جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب ایده های ناب تربیتی

ادامه مطلب

closeکتاب ایده های ناب تربیتی

تربیت از نگاهی دیگر: ویژه ی آن هایی که قلبشان برای تعلیم و تربیت صحیح کودکان کشورمان می تپد. جامعه ی کنونی ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند دگرگونی در روش های تعلیم و تربیت، به منظور پرورش نسلی سازنده،آزاده و خداجوست. تربیت صحیح یعنی محو آن چه را که به غلط انجام میدهیم و احیای آن چه که به درستی باید انجام گیرد، تربیت صحیح یعنی وقوف به این واقعیت تلخ که در حال حاظر آن چه به نام آموزش صورت گیرد، یک سلسله محفوظات بی حاصل است تا معلومات ماندگار. ما باید به این نکته برسیم که با گفتن،تربیت صورت نمیگیرد،با نصیحت رفتار تغییر نمی کند. با اطلاع رسانی و تزریق اندیشه،معرفت حاصل نمی شود. با تشویق، شوق ایجاد نمی گردد. با تنبیه، تنبیه صور نمی گیرد. با یاد دادن، یادگیری درونی نمیشو. با فهماندن،فهمیدن به وجود نمای آید و با دینی کردن، دینی شدن صورت نمیگیرد. در تعلیم و تربیت صحیح، بچه های ما یاد بگیرند که بدانند، یاد بگیرند که زندگی کنند و یاد بگیرند که با هم زندگی کنند، آیا در حال حاظر دستگاه تعلیم و تربیت، بچه های ما را به سوی این اهداف بزرگ سوق می دهد؟

more_vert مقاله طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان

ادامه مطلب

closeمقاله طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان

مقاله علمی و پژوهشی " طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم " مقاله ای است در 16 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قرآن کریم،تربیت دینی و اخلاقی ،رویکرد ترکیبی عقل و ایمان ،دوره اول متوسطه پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این پژوهش طراحی یک الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم است .روش پژوهش از نوع توصیفی است که در آن پس از تببین مولفه های اصلی رویکرد جامع قرآنی در خصوص نسبت عقل و ایمان،عناصر اصلی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به مدل برنامه ریزی تیلور مشخص گردیده است.نتایج پژوهش نشان داد که اهداف ،محتوا،روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به رویکرد جامع قرآنی چگونه باید تعیین شوند و در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاداتی به مسئولین و متصدیان آموزش و پرورش جهت بهبود عملکرد آموزش های دینی و اخلاقی مدارس متوسطه اول داده شد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی هوش معنوی و اخلاق اسلامی در تربیت دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی هوش معنوی و اخلاق اسلامی در تربیت دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی هوش معنوی و اخلاق اسلامی در تربیت دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه با نقش آموزه های اسلامی و دیدگاه های امام خمینی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث آموزه های اسلامی، دیدگاه های امام خمینی، هوش معنوی، تربیت دینی، اخلاق اسلامی پرداخته شده است چکیده مقاله حضرت امام خمینی(ره) پیرامون اهمیت تعلیم و تربیت بارها به این موضوع اشاره دارند که گرفتاری همه ما برای این است که تزکیه و تربیت نشده‌ایم. اشتغال به تهذیب نفس و تصفیه اخلاق را از بزرگترین مهمات و واجبات عقلیه می‌دانند.توجه به اخلاق در اسلام توسط همه پیامبران اشاره شده زیرا همه پیامبران برای همین آمده اند که امکان بهره مندی همه مردم را به فضایل اخلاقی را به وجود آورند. در اهمیت تربیت همین بس که ایشان غایت بعثت انبیا را تعلیم و تربیت انسانها گفته‌اند. دراین تحقیق هدف بررسی هوش معنوی در تربیت دینی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر ارومیه با نقش آموزه های اسلامی و دیدگاه های امام خمینی بود که در این راستا به بررسی متون مختلف درمورد نظرات و دیدگاهای مختلف در رابطه با هوش معنوی و همچنین تربیت دینی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه پرداخته و با استفاده از مصاحبه با تعداد 93 نفر ازمدیران و معلمان دین و زندگی مدارس توانستیم نقش آموزه های اسلامی و دیدگاه های امام خمینی و میزان استفاده معلمان از این نظرات در تربیت دانش آموزان را بدست آورده شد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شبکه های اجتماعی و هویت ملی و دینی دانشجویان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شبکه های اجتماعی و هویت ملی و دینی دانشجویان

مقاله علمی و پژوهشی" شبکه های اجتماعی و هویت ملی و دینی دانشجویان " مقاله ای است در 18 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شبکه های اجتماعی و هویت ملی و دینی دانشجویان ، تربیت دینی ، واتس اپ ، وایبر و لاین اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب مدیریت راهبردی مساجد

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت راهبردی مساجد

  مسجد از محوری‌ترین نهادهای دینی است. تحول در نظام آموزش و پرورش در کشور مستلزم آن است که نقش این نهاد اصیل و جامع دینی به درستی و خوبی تعریف شود. برای این منظور باید کارکردهای آموزش زندگی و تربیت انسانها، به درستی، برای مسجد و نهادهای پیرامونی آن تعیین گردد. قدم اول برای شکل‌دهی و مهندسی جایگاه مدیریت راهبردی مجموعه نهادهای فرهنگی دینی به صورت یک نظام جامع، بررسی و مطالعهٔ کامل پیرامون آنها می‌باشد. تاکنون سهم اندکی از تلاشهای کارشناسی، سیاستگذاری و طراحی انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر ارگانهای تصمیم‌گیرنده کشور، به اعتلاء جایگاه و عملکرد نهادهای فرهنگی دینی از جمله مسجد، تخصیص یافته است. تعیین چگونگی مدیریت راهبردی نهادهای دینی، بخصوص مساجد، از موضوعات پیچیده‌ای است که به سهولت، دست یافتنی نیست. وجود انواع نهادهای دینی، مستلزم این است که به مدیریت راهبردی هر یک از این نهادها، به صورت خاص پرداخته شود. هرچند که می‌توان گفت که در مدیریت راهبردی این نهاد، وجوه مشترک زیادی وجود دارد.فهرست مطالب مقدمهفصل 1: اهمیت مسجدفصل 2: مدیریت در مسجدفصل 3: وضعیت موجود مساجد کشورفصل 4: طرح‌های راهبردی دستگاههای فرهنگی برای توسعه مساجد کشورفصل 5: هم اندیشی توسعه نهادهای دینی پیرامون مدیریت راهبردی مساجد

more_vert کتاب تربیت دینی کودکان پیش دبستانی

ادامه مطلب

closeکتاب تربیت دینی کودکان پیش دبستانی

کتاب تربیت دینی کودکان پیش دبستانی نوشته‌ی مرضیه نوذری و بابک شمشیری، با توجه به میزان فهم خردسالان از اصول دین، روش‌ها و محتوای مورد نیاز جهت آموزش مسائل دینی و اعتقادی به کودکان را بررسی می‌کند. تربیت دینی به ویژه در سنین کودکی، موضوعی سهل و ممتنع است. اما همان طور که از یک سو امری ساده به نظر می‌آید، با تأمل بیشتر و تکیه بر تجارب به دست آمده در جوامع گوناگون و مقاطع مختلف تاریخی، دشواری‌ها و چالش‌های آن، بیشتر آشکار می‌شود. تربیت دینی به طور کلی و خصوصاً برای مقاطع سنی پایین مثل پیش دبستانی و دبستان، دارای ظرافت‌های بسیاری است که نادیده گرفتن آن‌ها نه تنها آن را با شکست و سرخوردگی همراه می‌سازد بلکه حتی می‌تواند در مقاطع بالاتر منجر به بی‌تفاوتی، عدم علاقه و حتی انزجار از دین و دین‌داری گردد. در این صورت تربیت دینی به ضد خود تبدیل می‌شود. بنابراین در گام نخست باید پیچیدگی‌های تربیت دینی را پذیرفت. پذیرش دشواری تربیت دینی، تحقیقات و مطالعات جدی‌تر و عمیق‌تری را در این حوزه طلب می‌نماید. علیرغم اینکه در دهه‌های گذشته شاهد رشد کمی تحقیقات و مطالعات در قلمروی تربیت دینی و تعلیم و تربیت اسلامی بوده‌ایم، لیکن عمده‌ی این تحقیقات و مطالعات به صورت عمیق به مبحث تربیت دینی در این دوره‌ی سنی ورود پیدا نکرده‌اند و به همین دلیل آن‌چنان که باید و شاید نتوانسته‌اند منشأ اثر و راهنمای عمل گردند. با توجه به این وضعیت، مرضیه نوذری و بابک شمشیری بر آن شدند تا با طراحی پژوهشی کیفی و با رعایت موازین علمی و با رویکردی عمل‌گرایانه، به الگویی نسبتاً مناسب، کاربردی و به خصوص اعتدالی برای مقطع پیش دبستانی دست یابند. الگویی اعتدالی از این جهت که مانع از افراط و تفریط در قلمروی تربیت دینی گردد. افراط و تفریط‌هایی که می‌توانند در دراز مدت منجر به پرورش دین دارانی متعصب و یا از سوی دیگر، افرادی بی‌تفاوت، بدبین و یا حتی منزجر از دین شود. بنابراین برای آن‌ که بتوان به چنین الگوی اعتدالی دست یافت، نویسندگان کتاب حاضر سعی بر این داشته‌اند پژوهشی طراحی کنند تا در آن واقعیت‌ها و ویژگی‌های روان‌شناختی کودکان پیش دبستانی و همچنین واقعیت‌های اجتماعی جامعه‌ی امروز ایران و نیازهای آن، در نظر گرفته شده باشد. به همین دلیل برای به دست آوردن اطلاعات و داده‌های مناسب، مصاحبه‌های ارزشمندی با جمعی از متخصصان و صاحب نظران حوزه‌ی علوم روانشناختی، تعلیم و تربیت، علوم اجتماعی و علوم دینی و همچنین چند تن از مربیان مقطع پیش دبستانی ترتیب داده‌اند. در بخشی کتاب تربیت دینی کودکان پیش دبستانی می‌خوانیم: یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در حاشیه قرار گرفتن دین و طرح مجزا و مستقل آن از سایر علوم است. در سیستم فعلی هر بحثی به صورت جداگانه مطرح می‌شود و به دین نیز درکنار سایر یادگیری‌ها پرداخته می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از معلمان نیز توانمندی و هنر لازم را برای برقراری ارتباط موجود بین دین و سایر علوم ندارند و بدین ترتیب تربیت دینی به عنوان یک امر حاشیه‌ای در کنار سایر مباحث قرار می‌گیرد. اگر دین را به معنای گسترده و محوری آن در نظر بگیریم دیگر جداسازی آن از امور دیگر معنا ندارد. در جامعه ما به دلیل اهمیتی که برای دین قائل‌اند، دین را به صورت یک واحد مجزا برای آموزش درآورده‌اند، غافل از اینکه همین حرکت آسیب جداسازی دین از سایر علوم را به همراه داشته است. در راستای این اعمال، در ذهن بچه این گونه جا می‌افتد که دین تنها در مراکز مذهبی و دروس دینی هست و مثلاً پزشکی و فیزیک ربطی به دین ندارد و از آن جا که گذران زندگی به این علوم بستگی دارد، آن‌ها در رأس توجه و اهمیت قرار می‌گیرند و دین در حاشیه می‌رود. اما در اسلام این انفکاک وجود ندارد و همه کارهای مفید دینی هستند. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اولمقدمهشرح مسألهضرورت پرداختن به تربیت دینیتعریف مفاهیمدینتربیتتربیت دینیویژگی‌های برنامه درسی تربیت دینیفصل دوم: بررسی نظرات اندیشمندانآراء معصومین (علیهم السلام) در ارتباط با تربیت دینی کودکنظرات اندیشمندان مسلمان در ارتباط با تربیت دینی کودکابن سیناغزالیخواجه نصیرالدین طوسیشهید مطهریآیت الله جوادی آملییافته‌های پژوهشی داخلیتربیت دینیهدف تربیت دینیروش‌های تربیت دینیاصول تربیت دینیمحتوای تربیت دینیویژگی‌های کودکان دوره پیش دبستانیآسیب‌شناسی تربیت دینینظر دانشمندان غربی در ارتباط با ویژگی‌های دین در دوره کودکییافته‌های پژوهشی در ارتباط با آموزش‌های مذهبی و معنوی کودکان در غرببرنامه تربیت دینی در مراکز پیش دبستانی سایر کشورهافصل سوم: روش پژوهشطرح پژوهشی کتابروش اطلاع‌یابیشیوه تجزیه و تحلیل اطلاعاتسنجش اعتمادپذیریروش پژوهشی کتاب حاضرفصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعاتفصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیریپاسخ به پرسش‌های پژوهشنتیجه‌گیریپیشنهادات کاربردیپیشنهادات پژوهشیمحدودیت‌های تحقیقمنابع فارسیمنابع انگلیسی

more_vert کتاب فطرت بنیاد تربیت: رویکردی به تعلیم و تربیت اسلامی

ادامه مطلب

closeکتاب فطرت بنیاد تربیت: رویکردی به تعلیم و تربیت اسلامی

لازمه هدایت و تربیت انسان در گرو شناخت و توصیف صحیح از اوست. انسان به حکم رابطهٔ خالقیت و مخلوقیت، آفریده و بنده خداوند است. چنین انسانی می‌تواند در پرتو وحی الهی به خرد و اندیشهٔ خود نورانیت بخشد و در راستای پیمودن راه‌های کمال و سعادت، به اوامر خداوند ملتزم و از پیشگاه او مدد می‌جوید. بدین منوال انسان خداجو، ارزش‌های الهی را در رفتار و گفتار خویش لحاظ کرده و گرایش‌ها و امیال خود را با اتکاء به عنایات خداوندی سمت و سوء می‌بخشد. البته این در صورتی است که دربارهٔ انسان و مبانی انسان‌شناختی بر پایهٔ نگرش دینی و با پشتوانه گرایش‌های دینی داوری کنیم. به همین دلیل است که توصیف و شناخت از انسان و در نتیجه تربیت او، در مکاتب مختلف با نگرش‌هایی مانند لائیک و سکولار، به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد. مبانی انسان‌شناختی تربیت اسلامی آن دسته از گزاره‌های توصیفی مدلل درباره واقعیت وجود انسان است، که از تعالیم اسلامی یا معارف اصیل اسلامی در مقام توصیف خصوصیات عموم افراد بشر یا از مباحث مربوط به تعریف انسان در فلسفه انسان‌شناسی اسلامی استخراج شده‌اند و باید آن‌ها را به لحاظ نقش محوری در تبیین و ترسیم سیمای کلی انسان در نظریهٔ فلسفی تربیت، سنگ بنای اصلی هر گونه توصیف و تبیینی از فلسفهٔ تربیت یا رویکرد اسلامی دانست (سند تحول نظام تعلیم و تربیت، ص 57). لذا بنابر اهمیت موضوع از این منظر، ابتدا مفاهیم اصلی و بنیادی مطرح شده در متون اسلامی درباره انسان و ابعاد وجودی وی همچون روح، فطرت، نفس، قلب و عقل به اختصار و مجمل مورد بررسی قرار می‌گیرند و در ادامه به تشریح و بررسی موضوع اصلی، یعنی فطرت پرداخته می‌شود. فهرست مطالببخش اول: مفاهیم و مبانیمفاهیم بنیادی انسان‌شناختی از منظر متون اسلامی1. روح2. نفس3. قلب4. عقل5. فطرت1-5. مفهومشناسی فطرت2-5. فطرت و مفاهیم مشابه3-5. حقیقت فطرت4-5. راههای اثبات فطرت5-5. انواع فطرت6-5. خصائص فطرت7-5. انواع ادراک‌های فطریبخش دوم: فطرت از دیدگاه اندیشمندان1- فطرت از دیدگاه اندیشمندان غربی2- فطرت از دیدگاه متفکران مسلمانبخش سوم: فطرت از منظر متون اسلامی1. فطرت از دیدگاه آیات قرآن کریم2. فطرت از منظر نهج البلاغه3. فطرت از منظر صحیفه سجادیهبخش چهارم: دلالت‌های تربیتیمفهوم‌شناسی تربیت2. دلالت‌های تربیتی فطرت3. عوامل و روش‌های عمومی پرورش فطرت1- بیان داستان‌ها و قصه‌های جذاب و کودکانه است.2- روش مواجهه با طبیعت3- استفاده کردن از اشعاری اخلاقی4- جذّاب نمودن تکالیف دینی5- آموزگار عامل ایجاد شور و حس دینی6- ترغیب دانش‌آموزان به خودفعالی7- استفاده از روش گفتگو و پرسش و پاسخ8- روش های پرورش خلاقیت9- پرورش حس زیبایی‌شناسی و هنری10- استفاده از تمثیلات و داستان‌های قرآنیمنابع و مأخذ

more_vert مقاله تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا " مقاله ای است در 18 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث الگوی اسلامی- ایرانی، تعلیم و تربیت ، اندیشۀ ملاصدرا، فلسفه های دینی پرداخته شده است چکیده مقاله تعلیم و تربیت ‏یکی از موضوعاتی است که از دیرباز ‏در فلسفه های دینی و غیردینی ‏به آن توجه ویژه ای شده است.بررسی الگوی اسلامی- ایرانی جهت پرورش انسان در علم تعلیم و تربیت، حائز اهمیت است. الگوی اسلامی- ایرانی یک الگوی نظری با کارکرد هنجاری است.این الگو می تواند به زبان ریاضی یا منطقی ارائه شود و لازم است که در آن از روش های علم امروز ‏برای توضیح امور پیچیده استفاده شود. نظریه ی اسلامی- ایرانی نظریه ای است که بر اساس ‏مبانی بینشی اسلام و در چارچوب اخلاق و حقوق اسلامی و منطبق بر شرایط ایران است. بررسی اندیشه‌های ملاصدرا بیانگر آن است که در اندیشۀ ملاصدرا انسان، در مراتب وجود، حرکت و سیلان عمودی دارد. انسان شناسی صدرایی نقطه تلاقی انسان شناسی دینی، اخلاقی، فلسفی و عرفانی است، با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی، مانند اصالت و تشکیک وجود، حرکت جوهری و غیره، جامعیت انسان را با توجه به درجات ونشئه‌های گوناگون، که از پست ترین مراتب، یعنی جمادی آغاز و به آخرین مرحله یعنی، تجرد و تعقل و ادراک عقلی می‌رسد. بنابراین، این شایستگی را دارد که به بالاترین درجه هستی برسد یا با فرصت سوزی به پست ترین مراتب هستی گرفتار شود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله چیستی، اعتبارو کاربست نظریه دینی درعلم تاریخ

ادامه مطلب

closeمقاله چیستی، اعتبارو کاربست نظریه دینی درعلم تاریخ

مقاله علمی و پژوهشی " چیستی، اعتبارو کاربست نظریه دینی درعلم تاریخ" مقاله ای است در 20 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نظریه دینی، نظریه دینی تاریخی، گزاره دینی، علم تاریخ دینی، چیستی نظریه دینی، اعتبار نظریه دینی و کاربست نظریه دینی پرداخته شده است چکیده مقاله چیستی، اعتباروکاربست نظریه دینی در علم تاریخ و مطالعات تاریخی، از مسائل اساسی فلسفه علم تاریخ دینی است. کاربردی کردن نظریه دینی در علم تاریخ و تحقق عینی تحلیل دینی تاریخ، ضرورت تحقیق را مضاعف می‌کند. (هدف و ضرورت مقاله) سؤال اصلی تحقیق برچیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در مطالعات تاریخی متمرکزشده است. (سؤال اصلی مقاله) چیستی، اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ، مستند به گزاره‌های دینی و یا مستند به تأسیس علم تاریخ دینی است. علم تاریخ ناظر به علم نافع و آیه محکم، به‌مثابه سطحی از حضور معرفتی یک نظریه تاریخی دینی در مطالعات تاریخی است. با دینی شدن مفاهیم، سازه‌ها، متغیرها و گزاره‌های نظری نظریه تاریخی در مطالعات تاریخی، نظریه دینی مستند به تأسیس علم تاریخ دینی را می‌توان تولید کرد. تولید معرفت تاریخی دینی، تحلیل تاریخی دینی، انسان‌شناسی تاریخی دینی و هویت تاریخی دینی از کاربست‌ها و نتایج معرفت‌شناختی نظریه دینی در مطالعات تاریخی است. (ایده و نتایج مقاله) روش‌شناسی حاکم بر تحقیق، سه فاز اساسی را طی کرده است. فازاول؛ روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر استراتژی قیاسی صورت گرفت. فازدوم؛ روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر استراتژی استقرایی انجام گرفت. فازسوم؛ روش‌شناسی تحقیق مبتنی بر رجوع دوباره به استراتژی قیاسی بود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله کوششی نظری در جهت ساخت مدل اسلامی ثبات خانواده

ادامه مطلب

closeمقاله کوششی نظری در جهت ساخت مدل اسلامی ثبات خانواده

مقاله علمی و پژوهشی " کوششی نظری در جهت ساخت مدل اسلامی ثبات خانواده " مقاله ای است در 23 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مدل اسلامی ، ثبات خانواده، علوم اجتماعی، اندیشه دینی ، آموزه های اسلامی، تمایز جنسیتی، همسرگزینی،تربیت دینی، حمایت اجتماعی و نظارت اجتماعی پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله با هدف معرفی الگویی برای ساخت مدل‌های نظری دینی در حوزه علوم اجتماعی به منظور خارج کردن اندیشه علم دینی از حیطه مباحث صرفاً فلسفی و کشاندن آن به حوزه مباحث روشی، متضمن کوششی است در جهت ساختن مدلی نظری در باب ثبات خانواده که از ویژگی‌های اتقان، انسجام منطقی، بومی بودن و انطباق با آموزه‌های اسلامی بهره‌مند باشد. برحسب این مدل، تأمین نیازهای فطری همسران، عامل اصلی ثبات خانواده است و مجموعه‌ای از عوامل باواسطه نیز در سطح خُرد یا سطح کلان بر آن تأثیر می‌گذارند که در چهار محور ویژگی‌های فردی همسران (ویژگی‌های اعتقادی، اخلاقی، دانشی، رفتاری و جسمی)، ویژگی‌های ساختاری خانواده (تمایز جنسیّتی نقش‌ها، حضور زن و شوهر در کنار هم و داشتن فرزند)، پیش‌زمینه‌های تشکیل خانواده (در مراحل رشد همسران و در مرحله همسرگزینی) و عوامل اجتماعی(آموزش، تربیت دینی و اخلاقی جامعه، بسترسازی اجتماعی، بسترسازی قانونی، حمایت اجتماعی و نظارت اجتماعی) بررسی شده‌اند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مرجع: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودک

ادامه مطلب

closeکتاب مرجع: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودک

کتاب مرجع: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودک به قلم مقصود نعیمی ذاکر به ارائه‌ی مبانی، روش‌ها و محتوای مورد نیاز برای آموزش مفاهیم و آموزه‌های دینی و اعتقادی به کودکان می‌پردازد. بی‌شک دوران کودکی و طفولیت از حساس‌ترین دوران زندگی انسان است که پایه‌های شخصیت و اعتقادات وی در این دوران شکل گرفته و مستحکم می‌شود. ذهن خلوت و ضمیر پاک کودک، بستری آماده است برای استقرار و تمکن هر مطب و اعتقادی و صد البته مطالب و اعتقادات و ارزش‌های اصیل انسانی به دلیل انبعاث از مبدأ خلقت و هماهنگی و تناسب با روح و فطرت الهی انسان، به محض واقع شدن در جاری تعلیم و تربیت در اعماق ذهن و دل کودک خواهد نشست و هرگز چنین ذهن و ضمیری را رها نخواهد کرد. موضوع آموزش، به خودی خود، جایگاهی بس رفیع دارد و هنگامی که با مسئولیت خطیر و حساس آموزش مفاهیم دینی همراه می‌گردد، ارزش و اهمیت آن دوچندان خواهد بود. از آن‌جا که فرآیند یاددهی و یادگیری مؤثر، مستلزم برخورداری از دانش، مهارت و ابزار مناسب آموزشی و کمک آموزشی است، مجموعه کتاب‌های آموزش مفاهیم دینی به خردسالان جهت یاددهی و آموزاندن مفاهیم دین به نوآموزان 3 تا 4 ساله و 4 تا 5 ساله، تهیه و تدوین شده است. طراحی این مجموعه، به نحوی صورت پذیرفته است که علاوه بر بار دانش و مهارت‌های لازم، دربرگیرنده‌ی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و تربیتی کافی باشد.

more_vert کتاب مهارت‌های معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی

ادامه مطلب

closeکتاب مهارت‌های معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی

در کتاب مهارت‌های معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی، ابتدا با پایه و اساس موضوع یعنی تربیت آشنا شده و در ادامه به نقش و اهمیت معلم، شایستگی‌ها و توانایی‌ها، تربیت سیاسی و اجتماعی، نقش معلم در پیشبرد تربیت و ... اشاره می‌شود. کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی و حیات طیبه است و یکی از نهادهای مهم در این امر آموزش و پرورش می‌باشد و مهم‌تر از آن سکان دار این نهاد که معلم باشد بسیار قابل توجه است. معلم می‌تواند این نو نهال را به هر گونه که بخواهد تربیت و رشد و نمو دهد. سیستم آموزش و پرورش در هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همة کشورهای موفق در دنیا وامدار تلاش سیستم آموزش و پرورش خود می‌باشند، چرا که این نهاد است که مهمترین رکن توسعه یعنی نیروی انسانی متخصص و کارآمد را برای کشور تربیت می‌کند و تحویل جامعه می‌دهد. در این سیستم یکی از ارکان مهم، معلم می‌باشد. در سیستم‌های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت‌های آنها بطور مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش‌آموزان موثر است اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته‌تر می‌نماید چنان که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آن‌ها سپری می‌کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلم‌ها می‌باشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل‌گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می‌دانند. فهرست مطالبفصل اول: شایستگی و مهارت‌های مورد نیاز معلمی در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزانچکیدهمقدمهتربیتنسبت شایستگی و نقشنقش معلم در ایمان‌ آفرینینقش معلم نسبت به فرهنگمدرسه، سن تربیت‌پذیریپاره‌ای ازویژگی‌های معلمنقش تاثیر گذار معلمتاثیر مدرسه بر رشد و تربیت اجتماعی از دید گاه پیاژهشایستگی‌های حرفه‌ای معلممسئولیت حرفه‌ای معلممفهوم تربیت سیاسیجایگاه و نقش معلمان در جامعه‌پذیری سیاسی دانش آموزانتربیت اجتماعینقش مدرسه در فرآیند جامعه‌پذیرینتیجه‌گیریمنابعفصل دوم: نقش معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزانچکیدهمقدمهنقش جامعه‌پذیری معلمضرورت تربیت سیاسیوظایف معلم در قبال موفقیت دانش آموزاننقش معلم در جامعه چیست؟عوامل موثر در کارآیی معلمهدف‌های روانی و اجتماعی تربیت اجتماعینقش معلم در تربیتبه سوی تربیت آسانشناخت و درونی کردن ارزش‌هانقش معلمان در سلامت روان دانش آموزانتربیت سیاسی از مسئولیت خانواده تا نقش مدارس و احزابعوامل اساسی ارتباطتاثیر مدرسه بر آموزش مهارت اجتماعیپیش نیاز معلمنتیجه‌گیریمنابعفصل سوم: تشکل‌های دانشجویی و تربیت سیاسی، اجتماعی دانشجو معلمانچکیدهمقدمهتربیتضرورت تشکل‌هاجایگاه و نقش معلم در اسلامهدف تربیت دینیکارکرد تشکلهارسالت تشکلهای اسلامیبایستگی‌های تشکلهای اسلامی دانشجوییآفات و خطراتتشکل‌های دانشجوییویژگی‌های اعضای تشکل‌هاهمکاری متقابل خانه و مدرسهتقویت‌های انگیزشیخانواده و نقش آن در تربیت فرزند خودمشارکت سیاسیدانشجویان و سیاستنتیجه‌گیریمنابع

more_vert کتاب نگاهی به تعلیم و تربیت غیر رسمی در ایران و جهان

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی به تعلیم و تربیت غیر رسمی در ایران و جهان

شاید یکی از دلایل کم توجهی یا بی‌توجهی به قلمرو نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی ناشی از شدت و گستردگی حضور آن‌ها در تمامی عرصه‌ها و صحنه‌های زندگانی آدمی باشد. چرا که امور گاهی همچون نور، اکسیژن و امثال آن از فرط و شدت حضور و به عنوان امری معمول، از منظر و مرعی دور می‌ماند. اما حاکمیت معمولیت و یا به تبع آن مغفولیت امور نمی‌تواند از عظمت، ارزش و دامنه تأثیرات گسترده آن‌ها بکاهد. چرا که نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی کل عرصه زندگانی و حیات آدمی را تحت تأثیرات گوناگون خویش قرار می‌دهند و دامنه این تأثیرات و تنوع و گستردگی آن‌ها به حدی است که آدمی در دامان آن نهادها متولد، در آن‌ها و با آن‌ها زندگی می‌کند، و در آن‌ها و با آن‌ها به زندگی خویش خاتمه می‌دهد. به عبارت دیگر، سعادت و خوشبختی و یا شقاوت و نگون بختی آدمی، مرهون تأثیر نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی است. مضافاً، نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی در کشورهای جهان بسیار متنوع و کثیرالانواع هستند که بررسی مبسوط آن‌ها در کشورهای مختلف، خود نیازمند انجام مطالعات و تحقیقات بسیار گسترده و پردامنه‌ای است. در ایران نیز بالغ بر یکصد نوع از نهادها و مراکز تعلیم و تربیت غیررسمی وجود دارند که دارای کارکردهای متنوع فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، سیاسی، علمی، آموزشی، بهداشتی، روان‌شناختی و نظائر این‌ها هستند که مطالعه مبسوط و گسترده چگونگی شکل‌گیری، تحول و توسعه این نهادها، مستلزم تشکیل پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و انجام مطالعات گسترده و گوناگونی است، تا امکان بررسی کارکردها و دستاوردهای آن‌ها به نحو جامع الاطراف فراهم گردد، مقوله‌ای که البته در این مکتوبه موجز نمی‌گنجد. در نوشتار حاضر تلاش می‌گردد تا ضمن بررسی مفاهیم، ویژگی‌ها و کارکردهای تعلیم و تربیت غیررسمی، تجربیات برخی از کشورهای جهان نیز به نحو اختصار مورد مطالعه قرار گیرد. مضافاً، معروف‌ترین و مهم‌ترین نهادها و مراکز تعلیم و تربیت غیررسمی در کشور نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این امید، که ضمن ترغیب صاحبنظران و محققان و دست اندرکاران این حوزه به مطالعه دستاوردهای این‌گونه نهادها، چگونگی ساماندهی، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برخی از نهادها و مراکز تعلیم و تربیت غیررسمی در کشور نیز به منظور شناخت و بهره‌برداری از کارکردها و دستاوردهای آن، مورد بررسی اجمالی قرار گیرد. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اول: تعلیم و تربیت غیر رسمیفصل دوم: تعلیم و تربیت ضمنیفصل سوم: تعلیم و تربیت غیر رسمی در برخی از کشورهای جهانفصل چهارم: نگاهی به تعلیم و تربیت غیررسمی در ایران1- کارکردهای آموزشی و تحصیلی تعلیم و تربیت غیررسمی2- کارکردهای اجتماعی و اقتصادی تعلیم و تربیت غیررسمی3- کارکردهای فرهنگی و هنری نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی4- کارکردهای علمی و آموزشی نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی5- کارکردهای دینی نهادها و مراکز تعلیم و تربیت غیررسمی6- کارکردهای سیاسی و مدنی نهادها و مراکز تعلیم و تربیت غیررسمی8- کارکردهای بهداشتی، سلامت جسمی و تربیت بدنی نهادها و مراکز تعلیم و تربیت غیررسمی

more_vert مقاله عوامل و ارکان علم دینی

ادامه مطلب

closeمقاله عوامل و ارکان علم دینی

مقاله علمی و پژوهشی " عوامل و ارکان علم دینی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علم دینی، عوامل و ارکان علم دینی، عوامل رکنی و غیررکنی پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از مسائل درباب ماهیت علم دینی، تبیین عوامل، عناصر و مؤلفه‌های مؤثر در دینی‌سازی آن است. مراد از علم دینی در مقام چیستی‌شناسی، علم دینیِ مطلوب (مقام تعریف و تولید) است، نه علوم موجود (مقام تحقق). علم دینی مطلوب دارای عناصر، مؤلفه‌ها و متغیرهای رکنی و غیررکنی است که هر کدام، نقش هویت‌بخشی در علم را به عهده دارند. این عوامل و عناصر عبارتند از: موضوع، محمول، عالِم، معلوم، روش، ابزار، منبع، فایده و کاربرد، هدف و غایت، مبانی، پیش‌فرض‌ها، پیش‌انگاره‌ها، زمان، مکان، جغرافیا، فرهنگ، تمدن و ...، که بر این اساس، دیدگاه‌های مختلفی درباره ماهیت و چیستی علم دینی سامان یافته است. در برخی دیدگاه‌ها، تنها به یک عامل به‌عنوان عنصر هویت‌بخش در علم دینی اکتفا شده است و در برخی آرا، ترکیب چند عنصر اساسی، معیار دینی بودن علم دانسته شده است. بر این اساس، اختلاف دیدگاه‌ها در این زمینه به‌گونه‌ای است که یک سرِ آن به انکار علم دینی ختم می‌شود و از ناحیه دیگر، افزون بر پذیرش اصل امکان علم دینی، اثبات‌کننده تحقق خارجی آن در طول تاریخ تمدن اسلامی است. به اعتقاد ما، دینی بودن علم صرفاً به عناصر و مؤلفه‌های خاصی وابسته نیست؛ بلکه عوامل مختلفی، اعم از عناصر رکنی و غیررکنی، در ماهیت و هویت دینی علم سهم دارند که با توجه به میزان نقش این عوامل در دینی بودن دانش، علم دینی نیز امری ذومراتب و تشکیکی خواهد بود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل و بررسی پلورالیسم دینی و گوهر و صدف دین

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل و بررسی پلورالیسم دینی و گوهر و صدف دین

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل و بررسی پلورالیسم دینی و گوهر و صدف دین" مقاله ای است در 18 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث پلورالیسم دینی، گوهر دین، ذاتی، عرضی، صدف و دین شده است چکیده مقاله کثرت‌گرایی دینی از مسائل پراهمیت کلام جدید به‌حساب می‌آید که مبانی و لوازم خاص به خود را دارد. یکی از مبانی پلورالیسم دینی، تقسیم دین به دو عنصر گوهر و صدف می‌باشد. نظریه گوهر و صدف دین، می‌تواند منتج به مسئله پلورالیسم دینی گردد. مدعای مقاله حاضر این است که علاوه‌بر اینکه پلورالیسم دینی خود، دارای آسیب‌ها و مشکلات درونی است، مبنای آن ‌ـ گوهر و صدف ‌ـ نیز توانایی تبیین رابطه میان گزاره‌ها و آموزه‌های دینی را نداشته، همچنین در حوزه «دین‌داری» به ناحق، حوزه ایمان و عمل صالح را از یکدیگر جدا نموده است. براساس رویکرد درون‌دینی هیچ‌یک از آموزه‌های دینی را براساس نظریه مذکور نمی‌توان عرضی خواند و هیچ دینی راضی به تقسیم آموزه‌‌هایش به ذاتی و عرضی نیست. همچنین در حوزه «دین‌داری» علی‌رغم تأکید دین بر توجه به باطن دین، رستگاری ملازم با پایبندی کامل به ایمان و عمل صالح، به‌صورت توأمان شمرده شده است و از همین‌رو تجزی در دین راه ندارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رسانه ، دین و نمایش مناسک دینی در رسانه ها

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رسانه ، دین و نمایش مناسک دینی در رسانه ها

مقاله علمی و پژوهشی" رسانه ، دین و نمایش مناسک دینی در رسانه ها " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رسانه ، دین و نمایش مناسک دینی در رسانه ها ، دیدگاه ابزار گرایانه، مطبوعات دینی ، محتوای دینی ، انواع مناسک ، ذات گرایی رسانه ای و دیدگاه ذات گرایانه اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علم دینی، تمایز، موضوع، روش، غایت.پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تمایز علم دینی از علم غیر دینی در نگاه مخالفان است در این رابطه معتقدند که ملاک و معیاری بر این تمایز وجود ندارد. برای اثبات این مطلب سه مقوم فرضی علم، «موضوع ـ روش ـ غایت» را در مقام ثبوت و اثبات بررسی می‌کند. لذا در مقام ثبوت، دینی بودن را به هیچ معنایی نمی‌پذیرد، اما در مقام اثبات، بین مقام داوری و مقام گردآوری تفکیک می‌کنند و مدعی می‌شوند که تنها در مورد مقام گردآوری است که می‌توان سخن از علم دینی به میان آورد. نتیجه این شد که اولاً سخنان آنها معلول نوعی مغالطه است که از خلط بین مقام ثبوت و مقام اثبات نشأت گرفته است و ثانیاً برخی از مدعیات وی برخلاف سایر مبانی علم‌شناسی ایشان می‌باشد و ثالثا بخشی از مدعیاتش بدون دلیل و برخلاف واقعیت‌های تاریخ علم است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی الگوی مطلوب برنامه های دینی تلویزیون

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی الگوی مطلوب برنامه های دینی تلویزیون

مقاله علمی و پژوهشی" الگوی مطلوب برنامه های دینی تلویزیون " مقاله ای است در 22 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به الگوی مطلوب برنامه های دینی تلویزیون ، برنامه دینی ، صنعت رسانه ، رسانه دینی ، دیدگاه ابزار گرایانه ، دیدگاه ذات گرایانه و نظریه همگرا اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب اصول تعلیم و تربیت کودک

ادامه مطلب

closeکتاب اصول تعلیم و تربیت کودک

کتاب اصول تعلیم و تربیت کودک (از منظر مکتب اسلام و علم روانشناسی)همه‌ی والدین تلاش می‌کنند که بچه‌های سالم و صالحی داشته باشند و تمام همّ و غم آنها تربیت فرزندانشان می‌باشد. ولی زیاد می‌بینیم که بسیاری از والدین که در تعلیم و تربیت خودشان چیزی که جستجو می‌کردند، بدست نمی‌آورند، بلکه بچه‌های آنان چیزی دیگر از آب در می‌آید. اگر ما رفتارها و برخوردهای چنین والدینی را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که برخوردها و رفتارهای نامناسب آنان باعث چنین رفتاری شده است. بسیاری از والدین هیچ‌گونه اطلاع صحیح از تربیت کودک ندارند و اطلاعات آنان همان چیزهای است که از پدر و مادرشان و اطرافیان یاد گرفته‌اند و با همان اطلاعات غلط و ناقص می‌خواهند کودکانی سالم و صالح تربیت کنند. بنابراین برای همگان لازم است حتّی قبل از اینکه ازدواج کنند و صاحب فرزندی شوند، اطلاعاتی در رابطه با شرایط و اهداف ازدواج و تشکیل خانواده و روش‌های تعلیم و تربیت صحیح کودک کسب کنند، تا در آینده فرزندانی سالم و صالح تحویل جامعه بدهند که مقداری از سنگینی جامعه را به دوش بگیرند، نه اینکه سنگینی بیشتر بر جامعه وارد کنند. فرزندان همچون گل‌هایی هستند که باید در تربیت و پرورش آنها دقت بسیار کرد. پدر و مادر با پرورش و تربیت و اصلاح فرزندان خود وظایف و مسئولیت‌هایی دارند لذا لازم است این نقش‌ها و مسئولیت‌ها به درستی تبیین شود و هر پدر و مادری با این مسئولیت‌ها آشنا شوند. فهرست مطالبسخن آغازینسخنی با متولّیان تعلیم و تربیتبخش 1: نهاد مقدس خانوادهبخش 2: روانشناسی رشد و تربیتبخش 3: تربیت اجتماعی فرزندبخش 4: تربیت فرزند و نقش والدینبخش 5: نقش مربّی، دوست و اطرافیان در تربیت فرزندبخش 6: مبانی تربیت از دیدگاه

more_vert کتاب راهنمای تربیت فرزند سالم و صالح

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای تربیت فرزند سالم و صالح

کتاب راهنمای تربیت فرزند سالم و صالح اثر سید ماجد اخوت، مجموعه‌ای است مختصر از سخنان و نوشته‌های معلمان بزرگوار، روان‌شناسان حقیقی و طبیبان بزرگ که پس از تحقیق و تجربۀ فراوان بیان کرده‌اند. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:حاملگی۱- مادر «به» بخورد تا فرزند جمیل، خوشبو و خوشرنگ‌ شود.۲- گاهگاهی کندر بخورد تا طفل متین و عاقل شود و اگر پسر است شجاع و خوش‌فهم و زیرک‌ و اگر دختر است، عظیم‌العجز و خوش‌خلق و خوش‌خلق و... خواهد شد.۳- هر روز شیرخوردن‌ زن‌حامله‌ موجب‌ افزایش‌ عقل، شجاعت‌ و زیبایی‌طفل ‌می‌شود (احکام‌الاولاد وسایل‌الشیعه) فهرست مطالبفرزند صالحنکاتی درباره عقد و نزدیکیجدول خلاصه ایام هفتهنکات‌مهم برای داشتن فرزندسالمحاملگیجدول تجربی تغذیۀ ماهانه مادرزن تازه زا- آداب شیردادن- تغذیه کودکنامگذاریختنه و خفضعقیقهدایه و مهدگریه و مریضی طفلبرنامه آموزش و تربیتمختصر سخنان برخی اساتید روانشناس دینی و طبیب که با تحقیق و تجربۀ بسیار بیان شدهجدول خلاصه آموزش به ترتیب سنّ پسراحکام دست چپتنبیه و تشویقاحترام به یکدیگرآداب تعلیم و تعلم