جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert سئوالات اختصاصی آزمون استخدامی شغل کارشناس شهرسازی

ادامه مطلب

closeسئوالات اختصاصی آزمون استخدامی شغل کارشناس شهرسازی

بانک مقالات ایران در راستای برگزاری هفتمین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی کشور سال 1398 اقدام به انتشار سئوالات آزمونهای استخدامی در دوره های قبل نموده است . در این بخش سئوالات اختصاصی آزمون استخدامی برای رشته شغلی کارشناس شهرسازی که شامل 40 سئوال زیر است ارائه شده است 1 – مباحث عمومی شهرسازی شامل 10 سئوال 2 –  مبانی نظری برنامه ریزی شهری و منطقه ای شامل 15 سئوال 3 – تاریخ شهر و شهرسازی شامل 15 سئوال برای دریافت این سئوالات آزمون استخدامی می توانید از لینک زیر استفاده کنید

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته شهرسازی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته شهرسازی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته شهرسازی سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه نظریه‌ها و اندیشه‌های مطرح در برنامه‌ریزی و طراحی شهری، روش‌ها، شیوه‌ها و سنت‌های برنامه‌ریزی و طراحی شهری، مبانی و اصول برنامه‌ریزی و طراحی شهری ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert تصویب ۸۶ برنامه درسی در شورای تحول علوم انسانی

ادامه مطلب

closeتصویب ۸۶ برنامه درسی در شورای تحول علوم انسانی

 شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در ۱۰ سال گذشته ۸۶ برنامه درسی را برای ۱۵ رشته علوم انسانی تصویب کرده است. شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از سال ۸۸ ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بازنگری در ۱۵ رشته علوم انسانی از جمله روانشناسی، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، هنر، معماری، فرهنگ و ارتباطات و رسانه، فلسفه، فلسفه دین، علوم تربیتی، حقوق، تاریخ، مطالعات زنان و خانواده، علوم سیاسی، زبان ها و ادبیات خارجی آغاز به کار کرد.این شورا با ۳۰۰ عضو هیأت علمی از دانشگاه های کشور در حال تحول و بازنگری برنامه های درسی و رشته های تحصیلی سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.در کارگروه های ۱۵ گانه این شورا ۸۶ برنامه درسی مصوب شده است ک در ادامه به اسامی این برنامه های درسی در مقاطع تحصیلی سه گانه اشاره می شود.در کارگروه جامعه شناسی، برنامه های درسی دانش اجتماعی مسلمین، فلسفه علوم اجتماعی و جامعه شناسی دفاع مقدس برای مقطع کارشناسی ارشد، دانش اجتماعی مسلمین، مردم شناسی و مطالعات اسلامی ایرانی پیشرفت در مقطع دکتری و مددکاری اجتماعی در مقطع کارشناسی تصویب شده است.در کارگروه فرهنگ، ارتباطات و رسانه، برنامه های درسی فرهنگ و رسانه، رسانه و سلامت و مطالعات رسانه – رادیو و تلویزیون در مقطع دکتری، تهیه کنندگی انیمیشن، جلوه های ویژه بصری و فلسفه رسانه در مقطع کارشناسی ارشد و مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی مصوب شده است.در کارگروه مدیریت، برنامه های درسی مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی همچنین برنامه های درسی مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد مصوب شد.در کارگروه مطالعات زنان و خانواده، برنامه های درسی مطالعات زنان و خانواده دو گرایش زن و خانواده و حقوق زن در اسلام برای مقطع کارشناسی ارشد و دو گرایش حقوق زن در اسلام و حقوق خانواده برای مقطع دکتری راه اندازی شده است.در کارگروه روانشناسی، برنامه درسی روانشناسی در مقطع کارشناسی، روانشناسی دین، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روانشناسی تربیتی و روانشناسی اجتماعی در مقطع کارشناسی ارشد همچنین خانواده و سلامت جنسی، روانشناسی صنعتی و سازمانی و روانشناسی تربیتی در مقطع دکتری مورد تصویب این کارگروه قرار گرفته است.همچنین در کارگروه علوم سیاسی، برنامه درسی علوم سیاسی برای مقطع کارشناسی و دو برنامه درسی سیاستگذاری عمومی و مطالعات سیاسی جهان اسلام در کارشناسی ارشد به تصویب رسیده است.در کارگروه تاریخ، برنامه های درسی تاریخ تمدن، تاریخ جهان، تاریخ اسلام و تاریخ ایران در کارشناسی و تاریخ علم در دکتری راه اندازی شد.برنامه درسی هنر اسلامی، طراحی صنعتی و هنرهای تجسمی در مقطع دکتری، اقتصاد فرهنگ و هنر و نقاشی ایرانی در کارشناسی ارشد توسط کارگروه هنر به تصویب رسیده است. همچنین نقاشی ایرانی برای مقطع کارشناسی نیز راه اندازی شد. در کارگروه معماری، شهرسازی و شهرسازی اسلامی در مقطع دکتری و معماری و مهندسی طراحی معماری در مقطع کارشناسی ارشد و در کارگروه علوم تربیتی برنامه درسی علوم تربیتی برای کارشناسی به تصویب رسیده است.برنامه درسی اقتصاد مالی اسلامی و اقتصاد شهری در دو مقطع کارشناسی ارشد، برنامه درسی اقتصاد در مقطع کارشناسی و علوم اقتصادی – اقتصاد محاسباتی در مقطع دکتری توسط کارگروه اقتصاد به تصویب رسیده است.در کارگروه رشته زبان ها و ادبیات خارجی، زبان انگلسیی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی، زبان فرانسه ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی، زبان و ادبیات آلمانی، زبان کره ای، ‌زبان ژاپنی، مترجمی زبان انگلیسی و زبان روسی برای مقطع کارشناسی به تصویب رسیده است.همچنین آموزش زبان آلمانی، ادبیات ایتالیایی، ادبیات روسی، آموزش زبان روسی، آموزش زبان فرانسه، آموزش زبان انگلیسی، مترجمی زبان آلمانی، مترجمی زبان روسی، زبان شناسی، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، زبان و ادبیات چینی، مترجمی زبان اسپانیایی، زبان شناسی ناشنوایی و آموزش زبان به کمک فناوری در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسید.در مقطع دکتری برنامه های درسی آموزش زبان انگلیسی، زبان شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و آموزش زبان فرانسه مصوب شد.در کارگروه حقوق، برنامه درسی حقوق برای کارشناسی و حقوق انرژی و حقوق محیط زیست در مقطع کارشناسی ارشد به تصویب رسیده است.در کارگروه فلسفه دین برنامه درسی فلسفه دین برای مقطع کارشناسی و در کارگروه فلسفه برنامه فلسفه برای کارشناسی توسط شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی مصوب شد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جوانان ، اوقات فراغت و شبکه های اجتماعی مجازی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جوانان ، اوقات فراغت و شبکه های اجتماعی مجازی

مقاله علمی و پژوهشی" جوانان ، اوقات فراغت و شبکه های اجتماعی مجازی " مقاله ای است در 22 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جوانان ، اوقات فراغت و شبکه های اجتماعی مجازی ، فضای شهری ، جامعه شناسی شهری ، نظریه خشنودی و ادبیات شهرسازی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

ادامه مطلب

closeمصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور درمورد مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی را برای اجرا به دستگاه‌های مجری ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی موظف‌ هستند گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه، تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه کنند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:وزارت راه و شهرسازیوزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان برنامه و بودجه کشورمصوبه «مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی درتدوین و اجرای پیوست فرهنگی» که در جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ ۲۹ / ۴ /۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:«سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی موظف‌اند در اجرای مفاد بند ۳ بخش (الف) ماده‌ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۲۷ /۳/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه و تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه نمایند.» به گزارش ایرنا، ‌ نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۹ تیرماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد. این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در برمی گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد. تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و ۳۴ جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.

more_vert کتاب درآمدی بر شهرسازی معاصر همدان؛ واکاوی مدل افلاک‌وار هگمتانه

ادامه مطلب

closeکتاب درآمدی بر شهرسازی معاصر همدان؛ واکاوی مدل افلاک‌وار هگمتانه

 «درآمدی بر شهرسازی معاصر همدان» نام کتابی است که روند گذار و گذر از سنت به مدرنیسم را در شهرسازی همدان بررسی و موشکافانه الگوی دایره‌سان و افلاک‌وار این کهن دیار را از منظر اقتباس از مدل‌های اروپایی و یا سررشته معماری حکومت مادها واکاوی می‌کند.

more_vert مقاله جلوه تربیتی تعلیمی ادبیات انقلاب و جنگ در آثار منتخب کودک دهه شصت

ادامه مطلب

closeمقاله جلوه تربیتی تعلیمی ادبیات انقلاب و جنگ در آثار منتخب کودک دهه شصت

مقاله علمی و پژوهشی " جلوه تربیتی تعلیمی ادبیات انقلاب و جنگ در آثار منتخب کودک دهه شصت" مقاله ای است در 20 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ادبیات تعلیمی، ادبیات انقلاب وجنگ، آثار منتخب کودک دهه شصت پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از گونه های مهم ادبیات، ادبیات کودکان است. در ایران، به رغم عظمت و قدرت و سابقه ادبی، ادبیات کودکان به معنای امروزی سابقه چندانی ندارد؛ اما در دوره معاصر به ادبیات کودکان توجه گسترده¬ای شده است به طوری که می توان گفت: یکی از گسترده ترین و زیباترین انواع ادبی کودک در ایران بویژه در دوره معاصر جلوه ادبیات تعلیمی، ادبیات انقلاب و جنگ در آثارکودک است. این نمود در ادبیات کودک دهۀ شصت به دلیل این که از وقوع انقلاب اسلامی زمان زیادی نمی گذشت هم چنین در فاصله کوتاهی از انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی رخ داد به اوج خود رسید به گونه ای که بسیاری از شاعران و نویسندگان ایران بویژه شاعران کودک و نوجوان از میان انواع ادبی به این نوع ادبی توجه شایانی کردند. این مقاله با هدف نمایان ساختن و تحلیل و بررسی جلوه ادبیات تعلیمی، ادبیات انقلاب و جنگ در آثارکودک دهۀ شصت نگارش یافته است. برای دستیابی به این هدف، ابتدا به طور اجمالی به بیان معنای دقیق ادبیات کودک و ویژگی های آن و ادوار سنی کودکان پرداخته شده است. سپس ادبیات تعلیمی، ادبیات انقلاب و جنگ و جلوه های آن در شعر و داستان کودک دهۀ شصت مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. نتیجة این بررسی نشان می دهد که پایداری، شجاعت، نوع دوستی، امیدواری، جوانمردی، طرفداری از حق و حقیقت و استقامت در مقابل زور و ستم ارزش ها و مضامین تعلیمی ای هستند که هسته  ی مرکزی بسیاری از قصه ها و داستان های کودک دهۀ شصت را تشکیل می دهند دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب تطبیق ادبیات پایداری در ایران و فلسطین

ادامه مطلب

closeکتاب تطبیق ادبیات پایداری در ایران و فلسطین

فرهنگ پایداری در نظام اسلامی از مهم ترین و بارزترین ویژگی های این مکتب علی الخصوص تشیع به شمار می رود. از صدر اسلام تاکنون تاریخ این دین شاهد ایثارگری و شهادت طلبی مردان و زنان بزرگی بوده که تداوم آن در تاریخ انقلاب اسلامی ایرانی و هشت سال دفاع مقدس و همچنین نهضت آزادی بخش فلسطین به چشم می خورد. این فرهنگ منشاء بیداری، آگاهی، جوانمردی، شجاعت، شور و نشاط مردم بوده است و جامعه را از حالت سکون به حالت حرکت و جنبش و پویایی در آورده و خدمت بزرگی را به جامعه هایی که اسیر استبداد و زورگویی بوده اند، نموده است. در کتاب حاضر نگارنده به دنبال آن است که با تطبیق نکات مشترک در خاستگاه شعر پایداری و بارز نمودن این ویژگی ها در قالب شعری و سبک های محتوایی این نکته را به خوانندگان تحقیق یادآوری می نماید که دردهای مشترک در تمامی نقاط جهان در بین انسان ها وجود دارد علی الخصوص که این دردها نشأت گرفته از یک بینش دینی بزرگی باشد که با تکیه بر آن می توان اصول این ادبیات را طرح ریزی نمود.فهرست مطالب فصل اول کلیاتفصل دوم : ادبیات تطبیقی و ارزشهای علمی آنفصل سوم : ادبیات پایداری در ایران و ویژگی های آنفصل چهارم : ادبیات پایداری در فلسطینفصل پنجم : مشترکات و متفرقات سبکی و محتوایی شعر پایداری در ایران و فلسطیننتیجه گیریفهرست و منابع

more_vert کتاب بدانیم و بنویسیم: جستاری در تعاریف و مفاهیم داستانی

ادامه مطلب

closeکتاب بدانیم و بنویسیم: جستاری در تعاریف و مفاهیم داستانی

در کتاب «ادبیات داستانی» نویسنده‌ی کتاب، جمال میرصادقی، این اصطلاح را اینگونه تعریف کرده است: «ادبیات داستانی(Fiction) بر آثار منثوری دلالت دارد که از ماهیت تخیلی برخوردار باشد، غالباً به قصه، داستان کوتاه، رمان و انواع وابسته به آنها «ادبیات داستانی» می‌گویند؛ بنابراین، این اصطلاح ادبی، نمایش‌نامه‌ی منظوم و حماسه و تراژدی و کمدی را در بر نمی‌گیرد، یعنی به منظومه‌های غنایی و بزمی نظیر «ویس و رامین» فخرالدین اسعد گرگانی و «خسرو و شیرین» ابومحمد الیاس نظامی گنجه‌ای و حماسه‌ی «شاهنامه‌ی فردوسی، ادبیات داستانی نمی‌گویند و این آثار در حیطه‌ی ادبیات (Literature)به معنی خاص آن قرار می‌گیرد. ادبیات داستانی فقط معرف آثار داستانی منثور است. و در فرهنگ اصطلاحات ادبی، در تعریف ادبیات داستانی آمده: «این اصطلاح، کلاً به آن دسته از آثار روایتی منثور اطلاق می‌شود که جنبه‌ی خلاقانه‌ی آنها بر واقعیت غلبه دارد و شامل: قصه، داستان کوتاه، داستان بلند و رمان می‌شود.» «ادبیات داستانی، هنر و فن ابداع و بازنمایی زندگی بشری از طریق به کارگیری واژگان مکتوب برای آموزش یا دگرگونی آن و یا هر دو می‌باشد.» و ادبیات داستانی به طور کلی در عرف نقد امروز به آثار روایتی تخیلی خلاقه‌ی منثور، در حوزه‌ی نثر داستانی گفته می‌شود. اساس ادبیات داستانی تخیل، و آدم‌ها و حوادث آن ساخته و پرداخته‌ی ذهن نویسنده است و با این وجود، این تخیلات ریشه در واقعیت‌های عینی و ملموس اجتماعی دارند.فهرست مطالب تعریف ادبیات داستانیالف) ادبیات داستانی تفریحیب) ادبیات داستانی تحلیلیتعریف داستانانواع داستانقصهداستان کوتاهانواع داستان کوتاهداستان کوتاه پیرنگ دار:داستان کوتاه بی‌پیرنگ:داستانکداستان بلندرمانتفاوت داستان کوتاه با سایر انواع ادبیات داستانیتفاوت داستان کوتاه و قصهتفاوت داستان کوتاه و داستان بلندتفاوت داستان کوتاه و رمانپیشینه‌ی داستان کوتاه در ادبیات فارسیساختار و عناصر داستان کوتاهطرح(PLOT)موضوعدرون‌مایهشخصیت و شخصیت‌پردازیزاویه دیدانواع زاویه‌ی دید داستانراوی اول شخصراوی سوم شخصروایت نامه‌ایروایت یادداشت‌گونهتک‌گوییپیرنگ داستانصحنهگفت‌و‌گولحنفضازبانزمانمکانحادثهسبکتکنیکفهرست منابع

more_vert ثبت نام بدون آزمون دانشگاه سوره

ادامه مطلب

closeثبت نام بدون آزمون دانشگاه سوره

 ثبت نام پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی بدون آزمون دانشگاه سوره از روز شنبه ۱۳ مهرماه آغاز می‌شود. به گزارش دانشگاه سوره، پذیرفته‌شدگان مقطع کارشناسی بدون آزمون دانشگاه سوره در رشته‌های مهندسی معماری، شهرسازی، معماری داخلی روز شنبه ۱۳ مهر و رشته های روزنامه‌نگاری، روابط عمومی و مدیریت فرهنگی و هنری روز یکشنبه ۱۴ مهر می توانند برای ثبت‌نام خود اقدام کنند. همچنین پذیرفته‌شدگان بدون آزمون رشته‌های کتابت و نگارگری، هنرهای اسلامی از ۱۵ مهر و نمایش عروسکی، ادبیات نمایشی و طراحی صحنه از ۱۶ مهر باید نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. نام کاربری برای ثبت‌نام کد ملی دانشجو و رمز عبور بزودی از طریق پیامک به دانشجویان اطلاع رسانی می‌شود. همچنین پس از اخذ پیامک، دانشجو ملزم به تکمیل و چاپ فرم های ثبت نام در سامانه سیباد است. دانشجو باید مدارک درخواستی را آپلود کرده و به سایت دانشگاه به آدرس www.sibad.soore.ac.ir ارسال کند. داوطلبان باید فرم های ثبت نامی و چک لیست مدارک آپلود شده به همراه اصل مدارک را به مسئول اداره ثبت نام تحویل دهند. پس از ارائه مدارک تحصیلی به اداره ثبت نام، دانشجویان باید به کارشناس گروه آموزشی خود مستقر در محل ثبت نام برای دریافت نام کاربری و گذرواژه سامانه آموزشی دانشگاه سوره ( گلستان ) مراجعه کنند. همچنین دانشجویانی که از سهیمه شاهد و ایثارگر استفاده می کنند، در زمان مراجعه ثبت نام به مسئول ستاد شاهد و ایثارگر مستقر در محل ثبت نام مراجعه کنند. زمان ثبت نام در تاریخ های تعیین شده از ساعت ۸/۳۰ تا ۱۵ است و حضور فرد پذیرفته شده در زمان ثبت نام الزامی است .

more_vert کتاب فارسی عمومی

ادامه مطلب

closeکتاب فارسی عمومی

هدف اصلی کتاب فارسی عمومی، ضمن آگاه کردن دانشجویان رشته‌های دیگر با گونه‌های متنوع و جذاب نظم و نثر کلاسیک و جدید؛ نشان دادن کارکرد ادبیّات در عرصه‌های متفاوت باستانی، حماسی، عرفانی، تعلیمی، غنایی، جامعه‌شناختی و ادبیات پایداری است. یکی از افتخارات بزرگ ما ایرانیان این است که زبان فارسی به عنوان سندی بسیار قوی و عالم‌گیر برای حفظ هویّت ملی و اخیراً زبان دوم عالم اسلام، برجستگی و کمال خود را در سطح جهان به منصّه ظهور رسانده است. کارکردهای متفاوت متون ادبی و اقبال گستردۀ بسیاری از ملیّت‌های غیر ایرانی، انگیزه‌های ما را در جهت فراهم آوردن این مجموعه نیرو می‌بخشد. فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ در اوج قلّه‌های حماسه‌سرایی، سروده‌های عرفانی، ادبیات تعلیمی و غزل‌سرایی بر عمق و غنای ادبیات کلاسیک ایران افزوده‌اند. هرچند که شاعران دیگر نیز در این ماجرا بی‌نصیب نیستند. شاید اولین پرسش خوانندگان این باشد که چرا به انواع ادبی پرداختیم؟ در پاسخ باید بگوییم که نویسندگان کتاب‌های فارسی عمومی، معیارهای متفاوتی را برای تقسیم‌بندی مباحث کتاب خود برگزیده اند. عدّه‌ای بر مبنای سبک‌های ادبی، جمعی بر اساس قالب‌های شعری و گروهی نیز تقسیم‌بندی موضوعی بدون توجه به قالب یا نوع را مبنای جمع‌آوری مطالب قرار داده‌اند. ما در کتاب فارسی عمومی بر آن شدیم تا از یک سو بر اساس انواع ادبی مشهور و برجسته، به ترتیب زمانی به گزینش مطالب دست یابیم و از سوی دیگر نسبت به نگرش‌های جدیدی که در عرصۀ ادبیات به عنوان مطالعات تطبیقی یا میان رشته‌ای ظهور کرده‌اند، غفلت نورزیم. در بخشی از کتاب فارسی عمومی می‌خوانیم: در یک منظومه حماسی، شاعر هیچگاه عواطف شخصی خویش را در اصل داستان وارد نمی‌کند و آن را به پیروی از امیال خویش تغییر نمی‌‍دهد و به شکلی تازه چنان که خود بپسندد یا معاصران او بخواهند در نمی‌آورد و در سرگذشت و یا شرح قهرمانی‌های پهلوانی و کسانی که توصیف می‌کند، هرگز دخالتی نمی‌ورزد و به نام خود و آروزی خویش در باب او داوری نمی‌کند. فهرست مطالبنیایشپیشگفتارمقدمه1- ادبیات باستانی2- ادبیات حماسی3- ادبیات غنایی4- ادبیات تعلیمی5- ادبیات عرفانی6- ادبیات جامعه شناختی7- ادبیات معاصر8- ادبیات پایداری9- نقد ادبی10- آیین نگارشکتابنامه

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای ادبیات زبان فرانسه سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای ادبیات زبان فرانسه سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته ادبیات زبان فرانسه سال 1396 در این دفترچه 90 سئوال در زمینه دوره های ادبی (ادبیات قرون ۱۷ تا ۲۰) ، گرامر پیشرفته، واژه‌شناسی، تحلیل متون، نقد تفسیر، مکاتب ادبی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات عرب سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات عرب سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زبان و ادبیات عرب سال 1396 در این دفترچه 80 سئوال در زمینه ترجمه متون ، صرف، نحو و مهارت‌های زبانی، علوم بلاغی (معانی، بیان و بدیع) و تاریخ ادبیات عربی، نظم و نثر قدیم و جدید عربی ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert کتاب فارسی عمومی

ادامه مطلب

closeکتاب فارسی عمومی

هدف اصلی کتاب فارسی عمومی، ضمن آگاه کردن دانشجویان رشته‌های دیگر با گونه‌های متنوع و جذاب نظم و نثر کلاسیک و جدید؛ نشان دادن کارکرد ادبیّات در عرصه‌های متفاوت باستانی، حماسی، عرفانی، تعلیمی، غنایی، جامعه‌شناختی و ادبیات پایداری است. یکی از افتخارات بزرگ ما ایرانیان این است که زبان فارسی به عنوان سندی بسیار قوی و عالم‌گیر برای حفظ هویّت ملی و اخیراً زبان دوم عالم اسلام، برجستگی و کمال خود را در سطح جهان به منصّه ظهور رسانده است. کارکردهای متفاوت متون ادبی و اقبال گستردۀ بسیاری از ملیّت‌های غیر ایرانی، انگیزه‌های ما را در جهت فراهم آوردن این مجموعه نیرو می‌بخشد. فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ در اوج قلّه‌های حماسه‌سرایی، سروده‌های عرفانی، ادبیات تعلیمی و غزل‌سرایی بر عمق و غنای ادبیات کلاسیک ایران افزوده‌اند. هرچند که شاعران دیگر نیز در این ماجرا بی‌نصیب نیستند. شاید اولین پرسش خوانندگان این باشد که چرا به انواع ادبی پرداختیم؟ در پاسخ باید بگوییم که نویسندگان کتاب‌های فارسی عمومی، معیارهای متفاوتی را برای تقسیم‌بندی مباحث کتاب خود برگزیده اند. عدّه‌ای بر مبنای سبک‌های ادبی، جمعی بر اساس قالب‌های شعری و گروهی نیز تقسیم‌بندی موضوعی بدون توجه به قالب یا نوع را مبنای جمع‌آوری مطالب قرار داده‌اند. ما در کتاب فارسی عمومی بر آن شدیم تا از یک سو بر اساس انواع ادبی مشهور و برجسته، به ترتیب زمانی به گزینش مطالب دست یابیم و از سوی دیگر نسبت به نگرش‌های جدیدی که در عرصۀ ادبیات به عنوان مطالعات تطبیقی یا میان رشته‌ای ظهور کرده‌اند، غفلت نورزیم. در بخشی از کتاب فارسی عمومی می‌خوانیم: در یک منظومه حماسی، شاعر هیچگاه عواطف شخصی خویش را در اصل داستان وارد نمی‌کند و آن را به پیروی از امیال خویش تغییر نمی‌‍دهد و به شکلی تازه چنان که خود بپسندد یا معاصران او بخواهند در نمی‌آورد و در سرگذشت و یا شرح قهرمانی‌های پهلوانی و کسانی که توصیف می‌کند، هرگز دخالتی نمی‌ورزد و به نام خود و آروزی خویش در باب او داوری نمی‌کند. فهرست مطالبنیایشپیشگفتارمقدمه1- ادبیات باستانی2- ادبیات حماسی3- ادبیات غنایی4- ادبیات تعلیمی5- ادبیات عرفانی6- ادبیات جامعه شناختی7- ادبیات معاصر8- ادبیات پایداری9- نقد ادبی10- آیین نگارشکتابنامه

more_vert سئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی سال 1396

ادامه مطلب

closeسئوالات آزمون دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته زبان و ادبیات فارسی سال 1396 در این دفترچه 100 سئوال در زمینه تاریخ ادبیات ، دستور ، عروض ، نقد و نظریه های ادبی معاصر ، متون نظم و نثر، زبان عربی ، متون نظم ، متون نثر و بلاغت ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert کتاب زبان و ادبیات فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب زبان و ادبیات فارسی

کتاب« زبان و ادبیات فارسی» ویژه رشته زبانهای خارجی به قلم پروانه مرسلی توحیدی(1373) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی ادبیات و روزنامه نگاری

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی ادبیات و روزنامه نگاری

مقاله علمی و پژوهشی" ادبیات و روزنامه نگاری " مقاله ای است در 8  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به ادبیات و روزنامه نگاری، نگارش ادبی ، روزنامه نگاری ، نگارش رسانه ای و درست نویسی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب پندار پرنیانی

ادامه مطلب

closeکتاب پندار پرنیانی

کتاب فارسی عمومی برای دانشجویان سراسر کشور با رویکردی نو و کارکردی کاربردی ادبیات فارسی چه کلاسیک و چه معاصر و از هر نوع و قالب و سبکی براستی که لطافت وظرافت پرنیان را دارد. و اگر نام پندار پرنیانی را بر این مجموعه برگزیدیم بی شک به ویژگی‌های پرنیان که تار و پودش از حریر لطیف بوده نظر داشتیم. اگر از نگارخانه ای رنگارنگ، انتخاب تعدادی محدود تصویر جذاب و دیدنی امری دشوار و سخت باشد و از بین هزاران متن عاشقانه، عارفانه، حماسی و تعلیمی برگزیدن متون نظم و نثر زیبا که خاطر نازک اندیش همه مخاطبان ادب دوست را پسند آید امری بس دشوارتر است. در گردآوری ادبیات پرنیانی به درونمایه های اخلاقی و دینی همان قدر توجه کردیم که به زیبایی شناسی متن، به آثار ادبی کلاسیک همان قدر که به ادبیات معاصر، به ادبیات منثور همان قدر که به ادبیات منظوم. کتاب حاضر با رویکردی کاربردی و با استفاده از سال‌ها تجربة تدریس و آشنایی با نظرات دانشجویان عزیز و با بهره گیری از نقد و تحلیل درسنامه ها و با انتخابی از کتاب‌های گزیده‌ی متون ادبی گردآمده است.فهرست مطالب بخش اولنظم فارسینثرفارسیبخش دومزبان و ادبیاتانواع ادبیشعرفارسیسبک‌های شعر فارسینثرفارسینویسندگیاصول و آیین درست نویسیویرایشنکته‌هایی در شیوه‌ی املای فارسیقواعد نشانه گذاریگزارش نویسیمقاله نویسیشیوه نگارش نامه‌ی اداریمعرفی نامهخاطره نویسیشرح حال نگاریخلاصه نویسیترجمهمکتب‌های ادبینقد ادبیعلوم بلاغی و آرایه‌های ادبیدانستنی‌های ادبینمونه سؤالات فارسی عمومینمونه سؤالات چهار گزینه ای

more_vert کتاب فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و جهان

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و جهان

کتاب« فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و جهان» ویژه رشته هنرهای پژوهشی و صنایع دستی به قلم مهرنوش غضنفری(1360) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیراز پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و جهان

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و جهان

کتاب« فرهنگ، هنر و ادبیات ایران و جهان» ویژه رشته هنرهای تصویری و طراحی به قلم فریماه فاطمی(1364) و فاطمه مرسلی(1363)شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.