جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی صنعت مطبوعات و محیط جدید رسانه ای

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی صنعت مطبوعات و محیط جدید رسانه ای

مقاله علمی و پژوهشی" صنعت مطبوعات و محیط جدید رسانه ای " مقاله ای است که در 17  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به صنعت مطبوعات، مطبوعات دولتی ، محیط رسانه ای، نظریه رقابتی پورتر و محیط جدید رسانه ای اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی خوشه های رسانه ای، صنعت رسانه و جهانی سازی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی خوشه های رسانه ای، صنعت رسانه و جهانی سازی

مقاله علمی و پژوهشی" خوشه های رسانه ای، صنعت رسانه و جهانی سازی " مقاله ای است در 10 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به خوشه های رسانه ای، صنعت رسانه و جهانی سازی ، شهر رسانه ای ، مدیاسیتی ، اقتصاد رسانه ، خوشه صنعتی و خوشه فرهنگی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی چشم انداز در حال ظهور صنعت خبر

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی چشم انداز در حال ظهور صنعت خبر

مقاله علمی و پژوهشی" چشم انداز در حال ظهور صنعت خبر " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به چشم انداز در حال ظهور صنعت خبر ، اینترنت ، روزنامه نگاری ، رسانه های اجتماعی ، روزنامه نگاری متغیر ، روزنامه نگاری شبکه ای و دروزاه بانی خبر اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ

مقاله علمی و پژوهشی" فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ " مقاله ای است در 6  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فوتبال ابزاری در خدمت صنعت فرهنگ ، سلطه ، یکسان سازی ، فوتبال ، سرگرمی و اسطوره سازی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی" شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی " مقاله ای است در 27 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شبکه های ماهواره ای ، صنعت فرهنگ و هویت اجتماعی، سرمایه فرهنگی ، مدیریت بدن ، اقتدار و خانواده سنتی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تخمین قدرت بازاری و مقیاس تولید در صنعت نساجی ایران براساس رویکرد معادلات ساختاری

دانلود فایل

closeمقاله تخمین قدرت بازاری و مقیاس تولید در صنعت نساجی ایران براساس رویکرد معادلات ساختاری

مقاله علمی و پژوهشی " تخمین قدرت بازاری و مقیاس تولید در صنعت نساجی ایران براساس رویکرد معادلات ساختاری " مقاله ای است در 24 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صنعت نساجی؛ ساختار بازار؛ قدرت بازاری؛ اندازة اقتصادی؛ معادلات ساختاری پرداخته شده است چکیده مقاله هدف محوری این مقاله تخمین قدرت بازاری بر اساس الگوی تغییرات حدسی با استفاده از معادلات ساختاری در صنعت نساجی ایران است. برای این منظور 9 صنعت فعال زیرمجموعة صنعت نساجی بر اساس کد چهار رقمی ISIC  طی سال‌های 1387-1375، بررسی شده و از داده‌های پانل برای تخمین مدل استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که قدرت بازاری در 6 صنعت زیرمجموعة صنعت نساجی معنادار است. به گونه‌ای که بیشترین ضریب تبانی مربوط به "صنعت آماده‌سازی و ریسندگی الیاف" و کمترین آن مربوط به "صنعت تولید گلیم و زیلو" است. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اندازة اقتصادی همة صنایع مورد بررسی معنادار است و بیشترین اندازة اقتصادی مربوط به صنعت تولید قالی و قالیچه و کمترین آن مربوط به صنعت جوراب بافی است. عنوان مقاله [English] Estimating of Market Power and Economies of Scale in Textile Industry based on Structural Equations Approach چکیده [English] This study attempts to examine market power based on conjectural variation in textile industry with structural approach. It selected 9 subsector of ISIC code over 1996-2008. The technique of analyzing is Panel data. Results of this paper show that there is market power in 6 subsectors. Highest and lowest coefficients of collusion are related to “Fiber preparation and Spinning industry” and “Kelim industry”, respectively. The economies of size are significant for all subsectors. Higher economy size is related to Carpet and Rug subsector, which equal to 178.51. Lowest is related to Hosiery subsector which is equal to 4.56. کلیدواژه‌ها [English] Market Power, Market Structure, textile industry, Economies of Size, Structural Equations دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مسئولیت اجتماعی و صنعت گردشگری

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی مسئولیت اجتماعی و صنعت گردشگری

در این مقاله علمی و پژوهشی که در19 صفحه و با 25 عنوان فهرست منبع ارائه شده است مسئولیت اجتماعی، صنعت گردشگری و میراث فرهنگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی آینده پژوهی در مورد سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی ایران

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی آینده پژوهی در مورد سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی ایران

مقاله علمی و پژوهشی آینده پژوهی سرمایه گذاری و تامین مالی در صنعت حمل و نقل ریلی ایران مقاله ای است که در 22 صفحه و با 22 عنوان فهرست منابع منتشر شده است  چکیدهصنعت حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می گردد و بدلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیرهای فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد. بدون وجود شبکه حمل و نقل، تاسیسات و تجهیزات جانبی و ناوگان مطلوب تصور رشد و توسعه عمومی کشور غیرممکن بنظر می رسد. در این پژوهش با استفاده از دو روش آینده پژوهی، تحلیل ساختاری و سناریونگاری ابتدا به شناسایی عوامل کلیدی موثر بر سرمایه گذاری و تامین مالی پرداخته و سپس سناریوهای آتی پیش روی سرمایه گذاری و تامین مالی در صنعت حمل ونقل ریلی (بخش ماشین آلات و تجهیزات) تدوین خواهند شد. داده های اولیه تحقیق با استفاده از مصاحبه با مدیران و خبرگان صنعت حمل ونقل ریلی و مرور ادبیات و پیشینه ی تحقیق جمع آوری گردید و در قالب پرسشنامه خبره سنجی و با استفاده از نرم افزار میک مک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از میان چهل عامل موثر، شانزده عامل با اهمیت شناسایی گردید و با تجزیه و تحلیل نرم افزار میک مک در نهایت سه عامل کلیدی موثر تحریم های اقتصادی، تورم و سیاست های پولی و مالی مشخص گردید. این عوامل به عنوان عوامل پایه های اصلی در تدوین سناریو در ادامه مورد استفاده قرار گرفتند. مجموعه وضعیت های محتمل این عوامل توسط خبرگان معین گردید و هفت حالت عدم قطعیت برای آنها در نظر گرفته شد و وارد نرم افزار سناریو ویزارد گردید. با تحلیل های انجام شده توسط نرم افزار سناریو ویزارد، پنج سناریو با سازگاری بالا ارائه گردید و سپس براساس نظرات خبرگان، دو عامل کلیدی موثر تحریم های اقتصادی و سیاست های پولی و مالی که دارای اهمیت و عدم قطعیت بالا شناسایی شدند بعنوان محورهای تدوین سناریوهای آتی قرار گرفته و چهار سناریو برای آینده سرمایه گذاری و تامین مالی در صنعت حمل و نقل ریلی ارائه گردید.

more_vert مقاله تأثیر خصوصی‌سازی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های پتروشیمی ایران

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر خصوصی‌سازی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های پتروشیمی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر خصوصی‌سازی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های پتروشیمی ایران (مطالعه موردی: صادرات پلی ـ اتیلن) " مقاله ای است در 27 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  خصوصی‌سازی؛ صنعت پتروشیمی؛ پلی اتیلن؛ هند؛ چین پرداخته شده است چکیده مقاله ایران به عنوان دومین کشور تولیدکننده گاز و پنجمین کشور در زمینه تولید نفت خام در جهان، مستعد رشد و توسعه صنعت پتروشیمی است. این صنعت در سال¬های اخیر دارنده مقام اول صادارت غیرنفتی کشور بوده و اصلاحات اقتصادی از نوع خصوصی‌سازی با هدف افزایش بهره‌وری در آن انجام شده است. در این مقاله تأثیر خصوصی‌سازی بر صادرات این صنعت، با تأکید بر عملکرد صادرات پلی¬اتیلن چهار شرکت پتروشیمی امیرکبیر، جم، مارون و آریاساسول، طی سال‌های 1394-1385 با روش داده‌های ترکیبی پویا بررسی می‌شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که در دوره مورد بررسی، خصوصی‌سازی اثر منفی بر مقدار صادرات این صنعت داشته است. لذا در فرایند خصوصی‌سازی صنعت پتروشیمی، چه قبل و چه بعد از انتقال مالکیت بنگاه‌های اقتصادی، باید تدابیر جدیدی اندیشیده شود. اری بخش خصوصی در ایران به ترتیب اثرات منفی و مثبت داشته است. همچنین مخارج مصرفی دولت تأثیر منفی بر سرمایه-گذاری بخش خصوصی دارد. عنوان مقاله [English] The Impacts of Privatization on Petrochemical Exports (the Case of Polyethylene) چکیده [English] Iran is ranked as the second country in Gas production and fifth country in crude oil production and has a petrochemical industry. This Industry has the first place in non-oil exports and privatization is accrued in this industry. In this paper, we study the impacts of privatization on polyethylene exports of four Iran’s petrochemical firms, i.e Amirkabir, Jam, Maroon, Arya Sasol, in the period of 2004-2015 by using the dynamic panel. Results show that in this period, privatization has a negative effect on the weight of exports in this industry. Therefore the privatization processes need to be revised in this industry کلیدواژه‌ها [English] Privatization, Petrochemical Industry, Polyethylene, Iran دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا

دانلود فایل

closeمقاله همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا

مقاله علمی و پژوهشی " همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا" مقاله ای است در 34 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  همزمانی چرخه‌های تجاری؛ یکپارچگی تجاری؛ شدت تجارت؛ تجارت درون صنعت؛ تجارت درون صنعت عمودی پرداخته شده است چکیده مقاله در نظریه‌های اقتصاد بین‌الملل، بحث همزمانی چرخه‌های تجاری و عوامل اثرگذار بر آن با تأکید بر یکپارچگی تجاری جهت ایجاد و توسعه تجارت منطقه‌ای کشورها، اهمیت دارد. هدف این مقاله، ارزیابی عوامل اثرگذار بر همزمانی چرخه‌های تجاری به‌ویژه از بعد یکپارچگی تجاری، بین کشورهای اتحادیه اروپا، ASEAN و D8، با استفاده از داده‌های ترکیبی طی دوره زمانی 2013-2000 و مقایسه آن است. نتایج نشان می‌دهد شدت تجارت، تجارت درون صنعت و تجارت درون صنعت عمودی به عنوان شاخص‌های یکپارچگی تجاری در اتحادیه اروپا و ASEAN، اثر مثبت و معناداری بر همزمانی چرخه‌های تجاری دارد. همچنین در مورد کشورهای D8، اثر شدت تجارت و تجارت درون صنعت بر همزمانی چرخه‌های تجاری معنادار و دارای علامت مثبت هستند، در حالی ‌که تجارت درون صنعت عمودی معنادار نیست. علاوه‌براین مقایسه بین بلوک‌ها نشان می‌دهد که تجارت درون صنعت نسبت به شدت تجارت و تجارت درون صنعت عمودی، بیشترین اثر را بر همزمانی چرخه‌های تجاری دارد. عنوان مقاله [English] Business Cycles Synchronization and Trade Integration: Comparison of D8, European Union and South East Asia Countrie چکیده [English] In theories of international economics, the issue of business cycles synchronization and its effective factors with emphasizing on trade integration is essential for regional trade creation and development among countries. The main purpose of this paper is evaluation and comparison of the effective factors on business cycles synchronization especially the role of trade integration among Euro Union, ASEAN and D8 countries using panel data for a period of 2000-2013. The results show that trade intensity, intra-industry trade and vertical intra-industry trade as indices of trade integration have a positive and significant effect in Europe and ASEAN. Also in D8 countries, the effect of trade intensity and intra-industry trade on business cycles synchronization is positive and significant, while vertical intra-industry trade is not effective. Moreover, the comparison among economic blocks shows that intra-industry trade relative to trade intensity and vertical intra-industry trade has more effect on business cycles synchronization. کلیدواژه‌ها [English] Business Cycles Synchronization, Trade Integration, Trade Intensity, Intra-Industry Trade, Vertical Intra-Industry Trade دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

دانلود فایل

closeمقاله نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری

مقاله علمی و پژوهشی " نقش حقوق مالکیت فکری در حمایت از صنعت گردشگری" مقاله ای است در 33 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صنعت گردشگری؛ حقوق مالکیت فکری؛ نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)؛ نشانه-های جغرافیایی؛ علائم تجاری جمعی پرداخته شده است چکیده مقاله صنعت گردشگری سومین صنعت مولد شغل و سرمایه بعد از صنعت نفت و خودروسازی می‌باشد. این صنعت از حوزه­های جدیدی است که حمایت از آن در قالب حقوق مالکیت فکری اعم از مالکیت ادبی و هنری  و مالکیت صنعتی در حال شکل­گیری است. امروزه استفاده از مصادیق گوناگون مالکیت فکری در صنعت گردشگری می­تواند موجب ارتقاء این صنعت و جذب گردشگر بیشتر شود به­نحوی که استفاده از این مصادیق مانند نمودهای فرهنگ عامه (فولکلور)، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی بسیار متداول شده است. گردشگری همانند صنایع دیگر کالاها و خدمات وابسته داشته و عوامل متعدد و مهمی که مبتنی بر جذابیت و رقابت­پذیری هستند (مانند برند مقاصد گردشگری) در آن اثر­گذار هستند. این مقاله می­کوشد به این سئوال پاسخ دهد که حقوق مالکیت فکری در حمایت و رقابت­پذیری صنعت گردشگری چه نقشی ایفاء می­کند و آیا نظام حقوقی یادشده می­تواند برای ذی­نفعان این صنعت فرصت­ها و راهکارهای حمایتی کافی به­منظور افزایش ظرفیت بهره­وری و رقابت منصفانه فراهم کند؟ برای پاسخ به این سئوال، ظرفیت­های فعلی نظام حقوق مالکیت فکری را در چارچوب نمودهای فرهنگ عامه، آثار معماری، نشانه­های جغرافیایی و علائم تجاری و جمعی به­منظور حمایت از گردشگری فرهنگی و هنری و نیز گردشگری کشاورزی (روستایی)، گردشگری سلامت و توسعه­ی برند مقاصد گردشگری بررسی و تجزیه و تحلیل می­شود.   عنوان مقاله [English] The Role of Intellectual Property Rights in Protection of Tourism Industry چکیده [English] Tourism is the third largest generator of jobs and investment industry after oil and automotive industries. Tourism industry is among new domains which is being supported through the body of intellectual property rights in terms of literary and artistic property as well as industrial property. Nowadays, various issues relating to intellectual property in the tourism industry can develop this sector and attract more tourists. Therefore, considering these issues as traditional cultural expression (folklore), architecture works, geographical indications and trademarks has been very common and popular. Like other industries, tourism has related goods and services. It also has a lot of major and various factors influencing this industry. These factors might be based on attractiveness and competitiveness. (Such as brands tourist destinations). This paper attempts to answer these questions: What is the role of intellectual property rights in protection and competitiveness of the tourism industry? Can this legal regime provide opportunities and adequate protection measures to increase productivity and fair competition for stakeholders in the industry? To answer these questions, this article analyses the capacities of the existing intellectual property system in the framework of folklore, architecture works, geographical indication, and collective marks in order to protecting artistic and cultural tourism, agricultural (rural) tourism and health tourism as well as development of tourism destination brand. کلیدواژه‌ها [English] Tourism Industry, Intellectual Property Rights, Traditional Cultural Expression (Folklore), Geographical Indications, Collective Trademarks دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ارائه الگوی عوامل موثر محتوایی پیام تبلیغات چاپی براساس رویکرد پدیدارشناسی

دانلود فایل

closeمقاله ارائه الگوی عوامل موثر محتوایی پیام تبلیغات چاپی براساس رویکرد پدیدارشناسی

مقاله علمی و پژوهشی " ارائه الگوی عوامل موثر محتوایی پیام تبلیغات چاپی براساس رویکرد پدیدارشناسی " مقاله ای است در 28 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث پدیدارشناسی پیام تبلیغاتی، تبلیغات چاپی، عوامل موثر محتوایی، نگرش به برند، نگرش به تبلیغات پرداخته شده است هدف از تحقیق حاضر ارائه الگوی عوامل موثر محتوایی پیام تبلیغات چاپی براساس رویکرد پدیدارشناسی است. در این تحقیق از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. در این مطالعه کارمندان شرکت آی سودا به عنوان مصاحبه شوندگان مورد بررسی قرار گرفتند که با انجام مصاحبه با 4 نفر، اشباع نظری اتفاق افتاد. برای تایید پایایی تحقیق در این مطالعه به داده های خام رجوع شد تا ساخت بندی نظریه با داده های خام مقایسه و ارزیابی شود. همچنین از تکنیک ممیزی نیز استفاده گردیدو جهت ارزیابی اعتبار از روش زاویه بندی استفاده شده است. نتایج حاصل از استخراج مفاهیم و مقوله ها و مضمون های حاصل از 4 مصاحبه با مدیران و فعالان صنعت شکلات، منجر به شناسایی متغیرها (مضمون ها) و مولفه های هر متغیر از دید فعالان و مدیران صنعت شده است. همچنین، با توجه به اینکه تمامی مصاحبه¬شوندگان از جمله فعالان در شرکت آی سودا می¬باشند، لذا کدهای به دست آمده حاصل از مصاحبه آزمودنی ها، قابلیت اتکای بیشتری پیدا می کنند. 9 مولفه تعیین کننده متغیر (مضمون) محتوای پیام تبلیغاتی شامل موارد ذیل است: نگرش به صنعت تبلیغات، نگرش به برند، نگرش به صنعت تولید، نگرش به بازار، نگرش به بسته بندی، نگرش به واردات، نگرش به صادرات، نگرش به خرید، نگرش به مصرف. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر سرمایه کارآفرینی بر تولید و رشد بخش صنعت ایران

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر سرمایه کارآفرینی بر تولید و رشد بخش صنعت ایران

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر سرمایه کارآفرینی بر تولید و رشد بخش صنعت ایران" مقاله ای است در 37 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  سرمایه کارآفرینی؛ نظریه‌های رشد و کارآفرینی؛ تابع تولید؛ مدل رشد درونزا؛ سری‌زمانی؛ ایران پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این مقاله سنجش رابطة بین سرمایة کارآفرینی و تولید و رشد بخش صنعت ایران است. از نظریه‌‌های تابع تولید و مدل‌های رشد درونزا برای تبیین مبانی تابع تولید و مدل رشد بخش صنعت کشور  استفاده و مدل‌های تجربی شناسایی و تصریح می‌شود. از داده‌های سری زمانی دورة 1385-1353 بخش صنعت، استفاده و با به‌کارگیری تکنیک ARDL، روابط بلندمدت و کوتاه‌مدت بین متغیرهای تابع تولید و مدل رشد برآورد می‌شود. برای متغیر سرمایة کارآفرینی، از دو نماگر خویش‌فرمایان و کارفرمایان که عموماً در ادبیات مطرح است، استفاده می‌شود. بخش صنعت کشور تأیید می‌کند که رابطة بین کارآفرینی و ارزش‌افزودة بخش صنعت به‌صورت S شکل ملایم است، همچنین نظریة پورتر را تأیید می‌کند. نتایج برآورد‌های مدل تابع تولید نشان می‌دهد که سرمایة سرانة کارآفرینی - محاسبه شده بر اساس نسبت کارفرمایان به اشتغال - بر تولید و رشد سرانة بخش صنعت از نظر آماری تأثیر مثبت و معناداری دارد و کشش تولیدی بلندمدت آن 37/0 درصد است. همچنین سرمایة انسانی و سرمایة فیزیکی سرانه تأثیر مثبت و معناداری بر تولید و رشد سرانة بخش صنعت دارد. در میان عوامل تولید، بیشترین تأثیرگذاری با کشش تولیدی 54/0 درصد به سرمایة انسانی و پس از آن به سرمایة کارآفرینی تعلق دارد. نتایج آزمون‌های علیت وجود رابطة یک طرفه از سمت سرمایة کارآفرینی بر تولید و رشد بخش صنعت را تأیید می‌کنند. عنوان مقاله [English] The Effect of Entrepreneurship Capital, Output and Growth on Iran's Manufacturing Industries چکیده [English] The objective of this article is to examine the impact of entrepreneurship on the performance of Iran's manufacturing industries using time series data over the period of 1974-2006. More specifically, entrepreneurship capital measures are calculated and included in the production function of manufacturing industries using a specification of the Cobb-Douglas functional form as a basis for analyzing growth determinants. To evaluate this, two alternative measures of entrepreneurship capital are considered. They comprise self-employments and enterprises that hire labor force. Cointegration analysis of time series approach is carried out to examine the factors affecting output and growth in manufacturing industries with an emphasis on entrepreneurship indicators. To understand the current state of entrepreneurship and economic situation of the country, a comprehensive review of pertinent statistics related to entrepreneurship, output and growth is examined to find major stylized facts in the economy. The findings of this paper indicate that entrepreneurship capital is a significant and important factor shaping output and growth in Iran's manufacturing industries. The results confirm that enterprises measure of entrepreneurship has positive and significant impacts on output in both the long run and short run. Therefore, the evidence from this paper points to an additional factor - entrepreneurship capital - that also plays an important role in the production function and growth model in this sector. These results suggest a new direction for policies that focus on instruments to enhance entrepreneurship capital. It may be that policies focusing on enhancing entrepreneurship capital can prove to be more effective than those targeting the more traditional factors, such as capital and labor. کلیدواژه‌ها [English] Entrepreneurship, Manufacturing Industries, Endogenous Growth Model, time series, Iran دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله برآورد هزینه‌های رفاهی انحصار در صنعت خودروی ایران

دانلود فایل

closeمقاله برآورد هزینه‌های رفاهی انحصار در صنعت خودروی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " برآورد هزینه‌های رفاهی انحصار در صنعت خودروی ایران" مقاله ای است در 32 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  هزینه رفاهی انحصار؛ ناکارایی تخصیص؛ ناکارایی X؛ تابع هزینه ترانسلوگ؛ سیستم تقاضای تقریباً ایده‌آل؛ صنعت خودروی سواری پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله به برآورد خالص زیان رفاهی ناشی از انحصار در صنعت خودروی سواری ایران می‌پردازد. بدین منظور از داده‌های ترکیبی 6 بنگاه خودروسازی طی سال‌های 1386-1379 و نیز از روش لیبنشتاین و کومانور (1969) که علاوه بر لحاظ ناکارایی تخصیصی (مثلث رفاه)، آثار رفاهی ناشی از ناکارایی X را نیز در محاسبات لحاظ می‌نماید؛ استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که هزینه‌های رفاهی ناشی از عملکرد x با لحاظ آثار رفاهی ناشی از ناکارایی تخصیص این صنعت حدود 7/1 درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی سال 1386 بوده است. عنوان مقاله [English] Estimation of the Welfare Costs of Monopoly Power in Iran's Auto Industry چکیده [English] In the literature on economic growth, foreign trade is regarded as a growth factor since it is an effective factor in forming a country’s economy and is capable of influencing all economic sectors. Among different foreign trade approaches, such as export and import, development of non-oil exports is one of the most important economic and political issues which enjoys top priority not only for the sake of absorbing foreign currency, but in terms of providing employment opportunities in the country. In this paper, the main discussion is around the analysis of the growth effect of non-oil exports on the domestic non-oil GDP growth and also export growth in separate sectors of agriculture and industry on domestic GDP of these sectors during 1974-2009 using Feder growth model in Iran. The findings of the study show that non-oil exports of Iran have no significant effect on the growth of non-oil GDP. It is also seen that agricultural export has no meaningful effect on its GDP growth, while it is not benefitting from the export of other non-oil sectors and oil exports. While GDP of industrial sectors is influenced by the exports of this sector, it is also benefiting from the exports of non-oil sectors and oil exports, among which the effect of other non-oil sector’s exports surpasses the other two sectors. کلیدواژه‌ها [English] Non-oil Export, Non-Oil Gross Domestic Product, Iran, Industrial Export, Agricultural Export دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مذاکره مجدد در قراردادهای بالادستی صنعت نفت از منظر حقوق و اخلاق

دانلود فایل

closeمقاله مذاکره مجدد در قراردادهای بالادستی صنعت نفت از منظر حقوق و اخلاق

مقاله علمی و پژوهشی " مذاکره مجدد در قراردادهای بالادستی صنعت نفت از منظر حقوق و اخلاق " مقاله ای است در 22 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قراردادهای بالادستی صنعت نفت، تغییر بنیادین اوضاع و احوال، مذاکره مجدد، اخلاق در مذاکره مجدد، تعادل اقتصادی، قرارداد مشارکتی، قرارداد امتیازی، قرارداد خدمت پرداخته شده است چکیده مقاله به دلیل خصیصه طولانی مدت بودن قراردادهای بالادستی صنعت نفت همواره این امکان وجود دارد که این قراردادها در معرض تغییر بنیادین اوضاع و احوال قرار بگیرند. بدین صورت که با تغییر شرایط اقتصادی، سیاسی، فنی و یا تغییر قوانین تعادل اقتصادی آن بر هم بخورد، به گونه ای که اجرای تعهد برای یکی از طرفین بسیار دشوار شود در حالی که ممکن است طرف مقابل از این شرایط سود ببرد. در چنین حالتی مذاکره مجدد یکی از راهکارهایی است که می تواند به رفع این مشکل کمک نماید. امری که امروزه در بسیاری از این قراردادها مورد توجه طرفین قرار می گیرد. با استفاده از این شیوه، طرفین می توانند قرارداد را مورد بازبینی قرار داده و ادامه اجرای آن را امکانپذیر نمایند، طرفین ملزم می باشند با رعایت اخلاق و حسن نیت راه را برای ایجاد توافق برای رفع مشکل و خروج از بن بست بوجود آمده هموار سازند. مذاکره مجدد ممکن است به صورت شرط در زمان انعقاد قرارداد در آن درج شود یا اینکه بعد از تغییر شرایط طرفین بر آن توافق نمایند. این شرط موجب ثبات قرارداد می شود و همین موضوع باعث تشویق شرکتهای خارجی به سرمایه گذاری در پروژه های نفتی شده و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور میزبان را بدنبال خواهد داشت. در واقع این شرط یک مکانیزم حل اختلاف است که مانع از انحلال قرارداد در صورت تغییر اوضاع و احوال خواهد شد.ضمن اینکه رعایت اخلاق و حسن نیت، طرف قرارداد را ملزم به جدیت در مذاکره و دادن پیشنهادات منطقی و قابل اجرا می نماید. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

دانلود فایل

closeمصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور درمورد مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی را برای اجرا به دستگاه‌های مجری ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی موظف‌ هستند گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه، تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه کنند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:وزارت راه و شهرسازیوزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان برنامه و بودجه کشورمصوبه «مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی درتدوین و اجرای پیوست فرهنگی» که در جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ ۲۹ / ۴ /۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:«سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی موظف‌اند در اجرای مفاد بند ۳ بخش (الف) ماده‌ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۲۷ /۳/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه و تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه نمایند.» به گزارش ایرنا، ‌ نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۹ تیرماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد. این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در برمی گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد. تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و ۳۴ جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.

more_vert بیش از ۹ هزار موضوع پژوهشی برای حل مشکلات منطقه‌ای ارائه شد

دانلود فایل

closeبیش از ۹ هزار موضوع پژوهشی برای حل مشکلات منطقه‌ای ارائه شد

رییس دانشگاه آزاد گفت: ساماندهی پژوهش ها در حوزه تحصیلات تکمیلی با ارائه بیش از ۹ هزار موضوع برای حل مشکلات منطقه ای از مهر ۹۸ آغاز می شود. محمد مهدی طهرانچی در حاشیه سومین نشست سراسری معاونان فرهنگی و دانشجویی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دانشگاه آزاد در بحث پژوهش تحصیلات تکمیلی، زیرساخت ها را برای طرح پایش به صورت عملیاتی ایجاد کرد.رییس دانشگاه آزاد ادامه داد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرح پایش در قالب نظام ماموریت ها در پایان نامه ها و رساله های خود به موضوعاتی می پردازند که به حل چالش های ملی و منطقه ای کمک کند.طهرانچی در ادامه خاطر نشان کرد: سامانه اصلی طرح پایش از اردیبهشت ماه آغاز شد و به زودی موضوعات اساسی دیگری نیز به ۹ هزار موضوع پیشتر نیز اضافه می شود. رییس دانشگاه ‌آزاد همچنین گفت:‌ دانشگاه برای آغاز سال تحصیلی جدید برنامه های جدی در نظرگرفته است. اولین حوزه بحث استقبال از دانشجو و آشنایی با محیط دانشگاه است.وی افزود: از مهم ترین برنامه های دانشگاه مشاوره های فرهنگی و درسی، بهبود ارتباط میان خانواده با دانشگاه و شناخت زوایای مختلف دانشگاه است. طرح بورسیه دانشجو توسط صنعت در دانشگاه آزاد اجرا می شود وی همچنین به بحث فناوری و ایجاد سراهای نوآوری اشاره کرد و گفت: از مهرماه چند سرای نوآوری از جمله در ملایر و اصفهان کار خود را آغاز می کنند.رییس دانشگاه آزاد درباره طرح بورسیه دانشجو توسط صنعت اظهار کرد: این طرح از مهر ۹۸ آغاز می شود و در سال های آینده توسعه می یابد. در این طرح صنعت از روز اول دانشجو را بورسیه می کند، طرح به صورت آزمایشی و تعامل با اتاق بازرگانی و صنایع استان اصفهان شروع شده است. دانشجویان هم زمان با پذیرش در دانشگاه در محیط کارخانه هم حضور می یابند که این طرح نیز تحت عنوان پویش از مهر ۹۸ آغاز می شود. طهرانچی در خصوص تسهیلات و ارائه وام های دانشجویی نیز گفت: بانک رسالت، قرض الحسنه مهر ایران و به همراه بانک ملی و تقویت صندوق دانشگاه به دانشجویان خدمات ارائه می کنند.وی افزود: از دانشجویان در خواست می شود در خصوص وام ها، به معاونت فرهنگی و دانشجویی خود مراجعه کنند. سومین نشست سراسری معاونان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی امروز با حضور علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای این دانشگاه و با هدف بررسی برنامه‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برای سال تحصیلی جدید در حال برگزاری است.

more_vert مقاله بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری

دانلود فایل

closeمقاله بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نقش و تأثیر اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت " مقاله ای است در 18 صفحه و با 38 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق اسلامی کار، فرهنگ سازمانی، سلامت اداری پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش پیشرو با هدف بررسی نقش اخلاق اسلامی کار بر فرهنگ سازمانی و سلامت اداری کارکنان پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام کارکنان شاغل در پژوهشگاه است، که از میان آن‌ها 314 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه¬های استاندارد استفاده شده است. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون اندازه گیری شده در الگوی مفهومی، روش الگویابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافته‌های تحلیل همبستگی میان متغیرهای پژوهش، مویدآن است که میان این متغیرها، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین در این تحقیق، نقش میانجی فرهنگ سازمانی در رابطۀ بین اخلاق اسلامی کار و سلامت اداری تایید شد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی تأثیر رشد صادارت غیرنفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران

دانلود فایل

closeمقاله بررسی تأثیر رشد صادارت غیرنفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تأثیر رشد صادارت غیرنفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی ایران " مقاله ای است در 25 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  صادرات غیرنفتی؛ رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی؛ ایران؛ صادرات صنعت؛ صادرات کشاورزی پرداخته شده است چکیده مقاله نظر به اینکه تجارت خارجی عامل مؤثری در شکل دادن به اقتصاد کشور است و می‌تواند تمامی بخش‌‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد، در ادبیات رشد اقتصادی، به تجارت خارجی به عنوان عامل رشد توجه خاصی شده است. در میان انواع روش‌های تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، توسعة صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار است. در این نوشتار تجزیه و تحلیل اثر رشد صادرات غیرنفتی بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی وکل، همچنین رشد صادرات به تفکیک بخش‌های کشاورزی و صنعت بر ارزش افزودة این بخش‌ها صورت می‌گیرد، این بررسی برای سال‌های 88-1353 با استفاده از الگوی رشد فدر برای کشور ایران انجام گرفت. مدل مورد استفاده مدل خطی ساده می‌باشد و برآوردها به کمک نرم افزار Eviews انجام شده است. براساس نتایج بررسی‌ها، صادرات غیرنفتی ایران بر رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی کشور تأثیر معناداری ندارد. در بخش کشاورزی نیز صادرات این بخش تأثیر معناداری بر رشد ارزش افزودة آن نداشته، ضمن اینکه صادرات سایر بخش‌های غیرنفتی و همچنین صادرات نفت نیز بر ارزش افزوده این بخش اثری نداشته است، ولی ارزش افزودة بخش صنعت علاوه بر اینکه از صادرات همان بخش تأثیر پذیرفته از صادرات سایر بخش‌های غیرنفتی و همچنین صادرات نفت نیز منتفع گردیده که در این میان تأثیر صادرات غیرنفتی سایر بخش‌ها به جز بخش صنعت بیشتر از دو بخش دیگر بوده است. عنوان مقاله [English] The Effect of the Growth of Non – Oil Exports on the Growth of Gross Domestic Products چکیده [English] In the literature on economic growth, foreign trade is regarded as a growth factor since it is an effective factor in forming a country’s economy and is capable of influencing all economic sectors. Among different foreign trade approaches, such as export and import, development of non-oil exports is one of the most important economic and political issues which enjoys top priority not only for the sake of absorbing foreign currency, but in terms of providing employment opportunities in the country. In this paper, the main discussion is around the analysis of the growth effect of non-oil exports on the domestic non-oil GDP growth and also export growth in separate sectors of agriculture and industry on domestic GDP of these sectors during 1974-2009 using Feder growth model in Iran. The findings of the study show that non-oil exports of Iran have no significant effect on the growth of non-oil GDP. It is also seen that agricultural export has no meaningful effect on its GDP growth, while it is not benefitting from the export of other non-oil sectors and oil exports. While GDP of industrial sectors is influenced by the exports of this sector, it is also benefiting from the exports of non-oil sectors and oil exports, among which the effect of other non-oil sector’s exports surpasses the other two sectors. کلیدواژه‌ها [English] Non-oil Export, Non-Oil Gross Domestic Product, Iran, Industrial Export, Agricultural Export دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مزیت‌سنجی اقتصاد ایران در صنعت و کشاوزری با استفاده از شاخص‌های مختلف

دانلود فایل

closeمقاله مزیت‌سنجی اقتصاد ایران در صنعت و کشاوزری با استفاده از شاخص‌های مختلف

مقاله علمی و پژوهشی " مزیت‌سنجی اقتصاد ایران در صنعت و کشاوزری با استفاده از شاخص‌های مختلف" مقاله ای است در 26 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  مزیت‌سنجی؛ بخش صنعت؛ بخش کشاورزی؛ تحلیل عاملی؛ تحلیل تاکسونومی عددی پرداخته شده است چکیده مقاله محدود بودن منابع و امکانات، لزوم اولویت‌بندی تخصیص آنها را ایجاب می‌کند. با توجه به اینکه دو بخش مولد اقتصاد یعنی بخش صنعتو بخش کشاورزی در جذب منابع محدود موجود برای تولید در رقابت هستند این پرسش پیش می‌آید که با وجود محدودیت بودجه در هر برنامة توسعه، کدامیک از این دو بخش با توجه به ویژگی‌های خاص هر بخش و قابلیت‌هایی که هرکدام دارند در تخصیص این منابع محدود سرمایه‌گذاری دارای اولویت هستند؟ در این مقاله برای نخستین بار با هماهنگ سازی دو طبقه‌بندی ISIC و HS به طور همزمان از شاخص‌های جدول داده – ستانده و شاخص‌های مزیت‌سنجی استفاده و سعی شده با به‌کارگیری روش تلفیقی تحلیل عاملی و تحلیل تاکسونومی عددی به پرسش فوق پاسخ داده شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش کشاورزی و زیربخش مواد غذایی و آشامیدنی در اولویت قرار دارند. عنوان مقاله [English] Comparing Relative Advantages of Agriculture and Non-Agricultural Manufacturing Sectors in Iran’s Economy چکیده [English] Scarcity of economic resources causes defining priority of their allocation to activities. Agriculture and Non-Agricultural Manufacturing (NA-Manufacturing) as two parts of production sector compete for absorbing those scarce resources. Hence, the question is: which part is preferred in this allocation, Agriculture or NA- Manufacturing? In this paper with coordinating ISIC and HS codes, Input-output indices and comparative advantage indices have been used simultaneously for the first time. Factor analysis and numerical taxonomic analysis methods have also been incorporated to answer the question. The results indicate that Agriculture is preferred to NA-Manufacturing in Iran’s economy. کلیدواژه‌ها [English] Relative Advantages, Non-Agricultural Manufacturing Sector, agriculture sector, Factor analysis, Numerical Taxonomy Analysis دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .