
کتاب «راهبرد کسب و کار» مفاهیم پایه و بنیادین مرتبط با راهبرد و شیوه های تدوین و اجرای آن را به زبانی ساده توضیح میدهد و نمونه هایی از تجربیات نویسنده را نیز در اختیار خواننده قرار می دهد. برایان تریسی طی سه دهه گذشته، با بیش از هزار شرکت بزرگ بین المللی و نیز بیش از ده هزار شرکت کوچک و متوسط همکاری داشته ام. در این همکاریها متوجه شدم که بیشتر شرکت ها، هیچ نوع برنامه راهبردی ندارند. این شرکت ها با وجود بهره مندی از بودجه و برنامه های عملیاتی، فقط مجموعه ای از امیدها، رویاها و فکرهای بزرگ دارند و در مقابل، هیچ برنامه شفاف و مکتوبی برای آینده سازمان و تعیین نحوه دستیابی به این آینده ایده آل در اختیار ندارند. همچنین به این نتیجه رسیدم که فقط تعداد بسیار محدودی از شرکت ها، یک برنامه راهبردی هوشمندانه برای خود تعریف کرده اند. با داشتن تفکر راهبردی و نیز انجام اقدامات راهبردی میتوانید سودآوری و نیز میزان رضایتمندی خود از کسبوکار شرکت یا شغلتان را افزایش دهید و بر میزان کیفیت و البته نفوذتان در بازار بیافزایید. افزون بر این احساس خواهید کرد که بر سرنوشت زندگی فردی و شغلیتان تسلط بیشتری دارید. در نهایت اینکه هر یک یا دو سال میتوانید نگاهی به گذشته بیاندازید و ببینید که موقعیت فعلیتان همان چیزی است که پیش از آن برنامهریزی کرده بودید یا خیر.فهرست مطالب پیشگفتار مترجمپیشگفتارفصل اول: آشنایی با راهبرد: اسکندر کبیرفصل دوم: اصول مهم در طراحی راهبردفصل سوم: پنج پرسش در زمینه برنامهریزی راهبردیفصل چهارم: افراد کلیدی در طراحی راهبردفصل پنجم: ارزشها، چشمانداز و مقصودفصل ششم: ماموریت شرکت خود را تعیین کنیدفصل هفتم: از آینده به گذشتهفصل هشتم: حوزههای مهم راهبردیفصل نهم: اهمیت نیروی پیشران در راهبردفصل دهم: چهار مفهوم کلیدی در برنامهریزی راهبردیفصل یازدهم: بر نقاط قوت خود متمرکز شویدفصل دوازدهم: حرکت به سمت حوزههای مجاورفصل سیزدهم: راهبرد واگذاری سرمایه را در پیش گیریدفصل چهاردهم: تفکر بر مبنای صفرفصل پانزدهم: رویکردی تهاجمی در پیش بگیریدفصل شانزدهم: اهمیت انعطافپذیریفصل هفدهم: بازارهای جدیدی خلق کنیدفصل هیجدهم: رقیبانتان را برگزینیدفصل نوزدهم: لزوم مشارکت جمعی در تدوین راهبردفصل بیستم: اهمیت ساختار سازمانیفصل بیست و یکم: پنج مرحله تدوین و اجرای راهبرد

بسیاری از راهبردها (برنامههای دستیابی به نتایج ویژه در کسب و کار) در رسیدن به نتایج امیدبخش - اعم از اینکه سودآوری بیشتر، سهم بزرگتری از بازار، مشارکت بهتر کارکنان یا دیگر منافع مطلوب مدنظر باشد - ناکام میمانند. دلیل این ناکامیها چیست؟ مشکل معمولاً در فرآیند برنامهریزی راهبرد نیست بلکه در فرآیند اجرای آن است یعنی گامهایی که در اجرای برنامه راهبردی برداشته میشود. حتی برجستهترین راهبردها هم بیاستفاده میماند مگر این که کسانی در یک مجموعه یا سازمان آن راهبرد را به اجرا دربیاورند. این کتاب شما را با فرآیند طرحریزی راهبرد آشنا میسازد اما سپس بر گامهایی تاکید میکند که شما در مقام مدیر با برداشتن آنها این اطمینان را مییابید که راهبرد شرکت یا مجموعه شما نتایج مورد انتظار را کسب میکند. دیویس فاگ (نویسنده ی این کتاب) یک سخنران برجسته و یک مشاور در طرحریزی راهبرد است که در تدوین و به کار بستن برنامههای راهبردی شرکتها تخصص دارد. او مدیر کل اسبق شرکت جانستون و مورفی و رئیس بخش محصولات مصرفی شرکت باوشاند لومب است. وی در دانشگاههای واندربیلت، کلمبیا، اموری، امآیتی، ایالتی پنسیلوانیا و سیکانسین به تدریس دورههای برنامهریزی راهبردی، به کار بستن راهبرد و مدیریت عمومی پرداخته است. فهرست مطالبپیام مشاوره: قدرت یک راهبرد به خوبی اجرا شدهاجرای راهبرد: مبانیفصل اول - نقش راهبردراهبرد چیست؟چرا راهبرد مهم است؟راهبرد چگونه ساخته و پرداخته میشود؟کانون توجه این کتابیادداشتی در مورد ترمشناسیفصل دوم - چهار عنصر اساسی برنامهریزی راهبردیبیانیه سمت وسواهداف راهبردیموضوعات اولویتداربرنامههای اقدامفصل سوم - گامهای پنج گانه فرآیند برنامهریزی راهبردیگام 1: تحلیل عوامل بیرونی و درونیگام 2: انجام تحلیل SWOTگام 3: پیشنویسی موضوعات اولویتدارگام 4: تدوین برنامههای اقدام ردهی عالیگام 5: نهاییسازی برنامهفصل چهارم - برنامه اقدام برای ابتکار راهبردی شمامولفههای برنامه اقدامنمونه یک برنامه اقدامفصل پنجم - تعریف اهداف و سنجیهاشناسایی حوزههای نتایج کلیدیتعیین معیارهای موفقیتنوشتن اهداففصل ششم - تعیین منابع لازمبرآورد منابع لازماندیشیدن دراز مدتفصل هفتم - تبیین میانپیوندهانیاز به همکاری میانکارکردیچالش هماهنگسازی گروهها با همدیگرفصل هشتم - برنامه اقدام را در مسیر نگه داریدبازبینی پیشرفتدرک علل ناهمراستاییپیشبینی ناهمراستاییفصل نهم - تعیین پاسخگوییتعیین مسئولیتهاگردآوری دروندادها از دیگرانداوری در مورد کارهافصل دهم - ایجاد محیطی برای حرکت به سوی تعالیایجاد قالب ذهنی راهبردی در گروهتوجه به فرهنگتانپرورش رهبریشناسایی و رفع مقاومتآموزش افراد برای آیندهفصل یازدهم - ارزیابی و پاداشدهی به عملکردبهرهگیری از معیار کلیبهرهگیری از معیار کیفیپاداش به نتایج مطلوبنکتهها و ابزارهافصل دوازدهم - ابزارهایی برای اجرای راهبردخودآزماییپاسخ به پرسشهای آزمونبرای یادگیری بیشتر

مقاله علمی و پژوهشی " تعیین رابطه بین اجرای موفق نظام برنامهریزی راهبردی و پاداش درونی منابع انسانی " مقاله ای است در 22 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث پاداش درونی منابع انسانی؛ برنامهریزی راهبردی؛ مشارکت در تصمیمگیری؛ بازخور درکار پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطة بین اجرای موفق نظام برنامهریزی راهبردی و پاداش درونی منابع انسانی در جامعة آماری کارشناسان و مدیران یکی از صنایع زیرمجموعة ساصد انجام شده است. روش تحقیق، توصیفی - همبستگی میباشد و ابزار گردآوری دادهها عبارت است از: پرسشنامة برنامهریزی راهبردی براساس نمونة برایسون و پرسشنامة محققساختة پاداش درونی منابع انسانی. نتایج بهدستآمده از تحلیل دادهها نشان داد که بین اجرای موفق نظام برنامهریزی راهبردی و پاداش درونی منابع انسانی (که دارای شاخصهایی مانند: مشارکت، اهمیت کار، جالببودن و تنوع کار است) رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد. همچنین رابطة مثبت و معنیداری میان برخی مؤلفههای پاداش درونی (نظیر مشارکت کارکنان در تصمیمگیریها، اهمیت، جالببودن وتنوع کار و بازخور) و اجرای موفق نظام برنامهریزی راهبردی یافت شد. میان مؤلفة استقلال و آزادی عمل در کار (از مؤلفههای پاداش درونی) با اجرای موفق نظام برنامهریزی راهبردی، رابطة معنیداری بهدست نیامد. عنوان مقاله [English] Establishment a Relation between Successful Fulfillments of Strategic Planning Systems and Internal Reward of Human Resource چکیده [English] This research is intended to discover the relation between successful accomplishment of strategic planning systems and internal rewards of human resource in a population of experts and managers of an industrial center of SASAD. This is a descriptive-correlation research which employs the following instruments for data collection: strategic planning questionnaire based on Bryson’s sample and self-made questionnaire of human resource internal rewards. The results indicated that there is a significant relation between successful accomplishment of strategic planning systems and internal rewards of human resource (including indicators such as participation, work importance, interest in work, and variety of work). It was also found that there were significant relations between some components of internal reward (such as employees’ participation in decision making, importance, interest and variety of work, and feedback) and successful accomplishment of strategic planning systems. Components of independence and freedom at work did not show any effective relation with successful accomplishment of strategic planning systems. کلیدواژهها [English] Human Resource Internal Reward, Strategic planning, Participation in Decision Making, Work Feedback دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نقش ابزارهای مدیریت استراتژیک در برنامهریزی منابع انسانی راهبردی" مقاله ای است در 23 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ابزارهای مدیریت راهبردی؛ منابع انسانی؛ SWOT؛ QSPM پرداخته شده است چکیده مقاله منابع انسانی، مهمترین منبع راهبردی سازمانها به شمار میآیند و برنامهریزی راهبردی در جهت جذب و نگهداری کارکنانی توانمند و متخصص از اولویت خاصی در سازمانها برخوردار است. دراینراستا هدف اصلی پژوهش حاضر، بهرهگیری از ابزارهای مدیریت راهبردی برای برنامهریزی منابع انسانی است. جامعۀ آماری شامل مدیران و کارکنان سازمان بیمه تأمین اجتماعی بوده و حجم نمونه به روش کوکران 72 نفر تعیین شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته شامل 42 گویه براساس طیف لیکرت پنجگزینهای استفاده شده است. ابزارهای مدیریت راهبردی مورداستفاده شامل ماتریس عوامل داخلی و خارجی، تحلیل SWOT و ماتریس برنامهریزی کمی راهبردی QSPM میباشند. یافتهها نشان داد در ماتریس عوامل داخلی ضعف (38/2) و در ماتریس عوامل خارجی فرصت (61/2) در مدیریت منابع انسانی سازمان وجود دارد. با استفاده از تحلیل سوات، ده راهبرد برنامهریزی منابع انسانی مشخص و با ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی رتبهبندی شدند. راهبردهای تهاجمی گزینش و ارزیابی علمی و اصولی نیروهای تحصیلکرده و افزایش ظرفیت جذب نیروهای تخصصی و توانمند و راهبرد تدافعی نظاممندکردن نظام انتصاب و جانشینپروری براساس شایستگی از مهمترین راهبردهای برنامهریزی منابع انسانی بودهاند. عنوان مقاله [English] An Appraisal of the Role of Strategic Management Tools in Strategic Human Resource Planning چکیده [English] Human resource is considered as the most important strategic source for organizations. Strategic planning for attraction and maintenance of highly skilled and expert personnel is of special priority in organizations. Hence, the main purpose of this research is to apply strategic management tools for human resource planning. The statistical population consists of managers and employees of the Social Security and Insurance Organization. A sample of 72 subjects was formed by the Cochran Method. A researcher-made questionnaire including 42 items, based on the five-choice Likert scale, was used for data collection. The strategic management tools included internal and external factors matrices, SWOT analysis, and quantitative strategic planning matrix (QSPM). The findings show that there are weaknesses in the internal factors matrix (2.38), and opportunities in the external factors matrix (2.61) for human resource management. Using SWOT analysis, ten human resource planning strategies were identified and ranked with quantitative strategic planning matrix. The proactive strategies of scientific and essential selection and evaluation of educated employees and increasing the capacity for recruiting specialized and empowered personnel, and the defensive strategy of systematization of the appointment and succession system based on merit are the most important strategies for human resource planning. کلیدواژهها [English] strategic management tools, human resource, SWOT, QSPM دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی " برنامهریزی راهبردی منابع انسانی بر مبنای الگوی BSC" مقاله ای است در 23 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث برنامهریزی منابع انسانی؛ راهبرد منابع انسانی؛ برنامهریزی راهبردی منابع انسانی؛ الگوی BSC پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه رسمیت و عینیت سازمانها با منابع انسانی آنها شناخته میشود و اهمیتدادن به منابع انسانی، اساس و محور کار مدیران ارشد سازمانهاست. منابع انسانی بهعنوان یک منبع راهبردی و مهمترین عنصر سازمانی محسوب میشود و متفاوت از سایر منابع داخل سازمانی، تنها منبعی است که بهعنوان تصمیمگیرنده و اجراکننده عمل مینماید. هدف تحقیق حاضر، تدوین و اولویتبندی راهبردهای منابع انسانی با استفاده از الگوی BSC، در یک شرکت پیمانکار مخابراتی است. به کمک فن تدوین راهبرد و نظرات مدیران، خبرگان و متخصصان منابع انسانی؛ نمونههای شاخص برنامهریزی راهبردی منابع انسانی توسط صاحبنظران مقایسه و الگوی BSC جهت تدوین راهبردهای منابع انسانی انتخاب شد. ماتریس SWOT منابع انسانی با توزیع پرسشنامه میان مدیران و کارشناسان ارشد تهیه و براساس آن BSC منابع انسانی طراحی شد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت روش، توصیفی- تحلیلی و به لحاظ اجرا، از نوع میدانی است. براساس نتایج تحقیق، هماهنگی راهبردی میان راهبردهای منابع انسانی و راهبردهای کلان سازمان اثر قابلتوجهی بر عملکرد سازمان خواهد داشت. عنوان مقاله [English] Strategic Human Resource Planning on the Basis of BSC چکیده [English] These days, the formality and subjectivity of organizations are identified by their human resource. The basis and core of high ranking managers’ work are due to how importantly they consider human resource. As a strategic component, human resource is the most important constituent of organizations. Different from other internal resources of the organization, it is the only component which is able both to make decision and perform it. This research is intended to design and prioritize human resource strategies through BSC model for a communicative contract company. First, outstanding examples of strategic human resource planning were compared with one another through BSC model by employing experts in order to design human resource strategies. For this, human resource matrix of SWOT was drawn by the questionnaires exposed to managers and specialists. This applied research follows a descriptive analytic approach by employing a survey method. The results indicated that strategic coordination among human resource strategies and the grand strategies of organizations significantly influence organizations performance. کلیدواژهها [English] human resource planning, human resource strategy, Human Resource Strategic Planning, BSC Model دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب نقشه راه بزرگ نوشتهی محسن لاسمی، به عنوان رویکردی نو در معماری راهبردی تحول به ابزارهایی میپردازد که هر کدام با ظرفیتهای فراوان ایجاد تغییر در سازمان میتواند پیامآور بهبود و توسعهی ظرفیتهای اقتصادی باشد. از جمله عواملی که در توسعهی فعالیتهای اقتصادی و صنعتی یک جامعهی پیشرو از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، نگرش آن جامعه به برنامهی تحول و تعهد و اجرای آن با بهرهبرداری از ابزارهای مناسب است. ابزارهایی که از ظرفیتهای بالای توسعه برخوردار بوده و به برنامه تحول در جامعه به شکلی بنیادین میپردازد. در این مسیر با بررسی نیازمندیهای یک جامعه به برنامهی تحول، ابتدا باید به قابلیتهای این برنامه در تأمین نیازمندیهای جامعه در یک مدل بومی منعطف تمرکز نمود. مدلی که ضمن تأمین نیازمندیهای جامعهی بهرهبردار، از قابلیتهای بالای تحول در برقراری ارتباطات بین ابزارهای معرفی شده برخوردار باشد. قابلیتهایی که ضمن تأمین رویکردهای پیشنیازی حلقههای ارتباطی یک زنجیره تحول در سازمان، از توانایی بالای هدایت، پالایش، پردازش دادهها و استخراج اطلاعات مناسب جهت بهرهبرداری در زنجیره تحول سازمان برخوردار باشد. در این رابطه از جمله عواملی که قبل از اجرای برنامه جامع تحول دریک سازمان باید مورد توجه قرار گیرد، مفهوم هندسه تحول و یا شیوه معماری ارتباطات برقرار شده بین اجزای زنجیرهی تحول در سازمان و یا جامعهی بهرهبردار از برنامه تحول میباشد. مفهومی که از نظر علمی دارای ویژگیهای خاص برقراری ارتباط بین اجزای زنجیرهی تحول میباشد و در این کتاب به شکلی علمی مورد بررسی قرار میگیرد. در بخشی از کتاب نقشه راه بزرگ میخوانیم: در واقع هدایت، نظارت و کنترل برای اجرای هر فعالیتی این امکان را فراهم خواهد ساخت تا نتایج کار را بهموقع، درست و منطبق با برنامه و بودجه پیش برد و با تصمیمات اصلاحی به اجرای آن سرعت بخشید. بدین ترتیب در هر لحظه میتوان با مراجعه به برنامه زمانبندی و گزارشهای پیشرفت کار، ارزیابی و کنترل فعالیتها را در اختیار گرفت. فرآیندهای امور مالی و عملیاتی از جمله فعالیتهایی هستند که بهطور مستمر نیاز به هدایت، نظارت و کنترل دارند. در بخش امور مالی برآورد هزینه، نحوه تأمین و مصارف مالی، گزارش نقدینگی، کنترل هزینهها و شناسایی بهترین راهها برای اثربخش کردن هزینهها به ویژه در شرایط تغییر دستور کارها و در امور عملیاتی ازجمله عوامل اصلی مورد نظر میباشد. توجه به تطبیق تواناییهای مربوط به فعالیتهای اجرایی بر اساس برنامه زمانبندی شده عملیات، کیفیت و کمیت آنها و تمرکز افراد به مسئلهیابی، چارهجویی و ارائه راهحل و اجرا در شرایطی مناسب از جمله رویکردهایی است که در بخش امور مالی سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. رویکردهایی که نیازمند توجه بیشتر مدیران و بهرهبرداری از روشهای نوین هدایت، نظارت و کنترل میباشد. فهرست مطالب موفقیتهای نقشه راه بزرگ در چاپ اولسخن ناشرپیش گفتارفصل اول: معماری راهبردی تحول و نقش آن در ترسیم الگوهای اقتصادی کلانفصل دوم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در ترسیم الگوهای اقتصادی خرد (سازمان)فصل سوم: مرکز برنامهریزی، هدایت و پایش راهبردی تحول در سازمانفصل چهارم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در حمایت از تولید ملیفصل پنجم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در توسعه نظام آموزشی سازمانفصل ششم: معماری راهبردی تحول و نقش طرحریزی استراتژیک در ترسیم الگوی توسعه سازمانفصل هفتم: معماری راهبردی تحول و ابزارهای نوین برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکردفصل هشتم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در توانمندسازی نیروی کار (سرمایه انسانی)فصل نهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین ارزیابی و سنجش مهارتهای فردی کارکنانفصل دهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین برنامهریزی جانشینیفصل یازدهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین مهندسی خلاقیت در سازمانفصل دوازدهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین مدیریت دانش و اطلاعات در سازمانفصل سیزدهم: معماری راهبردی تحول و ابزارهای نوین توانمندسازی سازمانیفصل چهاردهم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در مقاومسازی اقتصادسخن پایانیمراجعنگرش برگزیدهای از سوابق تحقیقات علمی نویسنده اثربرخی دورههای آموزشی برگزارشده توسط نویسنده اثرسایر آثار منتشر شده از نویسنده این اثر

کتاب نقشه راه بزرگ نوشتهی محسن لاسمی، به عنوان رویکردی نو در معماری راهبردی تحول به ابزارهایی میپردازد که هر کدام با ظرفیتهای فراوان ایجاد تغییر در سازمان میتواند پیامآور بهبود و توسعهی ظرفیتهای اقتصادی باشد. از جمله عواملی که در توسعهی فعالیتهای اقتصادی و صنعتی یک جامعهی پیشرو از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، نگرش آن جامعه به برنامهی تحول و تعهد و اجرای آن با بهرهبرداری از ابزارهای مناسب است. ابزارهایی که از ظرفیتهای بالای توسعه برخوردار بوده و به برنامه تحول در جامعه به شکلی بنیادین میپردازد. در این مسیر با بررسی نیازمندیهای یک جامعه به برنامهی تحول، ابتدا باید به قابلیتهای این برنامه در تأمین نیازمندیهای جامعه در یک مدل بومی منعطف تمرکز نمود. مدلی که ضمن تأمین نیازمندیهای جامعهی بهرهبردار، از قابلیتهای بالای تحول در برقراری ارتباطات بین ابزارهای معرفی شده برخوردار باشد. قابلیتهایی که ضمن تأمین رویکردهای پیشنیازی حلقههای ارتباطی یک زنجیره تحول در سازمان، از توانایی بالای هدایت، پالایش، پردازش دادهها و استخراج اطلاعات مناسب جهت بهرهبرداری در زنجیره تحول سازمان برخوردار باشد. در این رابطه از جمله عواملی که قبل از اجرای برنامه جامع تحول دریک سازمان باید مورد توجه قرار گیرد، مفهوم هندسه تحول و یا شیوه معماری ارتباطات برقرار شده بین اجزای زنجیرهی تحول در سازمان و یا جامعهی بهرهبردار از برنامه تحول میباشد. مفهومی که از نظر علمی دارای ویژگیهای خاص برقراری ارتباط بین اجزای زنجیرهی تحول میباشد و در این کتاب به شکلی علمی مورد بررسی قرار میگیرد. در بخشی از کتاب نقشه راه بزرگ میخوانیم: در واقع هدایت، نظارت و کنترل برای اجرای هر فعالیتی این امکان را فراهم خواهد ساخت تا نتایج کار را بهموقع، درست و منطبق با برنامه و بودجه پیش برد و با تصمیمات اصلاحی به اجرای آن سرعت بخشید. بدین ترتیب در هر لحظه میتوان با مراجعه به برنامه زمانبندی و گزارشهای پیشرفت کار، ارزیابی و کنترل فعالیتها را در اختیار گرفت. فرآیندهای امور مالی و عملیاتی از جمله فعالیتهایی هستند که بهطور مستمر نیاز به هدایت، نظارت و کنترل دارند. در بخش امور مالی برآورد هزینه، نحوه تأمین و مصارف مالی، گزارش نقدینگی، کنترل هزینهها و شناسایی بهترین راهها برای اثربخش کردن هزینهها به ویژه در شرایط تغییر دستور کارها و در امور عملیاتی ازجمله عوامل اصلی مورد نظر میباشد. توجه به تطبیق تواناییهای مربوط به فعالیتهای اجرایی بر اساس برنامه زمانبندی شده عملیات، کیفیت و کمیت آنها و تمرکز افراد به مسئلهیابی، چارهجویی و ارائه راهحل و اجرا در شرایطی مناسب از جمله رویکردهایی است که در بخش امور مالی سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. رویکردهایی که نیازمند توجه بیشتر مدیران و بهرهبرداری از روشهای نوین هدایت، نظارت و کنترل میباشد. فهرست مطالبموفقیتهای نقشه راه بزرگ در چاپ اولسخن ناشرپیش گفتارفصل اول: معماری راهبردی تحول و نقش آن در ترسیم الگوهای اقتصادی کلانفصل دوم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در ترسیم الگوهای اقتصادی خرد (سازمان)فصل سوم: مرکز برنامهریزی، هدایت و پایش راهبردی تحول در سازمانفصل چهارم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در حمایت از تولید ملیفصل پنجم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در توسعه نظام آموزشی سازمانفصل ششم: معماری راهبردی تحول و نقش طرحریزی استراتژیک در ترسیم الگوی توسعه سازمانفصل هفتم: معماری راهبردی تحول و ابزارهای نوین برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکردفصل هشتم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در توانمندسازی نیروی کار (سرمایه انسانی)فصل نهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین ارزیابی و سنجش مهارتهای فردی کارکنانفصل دهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین برنامهریزی جانشینیفصل یازدهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین مهندسی خلاقیت در سازمانفصل دوازدهم: معماری راهبردی تحول و فناوریهای نوین مدیریت دانش و اطلاعات در سازمانفصل سیزدهم: معماری راهبردی تحول و ابزارهای نوین توانمندسازی سازمانیفصل چهاردهم: معماری راهبردی تحول و نقش آن در مقاومسازی اقتصادسخن پایانیمراجعنگرش برگزیدهای از سوابق تحقیقات علمی نویسنده اثربرخی دورههای آموزشی برگزارشده توسط نویسنده اثرسایر آثار منتشر شده از نویسنده این اثر

میر مهرداد پیدایی در کتاب برنامه ریزی منابع انسانی در بخش دولتی به آموزش مبانی علمی و عملیاتی طرحریزی منابع انسانی در سازمانها میپردازد و سعی بر این دارد تا ضمن تشریح مدلهای مختلف برنامهریزی و پیشبینی تعداد نیروی انسانی، مراحل عملیاتی اجرای آن را در سازمانها نیز تشریح نماید. پیدایش سازمانهای اجتماعی و گسترش روزافزون آنها از ویژگیهای بارز تمدن بشری به شمار میآید، به طوری که با توجه به عوامل متفاوت مکانی، زمانی، ویژگیها و نیازهای خاص جوامع مختلف، همه روزه انواع سازمانهای اجتماعی ظهور و گسترش پیدا میکنند و بر تعدادشان اضافه میشود. واضح و مبرهن است که هر سازمان اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود، به نوعی نیازمند مدیریت متناسب با ساختارش است. منابع انسانی ارزشمندترین عامل تولید، اصلیترین سرمایه و منبع اصلی ایجاد رقابت و قابلیتهای اساسی در هر سازمان محسوب میشود. به مفهومی دیگر در هر سازمان صنعتی، خدماتی و آموزشی، مسئولیت تأمین، نگهداری، بهسازی و به کارگیری مطلوب منابع انسانی توسط مدیران، به عنوان مؤثرترین رکن در بهرهوری و کارایی در راستای اهداف و سیاستهای سازمان به شمار میرود. بنابراین آشنایی و آگاهی مدیران عملیاتی با برنامهریزی منابع انسانی (Hamun Resource Planning) و روشهای پیشبینی نیروی انسانی مورد نیاز و نحوه تأمین آن، از مهمترین هدف و رسالت این کتاب است. در ضمیمه کتاب حاضر، نمونههای عملیاتی از سند برنامهریزی نیروی انسانی در چند سازمان دولتی ارائه شده است که میتواند برای کارشناسان این حوزه مفید باشد. در بخشی از متن کتاب برنامه ریزی منابع انسانی در بخش دولتی میخوانیم: از آنجا که امروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجاد کننده قابلیتهای اساسی هر سازمان است، پس یکی از عمدهترین برنامهریزیهای سازمانی، برنامهریزی منابع انسانی میباشد. عامل مهم برای وجود برنامهریزی منابع انسانی، برنامهریزی جهت نیل به نیازهای مهارتی، آموزشی و در نهایت بهسازی منابع انسانی است. مؤثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی کارآمدتر کردن کارکنان سازمانها از طریق بهبود و بهسازی آنان میباشد. با توجه به اینکه منابع انسانی، منبع استراتژیک برای سازمانها محسوب میشود. جزء مهم و لاینفک مباحث برنامهریزی استراتژیک است و اکثر برنامهریزیهای سازمانی و منابع انسانی ماهیت راهبردی دارند. از عمدهترین عواملی که موجب نگرش جدید در برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی شده است روند تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمانهاست که هموار با آن مواجهاند.

میر مهرداد پیدایی در کتاب برنامه ریزی منابع انسانی در بخش دولتی به آموزش مبانی علمی و عملیاتی طرحریزی منابع انسانی در سازمانها میپردازد و سعی بر این دارد تا ضمن تشریح مدلهای مختلف برنامهریزی و پیشبینی تعداد نیروی انسانی، مراحل عملیاتی اجرای آن را در سازمانها نیز تشریح نماید. پیدایش سازمانهای اجتماعی و گسترش روزافزون آنها از ویژگیهای بارز تمدن بشری به شمار میآید، به طوری که با توجه به عوامل متفاوت مکانی، زمانی، ویژگیها و نیازهای خاص جوامع مختلف، همه روزه انواع سازمانهای اجتماعی ظهور و گسترش پیدا میکنند و بر تعدادشان اضافه میشود. واضح و مبرهن است که هر سازمان اجتماعی برای رسیدن به اهداف خود، به نوعی نیازمند مدیریت متناسب با ساختارش است. منابع انسانی ارزشمندترین عامل تولید، اصلیترین سرمایه و منبع اصلی ایجاد رقابت و قابلیتهای اساسی در هر سازمان محسوب میشود. به مفهومی دیگر در هر سازمان صنعتی، خدماتی و آموزشی، مسئولیت تأمین، نگهداری، بهسازی و به کارگیری مطلوب منابع انسانی توسط مدیران، به عنوان مؤثرترین رکن در بهرهوری و کارایی در راستای اهداف و سیاستهای سازمان به شمار میرود. بنابراین آشنایی و آگاهی مدیران عملیاتی با برنامهریزی منابع انسانی (Hamun Resource Planning) و روشهای پیشبینی نیروی انسانی مورد نیاز و نحوه تأمین آن، از مهمترین هدف و رسالت این کتاب است. در ضمیمه کتاب حاضر، نمونههای عملیاتی از سند برنامهریزی نیروی انسانی در چند سازمان دولتی ارائه شده است که میتواند برای کارشناسان این حوزه مفید باشد. در بخشی از متن کتاب برنامه ریزی منابع انسانی در بخش دولتی میخوانیم: از آنجا که امروزه منابع انسانی با ارزشترین عامل تولید و مهمترین سرمایه هر سازمان و منبع اصلی زاینده مزیت رقابتی و ایجاد کننده قابلیتهای اساسی هر سازمان است، پس یکی از عمدهترین برنامهریزیهای سازمانی، برنامهریزی منابع انسانی میباشد. عامل مهم برای وجود برنامهریزی منابع انسانی، برنامهریزی جهت نیل به نیازهای مهارتی، آموزشی و در نهایت بهسازی منابع انسانی است. مؤثرترین راه دستیابی به مزیت رقابتی در شرایط فعلی کارآمدتر کردن کارکنان سازمانها از طریق بهبود و بهسازی آنان میباشد. با توجه به اینکه منابع انسانی، منبع استراتژیک برای سازمانها محسوب میشود. جزء مهم و لاینفک مباحث برنامهریزی استراتژیک است و اکثر برنامهریزیهای سازمانی و منابع انسانی ماهیت راهبردی دارند. از عمدهترین عواملی که موجب نگرش جدید در برنامهریزی استراتژیک منابع انسانی شده است روند تغییرات و دگرگونیهای تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی در محیط داخلی و خارجی سازمانهاست که هموار با آن مواجهاند.

مقاله علمی و پژوهشی " الگوی نشانگرهای ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی در فرایند برنامهریزی راهبردی مورد: دانشگاه شهید بهشتی" مقاله ای است در 26 صفحه و با 16 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث نشانگرهای ارزیابی عملکرد؛ کارت امتیازی متوازن؛ سامانهی داشبوردی مدیریت؛ نتایج عملکرد کیفیت؛ نرمافزار کیو. پی. آر پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این مقاله، طراحی الگوی نشانگرهای ارزیابی عملکرد در فرایند برنامهریزی راهبردی دانشگاه شهید بهشتی است. مبنای الگوی مزبور، تجمیع اهداف و سنجههای مربوط به آنها در نرمافزار کیو.پی.آر و پیادهسازی سامانهی داشبوردی مدیریت مبتنی بر روش کارت امتیازی متوازن است. پس از شناسایی مؤلفههای چشمانداز، مأموریت و اهداف دانشگاه، شاخصهای کلیدی عملکرد مبتنی بر آنها، علاوه بر چهار منظر کارت امتیازی متوازن، بعد دیگری به نام بعد حاکمیتی شناسایی و پس از طراحی مدل پیشنهادی، نتایج مورد بررسی و تحلیل آماری قرار گرفت. با توجه به گسترش فنآوری اطلاعات در سازمانها، بهمنظور همراستایی نشانگرهای ارزیابی عملکرد کلیهی شاخصهای استخراج شده با مؤلفههای راهبردی که در فرایند برنامهریزی راهبردی بهدست آمده بود، این اطلاعات در نرمافزار کیو.پی.آر. پیادهسازی و مورد پایش و کنترل قرار گرفت. نتایج حاصل از بهکارگیری این نرمافزار، حاکی از شناسایی مؤثر و کامل فرایندها، تعیین فرایندهای کلیدی، همسوسازی فرایندها با راهبردها و پایش سنجهها براساس نشانگرهای ارزیابی عملکرد پیادهسازی در یک سامانهی داشبوردی مدیریت مبتنی بر فرایند برنامهریزی راهبردی دانشگاه است. عنوان مقاله [English] A Model for Performance Evaluation Indicators of Higher Education in the Process of Strategic Planning چکیده [English] This research is intended to design a model for performance evaluation indicators in the process of strategic planning at Shahid Beheshti University. This model is based on collective purposes and related indicators in Quality Process Result (QPR) software and fulfillment of the Dashboard Management system according to Balanced Scorecard (BSC). Having identified the components of strategic planning for a university, the researchers determined the key indicators derived from them and four aspects of Balanced Scorecard, as well as a new component called 'government aspect'. The results were then analyzed. In order to parallelize the performance evaluation indicators, the indicators and the strategic components acquired in the process of planning, were exposed to QPR in order to be controlled. The results signified a perfect and effective role, determination of the key processes, parallelizing the processes with strategies, and monitoring the indicators according to performance evaluation indicators, and carrying out the process in Dashboard Management based on strategic planning of the university. کلیدواژهها [English] Performance Evaluation Indicators, balanced scorecard, Dashboard Management System, the Outcomes of Quality Performance, QPR Software دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی " الگوی برنامهریزی راهبردی سرمایههای انسانی سازمان بسیج مهندسین با رویکرد کارآفرینی" مقاله ای است در 23 صفحه و با 14 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث کار آفرینی؛ رویکرد کارآفرینی؛ برنامهریزی راهبردی؛ سازمان بسیج مهندسین پرداخته شده است چکیده مقاله مقالهی حاضر که حاصل یک پروژهی پژوهشی کاربردی در مقطع زمانی سالهای 1387 تا 1389 است، تلاش میکند از میان الگوها و مکاتب برنامهریزی راهبردی، الگوی متناسب با بوم سازمان بسیج مهندسین را پیدا کند. واکاوی حوزههای فعالیت این سازمان، نشاندهندهی بسترهای بسیار مناسب، جهت بهرهگیری از مزیتها و دستآوردهای کارآفرینی است. با تغییر در برنامههای راهبردی این سازمان، شرایط لازم برای حل مشکلات فعلی آن فراهم گردیده و موجب تسهیل حضور خیل عظیم مهندسان و متخصصان بسیجی در عرصهی سازندگی کشور خواهد شد. بنابراین، هدف اصلی مقاله عبارت است از: طراحی الگوی برنامهریزی راهبردی که فضای کارآفرینی را در سازمان بسیج مهندسین برای سرمایههای انسانی این سازمان فراهم نماید. در جهت تحقق هدف یادشده و برای پاسخ به سؤالات پژوهش، پس از بررسی انواع الگوهای برنامهریزی راهبردی، بررسی مکاتب کارآفرینی و مطالعهی عمیق سازمان بسیج مهندسین، الگوی مفهومی پژوهش را ارایه و ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای این الگوی مفهومی را از طریق خبرگان مدیریتی و افراد با تجربه در حوزهی برنامهریزی راهبردی، در دو مرحله مورد سنجش قرار داده و در بخش نتایج، 9 بعد اصلی و 33 مؤلفه و با تغییرات اندک در 156 شاخص نشان داده است که الگوی طراحیشده، با ویژگیهای سازمان بسیج مهندسین سازگار بوده و با ضریب روایی 93% و پایایی 977/0، برای اجرا در این سازمان قابل اتکا است. در انتها نیز پیشنهادهایی برای بسترسازی اجرای الگو ارایه گردیده است. عنوان مقاله [English] Human Capital Strategic Planning Model Engineers Basij Organization with Entrepreneurial Approach چکیده [English] Abstract This paper was extracted from an applied research project which was studied during the years between 2008 and 2010. The current strategic planning models and literature were explored to find a strategic planning model which is compatible with the structure and environment of Engineers Basij Organization. Analysis of different areas of the organization activities illustrated a wide variety of suitable substrates for benefiting from advantages and achievements of entrepreneurship. By changing the strategic planning of this organization, some of the problems and issues, which the organization has encountered, would be solved. As a result, Basij engineers and experts in a large number would easily participate in the process of development of the country. Therefore, the main objective of the research is to build a strategic planning model which can establish and support an entrepreneurial environment for the human resources of the organization. In order to achieve this objective and to answer the research questions, a contextual model was presented by reviewing the literature and by studying the Engineers Basij Organization. Then, the dimensions, components, and indicators of the model were examined and evaluated in two steps by analyzing the opinions of experts, specialists, and experienced individual in the field of strategic planning. In the result section, 9 main dimensions, 33 components, and 156 indicators with a slight different point out that the model is compatible with the characteristics of Engineers Basij Organization. In addition, the validity factor and stability factor of the model are 93% and 0.977 respectively and the model is suitable for adopting in the organization. Finally, some recommendations were mentioned in order to build the required infrastructures to execute the model in the organization. کلیدواژهها [English] Entrepreneurship, Entrepreneurial Approach, Strategic planning, Basij Organization for Engineers دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی" بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و برنامه ریزی خطی " مقاله ای است که در28 صفحه و با 32 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد ،بهینه سازی استوار،مدل ریاضی بودجه ریزی ، مدل استوار سویستر و برنامه ریزی خطی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

مدیریت استراتژیک فرایندی است سازمانی برای تعریف راهبرد سازمان و تصمیم گیری برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به مقصود استراتژی، صورت میگیرد. این فرایند افراد و منابع را نیز شامل میشود. برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته است. پس از آن باید آنچه میخواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامهٔ راهبردی سازمان مینامند. فهرست مطالبکلیاتی در خصوص مفاهیم مدیریت ماهیت مدیریت استراتژیک استراتژی ها در حوزه عمل رسالت سازمان بررسی عوامل خارجی بررسی عوامل داخلی بررسی، انتخاب و اجرای استراتژیک ارزیابی و کنترل استراتژی برنامه ریزی منابع بنگاه مدیریت موجودی کالا چهارچوب تحلیلی جهت تهیه سند راهبردی (تدوین استراتژی) سازمان های یاد گیرنده (دانش محور) فرهنگ سازمان منابع

مسجد از محوریترین نهادهای دینی است. تحول در نظام آموزش و پرورش در کشور مستلزم آن است که نقش این نهاد اصیل و جامع دینی به درستی و خوبی تعریف شود. برای این منظور باید کارکردهای آموزش زندگی و تربیت انسانها، به درستی، برای مسجد و نهادهای پیرامونی آن تعیین گردد. قدم اول برای شکلدهی و مهندسی جایگاه مدیریت راهبردی مجموعه نهادهای فرهنگی دینی به صورت یک نظام جامع، بررسی و مطالعهٔ کامل پیرامون آنها میباشد. تاکنون سهم اندکی از تلاشهای کارشناسی، سیاستگذاری و طراحی انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر ارگانهای تصمیمگیرنده کشور، به اعتلاء جایگاه و عملکرد نهادهای فرهنگی دینی از جمله مسجد، تخصیص یافته است. تعیین چگونگی مدیریت راهبردی نهادهای دینی، بخصوص مساجد، از موضوعات پیچیدهای است که به سهولت، دست یافتنی نیست. وجود انواع نهادهای دینی، مستلزم این است که به مدیریت راهبردی هر یک از این نهادها، به صورت خاص پرداخته شود. هرچند که میتوان گفت که در مدیریت راهبردی این نهاد، وجوه مشترک زیادی وجود دارد.فهرست مطالب مقدمهفصل 1: اهمیت مسجدفصل 2: مدیریت در مسجدفصل 3: وضعیت موجود مساجد کشورفصل 4: طرحهای راهبردی دستگاههای فرهنگی برای توسعه مساجد کشورفصل 5: هم اندیشی توسعه نهادهای دینی پیرامون مدیریت راهبردی مساجد

در هر زمینه ای برنامه ریزی جزء لاینفک زندگی بوده و محصولی از اندیشه، هنر و خردورزی انسان به شمار می آید. ضرورت به کارگیری انواع برنامه ریزی ها برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی جوامع امروزی، مقوله است که در باب آن مطالب بسیاری به رشته تحریر درآمده است. (حسین زاده دلیر، 1391) این کتاب در دوبخش جداگانه ترجمه و تالیف شده است. بخش اول به مبانی GIS پرداخته و بخش به عملکرد سیستم GIS در برنامه ریزی های منطقه ای و ناحیه ای می پردازد. برنامه ریزی از دیدگاه مکانی را می توان به چهار بخش برنامه ریزی ملی، منطقه ای، شهری و روستایی تقسیم نمود و از دید زمانی به سه بخش بلندمدت، متوسط مدت و کوتاه مدت تقسیم می شود. فهرست مطالبفصل اول: تعریف GISتعریف GISویژگی ها و کاربرد های GISدلایل اهمیت به کارگیری GIS در سیستم های سازمانی و شرکتیفصل دوم: GIS و برنامه ریزی شهری ناحیه ای -GIS برای برنامه ریزان شهری و ناحیه ای مدیریت رشد موثرمعیارهای مکان یابیروش های تحلیلیمثالی از تسلط کشور سنگاپور به برنامه ریزی کاربری زمین با استفاده از GISمثالی از راه یافتن برنامه ریزی شهری به محله های فقیرنشین ونزوئلامثالی از ساده کردن برنامه ریزی اراضی بایر توسط انجمن خانه سازی آکرونفرمولی برای احیاءمساله مکان یابییک فرمول ترکیبیآوردن فرمولی برای زندگیرصدخانه شهری جهانی سازمان ملل متحدساختمان یک واحه در بیابانجایگزینی انرژی حاصل از نفت به انرژی تجدید شوندهفرایند برنامه ریزی هوشمندانه و برنامه ریزی شهری سبزنصب تسهیلات بهینهاز مدل تا حقیقتحمل و نقل ابتکارانهفراتر از ساخت و سازمثالی از پیشرفت خدمات اجرای قانون در مک آلین، تکزاس بوسیله سیستم اطلاعاتجغرافیایی موبایلترسیم نابرابری های شهر با GISمثالی از مکان یابی، ارزیابی و بهینه سازی مکان های برداشت آب های حاصل از بارندگی شهرمثالی از GIS و برداشت های فاضلاب ناشی از بارندگیمثالی از در دسترس قرار دادن داده های محیطیعملیات رقومی کردن پرونده هامنابع

آماده سازی برای موفقیت بلندمدت شرکت وظیفه کانونی مدیریت استراتژیک است. میتوان این وظیفه را به برنامه ریزی استراتژیک، پیاده سازی استراتژی و کنترل استراتژیک تفکیک کرد. برنامه ریزی استراتژیک مبنای دو خرده وظیفه دیگر را تشکیل میدهد. بنابراین هنگام بحث درباره موضوعات استراتژیک، تدوین استراتژی های موفق نهفقط در ادبیات، بلکه در شیوه عمل شرکتها نیز اهمیتی وافر دارد. یکی از اشتباهات متداول شرکت ها این است که تعداد زیاد مستندات استراتژیک ناهماهنگ - و حتی متضاد - دارند.این اشتباه در شرکت های بزرگ بیشتر روی میدهد، زیرا مدیران واحدها و سطوح سازمانی مختلف مستندات استراتژیک را در زمان های متفاوت و با تکیه بر نیازهای بخشی خود به راه می اندازند. هدف اصلی نویسندگان این کتاب ارائه سیستم یکپارچه ای از ابزارهای تحلیل و برنامه ریزی و ارائه چشم انداز کاملی از برنامه ریزی استراتژیک، با استفاده از سیستم همسان اصطلاحات است. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اول: مقدمهبخش اولایده برنامه ریزی استراتژیکفصل دوم: استراتژی ها، برنامه ریزی استراتژیک، و عوامل موفقیتفصل سوم: تحول برنامه ریزی استراتژیک و تلفیق آن در مدیریت استراتژیکفصل چهارم: ارزیابی نیات استراتژیکبخش دوممستندات استراتژیک و فرایند برنامه ریزی استراتژیکفصل پنجم: مستندات استراتژیکفصل ششم: فرایند برنامه ریزی استراتژیکبخش سومراهاندازی (آغاز) برنامه ریزی استراتژیکفصل هفتم: تعریف کسب وکارهای استراتژیک کنونیفصل هشتم: آماده کردن پروژه برنامه ریزی استراتژیفصل نهم: تحلیل ذینفعان و بازبینی بیانیه ماموریتبخش چهارمتحلیل استراتژیک در سطح شرکتفصل دهم: تحلیل محیط کلانفصل یازدهم: تحلیل صنایع مرتبطفصل دوازدهم: تحلیل پورت فولیوفصل سیزدهم: تشخیص چالش های استراتژیک در سطح شرکتبخش پنجمتدوین استراتژی شرکتفصل چهاردهم: تدوین و ارزیابی گزینه های استراتژیک در سطح شرکتفصل پانزدهم: تدوین و ارزیابی پروژه های استراتژیک در سطح شرکتبخش ششمتحلیل استراتژیک در سطح کسب وکارفصل شانزدهم: تحلیل بازارهای مرتبطفصل هفدهم: تحلیل جایگاه رقابتیفصل هجدهم: تشخیص چالش های استراتژیک در سطح کسب وکاربخش هفتمتدوین استراتژی های کسبوکارفصل نوزدهم: تدوین و ارزیابی گزینه های استراتژیک در سطح کسب وکارفصل بیستم: تدوین و ارزیابی پروژه های استراتژیک در سطح کسب وکاربخش هشتمنهایی کردن برنامه ریزی استراتژیکفصل بیست و یکم: تدوین استراتژی های وظیفه ایفصل بیست و دوم: ارزیابی کلی استراتژی ها و پروژههای استراتژیکفصل بیست و سوم: آمادگی برای پیادهسازیفصل بیست و چهارم: گفتار پایانیواژهنامهکتابشناسی

مقاله علمی و پژوهشی" ارزیابی عملکرد مبتنی بر نقشه راهبردی " مقاله ای است که در18 صفحه در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به ارزیابی عملکرد ، سلسله مراتبی فازی ، تکنیک دیمتل فازی، کارت امتیازی متوازن و نقشه راهبردی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

مقاله علمی و پژوهشی" مشتری گرایی و نوآوری راهبردی " مقاله ای است که در 16 صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مشتری گرایی، نوآوری راهبردی ، مشتری گرایی داخلی و مشتری گرایی خارجی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

کتاب برنامهریزی کسب و کار به قلم نیل راسل جونز، به شما در مورد نگارش برنامهریزی کسب و کار کمک میکند و توضیح میدهد که چگونه میتوانید مفاهیم مورد نیاز را در قالب برنامهریزی کوتاه مدت مطرح نمایید. یکی از ویژگیهای هر زندگی که باید در همه مراحل، از خانه تا محل کار انجام شود برنامهریزی است. بدون داشتن برنامهریزی زندگی شما دچار بینظمی و آشفتگی خواهد شد. برنامهها بسیار متفاوت هستند. بعضی ممکن است بسیار مفید و بعضی هم موجب اتلاف زمان باشند. بارها از افراد خواسته شده که طرحی را بدون راهنمایی از دیگران آمادهسازی کنند و در اکثر موارد نتیجه کار دور از انتظار میشود. نیل راسل جونز (Neil Russell-Jones) در کتاب برنامهریزی کسب و کار (The business planning pocketbook) به شما کمک خواهد کرد تا در جهت تهیه برنامه برای اداره یا واحد تجاریای که در آن هستید، جزئیات را بشناسید و بتوانید بهترین برنامهریزی را داشته باشید. در همه سازمانها برنامهریزی انجام میشود هم در سازمانهای رسمی و هم غیر رسمی. این برنامهریزیها در سطوح مختلفی صورت میگیرد که اکثر آن ها توسط مدیریت سطح متوسط در سازمانهای بزرگتر و افرادی که خودشان شغلشان را اداره میکنند پایهگذاری میکنند. جزئیات این کتاب در مورد مواردی که شما نیاز به آن دارید باعث ایجاد یک برنامهریزی مفید میشود. همچنین جنبههای تمرینی و تئوری را شامل میشود. برنامهریزی اولیه با توجه به هر نوع موقعیتی که دارید اساسا یکی است و هنگام گسترش این برنامهریزی فقط شکل و سبک پیش رفتن آن متفاوت میشود. در واقع ممکن است نتایجی که از روند برنامهریزی و موضوع بدست میآورید متفاوت باشد اما در طرحهای اصولی اولیه همه یکسان هستند. در بخشی از کتاب برنامهریزی کسب و کار میخوانیم: سبکهای برنامهریزی برنامه غیررسمیاین برنامهریزی معمولا در سازمانهای کوچک و متوسطتر یافت میشود. به عنوان مثال جایی که مدیر بخواهد مقصد و اهداف سال آتی را مشاهده و در مورد آن بحث کند و اغلب در سازمانهای کارآفرین موفق مشاهده شده است. از مزایای کلیدی این است که برنامهی تمرین اتلاف وقت نیست و بسیار انعطافپذیر است. با این وجود، مشکلات زمانی بروز پیدا میکنند که محیط تجاری بیشتر پیچیده شود و ثابت شود و این نوع از برنامهریزی برای کنترل و سنجش کافی نیست. این مسئله میتواند اغلب نتایج را برای شرکتهای مشکلدار فراهم آورد. مگر اینکه به صورت آهسته و متوالی و بانظم در متددهی به برنامه در مراحل بعدی به پیش رود. سبکهای برنامهریزی مبنای عددیاحتمالا رایجترین سبک میباشد و ممکن است در رابطه با روشی دیگر استفاده شود. با تمرکز در دادههای کمی و نه کیفی احساس راحتی خوبی به افراد میدهد و به نظر میرسد قطعیتر است. این سبک به آسانی جریان نقدینگی را تحلیل میکند تا بخواهد در مورد تولیدات صحبتی به میان آورد. این تحلیل جزئی است نه کلی. یکی از انتقادات وارد این است که این برنامهریزی صرفا بر ورود وجه نقد استوار است و نادیده گرفتن جنبههای دیگر و این که به عدم استفاده از چشم انداز منجر شده است. تمام برنامههای شامل یک عنصر از تجزیه و تحلیل عددی است، اما با تکیه صرف بر اعداد تا حد زیاد، این برنامه بیاعتبار شده است و چشم انداز وسیع تر است که معمولا از بین میرود. فهرست مطالب مقدمهتعاریفشرکتها و برنامهریزی کسب و کارچشم اندازاستراتژیبرنامهتئوری برنامهریزیبرنامهریزی چیستچرا برنامهریزیاجزا اصلی برنامهریزیهشت سبک برنامهریزیفرآیند برنامهریزیهفت مرحله از فرآیند برنامهریزیبرنامهریزی عملیساختار دهیمثال شرکتبرقراری ارتباطبرنامهریزی احتمالیسازماندهی برنامهریزیچرخه برنامهریزینمودار زمانیمدیریت بحراننکاتخلاصه

در کتاب برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE، تالیف محسن لاسمی، رویکردی نو در توانمندسازی سازمان با بهرهبرداری از ابزارهای نوین برنامهریزی و توسعه بهبود عملکرد را خواهید خواند. بقا و تداوم سازمانها و همچنین توسعه آنها نیازمند درک به هنگام فرصتهای محیطی و تغییرات در قواعد بازی است. سازمانهایی که توان درک قواعد جدید بازی را دارند، شانس بیشتری برای بهرهمندی از فرصتها مییابند. فنآوریهای جدید، نگرشهای نو و روشهای نوین همه میتوانند قواعد موجود را دگرگون ساخته و شرایطی کاملاً نوین برای بازی بیافرینند. چرخش بهموقع در استراتژیها (راهبردها)، کاری است که سازمانهای پویا انجام میدهند و ادامه استراتژیهای موجود و به عبارتی دل بستن به کامیابیهای گذشته، از ویژگیهای سازمانهایی است که تمایلی به حرکت بهسوی پویایی و توسعه ندارند و این رویکرد میتواند خود عامل توقف حرکت این سازمانها در رقابت با سازمانهای همکار باشد. تشخیص بهموقع ضرورت و جهت چرخش، کاری بسیار دشوار است و نیازمند توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک و درک درست مفهوم استراتژی و چگونگی ایجاد و اجرای آن است. درباره استراتژی، ارزیابی عملکرد، برنامهریزی استراتژیک، مدیریت عملکرد و مفاهیمی نزدیک به موضوعات موردنظر، کتابها و مقالههای فراوانی منتشر شده است. با بررسی محتوایی در بین این نوشتهها فقط سهم اندکی به طرح دیدگاهی نو دراینباره و تشریح مفهومی آن اختصاص یافته است. از آنجایی که این موضوعات مانند بسیاری از مفاهیم مدیریت به کشور وارد شده است، بیشتر دانش آن در قالب تکنیکها، روشها و فرآیندهای بهکارگیری، رواج یافته و کمتر به مفهوم و فلسفه کاربردی آن پرداخته شده است. کتاب برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE، از جمله منابعی است که برخورد نوینی با مفهوم استراتژی، برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد و رویکردهای کاربردی آن در قالب یک تألیف ارزشمند دارد. تألیفی که با گذر از یک مدتزمان کوتاه با توجه به نوآوریهای موجود در آن توانست بهعنوان تنها نسخه تألیف در زمینه برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE بهعنوان شیوهای نوین با استقبال مخاطبین محترم در مراکز پژوهشی و مطالعات راهبردی در مجموعههای مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور مواجه شود. استقبالی که با توجه به درج خبر انتشار ویراست اول این کتاب توسط برخی خبرگزاریها توانست موجبات توجه برخی مراکز معتبر پژوهشی در خارج از کشور را به خود فراهم آورد. کتاب برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE با رویکرد بهرهبرداری از جدیدترین شیوههای موجود در نظام برنامهریزی استراتژیک در سازمان و ترسیم برنامههای توسعه در کالبد توسعه فردی، توسعهبخشی و توسعهسازمانی به ابزاری اشاره میکند که بهگونهای تلفیقی محصول مشارکت دو نظام سرآمد برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد متدولوژی ORISEاست. در بخشی از کتاب برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE میخوانیم: واژه استراتژی از لغت یونانی استرات گوس یا استرات گی به معنای هنر ژنرالها اقتباسشده است. در ارتش، استراتژی کار ژنرالهاست، کما اینکه در کسبوکار نیز وظیفه مدیران ارشد است. برای استراتژی تعاریف متعددی ذکرشده و هر یک از این تعاریف ابعادی از مفاهیم استراتژی را موردتوجه قرار داده است. بروس هندرسون صاحب نظر برجسته و مؤسس گروه مشاورین بوستون استراتژی را ایجاد یک مزیت منحصربهفرد برای تمایز سازمان تعریف میکند و اساس کار را مدیریت این تمایز میداند. مفهوم استراتژی حداقل به 340 سال قبل از میلاد مسیح باز میگردد. در آن دوران، ژنرال چینی سان تزو در کتاب جاودانه خود تحت عنوان هنر جنگ اصول پیروزی درنبرد را توضیح میدهد و به روشنی بسیاری از مفاهیم رویکرد استراتژی را بیان میکند، اما استراتژی به فرم امروز آن، دستاورد پس از جنگ جهانی دوم و حاصل سیر تحول برنامهریزی است. آنچه تا قبل از جنگ جهانی دوم در سازمانها رواج داشت برنامهریزی سالیانه و یا بودجهریزی بوده است که طی آن هزینهها و درآمدها، مورد پیشبینی و برآورد قرار میگیرد. پس از جنگ جهانی دوم، پیشرفت تکنولوژی و توسعه ارتباطات و حملونقل هوایی، تحرک بیشتری را در کسبوکار ایجاد کرد و برنامهریزی در افق بلندتری را ضروری ساخت. برنامهریزی بلندمدت که طی آن عملیات سازمان در یک افق 3 تا 5 ساله برنامهریزی میشد دستاورد این دوران است. در اوایل دهه 1960 وزارت دفاع آمریکا تصمیم گرفت تا تجربیات زیادی که از تصمیمگیریهای استراتژیک جنگ جهانی دوم حاصلشده بود را تدوین کند و با این اقدام مبانی برنامهریزی استراتژیک پایهگذاری شد. دو سال بعد آلفرد چندلر، استاد دانشگاه هاروارد این مفاهیم را به دنیای کسبوکار وارد کرد و به دنبال او کنت آندرز در سال 1965 طی مقالهای استراتژی کسبوکار را بر مبنای افکار و نظریات چندلر مطرح ساخت. هدف از برنامهریزی درازمدت، بیشتر کنترل عملیات است درحالیکه برنامهریزی استراتژیک، تغییر فعالیتها برای حداکثر استفاده از فرصتهای محیطی را دنبال میکند. در رویکرد استراتژی یک اصل قوی و بدون تغییر وجود دارد و آن تمرکز است. اگر بخواهیم در همه کارها قوی باشیم، در هیچ کاری قوی نخواهیم بود. این اصل ناشی از محیط رقابتی و محدودیت منابع است. اصولاً استراتژی زاییده این دو عامل است. بدون رقابت، استراتژی امری بیمعناست و هرکجا محیط رقابتی باشد این رویکرد کارساز است. فهرست مطالبسخن ناشرپیش گفتاربخش اول: مبانی و مفاهیم مدیریت راهبردی (استراتژیک)فصل یک: تدوین سیاستهای برنامه پنجساله و چشمانداز سازمانفصل دو: برنامههای راهبردی (استراتژیک)بخش دوم: مدیریت عملکرد فرد، تیم و سازمانفصل یک: مدیریت عملکرد فرد، تیم و سازمانفصل دو: مدیریت عملکرد ORISEبخش سوم: برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEفصل یک: برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEفصل دو: گامهای اجرایی برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEبخش چهارم: برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE و ترسیم نقشه راه تحول در سازمانبخش چهارم: برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE و ترسیم نقشه راه تحول در سازمانبخش پنجم: مراحل و نحوه استقرار سامانه جامع برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEبخش پنجم: مراحل و نحوه استقرار سامانه جامع برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISEبخش ششم: سامانه جامع برنامهریزی استراتژیک و مدیریت عملکرد ORISE در یک جامعه نمونه (صنعت بانکداری)فصل یک: تحلیل فاصله سیستم بانکی با رویکردهای تحول در جامعه جهانی و نقش زیرساختی مدلفصل دو: آموزش و نقش آن در توسعه فعالیتهای دانش بنیان در صنعت بانکداریمراجع