جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert آیت الله ضیاءالدین آملی و تلاش برای اشاعه دین

ادامه مطلب

closeآیت الله ضیاءالدین آملی و تلاش برای اشاعه دین

 آیت الله ضیاالدین آملی فرزند محمد تقی آملی از جمله عالمان و مجتهدان شیعی به شمار می‌رود که تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و اخلاقی او در راه اشاعه دین و اخلاقیات تا اوایل دهه ۶۰ خورشیدی نیز ادامه داشت. آیت الله عبدالله جوادی آملی از برجسته‌ترین شاگردان وی محسوب می‌شود که در کتاب شرح زندگانی خود از ضیاالدین آملی بطورکامل و به نکویی یاد کرده است.

more_vert مقاله جنسیت و روح در مبانی حکمت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله جنسیت و روح در مبانی حکمت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " جنسیت و روح در مبانی حکمت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 47 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  روح مجرد، تذکیر و تأنیث روح، نفس، ملاصدرا، جوادی آملی پرداخته شده است چکیده مقاله مقاله حاضر به ارزیابی تذکیر یا تأنیث روح انسان از منظر حکمت متعالیه با تأکید بر دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی می‌پردازد. ایشان معتقد است روح، قبل از ورود به عالم دنیا، تذکیر و تأنیث ندارد و ضمن پذیرش وجود روح مجرد در عالمی پیش از دنیا، میان این دیدگاه و مبنای جسمانیهالحدوث بودنِ روح تعارضی نمی‌بیند. با مقایسه و تطبیق دیدگاه ایشان با ملاصدرا و دیگر فلاسفه صدرایی، با وجود اختلافات ظاهری، موافقت و عدم اختلاف­نظر بین آنها مشاهده می‌شود. البته برخی انتقادات نیز به دیدگاه ایشان وارد است؛ از جمله اینکه تأثیر تفاوت‌های فیزیولوژیک بر روحیات و عقل نادیده گرفته شده است. در نهایت اینکه، روح جنسیت‌پذیر نیست و جنسیت پس از شکل‌گیری نطفه در نشئه دنیا صورت می‌پذیرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی تفویض تشریع به پیامبر و ائمه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تفویض تشریع به پیامبر و ائمه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تفویض تشریع به پیامبر و ائمه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تفویض تشریع، ولایت در تشریع، ولایت بر تشریع، انسان کامل، جوادی آملی پرداخته شده است چکیده مقاله تفویض تشریع به معصومین در بسیاری از روایات، از مباحثی است که رد و پذیرش آن در علوم اسلامی، نزاع‌های زیادی را به همراه دارد. هر کدام از عالمان شیعه با توجه به یکی از ابعاد موضوع، سعی در ارائه مفهوم و دلیلی جهت رد یا پذیرش آن نموده‌اند و دو گروه مخالف و موافق را تشکیل می‌دهند که گاهی منجر به ارائه مفاهیم متعدد از این واژه و نیز مخالفت و موافقت با تفویض تشریع در آرای یک اندیشمند می‌شود. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، با فرض پذیرش تفویض تشریع از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی، تبیین‌های مختلف ایشان از مفهوم تفویض تشریع و ادله آن را ارائه و به این نتیجه می‌رسد که علی‌رغم اینکه ایشان از مخالفان تفویض تشریع به نظر می‌رسد، ولی مفاهیم و ادله‌ای از تفویض، با محوریت انسان کامل در نظام تشریع و نیز رابطه بین نظام تشریع و تکوین ارائه و تفویض تشریع را در محدوده «ولایت در تشریع» و «ولایت بر تشریع» می‌پذیرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل دین حداکثری در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل دین حداکثری در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل دین حداکثری در اندیشه آیت‌الله جوادی آملی " مقاله ای است در 12 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  دین، حداکثری، عقل، واقع‌گرایی، اسلامی‌سازی علوم، آیت‌الله جوادی پرداخته شده است چکیده مقاله اغلب صاحب‌نظران اندیشه اسلامی معتقدند دین اسلام حداکثری است. با وجود این، درباره گستره مسائل دین، اختلاف‌نظر قابل توجهی دیده می‌شود. رایج‌ترین دیدگاه در بین اندیشمندان متأخر، حداکثری بودن دین در محدوده تأمین سعادت انسان است؛ ولی برخی پا را فراتر نهاده، بر این اعتقادند که دین، نه‌تنها عهده‌دار پاسخ‌گویی به مسائل مربوط به سعادت آدمی در عرصه زندگی فردی و جمعی است، متولی پاسخ‌گویی به همه مسائل مربوط به زندگی فردی و اجتماعی نیز هست. در این نوشته، از این رویکرد به «رویکرد حداکثری مطلق» یاد شده و یکی از مهم‌ترین این رویکردها، یعنی نظریه استاد آیت‌الله جوادی آملی بررسی شده است. با توجه به گستردگی نظریات ایشان دراین‌باره، تنها به بخشی از مهم‌ترین مبانی ایشان بسنده شده، در ادامه، ابهامات موجود در این نظریه به بحث گذاشته می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی" مقاله ای است در 22 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اصول اخلاقی؛ جنسیت؛ اخلاق زنانه؛ اخلاق مردانه؛ آیت‌الله جوادی آملی پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله دربارۀ جنسیت و اخلاق از منظر آیت‌الله جوادی آملی و مقایسۀ آن با برخی دیدگاه‎ها در فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و فمینیسم است. این مقاله درصدد است با پاسخ به پرسش‌هایی مانند «آیا هنجارهای اخلاقی زنان با مردان متفاوت است؟» و «آیا جنسیت در اخلاق تأثیرگذار است؟» از منظر آیت‌الله جوادی آملی، مشکلات تعامل‌های اخلاقی جامعه را رفع کند. ازآنجاکه روح انسان حقیقت واحدی دارد، اصول اخلاقی مطلق‌اند، احکام اخلاقی حاکم بر زنان و مردان ازسوی شارع مقدس نیز یکسان‌اند و فقط در برخی فروعات تفاوت‌هایی دارند؛ احکام اخلاقی جنسیت‌پذیر نیستند و اصول اخلاقی یکسانی بر زنان و مردان در تمامی عرصههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حاکم است. عنوان مقاله [English] Gender and Morality in Ayat Allah Javadi Amoli’s View چکیده [English] This paper concerns gender and morality relation in Ayat Allah Javadi Amoli’s view and compare it with some other views in philosophy, psychology, sociology and feminism. Appealing to the works of Ayat Allah Javadi Amoli, this paper answers questions like “is there any difference between men and women’s moral norms?” and “does have gender any effect in morality?” as an effort to resolve some of the difficulties of moral interactions in our society. Since the human soul has a one single truth, moral principles are absolute. Moral precepts of the religion about women and men are also the same and only differ in some trivial things. Moral principles are not gender-based and same principles applied to women and men in all social, political, economic and cultural spheres.   کلیدواژه‌ها [English] moral principles, Gender, Feminine Morality, Masculine Morality, Ayat Allah Javadi Amoli دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله دیدگاه آیت الله جوادی آملی و نسبی گرایی اخلاقی

ادامه مطلب

closeمقاله دیدگاه آیت الله جوادی آملی و نسبی گرایی اخلاقی

مقاله علمی و پژوهشی "دیدگاه آیت الله جوادی آملی و نسبی گرایی اخلاقی" مقاله ای است در 28 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نسبی‌گرایی اخلاقی؛ نسبی‌گرایی معرفتی؛ واقعیت اخلاقی؛ واقعیت و ارزش و اصول اخلاقی پرداخته شده است چکیده مقاله اطلاق و نسبیت اخلاق از مباحث مهم در حوزه فلسفه در طول تاریخ این رشته است. برخی مقهور یافته‌هایی همچون تفاوت فرهنگ‌ها، جوامع، آداب و رسوم و حتی سلایق فردی شده و با نفی هرگونه عام‌گرایی و اطلاق در حوزه قواعد و احکام اخلاقی، به سوی نسبی‌گرایی متمایل شده‌اند. در مقابل، گروهی نسبیت را نه تنها خلاف یافته‌های عقلی دانسته‌اند، اعتقاد به آن را به ضرر افراد و مصالح عام اجتماعی می‌دانند. فیلسوفان مسلمان با تکیه بر اعتقادات دینی و دریافت‌های عقلی، احکام اخلاقی را کاشف از واقع می‌دانند و منکر جعلی بودن این اصول هستند. آیت الله جوادی آملی، مفسر حکمت متعالیه و فیلسوف اسلامی، با توجه به علم بشری و نحوه تحصیل آن و نیز کلیت و جاودانگی اصول و احکام اخلاقی، هرگونه نسبیت در اخلاق ـ بلکه در شناخت انسانی ـ را نفی کرده‌اند و با ارجاع امکان شناخت احکام اخلاقی به تجربه بشری، علمی بودن و برهان‌پذیری اصول اخلاقی را اثبات کرده‌اند. این مقاله با ذکر مؤلفه‌های اصلی نسبی‌گرایی اخلاقی، دلایل این حکیم متأله را در نقد این مؤلفه‌ها تشریح می‌کند و با توجه به مبنای واقعی بودن اصول و احکام اخلاقی، مستندات ایشان بر اطلاق و کلیت این اصول را تبیین خواهد کرد.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله خودفریبی از منظر روان‌شناسی و اخلاق با تأکید بر اندیشة آیت‌الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله خودفریبی از منظر روان‌شناسی و اخلاق با تأکید بر اندیشة آیت‌الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " خودفریبی از منظر روان‌شناسی و اخلاق با تأکید بر اندیشة آیت‌الله جوادی آملی" مقاله ای است در 22 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  خودفریبی؛ فریب؛ خطای شناختی؛ معرفت؛ قصد فریب؛ اخلاق پرداخته شده است چکیده مقاله خودفریبی پدیده‎ای شایع است که هرکس آن را در حیات خود تجربه می‎کند؛ بااین‌حال تبیین چیستی و عوامل شکل‎گیری آن چندان ساده نیست. در خودفریبی شخص به عملی اقدام می‎کند که باعث ایجاد باور و شناخت خطا برای او می‎شود. این تعریف اجمالی بسیاری را قانع نکرده و آنان را برآن داشته است تا با نظر به مفهوم فریب، خودفریبی را تعریف کنند. مشابه‌سازی این‌دو پدیده به تناقض و چاره‌اندیشی برای برون‌رفت از آن منجر شده است. در تراث اسلامی اگرچه واژۀ خودفریبی به‎کار نرفته، اما به‌نیکی به زمینه‎های رخ دادن این پدیده ذیل بحث غرور اشاره شده است. از منظر اسلامی می‎توان ده عامل را برای خودفریبی برشمرد که با التفات به آن‌ها از خودفریبی پرهیز کرد. این مقاله که از شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی بهره می‎برد، نخست نگاه گذرایی به تعریف و ماهیت خودفریبی می‌کند، سپس عوامل روان‌شناختی ـ معرفتی شکل‎گیری آن را از منظر اسلامی، به‌ویژه با تکیه بر اندیشۀ آیت‌الله جوادی آملی بررسی می‎کند. درنهایت به بررسی اخلاقی این پدیده خواهد پرداخت. عنوان مقاله [English] Self-Deception in Psychology and Ethics with an Emphasis on the Views of Ayatollah Javadi Amoli چکیده [English] Self-deception is a common phenomenon, which every human being experiences it in his/her life. However, it is not easy to explain its nature and the effective factors in its formation. In self-deception, the individual does something that brings him/her wrong belief and false knowledge. This brief definition was not acceptable for many scholars and made them redefine self-deception by appealing to the very concept of deception. The assimilation of these two phenomenon leads to contradiction and, then, to finding a way out of this problem. Although the term self-deception has not appeared in Islamic heritage, the background of its occurrence has been well discussed under another, which is arrogance. According to Islamic views, there are ten factors for self-deception, which being aware of them, individuals can keep themselves away from self-deception. This paper, which has a descriptive-analytic methodology, in the first place looks at the definition and nature of self-deception, and then turns to the epistemic-psychological factors in its formation according to the Islamic views, especially the views of Ayatollah Javadi Amoli. At the end there is a discussion on the ethical implications of this phenomenon. کلیدواژه‌ها [English] self-deception, Deception, Epistemic Error, Knowledge, Intention for Deception, Ethics دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی؛ تطبیق دیدگاه‌های طبیعت‌گرایی و وحیانی" مقاله ای است در 30 صفحه و با 41 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تربیت اخلاقی؛ اهداف؛ روسو؛ آیت الله جوادی آملی پرداخته شده است چکیده مقاله اخلاق و تربیت اخلاقی در عصر حاضر از بنیادی‎ترین موضوع بشریست که همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحبنظران مختلف در اقصا نقاط جهان بوده است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه‌ای اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه روسو و آیت الله جوادی آملی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش تحلیل تطبیقی می‎باشد. یافته‌های پژوهش حکایت از آن دارد که هدف غایی تربیت اخلاقی در نظام طبیعت‎گرایانه[1] روسو تبعیت انسان از طبیعت و در نظام وحیانی آیت الله جوادی آملی تقرب انسان به سوی خدا می‎باشد. روسو برای نیل به چنین غایتی محافظت از نفس، تواضع و اعتدال، تحقق آزادی، نوع‎دوستی و دگرخواهی و آیت الله جوادی نیز شناخت خالق، شناخت خود، فطرت‎جویی، تواضع و اعتدال، کرامت‎مداری، تحقق آزادی، نوع دوستی و دگرخواهی را به عنوان اهداف واسطه‎ای معرفی نموده‎اند. وجوه اشتراک خاصی بین اهداف ترسیم شده هر دو اندیشمند وجود دارد که از مهمترین آن توجه ویژه هر دو اندیشمند به تربیت اخلاقی است. ولی از مهمترین وجوه اختلاف دو صاحب نظر این است که، روسو دستیابی به اهداف اخلاقی را در دوری از جامعه می‎داند، در حالی که از نظر استاد جوادی آملی دست‎یابی به چنین مقاصدی در درون جامعه محقق می‎شود. همچنین محوریت طبیعت از یک سو و خداوند متعال از سوی دیگر از مهم‌ترین تضادهای ماهوی و سرچشمه‎های معرفتی اهداف تربیت اخلاقی در دو دیدگاه است که جهت دهی زیست اخلاقی آدمی را از ابتدا تا انتها بر عهده دارد. [1]. طبیعت‎گرایی (Naturalisme) یا فلسفه اصالت طبیعت از جمله فلسفه‌های محض قدیمی است که طبیعت را تنها واقعیت می پندارد و تقریباً به غیر آن معتقد نیست. به عبارت دیگر، به نظر پیروان این سیستم فکری آنچه واقعیت دارد، همان «طبیعت» است آنچنان که حواس ما در می‎یابند. هیچ گونه علت و قدرت فراسوی طبیعی بر جهان حکومت نمی کند بلکه جهان، قائم به ذات است، توضیح آن در خودش است، اداره‎اش به عهده خودش می‌باشد، و خود، راهنما و رهبر خویشتن است. طبیعت ‎گرایی نظام فکری کسانی است که همه علل غایی را در طبیعت می‎یابند. طبیعت‎گرایی، که ساده‌ترین و روشن‌ترین فلسفه‎های محض است، واقعیت و طبیعت را یکی یا مترادف می‌‎داند، و آدمی را فرزند طبیعت می‎پندارد نه جامعه (شعاری ‎نژاد، 420:1383). عنوان مقاله [English] A Comparative Study between Rousseau and Ayatullah Javadi Amoli on the Purposes of Moral Education: Accommodation between Naturalism and Revelation چکیده [English] Morality and ethical research method of this study is comparative analysis. The findings of the research indicate that the ultimate goal of moral education in Rousseau's naturalistic system is human obedience to nature, and in Ayatullah Javadi Amoli's revelation-based system is man's rapprochement with God. In order to achieve such an aim, Rousseau recognized self-care, temperance, humility, the realization of freedom and altruism as intermediate goals, and Ayatollah Javadi recognizes God-knowledge, self-knowledge, Fitrah-seeking, humility and moderation, dignity, the education in the present age are the most fundamental human issues that have always been of interest to thinkers and scholars from all over the world. Therefore, the present study aims to compare the goals of ethical education from the perspective of Rousseau and Ayatollah Javadi Amoli. The realization of freedom, and altruism as intermediate goals. There are shared aspects in the goals introduced by the two thinkers, one of the most important of which is the special attention to moral education. But the most important matter of disagreement between the two is that Rousseau considers staying away from society is the way to achieve ethical goals, while according to Professor Javadi Amoli, achievement of such goals should be come about within the society. Also, the centrality of nature on the one hand, and Allah Almighty, on the other hand, is one of the most important differences between them and epistemic sources of moral education goals in two perspectives that manages the ethical orientation of man from beginning to end. کلیدواژه‌ها [English] Moral education, Jean-Jacques Rousseau, Ayatollah Javadi Amoli دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی ابعاد اخلاقی امنیت بین الملل از منظر آیت الله جوادی آملی" مقاله ای است در 31 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  امنیت؛ امنیت بین‌الملل؛ اسلام؛ امنیت متعالیه؛ امنیت متدانیه؛ صلح پرداخته شده است چکیده مقاله پرسش اصلی مقاله این است که ابزارهای اخلاقی اسلام برای تأمین امنیت بین‌الملل چیست؟ به عبارت دیگر، چگونه می‌توانیم از وقوع جنگ پیشگیری کنیم و صلح و امنیت را برای مردم جهان به ارمغان آوریم؟ اهمیت گفت‌وگو دربارۀ این پرسش در وضعیت کنونی، نیاز به توضیح ندارد؛ زیرا بشر امروز از انحطاط امنیتی در جهان رنج می‌برد. نویسنده سعی کرده با روش استنباطی، پاسخ پرسش مذکور را با بهره‌گیری از آثار آیت‌الله جوادی آملی بررسی کند. مدعای مقاله این است که ابزارهای اسلام برای تأمین امنیت بین‌الملل، از چند جهت، قابل طرح است: اول، به لحاظ سطوح تحلیل که سه سطح: جهان اسلام، ادیان توحیدی و جهانی در آن وجود دارد؛ دوم، از نظر میزان فراگیری که به دو گروه مشترک میان هر سه سطح و اختصاصی هر سطح، قابل تقسیم است. مقاله به هر دو بحث پرداخته است. مبنای مفهومی و نظری مباحث، نظریۀ توحش طبیعی و تمدن فطری انسان است. بر این اساس، ویژگی‌های دین اسلام باعث می‌شود تا مدعی شویم که تنها مبنا و منبع برای تأمین امنیت بین‌الملل، آموزه‌های اسلامی، به‌ویژه آموزه‌های اخلاقی آن است.    عنوان مقاله [English] Surveying the ethical dimensions of international security from the perspective of Ayatollah Javadi Amoli چکیده [English] The main question of this research is that what the Islamic moral tools are for providing international security? In other words, how can stop the war and bring peace and security to the people of the world? In the current situation we need to explain the importance of this question, because human security in the world today suffers from degeneration. The writer in this research has tried, by inferential method, to answer this question according to Ayatollah Javadi Amoli's works. The author of this article claims that the islamic tools for providing international security are available in several dimentions. One is the levels of analysis that are  three: Islamic world, monotheistic religions, and all the world. Second, the amount of inclusion that is divided in two groups; shared by all three levels and specific of each level. This article deals with both issues. Conceptual and theoretical foundation of discussions in this research is the theory of natural savagery and natural civilization of human. The characteristics of Islam make us to claim that the only source and basis for providing international security is Islmic teachings, especially its moral teachings.    کلیدواژه‌ها [English] Security, International Security, Islam, transcendental security, nontranscendental security, Peace دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی از دیدگاه آیت الله جوادی

ادامه مطلب

closeمقاله مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی از دیدگاه آیت الله جوادی

مقاله علمی و پژوهشی " مبانی و اهداف تربیت زیست محیطی از دیدگاه آیت الله جوادی" مقاله ای است در 23 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  محیط‌زیست؛ تربیت زیست‌محیطی؛ مبانی تربیت زیست‌محیطی؛ اهداف تربیت زیست‌محیطی؛ آیت‌الله‌جوادی آملی؛ اسلام پرداخته شده است چکیده مقاله محیط‌زیست و مشکلاتش زندگی انسان را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو تربیت زیست‌محیطی از موضوعات مهم دوران معاصر است. تربیت زیست‌محیطیْ رشد و پرورش دانش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهای لازم برای حفظ و آبادانی محیط‌زیست است. هدف این تحقیق، بررسی مبانی و اهداف تربیت زیست‌محیطی با تأکید بر نظریات آیت‌الله‌جوادی آملی است. در این مقاله علاوه‌بر تدوین مبانی و هدف کلی تربیت زیست‌محیطی (تربیت انسان مؤمن صالحِ هماهنگ با محیط‌زیست)، شش هدف واسطه‌ای استخراج کرده‌ایم: پرورش نگرش توحیدی به جهان هستی و محیط‌زیست؛ آشنا کردن متربی با فلسفۀ آفرینش جهان هستی و نسبت خود و محیط‌زیست؛ آشنا کردن متربی با وظایف خود درقبال محیط‌زیست؛ پرورش احساس دوستی و مسئولیت الهی درقبال محیط‌زیست؛ پرورش احساس همدلی و تکلیف درقبال اعضای جامعه و نسل‌های آتی؛ پرورش مهارت‌های ضروری برای آبادانی محیط‌زیست و بهره‌گیری درست از آن. سپس مصادیق این اهداف را با جزئیات بیشتری بررسی کرده‌ایم. عنوان مقاله [English] Foundations and Objectives of Environmental Education in the works of Ayatollah Javadi چکیده [English] Environmental issues threaten the lives of modern societies, and the environmental education can be a way out of this threatened lives. Environmental education is a process that develops knowledge, attitudes, and actions needed for treating the environmental issues. The aim of the present study is to find out the foundations and objectives of environmental education according to Ayatollah Javadi’s Views. The methodology of this research is descriptive and inferential. Apart from determining the general foundation and objective of environmental education, i.e. instructing students to be good believer men/women, six meddle objectives have been derived from Ayatollah Javadi’s works, which are: educating the monotheistic attitude towards world and environment, making the student familiar with the philosophy of creation and his/her relationship with the environment, making the student aware of his/her responsibilities for the environment, developing the sense of friendship with environment and religious responsibility for it, developing the sense of empathy with and obligation to the members of society and future generations, and training the necessary skills in developing the environment and the correct use of it. At the end, the instances of these objectives are examined in more details.  کلیدواژه‌ها [English] Environment, Environmental education, Foundations of Environmental Education, Objectives of Environmental Education, Ayatollah Javadi, Islam دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ماهیت و مزایای اخلاق کاربردی اسلامی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله ماهیت و مزایای اخلاق کاربردی اسلامی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " ماهیت و مزایای اخلاق کاربردی اسلامی با تأکید بر آراء آیت الله جوادی آملی" مقاله ای است در 26 صفحه و با 34 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اخلاق سکولار؛ اخلاق کاربردی؛ اخلاق کاربردی دینی؛ اخلاق کاربردی اسلامی پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش در اخلاق کاربردی به جایی رسیده است که از همۀ ظرفیت‌های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی بهره می‌برد. دراین‌میان، دین و اندیشۀ دینی یکی از ظرفیت‌های مهم برای پژوهشگران این عرصه بوده است؛ تاجایی‌که می‌توان پرسید اخلاق کاربردی اساساً سکولار است یا دینی. پژوهشگران باتوجه‌به حضور اندیشمندان دینی در مراحل شکل‌گیری این رشته و مزایا و رهاوردهای اندیشۀ دینی برای اخلاق کاربردی، در اطلاق عنوان سکولار (به‌ویژه معانی افراطی‌اش) بر مباحثه‌ها و مطالعه‌های این رشته تردید کرده‌اند. در این مقاله ضمن شناسایی و تعریف اخلاق کاربردی اسلامی با تمرکز بر مزایایی که پژوهشگران دینی اخلاق کاربردی برای رویکرد دینی به آن برشمرده‌اند، با رویکردی اسلامی که از اندیشۀ استادجوادی آملی گرفته‌ایم، این مزایا را ارزیابی و با مزایای رویکرد اسلامی مقایسه کرده‌ایم. نگرشی اصیل و الهام‌بخش به حضور واقعی دین در زندگی انسان‌ها، رهیافتی تازه به بی‌طرفی اخلاقی و سازگاری آن با آزادی دینی، جمع اعتقاد به خدا و استحکام الزامات اخلاقی و رویکردی ممتاز به سلامت فاعل اخلاقی، از دستاوردهای رویکرد اسلامی به اخلاق کاربردی است که نتیجه این مقاله است. عنوان مقاله [English] The Nature and Advantages of Islamic Applied Ethics, with an emphasis on the opinions of Ayatollah Javadi Amoli چکیده [English]  Applied ethics research studies, now has reached to the point that attempts to take advantage of all the capacities of natural, human and social sciences to progress its work. Religion and religious thought, In the meantime, have been one of the significant capacities for researchers in this field. To the extent that the question arises whether applied ethics is essentially secular or religious? Due to the presence of religious scholars at the stages of the formation of this discipline, and in the light of the advantages and favors that religious thought can have for applied ethics, scholars have challenged the use of the secular title (especially the extreme meanings of the word) on the discussions and studies of this field. In this paper, while identifying and defining the Islamic applied ethics, focusing on the benefits that religious scholars of ethics have counted for the religious approach, I have dealt with the Islamic approach of Ayatollah Javadi Amoli to assess these benefits and compare them with the benefits of the Islamic approach. A genuine and inspiring attitude with the true presence of religion in human life, a new approach to moral impartiality and its compatibility with religious freedom, the combination of belief in God and the strengthening of moral obligations and a distinctive approach to the well-being and healthiness of the moral agents, are some of the achievements of Islamic approach to applied ethics, which are the results of research in this paper. کلیدواژه‌ها [English] Ethics, Secular Ethics, Applied Ethics, Religious Applied Ethics, Islamic Applied Ethics, Ayatollah Javadi Amoli دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی

ادامه مطلب

closeمقاله نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی

مقاله علمی و پژوهشی " نظام معنا و معرفت از دیدگاه سید حیدر آملی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث وجود، معرفت، شریعت، طریقت، حقیقت، وحی، الهام، کشف پرداخته شده است چکیده مقاله سید حیدر آملی دیدگاه خود در باب معرفت‌شناسی را بر وجودشناسی تثلیثی قرار داده و با طرح مباحث تثلیث در معرفت‌شناسی، به یک نوآوری دراین‌باره دست زده است.از مهم‌ترین نکاتی که علامه سید حیدر در معرفت‌شناسی بر آن تکیه کرده اینکه، ایشان همواره معرفت را یک حقیقت واحد می‌داند که دارای سه مرتبه اصلی است که این مراتب نیز به‌صورت تشکیک است. وی از این نکات کمک می‌گیرد تا نزاع ظاهری فهم‌های متفاوت در حوزه عرفان، ازجمله نزاع بین صوفی و شیعه را برطرف نماید. علامه سید حیدر تثلیث‌هایی را در باب معرفت‌شناسی با عناوین خاصی چون «شریعت، طریقت و حقیقت»، «رسالت، نبوت و ولایت»، «اسلام، ایمان و ایقان» و «وحی، الهام و کشف» مطرح می‌کند و با بسط کلام و دقت کافی و اندیشه ناب، درباره آن به سخن می‌پردازد. بدیهی است تثلیث در باب معرفت، مبتنی‌بر تثلیث در وجودشناسی اوست. در این نوشتار به تحلیل و بررسی نگاه تثلیث‌گونه او در باب معرفت‌شناسی پرداخته و به کلید حل تفاوت در فهم‌ها و معرفت‌ها اشاره خواهیم کرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز

ادامه مطلب

closeکتاب گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز

کتاب گنجینه جواهر یا کشکول ممتاز مجموعه از مطالب ارزشمند و اخلاقی است که بخشی از کتاب تقدیم می گردد:پاداش معلمی که به کودک بسم الله، یاد دهدو حضرت رسول صلی علیه و اله و سلم فرمود: وقتی معلم بسم الله الرحمن الرحیم را به بچه تعلیم داد خدای متعال آزادی (از آتش جهنم ) را برای بچه و پدر و مادرش و برای معلمش بنویسد.و روایت شده که پیامبری از پیامبران خدا بر قبری که صاحبش عذاب می شد مرور کرد سپس مدتی بعد از آنجا گذشت، او را در عذاب ندید ، اصحابش از سبب بر طرف شدن عذاب از او سئوال کردند ، آن حضرت فرمود : او بچه ای را از خود به یادگار گذاشته و مادرش او را پیش معلم آورد و معلم بسم الله الرحمن الرحیم را به او تلقین کرده، پس من حیا می کنم مردی را عذاب کنم که بچه اش بگوید بسم الله الرحمن الرحیم (و نام مرا به عنوان رحمانیت و رحیمیت ببرد و از رحمانیت و رحیم بودن من نیست که کسی را عذاب کنم که فرزندش نام مرا به این عنوان ببرد).و از حضرت رسول (ص ) نقل است که فرمود : کسیکه کاغذی را که بسم الله در آن نوشته برای احترام به پروردگار از مصدقین و تصدیق کنندگان به حساب می آید ، و عذاب از پدر و مادرش تخفیف داده می شود اگر چه مشرک باشند.و فرمود : کسی که در اول وضویش بسم الله بگوید جمیع بدانش طاهر شود و از این وضو تا وضوی بعدی کفاره گناهانش می گردد ، و کسی که بسم الله نگوید بدنش (از گناهان ) پاک نشده مگر همانجا که آب به آن رسیده است.

more_vert کتاب زینب سلام الله علیها، زینت خلقت

ادامه مطلب

closeکتاب زینب سلام الله علیها، زینت خلقت

بی‌تردید زینب(سلام‌الله‌علیها) نه تنها زینت پدر، که گوهری درخشان بر تارک دنیا بود. دنیایی که هیچگاه قدردان گنجینه‌های واقعی خود نبوده و همواره به خاطر جفا به ایشان شرمنده و روسیاه است. حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) را می‌توان پیام رسان و مبلغ عملی اندیشه‌های ناب اسلامی در زمانی دانست که حقیقت جای خود را به تزویر و اسلام ناب جای خود را به اسلام متظاهر اموی داده بود. زینب(سلام‌الله‌علیها) را باید اسوه ولایت‌پذیری و جانفشانی در راه امامت و نماد معرفت الهی، صبر و استقامت، شهامت، سخنوری و موقع شناسی دانست؛ به معنای واقعی «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود.» زندگی پربار این بانوی مکرمه، سرشار از لحظه‌ها و صحنه‌هایی است که رقم خوردن هر یک از آنها برگ زرینی بر تاریخ بشریت به حساب آمده و تندیسی از انسان کامل را در برابر تاریخ و انسان‌هایی قرار می دهد که نیل به تکامل را هدف آفرینش خود دانسته و چنگ زدن به این ریسمان الهی را بر خود واجب می‌دانند. کتاب حاضر تلاشی است برای بیان ابعاد مختلف شخصیتی بانوی عشق و جهاد، زینب کبری(سلام‌الله‌علیها)، که می تواند روشنگر وظایف و مسئولیت‌های پیش روی بشریت در تمام طول تاریخ باشد. نگارنده کوشیده است تا ضمن ایجاد آشنایی بیشتر خواننده با ویژگی‌های شخصیتی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و تبیین دوره‌های مختلف زندگی ایشان، به بیان نقش قابل توجه ایشان در نهضت کربلا و پس از آن بپردازد. خطبه‌های غرّا، اندیشمندانه و روشنگرانه حضرت در کوفه و شام که درس و مکتب ولایت‌مداری و معرفت شناسی است، بخش پایانی این کتاب را تشکیل می دهد. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اولولادتنام گذاری آن حضرتمعنای لغوی زینببعضی از القاب حضرتفصل دومعبادت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)استقامت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)صبر حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)شجاعت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)فصاحت و بلاغت حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)ولایت مداری حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)فصل سومحضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و غم از دست دادن پدربزرگحضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و غم از دست دادن مادرحضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و غم از دست دادن پدرحضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) وامام حسن مجتبی (علیه‌السلام)و اما تعبیر بخش آخر خواب حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و مصیبتی دیگرحضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در دوران امام سجاد(علیه‌السلام)فصل چهارمرسالت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) پس از واقعه عاشورافصل پنجمخطبه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در کوفهخطبه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در شاممنابع و مآخذ

more_vert مقاله فلسفه اخلاق استاد جوادی آملی

ادامه مطلب

closeمقاله فلسفه اخلاق استاد جوادی آملی

مقاله علمی و پژوهشی " فلسفه اخلاق استاد جوادی آملی" مقاله ای است در 22 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  فلسفۀ اخلاق؛ شناخت‌گرایی؛ ناشناخت‌گرایی؛ اعتبار؛ جوادی آملی؛ حکمت عملی پرداخته شده است چکیده مقاله استاد جوادی آملی ماهیت گزاره‌های اخلاقی را اعتباری می‌داند. اعتبار یک فعل نفسانی است که انسان با توجه به واقعیت‌های موجود و غایات مطلوب، قبل از هر عملی عموماً و نیز قبل از عمل اخلاقی خصوصاً مرتکب می‌شود. نظریۀ اعتبار نظریه‌ای است در باب فلسفۀ عمل به طور عام و فلسفۀ اخلاق به طور خاص. به تصریح ایشان ماهیت گزاره‌های اخلاقی انشائی است که ابراز همان اعتبار است و گزاره‌های اخلاقی که صورت خبری دارند نیز در واقع انشائی هستند. اعتبارات در حوزۀ اخلاق، اعتبارات دل‌بخواهی و گزاف نیستند، بلکه بر در نظر گرفتن واقعیات و اهداف مشترک انسانی مبتنی‌اند. این نظریه را می‌توان از نظریات ناشناخت‌گرایی اخلاقی برشمرد که گزاره‌های اخلاقی را قابل صدق و کذب نمی‌دانند. بر خلاف بسیاری از ناشناخت‌گرایان، ایشان مطلق‌گرای اخلاقی است و معتقد است گزاره‌های اخلاقی با وجود غیرشناختی بودن برهان‌پذیرند و همان‌گونه که بدیهیاتی در حوزۀ نظر وجود دارد، بدیهیاتی نیز در حوزۀ عمل وجود دارد. این امر باعث می‌شود که برهان و بداهت، مختص قضایای خبری نباشند. غایت اخلاق تکامل فرد است که به تبع، تکامل جامعه را به همراه خواهد داشت. بنابراین گرچه حسن فعلی فواید خویش را دارد، تکامل به حسن فاعلی نیز نیاز دارد. تبلور حسن فاعلی در ملکه شدن فضایل است. ملکه شدن فضایل، بصیرت‌هایی را در قوۀ تشخیص به دنبال دارد. به نظر می‌رسد به لحاظ هنجاری می‌توان استاد جوادی آملی را فضیلت‌گرا نامید؛ اما این فضیلت‌گرایی با عمل به وظیفه و در نظر گرفتن نتایج عمل در شرایطِ مخصوص منافاتی ندارد، بلکه شخص فضیلت‌مند در تشخیص افعال نیک و نتایج افعال نیک، بصیرتی افزون خواهد داشت. اخلاق در حوزۀ تدین معنای متفاوتی خواهد داشت؛ زیرا اعتبارها بر واقعیت‌ها مبتنی‌اند، و وجود خدا و زندگی پس از مرگ، به عنوان واقعیت، اعتبارات خاص خود را برای اَعمال، طلب می‌کنند. همچنین اعتقاد به خدا و زندگی پس از مرگ، انگیزۀ اخلاقی را تشدید می‌کند و هدف زندگی اخلاقی را از زندگی دنیوی فراتر خواهد برد. عنوان مقاله [English] Javadi Amoli's Moral Philosophy چکیده [English] Like many other Islamic philosophers, Javadi Amoli holds that ethical concepts and statements are i'tibatri (constructivistic). I'tibatr is a mental (rational) action that humankind does, regarding present realities and ideal ends, generally before any act, and especially before any moral act. i'tibatr is a theory about philosophy of action in general, and particularly about ethics. He asserts that the nature of ethical statements is insha'i (performative) and performative utterances express those rational constructs. Moral statements which have constative form are really performative. Moral rational constructs are not arbitrary and they are based on realities and common human ends. This theory is a kind of non-cognitivism but it supports moral absolutism. We have proofs for moral claims, and like theoretical realm, there are self-evident propositions in practical realm. In a perfect ethics (individual or social) that aims at human elevation, we need not only the rightness of human actions but also the goodness of moral agents. In ethical theory, Javadi Amoli is a virtue ethicist, but he takes duty and consequences of actions into consideration. Religious ethics differs from secular ethics because the existence of God and the next world are realities that require especial rational performative utterances. کلیدواژه‌ها [English] Ethics, Javadi Amoli, Non-Cognitivism, Performative Rational Utterances, Practical Rationality دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل و بررسی مفهوم کلامی آزادی در آیه «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»

ادامه مطلب

closeمقاله تحلیل و بررسی مفهوم کلامی آزادی در آیه «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل و بررسی مفهوم کلامی آزادی در آیه «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ»" مقاله ای است در 16 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث آزادی، اکراه، دین، عقیده، اندیشه و تفسیر موضوعی پرداخته شده است چکیده مقاله دیدگاه‌های مختلفی درباره آزادی دینی وجود دارد؛ یکی از آیاتی که به آن استناد می‌شود، آیه «لَا إ‌ِکْراهَ فِی الدِّین‌ِ» است. با این وجود، تفسیرآزادی دینی در مفهوم «لااکراه» یکسان نیست و تعیین مصداق‌های متفاوت در نوع آزادی، لوازم متعدد و گاه متضاد را دربر خواهد گرفت. در این تحقیق که با تکیه بر آرای علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت‌الله جوادی آملی می‌‌باشد، درصدد تعیین مصداق آزادی مورد نظر آیه است. از عوامل اختلاف دیدگاه‌ها تعدد آرا مفسران درباره شأن نزول آیه می‌داند. علاوه‌بر این، تعریف دین، تأثیر مستقیمی در تعیین مصداق آزادی مورد نظر آیه دارد. بر این اساس می‌توان گفت ازمیان شأن نزول‌های آیه، ماجرای زنانی که بچه‌هایشان یهودی بودند، به واقعیت نزدیک‌تر است و تفسیرآزادی عقیده مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد. ضمن اینکه آیه شریفه در فضای آزادی تشریعی برگرفته از آزادی تکوینی سخن می‌گوید دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نسبت شناخت عقلی خدا و شناخت خدا به خدا در دیدگاه ابن‌عربی

مبلغ: 2000 تومان

closeمقاله نسبت شناخت عقلی خدا و شناخت خدا به خدا در دیدگاه ابن‌عربی

مقاله علمی و پژوهشی " نسبت شناخت عقلی خدا و شناخت خدا به خدا در دیدگاه ابن‌عربی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  شناخت خدا به خدا، شناخت عقلی، اهل الله، ابن‌عربی، شناخت شهودی پرداخته شده است چکیده مقاله متون دینی به‌ویژه روایات به شکل صریح و غیرصریح شناخت خدا به خدا را توصیه و تأکید می‌کنند. توصیه «اعرفو الله بالله» ازجمله اینهاست. در دیدگاه ابن‌عربی شناخت خدا به خدا معرفتی، شهودی است که منحصر و مختص «اهل الله» است. ابن‌عربی با توجه به رویکرد عرفانی و مبتنی بر وحدت وجود و مظهر بودن عالم، شناخت خدا به خدا را تفسیر و آن را وهب الهی می‌داند که تنها اهل الله آن را در می‌یابند. بررسی جایگاه عقل در معرفت الله از دیدگاه وی حائز اهمیت است. وی با همه انتقاداتی که به راه برهان و استدلال که فلاسفه عهده‌دار آن هستند وارد می‌آورد عقل را نیز مشمول وهب الهی دانسته که آن هم فقط شامل عقول اهل الله می‌گردد. اهمیتی که محی الدین به راه عرفان و شهود می‌دهد شناخت خدا به خدا را منصرف در اهل عرفان دانسته و حتی معرفت شرع و تقلید از خدا را شایسته آنان می‌داند و بر راه‌های دیگر می‌تازد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند . شناخت خدا+شناخت عقلی+اهل الله+ابن‌عربی+شناخت شهودی+ مقالات دینی+مقالات مذهبی+مقالات اندیشه دینی+ اندیشه نوین دینی +مقالات جدید+بانک مقالات+بانک مقالات جدید

more_vert کتاب سیره نیکان

ادامه مطلب

closeکتاب سیره نیکان

کتاب سیره نیکان از مجموعه کشکول موعود، شامل احادیث، روایت‌ها، حکایت‌ها، داستان‌ها و قصه‌های خواندنی و شیرین کوتاه از سیره و سنت اهل بیت (ع) و علمای دین است. کشکول، ظرفی ساخته شده از سفال یا فلز است که درویشان به شانه می‌آویزند و در آن انواع تنقلات ریز و درشت می‌ریزند و کوی به کوی در میان مردم رفت‌وآمد می‌کنند. از گذشته‌های دور در میان برخی از حکماء و اندیشمندان، همچون شیخ بهایی، نیز مرسوم بوده که ریزه‌های تجربه و آموخته‌های خود را از میان قصه‌ها، حکایت‌ها، روایت‌ها، شعرها و ضرب‌المثل‌ها در مجموعه‌ای گرد می‌آوردند و به نام «کشکول» در اختیار عموم مردم قرار می‌دادند تا بخوانند و بشنوند و پند گیرند. کتاب سیره نیکان از مجموعه‌ «کشکول موعود» گنجینه‌ای است فراهم آمده از شوق و ذوق برای همۀ مردان و زنان، پیر و جوان تا در میان ازدحام روزان و شبان و در فرصت‌هایی که رها از غوغای شهرهای پرازدحام، گوشه‌ای خلوت حاصل می‌کنند، بدان مراجعه کنند و در آینه‌ی صاف و زلال آن، خود را بیابند، روزگار خود را بشناسند و در احوال ماضی و آتی تأمل کنند. چه می‌توان گفت، در زمانه‌ای که جملۀ پیشامدها و فراز و نشیب‌های تلخ و شیرین، در خود دام‌هایی مهلک پنهان ساخته‌اند تا بی‌خبران در غفلت مانده را به مغاک خویش کشیده و نابود سازند؟ در عصر غیبت و غفلت، دام‌های گستردۀ ابلیس، در سکوت و بی‌صدا، همه را به مرگی ناگزیر در عین ناکامی می‌کشانند. از این‌جا، این، چراغ‌های روشن مردان نام‌آور اهل ذکر و عبرت است که ره می‌نماید و مردان و زنان را از بیراهه می‌گذراند. مجموعۀ کشکول موعود، در پنج عنوان اصلی گرد آمده است: سوده‌های الماس، جمال یار، سیره نیکان، کلام حکیمانه و عبرت ایام. فهرست مطالبسخن ناشرمقربان درگاهتهذیب و تکمیل نفسجنروشنایی قلبپاداش پاکیگرچه یک نفر!ویژگی‌های اخلاقی آقا ضیاءالدین عراقیمحدث قمی (ره)سهم زنان در جهاد مردانپرهیز از حرامتوجه، مراقبهگنج‌های معرفتاستادی تماممحقق خوانساری در عرصه سیاستوقوف به عجزغیبت نکردندر سوگ فرزندهمه نامه‌هاتوصیه در مجلسگرو گذاشتن منزلآبروی قناعتاستاد کلکوریمجرای لطفانتخاب اولیرسوای جهانبنده بندهحق برادر مؤمن«عدم» و «ملکه»زهد و ساده‌ زیستی حاج آقا همدانیچنان نیستم!محل قضای حوائج مردمفرج آقاهمت والادوری از خدادل‌شکستههمیشه با قرآنزنگ وصالگریه‌های استاد از زبان شاگردنماز اول وقترکوع و سجود اویس قرنیانبار باروتسوره واقعهاخلاص در نماز جماعتاشک سنگفقط آقای آملی، بدون القابتقرب باطنی به امامتغییر وقت خوابسختی من و پادشاهاناخلاصاثر لقمه حرامسودای سر زلف اوتا زنده هستم، به کسی نگوفضیلت غیبت نکردنتشکر شیخ بهایی از غیبت‌کنندهتواضع علامه طباطبایی (ره)سحرخیزی در شب‌های رمضانملازم عیسی (ع)نماز با حضور قلبراه رسیدن به حضور قلبتوجه به نوافلحالات عجیب در نمازحالات سیدحسن حدادتلاش فراوان برای ترک معصیتضرر جلسه معصیتعلم الهی در پرتو تقویسجدهارادت آیت‌الله شاه‌ آبادی به حضرت ابوالفضل (ع)توسل به امیرالمؤمنین (ع)اثر ولایت آل محمد (ص)راه رهایی از آتش جهنمویژگی‌های اخلاقی و جلوه‌های معنوی آیت‌الله غفاریاثر توسلات مادرمعرفت نفسمقام فناتوصیه به داشتن روضه هفتگیادب شاگردیادب دعا کردنرعایت ادب پدر و فرزندیاحترام به ساداتادب قرائت قرآنراه نفوذ قرآن در قلبدوست واقعیملائکه نقالهمرنج و مرنجانتوجه به مستحباتاهتمام به کارهای خیرحلم زینت اعمالجواز ریا در دستگاه امام حسین (ع)اوج تواضعمعنای انصراف از دنیامهجوریت قرآنمردانی چون پاره‌های آهنمکاشفه علامه طباطباییترس از سخن‌چینافزایش نعمت‌هامطیعانجواب امیرالمؤمنین (ع)رهایی از مشکلاتسپر آتشدعایی سفارش شدهارزش والای صلواتشجاعت مالک در کلام امیرالمؤمنین (ع)سفره سادهعرفان جهادیمحبت کامل و توسل تامعمار در آینه سخن دشمنانعبادت عاشقانهاُنس بی‌نظیرسرو راستیجاخالی دادنثقه الاسلام کُلَینیصداقت در گفتار و رفتاراخلاق و سیره صاحب‌بن عبادشیفته خدمت نه تنشه قدرتجلوه‌های تربیتیاصلاح فتواجلوه‌هایی از زندگی نجاشینامه‌ای از دوزخصدقه آبرودر وادی کراماتپاسخی طولانیوصالراز سرافرازیانتخاب اصلحمرد مأیوسحواله پرداخت نشدهپرداخت قرضعبادت و زهددستگیری نیازمندانزهد و قناعتبردباری و فروتنیاسیر محبتحکایت فاضل هندیخوش‌خلقی با اهل خانهزنده شدن مورچه مردهجوان نمونهنهی از منکر به شیوه غیرمستقیمعفو و گذشت ملاحسینقلی همدانیرازپوشیپناه بردن به خداوند برای حل مشکلات علمیگریز از تعریف و تمجید دیگراندرس اخلاق حاج آقا رحیم اربابرسیدگی به همسایهتواضع میرزا جواد آقا تهرانیدر خدمت مردمویژگی روحیانس با کتابتواضع و اخلاص محدث قمیویژگی اخلاقی ابوالحسن اصفهانیبه خاطر رفاقتسال‌های درخشانفصل فیصلفقیه تهیدستتبلور اخلاصتواضع و بزرگواریاحترام به پدربرگی از دفتر فضیلتشایستگی‌های روحیویژگی‌های اخلاقیآیینة اخلاقاخلاق خواجه نصیرعلامه و ابن‌تیمیمهتواضع میردامادکرامات سیدجعفر کشفیبرکات کربلاقله فرزانگی و چشمه عطوفتاخلاق و رفتار آیت‌الله حبوبیدعا برای مریض

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فیلم محمد رسول الله (ص) و تحلیل نشانه شناختی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی فیلم محمد رسول الله (ص) و تحلیل نشانه شناختی

مقاله علمی و پژوهشی" فیلم محمد رسول الله (ص) و تحلیل نشانه شناختی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فیلم محمد رسول الله (ص) و تحلیل نشانه شناختی ، تنزیه گرایی ، سینما ، پیامبر اسلام ، پرده سینما ، چهره های مقدس و تحلیل صحنه اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert دانلود مقاله علمی و پژوهشی تفسیر آیۀ شقّ‌القمر

ادامه مطلب

closeدانلود مقاله علمی و پژوهشی تفسیر آیۀ شقّ‌القمر

مقاله علمی و پژوهشی بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله دربارۀ تفسیر آیۀ شقّ‌القمر مقاله ای است که در 21 صفحه و با 59 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات اعجاز؛ المیزان؛ شق‌القمر؛ علامه طباطبایی؛ من وحی القرآن و محمدحسین فضل الله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است