جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی سبک های عمومی تصمیم گیری در سازمانهای دولتی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سبک های عمومی تصمیم گیری در سازمانهای دولتی

مقاله علمی و پژوهشی" سبک های عمومی تصمیم گیری در سازمانهای دولتی " مقاله ای است که در15 صفحه و با 16 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تصمیم گیری عقلایی، تصمیم گیری شهودی،سبک تصمیم گیری،تصمیم گیری آنی،تصمیم گیری اجتنابی و تصمیم گیری وابستگی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب تصمیم‌گیری؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب تصمیم‌گیری؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب تصمیم‌گیری؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه از انتشارات دانشکده کسب ‌و کار هاروارد است که مجید کرمی آنرا ترجمه کرده است عنوان انگلیسی کتاب Making Decisions : Expert Solutions to Everyday Challenges  است و انتشارات آریاناقلم آنرا منتشر کرده است بررسی موضوع کتاب:  آخرین تصمیم مهمی که در کار خود گرفته‌‏اید چه بوده است؟ در مورد آن فکر کنید. مطمئنا گزینه‌های مختلفی پیش‌رو داشتید و انتخاب بهترین ­راه­‌حل برای شما کار آسانی نبوده است. در کتاب حاضر به هر یک از مراحل تصمیم‏‌گیری، از آماده ساختن شرایط برای اتخاذ تصمیمی خاص و شناخت موانع تا ارایه و ارزیابی راه‌­حل­‌ها و انتخاب تصمیم ­نهایی، به تفصیل پرداخته خواهد شد.

more_vert تصمیم گیری و مهارت حل مسأله

ادامه مطلب

closeتصمیم گیری و مهارت حل مسأله

با توجه به اینکه در عصر تنوع و کثرت به سر می بریم، انسان ها همواره زیر لب واژه"تصمیم،تصمیم،تصمیم" را زمزمه کرده به نحوی که اتخاذ تصمیم برای آنان بسیار دشوار بوده تا جایی که بعضا مشاهده می شود فرزندان قادر به تصمیم گیری در کوچک ترین موضوعات از جمله نوع لباس پوشیدن برای رفتن به میهمانی نمی باشند. ب

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تصمیم گیری و ارزشهای مقدس اخلاقی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تصمیم گیری و ارزشهای مقدس اخلاقی

مقاله علمی و پژوهشی" تصمیم گیری و ارزشهای مقدس اخلاقی " مقاله ای است که در18 صفحه و با 13 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تصمیم گیری، ارزشهای مقدس اخلاقی،احساسات منفی،الگوهای تصمیم گیری،الگوهای توصیفی و الگوهای هنجاری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری اخلاقی مدیران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری اخلاقی مدیران

مقاله علمی و پژوهشی" عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری اخلاقی مدیران " مقاله ای است که در 22  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری اخلاقی مدیران ، روش دلفی ، اخلاق هنجاری ، اخلاق کاربردی ، اخلاق حرفه ای، اخلاق تحلیلی و تصمیم گیری اخلاقی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب خلاصه کنکوری سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS

ادامه مطلب

closeکتاب خلاصه کنکوری سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS

تعریف GIS: مجموعه ای است سازمان یافته از سخت افزار، نرم افزار و نیروهای متخصص که جهت اخذ و ذخیره سازی، بهنگام سازی، بازیافت، تغییر وتحول، تلفیق یا یکپارچه سازی، نمایش و تجزیه و تحلیل داده های مکان مرجع و گرفتن خروجی مورد استفاده قرار می گیرد، هدف نهایی استفاده از این سیستم ها جهت تصمیم گیری بهینه می باشد.موفقیت یک GIS با چند عامل در ارتباط است که عبارتند از:1- بدست آوردن داده های مناسب2- سازماندهی داده ها3- مدل تصمیم گیری4- اعتبار مدل تصمیم گیریمهمترین مسائل درکیفیت داده ها عبارتند از:1- دقت، نمایانگر این است که داده ها تا چه اندازه صحیح می باشند.2- زمان، نمایانگر این است که داده ها درچه زمان یا درچه دوره زمانی جمع آوری شده اند.3- به روز بودن، نمایانگر این است که داده ها تاچه اندازه به روزوجدید هستند.4- کامل بودن، نمایانگر این است که داده ها کامل می باشند.

more_vert کتاب فرآیند تصمیم گیری در مدیریت

ادامه مطلب

closeکتاب فرآیند تصمیم گیری در مدیریت

  با توجه به دهه‌ها پژوهش درباره فرآیند تصمیم‌گیری و اهمیت بنیادین آن برای تجارت چرا هنوز بسیاری از تصمیمات کلیدی مدیریتی به شکست منتهی می‌شوند؟ پژوهش انجام شده در این کتاب به دنبال روشن کردن جواب‌های این پرسش کلیدی است. نقش محوری فرآیند تصمیم‌گیری در مدیریت و نیروهایی که در هزاره جدید به آن شکل می‌دهند هم مورد بحث ما خواهد بود. اگر مدیر یک شرکت هستید یا کار مدیریت تجاری را در هر سطحی انجام می‌دهید، در این بازار جهانی که روزبه‌روز پویاتر می‌شود هر روز و هر لحظه و یا بهتر است بگوییم شبانه‌روز در حال انجام دادن «این کار» هستید و به خاطر انجام آن است که پول‌های درشت می‌گیرید (یا شاید هم نمی‌گیرید). در واقع «این» کار عمدتاً «کارکرد اصلی» مدیریت تلقی می‌شود که مدیریت را از غیر آن متمایز می‌کند (لااقل در محیط‌های سازمانی سنتی‌تری که در آنها هنوز این تفکیک مطرح است). مقصود از «این کار» تصمیم‌گیری تجاری است. در واقع تصمیم‌گیری آن‌قدر برای تلاش انسانی مهم است که یک رشته علمی تمام و کمال اختصاص به مطالعه و ارتقای فرآیندهای تصمیم‌گیری دارد. انبوه متفکران، دوره‌گردها و جادوگران حوزه مدیریت کم و بیش از میوه‌های آن و دیگر حوزه‌های پژوهشی مرتبط خوشه‌چینی کرده‌اند و آن را با مقادیر معتنابهی از خرد عملی، تردیدگرایی، تردستی و موسیقی و جادو درآمیخته‌اند و این‌گونه است که تصمیم‌گیری را به گستره ناهمگونی از نظریه‌ها، مدل‌ها، فرآیندها، ابزارها، تکنیک‌ها و رویکردهای تصمیم‌گیری که روزبه‌روز دامنه‌دارتر ورام‌نشدنی‌تر می‌شوند تبدیل کرده‌اند. هدف این کتاب تشویق تفکر با در نظر گرفتن ظرافت‌های تصمیم‌گیری مؤثر است. ما بحث خود را با مرور مختصر برخی از نظرات و نظریه‌های پایه‌ای مرتبط با تصمیم‌گیری تجاری، و نگاهی کوتاه به روند تکامل آنها آغاز خواهیم کرد. سپس به بررسی ملاحظاتی مانند تجارت الکترونیک، جهانی شدن و تفکر و عمل پیشرو در تصمیم‌گیری‌های تجاری خواهیم پرداخت. بحث بعد درباره سه نمونه موفق از محیط‌های تجاری بسیار پیچیده خواهد بود و در پایان یک واژه‌نامه و یک بخش شامل لینک‌های متنوع به منابع مفید تحت وب به کار اضافه خواهیم کرد. نتیجه‌گیری نهایی کتاب هم بیان ده گام مهم برای تقویت کارآمدی تصمیم‌گیری‌های تجاری است. هر یک از فصل‌های کتاب می‌تواند مستقلاً مورد توجه قرار گیرد و شما بر حسب علائق و نیازهای خود می‌توانید روال و ترتیب قرار گرفتن فصل‌ها را تغییر دهید.فهرست مطالب فصل اول: مقدمهفصل دوم: تعاریف مفاهیم: تصمیم‌گیری چیست؟فصل سوم: روند تکاملی تصمیم‌گیریفصل چهارم: بعد الکترونیکفصل پنجم: بعد جهانیفصل ششم: وضعیت بهینهفصل هفتم: در حوزه عمل: نمونه‌های موفقفصل هشتم: توضیحاتفصل نهم: منابعفصل دهم: ده گام تا تصمیم‌گیری مؤثرضمائم: پرسش‌های رایجسپاسگزاری

more_vert کتاب تصمیم‌گیری

ادامه مطلب

closeکتاب تصمیم‌گیری

کتاب تصمیم‌گیری به قلم نیل راسل جونز، در دو بخش شما را با چگونگی اتخاذ تصمیم‌ها آشنا می‌کند و راهکار‌هایی ارائه می‌دهد تا توانایی خود را در تصمیم‌گیری غنی کنید. بیشتر تصمیم‌هایی که در طول روز می‌گیرید به طور ناخودآگاه گرفته می‌شوند مگر اینکه مثلا برای خرید، آگاهانه تصمیم به بیرون رفتن بگیرید. اغلب تصمیم‌ها فاقد تجزیه و تحلیل عمیق هستند و بدون فکر شکل می‌گیرند. اما همه‌ی آن‌ها تحت تاثیر محدوده گسترده‌ای از عوامل وابسته به موقعیت قرار نمی‌گیرند و شامل تصمیم‌های ساده‌اند مثلا تصمیم می‌گیرید که چه لباسی بپوشید و یا برای صبحانه چه چیزی بخورید و تصمیماتی از این قبیل. کتاب تصمیم‌گیری (The decision) از سری کتاب‌های جیبی مدیریت، چارچوبی از چگونگی تصمیم‌گیری بین انتخاب‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها را به شما ارائه می‌کند. در واقع کلمه‌ی تصمیم گرفتن به معنای تعیین کردن، پایان دادن، حل کردن، سامان دادن است و به فردی در موقعیت قدرت تصمیم گیرنده گفته می‌شود و به افرادی که عزم خود را جزم می‌کنند قاطع یا ثابت قدم اطلاق می‌شود. نیل راسل جونز (Neil Russell-Jones) نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری در کل روز اتفاق می‌افتد ولی هر یک از این تصمیم‌ها با درجات اهمیت متفاوت و به دنبال آن اضطرار و پیامدهای مهمی دارند. در واقع برخی از تصمیم‌ها آسان و اکثر تصمیم‌ها فوق‌العاده مشکل هستند. معمولاً تصمیم‌های سخت شامل پیامدهایی بزرگ‌تر و گاهی سطح بالاتری از تعهد منبع است. در بخشی از کتاب تصمیم‌گیری می‌خوانیم: بیشتر تحقیقات متمرکز بر تفاوت‌های بین تصمیم‌گیری فردی و گروهی می‌باشد. بیشتر افرادی که دور‌ه‌های نظارت یا کنترل را سپری کرده‌اند بازی بقاء ناسا یا مدلی از آن را بازی کرده‌اند. نوعاً، شما در یک موقعیت قرار گرفته‌اید و دارای چندین پارامتر و تعداد محدودی آیتم می‌باشید که می‌توانید آن‌ها را از افراد در دسترس به دست آورید که به بقاء شما کمک می‌کنند. (معمولاً، شما در بیابان یا جنگل، یا در فضا یا در یک جزیره هستید.) از شما خواسته می‌شود انتخاب خود از آیتم‌ها به ترتیب اولویت نام ببرید که شما به عنوان یک فرد این کار را انجام می‌دهید. این مورد ثبت می‌شود. سپس شما در گروه قرار می‌گیرید و فرآیند مشابه انتخاب آیتم‌ها برای بقاء را خواهید داشت ولی در حال حاضر منوط به دیدگاه‌های مختلف بسیاری می‌باشد. شما باید در مورد آیتم‌های اصلی به اجماع دستیابید. این مورد با لیست فردی مقایسه می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد. نتیجه این است که اعضای گروه خود را به خواست گروه در تصمیم‌گیری در زمینه‌ی آیتم‌ها اغواء می‌کنند. همچنین این اقدام فرصت پژوهش رفتاری را فراهم می‌کند. فهرست مطالبمقدمهتبریکساختار این کتاب چگونه استیک تصمیم چیست؟اجزای اصلیچرا برخی از تصمیم‌ها سخت‌تر از تصمیم‌های دیگر می‌باشند؟منافع رویکرد مناسببرخی از خطاهای تصمیم‌گیریچارچوبی برای تصمیم‌گیریهفت مرحله‌ی اصلیپرسش‌هایی پیش از اتخاذ تصمیمتعریف تصمیمدرک زمینهشناسایی گزینه‌هاارزیابی پیامدهااولویت بندی گزینه‌هابازبینی تصمیماقدامتجزیه و تحلیل پشتیبان تصمیم‌گیری3 مرحلهاصول تجزیه و تحلیلانواع تجزیه و تحلیلدرخت‌های تصمیم‌گیری سادهتجزیه و تحلیل درخت تصمیم‌گیری قاطعانه است اگر...نمودار تأثیرطرح‌ریزی سناریومرحله‌های طرح‌ریزی سناریونمودارهای VENNماتریس‌هااحتمال-توزیع نرمالاحتمال-OGIVEابزار برای تصمیم‌گیریتصمیم‌های سرمایه‌گذاریتصمیم‌گیری‌های متوالیروانشناسی تصمیم‌گیریگروه‌ها در برابر افرادفکر گروهیتجزیه و تحلیل RACIتصمیم گیری فردی در مقابل تصمیم‌گیری گروهینظریه مغز هرمان THE HERRMANN BRAIN THEORYدینامیک‌های گروهخود سنجیویژگی‌های افراد تصمیم گیرندهارزیابی دیدگاه‌های تیماجماع سنجشبرقراری ارتباط در یک تصمیمچه چیزی و چگونهساختارمندی استدلال خودنتایجملزومات تصمیم گیریمزایای تصمیم‌گیری موثرنکاتآغاز یک استدلال

more_vert کتاب تصمیم‌گیری: راه حل های تخصصی برای چالش های روزمره

ادامه مطلب

closeکتاب تصمیم‌گیری: راه حل های تخصصی برای چالش های روزمره

در کتاب تصمیم‌گیری: راه حل های تخصصی برای چالش های روزمره ترجمۀ حسن هوشنگی رهنمودهایی برای ارزیابی کل رویکرد تصمیم‌گیری خود خواهید یافت طوری که با کسب تجربه در تصمیم‌گیری‌های کسب و کار می‌توانید بر استحکام آن پیوسته بیافزایید. در دنیای کسب و کار امروز پیوسته بر سهم فرآیند تصمیم‌گیری افزوده می‌شود. برای اتخاذ هوشمندانه‌ترین تصمیم‌ها ضروری است فرآیند را از شکل رمزآلود خود خارج کرده و آن را علمی‌تر کنید. درک هشت گام در اتخاذ تصمیم اثربخش می‌تواند سودمند باشد. کتاب تصمیم‌گیری (Making Decisions) هشت گام را به تفصیل ارائه می‌کند. به آخرین تصمیم حیاتی که در کار با آن مواجه شدید بیاندیشید. انتخاب‌های بسیاری پیش روی شما بود و با همه این‌ها احتمالا بهترین راه حل روشن هم نبوده است. بده و بستان‌هایی باید صورت می‌گرفت. علاوه بر آن می‌دانستید راهی که انتخاب می‌کنید تاثیر جدی بر شرکت شما و کارکنانش خواهد داشت. به هنگام گرفتن آن تصمیم چه احساسی داشتید؟ پس از آن چه؟ آیا انتخاب شما خوب بوده است؟ دیوید آ. گاروین استاد مدیریت کسب و کار در مدرسه بازرگانی‌ هاروارد است و در رهبری و مدیریت کلان تخصص دارد. وی بیش از 25 سال است که به مطالعه و تدریس اصول یادگیری سازمانی، کسب و کار و فرآیندهای مدیریت و طراحی و رهبری سازمان‌های بزرگ و پیچیده مشغول است. وی در نگارش نه کتاب از جمله مدیریت کلان: فرآیندها و اقدام، یادگیری در عمل، آموزش قضاوت و مدیریت کیفیت و نیز سی مقاله و هشت مجموعه ویدیویی در نقش نگارنده اصلی یا یکی از نگارندگان بوده است. وی تا به حال سه بار جایزه مکینزی را تصاحب کرده است که سالانه به بهترین مقالات ماهنامه ‌هاروارد بیزینس ری‌ویو اعطا می‌شود. مجموعه کتاب‌های "مشاور همراه" راه‌حل‌های فوری را برای چالش‌های شغلی مشترکی ارائه می‌کنند که مدیران روزانه با آن‌ها مواجه هستند. هر یک از کتاب‌های این مجموعه، شامل راهکارهای کارآمد، خودآزمایی‌ها و مثال‌های عینی است که برای کمک به شناسایی نقاط ضعف و قوت و تقویت مهارت‌های کلیدی لازم هستند. شما اگر پشت میز کارتان نشسته باشید، در جلسه یا در سفر باشید، این کتاب‌های مشاوره همراه شما را قادر می‌سازند تا نیازهای کاری روزمره را با شجاعت، هوش و کارایی بیشتری برطرف کنید. فهرست مطالبپیام مشاور همراه: ارزش اتخاذ تصمیم‌های هوشمندانه در کسب و کارتصمیم‌گیری: مبانیتصمیم‌گیری چیست؟تصمیم‌گیری یک فرآیند گروهیهشت گام تصمیم‌گیریگام اول: مقدمه چینیتعیین افراد دست اندرکار در تصمیم‌گیریبرگزینی رویکرد تصمیم‌گیریایجاد حال و هوای مناسبگام دوم شناسایی موانعپیش‌بینی جانبداری‌های‌شناختیمدیریت پویایی گروهگام سوم چارچوب بندی موضوع در دستتمیزدادن نشانه‌ها از علل ریشه‌ایانجام تحلیل علت ریشه‌ایبرشماری اهداف تصمیم‌گیریگام چهارم یافتن گزینه‌هاتوفان فکریترغیب به گفتگوی ثمربخشصداقت در اجرای فرآیندگام پنجم ارزشیابی گزینه‌هاوزن‌بندی گستره‌ای از متغیر‌هااستفاده از ماتریس اولویت‌بندیتحلیل بده بستان‌هااستفاده از درخت تصمیم‌گیریگام ششم تصمیم‌گیریرسیدن به نتیجه نهاییپایانی بر دوراندیشیگام هفتم: فرارسانی تصمیماتخاذ رویکرد درستدرستی محتوای پیام شماگام هشتم به کار بستن تصمیمواگذاری کار‌ها، تخصیص منابعپایش و پیگیریانجام تصحیحات لازمارزیابی فرآیند تصمیم‌گیریدرک پنج ویژگی تصمیم‌گیری اثربخشاتخاذ تصمیم‌های اخلاقینکته‌ها و ابزار‌هاابزار‌ها برای تصمیم‌گیریخودآزماییپاسخ به پرسش‌های خودآزماییبرای یادگیری بیشترمنابع به کار رفته در تدوین کتاب

more_vert چگونه تصمیم بگیریم؟

ادامه مطلب

closeچگونه تصمیم بگیریم؟

قرارگیری در موقعیت‌های دشوار و در عرض کوتاه‌ترین زمان ممکن برای همه‌ ما پیش آمده است. در چنین مواقعی احساس می‌کنیم توانایی تفکر و استدلال‌مان مختل شده است و قادر به تصمیم گیری نیستیم. بهتر است آینده‌نگر باشیم و از الان خودمان را برای موقعیت‌های مشابه آینده آماده کنیم. در این مقاله می‌آموزیم چگونه تصمیم بگیریم تا با احساس آزاردهنده پشیمانیِ ناشی از تصمیم گیری‌های نادرست مواجه نشویم.توانایی تصمیم گیری سریع بسیار کارآمد است. در زندگی روزمره‌ با این تصمیمات، زیاد مواجه می‌شویم، گاهی ساده از کنار آنها می‌گذریم، مثلا هنگامی که تصمیم می‌گیریم از کدام مسیر به مدرسه یا محل کار برویم. اما گاهی هم در شرایطی قرار می‌گیریم که باید در مدت زمان کوتاهی تصمیم مهمی بگیریم، احتمالا شما هم در چنین شرایطی نمی‌توانید راه حل مناسبی پیدا کنید. اگر در شرایطی قرار گرفتید که لازم بود سریع تصمیم بگیرید، بهتر است برای ارزیابی انتخاب‌هایتان از مهارت‌های تفکر انتقادی استفاده کنید تا با اطمینان خاطر تصمیم‌ بگیرید. در این مقاله راهکارهایی برای تصمیم گیری سریع معرفی کرده‌ایم که با تمرین در تصمیمات روزانه‌ می‌توانید سریع‌تر تصمیم بگیرید، پس مقاله را تا انتها بخوانید. ۱. حاشیه‌های تصمیم‌ خود را مشخص کنید: آیا تصمیمی که می‌خواهید بگیرید تصمیمات دیگری هم در پی دارد یا تحت تاثیر تصمیمات دیگری است؟ برای تصمیم گیری مساله‌ اصلی را از عوامل فرعی جدا کنید. اگر تصمیمی که می‌خواهید بگیرید برایتان واضح نیست، سعی کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید. تا زمانی که صورت مساله را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید سریع تصمیم بگیرید. مانند مساله ریاضی، اگر یکی از پارامترهای مساله را درک نکنید قادر به حل آن نخواهید بود. ۲. تا حد امکان احساسات خود را در تصمیم گیری دخالت ندهید: از خودتان بپرسید آیا نتیجه‌ این تصمیم روی زندگیتان تاثیر زیادی دارد؟ اگر پاسخ منفی است، می‌توانید با کنار گذاشتن استرس و ناامیدی ذهن‌ خود را باز کنید و هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرید. ۳. معیار‌های تصمیم گیری‌ خود را مشخص کنید: عوامل لازم برای عملی کردن تصمیم معیار‌های تصمیم گیری هستند. مثلا اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید برای شام چه غذایی آماده کنید، معیار تصمیم گیری‌ شما ممکن است مواد غذایی موجود یا علایق فرزندتان باشد. ۴. در مواجهه با گزینه‌های پیشِ رو صادق و صریح باشید: گزینه‌هایی را که قصد انتخاب ندارید، حذف کنید. هر چه تعداد گزینه‌ها کمتر باشد، تصمیم گیری آسان‌تر می‌شود. حواس‌تان باشد در بیشتر مواقع عدم تصمیم گیری، یک انتخاب نیست در چنین مواقعی تصمیم نگرفتن از تصمیمِ بد گرفتن بدتر است. مثلا اگر می‌خواهید تصمیم بگیرید برای خانواده‌تان چه غذایی تهیه کنید، نمی‌توانید تصمیم بگیرید هیچ غذایی تهیه نکنید. به ندرت پیش می‌آید انتخابی بدون نقص باشد؛ هر انتخابی عواقبی دارد. مهارت تصمیم گیری سریع به شما کمک می‌کند با توجه به معیارها و اطلاعات خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. ۵. از مهارت‌های‌ تفکر انتقادی استفاده کنید: تفکر انتقادی نوعی شیوه استدلال سطح بالا بر مبنای مشاهده، تجربه، تجزیه‌وتحلیل و بازتاب است. پیش از تصمیم گیری، پیامدهای هر انتخاب را مجسم کنید. برای صرفه‌جویی در زمان، به جای نوشتن فهرست مزایا و معایب آنها را در ذهن‌ خود تجسم کنید. انتقادهایی را که به هر گزینه وارد است در نظر بگیرید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. 6. تصمیم‌ خود را اجرا کنید: با عملی کردن تصمیم‌، دیگران را هم از بلاتکلیفی خارج می‌کنید؛ به این ترتیب آنها هم می‌توانند تصمیم بگیرند و پیش روند. منبع: آرمان امروز

more_vert کتاب مدیریت تصمیم گیری و حل مسئله

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت تصمیم گیری و حل مسئله

کتاب مدیریت تصمیم گیری و حل مسئله نوشته حوریه فیض‌آبادی و سعید علایی، به شما کمک می‌کند چگونه در هر موقعیت و شرایطی بهترین تصمیم و راه‌حل را پیدا و انتخاب کنید. آموختن این مهارت‌ها و به کار بردن آن‌ها تأثیر بسیاری در نحوه و کیفیت زندگی شخصی شما دارد. همه انسان‌ها در زندگی شخصی و کاری خود، با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند. وجود مشکلات ریز و درشت در زندگی امری عادی تلقی می‌شود، بنابراین به جای منفعلانه عمل کردن بهتر است بیاموزیم که مشکلات خود را چگونه حل کنیم. اگر شما توانایی کافی برای حل موفقیت‌آمیز مسئله را داشته باشید، این امر باعث افزایش اعتماد به نفستان شده و احساس خوبی پیدا می‌کنید. حل مسئله مهارتی است که می‌توانید آن را یاد بگیرید و در زنگی خود به کار ببندید. اگر این مهارت را به دست آورید می‌توانید به طور سازنده با مشکلات زندگی مواجه شوید. برای حل مسئله چند فعالیت را باید انجام دهید. در ابتدا مشکل را با جزئیات تعریف کنید و بعد راه‌حل‌های مختلف برای مشکلتان را بررسی کرده و سرانجام بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. در بخشی از کتاب مدیریت تصمیم گیری و حل مسئله می‌خوانیم: تکنیک‌های حل مسئله راه‌حلی جهت برطرف کردن مشکل ارائه نمی‌کنند، بلکه وسیله‌ای هستند برای شناسایی علل بوجود آمدن مشکلات. تحلیلگر با استفاده از قدرت نوآوری و خلاقیت خود و تیم حل مسئله، نسبت به برطرف کردن مشکل، راه‌حل ارائه نماید. در دنیای دگرگونی‌ها اگر ما نتوانیم خود را با سیر شتابان تحولات سازگار سازیم و دانش، محصول یا خدمت جدیدی برای عرضه نداشته باشیم، دچار زوال خواهیم شد از دلایل عدم بروز خلاقیت در سازمآن‌ها، نبود یک سیستم مدون جهت آموزش خلاقیت، عدم وجود محیط سازمانی مناسب برای ایجاد خلاقیت و مدیریت نامناسب خلاقیت می‌باشد. برای تبدیل سازمان به یک سازمان خلاق و نوآور نیاز به ارائه روش‌ها و راهکارها و تدوین الگوی مناسب و بومی حس می‌شود. پدیده خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه‌های انسانی در آحاد نوع بشر یافت می‌شود و این انگیزش‌ها و شرایط محیطی و فردی است که عامل خلاقیت را آشکار می‌کند. خلاقیت بعنوان یک حالت روانی و ذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور می‌کند و از آنجایی که عمده کار و فعالیت انسان در سازمان‌ها انجام می‌شود، عامل ایجاد و پرورش خلاقیت در محدوده علم و هنر مدیریت قرار می‌گیرد. مدیران می‌توانند ظهور خلاقیت را در سازمان‌ها با ایجاد زمینه‌های مناسب، تسریع و یا با ایجاد فضای نامناسب آن را عقیم نمایند خلاقیت میلی ذاتی است که در وجود انسان به ودیعه نهاده شده و انسان مظهر خلاقیت الهی است. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: تصمیم‌گیریعوامل تأثیرگذار بر تصمیم‌گیریسبک‌های تصمیم‌گیریسبک تصمیم‌گیری عقلاییسبک تصمیم‌گیری شهودیسبک تصمیم‌گیری وابستگیسبک تصمیم‌گیری آنیمراحل تصمیم‌گیری منطقیمرحله اول – مشخص کردن موقعیت تصمیم‌گیریمرحله دوم - شناسایی حق انتخاب‌های موجود در یک موقعیتمرحله سوم – ارزیابی انتخاب‌های موجودمرحله چهارم - انتخاب بهترین حق انتخاب و برنامه‌ریزی برای اجرای تصمیممرحله پنجم- اجرای تصمیم و ارزیابی آنفصل دوم: انواع تصمیم‌گیری و حل مسئلهروش‌های معمول در تصمیم‌گیریپیش‌فرض‌های تصمیم‌گیری عقلاییگونه‌های تصمیم‌گیریتصمیم‌گیری غیرفعال (حال‌گرایی)تصمیم‌گیری انفعالی (گذشته‌گرایی)تصمیم‌گیری فعال (آینده‌گرایی)تصمیم‌گیری فوق فعال (آینده‌سازی)روش‌هایی برای حل مسئلهتعاریف خلاقیتاهمیت و مراحل تصمیم‌گیریمسئله‌یابیمسئله‌یابی رسمیمسئله‌یابی از طریق مافوق‌هامسئله‌یابی از طریق کارکنانمسئله‌یابی از طریق ارباب رجوعمسئله‌یابی غیررسمیمرحله اول: شناسائی و بررسی وضعیت موجودمرحله دوم: راه‌حل‌یابیمرحله سوم: ارزیابی و انتخابفصل سوم: روند تصمیم‌گیری و تکنیک‌های مسئله‌یابیانواع تصمیم‌گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت انواع تصمیم‌گیریتصمیمات از حیث مراحل و چگونگی اخذ آن‌هاتصمیمات از حیث موقعیت‌ها و شرایط تصمیم‌گیریتصمیمات از حیث سطوح مدیریتی مرتبط با آنتصمیمات از حیث تصمیم‌گیرندگانتصمیمات مؤثر و کارا، موانع اخذ تصمیمموانع حل مسئلهرابطه فرایند تصمیم‌گیری و حل مسئلهمسئله‌یابیشناسایی مسئلهتکنیک‌های مختلف حل (خلاق) مسئلهتکنیک‌های تحلیل محیطتکنیک‌های مسئله‌یابیفصل چهارم: حل مسئله به عنوان یک مهارتمهارت حل مسئلهآموزش حل مسئلهگام‌های حل مسئلهمراحل حل مسئله برای فرزنداننکات کاربردی برای والدینحل مسئله و توصیه‌های دین مبین اسلاماولویت‌بندی کردن مسائل و تأثیر آن در چگونگی حل مسائلفرایند حل مسئلهمراحل فرایند حل مسئلهعوامل بازدارنده حل مسئلهشناخت مسئلهمهارت حل مسئلهروش‌هایی برای حل مسئلهعلل شکست پروژه‌های حل مسئلهمنابع و مآخذ

more_vert کتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو

ادامه مطلب

closeکتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو

کتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو نوشته سوده نجفی، به معرفی فرهنگ سازمانی، شیوه‌ی تصمیم‌گیری و مدیریت سازمانی و بررسی رابطه‌ی بین آن‌ها می‌پردازد. آثار به جای مانده از تمدن‌های عظیم باستانی مانند چین، ایران، مصر، روم، یونان و... بیانگر آن است که موضوع سازمان و مدیریت آن پدیده نوینی نیست که انسان در عصر حاضر به آن پرداخته باشد، بلکه از زمانی که بشر زندگی اجتماعی و مدنی را آغاز نموده از طریق تقسیم کار به امر سازماندهی و تدبیر امور پرداخته است. توافق نظر اکثر صاحب‌نظران و اندیشمندان علم مدیریت بر این است که سازمان‌ها برای موفقیت و برآورده ساختن اهداف خود، نیازمند ساختار سازمانی مناسب هستند و جهت امر تصمیم باید با توجه به ساختار سازمانی آن اقدام به شیوه تصمیم‌گیری مناسب نمایند. به عبارتی این ساختارها هستند که به سازمان‌ها معنی و مفهوم می‌بخشند. در بخشی از کتاب رابطه بین ساختار سازمانی و شیوه تصمیم‌گیری در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو می‌خوانیم: مراحل رسمی برای به دست آوردن توافق عام یک تعداد از متخصصان از طریق پرسشنامه را روش دلفی می‌نامند که توسط محققان شرکت راند تهیه و عرضه شده است. دلفی نام معبدی است که آپولون در آن به پیش‌گویی می‌پرداخت. در روش دلفی نیز اعضا تلاش می‌کنند تا با آینده‌نگری به اخذ تصمیمی موفق نائل شوند. در روش دلفی برای تصمیم‌گیری در یک مورد خاص گروهی را انتخاب می‌کنند و نظرهای آن‌ها را طی پرسشنامه‌ای جویا می‌شوند. سپس آن نظرها را طبقه‌بندی کرده برای تمامی اعضای گروه می‌فرستند و در صورت لزوم سوالات توضیحی نیز در مورد نظرات طرح می‌شود. اعضای گروه نظرات ابراز شده را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده به آن‌ها امتیاز می‌دهند. بدین ترتیب راه‌حلی که امتیاز بیشتری را به دست آورده، به عنوان تصمیم اصلح انتخاب می‌شود. در روش دلفی افراد لزوما یکدیگر را نمی‌شناسند و برخورد و رویارویی با هم ندارند. کاربرد عمده روش دلفی در مدیریت در جلوگیری از بحران است. تیم‌های تشکیل شده و بیشتر وقت خود را صرف رویدادهایی می‌کنند که امکان دارد رخ دهد، واکنش‌های مناسبی را پیشنهاد می‌دهند. سرانجام هر یک از این راه‌حل‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و بهتر می‌توان آن فرآیند را اداره نمود. فهرست مطالبفصل اول: طرح تحقیقفصل دوم: بررسی و تحلیل ادبیات تحقیقفصل سوم: تجزیه و تحلیل داده‌هافهرست و منابع

more_vert مقاله رتبه‌بندی نظام‌های مالیاتی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره فازی

ادامه مطلب

closeمقاله رتبه‌بندی نظام‌های مالیاتی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره فازی

مقاله علمی و پژوهشی " رتبه‌بندی نظام‌های مالیاتی با استفاده از روش تصمیم‌گیری چند معیاره فازی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 47 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مالیات، نظام‌های مالیاتی، تصمیم‌گیری فازی، کارایی نظام‌های مالیاتی، منطق فازی پرداخته شده است چکیده مقاله مالیات سالم‌ترین منبع مالی برای سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و محرکی مهم برای رشد و توسعه اقتصادی می‌باشد. میزان درآمدهای داخلی دولت‌‌ها تا حد زیادی به توان و کارایی نظام مالیاتی آنها ارتباط دارد. از آنجا که ارزش و اهمیت مالیات‌ها در سیستم‌های مالیاتی در طول زمان خود به خود تغییر می‌کند همیشه اصلاح و تغییر نظام‌های مالیاتی ضروری است. کاربرد تئوری مجموعه‌های فازی در مسائل تصمیم‌گیری یکی از مهم‌ترین و کارامدترین کاربردهای این تئوری در مقایسه با تئوری مجموعه‌های کلاسیک می‌باشد، چراکه مسائل تصمیم‌گیری بیش از هر مسئله دیگر وابسته به ذهن و دانش بشر می‌باشند، به این دلیل در این مقاله از منطق فازی جهت رتبه‌بندی نظام‌های مالیاتی استفاده شده است. یافته‌های مقاله بر این امر دلالت دارند که مطلوبیت نظام مالیات بر ارزش‌افزوده با اختلاف بسیار زیادی از مطلوبیت نظام‌های مالیات بر واردات، مالیات بر دارایی، مالیات بر درآمد و مالیات بر مصرف و فروش بالاتر است. پس از مطلوبیت نظام مالیات بر ارزش‌افزوده به‌ترتیب مطلوبیت نظام‌های مالیات بر واردات، مالیات بر درآمد، مالیات بر مصرف و فروش و مالیات بر دارایی قرار می‌گیرند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert آموزش فن تصمیم گیری

ادامه مطلب

closeآموزش فن تصمیم گیری

تصور خیلی ها این است که اهم موارد تصمیم گیری در جامعه، محدود به انتخاب شغل، رشته تحصیلی، انتخاب همسر و... می باشد در حالی که کاربرد و قلمرو این مهارت بسیار وسیع بوده و جزیی ترین رفتارها را نیز شامل می شود.بدون تردید، تصمیم گیری یکی از مهم ترین مهارت های زندگی است، خدای بزرگ انسان را مختار آفرید تا بتواند با انتخاب خوبی بر بدی و قرار گیری آگاهانه در راه خودش، به سوی کمال حرکت کند، زیرا افراد همواره باید یک راه را از میان راه های گوناگون انتخاب کنند ،ولی اگر شخص مهارت کافی را برای اخذ تصمیم نداشته باشد، قادر به تصمیم گیری یا به عبارتی تصمیم سازی (Decision Making) نخواهند بود و در نتیجه یا باید تعارض و تنش های ناشی از آن را تحمل کند، یا با تصمیم گیری غیرمنطقی و نادرست، بر مشکلات خود بیفزاید.مثلا بعضی خانم ها نمی توانند تصمیم بگیرند که حتی برای شام چه چیزی درست کنند! و یا برخی آقایان حتی نمی توانند با انتخاب یک رستوران مناسب، شب زیبایی برای همسر خود رقم بزنند! تصور خیلی ها این است که اهم موارد تصمیم گیری در جامعه، محدود به انتخاب شغل، رشته تحصیلی، انتخاب همسر و... می باشد در حالی که کاربرد و قلمرو این مهارت بسیار وسیع بوده و جزیی ترین رفتارها را نیز شامل می شود. تصمیم گیری و گزینش ها در شکل دهی به زندگی ما چنان نقش مهم و زیربنایی دارند که گفته اند زندگی انسان هر چه هست حاصل مجموعه گزینش های اوست. این مهارت برای نوجوانان و جوانان و... اهمیت مضاعفی دارد، زیرا آن ها با راه ها و انتخاب های بی شماری مواجه اند و هر چه ارتباطات اجتماعی آنان گسترش یابد، تعداد گزینه ها نیز افزایش پیدا می کند و تصمیم گیری اهمیت بیشتری می یابد. ----- لازمه تصمیم گیری، داشتن اراده قوی است. اراده قوی در هر کاری از مراتب پایین آغاز می شود و به مراتب بالاتر ادامه پیدا می کند. معمولاً کسانی که به خود تلقین می کنند که اراده آن ها روز به روز قوی تر می شود، نتیجه خوبی در عمل می گیرند و از توانایی بهتری در انجام مسئولیت های شخصی و اجتماعی برخوردارند. اولین و مهمترین محیطی که شخصیت و شکل‌گیری رفتارهای فرزندان را پایه‌ریزی می‌نماید خانواده است، پس این مهارت ابتدا باید در خانواده شکوفا شود تا اگر خدای ناکرده، تصمیم خوب و عاقلانه ای نبود، ضرر و زیان چندانی متوجه فرزندان نشود. روش های معمول تصمیم گیری- تصمیم گیری ناگهانی و بدون تفکر- تصمیم گیری اجتنایی یا تعویقی- تصمیم نگرفتن- تصمیم گیری خود را به دیگران دادن- تصمیم گیری منطقی و صحیحبهترین روش تصمیم گیری، ارزیابی تمام انتخاب ها و سپس انتخاب تصمیم می باشد. چگونه گام های مهم تصمیم گیری را به فرزندانمان آموزش دهیم؟ بهتر است ابتدا به او یاد دهید که برای هر مساله یا موقعیتی، راه حل های متفاوت و متعدد وجود دارد، اتخاذ هر گونه تصمیم یا حتی تصمیم نگرفتن، پی آمدهایی دارد. الف: اطلاعات لازم را در مورد تصمیم خود جمع آوری کنید. ب: انتخاب ها یا راه حل های متفاوت مربوط به تصمیم خود را ثبت کنید. در جمع آوری اطلاعات، ارزش ها، هدف ها، مسائل فرهنگی و مجموعه چیزهایی که ضروری است، باید مد نظر قرار گیرند.ج: نقاط قوت و ضعف هر انتخاب را نوشته و آن ها را ارزیابی کنید. د: تصمیم لازم را براساس ارزیابی راه حل ها، بگیرید و دلایل خود را برای اتخاذ آن تصمیم مکتوب کنید. نمونه هایی از تصمیم گیری های غیرمنطقی و ضعیف - اجتناب کردن: فردی که خود را در دوست یابی یا حفظ دوستی ناتوان می بیند از حضور در فعالیت های گروهی خودداری می کند. - به تعویق انداختن: در این مورد شخص، تصمیم گیری های خود را به آینده موکول می کند، مثل عدم انجام وظایف، عدم مواجهه با مشکلات موجود و... - انتخاب بدون مطالعه: در این حالت فرد راه حلی را انتخاب می کند که به نظر او درست است در حالی که ممکن است تنها یکی از پیامدهای احتمالی آن را در نظر داشته باشد. مثلاً صرفاً به خاطر پذیرفته شدن در گروه، با فعالیت آن ها، هم نوایی کند. پس آن چه که مهم است، این است که ما به عنوان پدر و مادر، به هنگام مواجهه با مشکل، بتوانیم به درستی با آن روبه رو شده و در صدد حل آن برآییم. بعضی افراد در مقابل کوچک ترین مساله و مشکل دچار پریشانی، آشفتگی و ناراحتی می شوند و در مقابل ناملایمات زندگی آسیب پذیرند. این افراد وجود مشکل را دلیل بر ضعف، بی کفایتی و نادانی خود می دانند و از مشکلات فرار می کنند و بدون تفکر، رفتار می کنند و از عزت نفس پایینی برخوردارند، لذا قادر به پیش بینی رفتارها و پیامدهای رفتار خود نیستند، دچار سردرگمی شده و برای مشکلات خود فقط یک راه حل دارند و اگر به نتیجه نرسند به دلیل عدم پیگیری سایر راه حل ها، آشفته می شوند و همیشه با ناکامی مواجه هستند. در مقابل افرادی وجود دارند که سخت ترین مشکلات را پشت سر می گذارند، این افراد نه تنها دچار آسیب و مشکل نمی شوند، بلکه به نظر می رسد که پس از تحمل مشکل و حل آن، به بالاترین سطح ناتوانی و قدرت می رسند.پس سعی کنیم که الگوی خوبی برای فرزندانمان باشیم. منبع: میگنا

more_vert علت بدبینی برخی افراد چیست؟

ادامه مطلب

closeعلت بدبینی برخی افراد چیست؟

نتایج آزمایشات غافلگیرکننده بود زیرا محققان دریافتند با تحریک هسته دم دار، حیوانات از برداشتن پاداش اجتناب کرده این درحالیست که پیش از تحریک هسته دم دار آنها اجتناب نمی‌کردند. مشاهدات جدید دانشمندان نشان داد که تصمیم گیری بدبینانه به طور بالقوه می‌تواند به یک هسته غیرفعال در مغز مرتبط باشد. چرا برخی افراد در مواقع تصمیم گیری به همه اتفاقات با بدبینی می‌نگرند؟ اکنون دانشمندان علوم اعصاب "ام.آی.تی"(MIT) دریافته‌اند که کدام ناحیه مغز ممکن است باعث بدبینی افراد شود. چندین سال است که محققان ام.آی.تی در حال بررسی علوم اعصاب تصمیم گیری هستند. محققان در مطالعات پیشین بر این باور بودند که "تصمیمات هزینه-فایده"(cost-benefit decisions)، به یک مدار مغزی که از قشر پیش‌پیشانی به یک خوشه‌ای خاص از نورون‌های واقع در "جسم مخطط"(striatum) متصل می‌شود، مرتبط می‌باشد اما بعدها محققان با آزمایشات بسیار دریافتند که این طور نبوده است. جسم مخطط یا استریاتوم یا نئواستریاتوم یکی از بخش‌های زیرقشری مغزجلویی است. این ناحیه، ورودی اصلی از عقده‌های قاعده‌ای است. خود جسم مخطط ورودی‌ها را از قشر مغز دریافت می‌کند. در نخستی سانان از جمله انسان، یک نوار ماده سفید به نام کپسول داخلی جسم مخطط را به دو بخش پوسته و هسته دم دار تقسیم می‌کند. در این تحقیق جدید محققان بر روی ناحیه‌ای از مغز که در آن بدبینی در فرایند تصمیم گیری تاثیر می‌گذارد، متمرکز شده بودند. محققان در این مطالعه "هسته دم دار" (caudate nucleus) را مورد بررسی قرار دادند. هسته دم‌دار یکی از عقده‌های قاعده‌ای مغز است. هسته‌های قاعده‌ای از پنج هسته زیرقشری مغز تشکیل شده‌اند. هسته پوتامن، هسته دم دار، توده سیاه، ساب تالامیک و گوی رنگ پریده. این هسته با پوتامن، گلوبوس پالیدوس، تالاموس، توده سیاه و هسته ساب تالامیک در ارتباط بوده و در انجام حرکات موثر می‌باشد. آنها آزمایشات خود را بر روی میمون‌های "ماکاک"(macaque) انجام دادند و نخست هسته دم‌دار حیوانات را با یک جریان الکتریکی کوچک تحریک کردند. در گام دوم حیوانات را در موقعیت تصمیم گیری قرار دادند. محققان برای آنها یک نوشیدنی را به عنوان پاداش قرار دادند. نتایج آزمایشات غافلگیرکننده بود زیرا محققان دریافتند با تحریک هسته دم دار، حیوانات از برداشتن پاداش اجتناب کرده این درحالیست که پیش از تحریک هسته دم دار آنها اجتناب نمی‌کردند. اساسا این تحقیق نشان داد که تصمیم گیری بدبینانه به طور بالقوه می‌تواند به یک هسته غیرفعال مرتبط باشد. "آن گری بیل"(Ann Graybiel) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اکنون تمرکز خود را برای یافتن دلیل این پدیده در انسان متمرکز کرده‌ایم تا دریابیم آیا فعالیت غیرطبیعی در هسته دمدار می‌تواند علت تصمیم گیری از روی بدبینی در افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی باشد یا خیر. اگر نتایج این مطالعات مثبت باشد می‌تواند به پزشکان در توسعه یک درمان مناسب برای افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی و یا مبتلا به اختلالات روانپزشکی حاد کمک کنند تا احساسات منفی افراد را نسبت به جهان تغییر دهند.

more_vert مقاله طراحی و تدوین مدل‌شناختی تصمیم‌گیری فردی فرماندهان و مدیران

ادامه مطلب

closeمقاله طراحی و تدوین مدل‌شناختی تصمیم‌گیری فردی فرماندهان و مدیران

مقاله علمی و پژوهشی " طراحی و تدوین مدل‌شناختی تصمیم‌گیری فردی فرماندهان و مدیران" مقاله ای است در 21 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تصمیم‌گیری؛ اطلاعات؛ تصویر از خود؛ تصویر از ارزش‌ها؛ تصویر از هدف؛ جلب منفعت؛ دفع ضرر پرداخته شده است چکیده مقاله علمای مدیریت، اذعان دارند که تصمیم‌گیری در همه‌ی شرایط مهم است؛ ولی در سازمان‌هایی که با امنیت کشور و مردم سروکار دارند، اهمیت آن دوچندان می‌شود. عوامل متعددی بر تصمیم‌گیری فرماندهان و مدیران مؤثر است از آن‌جمله: عوامل سازمانی، عوامل فردی، محیط و اطلاعات. این مقاله، به بررسی و تحلیل عوامل فردی فرماندهان و مدیران از جمله: شخصیت، سبک جمع‌آوری و ارزیابی اطلاعات، تصاویر ذهنی و ملاک‌های ارزیابیِ مؤثر بر تصمیم‌گیری می‌پردازد. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل فرماندهان و مدیرانی است که در یکی از نیروهای مسلح مشغول خدمت می‌باشند. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه جمع‌آوری و برای تحلیل آنها از تکنیک تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج نشان داد بین سبک جمع‌آوری و سبک ارزیابی اطلاعات فرماندهان و مدیران جامعه مورد مطالعه با تصمیم‌گیری آنها رابطه‌ای معنادار وجود دارد. همچنین تصاویر ذهنی- به‌ویژه تصویر از هدف- و ملاک‌های ارزیابی با انتخاب، رابطه‌ی مستقیم یا غیرمستقیم دارند. عنوان مقاله [English] Designing an Individual Decision Making Cognitive Model for Commanders and Managers چکیده [English] All scholars of management believe that decision making is important in any situation. Yet, it is moreimportant in organizations associatedwith the country’s security. Several factors affect decisionmaking by commanders and managers including organizational factors, environment and information. This research intends to investigate individual factors relating to the commanders and managers, such as personality, method of data gathering and evaluation, mental images and criteria for evaluation. Research community includes all of the commanders and mangers in one of the forces of the Iranian armed forces. A questionnaire was used to collect data, and rout analysis techniqueswereused for data analysis. The results indicated that data collection style and that of the evaluation of commanders and managers were significantly related totheir decision making. The researchers also found out that mental image –especially the image of the objectives- and evaluation criteria were directly or indirectly related.  کلیدواژه‌ها [English] Decision making, Information, Self-Image, Image of the Values, Image of the Objectives, Profit Making, Loss Prevention دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب اصول و مبانی مدیریت و سرپرستی

ادامه مطلب

closeکتاب اصول و مبانی مدیریت و سرپرستی

کتاب اصول و مبانی مدیریت و سرپرستی نوشته سید فخرالدین طاهرزاده موسویان و متینه مقدم، نحوه مدیریت یک سازمان و تعریف و ویژگی‌های آن را بیان می‌کند. در این کتاب درباره انواع سازمان‌ها، اصطلاحات سازمانی، اهمیت مدیریت در سازمان‌ها، نظریه‌های مدیریتی و فرآیند تصمیم‌گیری سخن گفته شده است. نیروی انسانی یک جامعه نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف و تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن دارد. با حذف نیروی انسانی از یک سازمان، چیزی جز ماشین‌آلات، ابزار، تجهیزات و... باقی نمی‌ماند که به خودی خود ارزشی ندارند. انسان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین داشته یک سازمان است. هر جامعه‌ای برای پیشرفت چه در زمینه اقتصادی و چه اجتماعی به نیروی انسانی متخصص، متعهد و دلسوز نیاز دارد. سودآوری یک سازمان یا شرکت وابسته به نیروی انسانی است و این نیرو پشتوانه‌ای بسیار محکم و قابل اطمینان برای رسیدن به موفقیت یک سازمان است. هر سازمانی برای دستیابی به موفقیت به مدیران و رهبرانی توانمند، متعهد، شایسته و کاردان نیازمند است تا اصول مدیریت و رهبری را در تمامی پست‌هایی که در آن مشغول هستند اجرا و رعایت کنند. در دنیای پیشرفته امروز افرادی در ایفای پست‌های سازمانی و شرکتی خود موفق هستند که دانش عمومی کافی و لازم، مهارت‌های علمی و تخصصی و زمینه‌های کاربردی را دارا باشند. با افزایش دانش مدیران و کارمندان در شرکت‌ها و در تمامی زمینه‌های مربوط به شغل خود، هدف‌های آن سازمان‌ها با سرعت بیشتر و بهتری به سوی موفقیت رهسپار می‌شود و همچنین مردم آن جامعه نیز بسیار بهتر از خدمات آنان بهره‌مند می‌شوند. این کتاب برای آشنایی شما با اصول و مبانی مدیریت و درک اهمیت آن در سازمان‌ها و نهادها بسیار مفید است. در بخشی از کتاب اصول و مبانی مدیریت و سرپرستی می‌خوانیم: به دلیل وجود پست‌های گوناگون و انواع مختلف اختیارات در سازمان صف و ستاد، ایجاد تعارض میان کارکنان صف و ستاد تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. البته وجود تعارض جزئی به دلیل اختلاف در دیدگاه‌ها طبیعی است، اما گاهی تعارض در بین بخشی از کارکنان صف و ستاد، موجب مختل شدن کل سازمان می‌شود. دلایل فراوانی برای ایجاد تعارض وجود دارد؛ روابط انسانی ضعیف، هم‌پوشانی اختیارات و مسئولیّت‌ها و استفاده‌ی نادرست مدیریت ارشد از کارکنان ستادی، همگی دلایل اصلی ایجاد احساس رنجش میان کارکنان صف و ستاد هستند. گاهی این رنجش موجب می‌شود تا افراد در واحدهای گوناگون، دید محدودی نسبت به سازمان داشته باشند و کلّیت سازمان را در نظر نگیرند. خوشبختانه روش‌های فراوانی برای به حدّاقل رساندن این تعارض وجود دارد. یکی از این روش‌ها ادغام کردن کارکنان صف و ستاد و تشکیل یک تیم کاری است. موفّقیت این تیم کاری به این مسئله بستگی دارد که آیا اعضای هر گروه می‌توانند در تلاش برای افزایش بهره‌وری و عملکرد با یکدیگر همکاری کنند یا خیر. راه‌حل دیگر، حصول اطمینان از ارائه‌ی تعریفی واضح و روشن از حوزه‌های مسئولیّت و اختیارات کارکنان صف و ستاد است. با ارائه‌ی تعریفی روشن از اختیارها و مسئولیّت‌ها، هر گروه درک بهتری از نقش خود در سازمان خواهد داشت. روش سوّم برای به حدّاقل رساندن این تعارض، پاسخگو و مسئول کردن کارکنان صف و ستاد نسبت به نتایج فعّالیّت‌هایی است که انجام می‌دهند. به‌بیان‌دیگر، کارکنان صف نباید مسئولیّت کامل عملکرد ضعیفی را بر عهده بگیرند که درنتیجه‌ی مشاوره‌های کارکنان ستاد بوده است. فهرست مطالب پیشگفتاربخش اوّلسازمان چیست؟ابعاد سازمان چیست؟ویژگی‌های یک سازماناهمیت وجود سازمان‌هاانواع واحدهای سازمانیانواع سازمان‌هاالف- سازمان رسمیب- سازمان غیررسمیمفهوم ساختار سازمانیمحیط سازمانیمفاهیم مهم در واحدهای سازمانیاصول واسپاریگروه‌های کاریویژگی تیم‌های موفقتعریف برخی اصطلاحات و واژه‌های سازمانیبخش دوماهمیت مدیریت در سازمان‌هاپیشینه مدیریتتعریف مدیریتمدیریت به منزله علم و هنرمدیریت و مدیرانفرآگرد مدیریتکارکردهای مدیریتتصمیم‌گیریبرنامه‌ریزیسازماندهیتقسیم‌بندی کار و گروه‌بندی وظایفرهبرینظارت و کنترلنظریه نقش‌های مدیریتیانواع دسته‌بندی مدیران در سازمان‌هامهارت‌های مورد نیاز مدیرانبخش سومتعریف و اهمیت مطالعه تئوریسیر تکاملی نظریه‌های سازمان و مدیریتنظریه مدیریت علمی (فردریک تیلور)نظریه مدیریت ادارینظریه بروکراسیمکتب نئوکلاسیکمکتب سیستمیمکتب اقتضاییبخش چهارمفرآیند تصمیم‌گیری در سازمان‌هاتصمیم‌گیری چیست؟مفاهیم و تعاریف در تصمیم‌گیریتصمیم‌گیری در عملانواع تصمیماتعوامل اتخاذ تصمیمتصمیم‌گیری سازمانیعوامل تأثیرگذار بر تصمیم‌گیری سازمانینگرش‌های مختلف در ارتباط با روش‌های تصمیم‌گیریبرخی شیوه‌های تصمیم‌گیری (با استفاده از گروه)تکنیک دلفیتصمیم‌گیری در شرایط عدم اطمینانتکنیک آینده‌پژوهیسرگذشت‌پژوهیمنابع و مآخذ

more_vert مقاله تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در تخصیص بهینه تسهیلات به صنعت گردشگری در شرایط عدم قطعیت

ادامه مطلب

closeمقاله تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در تخصیص بهینه تسهیلات به صنعت گردشگری در شرایط عدم قطعیت

مقاله علمی و پژوهشی " تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در تخصیص بهینه تسهیلات به صنعت گردشگری در شرایط عدم قطعیت " مقاله ای است در 24 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بهینه‌سازی، منطق فازی، تصمیم‌گیری چند شاخصه، صنعت توریسم، عدم قطعیت پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه صنعت توریسم یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا می‌باشد و توسعه آن در دستور کار بسیاری از دولت‌ها است. ایران نیز به دلیل داشتن مزیت‌های نسبی و طبیعی، تمدن باستانی و وجود آثار و ابنیه تاریخی و مذهبی از بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت برخوردار است. یکی از مهم‌ترین نهاده‌های اقتصادی که می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه این صنعت مهیا سازد، اعطاء تسهیلات و کمک‌های مالی دولت به سرمایه‌گذاران در این است. این تحقیق در پی آن است تا با طراحی یک مدل تصمیم‌گیری چند‌شاخصه فازی، ضمن تعیین شاخص سرمایه‌گذاری اقتصادی در این بخش،درجه اولویت و درصد بهینه تخصیص اعتبارات و تسهیلات برای سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم در هر استان را تعیین نماید. برای این منظور، از تلفیق ۱۵ شاخص تصمیم‌گیری اقتصادی و بهره‌گیری از منطق فازی به منظور وارد نمودن شرایط عدم قطعیت و وجود نوسان‌های موجود در مقادیر نهاده‌‌ها و ستاده‌های این صنعت استفاده شده است. این تحقیق برای ۳۰ استان و طی سال‌های (۱۳۸۰-۱۳۸۷) صورت گرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که استان‌های تهران، هرمزگان، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، اصفهان، گلستان، قم، فارس و یزد به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم را در اولویت سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری کشور دارا هستند. همچنین با در‌نظر‌گرفتن شرایط عدم قطعیت و نوسان‌های موجود در نهاده‌ها و ستاده‌ها در این صنعت، الگوی فعلی اعطاء تسهیلات به صنعت توریسم در استان‌های کشور بهینه نبوده و نیاز به تعدیل در درصدها و مقادیر فعلی تخصیص اعتبارات وجود دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب تصمیم‌گیری

ادامه مطلب

closeکتاب تصمیم‌گیری

کتاب تصمیم‌گیری نوشته‌ی استیفن پی. رابینز، اثری کاربردی برای همه‌ی علاقه‌مندان و دانش‌پژوهان مسائل مدیریت و روان‌شناسی است. شاید هیچ مهارتی بیشتر از توانایی تصمیم‌گیری (Decide & conquer) برای موفقیت در زندگی، مهم نباشد. در واقع تصمیم‌گیری زندگی شما را شکل می‌دهد. اینکه در چه رشته‌ای درس بخوانید؟ در کدام دانشگاه؟ چه شغلی را برگزینید؟ یا با چه کسی ازدواج کنید؟ و غیره؛ اینکه چه کسی هستید و چه کسی خواهید شد، به طور کامل با انتخاب‌های شما در تصمیمات تعیین می‌شود. شما چگونه تصمیم می‌گیرید؟ آیا در فرایند تصمیم‌گیری‌های خود از سبک خاصی پیروی می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید در تصمیم‌گیری به اندازه‌ی کافی منطقی هستید یا تحت تأثیر احساسات و تخمین‌های سرانگشتی عمل می‌کنید؟ آیا خود را مسئول سرنوشت خود می‌دانید؟ آیا شتاب‌زده تصمیم می‌گیرید یا در انجام کارها آن‌قدر تعلل می‌کنید که زمان از دست برود؟ آیا فکر می‌کنید در تمام دوران زندگی خود، تصمیم‌های درستی گرفته‌اید؟ آیا می‌دانستید نوع شخصیت شما بر تصمیم‌هایی که می‌گیرید، مؤثر است؟ آیا هنگام تصمیم‌گیری می‌توانید تردیدها، احساسات یا اطمینان بیش از حد خود را کنترل کنید؟ آیا تاکنون در رژیم گرفتن، ورزش کردن یا ترک سیگار موفق بوده‌اید یا منتظر شنبه‌ای طلایی هستید!؟ آیا در تصمیم‌های خود، همه‌ی اطلاعات لازم را فراهم آورده‌اید؟ آیا به نظر شما آنچه در گذشته رخ داده، تأثیری در آینده‌ی شما دارد؟ آیا تصمیمی که اخیراً گرفته‌اید، کاملاً درست بوده یا بدشانشی آورده‌اید؟ آیا تا به حال تصمیم اشتباه گرفته‌اید؟ آیا... استیفن پی. رابینز (Stephen P. Robbins)، در این اثر به همه‌ی این سؤالات و پرسش‌های دیگر شما در حوزه‌ی تصمیم‌گیری پاسخ می‌دهد. بیشتر علاقه‌مندان حوزه‌ی مدیریت و روان‌شناسی با کتاب‌های این نویسنده‌ی مشهور آشنایی دارند. کتاب رفتار سازمانی رابینز که سال‌هاست در داخل و خارج از کشور و در سطوح مختلف دانشگاهی تدریس می‌شود، این نویسنده‌ی بزرگ را در صدر مؤلفان آثار این حوزه قرار داده است. این اثر حاصل مطالعات و پژوهش‌های سی ساله‌ی مؤلف است. او سعی کرده با استفاده از مطالعات و پژوهش‌های آکادمیک صورت گرفته در حوزه‌ی روان‌شناسی و مدیریت، الگویی سودمند برای تصمیم‌گیری فردی و کاربردی ارائه دهد. آنچه کتاب حاضر را از سایر کتب حوزه تصمیم‌گیری و موفقیت متمایز می‌سازد، این است که رویکرد آن تجاری نیست و با نگاهی آکادمیک به این مقوله پرداخته شده است. جملات برگزیده‌ی کتاب تصمیم‌گیری: - هرچه بیشتر بخواهید، بیشتر به دست می‌آورید.- صبر همیشه کمک نمی‌کند، اما بی‌صبری هرگز کمک نمی‌کند.- کنترل شما تنها بر فرایند تصمیمات است و نه بر نتایج و پیامدهای آن.- ابتدا واقعیت‌ها را کشف کنید؛ سپس می‌توانید به میزانی که دوست دارید آن‌ها را تحریف کنید.- کیفیت تصمیم‌هایی که شما می‌گیرید، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که به طور وسیع زندگی روزانه شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در بخشی از کتاب تصمیم‌گیری می‌خوانیم: بسیاری از ما در هنگام تصمیم‌گیری غرق هزینه‌های از دست رفته می‌شویم؛ برای مثال، آیا کسی را می‌شناسید که بشقاب پر از غذا را در رستوران رها کند؟ دوستی داشتم که وقتی بیرون غذا می‌خوردیم، همیشه خودش را مجبور می‌کرد که غذای خود را تا آخر بخورد، حتی اگر صد در صد هم سیر بود. این واقعیت است که او پول غذا را پرداخت کرده بود، برای اینکه آن را کاملاً بخورد. آیا تا کنون شده که کسی به شما بگوید در روابطش با فرد دیگری ناخشنود است؟ اگر از آن شخص بپرسید چرا ادامه می‌دهد، جوابش چیزی مثل این خواهد بود: «چون من زمان زیادی برای این رابطه صرف کرده‌ام». آیا تا به حال نشده است فیلمی را که از دیدن آن متنفرید، ادامه دهید؛ فقط به این دلیل که 8 دلار بابت بلیت آن پرداخت کرده‌اید؟ در مطالعه‌ای کلاسیک به گروهی از افراد گفته شده بود که خودشان را رئیس شرکتی تصور کنند که هواپیمای نظامی تولید می‌کند. این شرکت 10 میلیون دلار روی پروژه ساخت هواپیمایی سرمایه‌گذاری کرده بود که با رادارهای معمولی قابل کشف نبود، اما وقتی پروژه 90 درصد کامل شد، یکی از رقبای شما هواپیمایی به بازار می‌فرستد که قابل کشف با رادار نیست و بسیار سریع‌تر وکم‌هزینه‌تر از هواپیمایی است که شرکت شما ارائه می‌دهد. از افراد به عنوان رئیس شرکت پرسیده می‌شود که آیا روی 10 درصد باقی‌مانده پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند تا پروژه تمام شود. سپس به گروه دیگری نیز همین سناریو داده می‌شود، اما حرفی از سرمایه‌گذاری قبلی به میان آورده نمی‌شود. اگر چه 85 درصد گروه اول گفتند که پروژه را تمام می‌کنند، اما تنها 17 درصد از گروه دوم گفتند که پول بیشتری در این پروژه خرج می‌کنند. به طور واضح، مخارج 10 میلیون دلاری اولیه روی تصمیم گروه اول جهت ادامه دادن یا متوقف کردن این پروژه مؤثر بوده است. فهرست مطالبپیشگفتارمقدمهبخش یکم: مقدمهفصل یکم: تصمیم‌گیری زندگی شما را شکل می‌دهدفصل دوم: جست‌وجو برای عقلانیتفصل سوم: چرا منطقی بودن سخت است؟بخش دومفصل چهارم: سبک تصمیم‌گیری شما چگونه است؟فصل پنجم: آیا شما ریسک‌پذیر هستید؟فصل ششم: چه کسی سرنوشت شما را کنترل می‌کند؟فصل هفتم: آیا شما در انجام کارهای خود تعلل می‌کنید؟فصل هشتم: آیا شما شتاب‌زده عمل می‌کنید؟فصل نهم: آیا شما می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید؟فصل دهم: آیا شما بیش از حد به خود مطمئن هستید؟فصل یازدهم: درک تصویر شخصیت شمابخش سوم: خطاها و انحرافات تصمیم‌گیری که بیشتر افراد مرتکب آن می‌شوند (چگونگی غلبه بر آن‌ها)فصل دوازدهم: چگونه می‌توانید تا این اندازه در مورد چیزی مطمئن باشید؟ رویارویی با اطمینان بیش از حدفصل سیزدهم: کار امروز را به فردا نیندازید: تمایل به تنبلیفصل چهاردهم: من آن را می‌خواهم، همین حالا آن را می‌خواهم! تمایل به لذت‌های آنیفصل پانزدهم: نقطه پایان هر کاری به نقطه شروع آن بستگی دارد: اثر تکیه‌گاهیفصل شانزدهم: من آن چیزی را می‌بینم که به آن اعتقاد دارم: تمایل به ادراک گزینشیفصل هفدهم: من آنچه را می‌خواهم بشنوم، می‌شنومفصل هجدهم: نیمه پر لیوان را می‌بینید یا نیمه خالی آن را؟ انحراف ناشی از چهارچوبفصل نوزدهم: اخیراً شما برای من چه کاری انجام داده‌اید؟ انحراف در دسترسی به اطلاعاتفصل بیستم: نگاه‌ها می‌توانند فریبنده باشند: انحراف ناشی از قیاس به نمونهفصل بیست‌ویکم: مشاهده الگوهایی که در آن‌ها شانسی بودن وجود ندارد: رویارویی با حوادث اتفاقیفصل بیست‌ودوم: آنچه از دست رفته همیشه فراموش نخواهد شد: شناخت هزینه‌های از دست رفتهفصل بیست‌وسوم: ساده بگیر: خطای جست‌وجوی محدودفصل بیست‌وچهارم: از دست دادن منطق در کشاکش مبارزه: خطای درگیری احساسیفصل بیست‌وپنجم: چه کسی را مقصر خواهید دانست؟ میل به خودخواهیفصل بیست‌وششم: از اول هم می‌دانستم: انحراف ادراکبخش چهارم: نصایحی‌که حتی مادرانتان هم به شما نگفته‌اند‌فصل بیست‌وهفتم: اهداف و اولویت‌های روشن و مشخص، انتخاب را خیلی راحت‌تر می‌کنندفصل بیست‌وهشتم: عدم تصمیم‌گیری، خود یک تصمیم استفصل بیست‌ونهم: تصمیمات به طور مجزا گرفته نمی‌شوندفصل سی‌ام: همه تصمیمات مهم نیستندفصل سی‌ویکم: اطلاعات بیشتر لزوماً بهتر نیستندفصل سی‌ودوم: تصمیمات گذشته را دوباره مرور و زنده نکنیدفصل سی‌وسوم: انسان‌های موفق ریسک‌پذیرندفصل سی‌وچهارم: اشتباه کردن ایرادی ندارد، در غیر این صورت هیچ‌کس فصل شکست را تجربه نمی‌کردفصل سی‌وپنجم: تجربه می‌تواند تصمیم‌گیری را بهبود بخشد، اما...فصل سی‌وششم: جایی که شما تحت تأثیر هستید، چگونه تصمیم می‌گیریدبخش پنجم: سخن آخرفصل سی‌وهفتم: خلاصه

more_vert مقاله ارایه‌ی مدل انتخاب راهبرد مدیریت دانش در سازمان‌ها با رویکرد فرایند تحلیل شبکه‌ای

ادامه مطلب

closeمقاله ارایه‌ی مدل انتخاب راهبرد مدیریت دانش در سازمان‌ها با رویکرد فرایند تحلیل شبکه‌ای

مقاله علمی و پژوهشی " ارایه‌ی مدل انتخاب راهبرد مدیریت دانش در سازمان‌ها با رویکرد فرایند تحلیل شبکه‌ای" مقاله ای است در 25 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مدیریت دانش؛ راهبرد مدیریت دانش؛ تصمیم‌گیری چندمعیاره؛ تحلیل نقاط قوت و ضعف؛ فرصت‌ها و تهدیدها؛ فرایند تحلیل شبکه‌ایپرداخته شده است چکیده مقاله به‌منظور اطمینان از پیاده‌سازی موفق مدیریت دانش در سازمان، مسأله‌ی مهم در وهله‌ی نخست، انتخاب و ارزیابی راهبرد مدیریت دانش مطلوب است که باید بر مبنای چارچوبی متناسب بنا نهاده یا تجدید ساختار شود و غالباً می‌بایست تعداد زیادی از عوامل و معیارهای سازمانی را مد نظر قرار دهد. به‌طور معمول، برای ارزیابی و بررسی عوامل و مؤلفه‌های تدوین راهبرد از مدل تحلیل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها ((SWOT استفاده می‌شود و با توجه به موزون بودن عوامل و اهمیت نسبی آن‌ها از روش تحلیل شبکه‌ای (ANP) استفاده شده است. برخلاف بسیاری از روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره(MCDM) که بر فرض استقلال معیارها و گزینه‌ها متکی هستند، فرایند تحلیل شبکه‌ای می‌تواند ازطریق تعاملی نظام‌یافته، با همه‌گونه وابستگی بین معیارها و گزینه‌ها، پاسخ‌هایی به‌مراتب بهتر و دقیق‌تر از سایر روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره عرضه کند و با توجه به برخورداری از این نوع مزیت، در این مقاله با تلفیق دو روشSWOT و ANP چارچوب مؤثری به‌منظور کمک به سازمان‌هایی که به‌دنبال ارزیابی و انتخاب دانش هستند توسعه داده شده است. مطالعه‌ی انجام‌شده در سازمانِ مورد بررسی نشان داد که مطلوب‌ترین هدف افزایش قابلیت‌های رهبری سازمان بوده و راهبرد بهبود نظام انگیزش و ارتباطات، بهبود روابط با کارکنان و تخصصی‌شدن در یک یا چند خدمت خاص به‌عنوان برترین راهبرد مدیریت دانش در سازمان می‌باشد. عنوان مقاله [English] Design of Knowledge Management Strategy Selection Model in Organizations with the Analytic Network Process Approachدانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .