جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی" سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران ، الگوی فرایندی ، فرهنگ سازی ، تولید موسیقی ، موسیقی اصیل ، موسیقی سنتی ، آموزش موسیقی ، فرهنگستان هنر ، مرکز موسیقی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی راهکارهای رسانه ای آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی راهکارهای رسانه ای آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی" راهکارهای رسانه ای آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 29 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به راهکارهای رسانه ای آمریکا برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران ، تصویر رسانه ای مسلمانان ، شبکه سازی رسانه ای ، جنگ رسانه ای ، شبکه اجتماعی و شبکه مجازی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.  

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی

مقاله علمی و پژوهشی" جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی " مقاله ای است در 25 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جمهوری اسلامی و تنوع فرهنگی یونسکویی ، تنوع فرهنگی ، توسعه فرهنگی ، کثرت گرایی فرهنگی ، صلح ، اعلامیه جهانی و فرهنگ اسلامی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد

more_vert کتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeکتاب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

دسترسی به قوانین یکی از حقوق حقه ی هر انسانی است که به موجب آن قانون، صاحب حق و تکلیف می گردد. قانون اساسی به عنوان بنیادی ترین قوانین در بردارنده کلیات از حقوق فردی و اجتماعی کشورمان می باشد. امروزه، با گسترش فضای وب، دسترسی به متن قانون به سهولت امکان پذیر است اما نمایه بندی و عنوان بندی آن از اینجانب صورت گرفته که به صورت فهرست وار تقدیم شما می گردد و این امر مسبب دستیابی سریع و سهل الوصول شما به اصل مطلوب و مورد نیازتان خواهد بود.   جمهوری اسلامی ایران مبین نهادهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی میباشد. ماهیت انقلاب عظیم اسلامی ایران و روند مبارزه مردم مسلمان از ابتدا تا پیروزی که در شعارهای قاطع و کوبنده‌همه قشرهای مردم تبلور مییافت این خواست اساسی را مشخص کرده و اکنون در طلیعه این پیروزی بزرگ، ملت ما با تمام وجود نیل به آنرا می‌طلبد. ویژگی بنیادی این انقلاب نسبت به دیگر نهضت های ایران در سده اخیر مکتبی و اسلامی بودن آنست، ملت مسلمان ایران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت باین تجربه گرانبار دست یافت که علت اساسی و مشخص عدم موفقیت این نهضتها مکتبی نبودن مبارزات بوده است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فناوری های نوین و مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی فناوری های نوین و مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی" فناوری های نوین و مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی " مقاله ای است در 18  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فناوری های نوین، مزیت رقابتی ، خبرگزاری ایرنا و مزیت رقابتی خبرگزاری جمهوری اسلامی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بایسته های اجتماعی در سیاستگذاری رسانه ای جمهوری اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بایسته های اجتماعی در سیاستگذاری رسانه ای جمهوری اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی" بایسته های اجتماعی در سیاستگذاری رسانه ای جمهوری اسلامی " مقاله ای است در 19 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بایسته های اجتماعی در سیاستگذاری رسانه ای جمهوری اسلامی ، سپهر فرهنگی ، سپهر رسانه ای ، شکاف اجتماعی ، رسانه های دیداری ، رسانه های نوشتاری و رسانه های نوشتاری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب «منشور امت اسلامی»

ادامه مطلب

closeکتاب «منشور امت اسلامی»

«منشور امت اسلامی» عنوان کتابی است به کوشش «محمد امیری» گردآوری و به چاپ رسیده است. این کتاب ۱۰۵ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات اندیشه مطهر منتشر شده و در کتاب‌فروشی‌ها موجود است. قیمت هر جلد از این کتاب که در قطع رقعی به چاپ رسیده برای علاقه‌مندان به مطالعه ۲۰ هزار تومان است. این کتاب گزیده‌ای از پیام‌های رهبر فرزانه انقلب اسلامی را در کنگره ملی حج منتشر کرده مطالب آن حاوی نکات ارزنده متعددی پیرامون موضوعات نظام اسلامی است و در قالب پنج فصل مجزا ارایه شده است. اهداف امت اسلامی، ارکان جامعه اسلامی، ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی و آینده ایران محوریت و موضوعات پیام‌هایی است که در فصل نخست این کتاب از قول رهبر انقلاب به چاپ رسیده است. در فصل دوم این کتاب مجموعه‌ای از پیام‌ها و سخنان رهبر انقلاب با موضوعات نشانه‌های بیداری اسلامی، حقایق بیداری اسلامی و نقش جمهوری اسلامی در آگاهی و بیداری امت جهانی اسلام ارایه شده است. فصل سوم کتاب به پیام‌هایی پرداخته که رهبر فرزانه انقلاب در خصوص اهمیت حج، خطوط کلی حج ابراهیمی، کارکردهای حج در راستای تشکیل امت اسلامی و آنچه باید در حج انجام داد عنوان کرده‌اند. وضعیت جبهه اسلام و جبهه استکبار و راهبردهای گهربار در هوشیاری مقابل استکبار محتوای پیام‌های رهبر انقلاب اسلامی است که در قالب فصل چهارم این کتاب در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. در فصل پنجم کتاب نیز سخنان رهبر انقلاب اسلامی در خصوص دردها و درمان‌ها برای جهان اسلام به‌صورت مبسوط ارایه شده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: تشکیل حکومت اسلامی و در نهایت نیل به تمدن بزرگ اسلامی هدفی جدی است و انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان نقطه عطف در تاریخ اسلام و به تبع آن بیداری اسلامی در جای جای جهان در راستای ایجاد چنین تمدنی است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همواره در خصوص مباحث مهم بیداری اسلامی و لزوم مسایل نظری تمدن نوین اسلامی ، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی جهان و لزوم مراقبت‌های خاص سخن گفته‌اند که آگاهی از آن‌ها ضروری است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد

مقاله علمی و پژوهشی" جمهوری اسلامی و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد " مقاله ای است در 20  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جمهوری اسلامی، استراتژی، فساد اداری ، شاخص سیاسی ، شاخص اقتصادی ، شاخص اجتماعی  و مؤلفه های تدوین استراتژی مبارزه با فساد اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert معرفی اعضای تیم ملی اعزامی المپیاد شیمی ایران

ادامه مطلب

closeمعرفی اعضای تیم ملی اعزامی المپیاد شیمی ایران

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای پنجاه‌ودومین مسابقات بین‌المللی المپیاد شیمی در سال ۲۰۲۰، اعضای تیم اعزامی ایران را مشخص کرد. پنجاه‌ودومین مسابقات بین‌المللی المپیاد شیمی ۶ تا ۱۵ جولای ۲۰۲۰، مطابق با ۱۶ تا ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۹ در کشور ترکیه برگزار می‌شود و اعضای تیم ملی المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران به این مسابقات اعزام می‌شوند. سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در اطلاعیه‌ای که امروز یکشنبه منتشر کرد، محمد شهاب‌الدین دانشور، محمد آریان تقوائی عربی، رامین عاصم‌پور و امیر محبوبی را به عنوان اعضای تیم ملی المپیاد شیمی جمهوری اسلامی اعزامی به ترکیه معرفی کرد. تیم ملی المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران در پنجاه‌ویکمین دوره‌ این مسابقات که به میزبانی کشور فرانسه برگزار شد، یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز کسب کرد. امیررضا باقری دلویی، امیرعلی اهرابی، علی جهرمی و مصطفی مقیمی خیرآبادی اعضای تیم اعزامی ایران در دوره قبلی مسابقات بودند و جایگاه ششم جهانی را برای کشور به ارمغان آوردند. به گزارش ایرنا، نخستین المپیاد جهانی شیمی (International Chemistry Olympiad ) در کشور چکسلواکی و شهر پراگ در سال ۱۹۶۸ میلادی برگزار شد. از این زمان، المپیاد جهانی شیمی برای دانش آموزان دبیرستانی در جولای هر سال (به غیر از سال ۱۹۷۱) در یکی از کشورهای جهان به عنوان میزبان و به صورت دو آزمون تئوری و آزمایشگاهی برگزار شده‌ است. کشورهای ژاپن، چین و سوئیس به ترتیب میزبان بعدی المپیاد جهانی شیمی در سال‌های ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ هستند.

more_vert کتاب «تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»

ادامه مطلب

closeکتاب «تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»

کتاب «تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران" توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به زیور طبع آراسته شد. به گزارش ایرنا، کتاب «تاثیر اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با یادداشتی از حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، به قلم «رحمت مهدوی» و «محمد افروزی اسفناجی»، در قطع رقعی با قیمت ۲۴ هزار تومان چاپ و منتشر شده است. یکی از نویسندگان این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در حوزه سیاست خارجی در این کتاب مضمون اصلی کتاب بوده و در مدت یک سال و نیم تلاش شبانه روزی نگارش یافته و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شده است. محمد افروزی اسفنجانی با بیان اینکه در نوبت اول یکهزار جلد از این کتاب چاپ شده است، اظهار کرد: کتاب یاد شده دارای یک مقدمه و پیشگفتار است که در ۲ بخش و ۴ فصل در ۲۵۶ صفحه آماده شده و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز مقدمه آن را نگارش کرده است. این مدرس دانشگاه افزود: حجت‌الاسلام و المسلمین آل هاشم در مقدمه کتاب به ضرورت پرداختن به اندیشه‌های امام خمینی(ره) در باب سیاست خارجی اشاره کرده است که با تداوم سیاست‌های استکباری سلطه‌گران و در حالی که جهان همچنان از بی‌عدالتی، بی‌هدفی و ضعف ایدئولوژیک رنج می‌برد رجوع به اندیشه‌های امام خمینی رحمت الله علیه و آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای همچنان یک ضرورت است. به همین دلیل تبیین ابعاد مختلف اندیشه امام راحل و ولی امر مسلمین جهان در وضع فعلی در عرصه‌های مختلف به خصوص سیاست بین‌الملل حائز اهمیت فراوان است. افروزی ادامه داد: سؤال اصلی کتاب این است که اثربخشی اندیشه‌های امام خمینی (ره) بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی به لحاظ «نظری» و «عملی» چگونه بوده است، فرضیه کتاب نیز بر این محور استوار است که تاثیر اندیشه‌های امام خمینی بر سیاست خارجی فقط نظری نبوده بلکه به لحاظ عملی نیز مورد توجه قرار گرفته و در وقایع و رویدادهای مختلف نمود عینی دارد. این کتاب در تبریز و تهران توسط مسوولان سیاسی، فرهنگی کشور و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در تهران و تبریز رونمایی شد.

more_vert مقاله بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با تعارض شغلی کارمندان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با تعارض شغلی کارمندان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با تعارض شغلی کارمندان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 18 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حمایت اجتماعی، تعارض،تعارض شغلی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهشگر در این تحقیق "بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با تعارض شغلی کارمندان وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران" می باشد و برای انجام این کار از جامعه آماری 1500 نفری، 305 نفر بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی و بر اساس گردآوری داده ها، توصیفی همبستگی می باشد. روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و میدانی بود. ابزار مورد استفاده جهت جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای شامل سه بخش: اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه استاندارد حمایت اجتماعی ریاحی، پرسشنامه ابعاد شخصیتی ار . استرتز و دی برون استین و پرسشنامه تعارض شغلی احمدی می باشد که از روایی محتوا و پایایی مناسب (92%)، برخوردار می‌باشد. نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که: بین هر یک از مؤلفه‌های حمایت اجتماعی با تعارض شغلی ارتباط قوی و مثبت وجود دارد. این رابطه بین حمایت اجتماعی و تعارض شغلی (47%) به دست آمد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ۱۵۳ نماینده خواهان به تعویق افتادن آزمون استخدامی استان‌ها شدند

ادامه مطلب

close۱۵۳ نماینده خواهان به تعویق افتادن آزمون استخدامی استان‌ها شدند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۵۳ نماینده در بیانیه ای از رئیس جمهوری درخواست کردند برگزاری آزمون استخدامی آبان ماه را به تعویق اندازد. در ادامه جلسه علنی امروز- سه شنبه- مجلس شورای اسلامی، علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بیانیه‌ای به امضای ۱۵۳ نفر از نمایندگان رسیده که طی آن از رییس جمهور درخواست شده است به منظور اعمال اولویت بومی‌گزینی در آزمون استخدامی -که ۳۰ آبان ۹۸ برگزار می شود- تا تعیین تکلیف طرح فوق الذکر، برگزاری این آزمون را به تعویق اندازد.

more_vert کتاب قانون مجازات اسلامی

ادامه مطلب

closeکتاب قانون مجازات اسلامی

شهلا رضایی در کتاب قانون مجازات اسلامی بر اساس قانون مصوب 1392/2/1، به مباحثی چون؛ تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 قانون جرائم رایانه‌ای، قوانین خاص جزایی کاربردی و گزیده آرای وحدت رویه کاربردی می‌پردازد. در بخشی از کتاب قانون مجازات اسلامی بر اساس قانون مصوب 1392/2/1 می‌خوانیم: ماده 1- تعریف قانون مجازات اسلامیقانون مجازات اسلامی مشتمل بر جرائم و مجازات‌های حدود، قصاص، دیات و تعزیرات، اقدامات تأمینی و تربیتی، شرایط و موانع مسئولیت کیفری و قواعد حاکم بر آن‌ها است. ماده 2- تعریف جرمهر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است جرم محسوب می‌شود. (ر. ک ماده 10 ق. م. ا) ماده 3- صلاحیت سرزمینیقوانین جزائی ایران درباره کلیه اشخاصی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال می‌شود مگر آنکه به موجب قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد. (ر. ک ماده 4 ق. م. ا) ماده 4- صلاحیت سرزمینی تکمیلیهر گاه قسمتی از جرم یا نتیجه آن در قلمرو حاکمیت ایران واقع شود در حکم جرم واقع شده در جمهوری اسلامی ایران است. ماده 5- صلاحیت عینی یا واقعیهر شخص ایرانی یا غیر ایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرائم زیر یا جرائم مقرر در قوانین خاص گردد، طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات می‌شود و هرگاه رسیدگی به این جرائم در خارج از ایران به صدور حکم محکومیت و اجرای آن منتهی شود، دادگاه ایران در تعیین مجازات‌های تعزیری، میزان محکومیت اجرا شده را محاسبه می‌کند. فهرست مطالب کتاب اول - کلیاتبخش اول - مواد عمومیفصل اول - تعاریففصل دوم - قلمرو اجرای قوانین جزائی در مکانفصل سوم - قلمرو اجرای قوانین جزائی در زمانفصل چهارم - قانونی بودن جرائم، مجازات‌ها و دادرسی کیفریبخش دوم - مجازات‌هافصل اول - مجازات‌های اصلیفصل دوم - مجازات‌های تکمیلی و تبعیفصل سوم - نحوه تعیین و اعمال مجازات‌هافصل چهارم - تخفیف مجازات و معافیت از آنفصل پنجم - تعویق صدور حکمفصل ششم - تعلیق اجرای مجازاتفصل هفتم - نظام نیمه آزادیفصل هشتم - نظام آزادی مشروطفصل نهم - مجازات‌های جایگزین حبسفصل دهم - مجازات‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال و نوجوانانفصل یازدهم - سقوط مجازاتمبحث اول - عفومبحث دوم - نسخ قانونمبحث سوم - گذشت شاکیمبحث چهارم - مرور زمانمبحث پنجم - توبه مجرممبحث ششم - اعمال قاعده درأبخش سوم - جرائمفصل اول - شروع به جرمفصل دوم - شرکت در جرمبخش چهارم - شرایط و موانع مسؤولیت کیفریفصل اول - شرایط مسؤولیت کیفریبخش پنجم - ادله اثبات در امور کیفریفصل اول - مواد عمومیفصل دوم - اقرارفصل سوم - شهادتفصل چهارم - سوگندفصل پنجم - علم قاضیکتاب دوم - حدودبخش اول - مواد عمومیبخش دوم - جرائم موجب حدکتاب سوم - قصاصبخش اول - مواد عمومیبخش دوم - قصاص نفسبخش سوم - قصاص عضوبخش چهارم - اجرای قصاصکتاب چهارم - دیاتبخش اول - مواد عمومیبخش دوم - مقادیر دیهکتاب پنجم - تعزیرات و مجازات های بازدارندهضمائمقانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۵ مهر ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامیمنتشر شده در روزنامه رسمی مورخ ۲۱ تیر ۱۳۹۴آئین‌نامه کمیسیون عفو و تخفیف مجازات محکومین مصوب 12/ 9 / 1387قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب 16/ 12/ 1388قانون جدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب 9013دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها (مصوب 17/ 6/ 95 رییس قوه قضاییه)آیین‌نامه اجرایی ماده (۷۹) قانون مجازات اسلامی 1392گزیده آرای وحدت رویه کاربردی منطبق بر قانون جدید

more_vert رونمایی از کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی

ادامه مطلب

closeرونمایی از کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی

 کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی شد. این مراسم با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و حجت‌الاسلام ثقفی مسوول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.غلامی در این مراسم گفت: کاری که انجام شده واجب و ارزشمند است و باید ادامه داشته باشد.وی افزود: اگر نگاهی به تاریخ و آنچه برای اسلام اتفاق افتاده است، داشته باشیم، حضور اشخاص و جلوداران قوی و عالم به احکام، اوج ها و فرازهایی را نشان داده‌ اند.وزیر علوم اظهارداشت: توفیق ها و اندیشه های پیشرو در تاریخ اسلام را نباید در طی زمان فراموش کرد.وی افزود: اگر به عنوان مسلمان به توحید باور داشته باشیم، به طور قطع ناامیدی را بر نمی‌تابیم.حجت‌الاسلام رستمی نیز در این مراسم اظهارداشت: از اول مواجه با نظام های غربی، این سوال که چرا عقب ماندیم، مسلمانان را درگیر خود کرده بود.وی گفت: پیشنهاد تغییر رسم الخط تا نگاهی که معتقد بود فهم از اسلام نیازمند بازنگری است، تلاش برای رسیدن به جواب این سوال داشت.رستمی ادامه داد: در درون اهالی گفتمان انقلاب اسلامی همین چالش به شکل دیگری مطرح شد.رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برخی از انقلابیون معتقد بودند به مرحله ای رسیده ایم که نظام تثبیت شده و نیازی نیست درباره آن صحبت شود.وی افزود: حتی زمان جایگزینی رهبری، بحث عنوان رهبری جمهوری اسلامی به جای رهبری انقلاب اسلامی مطرح بود که رهبری به صدا و سیما تذکر دادند که از عنوان رهبر انقلاب اسلامی استفاده شود. رستمی گفت: زمانی که کشور دچار سختی شده بود و دولتمردان پیشنهاد پذیرش قطعنامه را ‌دادند، امام راحل گفتند با پذیرش این قطعنامه من جام زهر را می نوشم.وی اظهار داشت: در همان فرمایشات، ایشان گفتند در عین حال جنگ فقر و غنا و کفر و اسلام تمام نخواهد شد. رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست در خصوص ویژگی‌های کتاب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی گفت: پس از آنکه مقام معظم رهبری در ۱۲ آذر ۱۳۷۹، نظام فکری و نظام عملی پیش روی انقلاب اسلامی را در جمع مسؤولان و کارگزارن نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم کردند، بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با هدف تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و عملیاتی کردن اندیشه‌های راهبردی ایشان، اقدام به تدوین مجموعه کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی کرد. حسین سلیمی افزود: عناوین این کتب ده گانه عبارتند از فرآیند تحقق انقلاب اسلامی، تحول معنوی، تحول معرفتی، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدن نوین اسلامی، فصول هدایتگری و نهضت انتظار.

more_vert مقاله ارائه‌ی مدل کاربردی کردن اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله ارائه‌ی مدل کاربردی کردن اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " ارائه‌ی مدل کاربردی کردن اخلاق اسلامی در حوزه فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 30 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مدل؛ اخلاق اسلامی؛ فرماندهی؛ نیروهای مسلح پرداخته شده است چکیده مقاله آیا رؤیا دلالتی بر میزان پایبندیِ حقیقیِ رؤیابین به اخلاق دارد؟ سه دیدگاه در پاسخ به این پرسش دیده می‌شود: الف) رؤیا هیچ دلالت اخلاقی ندارد؛ ب) انسانها را در رؤیا بی‌اخلاق‌اند؛ ج) رؤیاها نشان دهندة میزان پایبندی واقعی رؤیابین به اخلاق هستند. فرضیة مورد تأیید در این نوشته دیدگاه سوم است اما با یک تفصیل، به این توضیح که انواعی از رؤیاها وجود دارد. یک نوع آن دلالت بر میزان پایبندی واقعی رؤیابین به اخلاق دارد. رؤیا معدن ذخاری است که بهره‌ها از آن می‌توان برد و یکی از آن بهره‌ها کشف التزام/عدم التزام واقعی به اخلاق است. روش ما در این نوشته در نقد اطلاق دو دیدگاه اول و دوم تکیه بر شواهد تجربی و استناد به سخنان بعضی صاحب‌نظران است که دال بر وجود تنوع رؤیاهاست، اما با مروری بر مکتوبات موجود اشاره کردیم که از آن روی که تحقیقات لازم برای تشخیص و تفکیک انواع رؤیا صورت نگرفته است، بهره بردن از رؤیا برای کشف میزان پای‌بندی به اخلاق نیازمند بررسی بعضی از مبانی است که هنوز در دستور کار مراکز تحقیقاتی قرار نگرفته است. مقصود از این نوشته نقد فرضیات رقیب و اشاره به نیازمندی به تحقیق در بعضی از مبانی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران

مقاله علمی و پژوهشی" بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران ، بازی های ویدئویی ، بازیهای رایانه ای ، خشونت ، رسانه، رسانه تعاملی ، نظریه حساسیت زدایی و نظریه نسخه برداری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert برگزاری دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو در سال ۲۰۲۱

ادامه مطلب

closeبرگزاری دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو در سال ۲۰۲۱

دومین المپیاد بین‌المللی فناوری نانو ۱۰ تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ در دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان برگزار می‌شود. به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، پس از اولین المپیاد بین‌المللی نانو (INO) که از ۱۰ تا ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ در تهران با حضور دانشجویان دانشگاه‌های روسیه، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، تایوان، ایران و مالزی برگزار شد، دومین المپیاد بین‌المللی نانو ۱۰ تا ۱۴ ژانویه سال ۲۰۲۱ در دانشگاه سلطان قابوس کشور عمان برگزار می‌شود. INO یک رقابت بین‌المللی در بین دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری نانو بوده که با هدف پرورش مهارت حل مشارکتی چالش‌های علمی و فناوری برگزار می‌شود. همچنین اهداف دیگری برای سازمان‌دهی INO وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ترغیب دانش‌آموزان به منظور افزایش دانش خود در زمینه فناوری نانو و کسب مهارت برای حل چالش‌های صنعتی، بهبود دانش و مهارت‌های شرکت‌کنندگان در فرآیندهای نوآوری و تجاری‌سازی، تقویت روحیه کار تیمی در بین شرکت‌کنندگان، شناسایی و حمایت از دانشجویان با استعداد در زمینه فناوری نانو در سراسر جهان و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب به منظور گسترش همکاری‌های علمی و فناوری بین محققان جوان اشاره کرد. اولین المپیاد جهانی فناوری‌نانو با میزبانی جمهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ در پارک فناوری پردیس با حضور نمایندگانی از ۸ کشور آسیایی و اروپایی برگزار ‌شد. سه تیم از اتحادیه اروپا و ۶ تیم از آسیا در این رقابت شرکت کردند. کشورهای تایوان، مالزی، روسیه و کره جنوبی، هر کدام یک تیم، اتحادیه اروپا سه تیم و جمهوری اسلامی ایران دو تیم در این رقابت‌ داشتند.

more_vert همه‌پرسی و قوانین آن در ایران

ادامه مطلب

closeهمه‌پرسی و قوانین آن در ایران

 ‌مطابق ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران، رفراندوم به پیشنهاد رئیس‌جمهوری یا یکصد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب حداقل دو سوم مجموع نمایندگان‌ برگزار می‌شود. اصل ۵۹ قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می‌دارد که در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. این اصل درخواست مراجعه به آراء عمومی را منوط به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس کرده است. در اصل ۱۱۰ هم به فرمان همه‌پرسی ذیل وظایف و اختیارات رهبر اشاره شده است که در واقع به معنای لزوم تایید مصوبه مجلس و صدور فرمان همه‌پرسی از سوی رهبری است. اصل ۹۹ نیز می‌گوید: شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‏‌پرسی را بر عهده دارد. سازوکار اشاره شده مسیری است که در قانون اساسی و قوانین پایین‌دستی برای مراجعه به آرای عمومی تعبیه و طراحی شده است. ذیل اصل ۵۹ و قبل از برگزاری آخرین همه‌پرسی در مردادماه سال ۶۸ ، همان سال قانونی مشتمل بر ۳۹ ماده و سیزده تبصره در مجلس شورای‌اسلامی تصویب شد که مبنای تصویب و برگزاری رفراندوم در ایران است. قانون همه‌پرسی در ایران ‌ماده یک این قانون در تعریف همه‌پرسی آورده است: همه‌پرسی از آحاد ملت مطابق مقررات این قانون انجام می‌گیرد به نحوی که همه اقشار جامعه با آزادی کامل نظر خود را درباره موضوعی‌ که به آراء عمومی گذارده می‌شود به یکی از دو صورت آری یا نه اعلام کنند. مطابق با اصل ۹۹ قانون اساسی ماده سوم این قانون هم نظارت بر همه‌پرسی را بر عهده شورای نگبهان قرار داده است. ‌ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران نحوه طرح پیشنهاد همه‌پرسی را مشخص کرده است. مطابق این ماده همه‌پرسی به پیشنهاد رئیس جمهوری یا یکصد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب حداقل دو سوم مجموع نمایندگان‌مجلس شورای اسلامی به انجام می‌رسد. ‌طبق این قانون صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد برنامه‌های آموزشی درباره همه‌پرسی را ساخته و جهت آگاهی عمومی مردم پخش کند.همچنین کلیه اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های مربوطه‌ به فرایند رفراندوم را که وزارت کشور یا هیات مرکزی نظارت منتخب شورای نگهبان ضروری تشخیص می‌دهد از شبکه سراسری یا محلی صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی ایران پخش کند. ‌وزارت کشور مامور اجرای قانون همه‌پرسی و مسئول صحت برگزاری آن است که البته این مسئولیت منافی نظارت‌شورای نگهبان نیست. در این قانون، همه‌پرسی به صورت مستقیم و عمومی و با رای مخفی قابل برگزاری است و باید در یک روز انجام شده و مدت آن ۱۰ ساعت تعیین شده است. البته این زمان در صورت ضرورت قابل تمدید است. اخذ رای باید در یکی از روزهای تعطیل رسمی انجام شود. در ‌ماده ۱۴ به شرایط رای دهندگان پرداخته شده است. مطابق این قانون رای دهندگان در همه‌پرسی باید تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند. سلامت روانی و ورود به سن ۱۶ سالگی از دیگر شرایط رای‌دهندگان است. ‌در ماده ۱۰ به مواردی پرداخته که منجر به باطل شدن آرا می شود. صندوق فاقد لاک و مهر همه‌پرسی، آراء زاید بر تعداد تعرفه، آراء کسانی که به سن قانون رأی دادن نرسیده باشند، آرایی که با شناسنامه افراد فوت‌شده یا غیرایرانی نوشته شده باشد، آرایی که با تقلب و تزویر به دست آمده باشد و آرایی که با شناسنامه غیر یا جعلی اخذ شده باشد از جمله آرای است که باطل می‌شود. همچنین آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده یا فاقد مهر همه‌پرسی باشد یا آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد هم مطابق این قانون باطل می‌شود، همچنین رای‌هایی که روی برگه رأی قانونی ثبت نشده باشد. مطابق این قانون در موارد اشاره شده و با تایید هیات نظارت یا نماینده آن، برگه‌های رای باطل بوده و جزء آراء مأخوذه محسوب نمی‌شود. جرایم فرایند همه‌پرسی ‌ماده ۱۲ به جرائمی پرداخته که ممکن است در فرایند و مرحله انجام همه‌پرسی صورت گیرد. خرید و فروش رای، تقلب و تزویر در اوراق تعرفه یا برگ رای یا صورت‌جلسات، تهدید یا تطمیع در امر همه‌پرسی، رای دادن با شناسنامه جعلی و رای دادن با شناسنامه دیگری همچنان که پیشتر هم اشاره شد از جمله اقدامات جرم‌انگاری شده در این ماده است. رای دادن بیش از یک بار، اخلال در امر همه‌پرسی، کم و زیاد کردن آراء یا تعرفه‌ها، تقلب در رأی‌گیری و شمارش آراء و رای گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد هم جزو اقداماتی تلقی شده که در صورت وقوع، فرد دخیل با مجازات رو می شود. در ادامه ماده ۱۲ به برخی دیگر از جرم‌هایی که ممکن است در فرایند انجام همه‌پرسی صورت گیرد اشاره شده است. توصیه به ریختن برگ رای معین از طرف اعضاء شعبه اخذ رای یا هر فرد دیگری در محل صندوق رای، تغییر و تبدیل یا جعل و یا ربودن و یا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتی از قبیل تعرفه و برگ رای و صورتجلسات، باز کردن یا شکستن قفل محل نگهداری و لاک و مهر صندوق‌های رای بدون مجوز قانونی وجابجایی، دخل و تصرف و یا معدوم نمودن اسناد همه‌پرسی بدون مجوز قانونی از جمله این جرم‌ها محسوب می‌شوند. ایجاد رعب و وحشت برای رای‌دهندگان یا اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رای با اسلحه و یا بدون اسلحه در امر همه‌پرسی، دخالت در امر همه‌پرسی با سمت یا سند مجعول و یا به هر نحو غیر قانونی هم مستوجب مجازات است. ‌بعد از مشخص کردن جرائم و تخلفات در ماده ۳۰ به مسئله مجازات پرداخته است. چنانچه مرتکب بدون اسلحه ایجاد رعب و وحشت کند به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. چنانچه ایجاد رعب و وحشت خواه به تحریک یا بالمباشره همراه با اسلحه باشد و محاربه صدق نکند فرد مجرم تا ۷۴ ضربه شلاق و حداکثر تا ۲ سال‌حبس محکوم می‌شود. همچنین ‌مجازات کسی که با اتخاذ سمت مجعول در همه‌پرسی دخالت کند حداکثر ۵۰ ضربه شلاق است. و هر گاه مرتکب، سندی هم در این مورد جعل‌ کرده باشد مجازات جعل و تزویر در مورد او اعمال می‌شود. در مرحله آخر چنانکه دخالت وی موثر در سرنوشت همه‌پرسی باشد و جریان همه‌پرسی را در یک بخش یا یک شهرستان یا یک استان برهم بزند به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌شود. بعد از انجام فرایند همه‌پرسی و حضور مردم مطابق ماده ۳۵ قانون همه‌پرسی در جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۶۸ رئیس جمهور موظف است نتیجه همه‌پرسی را پس از طی مراحل قانونی و ابلاغ به وی حداکثر ظرف یک هفته امضاء کند و برای اجراء‌ در اختیار مسؤولان امر قرار دهد.

more_vert کتاب تأثیر مراجع متعدد قانون گذاری بر تحقق حاکمیت قانون

ادامه مطلب

closeکتاب تأثیر مراجع متعدد قانون گذاری بر تحقق حاکمیت قانون

کتاب تأثیر مراجع متعدد قانون گذاری بر تحقق حاکمیت قانون نوشته‌ی سید امین میرزایی و امیر باقری فرد، به مسائل پیرامون حاکمیت قانون و دیدگاه صاحب‌ نظران در خصوص آن، مباحث مربوط به بیان مراجع متعدد قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران و شرح صلاحیت هر یک و جایگاه و مصوبات آن‌ها می‌پردازد. در هر کشوری سازمان‌هایی را جهت قانون‌گذاری تعیین کرده‌اند. در جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع نظام و اهداف متفاوتی که دنبال می‌کند، سازمان‌های زیادی را می‌توان مشاهده کرد که دارای اختیار قانون‌گذاری متفاوتی هستند. امروزه نظم حاکم در تمامی کشورها مدیون قانون و قانون‌گذارانی است که در ارکان نظام‌های سیاسی، قدرت برتر و مدیریت کلان اجتماعی را در اختیار دارند تا مسیر جامعه را به آن سو که صلاح می‌دانند، هدایت کنند. نظم حقوقی رایج در نظام‌های سیاسی متعدد در جهان نشانگر پذیرش قوای متعددی است که از میان آن‌ها یکی به طور خاص مسئول اصلی قانون‌گذاری است. همچنین تداخل غیر قابل اجتناب قوا منجر شده تا قوای دیگر هم، در حد و اندازه‌های متفاوت، بسته به نوع نظام، به وضع قانون با عناوین مختلف عام و بعضاً خاص نیز بپردازد. از سویی نیز حاکمیت قانون یکی از مفاهیم اصلی است که امروزه در تمامی زمینه‌ها مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است. حاکمیت قانون به عنوان مفهومی کلیدی برای دوری از خودرایی و انجام قدرت خودسرانه، از زوایای مختلف به عنوان اصل، هنجار و حتی ارزش مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در نظام جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر کشورها، تفکیک قوا مورد قبول است و قوه‌ای به نام قوه مقننه مورد تأیید واقع شده تا وظیفه اصلی آن قانون‌گذاری و تصمیم‌ سازی باشد. اما مجلس شورای اسلامی نسبت به دیگر نهادها که به صورت جزئی و موردی و یا در یک موضوع و زمینه خاص صلاحیت وضع قانون دارند، از صلاحیت کلی قانون‌‌گذاری در همه مسائل و زمینه‌ها در حد تعیین در قانون اساسی برخوردار است، هر چند ممنوعیت‌هایی را نیز در باب قانون‌گذاری برای این مجلس می‌توان در قانون اساسی ملاحظه نمود. در بخشی از کتاب تأثیر مراجع متعدد قانون گذاری بر تحقق حاکمیت قانون می‌خوانیم: ایده حاکمیت قانون عمیقاً ایده جدلی است و در میان صاحب‌نظرانی که نقشی در تعریف این ایده داشته‌اند نمی‌توان صورت‌ بندی واحدی از آن داشت. در سنت حقوقی - سیاسی غرب، حاکمیت قانون در مقابل حکومت شخص معنا شده است و از فیلسوفانی چون افلاطون و ارسطو تا نظریه‌پردازان امروزی بر این مفهوم امروزی تأکید کرده‌اند. چنانچه یکی از معاصران در این خصوص می‌نویسد: هسته حاکمیت قانون متشکل از ارزش‌های پایدار و نظم و محدودیت است که در شعار حکومت قوانین و نه حکومت شخص متجلی شده است. از دیرباز تاکنون در مورد اصل حاکمیت قانون، ارزش‌ها و ویژگی‌های آن سخن بسیار شده است. گاهی از آن به مفهوم برابری و مساوات در برابر قانون تعبیر شده، گاهی از آن به مفهوم حکومت قانون در مقایسه با حکومت‌های دیکتاتوری، مطلقه و پادشاهی استفاده شده است و گاهی آن را به ویژگی‌های عمومیت داشتن، مستمر و صریح بودن قوانین معرفی کرده‌اند و اما فصل مشترک همه موارد فوق را می‌توان در این نکته خلاصه نمود که: مطابق این اصل استفاده مستبدانه و خودسرانه از قدرت در تصمیم‌گیری‌های حکومتی ممنوع است. بر این اساس، مقامات سیاسی و حاکمان به عنوان حافظان و خادمان قانون شناخته می‌شوند. میزان مشروعیت حکومت‌ها به میزان وفاداری مسئولان دولتی به معیارهای قانونی، فرا شخصی و خردمندانه بستگی دارد. مطابق گفتمان یا به تعبیر دیگر پارادایم تمامی نهادهای سیاسی باید تابع قواعد حقوقی باشند و هیچ یک از این نهادها حق تحدید حقوق و آزادی‌های بنیادین را جز در چارچوب آیین‌های خاص و پیچیده پیش‌بینی شده در قوانین ندارند. حاکمیت قانون در واقع یکی از مهمترین ارکان حکمرانی خوب شناخته می‌شود و دارای ارزشی جهان شمول می‌باشد. به این تعبیر حاکمیت قانون به عنوان یکی از محک‌های ارزیابی نظام‌های حقوقی سیاسی تبدیل شده، فلذا هر نظام سیاسی و حقوقی در زمینه برخورداری از اوصاف حاکمیت قانون در مقام پاسخگویی و ارزیابی قرار گرفته است. فهرست مطالب مقدمهبخش اول: کلیاتفصل اول: مبانی و مفاهیمبخش دوم: تبیین معنا و مفهوم حاکمیت قانونفصل اول: تعریف حاکمیت قانونفصل دوم: عناصر دولت قانون‌ مدار و رویکردهای سیاسی و حقوقی حاکمیت قانونرویکردهای سیاسی و حقوقی حاکمیت قانونبخش سوم: سلسله مراتب هنجارهای حقوقی و شاخص‌های حاکمیت قانونفصل اول: سلسله مراتب هنجار حقوقی و شاخص‌های حاکمیت قانونفصل دوم: حاکمیت قانون در غرب و جمهوری اسلامی ایرانبخش چهارم: نهادهای متعدد شبه قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایرانفصل اول: رده‌بندی هنجارهای حقوقی لازم‌الاتباع در جمهوری اسلامی ایرانفصل دوم: معرفی مراجع متعدد قانون‌گذاریبخش پنجم: محدودیت‌های اجرای دقیق حاکمیت قانون و چگونگی تحکیم آنفصل اول: جایگاه مصوبات مراجع شبه قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایرانفصل دوم: اثرگذاری مراجع متعدد بر حاکمیت قانون در جمهوری اسلامی ایرانبخش ششم: ارزیابی مطالبفهرست منابع و مآخذالف: کتب فارسیب: مقالات و نشریاتت: پایان نامه‌هاث: تارنماهاج: مجموعه قوانین و مصوباتچ: منابع انگلیسی

more_vert کتاب درآمدی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ مطابق با سرفصل‌های دانشگاهی درس آشنایی با قانون اساسی

ادامه مطلب

closeکتاب درآمدی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ مطابق با سرفصل‌های دانشگاهی درس آشنایی با قانون اساسی

کتاب درآمدی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ مطابق با سرفصل‌های دانشگاهی درس آشنایی با قانون اساسی نوشته‌ی احمد موسیوند، با تأکید بر اصول و ساختارهای موجود در قانون اساسی، برای کلیه دانشجویان در رشته‌های مختلف مناسب است. بهترین شناسنامه و گویاترین سند شناسایی هر کشور، قانون اساسی آن کشور است. قانون اساسی دربردارنده‌ی آرمان‌ها، ایده‌آل‌ها، اهداف و معیارهای ارزشی حاکم بر یک جامعه است. قانون اساسی به جهت اهمیت ساختارساز و تعیین‌کننده‌ی خود و به سبب انتظام بخشیدن به مناسبات اجتماعی و سیاسی، در سلسله مراتب قواعد حقوقی از جایگاه رفیع و ممتازی برخوردار است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پایان یافتن حاکمیت رژیم پهلوی که در اثر تلاش و مجاهدت ملت مسلمان و غیور ایران به وقوع پیوست و پس از برگزاری همه‌پرسی تعیین نوع نظام سیاسی کشور در فروردین سال 1358، که همانا نظام جمهوری اسلامی بود؛ به منظور فراهم آمدن زمینه‌های عملی مناسب جهت تحقق و استقرار نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام در تمام شئون جامعه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شکلی کاملاً مردمی تدوین گردید و در یک همه‌پرسی به تأیید ملت ایران رسید. از آن‌جا که یکی از ویژگی‌های جوامع توسعه یافته، قانون‌مندی و توجه به اجرای قوانین است و لازمه‌ی اجرای قوانین در هر کشور، آشنایی افراد جامعه به خصوص نخبگان و تحصیل‌کردگان با همه‌ی قوانین به طور کلی و عام و قوانین پایه مانند قانون اساسی به طور خاص می‌باشد؛ بررسی و تحلیل اجمالی مباحث و فصول قانون اساسی به عنوان اصلی‌ترین میثاق ملی جامعه و کشور برای دانشجویان رشته‌های مختلف امری ضروری است و نیز با توجه به اینکه درس آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دروس زیر مجموعه‌ی درس انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن قرار گرفته، ضروری است که کتب، مقالات و منابع متعددی در این زمینه در اختیار دانشجویان گرامی و آحاد جامعه قرار گیرد. این کتاب حاصل مطالعات و تجربه‌ی چندین ساله‌ی تدریس درس انقلاب اسلامی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران توسط نویسنده و با تأکید بر اصول و ساختارهای موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. ویژگی اصلی این اثر، هماهنگی محتوای آن با سرفصل پیشنهادی درس آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده که یکی از دروس عمومی و در زمره‌ی دروس معارف اسلامی است که در دانشگاه‌ها، ارائه می‌گردد. همچنین در تدوین این کتاب، با توجه به مخاطبان اصلی آن یعنی دانشجویان رشته‌های درسی مختلف، تلاش شده است تا مطالب با زبان ساده و محتوای قابل فهم، مطرح و مورد بحث قرار گیرند. ویژگی دیگر این اثر، تلاش مؤلف بر استفاده از منابع داخلی، کتب و جزوات درسی اساتید برجسته‌ی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران است. در بخشی از کتاب درآمدی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌خوانیم: به موجب اصل 62 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رأی مخفی انتخاب می‌شوند، تشکیل می‌گردد. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان را قانون معین می‌کند. بر اساس این اصل، انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای مشخصات یا ویژگی‌هایی است که به سه ویژگی عمومی بودن انتخابات (نمانیدگان ملت) در برابر صنفی بودن آن، مستقیم بودن انتخابات، در برابر غیرمستقیم یا دو درجه‌ای بودن آن، و مخفی بودن رأی در برابر آشکار بودن آن، اشاره شده است. البته علاوه براین مشخصات، می‌توان به ویژگی‌های دیگری مانند اکثریتی بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی در برابر تناسبی بودن آن و اختیاری بودن انتخابات در برابر اجباری بودن انتخابات اشاره نمود. همچنین همان‌گونه که از مفاد این اصل استفاده می‌شود، شرایط انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان باید توسط قانون عادی یعنی قانون مصوب مجلس معین گردد. بر اساس اصل 63 قانون اساسی، دوره‌ی نمایندگی مجلس شورای اسلامی چهار سال است و انتخابات هر دوره باید پیش از پایان دوره‌ی قبل برگزار شود. به طوری که کشور در هیچ زمانی بدون مجلس نباشد. با توجه به تعطیل‌بردار نبودن امر قانون‌گذاری و مجلس، اصل 68 قانون اساسی چنین بیان می‌کند: «در زمان جنگ و اشغال کشور به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب سه چهارم مجموع نمایندگان و تأیید شورای نگهبان، انتخابات نقاط اشغال شده یا تمامی مملکت برای مدت معین متوقف می‌شود و در صورت عدم تشکیل مجلس جدید، مجلس سابق همچنان به کار خود ادامه خواهد داد.» فهرست مطالبمقدمهفصل اول: کلیاتی پیرامون قوانین اجتماعی و پدیده‌ی حقوق1. تعریف قانون2. ضرورت وجود قوانین اجتماعی3. مسأله‌ی قانون در اسلامفصل دوم: مفهوم قانون اساسی و انواع آن (کلیّاتی پیرامون قانون اساسی)1. تعریف قانون اساسی2. انواع قانون اساسیالف: قانون اساسی نوشته و قانون اساسی عرفیب: قانون اساسی تک متنی و قانون اساسی چند متنیج: قانون اساسی نرم (منعطف) و سخت (غیر منعطف)د: قانون اساسی با ارزش یکسان اصول (یکدست) و با ارزش متفاوت اصول (مختلط)ﻫ: قوانین اساسی از نظر تعیین مرجع صالح برای تشخیص مغایرت قوانین عادی با قوانین اساسی- قانون اساسی صریح- قانون اساسی غیر صریحو: قانون اساسی از نظر نوع نگاه به دین و مذهب- قانون اساسی متکی به دین و مذهب- قانون اساسی بی تفاوت به دین و مذهب3. تفاوت‌های قانون اساسی با قوانین دیگر1-3. تفاوت از نظر شیوه‌ی وضع و تصویب2-3. تفاوت از نظر شرح و تفسیر3-3. تفاوت از نظر تجدید نظر و بازنگری4-3. تفاوت از نظر رتبه و درجه‌ی اعتبار4. ویژگی‌ها و شرایط لازم برای قانون اساسی5. شیوه‌ها و روش‌های تدوین و تصویب قانون اساسی1-5. شیوه‌ی اعطایی یا اقتداری2-5. شیوه‌ی نیمه اقتداری3-5. شیوه‌ی دموکراتیکفصل سوم: تاریخچه‌ی پیدایش قانون اساسی1. در جهان به طور کلی2. در ایران1-2. قانون اسای در دوره‌ی مشروطیت2-2. قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایرانفصل چهارم: مبانی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران1. مبانی فقهی و نظری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران2. مبانی فرهنگی و اجتماعی (مردمی) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانفصل پنجم: بررسی محورها و فصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران1. اصول کلی1-1- شکل و محتوای نظام سیاسی ایران2-1. دین و مذهب رسمی و سایر مذاهب اسلامی و غیر مسلمانان3-1. نشانه‌های ملیالف: زبان و خط رسمی کشورب: تاریخ رسمی کشورج: پرچم جمهوری اسلامی4-1. امر به معروف و نهی از منکر5-1. اصول مربوط به آزادی، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشورالف: آزادیب: استقلالج: وحدت و تمامیت ارضی کشور6-1. اصول مربوط به سیاست‌های اساسی در جمهوری اسلامی ایرانالف: سیاست فرهنگی و اخلاقیب: سیاست آموزشی و علمیج: سیاست ادارید: سیاست اقتصادی2. حقوق و آزادی‌های عمومی1-2. آزادی هاالف: آزادی‌های فردیب: آزادی‌های گروهی و جمعیج: آزادی‌های سیاسی2-2. حقوقالف: ‌حقوق زن و خانوادهب: حقوق شخصی3-2. تساوی هاالف- تساوی در برابر قانونب- تساوی در پرداخت مالیاتج- تساوی در برابر محاکم و دادگاه هاد- تساوی از لحاظ اشتغال در مشاغل دولتی4-2. مصونیت هاالف: مصونیت‌های شخصیب: مصونیت‌های قضایی3. رهبری در جمهوری اسلامی ایرانالف: طرح ولایت فقیه در قانون اساسیب: شرایط و صفات و نحوه‌ی تعیین رهبرج: وظایف و اختیارات رهبرد) موارد تفویض اختیار، توقف و پایان رهبری4. قوه‌ی قضاییه در جمهوری اسلامی ایران1-4. ساختار و تشکیلات قوه‌ی قضاییهالف: ریاست قوه‌ی قضاییهب: وزیر دادگستریج: محاکم و دادسراهاد: قضاته: سازمان بازرسی کل کشورو: دیوان عالی کشورز: دیوان عدالت اداری2-4. وظایف قوه‌ی قضاییه5- قوه‌ی مجریه1-5. ریاست جمهوریالف) مراحل رسمیت یافتن رئیس جمهورب) وظایف و اختیارات رئیس جمهورج) مسئولیت‌های رئیس جمهورد) موارد پایان ریاست جمهوری2-5. وزراءالف) نحوه‌ی انتخاب و تعداد وزراءب) وظایف و اختیارات وزیران3-5. هیأت وزیرانالف) رسمیت هیأت وزیرانب) وظایف و اختیارات هیأت وزیرانج) موارد پایان کار هیأت وزیران4-5. نیروهای مسلح (نظامی و انتظامی)الف) ارتش جمهوری اسلامی ایرانب) سپاه پاسداران انقلاب اسلامیج) بسیج مردمی6- قوه‌ی مقننه1-6. مجلس شورای اسلامیالف) انتخابات مجلس شورای اسلامیب) نحوه‌ی تشکیل و رسمیت یافتن مجلس شورای اسلامیج) وظایف و صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامیاول: قانون گذاری- مواد پیشنهادی ارائه شده به مجلس برای تصویب- انواع رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در مجلس شورای اسلامیدوم: نظارت براجرای قوانین- تذکر- تحقیق و تفحص در امور کشور- رسیدگی به شکایات مردم- سوال از رئیس جمهور و وزراء- استیضاح رئیس جمهور و وزراءسوم: سایر وظایف و صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی2-6. شورای نگهبانالف) ضرورت وجود نهادشورای نگهبانب) ترکیب، شرایط و کیفیت انتخاب اعضای شورای نگهبانج) وظایف و صلاحیت‌های شورای نگهباناول: وظایف و صلاحیت‌های خاص فقهای شورای نگهباندوم: وظایف و صلاحیت‌های نهاد شورای نگهبان‌ (مجموعه‌ی فقها و حقوق‌دانان)7. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران1-7. اهداف سیاست خارجی در راستای حفظ منافع و مصالح کشور در روابط بین المللی2-7. اهداف سیاست خارجی در راستای رعایت حقوق همه‌ی انسان‌ها بویژه مسلمانان جهانفصل ششم: بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانضمیمه: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانمتن کامل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همراه با اصلاحات سال 1368فهرست منابع