جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی

کتاب« زبان و ادبیات فارسی» ویژه رشته زبانهای خارجی به قلم پروانه مرسلی توحیدی(1373) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert ۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

ادامه مطلب

close۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از راه‌اندازی ۸۸ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف توسط استادان اعزامی ایران در بهمن ۹۸ خبرداد و گفت: در حال حاضر ٢٠٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دیگر کشورها برای آموزش دانشجویان فعال است. آیین بازگشایی ٥٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از استادان زبان و ادبیات فارسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در این مراسم اظهار داشت: داوطلبان خارجی در سایر کشورها باید امکان تحصیل در دانشگاه های ایران را داشته باشند؛ ٥٣٠ دانشجوی بورسیه در مقطع دکتری رشته زبان فارسی دانشگاه های داخل مشغول به تحصیل هستند.وی درباره تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: ٢٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ١٠ هزار و ٢٠٠ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، دو هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ١٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در جامعه المصطفی تحصیل می کنند. قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد مجموع این دانشجویان به ٥٦ هزار نفر می رسد که به زبان فارسی تسلط دارند و این زبان را می توانند در دنیا توسعه دهند.سالارآملی همچنین گفت: سال گذشته ٦٥ کرسی زبان و ادبیات فارسی پیش از بحران های ارزی فعال بود؛ در مهرماه امسال ٣٣ کرسی و در بهمن ٨٨ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی و توسط استادان اعزامی از ایران راه اندازی می شود.رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در مورد توسعه کرسی زبان و ادبیات فارسی در سایر کشورها اظهارداشت: اولویت نخست توسعه این زبان، کشورهای اطراف و همسایه، اولویت دوم کشورهای متقاضی توسعه زبان فارسی توسط ایرانیان مقیم که قصد آشنایی بیشتر با این زبان را دارند و اولویت سوم برای کشورهای دورتر مانند آمریکای جنوبی است.

more_vert کتاب پندار پرنیانی

ادامه مطلب

closeکتاب پندار پرنیانی

کتاب فارسی عمومی برای دانشجویان سراسر کشور با رویکردی نو و کارکردی کاربردی ادبیات فارسی چه کلاسیک و چه معاصر و از هر نوع و قالب و سبکی براستی که لطافت وظرافت پرنیان را دارد. و اگر نام پندار پرنیانی را بر این مجموعه برگزیدیم بی شک به ویژگی‌های پرنیان که تار و پودش از حریر لطیف بوده نظر داشتیم. اگر از نگارخانه ای رنگارنگ، انتخاب تعدادی محدود تصویر جذاب و دیدنی امری دشوار و سخت باشد و از بین هزاران متن عاشقانه، عارفانه، حماسی و تعلیمی برگزیدن متون نظم و نثر زیبا که خاطر نازک اندیش همه مخاطبان ادب دوست را پسند آید امری بس دشوارتر است. در گردآوری ادبیات پرنیانی به درونمایه های اخلاقی و دینی همان قدر توجه کردیم که به زیبایی شناسی متن، به آثار ادبی کلاسیک همان قدر که به ادبیات معاصر، به ادبیات منثور همان قدر که به ادبیات منظوم. کتاب حاضر با رویکردی کاربردی و با استفاده از سال‌ها تجربة تدریس و آشنایی با نظرات دانشجویان عزیز و با بهره گیری از نقد و تحلیل درسنامه ها و با انتخابی از کتاب‌های گزیده‌ی متون ادبی گردآمده است.فهرست مطالب بخش اولنظم فارسینثرفارسیبخش دومزبان و ادبیاتانواع ادبیشعرفارسیسبک‌های شعر فارسینثرفارسینویسندگیاصول و آیین درست نویسیویرایشنکته‌هایی در شیوه‌ی املای فارسیقواعد نشانه گذاریگزارش نویسیمقاله نویسیشیوه نگارش نامه‌ی اداریمعرفی نامهخاطره نویسیشرح حال نگاریخلاصه نویسیترجمهمکتب‌های ادبینقد ادبیعلوم بلاغی و آرایه‌های ادبیدانستنی‌های ادبینمونه سؤالات فارسی عمومینمونه سؤالات چهار گزینه ای

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

کتاب «زبان و ادبیات فارسی اختصاصی» ویژه رشته علوم انسانی به قلم پروانه مرسلی توحیدی شامل مجموعه سوالات امتحان نهایی آموزش پرورش سال سوم دبیرستان از سال 1389 تا 1394 در سه نوبت خرداد، شهریور و دی ماه همراه با پاسخنامه تشریحی و نکات مهم ویژه هر درس می باشد. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان مقطع سوم آموزش متوسطه به جهت آشنایی هر چه بیشتر با سوالات امتحان نهایی و نحوه طراحی آن پیشنهاد می شود.

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی - علوم تجربی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی - علوم تجربی

کتاب« زبان و ادبیات فارسی» ویژه رشته تجربی به قلم رضا بورقانی فراهانی(1348) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود. در ضمن سایر رشته ها نیز میتوانند از این کتاب استفاده کنند

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی - رشته ریاضی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی - رشته ریاضی

کتاب« زبان و ادبیات فارسی» ویژه رشته ریاضی به قلم رضا بورقانی فراهانی(1348) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود. در ضمن سایر رشته ها نیز میتوانند از این کتاب استفاده کنند

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی - علوم انسانی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی - علوم انسانی

کتاب« زبان و ادبیات فارسی اختصاصی» ویژه رشته انسانی به قلم فاطمه اصلانی(1363) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری گروه علوم انسانی از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته زبان و ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 97 رشته زبان و ادبیات فارسی

بانک مقالات ایران برای آشنایی هر بیشتر دانشجویان و علاقمندان سئوالات آزمون دکترای سال 97 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی را منتشر می نماید   برای دریافت سئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی سال 97  از لینک زیر استفاده نمائید  

more_vert کتاب فارسی عمومی

ادامه مطلب

closeکتاب فارسی عمومی

هدف اصلی کتاب فارسی عمومی، ضمن آگاه کردن دانشجویان رشته‌های دیگر با گونه‌های متنوع و جذاب نظم و نثر کلاسیک و جدید؛ نشان دادن کارکرد ادبیّات در عرصه‌های متفاوت باستانی، حماسی، عرفانی، تعلیمی، غنایی، جامعه‌شناختی و ادبیات پایداری است. یکی از افتخارات بزرگ ما ایرانیان این است که زبان فارسی به عنوان سندی بسیار قوی و عالم‌گیر برای حفظ هویّت ملی و اخیراً زبان دوم عالم اسلام، برجستگی و کمال خود را در سطح جهان به منصّه ظهور رسانده است. کارکردهای متفاوت متون ادبی و اقبال گستردۀ بسیاری از ملیّت‌های غیر ایرانی، انگیزه‌های ما را در جهت فراهم آوردن این مجموعه نیرو می‌بخشد. فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ در اوج قلّه‌های حماسه‌سرایی، سروده‌های عرفانی، ادبیات تعلیمی و غزل‌سرایی بر عمق و غنای ادبیات کلاسیک ایران افزوده‌اند. هرچند که شاعران دیگر نیز در این ماجرا بی‌نصیب نیستند. شاید اولین پرسش خوانندگان این باشد که چرا به انواع ادبی پرداختیم؟ در پاسخ باید بگوییم که نویسندگان کتاب‌های فارسی عمومی، معیارهای متفاوتی را برای تقسیم‌بندی مباحث کتاب خود برگزیده اند. عدّه‌ای بر مبنای سبک‌های ادبی، جمعی بر اساس قالب‌های شعری و گروهی نیز تقسیم‌بندی موضوعی بدون توجه به قالب یا نوع را مبنای جمع‌آوری مطالب قرار داده‌اند. ما در کتاب فارسی عمومی بر آن شدیم تا از یک سو بر اساس انواع ادبی مشهور و برجسته، به ترتیب زمانی به گزینش مطالب دست یابیم و از سوی دیگر نسبت به نگرش‌های جدیدی که در عرصۀ ادبیات به عنوان مطالعات تطبیقی یا میان رشته‌ای ظهور کرده‌اند، غفلت نورزیم. در بخشی از کتاب فارسی عمومی می‌خوانیم: در یک منظومه حماسی، شاعر هیچگاه عواطف شخصی خویش را در اصل داستان وارد نمی‌کند و آن را به پیروی از امیال خویش تغییر نمی‌‍دهد و به شکلی تازه چنان که خود بپسندد یا معاصران او بخواهند در نمی‌آورد و در سرگذشت و یا شرح قهرمانی‌های پهلوانی و کسانی که توصیف می‌کند، هرگز دخالتی نمی‌ورزد و به نام خود و آروزی خویش در باب او داوری نمی‌کند. فهرست مطالبنیایشپیشگفتارمقدمه1- ادبیات باستانی2- ادبیات حماسی3- ادبیات غنایی4- ادبیات تعلیمی5- ادبیات عرفانی6- ادبیات جامعه شناختی7- ادبیات معاصر8- ادبیات پایداری9- نقد ادبی10- آیین نگارشکتابنامه

more_vert کتاب فارسی عمومی

ادامه مطلب

closeکتاب فارسی عمومی

هدف اصلی کتاب فارسی عمومی، ضمن آگاه کردن دانشجویان رشته‌های دیگر با گونه‌های متنوع و جذاب نظم و نثر کلاسیک و جدید؛ نشان دادن کارکرد ادبیّات در عرصه‌های متفاوت باستانی، حماسی، عرفانی، تعلیمی، غنایی، جامعه‌شناختی و ادبیات پایداری است. یکی از افتخارات بزرگ ما ایرانیان این است که زبان فارسی به عنوان سندی بسیار قوی و عالم‌گیر برای حفظ هویّت ملی و اخیراً زبان دوم عالم اسلام، برجستگی و کمال خود را در سطح جهان به منصّه ظهور رسانده است. کارکردهای متفاوت متون ادبی و اقبال گستردۀ بسیاری از ملیّت‌های غیر ایرانی، انگیزه‌های ما را در جهت فراهم آوردن این مجموعه نیرو می‌بخشد. فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ در اوج قلّه‌های حماسه‌سرایی، سروده‌های عرفانی، ادبیات تعلیمی و غزل‌سرایی بر عمق و غنای ادبیات کلاسیک ایران افزوده‌اند. هرچند که شاعران دیگر نیز در این ماجرا بی‌نصیب نیستند. شاید اولین پرسش خوانندگان این باشد که چرا به انواع ادبی پرداختیم؟ در پاسخ باید بگوییم که نویسندگان کتاب‌های فارسی عمومی، معیارهای متفاوتی را برای تقسیم‌بندی مباحث کتاب خود برگزیده اند. عدّه‌ای بر مبنای سبک‌های ادبی، جمعی بر اساس قالب‌های شعری و گروهی نیز تقسیم‌بندی موضوعی بدون توجه به قالب یا نوع را مبنای جمع‌آوری مطالب قرار داده‌اند. ما در کتاب فارسی عمومی بر آن شدیم تا از یک سو بر اساس انواع ادبی مشهور و برجسته، به ترتیب زمانی به گزینش مطالب دست یابیم و از سوی دیگر نسبت به نگرش‌های جدیدی که در عرصۀ ادبیات به عنوان مطالعات تطبیقی یا میان رشته‌ای ظهور کرده‌اند، غفلت نورزیم. در بخشی از کتاب فارسی عمومی می‌خوانیم: در یک منظومه حماسی، شاعر هیچگاه عواطف شخصی خویش را در اصل داستان وارد نمی‌کند و آن را به پیروی از امیال خویش تغییر نمی‌‍دهد و به شکلی تازه چنان که خود بپسندد یا معاصران او بخواهند در نمی‌آورد و در سرگذشت و یا شرح قهرمانی‌های پهلوانی و کسانی که توصیف می‌کند، هرگز دخالتی نمی‌ورزد و به نام خود و آروزی خویش در باب او داوری نمی‌کند. فهرست مطالبنیایشپیشگفتارمقدمه1- ادبیات باستانی2- ادبیات حماسی3- ادبیات غنایی4- ادبیات تعلیمی5- ادبیات عرفانی6- ادبیات جامعه شناختی7- ادبیات معاصر8- ادبیات پایداری9- نقد ادبی10- آیین نگارشکتابنامه

more_vert سئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی سال 1396

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زبان و ادبیات فارسی سال 1396 در این دفترچه 100 سئوال در زمینه تاریخ ادبیات ، دستور ، عروض ، نقد و نظریه های ادبی معاصر ، متون نظم و نثر، زبان عربی ، متون نظم ، متون نثر و بلاغت ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert کتاب تحقیقات دانشمندان آذربایجانی درباره زبان فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب تحقیقات دانشمندان آذربایجانی درباره زبان فارسی

این کتاب حاصل تحقیقات دو تن از شرق‌شناسان جمهوری آذربایجان می‌باشد که با استفاده از منابع ترکی آذری، ترکی استانبولی، فارسی، عربی، روسی، انگلیسی و فرانسه تهیه شده است. در این کتاب سیر تاریخی و تحولات زبان فارسی از قرن یازدهم تا قرن بیستم میلادی بررسی شده و نقاط قوت و ضعف تاریخ زبان‌شناسی فارسی تحلیل شده است. چارچوب اصلی کتاب بررسی تحقیقات و مطالعات پژوهشگران آذربایجانی درباره زبان فارسی است و بنابراین نویسندگان کتاب فقط آثار و پژوهش‌های آن ها را مورد توجه قرار داده و به تحقیقات سایر شرق‌شناسان نپرداخته‌اند. فهرست مطالب سخن مترجممقدمهفصل اول: وضعیت زبان شناسی تا ایجاد دستورشناسی زبان فارسیفصل دوم: پیدایش علم دستورشناسی در تاریخ زبان شناسی فارسیفصل سوم: تحقیق در قواعد دستور زبان فارسی در آذربایجان (قرن های سیزدهم و چهاردهم)فصل چهارم: محققین آذربایجانی زبان شناسی فارسی (قرن های سیزدهم و چهاردهم)فصل پنجم: تحقیق دانشمندان آذربایجانی در کشورهای مختلف شرق درباره زبانشناسی فارسیفصل ششم: دستور زبان های فارسی نوشته شده در آذربایجان و ایران (قرن نوزدهم و ربع اول قرن هشتم)فصل هفتم: تلاش دانشمندان آذربایجانی در رشد و تکامل زبان شناسی فارسی در روسیه از قرن نوزدهم تا انقلاب اکتبر)

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی - علوم انسانی - کنکور خارج کشور

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی اختصاصی - علوم انسانی - کنکور خارج کشور

کتاب« زبان و ادبیات فارسی اختصاصی» ویژه رشته انسانی به قلم فاطمه اصلانی(1363) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری خارج کشور گروه علوم انسانی از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert سئوالات زبان و ادبیات فارسی آزمون استخدامی

ادامه مطلب

closeسئوالات زبان و ادبیات فارسی آزمون استخدامی

بانک مقالات ایران در راستای برگزاری هفتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال 1398 اقدام به انتشار سئوالات آزمونهای استخدامی در دوره های قبل نموده است . در این بخش سئوالات زبان و ادبیات فارسی آزمون استخدامی که توسط سازمان سنجش برگزار شد ارائه می گردد برای دریافت این سئوالات آزمون استخدامی می توانید از لینک زیر استفاده کنید

more_vert سئوالات آزمون دکترای سال 98 رشته زبان و ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای سال 98 رشته زبان و ادبیات فارسی

در دفترچه سئوالات آزمون دکترای سال 98 رشته زبان و ادبیات فارسی که از سوی سازمان سنجش برگزار شده است 100 سئوال با موضوعات زیر ارائه شده است : 1 – سئوالات تاریخ ادبیات2- سئوالات دستور و عروض و قافیه3 – سئوالات نقد و نظریه های ادبی معاصر4 – سئوالات متون نظم و نثر5 –سئوالات زبان عربی6 – سئوالات بلاغت شما کاربران عزیز می توانید دفترچه کامل سئوالات آزمون را به همراه پاسخنامه آزمون از طریق لینک زیر دریافت نمائید    

more_vert کتاب گذری بر زبان و ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب گذری بر زبان و ادبیات فارسی

کتاب حاضر، مشتمل بر مجموعه‌ای از نقدها و مطالب در باب زبان و ادبیات فارسی است. در خلال مطالب این کتاب به ادبیات داستانی، ادبیات حماسی، حماسه‌های تاریخی، ادبیات تعلیمی، زبان اوستایی، خط اوستایی، انواع سبک‌های زبانی در فارسی، عوامل درونی زبانی، معادل‌یابی در زبان، مدل‌های زبان‌ها، درباره‌ی زبان دری، انواع نثر در ادب پارسی و ... نیز پرداخته‌شده است. ادبیات فارسی در دوره اسلامی پس از وقفه‌ای کوتاه، از نخستین سده‌های ظهور اسلام با الفبای عربی پدید آمد که در واقع ادامه ادبیات پیش از اسلام بود. بنابراین، می‌توان گفت فارسی دری، با تشکیل حکومت‌های مستقل و نیمه مستقل طاهریان، صفاریان و سامانیان در بخش‌های شرقی و شمال شرقی ایران پا گرفت و در دوره‌های بعد، در داخل فلات ایران گسترش یافت. در فاصله پایان حکومت ساسانی و آغاز کار حکومت‌های مستقل و نیمه مستقل ایرانی، افزون بر نگارش آثار ادبی و دینی به خط و زبان پهلوی میانه، بسیاری از ادیبان و دانشمندان ایرانی که بیشترشان مسلمان هم شده بودند، آثار ادبی خود را به زبان عربی می‌نگاشتند که زبان رسمی تمام قلمرو حکومت اسلامی و از جمله سرزمین‌های ایرانی بود، چنان که ابن مقفّع و ده‌ها نویسنده ایرانی دیگر و بیشتر شاعران ایرانی این دوره از جمله ابونواس اهوازی و بشار بن بُرد اشعار خود را به این زبان می‌نوشتند.فهرست مطالب پیدایش ادب فارسی دوره اسلامیشعرادبیات داستانیادبیات عرفانیادبیات حَماسیحماسه‌های ملی ایرانیحماسه‌های تاریخیحماسه‌های دینی1. حماسه طبیعی2. حماسه مصنوعیادبیات غناییادبیات تعلیمینمونه‌های برگزیده از سبک‌های مختلف ادبیات کهن فارسیادبیات حماسیادبیات تعلیمیقصه سلیمان و انگشتریانوشیروان و پیرزن دانادرویش فارغبالشناختن دنیاچشم تنگ دنیادارادبیات تعلیمی (انتقادی)ادعای خداییباقی تو دانیادبیات عرفانیمراتب عشق مجازیریشهی زبان فارسینگاهی به تاریخچه‌ی خط و زبان در ایراندوران پیش از اسلامزبان پارسی باستانخط میخیزبان اوستاییخط اوستاییزبان پهلویخط پهلویزبان و ادبیات فارسیسبک‌های زبانی در فارسی امروزانواع سبک‌های زبانی در فارسیسبک محترمانهسبک رسمیسبک نیمه‌رسمیسبک‌ محاوره‌ایسبک عامیانه (خودمانی)زبان و ادبیات فارسیگفتاری پیرامون زبان، گویش و لهجه در فارسیتکامل و تغییر زبان فارسیببینیم تمدن اروپایی یعنی چه؟اهمیت گویش‌های ایرانی«فارسی» یا «دری»؟زبان و ادبیات فارسیبررسی جامعه‌شناختی و زبان‌شناختی واژه‌های قرضیویژگی اجتماعی زبانبرخورد زبانیقرض‌گیری در شرایط مختلف برخورد زبانیحذف زبان زیرینجابه‌جایی زبان‌های زیرین و زبرینهمزیستی زبان‌های زیرین و زبرینعوامل قرض‌گیری واژه‌هاعوامل درون‌زبانیبسامد وقوع پایین معادل‌ها در زبان قرض‌گیرندهوجود هم‌آوایی واژگانی و مخدوش شدن اصل‌ رسانگینیاز به واژه‌ی قرضی برای تغییر بار معناییعوامل برون‌زبانینفوذ سیاسی-نظامینفوذ فرهنگی-اجتماعیتابوی زبانیمسیر قرضی‌گیریقرض‌گیری مستقیمقرض‌گیری غیرمستقیمانواع واژه‌های قرضی در زبان فارسیانواع واژه‌های قرضی ضروریانواع واژه‌های قرضی غیرضروریطبقه‌بندی واژه‌های قرضی در زبان فارسیبرخورد با واژه‌های قرضیانتخاب معادل تیرهمعادل‌یابی در زمانیمعادل‌سازی قیاسیتاثیر نظام آوایی عربی بر نظام آوایی فارسیدگرگونی‌های زبان فارسیلهجه‌های دیگر که پس از اسلام رایج بوده است چیست؟دامنه‌ی نفوذ و تأثیر زبان فارسی بر زبان‌های جهانتاثیر زبان فارسی بر زبان و ادبیات عربنمونه‌هایی از واژه‌های فارسی در زبان عربی امروزبرخی مسایل مربوط بهتکامل ادب فارسی در دوران پس از اسلاماشکال و انواع سبک‌های ادبیدرباره‌ی زبان دریزبان و جامعهمتروک شدن کلماتپیدایش لغات نوانواع لغات بیگانه:بازگشت ادبی در ایراندوره‌ها و ویژگی‌های شعر فارسیفن ترجمه و انواع روش ترجمهبرگردان میان زبان‌های گوناگونمدل‌های زبان‌هازبان و معانی فرهنگیفن ترجمه و انواع روش ترجمهترجمه ماشینیفرآیند ترجمهروش قانونمندروش بین زبانینرم‌افزارهای کاربردیارزیابی ترجمه خودکار در حوزه‌های مختلففن ترجمه و انواع روش ترجمهروش‌های ترجمهترجمه شفاهیترجمه کتبیانواع نثر در زبان فارسیدوره‌های نثر فارسیانواع نثر در ادب فارسیانواع نثرتحقیق میدانی و کتابخانه‌ایفرق تحقیق و تألیفروش تحقیقتحقیق عامتحقیق در متونشرایط یک محققتحقیق در مسائل اسلامیمنابع اسلامیردهبندی کتاب‌هاگزارشنویسیمراحل تهیهویژگی‌های گزارش خوب یا ناقصمرحله تدوین، نگار و عرضهنکات جنبیفهرست منابع

more_vert کتاب تاثیرات زبان شناختی فارسی بر زبان و فرهنگ سواحیلی

ادامه مطلب

closeکتاب تاثیرات زبان شناختی فارسی بر زبان و فرهنگ سواحیلی

کتاب تاثیرات زبان شناختی فارسی بر زبان و فرهنگ سواحیلی نوشتۀ الیناز فرمهینی فراهانی و یداله پرمون، تحقیقی است پیرامون عناصر قرضی فارسی در سواحیلی و چارچوب اصلی این پژوهش زبان شناسی اجتماعی است. یکی از حیطه‌های مورد بررسی در این چارچوب، حیطه‌ی واژگان قرضی است، که این کتاب، به کلی در حوزه‌ی آن قرار می‌گیرد. یکی از مباحث زبان شناسی، قرض‌گیری واژه‌ها و اصطلاحات از زبان‌های دیگر است که از آن‌ها با عنوان «وامواژه» و یا «واژگان قرضی» نام می‌برند قرض‌گیری به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد، از جمله علل آن، همنشینی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با یکدیگر است که به دلایل متفاوت؛ مثل جنگ، تبادل فرهنگی و غیره رخ می‌دهد. در طول تاریخ، زبان فارسی واژگان فراوانی از فرهنگ‌های دیگر اخذ کرده و همچنین سایر زبان‌ها از زبان فارسی و واژگان آن تاثیر پذیرفته‌اند. یکی از زبان‌هایی که واژگان قرضی فارسی در آن کاملاً مشهود است، زبان سواحیلی است.

more_vert کتاب سرگذشت زبان فارسی دری

ادامه مطلب

closeکتاب سرگذشت زبان فارسی دری

در این کتاب ریشه‌یابی تاریخی و خاستگاه زبان فارسی دری توجه شده و شیوه گسترش آن مورد بررسی قرار گرفته است. باید گفت که آریانای کهن، خراسان دورۀ اسلامی و یا افغانستان کنونی از قدیم‌ترین ادوار تاریخ محل ظهور عالی‌ترین و درخشان‌ترین تمدن‌های جهان بوده و فروغ آنهمه ذخایر فکری و گنجینه‌های معنوی به شکل علوم، فرهنگ، اخلاقیات و ادبیات به ما رسیده است که در ادوار مختلف به زبان‌های مختلف نگاشته آمده و امروز از آن زبانهای تاریخی و باستانی، زبان فارسی دری (زبان خراسانی) و چندین زبان محلی دیگر به ما رسیده است. از شرح بالا این نکته روشن می‌شود که زبان فارسی دری، زادۀ پهلوی اشکانی و زبان اشکانی دنبالۀ زبان اوستایی است. اما اغلب محققان معاصر عقیده دارند که زبان فارسی دری به طور مستقیم از اوستا برآمده و آنچه را که ما پهلوی اشکانی می‌گوییم، همان زبان فارسی دری است؛ به دو دلیل: اول این که اگر آثار باقیماندۀ پهلوی اشکانی با قدیم‌ترین آثار باقیماندۀ فارسی دری مقایسه و مقابله گردد معلوم می‌شود که گویا مادر و فرزند بوده باشند و اختلاف چندانی در آنها به نظر نمی‌رسد. دوم این که به وجود آمدن این همه آثار بدون سابقۀ تاریخی خالی از اشکال نیست، به این معنی که زبانی که بایست، کم ازکم دو سه قرن متداول و مروج بوده باشد تا این قدرت و ورزیدگی را پیدا کند که شعری چون شعر رودکی با آن به میان آید.فهرست مطالب یک دوسخن از مؤلفمقدمهسرگذشت زبان فارسی دری/پروفیسور رسول رهینپیشینۀ تاریخی زبان فارسی دری / پوهاند دکتور محمد حسین یمینپیشینۀ تاریخی زبان فارسی / دری / تاجیکی پیش از هزارۀ سوم میلادیدکتور غلام جیلانی داوری، خاورشناس افغانستانخراسان کهن و فرارود مهد پیدایش و پرورش زبان فارسی درینجم الدین کاویانیتیره شناسی زبان‌ها بحثی پیرامون فارسی دری / دکتور اسدالله حبیبافغانستان گهوارۀ زبان فارسی دری و برخی یاد آوری‌ها / دکتر رازق رویینپیشینۀ ادب فارسی دری ( متن کنفرانس) / واصف باختریدری یا زبان درباریان / دکتور عنایت الله شهرانیتأثیر زبان و ادب دری بر عربی / مرحوم پوهاند محمد رحیم الهامسیر زبان فارسی دری در هند / شاه علی اکبر شهرستانــیگسترۀ زبان فارسی دری در منطقه و جهان / گل احمد شیفته

more_vert کتاب برگزیده آثار بزرگان ادب پارسی - جلد چهارم

ادامه مطلب

closeکتاب برگزیده آثار بزرگان ادب پارسی - جلد چهارم

در زبان فارسی «برگزیده نظم» و تاریخ ادبیات چندی تنظیم شده است ولی کمتر به منتخبات نثر فارسی از آغاز تا به امروز پرداخته‌ایم. در این کتاب نویسندگان فارسی در سده‌های هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم و نمونه آثار مشهور آن‌ها معرفی شده است. فهرست مطالب مرزبان نامه (قابوس بن وشمگیر)جامع التواریخ (رشیدالدین فضل اله)تجارب السلف (هندوشاه)تاریخ وصاف (وصاف)نزهة القلوب (حمداله مستوفی)تألیف‌های منثور (عبید زاکانی)ظفرنامه (علی یزدی)مطلع السعدین (کمال الدین عبدالرزاق)بهارستان جامی (عبدالرحمن جامی)لوامع الاشراق فی مکارم الاخلاق (اسعد دوانی)روضة الصفا (میر خواند)تاریخ طبرستان و رویان و مازندران (مرعشی)تذکرة الشعراء (سمرقندی)انوار سهیلی (حسین کاشفی)حبیب السیر (غیاث الدین خواندمیر)بدیع الوقایع (محمود واصفی)اسکندرنامه (عهد صفوی)تذکره شاه طهماسب اول (شاه طهماسب اول)مجالس المؤمنین (شهید ثالث)عالم آرای عباسی (اسکندربیک)تاریخ گیلان (عبدالفتاح فومنی)شرفنامه (بدلیسی)تاریخ شاه عباس دوم (وحید قزوینی)دره نادری (میرزا مهدیخان استرآبادی)

more_vert کتاب درآمدی بر اهریمن شناسی ایرانی

ادامه مطلب

closeکتاب درآمدی بر اهریمن شناسی ایرانی

اهریمن ­پژوهی و دیو شناسی یکی از بنیادهای پژوهش در فرهنگ، اساطیر و ادبیات ایران­ زمین است. این موضوع در هر برهه ­ای از زمان و مکان در ادبیات ایران قابل پژوهش است، اما پررنگ ­ترین و پیچیده ­ترین بخش آن در ادبیات پهلوی ساسانی و ادبیات حماسی فارسی (حماسه ­های ملی) به­ ویژه شاهنامه‌ی فردوسی است. اهریمن و دیوان نقش گسترده ­ای در ادبیات پهلوی دارند. آنها از متون اوستایی، پهلوی و پازند به متون فارسی زردشتی و از خدای نامه ­های دوره‌ی ساسانی و ترجمه‌ی آنها به شاهنامه­ های منثور، شاهنامه‌ی فردوسی و دیگر حماسه­ های ملی رسیده‌اند. در این پژوهش، پدیده­ های رفتاری اهریمن و دیوان در ادبیات ایران به­ طور کلی و در شاهنامه به­ طور خاص مورد بررسی قرار گرفته ­است. هدف پژوهش رسیدن به شناختی از اهریمن و دیوان از آغاز ادبیات ایرانی تا پایان دوره‌ی حماسه­ های ملی (قرن هشتم) و همچنین بازشناسی و بازسازی حلقه ­های مطالعاتی بین ادبیات ایران باستان و حماسه­ های فارسی است. روند حضور اهریمن و دیوان را در ادبیات ایران می­توان به چهار دوره‌ی کلی تقسیم کرد. بررسی دوره ­های پیشین باعث می­شود تا مطالعه و بررسی دوره‌ی چهارم به عنوان برجسته ­ترین قسمت این پژوهش به خوبی انجام پذیرد. در واقع بدون مطالعه‌ی این دوره ­ها درک مسایل موجود در شاهنامه به­ درستی امکان­پذیر نخواهد بود. این دوره ­ها عبارتند از: 1) دوران آریایی و هند و ایرانی 2) از آغاز اصلاحات زردشت تا پایان پادشاهی هخامنشیان 3) از پادشاهی اسکندر تا پایان پادشاهی ساسانیان 4) از ورود اسلام به ایران تا پایان دوره‌ی حماسه­ های ملی(قرن هشتم) در هریک از این دوره­ ها تصورات خاص و دیدگا ه­ های گوناگون و متفاوتی درباره‌ی اهریمن و دیوان وجود دارد که در جای خود بررسی خواهد شد. در این پژوهش، اهریمن به عنوان دیوانْ­دیو و دیوان به عنوان جمعیتی که از اصل مشترک اهریمن سرچشمه می­ گیرند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این جامعه با جامعه‌ی انسانی که به اصل مشترک دیگر؛ اهورامزدا می­رسند، در تضاد و تقابلند. فهرست مطالبمقدمهپاره‌ی یکماهریمن شناختبخش یکممینوشناسی اهریمنپیش درآمدفصل یکماهریمن در متون اوستاییاوستای گاهانیاوستای نوفصل دوماهریمن در آیین زروانیاهریمن پرستیاهریمن پرستی و سرنوشت اهریمننشانه های اهریمن پرستی در شاهنامهفصل سوماهریمن در آیین مانویفصل چهارماهریمن در متون پهلویاهریمن در زندانسرنوشت اهریمنبخش دومهستی‌شناسی اهریمنپیش درآمدمتون فارسی زردشتیحماسه های ملیبخش سومکردار‌شناسی اهریمن در روزگار جمشیدپیش درآمدفصل یکمدوران پیش از پادشاهیدزدیدن خرد، فرّه، نوربلعیدن پادشاهفصل دومدوران پادشاهیآغاز پادشاهیاهریمن و گناه جمشیدگاوکشیدوران سرگردانی جمشیدمرگ درخت شاه جمشیددریافتپاره‌ی دومدیوشناختبخش یکممینوشناسی دیوانفصل یکمدیوان در متون اوستایی و فارسی باستاناوستای گاهانیاوستای نو و فارسی باستانمبارزه با دیوانسرنوشت دیوانفصل دومدیوان در متون پهلویاهریمن و سرْدیواندیوانمبارزه با دیوانسرنوشت دیوانبخش دومهستی‌شناسی دیوانپیش درآمدپیکرپذیریپیکرشناسیپیکرگردانیکالبدپذیریبخش سومکردار‌شناسی دیوان در حماسه‌های ملیپیش درآمدفصل یکمدیوهای نخستینفصل دومدیوان مازندراننخستین سرچشمه‌هاگزارش دینکردگزارشهای کوشنامهگزارش نخست کوشنامهنریمان و دیوان مغرب (= مازندران) در بهمننامهسام و نرهدیوان مازندران در شاهنامهرستمنامه‌ی سغدیدیوان مازندران در شاهنامهگزارش دوم کوشنامهفصل سوماکوان دیوایزد باد و دیو باداز اهریمن تا اکوان دیودریافتراهنمای کتابنامهکتابنامهنمایه