جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دورة ابتدایی شهر تهران" مقاله ای است در 17 صفحه با 34 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات اختلال هماهنگی رشدیDCD، آزمون ارزیابی حرکتی کودکانMABC، تمرین ادراکی – حرکتی و کودکان دبستانی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.  

more_vert مقاله تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

ادامه مطلب

closeمقاله تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال رشدی؛ برنامۀ اسپارک؛ مهارت درشت پرداخته شده است چکیده مقاله اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال حرکتی است که مهارت‌های حرکتی درشت، مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی حرکتی را درگیر می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی درشت کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است. روش انجام تحقیق نیمه‌تجربی بود. نمونۀ آماری شامل 30 نفر از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بودند که براساس پرسشنامۀ محقق‌ساخته و آزمون MABC از بین 400 دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم ابتدایی شهرستان شیراز انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به‌طور تصادفی پس از انجام پیش‌آزمون با استفاده از آزمون مهارت‌های حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (TGMD 2) به دو گروه همگن 15 نفری به‌عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت 12 جلسه (3 روز در هفته و هر روز به مدت 45 دقیقه ) برنامۀ حرکتی منتخب را انجام دادند؛ در این مدت آزمودنی‌های گروه کنترل به فعالیت­های معمول خود در مدرسه می‌پرداختند. سپس از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2´2 استفاده شد (05/0 P≤). یافته‌های تحقیق نشان داد که اجرای فعالیت بدنی منتخب تأثیر معناداری در بهبود مهارت‌های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی داشته است (001/0P = )، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای رشد مهارت­های حرکتی درشت و در نتیجه بهبود اختلال هماهنگی رشدی کودکان، در ساعات تربیت بدنی مدارس، فعالیت بدنی منتخب در اختیار معلمان تربیت بدنی قرار گیرد و اجرا شود. عنوان مقاله [English] The Effect of a Period of Selected Physical Activity on Improving Gross Motor Skills in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) چکیده [English] Developmental coordination disorder (DCD) is a motor disorder which involves gross and fine motor skills and coordination. The aim of this study was to investigate the effect of a period of selected physical activity on improving gross motor skills in female children with developmental coordination disorder (DCD). In this semi-experimental study, the sample consisted of 30 students with DCD who were selected from 400 female children in second grade of elementary school in Shiraz city by a researcher-made questionnaire and the Movement Assessment Battery for Children (MABC). The subjects were divided randomly into control (n=15) and experimental (n=15) groups after the pretest using Ulrich test for gross motor skills version 2000 (TGMD2). The experimental group performed the selected motor program for 12 sessions (3 days a week, 45 minutes per day) while the control group had their normal daily activities. Then, a posttest was held for both groups. The analysis of variance 2´2 was used for data analysis (P≤0.05). The results showed that selected physical activity had a significant effect on improving gross motor skills in children with DCD (P=0.001). Therefore, it is suggested that selected physical activities should be available for teachers and should be performed in physical education courses at schools in order to improve gross motor skills and consequently improve developmental coordination disorder in children کلیدواژه‌ها [English] developmental disorder, gross skill, Spark program دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم" مقاله ای است در 13 صفحه و با 31 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به آزمون اوزرتسکی؛ اختلال اوتیسم؛ تمرینات حس عمقی؛ هماهنگی حرکتی پرداخته شده است چکیده مقاله   هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم مدارس شهر شیراز بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح یک گروهه با مراحل اندازه‌گیری بود. شرکت‌کنندگان 16 نفر از کودکان 5 تا 12 سال با میانگین سنی 21/2±62/8 بودند که با توجه به نتایج حاصل از خرده آزمون‌های برنینکس- اوزرتسکی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل همگن شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به‌صورت انفرادی تمرینات حس عمقی را به‌مدت 24 جلسه در حالیکه گروه کنترل نیز به صورت انفرادی با همان تعداد جلسات، تمرینات معمول کاردرمانی را انجام دادند. بعد از اتمام دوره تمرین، پس‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد؛ نتایج حاصل نشان داد که در همه خرده مقیاس‌های هماهنگی حرکتی: پگبورد، انداختن سکه در جعبه با دست برتر و دست غیر برتر، نخ کردن مهره‌ها، چیدن مکعب‌ها روی‌هم، پرتاب توپ به‌هدف و دریافت توپ تفاوت معناداری بین گروه‌ها وجود داشت. با توجه به بررسی و ارزیابی‌های انجام‌شده در این پژوهش و معنادار شدن هماهنگی حرکتی درنتیجه تغییرات به وجود آمده در سیستم پردازشی و سیستم‌های حسی-حرکتی این افراد، می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که تمرینات حس عمقی موجب بهبود هماهنگی حرکتی در کودکان اوتیسم شده است. عنوان مقاله [English] The Effect of 8 Weeks of Proprioceptive Training on Motor Coordination in Children with Autism Spectrum Disorders چکیده [English] The aim of this study was to investigate the effect of 8 weeks of proprioceptive training on motor coordination in children with autism spectrum disorder in Shiraz schools. The method was quasi-experimental and a pretest/posttest design with a control group. 16 participants (5 to 12 years old, 8.62 ± 2.21) were randomly homogenized in experimental and control groups according to the results of Bruininks-Oseretsky subtests. Experimental subjects individually performed proprioceptive training in 24 sessions while the control group individually performed the similar number of sessions of regular occupational therapy. After the completion of the training course, posttest was conducted for both groups. Results demonstrated a significant difference between the two groups in all subscales of eye, hand and bimanual coordination (P≤0.05). Regarding the evaluations in this study and the significance of motor coordination due to changes in processing and sensory-motor systems, it can be concluded that proprioceptive training improved motor coordination in children with autism. کلیدواژه‌ها [English] Autism disorder, motor coordination, Oseretsky test, proprioceptive training  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی

ادامه مطلب

closeمقاله اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی " مقاله ای است در 19 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال هماهنگی رشدی؛ فاز نسبی؛ فاصله از مسیر؛ فاصله از هدف؛ یادگیری حرکتی رویه‌ای پرداخته شده است چکیده مقاله کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارت‌های حرکتی با مشکل مواجه می‌شوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان (DCD) است. از بین دانش‌آموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیل‌یافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویه‌ای استفاده شد. شرکت‌کنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل داده‌ها با تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. به‌طور کلی، یافته‌ها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویه‌ای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند. عنوان مقاله [English] Acquisition and Consolidation of Procedural Motor Learning in Children with Developmental Coordination Disorder چکیده [English]   Children with developmental coordination disorder (DCD) sometimes have difficulties in performing and learning motor skills. The aim of the present study was to investigate procedural motor acquisition and learning in DCD children. 12 children with developmental coordination disorder and 12 normal children with matched IQ and chronological age were selected from 8-12-year-old male students of Tabriz city by purposive sampling method. A modified version of rotary pursuit task and variables of total time on target (TOT), consecutive time on target (CTT), distance from the target (DT), distance from the path (DP) and relative phase were used to assess procedural motor learning. After training in the acquisition phase, subjects participated in the immediate 10-minute retention test and the consolidation test after 24 hours of rest. Analysis of data by analysis of variance with repeated measures showed no significant differences between the two groups in TOT, DP, and relative phase in the acquisition phase, but there were significant differences in CTT and DT. There were significant differences in TOT, CTT, and DT in the retention phase, but there was no significant differences in DP and relative phase. Generally, the results suggested that despite the low performance of their procedural motor learning, DCD children were able to acquire motor coordination patterns. کلیدواژه‌ها [English] developmental coordination disorder, distance from path, distance from target, procedural motor learning, relative phase دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مقایسه مداخله های مربی محور و والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

ادامه مطلب

closeمقاله مقایسه مداخله های مربی محور و والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " مقایسه مداخله های مربی محور و والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی " مقاله ای است در 28 صفحه و با 51 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به تعادل، چالاکی دستان، دریافت کردن، مداخله مربی محور، مداخله والدین محور، هدف گیری پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ مداخله‌های مربی‌‌محور و والدین‌‌محور بر رشد مهارت‌‌های حرکتی کودکان هفت تا 10 سال با اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 84 کودک دختر و پسر از هشت مدرسه ابتدایی مناطق چهار، هشت و 13 تهران که توسط پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی دارای اختلال تشخیص داده شده بودند، به صورت تصادفی در سه گروه مداخلۀ مربی‌محور، مداخلۀ والدین‌محور و کنترل قرار گرفته و دو گروه تجربی به مدت 12 هفته، 36 جلسه، هر جلسه 45 دقیقه، مهارت‌‌های مربوطه را تمرین کردند. تمامی شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مداخله توسط مجموعه ارزیابی حرکتی کودکان- نسخۀ دوم مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل نتایج با آزمون‌های مانکوا و آنکوا مشخص ساخت هر دو گروه تجربی به شکل معناداری در نمرۀ کل رشد حرکتی (05/0p≤) و مؤلفه‌های آن (چالاکی دستان، تعادل، هدف‌گیری و دریافت) نسبت به گروه کنترل نمرۀ بهتری داشتند (017/0p≤) و البته گروه مربی‌‌محور در مؤلفۀ هدف‌گیری و دریافت نسبت به گروه والدین‌‌محور عملکرد بهتری داشت (05/0p≤) که به تأثیر مثبت محیط گروهی اشاره می‌کند. به طور خلاصه، هرچند هر دو مداخله به بهبود رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی کمک می-کنند، اما مداخلۀ مربی‌‌محور در برخی عوامل رشد مهارت‌های حرکتی فواید بیشتری دارد. عنوان مقاله [English] Comparison of Instructor-Based and Parent-Based Interventions on Motor Development in Children with Developmental Coordination Disorder چکیده [English] The purpose of this study was to compare instructor-based and parent-based interventions on motor development in 7 to 10 years old children with developmental coordination disorder. Participants consisted of 84 girls and boys from 8 elementary school at 4, 8 and 13 Tehran educational zones; they were screened by developmental coordination disorder questionnaire, then randomly divided into three groups: instructor-based, parent-based, and control. Two experimental groups carried out skills training for 12 weeks consisting, 36 sessions, each session 45 minutes. All participants were assessed before and after interventions with Movement Assessment Battery for Children; Second Edition. The result of MANCOVA and ANCOVA tests showed that both experimental groups significantly in the total score of motor development (p≤0.05) and its components (manual dexterity, balance, aiming and catching) had higher score than the control group (p≤0.017), and of course Instructor-based group in the aiming and catching subscale had better performance than parent-based group (p≤0.05), that demonstrates positive impact of group environments. In summary, although both interventions help to improve motor development in children with developmental coordination disorder, instructor based intervention is more beneficial in some of the components of motor development. کلیدواژه‌ها [English] Aiming, Balance, Catching, Instructor-based intervention, Manual Dexterity, Parent-based intervention دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکردبالا

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکردبالا

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکردبالا" مقاله ای است در 15 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال اوتیسم؛ تمرینات پاریاد؛ دانش‌آموز؛ مهارت‌های حرکتی پرداخته شده است چکیده مقاله   هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. نتایج این تحقیق نشان داد که برنامۀ تمرینی پاریاد، تأثیر معناداری بر رشد خرده‌مقیاس‌‌های سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوسویه و قدرت در کودکان HFA دارد  اما در خرده‌مقیاس‌ها شامل سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معناداری مشاهده نشد با توجه به این نتایج می‌توان گفت که برنامۀ تمرینی مورد استفاده احتمالاً می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان" مقاله ای است در 20 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اختلال استرس؛ افسردگی؛ زوج درمانی شناختی؛ رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان همدان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. تعداد 24 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش‌(زوج درمانی شناختی- رفتاری‌)(12 نفر) و گروه کنترل(لیست انتظار)(12 نفر) تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 5/1 ساعته، در جلسات زوج درمانی شناختی- رفتاری شرکت کردند. از فهرست اختلال استرس پس از ضربه ویرایش نظامی‌( PCL-M) و پرسشنامه افسردگی بک(BDI) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ شدت اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی، پس از خاتمه جلسات درمانی تفاوت معناداری وجود دارد. زوج درمانی شناختی- رفتاری به‌طور معناداری شدت اختلال استرس پس از ضربه همچنین میزان افسردگی را در گروه آزمایش کاهش داد و زوج درمانی شناختی- رفتاری در کاهش شدت نشانه‌های اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی همراه آن مؤثر بوده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert 5 نشانه ظاهری اضطراب بیمارگونه

ادامه مطلب

close5 نشانه ظاهری اضطراب بیمارگونه

تشخیص تفاوت‌ بین اختلال اضطرابی بیمارگونه با نگرانی و اضطراب طبیعی معمولا برای بسیاری از افراد کار ساده‌ای نیست. طبق بیانیه "انجمن روان پزشکی آمریکا" اختلال اضطرابی شامل احساس ترس یا اضطراب مفرط است که اغلب با گرفتگی ماهیچه‌ها و رفتارهای اجتنابی توام است. این اختلال که به چندین نوع مختلف از جمله اختلال پانیک، فوبیا و اختلال اضطراب اجتماعی و ... دسته‌بندی می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت روان در جهان است و بر اساس مقاله‌ای که به تازگی در سایت مدیکال دیلی منتشر شده، علائم و نشانه‌های آن می‌تواند در تظاهرات فیزیکی و رفتارهای ظاهری نمود پیدا کند که برخی از شایع‌ترین آنها عبارتند از: - گرفتگی ماهیچه‌ها: درد بدن که انواع مختلفی همچون میگرن و درد مفصلی را شامل می‌شود می‌تواند نشانه‌ای از اختلال اضطراب فراگیر باشد. اگرچه تحقیقات کافی در مورد این نوع از اختلال اضطرابی انجام نگرفته است. - آکنه: بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد بزرگسال مبتلا به آکنه سطح بالاتری از اضطراب را تجربه می‌کنند. در واقع تولید فزاینده هورمون‌های استرس، ترشح چربی پوست صورت را بیشتر می‌کند. - وسواس عملی: اختلال وسواس فکری – عملی با رفتارها و افکار وسواسی شناخته می‌شود که کنترل آنها سخت است. فرد تا زمانیکه به احساس آرامش روانی برسد به تکرار این رفتار ادامه می‌دهد و به طور مثال چک کردن در هنگام خروج از ساختمان یکی از آنهاست. - اختلال خواب: مشکلات مزمن خواب می‌تواند نشانه هشداردهنده‌ای باشد زیرا بین بی خوابی و اضطراب رابطه‌ای نزدیک وجود دارد. - خودهوشیاری: اضطراب اجتماعی از موقعیت‌هایی ناشی می‌شود که مستلزم تعاملاتی در شرایط غیر قابل پیش بینی است. به طور مثال می‌توان به صحبت کردن پشت تلفن یا برقراری مکالمه در یک مهمانی اشاره کرد. افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می‌برند ناخودآگاه قضاوت دیگران را نسبت به خودشان بزرگ می‌کنند که این تصور می‌تواند با نشانه‌های ظاهری مختلفی از جمله افزایش ضربان قلب، تعریق، حالت تهوع و لرزش دست‌ها خود را نشان ‌دهد. منبع: ایسنا

more_vert ابداع یک گجت پوشیدنی برای رفع اختلالات بلع

ادامه مطلب

closeابداع یک گجت پوشیدنی برای رفع اختلالات بلع

محققان یک گجت پوشیدنی پایش و مانیتورینگ برای تسهیل فرآیند درمان میلیون‌ها فرد مبتلا به اختلالات بلع ساختند که به زودی به بازار عرضه می‌شود. به گزارش پایگاه خبری «یورک الرت»، محققان یک حسگر برچسبی قابل نصب بر روی پوست ساخته‌اند که محکم به ناحیه گردن وصل و توسط کابل‌هایی کوچک به یک واحد فرستنده بی‌سیم متصل می‌شود. این حسگر که توسط پژوهشگران دانشگاه پردو ساخته شده است، فعالیت و حرکت عضلات درگیر با بلع را اندازه‌گیری و ثبت می‌کند. این اطلاعات سپس توسط یک واحد جداگانه که بر روی لباس کاربر گیره شده به طور بی‌سیم به یک نرم‌افزار ارسال می‌شوند که آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل‌ توسط پزشک ذخیره می‌کند. بلع موفقیت‌آمیز به هماهنگی دقیق بین بیش از ۳۰ جفت عضله در سر و گردن، ۶ جفت از اعصاب جمجمه‌ای و مدار پیچیده موجود در ساقه و چندین ناحیه دیگر در مغز نیاز دارد. بروز هرگونه اختلال در این مسیرها می‌تواند به ایجاد اختلالات شدید در بلع منجر شود. این گجت پوشیدنی به گونه‌ای طراحی شده تا با عضلات کوچک و تودرتوی درگیر در بلع به خوبی کار کند. حسگر برچسبی مذکور خاصیت ارتجاعی دارد و انعطاف پذیر است تا با پوست و شکل خمیده سر و گردن سازگار باشد. این برچسب‌ها یکبار مصرف هستند، با اجزای ارزان قیمت ساخته شده‌اند و می‌توان پیش از دور ریختن تا حدود ۱۰ بار از آن‌ها استفاده کرد. محققان آزمایش‌های پیش بالینی این دستگاه را تکمیل کرده و اکنون در حال انجام آزمایشات بالینی بر روی آن هستند. حدود ۸ درصد از جمعیت جهان اختلال بلع را تجربه می‌کنند. گزارش جزئیات مربوط به این فناوری در مجله Science Advances منتشر شده است.

more_vert مقاله اثرات سرعت و دستکاری بازخوردهای حسی بر اجرای الگوهای درون مرحله و خارج مرحله هماهنگی دو دستی

ادامه مطلب

closeمقاله اثرات سرعت و دستکاری بازخوردهای حسی بر اجرای الگوهای درون مرحله و خارج مرحله هماهنگی دو دستی

مقاله علمی و پژوهشی " اثرات سرعت و دستکاری بازخوردهای حسی بر اجرای الگوهای درون مرحله و خارج مرحله هماهنگی دو دستی" مقاله ای است در 20 صفحه و با ۴۲ فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به الگوی حرکتی؛ حس عمقی؛ فاز نسبی؛ کنترل حرکتی؛ لرزش تاندون پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از تحقیق حاضر بررسی دستکاری حواس و سرعت بر اجرای هماهنگی پویای دودستی بود. بدین منظور پانزده دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی با دامنۀ سنی 18 تا 25 سال، به‌عنوان آزمودنی الگوهای هماهنگی درون‌‌مرحله و خارج‌مرحله را از سرعت آهسته به تند در پنج وضعیت حسی مختلف اجرا کردند. در این تحقیق بیشترین مقدار میانگین خطای فاز نسبی و انحراف معیار خطای فاز نسبی در وضعیت دستکاری حس عمقی بوددر توضیح یافته‌های حاضر می توان گفت که تکلیف خطی هماهنگی دودستی در تحقیق حاضر یک تکلیف به حس عمقی وابسته است.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert جدا کن، سوا کن

ادامه مطلب

closeجدا کن، سوا کن

بازی نقش مهمی در ایجاد خلاقیت و در پی آن آموزش آسان مطالب و رسیدن به اهداف دارد. 

more_vert 5 نشانه اختلال شخصیت چیست؟

ادامه مطلب

close5 نشانه اختلال شخصیت چیست؟

اختلال شخصیت نوعی بیماری است که در آن فرد بیمار اخلاق و رفتار ناسالم و متغییری دارد. اگر درباره این بیماری سوالاتی مثل اختلال شخصیتی مرزی، انواع اختلالات شخصیت، درمان اختلال شخصیت، اختلالات شخصیتی نمایشی، اختلال شخصیتی بینابینی، اختلال شخصیت پارانوئید و اختلالات شخصیت مرزی دارید، این مطلب را بخوانید. به گزارش میگنا، هر فردی، در شرایط مختلف، به‌شکل متفاوتی می‌اندیشد، رفتار می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. شخصیت هر فرد به عوامل متعددی بستگی دارد، مثل نحوه‌‌ٔ بزرگ‌شدن، تاثیر ژن‌ها، محیط پیرامونی، و تجربه‌های زندگی. اختلال شخصیت به‌این‌خاطر اتفاق می‌افتد که فرد طبق هنجارهای پذیرفته‌شده‌ی جامعه نمی‌اندیشد و رفتار نمی‌کند و اعتقاداتی غیر از اعتقادات پذیرفته‌شده دارد. ۱. ابتدا بفهمید اختلال شخصیت چگونه شکل می‌گیرد. اختلال شخصیت معمولاً ریشه در کودکی دارد، و ناشی از باوری غلط است که خودش را در بزرگسالی آشکار می‌کند. فرد به مدت طولانی از الگوهای رفتاری‌ای پیروی کرده و تجربه‌هایی شخصی اندوخته که با هنجارها تفاوت فاحشی داشته‌اند. • نتیجه این می‌شود که فرد بزرگسال نمی‌تواند روابط شخصی درستی برقرار کند، نمی‌تواند خودش را با بعضی موقعیت‌های خاص تطبیق دهد، و نمی‌تواند خودش را با تغییر هماهنگ کند. ۲. با نقش ژن‌ها آشنا شوید. تحقیقات نشان داده بعضی از ویژگی‌هایی را که از طریق ژن منتقل می‌شوند می‌توان علت اختلالاتی همچون اضطراب، پرخاشگری، و ترس دانست. ۳. از تاثیرات منفی آزار زبانی آگاهی پیدا کنید. در تحقیقی که بر روی ۷۹۳ مادر و کودک انجام شد معلوم شد کودکانی که مورد آزار زبانی قرار می‌گرفته‌اند سه‌برابر بیش از دیگران احتمال ابتلا به اختلال شخصیت را داشتند. این اختلالات شامل نارسیسیم (خودشیفتگی)، پارانویا (بدگمانی شدید)، و وسواس فکری و عملی می‌شود، و اغلب تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. • این نکته ارزش توجه دارد: رابطه‌‌ٔ قوی با دوستان، معلم، یا یکی از اعضای خانواده می‌تواند بعضی از آثار مخرب آزار زبانی را خنثی کند. ۴. نقش جراحت‌های روحی دوران کودکی را بپذیرید. در چند دانشگاه بسیار مهم آمریکا، به‌صورت مشترک، تحقیقی انجام شد که آن را این‌طور نام‌گذاری کردند: مطالعه‌‌ٔ گروهی و طولی اختلالات شخصیتی. در این تحقیق، نقش آسیب‌های روحی دوران کودکی در ایجاد اختلالات شخصیتی بررسی شد. • یکی از تحقیق‌ها نشان می‌داد که میان نوع آسیب روحی و تعداد دفعاتی که فرد دچار آن آسیب روحی می‌شود با اختلال شخصیتی رابطه‌ای وجود دارد. مثال: احتمال بیشتری دارد که کودکانی که آسیب جنسی دیده‌اند دچار اختلال شخصیت مرزی شوند. ۵. بپذیرید که حساسیت افراطی می‌تواند نشانه باشد. کودکانی که حساسیت شدیدی به محرک‌هایی مثل صدا، نور، و لمس دارند، ممکن است دچار اختلال‌هایی مثل درخودماندگی، عصبیّت یا ترس شوند. حدود ۲۰درصد از نوزادان واکنشی هستند، اما کمتر از ۱۰درصد از این نوزادان دچار اختلال شخصیتی می‌شوند. به‌همین‌خاطر، نباید نقش حساسیت افراطی را مستقیم درنظر گرفت و آن را تنها عامل موثر در این رابطه دانست.

more_vert مقاله مقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی

ادامه مطلب

closeمقاله مقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی

مقاله علمی و پژوهشی" مقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی " مقاله ای است در 18 صفحه با 36 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بار شناختی، هماهنگی دودستی؛ انواع تمرین و تکلیف ادراکی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مسیری نو برای درمان صرع گشوده شد

ادامه مطلب

closeمسیری نو برای درمان صرع گشوده شد

اختلال در مغز همیشه نگران‌کننده است، حالا اگر این اختلال به گونه‌ای باشد که فرد دچار تشنج‌های بسیار و از دست دادن هوشیاری باشد، این‌ها بخشی از علائم بیماری صرع است، حال محققان در داخل کشور به دنبال ارائه راهکارهای نوین برای این بیماران هستند. به گزارش از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سلول‌های تشکیل دهنده مغز در ارتباط خاص با یکدیگر قرار دارند، حال اگر این ارتباط به هر علتی از بین برود عملکرد مغز دچار آسیب می‌شود که در این صورت اختلالات زیادی از جمله شناختی را ایجاد می‌کند. سید جواد میر نجفی زاده استاد دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس درباره این موضوع می‌گوید: بیماری صرع یکی از عللی است که می‌تواند این اختلال را ایجاد کند، در این بیماری فعالیت نورون‌ها در مغز بیش از حد زیاد و به نوعی ارتباط آنها از حالت نرمال خارج می‌شود، در این صورت بیمار عوارضی همچون بروز اصوات و ترشحات بزاق از خود نشان می‌دهد. از نظر وی اگر به روشی دست یابیم که شدت تشنج را کاهش دهیم به کمک آن می‌توان اختلال شناختی را نیز در این بیماران کاهش داد. وی به همراه جمعی از متخصصان دانشگاه تربیت مدرس در آزمایشگاه صرع گروه فیزیولوژی این دانشگاه مطالعات وسیعی در زمینه صرع و تشنج انجام دادند تا به راه‌های جدید درمان و شناسایی مکانیسم‌های درگیر ایجاد اختلال دست یابند، تحقیقات آنها در این زمینه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری در حال انجام است تا گام‌ها برای درمان و کاهش اختلال در این بیماران با قدرت بیشتر برداشته شود. همچنین سال گذشته بود که «تکنیک اوپتوژنتیک» به همت محققان و متخصصان این دانشگاه راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت تا دستیابی به راهکارهای جدید درمانی، شناسایی بهتر مکانیسم‌های درگیر در ایجاد اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به صرع سرعت گیرد. البته ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای درمان این بیماری در سراسر کشور اقدامات دیگری نیز انجام داده است که می‌توان به تجهیز بیمارستان شهید چمران شیراز به دستگاه الکتروکورتیکوگرافی ۶۴ کاناله برای کمک به درمان بیماری صرع اشاره کرد. این بیماری اگر به سرعت تشخیص داده شود عوارض ناشی از آن کاهش و کیفیت زندگی بیمار افزایش می‌یابد. بر اساس این گزارش، بیماری صرع یک اختلال مغزی به شمار می‌رود که فعالیت‌های طبیعی نورون ها در مغز را مختل می‌کند و این اختلال عوارضی همچون تشنج گرفتگی عضلانی و از دست دادن هوشیاری را در پی دارد، یکی از مشکلات اساسی بیماران صرعی، اختلال در فرآیندهای شناختی، مانند حافظه و یادگیری است.

more_vert تابستان و یادگیری

ادامه مطلب

closeتابستان و یادگیری

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که صرف زمان با دوستان و ملاقات افراد جدید و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده و آموزشی مانند موسیقی، هنر و برنامه‌های ورزشی در تابستان به رشد کودکان کمک می‌کند.  و همچنین تابستان ، فرصت خوبی برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری است که با برنامه ریزی صحیح خانواده بتوانند علاوه بر استراحت و انجام فعالیت های مفرح با استفاده از کتاب ها و مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی و بازی های هدفمند به رفع اختلال کودک بپردازند.  

more_vert اگر اختلال خواب دارید، زعفران بخورید

ادامه مطلب

closeاگر اختلال خواب دارید، زعفران بخورید

مطالعات اخیر محققان دانشگاه مرداک استرالیا نشان می‌دهد، عصاره زعفران اختلالات خواب را از بین می‌برد و جایگزینی مناسب و سالم برای قرص خواب است. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در این مطالعه ۶۳ داوطلب ۱۸ تا ۷۰ ساله‌ که از بی‌خوابی و اختلال خواب رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد هر شب قبل از خواب قرص خواب استفاده می‌کردند. محققان از آنان خواستند به مدت ۲۸ روز، روزانه ۱۴ میلی‌گرم عصاره زعفران مصرف کنند و برخی نیز دارونما مصرف کردند. نتایج نشان داد در داوطلبانی که از عصاره زعفران استفاده کردند،‌ اختلال خواب کاملا برطرف شد و هر شب خواب باکیفیتی را تجربه کردند.ادامه مطالعات نشان می‌دهد این روش هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد و معمولا اثرات مثبت آن ۷ روز پس از شروع مصرف دیده می‌شود.هنوز دلیل تاثیر زعفران بر کیفیت خواب مشخص نیست و نیازمند مطالعات بیشتر است. برخی از خواص دیگر زعفران عبارتند از:-پوست را روشن می‌کند و برای از بین بردن جای جوش و اکنه مفید است.-فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.-ضد اضطراب و افسردگی است.-قاعدگی را منظم می‌کند.-در درمان کبد چرب موثر است.-منجر به افزایش بینایی و سلامت چشم می‌شود.-به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.-باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده می‌شود.

more_vert کشف ۳۷ ژن جدید مرتبط با اوتیسم

ادامه مطلب

closeکشف ۳۷ ژن جدید مرتبط با اوتیسم

محققان آمریکایی موفق به شناسایی ۳۷ ژن جدید شدند که کودکان را مستعد ابتلا به بیماری اوتیسم می‌کند. به گزارش پایگاه خبری دیلی میل، در بزرگترین مطالعه انجام شده در نوع خود، یک تیم بین المللی از محققان بیش از ۳۵۰۰۰ نمونه DNA از بیماران مبتلا به اوتیسم را از ۵۰ بیمارستان در سراسر جهان جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. پژوهشگران حوزه پزشکی ماونت سینای در نیویورک سپس این نمونه‌ها را برای وجود هر جهش احتمالی زیرورو کردند. آنها در نهایت ۱۰۲ جهش ژنی را شناسایی کردند که بر رشد یا عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد که هر دو می‌توانند عامل ابتلای فرد به اوتیسم باشند. پروفسور جوزف باکسبوم مدیر مرکز تحقیقات و درمان اوتیسم سیور (Seaver) ماونت سینای در این باره می‌گوید: «با این ژن‌های شناسایی شده می‌توانیم درک کنیم که چه تغییراتی در مغز باعث ایجاد اختلال طیف اوتیسم می‌شود و به ابداع روش‌های درمانی جدید برای این اختلال فکر کنیم.» با وجود یافته‌های این مطالعه، پژوهشگران بر این باورند که نزدیک به ۳۰۰ ژن در بروز اوتیسم نقش دارند. کشف ژنهای زیادی که هرکدام نقش کوچکی در بروز این بیماری دارند، می‌تواند این که چرا بیماری اوتیسم در افراد مختلف بروز متفاوتی دارد را توضیح دهد. اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد. کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد، رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود. در این افراد، حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) و پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیاء یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود. ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول دیده شود. گزارش کامل این مطالعه در مجله پزشکی Cell منتشر شده است.

more_vert مقاله اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی ، روان آشفتگی و خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال " مقاله ای است در 16 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث درمان ACT، سازگاری اجتماعی، روان آشفتگی، خودگسستگی، اختلال ترنس سکشوال پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان ACT در سازگاری اجتماعی، روان آشفتگی و خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال انجام گرفت و از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی میباشد. نمونه پژوهشی در این بررسی شامل 30 نفر از مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال شناسایی شده در سازمان بهزیستی خراسان شمالی می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای سلامت روان 25-SCL، پرسشنامه خودگسستگی صادق زاده و همکاران (1385) و پرسشنامه‌ی سازگاری اجتماعی بل (1961) جمع آوری گردید. یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌ تخلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به صورت معناداری منجر به ارتقای سازگاری اجتماعی و روان آشفتگی و کاهش خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال گردید (01/0>P). با توجه به یافته های حاصله می توان گفت که بهره گیری از درمان های جدید در حوزه روان درمانی و مشاوره نظیر درمان ACT درکنار سایر عوامل روانشناختی و فرهنگی- اجتماعی، می تواند در بهبود وضعیت روانی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال اثرگذار باشد لذا با توجه به مشکلات ویژه این افراد در جامعه ایران توجه به بهره گیری از این درمان ها در میان آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert 10 اختلال شخصیتی که از آنها بی خبرید

ادامه مطلب

close10 اختلال شخصیتی که از آنها بی خبرید

اختلالات شخصیتی نوعی اختلالات ذهنی هستند که بر نحوه ی مدیریت احساسات، رفتار و روابط افراد تاثیر می گذارند. اختلالات شخصیتی در ۴۰ تا ۶۰٪ مواقع قابل تشخیص هستند. این اختلالات می توانند موجب ناهنجاری شده و منجر به مشکلات شخصیتی شوند و در نتیجه ایجاد اضطراب و افسردگی کنند. باتوجه به راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی، ۱۰ نوع اختلال شخصیتی متفاوت وجود دارد که در ۳ گروه قابل دسته بندی هستند. دسته ی اول: اختلال شخصیت پارانویایی- اختلال شخصیتی اسکیزوئید- اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی گونه دسته دوم: اختلال شخصیت ضد اجتماعی- اختلال شخصیت مرزی- اختلال شخصیت نمایشی- اختلال شخصیتی نارسیسیتی دسته سوم: اختلال شخصیت اجتناب پذیر- اختلال شخصیتی وابسته یا غیرمستقل- اختلال شخصیت وسواس فکری عملی ۱.اختلال شخصیتی پارانویایی فرد مبتلا همیشه به همه چیز مشکوک است. فرد به پذیرفته نشدن یا رد شدن بیش از حد حساس است و به راحتی احساس سرخوردگی می کند. شاید حتی احساس شرم و حقارت نیز کرده و کینه به دل بگیرد. کناره گیری از دیگران در بین آنها شایع است و ایجاد روابط صمیمی و نزدیک برای آنها دشوار است چرا که همواره دیگران را برای مشکلات و اشتباهات سرزنش می کنند. علائم: عدم اعتماد به دیگران حساس به واکنش و عکس العمل دیگران کینه به دل داشتن برای مدت طولانی ۲.اختلال شخصیت اسکیزوئید آنها بیشتر درون گرا هستند و برای خودشان یک دنیای درونی دارند. نظریه ای وجود دارد که عنوان میکند افرادی که اختلال شخصیتی اسکیزوئید دارند به شدت حساس و عاطفی هستند و زندگی درونی غنی ای دارند، آنها تمایل به داشتن روابطی صمیمی و طولانی مدت هستند اما آغاز کردن و حفظ روابط برای آنها بسیار دشوار است و به همین دلیل هم تمایل دارند که در دنیای درونی خود زندگی کنند. افراد مبتلا به این اختلال به ندرت به دارو احتیاج دارند. علائم: دور شدن از دوستان عدم پاسخ عاطفی عدم حس شوخ طبعی ۳.اختلال شخصیتی مرزی این نام به این دلیل بر روی این اختلال گذاشته شده است چراکه تصور می شود این اختلال مابین اضطراب و روان پریشی قرار دارد. بی ثباتی عاطفی، انفجار خشم هنگام نقد شدن، خودکشی و خود آزاری در بین این افراد شایع است. این افراد به شدت حس پوچی می کنند و از ترک شدن و رها شدن واهمه دارند. علائم: غیرقابل پیش بینی هستند موذیانه عمل می کنند بی ثبات هستند ۴. اختلال شخصیتی اسکیزوفرنی گونه افرادی که مبتلا به این اختلال شخصیتی هستند عموما عجیب و غریب توصیف می شوند. آنها اغلب روابط صمیمی و نزدیک کمی دارند یا اصلا ندارند. این افراد احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به اسکیزوفرنی دارند. علائم: اعمال عجیب غریب و غیر معمولی دوستانه رفتار نمی کنند از مردم دوری می کنند ۵. اختلال شخصیت نمایشی افرادی که به این اختلال مبتلا هستند خود را بسیار زیبا و جذاب می دانند. آنها دائما سعی دارند جلب توجه کنند و کلا اعتماد بنفسشان به تایید و جذب دیگران وابسته است. علائم: جلب توجه می کنند تمایل به اغوا کردن و فریفتن دارند به دنبال تحت تاثیرقراردادن واکنش دیگران هستند ۶. اختلال شخصیت نارسیسیتی این افراد نوعی حس خود مهمی و خودخواهی داشته و به تحسین دیگران نیاز دارند. آنها بر این باورند که از همه مهم ترند و به این دلیل به احساسات دیگران توجهی نمی کنند. آنها حس دوستی و همدلی ندارند و از دیگران برای به موفقیت رسیدن خودشان سوء استفاده میکنند. در چشم دیگران آنها اغلب خودشیفته، متعصب، خودخواه و بی عاطفه بنظر می آیند. اگر مورد تمسخر یا انتقاد قرار بگیرند ممکن است رفتارهای خشونت آمیز از خودشان نشان بدهند. علائم: احساس برتری کردن گستاخ و متکبر هستند ۷. اختلال وسواس فکری عملی افراد این دسته اغلب شکاک، محتاط، سخت و جدی و بدن حس شوخ طبعی هستند. این افراد وقتی حس می کنند کنترل شرایط از دستشان در رفته احساس ترس و اضطراب می کنند. علائم: براین باورند که عالی هستند انجام رفتارهای خارج از کنترل مثل شستن بیش از حد دست ها ۸. اختلال شخصیت اجتناب پذیر این افراد اعتماد به نفس کمی دارند و دائما از خجالت زده شدن، مورد انتقاد قرار گرفتن و پذیرفته نشدن واهمه دارند. آنها ناخوشانید هستند و چون می ترسند که افراد از آنها خوششان نیاید از ملاقات با مردم اجتناب میکنند. آین افراد بیش از حد واکنش ها و عکس العمل های خود و دیگران را مورد بررسی قرار می دهند که این کار هم باعث می شود کم تر در شرایط و موقعیت های اجتماعی دخیل شوند. علائم: اعتماد بنفس پایین ترس از شکست خوردن ۹. اختلال شخصیت ضد اجتماعی افراد مبتلا به این اختلال معمولا بدون درنظر گرفتن دیدگاه دیگران دست به عمل می زنند. این اختلال در میان مردان شایع تر از زنان است. مشخصه ی آن عدم اهمیت به احساسات دیگران است. این افراد قوانین و تعهدات اجتماعی رانادیده می گیرند، تحریک پذیر و پرخاشگر هستند، یکهویی عمل می کنند و هرگز احساس گناه یا پشیمانی نمی کنند. علائم: بی احترامی به تصمیمات دیگران براین باورند که فقط حرف و کار خودشان درست است از هنجارهای اجتماعی پیروی نمی کنند ۱۰. اختلال شخصیتی وابسته یا غیرمستقل این افراد اعتماد بنفس کمی دارند و بیش از حد نیاز دارند که کسی مراقبشان باشد. این افراد در گرفتن تصمیمان روزانه ی خود به کمک احتیاج دارند. از تنهایی واهمه دارند و هیچ وقت تنها نمی ماند. علائم: چسبیدن به دیگران اجتناب از تنهایی و انزوا نمی توانند هیچ کاری را به تنهایی انجام دهند منبع: برترینها

more_vert مصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

ادامه مطلب

closeمصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور درمورد مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی را برای اجرا به دستگاه‌های مجری ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی موظف‌ هستند گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه، تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه کنند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:وزارت راه و شهرسازیوزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان برنامه و بودجه کشورمصوبه «مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی درتدوین و اجرای پیوست فرهنگی» که در جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ ۲۹ / ۴ /۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:«سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی موظف‌اند در اجرای مفاد بند ۳ بخش (الف) ماده‌ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۲۷ /۳/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه و تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه نمایند.» به گزارش ایرنا، ‌ نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۹ تیرماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد. این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در برمی گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد. تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و ۳۴ جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.