جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای و هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای و هوش هیجانی

  مقاله علمی و پژوهشی" بازی های رایانه ای و هوش هیجانی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بازی های رایانه ای و هوش هیجانی ، خودآگاهی هیجانی ، واقع گرایی ، کنترل تکانس و انعطاف پذیری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی " مقاله ای است در 15 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ ورزشکاران نخبه؛ زن و مرد؛ رشته های تیمی؛ رشته های انفرادی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش

مقاله علمی و پژوهشی" هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش " مقاله ای است که در20 صفحه در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به هوش هیجانی ،قدرت سازگاری، کنترل فشار روانی  و ارتباطات اثربخش اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و عملکرد آموزشی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و عملکرد آموزشی

مقاله علمی و پژوهشی" هوش هیجانی و عملکرد آموزشی " مقاله ای است که در22 صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به هوش هیجانی، خودآگاهی ، همدلی ، مهارتهای اجتماعی، خودانگیزی و عملکرد آموزشی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار" مقاله ای است در 15 صفحه با 30 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ خودآگاهی؛ خودمدیریتی؛ آگاهی اجتماعی؛ مدیریت رابطه؛ مهارت های روانی؛ نوجوان؛ ورزشکارمطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران

ادامه مطلب

closeمقاله ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران

مقاله علمی و پژوهشی" ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران " مقاله ای است در 14 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تابآوری روانشناختی؛ رفتار ورزشی؛ کشتیگیران لیگ برتر و هوش هیجانی مطرح شده است چکیدهمحققان برای افرادی که در شرایط ناگوار و پرخطر، پیامدهای نامطلوب را نشان نمیدهند، اصطلاح تابآور را بهکار میبرند. تاب- آوری صرفاً به سازگاری و تطابق سازنده و مثبت در برخورد با مشکلات و گرفتاریها اطلاق شده است. باتوجه به اینکه ورزشکاران بعد از شکست در بیشتر مواقع قادر به هضم و تحمل شکست برای خود نیستند، بررسی این عامل و نحوة تعامل و فراگیری آن برای ورزشکاران اجتناب ناپذیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین هوش هیجانی بر تابآوری کشتی-گیران لیگ برتر ایران است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مولفه های سرمایه اجتماعی و کارآفرینی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مولفه های سرمایه اجتماعی و کارآفرینی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 26 صفحه و با 67 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ، رفتار شهروندی سازمانی ، کارآفرینی سازمانی ، هوش هیجانی و رویکردهای هوش هیجانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert مقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

ادامه مطلب

closeمقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

مقاله علمی و پژوهشی " الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی‌ پاسخ‌های شناختی-هیجانی-رفتاری " مقاله ای است در 31 صفحه و با 86 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تعارض بین والدین؛ نظام های مغزی-رفتاری؛ مشکلات هیجانی-رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله چکیده پژوهش حاضر با هدف الگویابی رابطه میان نظام های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان قدس استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله‌ای،665 نفر از آن ها انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظام های مغزی-رفتاری، مقیاس تعارضات بین والدین، مقیاس پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به تعارضات بین والدین و پرسشنامه خودگزارش‌دهی نوجوان بود. نتایج تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که در آن، متغیر پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به‌عنوان متغیر میانجی در رابطه بین تعارضات بین والدین و نظام‌های مغزی رفتاری با مشکلات هیجانی-رفتاری وارد مدل شده بود، دارای شاخص های برازش مناسبی با داده‌ها بود. همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان معنی دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین والدینی و نظام های مغزی-رفتاری با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان نقش مؤثری ایفا می کنند. همچنین می‌توان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی و مدل توسعه داده شده آن قابلیت تبیین مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان را دارد. در نتیجه می‌توان از این مدل برای تنظیم مداخلات درمانی و همچنین تشخیص عوامل خطر در امر پیشگیری از مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان استفاده کرد. عنوان مقاله [English] The modeling of relationship between brain-behavioral systems and Inter-parental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses چکیده [English] The aim of this study was the modeling of relationship between brain-behavioral systems and interparental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems, mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses. The study was description and structural equation modeling; the population of the study was students of Qods town who were located in Tehran Province. Sample size was 665 students selected by multistage random sampling. The data were gathered through, brain-behavioral systems Inventory, Perception children of inter-parental conflict scale, Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict scale and Youth Self Report Inventory. The results of structural equation modeling analysis showed the theoretical model of research that variable Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict as variable mediator in the relationship between interparental conflict and brain-behavioral systems with emotional-behavioral problems adolescent was entered into the model, with indicators adequately fit the data. Also In this model all direct and indirect paths to predict emotional-behavioral problems adolescent, were diagnosed. Therefore inter-parental conflict and brain-behavioral systems with Considering the factors mediating play a significant role in predicting emotional-behavioral problems adolescents. also can stated that Cognitive-tissue model and developed model’s can explain it is the emotional-behavioral problems adolescent, As a result, this model can be used to adjust the treatment and and can also be used to diagnose risk factors used in the prevention of conflicts of adolescents. کلیدواژه‌ها [English] Keywords: Inter-parental Conflict, Brain-Behavioral Systems, emotional-behavioral problems دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه" مقاله ای است در 16 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به سرسختی ذهنی؛ تکواندوکاران نخبه؛ تنظیم هیجان؛ کنترل؛ هوش هیجانی پرداخته شده است چکیده مقاله سرسختی ذهنی از مهم‌ترین مهارت‌های روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین سنی (52/5 ± 30/23) به ‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند و پرسش‌نامۀ سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) را تکمیل نمودند. آموزش هوش هیجانی، در طول دو ماه به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد .نتایج نشان داد که مداخلۀ با روش آموزش هوش هیجانی بر افزایش سرسختی ذهنی گروه آزمایش مؤثر بوده و نمره‌های مؤلفه‌های اطمینان، پایداری و کنترل، آنان در مرحلۀ پس‌ آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری پیدا کرده است (05/0>P). از نتایج به دست آمده چنین برداشت می‌شود که احتمالاً آموزش هوش هیجانی روشی سودمند و مؤثر در افزایش سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه است. عنوان مقاله [English] The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Mental Toughness in Elite Taekwondo Athletes چکیده [English] Mental toughness is one of the most important multi-dimensional mental skills that effect sports success. It’s also very important to understand the factors effecting its development. One of the strategies to develop mental toughness is to consider its emotional dimension therefore; the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on elite taekwondo athlete’s mental toughness. For the purpose, 30 athletes (with average age of (23/30 ± 5/52) were selected through random sampling from among Tehran Taekwondo population. They were randomly assigned into two groups experimental and control. Both groups completed questionnaire of mental toughness in sport (sheard and et al, 2009). 16 sessions of training during the two months were accomplished on experimental group. Data were analysis using analysis of co variance. The results showed that emotional intelligence training intervention. Had significant effects on mental toughness and its components (Confidence, consistency and control). Generally, emotional intelligence training is useful and effective way to improve elite taekwondo athletes ‘mental toughness. کلیدواژه‌ها [English] Mental toughness, Elite Taekwondo Athletes, emotion regulation, control, Emotional intelligence دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر در مقطع سنی 8 تا 11سال" مقاله ای است در 25 صفحه و با 44 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث خودکارآمدی مادرانه؛ فراهیجان مادر؛ تنظیم هیجانی؛ کودکان فاقد پدر پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر در مقطع سنی 8 - 11سال بود. نمونه کودکان دارای پدر به‌صورت تصادفی مرحله‌ای از دانش‌آموزان ناحیۀ 3 شیراز و گروه دانش‌آموزان فاقد پدر به علت همتاسازی با گروه دارای پدر، از همان ناحیه و به‌صورت دسترس از بین دانش‌آموزان تحت پوشش یک مرکز خیریه انتخاب شدند. در نهایت 200 نفر دانش‌آموز کلاس دوم تا پنجم و مادران آن‌ها در پژوهش شرکت کردند. مادران هر دو گروه ابزارهای پژوهش شامل چک‌لیست تنظیم هیجانی کودکان، مقیاس خودکارآمدی مادرانه و مقیاس فراهیجان والدین را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که از بین ابعاد خودکارآمدی مادران، بعد خودمدیریتی پیش‌بین مثبت و معناداری برای تنظیم هیجانی کودکان دارای پدر بود. هیچ یک از ابعاد خودکارآمدی مادران، پیش‌بین معنا‌داری برای تنظیم هیجانی کودکان فاقد پدر نبود. همچنین از بین ابعاد خودکارآمدی مادران، بعد خودمدیریتی پیش‌بین منفی و معنا‌داری برای تغییرپذیری کودکان دارا و فاقد پدر بود. از بین ابعاد فراهیجان مادران، بعد عقاید مربوط به هدایت‌گری پیش‌بین مثبت و معنا‌داری برای تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر بود. علاوه‌بر‌این از بین ابعاد فراهیجان مادران، بعد عقاید مربوط به هدایت‌گری پیش‌بین مثبت و معنا‌داری برای تغییرپذیری کودکان دارای پدر بود. در مقابل، عقاید مربوط به هدایت‌گری پیش‌بین منفی و عقاید مربوط به پذیرش، پیش‌بین مثبت و معنا‌داری برای تغییرپذیری کودکان فاقد پدر بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهندۀ اهمیت متغیرهای والدینی مادرانه همچون خودکارآمدی و فراهیجان در شکل‌گیری تنظیم هیجانی در کودکان است. عنوان مقاله [English] Comparison of role of maternal self efficacy and maternal meta-emotion on children’s emotion regulation in children with and without father چکیده [English] The aim of this study was to understand the role of maternal meta-emotion and self-efficacy in emotion regulation of children who live with both parents vs. those who live with their mothers only. 200 students (from second to fifth grades) and their mothers were randomly selected from the same geographical district in Shiraz. Half of the children lived with both parents whereas, the other half lived with their mothers only. Each group was given a test, consisting of the Emotion Control Checklist, Parental Self-Efficacy and Parents' Meta-Emotion Philosophy Scales. The results show: (a) from all attributes of self-efficacy, mother’s self-management skill has statistically significant positive correlation with emotion regulation in children who live with both parents; (b) mother’s self-efficacy has no significant correlation with emotion regulation in children who lived with their mothers only and (c) mother’s self-management skill has negative significant correlation with the children’s willingness to change, regardless of their family type. And moreover, (d) self-coaching beliefs (one of the many attributes of maternal meta emotions) have significant positive correlation with emotion regulation in all children, regardless of their family type, (e) self-coaching beliefs have positive significant correlation with the children’s willingness to change in children who lived with both parents and (f) self-coaching beliefs have significant negative correlation and acceptance beliefs have positive significant correlation with the children’s willingness to change in children who lived with their mothers only. The results of this study demonstrate the importance of mother’s parental attributes such as self-efficacy and meta emotion in the formation of emotion regulation in children. کلیدواژه‌ها [English] Maternal self efficacy, Maternal meta-emotion, Emotion regulation, Fatherlessness children دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی" مقاله ای است در 19 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث هوش هیجانی؛ تعهد سازمانی؛ صنعت بانکداری؛ بانک ملت؛ بانک اقتصاد نوین پرداخته شده است چکیده مقاله از آنجا که نیروی انسانی متعهد و توانمند، منشأ مزیت رقابتی منحصربه‌فرد هر سازمان می‌باشد، در این مقاله، ضمن سنجش میزان تعهد سازمانی کارکنان، تأثیر ابعاد هوش هیجانی بر ابعاد تعهد سازمانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. جامعه‌ی آماری این تحقیق، کارشناسان بخش بین‌الملل بانک‌های ملت و اقتصاد نوین است که با استفاده ازپرسش‌نامه‌های استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر و هوش هیجانی گلمن صورت پذیرفته است. آماره‌های توصیفی، شامل جداول فراوانی، میانگین و انحراف معیار می‌باشد و در سطح استنباطی نیز از آزمون ناپارامتریک و برای ارزیابی مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که تقریباً به یک میزان تمام تعهد‌ها (عاطفی، مستمر، هنجاری) در کارکنان بخش‌های مورد مطالعه وجود دارد. رتبه‌بندی سازه‌های هوش هیجانی، نشان داد که سازه‌های همدلی، خودانگیزی، مدیریت هیجانات، خودآگاهی، مهارت‌های اجتماعی به‌ترتیب دارای بیشترین تا کمترین میانگین در بین کارکنان هستند. همچنین، بررسی روابط بین سازه‌های هوش هیجانی و تعهد سازمانی نشان می‌دهد که بین تمام سازه‌های هوش هیجانی، همبستگی بسیار قوی و مثبتی با تعهد عاطفی وجود دارد. سازه‌های خودآگاهی، مدیریت هیجانات، مهارت‌های اجتماعی با تعهد هنجاری؛ سازه‌ی خودانگیزی با تعهد مستمر و سازه‌ی همدلی با هر دو نوع تعهد رابطه‌ای معنادار دارند. عنوان مقاله [English] An Investigation of the Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Commitment چکیده [English] Since committed and capable human resource provide competitive advantage for any organizations, this research is intended to assess the degree of employees’ commitment in order to find out the effectiveness of emotional intelligence on organizational commitment. Research population involves all the international experts in Mellat and Eghtesad Novin banks. Research instruments included Allen and Mayer’s standard organizational commitment questionnaire and Goleman’s emotional intelligence. Descriptive statistics included frequency table, mean and standard deviation. Nonparametric tests were applied as inferential statistics and structural equation modeling was used to evaluate the conceptual model. The results indicated that all types of commitment (emotional, constant, and normative commitments) equally existed in the employees at different sections. The ranks given to different structures of emotional intelligence showed that sympathy, self-motivation, emotional management, and social skills had the most to least correlation with emotional intelligence and organizational commitment respectively. Assessment of the relationship between the elements of emotional intelligence and organizational commitment indicated that all the element of emotional intelligence were strongly related to emotional commitment. Variables such as self-consciousness, emotional management, and social skills are significantly related to normative commitment. Self-motivation is significantly related to constant commitment, and sympathy has a meaningful relationship with both commitments.  کلیدواژه‌ها [English] Emotional Intelligence, organizational commitment, Banking Industry, Mellat bank, Eghtesad Novin Bank دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقش انگیزش بیرونی و درونی در گرایش بزرگسالان به فعالیت جسمانی

ادامه مطلب

closeمقاله نقش انگیزش بیرونی و درونی در گرایش بزرگسالان به فعالیت جسمانی

مقاله علمی و پژوهشی" نقش انگیزش بیرونی و درونی در گرایش بزرگسالان به فعالیت جسمانی" مقاله ای است در 23 صفحه با 36 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات انگیزش بیرونی؛ انگیزش درونی؛ فعالیت جسمانی؛ کارمند.؛ نظریۀ خودتعیین‌گری، بزرگسالان ، ورزش بزرگسالان ، فعالیت بزرگسالان و گرایش بزرگسالان مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله حیاء فضیلتی بنیادین یا هیجانی زودگذر

ادامه مطلب

closeمقاله حیاء فضیلتی بنیادین یا هیجانی زودگذر

مقاله علمی و پژوهشی " حیاء فضیلتی بنیادین یا هیجانی زودگذر " مقاله ای است در 21 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حیاء، شرم، اخلاق روایی، روانشناسی شرم پرداخته شده است چکیده مقاله ضرورت ترسیم الگوی اسلامی – ایرانی شرم و فرهنگ سازی بر اساس آن برای جامعه امروز ما بر کسی پوشیده نیست. این مقاله به عنوان درآمدی بر ارائه این الگو تلاش می‌کند با شیوه تحلیلی – توصیفی، به بازخوانی و تحلیل فضیلت حیاء در اخلاق روایی شیعه بپردازد. نظریه غالب در روانکاوی معاصر غرب این است که شرم از جمله هیجانات خودآگاه فردی منفی است. پس از ارتکاب خطا در حضور جمع پدید می‌آید، عزت نفس آدمی را هدف قرار می‌دهد و باید تعدیل شود. بندیکت با نظریه خود مبنی بر اختلاف معنای شرم بر اساس تنوع فرهنگ‌ها رهیافتی متفاوت فراروی تحقیقات شرم گشود که کمتر مورد توجه قرار گرفت. محققان در این مقاله تلاش می‌کنند به چیستی، چرایی و چگونگی حیا و کارکردها و نتایج مترتب بر آن در اخلاق روایی شیعه بپردازند. در این نظام حیاء فضیلتی پایدار و بنیادین، خویشتنداری مبتنی بر معرفت و حافظ کرامت نفس آدمی است که البته افراط و تفریط در آن زیانبار است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کاراته کاهای نخبة موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران

ادامه مطلب

closeمقاله مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کاراته کاهای نخبة موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران

مقاله علمی و پژوهشی " مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کاراته کاهای نخبة موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران " مقاله ای است در 22 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به سوپر لیگ؛ سرسختی ذهنی؛ کاراته؛ مایندفولنسِ؛ هوش هیجانی پرداخته شده است چکیده مقاله برحسب مطالعات متعدد صورت گرفته در حیطة روان شناسی ورزش می توان گفت که عملکرد مطلوب ورزشی به عوامل روان شناختی بسیاری مرتبط است و ویژگی های شخصیتی و روان شناختی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت ورزشی است. هدف این پژوهش مطالعه و مقایسة مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کارات هکاهای موفق و ناموفق سوپر لیگ کاراتة مردان ایران بود. مطالعة حاضر از نوع علی مقایسه ای و جامعة آماری کاراته کاهای سوپر لیگ کاراتة مردان ایران در سال 1394 در بخش کومیته بودند. داده های اولیه به روش در دسترس از 70 نفر از ورزشکارانِ تمام تیم های شرکت کننده_ به ویژه دو تیم بالا و سه تیم پایین جدول_ در سوپر لیگ کاراته جم عآوری شد. پس از ب هدست آوردن اطلاعات مربوط به تعداد مبارزات و نتایج آن برای هر ورزشکار، عملکرد بهینة کاراته کاها محاسبه و دو گروه کاراته کای موفق و ناموفق تعیین شد (هر گروه 30 نفر). ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل فرم رضایت نامه و دموگرافیک،پرسشنامة مایندفولنس ورزشی، پرسشنامة هوش هیجانی شاته و پرسشنامة 48 سؤالی سرسختی ذهنی بود. پس از و شاپیرو ویلک، نتایج آزمون تی دو گروه مستقل K-S بررسی نرمال بودن توزیع داده ها در دو گروه با استفاده از آزمون نشان داد که تفاوت مایندفولنس بین کاراته کاهای موفق و ناموفق از لحاظ آماری معنادار نبود، اما تفاوت هوش هیجانی و سرسختی ذهنی بین دو گروه معنادار بود. در مجموع می توان گفت که بخش چشمگیری از یافته ها بر نقش ویژگیهای روان شناختی در عملکرد و موفقیت ورزشی بین دو گروه کاراته کای نخبه که در بالاترین سطح از کاراتة جهان و آسیا قرار دارند، تأکید می کند. عنوان مقاله [English] Mindfulness, Emotional Intelligence and Mental Toughness in Successful and Unsuccessful Karate Athletes in Iran Men’s Karate Super League چکیده [English] According to numerous studies in sport psychology, it is proved that optimal athletic performance relates to many psychological factors and personality and psychological characteristics influence athletic development. The aim of this study was to investigate and compare mindfulness, emotional intelligence and mental toughness in successful and unsuccessful karate athletes in Iran men’s karate super league. This research was casual-comparative and the population consisted of Iran men’s karate super league in Kumite section in 2015. Primary data were collected by convenience sampling method from 70 athletes of all participating teams- especially two high ranking teams and three low ranking teams- in karate super league. After the data of the number of competitions and their results for each athlete were collected, the optimal performance of karate athletes was calculated and two successful and unsuccessful karate athletes groups were determined (each group 30 subjects). The form of content, the demographic questionnaire, Sport Mindfulness Scale, Schutte Emotional Intelligence Questionnaire and Mental Toughness Questionnaire (48 items) were used. The normal distribution of data in both groups were examined using the K-S and Shapiro-Wilk tests. The results of independent t test showed that the difference in mindfulness was not statistically significant between successful and unsuccessful karate athletes, but the emotional intelligence and mental toughness between successful and unsuccessful athletes were significantly different. Overall, it can be stated that a major part of these findings emphasize the role of the psychological characteristics in the sport performance and success of the two groups of elite karate athletes who have the highest rank in Asia and world karate. کلیدواژه‌ها [English] Emotional intelligence, karate, Mental toughness, Mindfulness, super league دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert دیر آموزان

ادامه مطلب

closeدیر آموزان

دیر آموزان دانش آموزانی هستند که قادر نیستند از عهده کار معمولا مورد انتظار از گروه سنی شان بر آیند. آن ها بهره های هوشی بین 76 و 89 دارند و حدود 18 درصد کل جمعیت دانش آموزان را تشکیل می دهند. توانایی شان در برخورد با مطالب سمبلیک و انتزاعی خیلی محدود است و استدلالشان در موقعیت عملی پایین تر از دانش آموزان متوسط است . این دانش آموزان اندکی با دانش آموزان عادی در توانایی یادگیری فرق دارند.

more_vert علاقه مند کردن کلاس اولی ها به نوشتن تکلیف

ادامه مطلب

closeعلاقه مند کردن کلاس اولی ها به نوشتن تکلیف

راهکارهای پیشنهادی زیر می تواند کمک شایانی در علاقمندی کلاس اولی های تازه وارد به انجام تکلیف خانه باشد.

more_vert ترس از آمپول زدن

ادامه مطلب

closeترس از آمپول زدن

گاهی ترس بدلیل یک تجربه ناخوشایند مانند آمپول به وجود می‌آید. حتی با دیدن وحشت و ترس دیگران ترس ایجاد شود، هرگاه تصور کنید ممکن است دوباره در چنین موقعیتی قرار گیرید ترس بر شما غالب می‌شود و سعی می‌کنید از چنین موقعیتی اجتناب کنید در نتیجه تصور ترس در شما به قوت خود باقی می‌ماند و بدلیل اجتناب از روبرو شدن با آن، ترس تشدید می‌شود. نشانه‌های ترس ترس شامل علائمی جسمی مانند تپش قلب، تعرق زیاد، و سفتی عضلات و غیره ...است و به دنبال آن نشانه‌های شناختی مانند انتظار درد وآسیب در فکر فرد مسلط می‌شود و نشانه‌های هیجانی ترس، وحشت، لرزش را نشان می‌دهد و از نظر رفتاری فرد از آمپول زدن خودداری می‌کند. در پاسخ به ترس دو واکنش در فرد وجود دارد: اول واکنش‌های غیرارادی به ترس که همان حالت‌های هیجانی ترس و وحشت است و دوم واکنش‌های ارادی به ترس که شامل گریز و اجتناب کردن است یعنی اگر شما در موقعیت آمپول زدن قرار بگیرید ترجیح می‌دهید آمپول نزنید و با خوردن قرص از زدن آمپول اجتناب کرده‌اید. تاملی به ترس آنچه در مورد ترس باید توجه کنید اینست که به این باور برسید اگر به سمت ترس‌های خود بروید آسیبی به شما نخواهد رسید بلکه این فرار است که ما را به دام می‌اندازد. وحشت و نگرانی از آمپول یا هر چیزی ترسناک، ما را در افکار ناخوشایند ترس نگه می‌دارد. بنابراین ببینید در زندگی از چه چیزی می‌ترسید، ترسی که در درون شما نفوذ کرده است و وسعت ترس به اجتناب و فرار شما بستگی دارد و هر چقدر بیشتر از ترس روی بگرداند و نخواهید در آغوشش کشید قدرت بیشتری به آن می‌بخشید. بنابراین بیشتر از آنکه از خود حادثه رنج و عذاب بکشید از نگرانی حوادث آینده رنج می‌کشید. از بین بردن ترس - بسیاری از ترس‌ها ممکن است از دوران کودکی شکل گرفته باشد، بنابراین تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید ترس را از بین ببرید یا نه؟ و چقدر مصمم هستید. تصمیم به از بین بردن آن شرط بسیار مهمی است زیرا انتظارات و اقدامات شما را مشخص می‌کند. - مشخص کنید چه نشانه‌های از آن باعث ترس می‌شود، مثلاً فضای آمپول زدن، درد، نگرانی درباره آن و غیره... در واقع نشانه‌ها، وجود ترس را در شما عمیق‌تر و پایدارتر نگاه می‌دارد. - برای از بین بردن ترس در حالت آرامیدگی تجسم کنید در حال نزدیک شدن تدریجی به آمپول زدن هستید و آمپول زدن را به مراحلی تقسیم کنید و هر مرحله‌ای را در یک دفعه انجام دهید. اگر در حین انجام مرحله‌ای دچار ناراحتی شدید اینکار را به زمان دیگری موکول کنید. این فعالیت‌ها را به اندازه‌ی انجام دهید تا احساس آرامش در شما به وجود آید و هر بار سعی کنید یک گام نزدیکتر به زدن آمپول قرار گیرید. مثلاً ابتدا قصد آمپول زدن دارد اگر آرامش پیدا کردید. بعد از این مرحله در حال رفتن به مکان آمپول زدن هستید. آماده شدن بر آمپول زدن و آمپول زدن و در نهایت با خوشحالی بیرون آمدن از مطب دکتر است. - در این روش بجای اینکه تدریجاً با آمپول زدن خو بگیرید کاملاً در موقعیت قرار بگیرید و با تشویق و دلگرمی خودتان قبول کنید که موقعیت آمپول زدن را تجسم کنید یا در کنار آن و کسانی که این کار را انجام می‌دهند، باشید. در این روش بدلیل مواجه سریع، ترس از بین می‌رود و در هنگام آمپول زدن بدن را در حالت ریلکس قرار دهید و بعد از آمپول زدن، این موقعیت را کاملاً عادی و جزئی از زندگی بدانید و این تجربه را جایگزین افکار و موقعیت‌های ناخوشایند خود قرار دهید. - ایمن سازی در برابر استرس یعنی اظهارات مقابله کننده‌ی بیاموزید. به عنوان مثال " من می‌توانم با این ترس مقابله کنم مثل بسیاری از شرایط دشوار دیگر" و برای خود موقعیت‌های عینی که بر ترس غلب کرده‌اید را تجسم کنید تا شجاعت لازم برای آمپول زدن به دست آورید. - توقف فکر: افکار منفی مربوط به ترس را با افکار مثبت مواجهه شدن با ترس جایگزین کنید به عنوان مثلاً " سلامتی ارزش بالاتری نسبت به درد آمپول دارد و درد آن شیرین است وقتی سلامتی را زودتر به دست می‌آورم، پس از این درد هم استقبال می‌کنم." - عادی نشان دادن ترس: " ترس از آمپول در بسیاری از افراد وجود دارد و در هنگام آمپول زدن کمی درد دارد ولی عادی است و ممکن است نشانه‌های هیجانی هم نشان دهم اما مهم نیست و می‌توانم این شرایط را مدیریت کنم". در مجموع عادی نشان دادن ترس و طبقه‌بندینوع حالت‌های هیجانی و اجتناب خود به از بین بردن ترس کمک می‌کند و از همه مهمتر اراده و مصمم بودن شما تأثیر بسزایی در درمان ترس دارد. منبع: سلامت نیوز

more_vert چه کنیم تا مغزمان دست از نگرانی بردارد؟

ادامه مطلب

closeچه کنیم تا مغزمان دست از نگرانی بردارد؟

طبق گزارش موسسه‌ی ملی سلامت روان، بیش از 18 درصد از آمریکایی‌ها از اختلال اضطرابی رنج می‌برند که نگرانی بسیار زیاد یا تنش تلقی شده و اغلب منجر به سایر علائم فیزیکی می‌شود. آیا می‌دانستید که ما دو مغز داریم؟ بله درست است؛ از نظر ساختاری ما یک مغز داریم، اما از لحاظ ادراکی، دو مغز داریم. یک مغز متفکر و دیگری مغز غیر متفکر! مغز ما جوری تنظیم شده که اول نگران شویم و بعد فکر کنیم. دانشمند مغز، جوزف لیدوکس در دانشگاه نیویورک، این موضوع را خوب خلاصه می‌کند: ارتباط‌های که از سوی سیستم‌های هیجانی (غیر متفکر) با سیستم‌های ادراکی (متفکر)برقرار می‌شوند، قوی‌تر از ارتباط‌های هستند که از سوی سیستم ادراکی با سیستم‌های هیجانی برقرار می‌شوند. سیستمی که دکتر لیدوکس از آن حرف می‌زند، سیستم لیمبیک یا دستگاه کناره‌ای است، که شامل یک سری از ساختارهای عمقی در تنفس هستند که واکنش‌های هیجانی را برانگیخته می‌کنند. سیستم لیمبیک که شامل هیپوکامپوس و آمیگدالاست که قدیمی‌ترین بخش مغز هستند. بخش متفکر مغز، پری فرونتال کورتکس، تازه‌ترین بخش مغز است که توجیه می‌کند چرا با وجود اینکه موجودات عاقلی هستیم، گاهی تصمیم‌های احمقانه‌ای می‌گیریم. مثلا ممکن است چیزی را در حراجی بخریم صرفا به این دلیل که می‌ترسیم حراج تمام شود! اگر ندانیم چگونه مغز نگران‌مان را تحت کنترل و سلطه‌ی خود بگیریم، روی مغز متفکرمان تاثیر گذاشته و بر آن حاکم می‌شود. پس ضروری است که یاد بگیریم چطور مغز نگران را کنترل کنیم. به دلیل زندگی پُرشتاب دنیای امروزی، مدام و زیاد در معرض محرک‌ها هستیم. محرک چه مثبت باشد و چه منفی، مغز را در شرایط جنگ و گریز قرار می‌دهد. محرک‌های بیش از حد و دچار گیجی و آشفتگی شدن معادل تصمیم‌ گیری‌های بد و شتاب زده است؛ این فرمول را همیشه به یاد داشته باشید! تحت فرمان گرفتن سیستم لیمبیک وقتی یک چیز خوشایند را می‌بینید (لباس یا کفش قشنگ، یک مرد خوشتیپ، یک زن زیبا) اگر بتوانید درون مغزتان را ببینید، حجم غول آسایی از فعالیت‌های الکتریکی را از سیستم لیمبیک به طرف کورتکس خواهید دید. مغز هیجانی شما به مغز متفکرتان می‌گوید که چه بکند حالا برای‌تان خبرهای خوب و بد داریم. خبر خوب اینکه شما می‌توانید سیستم لیمبیک مغزتان را تحت کنترل بگیرید تا اجازه دهید هیجانات و احساسات بر زندگی شما مسلط شوند. خبر بد هم اینکه این کار، نیاز به تلاش و زمان دارد. اما اگر بتوانید این تلاش و زمان را صرف کنید، پاداش‌های شگفت انگیزی خواهید گرفت. لطفا یک کاغذ و قلم بردارید، فکر می‌کنید اگر هیجان و احساس، کنترل زندگی شما را در دست نگیرد چه فایده‌ای خواهد داشت، سه تا از این فواید را روی کاغذ بنویسید. 2 تا 3 دقیقه وقت دارید که بنویسید و نباید تا زمانی که این سه امتیاز را ننوشته‌اید از جای خود حرکت کنید. خب ممکن است مثل من این سه مورد را نوشته باشید: ۱. کمتر استرس داشتن 2. پس انداز پول بیشتر 3. خلاق‌تر و کارآمدتر بودن این لیست را جایی بگذارید که بتوانید آن را ببینید! مطمئن باشید وقتی شرایط سخت شد و دچار پریشانی شدید، این لیست، کمک خیلی بزرگی به شما خواهد کرد. چطور به مغزتان دستور بدهید دست از نگرانی بردارد صادقانه بگویم، هدف ما این است که روش پیش فرض مغز از سیستم لیمبیک به کورتکس را معکوس کنیم؛ یعنی کورتکس مغزتان به سیستم لیمبیک دستور بدهد که چه بکند! 5 مرحله را به شما توصیه می‌کنیم که اگر مطالعه کنید و مرتبا تمرین کنید، به شما کمک خواهد کرد مغز نگران‌تان را کنترل کنید. از آنجاییکه این مراحل می‌طلبند که افکارتان را کند و کاو کنید، بهتر است همه چیز را یادداشت کنید. نوشتن افکارتان روی کاغذ، دو فایده دارد: ۱. به شما کمک می‌کند این 5 مرحله را به یاد داشته باشید و 2. افکار زودگذر و ناپایدارتان را در اختیار کورتکس مغزتان می‌گذارد. 1. باورهای غیر منطقی خود را ارزیابی کنید ما معمولا یک سری باورهای غیر منطقی داریم که باعث می‌شود ترس و تهدیدهایی را ببینیم در حالیکه واقعا هیچ خطری و تهدیدی وجود ندارد. بیشتر این باورها، شامل نیاز ما به «طبق بایدها زندگی کردن» می‌شود. یک تعادل واقع گرایانه‌تر بین ایده آل‌ها و خود واقعی‌تان پیدا کنید تا نگرانی‌های‌تان عقب نشینی کنند. ۲. یاد بگیرید چطور با احساسات خود برخورد کنید و آنها را بپذیرید در رفتار درمانی شناختی، بیمار یاد می‌گیرد چطور با افکار غیرمنطقی خود با نگاهی عاقلانه‌تر و روشن‌تر روبرو شود. بیشتر این پروسه شامل جایگزین کردن طرزفکر منفی با طرزفکری مثبت‌تر یا خنثی‌تر می‌شود. ۳. وقتی قرار است تصمیم مهمی بگیرید، احساسات را کنار بگذارید ما به راحتی تحت تاثیر گفتگوهای هیجانی و احساسی درون خود قرار می‌گیریم. هیچ انسانی در چنین شرایطی نمی‌تواند کاملا عاری از احساسات باشد، اما هر چه بیشتر بتوانید احساس را از عقل و منطق جدا کنید، احتمال اینکه انتخاب‌های منصفانه‌تر و منطقی‌تری بکنید بیشتر خواهد شد. ۴. از کسی که می‌تواند به شما کمک کند حمایت بخواهید احساسات ما در شرایط خاص، سریع و قوی واکنش نشان می‌دهد و هر چه تلاش می‌کنیم نمی‌توانیم عنان این احساسات را در دست بگیریم. وقتی شما به سختی تحت نفوذ و کنترل هیجانات خود هستید و سیستم لیمبیک‌تان فرمانروایی می‌کند، یک حامی می‌تواند مانند کورتکس مغز شما عمل کند. ۵. به خود کنترلی‌تان اعتماد کنید طبق نظریه‌ی خود اثر بخشی، اگر کسی ببیند که می‌تواند خود کنترلی داشته باشد، می‌تواند کنترل رفتارهای مشکل ساز خود را در دست بگیرد. اگر بابت تصمیم‌های خوبی که می‌گیرید، تسلطی که بر نگرانی‌های خود دارید یا کنترلی که روی وسوسه‌های خود به دست می‌آورید، احساس قدرت کنید و قوی شوید، تدریجا خواهید دید که این ترس‌ها و وسوسه‌ها کمتر و کمتر بر شما مسلط خواهند شد. منبع: برترین ها

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مطبوعات و پیام های سلامت محور

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مطبوعات و پیام های سلامت محور

مقاله علمی و پژوهشی" مطبوعات و پیام های سلامت محور " مقاله ای است در 18 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مطبوعات و پیام های سلامت محور ، ارتباطات سلامت ، پیام آگاهی بخش ، پیام ترغیب کننده ، پیام آموزشی ، پیام اجتماعی ، جاذبه هیجانی ، جاذبه شناختی ، پیام مخاطب محور ، پیام یک طرفه و پیام دوطرفه اشاره  نووری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله اضطراب مرگ از دیدگاه ابن سینا و الیس: رهیافتی مقایسه ای-التقاطی

ادامه مطلب

closeمقاله اضطراب مرگ از دیدگاه ابن سینا و الیس: رهیافتی مقایسه ای-التقاطی

مقاله علمی و پژوهشی " اضطراب مرگ از دیدگاه ابن سینا و الیس: رهیافتی مقایسه ای-التقاطی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 68 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  ابن سینا، الیس، اضطراب مرگ، باورهای غیرواقع بینانه پرداخته شده است چکیده مقاله ویژگی تحقق پذیری قطعی مرگ برای همه افراد،  این اضطراب را  از دیگر اضطرابها همانند اضطراب سلامت[1] یا فوبیهای خاص که تحقق پذیریشان برای عموم مردم احتمالی است، متمایز کرده است. یکی از نظریه های پرکاربرد در بررسی نقش باورهای غیرواقع بینانه بر اضطراب ، نظریه عقلانی هیجانی آلبرت الیس است. بنابر نظر عقلانی هیجانی[2] الیس، استرس افراد غالبا با باورهای غیر منطقی مرتبط است که بطور کلی این فرایند نیز بر اساس حادثه ای ایجاد شده است .ابن سینا نیز به عنوان یکی از فلاسفه برجسته اسلامی قرون وسطی، اضطراب مرگ را  ناشی از باورهای غیرواقع بینانه میداند. روش: کتاب الشفاء من خوف الموت ابن سینا با تکنیک تحلیل محتوا کد گذاری گردید و سپس بصورت تحلیلی با نظریه آلبرت الیس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج: چهار عامل اصلی در نظریه ابن سینا به عنوان علت اصلی اضطراب مرگ یافت شد : 1. اگر من بمیرم بطور کامل از بین خواهم رفت2- مرگ با درد شدیدی همراه میباشد 3- اگر بمیرم بدلیل گناهانم مورد عذاب الهی قرار خواهم گرفت 4- اگر بمیرم خانواده و اموالم از بین خواهند رفت و کسی نمیتواند از آنها مراقبت کند. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این تحقیق با نظریه آلبرت الیس نیز مقایسه شد، شباهتهایی بین نظریه ابن سینا و الیس یافته شد و هر دو عوامل ایجاد اضطراب مرگ را باورهای غیرواقع بینانه میدانند. اما تفاوت این دو نظریه، در واژه واقع گرائی میباشد؛ چرا که الیس قائل به واقعیت مطلق و خارجی نمیباشد، اما ابن سینا قائل به چنین واقعیتی است. بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر، اضطراب مرگ با باورهای غیرواقع‌بینانه مرتبط میباشد ، که  پیشنهاد می شود تا درمانگران ایرانی در فرهنگ و نگرش اسلامی به مبانی مطرح شده در آرا و اندیشه ابن سینا توجه ویژه ای داشته باشند، بخصوص آنکه اندیشه های وی دارای بنیان هایی از نوع فرهنگ ایرانی –اسلامی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .