جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی بررسی تطبیقی به کارگیری نرم خبرها

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی بررسی تطبیقی به کارگیری نرم خبرها

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی تطبیقی به کارگیری نرم خبرها " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بررسی تطبیقی به کارگیری نرم خبرها ، بی بی سی ، ساختار روزنامه نگاری ، برجسته سازی و نرم خبر اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام

دانلود فایل

closeمقاله به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام

مقاله علمی و پژوهشی" به‌کارگیری توانایی‌های فردی در نظام ارزشی مطالعۀ موردی: تربیت بدنی در اسلام " مقاله ای است در 19 صفحه با 41 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تربیت بدنی در اسلام؛ توانایی‌های فردی؛ حریف‌شناسی؛ روحیۀ متعالی و نظام ارزشی مطرح شده است.چکیدهمقالۀ حاضر بر آن است تا به بررسی ابعاد و مؤلفه‌هایی از به‌کارگیری توانایی فردی در نظام ارزشی و نظریات معاصر با محوریت آیات و روایات مستدل در زمینۀ تربیت جسم و مهارت‌های بدنی در اسلام بپردازد. ازاین‌رو با عنایت به اینکه قراین و شواهد بسیاری دال بر نگاه سنجیده نسبت به جسم ورزیده و روان آرمیده در نظام ارزشی وجود دارد و مطالعات موردی فراوانی برای آن قابل استناد است، در این مقوله ضمن بررسی بسیار اجمالی به گذشته به‌صورت اخص به دین مبین اسلام، به رویکرد‌ها و مطالعات تطبیقی همراه با روایات مستند و سخنان صاحب‌نظران معاصر پرداخته شده است که از موارد مهم، به مقولۀ بهداشت روان و جسم و ویژگی‌های به‌کارگیری توانایی‌های فردی و توانایی‌های عملی فرد مانند مقاوم بودن، روحیۀ متعالی، چابکی (تحرک و مهارت)، اضطراب‌گریزی، دوراندیشی، موقعیت‌شناسی و حریف‌شناسی اشاره شده است. در ضمن در تبیین شواهد نظام ارزشی به نمونه‌های عینی و تاریخی در نص صریح آیات و روایات پرداخته شده است.محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert هوش منطقی و آموزش ریاضی

دانلود فایل

closeهوش منطقی و آموزش ریاضی

شاید بیشترین ارتباط بین هوش های گاردنر و موفقیت ریاضی، وابسته به هوش ریاضی- منطقی باشد اما برای به کارگیری این هوش نیز باید به دانش آموزان کمک کرد.  تهیه کننده: سیده فاطمه حسینی 

more_vert فعالیت بودار!!

دانلود فایل

closeفعالیت بودار!!

 دیگر آن روزها گذشته که معلم در کلاس درس، تنها حساب و کتاب به دانش آموز می‌آموخت، امروز معلمان باید الفبای زندگی را هم به دانش‌آموزان بیاموزند.    مهارت‌های مختلف در هر کودکی با توجه به رشد و افزایش درک او بروز می‌کند. یکی از این مهارت‌ها دست‌ورزی است که پایه بسیاری دیگر از مهارت‌ها مانند نقاشی کشیدن و نوشتن محسوب می‌شود و در واقع شامل به کارگیری عضلات ظریف سر انگشتان دست است./ یارسال مطلب توسط فاطمه یزدان نژاد

more_vert مقاله بررسی دیدگاه نولدکه درباره نبوت و وحی

دانلود فایل

closeمقاله بررسی دیدگاه نولدکه درباره نبوت و وحی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی دیدگاه نولدکه درباره نبوت و وحی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 37 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نولدکه، تاریخ قرآن، نبوت، وحی، غریزه، خیال، مکاشفه پرداخته شده است چکیده مقاله کتاب «تاریخ قرآن» مهم‌ترین نگاشته خاورشناسان درباره قرآن و تاریخ پیامبر اسلام| است. نولدکه، مؤلف این کتاب، از خاورشناسان برجسته‌ای است که در حوزه‌های مختلف خاورشناسی دارای تألیفات است. کتاب پیش‌گفته که مهم‌ترین اثر او در این زمینه است، مشتمل بر مباحث وحی‌شناسی، جمع و تدوین قرآن و تاریخ نزول آیات و سور قرآن است که تحقیق پیش‌رو به مباحث نوع اول می‌پردازد. از دیدگاه نولدکه، ماهیت نبوت متکی بر چهار اصل: ارتباط با اندیشه پیامبران قبلی، تبعیت از غریزه احساسی، به‌کارگیری قوه خیال در دریافت وحی و ایجاد تحول اجتماعی است. این نوع نگاه به ماهیت نبوت، که با نظریه تجربه دینی درباب وحی در ارتباط است، علاوه بر خروج از روح تعالیم ادیان الهی، با اندیشه دینی اسلامی در تضاد می‌باشد که در هر یک از این اصول، با اشکالاتی مواجه است  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله رویکرد کلامی محمد عابد الجابری در نقد تراث شیعی

دانلود فایل

closeمقاله رویکرد کلامی محمد عابد الجابری در نقد تراث شیعی

مقاله علمی و پژوهشی " رویکرد کلامی محمد عابد الجابری در نقد تراث شیعی" مقاله ای است در 18 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نقد معرفت‌شناختی، نظام عرفانی، تراث شیعی، عقل مستقیل، هرمس‌گرایی، محمد عابد الجابری پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از نقدهای جابری نسبت به تراث دینی، نقد وی به اندیشه‌های شیعی است. جابری علی‌رغم ادعایش مبنی بر عدم ورود به نقد کلامی و به‌کارگیری روش معرفت‌شناسانه، خود عملاً وارد نقدهای کلامی شده و تشیع را فاقد ریشه‌های فکری اصیل در آموزه‌های اسلام می‌داند که خاستگاه اصلی آن جریانی سیاسی بوده است. در این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی برخی از دیدگاه‌های جابری درباره اندیشه شیعی تحلیل و بررسی و مشخص شده: اولاً اطلاق عقل مستقل بر فرهنگ و آموزه‌های شیعی از سوی جابری مبتنی بر خوانش معرفت‌شناسانه از مذهب شیعه نبوده زیرا آموزه‌ها و عقاید شیعه ریشه در عقلانیت دارد و ثانیاً داده‌های تاریخی‌ای که جابری برای اثبات وارداتی و هرمسی بودن اندیشه شیعه ارائه می‌دهد، مبنای علمی ندارد و اندیشه شیعی متمایز از اندیشه باطنیه و اسماعیلیه است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله چیستی و چرایی تأویل نصوص دینی از منظر غزالی

دانلود فایل

closeمقاله چیستی و چرایی تأویل نصوص دینی از منظر غزالی

مقاله علمی و پژوهشی " چیستی و چرایی تأویل نصوص دینی از منظر غزالی" مقاله ای است در 22 صفحه و با 74 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تأویل، غزالی، فهم، نصوص، رویکرد، عرفان، ظاهر، باطن پرداخته شده است چکیده مقاله فهم درست منابع و نصوص دینی، دغدغه اساسی و همیشگی پژوهشگران اسلامی بوده و هست و از گذشته تا کنون، آنها روش‌های خاصی را برای فهم صحیح نصوص دینی به کار برده‌اند. یکی از روش‌های مهم در این زمینه، «تأویل» است. غزالی در دو دوره فکری خود، دو گونه مواجهه با مسئله تأویل دارد. در دوره اول، مانند غالب متفکران اسلامی، تأویل را ناظر به معنای بعید از لفظ می‌داند و صرفاً آیات متشابه را تأویل‌پذیر می‌شمارد؛ اما او در دوره پایانی عمر خویش، با پذیرش رویکرد عرفانی، تأویل را ناظر به امر حقیقی و خارجی پنداشته، همه آیات قرآن، اعم از محکم و متشابه، را تأویل‌پذیر می‌داند. در روش‌شناسی فهم متن از منظر غزالی متأخر، به این نکته پی می‌بریم که او با ارائه روی‌آوردی خاص در تأویل توانسته است الگوی نوینی ارائه دهد تا دیگران نیز براساس آن بتوانند در این مسیر گام بردارند و به فهم روشمند از نصوص دینی نائل آیند. از الگوی پژوهشی او در فهم متن، متفکرانی مانند ابن‌عربی، ملاصدرا و فیض کاشانی بهره برده‌اند. در این تحقیق، علاوه بر تبیین الگوی یادشده با رویکرد تحلیلی، به ضرورت، اهمیت و چرایی به­کارگیری این روش از منظر غزالی پرداخته می­شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ماه مهر، فرصتی برای خانه تکانی در آموزش و پرورش

دانلود فایل

closeماه مهر، فرصتی برای خانه تکانی در آموزش و پرورش

شروع سال تحصیلی برای مسئولان وزارت آموزش و پرورش فرصتی است تا به سمت اصلاح روندهای ناکارآمد تعلیم و تربیتی در ساختار آموزشی و به کارگیری سیاست‌های باثبات و نتیجه بخش گام بردارند. بار دیگر برگی از ماه مهر در تقویم آموزشی دانش آموزان رقم خورد و سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آغاز شد؛ آنجا که یک سال تحصیلی را در مدرسه به عنوان خانه دوم و در سایه نظام آموزش و پرورش به عنوان دومین نهاد تعلیم و تربیت پس از خانواده باید سپری کنند. خانواده ها با هزاران امید فرزندان خود را به مدرسه می فرستند که در کنار علم آموزی، تربیت و پرورش اخلاقی یافته و برای حضور در جامعه و قرار گرفتن در مسیر زندگی آینده آمادگی یابند. از این رو، چنانچه این نظام در هر یک از ابعاد و بخش های خود دارای کاستی باشد، رسالت اصلی که همان تعلیم و تربیت نسل های آینده و قراردادن نیروهای انسانی کشور در مسیر توسعه است، به محاق رانده می شود. آغاز سال تحصیلی و باز شدن مدارس بهانه مناسبی است تا در نگاهی کلی مشکلات آموزشی را بررسی کرد و در راستای رفع آن ها گام برداشت. نظام آموزش و پرورش ایران نیز همواره در چهار دهه در مسیر رشد و رفع کاستی ها حرکت کرده است اما با وجود این، هنوز با برخی چالش ها و موانع مدیریتی و ساختاری روبه رو است. تدوین سند تحول آموزش و پرورش یکی از اصلی ترین اقداماتی بود که با هدف رفع این چالش ها صورت گرفت. این سند که بر اساس مضامین اسلامی و انقلابی طراحی شده است، چراغ راهنمایی به دست مربیان و مدیران آموزشی و پرورشی کشور می دهد تا اهداف تعلیم و تربیتی برنامه ششم توسعه و افق ۱۴۰۴ اجرایی شود. اگرچه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۹۰، پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا در کشور از سوی رئیس جمهوری وقت ابلاغ شد با این حال هنوز راه برای شناخت و حرکت در مسیر اهداف این سند بسیار است. بنابراین کارشناسان آموزشی یکی از اصلی ترین موانع گریبانگیر نظام آموزشی را اجرای ناقص سند تحول آموزش و پرورش عنوان می کنند در حالی که اجرای این سند یکی از تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. از تدوین و ابلاغ این سند حدود هشت سال می گذرد و به نظر می رسد سرنوشت بی سرانجام برخی اسناد بالادستی در انتظار این سند نیز باشد. از این چالش که بگذریم، بنا بر آنچه بارها مسئولان به آن اشاره یا در فضای رسانه ای کشور اعلام شده است، ساختار نظام آموزش و پرورش ایران از سایر مشکلاتی چون کمبود معلم، نبود زیرساخت های آموزشی، ضعف مدیریتی، ناکارآمدی و اجرای سیاست های نادرست، بوروکراسی و دیوان سالاری، نبود ساختار متمرکز، آزمون و خطاهای مکرر، نبود نظارت های فراسازمانی، کمبود بودجه، مشکلات معیشتی معلمان یا کمبود فضاهای آموزشی رنج می برد. آموزش و پرورش ایران در یک سال اخیر با چالش هایی بر سر کرسی وزارت نیز روبه رو بوده است. به دنبال آمد و رفت چند وزیر و سرپرست سکان این وزارتخانه اکنون به دستان محسن حاجی میرزایی است. وی نیز در تازه ترین اظهارات خود سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را راهنمای مناسبی دانسته است که برای اجرایی شدن نیازمند شناخت اولویت ها است. تربیت چندساحتی، تقویت مهارت آموزی، افزایش اختیارات مدرسه، تقویت مدیران، ایجاد تنوع در محیط های یادگیری، بهبود مدیریت و ارتقای جایگاه معلمان سخن گفته است. اکنون زمان آن فرا رسیده که نظام آموزش و پرورش پس از سال ها تغییر و پَستی و بلندی، سیاست های باثبات و اصلاح گر را به خود ببیند چرا که اهمیت آموزش و پرورش استعدادهای نیروی انسانی از سنین کودکی بر هیچ کس پوشیده نیست. چنانچه هر کشوری در برنامه های بلندمدت خود توسعه و رشد را دنبال می کند، برنامه ریزی و سرمایه گذاری های خود را به سنین کودکی و مدارس معطوف می سازد. دانش آموزان به منزله سرمایه های کشور به شمار می روند؛ راه توسعه کشور از آموزش درست و پرورش استعدادهای این قشر از جامعه می گذرد. اینکه چالش های نظام آموزشی کشور مشخص و شناسایی شده است، این نظام نیازمند اجرای سیاست های درست است تا زخم های آن التیام یافته و اصلاح شوند. واضح است که تربیت و پرورش نیروی انسانی با سطح علمی بالا، متخصص و مهارت یافته و همچنین ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه نیازمند رفع موانع نظام آموزش و پرورش است. سرمایه گذاری در این حوزه از صرف هزینه و زمان در سایر بخش ها همچون مقابله با آسیب های اجتماعی و فرهنگ سازی می کاهد. بنابراین، خانه تکانی در آموزش و پرورش از ضروری ترین مسائل کنونی کشور به شمار می رود؛ لزوم تغییر در این ساختار از به کارگیری مدیران شایسته و توانمند گرفته تا بهبود معیشت معلمان، روزآمد ساختن سرفصل های درسی، بازنگری در گزینش معلمان و اختصاص بودجه برای ارتقای کمی و کیفی زیرساخت های آموزشی را شامل می شود. یادداشت از: فرشته ذبیحیان

more_vert مقاله بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون توسط موسی

دانلود فایل

closeمقاله بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون توسط موسی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تحلیل علامه طباطبایی از بازخواست هارون توسط موسی " مقاله ای است در 20 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث علامه طباطبایی، موسی، هارون، گوساله‌پرستی، بنی‌اسرائیل و سیاق پرداخته شده است چکیده مقاله از مسائل مطرح‌شده در قرآن کریم، برخورد تند حضرت موسی با حضرت هارون، بعد از گوساله‌پرست شدن بنی‌اسرائیل است. تاکنون توجیهات زیادی در تحلیل این برخورد، ارائه شده است. اما علامه طباطبایی، با اثبات کبرای کلی «اختلاف سلیقه انبیا در نحوه اجرای احکام»، این برخورد را یکی از مصادیق آن می‌داند. در این ماجرا، حضرت موسی به‌‌طور مطلق به ایشان دستوراتی داده بود، اما درعین‌حال معتقد بوده که این حکم باید با به‌‌کارگیری تمام توان، برای مقاومت در برابر بنی‌اسرائیل اجرا می‌شد، اما حضرت هارون آن را با نرمش و عدم مقاومت اجرا کرد. ازاین‌رو، چون حضرت هارون برطبق سلیقه و مشی حضرت موسی عمل نکرده بود، این برخورد، برای تأدیب وی بود. این درحالی است که در این ماجرا، حضرت هارون مرتکب هیچ گناه یا کوتاهی نشده و حق به جانب وی بود. این مقدار از اختلاف سلیقه چون خارج از حکم‌الله است، ضرری به عصمت انبیا نمی‌زند.اگرچه کبرای کلی مورد بحث، امری قابل اثبات است، ولی انطباق این ماجرا، بر آن امری مشکل است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله داوری معرفتی بین خداباوری و الحاد براساس فضیلت‌گرایی معرفتی

دانلود فایل

closeمقاله داوری معرفتی بین خداباوری و الحاد براساس فضیلت‌گرایی معرفتی

مقاله علمی و پژوهشی " داوری معرفتی بین خداباوری و الحاد براساس فضیلت‌گرایی معرفتی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  داوری معرفتی، خداباوری، الحاد، لاادری‌گری، فضایل عقلانی، معرفت‌شناسی فضیلت‌محور، زگزبسکی پرداخته شده است چکیده مقاله سه نگرۀ خداباوری، الحاد و لاادری‌گری با حجم انبوهی از مناقشات، در کانون مباحث فلسفه دین بوده و طرف‌داران هریک سعی در غلبه بر ادله مخالف و اثبات ادعای خود داشته و دارند. یکی از پیش‌زمینه‌های ضروری برای داوری بین این ادعاها، تعیین الگوی حاکم و مبنای ارزیابی است که قرینه‌گرایی، ایمان‌گرایی، معرفت‌شناسی اصلاح‌شده و رویکردهای مصلحت‌اندیشانه و عمل‌گرایانه، نمونه‌هایی از این معیارها به‌شمار می‌روند. معرفت‌شناسی فضیلت‌محور از رویکردهای نوین است که نقش فضایل عقلانی را در ارزش معرفتی باورها پررنگ می‌کند و راه اصابت باور را به صدق، برآمدن آن از فعالیت فضایل عقلانی می‌داند. درنتیجه برای ارزش‌سنجی معرفتی هر باوری باید کم و کیف به‌کارگیری فضایل پیش‌گفته را در فرایند معرفتی عامل ردیابی کرد. این پژوهش با سیری کلی در گونه‌های رایج برای داوری بین خداباوری و الحاد و نیز گزارشی کوتاه از معرفت‌شناسی فضیلت‌محور ـ به روایت لیندا زگزبسکی ـ درصدد نشان دادن ارزش معرفتی اعتقاد به خدا در مقابل عدم آن براساس رویکرد پیش‌گفته است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی عقاید زارعان در مورد رابطه باورها با میزان تولید و نزول بلایای طبیعی در امر کشاورزی

دانلود فایل

closeمقاله بررسی عقاید زارعان در مورد رابطه باورها با میزان تولید و نزول بلایای طبیعی در امر کشاورزی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی عقاید زارعان در مورد رابطه باورها با میزان تولید و نزول بلایای طبیعی در امر کشاورزی (مطالعه موردی: چهار روستای شهرستان کردکوی در استان گلستان)" مقاله ای است در 18 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  باورهای دینی، کشاورزی، بلایای طبیعی، قرآن، استان گلستان پرداخته شده است چکیده مقاله ترویج امورکشاورزی اکنون بیشتر بر پایه مباحث علمی و بر اساس اصول علمی صورت می‌گیرد؛ با این حال کشاورزان هنوز هم اغلب بدون تحصیلات عالی بوده و در عین توجه به اصول علمی، همچنان باورهای مذهبی خود را در پیشبرد امور کشاورزی حفظ کرده‌اند؛ در این بین دخالت باورهای مذهبی و نحوه اعتقاد به مسائل مذهبی در عملیات ترویج و تداوم کشاورزی دارای اهمیت زیادی است؛ لذا جهت بررسی صحت این ادعا، از طریق پرسش‌نامه بر روی حدود 400 نفر از کشاورزان روستاهای غرب استان گلستان مطالعه آماری صورت گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان باور کشاورزان به موضوع مورد مطالعه نمراتی بین 6/3 تا 7/3 را به خود تخصیص می‌دهد. بنابراین به کارگیری نتایج این بحث، جهت انجام فعالیت‌های ترویجی در امورکشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنین برای تقویت وجوه مثبت باورها استفاده از روحانیون در امر ترویج پیشنهاد می‌گردد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی تطبیقی دیدگاه مرلوپونتی و شهید مطهری در خصوص آزادی مشروط

دانلود فایل

closeمقاله بررسی تطبیقی دیدگاه مرلوپونتی و شهید مطهری در خصوص آزادی مشروط

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تطبیقی دیدگاه مرلوپونتی و شهید مطهری در خصوص آزادی مشروط" مقاله ای است در 18 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  آزادی، مرلوپونتی، شهید مطهری، اگزیستانسیالیسم، ضرورت علی پرداخته شده است چکیده مقاله مرلوپونتی با ادبیات اگزیستانسیالیستی الحادی «نظریه آزادی مشروط» خود را با ابداع نظریۀ‌ «تن ـ سوژه» و با الهام از مفهوم «زیست‌ جهان» هایدگر پردازش کرده و آزادی بشر را در تزاحم با وجود خدوند می‌داند. او می‌گوید: بین خدا‌ و انـسان آزاد یـکی را باید انتخاب کرد؛ زیرا اگر وجود خدا اثبات شود، همه چیز تحت نظام ضرورت علّی قرار گرفته‌ و دیـگر جایی برای آزادی بشر باقی نمی‌ماند. شهید مطهری نیز معتقد است آزادی انسان مشروط (محدود) است. وراثت، محیط اجتماعی وتاریخ از جمله امور محدودکننده آزادی هستند. اما او برای اثبات آزادی مشروط بشر از دلیل فطرت و ضرورت به‌کارگیری عقل در مسیر تکامل انسان استفاده کرده است. به باور شهید مطهری، این آزادی مشروط نه تنها در تضاد با وجود خدا و اراده و علم نامتناهی او نیست، بلکه لازمه ایمان به اوست.روش تحقیق در این نگارش روش عقلی به شیوه کتابخانه‌ای است و حاصل آن منتج به این نکته شده که هرچند دیدگاه مرلوپونتی و استاد مطهری در خصوص «آزادی مشروط» تا حدی مشابهت دارند، اما نظریه هر یک از ایشان در منظومه فکری خود کاملا متفاوت از دیگری است.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله شاخص اسراف در مصارف بخش خصوصی

دانلود فایل

closeمقاله شاخص اسراف در مصارف بخش خصوصی

مقاله علمی و پژوهشی " شاخص اسراف در مصارف بخش خصوصی" مقاله ای است در 24 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اسراف؛ تبذیر؛ معیارهای اسراف؛ شاخص اسراف؛ اتلاف؛ شکاف استاندارد و بهره‌وری پرداخته شده است چکیده مقاله بر اساس آیات و روایات، اتلاف، مصرف بالاتر از سطح زندگی عمومی، مصرف فراتر از توان مالی یا شأن، بخشش بیش از حد، صرف مال در معصیت و عدم رعایت اولویت در به‌کارگیری سرمایه‌ها معیار اسراف هستند. برای سنجش اسراف در مصارف بخش خصوصی بر اساس معیارهای مزبور از دو نوع شاخص اسراف اتلافی و شکاف بهره‌وری و استاندارد می‌توان استفاده کرد. با تعدیل شکاف‌های بهره‌وری و استاندارد و تبدیل آن به اتلاف و تجمیع اتلاف در کالاهای دوازده‌گانة مصارف بخش خصوصی می‌توان به یک عدد معین در مصارف بخش خصوصی به عنوان میزان اسراف دست یافت. عنوان مقاله [English] The Wastage Parameter of the Private Sector's Consumption چکیده [English] According to traditions and Quranic verses, wasting, spending more than standard of living, spending beyond financial ability or state, excessive donation, spending property in doing sin, and not observing priority in using capitals are the criteria of wastage. We can use two parameters of wasting wastage and gap between productivity and standard to assess the volume of wastage in the expenses of private sector, based on these criteria. A specific number in the expenses of private sector as the rate of wastage can be calculated by adding up wasting in twelve goods used in the expenses of private sector, moderating the gaps between productivity and standard, and changing them into wasting. کلیدواژه‌ها [English] wastage, extravagance, criteria of wastage, parameter of wastage, Wasting, the gap between standard and productivity دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله هویت طرق داوری درباب حقیقت وحی و خصوصیات آن

دانلود فایل

closeمقاله هویت طرق داوری درباب حقیقت وحی و خصوصیات آن

مقاله علمی و پژوهشی " هویت طرق داوری درباب حقیقت وحی و خصوصیات آن" مقاله ای است در 18 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اصالت حس، اصالت عقل، مدل، سرشت وحی و داوری پرداخته شده است چکیده مقاله پذیرشِ نظریه لوح سفید و «اصاله الحسّ» (به معنایی اعم از حسّ ظاهری و باطنی) در حوزه آگاهی‌های تصوری، و قبولِ «اصاله العقل» در محدوده آگاهی‌های تصدیقی ـ به عنوان دو مبنای مورد پذیرش حکیمان مسلمان ـ مستلزمِ ظهور دو مشکل درمورد پدیدارهای نایابی چون تجارب وحیانی است. مشکلِ اول، مسئله بیان‌ناپذیری است؛ و مشکل دوم، تشخیص روش قابل اعتماد در داوری، نسبت‌به سرشت و آثار این‌گونه امور خارج از دسترس تجارب مشاع (درونی / بیرونی) می‌باشد. درمورد مشکل دوم، یعنی روش داوری نسبت‌به پدیدارهایی چون «وحی»، چهار احتمال پیش‌روی ماست: 1. موضع تعلیق گرفتن و از هرگونه داوری طفره رفتن؛ 2. سعی بر دستیابی به تجاربی این‌گونه؛ مشروط بر آنکه چنین امری ممکن باشد؛ 3. از تمثیل و مدل‌سازی بهره‌گرفتن؛ 4. رجوع به واجدانِ چنین تجاربی، یعنی انبیا؛ و اتخاذ موضعی درون‌دینی به‌جای منظر برون‌دینی. کوشش ما در این مقاله ضمن توضیح معنای مدل، و تشریح مخاطراتِ معرفتی حاصل از به‌کارگیری مدل‌ها، تبیین این نکته است که تنها راه قابل اعتماد برای داوری درمورد امور تجربه‌گریزی چون وحی، روش چهارم می‌باشد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تاثیر تمرینات ریتمیک بر عمق بخشی آرام سازی جودوکاران تیم ملی

دانلود فایل

closeمقاله تاثیر تمرینات ریتمیک بر عمق بخشی آرام سازی جودوکاران تیم ملی

مقاله علمی و پژوهشی" تاثیر تمرینات ریتمیک بر عمق بخشی آرام سازی جودوکاران تیم ملی " مقاله ای است در 17 صفحه با 26 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات آرام سازی؛ تمرین ریتمیک؛ جودو کارمطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله مزیت‌سنجی اقتصاد ایران در صنعت و کشاوزری با استفاده از شاخص‌های مختلف

دانلود فایل

closeمقاله مزیت‌سنجی اقتصاد ایران در صنعت و کشاوزری با استفاده از شاخص‌های مختلف

مقاله علمی و پژوهشی " مزیت‌سنجی اقتصاد ایران در صنعت و کشاوزری با استفاده از شاخص‌های مختلف" مقاله ای است در 26 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  مزیت‌سنجی؛ بخش صنعت؛ بخش کشاورزی؛ تحلیل عاملی؛ تحلیل تاکسونومی عددی پرداخته شده است چکیده مقاله محدود بودن منابع و امکانات، لزوم اولویت‌بندی تخصیص آنها را ایجاب می‌کند. با توجه به اینکه دو بخش مولد اقتصاد یعنی بخش صنعتو بخش کشاورزی در جذب منابع محدود موجود برای تولید در رقابت هستند این پرسش پیش می‌آید که با وجود محدودیت بودجه در هر برنامة توسعه، کدامیک از این دو بخش با توجه به ویژگی‌های خاص هر بخش و قابلیت‌هایی که هرکدام دارند در تخصیص این منابع محدود سرمایه‌گذاری دارای اولویت هستند؟ در این مقاله برای نخستین بار با هماهنگ سازی دو طبقه‌بندی ISIC و HS به طور همزمان از شاخص‌های جدول داده – ستانده و شاخص‌های مزیت‌سنجی استفاده و سعی شده با به‌کارگیری روش تلفیقی تحلیل عاملی و تحلیل تاکسونومی عددی به پرسش فوق پاسخ داده شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش کشاورزی و زیربخش مواد غذایی و آشامیدنی در اولویت قرار دارند. عنوان مقاله [English] Comparing Relative Advantages of Agriculture and Non-Agricultural Manufacturing Sectors in Iran’s Economy چکیده [English] Scarcity of economic resources causes defining priority of their allocation to activities. Agriculture and Non-Agricultural Manufacturing (NA-Manufacturing) as two parts of production sector compete for absorbing those scarce resources. Hence, the question is: which part is preferred in this allocation, Agriculture or NA- Manufacturing? In this paper with coordinating ISIC and HS codes, Input-output indices and comparative advantage indices have been used simultaneously for the first time. Factor analysis and numerical taxonomic analysis methods have also been incorporated to answer the question. The results indicate that Agriculture is preferred to NA-Manufacturing in Iran’s economy. کلیدواژه‌ها [English] Relative Advantages, Non-Agricultural Manufacturing Sector, agriculture sector, Factor analysis, Numerical Taxonomy Analysis دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت

دانلود فایل

closeمقاله اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت

مقاله علمی و پژوهشی " اصول حقوقی و تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت" مقاله ای است در 23 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اصول حقوقی؛ تفسیر؛ معاهده؛ مقررات سازمان جهانی تجارت؛ حل‌وفصل اختلافات پرداخته شده است چکیده مقاله مقررات موافقت‌نامه‌های سازمان جهانی تجارت همانند مقررات سایر معاهدات بین‌المللی ابهامات و پیچیدگی‌هایی دارد. ازاین‌رو تفسیر مقررات سازمان برای رکن حل‌وفصل اختلافات آن و صاحب‌نظران حقوق تجارت بین‌الملل اهمیت زیادی دارد. در همین راستا استفاده از اصول کلی حقوقی به‌ویژه آنچه در مواد 31 و 32 کنوانسیون وین در حقوق معاهدات آمده از جایگاه ویژه‌ای در تفسیر مقررات برخوردار است. مقاله حاضر بر آن است به این سؤال پاسخ دهد که تا چه اندازه اصول مزبور می‌توانند در تفسیر مقررات سازمان جهانی تجارت مؤثر باشند؟ مقاله با در نظر گرفتن شیوه‌های مختلف تفسیر نشان می‌دهد اصول کلی حقوقی نقش غیرقابل‌انکاری در تفسیر و فهم مقررات سازمان مزبور دارند. به‌کارگیری این اصول هیئت‌های رسیدگی و رکن قضایی سازمان را در انجام وظایف خودیاری رسانده و منجر به انسجام میان نظام حقوقی سازمان جهانی تجارت و سایر نظام‌های حقوقی بین‌المللی می‌شود. این رویکرد مورد تأیید رکن حل‌وفصل اختلافات سازمان نیز است. عنوان مقاله [English] Principles of Law and Interpretation ofWTO Regulations چکیده [English] Like a number of international treaties, provisions of WTO Agreements are subject to ambiguities and problems. Hence, interpretation of WTO provisions is of great importance to Dispute Settlement Body of World Trade Organization and international trade lawyers. In this regard, using general principles of law provided, particularly, by Articles 31 and 32 of the Vienna Convention on the Law of Treaties (VCLT) require special attention. This Article intends to provide an answer to this question: To what extent are these principles able to affect the interpretation of WTO provisions. By considering different interpretation methods, this Article shows that the general principles of law play an undeniable role in interpreting and understanding the provisions of WTO. Applying these principles assists the panels and appellate body to discharge their function and lead to convergence between WTO and other international legal systems. This approach has been affirmed by WTO Dispute Settlement Body. کلیدواژه‌ها [English] principles of law, Interpretation, Treaty, WTO Provisions, Disputes Settlement دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اندازه‌گیری فقر (نسبی) در ایران با استفاده از منطق فازی

دانلود فایل

closeمقاله اندازه‌گیری فقر (نسبی) در ایران با استفاده از منطق فازی

مقاله علمی و پژوهشی " اندازه‌گیری فقر (نسبی) در ایران با استفاده از منطق فازی" مقاله ای است در 24 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اندازه‌گیری فقر و نابرابری؛ منطق فازی؛ شاخص فقر فازی سن پرداخته شده است چکیده مقاله برای اندازه‌گیری فقر و تمایز فقیر از غیر فقیر، معمولاً از شاخص‌های  سن، خط فقر، نسبت فقرا و شکاف فقر استفاده می¬شود. اگر چه این شاخص‌ها مفید می¬باشند اما با به کارگیری منطق فازی و ترکیب آن با روش‌های فوق می¬توان به دقت اندازه‌گیری شاخص‌ها افزود. برای مثال، براساس روش خط فقر، اگر درآمد فردی کمی بالاتر از خط فقر باشد، غیر فقیر و کمی پایین¬تر از خط فقر باشد، فقیر محسوب می‌شود. در مورد سایر شاخص¬ها نیز وضعیت مشابه-ای وجود دارد.  استفاده از روش منطق فازی می¬تواند باعث رفع این مشکل گردد. در این مقاله با معرفی شاخص¬های مختلف و با بازتعریف این شاخص¬ها در چارچوب منطق فازی، اندازه‌گیری فقر در ایران در سال¬¬های 76، 82 و 1388 انجام شده است. نتایج با حالت متداول نیز مقایسه شده است. این مقایسه نشان می¬دهد، روش‌های اندازه‌گیری فقر با استفاده از چارچوب منطق فازی، نشان از تعریف  دقیق¬تر و همچنین گسترده¬تر فقر نسبت به روش¬های متداول دارد. نتایج حاصل ازدو دیدگاه متداول و منطق فازی حکایت از آن دارد شاخص‌های فقر در  سال 1376 نسبت به سال 1382 بالاتر هستند و فقر در سال 1382 نسبت به 1376 کاهش یافته است، ولی شاخص‌های مذکور (هم به روش متداول و هم روش فازی) در سال 1388مجدداً افزایش داشته¬اند. فقر در مناطق روستایی با استفاده از هر دو دیدگاه در تمامی سال¬های مورد بررسی، بیشتر از مناطق شهری است. عنوان مقاله [English] Measuring Relative Poverty in Iran Using Fuzzy Logic چکیده [English] For measuring poverty and distinguishing the poor from the non-poor, poverty line, Head- Count Ratio,  Income – Gap Ratio, Sen index are used. Although these are useful, using fuzzy logic and combining it with given methods can increase the exactness of the indices measuring. For example, based on the method of poverty line, if a person ̛ s income is a little above the line he/she is non-poor and a little below the line will be considered poor. The same situation is true of other conditions. Using fuzzy logic can solve the problem. Here, introducing different indices based on fuzzy logic the measuring of poverty in Iran in 1376, 1382, 1388 has been done. Findings have been compared with classical ones. This comparison shows that methods for measuring poverty based on fuzzy logic define poverty meticulously and significantly compared to other methods. Results in two approaches show that poverty indices of 1376 is higher than1382 and poverty in 1382 has been decreased compared to 1376. But the above mentioned indices in 1988 had increase in 1988 again. Poverty in rural areas is more than urban areas by two approaches in all of the investigated years. کلیدواژه‌ها [English] Measuring Poverty And Inequality, Fuzzy logic, Sen Fuzzy Poverty Index دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله خنثایی پول و عدم تقارن در شوک‌های پولی در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن اندازه و جهت شوک‌ها

دانلود فایل

closeمقاله خنثایی پول و عدم تقارن در شوک‌های پولی در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن اندازه و جهت شوک‌ها

مقاله علمی و پژوهشی " خنثایی پول و عدم تقارن در شوک‌های پولی در اقتصاد ایران با در نظر گرفتن اندازه و جهت شوک‌ها" مقاله ای است در 27 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  شوک بزرگ؛ شوک کوچک؛ عدم تقارن؛ کینزین‌های جدید؛ تولید پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این مطالعه بررسی تأثیر شوک‌های پولی کوچک و بزرگ (با لحاظ جهت شوک) بر تولید، با استفاده از داده‌های فصلی طی دوره‌ی زمانی (1369:1-1396:4) و با به‌کارگیری رهیافت آزمون کرانه‌ها، الگوی چرخشی مارکوف و الگوی خود¬رگرسیون با وقفه‌های توزیعی است و نظریه کینزین‌های جدید مبنی بر نامتقارن بودن تأثیر شوک‌ها بر تولید مورد آزمون قرار گرفت. از این‌‌رو با بسط یک معادله مارکوف برای رشد نقدینگی، شوک‌های مثبت و منفی، کوچک و بزرگ برای اقتصاد ایران استخراج شدند، سپس با استفاده از الگوی خود رگرسیون با وقفه¬های توزیعی به بررسی نحوه تأثیر شوک‌های پولی بر تولید پرداخته شد. نتایج حاکی از آن است که در بلندمدت شوک‌های¬ پولی کوچک و بزرگ (مثبت یا منفی) در اثرگذاری بر تولید ناتوان هستند که این به معنای خنثایی پول در بلندمدت است. اما در کوتاه‌مدت شوک‌های پولی تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهند به نحوی که شوک‌های منفی در اثرگذاری بر شوک‌های مثبت قوی¬تر عمل می‌کنند و با لحاظ اندازه شوک‌ها، تأثیر شوک‌های منفی کوچک و شوک‌های منفی بزرگ به ترتیب بیشتر از تأثیر شوک‌های مثبت کوچک و شوک‌های مثبت بزرگ است. از سویی عدم تقارن بین شوک‌های کوچک و بزرگ پولی وجود دارد، زیرا شوک‌های کوچک مثبت و منفی به ترتیب نسیت به شوک‌های بزرگ مثبت و منفی، بیشتر تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهند. عنوان مقاله [English] Neutrality of Money and Asymmetry in Monetary Shocks in the Iranian Economy, Considering the Size and Direction of Shocks چکیده [English] The goal of this study is analyzing the effects of the positive and negative monetary shocks on production. Therefore, by using the seasonal data during 1990-2017, and the bounds tests, Markov’s switching model, and autoregressive models with distributive lags to test the new Keynesian theory about the asymmetric effect of shocks on production. Thus, by extending a Markov equation for growth of liquidity, positive, negative, big and small shocks were extracted. Then, using an ARDL model, the effects of small and big shocks on economic growth were analyzed. The results have shown that in the long run, both Small and Large monetary shocks (whether Positive or negative) are incapable of affecting production. This means that money is neutral in the long run. But in the short run, monetary shocks affect the production, where, the impact of negative shocks is far greater than the effect of positive shocks. With considering the size of shocks, the effect of small negative shocks and large negative shocks is more than the effect of small positive shocks and large positive shocks. On the other hand, there is an asymmetry between small and big money shocks, because small positive and negative shocks have greater effects than big positive and negative shocks on production, respectively. کلیدواژه‌ها [English] Big Shocks, Small Shocks, Asymmetry, New Keynesian دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله طراحی الگوی یادگیری های غیر رسمی مدیران منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور با استفاده از رویکرد روایتی

دانلود فایل

closeمقاله طراحی الگوی یادگیری های غیر رسمی مدیران منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور با استفاده از رویکرد روایتی

مقاله علمی و پژوهشی " طراحی الگوی یادگیری های غیر رسمی مدیران منابع انسانی در سازمان های بزرگ کشور با استفاده از رویکرد روایتی" مقاله ای است در 21 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث یادگیری غیر رسمی؛ مدیر منابع انسانی؛ رویکرد روایتی؛ سازمان‌های بزرگ کشور پرداخته شده است چکیده مقاله مدیران منابع انسانی با شناسایی، جذب، برانگیختن، پرورش و نگهداشت استعدادها، نقشی اساسی و انکارناپذیر در عملکرد کسب‌وکار ایفا می‌کنند و به‌یقین قابلیت‌های فنی- تخصصی، آنها را در این امر یاری می‌دهد. مهارت یادگیری، سنگ بنای شکل‌گیری قابلیت‌های مدیران منابع انسانی است. براساس یافته‌های پژوهش‌ها، مدیران برای پرورش شایستگی‌های خود بیشتر از شیوه‌های یادگیری غیررسمی استفاده می‌کنند. هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی یادگیری‌های غیررسمی برای پرورش مدیران منابع انسانی است. در این پژوهش با استفاده از رویکرد روایتی و شیوه مصاحبه‌های عمیق و هدفمند، تجربه‌های10 نفر از مدیران منابع انسانی در ارتباط با طراحی و پیاده‌سازی یکی از نظام‌های منابع انسانی،مستند شد و برای تحلیل روایت‌ها از روش کدگذاری استفاده شده است. نتایج تحقیق  نشان داده است که این مدیران از 21 روش یادگیری برای توسعه شایستگی‌های خود استفاده کرده‌اند. همچنین ویژگی‌های شخصیتی- رفتاری و سازمانی‌- مدیریتی به عنوان عوامل مؤثر بر به‌کارگیری یادگیری غیررسمی شناسایی شده‌اند. مدیران منابع انسانی این پژوهش اذعان داشته‌اند که یادگیری غیررسمی پیامدهای فردی، سازمانی و نیز پیامدهایی برای واحد منابع انسانی داشته است عنوان مقاله [English] Designing a Model for Human Resource Managers’ Informal Learning at Great Organizations of the Country a Narrative Approach چکیده [English] Trying to identify, attract, motivate, develop and retain talent, human resource managers play a key role in business performance. Theirspecial and technical capabilities help them learn the skills and capabilities of human resource managers. This skill is the cornerstone of the capabilities of human resource managers. According to research findings, managers develop their competencies more from informal learning methods. This research is intended to design a model for informal learning for promoting human resource managers. Using narrative approach and in-depth purposive interviews,the researchers collected the experiences of 10 top human resource managers which were related tothe design and implementation of human resource systems and documentedand coded them for narrative analysis. The results indicated that they used 21 methods for improving their competencies. Personal-behavioral and organizational-managerial characteristics also played effective roles in informal learning. The human resource managers involved in this research stated that their informal learning has had positive individual and organizationalimplications for the human resource compartments.  کلیدواژه‌ها [English] Informal Learning, Human Resource Manager, Narrative Approach, Great Organizations of the Country دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .