مقالات رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی
مقاله تأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار
تاریخ 18 مرداد 1398 ساعت 14:20:59
کد خبر: 002068

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار" مقاله ای است در 19 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به پرتاب بسکتبال؛ تغییرپذیری تمرین؛ تمرین ثابت؛ تمرین متغیر؛ یادگیری آشکار؛ یادگیری پنهان پرداخته شده است

چکیده مقاله

تغییرپذیری تمرین به تغییر حرکت و تغییر ویژگی­های زمینه­ای گفته می‌شود که یادگیرنده هنگام تمرین مهارت تجربه می­کند. پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار انجام گرفت

نتایج نشان داد که گروه­ها در مراحل اکتساب پیشرفت داشتند (001/0 >P)، درحالی‌که اثر اصلی تمرین و یادگیری معنا­دار نبود

در مراحل یادداری و انتقال، اثر اصلی نوع یادگیری، نوع تمرین و همچنین اثر تعاملی یادگیری و تمرین معنادار نبود

در کل، نتایج پژوهش حاضر با نظریۀ طرحوارۀ اشمیت همسو نبود.

عنوان مقاله [English]

The Effect of Variability of Practice on the Basketball Free-Throw Learning under Implicit and Explicit Conditions

چکیده [English]

  Motor and field characteristic change is called variability of practice that the learner experiences during skill practice. This study was designed to compare the effect of variability of practice on the basketball free-throw learning in implicit and explicit conditions. For this purpose, 40 male (20-27 years old) Shahid Beheshti University students were voluntarily selected and were randomly divided into four groups: implicit learning with variable practice, implicit learning with constant practice, explicit learning with variable practice and explicit learning with constant practice after a pretest. Variable practice groups performed 45 throws from 1.5, 3 and 4 meters distances from the target while constant practice groups had these throws from 3 meters distance each session for 6 days. Implicit learning groups performed a secondary task of counting from 1000 in a reverse order for every triad number along with the free-throw task. But the explicit learning groups performed the free-throw task​ ​without a secondary task. The acquisition, retention (48 hours after the last acquisition phase) and transfer (from a 4.6 meters distance) tests were conducted. For data analysis, analysis of variance with repeated measures, two-way ANOVA and Tukey post hoc test were used (P<0.05). The results showed that all groups improved in the acquisition phase (P>0.001) while the main effect of learning and practice was not significant (P>0.05). In addition, in the retention and transfer phases, the main effect of learning type, practice type and the interaction between practice and learning was not significant (P>0.05). Therefore, the results of the present study disagreed with Schmidt's schema theory.

 کلیدواژه‌ها [English]

Basketball Throw, constant practice, explicit learning, implicit learning, variability of practice, variable practice

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله تأثیر تغییرپذیری تمرین بر یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در شرایط پنهان و آشکار

دانلود مقاله PDF