جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert راههای موفقیت در امتحان

ادامه مطلب

closeراههای موفقیت در امتحان

اعتماد به نفس داشته باشید. حتما لازم نیست ضریب هوشی بالایی داشته باشید تا در امتحان موفق شوید بلکه باید به خودتان و توانایی هایتان در انجام کارها اعتقاد داشته باشید.

more_vert کتاب جغرافیا (2)

ادامه مطلب

closeکتاب جغرافیا (2)

کتاب «جغرافیا(2)» ویژه رشته علوم انسانی به قلم مهدی کاردان شامل مجموعه سوالات امتحان نهایی آموزش پرورش سال سوم دبیرستان از سال 1392 تا 1394 در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه همراه با پاسخنامه تشریحی می باشد. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان مقطع سوم آموزش متوسطه به جهت آشنایی هر چه بیشتر با سوالات امتحان نهایی و نحوه طراحی آن پیشنهاد می شود.

more_vert کتاب جامعه شناسی (2)

ادامه مطلب

closeکتاب جامعه شناسی (2)

کتاب «جامعه شناسی(2)» ویژه رشته علوم انسانی به قلم مهدی کاردان شامل مجموعه سوالات امتحان نهایی آموزش پرورش سال سوم دبیرستان از سال 1392 تا 1394 در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه همراه با پاسخنامه تشریحی می باشد. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان مقطع سوم آموزش متوسطه به جهت آشنایی هر چه بیشتر با سوالات امتحان نهایی و نحوه طراحی آن پیشنهاد می شود.

more_vert کتاب فلسفه و منطق

ادامه مطلب

closeکتاب فلسفه و منطق

کتاب «فلسفه و منطق» ویژه رشته علوم انسانی به قلم مهدی کاردان(1344) شامل مجموعه سوالات امتحان نهایی آموزش و پرورش سال سوم دبیرستان از سال 1390 تا 1394 در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه همراه با پاسخنامه تشریحی می باشد. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان مقطع سوم آموزش متوسطه به جهت آشنایی هر چه بیشتر با سوالات امتحان نهایی و نحوه طراحی آن پیشنهاد می شود.

more_vert کتاب تاریخ ایران و جهان (2)

ادامه مطلب

closeکتاب تاریخ ایران و جهان (2)

کتاب «تاریخ ایران و جهان (2)» ویژه رشته علوم انسانی به قلم مهدی کاردان شامل مجموعه سوالات امتحان نهایی آموزش پرورش سال سوم دبیرستان از سال 1390 تا 1394 در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه همراه با پاسخنامه تشریحی می باشد. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان مقطع سوم آموزش متوسطه به جهت آشنایی هر چه بیشتر با سوالات امتحان نهایی و نحوه طراحی آن پیشنهاد می شود.

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

کتاب «زبان و ادبیات فارسی اختصاصی» ویژه رشته علوم انسانی به قلم پروانه مرسلی توحیدی شامل مجموعه سوالات امتحان نهایی آموزش پرورش سال سوم دبیرستان از سال 1389 تا 1394 در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه همراه با پاسخنامه تشریحی و نکات مهم ویژه هر درس می باشد. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان مقطع سوم آموزش متوسطه به جهت آشنایی هر چه بیشتر با سوالات امتحان نهایی و نحوه طراحی آن پیشنهاد می شود.

more_vert ثبت نام آزمون استخدامی

ادامه مطلب

closeثبت نام آزمون استخدامی

ثبت نام برای شرکت در هفتمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای سال ۹۸ از فردا آغاز می شود و این مهلت ۱۲ مهر ماه پایان می‌پذیرد. دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: در هفتمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای سال ۹۸ ، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان امور عشایری ایران، سازمان زندان‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ثبت احوال کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، سامان ملی بهره وری ایران، مرکز آمار ایران، سازمان نقشه برداری کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی، وزارت علوم، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، سازمان اداری و استخدامی کشور، شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان راه‌داری و حمل و نقل جاده‌ای، سازمان امور اراضی کشور، شرکت مهندسی آب و فاضلاب و مادر تخصصی سازمان دامپزشکی کشور متقاضی جذب نیرو می باشند. وی در ادامه تصریح کرد: داوطلبان متقاضی شرکت در هفتمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور به منظور جذب در هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذکر شده باید پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت نام برای شرکت در آزمون که از فردا چهارشنبه سوم مهر ماه ۹۸ که بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار می گیرد در صورت دارا بودن شرایط برای ثبت نام اقدام کنند. توکلی تاکید کرد: مهلت ثبت نام در هفتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور روز جمعه ۱۲ مهر ماه پایان می‌پذیرد و این آزمون در روز پنج شنبه ۳۰ آبان ماه ۹۸ در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار می‌شود.

more_vert مقاله معمّای آزمون حضرت زهرا(س) قبل از آفرینش ایشان

ادامه مطلب

closeمقاله معمّای آزمون حضرت زهرا(س) قبل از آفرینش ایشان

مقاله علمی و پژوهشی " معمّای آزمون حضرت زهرا(س) قبل از آفرینش ایشان" مقاله ای است در 20 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  حضرت زهرا(س)، امتحان حضرت زهرا(س)، خلقت نوری، وجود برتر، وحدت تشکیکی وجود و امتحان تکوینی پرداخته شده است چکیده مقاله در زیارتنامه حضرت زهرا÷ آمده است: «ای آزموده‌ای که آفریدگارت تو را قبل از آفریدنت آزمود و تو را شکیبا یافت!» عبارت مذکور در این مقاله با تحلیل عقلی و برهانی تبیین شده است. حضرت زهرا÷ به استناد روایات، پیش از خلقت صُلبی (مادی و دنیوی) خلقتی نوری داشته است. ارتباط وجود نوری و وجود دنیوی حضرت و نیز متحد بودن و در عین حال مختلف بودن این دو وجود که مدلول عبارت مورد بحث است، با تمسک به اصول فلسفی تبیین می‌شود. همچنین با استناد به ادله‌ی عقلی و نقلی تبیین شده است که سنت الاهیِ «امتحان» ـ با دو گونه‌ی تکوینی و تشریعی ـ اختصاصی به حیات دنیوی ندارد و در عوالم پیش از عالم دنیا نیز جاری بوده است. روش کار در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert نرم افزار شبیه سازی و طراحی مجازی لباس Optitex

ادامه مطلب

closeنرم افزار شبیه سازی و طراحی مجازی لباس Optitex

نرم افزار شبیه سازی و طراحی مجازی لباس - Optitex 11.0.663  Optitex نرم افزاری قدرتمند جهت شبیه‌ سازی لباس که تلفیقی از آخرین لباس های مد روز و دنیای مجازی است. این سیستم با در نظر گرفتن تمامی سلائق کاربر، لباس مورد نظر او را به صورت مجازی شبیه‌سازی می کند، کاربران این ابزار می توانند لباس مورد نظر خود را بدون تعویض لباس که اصولاً زمان‌بر و دشوار است، امتحان کنند. کاربران همچنین می توانند با استفاده از نرم‌افزار این سیستم، جنس پارچه و رنگ آن را نیز انتخاب کرده و امتحان کنند. مدل‌سازی لباس برای کاربران این سیستم کار آسانی هم نیست، زیرا گزینه‌های بسیاری از قبیل جنس، رنگ، وزن و نوع پارچه وجود دارد که باید نظرات خود را در همه آن ها اعمال کنند. این سیستم سپس با در نظر گرفتن تمامی سلائق کاربر، لباس مورد نظر او را به صورت مجازی شبیه‌سازی می کند و نرم‌افزار مربوطه نتیجه نهایی این شبیه‌سازی را به صورت سه بعدی در اختیار کاربر قرار می دهد.

more_vert تمرکز در جلسه امتحان

ادامه مطلب

closeتمرکز در جلسه امتحان

کودکانی که در طول سال تحصیلی تحت فشار دائمی والدین کمال‌گرا برای دریافت نمره 20 بوده‌اند، بیش از دیگر بچه‌ها سر جلسه امتحان دچار استرس می‌شوند. این بچه‌ها سر جلسه امتحان مدام در فکر برآورده‌کردن انتظارات والدین خود هستند و در مواجهه با نخستین سؤالی که پاسخ آن را نمی‌دانند دچار اضطراب می‌شوند برای موفقیت در تحصیل، داشتن اطلاعات علمی کافی نیست.استفاده از مهارت هایی که بتواند میزان بهره وری ما از این اطلاعات را افزایش دهد نیز امری بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین فاکتورهای لازم برای موفقیت در امتحات، تمرکز و دقت در سر جلسه امتحان است. دقت به معنی توجه غیرارادی از طریق حواس پنجگانه است.تمرکز در جلسه آزمون یکی از مشکلات و گلایه‌های رایج والدین، عدم‌تمرکز دانش‌آموز سر جلسه امتحان است. بخش عمده‌ای از کم‌شدن نمرات بچه‌ها به‌علت بی‌دقتی و کاهش تمرکز است. البته باید بدانید که برای تقویت تمرکز در کودک باید به‌طور اصولی و در یک دوره طولانی‌مدت کار شود تا به‌تدریج بهبود مورد انتظار رخ دهد. والدینی که دوست دارند فرزندشان کمتر با این مشکل روبه‌رو شود، باید راهکارهای تمرکزی را از دوران نوزادی فرزند خود آغاز کنند تا در دوران مدرسه و بزرگسالی کمتر به مشکل بر‌بخورند. بی دقتی در جلسه آزمون بی دقتی در جلسه آزمون، به سه دلیل رخ می دهد: - عجله کردن: ممکن است با توجه به زمان کم آزمون حجم سوالاتات از نظر فرد زیاد بیاید. بنابراین دانش آموز برای رسیدن به همه سوالات و کم نیاوردن زمان، سریع جواب سوالات را داده و امتحانش را به پایان برساند همین مورد سبب سریع گذر کردن فرد از سوال شده و ممکن از مفهوم سوال را اشتباه متوجه شده و یا سوال را کامل نخواند. برای حذف این مورد در امتحان ها با استفاده از «تکنیک های مدیریت زمان» وقت خود را تنظیم کنید. - ساده انگاشتن آزمون: تحقیق ها نشان می دهد بیشترین بی دقتی ها در جلسه ی آزمون مربوط به سوال های ساده است.این موضوع اشاره به کاهش ناآگاهانه توجه دارد. در جلسه‌ی آزمون، زمانی که ما با یک نسبت (سوال) ساده مواجه می شویم؛ احساس خوشایند موفقیت و رضایت درونی سبب می شود تا تصور کنیم پاسخ دادن به این سوال، بسیار ساده است. این فرآیند پیچیده ی ذهنی حتی گاهی سبب می شود تا ما سوال بعدی را بخوانیم. در اصل، ضمیر ناخودآگاه ما با خود می گوید: «این سوال که ساده است؛ سوال بعدی را هم می توانم جواب دهم» بنابراین میزان توجه ما کاهش می یابد. - درگیری‌های ذهنی: سرگردانی چشم بین خط ها و برگشت های غیرارادی چشم به عقب. به طور حتم در هنگام مطالعه یا آزمون، برای شما اتفاق افتاده است که خط ها را گم کرده اید و حتی گاهی چشم های شما چند کلمه عقب تر را نگاه کرده است. این اتفاق زمانی می‌افتد که ذهن شما درگیر مشغله‌ها اتفاقاتی که برایتان پیش آمده و یا نگران آینده‌ی آن هستید باشد. راهکارهای افزایش تمرکز در جلسه امتحان - افزایش هوشیاری: هنگام رویارویی با سوال های ساده، هوشیار باشید؛ عمده ترین دلیل بی دقتی، کاهش غیرارادی توجه در هنگام حل سوال های ساده است.موثرترین راه حل مقابله با این مورد، افزایش هوشیاری در هنگام روبه رو شدن با سوال های ساده است.بسیار ساده است؛ کافی است هر وقت که سوال ساده دیدید، حالت جسمانی تان تغییر کند؛ گویی موضوع بسیار مهم و خطرناکی را دیده اید چرا که در این لحظه ها، احتمال بی دقتی بسیار زیاد وجود دارد و شما در خطر آن قرار دارید. - خواندن کامل همه جزئیات: یکی دیگر از دلیل های بی دقتی در مطالعه و آزمون، توجه نکردن به جزئیات و هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است.برای رفع این مشکل باید از روش خط بر استفاده کنید؛ در این روش مداد یا انگشت اشاره ی خود را زیر خط هایی که مطالعه می کنید، حرکت داده و هماهنگ با آن، چشم های خود را حرکت دهید. در امتحان ها سعی کنید زیر کلمه های مهم مانند (نیست، ندارد و...) در صورت سوال خط بکشید. - ‌آزمون خانگی: پیش از حضور در جلسه امتحان (‌چند روز یا شب قبل از آزمون)، به‌خصوص در دروسی که دانش‌آموز احساس ضعف می‌کند، امتحانی شبیه‌سازی‌شده برگزار کنید. سؤالاتی را روی یک برگه (‌ترجیحا تایپ‌شده) بنویسید و از او در شرایطی مشابه امتحان اصلی (‌صندلی، پوشش مدرسه، وسایل لازم برای امتحان و...)، آزمون بگیرید. کودک نباید در هنگام این امتحان از جای خود بلند شود یا حرف بزند. همچنین باید در مدت‌زمان تعیین‌شده برای آزمون نیز برگه خود را تحویل دهد. - شرابط روز امتحان: در دوره امتحانات به لباس‌پوشیدن فرزندتان دقت کنید. لباس‌های نامناسب (‌بیش از حد گشاد یا تنگ)، کفش، جوراب و... هر کدام به‌تنهایی می‌تواند باعث کاهش تمرکز فرزندتان شود. پوشیدن لباس‌های ناراحت، کفش‌های تنگ یا جوراب‌هایی که کش سفتی دارند، بخشی از ذهن کودک را در طول امتحان درگیر می‌کند و همین امر باعث افزایش بی‌دقتی در دانش‌آموز می‌شود. پیش از شروع امتحانات، لباس‌های مناسب را انتخاب و آماده کنید زیرا روز امتحان زمان مناسبی برای تست‌کردن لباس نیست! - اضطراب امتحان: کودکانی که در طول سال تحصیلی تحت فشار دائمی والدین کمال‌گرا برای دریافت نمره 20 بوده‌اند، بیش از دیگر بچه‌ها سر جلسه امتحان دچار استرس می‌شوند. این بچه‌ها سر جلسه امتحان مدام در فکر برآورده‌کردن انتظارات والدین خود هستند و در مواجهه با نخستین سؤالی که پاسخ آن را نمی‌دانند دچار اضطراب می‌شوند به‌گونه‌ای که تمرکز کافی برای پاسخ‌دادن به دیگر سؤالات را نیز نخواهند داشت. همچنین والدینی که به کودک مدام نسبت به فرا‌رسیدن زمان امتحان هشدار دهند، از گرفتن نمره کم بترسانند یا حتی برای نمره20 پاداش‌های سنگین بگذارند، به‌طور ناخواسته او را به سمت اضطراب امتحان و کاهش تمرکز در جلسه امتحان سوق می‌دهند. - تغذیه مناسب: بخشی از مشکلات عدم‌تمرکز دانش‌آموزان در جلسه امتحان به احساس گرسنگی یا تشنگی بر‌می‌گردد که مانعی برای خوب‌امتحان‌دادن است. هر پدر و مادری بهتر از دیگران با شرایط فرزند خود آشناست. برخی از بچه‌ها در هنگام امتحان دچار اضطراب شده و گرسنه یا تشنه می‌شوند. بهتر است برای این بچه‌ها، چند خوراکی کوچک که بدون ایجاد سر‌و‌صدای اضافی قابل خوردن باشد بگذارید و پیش از شروع امتحانات، این مسئله را با کادر مدرسه در‌میان بگذارید تا مشکلی نیز از این لحاظ پیش نیاید. خوراکی‌های مناسب برای این دانش‌آموزان، آب میوه طبیعی، خرما، آبنبات، کشمش، مویز و... است. البته دقت کنید که میزان خوراکی‌ها نباید زیاد باشد (‌چند عدد کافی است) زیرا در این صورت، ممکن است دانش‌آموز بخش عمده وقت خود را صرف خوردن کند!

more_vert اضطراب و استرس امتحان

ادامه مطلب

closeاضطراب و استرس امتحان

هر چند اضطراب به میزان جزیی قادر است افراد را به جلو هل بدهد و باعث پیشرفت و ترقی‌شان باشد، اما اضطراب مزمن از مخرب‌ترین احساسات بشری است که تمام توانایی و قدرت آدم را هدف می‌گیرد‌ و حتی روی قدرت سیستم ایمنی بدن هم تاثیر منفی دارد؛ تا حدی که افراد مضطرب، بیشتر از سایرین بیمار می‌شوند. طبق آمارهای علمی، دانش‌آموزان مضطرب بیشتر از سایر دانش‌آموزان سرما می‌خورند یا به بیماری‌های عفونی مبتلا می‌شوند. اما این مشکل هم مثل هر مشکل دیگری، راه حل دارد.

more_vert والدین و ایام امتحانات

ادامه مطلب

closeوالدین و ایام امتحانات

والدین عزیز رعایت نکات زیر در ایام امتحانات می تواند به حفظ آرامش شما و موفقیت فرزندتان کمک کند... 

more_vert کتاب خودآموز شیمی آسان

ادامه مطلب

closeکتاب خودآموز شیمی آسان

این کتاب مورد توجه اداره آموزش و پرورش شهرستان کرج قرار گرفته و در شهرستان مشهد نیز روش آن مورد تقدیر قرار گرفته است.درس شیمی را چگونه مطالعه کنیم؟! فنون خاص برای خواندن و مطالعه ی درس شیمی:۱- بخاطر داشته باشید که خواندن ۱۰ صفحه از کتاب شیمی مشابه خواندن ۱۰ صفحه از یک کتاب تاریخ و یا ادبیات نیست، متن مربوط به این درس پیچیده تر است زیرا که می تواند شامل: فرمول ها، نمودارها، تصاویر و مفاهیم مشکل باشد. بنابراین شما نیاز دارید تا برای خواندن ، فکر کردن و انجام تکالیفتان زمان بیشتری را اختصاص دهید. به عنوان مثال ؛ممکن است برای تسلط بر۵ صفحه از یک کتاب شیمی نیاز به ۵۰ دقیقه زمان باشد.۲- سعی کنید تا قدرت انتقال خود را بهبود ببخشید. به همین خاطر تکالیفتان را دسته بندی کنید و آن ها را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید؛ برای مثال برای مطالعه ی ۲۰ صفحه از کتاب آن را به ۴ بخش ۵ صفحه ای تقسیم بندی کنید۳- به طور فعال مطالعه کنید و به دنبال ایده ها و فکر های بهتر برای یادگیری باشید. و از رفتار هایی که سبب غیر فعال شدن ذهنتان می شود پرهیز کنید، مثلاً از لایت کردن کتاب (استفاده از ماژیک مارکر برای مشخص کردن متن کتاب) بپرهیزید و بجای آن از نوشتن خلاصه ی مطالب خوانده شده و استفاده از ایده های کلیدی در حاشیه کتاب استفاده کنید.۴- هنگامی که شما می خواهید در حاشیه کتاب خود مطالبی بنویسید بهتر است که از ایده و تفکر خود مثال ها و یا فرمول ها را شرح دهید؛ زیرا این روش به اندازه ی کلمات داخل متن مهم هستند.۵- هنگام مطالعه ممکن است یکسری سوال برایتان پیش بیاید، آن ها را در یک کاغذ بنویسید و سعی کنید جواب آن ها را پیدا کنید و یا از معلمتان در اولین فرصت بپرسید و هرگز منتظر نباشید تا شب قبل از امتحان سعی در کشف آن ها داشته باشید زیرا شب قبل از امتحان زمان مناسبی برای کشف مطالب و پیدا کردن راه حل منطقی نیست.۶- برای یادداشت هایی که در کلاس و یا کتاب های مختلف در ارتباط با درس تهیه کرده اید زمان مناسب در نظر بگیرید و سعی کنید آن ها را در یک فترچه مخصوص خلاصه نویسی کنید.۷- بلافاصله بعد کلاس وقت مناسبی را جهت ویرایش و مرور یادداشت های خود در نظر بگیرید زیرا این زمان، بهترین فرصت برای کشف ایده ها و مفاهیمی خواهد بود که شاید سر کلاس از آن ها چیزی متوجه نشده اید و یا ناقص درک کرده اید، و سعی کنید مطالب را با کتاب درسی خودتان مقایسه کنید و درستی کشف ایده خود را در یابید۸- جهت آماده شدن برای امتحان وقت مناسبی را در نظر بگیرید و تعدادی مسئله حل شده تهیه کنید و آن ها را مطالعه کنید، سپس با استفاده از آن ها مسائل مشابه آن ها را مورد بررسی قرار داده برای هر کدام روش حل مناسبی طراحی کنید. در صورت نیاز معادله یا فرمول مربوط به مسائل را از کتاب درسی خود پیدا کنید.۹- هنگام جواب دادن به سؤالات و مسئله ها به خود اطمینان دهید که شما قادر هستید به سوال جواب مناسبی دهید. برای افزایش اطمینان می توانید از خود بپرسید که این مسئله جزء کدام دسته از مواردی است که قبلاً حل کرده اید؟ و در ذهن خود مسائلی را بخاطر آورید که قبلاً در دفترچه مکمل سؤالات کتاب خود به آن ها پاسخ داده اید.۱۰- یکی از همکلاسی های خود را به عنوان شریک مطالعاتی خود انتخاب کنید.و حداقل هفته ای یکبار درس ها را با یکدیگر مرور کنید و مطالب درسی را برای هم شرح دهید. (در انتخاب شریک مطالعاتی خود دقت کنید که او شخصی جدی و قابل اطمینان در درس خواندن باشد). و از یکدیگر امتحان بگیرید و مطالب را با صدای بلند برای هم توضیح دهید.۱۱- حل تمرین ها و شرح مسائل را با صدای بلند انجام دهید و تصور کنید که شیمی را به شخص دیگری درس می دهید، این روش ،مفاهیم را در حافظه ی بلند مدت قرار می دهد.۱۲- همیشه قبل از شروع امتحان به خدا توکل کنید و از او کمک بخواهید، و مطمئن باشید با عنایت او همه چیز ممکن است. همچنین بعد از هر امتحان زمان مناسبی را برای مرور سؤالات امتحانی در نظر بگیرید و به رفع اشکالات خود بپردازید.

more_vert شب بیداری در فصل امتحانات

ادامه مطلب

closeشب بیداری در فصل امتحانات

نباید مطالعه متمرکز در شب امتحان باشد و باید به تدریج در طول سال انجام شود. شب‌بیداری در فصل امتحانات باعث کاهش دقت دانش آموزان و دانشجویان در روز بعد می‌شود. برخی از دانشجویان در فاصله چند روز مانده به امتحان، خود را عاجز از حل مسائل درسی می بینند، روی به سیستم «شب امتحانی» آورده و سعی می کنند با شب‌بیداری و مرور کلی سرفصل ها، حداقل به نمره قبولی دست یابند؛ ولی کار ساده ای پیش روی آنها نیست. متاسفانه در فصل امتحانات خواب افراد کم و تمرکز به سمت درس می‌رود که این موضوع سیکل معیوب ایجاد و باعث کم شدن قدرت فراگیری می‌شود. اختلال در تغذیه از دیگر مشکلات ایجادی در زمان امتحانات است که افراد باید درصورت نخوردن غذای کامل، غذای مفید، مقوی و کم حجم را در برنامه غذایی خود جا دهند. نباید مطالعه متمرکز در شب امتحان باشد و باید به تدریج در طول سال انجام شود. یک روانشناس گفت: دانش‌آموزان و دانشجویان از «شب‌بیداری» در فصل امتحانات خودداری کنند؛ چرا که این موضوع باعث کاهش دقت آنها در روز بعد می‌شود. اگر دانش‌آموزان و دانشجویان تسلط کاملی به درس پیدا کنند، استرس کمتری خواهند داشت. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان در طول ترم تحصیلی برنامه‌ریزی مشخصی برای خواندن دروس خود ندارند و همه را برای شب امتحان جمع می‌کنند که این باعث ایجاد تنش زیاد در آنها می‌شود. بهترین زمان مطالعه صبح‌های زود پس از یک خواب راحت است و فرد می‌تواند پس از دوش گرفتن و صرف یک صبحانه مطلوب مطالعه خود را آغاز کند.   بیداری در شب امتحان به هر قیمتی مدت‌هاست دانشجویانِ عادت کرده به سیستم «شب امتحانی» از روش های مختلفی برای غلبه بر خواب آلودگی استفاده می‌کنند. در این میان پای قرص ها و داروهای مختلفی به میان می آید که با تبلیغات دروغین، دانشجویان را به دام خود می کشد؛ قرص هایی با وعده رفع احساس خواب آلودگی، افزایش تمرکز و حتی بالا بردن قدرت یادگیری در خانه های دانشجویی و حتی خوابگاه ها به وفور پیدا می شود.   قرص هایی مانند «ترامادول»، «بایومادول» و «ریتالین» از جمله مشهورترین و متأسفانه محبوب ترین قرص ها میان جوانان دانشجوست تا بتوانند سه ماه درس نخواندن را در چند شب، جبران کنند. متیل فنیدات (Methylphenidate) یا ریتالین در سال 1954 به بازار آمد تا افسردگی و خستگی مزمن را درمان کند. در ادامه برای درمان کودکان بیش فعال تجویز شد؛ اما در سال 1998 دانش آموزان و دانشجویان، مشتری ثابتش شدند تا شب های امتحان بیدار بمانند.   دانشجوی باهوش در معرض خطر بیشتری است متأسفانه اغلب دانشجویان در ترم های اول، هنوز در فضای دبیرستان هستند و تصور می کنند اگر در مدارس نمونه و استعدادهای درخشان درس خوانده باشند، می توانند با تکیه بر هوش خود واحدهای درسی دانشگاه را هم با موفقیت پشت سر بگذارند؛ اما وقتی با تفاوت فضا مواجه شدند، دچار سردرگمی می شوند و در حقیقت در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. در این شرایط دانشجو باید خود را با شرایط جدید وفق دهد و به صورت جدی از مشاوره‌های روان شناسی بهره ببرد. در این وضعیت دانشجو با دوگانگی روبه‌رو خواهد شد، وقتی به ایام امتحان نزدیک می شود، می بیند دیگر درس خواندن در شب امتحان مثل زمان مدرسه جواب نمی دهد، اینجاست که از موادی برای افزایش تمرکز و غلبه بر احساس خواب آلودگی استفاده می کنند. متأسفانه جوانان و خانواده های ما به درستی با عوارض و تأثیرات جبران ناپذیر قرص های مشهور به «قرص شب امتحان» آشنا نیستند. در سال های گذشته قرص هایی مانند «ترامادول» و در سال های اخیر «ریتالین» در میان جوانان و حتی نوجوانان رواج پیدا کرده است. متأسفانه آگاهی سازی لازم صورت نگرفته و بچه های‌مان را با خطرات این داروهای مخدر آشنا نکرده ایم». «دانشجویان تصور می کنند استفاده از این قرص ها برای بازه زمانی نهایتا یک ماهه ضرری ندارد و بعد از پایان امتحانات و پشت سر گذاشتن چند روز کسلی (خماری) به زندگی عادی بازمی گردند اما نمی دانند تأثیرات خانواده «اوپیویید» و «آمفتامین» گاهی تا پایان عمر روی مغز باقی می ماند. وابستگی روحی اجازه نمی دهد دانشجو به زندگی عادی خود بازگردد. اثر مخرب دیگری که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، خاطره لذتی است که در ذهن جوان می ماند و حتی بعد از ازدواج هم می خواهد برای رسیدن به آرامش و تمرکز، تجربه اش کند، در نتیجه زندگی فرد یا افراد دیگری هم تحت تأثیر قرار می گیرد». «عوارض جسمی این قرص ها را هم نباید دست کم گرفت. تغییر رنگ پوست، فرورفتگی گونه ها، نارسایی کبدی و کلیوی، زخم معده، اضطراب بی دلیل، اختلال در خواب و پرخاشگری از جمله تأثیراتی است که زندگی فرد را تحت تأثیر منفی قرار می دهد. باید با برگزاری کلاس های مشاوره، دانشجویان را از مضراتش آشنا کرد. همچنین با

more_vert کتاب آنچه که یک دانش آموز باید بداند

ادامه مطلب

closeکتاب آنچه که یک دانش آموز باید بداند

  درکتاب آنچه که یک دانش آموز باید بداند، رضا سلیمی‌، که خود دبیر شیمی است، پاسخی برای سؤال‌های دانش آموزان ارایه می‌دهد. سؤال‌هایی که بارها و بارها از سوی دانش آموزان پرسیده شده که چرا ما زیاد درس می‌خوانیم ولی متوجه نمی‌شویم و یاد نمی‌گیریم؟ و یا اینکه یاد می‌گیریم ولی سر جلسه امتحان همه را فراموش می‌کنیم؟ در این کتاب تلاش شده‌است مطالب مفید برای یادگیری دانش آموزان، در جهت بهبود وضعیت تحصیلی خود، به راحتی در اختیارشان قرار گیرد. دانش آموزان عزیز خود می‌دانند که معلمین آنها همیشه به فکر آن‌ها هستند و برای پیدا کردن روش مؤثرتر و نیز آموزش بهتر، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. همچنین دانش‌آموزان یاد خواهند گرفت چگونه درک مطلب خود را افزایش دهند. معلمی شغلی نیست که به گروه یا قشر خاصی محدود شود بلکه همه اقشار امت اسلامی باید معلم و در عین حال متعلم باشند تا یک جامعۀ پویا و علم محور داشته باشیم. تأکیدات زیاد دین مبین اسلام بر اهمیت علم و دانش موجب گشته است که هر فرد مسلمان خود را نیازمند آن بداند چرا که حکمت گمشده مؤمن است و فقط در سینۀ مؤمن آرامش می‌گیرد. البته آموزش و پرورش به دلیل دارا بودن درصد بالایی از مردم جامعه به عنوان معلم و دانش آموز، نقش برجسته و سهم عظیمی در این میان دارد و هرگونه تحوّلی دراین سازمان موجب تحول در جامعه خواهد شد.فهرست مطالب مقدمهدعای مطالعهانگیزه و روش های ایجاد آنمکان مطالعهزمان مطالعهبرنامه ریزی تحصیلیلزوم تمرکز حواس در مطالعهراه های تقویت تمرکزپیش مطالعهحضور موثر در کلاسروش های مطالعهخلاصه ی مهارت های یادگیریروش تند خوانیامتحانمنابع و مآخذ

more_vert کتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان

ادامه مطلب

closeکتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان

کتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان نوشته‌ی عباس شادلو، مجموعه‌ای از چند داستان انگلیسی همراه با ترجمه‌ آن‌ها به زبان فارسی است. امتحان جامع ورود به دانشگاه (کنکور) اکنون یکی از دغدغه‌های قشر جوان پس از پایان تحصیلات اولیه و اخذ دیپلم است. برخی از دروس در امتحان ورودی به دانشگاه به گونه‌ای نیست که در عرض چند ماه و حتی یک سال بتوان بر آن‌ها تسلط یافت. از آن جمله درس زبان انگلیسی است که از جمله دروس عمومی کنکور و درسی تعیین‌ کننده است، زیرا به علت نیاز به پیشینه قوی علمی و ضریب یک آن در کنکور در نظر اول اغلب داوطلبان روی آن حساب باز نمی‌کنند و به عنوان درسی سخت اما با نمره کم آن را به صرفه برای وقت گذاشتن نمی‌دانند. این کتاب می‌کوشد به تدریج با استفاده از زبان جذاب داستان، دانش‌آموزان را با لغت‌های بسیار رایج در کنکور آشنا سازد و با اطمینان می‌توان گفت این روش برای دانش‌آموزانی که به فراتر از کتاب درسی می‌اندیشند می‌تواند مفید باشد. (فایل کتاب در تاریخ 2 اردیبهشت 1398 به روز رسانی شده است.) در بخشی از کتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان می‌خوانیم: A farmer looking for a source of water for his farm bought a well from his neighbor. The neighbor was cunning, though, and refused to let the farmer take water from the well. On asking why, he replied, “I sold the well to you, not the water”, and walked away. The distraught farmer didn't know what to do. So he went to Birbal, a clever man and one of the nine courtiers of Emperor Akbar, for a solution کشاورزی در جستجوی یک منبع آب برای کشاورزی‌اش چاهی را از همسایه‌اش خرید. با این حال همسایه‌اش آدم فریبکاری بود. و اجازه نداد کشاورز از آب چاه بردارد. کشاورز پرسید چرا، و پاسخ داد: من چاه را به شما فروختم نه آب را. و بیرون رفت. کشاورز آشفته نمیدانست چه کند. و به نزد بیربال مردی زیرک و یکی از نه نفر از نزدیکان امپراطور رفت تا راه حلی بیابد.

more_vert کتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان

ادامه مطلب

closeکتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان

کتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان نوشته‌ی عباس شادلو، مجموعه‌ای از چند داستان انگلیسی همراه با ترجمه‌ آن‌ها به زبان فارسی است. امتحان جامع ورود به دانشگاه (کنکور) اکنون یکی از دغدغه‌های قشر جوان پس از پایان تحصیلات اولیه و اخذ دیپلم است. برخی از دروس در امتحان ورودی به دانشگاه به گونه‌ای نیست که در عرض چند ماه و حتی یک سال بتوان بر آن‌ها تسلط یافت. از آن جمله درس زبان انگلیسی است که از جمله دروس عمومی کنکور و درسی تعیین‌ کننده است، زیرا به علت نیاز به پیشینه قوی علمی و ضریب یک آن در کنکور در نظر اول اغلب داوطلبان روی آن حساب باز نمی‌کنند و به عنوان درسی سخت اما با نمره کم آن را به صرفه برای وقت گذاشتن نمی‌دانند. این کتاب می‌کوشد به تدریج با استفاده از زبان جذاب داستان، دانش‌آموزان را با لغت‌های بسیار رایج در کنکور آشنا سازد و با اطمینان می‌توان گفت این روش برای دانش‌آموزانی که به فراتر از کتاب درسی می‌اندیشند می‌تواند مفید باشد. (فایل کتاب در تاریخ 2 اردیبهشت 1398 به روز رسانی شده است.) در بخشی از کتاب داستان‌های کوتاه انگلیسی بانضمام 900 واژه کلیدی کنکور و نکات اخلاقی هر داستان می‌خوانیم: A farmer looking for a source of water for his farm bought a well from his neighbor. The neighbor was cunning, though, and refused to let the farmer take water from the well. On asking why, he replied, “I sold the well to you, not the water”, and walked away. The distraught farmer didn't know what to do. So he went to Birbal, a clever man and one of the nine courtiers of Emperor Akbar, for a solution کشاورزی در جستجوی یک منبع آب برای کشاورزی‌اش چاهی را از همسایه‌اش خرید. با این حال همسایه‌اش آدم فریبکاری بود. و اجازه نداد کشاورز از آب چاه بردارد. کشاورز پرسید چرا، و پاسخ داد: من چاه را به شما فروختم نه آب را. و بیرون رفت. کشاورز آشفته نمیدانست چه کند. و به نزد بیربال مردی زیرک و یکی از نه نفر از نزدیکان امپراطور رفت تا راه حلی بیابد.

more_vert کتاب جامع ترین کتاب کمک درسی ریاضی (3)

ادامه مطلب

closeکتاب جامع ترین کتاب کمک درسی ریاضی (3)

این کتاب دارای ویژگی های مهمی از جمله پرداختن به مفهوم تابع و ترکیبیات است. که این دو مفهوم به طور کامل بررسی شده است. در مبحث تابع، انواع مختلف آن، مقدار آن، رسم توابع خطی، دامنه توابع چند جمله ای، کسری و رادیکالی در فصل اول؛ معادله درجه دوم، پیداکردن ریشه های آن، رسم آن و کاربرد آن در فصل دوم؛ سه اصل ریاضی ترکبیاتی در فصل سوم تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. علاوه بر این، مثال های این کتاب از نمونه سوالات هماهنگ کشوری و سوالات کنکور استفاده شده است. همچنین تمرینات مهم هر فصل با جواب در متن درس آورده شده است. بعد از فصل سوم سوالات امتحان نهایی سال های 1391 تا 1393 آورده شده است. خواننده این کتاب به راحتی می تواند از مباحث و موضوعات کتاب بهره ببرد. فهرست مطالب فصل اول: رابطه و تابع مقدمه مفهوم رابطه و تابع تعریف تابع به وسیله ی جدول تعریف تابع به وسیله ی نمودار تعریف تابع به وسیله ی مجموعه زوج های مرتب تعریف تابع به وسیله ی فرمول نماد یا ضابطه ی تابع مقدار یک تابع عملیات با تابع ها به دست آوردن ضابطه ی تابع دامنه و بُرد تابع دامنه و بُرد توابع جدولی دامنه و بُرد توابع زوج مرتبی دامنه و بُرد توابع نمودار ونی دامنه توابع چندجمله ای دامنه توابع گویا دامنه توابع رادیکالی رسم نمودار تابع خطی یادآوری رسم خط از طریق شکل دو نقطه رسم خط از طریق ضریب زاویه و عرض از مبدا خانواده تابع های خطی خانواده تابع های توانیفصل دوم: معادله و تابع های درجۀ دوم تابع درجه دوم معادله درجه دوم روش های به دست آوردن جواب های معادله درجه دوم روش تجزیهروش خاصیت ریشه زوجروش مربع کامل کردنروش فرمول کلینوشتن معادله درجه دوممجموع و حاصل ضرب ریشه هارأس تابع درجه دوم (رأس سهمی)رسم تابع درجه دوممحل تقاطع تابع با محورهارسم تابع درجه دوم به کمک انتقالمحور تقارن تابع درجه دوممعادله های کسریمعادله های رادیکالینسبت و تناسبکاربردهای معادله درجه دومفصل سوم: ترکیبیاتمقدمهاصل ضربجایگشتجایگشت های n شیء متمایزجایگشت های r شیء از n شیء متمایزجایگشت های n شیء غیر متمایز یا جایگشت های با تکرارترکیبسوالات امتحان نهاییمنابعنمادها

more_vert کتاب کار شیمی 3

ادامه مطلب

closeکتاب کار شیمی 3

کتاب کار شیمی 3 تالیف مریم گودرزی هم برای دانش‌آموزان سال سوم که با امتحانات نهایی و هم برای دانش‌آموزان سال چهارم که با سد کنکور مواجه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب پایه و اساس یادگیری درست علم شیمی در دبیرستان و دانشگاه‌ است و حاوی درس، نکته، تست‌های کنکور به صورت مجزا از هر مبحث تا سال 93، سوالات امتحان نهایی تا سال 93 و سوالات تألیفی از سطر کتاب درسی است. فهرست مطالبفصل اول: استوکیومتریفصل دوم: ترمودینامیکفصل سوم: محلول‌هاسوالات کنکور: سراسری سال 93

more_vert کتاب مهارت های تحصیلی

ادامه مطلب

closeکتاب مهارت های تحصیلی

واضح است که یادگیری و مطالعه‌ی هدف‌مند نیز مثل بسیاری از فعّالیّت‌ها و امور جاری نیازمند فراگیری و مهارت لازم است هم‌چنانکه برای بهتر زیستن نیازمند به کسب مهارت‌های زندگی اعم از تصمیم‌گیری، حلّ مسأله، خلّاقیّت، کنترل خشم و ... هستیم. برای بهتر و مؤثّرتر آموختن نیز باید خود را به علوم و فنون مربوطه مجهّز کنیم، چرا که بهترین ساعات، روزها و سال‌های زندگی به‌صورت رسمی و غیررسمی درگیر آموزشگاه و آموختن هستیم. تقریباً هر دانش‌آموزی مایل است که عادات و مهارت‌های خود را برای رسیدن به موفّقیّت تحصیلی بهبود بخشد. تحقیقات مکرّر پژوهش‌گران بیان‌گر این واقعیّت است که فقدان مهارت‌های تحصیلی فشارها و مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد نموده لیکن، تنها معدودی از آنان، اقدام به فراگیری مهارت‌های تحصیلی می‌نمایند. متأسّفانه بسیاری از دانش‌آموزان انجام تمرین و فنون مطالعه و یادگیری را کار سخت می‌دانند. امّا باید بدانند که هیچ راه آسانی برای موفّقیّت وجود ندارد. لیکن، آن‌ها که این روش‌ها را به‌کار می‌گیرند معمولاً پاداش می‌گیرند، زیرا با کوشش کم‌تر مطلب بیش‌تری یاد می‌گیرند، از مطالعات خود لذّت می‌برند و نمرات بالاتری کسب می‌کنند. امّا آن‌چه در این کتاب ملاحظه می‌فرمایید دارای چند ویژگی مشخّص است: 1ـ ده مهارت اساسی تحصیلی که معمولاً در آثار نویسندگان پراکندگی داشت، در قالب یک مجموعه تدوین گردیده است. 2ـ سعی شده است به زبان ساده و قابل فهم برای دانش‌آموزان و دانشجویان بیان شود. 3ـ اگر چه هر مهارت به تنهایی مطالب بسیار زیادی را در بردارد. امّا تنها به بیان نکات اساسی و کلیدی مهم اشاره شده و چنان‌چه دانش‌آموزانی علاقه‌مند به کسب اطّلاعات بیش‌تر درخصوص هر مهارت باشند باید به منابع تفصیلی مراجعه نمایند. 4ـ تجربه بیش از دو دهه فعّالیّت در واحدهای آموزشی مؤلّف مؤیّد این واقعیّت است که مطالب انتخاب شده در این مجموعه می‌تواند بسیاری از نیازهای دانش‌آموزان و حتّی دانشجویان را پاسخگو باشد. فهرست مطالبمقدّمهمهارت اوّل : مهارت برنامه ریزیبرنامه‌ریزی یعنی چه؟اثرات و فواید یک برنامه‌ریزی مطلوباصول برنامه‌ریزیعوامل موفّقیّت در برنامهچگونه برنامه‌ریزی کنیم؟عوامل تهدیدکننده‌ی برنامه‌ریزیویژگی‌های یک برنامه‌ی مطلوب هفتگیمهارت دوم : مهارت مدیریت زمانتعریف مدیریت زمانمراحل مدیریت زمان1ـ تعیین هدف2ـ تهیّه‌ی فهرست فعّالیّت‌ها3ـ اولویت بندی فعّالیّتهامهمترین عوامل اتلاف وقت (وقت کش‌ها)چگونه میتوانیم از وقتمان بهتر استفاده کنیمچند توصیه برای موفّقیّت در مدیریت زمانمهارت سوم : مهارت تمرکز حواستعریف تمرکز حواساهمّیّت تمرکز حواسمنشأ حواس پرتیعوامل مؤثّر در تمرکز حواستکنیک هایی برای افزایش تمرکز و دقّت1) تکنیک حواست را جمع کن (الآن اینجا باش)2) تکنیک روش عنکبوتی3) تکنیک فرصتی برای افکار مزاحم4) تکنیک ثبت عوامل حواس پرتیمهارت چهارم: مهارت تقویت حافظهتعریف حافظهانواع حافظهنکاتی درباره‌ی حافظهفراموشی و علل آنتکنیک های تقویت حافظه1ـ استفاده از یادیارها (یاد آورنده‌ها)2ـ استفاده از تصویرسازی ذهنی3ـ استفاده از تداعی( مرتبط‌سازی)4ـ استفاده از واسطه‌ها5ـ سازمان دادن اطّلاعات6ـ تکنیک عدد / قافیه7- تکنیک عدد/ شکلچند توصیه‌ی مهم برای تقویت حافظهمهارت پنچم : مهارت مطالعه‌ی صحیحاصول مطالعه و فراگیری بهتر1ـ اصول قبل از شروع مطالعه2ـ اصول هنگام مطالعه3ـ اصول بعد از مطالعهروش صحیح مطالعهنکاتی درباره‌ی زمان و مکان مطالعهنحوه‌ی خواندن دروسنحوه‌ی آموختن ریاضیاتنحوه‌ی خواندن فیزیکنحوه‌ی خواندن زیستشناسینحوه‌ی خواندن زبان‌های خارجینحوه‌ی خواندن تاریخنحوه‌ی خواندن جغرافینحوه‌ی خواندن ادبیات فارسینحوه‌ی خواندن درس عربیمهارت ششم : مهارت یادداشت‌بردارینکاتی در باره‌ی یادداشت برداریفنون یادداشت‌برداریمهارت هفتم : مهارت خلاصه‌نویسیمنابع خلاصه‌نویسیویژگی‌های یک خلاصه‌ی خوبخلاصه برداری پیشرفتهمهارت هشتم : مهارت تند‌خوانیتعریف تند خوانیاهمّیّت تند خوانیموانع تندخوانیمحاسبه‌ی سرعت مطالعهنکاتی درباره‌ی تند خوانیفنون تندخوانیمهارت نهم : مهارت تست‌زنیتست چیست؟درصد گیری (نمره‌ی خام)قانون احتمال و تست‌زنیتمرین تست‌زنی با دو خودکارفنون تست زنینکات قابل توجّه در تست‌زنیمهارت دهم : مهارت کنترل اضطراب امتحانتعریف اضطرابنکاتی درباره‌ی اضطراب امتحانعوامل مؤثّر در ایجاد اضطراب امتحانعوامل مؤثّر در شکل گیری اضطراب امتحانروش های پیش‌گیری اضطراب امتحانتکنیکها و روش‌های کاهش اضطراب امتحان