جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب مدیریت استراتژیک

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک فرایندی است سازمانی برای تعریف راهبرد سازمان و تصمیم گیری برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به مقصود استراتژی، صورت می‌گیرد. این فرایند افراد و منابع را نیز شامل می‌شود. برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته است. پس از آن باید آنچه می‌خواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرایند را برنامهٔ راهبردی سازمان می‌نامند. فهرست مطالبکلیاتی در خصوص مفاهیم مدیریت ماهیت مدیریت استراتژیک استراتژی ها در حوزه عمل رسالت سازمان بررسی عوامل خارجی بررسی عوامل داخلی بررسی، انتخاب و اجرای استراتژیک ارزیابی و کنترل استراتژی برنامه ریزی منابع بنگاه مدیریت موجودی کالا چهارچوب تحلیلی جهت تهیه سند راهبردی (تدوین استراتژی) سازمان های یاد گیرنده (دانش محور) فرهنگ سازمان منابع

more_vert کتاب نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود

ادامه مطلب

closeکتاب نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود

کتاب نقشه استراتژی؛ تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهور اثر نویسندگان: دیوید نورتون و رابرت کاپلان است که مترجمان این کتاب حسین اکبری، مسعود سلطانی و امیر ملکی هستند عنوان انگلیسی این کتاب Strategy maps: converting intangible assets into tangible outcomes  می باشد موضوعات مهم کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک و داشتن نگاهی استراتژیک در پیشبرد اهداف سازمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. سازمان‌ها در اتخاذ رویکرد استراتژیک با دو چالش اساسی مواجه هستند: اول، تدوین استراتژی‌های سازمان و دوم، تحقق و ارزیابی اهداف و برنامه تدوین شده. رویکرد کارت امتیازی متوازن با هدف پاسخگویی به این چالش‏‌ها توسط رابرت کاپلان و دیوید نورتون در سال 1996 ارایه شد وکارت امتیازی متوازن به عنوان یک سیستم اندازه‌گیری عملکرد معرفی شد و تا حدودی نیز در مورد عملیاتی کردن استراتژی در چارچوب کارت امتیازی متوازن بحث شد. هدف آن‌ها این بود که نه تنها راه‏‌حلی برای مسئلة اندازه‌گیری جامع عملکرد سازمان‏‌ها ارایه دهند، بلکه تبدیل برنامه‌های استراتژی به برنامه‌های عملیاتی و مدیریت برنامه‌های عملیاتی و کنترل پیشرفت آن در جهت پیاده‌سازی استراتژی را راه‌گشایی کنند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جریان شکافنده سازمان و استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جریان شکافنده سازمان و استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد

مقاله علمی و پژوهشی" جریان شکافنده سازمان و استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد " مقاله ای است که در 18  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جریان شکافنده سازمان، استراتژی نظریه پردازی داده بنیاد، استعاره در مدیریت دولتی و شایعه پراکنی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیرانتفاعی

ادامه مطلب

closeکتاب برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیرانتفاعی

کتاب برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌های دولتی، عمومی و غیرانتفاعی نوشته  جان ام. برایسون است که توسط مهدی خادمی گراشی و قربان برارنیا ترجمه شده است عنوان انگلیسی این کتاب Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement  است در باره موضوع کتاب : امروزه تحولات روزافزونی در محیط موسسات دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی رخ می‌دهد. خصوصی‌سازی، واگذاری تصدی‌ها، استفاده از فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک، تغییر سیاست‌ها و اولویت‌های دولتی، محدودیت‌های مالیاتی، تحریم‌های بین‌المللی و … بخش کوچکی از این تحولات هستند. این تغییرات سریع، بیش از گذشته رویکرد استراتژیک در این سازمان‌ها را ضروری ساخته است. اما طبیعی است که طرح‌ریزی استراتژی در این نوع سازمان‌ها تفاوت‌های بسیاری با سازمان‌های انتفاعی دارد. «جان ام. برایسون»- نویسنده کتاب حاضر- را می‌توان بزرگترین محقق و متفکر در حوزه طرح‌ریزی استراتژی برای سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی دانست. برایسون در این کتاب ضمن تشریح لزوم تفکر، عمل و یادگیری استراتژیک برای این نوع سازمان‌ها، مدلی 10 مرحله‌ای را توصیف می‌کند که راهنمای موثری برای مدیریت استراتژیک در این سازمان‌ها است.

more_vert مقاله هم‌آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک (SRPs)

ادامه مطلب

closeمقاله هم‌آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک (SRPs)

مقاله علمی و پژوهشی " هم‌آهنگی بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار با استفاده از نقاط مرجع استراتژیک (SRPs)" مقاله ای است در 21 صفحه و با 17 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث استراتژی سازمان؛ نقاط مرجع استراتژیک؛ هم‌آهنگی ساختار و استراتژی پرداخته شده است چکیده مقاله با توجه به این که هدف هر سازمان، مبنای تدوین استراتژی‌های کلی و کارکردی آن است، در این مقاله، با تشریح الگوهای هم‌آهنگی استراتژیک با سه رویکرد عقلایی، طبیعی و ترکیبی، الگوی هم‌آهنگی بین استراتژی و ساختار مورد مطالعه قرار گرفته است. مقاله با نگاه به سطح استراتژیک در تلاش است تا با هدف دست‌یابی به انسجام، هم‌آهنگی و ایجاد هم‌افزایی در شرایط زمانی که مدیران و رهبران دچار نگرانی جدی درخصوص افزایش بهره‌وری و بالا بردن عملکرد سازمان می‌باشند به این سؤال پاسخ دهد که چه‌گونه بین استراتژی سازمان و استراتژی ساختار هم‌آهنگی و ارتباط برقرار می‌شود. نتایج حاصل از مطالعات در الگوهای هم‌آهنگی استراتژیک نشان می‌دهد که ساختار بسیار مکانیکی با استراتژی تدافعی، ساختار مکانیکی با استراتژی واکنشی، ساختار ارگانیک با استراتژی تحلیل‌گر و ساختار بسیار ارگانیک با استراتژی آینده‌نگر هم‌آهنگی دارد. نتیجه‌ی نهایی، مبین این واقعیت است که در صورت تعریف رابطه بین استراتژی سازمان با ساختار آن می‌توان بهره‌وری در عملکرد سازمان را افزایش داد. عنوان مقاله [English] Coordination between the Organizational Strategy and Strategy of Structure by the Use of Strategic Reference Points (SRPs) چکیده [English] Since the purpose of any organization is the basis for making its general and practical strategy, the researchers have tried to describe three strategic coordination models by three rational, natural, and compound approaches to study the model of coordination between strategy and structure. Having a strategic look, this research is trying to give an answer to this question: "How can we coordinate the strategy of the organization and that of the structure?" Providing an answer to this question will help achieve objectives such as integration, coordination, and collaboration in a condition where the managers are seriously worried about how to increase productivity and practice of the organization. The results of the studies on the strategic coordination model in this research indicated that highly mechanical structures are in line with defensive strategy, mechanical structures are coherent with reactive strategy, and organic structure are consistent with futurologist structures. The final result indicated that if the relationship between the strategy of organizations and their structures are defined, the productivity and the practice of organizations increase.   کلیدواژه‌ها [English] Strategy of Organization, strategic reference points, Strategic and Structural Coordination دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی رسیدن به استراتژی

کتاب استراتژی رسیدن به استراتژی نوشته مارتین ریوز، نات هانس و جانمجایا سینها است که  سید حسین جلالی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب Strategic Market Management, 10th Edition  می باشد بررسی موضوع کتاب: تصور می‌کنید استراتژی موفقی دارید، اما آیا واقعاً اینگونه است؟ معمولاً ایده‌ها و برنامه‌های زیادی برای رسیدن به استراتژی در ذهن یا روی کاغذ دارید، اما بسیاری از این ایده‌ها و اقدامات با هم در تضادند. برای دستیابی به استراتژی مناسب باید بزرگ باشید یا سریع؟ باید اقیانوس آبی خلق کنید یا انطباقی عمل کنید؟ باید به دنبال بازی برد باشید یا دستیابی به مزیت رقابتی پایدار را از ذهنتان پاک کنید؟ در محیط کسب‌وکاری که هرروز با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و پیچیده‌تر و نامطمئن‌تر می‌شود، هیچگاه انتخاب رویکرد مناسب به استراتژی تا این اندازه مهم یا دشوار نبوده است. ریوز، هانِس و سینها از گروه مشاورۀ بوستون در این کتاب روش آزمایش‌شده‌ای برای تصمیم‌گیری دربارۀ رویکرد بهینه به استراتژی پیشنهاد می‌دهند.

more_vert کتاب جاری‌سازی استراتژی، راهنمای گام‌به‌گام پیاده‌سازی استراتژی در عمل

ادامه مطلب

closeکتاب جاری‌سازی استراتژی، راهنمای گام‌به‌گام پیاده‌سازی استراتژی در عمل

کتاب جاری‌سازی استراتژی، راهنمای گام‌به‌گام پیاده‌سازی استراتژی در عمل نوشته  دکتر مجتبی لشکربلوکی است که انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است بررسی موضوع کتاب: بسیاری از ما شاهد استراتژیهایی بوده‌ایم که هیچگاه پیاده نشده‌اند و یا در کشاکش رویارویی با ناهمواری های داخلی و محیطی از پیشروی باز مانـده‌اند. این شرایـط برای هیچکس مطلوب نیست ولی به هرصورت اتفاق افتاده و هنوز هم میافتد، چرا؟ زیرا جاری‌سازی استراتژی دنیایی پیچیده و بزرگ است که باید آن را به خوبی دنیای برنامه‌ریزی استراتژیک شناخت در این کتاب برآنیم تا حتی‌المقدور متدولوژی‌ای کامل، ساختیافته و کاربردی ارایه شود. این الگو همانند یک نقشه راهنما، در هر مقطع از سیر حرکت استراتژیک، ضرورت‏‌های اصلی را آشکار ساخته و اولویت‌های مدیریتی و راهبری را در کانون توجه قرار می‌دهد.

more_vert کتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته، هنر رقصیدن با استراتژی

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته، هنر رقصیدن با استراتژی

کتاب مدیریت استراتژیک پیشرفته، هنر رقصیدن با استراتژی نوشته مجتبی لشکر بلوکی است که  انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است بررسی موضوع کتاب: اگر از مفاهیم، مدل‌ها و ابزارهای دانش مدیریت استراتژیک استفاده کنیم اما تاثیری بر سرنوشت و آینده سازمان،کشور یا فرد نداشته باشیم، این کار مدیریت یا برنامه ریزی استراتژیک نیست. این کتاب به شما کمک می‌کند رویکردی را برگزینید که در دنیای واقعی و در زمان واقعی در مسائل واقعی وارد شوید و با تصمیمات و اقدامات استراتژیکی که اخذ و طراحی می‌کنید، موفقیت بیشتری به دست آورید. آموزه‌های این کتاب علاوه بر راهبری استراتژیک سازمان‌ها، برای زندگی شخص و کشورداری نیز مفید است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رسانه های اجتماعی و استراتژی های نوظهور رسانه ها

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رسانه های اجتماعی و استراتژی های نوظهور رسانه ها

مقاله علمی و پژوهشی" رسانه های اجتماعی و استراتژی های نوظهور رسانه ها " مقاله ای است در 16  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رسانه های اجتماعی و استراتژی های نوظهور رسانه ها، سازمان رسانه ای ، تلویزیون ، صنعت خبر و فیس بوک اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب رقابت برای بردن

ادامه مطلب

closeکتاب رقابت برای بردن

کتاب رقابت برای بردن اثر ای جی لفلی و راجر ال مارتین، داستان انتخاب است؛ انتخاب ایجاد رویه‌ تفکر استراتژیک و اِعمال استراتژی در یک سازمان. استراتژی، مفهومی نسبتاً جدید است. آنچه اکنون‌ به‌عنوان استراتژی شناخته می‌شود تا نیمه‌ قرن گذشته در زیرمجموعۀ مدیریت قرار می‌گرفت. پس چندان عجیب نیست که سازمان‌های بسیاری در تلاشند تا مشخص کنند که استراتژی چیست و چگونه باید استراتژی‌ کارآمدی ایجاد کرد؛ هیچ تعریف استاندارد، روشن و فراگیری از استراتژی یا حتی چگونگی تدوین آن وجود ندارد. هدف کتاب رقابت برای بردن (Playing Selling)، ارائه راهنمای استراتژی است؛ راهنمایی که شما را چنان هدایت کند که خودتان همه‌ مراحل را انجام دهید. آنچه ارائه می‌کنیم مفاهیم، فرآیند و ابزار عملی لازم برای ایجاد و توسعۀ‌ استراتژی پیروزی برای کسب‌وکار و سازمانتان است؛ استراتژی‌ای که نیاز مشتریان را بهتر پاسخ دهد، شما را قادر به رقابتی موفق کند و درنهایت منجر به پیروزی‌تان شود. پیروزی باید در قلب هر استراتژی باشد. به عقیده‌ ای جی لفلی (A. G. LafLey) و راجر ال مارتین، استراتژی مجموعه‌ای منسجم و هماهنگ از پنج انتخاب است: آرمان پیروزی، محل بازی، چگونه بردن، شایستگی‌های کلیدی و سیستم‌های مدیریت. فصل اول، این پنج انتخاب ضروری را به‌عنوان سؤال‌های استراتژیک معرفی می‌کند. در هریک از فصل‌های 2 تا 6 به‌صورت متمرکز به یکی از این سؤال‌ها پرداخته می‌شود، ماهیت انتخابی که باید صورت گیرد شرح داده می‌شود و چند توصیه برای انتخاب و تصمیم‌گیری در زمینه‌ کاری‌تان ارائه می‌شود. این پنج مورد، فرآیند انتخاب استراتژیک، اساس کار استراتژیک ما و محور این کتاب را شکل می‌دهند. اگرچه، برای اینکه به دید استراتژیک واقعی دست یابید، این فرآیند کافی نیست. در فصل 7، ابزار دیگری معرفی می‌شود؛ جریان منطقی استراتژیک، چارچوبی طراحی شده برای هدایت تفکر شما به سمت و سوی آنالیز کلیدی است که پنج انتخاب استراتژیک شما را شکل می‌دهد. سپس در فصل 8، روشی ویژه برای توجیه گزینه‌های استراتژیک متناقض ارائه می‌شود، فرآیندی به نام مهندسی معکوس برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک با دیگران. پنج انتخاب، یک چارچوب و یک فرآیند در کنار هم یک کتاب کاربردی برای تدوین استراتژی در هر سازمانی ارائه می‌کند. فهرست مطالبمقدمهاستراتژی چگونه کار می‌کند؟!استراتژی چیست؟کتاب استراتژی: پنج انتخاب، یک چارچوب، یک فرآیندفصل اول: استراتژی، همان انتخاب استبازنگری اُلِیچه چیزی استراتژی محسوب می‌شود (و چه چیزی نه)قدرت انتخاب‌هاجمع‌بندیفصل دوم: پیروزی چیسترقابت برای رقابترقابت برای پیروزیبا کسانی که بیشترین اهمیت را دارنددر برابر بهترین‌هاجمع بندیاستراتژی‌ به‌عنوان پیروزیفصل سوم: کجا بازی کنیماهمیت زمین بازی مناسبسه وسوسه خطرناکتصور محل بازی جدیدعمیق‌تر کاویدنقلب استراتژیبایدها و نبایدهای محل بازیفصل چهارم: چگونه پیروز شویماستراتژی‌های رهبری هزینهاستراتژی‌های تمایزمسیرهای متعدد به سوی پیروزیتقویت انتخاب‌هاجمع‌بندیپمپِرز: تنها‌ مهم‌ترین درس استراتژیک پی اند جیفصل پنجم: بازی براساس نقاط قوت‌ خودژیلت و آبشار انتخاب استراتژیکدرک شایستگی‌ها و سیستم‌های فعالیتشایستگی‌های سراسر سازماناستراتژی چند سطحیژیلت: میله‌های تقویت‌کنندهحمایت از انتخاب‌هابایدها و نبایدهای ایجاد شایستگی‌هافصل ششم: آنچه اهمیت دارد را مدیریت کنیدسیستم‌های ساخت و بررسی استراتژیهنجارهای جدید برای گفتگوساختاری شکل‌دهندهانتقال (ابلاغ) استراتژیسیستم‌های حمایت از شایستگی‌های کلیدیاندازه‌گیری پیامدهای مطلوبتغییر دندهانتقال به سازمانفصل هفتم: از طریق استراتژی فکر کنیدتجزیه‌وتحلیل صنعتتجزیه‌وتحلیل ارزش مشتریتجزیه‌وتحلیل موقعیت نسبیتجزیه‌وتحلیل رقابتیچارچوبی برای استراتژیبایدها و نبایدهای جریان منطق استراتژیراه طولانی به جریان منطقفصل هشتم: شانس‌تان را افزایش دهیدایجاد توافق: سنتیپرسیدن‌ سؤال مناسبمهم‌ترین‌ سؤال در استراتژیقدرت شریک خارجی استراتژینتیجه‌گیری: تعقیب بی‌پایان پیروزیشش تله استراتژیشش نشانه داشتن استراتژی پیروزی‌بخش

more_vert کتاب رقابت برای بردن

ادامه مطلب

closeکتاب رقابت برای بردن

کتاب رقابت برای بردن اثر ای جی لفلی و راجر ال مارتین، داستان انتخاب است؛ انتخاب ایجاد رویه‌ تفکر استراتژیک و اِعمال استراتژی در یک سازمان. استراتژی، مفهومی نسبتاً جدید است. آنچه اکنون‌ به‌عنوان استراتژی شناخته می‌شود تا نیمه‌ قرن گذشته در زیرمجموعۀ مدیریت قرار می‌گرفت. پس چندان عجیب نیست که سازمان‌های بسیاری در تلاشند تا مشخص کنند که استراتژی چیست و چگونه باید استراتژی‌ کارآمدی ایجاد کرد؛ هیچ تعریف استاندارد، روشن و فراگیری از استراتژی یا حتی چگونگی تدوین آن وجود ندارد. هدف کتاب رقابت برای بردن (Playing Selling)، ارائه راهنمای استراتژی است؛ راهنمایی که شما را چنان هدایت کند که خودتان همه‌ مراحل را انجام دهید. آنچه ارائه می‌کنیم مفاهیم، فرآیند و ابزار عملی لازم برای ایجاد و توسعۀ‌ استراتژی پیروزی برای کسب‌وکار و سازمانتان است؛ استراتژی‌ای که نیاز مشتریان را بهتر پاسخ دهد، شما را قادر به رقابتی موفق کند و درنهایت منجر به پیروزی‌تان شود. پیروزی باید در قلب هر استراتژی باشد. به عقیده‌ ای جی لفلی (A. G. LafLey) و راجر ال مارتین، استراتژی مجموعه‌ای منسجم و هماهنگ از پنج انتخاب است: آرمان پیروزی، محل بازی، چگونه بردن، شایستگی‌های کلیدی و سیستم‌های مدیریت. فصل اول، این پنج انتخاب ضروری را به‌عنوان سؤال‌های استراتژیک معرفی می‌کند. در هریک از فصل‌های 2 تا 6 به‌صورت متمرکز به یکی از این سؤال‌ها پرداخته می‌شود، ماهیت انتخابی که باید صورت گیرد شرح داده می‌شود و چند توصیه برای انتخاب و تصمیم‌گیری در زمینه‌ کاری‌تان ارائه می‌شود. این پنج مورد، فرآیند انتخاب استراتژیک، اساس کار استراتژیک ما و محور این کتاب را شکل می‌دهند. اگرچه، برای اینکه به دید استراتژیک واقعی دست یابید، این فرآیند کافی نیست. در فصل 7، ابزار دیگری معرفی می‌شود؛ جریان منطقی استراتژیک، چارچوبی طراحی شده برای هدایت تفکر شما به سمت و سوی آنالیز کلیدی است که پنج انتخاب استراتژیک شما را شکل می‌دهد. سپس در فصل 8، روشی ویژه برای توجیه گزینه‌های استراتژیک متناقض ارائه می‌شود، فرآیندی به نام مهندسی معکوس برای اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک با دیگران. پنج انتخاب، یک چارچوب و یک فرآیند در کنار هم یک کتاب کاربردی برای تدوین استراتژی در هر سازمانی ارائه می‌کند. فهرست مطالب مقدمهاستراتژی چگونه کار می‌کند؟!استراتژی چیست؟کتاب استراتژی: پنج انتخاب، یک چارچوب، یک فرآیندفصل اول: استراتژی، همان انتخاب استبازنگری اُلِیچه چیزی استراتژی محسوب می‌شود (و چه چیزی نه)قدرت انتخاب‌هاجمع‌بندیفصل دوم: پیروزی چیسترقابت برای رقابترقابت برای پیروزیبا کسانی که بیشترین اهمیت را دارنددر برابر بهترین‌هاجمع بندیاستراتژی‌ به‌عنوان پیروزیفصل سوم: کجا بازی کنیماهمیت زمین بازی مناسبسه وسوسه خطرناکتصور محل بازی جدیدعمیق‌تر کاویدنقلب استراتژیبایدها و نبایدهای محل بازیفصل چهارم: چگونه پیروز شویماستراتژی‌های رهبری هزینهاستراتژی‌های تمایزمسیرهای متعدد به سوی پیروزیتقویت انتخاب‌هاجمع‌بندیپمپِرز: تنها‌ مهم‌ترین درس استراتژیک پی اند جیفصل پنجم: بازی براساس نقاط قوت‌ خودژیلت و آبشار انتخاب استراتژیکدرک شایستگی‌ها و سیستم‌های فعالیتشایستگی‌های سراسر سازماناستراتژی چند سطحیژیلت: میله‌های تقویت‌کنندهحمایت از انتخاب‌هابایدها و نبایدهای ایجاد شایستگی‌هافصل ششم: آنچه اهمیت دارد را مدیریت کنیدسیستم‌های ساخت و بررسی استراتژیهنجارهای جدید برای گفتگوساختاری شکل‌دهندهانتقال (ابلاغ) استراتژیسیستم‌های حمایت از شایستگی‌های کلیدیاندازه‌گیری پیامدهای مطلوبتغییر دندهانتقال به سازمانفصل هفتم: از طریق استراتژی فکر کنیدتجزیه‌وتحلیل صنعتتجزیه‌وتحلیل ارزش مشتریتجزیه‌وتحلیل موقعیت نسبیتجزیه‌وتحلیل رقابتیچارچوبی برای استراتژیبایدها و نبایدهای جریان منطق استراتژیراه طولانی به جریان منطقفصل هشتم: شانس‌تان را افزایش دهیدایجاد توافق: سنتیپرسیدن‌ سؤال مناسبمهم‌ترین‌ سؤال در استراتژیقدرت شریک خارجی استراتژینتیجه‌گیری: تعقیب بی‌پایان پیروزیشش تله استراتژیشش نشانه داشتن استراتژی پیروزی‌بخش

more_vert کتاب بازی برد

ادامه مطلب

closeکتاب بازی برد

کتاب بازی برد اثر نویسندگان: اِی.جی. لافلِی، راجراِل.مارتین است که  سید حسین جلالی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب Playing to Win: How Strategy Really Works می باشد بررسی موضوع کتاب: آیا استراتژی‌هایتان به نتیجه نمی‌رسد؟ این مسئله فقط برای شرکت شما رخ نمی‌دهد، حتی شرکت بزرگی مانند پی‌اندجی (P&G) نیز با این مشکل روبرو بوده است، اما آنچه این شرکت را به جایگاه امروزی‌اش رسانده، بازی کردن به شیوۀ برنده‌هاست. فلسفۀ برد چندان پیچیده نیست، نگرش برنده‌ها نسبت به دستیابی به استراتژی مشابه است و اگر قصد دارید یکی از برنده‌ها باشید، باید این نگرش را یاد بگیرید. بازیِ برد با طرح مثال‌های متنوعی از شرکت پی‌اندجی راهنمای خودآموزی برای دستیابی به استراتژی برد است. بازیِ برد فرصتی برای همراه شدن با مدیرعامل و مشاور استراتژی پی‌اندجی و فراگیری هنر دستیابی به استراتژی برد از زبان آنهاست.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی استراتژی منابع انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی استراتژی منابع انسانی

مقاله علمی و پژوهشی" استراتژی منابع انسانی " مقاله ای است که در16 صفحه و با 12 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به منابع انسانی ، استراتژی، استراتژی منابع انسانی ، مدیریت استراتژیک و نقاط استراتژیک اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب استراتژی خوب استراتژی بد، تفاوت و اهمیت آن

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی خوب استراتژی بد، تفاوت و اهمیت آن

در کتاب استراتژی خوب استراتژی بد، تفاوت و اهمیت آن نوشته ریچارد روملت، می‌آموزیم که چطور در شرایط مختلف، بتوانیم استراتژی‌های خوب را تشخصی دهیم تا بتوانیم تصمیمات درست بگیریم و در مسیر موفقیت حرکت کنیم. میکروکتاب استراتژی خوب استراتژی بد، تفاوت و اهمیت آن (Good Strategy/Bad Strategy) با تعریف‌هایی ساده و کاربردی، شما را با استراتژی آشنا می‌کند و کمک می‌کند تا یک برنامه استراتژیک مناسب برای کسب‌وکارتان بنویسید. تعریف شما از استراتژی چیست؟ آیا شما برای زندگی و کسب‌وکارتان استراتژی تعریف کرده‌اید؟ یک نکته مهم که برای همه ما رخ می‌دهد داشتن تعریف نادرست از استراتژی است. در واقع بسیاری از افراد اهداف خود را به عنوان استراتژی در نظر می‌گیرند و در نهایت شکست می‌خورند. استراتژی آن چیزی نیست که بیشتر مردم تصور می‌کنند. شما با پر کردن جاهای خالی مربوط به بیانیه‌ ماموریت شرکت‌تان و صحبت درباره‌ این که چگونه به یک شرکت جهانی تبدیل خواهید شد، استراتژی خلق نکرده‌اید. همین‌طور استراتژی یک بیانیه‌ جنگی نیست که در آن اعلام کنید سخت کار می‌کنید و دوام می‌آورید تا فروش شرکت‌تان را 20 درصد افزایش دهید و سود سالانه را بهبود بخشید. هیچ تلاش، برون‌یابی مالی، آرزو و خواسته‌ای درباره‌ یک آینده موفق را نمی‌توان استراتژی نامید. به بیان ساده و خلاصه استراتژی عبارت است از روش مقابله با چالش‌های پرخطر. استراتژی روشی است که به شکلی منسجم و هوشمندانه طراحی می‌کنید تا به این چالش‌ها پاسخ دهید و به سمت جلو حرکت کنید. استراتژی به شیوه‌ حرکت شرکت‌تان به سمت جلو مربوط می‌شود. معمولا از واژه‌های «استراتژی» و «استراتژیک» به اشتباه برای اشاره به تصمیمات گرفته شده توسط مقامات ارشد رسمی استفاده می‌شود. اما هنگام صحبت کردن درباره‌ استراتژی نباید آن را به ارزیابی تصمیم‌گیران تقلیل دهید. بلکه این واژه باید به یک پاسخ منسجم به یک چالش مهم اشاره کند. یک استراتژی خوب شامل مجموعه‌ای از فعالیت‌های منسجم است و شامل جزئیات پیاده‌سازی نمی‌شود. اگر یک استراتژی نتواند مجموعه‌ متنوعی‌ از فعالیت‌های ممکن و شدنی را برای ما ترسیم کند، با یک نقص جدی‌ روبرو است. رفتار استراتژیک به معنای پیدا کردن روشی برای دنبال کردن منافع شرکت است. البته رهبر یک سازمان می‌تواند اهدافی را مشخص کند و از افراد سازمان‌ بخواهد آن‌ها را محقق کنند، اما این کار به معنای مشخص کردن استراتژی نیست. بهتر است این کار را مشخص کردن اهداف بنامیم. ریچارد روملت (Richard Rumelt)، پروفسور علوم کسب‌وکار در دانشکده کسب‌وکار دانشگاه یو. سی. ال. ‌ای است. دکتر روملت، یکی از بنیان‌گذاران دیدگاه استراتژی مبتنی بر منابع است که عملکرد افراد و سازمان را بر اساس منابع منحصر شده به هر فرد و تخصص، بیان می‌کند. او یکی از استراتژیست‌های بزرگ در جهان شناخته می‌شود که توانسته با برنامه‌های استراتژی که برای شرکت‌های بزرگ می‌نویسند آن‌ها را متحول کند. در بخشی از میکروکتاب استراتژی خوب استراتژی بد می‌خوانید: یک استراتژی خوب از طریق پیدا کردن و سپس اختصاص دادن قدرت در جایی که بیشترین تاثیر را دارد عملی می‌شود. دست کم 9 منبع اصلی قدرت وجود دارد که می‌توان و باید از آن‌ها در استراتژی‌های خوب استفاده کرد. برای عملی کردن یک استراتژی کوتاه‌ مدت خوب، ممکن است لازم باشد با ترکیب کردن هوشمندانه‌ سیاست، اقدام و منابع به یک رقیب یا مشکل حمله کنید. در طولانی مدت استراتژی خوب معمولا شامل استفاده از سیاست‌ها و منابع برای خلق ارزش می‌شود. این کار با توجه به پیش‌بینی‌هایی که درباره‌ آینده صورت گرفته‌اند انجام می‌شود. هم در استراتژی‌های کوتاه مدت و هم در استراتژی‌های بلند مدت، استراتژی‌ خوب عبارت است از افزایش تاثیرات اقدامات از طریق پیدا کردن و به کار بردن بیشترین منابع قدرت ممکن. با در نظر داشتن این نکته، دانستن مهم‌ترین منابع قدرت که به بهره‌وری بیشتر استراتژی‌های خوب کمک می‌کنند ضروری است. هر چه اطلاعات‌تان از این منابع قدرت بیشتر باشد، استراتژی شما از انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود. در نهایت داشتن یک استراتژی خوب به معنای پیش‌ رفتن به عنوان یک سازمان است و اگر ابزارهای بیشتری در اختیار داشته باشید، احتمال موفقیت‌تان بیشتر خواهد بود. در نتیجه دانستن این 9 منبع قدرت می‌تواند برایتان بسیار سودمند باشد. فهرست مطالبمیکروکتاب چیست؟درباره کتابدرباره نویسندهمقدمهفصل اول: استراتژی خوب در برابر استراتژی بدمشخص کردن تفاوت‌هافصل دوم: 9 منبع قدرت برای استراتژی‌های خوبنفوذاهداف کوتاه مدتسیستم‌های زنجیره‌ایطراحیتمرکزرشدمزیتپویاییاینرسی و آنتروپیفصل سوم: چگونگی مانند یک استراتژیست فکر کنیدبه استراتژی همچون یک پیش‌فرض که نیاز به اثبات دارد فکر کنیدبرای نقد صریح فرضیه‌های خود اشتیاق داشته باشیدبرای رسیدن به یک داوری مستقل خود را آماده کنیدپیشنهاد میکروکتاب بعدیپایان

more_vert کتاب استراتژی کسب و کار: راهنمایی برای پیش بردن کسب و کار شما

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی کسب و کار: راهنمایی برای پیش بردن کسب و کار شما

کتابی که در دست دارید، به تبیین یکی از اصول زیربنایی‌ کسب‌وکار یعنی مفهوم «استراتژی» در سه بخش شناخت، تدوین و اجرا پرداخته است. در تعریف استراتژی کسب‌وکار آمده است: «استراتژی کسب‌وکار عبارت است از طرح‌ها، گزینه‌ها و تصمیماتی که در مسیر هدایت یک شرکت به سمت سوددهی و موفقیت بیشتر به کار گرفته می‌شوند». نگاه دقیق به عناصر مطرح در این تعریف، به‌خوبی اهمیت شناخت درست از این مفهوم و اجرایی کردن آن طبق اصول موجود را نشان می‌دهد. درواقع یکی از اصول محوری که موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار را تعیین می‌کند، استراتژی است که در پیش‌گرفته می‌شود. این کتاب ارائه گر تکنیک‌هایی برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و ارزیابی ابزارهایی است که اگر به‌درستی استفاده شوند می‌توانند هدف غایی هر کسب‌وکار که رسیدن به سود است تأمین کنند. همچنین راه‌حل‌هایی برای مشکلات رایج و هماهنگ شدن با ضرباهنگ پرشتاب تغییر ارائه می‌دهد. اهمیت این کتاب از چند جهت است. نخست اینکه در انتشارات معتبر «اکونومیست» با رویکردی کارکردی و عملیاتی تدوین و منتشرشده است. دوم اینکه نویسنده آن، «جرمی کوردی»، از مؤلفین بنام حوزه مدیریت سازمانی است که آثار پرشمار خود را در این حوزه با اتکا به تجربیات خود از فعالیت در شرکت‌های معتبری مانند اچ‌اس‌بی‌سی، پیرسون و مدرسه کسب‌وکار لندن منتشر کرده است؛ ضمن اینکه کار او حاصل پژوهش‌های گسترده تیمی است که به کنکاش در رفتار مدیران شرکت‌های مختلف در تمام سطوح پرداخته‌اند و موردپژوهی‌های زیادی برای رسیدن به اصول مبنایی تدوین و اجرای استراتژی در دستور کار داشته‌اند. جرمی کوردی بیش از 23 کتاب در حوزه مدیریت سازمانی نوشته است که به بیش از15 زبان ترجمه شده‌اند.   فهرست مطالبمقدمه مترجمبخش اول: شناخت استراتژی1-استراتژی کسب‌وکار چیست؟2-دیدگاه‌های مختلف درباره استراتژیبخش دوم: تدوین استراتژی3-نیروهای شکل‌دهنده به استراتژی کسب‌وکار4-سناریوها5-منابع و استراتژی6-استراتژی‌هایی برای رشد7-ارائه یک استراتژی کسب‌وکار و تفکر استراتژیکبخش سوم: اجرای استراتژی8-چشم‌انداز9-فرایند اجرای استراتژی کسب‌وکار10-نوآوری استراتژیک11-تصمیم‌گیری‌ استراتژیک12-رقابت‌پذیری و مشتری‌مداری13-فروش، بازاریابی و مدیریت برند14-مدیریت دانش و اطلاعات15-مدیریت مالیه و ریسک16-رهبری

more_vert کتاب نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار

ادامه مطلب

closeکتاب نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار

کتاب نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار نوشته ریتا مک گراث است که  دکتر سید حسین جلالی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب The End of Competitive Advantage: How to Keep Your Strategy Moving as Fast as Your Business می باشد بررسی موضوع کتاب: دراین کتاب دربارۀ لزوم اجتناب مدیران اجرایی از مبنا قراردادن مفهوم مزیت رقابتی پایدار در استراتژی‌هایشان صحبت می‌شود و ریتا مک‌گراث دیدگاه استراتژی بر مبنای مزیت رقابتی ناپایدار و موقت را مطرح می‌کند. این کتاب با مبنا قراردادن مجموعۀ جدیدی از فرضیه‌ها دربارۀ رخدادهای دنیای کسب‌وکار، راهنمای خودآموز جدیدی در استراتژی است و به شما نشان خواهد داد که چگونه برخی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان با وجود ناپایدار بودن مزیت‌ها به رقابت می‌پردازند و موفق می‌شوند.

more_vert کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک

ادامه مطلب

closeکتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک

کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک نوشته‌ی سید ابوالقاسم حاجی میر، به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با استفاده از استراتژی‌های درست در شرایط مختلف، در مسیر موفقیت قرار گرفته و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنید. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا بعضی از سازمان‌های بزرگ و موفق در اندک زمانی با از دست داد سهم بزرگی از بازار به موقعیتی معمولی و تاسف‌ برانگیز می‌رسند؟ یا اینکه چطور بعضی از شرکت‌های کوچک و بی‌نام و نشان یک دفعه به جایگاهی خوب دست می‌یابند؟ به بیان عده‌ی بسیاری از محققان مدیریت، پاسخ این گونه سوالات را باید در مفاهیمی نظیر «استراتژی» و «مدیریت استراتژیک» یافت. از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که سازمان‌ها می‌توانند برای موفقیت از آن بهره‌مند شوند، مدیریت استراتژیک است. مدیریت استراتژیک به سازمان کمک می‌کند تا عملکردش به شیوه‌ای خلاق باشد و برای آینده خود به شکلی انفعالی عمل نکند. این سبک از مدیریت سبب می‌شود تا سازمان از خود ابتکار عمل نشان داده و کارهایش به گونه‌ای شود که توانایی اعمال نفوذ داشته باشد، نه اینکه فقط در برابر وقایع واکنش نشان دهد. به این صورت سرنوشت خود را رقم زده و آینده را تحت کنترل خویش درآورد. به صورت کلی مدیریت استراتژیک درکی‌ست که اشخاص از سازمان خود دارند، چیزی که در سازمان، فرد و ویژگی‌های خاص یک سازمان به چشم نمی‌خورد، بلکه ویژگی‌های متداول و ثابتی‌ست که سازمان‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. به عبارتی دیگر بستری است به هم پیوسته که قسمت‌های مختلف سازمان را به هم متصل می‌کند. در نهایت می‌توان گفت که برنامه‌ریزی جمعی ذهن است که مدیریت استراتژیک را بیان کرده و افراد یک سازمان را از سازمان‌های دیگر جدا می‌کند. فرهنگ‌های سازمانی مبنایی تاریخی دارند، به این معنا که نمی‌توان رابطه میان مدیریت استراتژیک و تاریخ را از هم تفکیک کرد. جملات برگزیده‌ی کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک: - ضمن حمله کردن به فکر دفاع نیز باشید.- بدون استراتژی اجرا بی هدف است و بدون اجرا استراتژی بلا استفاده است.- سناریو نویسی و آینده پژوهی می‌تواند یکی از ابزارهای تدوین استراتژی باشد.- شکاف میان تعیین استراتژی و اجرای آن، مشکل طاقت‌فرسایی است که راه‌حل آسانی ندارد.- مدیران اجرایی به اشتباه فکر می‌کنند که موضوع اجرای استراتژی مربوط به لایه پایین سازمان است. در بخشی از کتاب نگاهی به مدیریت استراتژیک می‌خوانیم: شرکت نوکیا یکی از قدرتمندترین شرکت‌های دنیا و بزرگ‌ترین تولید کننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان بود که پس از کاهش 99 درصدی ارزش سهامش توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد. در طول برگزاری نشست خبری اعلام فروش این شرکت به مایکروسافت رییس این شرکت گفت: "ما بهترین تیم مدیریتی و اجرایی را در اختیار داشتیم، ما هیچ اقدام اشتباهی انجام ندادیم، سخت تلاش کردیم اما علی‌رغم همه این‌ها شکست خوردیم." بعد از گفتن این جمله تمام تیم مدیریتی نوکیا و خود رییس آن شرکت به طور غم انگیزی گریه کردند. از اوایل سال 1990 تا سال 2012، نوکیا یکی از قدرتمندترین کمپانی‌های دنیا و بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان با در اختیار داشتن 80 درصد سهم بازار بود. قیمت هر سهم این شرکت 42 دلار و ارزش این شرکت 250 میلیارد یورو بود. نوکیا یک شرکت فوق‌العاده قوی با مدیرانی کاربلد و حرفه‌ای بود که کارشان را به خوبی انجام می‌دادند. اما متاسفانه امروزه به خوبی کار کردن و حفظ وضع موجود برای موفقیت کافی نیست. رهبران نوکیا، به دنبال یادگیری مداوم و تغییر و نوآوری سریع نبودند. آن‌ها نتوانستند تغییرات مداوم و سریع صنعت تلفن همراه را که به واسطه شرکت‌های سامسونگ و اپل آورده شدند را پیش‌بینی کنند. حتی شرکت اپل تا 10 سال قبل هرگز گوشی موبایل تولید نمی‌کرد اما شرکت یادگیرنده‌ای بود و مدام به دنبال یادگیری، تغییر و نوآوری می‌گشت. خیلی سریع iphone و Galaxy گوشی‌های نوکیا را در بازار کنار زده و سهم قابل توجهی از بازار گوشی‌های تلفن همراه را به خود اختصاص دادند. فهرست مطالبمقدمهتعریف استراتژیعناصر مدیریت استراتژیکچشم‌انداز و مأموریت سازمانی در مدیریت استراتژیکمراحل فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک5 سوال بسیار مهم در خصوص کسب و کارتان که می‌بایست پاسخ دهیداستراتژی و مدیریت استراتژیکهفت پرسش استراتژیک در موضوع استراتژی و برنامه‌ریزی استراتژیکتصمیم استراتژیک و ویژگی‌های آنتفاوت استراتژی، خط مشی و تاکتیکرابطه فرهنگ و استراتژیسلسله مراتب اهداف‌تفاوت استراتژی با مدل کسب و کاراستراتژی اقیانوس آبیارزیابی عوامل داخلی و خارجیاستراتژی برای تدوین استراتژیتدوین استراتژی بر اساس ماتریس SWOTسه استراتژی عمومیمفهوم مدیریت استراتژیک‌استراتژی‌های محقق شده و اجرای موفقیت آمیز آنشرکت‌های موفق و اجرای استراتژی‌های خوبتجزیه و تحلیل با استفاده از ماتریس BCGهفت گام برای سناریو نویسی و تدوین استراتژیانواع سازمان‌ها و مشتریاناستراتژی‌های شکست خورده و شرکت‌های ورشکستهعصر جدید استراتژی هااستراتژی لبخندهافهرست منابع

more_vert کتاب استراتژی خوب استراتژی بد

ادامه مطلب

closeکتاب استراتژی خوب استراتژی بد

کتاب کتاب استراتژی خوب استراتژی بد نوشته ریچارد روملت است که  بابک وطن دوست کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب Good Strategy Bad Strategy: The Difference and Why It Matters می باشد بررسی موضوع کتاب:  این کتاب تمامیِ خرافات و تفکراتِ درهم و برهمی که اساسِ بسیاری از استراتژی‌هاست را کنار زده و راهی روشن برای خلق و پیاده‌سازیِ استراتژیِ قدرتمندِ اقدام‌محور در جهانِ واقعی را فراهم می‌سازد. استراتژیِ خوب، پاسخی ویژه و منسجم و رویکردی برای غلبه بر موانعِ پیشروی است. استراتژیِ خوب، قدرت را مهار کرده و آن را در جایی به کار می‌برد که بیشترین تأثیر را بر چالش‌ها خواهد گذاشت. روملت استدلال می‌کند که بینش، قلبِ استراتژیِ خوب است (بینش نسبت به ذاتِ واقعیِ موقعیت، به قدرتِ نهفته در موقعیت و نسبت به پاسخِ مناسب). او به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید با استفاده از انواعِ ابزارهایی که برای هدایتِ تفکرتان فراهم شده‌اند، به بینش برسید.

more_vert مقاله ارایه‌ی مدل تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ

ادامه مطلب

closeمقاله ارایه‌ی مدل تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ

مقاله علمی و پژوهشی " ارایه‌ی مدل تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ ـ مورد ایران " مقاله ای است در 20 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث استراتژی فرهنگ؛ تدوین استراتژی؛ فرهنگ سازمانی پرداخته شده است چکیده مقاله نگرش استراتژیک در دهه‌ی اخیر از جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌ی مدیریت برخوردار شده است. رویکرد استراتژی موجب شد که مقوله‌ی محیط، حضوری جدی در عرصه‌ی مدیریت پیدا کند. از یک قرن پیش، مدل‌های متعدد و متنوعی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران ارایه شده و به‌تدریج ضمن تکمیل این مدل‌ها، متغیرهای بیش‌تری در فرایند تدوین استراتژی مورد توجه قرار گرفته بود که فرهنگ از آن جمله است. فرهنگ در سالیان اخیر به‌عنوان یک رویکرد در فرایند مدیریت استراتژیک جای گرفته است. از نظر محققان، رویکرد‌های اجتماعی که به‌مثابه‌ی مفروضات فرهنگی بر گزینش الگوهای استراتژی تأثیر می‌گذارند، به دو دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند: 1- رویکرد‌های عقلایی 2- رویکرد‌های شهودی. این‌که کدام رویکرد در کدام جامعه و سازمان از کارآیی و اثربخشی بیش‌تری برخوردار است، بستگی به فرهنگ حاکم بر آن جامعه و سازمان و نیز رویکردهای اجتماعی غالب دارد. در این مقاله، دست‌یابی به الگوهای مناسب تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ سازمان‌ها در ایران، از اهداف این پژوهش است. براساس نتایج به‌دست آمده و اثبات معنادار بودن رابطه‌ی بین فرهنگ و الگو‌های تدوین استراتژی، الگوی کنترلی (انسجامی) با ویژگی فرهنگ غیرمنعطف و رویکرد اجتماعی عقلایی به‌عنوان الگوی مناسب جهت تدوین استراتژی در سازمان‌های ایرانی شناسایی و معرفی شد. اصلی‌ترین دست‌آورد علمی این پژوهش، ارایه‌ی مدلی کاربردی برای تدوین استراتژی بر مبنای فرهنگ سازمانی است که الگوهای استراتژی سازمان‌ها را با توجه به ویژگی‌های فرهنگی آن سازمان فراهم می‌سازد.  عنوان مقاله [English] Presenting a Model for Designing Culture-Based Strategy چکیده [English] Strategic attitude has gained a special position in management. Strategic approach has resulted in a serious presentation of environment in management. From a century ago, various models have been suggested by scholars and intellectuals. They have been developed into more complete models. This has caused the presentation of more variables in designing strategies. Culture is one of these newly added factors which has entered in the process of strategic management. According to scholars, social approaches arising as cultural presuppositions, which affect the choice of strategic models, can be divided into two main groups: 1) rational approaches, and 2) intuitional approaches. Chosing the most effective and efficient approach fitting the situation and organization, depends on the current dominant culture in the society or organization. This research is intended to develop an appropriate culture-based strategy in Iran. Based on the findings of this research, and according to the significant relation between culture and strategy designing, control model(integrative model) having inflexible culture and rational social approach was recognized and introduced as an appropriate model for designing strategy for Iranian organizations. The main achievement of this research contains a practical model for developing strategies based on organizational culture. کلیدواژه‌ها [English] Strategy of Culture, Designing Strategy, organizational culture دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تدوین استراتژی‌های منابع انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله تدوین استراتژی‌های منابع انسانی

مقاله علمی و پژوهشی " تدوین استراتژی‌های منابع انسانی (مطالعه‌ی موردی: یکی از سازمان‌های معنوی کشور)" مقاله ای است در 25 صفحه و با 14 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث استراتژی منابع انسانی؛ تجزیه و تحلیل Swot؛ تجزیه و تحلیل Pest پرداخته شده است چکیده مقاله در سال‌های اخیر، منابع انسانی در سازمان‌ها جایگاه محوری پیدا کرده و عاملی استراتژیک برای اداره سازمان به‌شمار می‌رود. پژوهش حاضر، به‌منظور تدوین استراتژی‌های مطلوب منابع انسانی در یکی از سازمان‌های معنوی کشور انجام گرفته است. داده‌های تحقیق از طریق پرسش‌نامه، مصاحبه با مدیران و کارشناسان سازمان و نیز مطالعه‌ی گزارش‌های موجود استخراج گردیده است. برای تدوین استراتژی‌های منابع انسانی از روش‌های تجزیه و تحلیل SWOT و PEST استفاده شده است. هم‌چنین از مراحل مقدماتی تا ارایه‌ی استراتژی‌ها، از آزمون دلفی بهره‌گیری شده است. براساس نتایج تحقیق، سازمان مورد مطالعه، در فرایند ورودی منابع انسانی از نظر عوامل داخلی و خارجی از وضعیت مناسبی بر خوردار بوده و بالاتر از حد متوسط است؛ زیرا، جمع امتیاز نهایی عوامل داخلی و خارجی از 5/2 بیش‌تر است. در فرایند‌های خروجی و نگه‌داری منابع انسانی، سازمان، از نظر عوامل خارجی وضع مناسبی ندارد و پایین‌تر از حد متوسط است؛ زیرا جمع امتیاز نهایی عوامل داخلی و خارجی داخلی کم‌تر از 5/2 است. بنابراین، بهتر است سازمان در فرایند ورودی منابع انسانی، استراتژی‌های تهاجمی و در فرایند‌های نگه‌داری و خروجی، استراتژی‌های تدافعی را مورد تأکید قراردهد. یافته‌های تحقیق، مبین این نکته است که سازمان مورد مطالعه با اجرای موفق استراتژی‌های پیشنهادی می‌تواند موجب هم‌افزایی فعالیت‌ها و ایجاد انسجام و هم‌آهنگی بین سیاست‌های منابع انسانی با استراتژی‌های کلی گردد. عنوان مقاله [English] Designing Human Resource Strategies (Case Study: A Spiritual Organization) چکیده [English] Recently, Human Resource has been recognized as playing a basic function in the organizations and it has become a strategic factor. The present research is conducted to design proper strategies for human resource in a spiritual organization in the country. Research data was gathered by distributing questionnaires, interviewing with managers and experts, and reviewing the available organizational reports. For designing strategies, the researcher has used SWOT and PEST analytical methods. Delphi test has also been employed from the first steps to the end. Research Results indicated that the organization under study, at the entrance phase of human forces, was at an appropriate situation internally and externally, standing at a level higher than the medium; total sum of external and internal factors was higher than 2.5. However, the processes of maintenance and output of human resource of the organization were quite poor regarding external factors; total sum of external and internal factors was below the average 2.5. The organization was better in input process of human resource. Therefore, it is recommended that the organization applies aggressive strategies for human resource input. Yet, defensive strategy seems to be better for maintenance and output processes. Findings of this research indicated that if the organization under study accomplishes the recommended strategies successfully, it will be able to develop synergy, integration and convergence in human resource policies for its activities.  کلیدواژه‌ها [English] human resource strategy, SWOT Analysis, Pest Analysis دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .