جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته مدرسی معارف اسلامی

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته مدرسی معارف اسلامی

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته مدرسی معارف اسلامی سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته مدرسی معارف اسلامی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته مدرسی معارف اسلامی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته مدرسی معارف اسلامی سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه ادبیات عرب ، کلام ، تفسیر قرآن ، فلسفه ، اخلاق اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ، انقلاب اسلامی ایران و علوم قرآنی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert مقاله ابن‌قبه رازی و امامت حداقلی؛ تأملی در دیدگاه مدرسی طباطبایی درباره ابن‌قبه

ادامه مطلب

closeمقاله ابن‌قبه رازی و امامت حداقلی؛ تأملی در دیدگاه مدرسی طباطبایی درباره ابن‌قبه

مقاله علمی و پژوهشی " ابن‌قبه رازی و امامت حداقلی؛ تأملی در دیدگاه مدرسی طباطبایی درباره ابن‌قبه " مقاله ای است در 16 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تاریخ کلام امامیه، امامت، ابن‌قبه رازی، هشام بن حکم، مدرسی طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله ابن‌قبه یکی از تأثیرگذارترین معتزلیان در اوایل سده چهارم هجری است که شیعه شد و منظومه معرفتی خاصی در بحث امامت مطرح کرد. این اندیشه‌ها، که می‌توان آنها را در مدرسه بغداد رصد کرد، در برخی جهات، با قرائت مرسوم و مشهور از بحث امامت ـ به‌ویژه در صفات ائمه ـ متفاوت بود و برخلاف جریان حدیثی امامیه، نوعی نگاه حداقلی به ویژگی‌هایی امام داشت. حال با توجه به دیدگاه‌های خاص ابن قبه،به نظر نمی‌توان ابن قبه را آن‌گونه که آقای مدرسی طباطبایی مدعی است، جزء گروه «نافی صفات فوق بشری» قرار داد؛ بلکه با بررسی آرا و اندیشه‌های او در مباحث امامت، با هدف روشن شدن تاریخ کلام امامیه، آشکار می‌شود که ابن‌قبه را باید جزء گروه‌هایی دانست که امامت را حداقلی تبیین کرده‌اند. از این‌رو باید اندیشه وی را امتداد جریان هشام بن حکم قلمداد کرد؛ نگاهی که ویژگی‌های امامان را در حوزه نیاز به تبیین و تفسیر دین تلقی می‌کند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته مدرسی معارف اسلامی

ادامه مطلب

closeسئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته مدرسی معارف اسلامی

دفترچه سئوالات آزمون تخصصی دکترای سال 98 رشته مدرسی معارف اسلامی که از سوی سازمان سنجش برگزار شده است دارای 90 سئوال با موضوعات زیر است: 1– سئوالات ادبیات عرب 2- سئوالات کلام و تفسیر قرآن 3 – سئوالات فلسفه و اخلاق اسلامی 4 – سئوالات تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی 5 – سئوالات انقلاب اسلامی ایران 6 - علوم قرآنی شما کاربران عزیز می توانید دفترچه کامل سئوالات آزمون را به همراه پاسخنامه آزمون از طریق لینک زیر دریافت نمائید  

more_vert دانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی سال 97

ادامه مطلب

closeدانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی سال 97

دانلود دفترچه سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 به همراه کلید و پاسخنامه سئوالات کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی

more_vert تقی مدرسی و ابداع شیوه نوین در داستان‌نویسی

ادامه مطلب

closeتقی مدرسی و ابداع شیوه نوین در داستان‌نویسی

 تقی مدرسی از جمله داستان‌نویسان معاصر به شمار می‌رود که رمان‌های خود را در قالب اسطوره نگاشته است. او جزو نویسندگانی محسوب می‌شود که جنگ را دست‌مایه نوشتن خود قرار داده و در ساختن شخصیت‌های داستانی‌اش به عواطف انسانی اهمیت می‌دهد و به‌جای تشریح آنها، دنیای درونی آنان را از طریق ارتباط با محیط اطرافیانش نشان می‌دهد. شیوه‌ای نوین در داستان نویسی و تغییر بنیادین ارکان آن از مهم ترین ویژگی های ادبیات معاصر به شمار می رود. فرایند تحول ادبیات داستانی ایران هر بار به دلایل سیاسی و اجتماعی قطع شده و بار دیگر حرکتی تازه آغاز شده است. برای درک روشن تر و دقیق تر این گسست در فرایند ادبیات داستانی، توجه به اساسی ترین حوادث اجتماعی و فرهنگی دوره های گوناگون ضروری است. داستان نویس خلاق چون از حد تقلید ساده واقعیت در می گذرد، واقعیتی داستانی و تخیلی پدید می آورد، برتر از واقعیت روزمره، آینه ای ژرف تر در مقابل ذهن می گذارد تا بی نهایت پنهان آشکار شود. بدیهی است، پیدایش نوآوری و نواندیشی در عرصه ادبیات داستانی بنا به مناسبات قوام ‌یافته‌ای چون ظهور ذهن های نو، تجربه‌اندوزی از بطن زندگی، دریافت اصولی از ساحت هستی، ژرف‌اندیشی، گذشت زمان و سنجش عقلانی بدون بغض و غرض بستگی دارد و به منظور راه‌اندازی یک جریان ادبی بدیع و تثبیت آن، نمی‌توان تنها به ظهور نوابغ و شخصیت های نواندیش اکتفا کرد. نام تقی مدرسی با نخستین رمان اسطوره ای ادبیات داستانی ایران گره خورده است. او در ۱۳۱۱ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. پزشکی خواند و با سردبیری نشریه وزین ادبی«صدف» به شکوفایی چهره‌هایی ادبی کمک کرد. رمان «شریفجان، شریفجان» را نوشت که جزو نخستین تجربه های رئالیسم جادویی در ایران محسوب می شود. پایه گذاری مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه مریلند که این مرکز به عنوان یکی از پیشروترین مراکز تحقیقاتی در تشخیص و معالجه بیماران روانی نوزادان شناخته شده است، گوشه ای دیگر از فعالیت های او به شمار می رود. مدرسی، نثری پاکیزه و علاقه بسیاری به زبان و ادب فارسی داشت. وی در رمان های آخرش کتاب های «آدم های غایب و آداب زیارت» از آدم هایی می گوید که عمری در جست و جوی گمشده ای بوده اند، آرمانی داشته اند اما در برخورد با واقعیت از توهم به درآمده اند، آرمان گریز شده اند و پذیرفته اند که ایده هایشان جز یک مشت سایه نقش های فانوس خیال چیز دیگری نبوده است. پس گریزان از اجتماع یا به درون گریخته اند یا پذیرای مرگ شده اند و داستان زندگیشان حاصلی جز درد و رنج نداشته است. مدرسی در قالب افـسانه‌ای رمـانتیک با زبان زیبای توراتی، می‌کوشد، زیبایی و شور رخت بربسته از زمانه را در زمانی از دست رفته بازیابد و درد زمانه‌، ترس و انزوا را جاودانگی بخشد.(۱)   آثار برجای مانده از مدرسی مدرسی بـا رمـان یـکلیا و تنهایی او به شهرت رسید. این رمان که به عنوان کتاب برگزیده ۱۳۳۵ خورشیدی به وسیله داوران مجله سـخن انتخاب شد، جزو بهترین آثار داستان‌نویسی‌ اسطوره‌گرا در سال های پس‌ از کودتای ۲۸ مرداد به شـمار می‌آید. او این کتاب را با نوعی نگاه اسطوره‌وار و برداشتی از داستان‌های عهد عتیق، زبانی توصیفی، محکم و زیبا و نیز روایتی منظم و منسجم نوشته است. مدرسی در همان ابتدای نویسندگی‌اش با یک نقطه اوج مواجه می‌شود؛ نقطه اوجی که نه تنها نام او را در ادبیات سال‌های دهه ۳۰ بلکه در کل تاریخ صدساله داستان‌نویسی ایران تا به امروز تثبیت می‌کند. این کتاب در سال‌هایی که جامعه ایران همواره در حال تغییر و تحول بوده و می‌توانسته موضوع‌ها و مضمون‌های متعدد و متنوعی را به هنرمند و روشنفکر زمانه‌اش پیشنهاد کند، به نگارش درآمده است. مدرسی به دور از تمام این اتفاق‌ها و جدال‌ها یکلیا و تنهایی او را می‌نویسد که از نظر موضوع محتوا و فرم با آن همه فراز و فرود در جامعه دهه ۳۰ نشان‌دهنده جسارت مدرسی است. (۲) پس از نوشتن این کتاب او به آمریکا می رود و ذهنیت وی در آفرینش باقی آثارش در دوران مهاجرت و اقامت او در آمریکا شکل می گیرد. مدرسی درباره سفرش به آمریکا گفته بود: «علت رفتنم به آمریکا مربوط به اواخر دوره «اَنترنی» من می‎شود که به اتفاق دوستی رفته بودیم به بوشهر که درباره «زار» تحقیق کنیم. پیگیری‎ها و تردد مکرر ما بین روستاها و بنادر و تماسمان با افراد محلی، باعث کنجکاوی و شک ساواک شد و سرانجام ما را با تمام یادداشت ها و وسائل مان گرفتند و زندانی کردند. این مورد را پس از آزادی از بند، برای برادرم که در آمریکا بود، نوشتم. او پیشنهاد کرد که برای گذراندن دوره آسیب شناسی تخصصی به آمریکا بروم. ولی این رشته ای نبود که نظر مرا به خود جلب کند. بیشتر دوست داشتم با زنده ها در تماس باشم تا با مرده ها. این بود که درپی درخواست من، در ۱۹۶۱ میلادی از «دوک یونیورسیتی» که کرسی ادبیاتش در جهان معروف است، در رشته روانپزشکی، برایم دعوت نامه رسید و من مهاجرت کردم و شروع کردم به تحصیل روانشناسی.» دومین رمانش، شریفجان، شریفجان در ۱۳۴۴ خورشیدی، منتشر شد. این اثر از نخستین رمان‌های ایرانی با حال و هوای رئالیسم جـادویی و رمانی ناموفق درباره ستیز خاندان اشرافی رو به زوالی با تبعات اصلاحات‌ ارضی‌ است. مدرسی، چند داستان کوتاه نیز درباره زندگی نابسامان کارمندان می‌نویسد؛ ماجراهای بهترین آن‌ها، «گمرک چینواد» در ناشناختگی مـبهم و تـشویق برانگیزی روی می‌دهد و در داستان‌های دیگر «در یک‌ شب بارانی، اطاق عقبی و گویندگان و شنوندگان» چشم‌اندازی از بی‌پناهی خانواده کارمندان و آینده مبهم و اضطراب‌آور آنان که تظاهر به امنیت و خوشبختی می‌کنند، ارایه می‌شود. از آن پس مدرسی پس از غیبتی طولانی از صحنه ادبیات با ۲ رمان تازه به‌عنوان یکی‌ از چهره‌های‌ مطرح ادبیات دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، رخ‌ مـی‌نماید. او در این باره می گوید: «بـه‌ سال ۱۹۶۸ که کار تحصیل در رشته روانکاوی را شروع کردم، ۱۰ سال‌ روانکاوی‌ خواندم که چـهار سـال و نـیمش صرف روانکاوی خودم شد و هـمین رجـعت بـه گذشته‌های دورتر خودم، یکی از انگیزه‌های نوشت‌ رمانی‌ شد که به اسم مردان غایب در آمریکا منتشر شد... بعد از انقلاب که ایرانی‌های مـهاجر سـیل‌آسا بـه آمریکا سرازیر شدند، دوباره در فضای ایران قرار گـرفتم که حـاصل آن‌، رمان‌ آداب‌ زیارت بود.» (۳) کتاب آدم‌های غایب در ۱۳۶۸ خورشیدی منتشر شد. مدرسی در خصوص این کتاب گفته بود: این کتاب درباره یک خانواده سنتی ایرانی‌ در دهه ۳۰ است و جریان داستان از مـدت‌ها پیـش از تـولدم تا دهه‌های بعد کش می‌آید...من‌ این‌ داستان‌ را از روی «صدا»هـا، نوشتم. جریان روی صحنه، صدای داستان، صدای‌ راوی‌ داستان‌ نیست. بازگردانی صداهاست از گذشته‌های دور.» صداهای بازمانده از اعصار رفته، نویسنده را فـرا می‌خوانند تـا بـا مرور عکس‌های رنگ و رو رفته، داستانشان را بنویسد. حاصل کار رمانی است، دربـاره خـانواده اشرافی‌ و مضمحلی که سعی در حفظ موقعیت خود دارد. مترجم انگلیسی کتاب آدم های غـایب دربـاره‌اش می‌نویسد: فقر زبان و درک‌ ضعیف‌ و گاه‌ نادرست از واقعیت، می‌تواند نتیجه اقامت برپا در کشوری بیگانه و از دست رفتن ارتباط مستقیم نویسنده با ‌زندگی‌ و شیوه بـیان هـموطنانش باشد اما علت مهم‌تر را شـاید بـتوان در تلاش نویسنده‌ برای‌ بیان‌ فکری از پیش تعیین شده از ورای ماجراهای داستانی، دانست. مـدرسی در این رمان نشان می‌دهد که چگونه بـحران و جـابه جایی اجتماعی، دنیای خانوادگی و ذهنی روشنفکری برج‌ عاج‌نشین‌ را فرومی‌ریزد و او را درگیر ماجراهایی تازه مـی‌سازد. او در رمـان‌هایش‌، از آدم‌هایی‌ می‌گوید که عـمری در جـست وجوی گمشده‌ای بوده‌اند، آرمانی داشته‌اند اما در برخورد با خشونت‌ واقعیت‌ از توهم به درآمده‌اند. (۴) شیوه و طریقه نگارش مدرسی روش مدرسی در ساختن شخصیت های داستانی اش از اعتقاد او به اهمیت عواطف انسانی سرچشمه می گیرد. او به جای تشریح شخصیت هایش، دنیای درونی آنان را از طریق ارتباط با محیط اطرافیانش نشان می دهد. این ارتباط با محیط می تواند حتی با نگریستنی دوباره به اشیاء آشنا صورت گیرد. سرانجام مدرسی تقی مدرسی، سرانجام پس از گذراندن یک دوره بیماری در ۱۳۷۶ خورشیدی و در شهر بالتیمور در ایالت مریلند در ۶۵ سالگی چشم از جهان فروبست. پس از مرگ او کتابخانه شخصی‌اش به دانشگاه دوک اهدا شد. پی‌نوشت: ۱- دیدار و گفتگو با تقی‌ مدرسی، دنیای سخن، شمارهء ۲۳، آذر ۱۳۶۷. ۲- ماهنامهء کلک،شماره اول،ص ۱۴۴. ۳- کتاب‌ «نویسندگان پیشرو ایران» نوشته محمدعلی سپانلو و «جنگ از سه دیدگاه» (نقد و بررسی ۲۰ رمان و داستان جنگ) نوشته محمد حنیف ۴- همان

more_vert کتاب اعجوبه‌ای به نام NX

ادامه مطلب

closeکتاب اعجوبه‌ای به نام NX

نکاتی که در کتاب اعجوبه‌ای به نام NX نوشته حسینعلی زاهدی نور، می‌آموزید در هیچ کجا و از طریق هیچ مدرسی نخواهید آموخت و خواهید دید که هرگز یادگیری NX این قدر آسان نبوده است. در این کتاب سعی شده در ابتدای هر فصل اصول و مبانی انجام آن کار به‌ طور مفصل توضیح داده شود. تمرین‌های بسیار در آخر هر فصل که هم جنبه‌ی ارزیابی دارد و هم آموزشی، خیال شما را از یاد گرفتن آن موضوعات راحت می‌کند. شما در تک‌ تک برگه‌های این کتاب حس خواهید کرد که نویسنده نگران آموختن شماست و سعی می‌کند به پرسش‌های متوالی که در ذهن شما شکل می‌گیرد پاسخ دهد. با وجود این همه نرم‌افزارهای مختلف و نام آشنا، چرا NX را انتخاب کردیم. جواب به این سؤال واقعا دشوار است ولی مهم‌ترین دلیل آن در وهله‌ی اول قدرت زیاد آن در ایجاد سطوح بی‌نقص و عالی است. استفاده از الگوریتم‌های بسیار قدرتمند در این نرم‌افزار باعث شده است که سطوح به سرعت و سهولت ایجاد و ویرایش شوند. قابلیتی که در دیگر نرم‌افزارهای طراحی نمونه‌ی آن را نمی‌یابید. NX به طور حیرت‌انگیزی در خلق مدل‌های دو و سه بعدی تبحر دارد و گواه این مدعا رضایت مشتریانی است که پس از مدتی کار با NX، سایر نرم‌افزارها را کنار می‌گذارند و سعی می‌کنند به جای آموختن چند نرم‌افزار، چند محیط از NX بیاموزند. با یادگیری NX، از این به بعد قطعات را بدون کمک دیگران طراحی کنید و از یاد گرفتن یک نرم‌افزار زیبا و قدرتمند لذت ببرید. فهرست مطالبفصل اول: NX، اسبی که سواری گرفتن از آن سخت نیستفصل دوم: NX، خانه‌ای با اتاق‌های فراوانفصل سوم: آزادی، قدرت انتخاب محدودیت‌هاستفصل چهارم: انتخاب‌های سرنوشت‌سازفصل پنجم: هندسه در NXفصل ششم: عبارات کارسازفصل هفتم: قواعد حاکم بر سه بعدی سازیفصل هشتم: استخراجی از نوع NXفصل نهم: ویژگی‌های کارآمدفصل دهم: گردهمایی جهانیفصل یازدهم: به بند کشیده شدهفصل دوازدهم: ویرایش با دست خالیسخنی با مدرسین این کتاب

more_vert کتاب نگاهی به ادبیات کودک

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی به ادبیات کودک

صبا گلی فرهود در کتاب نگاهی به ادبیات کودک، قصد دارد توضیح کوتاهی درباره‌ی فرهنگ عامه و فرهنگ مدرسی ایران و اهمیت و نقش ارزش‌های فرهنگی این دو عرصه در ساخت بعد فرهنگی شخصیت کودکان بدهد. ماکسیم گورکی، نویسنده‌ی بزرگ روس در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، می‌گوید: «توده‌ی مردم نه تنها نیروی پدیدآورنده‌ی ارزش‌های مادی جامعه‌اند، بلکه سرچشمه‌ی زاینده‌ی پایان ناپذیر ارزش‌های معنوی آن نیز هستند.» در یک قرن گذشته بسیاری از ملت‌های آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین با کشف این نیروی عظیم مردمی و استفاده از فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی این گروه انسانی، توانسته‌اند به پیوندهای قومی خود انسجام بخشند و رشته‌های یکپارچگی وحدت را میان خود استوار سازند. برخی از این ملت‌ها حتی از مایه‌های ستیزنده و پیکارجوی فرهنگ ملی خود همچون سلاحی برنده در فروپاشی نظام‌های خودکامه‌ی سلطه‌گر بر جامعه‌های خود و گسستن روابط استثمارگرانه‌ی اجتماعی و اقتصادی استفاده کرده و در مبارزه با فرهنگ‌های مهاجم بیگانه و بی‌اثر کردن ماهیت تخریبی آن‌ها بهره‌ها گرفته‌اند. در بخشی از کتاب نگاهی به ادبیات کودک می‌خوانیم: اگر بخواهیم تعریفی کمابیش جامع ولی فشرده و کوتاه از فرهنگ عامه به دست دهیم باید بگوییم که فرهنگ عامه، یا فولکلور، مجموعه معارف و رفتار عام و مشترک گروهی از مردم است که از راه تقلید و به شیوه‌های شفاهی انتقال می‌یابد؛ به عبارت دیگر، فرهنگ عامه آگاهی‌هایی است که از راه زبان و نشانه و ایما و حرکت و تصویر و نقاشی، از فردیه فرد و از نسل به نسل، آموخته و نقل می‌شود. اجزای ترکیبی هریک از موضوع‌های فرهنگ عامه به اقتضای وضع و موقعیت دوره و نظامی که مردم در آن زندگی می‌کنند پدید می‌آید. از این رو، هر موضوعی از فرهنگ عامه، در مراحل آغازین پدیداری و کاربردی ویژگی و جلوهای نو کار - ویژه‌ای سودمند دارد؛ لیکن پس از گذشت مدت زمانی از دوره حیات و پویایی اجتماعی اش، همراه با دگرگونی‌های اجتماعی جامعه‌ای که در آن پدید آمده با حفظ یا از دست دادن سودمندی خود رنگ کهنگی و قدمت و صبغه تاریخی و سنتی می‌گیرد و به گنجینه میراث فرهنگی یا اجتماعی مردم افزوده می‌گردد. فرهنگ عامه را می‌توان به اعتبار عامل یا عامل‌های مشترک و عامی که میان یک گروه بزرگ یا کوچک اجتماعی وجود دارد تقسیم‌بندی و نام‌گذاری کرد. از این رو، مثلاً می‌توان فولکلور یا فرهنگ عامه ایران را به لحاظ مشابهت در شکل نظام اقتصادی و اجتماعی به فرهنگ بلوچی، ترکمنی، ترکی و گیلکی، از لحاظ حوزه مشترک جغرافیایی به فرهنگ عامه بندری، کویری و دشتی؛ از نظر وحدت دینی به فرهنگ عامه اسلامی، زرتشتی، یهودی و ارمنی تقسیم کرد.فهرست مطالب مقدمهعرصه‌های فرهنگیالف) فرهنگ عامهادبیات عامهب) فرهنگ مدرسی یا رسمیاجتماعی کردن کودکانالف) جامعه سنتیب) جامعه غیر سنتیمکتب نو ادبی در داستان نویسی و ترانه پردازیالف) ادبیات برای بزرگسالانب) ادبیات برای کودکانویژگی‌های مهممهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوانمراحل تاریخ ادبیات کودک و نوجوانسرچشمه ادبیات کودکانمراد از ادبیات کودکان به معنی واقعی آنادبیات کودک و نوجوان در ایرانجمع‌آوری داستان‌های عامیانه ایرانیادبیات مشروطهادبیات نوینادبیات کودک در سال‌های پس از 1340ادبیات کودک در دهه 50 و 60ادبیات کودک در دهه 70تصویر سازی برای کتاب کودکتصویرگری کتاب کودک و نقش آن در گسترش ابعاد ذهنی و شخصیتی کودکانکتاب تصویری و جایگاه آناهداف تصویرگریسطح نداشتن تصویر و نداشتن بعد سومنقاط ضعف در تصویرگریخصوصیات تصویرنقش تخیل در کتاب‌های تصویریرابطه تصویر با متننقش قصهنقش قصه در تکوین شخصیت کودکشرایط گزینش قصه برای کودکانشخصیت در قصهواژگان قصهانواع قصهبیان قصه (قصه گویی)نکته‌های قابل توجه در قصه گوییاجرا با نمایش قصهتشویق کودکان به بازگویی قصهبررسی شفافیت و تیرگی معنایی در شعر کودکنقش شعر و سرودنقش موسیقینقش نمایش عروسکیتخیل و باورپذیری کودک در نمایش عروسکینقش روانشناسی شخصیت در ادبیات کودک و نوجوانبررسی شخصیت پردازی سه گانه می‌آسترید لیندگرنشخصیت‌هانگاهی نوین به تقسیم‌بندی داستان‌های واقعی در ادبیات کودکان و نوجوانانانواع داستان‌های واقعیتقسیم‌بندی پیشنهادی برای داستان‌های واقعیادبیات کودکان و نقش آن در تثبیت شخصیت آنانمنابع و مواخذ

more_vert فعالت سامانه جذب مدرسان دانشگاه علمی و کاربردی

ادامه مطلب

closeفعالت سامانه جذب مدرسان دانشگاه علمی و کاربردی

رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اعلام اینکه از فردا (یکشنبه) سامانه جذب مدرسان برای این دانشگاه فعال می‌شود، تاکید کرد: شرط سنی، معدل بالا و داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد برای ثبت‌نام الزامی است. محمد حسین امید امروز شنبه در نشست خبری فراخوان مدرسان در دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: طبق نیازسنجی سال ۹۸ که از همه استان‌های کشور و مراکز علمی و کاربردی صورت گرفته، از ساعت ۱۴ هشتم دی ماه، سامانه ثبت نام فعال می‌شود و به مدت ۲ هفته از همه متقاضیان که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالاتر هستند ثبت نام می‌کند. وی با تاکید بر اینکه مدارک معادل و یا مجازی برای ثبت نام قابل قبول نیست، گفت:‌ افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالاتر با معدل حداقل ۱۶ و سن حداقل ۲۸ سال تا حداکثر ۷۰ سال هستند، اجازه ثبت نام را دارند. رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در تشریح نحوه ثبت نام گفت: پس از انتخاب شهر توسط فرد متقاضی، سامانه پالایش و امتیازدهی اولیه را انجام می‌دهد و سوابق تحصیلی و پژوهشی، تولیدات علمی، چاپ کتاب، مقاله، سوابق تجربی، آموزش‌های مهارتی و ... را درنظر گرفته و امتیاز می‌دهد. وی ادامه داد: بر اساس آن اگر فرد متقاضی حداقل ۲۰ امتیاز لازم را کسب کند، سامانه اجازه ورود به مرحله بعدی را به او می‌دهد تا سایر اطلاعات را بارگذاری کند. البته سامانه به گونه‌ای طراحی شده که ۳ برابر ظرفیت پذیرش را انجام می‌دهد. رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در خصوص شهرهایی مانند تهران که متقاضی بیش از ظرفیت دارد، گفت: در تهران حدود یک هزار و ۱۱۲ نفر نیاز به مدرس در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی دارد. ولی ممکن است به مانند دوره قبل این عدد به تعداد ۱۰ هزار نفر برسد. برهمین اساس سامانه مدارک بارگذاری شده را کنترل کرده و بالاترین امتیازها به ۳ هزار و ۳۳۶ متقاضی یعنی ۳ برابر ظرفیت می‌دهد. امید ادامه داد: ۳ و هزار و ۳۳۶ متقاضی انتخاب شده توسط سامانه به مصاحبه دعوت می‌شوند و پس از ارزیابی عمومی و تخصصی آنها یک برابر ظرفیت برای هر استان اعلام می‌شود. البته کمترین تعداد نیاز به مدرس برای استان خراسان شمالی و تعداد ۶۲ نفر و بیشترین نیاز به مدرس برای استان تهران با تعداد هزار و ۱۱۲ نفر است. وی با تاکید بر اینکه پس از تایید این افراد در هیات جذب برای آنها ID تدریس صادر می شود، افزود: البته قبل از صدور کد و آی دی آموزشی، این تعداد باید دوره‌های مدرسی را طی کنند. رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره اینکه آیا پذیرش در سامانه و طی مراحل مختلف به استخدام افراد ختم می‌شود یا خیر؟ اظهار داشت:‌ در دانشگاه جامع علمی و کاربردی جذب و استخدام نداریم. بلکه این سامانه برای مدرسانی است که تمایل دارند در دانشکده زیر مجموعه دانشگاه جامع علمی و کاربردی به صورت حق التدرسی، تدریس کنند تا برای آنها کد تدریس صادر شود. اما جذب دانشکده ها شدند به نیاز مراکز مربوطه و پیگیری های خود متقاضی بستگی دارد. امید افزود: از ابتدای سال تحصیلی ۹۸ مرکز علمی و کاربردی فقط از مدرسانی که دارای کد تدریس هستند می توانند جذب کنند. در غیر این صورت استفاده از مدرس فاقد کد تدریس تخلف محسوب شده و حتی ممکن است از دامه همکاری آن مرکز جلوگیری شود. وی ادامه داد: اساتید هر دانشگاهی در کشور نیاز به شرکت در این فراخوان ندارند، بلکه فقط با حکم کارگزینی خود می‌توانند در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی تدریس کنند. رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اینکه در هر سال این فراخوان جذب انجام می شود، افزود: شروع فراخوان جذب برای نخستین بار درسال ۹۵ بود که به دلیل استقبال ۴۵ هزار نفری، کار پالایش آنها طولانی شد تا در سال ۹۶ فراخوان ارائه نشود. اما درسال ۹۷ دومین فراخوان انجام شد و فراخوان سوم نیز در حال انجام است. فراخوان بعدی نیز در شهریروماه ۹۹ برگزار می شود. وی در خصوص مدرسانی که پیش از این در دانشگاه جامع تدریس می‌کردند و مراحل جذب را طی نکرده بودند هم، اظهارداشت: این افراد در طرحی به عنوان طرح ساماندهی مدرسان دوباره ارزیابی شدند که برخی از آنها دعوت به مصاحبه شده ولی مراجعه نکردند. برخی نیز مراجعه کرده ولی در مصاحبه قبول نشدند اما دسته سوم دعوت و پذیرفته شدند تا کد تدریس به آنها تعلق بگیرد. اما گروه های اول و دوم می‌توانند دوباره در این سامانه ثبت‌نام کرده و با توجه به اینکه بار علمی خود را بالا بردند، کد تدریس بگیرند. امید خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، مدرسان انتخاب شده امکان تدریس از مهرماه سال ۹۹ را خواهند داشت تا بررسی مدارک و جذب آنها حدود ۳۲ هفته به طول بیانجامد.

more_vert اسامی۳۰ دانشجوی نمونه کشوری

ادامه مطلب

closeاسامی۳۰ دانشجوی نمونه کشوری

بیست و هشتمین جشنواره تقدیر از دانشجویان نمونه کشوریزبا حضور معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد و جهانگیری از ۳۰ دانشجو تجلیل به عمل‌آورد. ۱۰ نفر از این دانشجویان وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی، هفت نفر دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی و ۱۳ نفر دانشجوی دانشگاه های وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند.دانشجویان دکتری برگزیده وزارت علوم بر اساس لیست دانشجویان نمونه که یک نسخه از آن توسط سازمان امور دانشجویان در اختیار ایرنا قرار گرفت، اسامی دانشجویان نمونه وزارت علوم به این شرح است:عادل اعظمی دانشجوی رشته مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت تهران حائز رتبه اول شد. براساس این گزارش، متین تقی زاده دانشجویی رشته علم و فناوری نانو-نانو شیمی از دانشگاه شهید باهنر کرمان، عطا خرمی دانشجوی مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، میثم بلباسی دانشجوی رشته مدرسی معارف اسلامی از دانشگاه تهران، مسلیم شیروانی ناغانی دانشجوی رشته آینده پژوهشی از دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین، زهرا کلباسی اشتری دانشجوی الهیات-علوم قرآن و حدیث از دانشگاه اصفهان، مهدی تاج پور دانشجوی کارآفرینی از دانشگاه تهران، حسین میهمی دانشجوی آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه تهران حائز رتبه های بعدی شدند. دانشجویان برگزیده کارشناسی ارشد وزارت علوم در لیست دانشجویان برگزیده مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های وزارت علوم، زهرا حسینی دانشجوی رشته مجموعه تربیت بدنی و علوم ورزشی از دانشگاه رازی کرمانشاه، وحید مایلی دانشجوی رشته مجموعه مهندسی عمران از دانشگاه تبریز و شیما توکلی دهقی دانشجوی رشته مجموعه مهندسی مواد و متالورژی از دانشگاه صنعتی اصفهان قرار گرفته اند.فقط یک دانشجو به نام احسان طالبی در رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان(پردیس شهید رجایی شیراز) در لیست دانشجویان برگزیده مقطع کارشناسی دانشگاه های وزارت علوم قرار گرفته است.دانشجویان دکتری منتخب دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی هفت دانشجو در مقطع دکتری برگزیده شده اند؛ امسال برای نخستین بار است که دانشجویان برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی به همراه دانشجویان وزارتخانه های علوم و بهداشت تقدیر می شوند.در این لیست، حسین عندلیب دانشجوی رشته الهیات و معارف اسلامی واحد نجف آباد اصفهان، ابوالفضل کربلایی حسین غیاثوند دانشجوی رشته معماری واحد قزوین، محمدحسین رشیدی مهرآبادی دانشجوی مهندسی عمران واحد علوم و تحقیقات تهران، نرگس آزاد وار دانشجوی رشته مهندسی عمران گرایش سازه واحد تهران غرب، مهناز پیروی دانشجوی معماری واحد تبریز، نگین ناصح دانشجوی محیط زیست واحد علوم و تحقیقات تهران و علی کاظمی تبریزی دانشجوی علوم و صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات در این لیست قرار دارند.دانشجویان برگزیده دانشگاه های وزارت بهداشت در مقطع دکتری تخصصی، محمدپورابراهیمی در رشته پرستای از دانشگاه علوم بهزیستی، سکینه گرایلو در رشته آموزش بهداشت و ارتقای سلامی از دانشگاه علوم پزشکی یزد و مجید اسدی سامانی در رشته ایمنی شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزیده شدند.در دوره دستیاری، میلاد غنی زاده دانشجوی رشته جراحی دهان و فک و صورت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان دانشجوی نمونه انتخاب رشد.در دوره دکتری حرفه ای، مهدی هادیان برسیانی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مهدی عیسی زاده دانشجوی رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی ارتش به عنوان دانشجویان نمونه تجلیل شدند.در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ویدا سادات انوشه دانشجوی رشته ارگونومی از دانشگاه علوم پزشکی یزد و محمد سعید غلامی دانشجوی رشته هماتولوژی آزمایشگاهی و بانک خون دانشگاه علوم پرشکی ایران دانشجوی نمونه کشوری شناخته شدند.در مقطع کارشناسی هم ذوالفقار سباتی دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه علوم پزشکی آبادان و سجاد بهاری نیا دانشجوی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی از دانشگاه علوم پزشکی یزد در این لیست قرار گرفته اند. مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان در این جشنواره، اظهار داشت: این مراسم برای هفتمین بار در دولت تدبیر و امید برگزار شد.وی افزود: امسال تغییراتی در آیین نامه و شیوه نامه دانشجوی نمونه کشوری مانند افزودن شاخص های فناوری اعمال و کنترل های بخش پژوهشی خیلی جدی تر شد.معاون وزیر علوم با ارائه آماری از ۳۰ دانشجوی برگزیده در این جشنواره گفت: تعداد ۷۴۸ دانشجو از ۲ وزارتخانه علوم و بهداشت برای شرکت در این جشنواره به رقابت پرداختند که ۱۰ درصد اول دانشجویان به صدر کشور آمدند.رییس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: از ۱۳ دانشجوی برگزیده دانشگاه های وزارت علوم، ۱۰ نفر مرد و سه نفر زن همچنین از ۱۰ دانشجوی برگزیده دانشگاه های وزارت بهداشت، هشت نفر مرد و ۲ نفر زن هستند. به گزارش ایرنا، مراسم تقدیر از دانشجویان نمونه کشوری هر سال در اسفندماه برگزار می شود. مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان امروز شنبه در مراسم تقدیر از این دانشجویان از افزایش بیش از ۵۰ درصدی جوایز نقدی خبر داد.

more_vert کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

ادامه مطلب

closeکتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED

کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED اثر کریس اندرسون مدیر عامل تد، در سال ۲۰۱۶ در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. این کتاب دستور‌العمل جدید قرن 21 برای ایجاد ارتباطات مؤثر است. امروزه یکی از شناخته شده‌‌ترین محافل سخنرانی دنیا TED است. بی‌شک بسیاری از ما، حداقل یک‌ بار، یکی از ویدئوهای پر ارزش تد را دیده‌ایم. بسیاری از بزرگان سیاست و اقتصاد دنیا و یا برندگان جایزه نوبل در این برنامه، سخنرانی کرده‌اند. سخنرانی‌هایی که به صورت رایگان در سایت تد وجود دارد و بسیاری از آن‌ها با زیرنویس ارائه شده‌اند. کریس اندرسون (Chris Anderson) با سخنرانان بسیار معروف و اثرگذاری کار کرده که حاصل آن این کتاب ارزشمند شده است که در آن از نحوه ساخت محتوای سخنرانی گرفته تا داشتن بیشترین تأثیر روی صحنه را در اختیار شما قرار می‌دهد. خواندن کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش تد (TED talks the official TED guide to public speaking)، به همه کسانی که آماده‌اند تا با ایده‌هایشان در جهان تأثیرات بزرگی بیافرینند، قویا پیشنهاد می‌شود از جمله: هر کسی که بخواهد در شغل و تجارتش پیشرفت کند، هر کسی که بخواهد بر اعتبار و برند شخصی خود بیافزاید، هر سخنران و مدرسی که بخواهد با اشخاص دیگری از سراسر دنیا ارتباط برقرار کند، هر پدر و مادری که بخواهد با فرزندانش ارتباط موثری داشته باشند و حتی نوجوان و دانشجویی که بخواهد اعتماد به نفس خود را در جمع و زمان ارائه افزایش بدهد. در بخشی از کتاب اصول سخنرانی و فن بیان به روش TED می‌خوانید: بیایید چند لحظه‌ای به کلمه ساختار بیندیشیم. بسیار اهمیت دارد. سخنرانی‌های مختلف ممکن است ساختارها‌ی متفاوتی داشته باشند که به خط سیر مرکزی مرتبط است. یک سخنران ممکن است ابتدا با مشکلی که خودش درگیر آن بوده سخنرانی را آغاز کند و بعد آن مسئله را با بیان داستانی روشن سازد. سپس ممکن است در مرحله‌ی بعد تلاش‌هایی را که در طول تاریخ برای حل این مسئله انجام شده بیان کند و یکی دو مثال بیاورد که با شکست مواجه شده‌اند. این سخنرانی می‌تواند با ارائه‌ی راه حل پیشنهادی سخنران ادامه پیدا کند که معمولا مدرک و سند جدیدی هم می‌آورد که از این ایده حمایت می‌کند. سپس‌، ممکن است سخنران سه تا از پیامد‌های این ایده را در آینده بیان کند و سخنرانی را به پایان برساند. می‌توانید ساختار این سخنرانی را به مثابه‌ی یک درخت مجسم کنید. یک خط سیر مرکزی مانند تنه‌ی درخت که به صورت عمودی رشد می‌کند و شاخه‌هایی که به آن متصل‌اند و هر یک از آن‌ها داستان اصلی را بسط می‌دهند‌، یک شاخه در پایین درخت به عنوان مقدمه‌ی داستان به شمار می‌آید؛ دو شاخه درست در بالای آن مربوط به مثال‌هایی است که با شکست مواجه شده‌اند؛ یکی به عنوان راه‌حل و مدارک و شواهد جدید؛ و سه تا در بالای درخت مربوط به پیامد‌های این ایده در آینده هستند. یک نوع سخنرانی دیگر هم ممکن است به آسانی ارائه شود. پنج بخش این سخنرانی با یک زمینه‌ی مشترک یکی پس از دیگری بیان می‌شوند که ابتدای کار و پایان کار مربوط به پروژه‌ای است که در حال حاضر سخنران دارد بر روی آن کار می‌کند. در آن ساختار‌، می‌توانید خط سیر داستان را مثل حلقه‌ای در نظر بگیرید که پنج بخش مختلف را به هم مرتبط می‌سازد که هر کدام یکی از بخش‌های کار هستند. فهرست مطالب مقدمه مترجمینپیش گفتار: عصر نوین آتشبخش اول - مبانیفصل اول:فنون سخنرانی: اگر سخنران نیستید نگران نباشید شما می‌توانید این مهارت را کسب بنماییدفصل دوم: خلاقیت: با ایده ‌پردازی از سخنرانان دیگر متمایز بشویدفصل سوم: تله‌های رایج: چهار شیوه‌ی سخنرانی که باید از آن‌ها اجتناب کنیمفصل چهارم: خط سیر: در تمام سخنرانی بر مقصود اصلی‌تان متمرکز بمانیدفصل پنجم: یخ شکنی: چگونه با جایگاه‌سازی خودتان ارتباط اولیه را با مخاطب برقرار بنمایید؟بخش دوم - 5 ابزار قدرتمند سخنرانیفصل ششم: داستان‌سرایی: چطور با بیان داستان‌های‌تان مخاطبان را افسون کنید؟فصل هفتم: توضیح دادن: چطور مفاهیم سخت را به شیوه‌ای جذاب و سلیس توضیح دهیم؟فصل هشتم: متقاعدسازی: چگونه با بیان استدلال‌های اثرگذار، ذهن مخاطبین را همراه نمایید؟فصل نهم: نمایش دادن: چگونه با به تصویر کشیدن مفاهیم، مخاطب را هیجان‌زده نمایید؟بخش سوم - آماده نمودن ابزارهای بصریفصل دهم: آماده نمودن ابزارهای بصری: تکنیک‌های حرفه‌ای طراحی اسلایدفصل یازدهم: کدام سبک شماست؟: ازحفظ سخنرانی نمودن یا سخنرانی از پیش نوشته نشده؟فصل دوازدهم: تمرین نمودن: تنها با تمرین نمودن پیش از اجرا می‌توانید یک سخنران حرفه‌ای بشویدفصل سیزدهم: تنظیم آغاز و پایان: جلب توجه و ماندگارسازی سخنرانی در ذهن مخاطبانبخش چهارم - روی صحنهفصل چهاردهم: شیوه لباس پوشیدن: ظاهر شما با مخاطبین سخن می‌گویدفصل پانزدهم: استرس زدایی: چگونه آرامش و تسلط‌تان را حفظ کنید؟فصل شانزدهم: تجهیزات: تریبون، مانیتور پشتیبانی، برگه‌های یادداشت، تبلت یا هیچ کدام؟فصل هفدهم: صدا و زبان بدن: قدرت کلام و جسم‌تان را بیدار نماییدفصل هجدهم: سخنرانی خلاقانه: چگونه با روش‌هایی نوآورانه مخاطبان را میخکوب نماییم؟بخش پنجم - درس‌ها و تجارب TEDفصل نوزدهم: انقلاب سخنرانی با نگرش میان رشته‌ای در سخنرانی جهانی تازه‌تر و بزرگ‌تر ایجاد کنیمفصل بیستم فراگیر نمودن سخنرانی ها: با استفاده از ابزارهای آنلاین سخنرانی‌هایت را جهانی کنفصل بیست و یکم خلق آینده: با انتخاب رسالتی ارزش آفرین، سخنرانی آینده ساز شویدتقدیر و تشکرپیوست: فهرست برخی از سخنرا‌نی‌هایی که درکتاب به آن‌ها اشاره شده

more_vert آذر اندامی؛ پزشک و باکتری‌شناسی برجسته

ادامه مطلب

closeآذر اندامی؛ پزشک و باکتری‌شناسی برجسته

 آذر اندامی باکتری‌شناسی نامدار و از پژوهشگران انستیتو پاستور ایران به شمار می‌رود که توانست به هنگام شیوع بیماری وبا التور در ۱۳۴۲ خورشیدی واکسن آن را کشف کند و جان هزاران تَن را در ایران و دیگر کشورهای همسایه نجات دهد. به این مناسبت و به‌ خاطر خدمات و تحقیقات علمی و انسانی‌اش نام وی بر یکی از حفره‌های کره زهره حک شد.

more_vert مرگ حسنعلی منصور پایانی بر سیاست‌های آمریکایی

ادامه مطلب

closeمرگ حسنعلی منصور پایانی بر سیاست‌های آمریکایی

فرشته جهانی حسنعلی منصور سیاست‌مدار و نخست‌وزیر وقت رژیم پهلوی بود که با وجود مخالفت‌های مردمی و اعتراض جامعه روحانیت به اعطای حق قضاوت کنسولی به اتباع آمریکایی این لایحه را به تصویب مجلس رساند که این اقدام خشم مردم انقلابی را برانگیخت و سرانجام در مقابل مجلس به ضرب گلوله محمد بخارایی کشته شد.  

more_vert شورای نگهبان با سازوکار نظارتی

ادامه مطلب

closeشورای نگهبان با سازوکار نظارتی

 شورای نگهبان به‌عنوان نهادی نظارتی، وظیفه حراست و نگهبانی از احکام و پاسداری از قانون اساسی را برعهده دارد؛ نهادی که از ۶ فقیه و ۶ حقوقدان تشکیل می‌شود که فقیهان براساس حکم رهبری و دیگر اعضا با معرفی رییس قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این شورا راه می‌یابند. امام خمینی در۳۰ بهمن ۱۳۵۸ خورشیدی در حکمی، فقهای شورای نگهبان را انتخاب کردند، حکمی که توسط حاج سیداحمد خمینی اعلام شد. ایشان با اعلام این خبر گفتند: افراد تعیین شده به جز آقای محمدرضا مهدوی کنی که از مجتهدین تهران هستند، همگی از مدرسین مجتهد حوزه علمیه قم می‌باشند و بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی نظارت خواهند کرد، تا این قوانین هیچگونه مخالفتی با اسلام نداشته باشد. اسامی ۶ تن تعیین شده به شرح زیر می‌باشند: حضرات آیات: حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی، حاج شیخ لطف‌الله صافی، حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی، حاج شیخ غلامرضا رضوانی، حاج شیخ احمد جنتی، حاج شیخ یوسف صانعی. به این ترتیب با برگزاری مرحله اول نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ خورشیدی و نیز دومین مرحله در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۹ خورشیدی، مجلس اول کار خود را در هفت خرداد همان سال آغاز کرد تا اینکه در تیرماه از طرف شورای عالی قضایی ۱۲ حقوقدان برای انتخاب ۶ حقوقدان شورای نگهبان به مجلس معرفی شدند و رأی‌گیری در ۲۶ تیر انجام شد و پس از انتخاب ۶ حقوقدان، شورای نگهبان در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ خورشیدی به طور رسمی کار خود را آغاز کرد که از آن زمان تاکنون افرادی به عنوان فقیه و حقوقدان در این نهاد خدمت کرده اند.   فقها به موجب اصل ۹۱ قانون اساسی، انتخاب فقهای شورای نگهبان با مقام معظم رهبری است. علاوه بر اصل ۹۱، بند (۶) اصل ۱۱۰ نیز «نصب، عزل و قبول استعفای فقهای شورای نگهبان» را جزء وظایف و اختیارات رهبری دانسته است. بدین ترتیب، هرگاه یکی از اعضای فقیه شورای نگهبان نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، مقام معظم رهبری می­ تواند وی را بر کنار کند. همچنین اگر عضوی از فقها از سِمَت خود استعفا دهد، پذیرش استعفای وی با مقام معظم رهبری است. از زمان تاسیس شورای نگهبان تا به امروز افراد مختلفی به عنوان فقیه در این نهاد خدمت کرده اند که در ادامه به آنها اشاره ای مختصر می شود. آیت‌الله غلامرضا ‌رضوانی: متولد ۱۳۰۹ خورشیدی در خمین و دارای اجتهاد است. وی در دوره اول، سوم، چهارم و پنجم به عنوان یکی از فقها در شورای نگهبان بوده است. آیت الله رضوانی سوابقی همچون عضو مجلس خبرگان رهبری، تدریس خارج در نجف اشرف و تهران، نماینده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری در بازار و رییس دیوان عدالت اداری در کارنامه خود دارد و در شامگاه ۳۰ فروردین ۱۳۹۲ خورشیدی چشم از جهان فروبست. آیت الله صادق اردشیر (آملی) لاریجانی: متولد۱۳۳۹ خورشیدی در نجف و دارای اجتهاد است. او در دوره های چهارم و پنجم عضو شورای نگهبان بود. آیت الله رضا استادی: متولد ۱۳۱۶ خورشیدی در تهران و دارای اجتهاد است. وی در دوره چهارم عضو فقهای شورای نگهبان بود. آیت اله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی: متولد ۱۳۱۷ خورشیدی در خرم آباد و دارای تحصیلات اجتهاد است که در دوره چهارم عضو شورای نگهبان بود. وی پس از مدتی بیماری در ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ خورشیدی در بیمارستان شهید بهشتی قم چشم از جهان فروبست. آیت الله محمدحسن قدیری: متولد ۱۳۱۵ خورشیدی در اصفهان و دارای تحصیلات اجتهاد است که در دوره چهارم عضو شورای نگهبان بود. وی در تیر ۱۳۸۰ در پی استعفای آیت الله طاهری خرم آبادی، به عضویت شورای نگهبان درآمد و در مهرماه ۱۳۸۷ خورشیدی دارفانی را وداع گفت. آیت الله محمدآقا امامی(کاشانی): در ۱۳۱۰ خورشیدی در کاشان به دنیا آمد. او دارای تحصیلات اجتهاد و در دوره های اول تا سوم عضو فقهای شورای نگهبان بود که در مرداد ۱۳۷۸ خورشیدی از این مسوولیت استعفا کرد. آیت الله محمد محمدی دعوی سرایی(گیلانی): متولد۱۳۰۷ خورشیدی در رودسر و دارای تحصیلات اجتهاد بود که در دوره های اول تا سوم عضو شورای نگهبان بود تا اینکه در اسفند ۱۳۷۳ خورشیدی به دلیل تصدی ریاست دیوان عالی کشور از شورای نگهبان خارج شد. آیت الله لطف الله صافی(گلپایگانی): متولد ۱۲۹۷ خورشیدی در گلپایگان و دارای تحصیلات اجتهاد و یکی از فقهای دوره اول و دوم شورای نگهبان بود که در تیر ۱۳۶۷ خورشیدی از عضویت در شورای نگهبان استعفا کرد. آیت الله یوسف صانعی: در ۱۳۱۶ خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی دارای تحصیلات اجتهاد در عضو فقهای دوره اول شورای نگهبان بود که در ۱۹ دی ۱۳۶۱ خورشیدی از عضویت در این نهاد استعفا داد. آیت الله محمدرضا مهدوی کنی: متولد ۱۳۱۰ خورشیدی در تهران، دارای تحصیلات اجتهاد و عضو فقهای دوره اول شورای نگهبان بود که در ۱۲ آذر ۱۳۵۹ خورشیدی به دلیل پذیرش وزارت کشور کابینه شهید رجایی از عضویت در شورای نگهبان استعفا کرد تا اینکه در ۲۱ بهمن ۱۳۶۰ خورشیدی پس از رحلت آیت الله ربانی شیرازی مجدداً به عضویت شورای نگهبان درآمد. آیت الله محمدمهدی ربانی رانکوهی (املشی): در ۱۳۱۷ خورشیدی در املش به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات اجتهاد و یکی از فقهای دوره اول شورای نگهبان بود. آیت الله عبدالرحیم ربانی(شیرازی): در ۱۳۰۱ خورشیدی در شیراز به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات اجتهاد و یکی از فقهای دوره اول شورای نگهبان بود. آیت الله احمد جنتی: متولد ۱۳۰۵ خورشیدی در اصفهان و دارای تحصیلات اجتهاد است. او یکی از فقهای دوره اول تا هفتم شورای نگهبان است. آیت الله جنتی با سابقه ترین عضو فقهای شورای نگهبان است و پس از منصوب شدن از طرف امام خمینی(ره) در اسفند ۱۳۵۸ خورشیدی در تمام ادوار شورای نگهبان حضور داشته است. آیت الله محمد مومن: متولد ۱۳۱۹ خورشیدی در قم و دارای تحصیلات اجتهاد بود که در دوره های اول تا ششم عضو فقای شورای نگهبان بود. آیت الله محمد یزدی: در ۱۳۱۰ خورشیدی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی دارای تحصیلات اجتهاد و در دوره های دوم، چهارم ، پنجم و ششم عضو فقهای شورای نگهبان بود. با استعفای آیت الله صافی گلپایگانی در تیرماه ۱۳۶۷ خورشیدی آیت الله یزدی از طرف امام خمینی(ره) به جای وی به عضویت شورا درآمد. آیت الله یزدی در ۱۳۶۸ خورشیدی به عنوان رییس قوه قضائیه منصوب شد. پس از پایان خدمت در قوه قضائیه در ۱۳۷۸ خورشیدی مجدداً به عضویت شورای نگهبان درآمد. آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی: در ۱۳۲۷ خورشیدی در کربلا به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات اجتهاد و عضو فقهای شورای نگهبان در دوره های سوم، پنجم و ششم بود. آیت الله شاهرودی در تیر ۱۳۷۸ خورشیدی به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شد و آیت الله یزدی به جای وی به عضویت شورای نگهبان درآمد. پس از پایان خدمت در قوه قضاییه مجددا در مرداد ۱۳۸۸ خورشیدی به جای آیت الله لاریجانی به عضویت شورای نگهبان درآمد. آیت الله‌ سیدمحمدرضا مدرسی‌یزدی: در ۱۳۳۴ خورشیدی در یزد به دنیا آمد. وی دارای تحصیلات اجتهاد و عضو فقهای شورای نگهبان در دوره های پنجم، ششم و هفتم است. آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار: در ۱۳۳۲ خورشیدی در داراب دیده به جهان گشود. وی دارای تحصیلات اجتهاد و عضو فقهای شورای نگهبان در دوره ششم و هفتم است. آیت الله شب‌زنده‌دار پس از رحلت آیت الله شیخ غلامرضا رضوانی خمینی در ۱۳۹۲ خورشیدی به عضویت شورای نگهبان منصوب شد. حقوقدانان در اصل ۹۱ در خصوص شرایط عضویت حقوق­دانان در شورای نگهبان آمده است: ۶ نفر حقوق­دان در رشته­‌های مختلف حقوقی، از میان حقوق­دانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می­‌شوند و با رای مجلس انتخاب می­‌گردند. این افراد از ابتدا تاکنون عبارتند از: سیامک ره‌پیک: متولد ۱۳۴۲ خورشیدی در تهران و دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی که در دوره پنجم به عضویت این نهاد درآمد. وی سوابقی همچون رئیس دانشگاه علوم قضایی، سردبیر فصلنامه دیدگاه های حقوقی، مدیر مسوول فصلنامه مطالعات راهبردی و رئیس پژوهشکده مطالعات راهبردی را در کارنامه خود دارد. حجت‌الاسلام محمد سلیمی: متولد ۱۳۳۳ خورشیدی در همدان و دارای تحصیلات سطح چهار حوزوی معادل دکتری است. وی در دوره پنجم عضو این نهاد بود. سلیمی دارای سوابقی همچون حاکم شرع دادگاه های انقلاب اسلامی در استان های تهران، خراسان، فارس و همدان، رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان همدان، رییس شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور، رییس شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت، دادستان کل ویژه روحانیت و مدرس حقوق در دانشگاه است. حسینعلی امیری: متولد ۱۳۴۵ خورشیدی در سنقر است. امیری مدرک تحصیلی دکتری تخصصی حقوق عمومی دارد که در دوره پنجم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رییس کل دادگستری استان های خوزستان، کردستان و فارس و مدرس دانشگاه در کارنامه خود دارد. غلامحسین الهام: متولد ۱۳۳۸ خورشیدی در اندیمشک و دارای مدرک دکتری حقوق جزا و جرم شناسی است که در دوره پنجم در این سمت بوده است. وی دارای سوابق عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران، قائم مقام و معاون سیاسی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، سخنگوی قوه قضائیه، سخنگوی شورای نگهبان، رئیس مرکز تحقیقات شورای نگهبان، سخنگوی دولت محمود احمدی نژاد، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزیر دادگستری، معاون دانشکده حقوق دانشگاه تهران، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، رئیس مرکز پژوهش های سازمان تبلیغات اسلامی، دادستان، دادیار و قاضی است. ابراهیم عزیزی: متولد ۱۳۴۲ خورشیدی در کرمانشاه و دارای دکتری حقوق خصوصی است که در دوره چهارم و پنجم در این سمت ایفای نقش کرد. عزیزی سوابقی همچون نماینده مجلس شورای اسلامی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری و معاون برنامه‌ریزی، نظارت راهبردی رییسجمهوری و سخنگوی شورای نگهبان را در کارنامه خود دارد. حجت الاسلام عباس کعبی نسب: متولد ۱۳۴۱ خورشیدی در اهواز است که در دوره پنجم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. کعبی نسب دارای اجتهاد و کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی است. وی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مدرس دانشگاه، عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، نائب رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، عضو مجلس خبرگان رهبری، مخبر کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری و نائب رئیس کمیسیون حراست مجلس خبرگان رهبری است. سیدرضا زواره ای: در ۱۳۱۷ خورشیدی در ورامین به دنیا آمد. او دارای کارشناسی حقوق قضایی و در دوره های سوم و چهارم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. زواره ای دارای سوابقی همچون معلم، وکیل دادگستری، دادستان دادسرای انقلاب اسلامی، سرپرست شهرداری تهران، رئیس ستاد امنیت کشور و معاون وزیر کشور در کابینه شهید رجائی، نماینده مجلس شورای اسلامی، معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای مرکزی جمعیت مؤتلفه اسلامی، مدرس دانشگاه و قائم مقام دبیر شورای نگهبان بود. علی آراد: متولد ۱۳۰۶ خورشیدی آذرشهر و دارای دکتری حقوق قضایی است که در دوره اول و چهارم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. او دارای سوابقی همچون قاضی دادگاه جنایی، قاضی دیوان عالی کشور، مشاور رئیس قوه قضائیه، عضو دادگاه انتظامی قضات، مستشار دادگاه استان تهران و رئیس دادگاه بخش بود. حسن ابراهیم حبیبی: متولد ۱۳۱۵ خورشیدی در تهران و دارای دکترای حقوق قضائی، دکترای جامعه شناسی، سطح (حوزوی) بود که در دوره دوم، سوم و چهارم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی دارای سوابقی همچون عضو کمیته تدوین پیش نویس قانون اساسی، نماینده مجلس شورای اسلامی، وزیر دادگستری، عضو و سخنگوی شورای انقلاب، وزیر فرهنگ و آموزش عالی، عضو شورای بازنگری قانون اساسی، معاون اول رئیس جمهوری، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رئیس هیات امناء فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران، عضو هیات نمایندگی ایران در کنفرانس عمومی یونسکو، مؤسس و رئیس بنیاد ایران شناسی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو دیوان دائمی داوری (لاهه) بود. احمد علیزاده: متولد ۱۳۱۸ خورشیدی در سوادکوه و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق است که در دوره های دوم و سوم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون نماینده مجلس شورای اسلامی، دادستان دیوان محاسبات، معاون رئیس قوه قضائیه و مدرس دانشگاه را در کارنامه خود دارد. حسین مهرپور محمدآبادی: متولد ۱۳۳۲ خورشیدی در یزد و دارای مدرک دکترای حقوق خصوصی است که در دوره های اول، دوم و سوم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون معاون قوه قضائیه، معاون حقوقی و بررس یهای فقهی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، مشاور وزیر امور خارجه، مشاور رئیس جمهور و عضو شورای عالی هلال احمر در کارنامه خود دارد. خسرو بیژنی: متولد ۱۳۱۵ خورشیدی در بابل و دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق قضایی است که در دوره دوم و سوم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. بیژنی سوابقی همچون رئیس دادگاه های صلح تهران، معاون اجرائی قوه قضائیه، رئیس دادگاه بخش تهران، رئیس دادگاه شهرستان تهران، قائم مقام دبیر شورای نگهبان و بازپرس دادسرای انقلاب اسلامی تهران را در کارنامه خود دارد. سیدجلال الدین مدنی کرمانی: در ۱۳۱۶ خورشیدی در کرمان به دنیا آمد. وی دارای مدرک دکتری علوم سیاسی و در دوره دوم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. مدنی کرمانی سوابقی همچون مشاور رئیس قوه قضائیه، استاد دانشگاه، دادیار دادسرای عمومی زابل، دادرس دادگاه بخش زاهدان، رئیس دادگاه بخش آمل، دادیار دادسرای عمومی تهران، رئیس دادگاه شهرستان تهران و مدیر کل آموزش دادگستری در کارنامه دارد. حسن فاخری: متولد ۱۳۰۲ خورشیدی در تهران و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق است. وی در دوره های دوم و سوم در شورای نگهبان بود و سوابقی همچون معاون اول دادستان کل کشور، دادیار دیوان عالی کشور، مستشار دیوان عالی کشور، رئیس اداره عفو و بخشودگی دادگستری و رئیس شعبه پنجم دیوان عالی کشور در کارنامه دارد. حجت الاسلام محمدرضا عباسی فرد: متولد ۱۳۲۸ خورشیدی در کوهدشت و دارای تحصیلات دکتری فقه و مبانی حقوق، خارج است که در دوره های دوم و سوم در این نهاد بود. عباسی فر سوابقی همچون عضو حزب جمهوری اسلامی، نماینده مجلس شورای اسلامی، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام. معاون رییس قوه قضائیه، رییس دیوان عدالت اداری، معاون اجرایی قوه قضاییه و عضو مجلس خبرگان رهبری در کارنامه دارد. گودرز افتخار جهرمی: متولد ۱۳۲۲ خورشیدی در جهرم و دارای تحصیلات دکتری تخصصی حقوق عمومی است. وی در دوره های اول و سوم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. جهرمی سوابقی همچون استاد حقوق و رئیس دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، سرپرست دفتر خدمات حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری، عضو هیأت مدیره کانون وکلا و نماینده مدیران مسوول مطبوعات در هیات نظارت بر مطبوعات (طی پنج دوره) در کارنامه دارد. عباسعلی کدخدایی: متولد ۱۳۴۰ خورشیدی اصفهان و دارای تحصیلات دکتری حقوق بین الملل است که در دوره های چهارم، پنجم و هفتم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون استاد دانشگاه تهران، قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان در کارنامه دارد. محمدرضا علیزاده: در ۱۳۳۰ خورشیدی در سوادکوه به دنیا آمد. علیزاده دارای تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق است که در دوره های دوم تا هفتم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. او همچنین سوابقی همچون معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، معاون بازرسی کل کشور، دادستان انقلاب اسلامی قائمشهر، مدیرکل ارزشیابی قضات و قائم مقام دبیر شورای نگهبان در کارنامه دارد. محسن اسماعیلی: متولد ۱۳۴۴ خورشیدی در تهران و دارای تحصیلات دکتری حقوق خصوصی و اجتهاد است که در دوره های چهارم، پنجم و ششم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون رییس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق (ع) و استاد دانشگاه است. سیدفضل الله موسوی: در ۱۳۳۲ خورشیدی در اصفهان به دنیا آمد. موسوی دارای مدرک دکتری حقوق بین‌الملل است که در دوره هفتم عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون استاد دانشگاه تهران، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر گروه حقوق عمومی و بین الملل دانشگاه تهران، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات دوره دهم و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، رئیس کمیسیون حقوقی ستاد نقشه جامع علمی کشور در شورای انقلاب فرهنگی در کارنامه دارد. سام سوادکوهی فر: متولد ۱۳۳۶ خورشیدی در تهران و دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی است که در دوره ششم عضو شورای نگهبان بود. وی سوابقی همچون دادیار در دادگستری استان‌های مازندران، گیلان، خوزستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، سرپرست دادسرای شمیران، رییس دادگستری اسلامشهر، معاون دادگستری تهران، مدیرکل تدوین لوایح و مقررات وزارت دادگستری، دادیار دیوان عالی کشور، عضو معاون در شعب دیوان عالی کشور، مستشار دیوان عالی کشور، عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه دارد.

more_vert درباره مرتضی مطهری

ادامه مطلب

closeدرباره مرتضی مطهری

آیت‌الله مرتضی مطهری متفکر، فیلسوف و از شخصیت‌های فکری و سیاسی و از یاران مبارز امام خمینی(ره) بود که با سخنرانی‌ها و آثار علمی و اعتقادی که داشت از انحراف‌های عقیدتی جوانان هنگام مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی جلوگیری کرد تا آنجا که به‌عنوان پشتوانه‌ای ارزشمند برای حوزه‌های دینی و علمی کشور شناخته‌ شد.

more_vert درباره عبدالاعلی سبزواری

ادامه مطلب

closeدرباره عبدالاعلی سبزواری

 عبدالاعلی موسوی سبزواری فقیه، مفسر، مرجع تقلید و یکی از بزرگترین مفاخر علمی و عالیقدر جهان اسلام در دوره معاصر به شمار می‌رود که عمر خود را صرف نشر و گسترش معارف اسلام و قرآن کرد. یکی از مهم‌ترین تفسیرهای وی مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن است که جامع‌ترین تفسیر قران از لحاظ‌ فواید لفظی‌ و معنوی محسوب می‌شود.

more_vert درباره علی‌اکبر فیّاض

ادامه مطلب

closeدرباره علی‌اکبر فیّاض

 استاد علی‌اکبر فیّاض نزدیک به سی سال از عمر خویش را صرف پژوهش درباره تاریخ بیهقی کرد؛ اما کمی پیش از انتشارِ حاصلِ زحمات خویش، چشم از جهان فروبست. با این حال عنوانِ «تاریخ بیهقی»، نام استاد فیّاض را زنده نگاه داشته است.