جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب تجارت الکترونیک

ادامه مطلب

closeکتاب تجارت الکترونیک

امروزه با رشد فناوری اطلاعات و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دولت­ها و شرکت­های بزرگ و همچنین افزایش تجارت و کسب و کار در بین جوامع انسانی، استفاده از روش­های قدیمی مبادله و تجارت کارایی خود را از دست داده است. جوامع ماشینی، انسان را به مهار خویش درآورده و طبیعی است که این سیطره در دنیای به هم پیوسته امروز تأثیر بگذارد. در این کتاب به موضوع تجارت الکترونیک به صورت کامل پرداخته شده است و همچنین به موضوع اعتماد که یکی از ارکان تجارت الکترونیک است گریزی زده شده است. فهرست مطالبمقدمهتعریف تجارت الکترونیکتاریخچه مختصر تجارت الکترونیکیواژه کسب و کار الکترونیکی و ارتباط آن با تجارت الکترونیکیانواع تجارت الکترونیکیمزایای تجارت الکترونیکیمحدودیتها و موانع تجارت الکترونیکیدلایل شکست تجارت الکترونیکعوامل کلیدی موفقیت تجارت الکترونیکموانع تجارت الکترونیکی جهانیحذف موانع تجارت الکترونیکی جهانیبازاریابی اینترنتی و خرده فروشی الکترونیکیویژگیهای فروشگاهها در تجارت الکترونیکعوامل موفقیت در فروش اینترنتیتعاریف اعتماداعتماد در تجارت الکترونیکیانواع اعتماد در تجارت الکترونیکیموانع اعتماد به تجارت الکترونیکی

more_vert کتاب تجارت الکترونیکی

ادامه مطلب

closeکتاب تجارت الکترونیکی

کتاب تجارت الکترونیکی اثر رمضان عباس نژاد ورزی و یوسف عباس نژاد ورزی بر اساس سال‌ها تجربه در زمینه تالیف کتب‌ دانشگاهی و تدریس در زمینه تجارت الکترونیکی طراحی گردیده است. کتاب تجارت الکترونیکی بر اساس سر فصل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات برای درس‌های تجارت و بازاریابی الکترونیکی تدوین شده است. امروزه اینترنت یکی از مهم‌ترین مدل‌های ارتباطی در آن، یعنی شبکه جهانی وب (World Wide Web)، تغییرات اساسی در زندگی و روابط بین انسان‌ها ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین روابط بین انسان‌ها، روابط تجاری است. وب با امکانات فوق‌العاده‌اش، روابط تجاری انسان‌ها را تغییر داده است. یعنی، تکنولوژی وب نه تنها مرزها و فواصل جغرافیایی را حذف کرده، بلکه اختلافات زمانی، ملیتی، قومیتی و زبان را نیز برداشته است. به طوری که افراد می‌توانند با استفاده از یک خط تلفن و رایانه، بدون این که از منزل‌شان خارج شوند، از هر جای دنیا کالا، محصولات یا خدمات‌شان را خریداری کرده، یا به دیگران بفروشند. این همان تجارت الکترونیکی است. در فصل اول کتاب مفاهیم، انواع مدل‌ها و مزایا و معایب تجارت الکترونیکی بیان گردیده است. در فصل دوم، خرده‌فروشی الکترونیکی و انواع آن آمده است. در فصل سوم، بازارهای الکترونیکی و انواع آن بحث شده است. در فصل چهارم، تبلیغات در اینترنت و روش‌های انجام تبلیغات اینترنتی را می‌بینید. در فصل پنجم، روش‌های پرداخت‌های الکترونیک و انواع آن را مشاهده می‌کنید. در فصل ششم، ابتدا بحث امنیت آورده شده است و سپس، امنیت در تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل هفتم، تجارت سیار و مسائل مربوط به آن آمده است و در پایان، در فصل هشتم، پیاده‌سازی ساده‌ای از تجارت الکترونیک در ویژوال استودیونت آمده است. در انتهای فصل‌های 1 تا 7 کتاب، پرسش‌های چهارگزینه‌ای آورده شده است که دانشجویان با پاسخ به این پرسش‌ها، مفاهیم تجارت الکترونیکی را بهتر درک می‌کنند. فهرست مطالبفصل اول: مفاهیم اولیه تجارت الکترونیکیفصل دوم: خرده فروشی الکترونیکیفصل سوم: بازارهای الکترونیکیفصل چهارم: تبلیغات اینترنتیفصل پنجم: سیستم‌های پرداخت الکترونیکیفصل ششم: امنیت در تجارت الکترونیکفصل هفتم: تجارت سیاهفصل هشتم: پیاده‌سازی تجارت الکترونیکپاسخ تست چهارگزینه‌ایمنابع

more_vert کتاب تجارت الکترونیکی

ادامه مطلب

closeکتاب تجارت الکترونیکی

کتاب تجارت الکترونیکی اثر رمضان عباس نژاد ورزی و یوسف عباس نژاد ورزی بر اساس سال‌ها تجربه در زمینه تالیف کتب‌ دانشگاهی و تدریس در زمینه تجارت الکترونیکی طراحی گردیده است. کتاب تجارت الکترونیکی بر اساس سر فصل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات برای درس‌های تجارت و بازاریابی الکترونیکی تدوین شده است. امروزه اینترنت یکی از مهم‌ترین مدل‌های ارتباطی در آن، یعنی شبکه جهانی وب (World Wide Web)، تغییرات اساسی در زندگی و روابط بین انسان‌ها ایجاد کرده است. یکی از مهم‌ترین روابط بین انسان‌ها، روابط تجاری است. وب با امکانات فوق‌العاده‌اش، روابط تجاری انسان‌ها را تغییر داده است. یعنی، تکنولوژی وب نه تنها مرزها و فواصل جغرافیایی را حذف کرده، بلکه اختلافات زمانی، ملیتی، قومیتی و زبان را نیز برداشته است. به طوری که افراد می‌توانند با استفاده از یک خط تلفن و رایانه، بدون این که از منزل‌شان خارج شوند، از هر جای دنیا کالا، محصولات یا خدمات‌شان را خریداری کرده، یا به دیگران بفروشند. این همان تجارت الکترونیکی است. در فصل اول کتاب مفاهیم، انواع مدل‌ها و مزایا و معایب تجارت الکترونیکی بیان گردیده است. در فصل دوم، خرده‌فروشی الکترونیکی و انواع آن آمده است. در فصل سوم، بازارهای الکترونیکی و انواع آن بحث شده است. در فصل چهارم، تبلیغات در اینترنت و روش‌های انجام تبلیغات اینترنتی را می‌بینید. در فصل پنجم، روش‌های پرداخت‌های الکترونیک و انواع آن را مشاهده می‌کنید. در فصل ششم، ابتدا بحث امنیت آورده شده است و سپس، امنیت در تجارت الکترونیک مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل هفتم، تجارت سیار و مسائل مربوط به آن آمده است و در پایان، در فصل هشتم، پیاده‌سازی ساده‌ای از تجارت الکترونیک در ویژوال استودیونت آمده است. در انتهای فصل‌های 1 تا 7 کتاب، پرسش‌های چهارگزینه‌ای آورده شده است که دانشجویان با پاسخ به این پرسش‌ها، مفاهیم تجارت الکترونیکی را بهتر درک می‌کنند. فهرست مطالبفصل اول: مفاهیم اولیه تجارت الکترونیکیفصل دوم: خرده فروشی الکترونیکیفصل سوم: بازارهای الکترونیکیفصل چهارم: تبلیغات اینترنتیفصل پنجم: سیستم‌های پرداخت الکترونیکیفصل ششم: امنیت در تجارت الکترونیکفصل هفتم: تجارت سیاهفصل هشتم: پیاده‌سازی تجارت الکترونیکپاسخ تست چهارگزینه‌ایمنابع

more_vert مقاله مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران

مقاله علمی و پژوهشی " مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران" مقاله ای است در 33صفحه و با 52 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مالیات‌بندی الکترونیکی، کالاهای دیجیتالی، تجربه کشور‌ها پرداخته شده است چکیده مقاله  در تجارت الکترونیکی گزینش مکان، ماهیت دیجیتالی محصولات، ظهور داراییهای جدید، شیوه ثبت و پرداخت الکترونیکی مباحث مهمی هستند. نتایج تحقیقات نشان دهنده آن است که تجارت الکترونیکی تأثیر اندکی بر مالیات بر ثروت و بیشترین تأثیر را بر مالیات بر فروش دارد. بنگاهها و مصرف کنندگان می‌توانند از این طریق،کالاهای دیجیتالی را بدون ثبت مبادله کنند. تجارت الکترونیکی با وجود قوانین بین المللی مشخص، مالیات بر واردات را بهبود می‌بخشد. درکوتاه مدت، معافیت بر تجارت الکترونیکی کاهش اندکی بر درآمدهای مالیاتی داشته ولی در بلندمدت هزینه های زیادی در بردارد. در این راستا انجام اقداماتی از سوی دولت جهت شناسایی شرکتها، مشاغل، ثبت فروشگاههای اینترنتی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی در جمع آوری مالیاتها و قوانین بین المللی سبب افزایش درآمدها و گسترش تجارت می شود. از این رو لازم است به سادگی قوانین، توانایی اجرا، سازگاری، جلوگیری از وصول مالیات بیشتر، نبودِ تبعیض و امنیت مبادلات توجه شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مشخصه ‏های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی

ادامه مطلب

closeمقاله مشخصه ‏های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی

مقاله علمی و پژوهشی " مشخصه‏ های تجارت عمودی درون صنعت در ایران: رویکرد داده‏های تابلویی" مقاله ای است در 25 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تجارت درون صنعت، تجارت عمودی درون صنعت، تجارت افقی درون صنعت، داده‏های تابلویی پرداخته شده است چکیده مقاله تجارت درون صنعت، صادرات و واردات همزمان کالاها و خدماتی است که در یک گروه صنعتی مشابه دسته‏بندی شده‏اند. تجارت درون صنعت به دو بخش تجارت درون صنعت افقی و عمودی تفکیک می‌شود که به ترتیب با تجارت محصولات در یک کیفیت مشابه و دیگری با کیفیت‏های متفاوت تعریف می‏شوند. تأکید این مطالعه بر تجارت عمودی درون صنعت به دلیل سهم 92/80 درصدی آن طی سال‌های ( 2006-1997) از کل تجارت درون صنعت ایران است. در این مطالعه مشخصه‏های تجارت عمودی درون صنعت با استفاده از شاخص گرابل و لیود میان ایران و چند شریک مهم تجاری آن (چین، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی، ژاپن، ترکیه، مالزی و سنگاپور) طی دوره (2006-1997) با استفاده از رهیافت داده‏های تابلویی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. نتایج برآورد مدل ارائه شده در مقاله بدون اعمال تأثیرات ثابت نشان می‌دهند که ضرایب برآورد شده برای متغیرهای سطوحGDP ، تفاوت‌های GDP سرانه و نرخ ارز دوجانبه با انتظارات نظری تحقیق سازگاری دارد، اما ضریب به دست آمده برای متغیر فاصله جغرافیایی با انتظارات نظری سازگار نیست و می‌تواند ناشی از ساختار شبکه حمل و نقل باشد. یافته‏ های این مقاله می‌تواند تا حدودی به روشن‏تر شدن مسیر سیاست تجاری ایران کمک کند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب نکات اساسی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

ادامه مطلب

closeکتاب نکات اساسی برای مدیریت کسب و کارهای کوچک

جامعه از سه گروه تشکیل شده است. گروه اول؛ کسانی‌اند که آگاهی و مهارت لازم را برای انجام تجارت موفق ندارد. گروه دوم؛ شرایط لازم را برای تشکیل تجارت کوچک دارند. گروه سوم؛ افرادی هستند که می خواهند خیلی زود ثروتمند شوند و راه آن را در کلاه برداری از مردم می دانند: اگر بخواهید بدانید که توانایی راه اندازی تجارت را دارید یا خیر؛ انتخاب این کتاب برای شما مناسب نیست ولی اگر می خواهید راه کسب موفقیت را در تجارت کوچک بدانید، به شما کمک می کند. نکته مهم در شکل گیری و تداوم تجارت کوچک، پایه گذاری اصولی، برنامه ریزی راهبردی و واقعیت نگری است. ما در این کتاب، گام به گام با روش طراحی و گسترش تجارت کوچک و مدیریت آن آشنا می شویم. برای چنین تجارتی، داشتن انگیزه کافی و خلاقیت، بسیار مهم است؛ همچنین به شما آموزش می دهیم که چگونه از بازار یابی و فروش خوبی بهره مند شوید. محتوای این کتاب شامل جمله ها و پرسش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید تصمیم بهتری برای تجارت خود بگیرید؛ برای مثال اگر بخواهید با کارمند بانک سخن بگویید، ما جمله های مناسبی برای گفت و گوی شما مطرح می کنیم تا بدانید که آیا تجارت را با او ادامه بدهید یا خیر. فهرست مطالب مقدمه انجمن کارآفرینیفصل اول: معرفیفصل دوم: شروع کار مؤسسان شرکت ها – اندیشیدن را شروع کنیدفصل سوم: طرح تجاری رسمی شمافصل چهارم: نمایش طرح تجاریفصل پنجم: ایجاد انگیزه در خود، مدیریت و تفکرفصل ششم: کارکنان، استخدام و سیاست هافصل هفتم: آشنایی و آموزش کارمندفصل هشتم: رهبری انگیزش کارمند، شرایط و اعتبار کاریفصل نهم: مدیریت عملکرد کارمندفصل دهم: ابلاغ اخبار بد یا دشوارفصل یازدهم: شرایط چالش زای مشتریفصل دوازدهم: انتخاب محل کسب و کار و استفاده از آنفصل سیزدهم: طرح و استراتژی بازاریابیفصل چهاردهم: روش های بازاریابیفصل پانزدهم: فروشفصل شانزدهم: گفت و گو و مدیریت مشاجرهفصل هفدهم: استخدام افراد متخصص و استفاده از آن هافصل هجدهم: گزارش تجاری و کار با شریکان و سرمایه گذاران مالی

more_vert مقاله ابعاد حقوقی الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در زمینه مقررات صادرات و واردات

ادامه مطلب

closeمقاله ابعاد حقوقی الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در زمینه مقررات صادرات و واردات

مقاله علمی و پژوهشی " ابعاد حقوقی الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در زمینه مقررات صادرات و واردات " مقاله ای است در 10 صفحه و با 90 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  مقررات صادرات ، مقررات واردات، سازمان جهانی تجارت، اصل رفتار ملی، الحاق، تجارت آزاد پرداخته شده است چکیده مقاله سازمان جهانی تجارت با بیش از 160 عضو نزدیک به 98 درصد از تجارت جهانی را در اختیار دارد؛ با عضویت در این سازمان، علی‌رغم تنگناها و فشارهای اقتصادی که ممکن است در کوتاه‌مدت برای کشور داشته باشد، می‌توان امیدوار بود از جهات اقتصادی و حتی فرهنگی- اجتماعی و به‌ویژه ارتقای سطح جهانی ایران در بلندمدت منافع فراوانی درپی داشته باشد و به همین جهت امری اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. آزادی تجارت، کاهش تعرفه‌ها و حذف موانع غیر تعرفه‌ای، از اصول و اهداف سازمان جهانی تجارت است. در همین راستا قواعد و مقرراتی در این سازمان تدوین‌شده که هر کشور متقاضی عضویت باید قوانین و مقررات داخلی خود را با این قواعد تطبیق دهد. ازجمله قوانین داخلی ایران که اهمیت فراوانی درزمینه تجارت خارجی دارد و نیازمند مطابقت با مقررات سازمان جهانی تجارت است قانون مقررات صادرات و واردات است. در این مقاله به بررسی تطبیقی مفاد این قانون با موافقت‌نامه­های متناظر سازمان جهانی تجارت در سه زمینه حمایت از تولیدات داخلی، محدودیت‌های وارداتی و تشویق صادرات می­پردازیم. عنوان مقاله [English] Legal Dimensions of Iran's accession to the World Trade Organization in the field of export and import regulations کلیدواژه‌ها [English] Export and Import Regulations Act, World Trade Organization, Comparison, Accession, free trade دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله رویکرد اخلاقی انسانی به دکترین‌ساختار حمایت مالکیت فکری از اختراعات نانو در سازمان جهانی تجارت

ادامه مطلب

closeمقاله رویکرد اخلاقی انسانی به دکترین‌ساختار حمایت مالکیت فکری از اختراعات نانو در سازمان جهانی تجارت

مقاله علمی و پژوهشی " رویکرد اخلاقی انسانی به دکترین‌ساختار حمایت مالکیت فکری از اختراعات نانو در سازمان جهانی تجارت " مقاله ای است در 20 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث رویکرد اخلاقی، فناوری نانو، اختراع، سازمان جهانی تجارت، حمایت، تنظیم گر پرداخته شده است چکیده مقاله سازمان جهانی تجارت به عنوان یک نهاد تنظیم گر اقدام به یکنواخت سازی برخی اصول حاکم بر حمایت از مالکیت های فکری کرده است هر چند نقش حل و فصل اختلافات توسط این سازمان نیز قابل توجه می باشد ولی باید گفت بخشی از اقدامات سازمان جهانی تجارت در برگیرنده اصولی است که مبنای حمایت از اموال فکری به شمار می رود. از آنجایی که فناوری نانو از جمله تکنولوژی هایی است که نیازمند حمایت جدی مالکیت فکری از اختراعات آن دارد به نظر ضروری می رسد چهارچوب حمایت از این فناوری به خوبی تشریح شود از طرف دیگر باید به این مساله اشاره کرد چهارچوب های مشخص شده در تریپس بعضا با وضعیت های موجود تطبیق ندارند و به نظر می رسد برخی ویژگی های فناوری نانو به خوبی در نظر گرفته نشده است. از این رو پیشنهاد می شود که جهت حمایت از فناوری نانو در چهارچوب مقررات سازمان جهانی تجارت باید دکترین مخصوص به فناوری نانو در نظر گرفته شود زیرا ویژگی های موجود در فناوری نانو باعث شده است که برخی شرایط حمایت از این فناوری متفاوت با دیگر اختراعات تکنولوژی باشد. در این مقاله سعی شده است به جایگاه سازمان جهانی تجارت به عنوان یک نهاد تنظیم گر در ارتباط با اموال فکری بالاخص فناوری نانو پرداخته شود و در نهایت چهارچوب مدنظر از دکترین حمایت از فناوری نانو با توجه به مبانی سازمان جهانی تجارت ارائه گردد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی فرآیند جهانی شدن بخش صنعت و معدن در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی فرآیند جهانی شدن بخش صنعت و معدن در ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی فرآیند جهانی شدن بخش صنعت و معدن در ایران" مقاله ای است در 22 صفحه و با 7 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث جهانی شدن، شاخص ادغام تجارت بین الملل، شاخص سطح تجارت بین الملل پرداخته شده است چکیده مقاله از دهه 1990 میلادی تحولات اقتصاد جهانی به سوی یکپارچگی و همگرایی اقتصادها به شکل منطقه ای شدن پیش می رود. در سیر این تحولات جریانهای تجاری و سرمایه نقش مهمی دارند. به بیان دیگر، حرکت جهانی شدن اقتصاد با تحولات در تجارت بین الملل و بازار سرمایه همراه بوده است. در این مقاله با توجه به اهمیت و نقش بخش صنعت و معدن در ارتباطات گسترده پسین و پیشین با سایر بخشهای اقتصاد و نیل به توسعه اقتصادی، جهانی شدن اقتصاد در بخش صنعت و معدن ایران از نظر تجاری با استفاده از دو شاخص سطح تجارت بین الملل و ادغام تجارت بین الملل بررسی شده است. بر اساس مطالعه انجام شده رقابت تجاری در بخش صنعت، تا حدی فراتر از مرزهای داخلی پیش می‌رود اما بخش معدن از نظر رقابت بین المللی در سطح بالاتری قرار دارد، به طوری که در برخی فعالیتهای معدنی مزیت نسبی حاصل شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی امکان و چگونگی توقیف سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی امکان و چگونگی توقیف سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی امکان و چگونگی توقیف سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت " مقاله ای است در 27 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  توقیف؛ سرقفلی؛ حق کسب یا پیشه یا تجارت؛ اموال غیر مادی؛ توقیف طلب پرداخته شده است چکیده مقاله در خصوص توقیف سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت نظرات متفاوتی ابرازشده است؛ برخی قائل به عدم امکان توقیف و مزایدة سرقفلی و حق کسب یا پیشه یا تجارت بطور کلی شدهاند. برخی دیگر، طرفدار امکان توقیف و مزایدة آن هستند و تعدادی دیگر توقیف را مجاز دانسته اما آن را قابل مزایده نمیدانند. نظری که در این مقاله از آن دفاع شده مبتنی بر تفکیک و تمایز بین دو مفهوم سرقفلی و حق کسب یاپیشه یا تجارت و انواع سرقفلی است؛ تفکیکی که بر قالب و چگونگی توقیف تأثیرگذار است. عنوان مقاله [English] An Investigation in the Possibility and the Manner of Seizure of Key Money and Good Will چکیده [English] Abstract There have been different viewpoints about the possibility and the manner of seizure of Key money and good will: Some believe Key money and good will can't be seized and auctioned off at all; on the contrary, some others advocate the idea that they can be seized and auctioned off. Finally, some have distinguished between seizure and auction, they argue that Key money and goodwill can be seized but cannot be auctioned off. In this article we have supported the view which has differentiated between Key money and the goodwill; differentiation which can affect the form and the manner of seizure. کلیدواژه‌ها [English] Keywords: Key money, good will, intangible goods, seizure of credit, Auction دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ارزیابی کارایی تجارت الکترونیکی در استان‌های ایران با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها

ادامه مطلب

closeمقاله ارزیابی کارایی تجارت الکترونیکی در استان‌های ایران با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها

مقاله علمی و پژوهشی " ارزیابی کارایی تجارت الکترونیکی در استان‌های ایران با رویکرد تحلیل پوششی داده‌ها" مقاله ای است در 36 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تجارت الکترونیکی، کارایی، استان‌های ایران، تحلیل پوششی داده‌ها (DEA)، داده پرت پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این مقاله، ارائه مدلی برای سنجش کارایی تجارت الکترونیکی در استان‌های کشور طی سال‌های 1392-1395 و با استفاده از مدل تحلیل پوششی داده‌ها (DEA) است. برای این منظور ابتدا عوامل مؤثر بر رشد و به‌کارگیری تجارت الکترونیکی در ایران با استناد به مبانی نظری بررسی‌شده و سپس برای ارزیابی کارایی استان‌های کشور در تجارت الکترونیکی، از مدل DEA با رویکرد داده‌های پرت استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد میانگین کارایی تجارت الکترونیکی در کشور در سال 95 نسبت به سال 92 رشد چشمگیری داشته است. همچنین نمرات کارایی سال‌های 93، 94 و 95 همگی دارای توزیع نرمال بوده و فقط نمرات کارایی سال 92 دارای داده پرت می‌باشد. نتایج محاسبه ضریب بهره‌وری مالمکوئیست نیز نشان می‌دهد که این ضریب در سال‌های 93 و 94 نسبت به سال‌های 92 و 93، در 25 استان پیشرفت نموده و در 5 استان پسرفت نموده است. در سال 93 بیشترین پیشرفت مربوط به استان اصفهان و در سال 94 مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است. همچنین در سال 93 بیشترین پسرفت مربوط به استان ایلام و در سال 94 مربوط به استان یزد می‌باشد. نهایتاً اینکه نتایج ضریب بهره‌وری مالمکوئیست در سال 95 نشان می‌دهد که 8 استان نسبت به سال 94 پیشرفت نموده و 22 استان در همین دوره زمانی پسرفت نموده‌اند. بیشترین پیشرفت سال 95 مربوط به استان خوزستان و بیشترین پسرفت مربوط به استان خراسان شمالی می‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا

ادامه مطلب

closeمقاله همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا

مقاله علمی و پژوهشی " همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا" مقاله ای است در 34 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  همزمانی چرخه‌های تجاری؛ یکپارچگی تجاری؛ شدت تجارت؛ تجارت درون صنعت؛ تجارت درون صنعت عمودی پرداخته شده است چکیده مقاله در نظریه‌های اقتصاد بین‌الملل، بحث همزمانی چرخه‌های تجاری و عوامل اثرگذار بر آن با تأکید بر یکپارچگی تجاری جهت ایجاد و توسعه تجارت منطقه‌ای کشورها، اهمیت دارد. هدف این مقاله، ارزیابی عوامل اثرگذار بر همزمانی چرخه‌های تجاری به‌ویژه از بعد یکپارچگی تجاری، بین کشورهای اتحادیه اروپا، ASEAN و D8، با استفاده از داده‌های ترکیبی طی دوره زمانی 2013-2000 و مقایسه آن است. نتایج نشان می‌دهد شدت تجارت، تجارت درون صنعت و تجارت درون صنعت عمودی به عنوان شاخص‌های یکپارچگی تجاری در اتحادیه اروپا و ASEAN، اثر مثبت و معناداری بر همزمانی چرخه‌های تجاری دارد. همچنین در مورد کشورهای D8، اثر شدت تجارت و تجارت درون صنعت بر همزمانی چرخه‌های تجاری معنادار و دارای علامت مثبت هستند، در حالی ‌که تجارت درون صنعت عمودی معنادار نیست. علاوه‌براین مقایسه بین بلوک‌ها نشان می‌دهد که تجارت درون صنعت نسبت به شدت تجارت و تجارت درون صنعت عمودی، بیشترین اثر را بر همزمانی چرخه‌های تجاری دارد. عنوان مقاله [English] Business Cycles Synchronization and Trade Integration: Comparison of D8, European Union and South East Asia Countrie چکیده [English] In theories of international economics, the issue of business cycles synchronization and its effective factors with emphasizing on trade integration is essential for regional trade creation and development among countries. The main purpose of this paper is evaluation and comparison of the effective factors on business cycles synchronization especially the role of trade integration among Euro Union, ASEAN and D8 countries using panel data for a period of 2000-2013. The results show that trade intensity, intra-industry trade and vertical intra-industry trade as indices of trade integration have a positive and significant effect in Europe and ASEAN. Also in D8 countries, the effect of trade intensity and intra-industry trade on business cycles synchronization is positive and significant, while vertical intra-industry trade is not effective. Moreover, the comparison among economic blocks shows that intra-industry trade relative to trade intensity and vertical intra-industry trade has more effect on business cycles synchronization. کلیدواژه‌ها [English] Business Cycles Synchronization, Trade Integration, Trade Intensity, Intra-Industry Trade, Vertical Intra-Industry Trade دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب عکاسی از محصول برای تبلیغات با تاکید بر تجارت الکترونیک

ادامه مطلب

closeکتاب عکاسی از محصول برای تبلیغات با تاکید بر تجارت الکترونیک

کتاب «عکاسی از محصول برای تبلیغات» با تاکید بر تجارت الکترونیک و کاربرد عکس در سایت‌های اینترنتی، کلکسیونی از عکس‌ها را گرد‌آوری کرده است که روی سایت‌ها به دلایل گوناگون قرار می‌گیرند. عکس‌ها به جز نمایش دادن وظیفه انگیختن هیجان و افزایش تمایل به بازدید و خرید و یا ماندن در سایت را بر دوش می‌کشند. گفتنی‌ست، در عکاسی تجاری انتقال پیام تولید‌کننده و یا ارائه‌کننده بسیار مهم است و برانگیختن شوق خریدار و نیز کشش به سمت «برند» یا مارک‌تجاری که آهنگ مطرح کردن آن را داریم، مهم و از وظایف عکس و عکاس است.

more_vert مقاله آزمون تجربی نظریه لیندر در الگوی تجارت خارجی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله آزمون تجربی نظریه لیندر در الگوی تجارت خارجی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " آزمون تجربی نظریه لیندر در الگوی تجارت خارجی ایران" مقاله ای است در 20 صفحه و با 54 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث صادرات، واردات، نظریه لیندر، شکاف درآمد سرانه پرداخته شده است چکیده مقاله لیندر معتقد است سطح درآمد سرانه یک کشور الگو‌ی خاصی از سلیقه‌ها را به بار می‌آورد. در واقع طبق مدل هم‌پوشانی تقاضای لیندر‌، تجارت دوجانبه بین کشور‌های با درآمد سرانه مشابه بیشتر از کشور‌های با درآمد سرانه‌ی متفاوت است. پژوهش حاضر با استفاده از الگو‌ی داده‌های تابلویی به بررسی تجارت دو جانبه ایران و شرکای تجاری بر اساس نظریه لیندر در دوره زمانی 2010-2006 می‌پردازد. با بررسی داده‌ها و اطلاعات مربوط به واردات، ده شریک عمده تجاری ایران در زمینه واردات امارات، چین، آلمان، ترکیه، سویس، کره جنوبی، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و هند می‌باشد. نتایج حاکی از پذیرش فرضیه اصلی مبنی بر تاثیر منفی و معنادار بین حجم تجارت (صادرات و واردات) و اختلاف درآمد سرانه میان دو کشور است. به عبارتی هر چه تفاوت درآمد سرانه میان کشور‌ها کمتر شود تجارت میان دو کشور افزایش خواهد یافت. در مورد فرضیه دوم که مبین ارتباط منفی میان متغیر مسافت و حجم تجارت می‌باشد در مورد صادرات این فرضیه پذیرفته می‌شود. اما در مورد واردات این فرضیه رد می‌شود. با توجه به این‌که کشور‌های منتخب از نظر جغرافیایی فاصله‌ی نسبتاً زیادی با ایران دارند، به همین دلیل مدل جاذبه برای الگوی واردات ایران در این پژوهش خلاف انتظار نظری می‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند . صادرات+واردات+نظریه لیندر+شکاف درآمد سرانه + مقالات اقتصادی+پژوهشهای اقتصادی+سیاستهای اقتصادی

more_vert مقاله امکان‌سنجی ایجاد موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای گروه بریکس

ادامه مطلب

closeمقاله امکان‌سنجی ایجاد موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای گروه بریکس

مقاله علمی و پژوهشی " امکان‌سنجی ایجاد موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران با کشورهای گروه بریکس" مقاله ای است در 24 صفحه و با 14 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث پتانسیل تجاری، مزیت نسبی، اکمال تجاری پرداخته شده است چکیده مقاله گسترش پدیده جهانی شدن اقتصاد سبب شد تا روابط و همکاری کشورها در جهت تحصیل منافع در قالب همکاری‌های منطقه‌ای در دستور کار بسیاری از کشورهای در حال توسعه به‌ویژه کشور ایران قرار گیرد. تعامل با چنین کشورهایی ایران را در ایجاد زمینه‌های لازم برای تجارت ترجیحی و همگرایی اقتصادی با خود مشتاق نموده ‌است. دراین پژوهش تلاش شده ‌است با محاسبه شاخص‌های اندازه‌گیری مزیت نسبی، پتانسیل تجاری و تجارت مکملی در صادرات و واردات که در سطح بین‌الملل مطرح می‌باشند، فرصت‌های همگرایی تجاری ایران با کشورهای گروه بریکس مشخص و برای اخذ تصمیمات لازم ارائه شود. دوره بررسی مربوط به سال‌های (2010-2000) و اطلاعات با استفاده از آماره منتشر شده از بانک جهانی و بانک اطلاعات تجاری بانک جهانی Wits استخراج می‌گردد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از شاخص‌های درایسدل برای تجارت مکملی روش پیشنهادی آنکتاد برای محاسبه شاخص‌ پتانسیل تجاری (POT) و شاخص مزیت نسبی (RCA) می‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

ادامه مطلب

closeکتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت به قلم مریم اکبری و چند تن از رتبه‌های برتر این آزمون، یک منبع جامع و کامل از آزمون‌های سنوات گذشته وکالت و قضاوت را در اختیار داوطلبان این رشته قرار می‌دهد. این کتاب حاصل تلاش جمعی از رتبه‌های برتر وکالت و قضاوت در گروه علمی حقوقی دادفر با هدف جمع‌بندی نهایی کلیه‌ی دروس، با مدیریت و نظارت جناب آقای دکتر محمد قاسمی است. از آنجایی که دسترسی متقاضیان آزمون‌های حقوقی به سوابق برگزاری این آزمون‌ها بسیار با اهمیت و ضروری است این کتاب در پیشبرد و رسانیدن داوطلبان به اهدافشان کمک شایانی می‌نماید و باعث می‌شود داوطلب با نمونه سوالات طراحان آزمون‌های حقوقی و نحوه تست‌ها و پاسخ‌ها آشنایی و تسلط کامل پیدا کند. وجه تمایز کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت (lawyers and judges test set) با دیگر کتب موجود تست در این است که آزمون‌های وکالت از سال 1387 الی 1394 همراه با پاسخ تشریحی و استنباطی و استناد به ماده علی الخصوص پاسخ تطبیقی به سوالات آیین دادرسی کیفری با توجه به تغییرات سال 94 و آزمون‌های قضاوت از سال 1391 الی 1394 فقط با ذکر گزینه صحیح گردآوری شده است. فهرست مطالبپیشگفتارسوالات حقوق مدنی آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون وکالتسوالات آئین دادرسی مدنی آزمون وکالتپاسخ‌نامه آیین دادرسی مدنی آزمون وکالتسوالات حقوق تجارت آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق تجارت آزمون وکالتسوالات حقوق جزا آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق جزا آزمون وکالتسوالات آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتپاسخ نامه آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتسوالات اصول فقه آزمون وکالتپاسخ نامه اصول فقه آزمون وکالتسوالات آزمون قضاوتسوالات حقوق مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون قضاوتسؤالات حقوق تجارت آزمون قضاوتپاسخ‌نامه حقوق تجارت آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری آزمون قضاوتپاسخ‌نامه آیین دادرسی کیفری آزمون قضاوتسوالات حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوت

more_vert کتاب راهنمای سرمایه گذاری در جمهوری قزاقستان

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای سرمایه گذاری در جمهوری قزاقستان

کتاب راهنمای سرمایه گذاری در جمهوری قزاقستان به قلم سروش قرایی، مطالب ارزشمندی در حوزه‌ی اقدامات دولتی برای حمایت از سرمایه گذاری، شرایط آغاز و ادامه‌ی تجارت در کشور قزاقستان و قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصاد در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در کار دولت جمهوری قزاقستان و وزارت بازرگانی این است که شرایط سرمایه‌گذاری مساعدی فراهم سازد تا سطح کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) بالا برود. کتاب راهنمای سرمایه‌گذاری در جمهوری قزاقستان (Investors guide republic of kazakhstan) نشان می‌دهد به دلیل مجاورت جغرافیایی قزاقستان با کشورهایی چون روسیه، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آسیای میانه، قزاقستان یک سکوی مرکزی مناسب برای ورود به بازارهای رو به رشد نزدیک با حجم جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر محسوب می‌شود. قزاقستان بخشی از پروژۀ ادغام است و اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا که روسیه، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان را نیز دربرمی‌گیرد. امتیاز آن دسترسی به بازاری متشکل از 183 میلیون نفر و تولید ناخالص ملی بالغ بر 2/2 تریلیون دلار است. علاوه بر این، قزاقستان در سال 2015 به سازمان تجارت جهانی پیوست که گام دیگری است برای ادغام بیشتر این کشور در تجارت جهانی. امروزه در حوزۀ سرمایه‌گذاری، قوانینِ حاضر در کشور قزاقستان با تمامی شرایط و ملزومات سازمان تجارت جهانی مطابقت دارد. فهرست مطالبفصل اول: دربارۀ قزاقستانموقعیت جغرافیاییشاخص‌های کلان اقتصادیفصل دوم: چرا در قزاقستان سرمایه‌گذاری کنیم؟منابع طبیعیقابلیت ترانزیتجایگاه‌های قزاقستان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللیمنابع انسانی و قابلیت‌های حرفه‌ای و فنیبرنامۀ جامع خصوصی‌سازی برای 2016 - 2014اِکسپو 2017 و مرکز مالی بین‌المللی آستانهاتحادیۀ اقتصادی اوراسیاروابط تجاری متنوعنظرات و بازخوردهای سرمایه‌گذاران خارجی در باب فعالیت در جمهوری قزاقستانفصل سوم: اقدامات دولتی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران"فروشگاه خرید یک جا" برای سرمایه‌گذارانسرمایه‌گذاری و ترجیحات مالیاتیمناطق اقتصادی و صنعتی ویژهبرنامه‌هایی در جهت حمایت از تجارتمحافل گفتگوحفاظت قانونی از سرمایه‌گذاریفصل چهارم: تجارت در قزاقستانورود به قزاقستانراه اندازی تجارتمجوز کاراستانداردسازی، کسب مجوز و گواهی کارمسائل مربوط به ملک و زمینحفاظت از دارایی‌های ذهنیمالیاتقوانین گمرکشراکت عمومی - خصوصیبخش بانکداری و مالیبیمهفصل پنجم: قابلیت‌های بخشی برای سرمایه‌گذارانخرده‌فروشیبخش ماشین‌آلاتصنعت شیمیاییضمائماطلاعات تماسواژه‌نامه

more_vert کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

ادامه مطلب

closeکتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت

کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت به قلم مریم اکبری و چند تن از رتبه‌های برتر این آزمون، یک منبع جامع و کامل از آزمون‌های سنوات گذشته وکالت و قضاوت را در اختیار داوطلبان این رشته قرار می‌دهد. این کتاب حاصل تلاش جمعی از رتبه‌های برتر وکالت و قضاوت در گروه علمی حقوقی دادفر با هدف جمع‌بندی نهایی کلیه‌ی دروس، با مدیریت و نظارت جناب آقای دکتر محمد قاسمی است. از آنجایی که دسترسی متقاضیان آزمون‌های حقوقی به سوابق برگزاری این آزمون‌ها بسیار با اهمیت و ضروری است این کتاب در پیشبرد و رسانیدن داوطلبان به اهدافشان کمک شایانی می‌نماید و باعث می‌شود داوطلب با نمونه سوالات طراحان آزمون‌های حقوقی و نحوه تست‌ها و پاسخ‌ها آشنایی و تسلط کامل پیدا کند. وجه تمایز کتاب مجموع آزمون‌های وکالت و قضاوت (lawyers and judges test set) با دیگر کتب موجود تست در این است که آزمون‌های وکالت از سال 1387 الی 1394 همراه با پاسخ تشریحی و استنباطی و استناد به ماده علی الخصوص پاسخ تطبیقی به سوالات آیین دادرسی کیفری با توجه به تغییرات سال 94 و آزمون‌های قضاوت از سال 1391 الی 1394 فقط با ذکر گزینه صحیح گردآوری شده است. فهرست مطالبپیشگفتارسوالات حقوق مدنی آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون وکالتسوالات آئین دادرسی مدنی آزمون وکالتپاسخ‌نامه آیین دادرسی مدنی آزمون وکالتسوالات حقوق تجارت آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق تجارت آزمون وکالتسوالات حقوق جزا آزمون وکالتپاسخ نامه حقوق جزا آزمون وکالتسوالات آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتپاسخ نامه آیین دادرسی کیفری آزمون وکالتسوالات اصول فقه آزمون وکالتپاسخ نامه اصول فقه آزمون وکالتسوالات آزمون قضاوتسوالات حقوق مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق مدنی آزمون قضاوتسؤالات حقوق تجارت آزمون قضاوتپاسخ‌نامه حقوق تجارت آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتپاسخ نامه آیین دادرسی مدنی آزمون قضاوتسوالات آیین دادرسی و اجرای احکام کیفری آزمون قضاوتپاسخ‌نامه آیین دادرسی کیفری آزمون قضاوتسوالات حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوتپاسخ نامه حقوق جزای عمومی و اختصاصی آزمون قضاوت

more_vert مقاله اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت

ادامه مطلب

closeمقاله اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت

مقاله علمی و پژوهشی " اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت" مقاله ای است در 23 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اصول حقوقی؛ تفسیر؛ معاهده؛ مقررات سازمان جهانی تجارت؛ حل‌وفصل اختلافات پرداخته شده است چکیده مقاله مقررات موافقت‌نامه‌های سازمان جهانی تجارت همانند مقررات سایر معاهدات بین‌المللی ابهامات و پیچیدگی‌هایی دارد. ازاین‌رو تفسیر مقررات سازمان برای رکن حل‌وفصل اختلافات آن و صاحب‌نظران حقوق تجارت بین‌الملل اهمیت زیادی دارد. در همین راستا استفاده از اصول کلی حقوقی به‌ویژه آنچه در مواد 31 و 32 کنوانسیون وین در حقوق معاهدات آمده از جایگاه ویژه‌ای در تفسیر مقررات برخوردار است. مقاله حاضر بر آن است به این سؤال پاسخ دهد که تا چه اندازه اصول مزبور می‌توانند در تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت مؤثر باشند؟ مقاله با در نظر گرفتن شیوه‌های مختلف تفسیر نشان می‌دهد اصول کلی حقوقی نقش غیرقابل‌انکاری در تفسیر و فهم مقررات سازمان مزبور دارند. به‌کارگیری این اصول هیئت‌های رسیدگی و رکن قضایی سازمان را در انجام وظایف خودیاری رسانده و منجر به انسجام میان نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت و سایر نظام‌های حقوقی بین‌المللی می‌شود. این رویکرد مورد تأیید رکن حل‌وفصل اختلافات سازمان نیز است. عنوان مقاله [English] Principles of Law and Interpretation ofWTO Regulations چکیده [English] Like a number of international treaties, provisions of WTO Agreements are subject to ambiguities and problems. Hence, interpretation of WTO provisions is of great importance to Dispute Settlement Body of World Trade Organization and international trade lawyers. In this regard, using general principles of law provided, particularly, by Articles 31 and 32 of the Vienna Convention on the Law of Treaties (VCLT) require special attention. This Article intends to provide an answer to this question: To what extent are these principles able to affect the interpretation of WTO provisions. By considering different interpretation methods, this Article shows that the general principles of law play an undeniable role in interpreting and understanding the provisions of WTO. Applying these principles assists the panels and appellate body to discharge their function and lead to convergence between WTO and other international legal systems. This approach has been affirmed by WTO Dispute Settlement Body. کلیدواژه‌ها [English] principles of law, Interpretation, Treaty, WTO Provisions, Disputes Settlement دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب تجارت موفق

ادامه مطلب

closeکتاب تجارت موفق

بازار یا همان «سوق» در فرهنگ و متون اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به‌عنوان مرکز تجارت اسلامی، همیشه مورد توجه بزرگان اسلام بوده و هیچ‌گاه صلاح و فساد بازار را از صلاح و فساد جامعه جدا نمی‌دانسته‌اند. با توجه به اینکه بازار، اجناس مورد نیاز مردم را تهیه و عرضه می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین کارهای خدماتی را انجام می‌دهد، از ارزش و قداست ویژه‌ای برخوردار است و چنانچه به برخی گناهان آلوده نمی‌شد، بی‌گمان یک عبادتگاه بزرگ به حساب می‌آمد؛ زیرا برآوردن نیازها و راه انداختن کارهای مردم و برطرف کردن مشکلات جامعه، از بزرگ‌ترین عبادات است. کسی که با تاریخ آثار مذهبی آشنا باشد کاملاً به نقش بازار در این میدان آگاه است؛ چراکه ساخت و احداث بسیاری از مساجد بزرگ، تکیه‌ها، حسینیه‌ها و مدارس علمیه، چاپ کتب ارزشمند، تقویت بنیه حوزه‌های علمیه و ... به همّت بازاریان و کسبه متدین و مذهبی بازار بوده است. روشن است که وقتی سخن از بازار و کسبه به میان می‌آید، مقصودمان سودجویان، محتکرن و زالوصفتانی نیستند که تنها در فکر پر کردن جیب خود هستند و از درآمدهای نامشروع و مکیدن خون جامعه روز به روز ثروتمندتر می‌شوند؛ بلکه منظور ما قشر متدین، مذهبی و مؤمنی است که ضمن برخورداری از امکان مالی، از راه مشروع به تجارت می‌پردازند و در بسیاری از کارهای خیر و عام‌المنفعه به فریاد نیازمندان جامعه می‌رسند. فهرست مطالبپیش‏گفتار فصل اول بازار و تجارت در اسلام بازار و سیاست بازاریان فریادرس بازار در احادیث آیا مال و ثروت داشتن اشکال دارد؟ فصل دوم: کار در اسلام بی‏کاری و فساد بی‏کاری و ذلّت بزرگ‏ترین عبادت کار کردن فریضه است کار کردن خانم‏‌ها کار و کرامت انسانی شغل نیکو و مقدس تجارت سالم ترک نکردن کسب و کار فصل سوم: آداب خرید و فروش رعایت کیل و وزن سنگین‏تر گرفتن هنگام فروش تجارت و نماز دعا در بازار دعای خرید و فروش آشنایی با مسائل کسب و کار فصل چهارم: آفات بازار 1. ربا بیماری اقتصادی بزرگی گناه رباخواری کثیف‌‏ترین شغل عذاب رباخوار شریک گناه حیله‏ های شرعی بانکداری اسلامی مضاربه یا رباخواری 2. تقلّب و غش در معامله بزرگ‏ترین خیانت 3. احتکار 4. درست انجام ندادن کار کاردانی شرط‏های موفقیت دروغ یا صداقت؟ بازرگان راستگو آداب تجارت 5. سوگند در معامله 6. امروز و فردا کردن سفارش امیرمؤمنان علیه‏ السلام به بازاریان 7. پنهان کردن عیب کالا 8. گران‏فروشی یا عدالت در سود؟ امام صادق علیه ‏السلام و سود برابر سرمایه 9. تبلیغ کالا و ایجاد جوّ روانی 10. سوءاستفاده از احتیاج فروشنده یا خریدار 11. افزایش قیمت بدون قصد خرید 12. دخالت در معامله دیگران 13. خرید اموال مسروقه و غصبی 14. خرید یا تصرف اموال عمومی 15. کسب‏های حرام فصل پنجم: اخلاق فروشندگی الف ـ وفاداری نسبت به معاملات ب ـ پس گرفتن جنس فروخته شده ج ـ مواردی که می‏شود معامله را برهم زد تجارت موفق سؤالات