more_vert مقاله نقش سرمایه‌ی فکری و راهبرد جذب منابع انسانی در توسعه‌ی عملکرد رقابتی

ادامه مطلب

closeمقاله نقش سرمایه‌ی فکری و راهبرد جذب منابع انسانی در توسعه‌ی عملکرد رقابتی

مقاله علمی و پژوهشی " نقش سرمایه‌ی فکری و راهبرد جذب منابع انسانی در توسعه‌ی عملکرد رقابتی" مقاله ای است در 17 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث سرمایه‌ی فکری؛ راهبرد جذب منابع انسانی؛ توسعه‌ی عملکرد رقابتی پرداخته شده است چکیده مقاله در عصر اطلاعات و ارتباطات بیش از هر زمان دیگری ثابت شده است که رشد و توسعه‌ی رقابت سازمانی و در پی آن توسعه‌ی یک جامعه و کشور، درگرو درک و استفاده‌ی صحیح از سرمایه‌ی فکری است. سرمایه‌هایی که به‌علت محدودیت منابع فیزیکی، رویکردها و رویه‌های ارزش‌افزا را در جهت تعالی سازمان به‌وجود می‌آورند، و در کنار راهبرد جذب منابع انسانی بر کارآیی و اثربخشی فعالیت‌های سازمان می‌افزایند و در جهت هدف توسعه‌ی عملکرد رقابتی سازمان حرکت می‌کنند. این تحقیق، از نوع کاربردی و روش تحقیق پیمایشی است. جامعه‌ی تحقیق مجموعه‌ی مدیران و کارشناسان شرکت فولاد آلیاژی ایران/ یزد هستند. از ابزار پرسش‌نامه به‌منظور گردآوری داده‌ها استفاده شده و با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 و  AMOS16به تحلیل داده‌ها پرداخته است. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه‌ی فکری به‌طور مستقیم بر توسعه‌ی عملکرد رقابتی اثر ندارد و ازطریق راهبرد جذب منابع انسانی رابطه و اثر سرمایه‌ی فکری بر توسعه‌ی عملکرد رقابتی تعدیل می‌گردد. همچنین، نتایج نشان داد که سرمایه‌ی فکری بر راهبرد جذب منابع انسانی اثر دارد. عنوان مقاله [English] The Role of Thought Capital and Human Resource Attraction in the Development of Competitive Performance چکیده [English] It is obvious in the era of information and technology, more than ever, that the development and progress of organizational competition, and each society and nation as well, is due to correct employment of thought capital. Because of the limitation of physical resources, this kind of capital can present value increasing approaches and processes for the excellence of the organization. Along with proper attraction strategies, it can increase the effectiveness and competency of the organizations and add to its competitive advantage. This is an applied research which follows survey method. The research population includes the employees of Iran/Yazd steel alloy. Questionnaires are used to collect data, and SPSS and AMOS6 software are used for data analysis. The results of regression and path analysis indicated that there is no direct relationship thought capital and development of competitive performance. This relationship is moderated by human resource attraction strategies. The results also indicated that thought capital is effective in human resource attraction strategy کلیدواژه‌ها [English] Thought Capital, Human Resource Attraction Strategy, Competitive Performance Development دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقش رهبری تحول‌گرا در توسعه‌ی یادگیری سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله نقش رهبری تحول‌گرا در توسعه‌ی یادگیری سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی " نقش رهبری تحول‌گرا در توسعه‌ی یادگیری سازمانی" مقاله ای است در 24 صفحه و با 48 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث یادگیری سازمانی؛ سازمان یادگیرنده؛ یادگیری مستمر؛ رهبری تحول‌آفرین پرداخته شده است چکیده مقاله توسعه‌ی یادگیری سازمانی به‌وجود شرایط و زمینه‌ای مناسب نیاز دارد. در این میان، نقش عوامل انسانی‌اجتماعی در ایجاد سازمان یادگیرنده بسیار تعیین‌کننده است. شناخت بهتر نقش رهبری و رهبری تسهیل‌کننده‌ی یادگیری سازمانی می‌تواند به ایجاد آمادگی لازم برای توسعه‌ی سازمان یادگیرنده کمک کند. از این‌رو، در پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری تحول‌گرا در توسعه‌ی یادگیری سازمانی پرداخته می‌شود و رابطه‌ی بین پنج بعد اصلی رهبری تحول‌گرا (شناخت شخصی، ترغیب ذهنی، رهبری حمایتی، ارتباطات الهام‌بخش و تبیین چشم‌انداز) با شش بعد یادگیری سازمانی در سه لایه فردی، گروهی و سازمانی بررسی می‌شود. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است. قلمرو آماری آن نیز شامل مدیران شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های مهندسی مشاور و ساخت و نصب پتروشیمی کشور (950 نفر) است که با نمونه‌گیری تصادفی انجام‌شده و 295 نفر از آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده‌ها با کمک الگوی معادلات ساختاری نشان می‌دهند که رهبری تحول‌آفرین و همه‌ی ابعاد آن تأثیر مستقیم و قابل توجهی بر توسعه‌ی سازمان یادگیرنده دارند و رهبری تحول‌آفرین می‌تواند زمینه‌ی اجتماعی مناسبی برای توسعه‌ی یادگیری سازمانی فراهم سازد. عنوان مقاله [English] The Role of Transformational Leadership in the Development of Organizational Learning چکیده [English] The devilment of organizational learning requires proper situation and provisions. The role of human resources in developing learning organizations are quite vital. Understanding the role of leadership and facilitating leadership of learning organizations can provide a ready situation for developing leaning organizations. Therefore, this research is intended to study the role of leadership in the development of learning organizations. The relationship between five dimensions of transformational leadership, including personal understanding, mental motivation, supportive leadership, inspiring communication, and explanation of the vision) were compared with six dimensions of leering at three individual, group, and organizational levels. The research population included the managers of petrochemical companies, consulting engineers, and petrochemical construction engineering companies (950 people) among whom 295 people were selected as sample group. The results indicated transformational leadership with all of its components are significantly effective in the development of learning organization. Transformational leadership can provide a proper social situation for learning organizations. کلیدواژه‌ها [English] : Organizational Learning, Learning Organizations, Constant Learning, Transformational Leadership   دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مدل تعاملی انعطاف منابع انسانی و تحلیل‌رفتگی

ادامه مطلب

closeمقاله مدل تعاملی انعطاف منابع انسانی و تحلیل‌رفتگی

مقاله علمی و پژوهشی " مدل تعاملی انعطاف منابع انسانی و تحلیل‌رفتگی " مقاله ای است در 19 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تحلیل‌رفتگی؛ انعطاف منابع انسانی؛ کانون واپایش درونی؛ خودباوری پرداخته شده است چکیده مقاله انعطاف منابع انسانی با توسعه‌ی قابلیت‌های سرمایه‌های انسانی و تجهیز بهتر کارکنان، تسهیل فرایندهای مدیریت منابع انسانی و فراهم آوردن قابلیت انطباق کارکنان با تقاضاهای متعدد و در حال تغییر، زمینه‌ی پیش‌گیری از تحلیل‌رفتگی آنان را فراهم می‌کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی چگونگی پیش‌گیری از تحلیل‌رفتگی منابع انسانی از منظر ویژگی‌های شخصیتی و با نگاهی به ابتکارات مدیریت منابع انسانی می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه است. جامعه‌ی آماری پژوهش، کارکنان ستاد وزارت راه و شهرسازی می‌باشد. روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی‌همبستگی و مبتنی بر مدل‌سازی معادلات ساختاری است. نتایج نشان می‌دهد که بین انعطاف کارکردی با خودباوری و انعطاف مهارتی با کانون واپایش درونی، رابطه‌ی مثبت و معنادار وجود دارد. ضمن آنکه بین انعطاف کارکردی و انعطاف رفتاری با کانون واپایش درونی رابطه‌ای معنادار مشاهده نشد. درنهایت اینکه، بین دو بعد شخصیتی کانون واپایش درونی و خودباوری با تحلیل‌رفتگی، رابطه‌ی منفی و معنادار وجود دارد عنوان مقاله [English] An Interactive Model of Human Resource Flexibility and Job Burnout چکیده [English] The flexibility of human resource along with development of employees’ competence and providing them with more facilities, simplifying human resource management processes, and providing the situation for the employees to adapt with various changing requirements, will protect human resources from job burnout. The main purpose of this study is to consider how it possible to prevent job burnout of human resources with regard to personal traits and managerial human resource innovations. Questionnaires were employed to collect data. The research population included all the employees at the headquarter of the ministry of road and urban development. This correlational research followed a descriptive method based on structural equation model, (SEM). The results indicated that there are significant relationship between performance flexibility and self-esteem, and between skill flexibility and internal control. There is also a significant relationship between performance flexibility and behavioural flexibility, and the central internal control. Finally there is a negative relationship between personality internal control and self-esteem, and job burnout. کلیدواژه‌ها [English] Job Burnout, Human Resource Burnout, Central Internal Control, self-esteem دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله چالش‌های به‌کارگیری سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی

ادامه مطلب

closeمقاله چالش‌های به‌کارگیری سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی

مقاله علمی و پژوهشی " چالش‌های به‌کارگیری سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی" مقاله ای است در 21 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حسابداری منابع انسانی؛ دارایی‌های انسانی؛ ارزش‌یابی دارایی‌های انسانی؛ هزینه‌های منابع انسانی؛ سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی پرداخته شده است چکیده مقاله منابع انسانی مهم‌ترین دارایی سازمان‌ها به‌حساب می‌آید، و بنابراین لازم است که سازوکاری قانونمند برای اندازه‌گیری و ثبت حساب دارایی منابع انسانی شناسایی گردد. در این تحقیق تلاش شده است تا موانع به‌کارگیری سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی در دیوان محاسبات کل کشور مورد بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، تحقیقی اکتشافی‌توصیفی به‌شمار می‌رود. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی مدیران، حسابرسان، سرحسابرس و سرحسابرسان ارشد دیوان محاسبات کل کشور می‌باشند. برای اجرای این پژوهش، تعداد 67 نفر از جامعه‌ی آماری به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. برای گردآوری داده‌ها، از پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته‌ای با پایایی 82 درصد، استفاده شده است داده‌های به‌دست‌آمده به‌وسیله‌ی آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج نشان داد که ناآگاهی مدیران، نبود معیاری مبنی بر تأکید بر به‌کارگیری سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی، ناآگاهی حسابداران، عدم ارایه‌ی آموزش کافی در دانشکده‌های حسابداری و مدیریت و مشکلات پیاده‌سازی، مانع به‌کارگیری سامانه‌ی حسابداری منابع انسانی در دیوان محاسبات کل کشور بوده‌اند. عنوان مقاله [English] Challenges of Using Human Resource Accounting System چکیده [English] Human resources are the most important capital of organizations. Hence, it is necessary to have a certain mechanism for assessing and recording human resource capital. This research is intended to find out the problems of applying human resource accounting in the Supreme Audit Court. This is an applied research which follows a descriptive exploratory goal. The research population includes all of the managers, auditors, chief auditors, and master chief auditors of the Supreme Audit Court. 67 people were selected as the research sample group by random sampling method. A researcher-made questionnaire with a reliability of 82 percent was employed to collect data. The data was analysed by descriptive and inferential statistics. The results indicated that unawareness of the managers, lack of standards focusing on the use of human resource accounting system, unawareness of the auditors, deficiency of education at management and accounting, and problems relating to implementation are effective hindrances in the way of using employing human resource accounting in the Supreme Audit Court. کلیدواژه‌ها [English] Human Resource Accounting, Human Resource Capital, Assessment of Human Capital, Human Resource Costs, Accounting Systems دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی

ادامه مطلب

closeمقاله ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی

مقاله علمی و پژوهشی " ارائه مدلی جهت ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی " مقاله ای است در 17 صفحه و با 31 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث کارکنان دانشی؛ ارزیابی عملکرد؛ بهرهوری؛ مدیریت دانش؛ تحلیل عاملی تأییدی پرداخته شده است چکیده مقاله تحقیق حاضر با هدف توسعه یک مدل بومی برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی یکی از سازمان‌های دانش‌محور دفاعی ایران انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به‌لحاظ روش توصیفی تحلیلی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 1100 نفر از کارکنان دانشی سازمان است که برای انتخاب نمونه 212 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ای محقق ساخته بود که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ 0.895 محاسبه و روایی آن با شیوه روایی صوری و محتوا مورد تأیید قرار گرفت. به ‌منظور تحلیل داده‌ها از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتیجه این تحقیق منجر به توسعه مدلی گردید که شامل چهار دسته فعالیت برای ارزیابی عملکرد کارکنان دانشی و 25 شاخص برای اندازه‌گیری این فعالیت‌ها می‌باشد. شاخص‌های مربوط به فعالیت‌های پژوهشی بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند و فعالیت‌های علمی، آموزشی و اجرایی به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند. عنوان مقاله [English] Designing a Native Model for Knowledge Employees Performance Appraisal چکیده [English] This research is intended to develop a native model for appraising the performance of a knowledge employees of a knowledge based defense organization in Tehran. This is an applied research which follows a descriptive analytic correlational method. The research population include 1100 employees of the organization from whom 212 employees are selected as sample group through stratified random sampling. A researcher-made questionnaire with a reliability of 0/895 Cronbach’s Alfa was used to collect data. The face validity and content validity of the questionnaire was confirmed. Factor analysis was employed to analyse the data. The research resulted in a model with four groups of activities and 25 indicators for their assessment. The indicators relating to research activities were the highest. Scientific, educational, and administrative activities occupied the next grades respectively کلیدواژه‌ها [English] Knowledge Employees, performance appraisal, productivity, knowledge management, Confirmatory Factor Analysis دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله الگوی پرداخت حقوق کارکنان در سازمان‌های دانشی

ادامه مطلب

closeمقاله الگوی پرداخت حقوق کارکنان در سازمان‌های دانشی

مقاله علمی و پژوهشی " الگوی پرداخت حقوق کارکنان در سازمان‌های دانشی" مقاله ای است در 22 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حقوق دانشی؛ حقوق لیاقتی؛ نظام پرداخت حقوق؛ حقوق پایه؛ سازمان‌های دانشی پرداخته شده است چکیده مقاله در این مقاله، با توجه به نقش منابع انسانی در مدیریت دانش به ارتباط سامانه‌‌های انگیزشی مانند حقوق و دستمزد در ارتقای دانش و لیاقت کارکنان پرداخته شده است. براین اساس، به طرح‌های پرداخت حقوق افزایشی به‌عنوان تحولی در طرح‌های سنتی پرداخت حقوق اشاره می‌شود؛ این طرح‌ها، با توجه به عملکرد تعیین‌شده در حوزه‌ی فعالیت‌های موجود، حقوق مکفی را به کارکنان پرداخت نموده که با سه رویکرد «سنتی، دانشی، لیاقتی» در سازمان‌های مختلف قابل اجراست. حقوق دانشی و حقوق لیاقتی – در مقایسه با حقوق سنتی- در سازمان‌های دانش‌محور رواج بیشتری دارند که در این مقاله مبانی نظری و اجرایی آنها تشریح و بررسی شده است. همچنین، شرایط استقرار، نحوه‌ی طراحی و پیاده‌سازی حقوق دانشی و نتایج به‌کارگیری آنها، الگوسازی شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. برای همانندسازی با شرایط واقعی نیز مثال کاربردی از طراحی و پیاده‌سازی حقوق دانشی در یک کارخانه‌ی تولیدی، الگوسازی و ارایه شده است. به نظر می‌رسد الگوسازی مناسب پرداخت حقوق، در کنار سایر مؤلفه‌های الزامیِ مدیریت دانش، کلید اصلی خلق، گردآوری، اشاعه و تسهیم دانش با هدف ارتقای عملکرد و یادگیری کارکنان باشد. عنوان مقاله [English] A Model for Payment in Public Organizations چکیده [English] Due to the effect of human resource on knowledge management, this research is intended to explain the effect of motivating systems such as salary and wage on promoting employees’ knowledge and competence. Accordingly, the plan of constant increase in payment is regarded as a great change in traditional payment plans. According to the certain performance in the existing fields, this plan can be employed to provide enough salary for government employees by considering three factors: traditions, knowledge, and competence. Payment on the basis of knowledge and competence, compared to tradition, is more common in knowledge oriented organizations. The theoretical and practical bases of this approach are explained in this article. The condition for the establishment, the way to design, and making use of payment according to knowledge are presented and analyzed in the models. In order to adapt the model with the real situation, the knowledge based salary design was put into practice in a manufacturing factory. The results indicated that having an appropriate model for payment, among other necessary elements of knowledge management, is the main key for creation, collection, dissemination, and sharing of knowledge aiming at promotion of employees’ learning and performance کلیدواژه‌ها [English] Knowledge Payment, Competence Based Payment, Payment System, Basic Payment, Knowledge Organizations دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری

ادامه مطلب

closeمقاله اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری

مقاله علمی و پژوهشی " اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه پاسداران بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری " مقاله ای است در 15 صفحه و با 12 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث مبانی؛ اصول تعلیم و تربیت؛ کارکنان سپاه؛ مقام معظم رهبری؛ منابع انسانی پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سپاه پاسداران برخورداری از منابع انسانی متعهد و ایثارگر می‌باشد که با تکیه بر همین نیروی انسانی توانسته است نقش خود را در حفاظت از انقلاب و دست‌آورهای آن به‌خوبی ایفا نماید. هدف این مقاله عبارت است از: ارایه‌ی «اصول» تعلیم و تربیت کارکنان سپاه براساس دیدگاه مقام معظم رهبری و سؤال کلی آن عبارت است از: اصول تعلیم و تربیت کارکنان سپاه بر اساس دیدگاه تربیتی مقام معظم رهبری کدامند؟ نوع پژوهش «بنیادی‌کاربردی» بوده و از روش «سندپژوهی» و «تحلیل محتوای کیفی» استفاده شده است. بر این اساس، نظریات مقام معظم رهبری در سه بُعد ایمانی، اخلاقی، آموزشی دسته‌بندی گردید و اصول مستخرج از آنها در این سه بُعد مورد بحث قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده در رابطه با اصول تربیتی کارکنان سپاه، تحت سه عنوان به شرح زیر گنجانده شد: الف- حیطه‌ی دینی و اعتقادی ب- حیطه‌ی اخلاقی و معنوی ج- حیطه‌ی آموزشی و کاربردی. عنوان مقاله [English] The Principles of Sepah’s Employees Education Based on the Views of the Supreme Leader چکیده [English] Having committed employees is one of the most important characteristics of Sepah, for which, it has been able to perform its responsibilities in protecting the Islamic revolution and its outcomes wonderfully. This research is intended to identify the principles of Sepah’s education based on the opinions of the supreme leader of the Islamic revolution. The main question is this: ‘What are the principles of Sepah’s education according to the supreme leader’s views?’ This is a basic applied research conducted by item analysis documents analysis. Accordingly, the opinions of the Supreme Leader were classified into three dimensions including faith, ethics and education. The attained principles were discussed in these three dimensions. The results related to Sepah’s employees education were put into three fields including religion and faith, ethics and spirituality, education and application. کلیدواژه‌ها [English] Bases, Principles of Education, Sepah’s Employees, the Supreme Leader, human resource دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله رابطه‌ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان

ادامه مطلب

closeمقاله رابطه‌ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان

 مقاله علمی و پژوهشی " رابطه‌ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان" مقاله ای است در 22 صفحه و با 47 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث توانمندسازی کارکنان؛ فرهنگ سازمانی؛ سازمان تأمین اجتماعی پرداخته شده است چکیده مقاله   هدف پژوهش حاضر، شناخت رابطه‌ی فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی خوزستان است. در این پژوهش، پنج ویژگی فرهنگ سازمانی، شامل: نوآوری، هویت سازمانی، حمایت مدیریت، سیستم پاداش برگرفته‌شده از الگوی رابینز (1997) و تمرکز بر نتیجه‏ها از الگوی فرهنگ سازمانی اوریلی و همکارانش (1991) مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش توانمندسازی کارکنان نیز، از ابعاد ارایه‌شده توسط وتن و کمرون (1381) استفاده شد. این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی و به‌لحاظ ماهیت و روش از نوع همبستگی است. جامعه‌ی آماری در این پژوهش حدود 800 نفر و حجم نمونه 204 نفر بوده است. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه و به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss v.17 استفاده شد. یافته‌های تحلیل همبستگی و رگرسیون، نشان می‌دهد که بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان در سازمان تأمین اجتماعی خوزستان رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد. از مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی، نوآوری و تمرکز بر نتیجه توانایی پیش‌بینی ابعاد توانمندسازی کارکنان را داشته‌اند عنوان مقاله [English] The Relationship between Organizational Culture and Employees' Empowerment چکیده [English] This research aims at identifying the relationship between organizational culture and empowerment of the employees at Khoozestan Social Security. Five traits of organizational culture, according to Robins (1997), including innovation, organizational identity, management support, and reward system, and focus on the results according to O'reily, et al. (1991), are used in this research. To assess employees' empowerment, dimensions presented by Whetten and Cameroon (1381) was employed. This is an applied research following correlation method. Research population included 800 people, among whom 204 subjects were randomly selected. Questionnaires were used to collect data, and SPSS software was employed for data analysis. Regression and correlation analysis indicated that there is a significant relationship between organizational culture and employees empowerment. Innovation and focus on results, from among organizational components, were able to predict dimensions of empowerment.  کلیدواژه‌ها [English] : Employees Empowerment, organizational culture, Social Security Organization دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تبیین رابطه‌ی شایستگی با سبکِ رهبری تحول‌آفرین مدیران در سازمان‌های پژوهشی

ادامه مطلب

closeمقاله تبیین رابطه‌ی شایستگی با سبکِ رهبری تحول‌آفرین مدیران در سازمان‌های پژوهشی

مقاله علمی و پژوهشی " تبیین رابطه‌ی شایستگی با سبکِ رهبری تحول‌آفرین مدیران در سازمان‌های پژوهشی " مقاله ای است در 22 صفحه و با 50 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شایستگی؛ سبک رهبری؛ رهبری تحول‌آفرین؛ جهاد دانشگاهی پرداخته شده است چکیده مقاله تحقیق حاضر با هدف شناخت رابطه‌ی شایستگی با سبک رهبری (با تأکید بر سبک تحول‌آفرین) مدیران به انجام رسیده است. برای این منظور در مرحله‌ی اول با مصاحبه‌ی عمیق با 16 نفر از مدیران و افراد با تجربه‌ی سازمان، به شمارش مؤلفه‌های شایستگی مدیران اقدام شد. در مرحله‌ی دوم تعداد 231 نفر از مدیران به‌عنوان نمونه تصادفی از واحدهای مختلف جهاد دانشگاهی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها در مرحله‌ی اول از مصاحبه و در مرحله‌ی دوم برای سنجش شایستگی از پرسش‌نامه‌ی محقق‌ساخته براساس نتایج مصاحبه‌ها و در مورد سبک رهبری از پرسش‌نامه‌ی سبک رهبری چند عاملی (MLQ) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آماری مدل معادلات ساختاری (SEM) و نرم‌افزار آماری لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد که اولاً برای سنجش شایستگی باید به سه مؤلفه‌ی: شایستگیِ ارزشی، شایستگیِ حرفه‌ای و شایستگیِ شخصیّتی توجه نمود. در میان این سه مؤلفه‌، مؤلفه‌ی شایستگی ارزشی، دارای بیشترین تبیین‌کنندگی است و شایستگی‌های شخصیّتی و حرفه‌ای در مرتبه‌های بعدی تبیین کنندگی قرار دارند. ثانیاً سبکِ رهبری تحول‌آفرین قابلیّت تبیین شایستگی مدیران را دارد. به‌عبارت دیگر، از سبک رهبری تحول‌آفرین برای پیش‌بینی و تبیین شایستگی مدیران می‌توان استفاده نمود. کلیدواژه‌ها عنوان مقاله [English] Explaining the Relationship between Competence and Transformational Leadership Style of Managers in Research Organizations چکیده [English] The present research aimed at understanding the relationship between competence and leadership style of the managers (focusing on transformational style). First, 16 managers (the same as the number of the components of competence) and experienced employees were selected to have deep interviews. Second, 231 mangers were selected randomly as the sample group from the employees of different centers of Jihad Daneshgahi. To collect data, the researchers conducted deep interviews and then, according to the results of the interviews, administered researcher-made questionnaires to assess competence, and used multivariate leadership questionnaire (MLQ) to study leadership style. To analyze the data, structured equations model and Lisrel software were employed. The results indicated that three types of competence, including value competence, professional competence, and personality competence must be considered in the assessment of competence. Value competence was more predictive than the others, personality competence and professional competence, occupied the second and third ranks. The results also indicated that transformational leadership style could explain managers competence. In other words, it can be used to predict managers competence.  کلیدواژه‌ها [English] : Competence, leadership style, Transformational Leadership, Jihad Daneshgahi دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .