جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته ژنتیک و به نژادی گیاهی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته ژنتیک و به نژادی گیاهی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته ژنتیک و به نژادی گیاهی سال 1396 در این دفترچه 80 سئوال در زمینه آمار و طرح آزمایش‌ها، ژنتیک، اصلاح نباتات ، ژنتیک پیشرفته، ژنتیک کمی، به نژادی گیاهی پیشرفته، اصلاح نباتات تکمیلی و بیومتری ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert مقاله اصل برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی در حکومت اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله اصل برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی در حکومت اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " اصل برابری و عدم تبعیض در برخورداری از تامین اجتماعی در حکومت اسلامی " مقاله ای است در 16 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اصل برابری ، تامین اجتماعی ، حکومت اسلامی ، رفاه ، عدم تبعیض پرداخته شده است چکیده مقاله تامین اجتماعی از مهم ترین ساز و کارهای تحقق عدالت اجتماعی محسوب می شود، نظام حقوقی ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش شعارهای عدالت و برابری، و رفع هرگونه تبعیض و نابرابری ، دست کم در سیاستها و برنامه ها به دنبال تحقق عدالت اجتماعی از طریق ساز وکار تأمین اجتماعی در اصول متعدد قانون اساسی و قوانین عادی بوده و هست. با نگاهی به حکومت صدر اسلام (دولت پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع)) مبرهن می‌شود که این این حکومت ها مبتنی بر برقراری اصل برابری و عدم تبعیض در رفاه بین مسلمین بوده است. دولت اسلامی ایران، نیز که قانون اساسی آن با تأسی از قوانین و اصول اسلامی تنظیم گردیده ، تلاش نموده تا قواعد حاکم بر تامین اجتماعی را نیز بر مبنای اصولی همچون اصل برابری و پرهیز از هرگونه تبعیض وضع نماید و قانونگذار دولت اسلامی را ملزم به دخالت در اجرا و نظارت بر آن نموده است. بنابراین قوانین تامین اجتماعی در ایران هر چند آنگونه که در اهداف اولیه آن وضع گردیده،به جهت کمبود منابع و افزایش جمعیت تحت پوشش، نتوانسته منطبق با اصول حکومت اسلامی حرکت نماید، اما تلاش های صورت گرفته بیانگر اراده حکومت اسلامی در طی مسیر برقراری عدالت و مساوات در این حوزه می باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی عدالت زبانی در رسانه

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی عدالت زبانی در رسانه

مقاله علمی و پژوهشی" عدالت زبانی در رسانه " مقاله ای است در 21 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به عدالت زبانی در رسانه ، بازنمایی ، تبعیض زبانی ، زبان شناسی انتقادی ، کارکردهای زبان ، کارکردهای رسانه ، فرهنگ جامعه ، تبعیض جنسیتی ، ارتباطات رسانه ای و اقناع رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert آینده اکتشافات فضایی در دستان بانوان

ادامه مطلب

closeآینده اکتشافات فضایی در دستان بانوان

نیمی از دانش‌آموختگانی که به تازگی از ناسا فارغ‌التحصیل شدند خانم بودند و در این میان نام یک بانوی ایرانی-آمریکایی نیز به چشم می‌خورد. به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) روز جمعه طی مراسمی در مرکز فضایی جانسون در هیوستون، از فضانوردانی که به تازگی از دوره‌های این سازمان فارغ‌التحصیل شده‌اند، تجلیل کرد. فضانوردان این گروه که از لحاظ جنسیتی و نژادی متنوع است از این پس برای انجام مأموریت‌های فضایی از جمله ماموریت بازگشت به ماه و سفر نهایی به مریخ واجد شرایط هستند. این فضانوردان نخستین گروهی هستند که از زمان اعلام برنامه آرتمیس برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ از ناسا فارغ‌التحصیل می‌شوند. در این پروژه قرار است نخستین زن فضانورد به همراه یک همکار مرد به ماه فرستاده شوند. پس از گذراندن بیش از دو سال آموزش مقدماتی، شش بانو و هفت مرد از میان ۱۸ هزار متقاضی که نماینده تخصص‌های مختلف از خلبانان با تجربه گرفته تا دانشمندان، مهندسان و پزشکان بودند، انتخاب شدند. این دانش‌آموختگان پس از گزینش، دوره‌های آموزشی را در حوزه پیاده‌روی فضایی، روباتیک، سیستم‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی، هدایت هواپیماهای آموزشی T-۳۸ و زبان روسی تکمیل کردند. در بین این گروه از فارغ‌التحصیلان، نام یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی-آمریکایی نیز به چشم می‌خورد که علاوه بر مدرک مهندسی از دانشگاه MIT در رزومه خود بیش از ۱۶۰۰ ساعت پرواز و ۱۵۰ مأموریت جنگی از جمله در افغانستان را نیز دارد. از دیگر موارد تنوع در این جمع فارغ‌التحصیلان ناسا یک زن فضانورد سیاه‌پوست و یک مهندس هوانوردی هندی-آمریکایی هستند. تضاد تنوع جنسیتی و نژادی این گروه با سال‌های اولیه اکتشافات فضایی که عمدتا در انحصار مردان سفیدپوست بود، توجهات را به خود جلب کرده است.

more_vert کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

ادامه مطلب

closeکتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه

کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه اثر شاهرخ نیکنام، با بیان مفهوم عدالت استخدامی به ضوابط آن و بررسی برابری حقوقی شهروندان و عدم تبعیض برای آن‌ها می‌پردازد. مردم در برابر سازمان‌های دولتی و عمومی از حقوقی برخوردار هستند که تحقق آن‌ها مهم‌ترین هدف حقوق اداری و نظام عدالت اداری به شمار می‌رود. عدالت استخدامی به عنوان یکی از شقوق عدالت اداری عبارت است از: عدالت حاکم بر فرآیند استخدام که در قالب شرایط، حقوق و تکالیف مساوی و برابری فرصت‌ها برای همه واجدان شرایط تجلی می‌یابد. عدالت اداری مستلزم وجود شرایطی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مفهوم حاکمیت قانون و نیز کنترل قضایی اشاره کرد. عدالت استخدامی که در اسناد بین‌المللی حقوق بشری نیز به رسمیت شناخته شده، در نظام داخلی کشورها نیز مورد توجه قرار گرفته است. در همین راستا، قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان قانون عام استخدامی در جمهوری اسلامی ایران، سه اصل شایسته سالاری، برابری و انضباط استخدامی را مورد شناسایی قرار داده است. در یک نگاه تطبیقی، در قیاس با نظام حقوق اداری فرانسه می‌توان به این نتیجه رسید که علی‌رغم این تصریح در قانون مدیریت خدمات کشوری، به نظر می‌رسد وجود برخی از قوانین خاص استخدامی و نیز حمایت اندک از برخی گروه‌ها از جمله معلولان و زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری جایگاه این اصول را تا حدودی تضعیف نموده است. برای رفع این کاستی‌ها و تأمین عدالت استخدامی، شایسته است از یک طرف گروه‌های در معرض تبعیض از جمله اقلیت‌های مذهبی، معلولان و زنان مورد حمایت جدی‌تر قوانین استخدامی قرار بگیرند همچنان که در نظام حقوقی فرانسه چنین حمایتی در نظر گرفته شده و شورای دولتی به عنوان دادگاه عام اداری این اصول را مورد توجه قرار داده و از سوی دیگر مزایای در نظر گرفته شده برای برخی گروه‌ها مانند خانواده‌های شهدا و ایثارگران به گونه‌ای تدوین و تنظیم گردد که ناقض اصل کلی عدالت در استخدام نباشد. در بخشی از کتاب ضوابط عدالت استخدامی در حقوق اداری ایران و فرانسه می‌خوانیم: در قوانینی استخدامی ایران نه تنها تبعیض مثبتی نسبت به زنان برای ورود به خدمت در نظر گرفته نشده، در برخی آزمون‌های استخدامی آن‌ها را از حق استخدام محروم گردانده‌اند یا اینکه نسبت بسیار کمتری را برای زنان نسبت به مردان در نظر گرفته‌اند. از سوی دیگر دستیابی به پاره‌ای از مشاغل عمومی و به ویژه مشاغل سیاسی برای زنان در ایران محدودیت قانونی و شرعی دارد. در همین رابطه «معاون رئیس‌جمهور در امور زنان با بیان اینکه رتبه ایران در دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی در بین 136 کشور، 130 است، گفت: چنانچه تبعیض مثبت به نفع زنان در نظر گرفته نشود، نمی‌توانیم شاهد حضور زنان در پست‌های بالا باشیم». برای برون رفت از چنین شرایطی برخی در نظر گرفتن سهمیه برای زنان در ورود به مشاغل سیاسی را مطرح کرده‌اند. با این وجود، در مورد شرایط کاری برخی امتیازات برای زنان در قوانین استخدامی ایران وجود دارد که با تسامح می‌توان آن‌ها را تبعیض مثبت قلمداد کرد. از جمله این شرایط می‌توان به قانون خدمت نیمه وقت بانوان اشاره کرد. ماده واحده این قانون بیان می‌دارد: «وزارت‌خانه‌ها و مؤسسات مشمول قانون استخدام کشوری و شرکت‌های دولتی و مؤسساتی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر نام است، می‌توانند در صورت تقاضای بانوان کارمند رسمی و ثابت خود و موافقت بالاترین مقام مسئول خدمت آن‌ها را نیمه وقت تعیین نمایند». فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیات و مفاهیم پژوهشفصل دوم: اصول حاکم بر استخدام در نظام حقوقی ایران و فرانسهفصل سوم: تضمین قضایی عدالت استخدامی در رویه قضایی ایران و فرانسهمنابع و مآخذ

more_vert کتاب سیری بر نظام‌های آموزش عالی از دیدگاه مدیریتی

ادامه مطلب

closeکتاب سیری بر نظام‌های آموزش عالی از دیدگاه مدیریتی

کتاب سیری بر نظام‌های آموزش عالی از دیدگاه مدیریتی نوشته‌ی بهنام نعیمی و مژگان ماهرالنقش به بررسی مواردی اعم از مدیریت تنوع از دیدگاه دانشجویان، مقایسه مدیریت تنوع بین آفریقای جنوبی و آلمان، دیدگاه‌های خودمختاری سازمانی و تأثیر چارچوب تامین مالی جدید در موسسات آموزش عالی می‌پردازد. در بخشی از سیری بر نظام‌های آموزش عالی از دیدگاه مدیریتی می‌خوانیم: موقعیت جغرافیایی مؤسسات آموزش عالی در داخل کشور و توزیع آن‌ها بین 9 استان، به مشخصات نژادی کارکنان در 23 موسسه کمک می‌کند که به طور گسترده‌ای از مشخصات کلی جدول بالا متفاوت است. جدول پایین‌تر نمایندگی نژادی و جنسیت از انتصاب دائمی (دانشگاهی و همچنین کارکنان پشتیبانی) در 20 درصد از موسسه آموزش عالی در سال 2008 به عنوان درصد نشان می‌دهد. جالب است که توجه داشته باشید که در برخی از مؤسسات، درصد بسیار کمی از کارکنان سفید وجود دارد. به عنوان مثال، دانشگاه صنعتی مانگوسوتو (مانگو) تنها 7/7 درصد کارکنان سفیدپوست دارد، که تا حدی به دلیل این واقعیت است که در حومه دوربان در استان خوزو ناتال واقع شده است. خود محل تحصیل دانشگاه جذب دانشجویان و کارکنان آن منطقه می‌شود که عمدتا آفریقایی هستند. مثال دیگر دانشگاه کیپ است که کارمندان رنگین پوست از 8/35٪ تشکیل شده است. این است که در کیپ تاون واقع در استان غربی واقع شده و اکثر کارکنان آن را از جامعه رنگین پوست بزرگ در کیپ تاون و اطراف آن استخدام کرده است. تنوع نژادی و جنسیتی کارکنان دائمی در مؤسسات آموزش عالی در دستور کار شوراهای مؤسسات قرار دارد. مدیریت اجرایی مؤسسات باید سالانه به شورای موسسه گزارش نماید تا پیشرفت‌هایی را که در راستای اهداف تعیین شده در طرح سه سالانه سهمیه بندی اشتغال (EE) موسسه ارائه شده است. چنین برنامه سه ساله از همه شرکت‌های دولتی و خصوصی مورد نیاز است. یک برنامه: Code of Good Practice که توصیف تهیه، پیاده‌سازی و نظارت بر برنامه‌های سهمیه‌بندی اشتغال است، در اطلاعیه دولت در تاریخ 23 نوامبر 1999 منتشر شد. قانون سهمیه‌بندی اشتغال به عنوان یک ابزار تنوع بسیار قدرتمند در حصول اطمینان از این که مؤسسات آموزش عالی در پی تطابق با دستور کار تحول‌آمیز دولت می‌باشند. فهرست مطالبمقدمهفصل۱: دیدگاه‌های بین‌المللیچشم‌اندازهای بین‌المللیفصل۲: چشم‌انداز آفریقای جنوبیچشم‌اندازی بر اقتدار موسسات (سازمان ها)دیدگاه بین‌المللیچشم‌انداز آفریقای جنوبیاندازه و شکلتغییر در رشته هاتامین مالی به عنوان مکانیسم فرمانسیاست زبانفصل۳: تحرک جمعیت به عنوان یک اداره کننده مدیریت تنوعمقدمهنمایه جمعیت آفریقای جنوبینمایه جمعیت آلمانفصل۴: مدیریت تنوع از دیدگاه دانشجویانمقدمهمشخصات جمعیت دانشجویی در آفریقای جنوبیوضعیت تنوع در موسسات آموزش عالی عالی آفریقامدیریت تنوع در موسسات آموزش عالی آلمانتامین مالی آموزش عالی به عنوان وسیله‌ای برای ارتقاء تنوعچارچوب مالی جدیدتأثیر چارچوب تامین مالی جدید در موسسات آموزش عالیفصل ۵: مدیریت تنوع از دیدگاه کارکنانمقدمهتنوع کارکنان در موسسات آموزش عالی عالی آفریقادسترسیحقوق و دستمزدانتقال مناسب آموزشفرهنگ سازمانیتنوع کارکنان در موسسات آموزش عالی آلمانفصل ۶: مدیریت تنوع از طریق چشم‌انداز مدیریت سازمانیمقدمهمدیریت تنوع مرتبط با طرح استراتژیکنقش مدیریت اطلاعات در تنوع سازمانی مدیریتفصل۷: مدیریت تنوع: توسعه اقدامات عملکردیمقدمه(الف) رتبه بندی شانگهایب) نتایج جستجوی وابستگی اسکوپوس(ج) رتبه بندی فیلد موسسه اطلاعات علمی (ISI)(د) تکالیف عالی تحصیلی (THES) در 200 دانشگاه برترساخت یک شاخص عملکرد برای دانشگاه پرتوریاشاخص‌های عملکردمعیارهااهدافرویهساختن یک شاخص عملکردعناصر شاخص عملکرد برای دانشگاه پرتوریامرور کلیفصل۸: نتیجه‌گیری: مقایسه مدیریت تنوع بین آفریقای جنوبی و آلماننتیجه نهاییدیدگاه‌های بین‌المللیدیدگاه‌های خودمختاری سازمانیدینامیک جمعیت به عنوان یک محرک مدیریت تنوعمدیریت تنوع از دیدگاه دانشجویانمدیریت تنوع از دیدگاه کارکنانمدیریت تنوع از منظر مدیریت نهادیمدیریت تنوع: توسعه اقدامات عملکردیمنابع

more_vert مارتین لوتر کینگ و رویای آزادی سیاهپوستان

ادامه مطلب

closeمارتین لوتر کینگ و رویای آزادی سیاهپوستان

مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود که سخنرانی رویایی دارم را در گردهمایی بزرگ طرفداران تساوی حقوق سیاه‌پوستان و سفیدپوستان در برابر بنای یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی ایراد کرد که از مهم‌ترین و مشهورترین سخنرانی‌ها در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌آید و این مرد به‌عنوان قهرمان مبارزه با تبعیض‌نژادی شناخته‌می‌شود.  

more_vert چطور بین فرزندان عادلانه رفتار کنیم؟

ادامه مطلب

closeچطور بین فرزندان عادلانه رفتار کنیم؟

بسیاری از ما خاطره هایی در ذهن داریم که خیال می کنیم قبلا عدالت در مورد ما رعایت نشده و کم یا زیاد به ما ظلم شده است. یکی از خواسته ها و دغدغه های ما این است که عدالت بعنوان یک ارزش اخلاقی در جامعه وجود داشته باشد، ولی این که هرکدام از ما در خانواده خود چه قدر برای ایجاد عدالت تلاش می کنیم، نکته مهمی هست که پاسخ به آن میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. کودک دارای روحی حساس و لطیف هست و هرنوع رفتار و گفتار پدر و مادر در وی تأثیر می گذارد و بویژه تبعیض و بی‎‌عدالتی آثار زیانباری در روحیه و شخصیت او دارد.   عدالت به معنی برابری دختر و پسر نیست! عدالت به معنای رساندن حق هر حق دار به آن است. با این توصیف برقراری عدالت بین فرزندان در محیط خانواده نیازمند توجه به سه اصل مهم است؛« سن»،« جنسیت» و« سطح توانمندی های فرزندان». عدالت جنسیتی در خانواده بین دختران و پسران به این معنی نیست که هر آنچه برای دختران فراهم میشود ، همان را عیناً برای پسران هم فراهم و اجرا کنیم. متأسفانه امروزه این شیوه غلط به صورت کاریکاتوری و خنده‌دار وجود دارد . به عنوان مثال اگر قرار است یک دختربچه سه چهارساله عشق این را داشته که لاک بزند و پسربچه ای هم که این را می بیند، می گوییم گناه دارد، دلش می خواهد. نتیجه آن میشود که شاهد هستیم برای پسربچه هم لاک میزنند . این نوع عملکرد که ناشی از عدم فهم درست از مفهوم عدالت است، منجر به این خواهد شد که در مسیر تربیت فرزندان خلاء ایجاد شود؛ بنابراین اگرچه وظیفه والدین، برطرف کردن نیازهای فرزندان است ولی در این مسیر باید توجه داشته باشند که در رفع نیازها، تفاوت های کودکان را برای سن، جنسیت و توانایی آن ها لحاظ شود.» رعایت عدالت بین بچه ها منحصر به مورد خاصّی نیست، بلکه والدین می بایست در تمام امور کودک عدالت را رعایت کنند و در محبّت و ترغیب یا تنبیه عادلانه رفتار نموده، هرگز بچه را به جرم کاری که نکرده، تنبیه نکنند و سرزنش ننمایند و هرگاه بین فرزندان نزاعی رخ داد، تنها مقصّر را تنبیه کنند و جانب فرزند دیگر را نگیرند، اگر چه خردسالتر و ضعیفتر باشد. رعایت این مسئله بقدری دقیق هست که حتی شامل نگاهها و نوازش و بوسه های پدر و مادر نسبت به فرزندان هم میشود.   نکته هایی برای کمک به ایجاد عدالت بین فرزندان ۱. کودکانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید و جملات مقایسه گونه در این رابطه به دیگران نگویید. در صورت امکان در قلب یا ذهنتان هم آنها را مقایسه نکنید. ۲. چنانچه یکی از فرزندان شما حس حسادت یا نفرت نسبت به دیگر دارد، صادقانه به خودتان رجوع کنید و ببینید آیا در حال رفتار تبعیض آمیز هستید یا خیر. ۳. پادزهر تبعیض بین فرزندان این هست که همه را به یک اندازه محبوب بشمارید. این کار را با اعلام ارزشمندی آنها بطور مساوی نشان دهید و به آنها بگویید هریک بطور منحصربه‌فردی ارزشمند هستند. بخاطر این فردیت هیچ کدام از آنها نمی توانند جایگزین دیگری شوند یا با وی رقابت کنند.

more_vert درگذشت ریاضی‌دان ناسا در ۱۰۱ سالگی

ادامه مطلب

closeدرگذشت ریاضی‌دان ناسا در ۱۰۱ سالگی

 سازمان فضایی آمریکا (ناسا) از درگذشت «کاترین جانسون» ریاضی‌دان این سازمان در سن ۱۰۱ سالگی خبر داد. به گزارش پایگاه اینترنتی سی.بی.سی نیوز، ناسا در توییتی اعلام کرد که از درگذشت جانسون ریاضی دان مشهور این سازمان ناراحت هستیم و امروز صدو یکمین سال زندگی او و میراث عالی او را که باعث رفع موانع نژادی و اجتماعی شده است، گرامی می‌داریم. ما در ناسا، هیچ‌گاه شجاعت و قدرت رهبری وی را فراموش نخواهیم کرد. ما پیرامون میراث به‌جای مانده از جانسون کار خواهیم کرد و به طورخستگی‌ناپذیری به کار خود ادامه می‌دهیم تا به افرادی که در افزایش پتانسیل‌های انسانی سهیم هستند، کمک کنیم. کاترین جانسون، یک فیزیکدان آمریکایی - آفریقایی بود که در اوایل به‌کارگیری رایانه‌ها با ناسا همکاری می‌کرد. وی به‌خاطر دقت در محاسبات فضانوردی معروف بود و دهه‌ها، کارهای فنی در ناسا انجام داد. در طول این زمان، مسیرهای پرتابی، زمان پرتاب‌ها و مسیرهای اضطراری برگشت بسیاری از پروازها از جمله اولین مأموریت‌های ناسا در برنامه مریخ با حضور «جان گلن» و «آلن شپرد» و در سال ۱۹۶۹ پرواز به ماه با «آپولو ۱۱» طی برنامه شاتل‌های فضایی را محاسبه می‌کرد. محاسبات او برای موفقیت این مأموریت‌ها حیاتی بودند. جانسون همچنین محاسبات برای برنامه‌ریزی برای پرواز به کره مریخ را انجام داد. در سال ۲۰۱۵ جانسون موفق به دریافت نشان افتخار آزادی ریاست جمهوری شد.

more_vert از بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟

ادامه مطلب

closeاز بهداشت روانی در محیط کار چه می دانید؟

به طور کلی یک محیط کاری سالم می تواند ارتباط نزدیکی با بهداشت روانی کارکنان خود داشته باشد. در ادامه به عوامل موثر بر بهداشت روانی در محیط کار و راه های ارتقای آن اشاره می کنیم. وقتی از سلامت کارکنان در محیط کار سخن گفته می شود، بیشتر عوامل جسمی و فیزیکی که در محیط کار بر سلامت کارکنان موثر است به ذهن مان متبادر می شود. عواملی همچون آلودگی داخلی محل کار، شرایط محیطی مانند نور محیط کار، گرمایش و سرمایش محیط کار و ... ، اما دسته دیگری از عوامل نیز وجود دارد که بر بهداشت روانی شاغلان تاثیر به سزایی دارد بهداشت روانی در محیط کار چیست؟ بهداشت روانی در محیط کار یعنی مقاومت در مقابل پیدایش مشکلات روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان یک مجموعه و سالم سازی فضای روانی کار به نحوی که: * هیچ یک از کارکنان مجموعه به دلیل عوامل موجود در آن دچار اختلال روانی نشوند. * همه کارکنان از این که در آن مجموعه مشغول به کار هستند، احساس رضایت کنند و علاقه مند باشند کار خود را در آن جا ادامه دهند. * هر یک از کارکنان سازمان درباره خود، مافوق، همکاران خود و به طور کلی نسبت به جهان اطراف و به خصوص به جایگاه خود در مجموعه کاری شان احساس مثبتی داشته باشند. عوامل موثر بر بهداشت روانی شاغلان تعادل بین کار و زندگی زمانی که افراد احساس کنند نقش های مختلف آن ها در محیط کار و خانواده با یکدیگر تداخل دارند و حتی مزاحم یکدیگر هستند، بین کار و زندگی خود احساس تعارض می کنند. احساس تعارض بین کار و خانواده، علاوه بر آسیب به کارکرد شخص در محیط کار و خانه، بر سلامت روانی وی تاثیر می گذارد. نبود تعادل بین نقش های فرد در خانواده و محیط کار در صورت تداوم، بهداشت روانی فرد را به خطر انداخته و موجب کاهش کارایی، احساس درماندگی، کاهش رضایت شغلی و کاهش تعهد شغلی می شود. نبود تبعیض و نقض حقوق دیگران تبعیض، نقض حقوق دیگران و برچسب زنی در هر محیطی مانعی جدی برای داشتن سلامت روانی مناسب است. محیط کار نیز از این قاعده مستثنا نیست. تبعیض، سم مهلکی برای یک مجموعه کاری به شمار می آید و زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات روانی است. ترس ازدست دادن شغل، نداشتن ارتقای شغلی، مشارکت نداشتن همکاران در کارهای تیمی و تمسخر از سوی همکاران، می تواند آسیب جدی به بهداشت روانی فرد وارد کند. استرس های محیط کار همه مشاغل حتی مشاغلی که ظاهر آسانی دارند دارای لحظاتی نفس گیر و پرتنش، مسئولیت و توقع برآوردن انتظارات است. طولانی شدن استرس های شغلی و فشارهای کاری در نهایت به خستگی شدید و فرسودگی روانی فرد منجر خواهد شد. توصیه هایی برای ارتقای بهداشت روانی در محیط کار مدیران بخوانند _ کارهای اضافه را کم کنید؛ اصلاح و بهبود فرایندهای کاری راهکاری مناسب برای جلوگیری از کارهای اضافه و دوباره کاری است. در این زمینه با کارکنان خود مشورت کنید. _ به کارکنان خود اجازه و فرصت «نه گفتن» برای انجام اضافه کاری بدهید، به شرطی که وقفه ای در کارهای مجموعه به وجود نیاید. _ کارکنان خود را بر سر دو راهی «کار یا زندگی» قرار ندهید. نباید کارکنان را برای انتخاب بین پیشرفت شغلی و رسیدگی به خانواده تحت فشار بگذارید، یا این که آن ها را وادار کنید از ادامه تحصیل صرف نظر کنند. بلکه باید راهکارها و شاخص های ارتقای شغلی به نحوی طراحی شود که به زندگی خصوصی کارکنان صدمه ای وارد نکند؛ مثلا اگر انجام برخی امور در خانه ممکن است و فرد ترجیح می دهد در منزل وظایف خود را انجام دهد، بتواند به جای اجبار به ماندن در محل کار و اضافه کاری، در خانه به امور کاری خود رسیدگی کند. _ ماموریت ها و شیفت های خارج از ساعت کاری را به حداقل برسانید. کارکنان بخوانند _ در ساعات کاری به ذهن خود استراحت دهید. نفس عمیق، بلند شدن از پشت میز و قدری راه رفتن و صحبت کردن با همکاران مثبت نمونه هایی از استراحت هستند. _ به درخواست های غیرمنطقی مانند اضافه کاری های زیاد، محترمانه «نه» بگویید. _ تلاش کنید کار را کمتر به خانه ببرید. در صورت مجبور بودن به این کار، باید زمان خاصی را به آن اختصاص دهید؛ برای مثال زمانی که فرزندان به خواب رفتند. _ استانداردهای معقولی برای خود در نظر بگیرید و از خود انتظارات کمال گرایانه در انجام کارها نداشته باشید. منبع: خراسان نیوز

more_vert مقاله اخلاق پزشکی و جایگاه آن در ادیان الهی و ادیان آسیایی

ادامه مطلب

closeمقاله اخلاق پزشکی و جایگاه آن در ادیان الهی و ادیان آسیایی

مقاله علمی و پژوهشی " اخلاق پزشکی و جایگاه آن در ادیان الهی و ادیان آسیایی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 38 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث دین، اخلاق، ادیان الهی، ادیان آسیایی، اخلاق پزشکی پرداخته شده است چکیده مقاله در سال‌های اخیر عالمان ادیان مختلف کوشیده‌اند با بازنگری در متون و آموزه های دینی خود، روشها و دستورهایی به پیروان خود ارائه کنند تا پاسخگوی نیازهای آنان در استفاده از دستاوردهای جدید پزشکی باشد. در این پژوهش برآن هستیم تا با بررسی تعالیم ناظر به اخلاق پزشکی ادیان آسمانی، نشان دهیم که آموزه¬های اخلاقی این ادیان در مقابل مسائل پزشکی نوظهور پزشکی نه تنها ساکت و منفعل نیستند، بلکه با ارائه دستور و روش هایی قاعده‌مند، توان پاسخگویی به این مسائل را دارند. بررسی دیدگاه¬های اخلاقی ادیان آسمانی بیانگر این واقعیت است که آموزه‌های این ادیان از جهت توجه به لزوم صیانت از جان انسان جدای از تفاوت‌های نژادی، ملیتی و جنسیتی او، مقابله با بیماری و لزوم حمایت از بیمار، دارای اشتراک‌ نظر هستند؛ هرچند ساختار باوری متمایز این ادیان، سبب ایجاد محدودیت‌هایی در تصمیم‌گیری و اقدامات درمانی متفاوت آن‌ها می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert حسادت و راه های مقابله با آن

ادامه مطلب

closeحسادت و راه های مقابله با آن

«حسادت» یکی از شایع‌ترین واکنشی‌هایی است که از حدود دو سالگی آغاز می‌شود و با رشد کودک، ممکن است تا بزرگ‌سالی ادامه یابد و بر طبق الگوهای مختلف فرهنگی، به صورت‌های متفاوتی جلوه‌گر شود.

more_vert مقاله امنیت کرامت آمیز انسان؛ مبنایی شاخص در حقوق شهروندی

ادامه مطلب

closeمقاله امنیت کرامت آمیز انسان؛ مبنایی شاخص در حقوق شهروندی

مقاله علمی و پژوهشی " امنیت کرامت آمیز انسان؛ مبنایی شاخص در حقوق شهروندی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث کرامت، انسان، امنیت، قران، حدیث پرداخته شده است چکیده مقاله از نگاه قرآن کریم توجه مردم و حکومت به کرامت ذاتی و اکتسابی آحاد افراد یک جامعه و رعایت مقتضیات آن، سبب می‌شود که هرگونه ظلم و تبعیض، و استبداد و اختناق در یک جامعه اسلامی رخت بربندد و با تعلیم و تربیت، اجتماعی، یکی از مؤلفه‌های اصلی تمدن بشری و سعادت انسانی، یعنی «امنیت دنیوی و اخروی» به مثابه شاخصه اصلی در حقوق شهروندی برقرار شود. در این تحقیق، اهمیت موضوع امنیت، از منظر کرامت بشر در اسلام و نیز ساز و کارهایی که از این رهگذر برای عینیت بخشیدن به آن منظور شده، مطمح نظر قرار می‌گیرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب هوشمندانه بیندیشیم تا هوشمندانه عمل کنیم

ادامه مطلب

closeکتاب هوشمندانه بیندیشیم تا هوشمندانه عمل کنیم

هدف کتاب هوشمندانه بیندیشیم تا هوشمندانه عمل کنیم نوشته جیم نایتینگل، واکاوی و تحلیل اشتباهات ناآگاهانه است و با بیان چهار عادت فکری نادرست به نام‌های تفکر رویایی، تفکر اسطوره‌ای، تفکر سلطنتی و تفکر قبیله‌ای، ناخودآگاه ما را نشانه می‌گیرد و تلنگری می‌زند که، آری ما هم ممکن است دچار اشتباهاتی شویم که هرگز فکرشان را هم نمی‌کردیم. افراد باهوش هم گاهی اشتباهاتی می‌کنند، اشتباهاتی که حتی در وهلۀ اول ایده‌های خوبی به‌ نظر می‌رسند. چرا از رهبران کسب‌ و کار، اشتباهات حیرت‌‌انگیزی سر می‌زند که سبب از دست رفتن وفاداری مشتریان می‌شود؟ جیم نایتینگل، در جایگاه مشاور امور کسب‌ و‌ کار، اشتباهات افراد باهوش را در کتاب پیش رو ریشه‌‌یابی کرده و به سؤال گفته‌ شده پاسخ داده است. به بیان او، چگونگی فرآیند اندیشیدن سبب بروز اشتباه می‌شود و در ورای اشتباهات مشابه، می‌توان به الگوهای مشابهی از اندیشیدن پی‌ برد. بدین‌ رو، تعمق در این کتاب، می‌تواند شیوۀ تصمیم‌گیری شما را بهبود دهد و چه بسا جرقه‌ای باشد برای رهایی از اندیشه‌های سست‌ بنیاد، اندیشه‌های دژخیمی که گاه رنگ اسطوره به خود می‌گیرد، گاه در وهم انسان لانه می‌کند و گاه برای بودن و ماندن، دست به دامان باور‌های نابخردانه می‌شود. جیم نایتینگل (Jim Nightingale) در این کتاب اشاره می‌کند که اشتباه، گاهی ناخودآگاه رخ می‌دهد که این از سمج‌ترین الگوهای فکری است، اما در کتاب هوشمندانه بیندیشیم تا هوشمندانه عمل کنیم (Think smart act smart) این قبیل الگو‌ها به خودآگاه ما آورده می‌شود و بدین‌ ترتیب، نویسنده گنجی به نام آگاهی را به ما پیشکش می‌کند. زمان نیز منادی اشتباهات ناشناخته است؛ چه بسا ما هم دچار اشتباهاتی شویم که آیندگان بهتر از ما آن‌ها را درک کنند. مجلۀ بیزد کتاب پیش رو را به جهت معرفی الگو‌هایی که سبب شکست باور نکردنی مدیران می‌شود، کتابی بسیار اثر گذار در عرصۀ کسب‌ و‌ کار معرفی کرده است. اگر شما فکر می‌کنید که افراد بسیار باهوش هرگز دچار اشتباهات بسیار پیش پا افتاده نمی‌شوند، در اشتباهید، مدیران و رهبران با تجربه به خوبی می‌دانند که اشتباهی ساده چگونه ریشه می‌دواند و پایه‌های موفقیت فردی و جمعی را سست می‌کند. یکی از تفاوت‌های سرنوشت ساز افراد با تجربه با یکدیگر در این است که برخی تجربه را با گذر زمان و ناآگاهانه به دست می‌آورند و برخی دیگر آگاهانه و بی‌آنکه دچار اشتباه شوند، تجربه را می‌آموزند. جیم نایتینگل با بیان مورد پژوهی‌های عینی و ملموس از تجربه‌ها و عادت‌های فکری نادرست، گنجی ارزشمند به نام تجربه به ما می‌دهد و ما را از الگوهای اندیشیدن آگاه می‌کند. در بخشی از کتاب هوشمندانه بیندیشیم تا هوشمندانه عمل کنیم می‌خوانید: افراد باهوش به تکنیک‌های جدید اثبات‌ نشده اطمینان دارند، زیرا به نظرشان درست می‌آید. تفکر رؤیایی همان چیزی است که باید آن را نادیده بگیریم. تفکر رؤیایی فقط بُعد تاریک خوش‌بینی است و یک باور عمومی که ما می‌توانیم کارها را به‌ خوبی انجام دهیم. روان‌شناسانی که دربارۀ خوش‌ بین بودن مطالعه می‌کنند، می‌گویند: افرادی که در صدر هر رشته‌ای قرار دارند و موفق‌اند، افراد خوش‌بینی هستند. این بدان خاطر است که هر زمان که شکست می‌خورند، دوباره تلاش می‌کنند و مطمئن هستند که نهایتا آن را به دست خواهند آورد. خوش‌بینی برای حیات انسان یک ویژگی ضروری و اساسی است. بدون خوش‌بینی انسان هرگز از غار خارج نمی‌شد و به زندگی غارنشینی خود خاتمه نمی‌داد. تنها یک انسان خوش‌بین می‌تواند به یک بوفالو نگاه کند و بگوید «من می‌خواهم این حیوان را بکشم و بخورم». چه‌ بسا اولین افراد انگشت‌ شماری که سعی کرده‌اند به نادیده گرفتن دیگر بخش‌های زمین برای زندگی پایان دهند، به ارزش خوش‌بینی به‌ عنوان یک خصیصه آگاه بوده‌اند. گاهی اوقات، یک سازمان، خوش‌بینی خود را از دست می‌دهد. این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان پیوسته شکست ‌می‌خورد، زمانی که کارکنان اخراج می‌شوند و زمانی که به نظر می‌رسد مدیر پاسخی برای این مسائل ندارد. اگر شما در چنین سازمانی کار می‌کنید با شما همدردم؛ زیرا من هم چنین شرایطی داشتم. فهرست مطالبپیشگفتارمقدمۀ مترجممقدمۀ نویسندهفصل اول: پرهیز از خطا؛ یک مقدمهاهداف مناسباطلاعات مناسب به افراد مناسب در زمان مناسبافراد مناسبفرآیند مناسبعادات صحیحیادداشت‌هافصل دوم: تفکر رؤیاییزمینۀ علمیمورد ‌پژوهی‌آقای آرتور کنان دیل و افسانه‌های کاتینگلیرضایتمندی مالیحباب دریای جنوبسقوط حباب دات. کام؛ شرکت ولیو آمریکامماشات با آلمان نازیشیادی پزشکیفرودگاه گم‌ شدهیادداشت‌هافصل سوم: تفکر اسطوره‌ایزمینۀ علمیمورد پژوهیاشتباهات پیشگویی: اسطورۀ پایان دنیاتانک‌ها و اسب‌ها: اسطورۀ سواره‌نظاماسطوره‌های کسب‌وکارصنعت ساعت سوئیسشرکت ال‌تی‌سی‌امیادداشت‌هافصل چهارم: تفکر قبیله‌ایزمینۀ علمیمورد ‌پژوهیبرتری نژادی: برتری سفیدپوستانبرتری نژادی: برتری سیاه‌پوستانکوچک شمردن دشمنروش‌های نوین مدیریتی: حلقه‌های کیفیتتفکر گروهی: خلیج خوک‌هایادداشت‌هافصل پنجم: تفکر سلطنتیزمینۀ علمیمورد پژوهیمارگارت پیترنیک لیسون و بانک بارینگزفاجعۀ چلنجرصدام حسینمونتگومری واردپروژۀ آلفاسخن پایانییادداشت‌هامنابع

more_vert تفاوت های فردی

ادامه مطلب

closeتفاوت های فردی

تنوع در خلقت یکی از زیباترین جلوه های توانمندی خداوند متعال درآفرینش مخلوقات است. پذیرش تفاوت های فردی در انسان ها، می تواند سبب  بهره گیری حداکثری ،  از توان بالقوه بشریت باشد. 

more_vert کتاب نگارش مختصر و مفید: مجموعه راهنمای نشر

ادامه مطلب

closeکتاب نگارش مختصر و مفید: مجموعه راهنمای نشر

در کتاب نگارش مختصر و مفید: مجموعه راهنمای نشر، راهنمایی اساسی در مورد برنامه‌ریزی و نوشتن مقاله ارائه شده است. همچنین این کتاب با بیان توصیه‌های لازم جهت سازمان‌دهی افکار به ما می‌گوید که چگونه کلمات مؤثر را انتخاب کرده و افراد را با دقت و حساسیت توصیف کنیم. این نسخه از کتاب راهنما به‌ طور گسترده‌ای جهت انعکاس استانداردهای نوین و انتشارات و شیوه‌های جدید در نشر اطلاعات مورد تجدید نظر قرار گرفته است. فناوری‌های جدید، تحلیل‌های فزاینده پیچیده‌ای را انجام داده‌اند، زیرا آن‌ها انتشار تجزیه و تحلیل‌ها را در قالب‌های مختلف تسریع کرده‌اند، از وبلاگ‌های ارسال‌های شده به وب‌سایت شخصی تا مقالاتی که در پایگاه‌های داده آنلاین منتشر شده است. کتاب نگارش مختصر و مفید، اصولی کلی را از نگارش تفسیری - نمایشی ارائه می‌نماید و هم‌چنین راه‌هایی را برای ارتقاء سبک نگارش نشان می‌دهد. به منظور بسط و گسترش مبحث مورد نظر، اول بر فواید طراحی و انتخاب بهترین ساختار سازمانی تأکید شده است. در مرحله‌ بعد، برخی اصول اساسی نگارش را به روشنی و وضوح و برای جلوگیری از تعصب در زبان، شرح داده می‌شوند. در مرحله‌ آخر، نشان داده می‌شود که چگونه دستور زبان و گرامر صحیح، پایه و اساس یک اطلاع رسانی صحیح، مؤثر و ترغیب کننده خواهد بود. قبل از آغاز نگارش، بهترین طول و ساختار را برای یافته‌هایی که مایل به ارائه آن هستیم را باید در نظر بگیریم. منظم و مرتب کردن افکار به‌ طور منطقی، هم در سطح جمله و هم در سطح پاراگراف، تأثیر نوشته را تقویت خواهد نمود.فهرست مطالب فصل سوم: نگارش مختصر و مفیدپیش‌گفتارسازماندهی1-3- طول اثر مکتوب2-3- سازماندهی یک اثر مکتوب همراه با سرفصل‌ها3-3- سطوح سرفصل4-3- ردیف‌سازی یا سری‌سازی5-3- پیوستگی در ارائه‌ ایده‌ها6-3- سادگی بیان7-3- لحن8-3- صرفه‌جویی در بیان (اقتصاد بیانی)9-3- دقت و وضوح10-3- ابزار زبان‌شناسی11-3- راهکارهایی برای بهبود سبک نگارشکاهش تعصب در زبانراهبردهای کلی برای کاهش تعصبدستورالعمل 1: توصیف در سطح مناسبی از دقت و صراحتدستورالعمل 2: نسبت به برچسب‌گذاری حساس باشیددستورالعمل 3: اذعان کردن به مشارکتکاهش تعصب (جانبداری) به واسطه عنوان12-3- جنسیت13-3- تشخیص جنسیتی14-3- هویت قومی و نژادی15-3- ناتوانی‌ها16-3- سن17-3- خطاهای تفسیری و تاریخیدستور زبان و کاربرد18-3- افعال19-3- هماهنگی فاعل و فعل20-3- ضمایر

more_vert پایان تنوع مدارس؛ آغاز عدالت آموزشی

ادامه مطلب

closeپایان تنوع مدارس؛ آغاز عدالت آموزشی

 تصمیم تازه مجلسی‌ها مبنی بر ممنوعیت تنوع و اداره مدارس به ۲ شیوه دولتی و غیردولتی از نگاه بسیاری از دست‌اندرکاران آموزش و پرورش به منزله برقراری عدالت آموزشی است. چندی پیش مجلس شورای اسلامی در مصوبه تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به ماده الحاقی ممنوعیت تنوع در مدارس و اداره آن ها تنها به ۲ صورت دولتی و غیردولتی رای داد. بر اساس این مصوبه از این پس تمامی مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی، آموزش از راه دور، عادی، سمپاد، فرهنگیان، دولتی، هیات امنایی، شبانه روزی، عشایری، تطبیقی، شاهد، ایثارگران و استعدادهای درخشان حذف شده و مدارس تنها به ۲ شکل دولتی و غیردولتی اداره می شوند. همچنین ملاک ثبت نام در مدارس نیز فاصله محل سکونت با مدرسه بوده و تاسیس هر نوع مدرسه ویژه تنها با مجوز مجلس شورای اسلامی ممکن است. همچنین نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کرده اند که مصوبه را تا پایان سال ۹۹-۹۸ اجرایی سازد. اگرچه از زمان تصویب این مصوبه (۲۱ مهر ماه ۹۸) زمان زیادی نمی گذرد با وجود این، موافقان و مخالفانی را با خود همراه کرده است. بر اساس آمار در زمان حاضر ۲۴ نوع مدرسه به شیوه و عناوین گوناگون اداره می شوند. به باور بسیاری چنین تنوعی باعث تفاوت در میزان دسترسی دانش آموزان کشور به خدمات آموزشی و علمی شده است و این مصوبه به برقراری عدالت آموزشی کمک می کند. نمایندگان مجلس چه می گویند؟ رای دهندگان به اداره مدارس به ۲ شیوه دولتی و غیردولتی هدف خود را برقراری عدالت آموزشی در جامعه بیان می کنند. به گفته نمایندگان مجلس، وجود انواع مدارس در ساختار آموزشی کشور، عدالت را از این نظام دور کرده و هدف تعلیم و تربیت را به حاشیه رانده است. نمایندگان مجلس کاهش تنوع مدارس را به نفع دانش آموزان می دانند چرا که با این مصوبه امکان پذیرایی از یک گروه خاص از دانش آموزان در مدارس از بین رفته و شروط خاصی برای ثبت نام وجود ندارد. در این زمینه قاسم احمدی لاشکی نماینده مجلس در توضیح پیشنهاد خود برای الحاق این ماده گفت: امروز مهم‌ترین مشکل کشور وجود انواع مدارس است؛ پولدارها در یک طرف قرار گرفته و بی‌پول‌ها در سوی دیگر هستند. در هیچ کجای دنیا بیش از ۲ دسته مدارس وجود ندارد. محمدرضا صباغیان نیز دیگر نماینده مجلس در بیان دلایل موافقت خود با این پیشنهاد، معتقد است که نظام آموزش و پرورش از اهداف تعلیم و تربیت فاصله گرفته و تجاری سازی مدارس جای آن را گرفته است. نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز به عنوان یکی از موافقان این مصوبه از عده ای که آموزش و پرورش را محل تجارت کرده اند، انتقاد کرده و گفته است: عده ای با پرداخت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان در مدرسه‌ای خاص ثبت نام می‌کنند. این تبعیض‌ها در آموزش و پرورش اسلامی معنایی ندارد. آسیب تنوع مدارس به کیفیت آموزش کارشناسان آموزشی نیز از موافقان ممنوعیت تنوع در مدارس هستند چرا که معتقدند وجود انواع مدرسه و تمایز و تبعیض ایجاد شده در نتیجه آن، به کیفیت آموزش آسیب می‌رساند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها تنوع در مدارس کاهش یافته و تبعیض میان دانش آموزان از طریق ثبت نام در مدارس خصوصی یا غیرخصوصی از میان رفته است. پرداخت پول های نجومی و اضافه شدن لغت غیرانتفاعی یا سمپاد در کنار نام مدرسه ای، توقع دریافت خدمات آموزشی با کیفیت تر و متفاوت تر از مدارس غیرپولی را برای معلمان، دانش آموزان و خانواده ها ایجاد می کند. کادر آموزشی مدرسه نیز به این دلیل که پول زیادی از خانواده ها به واسطه ثبت نام در این مدرسه خاص دریافت کرده‌اند، تلاش می‌کنند تا خدمات آموزشی با کیفیت تری ارائه دهند چرا که در غیر این صورت از سوی خانواده دانش آموزان مورد مواخذه قرار می‌گیرند. در این جا است که موضوع عدالت آموزشی رنگ می بازد. در چنین شرایطی طبقات کم برخوردارتر جامعه از دسترسی به چنین امکانات آموزشی بی‌بهره هستند و فرزندان را در مدرسه‌های دولتی ثبت نام می‌کنند. انگاره‌ای که از این مدارس نیز در افکار عمومی نقش بسته است، مدارسی است که به دلیل نداشتن بودجه و امکانات مالی، امکان ارائه خدمات برتر آموزشی در آن‌ها وجود ندارد. آیا در چنین شرایطی می‌توان مدعی یکسان بودن کیفیت و عدالت آموزشی در تمامی مدارس کشور شد؟ اگرچه نمی‌توان ارائه خدمات خصوصی برای طبقه متمول جامعه را انکار کرد اما چنین امری در شرایطی عادلانه به نظر می‌رسد که در گام نخست امکان آموزش عمومی برای تمامی افراد جامعه و در گام بعد امکان دریافت آموزش خصوصی فراهم شود در این زمینه می توان به کمبود امکانات آموزشی در برخی استان های کشور به ویژه سیستان و بلوچستان اشاره کرد. استقبال آموزش و پرورشی ها از ممنوعیت تنوع در مدارس شیوه اداره مدارس پیشترها نیز موضوع مورد بحث مسئولان و کارشناسان نظام آموزش و پرورش بود. اکنون اما شورای عالی آموزش و پرورش نیز با مصوبه تازه مجلس که شیوه تازه ای از اداره مدارس را مشخص می سازد، موافق است. مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در تازه ترین اظهارات خود با اشاره به مصوبه حذف تنوع مدارس، گفت: اگر این طرح به تایید شورای نگهبان برسد، لازم الاجراست و البته باید گفت که در زمان حاضر در آموزش و پرورش نیز ۲ مدرسه دولتی و غیردولتی وجود دارد و مدارسی همچون استعدادهای درخشان، شاهد و هیات امنایی در ذیل مدارس دولتی هستند. وی افزود: با کاهش تنوع مدارس موافق هستیم که البته باید با ملاحظات آموزش و پرورش تنظیم و شرایط اجرای آن فراهم شود. پیشتر نیز سیدجواد حسینی سرپرست پیشین وزارت آموزش و پرورش از آسیب تنوع مدارس در کشور به نظام تعلیم و تربیت سخن گفته و عنوان کرده بود که در بسیاری از این مدارس امکان تعلیم و تربیت یک‌دست دانش‌آموزان نسبت به سایر مدارس کاهش می‌یابد. با وجود تمامی موافقت ها و اظهارات مسئولان در باره برقراری عدالت آموزشی در سایه حذف تنوع در مدارس، عده‌ای نیز معتقدند که لایحه الحاقی نمایندگان دارای برخی ابهامات بوده و با رویکردهای کلان آموزشی کشور در تقابل است. مخالفان دلایلی چون به حاشیه رانده شدن پرورش استعدادهای درخشان، افزایش هزینه‌های عمومی مدارس، ابهام در واژه تنوع و حذف، کاهش میانگین سطح کیفی مدارس دولتی و گرایش مدارس به سوی خصوصی‌سازی را مطرح می سازند. این در حالی است که مصوبه حذف تنوع مدارس در انتظار بررسی و نظر شورای نگهبان است.

more_vert کتاب مدیریت منابع انسانی

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت منابع انسانی

مانموهان جوشی در کتاب مدیریت منابع انسانی، نکات و روش‌هایی کاربردی برای اداره‌ی بهتر کارکنان و دستیابی به موفقیت‌ بیشتر در سازمان ارائه می‌کند. نمی‌توان به هیچ وجه این واقعیت را انکار کرد که منابع انسانی مهم‌ترین دارایی یک سازمان است و مدیریت اثربخش آن‌ها کلید موفقیت سازمان می‌باشد. مدیریت منابع انسانی و اداره کارکنان، اصطلاحی نسبتاً جدید است که با پیمودن مسیر تعالی طی سال‌های اخیر، خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و پیچیده‌ترین رشته‌های مدیریت مطرح نمود. مدیریت منابع انسانی (Human resource management) عبارت است از، شناسایی اهمیت نیروی کار سازمان به عنوان یک عضو حیاتی در کسب اهداف سازمانی و استفاده چندگانه در فعالیت‌ها و کارکردهای منابع انسانی به گونه‌ای که به طور مؤثر و منصفانه، منافع فردی کارکنان، سازمان و جامعه در آن رعایت گردد. اکثر کتاب‌های مدیریت منابع انسانی در مقیاس سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ ارائه شده است و کمتر می‌توان از مطالب آن در کسب و کارهای کوچک سود برد اما نوع بیان اطلاعات و دستورالعمل‌های مانموهان جوشی (Manmohan Joshi) در این اثر قابل انعطاف است و مقیاس‌های مختلف کسب و کار را پوشش می‌دهد. در بخشی از کتاب مدیریت منابع انسانی می‌خوانیم: برابری در محل کار بدین معنی است که رفتار منصفانه برای هر فرد وجود دارد. هر کس باید دسترسی برابر به فرصت‌های شغلی، ارتقاء و سایر منافع داشته باشد. همچنین بدان معنی است که باید یک سیستم پرداخت برابر برای کار مشابه در سازمان وجود داشته باشد. تبعیض بر اساس جنسیت، نژاد، دین یا ناتوانی جسمی نباید وجود داشته باشد. امروزه تعداد زیادی از سازمان‌ها سیاست‌هایی راجع به تبعیض در زمینه‌های ذکر شده در بالا دارند. سیاست‌های فرصت برابر شامل سن، وضعیت تأهل، جنسیت، بیماری‌هایی مانند اچ آی وی و ایدز می‌شود. این سیاست باید به وضوح به تعهد به برابری در زمینه استخدام، ارتقاء، آموزش، ارزیابی عملکرد و پرداخت، انتقال، شرایط و ضوابط، مراحل انضباطی و اخراج، قوانین علیه آزار و اذیت‌ها و غیره اشاره کند. سیاست‌ها تنها کافی نیستند. باید تعهدی برای اقدامات خاص وجود داشته باشد، و این باید مسئولیت مدیریت منابع انسانی باشد. این سیاست باید به همه کارکنان و متقاضیان شغل اعلام شود. بخش مهمی از اجرای سیاست‌های فرصت برابر، نظارت بر اثربخشی آن است. در مورد جنسیت، نژاد یا ناتوانی، معمولاً روش‌هایی برای جمع آوری آمار برای اطمینان از این که افراد در نیروی کار در نظر گرفته می‌شود، باید وجود داشته باشد. فهرست مطالب مقدمه مترجمدرباره نویسندهمدیریت منابع انسانیمعنی منابع انسانیکارکردهای منابع انسانیفرهنگ سازمانفعالیت‌های منابع انسانی در مدیریتمتخصصان منابع انسانیجنبه‌های استراتژیک مدیریت منابع انسانیمدیر منابع انسانیروابط صنعتینقش بخش منابع انسانیاثرات یک سیاست خوب منابع انسانیمسئولیت‌های بخش منابع انسانیبرنامه ریزی نیروی انسانی، استخدام و گزینشگسترش سازمانمنابع انسانی یا برنامه ریزی نیروی انسانیکنترل نیروی انسانی خود تنظیممشکلات ناشی از گسترش سازمانمدیریت علمیمطالعات سازمان و روش (O & M)استخدامسیاست استخدامفرایند استخدامانتخابالقاء، آموزش و توسعه کارکنانالقاءآموزش و توسعهنیاز و مزایای آموزشانواع برنامه‌های آموزشیروش‌های آموزش و توسعهویژگی‌های یک برنامه آموزشی خوبطراحی برنامه آموزشیارزیابی آموزشبهداشت، ایمنی، امنیت و رفاهمسئولیت‌های بخش منابع انسانیپیشگیری و جلوگیری از آتش سوزیامکانات پزشکیماموران ایمنی و امنیت (ایمنی و امنیت کارکنان)پیشگیری از سرقت و سرقت اطلاعاترفاه کارکنانانگیزه، مشاوره کارکنان، استعفا و بازنشستگیانگیزهسبک مدیریتتغییرات نگرش مدیریتیهمکاران و نظریه پردازانراهبردهای انگیزشیسبک مدیریت در مدیریت منابع انسانیاقدام انضباطیمشاوره کارمندسیاست فرصت برابراستعفابازنشستگیارزیابی عملکردهدف ارزیابی عملکرداهمیت ارزیابی عملکردمراحل ارزیابیروش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارحقوق و دستمزدسیاست پاداشسیستم پاداشمزایای متعارف کارکنانسوابق و آمار کارکناننیاز به سوابق کارکناناطلاعات مندرج در اسناد شخصی کارکنانفرمت‌های سوابق کارکنانگزارش‌هاسازمان‌های یادگیریروابط صنعتیاتحادیه‌های کارگریمذاکره‌ی جمعیعملیات صنعتیمشاوره مشترکانجمن کارکناننقش مدیر منابع انسانیمنابع

more_vert مقاله بررسی میزان کارآمدی مبانی حکمت متعالیه در تبیین صفات خبری مربوط به مبدأ

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی میزان کارآمدی مبانی حکمت متعالیه در تبیین صفات خبری مربوط به مبدأ

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی میزان کارآمدی مبانی حکمت متعالیه در تبیین صفات خبری مربوط به مبدأ " مقاله ای است در 16 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صفات عقلی، صفات خبری، حکمت متعالیه، مساوقتِ جسم و وجود.پرداخته شده است چکیده مقاله فیلسوفان حکمت متعالی با استفاده از مبانی فکری خود، انتساب صفات عقلی به خداوند را ممکن بلکه ضروری دانسته‌اند اما در انتساب صفات خبری به حقّ تعالی به تکلّف افتاده و راه پر فراز و نشیبی را پیموده‌اند. پژوهش حاضر، مدّعی است که اجرای مبانی حکمت متعالیه، نتایج و لوازم یکسانی در انتساب همه صفات به خداوند و تبعیض و تبعض در استنتاج صفات عقلی و نقلی، ترجیح بلامرجِّح است. بنابراین، هر جا انتسابِ صفات عقلی به خداوند داریم باید انتساب صفات خبری به خداوند، نیز داشته باشیم. در نتیجه می‌توان با مشکّک دانستنِ جسمِ مشهود و سلبِ لوازمِ منفی از آن (نقص، محدودیت و امکان) مانند صفات عقلی به نحو اعلی، اکمل و اشرف به خداوند نسبتش داد و در نهایت هم به معانی ظاهری صفات خبری و هم مشکَّک بودنشان نظر داده باشیم. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران

مقاله علمی و پژوهشی " مالیات بر تجارت الکترونیکی: مقدمه ای بر تدوین قانون مالیات بر تجارت الکترونیکی در ایران" مقاله ای است در 33صفحه و با 52 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مالیات‌بندی الکترونیکی، کالاهای دیجیتالی، تجربه کشور‌ها پرداخته شده است چکیده مقاله  در تجارت الکترونیکی گزینش مکان، ماهیت دیجیتالی محصولات، ظهور داراییهای جدید، شیوه ثبت و پرداخت الکترونیکی مباحث مهمی هستند. نتایج تحقیقات نشان دهنده آن است که تجارت الکترونیکی تأثیر اندکی بر مالیات بر ثروت و بیشترین تأثیر را بر مالیات بر فروش دارد. بنگاهها و مصرف کنندگان می‌توانند از این طریق،کالاهای دیجیتالی را بدون ثبت مبادله کنند. تجارت الکترونیکی با وجود قوانین بین المللی مشخص، مالیات بر واردات را بهبود می‌بخشد. درکوتاه مدت، معافیت بر تجارت الکترونیکی کاهش اندکی بر درآمدهای مالیاتی داشته ولی در بلندمدت هزینه های زیادی در بردارد. در این راستا انجام اقداماتی از سوی دولت جهت شناسایی شرکتها، مشاغل، ثبت فروشگاههای اینترنتی و استفاده از ابزارهای الکترونیکی در جمع آوری مالیاتها و قوانین بین المللی سبب افزایش درآمدها و گسترش تجارت می شود. از این رو لازم است به سادگی قوانین، توانایی اجرا، سازگاری، جلوگیری از وصول مالیات بیشتر، نبودِ تبعیض و امنیت مبادلات توجه شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .