more_vert ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کردند

دانلود فایل

close۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام کردند

معاون وزیر و سرپرست مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش و پرورش گفت: تاکنون ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴ نفر از دانش آموزان در سامانه سناد (سامانه نام نویسی الکترونیکی دانش آموزان) ثبت نام کرده اند که این تعداد دانش آموز در سال تحصیلی جدید راهی کلاس های درس می شوند. به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش وپرورش، شاپور محمدزاده آخرین آمار ثبت نام دانش آموزان بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه سناد، تا ۲۵ شهریورماه را ۱۴ میلیون و ۴۶۸هزار و ۷۴۴نفر اعلام کرد. وی اظهار داشت: از این آمار، هشت میلیون و ۱۷۴هزار و ۸۷۵ نفر در دوره ابتدایی، سه میلیون و ۳۵۱ هزار و ۸۱۷ نفر در دوره متوسطه اول و دو میلیون و ۴۹۲ هزار و ۳۸۸ نفر در دوره متوسطه دوم ثبت نام شده‌اند. معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه تصریح کرد: از میان آمار کل دانش آموزان ثبت نام شده در پایه دهم یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۵۰۲ نفر وارد دبیرستان های شاخه نظری، ۳۸۸ هزار و ۱۹ نفر در هنرستان های فنی و حرفه ای و ۴۴۹هزار و ۸۶۷ نفر در هنرستان های شاخه کاردانش ثبت نام کرده اند. به گفته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، تمام کارکنان شاغل در این وزارتخانه تلاش خود را برای بازگشایی مطلوب و مناسب مدارس در سال تحصیلی جدید به کار گرفته اند. البته برای مدارس مناطق سیل زده نیز اقدامات لازم انجام شده و قرار است مدارسی که خسارت جزئی داشته اند، تا اول مهر برای حضور دانش آموزان آماده شود و دیگر مدارس تا پایان سال برای تحصیل دانش آموزان آماده می شود.

more_vert رییس سازمان سنجش آموزش کشور:سازمان سنجش موافق مازادشدن سهمیه‌های کنکور است

دانلود فایل

closeرییس سازمان سنجش آموزش کشور:سازمان سنجش موافق مازادشدن سهمیه‌های کنکور است

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سنجش آموزش کشور موافق مازادشدن سهمیه‌های کنکور هستند. «ابراهیم خدایی» در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش تاکید کرد: برای مازاد شدن سهمیه‌ها باید قانون وجود داشته باشد، مجلس قانون را تصویب کند ما هم اجرا خواهیم کرد. وی همچنین اعلام کرد که این سازمان پذیرش کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه ها را بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی انجام داده است. رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: برای اعمال این ظرفیت به صورت مازاد قانون باید اصلاح شود و این مسئله هم در اختیار وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان سنجش آموزش کشور نیست.وی خاطرنشان کرد: این قانون توسط سازمان سنجش آموزش کشور در حال اجرا است، و امسال ظرفیت دو تا سه رشته در برخی دانشگاه ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته هر چند ظرفیت کلی پذیرش در کارشناسی ارشد تغییر نکرده است. قانون در مورد سهمیه‌های کنکور شفاف نیست عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در بحث اختصاص سهمیه‌ها باید شفافیت بیشتر وجود داشته باشد، گفت: قانون در مورد سهمیه‌های کنکور شفاف نیست و این موضوع موجب برداشت‌های متفاوت شده است. حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» در مورد اعتراض داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد به سهمیه ایثارگان اظهار داشت: برخی بر این باور هستند که سهمیه ایثارگران در کنکور کارشناسی ارشد باید مازاد باشد.وی افزود: در هفته آینده جلسه‌ای با حضور ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار می کنیم تا از کمّ و کیف این سهمیه ها و اختصاص آن به داوطلبان کارشناسی ارشد مطلع شویم.سلیمی با بیان اینکه قانون صریح تر و شفاف تری برای سهمیه های کنکور باید تنظیم شود، خاطرنشان کرد: قرار بود قانون شفاف تری برای سهمیه ها تنظیم شود که برخی نمایندگان در مجلس اجازه ندادند شفاف سازی قانون با سرعت پیش برود؛ نتیجه این فقدان شفافیت هم همین مشکلی است که امروز با آن مواجه شده ایم.در پی انتشار نتیجه نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور، تعدادی از داوطلبان این آزمون ادعای قبول نشدن با وجود رتبه دو رقمی دارند. عده ای دیگر نیز خبر می دهند که به عنوان مثال با رتبه ۱۴۰ به جای قبولی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علامه طباطبایی مقصد تحصیل آنها اعلام شده است.داوطلبان تاکید دارند که ظرفیت پذیرش غیرسهمیه ای ها به سایر سهمیه ها اختصاص نیابد. برخی از داوطلبان کنکور ارشد که دارای رتبه بالا هستند در نامه های جداگانه به رئیس و اعضای کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهوری، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، دیوان عدالت اداری، بازرسی کل کشور و با توجه به ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه خواستار اصلاح ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی شدند تا حقوق داوطلبان سهمیه آزاد تضییع نشود. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در این نامه ها تاکید کرده اند که بهترین و منطقی ترین کار این است که سهمیه های ۲۵ درصد، پنج درصد و استعدادهای درخشان همگی مازاد بر ظرفیت های اعلامی سازمان سنجش در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد باشد که این تبعیض و بی عدالتی و دو دستگی بین داوطلبان آزاد و سهمیه دار ایجاد نشود.

more_vert درخواست میهمانی دانشجویان علمی کاربردی از ۲۸ شهریور آغاز می‌شود

دانلود فایل

closeدرخواست میهمانی دانشجویان علمی کاربردی از ۲۸ شهریور آغاز می‌شود

زمان ثبت درخواست میهمانی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در نیم‌سال اول سال تحصیلی ۹۹-۹۸ از ۲۸ شهریور آغاز می شود. معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با اعلام زمان ثبت نام دانشجویان متقاضی میهمانی گفت: ثبت نام دانشجویان متقاضی میهمان از تاریخ ۲۸ شهریورماه آغاز می شود و تا ۳ مهرماه ادامه دارد. سیداحمد رضا پیش بین افزود: دانشجویان صرفاً می توانند نسبت به ثبت درخواست میهمانی در تاریخ اعلام شده در سامانه آموزشی دانشگاه اقدام کنند. پیش بین گفت: با توجه به شروع کلاس ها از ابتدای مهرماه، لازم است تمام دانشجویان متقاضی در اسرع وقت نسبت به ثبت درخواست و انتخاب واحد اقدام کنند.

more_vert ۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

دانلود فایل

close۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از راه‌اندازی ۸۸ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف توسط استادان اعزامی ایران در بهمن ۹۸ خبرداد و گفت: در حال حاضر ٢٠٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دیگر کشورها برای آموزش دانشجویان فعال است. آیین بازگشایی ٥٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از استادان زبان و ادبیات فارسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در این مراسم اظهار داشت: داوطلبان خارجی در سایر کشورها باید امکان تحصیل در دانشگاه های ایران را داشته باشند؛ ٥٣٠ دانشجوی بورسیه در مقطع دکتری رشته زبان فارسی دانشگاه های داخل مشغول به تحصیل هستند.وی درباره تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: ٢٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ١٠ هزار و ٢٠٠ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، دو هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ١٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در جامعه المصطفی تحصیل می کنند. قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد مجموع این دانشجویان به ٥٦ هزار نفر می رسد که به زبان فارسی تسلط دارند و این زبان را می توانند در دنیا توسعه دهند.سالارآملی همچنین گفت: سال گذشته ٦٥ کرسی زبان و ادبیات فارسی پیش از بحران های ارزی فعال بود؛ در مهرماه امسال ٣٣ کرسی و در بهمن ٨٨ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی و توسط استادان اعزامی از ایران راه اندازی می شود.رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در مورد توسعه کرسی زبان و ادبیات فارسی در سایر کشورها اظهارداشت: اولویت نخست توسعه این زبان، کشورهای اطراف و همسایه، اولویت دوم کشورهای متقاضی توسعه زبان فارسی توسط ایرانیان مقیم که قصد آشنایی بیشتر با این زبان را دارند و اولویت سوم برای کشورهای دورتر مانند آمریکای جنوبی است.

more_vert رتبه‌بندی معلمان از اول مهر اجرا می‌شود

دانلود فایل

closeرتبه‌بندی معلمان از اول مهر اجرا می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح رتبه بندی معلمان در فرایند بررسی و تصویب در دولت است و از اول مهر اجرا می‌شود. محسن حاجی میرزایی در حاشیه دومین مراسم نهمین دوره مجلس دانش آموزی در محل مجلس قدیم در جمع خبرنگاران افزود: ۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان تخصیص یافته،، آیین نامه آن تنظیم شده و آموزش و پرورش به دولت تقدیم کرده است. وی افزود: موضوع رتبه بندی معلمان اکنون در فرایند بررسی دولت است و امسال بودجه مربوط برای این کار حتما اختصاص می یابد. بخشی از مطالبات حق التدریسی ها هفته های اول مهر پرداخت می شودوی درباره مطالبات حق التدریسی ها که هنوز مطالبات خود را با وجود فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس دریافت نکرده اند، گفت: توافقاتی در این زمینه انجام شده است و امیدوارم در هفته های اول مهر بخشی از این مطالبات را پرداخت کنیم.وی در ادامه اظهار داشت: از جمله ارکان تعلیم و تربیت معلمان، مدیران، تدوین کنندگان کتب درسی، سازندگان مدرسه ها، تامین کنندگان تجهیزات همه دست اندرکار هستند تا دانش آموز به اهدافی برسد، بنابراین اینها هدف های اصلی ما هستند و انعکاس نظرات آنها برای ما بسیار مهم است.حاجی میرزایی گفت: دور نهم مجلس دانش آموزی هستیم. چنددرصد مصوبات مجلس اجرایی شده است؟ اطلاع دقیق ندارم ولی ۱۱ سندی که تولید کرده اند را دیدم و مورد توجه ما قرار گرفته است و برخی خواسته هایشان محقق شده است. آمار ثبت نام دانش آموزان نسبت به سال قبل ۳۰۰ هزار نفر افزایش داشتوی درباره تعداد دانش آموزان ثبت نام شده اظهار داشت: تا دیروز بعدازظهر ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دانش آموزان ثبت نام کرده اند و حدود ۳۰۰ هزار نفر افزایش نسبت به سال قبل داشتیم که از جمله علل آن رشد جمعیت و گشایش در آموزش اتباع است.وی خاطرنشان کرد: اکنون با دسترسی آموزش و پرورش به آمار دانش آموزان و آمار موالید، کسانی که در سن تحصیل هستند شناسایی می شوند و اگر ثبت نام نکنند با خانواده هایشان تماس گرفته و آنها را دعوت می کنند. دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی در محل مجلس قدیم با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و ١۵٠ نماینده دانش آموزان برگزار شد.

more_vert محصل افتخاری یا دانشجوی قلابی؟

دانلود فایل

closeمحصل افتخاری یا دانشجوی قلابی؟

ادعاهای جدید فردی که به دلیل تقلب در ورود به کلاس‌های دانشگاه «شهید بهشتی تهران» توسط حراست دانشگاه شناسایی شده بود، باعث شد تا کاربران فضای مجازی ضمن بررسی این ادعاها، از صدا و سیما برای مصاحبه با وی به عنوان «رتبه برتر کنکور» انتقاد کرده و خواستار برخورد با «مافیای کنکور» و بررسی صحت و سقم ادعاهای فرد مذکور توسط مراجع قضایی شدند. به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، فردی که مدتی طولانی با ادعای اینکه دانشجوی دانشگاه «شهید بهشتی تهران» و رشته «دندانپزشکی» این دانشگاه است، توسط مسوولان دانشگاه شهید بهشتی شناسایی و توسط نیروی انتظامی مدتی کوتاه بازدداشت شد؛ فیلمی را در فضای مجازی منتشر و اتهاماتی را متوجه دانشگاه شهید بهشتی کرد. این اتفاق باعث شد تا موضوع مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گیرد و کاربران با هشتگ «دانشجوی قلابی» به این موضوع واکنش نشان دهند. ماجرای «دانشجوی قلابی» چه بود؟ در آغازین روزهای سال تحصیلی جاری، دانشگاه شهید بهشتی تهران ادعا کرد یک فرد غیر دانشجو، به صورتی غیرقانونی در کلاس‌های رشته «دندان پزشکی» این دانشگاه شرکت داشته است. این دانشگاه در ادامه مدعی شد که فرد مذکور پس از افشای هویت، توسط کلانتری بازداشت شده است؛ اما این پایان کار نبود. مدتی کوتاه بعد مشخص شد که فرد مورد نظر، پیش از این با حضور در برنامه‌های تلویزیونی از جمله برنامه‌ی «گزینه چهار» شبکه «چهار» سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رتبه برتر کنکور و یک «نابغه»، «خانم دکتر آینده» و «افتخارآفرین» معرفی شده و به راهنمایی داوطلبان آزمون سراسری برای حضور بهتر در کنکور نیز می‌پردازد! مجری این برنامه تاکید می‌کند که «همه ما ایرانی‌ها به وی افتخار می‌کنیم!» پس از آن فرد مورد نظر، که در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود را به عنوان یک کارآفرین معرفی کرده است، در ویدئوهایی که در این شبکه منتشر کرد، ادعاهایی جدید را مطرح نمود. وی در این ویدئوها مدعی می‌شود که یک نفر از «معتبرترین» و «مرجع‌ترین» افراد دانشگاه شهید بهشتی، با توجه به رزومه و اعتبار علمی وی، به او «مجوز» داده است تا به عنوان «دانشجوی افتخاری» در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته در رشته دندانپزشکی این دانشگاه تحصیل نماید. وی در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید که من «مقبولیت و اعتباری خوبی در دنیا داشتم» و برای حضور در دانشگاه نیز «پولی نپرداخته‌ام»؛ اما به دلیل آنکه با برخی مسوولان دانشگاه حاضر به همکاری در برخی «جلسات و فعالیت‌های سیاسی» نشده‌ام، آنان من را اخراج کرده‌اند. وی خود را «قربانی جریانات سیاسی» معرفی می‌کند و مدعی می‌شود که به وی اتهام زده شده است. در ادامه وی مدعی می‌شود که برخی افراد با پرداخت پول و به صورتی غیرقانونی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. فرد مذکور برای اثبات ادعاهای خود، تصاویری را منتشر می‌کند که بنابر ادعای وی، سند حضور وی در کلاس‌های درس هستند. ادعاها و اتهاماتی که این فرد به مسوولان دانشگاه شهید بهشتی تهران وارد می‌کند، آنقدر جدی هستند که به نظر می‌رسد دستگاه‌های قضایی بطور حتم باید این اتهامات را بررسی و پیگیری نمایند. اما چنین اتفاقی چگونه ممکن است و آیا این ادعاها صحیح هستند؟ دانشگاه شهید بهشتی تهران، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، این اتهامات را تکذیب و مدعی شده است که فرد مذکور هرگز دانشجوی این دانشگاه نبوده است و هیچ فردی نمی‌تواند با رزومه و معرفی، دانشجوی این دانشگاه شود. این موضوع باعث شد کاربران شبکه اجتماعی توئیتر ضمن اشاره به این پرونده، نسبت به ابعاد این پرونده واکنش نشان دهند تناقضات در ادعاها بسیاری از کاربران ضمن اشاره به این پرونده، به بررسی میزان صحت و سقم ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد پرداختند. کاربری در همین ارتباط می‌نویسد که فرد مذکور در توضیحاتی که شبکه اجتماعی اینستاگرام داده است، می‌گوید من رزومه‌ای قوی داشته‌ام و افتخاری من را پذیرش کرده‌اند. دانشگاه شهید بهشتی هیچ کس را برای رزومه قوی در رشته دندانپزشکی پذیرش نمی‌کند. در تناقض با این ادعا، وی در دو برنامه تلویزیونی، برنامه‌ی راهبردی درس خواندن برای کسب رتبه برتر در کنکور را شرح می‌دهد! بالاخره رزومه یا رتبه؟ کاربر دیگری نیز نوشت: «در مورد این لیست حضور غیاب که فرد مذکور منتشر کرده است، توضیح دهم که این لیست دستی توسط مسوول سایت، وارد سایت می‌شود و هرکسی اسمش را با خودکار در انتهای لیست نوشته باشد هم برایش یک جدول ساخته‌ می‌شود که اسمش را وارد می‌کند. پس این تصاویر به هیچ مدرک معتبری نیست.» یک کاربر نیز نوشت که اگر ادعاهای این فرد درست است، چرا در لیستی که وی در فضای مجازی منتشر کرده است، برابر نامش غیبت خورده است؟ کاربرانی نیز مدعی شدند که ورود به یک دانشگاه و آن هم به مدت طولانی ممکن نیست. کاربری نوشت: «من چهار سال دوره کارشناسی رفتم و آمدم، خانم حراست دم در من را از بچه‌اش بیشتر می‌دید؛ اما باز هم هر روز می‌گفت که کارت دانشجویی شما را برای ورود ببینم.» در عین حال برخی کاربران نیز از این فرد خواستند در صورتی که ادعاهای وی صحیح است؛ تصویری از کارت دانشجویی، ریز نمرات دانشگاهی، معرفی نامه‌های دانشجویی، نامه اشتغال به تحصیل یا سایر مدارک معتبری که هر دانشجویی بایستی این موارد را به حتم در اختیار دارد، به عنوان مدارک مستند و مستدل برای اثبات ادعای خود منتشر نماید. این پرونده اما باعث شد تا بسیاری از کاربران از تجربیات مشابه خود در مورد ورود غیرقانونی افراد مختلف به نام دانشجو به دانشگاه‌های برتر کشور و حضور در کلاس‌های درس بگویند و به این نکته اشاره کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها، ورود و خروج افراد به صورت دقیق کنترل نشده و ممکن است موارد مشابه دیگری نیز صورت پذیرد. یکی از فعالین صنف پزشکی نیز در توئیتی ضمن اشاره به این پرونده نوشت که شایسته است برای دوری از هر نوع قضاوت نادرست به دلیل دخالت یکی از طرفین ذینفع درماجرا، در سطحی بالاتر یعنی معاونت آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به رفع ابهامات و دفاع از حیثیت مجموعه آموزشی و دانشگاهی کشور، جهت تنویر افکار عمومی اقدام کنند. صدا و سیما و برنامه‌های آموزشی غیرواقعی اما شرکت فرد مورد نظر در چند برنامه آموزشی به عنوان رتبه برتر کنکور در صدا و سیما نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. کاربری ضمن به اشتراک گذاشتن ویدئوهای حضور وی در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی نوشت که فروش آنتن از سوی صدا و سیما و پخش برنامه‌هایی با مدعیان دروغین، خود نوعی از فساد است. کاربر دیگری نیز همین تصاویر را منتشر کرد و آورد که در این فیلم فرد مذکور توضیح می‌دهد که چطور با فقط ۶ ماه درس خوندن توانسته است در کنکور رتبه برتر بیاورد و در رشته دندان پزشکی دانشگاه بهشتی تحصیل نماید! برخی کاربران از مسوولان صدا و سیما این پرسش را مطرح کردند که آیا صدا و سیما درباره ادعاهای مطرح شده در برنامه‌های تلویزیونی مسوول نیست؟ و آیا نباید پیش از دعوت یک مهمان به یک برنامه تلویزیونی آموزشی، در مورد صحت سوابق وی بررسی‌های لازم صورت پذیرد؟ کاربری نیز از مسوولان صدا و سیما پرسید که چه کسی مسوول پاسخگویی به این ادعاهای کذب در یک برنامه تولیدی در این رسانه است؟ ادعاهای عجیب؛ فرصتی برای دیده شدن بسیاری از کاربران معتقدند که چنین اقداماتی، بطور صرف برای دیده شدن است و فرد مورد نظر با این پرونده، توانست تعداد دنبال کنندگان خود در فضای مجازی را بسیار بیشتر کرده و نام خود را در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح کند. اقدامی که به زعم کاربران، توسط بسیاری از سلبریتی‌های اینستاگرامی دنبال می‌شود و آنان با طرح ادعاهای عجیب و غریب، می‌توانند خود را در فضای مطرح و مخاطبان بسیاری برای خود به دست آورند. برخی کاربران از این فرد خواستند در صورتی که واقعاً عناوین و افتخارات داخلی یا بین المللی دارد، مدارک آن را منتشر کند. کاربری هم خطاب به این فرد مدعی گفت که گر ادعاهای شما درست است پس شرکت در کنکور که برای شما کاری نداشت. شما با آن رزومه قوی و اعتبار جهانی رتبه برتر می‌آوردی و بعد می‌رفتی به عنوان رتبه برتر مصاحبه و کتاب کنکور چاپ می‌کردی! کاربری نیز این پرسش را مطرح کرد که اگر ادعاهای این فرد دروغ باشد، پس چطور می‌تواند به عنوان یک کارآفرین در فضای مجازی معرفی کند؟ آیا نباید این ادعاها مورد بحث و بررسی قرار گیرد؟

more_vert سیطره مهندسان؛ مانع رشد علوم انسانی در ایران

دانلود فایل

closeسیطره مهندسان؛ مانع رشد علوم انسانی در ایران

دانشجویان شرکت کننده در میزگرد ایرنا با بیان اینکه دانشکده‌های علوم انسانی در ایران نسبت به دانشکده‌های مهندسی عقب مانده‌اند، تاکید کردند: سیطره مهندسان بر حوزه‌های علوم انسانی در ایران و عدم پیوند این رشته‌ها با مسائل جامعه منجر به این عقب ماندگی شده است. رشته‌های فنی در ایران طرفداران پروپاقرص زیادی دارند؛ درآمد بالا، وضع شغلی مناسب نسبت به رشته‌های دیگر و همچنین جایگاه اجتماعی بالاتر بخشی از دلایلی است که باعث می‌شود بیشتر دانش آموزان درس خوان در مقطع دبیرستان جذب رشته ریاضی و فیزیک شده و در دانشگاه هم وارد رشته‌های فنی شوند. در مقابل، رشته علوم انسانی در دبیرستان طرفداران اندکی دارد و عمدتاً مورد بی مهری قرار می‌گیرد و در دانشگاه هم رشته‌های تحصیلی این شاخه علمی در جذب دانشجویان درس خوان چندان موفق عمل نمی‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برای اداره جامعه و بهبود زندگی انسان در عصر مدرن رشته‌های علوم انسانی از جایگاه حائز اهیمت و بی بدیلی برخوردار هستند. همین اهمیت باعث شده در کشورهای پیشرفته این رشته‌ها مورد توجه قرار گیرند و دانشجویان برتر و درس خوان عمدتاً در این رشته‌ها به تحصیل بپردازند. با وجود این بی مهری‌های ریشه دار و چندین دهه‌ای به علوم انسانی، در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد دانشجویانی هستیم که برای ادامه تحصیل از رشته‌های مهندسی به سراغ رشته‌های علوم انسانی می آیند. این اتفاق به قدری گسترش یافته است که تعداد قابل توجهی از ورودی‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها برتر را هر سال دانشجویانی با این خصوصیات تشکیل می‌دهند. در میزگرد پیش رو با حضور «محسن نداف» دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف و دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه تهران، «محمد دائمی» دانش آموخته مهندسی برق دانشگاه شریف و دانشجوی ارشد زبان شناسی دانشگاه تهران و «بلال فعله گری» دانش آموخته نفت دانشگاه امیرکبیر و دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران، دلایل تغییر رشته، فضای دانشکده‌های مهندسی و انسانی و همچنین وضع آموزش و درسی این دو حوزه علمی را در ایران به بحث گذاشته‌ایم. قسمت اول این میزگرد به این پرسش پرداختیم که چرا دانشجویان رشته‌های مهندسی به علوم انسانی مهاجرت می‌کنند. دانشجویان شرکت کننده در میزگرد بیان داشتند که رشته‌های فنی با روحیات و تصورات آنها مطابق نبوده و از سوی دیگر پاسخگوی دغدغه‌های اجتماعی و عمومی آنها هم نبود، بنابراین به دنبال رشته‌هایی بودند که با مسائل عمومی جامعه و مردم پیوند خورده باشند پس به رشته‌های علوم انسانی مهاجرت کردند. در قسمت دوم این میزگرد، به تفاوت‌های دانشکده‌های علوم انسانی و فنی و ضعف‌های علوم انسانی از منظر دانشجوان شرکت کننده در میزگرد پرداخته شده است. در مجموع این دانشجویان معتقد هستند در مقایسه بین دانشکده‌های فنی با علوم انسانی نظم و جدیت علمی کمتری در دانشکده‌های علوم انسانی دیده می‌شود. در این بخش از میزگرد، به واکاوی این پرسش پرداخته ایم که دانشکده‌های مهندسی چه تفاوت ها و تمایزاتی با دانشکده های علوم انسانی در ایران دارند. دانشجویان تجربیات جالبی از حضور در فضای دانشکده‌های مهندسی و علوم انسانی دارند که در مجموع نشان دهنده عقب ماندگی و جدی نگرفتن علوم انسانی در ایران است. قسمت سوم میزگرد «بررسی تجربیات دانشجویان فنی مهاجرت کرده به رشته‌های علوم انسانی» به شرح زیر است: ایرنا: در بحث قبلی دلایل تغییر رشته از رشته‌های فنی به رشته‌های علوم انسانی مطرح شد. خب خانواده‌ها به این تغییر رشته چه واکنشی نشان دادند؟ نداف: خانواده من مخالفت تغییر رشته بودند و هم در دبیرستان و هم در دانشگاه بیشتر مایل بودند در رشته‌های فنی تحصیل کنم. در دبیرستان وقتی می‌خواستم وارد رشته علوم انسانی شوم خانواده مخالفت کردند، از طرف دیگر هم چون شناخت جامعی از علوم انسانی نداشتم در مقابل استدلال‌های خانواده مبنی بر نبود شغل خیلی اصراری نکردم و پذیرفتم وارد رشته ریاضی و فیزیک شوم و به نوعی استدلال‌های خانواده من را هم قانع کرد. باز هم در دانشگاه که می‌خواستم تغییر رشته بدهم راضی نبودند و می‌گفتند «ما این همه تو را تشویق کردیم که در رشته ریاضی و بعد در رشته‌های فنی درس بخوانی ولی در نهایت تو کار خود را کردی.» دائمی: خانواده من خیلی مشکلی با انتخاب رشته‌های من نداشتند و در دبیرستان و دانشگاه دستم برای انتخاب رشته باز بود و خانواده موضوع انتخاب رشته را به علاقه خودم واگذار کرده بودند. خانواده فقط توصیه‌هایی داشتند و اجباری در کار نبود و می‌گفتند «هر رشته‌ای که دوست داری همان را انتخاب کن که در آن حوزه موفق می شوی» فعله گری: خانواده من هم مخالف ورود به رشته علوم انسانی در دبیرستان بودند البته خود من هم خیلی مایل نبودم و بیشتر به ریاضی علاقه داشتم و به همین خاطر رشته ریاضی و فیزیک را انتخاب کردم. در دانشگاه هم باز مخالف بودند و دغدغه‌هایی مبنی بر شغل و آینده کاری داشتند و از طرف دیگر چون شناخت دقیقی هم از رشته‌های علوم انسانی نداشتند مخالف بودند اما سرانجام من تصمیم خود را گرفتم و عملی کردم. ایرنا: قبل از مهاجرت چه ذهنیتی نسبت به رشته های علوم انسانی داشتید و این ذهنیت شما چقدر مطابق با واقعیت های این رشته ها بود؟ نداف: در این مهاجرت اول شوق خیلی زیادی داشتم و با متن علوم انسانی که روبرو می‌شدم برای من جذاب بود و درگیرم می کرد. ولی وقتی این جذابیت اولیه کنار رفت با حس غربت مواجه شدم به این معنا که در اول ورود خیلی رادیکال فکر می کنید اما به مرور می فهمید که کار خاصی نمی توانید انجام بدهید و به یک تعادل می رسید. در واقع من فکر می کردم با حضور در علوم انسانی می توانم عامل تغییرات بزرگ باشم. در مقایسه حوزه علوم انسانی با حوزه فنی هم باید بگویم که نهاد علوم انسانی در ایران نهاد معیوبی است؛ از ضعف آموزشی و بی نظمی گرفته تا اینکه اساتید همدیگر را متهم به بی سوادی می کنند. در مهندسی چارچوب مشخصی وجود دارد اما دانشکده های علوم انسانی به نوعی رها شده هستند. به عنوان مثال زمان امتحان برای ما در دانشکده های مهندسی بسیار مهم بود ولی در دانشکده های علوم انسانی با چند امضا زمان امتحان را دانشجویان تغییر می دهند اما در دانشکده های مهندسی به سختی چنین چیزی امکان پذیر بود. خلاصه حرف من این است که وقتی وارد حوزه علوم انسانی شدم از همه این بی نظمی متوجه شدم که هنوز علوم انسانی در ایران جدی گرفته نشده است. بگذارید برای شما مثالی بزنم تا حرف من را دقیق متوجه شوید. من اول ثبت نام خودم در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که وارد این دانشکده شدم با خودم می گفتم چرا اینجا همه آرام راه می روند. در مهندسی همه در حال جنب و جوش ورفتن به کلاس یا مقاله خواندن و یا بحث های علمی هستند اما اینجا همه آرام هستند و مثلا فرد درس خوان هم سه ساعت در کتابخانه برای خود کتاب می خواند و از جنب و جوش خبری نیست. من حس می‌کردم بچه های این دانشکده هیچ انگیزه فعالیتی ندارند. البته بخشی به این مسئله برمی گردد که مسائل علوم انسانی نیاز به تأمل دارد و خود من هم بعد از وارد شدن به رشته علوم اجتماعی خیلی آرام تر شدم چرا که در حوزه علوم انسانی به راحتی نمی توان در مورد مسئله ای اظهار نظر کرد. دائمی: رشته زبان شناسی در سال ۱۳۴۸ در دانشگاه تهران تأسیس شده ولی چندان شناخته شده نیست بنابراین بعد از مهاجرت من به این رشته یکی از کارهای اصلی من توضیح در مورد رشته خودم به اطرافیانم بود. در مورد تصور من از فضای علوم انسانی هم چون من خیلی دور از فضای دانشکده‌های علوم انسانی نبودم و دوستان زیادی در این حوزه داشتم و این امر باعث شده بود من به این دانشکده ها رفت و آمد داشته باشم از فضای این دانشکده ها مطلع بودم. و وقتی هم وارد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شدم بیشتر تحت تاثیر فرهنگ رایج بین بچه ها قرار گرفتم و فضای علمی برای من خیلی عجیب و غریب نبود و می دانستم چه وضعیتی حاکم است. البته در بحث تفاوت ها باید به این نکته هم توجه کنیم که ماهیت رشته های علوم انسانی و فنی با هم فرق دارند.در رشته های مهندسی جو و فضای رشته ها با هم خیلی متفاوت نیست. ولی رشته‌های علوم انسانی اینگونه نیستند و فضا و فرهنگ حاکم در بین آن ها خیلی متکثر و متفاوت است. به عنوان مثال در رشته‌ای که من در حال تحصیل هستم خیلی به فضای علوم تجربی نزدیک است و بنابراین تفاوت زیادی با رشته هایی مثل فلسفه و یا ادبیات دارد. بنابراین در بحث علوم انسانی نباید همه رشته ها را یکپارچه دید. فعله گری: در رشته‌های مهندسی دانشجویان خیلی به حوزه عمل نزدیک تر هستند اما دانشجویان علوم انسانی در نظریات و تئوری ها مانده اند و ذهن عمل گرا ندارند. شما این ضعف را در تحلیل کردن و برای مسائل راه حل ارائه دادن می بینید که دانشکده های علوم انسانی ایران در این زمینه دچار ضعف هستند.مهارت‌های تحلیلی و یادداشت نویسی در دانشجویان علوم انسانی ضعیف است در حالی که یکی از اصلی ترین کارکرد این رشته ها این مسائل است. ببینید من وارد رشته اقتصاد شدم اکنون استاد از ما متن می خواهد می نویسیم و به استاد ارائه می دهیم اما دیگر خبری از نقد و ارائه اشکالات متن نیست. استاد نه نظری می دهد نه اشکالی می گیرد در واقع هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.در مجموع این ضعف ها باعث شده است که رشته های علوم انسانی در ایران و دانشجویان این رشته ها خیلی درگیر مسائل جامعه نباشند. و این امر مانع رشد این رشته ها شده است. یکی دیگر از تفاوت های این دو حوزه علمی که منجر به ضعف علوم انسانی در ایران شده است سیطره مهندسان بر علوم انسانی در ایران است. از شکل گیری دارالفنون تا به امروز ذهنیت توجه به رشته های مهندسی در ایران برجسته بوده و به همین دلیل هم اکثر مسئولان رده های مختلف کشور حداقل در صد سال گذشته از مهندسان بوده اند. بعد از انقلاب هم این رویه ادامه پیدا کرده است. این سیطره باعث فقدان اعتماد به نفس در اصحاب این حوزه علمی برای رشد شده و از طرف دیگر با زبان بی زبانی اعلام شده است که علوم انسانی مهم نیست و به درد نمی خورد بنابراین این مهندسان هستند که حتی باید مسئولیت های فرهنگی، رسانه ای ، سیاسی و اجتماعی را بر عهده بگیرند./

more_vert فضای مجازی دانش‌آموزان را از هویت ملی دور کرد

دانلود فایل

closeفضای مجازی دانش‌آموزان را از هویت ملی دور کرد

 بر اساس نتایج یک پژوهش، گسترش فضای مجازی در کشور و احاطه شدن دانش‌آموزان با انواع دستاوردهای چندرسانه‌ای که بسیاری از محتویات آنها ترجمه بود آنان را از هویت دینی و ملی خویش دور کرد. پژوهش تدوین و ورود مطالب درسی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به کتب درسی مقاطع ابتدایی تا پیش‌دانشگاهی توسط افشین شهرامی مجری این طرح انجام و توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد.بر اساس این پژوهش، تربیت نیروی انسانی شایسته و کارآمد در کشور در عرصه‌های گوناگون و دستیابی به آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی همچون احیای تمدن عظیم اسلامی، رقابت با سایر ملل در زمینه‌های علمی و آمادگی برای برقراری عدالت جهانی از جمله زیر ساخت‌های حیاتی جهت پیشرفت همه جانبه کشور است و آموزش و پرورش مهمترین نهادی است که برنامه‌ریزی آموزش‌های پایه نیروی انسانی را بر عهده دارد.در پی دغدغه‌های مختلفی که منجر به تشکیل کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی شد، با مدنظر داشتن گروه سنی دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی اقدام به تولید دانش با محوریت معرفی آراء، افکار و دستاوردهای تمدن عظیم اسلامی شده است.مسئله اصلی طرح شده در این پژوهش چگونگی ورود موضوعات و مبادی مربوط به فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در کتاب‌های درسی در سطوح مختلف به منظور آشنایی دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی کشور با گذشته تمدنی و فرهنگی خود و هویت‌بخشی به آنان بوده است.برخی از مهمترین یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که بر اساس مطالعات صورت گرفته ادبیات علمی بسیار قوی به زبان فارسی وجود دارد و در شکل کلی زیربناهای خوبی برای ارائه فهرستی از اندیشمندان تمدن اسلامی تهیه شده و اکنون باید انتظار داشت حرکت‌های تکمیلی تهیه چنین فهرست‌هایی، به دست آوردن فهرست‌های موضوعی از اندیشمندان تمدن اسلامی باشد.یکی از راه‌های هویت‌دهی به دانش‌آموزان ایرانی ورود مطالب متضمن معرفی نقش پیشینیان آنان در راه گسترش تمدن بشری است.بر اساس بخش های دیگر این پژوهش، فارغ از دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی که منشاء تأسیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در این دبیرخانه شد و فارغ از اینکه اولیای امور در وزارت آموزش و پرورش به طور دائم چنین دغدغه‌ای دارند، گسترش فضای مجازی در کشور و احاطه شدن دانش‌آموزان با انواع دستاوردهای چندرسانه‌ای که بسیاری از محتویات آنها ترجمه بود آنان را از هویت دینی و ملی خویش دور کرد.با کمی دقت بر تمام جنبه‌های احاطه‌کننده دانش‌آموز ایرانی در زندگی روزمره از قهرمان‌های فیلم‌های کارتونی، تا نشانه‌ها و علائم چاپ شده بر روی البسه و پیراهن‌ها و حتی بر روی مداد و دفتر و دیگر وسایل تحریر، می‌توان نشانه‌هایی از این القای فرهنگ غیربومی را دید.بررسی کتاب‌های درسی یک سال تحصیلی منتشر شده در کشورمان نشان داده است که کتاب‌های درسی از این امر به شدت خالی هستند و حتی در جزئی‌ترین صورت‌ها ردپایی در کتاب‌های درسی کشورمان دیده نشده و از مؤلفه‌های غیرایرانی- غیراسلامی خالی هستند.بخش دیگری از این پژوهش تاکید دارد گذشته از اینکه نگاه و رویکرد سلبی، باعث ایجاد خلاء فکری در میان دانش‌آموزان خواهد شد، ضروری است خوراک مناسب فکری و فرهنگی مناسبی با رویکرد هویت دینی و ملی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.بر اساس دو رکن طرح شده یکی جلوگیری از ایجاد خلاء فکری و هویتی برای دانش‌آموزان از طریق بحث‌های سلبی و دوم استفاده از دانش تاریخ برای احراز هویت‌های ملی و دینی برای دانش‌آموزان ایرانی، به نظر می‌رسد می‌توان گام‌هایی برای تدبیر تولید نوعی هویت دینی- ملی برای دانش‌آموزان ایرانی برداشت.به دانش‌آموزان ایرانی باید یاد داد فقط تعداد محدودی تمدن توانسته‌اند در طول تاریخ حیات بشر قوام تمدنی داشته و از حوادث روزگار نابود نشوند.همچنین لازم است به دانش‌آموزان ایرانی یاد داده شود رشدی که امروز بشر به آن رسیده و رفاه نسبی که امروزه برای بشر به ارمغان آمده نه در پی حوادث خلق‌الساعه، بلکه در پی سال‌ها و قرن‌ها ممارست و پیوستگی دانش پدید آمده است.این پژوهش ادامه می‌دهد، استعداد کتاب‌های درسی کشورمان بیانگر این است که امکان بحث چنین مسائلی در کتاب‌های درسی تقریباً در همه کتاب‌های درسی و از سال سوم ابتدایی تا پایان تحصیلات متوسطه وجود دارد.در رشته‌های علوم انسانی، امکان به بحث گذاشته شدن مسائل نظری مربوط به تمدن اسلامی کاملاً وجود دارد. در حالی که در رشته‌های مهندسی و ریاضی، راه‌ حل طرح چنین مسائلی استفاده از موارد ملموس و طرح مسائل تخصصی ریاضی و فنی است،ظرفیت کتاب‌های درس تاریخ در سال‌های تحصیلی مختلف یکی از بهترین بسترهای طرح چنین مسائلی و از دید تاریخی است؛ چرا که تقریباً همه دانش‌آموزان ایرانی از سال چهارم ابتدایی به بعد درس تاریخ را در برنامه آموزشی خود دارند.مجموعه کتب درسی کشورمان در سطح دوم دبیرستان به طور جدی از سوی دانش‌آموزان برای پشت سر گذاشتن کنکور و ورود به دانشگاه‌ها مورد مطالعه قرار گرفته است؛ ورود مطالب درسی به شکل تخصصی و موضوعی در این گونه کتب باعث خواهد شد مطلب مربوط به تمدن اسلامی به طور جدی و حافظه‌محور از سوی دانش‌آموزان مورد مطالعه قرار گیرد.

more_vert دانش‌آموزان با سند تحول بنیادین آشنا شوند

دانلود فایل

closeدانش‌آموزان با سند تحول بنیادین آشنا شوند

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها باید با سند تحول بنیادین نظام آموزشی آشنا شوند. «علیرضا کاظمی» در دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی در محل مجلس قدیم با بیان اینکه مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، پرسش گری و تقویت مسئولیت اجتماعی از اهداف اصلی مجلس دانش آموزی است، افزود: دانش آموزان را با سند تحول بنیادین آشنا می کنیم و آشنایی با برنامه های گام دوم انقلاب و نقش دانش آموزان در این زمینه را در نظر داریم. وی ادامه داد: امید است با حمایت وزیر جدید آموزش و پرورش، برنامه ها را به خوبی پیش ببریم اما برای کیفیت بخشی فعالیت های آموزشی باید همه با هم تلاش کنیم.معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: یقینا امروز روزی است که نماد انسجام و غرور ملی دانش آموزان ایران از سراسر کشور است امروز گرد هم آمده اند تا دغدغه های دانش آموزان را مطرح کنند و تلاش می کنیم برنامه ها را براساس نیاز و پرسش های دانش آموزان تنظیم کنیم.کاظمی تصریح کرد: مجلس دانش آموزی برخاسته از ۶٣ هزار عضو شورای دانش آموزی و هشت هزار نماینده مجامع شهرستان و ۲ هزار نماینده مجامع استانی است. این مجلس با این فرایند از کف مدرسه فعالیت خود را آغاز می کند و جوشش بیشتر آن در سطح مدارس است. نظام آموزشی کشور به غلط علم محور است معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز در این مراسم گفت: این درد بزرگ ماست که به غلط نظام آموزشی ما علم محور است. «محمد مهدی تندگویان» افزود: بسیاری از دغدغه های شما را رصد می کنم و با تمام مطالبات شما موافق هستم و فکر می کنم پایش درستی است اگر بپرسند مشکل اصلی جوانان ایران چیست حتما می گویم مهارت ، مهارت و مهارت است.وی اضافه کرد: در جامعه شاهد جوانانی هستیم که در رشته های مختلف دانشگاهی فارغ‌التحصیل می شوند اما توانایی اداره یک محیط کوچک را ندارند.معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اینکه از ١٠٠ نفر اول کنکور هیچ یک از دانش آموزان مدارس دولتی نیستند باید پرسید در اداره کشور چند نفر از این افراد وجود دارند؟ آنهایی که کشور را اداره می کنند شما هستید؟.تندگویان خاطرنشان کرد: ۴٠ درصد زمان بچه های ما در مدارس به موضوعات مهارتی نپرداختند و این همه فارغ‌التحصیل بیکار داریم که به دلیل فقدان توانمندی با مشکل مواجه هستند. ما به دانش آموزان مهارتی را یاد نداده ایم. ما شاهد جوانانی هستیم که از نظر اقتصادی درآمد خوبی دارند اما متعهد به ازدواج نیستند و این ارزش را برای آنها بازگو نکرده ایم و باید این اتفاقات در وزارت آموزش و پرورش رخ دهد.وی ادامه داد: اگر چه وزیر آموزش و پرورش گفتند که کنکور را نمی توانیم برداریم اما من می گویم شما با یک برنامه ریزی مناسب کنکور را حذف کنید چون کنکور محوری در حوزه آموزش باید حذف شود. کنکور دستاوردی برای کشور ندارد. معاون وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: پیام من در حوزه جوانان اصلا ناامیدی نیست بلکه شما را در مسئولیت ۴٠ سال آینده می بینم و جوانان ما در کشور خوب عمل کرده اند و هرجا که دولت خوب کار نکرده است جوانان به خوبی کار کرده و دیده می شوند.تندگویان بیان داشت: استان تهران در ایران یکی از محروم ترین مناطق کشور است در منطقه ٢٢ در زمینه سرانه آموزشی و معلم کمبود داریم و فکر نکنید تهران همه امکانات را دارد.وی با بیان اینکه در برخی استان ها کوتاهی شده است، اظهار داشت: در سیستان و بلوچستان به عنوان نمونه این مشکلات است اما آینده خوبی دارد چون جوانان خوبی در این منطقه فعالیت دارند.وی در ادامه خطاب به نمایندگان دانش آموزان در مجلس دانش آموزی گفت: امیدوار باشید چون شما آینده این کشور هستید و چشم انداز حوزه جوانان بسیار روشن است.دومین نشست نهمین دوره مجلس دانش آموزی در محل مجلس قدیم با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و ١۵٠ نماینده دانش آموزان برگزار شد.