جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
همه پایه‌ها
more_vert گاهنامه ی معلم فکور-شماره ی 1

دانلود فایل

closeگاهنامه ی معلم فکور-شماره ی 1

یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزشی، ارزشیابی است، چرا که معلم و دانش آموز را در دسترسی مطمئن به هدف های آموزشی و تربیتی کمک می کند و با نشان دادن نقاط قوت و ضعف فرآیندهای تدریس و یادگیری، شرایط اصلاح و بهبود به موقع آن ها را فراهم می سازد. در حال حاضر در دوره ی ابتدایی از ارزشیابی کیفی – توصیفی استفاده می شود که اطلاعات لازم، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه جانبه ی فراگیران را در ابعاد مختلف یادگیری فراهم می آورد. ارزشیابی کیفی - توصیفی با استفاده از ابزارها و روش های مناسب و متنوع مانند پوشه کار، آزمون ها (آزمون های عملکردی،آزمون مداد کاغذی، پرسش های شفاهی و...) و مشاهداتی که در فرآیند یاددهی – یادگیری انجام می شود، بازخوردهای توصیفی مورد نیاز در فضای روانی و عاطفی مطلوب را برای دانش آموز، معلم و اولیاء به همراه دارد. در ادامه به «یک حکایت و روایت» در خصوص چگونگی تکمیل دفتر که توسط همکاران محترم عضو گروه آموزشی استان مازندران تهیه شده است، می پردازیم.

همه پایه‌ها
more_vert وظایف دانش آموز

دانلود فایل

closeوظایف دانش آموز

فرزندان خود را آگاه کنیم... مواردی که نیاز است به عنوان والدین به فرزندان خود آموزش دهیم و همواره یادآور شویم :

همه پایه‌ها
more_vert معلم شویم، معلم نمانیم

دانلود فایل

closeمعلم شویم، معلم نمانیم

قریب به یک ماه و چند روز است که پروژه‌‌ای را  شروع کرده‌ایم.  جرقه‌ای کوچک در ذهن مان بود که خلاقیت، بی‌پرواییِ ذهنی و مفاهیم را به دنیای دانش‌آموزانمان برگردانیم. کلاسی باشد که دانش‌آموزان به جای گوش دادن و نُت برداشتن و تحویل دادن به معلم، کار انجام دهند، فکر کنند و راه‌حلی پیدا کنند. حال که یک‌ماه و چند روز می‌گذرد، آنقدر خودمان راه‌های متفاوت را تجربه‌ کرده‌ایم و دست به انجام کارهای جدید زده‌ایم که انگار پیش از آموزش دادن به کودکان، به آموزش خود مشغولیم. حرفم این است که معلمی، پیش از آموختن چندساله‌ی مفاهیمِ یکسان، تلاش برای آموزش دادن به خودمان است، آموزشی که افق دیدمان را گسترش دهد. ما اگر معلمی باشیم که دست به طرح مسئله برای خودمان و حل آن نمی‌زنیم، چطور می‌توانیم حل مسائل را به دانش‌آموزانمان آموزش دهیم؟ ما اگر به دنبال تجربه‌ی چیزهای جدید نباشیم، چه انتظاری از دانش‌آموزانمان داشته باشیم؟القصه موضوع این است که معلم بودن هنر نیست،  پیمودن مسیر معلمی هنر است.   ارسال مطلب توسط نرجس کاظمی

همه پایه‌ها
more_vert بازخورد در خدمت تدریس

دانلود فایل

closeبازخورد در خدمت تدریس

چه وقتی، از چه نوع بازخوردی استفاده کنیم؟ مطلب زیر به شما کمک خواهد کرد که زمان مناسب برای ارائه بازخورد را بیابید : تهیه کننده: فرامرز علی پور 

همه پایه‌ها
more_vert اهمیت چیدمان کلاس

دانلود فایل

closeاهمیت چیدمان کلاس

در کلاسهای سنتی، صندلی‌های دانش‌آموزان در ردیفهای منظم و پشت سرهم چیده می‌شود و میز معلم درجلوی کلاس قرار می‌گیرد، تمام توجه به معلم متمرکز می‌شود و ارتباط میان دانش‌آموزان اندک است.

همه پایه‌ها
close

هنر_معلمی وقتی درس می دهید که هستید؟؟؟ وقتی این سؤال مطرح می‎شود اکثر ما بلافاصله با توضیح اینکه چگونه درس می‌دهیم، به آن پاسخ می‎دهیم.

همه پایه‌ها
more_vert قوانین کلاس و مدرسه

دانلود فایل

closeقوانین کلاس و مدرسه

قواعد و قوانینی که بهتر است قبل از شروع سال تحصیلی هر دانش آموزی بداند و در طول سال تحصیلی رعایت کند تا کلاس با نظم و قانون به سوی موفقیت پیش رود :     تهیه کننده: سیده فاطمه حسینی 

همه پایه‌ها
more_vert موانع یادگیری

دانلود فایل

closeموانع یادگیری

در مقابل قوانینی که به یادگیری کمک می‌کنند، عواملی نیز وجود دارند که ممکن است مانع یادگیری شوند. موانع یادگیری همه ی چیزهایی هستند که در راه رسیدن به یک هدف یادگیری سر راه ما قرار می گیرند. این موانع از منابع مختلفی ناشی می شوند. صرف نظر از منبعی که این موانع از آنها منتج می شوند، آنها انرژی شما برای یادگیری را پایین می آورند.

همه پایه‌ها
more_vert راههای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

دانلود فایل

closeراههای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

چنان که آموخته های فرد متناسب با توان و استعدادهای بالقوه اش باشد یا فاصله ای بین توان بالقوه و توان بالفعل دانش آموز نباشد می گوئیم پیشرفت تحصیلی اتفاق افتاده است.

همه پایه‌ها
more_vert نقش معلم

دانلود فایل

closeنقش معلم

آشنایی با نقش‌های مختلف معلم در کلاس درس : در یک دسته بندی کلی می توان از سه صورت مختلف برای حرفه ی معلمی سخن گفت : _ توضیح دهنده  _ مشارکت دهنده  _ توانمند ساز

همه پایه‌ها
more_vert مدیریت در کلاس

دانلود فایل

closeمدیریت در کلاس

مهم ترین فاکتورمعلم در اداره کردن مطلوب کلاس ، جاذبه و دافعه وی است. شناسایی دانش آموزان حاشیه ساز در کلاس و توجه به رفتارهای نامطلوب و ناهنجار آنان و آماده بودن به وقت لازم در خصوص خاموش کردن رفتارهای وی، از جمله مهم ترین کارها برای یک معلم است. 

همه پایه‌ها
more_vert جذاب کردن املا

دانلود فایل

closeجذاب کردن املا

 علاوه بر مدل های مختلفی که برای املا گفتن می توان از آن استفاده کرد از جمله : املا به صورت گروهی- املای خطابه ای -کامل کردن جمله برای تقویت املا - بازی املایی ( نصف دیگرم کجاست ) - مسابقه ی املا روی تابلو- تهیه ی متن ازغلط های املایی دانش آموزان- املای تصویری- استفاده از برید ه های روزنامه- املای بدون نقطه -  املای جمله نویسی - پیدا کردن کلمات پنهان - املای آهنگین - نوشتن املا به کمک آینه روش هایی هم برای جذاب کردن املا وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم ... 

همه پایه‌ها
more_vert مهارت گوش دادن

دانلود فایل

closeمهارت گوش دادن

چگونه مهارت گوش دادن را تقویت کنیم ؟حتما شما هم در کلاس خود با کودکانی مواجه شدید که مهارت شنیداری ضعیفی دارند.گوش دادن مهارت و ابزاری برای یادگیری و آموزش است. همان گونه که کودکان خواندن و نوشتن را یاد می گیرند ، لازم است گوش دادن را نیز بیاموزند. تهیه کننده: فرامرز علی پور 

همه پایه‌ها
more_vert گاهنامه معلم فکور- شماره ی 2- طراحی فضای آموزشی

دانلود فایل

closeگاهنامه معلم فکور- شماره ی 2- طراحی فضای آموزشی

در چند دهه ی اخیر، جهان شاهد وقوع تحولات و پیشرفت‌های مهمی در زمینه ی دانش و فن‌آوری بوده است. این تحولات پی در پی حوز ه ی تعلیم و تربیت را نیز تحت تأثیر قرار داده و با چالش‌ها و مطالبات تازه‌ای روبرو کرده است. یکی از تحولات بزرگ در این زمینه، تغییر در ساختار و شکل استفاده از فضای آموزشی است. به طوری که در بسیاری از مدل‌های آموزشی استاندارد و کارآمد جهان از فضای آموزشی به عنوان معلم سوم یاد می‌شود. برخی از صاحب‌نظران فضای آموزشی را محیطی فیزیکی تلقی می‌کنند که در آن فرآیندهای یادگیری رخ می‌دهد و برخی دیگر آن‌ را محیط نرم‌افزاری خاص آموزش تعریف می‌کنند. مناسب بودن فضای مدرسه به پیشرفت در یادگیری و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان کمک می‌کند. طراحی و معماری مدارس امروزی, در سر تا سر دنیا بر اساس ۳ مورد؛ مسئولیت پذیری, کار پربار, یادگیری مادام العمر(تداوم ) انجام می گیرد. در طراحی فضاهای آموزشی دو مورد اساسی اصول کلی فکر یک طراح را برای طراحی مشخص می کند یکی جنسیت افراد استفاده کننده از فضا و دیگری مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده می باشد.

همه پایه‌ها
more_vert خونسرد باش

دانلود فایل

closeخونسرد باش

وقتی شاگردان رفتار ناشایست انجام می دهند برخی از معلمان خونسردی خود را از دست می دهند و واکنش مناسب با شرایط خود بروز نمی دهند. در نتیجه موقعیت را بدتر از آنچه که هست می نمایند. 

همه پایه‌ها
more_vert معلم موفق

دانلود فایل

closeمعلم موفق

   یک معلم موفق در قرن حاضر باید دارای ویژگی های اخلاقی باشد که گزاره های زیر را شامل می گردد:

همه پایه‌ها
close

انگیزه به صورت آمادگی روانی یک پیش نیاز یادگیری به حساب می آید و تاثیر آن بر یادگیری کاملا آشکار است.

همه پایه‌ها
more_vert تدریس به روش فعال

دانلود فایل

closeتدریس به روش فعال

براساس مبانی نظری روش های فعال تدریس می توان گفت تدریس فعال، تدریسی است که در آن رخدادهای آموزشی به صورت تعامل های علمی، عاطفی و اجتماعی اتفاق می افتد. 

همه پایه‌ها
more_vert شیوه های مدیریت دانش آموز دروغگو در کلاس

دانلود فایل

closeشیوه های مدیریت دانش آموز دروغگو در کلاس

یکی از مسائلی که هر معلم ممکن است در طول سال تحصیلی با آن مواجه باشد، دروغگویی دانش آموز است... 

همه پایه‌ها
more_vert تدریس با چاشنی تفاوت

دانلود فایل

closeتدریس با چاشنی تفاوت

داشتن یک ارتباط صحیح با دانش آموزان در کلاس مستلزم آشنا شدن با ویژگی‌های عمده رفتاری آنهاست. در واقع داشتن تعاملی مناسب با دانش آموزان در گروه شناختی صحیح و البته نه همه جانبه از افراد است، چرا که هیچگاه نمی‌توان یک انسان را از تمامی جوانب شناخت.