جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی گفتمان قوم گرایی در نشریات دانشجویی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی گفتمان قوم گرایی در نشریات دانشجویی

مقاله علمی و پژوهشی" گفتمان قوم گرایی در نشریات دانشجویی " مقاله ای است در 21 صفحه با 27 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات گفتمان قوم گرایی در نشریات دانشجویی ، گفتمان ، سیاست فرهنگی ، اقوام ایرانی ، هویت ایرانی و هویت ملی مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌ها

کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌ها - جلد دومدر کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌ها - جلد دوم اثر پدرام حکیم زاده، گزیده‌ای از اشکال و تصاویر اسطوره‌ای "نمادها و اسطوره‌ها" از فرهنگ‌های مختلف بشری گردآوری و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. این کتاب جلد دوم از فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌ها است. انسان از ابتدای زندگی بر روی زمین با اشکال و تصاویری روبه‌رو بوده است که با خود رمز و رازی به همراه داشته‌اند. او در ورای پدیده‌ها و حادثه‌های طبیعی نیروی مرموزی و روحی پنهان را می‌دید که آن روح یا نیرو سبب موجودیت یا حادث شدن آن پدیده می‌شد. این اشکال و تصاویر که امروزه از آن‌ها به عنوان نماد، سمبل و اسطوره یاد می‌شود نقشی مهم در دنیای ارتباطی معاصر که جهانی تصویری است پیدا کرده‌اند. اصطلاح "سمبل" که در فارسی به "نماد" ترجمه شده است، از ریشه مصدر یونانی "سمبالین" (Symballein) به معنای "به هم پیوستن" گرفته شده است. "سمبالین" در زبان یونانی باستان به معنای «نشان» «مظهر»، «نمود» و «علامت» نیز به کار رفته است. فهرست مطالبمقدمهماندالاها و اشکال هندسیمعماری و بناهادین و مذاهبماه‌ها و صور فلکینمادهای غربی و اروپایینمادهای شرق (ژاپن)نمادهای اقوام بدوینمادهای ظروفنمادهای اسلامی - ایرانی

more_vert کتاب «سیمای زن در نثر قرن پنجم تا هفتم»

ادامه مطلب

closeکتاب «سیمای زن در نثر قرن پنجم تا هفتم»

«سیمای زن در نثر قرن پنجم تا هفتم» عنوان کتابی است که به کوشش «فاطمه بهشتی» و «فاطمه آستانه‌اصل» به رشته تحریر درآمده و نگاهی تمام عیار به جایگاه زن در ادبیات ایرانی از دوران بیهقی تا سعدی دارد. این کتاب ۱۱۲ صفحه‌ای با شمارگان ۳۳۰ نسخه از سوی انتشارات «نگارکمال» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به ادب و جامعه شناسی زنان ۱۴ هزار تومان است. مطالب این کتاب در چهار فصل ارایه شده که در فصل نخست آن با عنوان «زن در ایران باستان و دین اسلام» کوشش شده ارتباط زن با اسطوره‌های ایرانی و پس از آن با تفکر اسلامی را در لابه‌لای سطور ادبی واکاوی شود. در این بخش زن موجودی عنوان شده که مایه آرامش و زایش است و ساختارهای اندیشه جامعه ایران باستان و دوران اسلامی در خصوص اهمیت و ارزش زن با استفاده از مثال‌هایی که در متون نثر فارسی ارایه شده به شرح و نظر آمده است. در بخشی از این فصل آمده است : زن در ایران باستان دوران پر از رنج و محرومیت را گذرانده و اقوام پیش از اسلام هرگز آزمایش عقل، خرد، اخلاق، نبوغ و مهارت زن توجه در خوری نکرده‌اند اما، در دوره ساسانی شیوه نگرش به زن تا حدودی متفاوت با دیگر ممالک بود و این دوره به «پادشاه‌زن» و ارزش والا برای زن برخورده و زن سوگلی صاحب حق کامل بوده و شوهر مکلف بوده مادام‌العمر از زن ممتازش نگهداری کند. در نثر فارسی داستان «خسرو و شیرین» نمونه بارز آن است که نشانگر جایگاه زنان در دوران ساسانی است که رده‌ها و طبقات مختلف اجتماعی زن با جه وزنی نگریسته می‌شده است. در بخش دیگری از این فصل به شیوه جاهلیت و رفتار ظلمت‌آمیز به زنان قبل از اسلام با زنده به گور کردن آنان اشاره می‌کند و بعد با اشاره به چندین ایه از قران مجید جایگاه والای زن در دین مبین اسلام را شرح داده است و عنوان کرده است: در اسلام وجود زن و مرد لازم و ملزوم همدیگر دانسته شده و ارزش زن از منظر ادیان مختلف والا و تحسین برانگیر عنوان شده است. فصل دوم کتاب با عنوان سیمای زن در نثر قرن پنجم، به جایگاه و ارزش زن از دیدگاه اجتماعی، سیاسی، مذهبی و در شمای مذهبی - اجتماعی پرداخته است و بیان کرده است: وضع زن در ادوار مختلف تاریخ ایران پس از اسلام، دستخوش تغییر و تحول بوده و اقوام ترک و مغول و سایر قوم‌ها به زن و جایگاه اجتماعی آن اهمیت داده‌اند چرا که به گواه مستندات زن دوشادوش مرد کار می‌کرد و چرخ اقتصادی خانوار در مشارکت با زنان می‌چرخید. در این بخش نقش اجتماعی زن در دربار نیز به صورت ریز از بین متون نثر ارزیابی شده و از نظر دلاوری، خویشتن‌داری و قورت در راهبری فکری و عملی مصادیق زیادی از کلام بیهقی مطرح شده است برای مثال آنجا که از دلاوری و خویشتن‌داری طن در مورد مادر عبدالله زبیر که به دستور حجاج سر از تنش جدا شد می‌گوید و کلام مادر را اینطور منتقل کرده که « اگر پسرم نه چنین کردی، مه پسر زبیر بودی»... و از این دست از نثر فارسی مثال‌های متعددی در باب زنان و رفتارها و کنش‌های آنان با ادبیاتی شیرین و بلیغ عنوان شده و تلاش شده تا چه در داستان پیرزن و انوشیروان، سیاوش و سودابه، و مثال‌هایی از کلیله و دمنه آینه‌ای از سیمای زن را فرا رو قرار دهد. در بخشی از این فصل با ارایه بخش‌هایی از نثر فارسی جایگاه سیاسی زنان در ادوار پیش از اسلام تا قرن‌ پنجم به تصویر کشیده شده که به‌دلیل در حرم بودن زن به طور عموم پرده‌ای پنهان بر نقش وی در سیاست وجود دارد اما بسیاری از مقاصد سیاسی در ازدواج‌ها و کنش‌های رفتار سیاسی زنان در مناسبات جامعه با مثال‌های زیبا از ادبیات نثر فارسی ارایه شده که جذاب و خواندنی است. ارزش و جایگاه زنان قبل از اسلام تا قرن پنجم نیز در این فصل از نظر مذهبی با نگاه اسرارالتوحید، کلیله و دمنه، تفسیر ابوالفتح رازی و سایر متون فارسی شرح داده شده است. فصل سوم این کتاب نگاهی به سیمای زن در قرن ششم از دید مرزبان‌نامه و جهان‌گشا دارد و فصل چهخارم نیز جایگاه زن ایرانی را در قرن هفتم از منظر متون در گلستان سعدی، تذکره‌الاولیا و بررسی شخصیت رابعه از دیدگاه عرفانی و اجتماعی عنوان کرده است. در مقدمه این کتاب امده است: زندگانی اجتماعی از مسایل مهم در جوامع انسانی محسوب می‌شود و از این حیث نقش و جایگاه زن به‌عنوان بخش مهمی از کمناسبات و روابط بین فردی اهمیت زیادی دارد. شخصیت و جایگاه زن ایرانی در گذر تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی داشته که برای دستیابی به تفکر عمیق و موثر در حوزه فعالیت‌های مختلف یک جامعه باید از شرایط و اثربخشی حضور زنان آگاه بود.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رسانه موسیقی و جوانان ایرانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رسانه موسیقی و جوانان ایرانی

مقاله علمی و پژوهشی" رسانه موسیقی و جوانان ایرانی " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رسانه موسیقی و جوانان ایرانی ، مخاطب ، تلویزیون ماهواره ای ، ماهواره ، فضای نوین رسانه ای ، وزارت فرهنگ ، حوزه هنری ، شبکه من و تو و تعامل دوسویه اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب سازشناسی ایرانی 2: ویژه‌ی آزمون کارشناسی ارشد موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب سازشناسی ایرانی 2: ویژه‌ی آزمون کارشناسی ارشد موسیقی

مهری اسدی در کتاب سازشناسی ایرانی 2: ویژه‌ی آزمون کارشناسی ارشد موسیقی، به بررسی انواع سازهای کوبه‌ای بدون پوست و سازهای زهی پرداخته است. این کتاب جلد دوم مجموعه‌ی سازشناسی ایرانی محسوب می‌شود و جهت مطالعه‌ی شرکت‌ کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد موسیقی بسیار مفید است. در واقع علت نگارش این کتاب به وجود آوردن منبعی مشخص برای موفقیت در این آزمون می‌باشد و تلاش بسیار شده است در آن تمام مطالب مربوط به دروس سازشناسی و مبانی نظری موسیقی ایرانی که همه از موارد مهم مورد سؤال در این آزمون می‌باشند، با دقت تمام و زیر نظر اساتید محترم دانشگاه، همچنین بر اساس آزمون‌های سال‌های گذشته به صورت طبقه‌بندی شده، همراه با تست‌های مربوط به هر بخش گردآوری شوند. فهرست مطالبفصل اول: سازهای هواصدا (Aerophone)، ذوات النفخفصل دوم: سازهای کوبه‌ای پوستی (Membranophone)، طاسات و کاسات و الواح فولادفصل سوم: سازهای کوبه‌ای بدون پوست (Idiophone)، طاسات و کاسات و الواح فولادفصل چهارم: سازهای زهی (Chordophone)، ذوات الاوتارپاسخنامه مجموعه سوالاتفهرست منابع

more_vert مقاله علمی و پژوهشی نفوذ شبکه های مجازی در میان کاربران ایرانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی نفوذ شبکه های مجازی در میان کاربران ایرانی

مقاله علمی و پژوهشی" نفوذ شبکه های مجازی در میان کاربران ایرانی " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نفوذ شبکه های مجازی در میان کاربران ایرانی ، اینترنت ، فیس بوک ، توئیتر ، وب نوشت ، ویکی پدیا و کلوپ اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی کاربران ایرانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی کاربران ایرانی

مقاله علمی و پژوهشی" تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی کاربران ایرانی " مقاله ای است در 22 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی کاربران ایرانی ، بوردیو ، سبک زندگی ، مصرف فرهنگی و اوقات فراغت اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم

مقاله علمی و پژوهشی" ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم " مقاله ای است در 35 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات ناسیونالیسم ایرانی در سده نوزدهم ، ناسیونالیسم مدنی ، باستان گرایی ، جامعه شناسی تاریخی ، مدرنیست ، ازلی انگاری ، نظریه نیرن ، ناسیونالیسم  فرهنگی و ناسیونالیسم  سیاسی مطرح شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب ادبیات داستانی عامه

ادامه مطلب

closeکتاب ادبیات داستانی عامه

در کتاب ادبیات داستانی عامه، تالیف حسین یزدانی و آسیه ذبیح نیا، کوشش شده با توجه به اهمیت و نقش قصه‌های عامیانه در زندگی عامه مردم و همچنین شیوه‌های برخورد مردم با این شکل قصه‌ها و انس و الفت با آن‌ها، انواع قصه‌های عامیانه در ادوار مختلف معرفی، تبیین و تفسیر گردد. بخش گسترده‌ای از فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی ایران را «قصه‌های عامیانه» تشکیل می‌دهند. قصه‌های عامیانه آینۀ تمام‌ نمای تجربه‌های زندگی، سنت‌ها و رفتارهای مردم در درازای تاریخ هستند. می‌توان گفت، بیم‌ها و امیدها، کشمکش‌های انسان با طبیعت، یا با انسان‌های دیگر و با خود، در این‌گونۀ ادبی بازتاب پیدا کرده است. ادبیات عامیانه هر ملتی نشانگر فرهنگ و اندیشه‌های قومی آن‌هاست و از بررسی آن‌ها می‌توان به سنت‌ها و فرهنگ‌های اقوام گوناگون که از راه مهاجرت، جنگ و تجارت وارد شده و ماندگار گشته‌اند، پی‌برد و با جداکردن آن‌ها به بازنگری فرهنگی قوم پرداخت. قصه‌های عامیانه بخشی از ادبیات عامیانه به شمار می‌روند. گردآوری و بررسی این قصه‌های عامیانه می‌تواند ‌نوع زندگی و تفکر مردمان هر ملتی را نشان دهد. گاه در این قصه‌ها رنج و درد ملتی نهفته است؛ گاه خوشی‌ها و شادی‌های آن‌ها، از این رو مطالعه و تحقیق در قصه‌های عامیانه هر قومی از نظر مردم‌شناسی بسیار مفید و از سویی دیگر فرهنگ عامه به طور کلی و قصه‌های مردم به طور اخص در ادبیات داستانی هر کشور بنیادین است؛ بسیاری از داستان‌نویسان و هنرمندان چه در کشور ما و چه در دیگر کشورها در تکوین آثار خلاقانه‌شان گوشه‌ چشمی به این چشمه‌های جوشان داشته و از آن ها بهره‌ها برده‌اند. کتاب ادبیات داستانی عامه به شرح زیر گردآوری شده است: فصل اول به «کلیاتی در باب ‌ادبیات عامه» اختصاص دارد.در فصل دوم «بن‌ مایه و طبقه‌بندی قصه‌های ایرانی» آمده است.‌در فصل سوم، «قصه‌های عامیانه از سدۀ پنجم تا نهم هجری» بررسی و تحلیل می‌شود.فصل چهارم به معرفی و تفسیر «قصه‌های عامیانه از قرن نهم تا انقلاب مشروطه» اختصاص دارد.و در فصل پنجم «قصه‌های عامیانه از مشروطه تا سال 1300» معرفی شده است. در بخشی از کتاب ادبیات داستانی عامه می‌خوانیم: ادبیات چیست؟ ادبیات جمع کلمۀ ادبیّه است. در فرهنگ معین نیز ادبیه به عنوان مفرد ادبیات آمده ‌و آن را دانش‌های متعلق به علوم ادبی و آثار ادبی دانسته است. (معین، ذیل واژه) هم‌چنین ادبیات عبارت است از: «چگونگی تعبیر و بیان احساسات و عواطف و افکار به وسیلۀ کلمات در اشکال و صورت‌های مختلف.» (دهخدا، ذیل واژه) از دیدگاه ‌استاد زرین‌کوب ادبیات: «تمام ذخایر و مواریث ذوقی و فکری اقوام، امم عالم که مردم در ضبط و نقل و نشر آن‌ها اهتمام کرده‌اند، این میراث ذوقی و فکری که از رفتگان باز مانده است و آیندگان نیز همواره برآن چیزی خواهند افزود، همواره موجب استفاده و تمتّع و التذاذ اقوام و افراد جهان خواهد بود.» (زرین‌کوب، 1354ص18) در یک نگاه می‌توان ادبیات را دو گونه تقسیم کرد: ادبیات شفاهی (گفتاری یا محاوره‌ای) و ادبیات مکتوب (نوشتاری یا رسمی). ادبیات شفاهی ذوقیّات بومی مردمی در یک منطقه است که درآن قصه‌ها، افسانه‌ها، اشعار و کارهای نمایشی در شکل‌های مختلف به چشم می‌خورد. ادبیات رسمی به آن دسته از ویژگی‌های به ثبت رسیده و حاکم بر تاریخ ایران زمین گفته می‌شود که به صورت آثار ذوقی یا فکری در نظم و نثر به کتابت در آمده و به دست ما رسیده است. کلیه آثار شاعران، عرفا، نویسندگان و خالقان آثار هنری به صورت نظم و نثر در محدودۀ این موضوع قرار دارد. ادبیات فرهنگ عامه: ادبیات فرهنگ عامه بیش‌تر شامل قصه‌ها، مثل‌ها، ترانه‌ها، چیستان‌ها، و شعرهای عامیانه است که در میان عامه مردم و در اصل به صورت شفاهی رایج بوده است. ریشه‌های بسیاری از این قصه‌ها حتی به دوران پیش از تاریخ، پیش از پیدایش خط و به فضای زندگی در جوامع اولیه بر می‌گردد. هزار و یک شب، داستان پر خواننده از نوعی دیگر است که از زبان هندی به زبان پهلوی و از زبان پهلوی به زبان عربی ‌و سرانجام در زمان فتحعلی شاه قاجار از عربی به فارسی برگردانده شده. هزار و یک شب شامل داستان‌های گوناگون، ولی در عین حال به هم پیوسته است که همواره مورد استقبال بزرگ‌ سالان و کودکان بوده است. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: ادبیات عامیانهفصل دوم: بن‌مایه و طبقه‌بندیفصل سوم: قصه عامیانه از سده پنجم تا نهم هجریفصل چهارم: قصه عامیانه از قرن نهم تا انقلاب مشروطهفصل پنجم: قصه عامیانه از مشروطه تا سال 1300کتابنامه

more_vert کتاب 100 ایده توپ: هم ایرانی هم موفق

ادامه مطلب

closeکتاب 100 ایده توپ: هم ایرانی هم موفق

مجید خزایی در کتاب 100 ایده توپ: هم ایرانی هم موفق، از کسب و کارها، استارت آپ‌ها و کارآفرینان موفق ایرانی در چند سال اخیر می‌گوید. در واقع آن ها را معرفی می‌کند، با این هدف که بدانیم برای موفق شدن نیاز به سرمایه یا ایده بسیار خاصی نیستیم. فقط کافی است چشم‌هایمان را ببندیم و ایده‌هایمان را به درستی اجرا کنیم. تمامی مطالب کتاب 100 ایده توپ از دو سایت استارتاپ‌شو و نقشاپ برداشت شده، فقط به این خاطر که بتوانیم بهتر باور کنیم ایده‌های ساده به شرط اجرا خیلی می‌توانند ثروت ساز باشند. لطفا این اثر را بارها مرور کنید تا خلاقیت و باورپذیری ذهن‌تان تقویت شود. پس به این نتیجه می‌رسیم که...! چشمان خود را ببندیم و ایده‌مون رو اجرا کنیم در بخشی از کتاب 100 ایده توپ می‌خوانیم: بلندگو، اولین و تنها فروشگاه اینترنتی آلبوم‌های اورجینال موسیقی ایرانی هست که در بهار سال 1395 با هدف حمایت از هنرمندان ایرانی، حفظ قانون کپی رایت و همچنین ترویج خرید آلبوم اورجینال و عدم دانلود غیر قانونی شروع به کار کرده است. شاید چند سالی است خرید آلبوم‌های اورجینال در ایران بصورت جدی باب شده اما همچنان عده ای هستند که آلبوم‌ها را بصورت غیر قانونی دانلود و یا کپی می‌کنند، شاید ایده و هدف بلندگو در نگاه اول بیهوده باشد چون با وجود سایت‌های دانلود غیر قانونی موسیقی دیگر نیاز به وجود چنین سایت‌هایی نیست اما هدف اصلی بلندگو حمایت از هنرمندان ایرانی است و همچنین ترویج فرهنگ خرید آلبوم اورجینال و دانلود قانونی موسیقی است که شاید این راه بتواند کمکی در ارتقا این فرهنگ کند. از طرف دیگر طرفدارانی هستند که همواره فقط نسخه اورجینال آلبوم‌ها را تهیه می‌کنند و بلندگو برای آن دسته از کسانی که دسترسی مستقیم به فروشگاه‌های فرهنگی ندارند یا به هر نحوی قادر به تهیه آلبوم بصورت اورجینال نیستند گزینه مناسبی است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی ویژگی های اجتماعی نمایشنامه نویسان ایرانی و تحولات آن

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی ویژگی های اجتماعی نمایشنامه نویسان ایرانی و تحولات آن

  مقاله علمی و پژوهشی" ویژگی های اجتماعی نمایشنامه نویسان ایرانی و تحولات آن " مقاله ای است در 24 صفحه با 10 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات ویژگی های اجتماعی، نمایشنامه نویسان ایرانی، عوامل اجتماعی ، جامعه شناسی هنر و تاریخ اجتماعی هنر مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert ضرب‌المثل‌های شهمیرزادی برآمده از فرهنگی کهن

ادامه مطلب

closeضرب‌المثل‌های شهمیرزادی برآمده از فرهنگی کهن

کتاب «ضرب‌المثل‌های اصیل شهمیرزادی» گردآوری به کوشش علیرضا صدفی و مریم موسوی است و توسط انتشارات راستی نو در یکهزار جلد در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده است. کتاب «ضرب‌المثل‌های اصیل شهمیرزادی» با پیشگفتاری درباره ضرب المثل و ویژگی های آن آغاز شده است و در انتها با بخش «نفرین های شهمیرزادی» که در گویش عامیانه از آن استفاده می شود پایان می یابد. نویسنده ضمن جمع آوری، ترجمه ضرب المثل ها به فارسی و توضیح و کاربرد آن ها در فرهنگ عامیانه، با اشاره به نمونه هایی از شعر کلاسیک از شاعران نامدار ایران زمین، سعی کرده است به استحکام معنایی ضرب المثل ها و شباهت معنایی و پیوند آن ها با ادبیات کهن این سرزمین اشاره داشته باشد. بخشی از کتاب پیشگفتار ضرب المثل ها، یکی از انواع ادبیات عامیانه به شمار می رود. مردم هرسرزمین، به عادت در گفتگوی روز مره، از مثل ها استفاده می کنند. نمونه بارز آن، کاربرد تکیه کلام هایی نظیر: به قول معروف، به قول قدیمی ها و غیره است که گاه به جا و گاه نابه جا و بدون ذکر مثل از آنها استفاده می شود. مثل ها گاه ادبی و گاه عامیانه از درون کنایات موجود در آثار ادبی و حکایات اقوام، بر سر زبان ها افتاده است و ریشه در باورها و اندیشه های گوناگون دارد، سخنان کوتاه و عبرت آموزی است که در بسیاری از گفتگوها و مجادلات، به عنوان چاشنی سخن و گاه به جای پاسخ دندان شکن، از استدلال های منطقی طولانی و ملال آور می کاهد و مخاطب را قانع و یا ناگزیر به سکوت می نماید. آمیختگی فرهنگ باستانی ایران و اسلام، موجب غنای تفکر و فرهنگ ملت ایران گردیده است. سرزمین پهناور ایران با اقوام مختلف، هم در خرده فرهنگ و هم در گویش، از سرزمین کهن سالی، حکایت دارد که جاذبه مهاجرپذیری آن، بسیاری از اقوام جهان را به سوی این سرزمین کشانیده و پس از تضارب فرهنگی، سرانجام آنان را به تعامل، واداشته است. گوناگونی خرده فرهنگ، به خصوص گویش در محدوده جغرافیایی استان سمنان که در گذشته جزء ایالت قومس بوده است به جهت تنوع وتعدد گویش ها، با وجود ریشه داشتن در زبان های باستانی نظیر: پهلوی ساسانی و ویژگی های منحصر به فرد شرق شناسان است. نمونه‌هایی از ضرب المثل‌های از کتاب او همه‌ی بَشکِسه پُلِ مُتولیّه او متولی پل های شکسته همه مردم است. اشاره به افرادی دارد که در همه مشکلات و ناملایمات دیگران، خود را شریک غم می دانند. اَول زِن بَوُور، بعد عاشِق بَوِااول همسر اختیار کن، بعد عاشق شو. نوعی توصیه و نصیحت به جوانان است که در انتخاب همسر تابع عقل باشند نه تابع احساسات. عشق آن شعله است کو چون برفروخت هر چه جز معشوق باقی جمله سوخت(مولوی) عشق هایی کز پی رنگی بود عشق نبود، عاقبت ننگی بود (مولوی) درباره نویسنده علیرضا صدفی متولد ۱۳۴۶ در شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر استان سمنان است که درباره فرهنگ زادگاه خود با همکاری مریم موسوی به جمع آوری ضرب المثل های شهمیرزاد پرداخته است.

more_vert کتاب ادبیات مقاومت در ایران (از فروپاشی ساسانیان تا دوران مشروطه)

ادامه مطلب

closeکتاب ادبیات مقاومت در ایران (از فروپاشی ساسانیان تا دوران مشروطه)

ایرانیان از کهن‌ترین ازمنه تاریخ، دارای اندیشه، فلسفه و عرفان ویژه خود بوده‌اند. در این بین منتقدین زیادی نیز وجود داشته است. در برابر هر فلسفه یا هر آیین و اندیشه‌ای، مخالف این فلسفه و آیین و اندیشه هم وجود داشته است. در برابر فلسفه زردشت، فلسفه مهر قرار داشته. در برابر فلسفه مهر، آیین زروان بوده و در هر زمان نیز این اندیشه‌های موافق و مخالف وجود داشته است. هر حکومتی نیز بر پایه فلسفه‌ای که داشته دارای پیروانی و منتقدین بوده است. هخامنشیان و اشکانیان سعی کردند در جهان آن روزگار یک حکومت فدراتیو بر اساس آزادی و دموکراسی داشته باشند. ساسانیان اما به خاطر ادغام دین و سیاست در ایران مخالفت‌هایی را برانگیختند که مزدکیان و مانویان نمونه‌ای از این مخالفت‌ها بود که عاقبت الامر مزدکیان با همیاری‌ عرب‌ها توانستند انتقام سختی از ساسانیان بگیرند. پس از تازش مزدکیان و عرب‌هاست که ما می‌بینیم در ایران منتقدین که شاعران و عرفا و دانشمندان جزو آنان بودند در آثارشان این مخالفت را به طور وسیعی ذکر کرده‌اند و همین منجر به تشکیل فرقه‌ای به نام عرفان سیاسی شده است.در این کتاب، که تاریخ ادب پایداری و مقاومت در ایران است از روزگار تازش تازیان تا دوره مشروطه به این مهم اشارت رفته است.فهرست مطالب ادبیات مقاومت در ایراندرآمدی بر حماسه‌سرایی و رجزخوانیساخت و موقعیت عمومی حماسه ی ملی ایرانموسیقی حماسی یا پهلوانی سرودموسیقی رزمیواژگان حماسیآثار حماسی ایران پیش از اسلامحماسه در ادبیات پهلویآثار حماسی عهد اسلامیحماسه‌های تاریخیحماسه‌های دینیموسیقی و حماسهاقوام ایرانی:موسیقی قومی و انواع سازهاترانه‌ی قومیموسیقی کردیموسیقی لریموسیقی آذریموسیقی فارسموسیقی عربموسیقی تالشموسیقی بلوچموسیقی ترکمنمنابع

more_vert مقاله علمی و پژوهشی نفرین و نفرت در ترانه های عامه پسند ایرانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی نفرین و نفرت در ترانه های عامه پسند ایرانی

مقاله علمی و پژوهشی" نفرین و نفرت در ترانه های عامه پسند ایرانی" مقاله ای است در 28 صفحه با 28 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات نفرین و نفرت در ترانه های عامه پسند ایرانی ، موسیقی ، موسیقی مردم پسند ، موسیقی پاپ ، موسیقی رپ ، تئوری ساختار گرا و موزیک نفرت مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب فیگورهای گرافیکی

ادامه مطلب

closeکتاب فیگورهای گرافیکی

کتاب فیگورهای گرافیکی به قلم پدرام حکیم زاده، همراه با 200 تصویر به طراحی و نمادشناسی اندام انسان پرداخته و اجزاء مختلف آن را شرح می‌دهد. در بخشی از کتاب فیگورهای گرافیکی می‌خوانیم: گیومرث در زبان اوستایی از دو جز گَیو (= زندگانی) و مَرَتَن (= میرنده یا فناپذیر) تشکیل یافته است. در اساطیر مانوی، هُرمُزدَبغ انسان نخستین برابر کیومرث زرتشتی است. در یکی از اساطیر چینی آمده است آفرینش انسان‌های نخستین، به ایزد بانوی مادر، نوگواً نسبت داده شده است. او خود به شکل آدمی بود، جز این که به جای پا، دُم اژدها گونه‌ای داشت. روزی او مشتی از گل رس بستر رودخانه بر داشت و آن را به شکل آدمیانی کوچک درآورد. او آن‌ها را به شکل خود ساخت و بعداً در آن‌ها روح دمید؛ و در یکی از اساطیر مصر آمده که خنوم کوزه‌گری است که آدمیان را شکل بخشید و ایزدان را قالب زد. او به عنوان آفرینندۀ انسان بر شکل گرفتن نطفۀ آدمیان در زهدان مادر نیز نظارت دارد. در بین اقوام سرخ پوست آمریکا دو قوم ذونی و مایا دارای اساطیری مبنی بر آفرینش انسان از خاک و زمین می‌باشند. قوم مایا معتقد به عمر ادواری انسان و جهان میباشند. بنابر اساطیر این قوم انسان‌های خاکی متعلّق به دومین مرحلۀ آفرینش هستند که با گل رس سرشته می‌شوند. قوم ذونی نیز زمین را همچون زنی تصور کرده‌اند با زهدان‌هایی. انسان‌ها و دیگر موجودات درون این زهدان‌ها شکل می‌گیرند و پرورده می‌شوند و بالاخره از آن سر بر می‌آورند. در یک اسطورۀ هندی آمده است که نخستین مرد و زن دو قلوی یَمَه Yama و یی مَه Yima بودند و می‌گفتند هر دو فرزندان خورشید بودند. از یک داستان مائوری (از اقوام بومی نیوزلند از تبار پولینزی - ملانزیایی) برمی‌آید که نخستین انسان از خاک ساخته شد و خورشید در آن خاک جان دمید؛ پرتو خورشید بود که «مادر زمین» را بارور گرداند. سرخ‌پوستان زونی نیومکزیکو می‌گفتند که آدمیان و همۀ موجودات زنده، فرزندان خورشید و زمین‌اند. فهرست مطالبنماد شناسی اندام انسانآدمسَرسینهدست و انگشتپا و ساقشکم و رودهجامهبرهنگی - عریانی

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بررسی جامعه شناختی تاثیرات طب ایرانی – اسلامی بر نظام طب چینی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بررسی جامعه شناختی تاثیرات طب ایرانی – اسلامی بر نظام طب چینی

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی جامعه شناختی تاثیرات طب ایرانی – اسلامی بر  نظام طب چینی " مقاله ای است در 41 صفحه با 38 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بررسی جامعه شناختی تاثیرات طب ایرانی – اسلامی بر  نظام طب چینی ، امپراطوری مغول ، جامعه شناسی تطبیقی مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب آموزش خردسالان - بهمن

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش خردسالان - بهمن

کمک کار مربیان مهدهای کودک و مادران در خانه در قرن حاضر به دلیل اهمیتی که والدین برای مسائل تربیتی و روانی کودکان قائل هستند و همچنین ارتقاه آگاهی مردم، نسبت به تقش آموزش و پرورش در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع: سیستم های آموزشی دستخوش تغییرات سریع و شگرفی شده اند. اگرچه ظاهر مهم‌ترین هدف، کسب تحصیلات عالی و داتشگاهی است اما با توجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر، باور کارشناسان بر این است که آموزش پیش از دبستان، پایه و اساس تحصیلات، در سال های آینده است؛ و پلی است میان آموزش غیررسمی و رسمی تحقیقات انجام شده مربوط به این مرحله از زندگی، نشانگر این است که بیشتر ابعاد شخصیت فرد، در سال‌های اولیه‌ی زندگی شکل می‌گیرد، و رشد بعدی در حقیقت، بیشتر جنبه‌ی کمی دارد تا کیفی. دوره پیش از دبستان یکی از مهم ترین دوران زندگی انسان است، چرا که حساس ترین مراحل شکل گیری زندگی، از نظر شخصیتب، اجتماعی و آموزشی می باشد. فهرست مطالبهفته‌ی اولکشورمشاهده ی عینی، بحث و گفت و گوکار دستیآموزه های اجتماعیاولین تجربه های منآموزه های ریاضیآموزه های علمیآموزه های دینیلطیفه و چیستانقصهنمایش خلاقنقاشیشعر و سرودهفته ی دومآشنایی با دهه فجرمشاهده ی عینی، بحث و گفت و گوکار دستیآموزه های اجتماعیاولین تجربه های منآموزه های ریاضیآموزه های علمیآموزه های دینیلطیفه و چیستانقصهنمایش خلاقنقاشیشعر و سرودهفته‌ی سومآشنایی با انقلابمشاهده ی عینی، بحث و گفت و گوکار دستیآموزه های اجتماعیاولین تجربه های منآموزه های ریاضیآموزه های علمیآموزه های دینیلطیفه و چیستانقصهنمایش خلاقنقاشیشعر و سرودهفته‌ی چهارمآشنایی با اقوام ایرانیمشاهده ی عینی، بحث و گفت و گوکار دستیآموزه های اجتماعیاولین تجربه های منآموزه های ریاضیآموزه های علمیآموزه های دینیلطیفه و چیستانقصهنمایش خلاقنقاشیشعر و سرودمنابع

more_vert مقاله تأملی فقهی اخلاقی بر آثار ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی

ادامه مطلب

closeمقاله تأملی فقهی اخلاقی بر آثار ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی

مقاله علمی و پژوهشی " تأملی فقهی اخلاقی بر آثار ازدواج بانوان ایرانی با اتباع خارجی " مقاله ای است در 17 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تابعیت، اخلاق، اتباع بیگانه، نکاح، موانع نکاح، قانون مدنی پرداخته شده است چکیده مقاله موضوع ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه همزمان با ورود همسایگان افغانی و عراقی در کشور ما وضعیتی جدی به خود گرفته و مشکلاتی را به همراه داشته است. این ازدواج ها افزون بر بوجودآوردن مشکلات اجتماعی و حتی سیاسی بر شرایط خانوادگی و اخلاقی آنان نیز تاثیر بسزائی دارد. در نظام حقوقی فعلی ایران تفاوت تابعیت شوهر نسبت به زن ایرانی داخل در موانع نکاح به عنوان یک مانع از سوی قانونگذار در ماده 1060 قانون مدنی وضع گردیده است اما تفاوت تابعیت شوهر به عنوان یک مانع در منابع فقهی فاقد هر گونه سابقه است. در مقاله حاضر، مفهوم نکاح و تابعیت، مقدمات وشرایط قانونی مربوط به محدودیت ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، وضعیت وآثار ازدواج بانوان ایرانی با اتباع بیگانه مورد بررسی قرار گرفته است و در خاتمه پیشنهاد گردید. با توجه به عدم آگاهی بانوان از پیامدهای چنین ازدواجی به نحو شایسته، آموزشهای لازم قبل وحین ازدواج از طریق رسانه های گروهی در قالب الزامات قانونی با اهتمام جدی تری در دسترس همگان قرار گیرد . دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب آداب اجتماعی معاشرت

ادامه مطلب

closeکتاب آداب اجتماعی معاشرت

فائزه سادات حسینیان در کتاب آداب اجتماعی معاشرت، اصول روابط اجتماعی را از منظر احادیث، آیات قرآنی و مفاهیم اسلامی بررسی می‌کند. ادب در همه‌ی جامعه‌ها و بین تمامی امت‌ها، ملت‌ها و اقوام بوده و لازمه‌ی زندگی بشر به شمار می‌رود و در پسندیده بودن ادب، اختلافی در میان هیچ قومی از اقوام بشر نیست، فقط چیزی که هست تطبیق مصداق‌های ادب است که به اعتبار اختلاف اقوام متفاوت هستند. چه بسا چیزهایی که نزد ملت و قومی، از آداب خوب به شمار رود و حال آنکه در سایر اقوام ادب به حساب نیاید. ادب از فهم سرشار و ادراک حقایق سرچشمه می‌گیرد و بی‌ادبی از جهل و نادانی. در جهان آفرینش هر دسته از مردم مقررات خاصی برای آداب معاشرت دارند. حتی وحشیان نیز چنین هستند. یکی از تفاوت‌های انسان با حیوان، ادب است. انسان‌ها در اثر درک حقایق، ادب دارند و حیوانات فاقد آن هستند و هرچه انسانیت کسی کامل‌تر شود، ادب و تربیت او بیشتر می‌شود. ولی رفتار و رسوم پسندیده در یک دسته ممکن است در دسته‌ی دیگر اصلاً پسندیده نباشد. شاید برخی این‌طور تصور کنند که اخلاق و آداب یکی است در حالیکه چنین نیست، زیرا اخلاق از اوصاف روح به شمار می‌رود، ولی آداب از اوصاف اعمال و کارهای انسان است و نحوه‌ی صدور کارها بستگی به صفات روحی دارد. اصول اخلاقی مانند قدرت اراده، شجاعت، سخاوت و غیرت و... با آداب و سنن ملی، محلی و... فرق دارد چرا که آداب اجتماعی از امور نسبی است که با اختلافات محیطی فرق می‌کند. ولی زشتی و زیبایی اصول اخلاقی با اختلاف نژادها و ملیت‌ها دگرگون نمی‌شود لذا در هیچ جای دنیا دیده نشده است که سخاوت و شجاعت را کسی بد بشمارد و دزدی را خوب. چنانکه از مضامین احادیث برمی‌آید، آداب معاشرت را غیر از اخلاق ذاتی دانسته و به آن اهمیت زیادی داده شده است. چرا که گاهی ممکن است شخص از نظر اخلاقی فردی ناصالح باشد، ولی در اثر تربیت درست و خوب، خلق و خوی او تغییر یابد. در بخشی از کتاب آداب اجتماعی معاشرت می‌خوانیم: جامعه اسلامی بر اساس محبت و دوستی بین برادران ایمانی پایه‌ریزی شده است، و این محبت ناشی از ایمان به خدا و تکلیف مردمان ایمانی در رعایت حدود و حقوق یکدیگر بر مبنای مودت و برادری است. در جامعه‌ای که اساس آن بر محبت به دیگران پایه‌گذاری شده و بر اساس چشم‌پوشی از خطاهای افراد طراحی شده و همه باور دارند که رفع نیاز دیگران نعمت الهی است و این فرصت، لطف خدا به بندگان نیکوی اوست، این فرصت‌ها چنان مورد استفاده بزرگان دین و مذهب قرار می‌گرفته است که در رفتار آنان رفع نیاز از نیازمندان در صدر عبادات الهی است و الگوی این عمل علی (ع) است که در حین نماز که عبادت الهی است، نیاز مستمندی را رفع می‌نماید که آن هم عبادت الهی است. پیامبر گرامی اسلام در زمینه ابراز محبت به دیگران می‌فرماید: هرگاه یکی از شما برادرش را دوست داشته باشد، باید به او اعلام کند، زیرا این بیشتر مایه بقای الفت و استواری محبت می‌شود. (نهج‌الفصاحه، ج 2، ص 26) قرآن کریم در سوره نساء آیه 86 یک حکم کلی و عمومی را در رابطه با پاسخگویی به محبت‌های دیگران اعلام می‌دارد: «هنگامی که کسی به شما تحیت گوید، پاسخ آن را به طرز بهتر بدهید و یا لااقل به طور مساوی پاسخ گویید» تحیت در لغت از ماده حیات و به معنی دعا برای حیات دیگری کرده است، ولی معمولاً این کلمه هر نوع اظهار محبتی را که افراد به وسیله سخن یا عمل، با یکدیگر می‌کنند شامل می‌شود که روشن‌ترین مصداق آن همان موضوع سلام کردن است. فهرست مطالبآداب معاشرت چیستمعنی لغوی آدابفرق اخلاق و آدابآداب معاشرت در میان اقوام مختلفآداب معاشرت از دیدگاه اسلامآداب معاشرت اجتماعی از دیدگاه اسلام و قرآنمعاشرت، مسیری برای رهاییآداب معاشرت اسلامینابهنجار‌های رفتاری در معاشرترعایت هنجارهای رفتاری و اخلاقی در معاشرتملاک‌ها و معیارهای معاشرتوصایای اخلاقی سید بن طاووس به فرزندش بدترین معاشرت ‌چگونه باید رفتار کنیم، تا پایه‌های مودت و رحمت در مناسبات اجتماعی مستحکم‌تر گردد؟آداب معاشرت اجتماعیاصول معاشرت، زندگی بهترده اشتباه همیشگی در آداب معاشرتاصول مهم آداب معاشرتآداب معاشرت در روابط کارغذا خوردن در مهمانی‌های رسمی و رستورانآداب معاشرت در مهمانی حضور در مجلسمنابع و ماخذ

more_vert کتاب «مدرسه معماری ایرانی» تلاشی برای حفظ معماری اصیل

ادامه مطلب

closeکتاب «مدرسه معماری ایرانی» تلاشی برای حفظ معماری اصیل

کتاب مدرسه معماری ایرانی نوشته سید پدرام موسوی نافچی در سال ۱۳۹۶ از سوی انتشارات سامان دانش استان چهارمحال و بختیاری در ۱۶۸ صفحه چاپ و روانه بازار شده است. کتاب «مدرسه معماری ایرانی»، تلاشی در جهت پرداختن به موضوع آموزش معماری و کیفیت فضای مطلوب آموزش معماری است. این کتاب با استفاده از مطالعات بنیادین و نتایج حاصل از آن تدوین شده و سعی در رفع نیازها و کمبودهای جامعه بشری دارد و به کمک جمع‌آوری اطلاعات از طریق مشاهده، کتابخانه و مصاحبه به انجام رسیده است. این کتاب در نهایت روند شکل‌گیری پروژه از ایده تا طرح نهایی را دنبال کرده است و به توضیح ایده بر مبنای یافته‌های تحقیقی پرداخته و طرح نهایی را به کمک نقشه پلان‌ها و دیدهای پیرامون و داخل، معرفی کرده است. در بخش‌هایی از مقدمه این کتاب به قلم نگارنده آمده است: "آموزش معماری به عنوان سرآغاز شکل‌گیری این هنر اصیل، در تاریخ هنر ایران زمین، از پیشینه‌ای درخشان برخوردار بوده است. تغییر شیوه آموزش معماری و تبدیل از حالت آموزش سنتی به آموزش آکادمیک به علت روند زوال معماری ایرانی و سیر تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران، نارسایی‌های بسیاری به همراه داشته است. از سویی دیگر، از این نکته نباید غافل بود که نظام سنتی آموزش نیز به دلیل بافت اجتماعی و فرهنگی حاضر، نمی‎تواند پاسخگوی مناسبی برای آموزش معماری امروز باشد. موضوع آموزش معماری از یک سو و روند پر شتاب ساخت و ساز از سوی دیگر، تلاش فکری و عملی و آموزش سازمان یافته‎ای را برای خلق معماری والا، نیرومند و در خور معماری ایرانی می‎طلبد. برای دستیابی به این هدف، نیروهای تلاشگر و جویای معماری ناگزیر به گرد هم آمدن در یک پایگاه فکری است. بی‌گمان هدف این پژوهش، نظریه‌پردازی در باب آموزش نبوده است، بلکه مقصود دستیابی به چارچوب فکری قابل قبولی است که بر اساس آن طرح مدرسه معماری شکل گرفته است."