جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert ادوارد براون؛ تاریخ‌نگاری ایران دوست با آثاری ماندگار در ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeادوارد براون؛ تاریخ‌نگاری ایران دوست با آثاری ماندگار در ادبیات فارسی

ادوارد براون خاورشناس و ایران‌شناس پرآوازه انگلیسی به شمار می‌رود که نقش بسزایی در تحقیق و درک فرهنگ و تاریخ سیاسی معاصر ایران و در شناساندن غرب و شرق به یکدیگر ایفا کرد. او با خلق آثاری ماندگاری مانند تاریخ ادبیات ایران و انقلاب مشروطیت به شهرت رسید و مورد تمجید و تحسین همگان قرار گرفت.

more_vert کتاب تفکر معماری: فرآیند طراحی و چشمان جوینده

ادامه مطلب

closeکتاب تفکر معماری: فرآیند طراحی و چشمان جوینده

کتاب "تفکر معماری: فرآیند طراحی و چشمان جوینده" نوشته مایکل بروان، معمار، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده انگلیسی است. او در معماری بریتانیا و اروپا جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. برای سالها، فرایند طراحی معماری، ما معماران و شاید افرادی بیرون از این حوزه را کنجکاوانه درگیر خود کرده است. این موضوع شاید برای همیشه ادامه داشته باشد چرا که فرایندها هم مانند ابزارهایشان در حال نو شدن اند. در این کتاب اما مایکل براون به دنبال یافتن یک نظریه است. و در این مسیر نمونه های زیادی بررسی شده که هر کدام جداگانه آموزنده اند. مایکل براون 1925-2003، معمار، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نویسنده انگلیسی، پیش از اینکه به کار پژوهش و آموزش بپردازد سالها در دفتر شخصی اش به کار مشغول بوده و ساختمان های زیادی را در کارنامه دارد. این کتاب برای کسانی که شناخت موضوع مبهم و مرموز فرایند طراحی را دنبال می کنند، بسیار آموزنده است. فهرست مطالبپیشگفتار مترجممقدمهزماندو معبدآیا میتوانیم توصیف کنیم که چگونه طراحی میکنیم؟سه بنای ماندگارشواهداندیشه و ترسیمآیا اینگونه بود؟سفر، کتاب و حافظهسبک معماری و معماری بومیساختمایه هاسازهنورمعماری و زباندیدن تصاویرشرکت و دانشگاهآیا مهم است؟نوآوری انتقادیسخن پایانییادداشتکتابنامهواژه نامه

more_vert کتاب «چه کسی از ادوارد آلبی می‌ترسد»

ادامه مطلب

closeکتاب «چه کسی از ادوارد آلبی می‌ترسد»

«چه کسی از ادوارد آلبی» می‌ترسد» عنوان کتابی ۱۸۱ صفحه‌ای است که به قلم «لیلا جواهری» و «سمیرا کریم‌پور» به رشته تحریر درآمده و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر هشت روانه کتابفروشی‌ها شده است. نویسندگان در این کتاب که در قطع رقعی و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده، به بررسی رویکرد فروید در نمایشنامه‌های ادوارد آلبی پرداخته‌اند و نگرشی تخصصی، نقادانه و جذاب را فرا روی علاقه‌مندان به آثار ادبی و نمایشی قرار داده‌اند. تاریخچه روانشناسی، فضای فکری و اجتماعی آلبی، فروید از منظر شناختی، داستان باغ وحش، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد، رویای آمریکایی، جعبه شنی و مرگ بسی اسمیت عناوین فصول این کتاب تخصصی حوزه نمایش و روانشناسی است. نویسندگان در پیشگفتار این کتاب عنوان کرده‌اند: با توجه به اهمیت آثار آلبی در خصوص یکی از نیازهای پایه انسان، ضروری بود که دیدگاه‌های فروید در اساسی‌ترین درون‌مایه‌ها و نفوذ این نظر در آثار دراماتیک آلبی کاویده شود. کتاب حاضر می‌کوشد در راستای شناسایی و معرفی لجام‌گسیختگی حاصل از تحریکات لی‌بیدو که یک نیروی حیاتی و عنان گسیخته است در آثار آلبی ورود کند و نشان دهد چگونه انسان‌ها به طور ناخودآگاه زیر نفوذ عملکرد این نیرو دچار انحراف و مشکل می‌شوند. کاوش در آثار آلبی و نمود عینی گفته‌های فروید به‌همراه دلایل شکل‌گیری حالات، مشکلات و انحرافات روانی در وجود شخصیت‌های ساخته و پرداخته این نمایش‌نامه‌نویس معاصر به شکلی مستدل در این کتاب پیش رو قرار گرفته است. در بخشی از این کتاب آمده است: آلبی در نمایشنامه‌ «جعبه شنی» به مسئله مرگ و خانواده حمله کرده و خانواده‌ای که بی‌محتواست و ارزش‌هایش را از دست داده تقبیح می‌کند، خانواده‌ای که به مرور زمان تنها شکل ظاهری خود را دارد و بدون مفاهیم پسندیده و سنتی، فقط اسکلتی را از یک نسل به نسل بعد منتقل کرده و به همین دلیل رو به زوال نهاده است. مرگ مادربزرگ در این نمایشنامه درواقع نمادی از مرگ و انهدام خانواده است و خانواده‌ای که اعضایش هیچگونه ارتباط عاطفی با یکدیگر ندارند سرنوشتشان رو به قهقرا است و اینگونه است که در نمایشنامه دختر مادرش را به مرگ می‌سپارد و ریاکارانه و بی‌شرمانه به عزایش می‌پردازد تا در خیال خود به آرامش برسد. در بخشی از این کتاب آمده است: ادوارد آلبی درام نویس ریزبین و نوآور آمریکایی به‌عنوان فردی که خود را در قبال جامعه‌اش مسئول می‌دانست در زمانی که فساد و فحشا بخش‌های مختلف جامعه را بلعیده بود تلاش کرد تا از طریق آثار انتقادی انسان‌ها و روابط‌شان را در آینه نظرگاه‌ها بیاورد تا شاید از رشد ویرانگر این مسایل به نوعی جلوگیری کرده که البته در این راه موفقیت‌هایی حاصل کرد.

more_vert کتاب «چه کسی از ادوارد آلبی می‌ترسد»

ادامه مطلب

closeکتاب «چه کسی از ادوارد آلبی می‌ترسد»

 «چه کسی از ادوارد آلبی» می‌ترسد» عنوان کتابی ۱۸۱ صفحه‌ای است که به قلم «لیلا جواهری» و «سمیرا کریم‌پور» به رشته تحریر درآمده و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر هشت روانه کتابفروشی‌ها شده است. نویسندگان در این کتاب که در قطع رقعی و با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده، به بررسی رویکرد فروید در نمایشنامه‌های ادوارد آلبی پرداخته‌اند و نگرشی تخصصی، نقادانه و جذاب را فرا روی علاقه‌مندان به آثار ادبی و نمایشی قرار داده‌اند. تاریخچه روانشناسی، فضای فکری و اجتماعی آلبی، فروید از منظر شناختی، داستان باغ وحش، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد، رویای آمریکایی، جعبه شنی و مرگ بسی اسمیت عناوین فصول این کتاب تخصصی حوزه نمایش و روانشناسی است. نویسندگان در پیشگفتار این کتاب عنوان کرده‌اند: با توجه به اهمیت آثار آلبی در خصوص یکی از نیازهای پایه انسان، ضروری بود که دیدگاه‌های فروید در اساسی‌ترین درون‌مایه‌ها و نفوذ این نظر در آثار دراماتیک آلبی کاویده شود. کتاب حاضر می‌کوشد در راستای شناسایی و معرفی لجام‌گسیختگی حاصل از تحریکات لی‌بیدو که یک نیروی حیاتی و عنان گسیخته است در آثار آلبی ورود کند و نشان دهد چگونه انسان‌ها به طور ناخودآگاه زیر نفوذ عملکرد این نیرو دچار انحراف و مشکل می‌شوند. کاوش در آثار آلبی و نمود عینی گفته‌های فروید به‌همراه دلایل شکل‌گیری حالات، مشکلات و انحرافات روانی در وجود شخصیت‌های ساخته و پرداخته این نمایش‌نامه‌نویس معاصر به شکلی مستدل در این کتاب پیش رو قرار گرفته است. در بخشی از این کتاب آمده است: آلبی در نمایشنامه‌ «جعبه شنی» به مسئله مرگ و خانواده حمله کرده و خانواده‌ای که بی‌محتواست و ارزش‌هایش را از دست داده تقبیح می‌کند، خانواده‌ای که به مرور زمان تنها شکل ظاهری خود را دارد و بدون مفاهیم پسندیده و سنتی، فقط اسکلتی را از یک نسل به نسل بعد منتقل کرده و به همین دلیل رو به زوال نهاده است. مرگ مادربزرگ در این نمایشنامه درواقع نمادی از مرگ و انهدام خانواده است و خانواده‌ای که اعضایش هیچگونه ارتباط عاطفی با یکدیگر ندارند سرنوشتشان رو به قهقرا است و اینگونه است که در نمایشنامه دختر مادرش را به مرگ می‌سپارد و ریاکارانه و بی‌شرمانه به عزایش می‌پردازد تا در خیال خود به آرامش برسد. در بخشی از این کتاب آمده است: ادوارد آلبی درام نویس ریزبین و نوآور آمریکایی به‌عنوان فردی که خود را در قبال جامعه‌اش مسئول می‌دانست در زمانی که فساد و فحشا بخش‌های مختلف جامعه را بلعیده بود تلاش کرد تا از طریق آثار انتقادی انسان‌ها و روابط‌شان را در آینه نظرگاه‌ها بیاورد تا شاید از رشد ویرانگر این مسایل به نوعی جلوگیری کرده که البته در این راه موفقیت‌هایی حاصل کرد.

more_vert کتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند

ادامه مطلب

closeکتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند

کتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند نوشته‌ی منوچهر سلطانی به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا اشتباهات خود را شناخته و با دوری از مسیر‌های بیراهه، مسیر درست را تشخیص دهند. مطمئنا بدون شناخت اشتباهات و مسیر‌های بیراهه، نمی‌توان مسیر درست را تشخیص داد، پس اگر معتقد باشید که این دیدگاه یک قانون حاکم بر تمامی زندگی اجتماعی بشر است سخنی بیهوده نیست. خیلی از افراد از شکست‌ها و اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند درس می‌گیرند، آن‌ها را تکرار نمی‌کنند و از تجارب تلخی که به دست آمده دانش نوینی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. ولی سازمان‌ها این‌ طور عمل نمی‌کنند. هرچند افراد نیز ممکن است همیشه این چنین عمل نکند و گاهی اشتباهات خود را تکرار کنند، اما احتمال خطای مجدد سازمان‌ها قطعا بیشتر از افراد است. قطعا مدیرعاملی که در دوره کاری خود یک تصمیم غلط انجام می‌دهد و نتایج منفی بسیاری را متحمل می‌شود دیگر آن تصمیم را در سازمانی دیگر تکرار نخواهد کرد، ولی ممکن است افرادی که بعدها جای او را می‌گیرند همان اشتباه را مرتکب شوند. در دنیایی که همه‌ی صنایع دغدغه تامین مواد اولیه، مدیریت صحیح، تولید کالا و خدمات مطلوب و نیز سرمایه‌گذاری بهره‌ده محور، را دارند، شناخت و بررسی و دلایل شکست سایر صنایع و درس گرفتن از آن‌ها در حکم یک سرمایه‌گذاری پرسود و پیش‌گیرانه از هزینه‌های هنگفت آینده است که به ادامه حیات صنایع در قوس بهره‌وری بالا کمک می‌کند. کتاب یادگیری از شکست (learning from mistakes and failures) از جمله آثاری است که منوچهر سلطانی زمان زیادی جهت تبیین این شکست‌ها و عبرت‌آموزی‌ها صرف کرده است. بنابراین می‌تواند به عنوان یک مرجع و راهنما در تمامی دوران‌های حیات صنایع خدماتی و تولیدی در کنار صاحبان صنعت قرار گیرد. کتاب حاضر سعی بر این دارد تا در سه فصل از قضیه‌های واقعی که در سازمان‌ها رخ می‌دهد برای بیان مفاهیم مربوطه استفاده کند. فصل نخست همراه با مثال‌هایی واقعی به بررسی برخی از عوامل موثر بر شکست پرداخته و در فصل دوم به مفهوم یادگیری سازمانی می‌پردازد. فصل سوم نیز طریقه‌ی یادگیری سازمانی از شکست‌ها و اشتباهات را تشریح می‌کند. در بخشی از کتاب یادگیری از شکست می‌خوانیم: در طی دومین تابستانی (1968) که تامپکینز به‌ عنوان مشاور علمی تابستانی در موضوع ارتباطات سازمانی در مرکز فضایی مارشال کار می‌کرد، فون براون از او خواست که در برنامه‌ای برای سازماندهی مجدد مرکز مارشال کمک کند. موشک ساتورن اولین پروازش را انجام داده بود و لذا لازم بود برای بعد از برنامه آپولو فکر شود. هیچ کاهش نیرویی در کار نبود و سازمان می‌خواست پروژه‌هایی بیشتر و کوچک‌تر از پروژه ماه داشته باشد. فون براون نمودار سازمانی را یک تصویری از کانال‌های رسمی ارتباطات می‌دانست، همین او را واداشته بود تا از یک متخصص جوان ارتباطات سازمانی کمک بخواهد. تامپکینز مصاحبه‌های گسترده‌ای انجام داد و بعد به طرحی رسید که خیلی به طرحی که فون براون پیش خودش درنظر داشت شبیه بود. یکی از ویژگی‌های طرح جدید این بود که درزمینه هماهنگی سازمانی، اختیار و مرکزیت بیشتری به رسته‌ای به نام مهندسی سیستم داده شده بود. با اینکه دکترای فون براون در رشته فیزیک بود، اما افراد او را طوری تشریح می‌کردند که گویی یک مهندس سیستم است، شاید هم بهترین مهندس سیستم ارتباطات سازمانی. فهرست مطالب پیشگفتارمقدمه مؤلففصل اول: عوامل موثر بر شکستعوامل موثر بر شکستدستاورد اشتباهارتباطات سازمانیخلاصه سبک کاری فون براونارتباطات به عنوان سیستم پیش‌بینی زلزلهیادداشت‌های دوشنبهمسئولیت‌پذیری خودکارنفوذسیستم‌های مهندسی و سازماندهی مجددعدم یادگیری از دیگرانحافظه سازمانییادزدایی نکردنتقویت تعهدتیم مدیریت ارشددلایل شکست ایریدیوماشتباهات واقعی چه بود؟سه نیروی اصلی که شکست ایریدیوم را رقم زدعدم یادگیری از گذشتهسازمان‌هایی که از گذشته درس گرفتندیادگیری از شکست‌های گذشتهیادگیری از موفقیت‌های گذشتهندیدن خطای پنهانیادگیری از هر دو نوع خطاشکست در یادگیری از شکستیادگیری ازشکستفصل دوم: نظریه‌های یادگیری سازمانییادگیری سازمانییادگیری چیست؟تعریف یادگیری سازمانییادگیری فردی و یادگیری سازمانیایده‌های اصلی در یادگیری سازمانیشناسایی و اصلاح خطا (یادگیری سازمانی از دیدگاه آرجریس)جلد دولایهمشکلات بلندمدتچگونه سازمان‌ها بقا می‌یابندسازه‌های یادگیری سازمانی (یادگیری سازمانی از دیدگاه جرج ‌هیوبر)تشریک دانشفصل سوم: فرایند یادگیری سازمانی از شکستواکنش افراد به شکسترویکرد به شکسترویکرد شهودی156رویکرد تصادفیرویکرد نگاه به گذشتهرویکرد نگاه به آیندهموانع یادگیری از شکستموانع نهفته در سیستم‌های فنیموانع نهفته در سیستم اجتماعیفرایند یادگیری سازمان از شکست‌ها – دیدگاه ادموندسونشناسایی شکستتجزیه و تحلیل شکستآزمایشاستفاده از شکست در نوآوری و بهبودتوصیه‌هایی برای فایق آمدن بر موانع فنی شناسایی شکستتوصیه‌هایی برای فایق آمدن بر موانع سیستم‌های اجتماعی در شناسایی شکست‌هاپارادوکستعهد مضاعفپارادوکس‌های یادگیری از شکستپارادوکس تعهد مضاعفپارادوکس تکرارپارادوکس دفاعییادگیری سازمانی از شکست – دیدگاه کروسانیادگیری از شکست: اصلاح مدل ‌چهار آینقش بازرسینقش تصور و تقلیدنقش هوشمندیتعامل ویژگی‌های سازمان و یادگیری از شکستاندازه سازمانسن سازمانتعامل بین سن و اندازه سازمانقلمرو متخصص/ عمومی

more_vert کتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند

ادامه مطلب

closeکتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند

کتاب یادگیری از شکست: چگونه سازمان‌ها از شکست‌ها و اشتباهات خود یاد می‌گیرند نوشته‌ی منوچهر سلطانی به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا اشتباهات خود را شناخته و با دوری از مسیر‌های بیراهه، مسیر درست را تشخیص دهند. مطمئنا بدون شناخت اشتباهات و مسیر‌های بیراهه، نمی‌توان مسیر درست را تشخیص داد، پس اگر معتقد باشید که این دیدگاه یک قانون حاکم بر تمامی زندگی اجتماعی بشر است سخنی بیهوده نیست. خیلی از افراد از شکست‌ها و اشتباهاتی که مرتکب می‌شوند درس می‌گیرند، آن‌ها را تکرار نمی‌کنند و از تجارب تلخی که به دست آمده دانش نوینی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. ولی سازمان‌ها این‌ طور عمل نمی‌کنند. هرچند افراد نیز ممکن است همیشه این چنین عمل نکند و گاهی اشتباهات خود را تکرار کنند، اما احتمال خطای مجدد سازمان‌ها قطعا بیشتر از افراد است. قطعا مدیرعاملی که در دوره کاری خود یک تصمیم غلط انجام می‌دهد و نتایج منفی بسیاری را متحمل می‌شود دیگر آن تصمیم را در سازمانی دیگر تکرار نخواهد کرد، ولی ممکن است افرادی که بعدها جای او را می‌گیرند همان اشتباه را مرتکب شوند. در دنیایی که همه‌ی صنایع دغدغه تامین مواد اولیه، مدیریت صحیح، تولید کالا و خدمات مطلوب و نیز سرمایه‌گذاری بهره‌ده محور، را دارند، شناخت و بررسی و دلایل شکست سایر صنایع و درس گرفتن از آن‌ها در حکم یک سرمایه‌گذاری پرسود و پیش‌گیرانه از هزینه‌های هنگفت آینده است که به ادامه حیات صنایع در قوس بهره‌وری بالا کمک می‌کند. کتاب یادگیری از شکست (learning from mistakes and failures) از جمله آثاری است که منوچهر سلطانی زمان زیادی جهت تبیین این شکست‌ها و عبرت‌آموزی‌ها صرف کرده است. بنابراین می‌تواند به عنوان یک مرجع و راهنما در تمامی دوران‌های حیات صنایع خدماتی و تولیدی در کنار صاحبان صنعت قرار گیرد. کتاب حاضر سعی بر این دارد تا در سه فصل از قضیه‌های واقعی که در سازمان‌ها رخ می‌دهد برای بیان مفاهیم مربوطه استفاده کند. فصل نخست همراه با مثال‌هایی واقعی به بررسی برخی از عوامل موثر بر شکست پرداخته و در فصل دوم به مفهوم یادگیری سازمانی می‌پردازد. فصل سوم نیز طریقه‌ی یادگیری سازمانی از شکست‌ها و اشتباهات را تشریح می‌کند. در بخشی از کتاب یادگیری از شکست می‌خوانیم: در طی دومین تابستانی (1968) که تامپکینز به‌ عنوان مشاور علمی تابستانی در موضوع ارتباطات سازمانی در مرکز فضایی مارشال کار می‌کرد، فون براون از او خواست که در برنامه‌ای برای سازماندهی مجدد مرکز مارشال کمک کند. موشک ساتورن اولین پروازش را انجام داده بود و لذا لازم بود برای بعد از برنامه آپولو فکر شود. هیچ کاهش نیرویی در کار نبود و سازمان می‌خواست پروژه‌هایی بیشتر و کوچک‌تر از پروژه ماه داشته باشد. فون براون نمودار سازمانی را یک تصویری از کانال‌های رسمی ارتباطات می‌دانست، همین او را واداشته بود تا از یک متخصص جوان ارتباطات سازمانی کمک بخواهد. تامپکینز مصاحبه‌های گسترده‌ای انجام داد و بعد به طرحی رسید که خیلی به طرحی که فون براون پیش خودش درنظر داشت شبیه بود. یکی از ویژگی‌های طرح جدید این بود که درزمینه هماهنگی سازمانی، اختیار و مرکزیت بیشتری به رسته‌ای به نام مهندسی سیستم داده شده بود. با اینکه دکترای فون براون در رشته فیزیک بود، اما افراد او را طوری تشریح می‌کردند که گویی یک مهندس سیستم است، شاید هم بهترین مهندس سیستم ارتباطات سازمانی. فهرست مطالبپیشگفتارمقدمه مؤلففصل اول: عوامل موثر بر شکستعوامل موثر بر شکستدستاورد اشتباهارتباطات سازمانیخلاصه سبک کاری فون براونارتباطات به عنوان سیستم پیش‌بینی زلزلهیادداشت‌های دوشنبهمسئولیت‌پذیری خودکارنفوذسیستم‌های مهندسی و سازماندهی مجددعدم یادگیری از دیگرانحافظه سازمانییادزدایی نکردنتقویت تعهدتیم مدیریت ارشددلایل شکست ایریدیوماشتباهات واقعی چه بود؟سه نیروی اصلی که شکست ایریدیوم را رقم زدعدم یادگیری از گذشتهسازمان‌هایی که از گذشته درس گرفتندیادگیری از شکست‌های گذشتهیادگیری از موفقیت‌های گذشتهندیدن خطای پنهانیادگیری از هر دو نوع خطاشکست در یادگیری از شکستیادگیری ازشکستفصل دوم: نظریه‌های یادگیری سازمانییادگیری سازمانییادگیری چیست؟تعریف یادگیری سازمانییادگیری فردی و یادگیری سازمانیایده‌های اصلی در یادگیری سازمانیشناسایی و اصلاح خطا (یادگیری سازمانی از دیدگاه آرجریس)جلد دولایهمشکلات بلندمدتچگونه سازمان‌ها بقا می‌یابندسازه‌های یادگیری سازمانی (یادگیری سازمانی از دیدگاه جرج ‌هیوبر)تشریک دانشفصل سوم: فرایند یادگیری سازمانی از شکستواکنش افراد به شکسترویکرد به شکسترویکرد شهودی156رویکرد تصادفیرویکرد نگاه به گذشتهرویکرد نگاه به آیندهموانع یادگیری از شکستموانع نهفته در سیستم‌های فنیموانع نهفته در سیستم اجتماعیفرایند یادگیری سازمان از شکست‌ها – دیدگاه ادموندسونشناسایی شکستتجزیه و تحلیل شکستآزمایشاستفاده از شکست در نوآوری و بهبودتوصیه‌هایی برای فایق آمدن بر موانع فنی شناسایی شکستتوصیه‌هایی برای فایق آمدن بر موانع سیستم‌های اجتماعی در شناسایی شکست‌هاپارادوکستعهد مضاعفپارادوکس‌های یادگیری از شکستپارادوکس تعهد مضاعفپارادوکس تکرارپارادوکس دفاعییادگیری سازمانی از شکست – دیدگاه کروسانیادگیری از شکست: اصلاح مدل ‌چهار آینقش بازرسینقش تصور و تقلیدنقش هوشمندیتعامل ویژگی‌های سازمان و یادگیری از شکستاندازه سازمانسن سازمانتعامل بین سن و اندازه سازمانقلمرو متخصص/ عمومی

more_vert کتاب شهامت رهبری: کار شجاعانه، مکالمات دشوار و صمیمیت

ادامه مطلب

closeکتاب شهامت رهبری: کار شجاعانه، مکالمات دشوار و صمیمیت

کتاب شهامت رهبری: کار شجاعانه، مکالمات دشوار و صمیمیت نوشته‌ی برنی براون، از پرفروش‌ترین‌های آمازون و نیویورک تایمز است که چگونگی شجاعت در رهبری و فرهنگ جسور بودن در آن را بازگو می‌کند. برنی براون (Brene Brown) در آثار پرفروش قبلی خود، مفاهیم جرئت زیاد، با اقتدار برخاستن و شجاعت در برهوت را به ما آموزش داده است. اکنون بر اساس تحقیقات جدیدی که در کتاب شهامت رهبری (Dare to lead) انجام داده است، به ما نشان می‌دهد که چگونه این مفاهیم را وارد عمل کرده و رهبری خود را ارتقا دهیم. رهبر کسی است که مسئولیت یافتن پتانسیل در افراد و فرآیندها و شجاعت توسعه این پتانسیل را دارد. از شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی، سازمان‌های غیر‌دولتی و بخش عمومی گرفته تا گروه‌های عمل‌گرا، مدارس و جوامع مذهبی، همه‌ی ما به شدت به رهبران بیشتری نیاز داریم که متعهد به رهبری شجاعانه و صمیمی باشند و به اندازه کافی خودآگاهی داشته باشند که با قلبشان رهبری کنند، به جای رهبران تکامل‌ نیافته‌ای که از طریق صدمه زدن و ترس، این کار را انجام می‌دهند. زمانی که شجاعت رهبری را داشته باشیم، وانمود نخواهیم کرد که جواب های درست را داریم؛ بلکه کنجکاوی خودمان را حفظ کرده و پرسش‌های صحیح می‌کنیم. در این صورت، با به اشتراک گذاری‌ قدرت، دیگر آن را را محدود نمی‌دانیم و تلاش می‌کنیم تا اختیارات و مسئولیت‌ها را هم‌تراز کنیم. همچنین از شرایط دشوار، دوری نکرده و آسیب پذیری که برای انجام درست کارها نیاز است را به آغوش می‌کشیم. اما رهبری شجاعانه در فرهنگی که با کمبود، ترس و عدم قطعیت تعریف شده است، نیازمند ساخت مهارت‌های شجاعت است. بنی براون دو دهه اخیر را صرف تحقیقاتی کرده که به زندگیمان معنا می‌دهد. در هفت سال گذشته او متوجه شد که رهبران در سازمان‌های غیر انتفاعی و مدنی و شرکت های بسیار رده بالا، تا استارت‌‌آپ‌‎های کوچک و کسب و کارهای خانوادگی سوالات مشترکی دارند: چگونه شجاعت و فرهنگ شجاعت را در جامعه خود ترویج کنیم؟ کتاب شهامت رهبری به همه این سوالات پاسخ داده و به ما راه‌هایی قابل اجرا و نمونه‌هایی واقعی از برنامه‌های جدید ساخت شجاعت ارائه می‌دهد. در بخشی کتاب شهامت رهبری: کار شجاعانه، مکالمات دشوار و صمیمیت می‌خوانیم: لحظه‌ای که جهان، نقل قول روزولت را در مقابل من گذاشت، تمرکز زیادی بر روی سه درس کردم. اولین مورد، چیزی است که من آن را «فیزیک آسیب‌پذیری» می‌نامم. این خیلی ساده است: اگر به اندازه کافی شجاع باشیم، شکست خواهیم خورد. شهامت نمی‌گوید: «من خواستار خطر شکست هستم.» بلکه می‌گوید: «می‌دانم که در نهایت شکست خواهم خورد، اما هنوز هم با تمام وجود در میدان هستم.» من هرگز یک شخص شجاع را ندیده‌ام که ناامیدی، شکست و حتی دلشکستگی را نشناسد. دوم، نقل قول روزولت، تمام مواردی که در مورد آسیب‌پذیری آموخته‌ام را در بر می‌گیرد. تعریف آسیب‌پذیری به‌صورت احساسی که در طول زمانِ عدم‌قطعیت، خطر و آشکار کردن عواطف، تجربه می‌کنیم، اولین بار دو دهه قبل در محل کارم پدیدار شد و توسط هر مطالعه‌ای که انجام دادم، از جمله این تحقیق در مورد رهبری، تأیید شد. آسیب‌پذیری، بردن یا باختن نیست. بلکه داشتنِ شجاعتِ حاضر شدن در زمانی است که نمی‌توانید نتیجه را کنترل کنید. در طول سال‌ها از هزاران نفر از مردم خواسته‌ایم که آسیب‌پذیری را برایمان توصیف کنند. چند مورد از این پاسخ‌ها که به طور مستقیم احساسات را هدف قرار می‌دهند، عبارتند از: اولین قرار ملاقات پس از طلاقم، صحبت کردن در مورد مسابقه با تیم، تلاش برای باردار شدن پس از سقط جنین دوم، شروع کسب‌و کار خودم، تماشای فرزندم که خانه را برای رفتن به کالج ترک می‌کند، عذرخواهی از یک همکار به‌دلیل نحوه سخن گفتن با او در یک جلسه، فرستادن پسرم به تمرین ارکستر، با دانستن اینکه او چقدر زیاد دوست دارد در ردیف اول صندلی‌های ارکستر باشد در حالی که می‌دانید به احتمال خیلی زیاد جزو گروه نوازندگان انتخاب نخواهد شد، انتظار کشیدن برای تماس دکتر، دادن بازخورد، گرفتن بازخورد، اخراج شدن، اخراج کردن. در تمام داده‌های ما، شواهدی تجربی که نشان دهد آسیب‌پذیری ضعف است، وجود ندارد. فهرست مطالبیادداشتی از نویسندهمقدمه: رهبران شجاع و فرهنگ شجاعتبخش اول: مکالمات دشوار در مورد آسیب پذیریفصل اول: لحظه و افسانه‌هافصل دوم: فراخوان شجاعتفصل سوم: زرهفصل چهارم: شرم و همدلیفصل پنجم: کنجکاوی و پایهبخش دوم: زندگی در ارزش‌هایمانبخش سوم: اعتماد شجاعانهبخش چهارم: یادگیری برخاستندرباره نویسنده

more_vert درباره علامه محمد قزوینی

ادامه مطلب

closeدرباره علامه محمد قزوینی

 علامه محمد قزوینی یکی از ادیبان برجسته، مصحح متون کهن، مترجم، نویسنده و روزنامه‌نگار دوران معاصر بود که توانست با وجود بار علمی و توانمندی خاصی که در انجام امور پژوهشی و تصحیح متون داشت در عرصه ادبی کشور، تحول و تنوعی شگرف بیافریند.

more_vert درباره ادوارد سعید

ادامه مطلب

closeدرباره ادوارد سعید

 ادوارد سعید فیلسوف آمریکایی -فلسطینی‌تبار به شمار می‌رود که تألیفات بسیاری در زمینه‌های مختلف از خود به یادگار گذاشته‌است. تاثیر این روشنفکر در حوزه انسان‌شناسی به دلیل مجموعه آثارش به ویژه کتاب معروفش شرق شناسی بسیار چشمگیر بود.

more_vert تاسیس بانک ملی با هدف پایان دادن به نفوذ بیگانگان

ادامه مطلب

closeتاسیس بانک ملی با هدف پایان دادن به نفوذ بیگانگان

فرشته جهانیطرح تأسیس بانک ملی در ابتدای پیدایش مشروطیت یک ضرورت تاریخی به شمار می‌رفت و به عنوان ابزاری جهت استقلال اقتصادی و به تبع آن استقلال سیاسی در مقابل نفوذ خارجیان از طرف نمایندگان مجلس و با پیگیری‌های برخی از تجار و ملی‌گرایان ایرانی و استقبال آحاد مردم به کار بسته شد و سرانجام بعد از پیگیری‌های مکرر در۲۰ شهریور ۱۳۰۷ خورشیدی فعالیت رسمی این بانک آغاز شد.

more_vert چرا در محیط ناشناس و جدید بدخواب می‌شوید؟

ادامه مطلب

closeچرا در محیط ناشناس و جدید بدخواب می‌شوید؟

بسیاری از افراد در زمان اقامت در یک محل جدید با مشکل خوابیدن مواجه می‌شوند و اکنون پژوهش جدید دانشمندان، مغز را عامل این پدیده که آن را «اثر شب اول» نامیده، معرفی کرده است. به نظر می‌رسد که در زمان خوابیدن در محل ناشناس، یکی از نیمکره‌های مغز بیدار مانده و به نگهبانی می‌پردازد زیرا بیش از حد معمول احساس خطر می‌کند. در دنیای وحش حیواناتی مانند نهنگ‌ها، دلفین‌ها و برخی پرندگان با یک نیمکره مغزی هوشیار می‌خوابند اما همیشه تصور می‌شد که هر دو نیمکره مغز انسان در زمان خواب غیرفعال می‌شوند. اکنون تحقیقات جدید محققان دانشگاه براون نشان داده که یک نیمکره مغز انسان بطور ناخودآگاه در محیط های ناشناس هوشیارتر باقی می‌ماند. اگرچه اکنون این پدیده شامل مشکل خوابیدن در اتاق یک هتل است اما در گذشته احتمالا یک انطباق تکاملی مهم بوده است. محققان از مدتها پیش می‌دانستند که خواب افراد در محیط جدید در شب اول با اختلال روبرو می‌شود در نتیجه آن‌ها داده‌های خواب شب اول مورد آزمایش را دور انداخته و از شب دوم استفاده می‌کنند. دانشمندان برای بررسی رویدادهای شب اول از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته عصبی مغز استفاده کردند. آن‌ها طی سه آزمایش از چندین روش برای سنجش دقیق فعالیت مغز 35 داوطلب در زمان خواب استفاده کرده و دریافتند که در شب اول، یک شبکه خاص در نیمکره چپ مغز نسبت به نیمکره راست بویژه در زمان خواب عمیق هوشیارتر باقی ماند. به دلایلی که هنوز برای دانشمندان ناشناخته باقی مانده، بخش بیدارتر مغز همیشه نیمکره چپ بوده است. بخش چپ مغز واکنش بیشتری به صداها نشان می‌دهد. محققان اکنون در تلاش برای غیرفعال کردن بخش فعال مغز توسط تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال هستند تا از ارتقای سطح خواب مطمئن شوند. این پژوهش در مجله Current Biology منتشر شده است.

more_vert کتاب تفکر خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب تفکر خلاق

کتاب تفکر خلاق نوشته پویا حسنوند و فرشاد گهتوئی به راه‌های پرورش خلاقیت و تفکر خلاق به‌خصوص در کودکان و دانش‌آموزان می‌پردازد. ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺻﺮﻓﺎً ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺗﻔﮑﺮ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ذﻫﻨﯽ اﻓﺮاد ﺧﺎص و عرصه‌های وﯾﮋه زﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﺗﻤﺎﻣﯽ اﻓﺮاد اﻋﻢ از داﻧﺶ‌آﻣﻮز، داﻧﺸﺠﻮ، ﮐﺎرﻣﻨﺪ، ﮐﺸﺎورز، ﺧﺎﻧﻪ‌دار و... در ﻣﺪرﺳﻪ، ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر و ﻣﺰرﻋﻪ ﺣﺘﯽ ﺑﺎ دارا ﺑﻮدن ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻬﺮه ﻫﻮﺷﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ دارای ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ در زمینه‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. به قول ادوارد دوبونو در کتاب خلاقیت کارآمد؛ هیچ چیز سودمندتر و باشکوه‌تر از این نیست که ایده‌ی جدید و ثمربخشی اهداف شما را برآورده سازد. فهرست مطالبمقدمهاهمیت موضوعتعاریفمعنا و مفهوم خلاقیتتعریف خلاقیتنظریه‌های خلاقیتتفاوت خلاقیت با نوآوریارتباط خلاقیت با هوشخلاقیت و عملکرد نیمکره‌های مغزویژگی‌های شخصیتی و خصوصیات افراد خلاقتخیل بستر خلاقیتخلاقیت در موج سومخلاقیت به عنوان فرایندخلاقیت استعدادی برای تمام عمرنقش ویژه مدارس در پرورش خلاقیتتأثیر متقابل معلمان – شاگردان و خلاقیتراه‌های آموزش و پرورش خلاقیتابزارهای اندازه‌گیری خلاقیتعوامل بازدارنده خلاقیت (کشنده‌های خلاقیت)تأثیرات فرهنگ و محیط بر خلاقیتسبک‌های فرزندپروری و خلاقیتسلطه‌جویی والدین مانع بروز خلاقیت فرزندانتنوع فرهنگی در رابطه با فرزندپروریتحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهشتحقیقات داخلیتحقیقات خارجیپیشنهاداتمنابع و مآخذ

more_vert کتاب دیوان "طبیب اصفهانی"، حاوی اشعار دلنشین

ادامه مطلب

closeکتاب دیوان "طبیب اصفهانی"، حاوی اشعار دلنشین

 «دیوان طبیب اصفهانی» مجموعه‌ای از غزل‌ها، قصیده‌ها، رباعیات و مفرداتی از میرزا عبدالباقی، شاعر اصفهانی که شعرهایش زبانزد اهالی خاص و عام است. کتاب به کوشش «اسمعیل شاهرودی» مشهور به «بیدار» نگاشته شده و در مقدمه آن به نقل از کتاب مجمع الفصحا آمده است: طبیب اصفهانی در طبابت بی‌نظیر و در خدمت و مصاحبت نادرشاه افشار بوده و کمال و جلالی داشته است. او بعد از نادر، در اصفهان به سمت کلانتری منصوب می‌شود و پس از چندی به رغبت طبع، این شغل بزرگ را به برادر کوچک خود میرزا عبدالوهاب وا می‌گذارد و خود به فراغت می‌پردازند. برادرش نیز پس از تصدی کلانتری، چندی هم سمت ایالت اصفهان را داشته و در سال ۱۱۶۸ هجری قمری رحلت کرده است. در اوصاف و اخلاق طبیب اصفهانی اینچنین سروده اند: نه چنان بی تو به این سوخته جان می‌گذرد/ که توان گفت چنین یا که چنان می گذرد/ به غیر از عهد بندد غم نباشد/ که دانم عهد او محکم نباشد دیوان طبیب اصفهانی حاوی غزل‌های دلنشین و شیوا و حاوی قصاید غرّایی است که در مدح و منقبت رسول اکرم(ص) و مولای متقیان علی ابن ابیطالب ع سروده است. از میان غزل های طبیب، بیشتر این سروده اش، که در پشت جلد کتاب نیز نقش بسته مشهور و زبانزد خاص و عام است. غمش غمش در نهانخانه ی دل نشیند/ به نازی که لیلی به محمل نشیند/ به دنبال محمل چنان زار گریم/که از گریه‌ام ناقه در گل نشیند خلد گر به پا خاری، آسان برآرم/ چه سازم به خاری که در دل نشیند؟/ پی ناقه‌اش رفتم آهسته ترسم/ غباری به دامان محمل نشیند مرنجان دلم را که این مرغ وحشی/ ز بامی که برخاست مشکل نشیند/ عجب نیست خندد اگر گل به سروی/ که در این چمن پای در گل نشیند به‌نازم به بزم محبّت که آنجا/ گدایی به شاهی مقابل نشیند/ طبیب، از طلب در دو گیتی میاسا/ کسی چون میان دو منزل نشیند؟ تاریخ زندگی طبیب نشان می دهد، او مردی با فضل و دانش و دارای مکارم اخلاقی و مقام های روحانی بوده است. ملازمت او در دربار شاهی آن هم مانند نادر، به خاطر شعر و شاعری او نبوده بلکه بواسطه طبابتش بوده که او را به این مرد جنگی نزدیک کرده است. با وجود نزدیکی زیاد طبیب اصفهانی به مرکز قدرت، هیچگاه در صدد تملق و چاپلوسی برنیامده و مدح و ثنایی درباره سلطان وقت و اطرافیان ا و نگفته و نسروده است. حتی در لفاف به ظلم و ستم نادر اشاره کرد و می گوید: در دیاری که ملِک خود ستم آغاز کند/ دادخواهان به که نالند ز بیدادگران طبیب شاعری منزوی و گوشه نشین بوده و علاقه ای به خودنمایی و شهرت نداشته و تا حد امکان از مردم کناره می گرفته و مایل نبوده که کسی او را بشناسد. طبیب در اواخر عمر، مصاحبت میرسید علی مشتاق را اختیار می کند و شب و روزش با او سپری شده است. همکاری این شاعر دوران افشاریان، با انجمن ادبی مشتاق در اصفهان موجب رونق انجمن شده و با اینکه شرح حال طبیب در تذکره ها به طور ایجاز و اختصاص نقل شده مع الوصف از مطالعه اشعار طبیب می توانیم به پاره ای از صفات و حالات و حوادث زندگی وی پی ببریم. طبیب به مصاحبت با شعرا و ادیبان علاقمند بوده و گویا در کودکی یتیم می شود و مادر و پدرش را از دست می دهد. او علاوه بر طبابت و شاعری از عرفانهم بی بهره نبوده و شجره سیادتش به امامزاده حمزه و به حضرت موسی ابن جعفر(ع) می رسد. مسلّم اینکه چون بیشتر کتاب های طبی آن زمان به زبان عربی بوده، طبیب به زبان و ادبیات عرب هم آشنایی کامل داشته است. باز نوشته اند که او شاعر در وقت احساس و طبیب در هنگام بیماری است. بواقع هر دو در صدد کشف حقایق و علل بیماری اند. پدر سید عبدالباقی طبیب نیز حکیم باشی شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی در اصفهان پایتخت آن زمان بوده است. طبیب اصفهانی با اینکه پزشکی حاذق و مجرب بوده اما درباره خود کنایه وار می سراید: از طبیب خسته گر احوال پُرسندت بگو/ دیدمش در بستر غم ناتوان افتاده است «ادوارد براون» مستشرق انگلیسی هم در جلد چهارم کتابش با عنوان تاریخ ادبی ایران در صفحه ۲۰۸ درباره طبیب اصفهانی چنین می نگارد: سید عبدالباقی طبیب پدرش میرزا محمدرحیم از اطبای دربار شاه سلطان حسین و خودش از اطبای نادر شاه افشار بوده است. به تاریخ تولد طبیب طبیب اصفهانی در هیچ تذکره ای اشاره نشده و بطوری که در یکی از نامه ها وقتی واله تاریخ تولد طبیب را از خودش می پرسد تولدش در سال ۱۱۲۷ قمری در اصفهان را یادآور می شود. او شعر بلندی دارد با این عنوان «در بی وفایی روزگار و مدح رسول مختار» که: ای مبارک همای فرّخ فال/ مرحبا مرحبا، تعال تعال/ از کجا می رسی؟ بگوی بگوی/ به کجا می روی؟ بنال بنال/ تا مرا ز آن نوا بسوزد دل/ تا مرا ز آن صدا بگردد حال/ لذتی می برم ز بانگ تو من/ همچو پیغمبر از صدای بلال... اما کلمه اصفهان و زنده رود خروشانش نیز در یکی زا غرل های این شاعر دیده می شود. ز چشم خونفشان خویش دارم چشم از آن امشب/ که از اشکم روان سازد بکویش کاروان امشب/ مگر در بزم ما آن آتشین رخسار می آید/ که ما را همچو شمع افتاده است آتش به جان امشب/ به عزم رقص در محفل کمر چون بست می گفتم/ که یک عاشق نخواهد برد جانی از میان امشب/ تپیدنهای دل از حد گذشت امید آن دارم/ که تیر ناز او را سینه ام گردد نشان امشب/ نباشد فرصت حرفی ز جوش گریه ام ورنه/ شکایت ها بسی دارم ز بخت سرگران امشب/ عیان شد زنده رودی هر طرف از چشم گریانم/ طبیب افتاده ای دیگر بفکر اصفهان امشب صفحه ها و اشعاری چند در پایان کتاب مثنوی گونه به داستان سلطان محمود غزنوی و غلامش ایاز اختصاص یافته است. درباره زمان فوت این شاعر اختلاف زیاد است. از ۱۱۶۷ تا ۱۲۰۸ را گفته اند و از همه آنها معتبرتر سال ۱۱۷۱ قمری است که نشان می دهد وی در زمان مرگ ۴۴ سال داشته و مزارش در تخت پولاد اصفهان است. «دیوان طبیب اصفهانی» در ۱۵۵ صفحه از سوی انتشارات جواهری منتشر شده است.

more_vert ابداع روش جدیدی برای تشخیص اکسیژن در سیاره‌های فراخورشیدی

ادامه مطلب

closeابداع روش جدیدی برای تشخیص اکسیژن در سیاره‌های فراخورشیدی

محققان آمریکایی روش جدیدی برای تشخیص اکسیژن در اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی ابداع کرده‌اند؛ وجود اکسیژن در سیاره فراخورشیدی می‌تواند نشانه مهمی از وجود حیات بیگانه باشد. به گزارش روزنامه دیلی میل، سیاره های فراخورشیدی، سیاره هایی خارج از منظومه شمسی هستند که به دور ستاره ای به غیر از خورشید می چرخند، در این روش محققان آمریکایی با استفاده از تلسکوپ «جیمز وب» سازمان فضایی آمریکا (ناسا) برای شناسایی تغییرات سیگنال های نوری ناشی از مولکول های اکسیژن در هنگام برخورد استفاده می کنند. به گفته ناسا، تلسکوپ فضایی جیمز وب حساسیت باورنکردنی برای خوانش نور نسبت به نسل قبلی خود دارد که به منجمان مرکز UC Riverside در کالیفرنیا به ابداع این روش کمک کرده است. این سیگنال ها می توانند به محققان کمک کنند تا تفاوت میان سیاره های فراخورشیدی را که دارای حیات بیگانه هستند از بقیه تشخیص دهند. «ادوارد شویترمن» از اعضای موسسه نجوم ناسا، گفت: اکسیژن یکی از مهیج ترین مولکول هایی است که به دلیل پیوند آن با حیات می توان آن را تشخیص داد، اما هنوز نمی دانیم که آیا حیات تنها به دلیل وجود اکسیژن در جو است یا خیر. وی افزود: این فناوری به ما اجازه می دهد تا اکسیژن را در سیاره های زنده و مرده کشف کنیم، زمانیکه که مولکول های اکسیژن با یکدیگر برخورد می کنند، قسمت هایی از طیف نور مادون قرمز را که توسط تلسکوپ مشاهده می شوند، مسدود می کنند. ستاره شناسان با بررسی الگوها در آن نور می توانند ترکیب جو سیاره و اینکه چه مقدار از آن از اکسیژن تشکیل شده را تشخیص دهند. معمولا اکسیژن در زمین توسط ارگانیسم های زنده مانند گیاهان، جلبک ها و سیانوباکتری ها تولید می شود؛ وجود اکسیژن در سیاره های دیگر می تواند نشانگر فعالیت اشکال مشابه حیات باشد. با این حال برخی محققان پیشنهاد می کنند که اکسیژن می تواند در جو سیاره و بدون هیچگونه فعالیتی از حیات جمع شود.

more_vert کتاب «چیستی تمدن؟»

ادامه مطلب

closeکتاب «چیستی تمدن؟»

 کتاب «چیستی تمدن؟» شامل بر ترجمه مجموعه مقالاتی درباره موضوع تمدن از سوی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و روانه بازار شد. تمامی مقالات این مجموعه را سیدمحمدحسین صالحی ترجمه و ویراستاری کرده است. ازو پیشتر ترجمه کتاب سکولاریسم: از ظهور تا سقوط توسط این نشر منتشر شده است. در این کتاب با مقدمه‌ای از محمدرضا بهمنی، و ترجمه مقالاتی از اِن. پی. جیکویسُن، آر.جی.کالینگوود، بروس مَزلیش، آرپَد ساکُلساجی، رابرت اِی.پاول، ریچارد مَکیون، رابرت بی‌یِشتِت، جِی نیومَن، جان فَرِنکوپس، جی. ای. بودِن، ادوارد اِی. تیریاکیان، بُریس کاپوستین، رُلَند رابرتسون مواجهیم که از جمله صاحب‌نظرترین متفکران معاصر در حوزه تمدن‌پژوهی محسوب می‌شوند. در مقدمه کتاب آمده است: «تلقی از تمدن و ماهیت آن در فضای فکری ایران غرب‌زده و البته بسیار کهنه و قدیمی است. غرب‌زدگی در مفهوم تمدن نه به موجب وارداتی بودن واژۀ civilization از غرب، بلکه به دلیل حصر ناصواب تمدن در تمدن مغرب‌زمین و شاخص دیدن غرب برای تمدن‌بودگی دیگر تمدن‌هاست. در این میان کمتر کسانی هستند که ادبیات جدید نظری در موضوع تمدن، به ویژه بعد از هانتیگتون را بخوانند و تحلیل کنند. این عقب‌ماندگی از تحقیقات جدید تمدنی در غرب نه فقط به موجب تحقیقات تک‌زبانۀ بسیاری از محققان ایرانی است، بلکه به علت بی‌باوری به موضوع تمدن در دانشگاه و حوزه بوده است. مقاله‌هایی که در این کتاب گرد آمده و از میان سیصد مقاله گزینش شده، دربردارندۀ ادبیات جدید و آورده‌های تازه در درک تمدن و ماهیت آن است. طرح مسئله‌های جدید، به کارگیری روش‌های نو و استفاده از رویکردهای متنوع در لابلای مقاله‌ها، چارچوب‌های قدیمی در تمدن‌پژوهی و پیش‌فرص‌های نادرست در میان محققان تمدنی در ایران را در هم می‌ریزد» گفتنی است کتاب چیستی تمدن در شمارگان ۴۰۰ و در ۵۹۰ صفحه، با قیمت ۱۰۰۰۰۰۰ ریال از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در زمستان سال ۱۳۹۸ منتشر شده است.

more_vert فیتز جرالد، شاعری نامی و پژوهنده‌ای خردمند

ادامه مطلب

closeفیتز جرالد، شاعری نامی و پژوهنده‌ای خردمند

 ادوارد فیتز جرالد یکی از شخصیت‌های مهم ادبی به شمار می‌رود که با ترجمه‌ رباعیات خیام به شهرت جهانی رسید. او با ارایه آثار متعدد از زبان‌های لاتینی، یونانی، اسپانیایی، فرانسه، آلمانی و فارسی، نامه‌های زیادی نیز از خود به جای گذاشته است که در زبان و ادبیات انگلیسی جایگاه مهمی دارد.

more_vert کتاب عادت مربی گری؛ کمتر بگویید، بیشتر بپرسید و شیوه رهبری تان را برای همیشه تغییر دهید

ادامه مطلب

closeکتاب عادت مربی گری؛ کمتر بگویید، بیشتر بپرسید و شیوه رهبری تان را برای همیشه تغییر دهید

امروزه همه می‌دانند که مدیران و رهبران باید برای کارمندانشان، مربی باشند. عادت مربی‌گری اساس مربی‌گری عملی برای مدیران پرمشغله است. در این کتاب، هیچ تئوری انتزاعی، داستان کسل‌کننده یا نکته اضافی وجود ندارد. تنها ابزارهای کاربردی و روزمره‌ای ارائه شده‌اند که به شما این توان را می‌دهند که ظرف ده دقیقه یا کمتر مربی‌گری کنید. (ملیسا دیملر، مدیر بخش یادگیری و توسعه سازمانی، توئیتر) مایکل بونگی استانیر، اصول مربی‌گری را در هفت پرسش اساسی خلاصه می‌‌کند. اگر بر تکنیک عمیق و درعین‌حال ساده او تسلط پیدا کنید، با یک تیر دو نشان زده‌‌اید. می‌توانید از کارکنان و همکارانتان مؤثرتر از قبل حمایت کنید و حتی شاید متوجه شوید که بهترین مربی خودتان هم شده‌‌اید. (دنیل اچ. پینک، نویسنده کتاب‌های هر انسانی فروشنده است و برانگیختگی) این کتاب هفت سؤال و ابزارهایی به شما می‌‌دهد تا آن‌ها را به یک شیوه همه روزه برای سخت کارکردنِ کمتر و تأثیرگذاری بیشتر تبدیل کنید. در این کتابِ کاربردی و الهام‌‌بخش، مایکل هفت سؤال تحول‌‌آفرین را مطرح می‌‌کند که می‌تواند در شیوه رهبری و پشتیبانی ما تفاوت‌‌های زیادی ایجاد کند. (برنه براون، نویسنده کتاب‌های صعود قدرتمندانه و شهامت شگفت‌انگیز) این کتاب سرشار از ایده‌‌ها، ابزارها و پرسش‌‌‌‌هایی جذاب، مفید و کاربردی است که می‌تواند راهنمای هر رهبر علاقه‌‌مند به پیشرفت باشد. (دیو اولریک، نویسنده مشترک کتاب چراهای کار و قانون رهبری) فهرست مطالبدر ستایش کتاب «عادت مربی‌گری»شما به عادت مربی‌گری نیاز داریدچگونه یک عادت ایجاد کنیمکلاس فوق‌العاده پرسش- بخش 1هر بار، یک سؤال بپرسید1. پرسش آغازینکلاس فوق‌العاده- بخش 2حاشیه نروید و سؤالتان را بپرسید2. پرسش شگفت‌انگیزکلاس فوق‌العاده پرسش- بخش 3آیا باید سؤال‌های پرزرق‌وبرق بپرسیم؟3. پرسش متمرکزکلاس فوق العاده پرسش- بخش 4به سؤالاتی که با «چه» شروع می‌شوند، پایبند باشیدیک ترکیب 1-2-3 مقاومت ناپذیر4. پرسش بنیادیکلاس فوق‌العاده پرسش- بخش 5با سکوت کنار بیایید!5. پرسش تنبلکلاس فوق‌العاده پرسش- بخش 6واقعاً به جواب گوش کنید6. سؤال استراتژیککلاس فوق‌العاده پرسش- بخش 7از جواب‌هایی که می‌گیرید، تشکر کنید7. پرسش یادگیریکلاس فوق‌العاده پرسش - بخش 8از هر راهی برای سؤال‌پرسیدن استفاده کنیدنتیجه‌گیریگنجینه‌ای از نکات ارزشمند دیگرتقدیر و تشکردرباره نویسندهعادت مربی‌گری را به سازمانتان بیاورید

more_vert درباره ضیاء‌الدین سجادی

ادامه مطلب

closeدرباره ضیاء‌الدین سجادی

 مرداد یادآور درگذشت سیدضیاء‌الدین سجادی استاد دانشگاه، مترجم، مصحح و پژوهشگری است که عمده وقت خود را در پرداختن به زبان فارسی گذراند.

more_vert چگونه منتقد درونی خود را ساکت کنیم؟

ادامه مطلب

closeچگونه منتقد درونی خود را ساکت کنیم؟

وقتی خود را مورد انتقاد شدید قرار میدهیم، یک مشکل کوچک تبدیل به گردبادی از شکست میشود. مثبت فکر کنید مقداری انتقاد از خود چیزه بدی نیست: میتواند چک کردن واقع گرایانه ای باشد که کمک کند فردی بهتر باشیم. اما تفاوت بسیار زیادی بین ” باید بیشتر از قبل کار کنم ” و ” من باعث سرافکندگی هستم ” وجود دارد. دکتر تامر چانسکی، روانشناس و نویسنده کتاب (Freeing Yourself From Anxiety ) میگوید: انتقاد بیش از حد از خود تاثیری معکوس دارد و به جای پیشرفت باعث میشود بیشتر روی شکست متمرکز شوید. و تحقیقات نشان داده در طولانی مدت چنین حالتی باعث افزایش استرس و حتی بروز افسردگی میشود. خوشبختانه راه های زیادی وجود دارد که منتقد درونی را در جهت خوب و مفید استفاده کرد. همه چیزهای منفی را در جعبه بگذارید وقتی خود را مورد انتقاد شدید قرار میدهیم، یک مشکل کوچک تبدیل به گردبادی از شکست میشود. پس دفعه بعد از وقتی که یک فکر منفی خود را نشان داد، چند نفس عمیق بکشید و خیلی سریع محدودش کنید و مشکل تان را در کوچکترین جعبه ی ممکن قرار دهید. اگر فکر میکنید در یک ملاقات خیلی خراب کردید به جای اینکه بگویید من یک احمقم ، همه چیز را خراب کردم، بگویید: از لغات ضعیفی استفاده کردم. تجسم جعبه بسیار مهم است. در ذهن خود یک جعبه کوچک تصور کنید به اندازه ای که مشکلتان پرش کند، با این کار اعتماد بنفس خود را از دست نمیدهید. قدرت افکار ممکن را امتحان کنید فشار زیادی را متحمل میشویم تا چیزی را کاملا بچرخانیم و مثبتش کنیم. اما تحقیقات نشان داده زمانی که از نظر روانی در سطح پایینی قرار داریم و خود را مجبور میکنیم تا چیز های مثبت بگوییم در نهایت حالمان بدتر میشود، به خاطر اینکه دروغ سنج داخلی مان خاموش میشود. توصیه میشود از تکنیک فکر کردن به آنچه ممکن است استفاده کنید، که شامل افکار خنثی در مورد وضعیت و نام گذاری حقایق است. مثلا به جای اینکه بگوییم من از چاقی مثل خرس شدم باید گفت دوست دارم 15 کیلو کم کنم و میدانم چطور این کار را بکنم. از خود بپرسید که واقعا گناهکارید به یک ملاقات رفته اید و لباسی که پوشیدید از نظر خودتان مناسب نیست. با خود فکر میکنید، بدترین اشتباه عمرم را کردم. چیزی که در سر شما میگذرد چنین است که همه چیز بر علیه تان است. با خود کمی مهربان باشید از در مورد افکار درونی که دارید از خود سوال بپرسید این راهی است که میتوانید صدای منتقد درونی را پایین بیاوید. آیا کسی به جز خودم چنین فکری دارد؟ آیا اصلا لازم است انقدر خودم را سرزنش کنم؟ یک اشتباه ارزش این مقدار زجر کشیدن را دارد؟ برای هر چیز نقطه ی چرخش خوبی قرار دهید یک نیشگون کوچک گاهی میتواند دیدتان را عوض کند، به جای اینکه بگویید من خیلی بی نظمو آشفته هستم هیچ وقت نمیتوانم کارهایم را انجام دهم، خود را تمرین دهید تا بگویید فکر میکنم که نتوانم این کار را انجام دهم. به نظر احمقانه میرسد، اما همین تغییر کوچک در لغات فاصله زیادی ایجاد میکند. دکتر چانسکی میگوید من همیشه به مراجعینم میگویم به جای اینکه به خود بگویند من احمقم بگویند حس میکنم کارم احمقانه است، شاید به نظر فرقی با هم نداشته باشند اما تفاوت معنی داری بین این دو وجود دارد. در جمله اول شخص خود را احمق میداند اما در جمله دوم فرد تنها این احساس را دارد و خود را احمق نمیداند. بپرسید: بهترین دوستم چه میگوید؟ راه سریع برای حل مشکل انتقاد شدید از خود این است که بهترین دوستتان یا شخصی که مورد اعتمادتان است را به ذهن بیاورید و فکر کنید که اگر او بود چه میگفت. مطمئنا به بی رحمی منتقد درونی که دارید جواب نمیداد مثلا میگفت: نه اینقدرها هم که فکر میکنی بد نیست واقعا اینطور فکر میکنی؟ واقعا فکر میکنی به خاطر یه اشتباه دنیا به آخر رسیده؟ یک قانون دیگر: اگر به دوست خود نمیگویید به خود نیز نگویید، برای مثال دوستتان را برای ریختن سس روی لباستان دائم سرزنش نمیکنید – حداقل ما آرزو میکنیم چنین آدمی نباشید. به منتقد درونی خود یک اسم دهید دکتر برن براون، استاد پژوهش در دانشگاه هوستون کالج و فارغ التحصیل مددکاری اجتماعی و نویسنده کتاب ” The Gifts Of Imperfection ” میگوید: شاید کمی خنده دار باشد! اما وقتی متقد درونی خود را نق نقو صدا کنید دیگر زیاد جدیش نمی گیرد، ( باز نق نقو پیداش شد ) اسمی که میخواهید بگذارید کمی باید مسخره و خنده دار باشد تا بتواند تنش را از شما دور کند. گوشی را بردارید شرم تنها وقتی کار میکند که ما مانند راز پنهانش کنیم، پس اگر بعد از یک مهمانی فکر کردیم که چیز احمقانه ای گفته ایم، تلفن را بردارید و بگویید میخواهم به این شرم پایان دهم، و اتفاق را برای شخص مورد نظر توضیح دهید مطمئن باشید که او میخندد و با این کار حداقل دیگر پیش خودتان احساس شرم و خجالت نمیکنید. پس شجاع باشید و برای راحت شدن خیالتان این کار را امتحان کنید. نقص خود را بپذیرید <این اشتباه است که همیشه برای خود استانداردهای بالا در نظر بگیرید. کمال گرایی بسیار مخرب است. دکتر براون می گوید: من در طول دوازده سالی که کار میکنم با بسیاری از مدیران بزرگ و ورزشکارانی که عنوان برده بودند مصاحبه کردم، تا به حال نشنیده ام که یکی از آنها بگوید من همه چیز را بدست آورده ام چون کمال گرا هستم، هیچ وقت! ولی به جای آن چه چیزی شنیدم؟ آنها از اشتباهاتشان درس میگرفتند و سپس دوباره به حرکت ادامه می دادند. پس کمی استاندارد های خود را راحت بگذارید. اگر همان یکدلی که با دوست خود دارید با خود نیز داشته باشید خیلی راحت از پس سرزنش خود بر می آیید و پیروز می شوید. منبع: سلامت نیوز

more_vert درباره علی اکبر دهخدا

ادامه مطلب

closeدرباره علی اکبر دهخدا

علی اکبر دهخدا ادیب، لغت‌شناس، مَثل‌شناس، شاعری بزرگ و فعالی سیاسی بود که نقش بسزایی در تکوین افکار عمومی زمان خود داشت. تألیفات بزرگ او همچون امثال حکم و لغت‌نامه، یکی از ویژگی‌های مهم وی یعنی تعالی بخشیدن به مخاطبان را به اثبات رساند.