جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی توانمندسازی ، نوآوری و تعلق خاطر کاری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی توانمندسازی ، نوآوری و تعلق خاطر کاری

مقاله علمی و پژوهشی" توانمندسازی ، نوآوری و تعلق خاطر کاری " مقاله ای است که در 22  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تئوری چند سطحی و انگیزه خدمت مدیران ، انسجام گروهی ، جو سازمانی و رهبری تحولی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی توانمندسازی ، نوآوری و تعلق خاطر کاری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی توانمندسازی ، نوآوری و تعلق خاطر کاری

مقاله علمی و پژوهشی" توانمندسازی ، نوآوری و تعلق خاطر کاری " مقاله ای است که در 22  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تئوری چند سطحی و انگیزه خدمت مدیران ، انسجام گروهی ، جو سازمانی و رهبری تحولی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی منابع شغلی و شخصی و تعلق کاری کارکنان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی منابع شغلی و شخصی و تعلق کاری کارکنان

مقاله علمی و پژوهشی" منابع شغلی و شخصی و تعلق کاری کارکنان " مقاله ای است که در24 صفحه در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به منابع شغلی، منابع شخصی، سرزندگی ، فدایی شدن، مجذوب شدن و تعلق کاری کارکنان اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر حمایت اجتماعی بر رفاه کارکنان با میانجی‌‌گری اعتیاد به‌کار و تعلق‌خاطر‌کاری

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر حمایت اجتماعی بر رفاه کارکنان با میانجی‌‌گری اعتیاد به‌کار و تعلق‌خاطر‌کاری

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر حمایت اجتماعی بر رفاه کارکنان با میانجی‌‌گری اعتیاد به‌کار و تعلق‌خاطر‌کاری" مقاله ای است در 26 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اعتیاد به کار؛ تعلق خاطر کاری؛ حمایت اجتماعی؛ رفاه پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه، سازمان‌ها همۀ جنبه‌های مختلف زندگی انسان را در برگرفته‌اند و بسیاری از افراد، بخش زیادی از زندگی‌ خود را به کار اختصاص می‌دهند. افزایش حمایت اجتماعی موجب می‌شود افراد به سازمان تعلق‌خاطر بیشتری داشته، رضایت آنها از شغل خود بیشتر شده و درنتیجه بیشتر مایل بوده که در سازمان بمانند و کمتر به ترک خدمت گرایش داشته باشند. هدف این مقاله بررسی تأثیر حمایت اجتماعی بر رفاه کارکنان با میانجی‌گری اعتیاد به کار و تعلق خاطر‌کاری می‌باشد. داده‌های این پژوهش از بین 188 نفر از کارکنان سازمان ملی استاندارد ایران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده گردآوری شده است. برای آزمون فرضیه‏ها، از آزمون‌های آماری ‎شامل تحلیل همبستگی و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان می‏دهد تعلق خاطر‌کاری بر رضایت شغلی، تأثیر مثبت و بر استرس درک‌شده و اختلالات خواب تأثیر منفی دارد. همچنین اعتیاد به کار بر رضایت شغلی تأثیر منفی و بر استرس درک‌شده و اختلالات خواب، تأثیر مثبت دارد. نتایج حاصله، نقش میانجی‌گری تعلق‌خاطر کاری بین حمایت اجتماعی مربوط به کار و رضایت شغلی، استرس درک‌شده و اختلالات خواب را تأیید کرد. همچنین نقش میانجی‌گری اعتیاد به کار در رابطه بین حمایت اجتماعی مربوط به کار و اختلالات خواب نیز تأیید شد. عنوان مقاله [English] The Effect of Social Support of the Employees Welfare with Mediation of Work Addiction and Belonging چکیده [English] Organization have covered all aspects of human life. Most people spent a great part of their lives on working. Increasing social support makes employees show higher belongings to their job. They become more satisfied and would like to stay in the organization for longer time without any intention to leave it. This research aims at assessing the role of more social support on employees’ welfare with relation to work addiction and belongings. The data is collected from a number of 188 employees in the Iranian National Standard Organization through random sampling. The hypotheses were tested by correlation analysis and structural equations modeling. The results indicated that work belonging positively affects job satisfaction. Yet, it showed a negative relation with perceived stress and sleep disorders. On the other hand, work addiction has negative affect on job satisfaction. It has positive effects on perceived stress and sleep disorders. The result confirmed the mediation role of work addiction in the relationship between social support and sleep disorders. کلیدواژه‌ها [English] Work Addiction, Work Belonging, Social Support, Welfare دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مدیریت ذره بینی

ادامه مطلب

closeمدیریت ذره بینی

برای خلق یک تیم کارا، درک فرهنگ شرکت بسیار مهم است. برای نمونه، یک استارتاپ به‌سرعت در حال رشد به کارکنانی نیاز دارد که چابک باشند و حاضر باشند مسئولیت‌های مختلفی را فراتر از شرح شغل خود بر عهده بگیرند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و ارتقاء تعلق مکانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و ارتقاء تعلق مکانی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 29 صفحه و با 43 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی، تعلق مکانی ، سکونت پایدار ، زیست بوم عاطفی و خانوار روستایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert برندگان نوبل فیزیک، شیمی و پزشکی جوایز خود را دریافت کردند

ادامه مطلب

closeبرندگان نوبل فیزیک، شیمی و پزشکی جوایز خود را دریافت کردند

جوایز نوبل ۲۰۱۹ رشته‌های فیزیک، شیمی و پزشکی طی مراسمی در استکهلم به برندگان آنها اهدا شد. به گزارش فوربز، هر ساله با فرا رسیدن ماه اکتبر(حوالی مهر) برندگان نوبل معرفی و جوایز آنها در ماه دسامبر(آذر) اعطا می‌شود. نوبل فیزیک ۲۰۱۹ برندگان نوبل فیزیک 2019 جایزه نوبل فیزیک امسال، به "جیمز پیبل"(James Peebles) برای کشفیات نظری در کیهان شناسی فیزیکی و "میشل مِیِر"(Michel Mayor) و "دیدیه کولوز"(Didier Queloz) برای کشف یک سیاره فراخورشیدی که به دور یک ستاره شبیه به خورشید می چرخد، اهدا شد. نیمی از جایزه مالی ۱.۱ میلیون دلاری نوبل فیزیک ۲۰۱۹ به جیمز پیبلز تعلق گرفته و نیمی دیگر بین مِیِر و کولوز اعطا شد. پیبلز در پژوهش خود، کیهان را با میلیاردها کهکشان و خوشه‌های کهکشانی آن مورد بررسی قرار داده است. چارچوب نظری او، بنیانی برای درک سابقه کیهان از زمان وقوع بیگ بنگ تا به امروز به شمار می‌رود. میشل مِیر و دیدیه کولوز در پژوهش خود، کهکشان محل سکونت ما یعنی راه شیری را در جستجوی جهانی ناشناخته مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها در سال ۱۹۹۵ نخستین سیاره فراخورشیدی را بیرون از منظومه شمسی پیدا کردند. سیاره ای که به دور یک ستاره شبیه خورشید موسوم به پگاسی ۵۱ می‌چرخید. اکتشاف کولوز و مایور توانست تحول بزرگی در ستاره‌شناسی به وجود آورد. پس از این کشف بزرگ، بیش از چهار هزار سیاره فراخورشیدی در راه شیری کشف شده‌اند و همچنان، سیارات بزرگی در اندازه‌ها، شکل‌ها و مدارهای گوناگون در حال ظهور هستند. نوبل شیمی ۲۰۱۹ جایزه نوبل ۲۰۱۹ در رشته شیمی به طور مشترک به جان بی گودیناف، ام. استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو اهدا شد. "گوران هانسون" دبیر کل آکادمی نوبل نام جان بی گودیناف، ام. استنلی ویتینگهام و آکیرا یوشینو را به عنوان برندگان جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۹ به خاطر توسعه باتری‌های لیتیوم-یونی معرفی کرد. "آکیرا یوشینو"(Akira Yoshino) برنده ژاپنی جایزه نوبل شیمی امسال موفق شد لیتیوم خالص را از باتری حذف کند، در عوض آن را کاملاً بر اساس یون‌های لیتیوم ایجاد کند که از لیتیوم خالص ایمن‌تر است. این کار باعث شد باتری در عمل کارایی بیشتری داشته باشد. "جان.بی گودایناف"(John B. Goodenough) نیز به توسعه باتری‌های لیتیوم یونی کمک بسیاری کرده‌ است. جان بی. گودایناف دانشمند زمینه فیزیک حالت جامد اهل ایالات متحده آمریکا است که پتانسیل باتری‌های لیتیومی را دو برابر کرده است و شرایط مناسبی را برای توسعه باتری‌های بسیار قدرتمندتر و کاربردی‌تر مهیا کند. نوبل پزشکی ۲۰۱۹ جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۹ میلادی به "ویلیام جی کالین جونیور"، "پیتر جی راتکلیف" و "گرگ ال‌ سمنزا" تعلق گرفت. جایزه نوبل پزشکی امسال به طور مشترک به "ویلیام جی کالین جونیور"، "پیتر جی راتکلیف" و "گرگ ال‌ سمنزا" به خاطر دستاورد آنها در مورد چگونگی سازگاری سلول‌ها با اکسیژن موجود تعلق گرفت. قرن‌هاست که اهمیت اساسی اکسیژن برای دانشمندان شناخته شده است. اما اینکه چگونه سلول‌ها با تغییرات سطح اکسیژن سازگار می‌شوند، از مدت‌ها قبل ناشناخته مانده است. جایزه نوبل پزشکی امسال به تحقیقی راجع به چگونگی مکانیسم مولکولی و چگونگی سازگاری سلول‌ها با تغییرات ذخیره اکسیژن تعلق گرفت. احساس اکسیژن برای بسیاری از بیماری‌ها مهم است. اکتشاف برندگان نوبل پزشکی امسال برای علم پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است و راه را برای کشف روش‌های جدید برای مبارزه با کم‌خونی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر هموار می‌کند. این سه دانشمند یک تشکیلات مولکولی را شناسایی کردند که فعالیت ژن‌ها در پاسخ به میزان مختلف اکسیژن را تنظیم می‌کند. کشف بزرگ این سه نفر یکی از اساسی‌ترین فرآیندهای سازگاری بدن را نشان می‌دهد. این افراد پایه و اساسی برای درک ما از "چگونگی تاثیر اکسیژن بر متابولیسم سلولی و عملکرد فیزیولوژیکی بدن" ایجاد کردند.

more_vert چند مورد برای پیشرفت در کار

ادامه مطلب

closeچند مورد برای پیشرفت در کار

برای بهترین مشاوره شغلی کمتر پیش می آید که فرد مورد اعتماد و با تدبیر در اطراف خود پیدا کنید. در اینجا به چند نمونه از بهترین توصیه ها برای یافتن شغل یا پیشرفت در آن را اشاره می کنیم. فرم تقاضای کار را پر کنید برای ورود به شغل جدید، چه راهی بهتر از پرکردن فرم تقاضای کار وجود دارد؟ این خیلی ابتدایی و در عین حال بسیار ترسناک به نظر می رسد. «گاهی بهترین چیزها در زندگی، بزرگ و ترسناک، متفاوت، و سرشار از تغییر هستند، اما لازم است یک روز قدم به سوی آن ها بردارید». «روی آن دکمه کلیک می کنید، آن فرم را پر می کنید، تلفن می کنید و ایمیل می فرستید. از این شانس استفاده کنید، این ریسک را بپذیرید و شکست بخورید. این قدر شکست بخورید تا اینکه بالاخره جواب تلفن شما را بدهند. این هرگز برای آدم ترسو که هرگز فرم تقاضایی را پر نکرده اتفاق نمی افتد». ترس را از خود دور کنید و فرم تقاضا را پر کنید. چیزی برای از دست دادن ندارید! صرف نظر از حرفه تان، یک هنرمند باشید پیروی از دستورات و انجام کارها آسان است؛ اما آزمایش حد و مرزهای خلاقیت‌تان دشوارتر است – باید سعی تان را بکنید. «با به چالش کشیدن وضع موجود و فراتر رفتن از حدود کارهایی که می توان انجام داد شما به خلق ارزش می پردازید و اغلب اوقات، این امر نیازمند فکر کردن در ورای مرزهای کنونی است. از اینکه در محیط کار یک هنرمند باشید نترسید». اگر ذهنیت یک هنرمند را داشته باشید، می توانید در شغل تان کارهای بزرگی بکنید. تا رسیدن به هدف، گزینه های موجود را کنار نگذارید یکی از دوستان موفق می گوید : به استادش در دانشگاه گفته بود که قصد دارد بعد از فارغ التحصیلی به واشنگتن دی سی برود. استادش از او پرسیده بود آیا در آنجا شغلی برای خود دست و پا کرده است؟ خب معلوم است – او شغلی نداشت. بنابراین، استادش به او گفت تا زمانی که به یکی از گزینه های شغلی دست نیافته بقیۀ گزینه ها را کنار نگذارد. این دوست می گوید: «من در نهایت سر از سیلیکون ولی در کالیفرنیا ( مرکز علم کامپیوتر دنیا) درآوردم». بهانه نیاورید به جای اینکه بنشینید برای انجام ندادن کاری بهانه تراشی کنید، آن را در دست گرفته و انجامش دهید. فرقی نمی کند کجا می روید، طوری رفتار کنید که انگار به آنجا تعلق دارید خیلی آسان است که ترس از موقعیت هایی را که در آن ها احساس تعلق نمی کنید در خود نهادینه کنید. شاید شما در یک جلسه ارائه در دپارتمان دیگری شرکت کرده اید یا کاری به شما واگذار شده که خارج از وظایف معمول شماست. اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و طوری رفتار کنید که به آن جا یا آن کار تعلق دارید زیرا به آن تعلق دارید. تشکر کنید آداب معاشرت را در محل کار هرگز فراموش نکنید. افراد به تشریفات کوچک توجه دارند، و وقتی شما مودب باشید احتمال دستیابی به چیزی که می خواهید بیشتر است. بر بهبود ضعف هایتان تمرکز نکنید برخلاف توصیه های معمول تمرکز بر نقاط ضعف، پیشنهاد می شود به جای آن بر روی قابلیت های خود تمرکز کنید. «فرد وسوسه می شود که تلاش کند تبدیل به کارمندی خوش‌نقش شود. اما این غیر سازنده است. برای موقعیت شغلی تان بهتر است که در چیزی ضعیف باشید، این ضعف را پذیرفته و به جلو حرکت کنید». وقت خود را صرف توصیه نامه نکنید پیدا کردن کسانی که مایل به نوشتن توصیه نامه برای شما باشند طاقت فرسا و آزاردهنده است. خصوصا اگر لازم باشد هر چند وقت یکبار به آن ها یادآوری کنید چنین کاری را تکرار کنند. این کار را نکنید. بگذارید این کار شما باشد که توانایی تان را نشان می دهد. اگر کسی از شما پرسید چه کسی شما را توصیه می کند، این جواب را به او بگویید: من خودم را توصیه می کنم و کارم نیز مرا توصیه می کند. من پیشنهاد می کنم من را بر اساس آنچه در فلان شرکت انجام داده ام ارزیابی کنید و بهتر است به جای صحبت کردن با کسی که من به شما پیشنهاد می کنم، با هر کسی که دوست دارید در آن شرکت صحبت کنید و برای اینکه شناخت بهتری از عملکرد و شخصیت من در آنجا به دست بیاورید، با افراد به طور هماهنگ نشده صحبت کنید. از زمان حال لذت ببرید وقتی بحث کار مطرح می شود، باید عاشق کاری باشید که انجام می دهید – سعی کنید از آن لذت ببرید. زندگی کوتاه است. بهترین استفاده را از آن بکنید. الهام بخش کسی باشید. اینقدر بخندید تا دل درد بگیرید. وقتی از پس کار بزرگی برآمدید، فریاد بکشید. به همکارانتان بگویید چقدر فوق العاده هستند. می دانید چرا؟ فوق‌العاده بودن واگیردار است. منبع: بانوی شهر

more_vert مدیریت ذره بینی چیست؟

ادامه مطلب

closeمدیریت ذره بینی چیست؟

مدیریت ذره بینی(Micro management)، نمونه‌ای از ضعف مدیریتی است که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری کارکنان توسط مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری است. مدیران ریز بین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهره‌وری کلی را ندارند. در واقع آنها علاوه بر اینکه کلیات را فدای جزئیات می‌کنند، احترام و اعتماد زیر دستان را نیز از دست می دهند. به گزارش بیزینس ترند؛ «چرخه مدیریت ذره‌بینی» می‌تواند خطرناک باشد. زمانی که بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند، مدیران احساس می‌کنند که لازم است کمی بیشتر خود را درگیر کارهای جزئی کنند. بااین‌حال، مدیریت ذره‌بینی درواقع عملی زیان‌بار است و منجر به کاهش تعلق‌خاطر کارکنان و حتی بهره‌وری پایین‌تر شود. این تمایل زیان‌بار به مدیریت ذره‌بینی را کنار بگذارید. در عوض، از قدرت شفافیت بهره ببرید تا ببینید هرکسی روی چه چیزی کار می‌کند و بهره‌وری کارکنان را بدون هدر دادن وقت یک مدیر حفظ کنید. 1. افراد مناسب را استخدام کنید. برای خلق یک تیم کارا، درک فرهنگ شرکت بسیار مهم است. برای نمونه، یک استارتاپ به‌سرعت در حال رشد به کارکنانی نیاز دارد که چابک باشند و حاضر باشند مسئولیت‌های مختلفی را فراتر از شرح شغل خود بر عهده بگیرند. طی فرایند استخدام، با متقاضیان در مورد نقش‌ها، مسئولیت‌ها و انتظارات صادق باشید و آزادانه صحبت کنید، در عین این‌که اطمینان حاصل می‌کنید فرهنگ سازمان با ترجیحات و مشخصه‌های شخصیتی آن‌ها همخوانی دارد. استخدام کسی که با فرهنگ سازمان چندان سنخیتی ندارد تمایل یا حتی نیاز به مدیریت ذره‌بینی را شکل می‌دهد. 2. انتظارات و اهداف را به‌روشنی بیان کنید. انتظارات از هر یک از کارکنان را بر مبنای اهداف شرکت به‌روشنی بیان کنید. این کار را می‌توانید بسته به سازمان و فرهنگ خود برای یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام دهید. شاخص‌های بصری عملکرد یا چک‌لیست‌ها می‌تواند به کارکنان کمک کنند در مسیر درست حرکت کنند و اولویت‌های خود را بدانند. در اینجا آن‌قدر که مسیر مهم است مقصد مهم نیست. برای اعضاء تیم یک هدف و موعد مشخصی را تعیین کنید و اجازه دهید به روش خود آن را محقق کنند. به‌این‌ترتیب در عین دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به مدیریت ذره‌بینی از بین می‌رود. 3. بازخورد لحظه‌ای بدهید. از یک دیدگاه وسیع‌تر، تمرکز بر روی تصویر کلی و درازمدت و هدف نهایی روشن می‌کند که شرکت به کجا می‌رود و همه در چه جهتی کار می‌کنند. مطلع کردن افراد از عملکردشان به آن‌ها اجازه می‌دهد نقش خود را در سازمان بدون این به امور جزئی بپردازید درک کنند. یک راه بازخورد لحظه‌ای دادن این است که یک تخته سفید را که اهداف شرکت روی آن نوشته شده است درجایی مناسب نصب کنید. می‌توانید از یک سیستم کدگذاری شده بر اساس رنگ‌ها استفاده کنید که به‌سرعت و به‌وضوح وضعیت اهداف را نشان می‌دهد تا همه روند پیشرفت را بتوانند ببینند. 4. در کارکنان یک احساس تعلق ایجاد کنید. کارکنان به‌مراتب اشتیاق بیشتری به کار خود و بهره‌وری بالاتری خواهند داشت زمانی که احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود و دریابند چگونه کار آن‌ها در وضعیت کلی سازمان تأثیر می‌گذارد. ارائه یک فهرست انجام کارها که کارکنان باید بدون هیچ حرفی به آن عمل کنند نتایج خوبی را فراهم نخواهد کرد و نیاز یا تمایل به مدیریت ذره‌بینی را از بین نخواهد برد. سعی کنید یک احساس تعلق به شرکت در کارکنان ایجاد کنید. این کار می‌تواند از طریق اعطای مالکیت ایده‌ها، آزادی در ابراز ایده‌های خلاقانه یا تعیین اهداف شخصی مؤثر در موفقیت کلی شرکت انجام شود. 5. ارتباطی آزاد داشته باشید تا از سوءتفاهم جلوگیری کنید. ارتباطات آزاد در کاهش تمایل به مدیریت ذره‌بینی امری کلیدی است. زمانی که یک کارمند احساس می‌کند به‌شدت زیر نظر است یا کارش بیش‌ازحد مدیریت می‌شود، ممکن است به این نتیجه برسد نسبت به او اعتماد کافی وجود ندارد یا این‌که ممکن است کاری را اشتباه انجام داده باشد. اطمینان حاصل کردن از این‌که همیشه امکان برقراری ارتباط وجود دارد تضمین‌کننده یک محیط کاری سالم‌تر و با بهره‌وری بیشتر خواهد بود. برای این منظور، می‌توانید از سیاست درهای باز بهره بگیرید و از قضاوت سریع درباره ایده‌ها و اقدامات کارکنان بپرهیزید. جلسات منظم نیز که در آن‌ها هرکسی می‌تواند شرح دهد روی چه چیزی کار می‌کند و در صورت لزوم تقاضای کمک یا بازخورد کند، ممکن است ایده خوبی باشد. پرهیز از ورود به چرخه خطرناک مدیریت ذره‌بینی برای هر کارآفرین موفقی امری کلیدی است؛ و اگر بخواهیم صادق باشیم، اگر کسب‌وکاری در وضعیت خوبی به سر ببرد، نباید در طی یک روز زمان کافی برای مدیریت ذره‌بینی وجود داشته باشد.

more_vert زنده یاد احسان اشراقی؛ شیخ‌المورخین ایران

ادامه مطلب

closeزنده یاد احسان اشراقی؛ شیخ‌المورخین ایران

 شیخ‌المورخین، حافظ فرهنگ ایران، ستاره درخشان مطالعات ایران و مدافع حریم تاریخ نگاری ایران القابی است که این روزها در وصف هشت دهه تلاش‌ زنده یاد دکتر احسان اشراقی، تاریخ نگار این سرزمین شنیده می‌شود.  

more_vert کتاب مجموعه قوانین تملک آپارتمان‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب مجموعه قوانین تملک آپارتمان‌ها

کتاب مجموعه قوانین تملک آپارتمان‌ها، تالیف سعید استادزاده، شامل قوانین و مقرراتی است که جهت آشنایی بیشتر با قوانین مالکیت آپارتمان نیاز دارید آن‌‌ها را بدانید. مالکیت در آپارتمان‌های مختلف و محل‌های پیشه و سکنای یک ساختمان شامل دو قسمت است: مالکیت قسمت‌های اختصاصی و مالکیت قسمت‌های مشترک.  در کتاب مجموعه قوانین تملک آپارتمان‌ها می‌خوانید که قسمت‌های مشترک مذکور در قانون مالکیت آپارتمان‌ عبارت از قسمت‌هایی از ساختمان است که حق استفاده از آن منحصر به یک یا چند آپارتمان یا محل پیشه مخصوص نبوده و به کلیه مالکین به نسبت قسمت اختصاصی آن‌ها تعلق می‌گیرد. به طور کلی قسمت‌هایی که برای استفاده اختصاصی تشخیص داده نشده یا در اسناد مالکیت ملک اختصاصی یک یا چند نفر از مالکین تلقی نشده از قسمت‌های مشترک محسوب می‌شود مگر آن که تعلق آن به قسمت معینی بر طبق عرف و عادت محل مورد تردید نباشد.  حقوق هر مالک در قسمت اختصاصی و حصه او در قسمت‌های مشترک غیر قابل تفکیک بوده و در صورت انتقال قسمت اختصاصی به هر صورتی که باشد انتقال قسمت مشترک قهری خواهد بود.  حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک، متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیر بنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند. پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است. 

more_vert ویژگی های یک همکار بد در محل کار

ادامه مطلب

closeویژگی های یک همکار بد در محل کار

بخش قابل توجهی از زندگی ما در محل کار و در تعامل با همکاران مان سپری می شود. هر یک از ما در کار خود مشکلات و فشار های مختلفی داریم اما داشتن همکارانی خوب کمک می کند با شرایط کاری خود بهتر مواجه شویم. با این حال، بعضی افراد به سوهان روح همکاران خود تبدیل می شوند. اما دقیقا چه چیزی ما را تبدیل به یک همکار نفرت انگیز می کند؟ ویژگی های یک همکار بد را بدانید و از این کارها در محل کارتان پرهیز کنید. ۱- بیش از حد در مورد خودتان صحبت می کنید اگر در محل کارتان دائما در مورد خودتان صحبت می کنید باید بدانید که مسائل شخصی شما برای همکاران تان اهمیتی ندارد. این عادت نه فقط آزار دهنده بلکه توهین آمیز هم است چون با این کار از حد و حدود خود خارج می شوید. علاوه بر این، هرگز از همکاران تان سؤال های شخصی نپرسید. هیچ کس از آدم های فضول خوشش نمی آید. ۲- غیبت همکاران تان را می کنید غیبت کردن شاید ابتدا روش سرگرم کننده ای برای برقراری ارتباط با همکاران به نظر برسد اما باید بدانید که همه چیز به اینجا ختم نمی شود. وقتی غیبت می کنید یک نفر هدف حمله قرار می گیرد، اما فقط کسی که موضوع غیبت است اذیت نمی شود بلکه کسانی که غیبت می کنند هم به نوعی اذیت می شوند چون هر کسی که در غیبت شرکت دارد می داند که ممکن است روزی ورق برگردد و خود او هم به موضوع غیبت همکارانش تبدیل شود. ۳- با صدای بلند صحبت می کنید اگر عادت دارید در محل کارتان با صدای بلند با تلفن حرف بزنید، همانطور که پیش تر ذکر شد به خاطر داشته باشید که همکاران تان علاقه ای به شنیدن مسائل شخصی شما ندارند. اما در خصوص مسائل کاری چطور؟ اگر با تلفن یا همکاران تان در مورد مسائل کاری صحبت می کنید، صدای بلندتان مزاحم بقیه ی کارکنان می شود. در محل کار همه ی افراد باید به آرامش همکاران شان توجه داشته باشد. بهتر است در زمان صحبت با تلفن یا همکاران تان به اتاق دیگری بروید. ۴- غذاهایتان بوی تندی دارند بعضی کارکنان غذای خود را سر میز کارشان می خورند. این کار به خودی خود ایرادی ندارد اما مشکل از جایی شروع می شود که گاهی غذا بوی خیلی زیادی دارد. این مسأله برای همکاران تان آزار دهنده است. ۵- بهداشت شخصی را رعایت نمی کنید رعایت بهداشت شخصی در محیط کار اهمیت بسیار زیادی دارد. بوی بد بدن تان همکاران تان را آزار می دهد. اما بعضی کارکنان هم هستند که در استفاده از عطر زیاده روی می کنند. باید بدانید که بوی تند عطر نه تنها ناخوشایند است بلکه حتی ممکن است کسانی که دچار آلرژی هستند را اذیت کند. بهترین حالت برای محیط کار یک «بوی خنثی» است. ۶- لباس های نامناسبی می پوشید احتمالا روزی که برای مصاحبه ی کاری رفته بودید، به تأثیر پوشش تان توجه داشتید. اما بعد از آنکه توانستید این کار را به دست آورید هم باید پوشش مناسبی در محل کارتان داشته باشید. به خاطر داشته باشید لباسی که برای محیط کار انتخاب می کنید نه برای خودتان، بلکه برای همکاران و محل کارتان است. در محل کار اصول پوشش سازمانی را همان طور که تعیین شده رعایت کنید. همیشه باید به تأثیر پوشش تان توجه داشته باشید نه فقط در مصاحبه های کاری. ۷- گوشی تان را بی صدا نمی کنید در محل کار تلفن همراه همیشه باید در حالت بی صدا باشد. بسیاری از مواقع کارکنان برای انجام کاری میزشان را ترک می کنند و تا زمانی که برگردند تلفن همراه شان که جامانده بی وقفه زنگ می خورد. این مسأله به شدت آزار دهنده است و مزاحم بقیه ی کارکنان می شود. حتی اگر خودتان هم حضور داشته باشید، صدای بی وقفه ی زنگ و پیغام گوشی تان دیگران را اذیت می کند. ۸- غذای همکاران تان را می دزدید فقط یخچال محل کارتان اشتراکی است نه غذاهای داخل آن! هرگز نباید غذای همکاران تان را بی اجازه بردارید. ۹- هیچ وقت در دسترس نیستید در دسترس نبودن همکاران بسیار آزار دهنده است. همکاران خود را از مواقعی که حضور ندارید باخبر کنید. می توانید داخل یک تقویم آن را یاداشت کنید. همچنین زمانی که سر میزتان نیستید، برای همکاران تان یادداشت بگذارید و به آن ها اطلاع دهید که چه زمانی بر می گردید یا آن ها چطور می توانند به شما دسترسی پیدا کنند. ۱۰- وقت و بی وقت مزاحم همکاران تان می شوید در ساعات غیر کاری و تعطیلات برای مسائل کاری مزاحم همکاران تان نشوید. تعطیلات و سفر زمانی برای استراحت و رسیدگی به کارهای شخصی است و معمولا کسی دوست ندارد زمانی که سر کار نیست مزاحم او شوند. ۱۱- تنبلی می کنید تنبلی در محیط های کاری جایی ندارد و الیته این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد با همکاران خود دارند. در محل کار کسی دوست ندارد احساس کند مورد سوء استفاده ی کسانی قرار گرفته که به اندازه ی او کار نمی کنند.

more_vert برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۹ معرفی شدند

ادامه مطلب

closeبرندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۹ معرفی شدند

جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی امسال ۲۰۱۹ بطور مشترک به دو دانشمند آمریکایی و یک دانشمند انگلیسی به دلیل اکتشافات آن‌ها در زمینه اینکه «چگونه سلول‌ها قابلیت دسترسی به اکسیژن را احساس کرده و خود را با آن تطبیق می‌دهند»، تعلق گرفت. به گزارش پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، جایزه نوبل پزشکی امسال به «ویلیام جی کائلین جونیور» دانشمند آمریکایی، «سِر پیتر جی رتکلیف» دانشمند انگلیسی و «گِرِگ ال اسمنزا» دانشمند آمریکایی به دلیل اکتشافات آن‌ها در زمینه اینکه «چگونه سلول‌ها قابلیت دسترسی به اکسیژن را احساس کرده و خود را با آن تطبیق می‌دهند» تعلق گرفت. حیوانات برای تبدیل مواد غذایی به انرژی مفید، به اکسیژن نیاز دارند. قرن هاست که اهمیت اساسی اکسیژن شناخته شده اما چگونگی سازگاری سلول‌ها با تغییرات در سطح اکسیژن مدت‌هاست که شناخته نشده است. «ویلیام جی کائلین جونیور»، «سِر پیتر جی رتکلیف» و «گِرِگ ال اسمنزا» اکنون کشف کردند که چگونه سلول‌ها می‌توانند تغییر سطح میزان دسترسی به اکسیژن را احساس و خود را با آن سازگار کنند. آن‌ها موفق به شناسایی مکانیسم مولکولی شدند که فعالیت ژن‌ها را در واکنش به سطوح مختلف اکسیژن تنظیم می‌کند.اکتشافات برندگان جایزه نوبل امسال سازوکار یکی از اساسی‌ترین فرایندهای سازگاری زندگی را نشان داد. آن‌ها پایه و اساس شناخت ما از چگونگی تاثیر سطوح اکسیژن بر متابولیسم سلولی و عملکرد فیزیولوژیکی را ایجاد کردند. اکتشافات آن‌ها همچنین راه را برای ابداع راهکارهای جدید نوید بخش برای مبارزه با کم خونی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر هموار کرده است. «ویلیام جی. کائلین جونیور» در سال ۱۹۵۷ در نیویورک به دنیا آمد. وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه «دوک» در دورهام اخذ کرد. وی آموزش‌های تخصصی خود را در حیطه پزشکی داخلی و آنکولوژی در دانشگاه «جان هاپکینز» بالتیمور و در «موسسه سرطان دانا فاربر» در بوستون گذراند. وی آزمایشگاه تحقیقاتی خود را در «انستیتوی سرطان دانا فاربر» تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۲ پروفسور تمام دانشکده پزشکی هاروارد شد. وی از سال ۱۹۹۸ محقق مؤسسه پزشکی هوارد هیوز است. «سِر پیتر جی رتکلیف» در سال ۱۹۵۴ در « لانکاشایر» در انگلستان متولد شد. وی در کالج «گنویل و کایوس» (Gonville and Caius) دانشگاه کمبریج در رشته پزشکی تحصیل کرد و آموزش تخصصی خود را در زمینه نفرولوژی در آکسفورد انجام داد. وی یک گروه تحقیقاتی مستقل را در دانشگاه آکسفورد تأسیس کرد و در سال ۱۹۹۶ پروفسور تمام شد. رتکلیف مدیر تحقیقات بالینی در «موسسه فرانسیس کریک» لندن، مدیر «موسسه تارگت دیسکاوری» در آکسفورد و عضو «موسسه تحقیقات سرطان لودویگ» است. «گِرِگ ال. اسمنزا» در سال ۱۹۵۶ در نیویورک به دنیا آمد. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته زیست شناسی از دانشگاه هاروارد در بوستون بدست آورد و مدرک دکترای/ پی.اچ.دی خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا دریافت کرد. وی به عنوان متخصص اطفال در دانشگاه دوک در دورهام آموزش دید. اسمنزا آموزش‌های بعد از دکترای خود را در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور انجام داد و در آنجا یک گروه تحقیقاتی مستقل تأسیس کرد. وی در سال ۱۹۹۹ پروفسور تمام دانشگاه جان هاپکینز شد و از سال ۲۰۰۳ مدیر برنامه تحقیقات عروقی در «موسسه مهندسی سلول جان هاپکینز» است. سال گذشته جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به «جیمز آلیسون» آمریکایی و «تاسوکو هونجو» ژاپنی تعلق گرفت. این دو دانشمند به کشفیات مهمی در زمینه فعال کردن دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی دست یافته‌ بودند. جایزه نوبل پزشکی تاکنون ۱۰۹ مرتبه و به ۲۱۶ نفر اعطا شده که ۱۲ نفر آنان زنان دانشمند بوده‌اند. «فردریک جی بانتینگ» با ۳۲ سال سن جوان‌ترین محققی بود که جایزه نوبل پزشکی سال ۱۹۲۳ میلادی را به دلیل کشف انسولین از آن خود کرد و «پیتون روس» ۸۷ ساله، مسن‌ترین محققی محسوب می‌شود که جایزه نوبل پزشکی را در سال ۱۹۶۶ به دلیل کشف ویروس‌های ایجادکننده تومور دریافت کرد. این جایزه فقط ۳۹ مرتبه به یک دانشمند به تنهایی تعلق گرفته، ۳۳ مرتبه هم‌زمان به دو نفر و ۳۷ مرتبه هم‌زمان به سه نفر داده شده است. اصول اعطای جایزه نوبل اجازه نمی‌دهند که یک جایزه به طور هم‌زمان به بیش از سه نفر داده شود.

more_vert ثبت نام آزمون دستیاری پزشکی

ادامه مطلب

closeثبت نام آزمون دستیاری پزشکی

ثبت نام چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیاری تخصصی پزشکی تا روز پنج‌شنبه سوم بهمن ۹۸ تمدید شد. به گزارش مرکز سنجش آموزش پزشکی، مهلت ثبت نام در چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی و ویرایش اطلاعات از امروز - دوشنبه - ۳۰ دی ماه به مدت چهار روز تا پنج شنبه سوم بهمن ماه تمدید شد. مهلت ثبت نام در این آزمون برای سومین بار است که تمدید می شود. از این رو داوطلبانی که موفق به ثبت نام نشده اند در مهلت باقی مانده با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir این امکان برای آنان فراهم است. همچنین آن گروه از داوطلبانی که ثبت نام آنان نیاز به ویرایش دارد در این مدت می توانند اطلاعات خود را ویرایش کنند. آزمون کتبی این دوره از آزمون دستیاری پزشکی روز پنج شنبه ۱۵ اسفند ماه برگزار می شود. به گزارش ایرنا، تعداد سوالات آزمون ۲۰۰ سوال تستی چهار گزینه ای است. برای هر سوال باید تنها یک گزینه که در میان گزینه های ارائه شده بهترین پاسخ ممکن است، انتخاب شود. به هر سوال با پاسخ صحیح ۳ نمره مثبت و هر سوال با پاسخ اشتباه یک نمره منفی تعلق می گیرد. به سوالات بدون پاسخ نمره ای تعلق نمی گیرد. به هر پرسش که بیش از یک گزینه پاسخ داده شده باشد یک نمره منفی تعلق می گیرد. همانند سنوات گذشته به کسانی اجازه انتخاب رشته- محل داده خواهد شد، که از حداکثر ۶۰۰ نمره خام آزمون، نمره ۱۵۰ کسب کرده باشند. بر اساس مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی نمره بر اساس ۵ گروه درسی و ضرایب مربوطه اعمال می‌شود. گروه درسی یک: جراحی عمومی، زنان گروه درسی دو: داخلی و قلب گروه درسی سه: کودکان و عفونی گروه درسی چهار: ارتوپدی، گوش و حلق بینی، اورولوژی، چشم، آمار و اپیدمیولوژی و رادیولوژی گروه درسی پنج: آسیب شناسی، پوست، فارماکولوژی، نورولوژی، روانپزشکی و اخلاق پزشکی نمره هر گروه درسی مطابق با روش های علمی تراز سازی تراز علمی شده و به درصد محاسبه خواهد شد. با توجه به رشته‌های مختلف دستیاری هر یک از ۵ گروه درسی دارای ضرایب خاص خواهند بود که در جدول دفترچه راهنمای ثبت نام دستیاری ذکر شده است. بر اساس رای صادره در نودمین شورای آموزش پزشکی و تخصصی در تاریخ ۱۱ آذر ۹۷ از سال تحصیلی ۹۷-۹۸ رشته تخصصی طب سالمندان حذف شده و پذیرش از طریق آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی انجام نخواهد شد. همچنین بر اساس رای صادره در نودمین شورای آموزش پزشکی و تخصصی در تاریخ ۱۱ آذر ۹۷ پذیرش رشته تخصصی بالینی پزشکی اجتماعی از سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به مدت دو دوره متوقف می شود. رسیدگی به اعتراضات سوالات پس از برگزاری آزمون و اعلام کلید آزمون به مدت ۷۲ ساعت پس از آن انجام می‌شود. همچنین پس از رسیدگی به اعتراضات درباره طراحی پرسش، کارنامه اولیه داوطلبان در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر می شود. داوطلبانی که بدون لحاظ کردن تراز بندی و ضریب دهی نمرات، حداقل نمره ۱۵۰ از ۶۰۰ نمره کل آزمون را کسب کرده باشند مجاز به انتخاب رشته هستند و می توانند رشته های محل های مورد علاقه خود را انتخاب کنند. داوطلب حداکثر می تواند برای ۱۰ رشته تخصصی اعلام علاقمندی کند. داوطلب می تواند یک رشته را در تمام دانشگاه ها و یا ترکیبی از حداکثر ۱۰ رشته را در چند رشته دانشگاه انتخاب کند. پذیرش دستیار با رعایت مقررات پذیرش و سهمیه‌های اعلامی با اولویت های الف - نمره کل تراز شده آزمون پذیرش دستیار (در هر رشته بطور جداگانه)، ب - اولویت انتخاب رشته - محل انجام می‌شود. حد نصاب شامل «نمره تراز آخرین نفر جای دهی شده اولیه (برای تعیین حدنصاب) بدون در نظر گرفتن سهمیه و جنس بر مبنای ظرفیت کل رشته - محل با رعایت سایر شرایط پذیرش» است. در این روش ابتدا تمامی داوطلبان بدون در نظر گرفتن سهمیه و جنس و براساس نمره تراز شده آزمون (از بالاترین نمره) و اولویت انتخاب رشته - محل تا تکمیل کل ظرفیت های موجود (بدون پذیرش مازاد بر ظرفیت) در همه رشته – محل های انتخابی قرار داده می شوند. نمره تراز شده آخرین نفر جای دهی شده در هر رشته-محل، حد نصاب آن رشته محل خواهد بود.

more_vert واکسیناسیون روانی کودک

ادامه مطلب

closeواکسیناسیون روانی کودک

شاید تعجب کنید اگر بگویم مغز ما با همه پیچیدگی اش قادر نیست جملات منفی را از مثبت تفکیک کند:به جمله ی منفی  زیر توجه کنید:" لطفا به فیل قرمز فکر نکنید " ذهن شما اکنون به چه چیزی فکر می کند؟

more_vert کتاب چگونه به احساسات دیگران پی ببریم

ادامه مطلب

closeکتاب چگونه به احساسات دیگران پی ببریم

کتاب چگونه به احساسات دیگران پی ببریم نوشتۀ پل اکمن، به توضیح، درباره ریشه‌های واکنش‌های احساسی از خشم و ترس تا غم و شادی پرداخته و به منظور کمک به بهبود چهار مهارت اساسی در زمینه‌ی تشخیص و درک احساسات دیگران نوشته شده است. پل اکمن (Paul Ekman) دانشمند آمریکایی در زمینه زبان بدن روان‌شناسی و انسان‌شناسی، سال‌ها به نقاط مختلف جهان سفر کرد و حتی در میان قبایل بدوی زندگی کرد تا به این اطمینان برسد که همه انسان‌ها مستقل از سن و رنگ و نژادشان، احساسات خود را به شکل یکسانی در چهره بروز می‌دهند. مردی که بیش از ۶ دهه از عمر خود را صرف مطالعه در مورد احساسات انسان‌ها و به‌ طور خاص، «دروغ و فریب» در «گفتگوها و ارتباطات و مذاکره» کرده‌ است، حالا به عنوان قوی‌ترین انسان در تشخیص دروغ در جهان مشهور است. پل اکمن تاکنون ده‌ها مقاله و کتاب معتبر تألیف کرده و او را در کنار داروین و فروید و بزرگانی مانند آن‌ها می‌بینیم. در بخشی از کتاب چگونه به احساسات دیگران پی ببریم (Emotions revealed: recognizing faces and feelings to improve communication and emotional life) می‌خوانیم: در فصل غم گفتم که نگاه کردن به عکس بتی شرلی می‌تواند باعث ایجاد احساس غم در بیننده شود. ولی به نظر من این اتفاق با نگاه کردن به افراد خشمگین در مورد ما رخ نمی‌دهد، همچنین این در مورد ترس هم صدق می‌کند. با این حال، می‌توانیم آن را امتحان کنیم. به عکس راننده نگاه کنید و اگر متوجه شدید حسی در شما ایجاد شده به آن‌ اجازه‌ی رشد بدهید. اگر مؤثر واقع نشد، خودتان را در موقعیت او مجسم کنید و باز هم اگر حسی در شما ایجاد شد به آن اجازه بدهید رشد کند. اگر نگاه کردن به عکس چنین حسی را در شما ایجاد نمی‌کند سعی کنید زمانی را در زندگی‌تان به خاطر بیاورید که با ترسی شدید و فوری رو به رو شده بودید و کاری هم برای کاهش یا بر طرف کردن آن از دست‌تان ساخته نبود. شاید در حال پرواز در هواپیما بودید که ناگهان هوا متلاطم شد و هواپیما به دفعات در چاله‌های هوایی سقوط می‌کرد. در حالی که این تجربه را به خاطر می‌آورید اجازه بدهید احساساتی که درون‌تان ایجاد شدند رشد کنند. در این حالت، متوجه می‌شوید دستانتان سرد شده، تنفس‌تان سریع‌تر و عمیق‌تر انجام می‌گیرد، عرق کرده‌اید، و شاید در عضلات دست‌ها و پاهایتان احساس لرزش یا انقباض کنید. و احتمالا متوجه می‌شوید چهره یا بدن‌تان در صندلی به سمت عقب کشیده می‌شود. معمولا وقتی دچار ترس می‌شوید از این احساس آگاه هستید، ولی شاید با احساساتی که به دنبال نگرانی خفیف ایجاد می‌شود، یعنی زمانی که خطر نزدیک است و زیاد جدی نیست، آشنا نیستید (به عقیده‌ی من این احساسات هم شبیه وحشت هستند، با این تفاوت که شدت آن‌ها کمتر است. با این حال، هیچ تحقیقی در مورد ارتباط ترس یا نگرانی با تجارب مختلف ذهنی انجام نشده است). اکنون اجازه بدهید کاری کنیم حسی را که نگرانی در شما ایجاد می‌کند برانگیخته کنیم. موقعیتی را به خاطر بیاورید که در آن منتظر رخ دادن اتفاقی هولناک بودید، اتفاقی که یک فاجعه نبود ولی بدون شک علاقه‌ای به رخ دادنش هم نداشتید. شاید نگران کشیدن دندان عقل‌ یا کولونوسکوپی بوده‌اید. شاید هم نگران گزارشی که نوشته‌اید بوده‌اید، گزارشی که امیدوار بودید بالاترین ارزیابی در مورد آن صورت گیرد. شاید هم نگران امتحان نهایی ریاضی‌تان بوده‌اید. هنگامی که به چنین تجربه‌ای فکر می‌کنید، یعنی مجسم می‌کنید که در آینده رخ خواهد داد، شما انتظار آن را می‌کشید و در این زمان برای جلوگیری از آسیبی که شاید به شما وارد کند کاری از دستتان ساخته نیست. باز هم روی حسی که در بدن و چهره‌ی خود احساس می‌کنید تمرکز کنید. این حس احتمالا از آنچه در نوع واقعی وحشت تجربه می‌کنید ضعیف‌تر است. فهرست مطالبپیش‌گفتارمقدمه۱. احساسات در فرهنگ‌های مختلف۲. چه مواقعی احساساتی می‌شویم؟۳. تغییر موضوعاتی که باعث بر انگیخته شدن احساسات در ما می‌شوند.۵. غم و درد۷. ترس و تعجب۸. تحقیر و انزجار۹. احساسات لذت بخش۱۰. دروغ‌ها و احساساتخاتمه: زندگی با احساساتپایان گفتارضمیمه: آزمایش چهره خوانی

more_vert مقاله پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس فضیلت اخلاقی صبر با واسطه‌گری مؤلفه‌های اهداف پیشرفت در دانشجویان

ادامه مطلب

closeمقاله پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس فضیلت اخلاقی صبر با واسطه‌گری مؤلفه‌های اهداف پیشرفت در دانشجویان

مقاله علمی و پژوهشی " پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی براساس فضیلت اخلاقی صبر با واسطه‌گری مؤلفه‌های اهداف پیشرفت در دانشجویان " مقاله ای است در 20 صفحه و با 53 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث صبر، اهداف پیشرفت، اهمال کاری تحصیلی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مؤلفه های فضیلت اخلاقی صبر و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری مؤلفه های هدف گرایی در دانشجویان بود. بدین منظور260 دانشجو (150¬پسر و 110¬دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس صبر، مقیاس هدف-گرایی و مقیاس اهمال کاری تحصیلی پاسخ دادند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله¬ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها به وسیله همبستگی درونی تعیین شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفه‏های صبر، مؤلفه‏های شکیبایی، متعالی شدن، رضایت و استقامت پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی بوده است. علاوه بر این هدف یادگیری در رابطه بین مؤلفه‏های صبر و اهمال کاری تحصیلی نقش واسطه ای را ایفا کرد. بر اساس نتایج این پژوهش و با توجه به این که صبر پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی می‌باشد، بنابر این پیشنهاد می‌شود، برای کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برگزاری کارگاه های آموزش صبر مورد توجه قرار گیرد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر تمرین حافظۀ کاری و تمرین بدنی بر چرخش ذهنی

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر تمرین حافظۀ کاری و تمرین بدنی بر چرخش ذهنی

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر تمرین حافظۀ کاری و تمرین بدنی بر چرخش ذهنی" مقاله ای است در ۱۳ صفحه و با ۲۹ فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به تمرین جسمانی؛ توانایی فضایی؛ چرخش ذهنی؛ حافظۀ کاری؛ شناخت پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر تمرین جسمانی و تمرین حافظۀ کاری بر توانایی چرخش ذهنی بود. به این منظور 45 نفر دانشجوی دختر غیرورزشکار به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در یکی از گروه‌های تمرین ایروبیک، تمرین حافظۀ کاری و گروه کنترل قرار گرفتند یافته‌های تحقیق حاکی از تسهیل توانایی‌های شناختی به‌وسیلۀ مداخلات شناختی و حرکتی استدانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert نحوه برخورد درست با کودکی که مرتکب خطایی شده است، چیست؟

ادامه مطلب

closeنحوه برخورد درست با کودکی که مرتکب خطایی شده است، چیست؟

شاید شما هم با این موقعیت برخورد کرده باشید که کودک شما کار اشتباهی را انجام دهد و بعد چون کسی شاهد آن نبوده از قبول مسوولیت کاری که کرده شانه خالی کند و حتی به دروغ بگوید که آن را انجام نداده است. خیلی از مواقع والدین مطمئن هستند که کودک‌شان مقصر موضوع یا فاعل کار اشتباه است اما وقتی با دروغگویی و انکار او مواجه می‌شوند درمی‌مانند که چه رفتاری در این شرایط مناسب است؟ آیا باید کودک را هم به خاطر دروغگویی و هم به خاطر کار زشتش تنبیه کرد؟ آیا بهتر است که کودک را وادار به اعتراف کنید تا دروغگویی برای او تبدیل به یک عادت نشود؟ از چه راهی می‌توان به این نتیجه رسید؟ پرسش‌های‌مان را با دکتر مهراندخت پورشایگان، روانشناس کودک و نوجوان در میان می‌گذاریم و او توضیح می‌دهد: ابتدا بگذارید این موضوع را تذکر بدهم که وظیفه هر پدرومادری آموزش کودک است و نه تنبیه او. ابزارهای تنبیه و تشویق باید در راستای آموزش کودک به کار گرفته شود نه در جهت تلافی کار بد کودک و دروغگویی او. پس در وهله اول شما باید سعی کنید که کودک را متوجه دروغگویی خود بکنید و به او توضیح دهید که دروغگویی زشتی کار او را دوچندان می‌کند. این روانشناس کودک و نوجوان در ادامه می‌گوید: اگر کودک شما به کاری که انجام داده است اعتراف نمی‌کند و دروغ می‌گوید نباید با روش‌های اشتباه او را وادار به اعتراف کنید. به عنوان مثال، برخی از والدین برای اینکه از انجام کار اشتباه توسط کودک خود مطمئن شوند، اعتماد او را جلب کرده و به او احساس در امان بودن می‌دهند و می‌گویند: «اگر فلان کار را انجام داده‌ای ایرادی ندارد…» تا کودک به کار اشتباه خود اعتراف کند. اما این روش نادرستی برای اعتراف گرفتن از کودک است. زیرا در اغلب موارد والدین سر قولی که داده‌اند، باقی نمی‌مانند و به محض اینکه کودک به کار اشتباه خود اعتراف می‌کند او را تنبیه و مجازات می‌کنند. این موضوع اعتماد کودک را نسبت به والدین خدشه‌دار می‌کند و باعث منزوی‌شدن و پنهان‌کاری کودک می‌شود. از طرف دیگر اگر هم والدین بخواهند به حرفی که زده‌اند وفادار بمانند و واقعا انجام آن کار اشتباه را بدون ایراد و اشکال بدانند تکرار آن عمل نادرست برای کودک بی‌تفاوت می‌شود. چون پیش از این والدین به او اطمینان داده‌اند که انجام آن کار ایرادی ندارد و تنها باید به انجام آن اعتراف کند. این شیوه باعث می‌شود که کودک خونسردانه کار اشتباهش را تکرار کند. پورشایگان به روش درست اشاره می‌کند و می‌گوید: والدین باید در انتخاب کلمات در صحبت با کودک دقت کنند! به جای جمله قبلی ما می‌توانیم بگوییم چون عمدا این کار اشتباه را انجام ندادی و متوجه ضررهای کاری که کردی، نبودی تو را می‌بخشیم و بعد از اینکه کودک به کار خودش اعتراف کرد می‌توانید از او بخواهید که دفعه بعد این کار را تکرار نکند چون این زیان‌ها را دارد و برایش در مورد ناراحتی و ضرری که این کار برای خودش یا اطرافیان ایجاد می‌کند، توضیح دهید. مهراندخت پورشایگان، روانشناس کودک و نوجوان در ادامه درباره علت دروغگویی کودک توضیح می‌دهد و می‌گوید: وقتی کودک از قبول اشتباهش سر باز می‌زند و به اصطلاح زیر بار نمی‌رود که دروغ گفته و فلان کار را انجام داده و بعد منکر شده است به این علت است که می‌خواهد عزت نفسش را حفظ کند. در واقع کودک نگران اعتباری است که نزد پدرومادر یا اطرافیان دارد و نمی‌خواهد جلوی آنها خرد شود. تحسین دیگران و برداشتی که از کودک دارند که تو بچه خوبی هستی… یا خیلی باهوشی و… باعث می‌شود کودک برای خودش یک جایگاه را در ذهن اطرافیان تصور کند که با برملاشدن اشتباهش این جایگاه ممکن است به کلی فرو بریزد. کودک نگران این است که ارزشش در نزد پدرومادر کم شود و به همین دلیل دروغ می‌گوید. این مساله از این جهت اهمیت دارد که در مقابل اشتباهات یا کاستی‌های کودک ارزش و اعتبار او را زیر سوال نبریم و در مقابل اشتباهات او واکنش شدید نشان ندهیم. مثل اینکه بگوییم دیگر به تو اعتماد ندارم که دروغ گفتی یا اینکه دیگر دوستت ندارم… این جملات اشتباه است و احساس پنهان‌کاری و دروغ را در کودک تقویت می‌کند. این روانشناس در نهایت تاکید می‌کند: به جای این برخوردها بهتر است به او بگوییم که تو پسر یا دختر خیلی خوبی هستی و ما دوستت داریم اما اگر به این کار اشتباه ادامه بدهی این ضررها را برای تو و بقیه دارد و به او یاد بدهیم که اگر اشتباهی انجام دادی اما حقیقت را گفتی و به کارت اعتراف کردی ما زودتر تو را می‌بخشیم تا اینکه اصلا نگویی. با این روش کودک احساس امنیت و آرامش بیشتری می‌کند و احساس بی‌ارزشی و طرد شدن به او دست نمی‌دهد.منبع: دکتر سلام

more_vert با تقاضای دورکاری موافقت می‌کنید یا خیر؟

ادامه مطلب

closeبا تقاضای دورکاری موافقت می‌کنید یا خیر؟

چرا این مدیران بزرگ تا این حد نسبت به آینده دورکاری خوش بین هستند؟ پژوهش ها مزایای زیادی را برای این نوع کار نشان داده اند که از جمله می توان به افزایش کارایی، خلاقیت و حتی سطح سلامتی کارمندان اشاره کرد. اگرچه این جریان خوبی به نظر می رسد، اما شما به عنوان یک رهبر و مالک کسب و کار نمی توانید یک روز از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که همه کارمندانتان را به خانه بفرستید تا در آنجا کاری کنند! این تصمیمی است که نیازمند ارزیابی دقیق شرایط فعلی کسب و کار، محیط کاری و پیامدهایی است که ممکن است رخ دهند. چطور می توانید مطمئن شوید که شرکت تان آماده دورکاری است؟ باید به دنبال نشانه هایی در کارمندان و شرایط و محیط کاری تان بگردید. 1. رقبای شما مدت هاست که دورکاری را انتخاب کرده اند. اگرچه تقلید کورکورانه از فعالیت های رقبا همیشه توصیه خوبی نیست، اما در این مورد می توانید این کار را انجام دهید. افراد خلاق دوست دارند شرایط کاری منعطفی داشته باشند و از هر جایی که دوست دارند، کار کنند. بیشتر آنها به دورکاری علاقه دارند و در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب شغل، این گزینه را مد نظر قرار می دهند. اگر رقبای شما مدت هاست که دورکاری را به عنوان یکی از گزینه هایشان برگزیده اند، باید بدانید که احتمالا افراد بااستعداد و خلاق بسیاری را دودستی به رقیب تان تقدیم کرده اید. 2. کارمندان تان به دورکاری علاقه مندند. اگر یکی از کارمندان تان به سراغ شما آمده و درخواست دورکاری کرده است، یا از این و آن، چیزهایی را در مورد تقاضای کارمندان تان در مورد ایجاد شرایط انعطاف پذیرتر کاری شنیده اید. شاید وقت آن رسیده باشد که گزینه دورکاری را نیز به قوانین شرکت تان اضافه کنید. مردم بی خود و بی جهت حرفی نمی زنند و ایده و نظری نمی دهند. اگر کارمندان تان چیزی در مورد دورکاری گفته اند، به این خاطر است که احتمالا به این مورد نیاز دارند یا شرایط انجام چنین کاری را در خود می بینند. در مطالعه ای که در سال 2016 صورت گرفته، تعادل میان کار و زندگی شخصی به عنوان اولین معیار در سنجش رضایت شغلی در نظر گرفته شده است. این به آن معناست که قابلیت کار در خانه ارزش زیادی برای بسیاری از مردم دارد. بنابراین چه فقط یک کارمند چنین تقاضایی کرده باشد، چه عده بیشتری مایل به دورکاری هستند، بررسی کنید و شرایطی را در این راستا برای آنها فراهم سازید. 3. برخی از کارهای شرکتتان از قبل به صورت دورکاری انجام می شده است. چه اتفاقی می افتد اگر کارمندتان به خاطر بیماری فرزندش نتواند یکی دو روز به محل کار بیاید؟ یا اگر کارمندی نتواند گزارش کاری اش را سر موقع فراهم کند؟ شما از آنها خواهید خواست که کارهای لازم را در خانه انجام بدهند و برایتان بفرستند، درست است؟ این مواردنشان می دهند که شما همین الان هم می توانید برخی فعالیت ها را به صورت دورکاری انجام دهید. اگر کارمندی می تواند از جایی به غیر از محل کار به ایمیل های کاری پاسخ دهد، تماس های لازم را برقرار کند، گزارش های مورد نیاز را بفرستد، مدارک ضروری را ثبت کند و حتی قراردادهای کاری ببندد، پس باید بدانید که آمادگی لازم را دارید که دورکاری را امتحان کنید. 4. از مزایای دورکاری به خوبی آگاهید. پژوهش ها نشان داده اند که دورکاری باعث صرفه جویی در زمان، هزینه و منابع شرکت می شود. با واگذاری برخی از فعالیت ها یا موافقت با دورکاری برخی از کارمندان تان، می توانید در هزینه منابع و کسب و کارتان صرفه جویی بکنید. در حقیقت این طور تخمین زده شده است که اگر شرکت های آمریکایی به کارمندان شان اجازه دهند تا نیمی از زمان کاری شان را در منزل سپری کنند، می توانند به ازای هر نفر 11 هزار دلار در سال صرفه جویی کنند. باورنکردنی است، مرگ نه؟ مزیت دیگر دورکاری این است که می توانید با بهترین کارمندان کار کنید و دیگر نگران محدودیت های جغرافیایی نباشید. اگر دورکاری را در قوانین شرکتی تان لحاظ کنید، امتیاز کار با بهترین استعدادهای کشور را خواهیدداشت. چطور دورکاری را به بهترین شکل ممکن در کسب و کار خود بگنجانید؟ نمی توان به یک باره همه چیز را تغییر داد و شرایط کاری کارمندان را عوض کرد. باید بررسی کنید که کدام یکی از سمت های شغلی مناسب کار در اداره و کدام یک مناسب دورکاری هستند. چند راهکار برایتان داریم: الف) با تعداد معدودی از کارمندان شروع کنید. هنگام شروع اعمال تغییرات، سمت های شغلی را بررسی کنید و آنهایی را که مناسب دورکاری اند، در یک فهرست بنویسید. سپس در میان کارمندان تعدادی را انتخاب کنید و به آنها فرصت دورکاری بدهید. به این شکل می توانید بدون از دست دادن بهره وری کارتان، نتایج را بررسی کنید و تاثیر دورکاری را بسنجید. ب) چند کارمند دورکار استخدام کنید. گاهی اوقات اصلا نیاز نیست که از کارمندان خودتان شروع کنید. می توانید با افراد فریلنسر (آزادکار) همکاری کنید. چند نفر را برای وظایف خاصی انتخاب و به صورت دورکاری با آنها همکاری کنید. می توانید از وب سایت های ثبت رزومه کارجویان استفاده کنید. ج) دورکاری نیمه وقت را امتحان کنید. به جای اینکه به کارمندان تان اجازه دهید به صورت تمام وقت به دورکاری مشغول شوند، دو یا سه روز در هفته به آنها اجازه دهید از خانه به انجام کارهای شان بپردازند. به هر حال در برخی شرکت ها یا دپارتمان ها، گاهی حضور فیزیکی افراد نیز ضروری است. د) سیستم های مورد نیاز را تهیه کنید. دورکاری نیازمند جلسات مجازی، از جمله تماس های اینترنتی و وبینارهای مختلف است. از به روز بودن و داشتن سیستم های مورد نیاز برای چنین کارهای اطمینان حاصل کنید. منبع: مجله پنجره خلاقیت