more_vert ثبت‌نام دانشجوی نمونه کشوری

دانلود فایل

closeثبت‌نام دانشجوی نمونه کشوری

فرایند ثبت نام دانشجوی نمونه کشوری از امروز آغاز شد و تا چهارم آبان ماه در سایت سازمان امور دانشجویان ادامه دارد. آیین نامه و شیوه نامه بازنگری شده انتخاب دانشجوی نمونه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است. ثبتنام دانشجویان متقاضی در جشنواره دانشجوی نمونه از ۲۰ مهرماه در سامانه خدمات دانشجویی سازمان امور دانشجویان آغاز شد.براساس گزارش سازمان امور دانشجویان، دانشجویان دانشگاه های دولتی، غیر انتفاعی و پژوهشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین دانشگاه های پیام نور و فرهنگیان که متقاضی ثبت نام در بیست و هشتمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه هستند می‌توانند با مراجعه به سایت www.portal.saorg.ir برای ثبت نام در این جشنواره اقدام کنند.همانند سال های گذشته تمام مراحل ثبت نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری در سامانه الکترونیکی انجام می پذیرد و فرایند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری انجام می شود.در مرحله نخست انتخاب دانشجویان نمونه، دانشجویان متقاضی در سطح دانشگاه به رقابت می پردازند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین نامه و صرف نظر از حد نصاب‌های آن کسب کرده اند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی مورد تقدیر دانشگاه قرار می گیرند و آن تعداد از متقاضیان که شرایط معرفی به مرحله دوم را کسب کرده اند به دبیرخانه مرکزی معرفی می شوند.مرحله دوم جشنواره دانشجوی نمونه در سطح دانشگاه های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنج گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی، هنر در مقاطع مختلف انجام می شود که پس از ارزیابی داوران کشوری در نهایت دانشجویان نمونه کشوری انتخاب و معرفی می‌شوند.در سال ۹۷ ثبت درخواست دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سامانه های مجزا انجام شد و متقاضیان در وزارت علوم درخواست خود را در سامانه سجاد در بخش دانشجوی نمونه تکمیل کردند که در نهایت پس از طی مراحل دانشگاهی و کشوری ۲۷ نفر به عنوان برگزیدگان مرحله کشوری با حضور معاون اول ریاست جمهوری مورد تقدیر قرار گرفتند.در سال گذشته بعد از پایان جشنواره و برگزاری مراسم با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آسیب شناسی جشنواره در شش دوره گذشته (از سال ۹۲ الی ۹۷) و با توجه به بررسی های انجام شده، شورای سیاست گذاری جشنواره به این نتیجه رسید که برخی اصلاحات در آیین نامه الزامی است و به همین دلیل تیم تحقیقاتی تشکیل شد.براین اساس آیین نامه و شیوه نامه مورد بررسی و اصلاحات قرار گرفت و هم اکنون آیین نامه با امضای دو وزارت خانه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ابلاغ شده است.متقاضیان در سال جدید باید علاوه بر بخش های آموزش، پژوهش و فرهنگی، در بخش فناوری خود را مورد ارزیابی قرار دهند و یکی از مهمترین تغییرات آیین نامه اضافه شدن این بخش و تغییرات در نمرات افزوده است.

more_vert ۱۶۱۵ مدرسه آموزش از راه دور در کشور فعال هستند

دانلود فایل

close۱۶۱۵ مدرسه آموزش از راه دور در کشور فعال هستند

 مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد مدارس فعال آموزش از راه دور در کشور را هزار و ۶۱۵ مدرسه عنوان کرد که از این تعداد ۷۴۳ مدرسه آن دخترانه و ۸۷۲ مدرسه آن پسرانه است. «گودرز شاهمرادی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهارداشت: ویژگی مدارس آموزش از راه دور بر اساس شعار این مدارس «آموزش آسان با کیفیت، همیشه، همه جا و برای همه» انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی طبق شرایط دانش آموز است. وی یادآور شد: ششم آذرماه ۱۳۷۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل‌گیری آموزش از راه دور را مصوب و ملزم به اجرای آن از سال ۱۳۸۳ شد. مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با بیان این که در آن سال مراکز آموزش از راه دور تأسیس و پس از آن به مدرسه تبدیل شدند، خاطرنشان کرد: درواقع آموزش از راه دور با اولویت پذیرش بازماندگان از تحصیل راه اندازی شد. شاهمرادی افزود: تقریبا با آغاز به کار مدارس آموزش از راه دور در سال ۱۳۸۳، سالانه در حدود ۲۴۰ هزار نفر از خدمات این مدارس استفاده کردند. این نوع مدارس یک فرصت طلایی برای تمام کسانی که تحصیلات ابتدایی دارند. وی فراگیران مدارس آموزش از راه دور را به دو دسته بزرگسالان (افراد بالای ۱۸ سال) و لازم التعلیم تقسیم کرد و گفت: لازم التعلیمی ها افرادی هستند که شرایط سنی برای تحصیل را دارند اما به دلیل برخی موارد خاص که کمیسیون خاص آموزش و پرورش تشخیص می دهد، امکان ادامه تحصیل در مدارس عادی و روزانه را ندارند و باید از خدمات مدارس آموزش از راه دور استفاده کنند (افراد متاهل و دارای معلولیت). مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش درخصوص محتوای کتاب‌های درسی آموزش از راه دور تصریح کرد: از نظر محتوای آموزشی تمام مدارس از یک مدل و الگو پیروی می‌کنند و همان دروسی که در مدارس عادی دولتی تدریس می‌شود، در این مدارس نیز انجام می‌شود اما کتاب های این مدارس به گونه ای طراحی شده است که فراگیر در ۸۰ درصد موارد به معلم نیازی ندارد. شاهمرادی وضعیت توسعه مدارس آموزش از راه دور را اینگونه عنوان کرد که این توسعه بر اساس هر منطقه آموزشی حداقل یک واحد دخترانه و یک واحد پسرانه و در صورت نیاز براساس شاخص های جمعیت منطقه، تعداد دانش آموزان دوره متوسطه، تعداد دانش آموزان بازمانده و براساس نیازسنجی قابل توسعه است. وی تصریح کرد: در سال جاری با توجه به ارزیابی انجام شده، ۲۸۴ واحد اجازه توسعه در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ به تفکیک مناطق و استان ها را از سوی این سازمان دریافت کرده‌اند. وی فرآیند توسعه مدارس آموزش از راه دور را ابتدا نیاز سنجی از سوی استان بر اساس شاخص های ابلاغی و سپس صدور اجازه توسعه از سوی سازمان بیان کرد و افزود: فراخوان استانی جهت ثبت نام متقاضیان و به‌دنبال آن امتیاز بندی و مصاحبه با متقاضیان و در نهایت تکمیل پرونده صدور مجوز تاسیس است، همچنین مهلت مجوز تاسیس راه‌اندازی ۲ سال است. مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش نحوه مصاحبه متقاضیان مدارس آموزش از راه دور را اینگونه عنوان کرد که مصاحبه جهت اطمینان از تسلط موسس به قوانین و مقررات و اسناد فرا دستی و همچنین اشراف موسس به ضوابط اداره مدرسه بر اساس نیاز دانش آموزان و فناوری های نوین است. شاهمرادی گفت: به استناد مصوبه شماره ۳۸۷ مورخ ۶/۹/ ۱۳۷۵ (اصلاحیه جلسه شماره ۵۳۷ مورخ ۱۵/۲/۱۳۸۳و جلسه ۵۷۱مورخ ۱۰/۸/ ۱۳۸۴) شورای عالی انقلاب فرهنگی، و تبصره ماده ۲ قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مدارس آموزش از راه دور برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره های تحصیلی به صورت حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری و با ارائه مدرک تحصیلی فعالیت می کنند. وی افزود: مدارس آموزش از راه دور به شیوه های(کتاب پایه، دیداری شنیداری و الکترونیکی با استفاده از سه روش آموزشی «حضوری، نیمه حضوری و غیر حضوری» و بر اساس آموزش دانش آموز محور مدیریت می شود. وی ادامه داد: آموزش حضوری برای آموزش دروس مهارتی است و آموزش نیمه حضوری به ازای هرواحد درسی حداقل ۶ ساعت آموزشی حضوری در هر نیمسال تحصیلی با تشخیص مشاور مدرسه و نیاز دانش آموز، در مدرسه مجری انجام می گیرد. مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد : آموزش غیرحضوری به شیوه آموزش الکترونیکی آنلاین با نظر مشاور مدرسه به ازای ساعات مصوب شورای عالی آموزش و پرورش در هر واحد درسی انجام می شود. شاهمرادی گفت: ویژگی مدارس آموزش از راه دور بر اساس شعار این مدارس (آموزش آسان با کیفیت، همیشه، همه جا و برای همه) انعطاف در زمان و مکان و محتوا و روش آموزشی بر اساس شرایط دانش آموز است. وی افزود: این مدارس بر اساس قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره می شوند لذا تامین هزینه های مدرسه به عهده موسس بوده و از دانش آموزان(با استثنا دانش آموزان لازم التعلیم) شهریه اخذ می‌شود. مدیرکل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: شهریه ثابت برای هر واحد درسی در هر نیم سال برای این مدارس در سراسر کشور ۸۶ هزار تومان به غیر از نیم سال تابستانی بوده و دانش آموزانی که کمتر از ۸ واحد درسی اخذ کنند شهریه این گروه نصف این مبلغ است. همچنین شهریه واحد درسی که در استان ها تعیین می شود به طور میانیگن حدود هر واحد ۱۸هزار تومان است.

more_vert واکسن سرطان سینه کمتر از یک دهه دیگر به بازار می‌آید

دانلود فایل

closeواکسن سرطان سینه کمتر از یک دهه دیگر به بازار می‌آید

پژوهشگران آمریکایی ادعا می‌کنند، واکسنی ساخته‌اند که نه تنها مانع از عود سرطان سینه و تخمدان می‌شود بلکه از همان ابتدا از ایجاد آن‌ها جلوگیری می‌کند. این واکسن تا هشت سال آینده در دسترس خواهد بود. به گزارش مجله فوربس، این واکسن با تحریک سازوکار دفاعی طبیعی سیستم ایمنی بدن برای چسبیدن به سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها استفاده می‌کند. تحقیقات پژوهشگران مِیو کلینیک فلوریدا بر روی این واکسن در مراحل اولیه است و هنوز دستکم سه سال زمان می‌برد تا فاز سوم آزمایشات این واکسن در دسترس حجم بالای بیماران قرار گیرد. کیث ناتسون محقق بالینی مِیو کلینیک در این باره می‌گوید: «می‌دانیم که (این واکسن‌ها) خطری ندارند. می‌دانیم که برای مبارزه با سرطان، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. می‌دانیم که تاثیر مثبتی بر روی سرطان‌های تخمدان و سینه داشته‌اند. به جز سوزش و دردی مشابه با درد ناشی از تزریق واکسن آنفلوانزا، هیچ عارضه جانبی که مشکل ساز شود نیز، مشاهده نشده است. حال باید سازمان غذا و داروی آمریکا را به واسطه آزمایشات بالینی موشکافانه در مورد آنچه ما می‌بینیم متقاعد کنیم.» به گفته ناتسون، وقتی دچار سرماخوردگی یا چیزی شبیه آن می‌شوید، بدنتان واکنشی ایمنی می‌دهد که الزاما از بروز این بیماری جلوگیری نمی‌کند اما آن را دور نگه می‌دارد و به از بین بردن آن کمک می‌کند. محققان مِیوکلینیک نیز همین طرح را در مورد سرطان به کار گرفته‌اند و به دنبال ساختن واکسنی هستند که به سیستم ایمنی فرد یاد می‌دهد تا به سلول‌های سرطانی حمله کند.

more_vert کتاب‌های درسی تا دو سال آینده تغییر نمی‌کند

دانلود فایل

closeکتاب‌های درسی تا دو سال آینده تغییر نمی‌کند

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: کتاب های درسی تا ۲ سال آینده هیچ تغییری نخواهد کرد. به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، علی باقرزاده اظهار داشت: در حال حاضر تدوین راهنمای برنامه‌های درسی حوزه‌های یازده‌گانه تربیت و یادگیری طبق آنچه که در برنامه درسی ملی تاکید شده با یک الگوی کلان و جدید مدنظر است. وی ادامه داد: باید استانداردهای تولید محتوا در داخل راهنمای برنامه درسی پیش‌بینی شود و محتوا منطبق با برنامه درسی ملی باشد. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مدت ۶، هفت سال اخیر تلاش‎ های شایسته‌ای در این زمینه انجام داده است. به ویژه بعد از اجرای ساختار جدید نظام آموزشی با عنوان هم‌سویی با برنامه درسی اقدامات جدی انجام شد. هم‌سویی به معنای انطباق کامل با برنامه درسی نیست، قاعدتا با تولید راهنمای برنامه درسی، ممکن است عنوان، محتوا و حجم جدیدی برای دروس پیش‌بینی شود. معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه رویکرد کلی سازمان این است که حجم کتب درسی متناسب با زمان آموزش، نیازها، اقتضائات امروز و آینده آموزش و پرورش تغییر یابد، گفت: علاوه بر همه این ها، مهارت‌محوری و توجه به مهارت در برنامه آموزشی حائز اهمیت است. وی ادامه داد: هم اکنون حوزه‌های تربیت و یادگیری در آموزش و پرورش شکل گرفته و مسئولان این حوزه‌ها هم تعیین شده‌اند. این حوزه‌ها به سمت نیازسنجی و مطالعات تخصصی حوزه دانش و معرفت و پیش‌نویس اولیه راهنمای برنامه درسی خواهند رفت و بعد از آن مراحل اعتباربخشی و تصویب در کمیسیون برنامه درسی و شورای عالی آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

more_vert وزیر علوم: دانشگاه‌های ضعیف تعطیل می‌شوند

دانلود فایل

closeوزیر علوم: دانشگاه‌های ضعیف تعطیل می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از علم، دانشگاه‌های ضعیف و بی‌کیفیت تعطیل می‌شوند. منصور غلامی عصر پنجشنبه در آیین رونمایی از لوگوی شبکه مراکز رشد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور در دانشکده فنی‌وحرفه‌ای زینب کبری(س) همدان افزود: دانشگاه‌ها باید بهره‌وری از علم را در دستور کار خود قرار دهند و اگر دانشگاهی سطح علمی خود را بالا نبرد، تعطیل می‌شود. وی اضافه کرد: در برنامه‌ریزی صورت گرفته، از ۲ سال پیش مهارت آموزی در دانشگاه‌ها در اولویت قرار گرفته و هدف ما این است که از علم در بخش‌های مختلف توسعه کشور استفاده کنیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اینکه می‌گویند ایران بیش از ۲ هزار دانشگاه دارد اشتباه است؛ ما در وزارت علوم ۹۷ دانشگاه دولتی داریم که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با ۱۷۶ دانشکده، یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: در آموزش عالی یک حساب ویژه ای برای مهارت آموزی در دانشگاه های فنی‌وحرفه‌ای باز کرده‌ایم. غلامی با اشاره به اینکه همه راهکارهای ایجاد اشتغال و تربیت نیروی کار در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، اضافه کرد: در ۲۰ سال گذشته تب مدرک گرفتن بالا رفته بود و تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بدون اینکه برنامه‌ای برای تحصیل داشته باشند مدرک گرفتند. وی با اشاره به اینکه مدرک گرایی خارج از چارچوب، مشکل ساز می شود، ادامه داد: دیگر در بخش دولتی استخدام نداریم اما این نباید مانع رشد و توسعه کشور شود. غلامی با بیان اینکه تحریم می تواند هم تهدید باشد و هم فرصت، افزود: اگر استعداد و ایده ها را به کار بگیریم به راحتی از پس نیازهای خود بر می آییم و به عنوان یک فرصت از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. وی عنوان کرد: امروز صنایعی که در گرفتاری تحریم‌ها گیر کرده اند، از داشگاه ها کمک می خواهند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پیش از این (تحریم‌ها) دانشگاه ها مشتری نداشتند، اما حالا روز به روز، صنایع زیادی به سمت انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها حرکت می‌کنند. وی افزود: وقتی ما خودمان تولید داشته باشیم، یک چشمه جاری در اشتغال و توسعه جریان می‌یابد، اما اگر صنعت ما وابسته به دیگر کشور ها باشد روز به روز هزینه‌های ما افزایش پیدا می‌کند. غلامی اظهار داشت: خودکفایی ما باعث شد از رئیس جمهوری ما بخواهند در حاشیه نشست سازمان ملل با آنها عکس بگیرد تا از آن سوء استفاده کنند، اما نمی‌دانند که ما با هوشیم. وی عنوان کرد: اگر ما در جایگاه ۱۶ علمی در جهان قرار داریم حاصل کار دانشگاه‌هاست؛ این یعنی جوانان ما توان علمی دارند و به تحریم‌ها توجه نمی‌کنند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه محدودیت ها نه تنها مانع نیستند بلکه موتور محرکی برای ما می شوند، گفت: ما در حوزه به کارگیری دانش و فناوری جدید در اشتعال و توسعه کمتر از ۱۰ سال است که وارد شدیم و در آینده از بین این جوانان نمونه های بهتری پیدا خواهد شد. وی با اشاره به اینکه حمایت از دانشگاه فنی و حرفه ای بیشتر می شود، بیان کرد: دانشگاه‌های فنی حرفه ای ما فضای بسیار مناسبی برای مهارت آموزی دارند و با استفاده از کارگاه‌ها و تجهیزات آموزشی مناسب می‌توانند اشتغال آینده کشور را تضمین کنند. غلامی با اشاره به اینکه تلاس داریم دانشگاه‌ها کیفی سازی شوند، تاکید کرد: به غیر از دانشکده فنی‌وحرفه ای، ایجاد مرکز جدید آموزش عالی ممنوع است. وی ادامه داد: در کشور ما نیروی جوان، صاحب دانش و صاحب مهارت بسیار داریم که باید با انسجام بیشتر دست دشمنان را از منطقه کوتاه کنیم.

more_vert ۲۷ کانون خلاقیت در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور راه‌اندازی می‌شود

دانلود فایل

close۲۷ کانون خلاقیت در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور راه‌اندازی می‌شود

رئیس دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: مجوز راه‌اندازی ۲۷ کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور صادر شده‌است که نخستین آن امروز در دانشکده فنی‌وحرفه‌ای شهید مفتح همدان به بهره‌برداری رسید. ابراهیم صالحی‌عمران عصر پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از نخستین کانون شکوفایی خلاقیت و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در دانشکده فنی‌وحرفه‌ای شهید مفتح همدان افزود: دانشگاه باید ارتباط بیشتری با بازار کار و صنعت داشته باشد و شتاب دهنده این کار مراکز شکوفایی نوآوری و خلاقیت‌ها هستند. وی اظهار داشت: وجود اینگونه مراکز فرصت‌هایی برای تولید، تجارت، توسعه صنعت و ایجاد اشتغال ایجاد می‌کند. صالحی عمران بیان کرد: ما از اینجا ارتباط دانشجویان را با دنیای مشاغل و بازار کار برقرار می‌کنیم و نوآوری‌ها از اینجا شکوفا می‌شوند. وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تحصیلات تکمیلی را فرامی‌گیرند، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۹۰ هزار دانشجو در دوره‌های کاردانی و کارشناسی این دانشگاه ثبت نام کنند. رئیس دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: این تعداد دانشجو در نزدیک به ۱۶۰ رشته دانشگاهی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند که ۱۱۰ رشته آن در دوره کاردانی و ۵۰ رشته دیگر نیز در دوره کارشناسی است. دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان همدان ۶ دانشکده دارد که سه دانشکده در شهر همدان، ۲ دانشکده در ملایر و یک دانشکده در نهاوند واقع شده اند. نزدیک به پنج هزار و ۴۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای همدان تحصیلات تکمیلی را فرامی‌گیرند.

more_vert پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها دائمی شد

دانلود فایل

closeپذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها دائمی شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، روند پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها دائمی شده است. ابراهیم خدایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش روند پذیرش بدون آزمون مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها ادامه دارد و در ترم بهمن ماه نیز اجرا می‌شود.وی افزود: این شورا تاکید بر جدایی پذیرش رشته‌های بدون آزمون از کنکور دارد و اصل مصوبه این است که در طول تحصیل، سیستم ثبت‌نام برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی باز باشد اما پذیرش در دو زمان مهرماه و بهمن‌ماه صورت گیرد.رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار داشت: در این زمینه مشکلی به وجود آمد که امسال آن را برطرف کردیم و بعد از ثابت شدن وضعیت دانشگاه‌ها به علت شروع سال تحصیلی جدید، جلسات هماهنگی با مراکز آموزش عالی برگزار می‌شود تا به یک الگوی اجرایی دقیق دست یابیم.خدایی خاطرنشان کرد: این مشکل از آنجا ناشی می‌شد که امکان دستیابی به آمار ثبت‌نامی‌های بدون آزمون در دانشگاه ها وجود نداشت؛ اما دانشگاه‌ها باید سامانه ای برای دریافت آمار داوطلبان پذیرش بدون آزمون داشته باشند.معاون وزیر علوم یادآور شد: با این سامانه، میزان پذیرش دانشجویان در دوره‌های بدون آزمون مشخص می‌شود و نحوه فعالیت سیستم پذیرش بدون آزمون هم روشن می‌شود. خدایی درباره زمان اعلام ساز و کار پذیرش‌های بدون آزمون برای ترم بهمن ماه نیز توضیح داد: اطلاعیه‌ها در خصوص نحوه فعالیت دانشگاه‌ها در این زمینه تا آبان ماه توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: پذیرش بدون آزمون را به دانشگاه‌ها واگذار می کنیم.به گزارش ایرنا، نخستین دوره از پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌ها با ظرفیت ۵۹۶ هزار از ۲۰ اسفندماه ۹۷ به مدت هفت ماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد و تا ۲۸ شهریورماه ادامه داشت.در نهایت حدود ۲۸۶ هزار نفر در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها برای ترم تحصیلی مهرماه پذیرفته شدند.

more_vert رونمایی از اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان

دانلود فایل

closeرونمایی از اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان

محصول فناورانه «اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان» که با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ساخته شده است، ۱۶ مهر ( سه شنبه) رونمایی می‌شود. به گزارش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این محصول فناورانه به مناسبت هفته سالمندان و با حضور جمعی از مسئولان رونمایی خواهد شد. این محصول فناورانه توسط دکتر نسیبه زنجری و تیم همکار از دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تولید شده است. آلزایمر، زوال تدریجی عقل است. در این بیماری حفره‌هایی در بافت مغز ایجاد می‌شود که به تدریج پیشرفت می‌کند و منجر به ایجاد تغییرات رفتاری، فراموشی، اختلال در درک و بیان مطالب، حواس پرتی، نشناختن اشیاء و افراد و ناتوانی در انجام کارهای ظریف و ساده می‌شود. این بیماری در سال‌های اولیه، خود را به صورت فراموشی خفیف نشان می‌دهد ولی به مرور زمان، پیشرفت کرده و اختلالات جدی را در حافظه ایجاد می‌کند. با وجود تحقیقات وسیع، هنوز هیچ عاملی به عنوان علت قطعی بروز آلزایمر تایید نشده است. مجموعه‌ای از عوامل ممکن است در بروز این بیماری موثر باشند که از آن جمله می‌توان به وراثت، آسیب سر، سن مادر هنگام تولد، عوامل محیطی و سبک زندگی اشاره کرد. آمارها نشان می‌دهد هر سه ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌شود. بر اساس آمار بین‌المللی بیماری آلزایمر،‌ اکنون تعداد افراد مبتلا به آلزایمر حدود ۵۰ میلیون نفر است و برآورد می‌شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ میلادی سه برابر شود و به ۱۵۲ میلیون نفر برسد. در ایران نیز این وضعیت بهتر نیست و هر ۷ دقیقه یک نفر را گرفتار خود می‌کند و تا ۳۰ سال آینده با چالش بزرگ این بیماری مواجه خواهیم شد.

more_vert نرخ بیکاری دانش‌آموختگان

دانلود فایل

closeنرخ بیکاری دانش‌آموختگان

 آمارها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن، ۱.۱ درصد کاهش یافته است و به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار رسیده است. امروزه موضوع اشتغال و بیکاری به خصوص در مورد افراد تحصیلکرده دانشگاهی که نقشی بسزا در تولید دارند؛ این موضوع از مسایل مهم و اساسی کشور بوده، به گونه‌ای که در سال‌های اخیر به یکی از دغدغه‌های مسئولان، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان تبدیل شده است. رسیدن به راهکاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و به دنبال آن کاهش بیکاری آنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر ساله بخشی از فارغ‌التحصیلان کشور در جستجوی شغل بوده و به جمعیت بیکار کشور افزوده می‌شوند که این مهم با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر و به تناسب آن انباشت تعداد فارغ‌التحصیلان، دو چندان شده است. براساس نظر کارشناسان علاوه بر مسائل اقتصادی و آثار رکودی حاصل از تحریم‌ها، عواملی همچون عدم تناسب میان رشته‌های تحصیلی دانشگاهی با نیاز بازار کار کشور و نیز فقدان توانایی و مهارت افراد تحصیلکرده در کسب فرصت‌های شغلی موجود و همچنین اشباع بازار کار از برخی رشته‌های تحصیلی از جمله علل عدم موفقیت فارغ‌التحصیلان در یافتن شغل مناسب باشد. توجه به تناسب میان تعداد فرصت‌های شغلی تخصصی ایجاد شده در جامعه و شمار دانش آموختگان، امری است که تاکنون مغفول مانده است. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضع فعالیت جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی در سال ۱۳۹۷ به تفکیک جنس، رشته‌های تحصیلی و استان ارائه کرده است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال گذشته ۱۸.۳ درصد نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال ۱۳۹۷، برای گروه «مردان و زنان» در کل کشور ۱۸.۳ درصد بوده است. همچنین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن دو برابر مردان بود به این صورت که در این دوره نرخ بیکاری زنان فارغ‌التحصیل ۲۸.۷ درصد و مردان ۱۳.۱ درصد بوده است. سال گذشته ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل در دوره‌های عالی وجود داشت که ۵۷.۷ درصد (معادل هفت میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) فعال اقتصادی بودند یعنی یا شغل داشتند یا در جستجوی کار بودند. از این تعداد نیز ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (۸۱.۷ درصد) شاغل هستند. براساس این گزارش سال ۱۳۹۷ در مقایسه با سال ۱۳۹۶، بیش از ۴۷۳ هزار نفر به جمعیت فعال، ۴۶۲ هزار نفر به جامعه شاغلان و بیش از ۱۱ هزار نفر به جامعه بیکاران فارغ‌التحصیل اضافه شده است. رشته تحصیلی معماری و ساختمان بیشترین نرخ بیکاری بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه‌های «معماری و ساختمان» (۲۶.۱ درصد)، «هنر» (۲۴.۵ درصد)، علوم زیستی و رشته‌های مرتبط» (۲۴.۱ درصد)، «فرآوری و ساخت» (۲۳.۵ درصد) و «فناوری اطلاعات و ارتبطات» (۲۲.۸ درصد) است. براساس آمار گروه «خدمات امنیتی» با ۴.۴ درصد کمترین نرخ بیکاری را در سال گذشته داشته است. کرمانشاه بیشترین نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان را دارد از کل جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل دوره‌های عالی کشور، ۵۲.۶ درصد را مردان تشکیل داده‌اند که از این میزان، ۷۲.۷ درصد فعال هستند یعنی ۸۶.۹ درصد شاغل و ۱۳.۱ درصد بیکار و جویای کار هستند. همچنین از کل جمعیت دارای تحصیلات عالی یا در حال حصیل دوره‌های عالی کشور، ۴۷.۴ درصد را زنان تشکیل داده‌اند که از این میزان ۴۱ درصد فعال هستند یعنی ۷۱.۳ درصد شغل دارند و ۲۸.۷ درصد به دنبال شغل مناسب هستند.