلی بر امکان و ادله نقلی بر وقوع و درنتیجه بر امکان این ارتباط دلالت می‌کند. ازنظر عقلی، به‌دلیل نوع خلقت و بُعد روحی وجود انسان که مجرد و ملکوتی و هم‌سنخ ملائکه است، این ارتباط ممکن می‌شود. ازنظر نقلی نیز، آیات مربوط به مکالمه حضرت مریم، و ساره، همسر حضرت ابراهیم با ملائکه، و ... و روایات مربوط به تمثّل ملائکه در جنگ بدر و اُحد به‌صورت مؤمنان جنگجو، و روایات تحدیث ملائکه با حضرت زهرا و ائمه و ... این مسئله را اثبات می‌کنند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب نگاهی به مجازات‌های (قصاص، دیات و حدود) اقلیت‌های دینی در ایران و ادیان الهی

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی به مجازات‌های (قصاص، دیات و حدود) اقلیت‌های دینی در ایران و ادیان الهی

کتاب نگاهی به مجازات‌های (قصاص، دیات و حدود) اقلیت‌های دینی در ایران و ادیان الهی نوشته‌ی مهوش فارسی، با تکیه بر اصول قانون‌مداری، به بررسی مسائل حقوقی تطبیقی دین پرداخته است. مسئله‌ی قانون‌مداری یکی از اصول اساسی خلفت انسان است و خداوند حکیم با انتخاب انبیاء الهی راه چگونه زیستن و اجرای قوانین را در قالب کتب الهی به بشر اعطا نموده است. پیامبران الهی همچون همچون حضرت عیسی (ع)، حضرت موسی (ع)، زرتشت پیامبر و حضرت ختمی مرتبت محمد (ص)، با برقراری عدالت و با ابلاغ و اجرای احکام خداوند راه صواب از ناصواب را برای جامعه‌ی بشری هموار نموده‌اند. هر یک از پیامبران در ابلاغ دین خدا به روش خود عمل می‌‌نموده‌اند و انسانیت را فارغ از هر مسلکی به هیچ روشی زیر سوال نبرده‌اند و همواره با کرامت رفتار می‌کردند. از جمله این پیامبران می‌توان حضرت محمد (ص) را نام برد که بین مسلمان و غیر مسلمان هیج فرقی نمی‌گذاشتند و از هر ظلمی نسبت به هر انسانی ممانعت می‌نمودند. حضرت رسول (ص) با استناد به آیه «لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» دین اسلام را ابلاغ و راه رستگاری را بیان نمودند. پیامبر اکرم (ص) تمام انسان‌ها را آزاده می‌دانستند و راه انتخاب دین را به همه می‌دادند تا هر کسی مختارانه و آزادانه مسیر زندگی دنیوی و اخروی خود را انتخاب نماید. ناگفته نماند که اهل بیت پیامبر (ص) نیز همین راه و روش را سرلوحه کار خود قرار داده بودند. نمونه‌ی زیبا از تبعیت ائمه‌ی اطهار (ع) از سیره‌ی پیامبر (ص) را می‌توان در رفتار امام متقیان بیابیم؛ همان داستان زیبا و حکمت‌آموز حضرت علی (ع) را هنگامی که زره خود را در دست یکی از یهودیان یافت با اینکه حاکم و امام مسلمین بود اما از مقام خود استفاده ننمودند و به حاکم شرع مراجعه نمودند و چون شاهدی نداشتند حکم به نحو فرد یهودی صادر شد و این عملکرد امام علی (ع) راهی برای مسلمان شدن مرد یهودی باز کرد. در بخشی از کتاب نگاهی به مجازات‌های (قصاص، دیات وحدود) اقلیت‌های دینی در ایران و ادیان الهی می‌خوانیم: همانطوری که اگر مسلمان در ماه‌های حرام یا حرم مکه مکرمه به قتل برسد علاوه بر دیه، تغلیظ می‌شود، آیا کافر ذمی نیز همین حکم را دارد یا خیر؟ بعضی گفته‌اند دیه تغلیظ می‌شود و بعضی اعتقاد به عدم تغلیظ دیه دارند. دلیل گروه نخست عموم اخبار بوده است که درآن هیچ کلمه‌ای که به مسلمان اختصاص داده باشد وجود ندارد و دلیل گروه دوم این است که تغلیظ برخلاف اصل است، لاجرم باید درمواردی که مسلمان باشد اکتفا کرد و در غیرش آن را منتفی دانست. امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله با عبارت «لایعبدالحکم بالتغلیظ علیهم با تغلظ به علی‌المسلم» معتقد است که تغلیظ در دیه کافر هم صورت می‌گیرد. و آیت‌الله مکارم در تفسیر آن می‌گوید «ظاهراً دلیلی جز عمومات نداریم. وقتی داریم که دیه زن نصف دیه مرد است، انصرافی بر مسلمان و غیر مسلمان ندارد و اطلاق آن همه زنان دنیا را دربر می‌گیرد مگر این که درتشخیص آن انصرافی داشته باشیم که نداریم... وقتی گفته‌ می‌شود ان الرجل اذا قتل فی‌ الشهر الحرام کان دیه وثلث، این هم عام است و گفته ‌نشده است که مسلمان باشد یا ذمی لذا به کافر ذمی نیز این موضوع اطلاق دارد و تغلیظ درباره آن‌ها نیز رعایت می‌گردد. فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیاتفصل دوم: بررسی حقوق کیفری ادیان الهیمنابع و مآخذمنابع فارسیمنابع اینترنتی

more_vert کتاب تبیین ویژگی‌های مدیریت مدیران از نظر حضرت علی (ع)

ادامه مطلب

closeکتاب تبیین ویژگی‌های مدیریت مدیران از نظر حضرت علی (ع)

کتاب تبیین ویژگی‌های مدیریت مدیران از نظر حضرت علی (ع) به قلم فرشاد حکمتی پور، لیلی صفاریان گیلان و مهدیه نجفی، ویژگی‌های مدیران از نگاه اسلام و با تأکید بر نهج البلاغه را مورد بررسی قرار می‌دهد. نیمی از نامه‌های نقل شده از امام علی (ع) (تقریباً 39 نامه) به مباحث حکومت و مدیریت اختصاص دارد و بیشترین توجه ایشان در این منشورها، عهدها و نامه‌های ابلاغ شده به کارگزاران و مدیران به مسالۀ نوع، الگو و شیوۀ حکومت و مدیریت بوده است. با تأمل در نهج البلاغه می‌توان فهمید که نامه 53 نهج البلاغه، یک فرمان حکومتی از امام علی (ع) به مالک اشتر زمامدار مصر بوده و مفصل‌ترین منشور حکومتی و اداری امام علی (ع) است که به گونه مستقیم به معیارهای گزینش بسیاری از مقام‌های مدیریتی در جامعه پرداخته است. از آن جا که این برنامه از سوی امام علی (ع) خطاب به یک زمامدار نوشته شده و شامل فرمان‌ها و توصیه‌هایی به مالک اشتر است، حضرت با بیان ویژگی‌ها و وظایف مالک به عنوان یک زمامدار به طور غیر مستقیم به معیارهایی که می‌تواند در گزینش و انتخاب زمامدار نقش داشته باشد، نیز اشاره کرده است. برخی از ویژگی‌های مدیران معطوف به فعالیت مدیریت و پاره‌ای ناظر به مدیران و تعدادی درباره کارگزاران است، اصول و قواعد بینشی یاد شده غالباً در حوزه‌ها و قلمروهای دیگر جریان دارد، اما در متون و نهج البلاغه بر آن‌ها در قلمرو زمامدارای و مدیریت کلان تاکید شده است و بسیاری از آن‌ها قابل تعمیم به سطوح دیگر مدیریت و مدیریت سازمانی هستند و مبنای آن شمول متن و نص یا تنقیح و تعمیم ملاک و مناط قطعی است. مفهوم مدیریت در نهج البلاغه و اندیشه و سیره‌ی امام علی (ع) جز به مفهوم امانت، هدایت، محبت و خدمت نیست؛ این مفهوم به زیبایی تمام در سخن و عمل امیر مومنان جلوه یافته است. آن حضرت تلاش می‌کرد تا چنین مفهومی را که با مفاهیم کهن ناسازگار بود تبیین کند و در عمل محقق سازد. امام علی (ع) در نامه‌ای که به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان نوشته آن مفهوم کهن از مدیریت را زیرپا می‌گذارد و مفهوم درست و انسانی مدیریت را به او می‌آموزد. در بخشی از کتاب تبیین ویژگی‌های مدیریت مدیران از نظر حضرت علی (ع) می‌خوانیم: آن کس که از نعمت سعه صدر در مدیریت برخوردار است، مسئولیت را مایه‌ی تکبر نمی‌سازد، رنج‌ها و سختی‌ها را در مسیر مسئولیت تحمل می‌کند. انتقاد پذیر است قدرت عصیان علیه باطل و توان تسلیم در برابر حق را دارد و مدیر موفق با سعه سدر همه آرا و نظرات را بشنود و آنگاه تصمیم بگیرد زیرا در این صورت است که حق، به صورت شفاف برایش روشن می‌شود. امام علی علیه السلام کسی را شایسته‌ی اداره امور مردم می‌داند که به سبب سعه صدر و قوت ناشی از آن به بردباری و حلمی دست یابد که مالک خود و قوای خود باشد آن حضرت می‌فرماید: «اقوی الناس من قوی علی غضبه بحلمه» 108 «نیرومندترین مردم کسی است که به نیروی حلم و بردباری‌اش بر خشم و غضبش چیره شود» هر چه وجود آدمی گشاده‌تر و بینشش وسیع‌تر باشد، در اداره امور قوی‌تر و موفق‌تر خواهد بود. مدیریت کار پیچیده و دشواری است و همه کار و وظایف آن، حساس و مهم است. تعامل با انسان و سر و کارداشتن با او دشواری‌ها و مشکلات خاص خود را دارد. بنابراین کسی که می‌خواهد در نقش مدیر یک سازما»، باشد باید از توانایی وظرفیت بالای فکری و روحی برخوردار باشد و وسعت نظر، قدرت تحمل و حوصله بسیار زیادی داشته باشد بدون برخورداری از این ظرفیت و توانایی لازم، مدیر به هیچ وجه نمی‌تواند در رویارویی با دشواری‌ها و مشکلاتی که در اثر تعامل با مردم به وجود می‌آید عکس‌العمل مناسب و منطقی از خود نشان دهدو ممکن است در اثر قدرت تحمل و حوصله، در برخورد با مردم، عنان از کف بدهد و عکس‌العمل‌های نامناسب و غیرمعقولی از خود نشان دهد که به هیچ وجه به مصلحت سازمان یا کارکنان نیست. فهرست مطالبفصل اول: کلیاتفصل دوم: جایگاه مدیریت از نظر امام علی (ع) در جامعه و اسلامفصل سوم: مبانی و ویژگی‌های کلی مدیر و جایگاه مدیریتفهرست منابع

more_vert حضرت خدیجه(س)؛ پشتیبان نبوت و همراهی صادق برای پیامبر(ص)

ادامه مطلب

closeحضرت خدیجه(س)؛ پشتیبان نبوت و همراهی صادق برای پیامبر(ص)

 حضرت خدیجه(س) یکی از خردمندترین و شایسته‌ترین زنان اسلام به شمار می‌رود که با بهره‌مندی از صفات عالی و رفتار برخاسته از بینش متعالی به یاری رسول اکرم(ص) شتافت که در تاریخ پرفراز و نشیب اسلام کمتر بانویی در جامعه زنان مانند ایشان می‌توان دید. حضرت خدیجه(س) یکی از برجسته‌ترین و نیکوترین زنان عرب پیش از اسلام و در عین حال زنی خردمند، با درایت، پاکدامن، مبتکر و مستقل بود و در زمان جاهلیت که بانوان هیچ جایگاه و مقامی نداشتند، ایشان به عنوان یک تاجر، اشخاصی را استخدام می کرد تا برایش کار کنند. در حقیقت با توجه به شرایط آن روزگار که زنان را از تمام احتیاجات محروم و دختران را زنده به گور می‌کردند و با توجه به موقعیت و فعالیت اقتصادی حضرت خدیجه(س) می‌توان او را خردمندترین و کارآمدترین زن روزگار خود نامید. یکی از نویسندگان عرب در این خصوص می‌نویسد: خدیجه این بانوی آگاه و پاک سرشت و این انسان شیفته معنویت که حق‌گرایی، فضیلت‌طلبی و نواندیشی و عشق به کمال از ویژگی‌های او بود. از همان روزگار جوانی و پیش از آشنایی با پیامبر، یکی از دختران نامدار و با فضیلت حجاز و عرب به شمار می‌آمد. در جهان عرب نخستین، زن توانمندی است که در تجارت و مدیریت درخشید و در این راه شخصیت منطقه‌ای و شهرت جهانی به هم زد. به گونه‌ای که نام بلند او در تاریخ عرب و در آثار و نوشته‌های تاریخ نگاران پیش از اسلام نیز باشکوه و عظمت و به عنوان یک قهرمان بزرگ ملی آمده است. آوازه تجارت و شهرت حضرت خدیجه(س) باعث شد که بسیاری از تاجران و بزرگان مکه از وی خواستگاری کنند اما ایشان به گونه ای رفتار می کرد که گویا تصمیم ازدواج ندارد در چنین زمانی بود که با شنیدن وصف پیامبر اکرم(ص) همه آداب و رسوم جاهلی و خرافی را به سخره گرفت و خود پیشنهاد ازدواج به رسول خدا(ص) داد و وقتی غوغایی از هیاهو و جنجال به راه افتاد که دختر ثروتمند و مقتدری چون شما با جوان تهی دستی چون حضرت محمد(ص) نباید ازدواج کند با قدرتی استوار ایستاد و تمام ثروت و امکانات خود را به ایشان بخشید و نشان داد که حُسن انتخاب، سعادت، شخصیت، عظمت، شکوه و... چیزی است که برای به دست آوردن آن نه تنها پول، کاروان تجارتی، زر و زیور، شهرت و قدرت مهم نیست، بلکه باید از هستی گذشت. جابر بن عبدالله انصاری روایت می کند پیامبر(ص)، خدیجه(س) را از جمله زنان کامل در جهان و نیز از بهترین زنان معرفی می‌کند و در منابع اسلامی از وی با القابی همچون طاهره، زکیه، مرضیه، صدیقه، سیده نساء قریش، خیرالنساء و بانوی بلند مرتبه و نیز با کنیه‌ ام المؤمنین یاد شده است. سرانجام این بانوی فداکار در ۱۰ رمضان ۱۰ بعثت‌ در ۶۵ سالگی از دنیا رفت و در حجون مکه قبرستان ابوطالب به خاک سپرده شد. رسول خدا(ص) از این مصیبت سخت ناراحت شدند و آن سال را سال حزن و اندوه نامیدند. پیامبر(ص) در خصوص شخصیت این بانوی بزرگ می فرمایند: خداوند هیچ‌گاه برایم همسری بهتر از او جایگزین نکرد، او مرا تصدیق نمود هنگامی که هیچ‌کس مرا تصدیق نکرد، یاری‌ام کرد در زمانی که هیچ‌کس مرا یاری نکرد، از مالش در اختیارم قرار داد، زمانی که همه مالشان را از من دریغ کردند. با توجه به این روایت، حضرت خدیجه(س) بهترین و صادق‌ترین وزیر، مشاور و مایه آرامش پیامبر(ص) بوده است. حضرت خدیجه(س) یکی از ارکان پیشرفت اسلام حضرت خدیجه(س) یکی از ارکان پیشرفت اسلام محسوب می شود. او نخستین زنی بود که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد. وی با بذل عواطف و کمک مادی اسلام را یاری کرد و به اعتراف تمام فرقه های اسلامی یک رکن پیشرفت اسلام بر دوش حضرتخدیجه (س) بود و در اثر خدمت و فداکاری وی پیغمبر(ص) توفیق حاصل کرد و به همین جهت لقب ام المؤمنین به خود گرفت. حضرت خدیجه(س) در راه پیشرفت و گسترش اسلام، تمام اموال خویش را بخشید و در راه نشر اسلام به مصرف رساند. ایشان برای پیامبر(ص) همراهی صادق و حامی موثر بود. پیامبر (ص) نیز در تجلیل این فداکاری ایشان فرمودند: پا برجا نشد و ایستادگی نکرد دین من مگر بر ۲ چیز: مال خدیجه و شمشیر علی بن ابی طالب. این سخن پیامبر (ص) یعنی فضیلت مال حضرت خدیجه در کنار شمشیر زدن ها و جهاد امام علی(ع) قرار دارد. این بانوی بزرگ اسلام و همراه همیشگی و صادق پیامبر(ص) در طول ۲۴ زندگی مشترک با رسول خدا(ص) خدمات بسیاری برای احیا و گسترش دین اسلام کرد. پیامبر(ص) در این زمینه می فرماید: هیچ ثروتی به اندازه ثروت حضرت خدیجه برای من سودمند نبود. در واقع در آن زمان که حضرت محمد(ص) در سخت‌ترین شرایطِ تحریمِ اقتصادی قرار داشتند، خداوند بانویی ثروتمند را به عنوان پشتوانه او انتخاب کرد. تحریم‌های آن زمان آنقدر سخت بود که حتی در تاریخ نوشتند، قرار شد، هیچ چیزی به پیامبر(ص) و یارانش نفروشند اما حضرت خدیجه (س) به اصطلاح بازار سیاه راه انداخت و گفت هر چه که رسول اکرم(ص) احتیاج داشته باشند ما با چند برابر قیمت می‌خریم. این موضوع باعث شده بود که برخی تاجران، مخفیانه وارد شعب می‌شدند و کالاهایی را با چند برابر قیمت به مسلمانان می‌فروختند و سود کلانی می‌بردند. این بانوی بزرگوار نه تنها از عمق جان به رسالت پیامبر(ص) ایمان آورد، بلکه ایشان را در برابر سختی ها و تکذیب مشرکان و بدخواهان یاری داد و اجازه نداد، آزار و شکنجه مشرکان بر رسول خدا(ص) سخت آید. ابن اثیر مورخ و محدث اهل تسنن در وصف حضرت خدیجه(س)می‌نویسد: ایثار حضرت خدیجه‌(س) در صرف اموال خود برای پیشبرد دعوت الهی پیامبر(ص) سرمشق زنان مسلمان گشت و آنان در مقاطع مختلف دوران هجرت، با اهدای اموال و زیورآلات خویش، بنیه‌های اقتصادی دولت تازه تأسیس مدینه را تقویت کردند و آن را از تنگناهای مالی نجات دادند و با ایثارگری خود در حل مشکلات اقتصادی مدینه قدم برداشتند؛ از نمونه‌های بارز این تأسی به حضرت خدیجه‌(س) فداکاری «رمله» دختر حارث بن ثعلبه است که خانه وسیع و نزدیک به مسجد خودش را در اختیار رسول خدا(ص) گذاشت و آن منزل به جهت موقعیت‌ مناسبی که داشت، مورد استفاده‌های متفاوتی مانند مهمان‌سرای حکومتی و محل ملاقات حضرت با روسای قبایل قرار گرفت. کتابشناسی برای شناخت حضرت خدیجه(س) در ایران آثار بسیار زیادی در خصوص این بانوی بزرگ اسلام تاکنون به رشته تحریر درآمده است که از آن جمله می توان به ابوطالب و حضرت خدیجه اثر فاطمه پارسا، الهی‌ترین ازدواج با تاکید بر نقش حمایت‌گری حضرت ‌خدیجه (س) اثر حمید قیدی، زندگینامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا (ع) اثر هاشم معروف الحسنی، بانوی حجاز اثر جواد محدثی، بانوی مکه نوشته دینا یوسفی، بررسی زندگی و شخصیت خدیجه (س) اثر زهرا مخابری، ‌تاریخ زندگانی ام‌المومنین نوشته هادی عمیدزاده، زندگانی حضرت خدیجه اثر عبدالعلی مورخ السلطنه (کاشانی)، تو را می‌خوام: داستان زندگی حضرت خدیجه (س) تالیف رضا شیرازی، حضرت خدیجه اسطوره ایثار و مقاومت اثر محمد محمدی اشتهاردی، خدیجه کبری (س) نوشته سید احمد موسوی، خدیجه مادر اسلام نوشته زینت مکتبدار، خورشید در خانه خدیجه اثر محمدرضا سرشار، فروغ اسمان حجاز حضرت خدیجه (ع) نوشته علی کرمی فریدنی، مروارید حجاز نوشته ابراهیم قاسمی و رضا فلاح اشاره کرد.

more_vert مقاله مبانی و روش تفسیر المنار در بررسی امور خارق‌العاده

ادامه مطلب

closeمقاله مبانی و روش تفسیر المنار در بررسی امور خارق‌العاده

مقاله علمی و پژوهشی " مبانی و روش تفسیر المنار در بررسی امور خارق‌العاده " مقاله ای است در 18 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  المنار، خارق العاده، معجزه. رشید رضا، عبده پرداخته شده است چکیده مقاله در قرون اخیر برای اثبات سازگاری اسلام با علم، تفسیرهای علمی شکل گرفت. برخی به تحلیل علمی و عقلی باورهای دینی روی آوردند. مفسران المنار با نگرشی خاص، خارق عادات را به دو قسم حقیقی و غیر حقیقی تقسیم کرده و معجزات را خارق عادات حقیقی شمرده‌اند .. از نظر ایشان معجزه فعل مستقیم خداست و پیامبر در ایجاد آن نقش ندارد. آنها با اذعان به نظام علی و معلولی معجزات را به دو بخش تکوینی و روحانی شبه اکتسابی تقسیم کرده‌اند. مفسران المنار در ماهیت معجزه و تفسیر آیات مشتمل بر امور معجزات رویکردهای مختلف داشته‌اند. در مورد نوع معجزات حضرت موسی (ع) به ظاهر آیات پایبندند. وقوع بالفعل معجزات حضرت عیسی (ع) را منکر شده‌اند. عذاب‌ها، ولادت‌های خارق العاده و زنده شدن مردگان را بر اساس عقل تجربی تبیین و به نوعی در خارق عادت بودن آن تردید نموده‌اند. در این نوشتار روش مفسران المنار در نگرش به معجزات بررسی می‌شود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بازشناسی ابعاد رفتاری اَبَر رهبران؛ با برداشت از ویژگی‌های خودمدیریتی حضرت امام خمینی

ادامه مطلب

closeمقاله بازشناسی ابعاد رفتاری اَبَر رهبران؛ با برداشت از ویژگی‌های خودمدیریتی حضرت امام خمینی

مقاله علمی و پژوهشی " بازشناسی ابعاد رفتاری اَبَر رهبران؛ با برداشت از ویژگی‌های خودمدیریتی حضرت امام خمینی(ره)" مقاله ای است در 24 صفحه و با 53 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث خودمدیریتی؛ خودمدیریتی امام خمینی(ره)؛ بعد روحی‌روانی؛ بعد جسمی‌فیزیکی؛ اَبَر رهبر پرداخته شده است چکیده مقاله نظریه‌پردازان رفتار سازمانی، شاخص‌های متنوعی را برای سنجش خودمدیریتی اَبَرمردها که هدایت‌کننده‌ی پیروان به سمت کشف نیروهای بالقوه‌ی درونی خود هستند، ارایه می‌کنند. این مقاله، براساس نتایج پژوهشی که به‌منظور بررسی سیره‌ی عملی امام خمینی(ره) است تدوین شده و با به‌کارگیری شیوه‌ی مصاحبه‌ی گروه کانونی و براساس تحلیل محتوای مجموعه‌رفتارهای حضرت امام(ره) مورد بررسی قرار گرفت. شاخص‌های خودمدیریتی ایشان در دو بعد روحی‌روانی و جسمی‌فیزیکی بیان شده است. نتایج تحقیق، حاکی از آن است که، در مجموعه‌رفتارهای ایشان، شاخص‌هایی نظیر: نظم، نیت و عمل خالص، کنترل امیال، ساده‌زیستی، ظاهر مناسب، رژیم غذایی مناسب، ورزش، مدیریت بیماری و تجدید قوای جسمی در سطح کاملاً مطلوب مشاهده شده است. عنوان مقاله [English] Realization of Behavioral Aspects of Great Men Based on Imam Khomeini's Self- Management Characteristics چکیده [English] Theorists of organizational behavior have proposed different indicators for measuring great men's self-management which have helped the followers discover their own internal power. This research is intended to review the practical manner of Imam Khomeini. Interviewing the focal group, the researchers have analyzed the content of Imam Khomeini's behavior. The indicators inherent in his behavior can be considered from psychological and physical views. Indicators such as punctuality, self-control, simplicity of life, tidiness, simple diet, practice, overcoming physical illness, physical recreation, were at desirable levels.   کلیدواژه‌ها [English] : Self-management, Imam Khomeini's Self-management, Physical Aspect, Spiritual-mental Aspect, Great Leader دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله معذوریت یا استحقاق پاداش برای پیروان قاصر ادیان دیگر با توجه به خاتمیت نبوت

ادامه مطلب

closeمقاله معذوریت یا استحقاق پاداش برای پیروان قاصر ادیان دیگر با توجه به خاتمیت نبوت

مقاله علمی و پژوهشی " معذوریت یا استحقاق پاداش برای پیروان قاصر ادیان دیگر با توجه به خاتمیت نبوت" مقاله ای است در 18 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  خاتمیت، نبوت، حجت، معذوریت، استحقاق پاداش پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از باورهای قطعی مسلمانان این است که با رحلت پیامبر اسلام| باب نبوت و رسالت برای همیشه بسته شد و پس از آن حضرت، پیامبری ظهور نخواهد کرد (خاتمیت). پس از پیامبر اسلام، تبیین و تبلیغ دین ازسوی امامان معصوم و اوصیای بحق آن حضرت انجام خواهد شد. خاتمیت بر چند پایه استوار است؛ ازجمله اینکه دین اسلام، جاودانه، جامع و دارای مراتب است و کمال دین، آن را جاودانه نموده و پس از طی مراحل و مراتب مختلف به‌عنوان دین کامل در اسلام تجلی یافته است. اکنون این پرسش مطرح است که آیا پیروان قاصر ادیان دیگر نیز مانند مسلمانان به دلیل برخورداری از حجت و عمل بر طبق دین و آیین خود، استحقاق پاداش دارند یا اینکه تنها معذورند؟ برخی معتقدند پیروان قاصر ادیان دیگر، استحقاق پاداش ندارند و تنها معذورند و شماری نیز برآنند که آنها نه‌تنها معذورند، استحقاق پاداش را دارند و به بهشت می‌روند. این نوشتار با تأکید بر معذوریت پیروان قاصر ادیان دیگر، نگرش استحقاق پاداش آنان را نقد و ارزیابی کرده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب دنیا خانه من است

ادامه مطلب

closeکتاب دنیا خانه من است

کتاب دنیا خانه من است، شامل 50 نامه‌ی کوتاه و بلند نیما یوشیج به دوستان و خانواده‌اش است. او در بعضی از این نامه‌ها از اوضاع زندگی خود و گاهی وضعیت جامعه شکایت می‌کند. علی اسفندیاری مشهور به نیما یوشیج، شاعر معاصر ایرانی و بنیان‌گذار شعر نوی فارسی است. او آگاهانه تمام بنیادها و ساختارهای شعر کهن فارسی را در هم آمیخت و عنوان شعر نو را بر هنر خویش نهاد. همه‌ی جریان‌های اصلی شعر معاصر فارسی مدیون انقلاب و تحولی هستند که نیما به وجود آورنده‌ی آن محسوب می‌شود. در بخشی از کتاب دنیا خانه من است می‌خوانیم: اولاً بعد از عرض سلام به شما و حضرت خان دایی مدظله، از حال دکتر برای بنده بنویسید. ثانیاً صورت حساب اخیر خانه را که حساب کرده بودیم و به خط دکتر است برای بنده ارسال بدارید. بنویسید بدانم پرده‌های قرمز ماهوت تالاریوش را کجا گذاشتید؟ دیشب خواب دیدم که با کتاب‌های من تمام سوخته‌اند. صورت کتاب‌ها را به خط ناتل خانلری بفرستید. خواهش می‌کنم تأخیر نشود. هر یک از این کتاب‌ها را من به زحمتی پیدا کرده‌ام. بعضی‌ها اصلاً پیدا نمی‌شوند. مخصوصاً یک جلد کتاب خطی که جلد چرم قهوه‌ای دارد. آن را به هیچکس ندهید بخواند. بعلاوه کلیات سعدی را که جزو کتاب‌های پدرم بود و کتاب طب را که خودتان به بنده بخشیدید، حفظ کنید. کرایه خانه را در بانک گذاشته چک آن را بفرستید. یا بنویسید به چه مبلغ رسیده است برای اینکه برای خرید بعضی لوازم خانه، مبلغی پول لازم دارم. هیچ پس‌انداز ندارم. حقوق مرا دولت تمام و کمال نمی‌رساند. تفاوت بدی آب و هوا در حق من منظور نشده است. نمی‌دانم کاغذ بنویسم که حضرت خان‌دایی به فهیمی بدهند اقدام کند، یا نه. آدرس مستقیم آقای عظام‌الدوله را بنویسید. اگر تفنگ مثل تفنگ دولول خودشان (25 تومان) خریده‌اند با 20 عدد فشنگ و یک سوزن چاشنی در آرویک مقوا برایم تهیه شود تا هر وقت تصدیق نظیمه اینجا را فرستادم، بفرستند. آیا عکس و سواد سجل هم لازم است؟

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بررسی و تحلیل سند مناظرات امام رضا(ع)

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بررسی و تحلیل سند مناظرات امام رضا(ع)

مقاله علمی و پژوهشی بررسی و تحلیل سند مناظرات امام رضا(ع) در عراق و خراسان مقاله ای است که در 21 صفحه و با 48 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات حضرت رضا(ع)؛ رجال؛ راویان؛ سند مناظرات امام رضا (ع)؛ عراق؛ خراسان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert مقاله مفهوم‌شناسی «تورات» و «انجیل» در کاربردهای قرآنی

ادامه مطلب

closeمقاله مفهوم‌شناسی «تورات» و «انجیل» در کاربردهای قرآنی

مقاله علمی و پژوهشی " مفهوم‌شناسی «تورات» و «انجیل» در کاربردهای قرآنی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تورات، انجیل، آیات تصدیق، آیات تحریف، قرآن پرداخته شده است چکیده مقاله قرآن کریم علاوه بر آنکه یهودیان و مسیحیان را «اهل کتاب» معرفی می‌کند، هجده بار از واژۀ «تورات» و دوازده بار از واژۀ «انجیل» برای مجموعۀ معارف الهی اعطا شده به حضرت موسی و حضرت عیسی استفاده می‌کند. از طرفی، قرآن در ضمن آیات تصدیق، که گاه خطاب به یهودیان و مسیحیان هستند، به حسب ظاهر، متن مقدس آنان را تأیید می‌کند. حال این سؤال رخ می‌نماید که آیا کاربردهای «تورات» و «انجیل» در قرآن را می‌توان ناظر به متن موجود در زمان نزول آیات دانست یا نه؟ در پاسخ این سؤال دو فرض قابل تصور است. بنا بر فرض نخست، چگونه می‌توان این دو نام را با وجود ناهمخوانی‌های محتوایی بین قرآن و متون مقدس یهودی ـ مسیحی به جا مانده از آن زمان، ناظر به این متون دانست؟ و در صورت پذیرش فرض دوم، چگونه می‌توان آیاتی را که به تصدیق متون موجود در دست یهودیان و مسیحیان معاصر نزول قرآن اشاره دارند، توجیه و تبیین کرد؟ این نوشتار، با اشاره به نوعی دلالت خاص برای کاربردهای واژه‌های «تورات» و «انجیل» به پرسش مزبور پاسخ می‌دهد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .