جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله شناسایی رفتارهای عملیاتی مبتنی بر ارزش‌های سازمانی در لایه‌ی عملیاتی

ادامه مطلب

closeمقاله شناسایی رفتارهای عملیاتی مبتنی بر ارزش‌های سازمانی در لایه‌ی عملیاتی

مقاله علمی و پژوهشی " شناسایی رفتارهای عملیاتی مبتنی بر ارزش‌های سازمانی در لایه‌ی عملیاتی" مقاله ای است در 26 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ارزش‌های سازمانی؛ رفتارهای عملیاتی؛ کدهای اخلاقی و رفتاری؛ روش AI؛ FFI پرداخته شده است چکیده مقاله جاری‌سازی ارزش‌های سازمانی موجب بهبود رفتار کارکنان شده و اخلاق حرفه‌ای به مبنایی برای کسب‌وکار بدل می‌گردد. توجه به چگونگی و سازوکارهای لازم برای جاری‌سازی ارزش‌ها و تبدیل آن به رفتارهای عملیاتی در لایه‌ی عملیاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به این منظور، ضمن مروری مستند بر ادبیات موضوع، نتایج به‌دست‌آمده، طی مطالعه‌ی موردی در شرکت فولاد مبارکه‌ی اصفهان، مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، از جامعه‌ی آماری2000 نفری در لایه‌ی عملیاتی، تعداد 322 نفر براساس جدول مورگان انتخاب شدند و از طریق مصاحبه به روش‌های AI و FFI، و پرسش‌نامه، داده‌های موردنظر گردآوری شد. پایایی پرسش‌نامه با ضریب آلفای کرونباخ برابر 881/0 تعیین شد و نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل گردید. در این مقاله، با استفاده از روش‌سنجی یادشده و بررسی الگوهای سازمان‌های سرآمد، نهایتاً «الگوی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزش‌ها» در لایه‌ی عملیاتی و به‌دست‌آمده است. پس از شناسایی کدهای رفتاری مبتنی بر ارزش‌های چهارگانه‌ی سازمان، اولویت‌بندی این کدها برای اجرا و جاری‌سازی انجام شده است. عنوان مقاله [English] Identification of Operational Behavior Based on Organizational Values at Operational Level چکیده [English] Implementation of organizational values develops employees’ behavior and makes it suitable as business morality. The mechanism of how to implement organizational values and its amendment as operational behavior have not been considered sufficiently. This research intends to investigate this issue at Mobarakeh Isfahan Steel Company. From the whole research population of 2000 employees at operational level, 322 subjects were selected as sample group according to Morgan’s table. Data was collected through AI and FFI as well as a questionnaire. The validity of the questionnaire was 0.881. The results were analyzed through SPSS. Having reviewed the highest models, the researchers proposed the final model of behavioral codes based on values in the operational level. The acquired codes based on four values were classified and then prioritized to be implemented.  کلیدواژه‌ها [English] Organizational Values, Operational Behavior, Moral and Operational Codes, AI and FFI دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله ریسکهای عملیاتی در بانکها

ادامه مطلب

closeمقاله ریسکهای عملیاتی در بانکها

مقاله علمی و پژوهشی " ریسکهای عملیاتی در بانکها (مطالعه موردی بانک صنعت و معدن)" مقاله ای است در 22 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ریسک، ریسک بانکی، ریسک عملیاتی پرداخته شده است چکیده مقاله ریسک، مقوله‌ای است که هر بنگاه اقتصادی با آن روبروست. در مؤسسه‌های مالی نیز انواع مختلفی از ریسکها وجود دارند که شناسایی، اندازه‌گیری و مدیریت آنها یکی از وظایف ضروری مدیریت ارشد چنین سازمانهایی است. از مهم‌ترین ریسکها در مؤسسه‌های مالی مانند بانکها می‌توان به ریسکهای اعتباری، بازار و عملیاتی اشاره کرد. در این مقاله به بحث پیرامون ریسکهای عملیاتی در مؤسسه‌های مالی پرداخته شده است. دستاورد این مقاله، تبیین اهمیت ریسکهای عملیاتی، چگونگی شناسایی این ریسکها و تشریح روشهای مختلف اندازه‌گیری آنها در مؤسسه‌های مالی به‌ویژه بانکهاست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله رفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن

ادامه مطلب

closeمقاله رفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن

مقاله علمی و پژوهشی" رفتارهای تهاجمی تماشاگران فوتبال و علل روانی و اجتماعی آن " مقاله ای است در 26 صفحه با 31 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات ابراز هیجان، تماشاگران فوتبال، خشونت ورزشی و رفتارهای تهاجمی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی نقش سازمان ومدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی نقش سازمان ومدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی

مقاله علمی و پژوهشی" نقش سازمان ومدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی " مقاله ای است در 18  صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به  نقش سازمان ومدیریت در بروز رفتارهای کاری انحرافی ، عدالت سازمانی ، فرهنگ سازمانی ، پاداش سازمانی و جبران خدمات اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert تست اول چون کند معمار راست

ادامه مطلب

closeتست اول چون کند معمار راست

همه ما می دانیم که تست کردن معمولا کار خوبی است. 

more_vert آسیب اجتماعی

ادامه مطلب

closeآسیب اجتماعی

مضرات مشاجرات خانوادگی بر کودکان بیشتر از طلاق است...  کودکانی که در معرض مشاجرات روزانه والدین هستند آسیب روانی بیشتری نسبت به کودکان طلاق متحمل می‌شوند. 

more_vert چرا فرزندم کتک میزند؟

مبلغ: 4000 تومان

closeچرا فرزندم کتک میزند؟

در ۲ تا ۳ سالگی کودک گاهی رفتارهایی دارد که مورد قبول خانواده نیست بنابراین باید بعد از یافتن علت راه‌های مقابله با این رفتارهای نامناسب را بیابید.

more_vert مقاله اثر تمرین های ادراکی - حرکتی بر عملکرد تحصیلی کودکان اول و ششم دبستان

ادامه مطلب

closeمقاله اثر تمرین های ادراکی - حرکتی بر عملکرد تحصیلی کودکان اول و ششم دبستان

مقاله علمی و پژوهشی " اثر تمرین های ادراکی - حرکتی بر عملکرد تحصیلی کودکان اول و ششم دبستان" مقاله ای است در 21 صفحه و با 45 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به تمرینات ادراکی - حرکتی،، دوره پیش عملیاتی، دوره عملیاتی عینی،عملکرد تحصیلی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از تحقیق حاضر مقایسه میزان تأثیرگذاری تمرین های ادراکی - حرکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول و پایه ششم بود. ابتدا دانش آموزان هر کدام از دوره ها (50 دانش آموز پایه ی اول و 50 دانش آموز پایه ی ششم) از لحاظ عملکرد ادراکی - حرکتی، عملکرد شناختی و پیشرفت تحصیلی دروس ریاضی و فارسی مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس بر اساس نتایج آزمون های به دست آمده، دانش آموزان هر پایه به دو گروه کنترل و تجربی همگن تقسیم شدند. گروه تجربی، به مدت 8 هفته (3 جلسه در هفته) و هر جلسه 45 الی60 دقیقه به تمرین های منتخب ادارکی - حرکتی پرداختند. سپس، هر دو گروه با سنجش عملکرد تحصیلی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و وابسته استفاده شد. نتایج نشان داداثر تمرینات ادراکی حرکتی بر عملکرد تحصیلی شرکت کنندگان پایه اول معنی دار ولی در شرکت کنندگان پایه ششم غیر معنی دار بود . بنابر نتایج تحقیق، تاثیر پذیری پیشرفت تحصیلی کودکان از فعالیت های ادراکی - حرکتی در دوره پیش عملیاتی متفاوت از عملیات عینی می باشد. عنوان مقاله [English] Effect of perceptual-motor exercise on academic performance in one and sixth grade elementary school children چکیده [English] The purpose of the present study was to evaluate the effect of perceptual-motor activities on the academic performance of female students in the first grade and the sixth grade.The students of each grade (50students in the first grade and50 students in the sixth grade) took part in the Lincoln-Oseretsky Motor Development test for assessing perceptual-motor function and Raven intelligence test for assessing cognitive function. Teacher assessments of math and Persian as an indication of their academic progress were also considered. Based on the results , the students of each grade were divided into two groups of experimental and control (n = 25). The experimental group participated in an eight-week training course including a variety of exercises and perceptual-motor activities. The training course consisted of 45 to 60 minutes sessions three times a week. After this period, students in both groups were reevaluated by assessing their academic performance. The results obtained from t-test analyses showed that, unlike the six graders, perceptual-motor activities had a positive impact on academic performance of first grade students. Keywords: Academic performance, Concrete operational stage, Perceptual-motor exercise, Preoperational stage. کلیدواژه‌ها [English] Academic Performance, Concrete operational, Perceptual-motor, Preoperational, students دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و رفتارهای محیط زیستی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و رفتارهای محیط زیستی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 23 صفحه و با 42 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ،رفتارهای محیط زیستی ، کنش اجتماعی ، محیط زیست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert با ترک این رفتارهای مخرب به آرامش و خوشبختی نزدیک می شوید

ادامه مطلب

closeبا ترک این رفتارهای مخرب به آرامش و خوشبختی نزدیک می شوید

تا به حال به این فکر کرده اید که اگر می توانستیم ذهنمان را از افکار و رفتارهای مخرب پاک کنیم چقدر سالم تر، خوشحال تر و آرام تر زندگی می کردیم؟ همین حالا شروع کنید و با ترک این رفتارها، گامی به سوی خوشبختی بردارید. ۱ ) مقایسه چه زمانی می توانید دست از مقایسه ی زندگی خود با دیگران بردارید؟ وقتی فاصله ی خالی بین خود و دیگران را پر کنید. این یعنی به جای اینکه باطن زندگی تان را با ظاهر زندگی بقیه مقایسه کنید، دست از این رفتارهای مخرب بکشید. همواره به یک سال گذشته خودتان نگاه کنید و ببینید که کجا بودید و حال چقدر پیشرفت کرده اید. در یک سال گذشته چقدر مطلب جدید یاد گرفته اید و چقدر به جلو حرکت کرده اید و چه قدر دیگر باید جلو بروید. فقط روی زندگی خودتان تمرکز کنید. ۲ ) خستگی چرا همیشه خسته هستم؟ این یکی از شایع ترین رفتارهای بد است. شب ها زودتر بخوابید. دوش بگیرید. کتاب بخوانید. شبها به جای پرسه زدن در شبکه های اجتماعی موسیقی آرامش بخش گوش کنید. لباس های صبح فردا و صبحانه را حاضر کنید تا صبح استرس نداشته باشید و از این قبیل کارهای ساده که به زندگی نظم می بخشد. استراحت کافی واقعا موضوع پیچیده ای نیست که از پس آن بر نیایید. ۳ ) بهانه همه ی چیزهایی که همواره در زندگی خواسته اید، پشت بهانه هایی که برای نرسیدن به آن ها گرفته اید پنهان شده اند. تا به حال به خود گفته اید چه چیزهایی را نمی توانید داشته باشید؟ شغل خوب؟ رابطه ی راضی کننده؟ پول کافی؟ بدن سالم ؟ آیا این از رفتارهای مخرب و آسیب زننده نیست؟ از خود بپرسید : آیا ممکن است من در مورد رسیدن به این خواسته ام اشتباه فکر کنم؟ به دیگرانی که چیزهایی که شما می خواستید به دست آورده اند، نگاه کنید. نه با نگاه مقایسه ای، بلکه با نگاه موشکافانه، ببینید چه کرده اند. آیا این به آن معنی نیست که چیزهایی که می خواهید دست یافتنی هستند؟ ۴ ) احساس گناه احساس گناه کشنده است. همچنین نشان می دهد که در گذشته زندگی می کنید. احساس گناه یکی از ناسالم ترین، مخرب ترین و ناراحت ترین احساساتی است که می توانید داشته باشید. نباید به رفتارهای مخرب مثل احساس گناه فضای فکری و ذهنی لازم را بدهید تا از شرش خلاص شوید. ۵ ) پیشیمانی همواره به خاطر داشته باشید که در هر زمانی، شما با توجه به دانش و منابعی که در اختیار داشته اید تلاش کردید که بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. این کاری است که تمام آدم ها انجام می دهند. پس به خودتان سخت نگیرید. شاید حتی لازم باشد خود را ببخشید. ۶ ) کینه اگر برای مدت زیادی کینه ای از شخصی به دل گرفته اید، و احساس می کنید که نمی توانید آن شخص را ببخشید، هیچ اشکالی ندارد. گاهی بخشیدن بسیار سخت است. اما کاری که باید بکنید این است که آن شخص یا اشخاص را به کل از زندگی خود و از ذهنتان بیرون کنید. اگر به کسی فکر نکنید، به یاد خشم و ناراحتی تان از آن شخص نخواهید افتاد! ۷) آشفتگی و به هم ریختگی آشفتگی و انباشتگی یکی دیگر از آن رفتارهای مخرب و بیهوده است. لباس هایی که نمی پوشید را به خیریه بدهید. کمد هایتان را وارسی کنید و هر چیز اضافه را دور بریزید یا حتما استفاده کنید. کشو های لوازم آرایش و خرده ریزه ها، قفسه های حمام، کتاب خانه، ایمیل ها، هارد دیسک و حافظه ی کامپیوتر و حتی اپلیکیشن های روی موبایلتان را چک کنید و هر آنچه به کار نمی آید را سریعا حذف کنید. به یاد داشته باشید همه ی رفتارهای مخرب ما تکرار می شوند و قدرت تخریب گر خود را در طول زندگی حفظ می کنند، مگر اینکه ما مستقیم به سراغشان برویم، آن ها را درست ببینیم و بشناسیم و سعی کنیم هر چه سریع تر از شرشان راحت شویم. منبع: بانوی شهر

more_vert پیامدهای روانیِ بلوغ زودرس در دختران

ادامه مطلب

closeپیامدهای روانیِ بلوغ زودرس در دختران

متخصصان علوم پزشکی در آمریکا تاکید دارند که بلوغ زودرس در دختران می‌تواند بر سلامت روان آنان تاثیر منفی داشته باشد. در این بررسی آمده‌ است: دخترانی که پیش از موعد و در حدود سن هفت سالگی با پدیده بلوغ زودرس مواجه می‌شوند، بیشتر احتمال دارد دچار افسردگی و رفتارهای غیراجتماعی شود. متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: دختربچه‌هایی که زودتر از همسالان خود وارد مرحله بلوغ می‌شوند در دوران نوجوانی بیشتر به لحاظ روان‌شناختی آسیب‌پذیر هستند. همچنین احتمال بروز علائم افسردگی و رفتارهای غیر اجتماعی در این دختران نسبت به دیگر همسالان آنها بیشتر است. شروع زودهنگام دوره قاعدگی یکی از نشانه‌های بلوغ زودرس است. به گزارش هلث دی نیوز، به طور کلی علت بلوغ زودرس در دختران مشخص نیست و روش تایید شده‌ای نیز برای جلوگیری از بلوغ زودهنگام وجود ندارد. هر چند برخی بررسی‌ها حاکی از آن است که چاقی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد.

more_vert مقاله رابطه تعارضات بین والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر

ادامه مطلب

closeمقاله رابطه تعارضات بین والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر

مقاله علمی و پژوهشی " رابطه تعارضات بین والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر: با نقش میانجی شدت تعارضات والد-نوجوان" مقاله ای است در 31 صفحه و با 59 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تعارضات بین‌والدینی؛ شدت تعارض والد-نوجوان؛ گرایش به رفتارهای پرخطر؛ نوجوانان پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نقش میانجی تعارضات ‌والدین با نوجوانان در رابطه با تعارضات بین‌والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری در این پژوهش، دانش‌آموزان شهرستان قدس استان تهران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای،610 نفر از آن‌ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعارض والد-نوجوان، مقیاس تعارضات بین‌والدینی و پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی بود. نتایج تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که متغیر شدت تعارضات والد-نوجوان به عنوان متغیرهای میانجی در رابطه با تعارضات بین‌والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر وارد مدل شده بود، دارای شاخص‌های برازش مناسبی با داده‌ها بود همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر معنی‌دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین-والدینی با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش‌بینی خطرپذیری نوجوانان نقش دارد. همچنین می‌توان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی قابلیت تبیین گرایش به رفتارهای پرخطر را دارد. کلیدواژه‌ها: تعارضات بین‌والدینی، شدت تعارض والد-نوجوان، گرایش به رفتارهای پرخطر، نوجوانان عنوان مقاله [English] The Relationship between inter parenting conflict and tendency to risky behaviors: The mediator role of conflict intensity of parent-adolescent چکیده [English] The aim of this study was surveying the mediating effect of parent-adolescent conflict between inter-parenting conflict and risk behaviors. The study is description and the type is Structural Equation Modeling; the population of the study is students of Qods town which is located in Tehran Province. Sample size is 610 students that were selected by multistage random sampling. The data were gathered through Parent-Adolescent Conflict Questionnaire, inter-parenting conflict scale and Adolescents Risk-taking Questionnaire. The results of structural equation modeling analysis showed the theoretical model was engaged in the model that includes variables namely: parent-adolescent conflict which can play a role as mediator variable that is related to inter-parenting conflict and risk behavior, that they were fitted with most appropriate fit to data (df/S–Bχ2=2/08, CFI=0/99, GFI= 0/92, RMSEA= 0/042). In this model all direct and indirect paths to predict risk behavior in adolescent were diagnosed. Therefore, inter-parenting conflict and mediating factors involved in predicting risk behavior in adolescent. Also, the model of cognitive-contextual is Capable of being explained about parent-adolescent conflicts. Keywords: Inter-parental Conflict, parental-adolescent conflict, risk behavior, adolescent کلیدواژه‌ها [English] Inter-parental Conflict, parental-adolescent conflict, risk behavior, Adolescent دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله روش های تربیت اخلاقی در سیره رضوی(ع)

ادامه مطلب

closeمقاله روش های تربیت اخلاقی در سیره رضوی(ع)

مقاله علمی و پژوهشی " روش های تربیت اخلاقی در سیره رضوی(ع)" مقاله ای است در 15 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تربیت اخلاقی، روش تربیت، تربیت رضوی، امام رضا(ع) پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از نگارش مقاله، بیان دیدگاه امام رضا (ع) در باب روش‌های تربیت اخلاقی می‌باشد. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و با روش تحلیلی- توصیفی به تحلیل روش‌های تربیت پرداخته است. روش های تربیت بدست آمده از آرای ایشان، به قرار ذیل می‌باشد: 1. روش‌های زمینه‌ساز: پرهیز از معاشرت با صاحبان رذائل، ایجاد فضای اخلاقی در جامعه، محبت و احسان، جذبه و آراستگی. 2. روش‌های آگاهی و بصیرت اخلاقی: الف) روش‌های آشنا کردن متربی با آموزه های اخلاقی: آموزش اصول و معیارهای اخلاقی، تبیین موانع رفتارهای اخلاقی و راه‌های غلبه بر آن، بیان عواقب و پیامدهای رفتارهای اخلاقی و ضد اخلاقی، بیان داستان‌های اخلاقی. ب) روش‌های پرورش تفکر اخلاقی: تشویق به تفکر در مسائل اخلاقی ، تشویق به تفکر قبل از اقدام به عمل، بحث و گفتگو در مسائل اخلاقی. 3. روش‌های پرورش گرایش‌ها و عادات مطلوب: میل و رغبت در برابر خوف و ترس، تحریک انگیزه‌های ایمانی، ارائه الگو، توصیه به تحمیل رفتارهای پسندیده بر نفس، امر به فضیلت‌ها و نهی از رذیلت‌ها، نظارت و مراقبت. 4. روش‌های اصلاح رذائل: شناخت روحیه متربی، اغماض و چشم پوشی، برخورد قاطع. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله جهت‌گیری نسبت به کنترل اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله جهت‌گیری نسبت به کنترل اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی " جهت‌گیری نسبت به کنترل اجتماعی (نمونه‌پژوهی: نوع‌شناسی جهت‌گیری نسبت به مقررات پوشش در بین زنان دانشجو دانشگاه فردوسی مشهد)" مقاله ای است در 30 صفحه و با 54 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث جهت‌گیری؛ کنترل‌اجتماعی؛ نوع شناسی گرث و میلز؛ نوع شناسی عملیاتی؛ بومی‌سازی پرداخته شده است چکیده مقاله با کمی تأمل در شرایط کنونی ایران، در فضای خصوصی یا فضای عمومی، از خیابان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی گرفته تا حوزه‌های غیررسمی‌تر مانند پاساژ، رستوران و حتی با مراجعه به فضای مجازی، با پوشش چندگانه‌ای از زنان مواجه می‌شویم. کمبود گزارش‌های پژوهشی در این زمینه سبب شده است تا برای شناسایی انواع جهت‌گیری‌ها نسبت به مقررات پوشش زنان در دانشگاه پژوهشی انجام شود؛ این پژوهش، با استفاده از روش پیمایش آنلاین و ارسال پرسشنامه به‌صورت تصادفی انجام شد؛ جامعۀ آماری آن، دانشجویان زن دانشگاه فردوسی بودند که از میان آن‌ها درنهایت 331 دانشجو از 12 دانشکده انتخاب شدند. چارچوب مفهومی بر اساس نوع‌شناسی جهت‌گیری‌ها نسبت به کنترل‌اجتماعی گرث و میلز ارائه شده و چهار نوع جهت‌گیری نسبت به مقررات پوشش از طریق رویکرد تحلیل مقایسه‌ای شناسایی شده است. در مرحلۀ اول، با بهره‌برداری از نوع‌شناسی گرث و میلز و در مرحلۀ دوم ضمن بومی‌سازی و توسعۀ آن با عنوان نوع‌شناسی عملیاتی، انواع جهت‌گیری‌ها معرفی شده‌اند. پژوهش حاضر سه دستاورد اصلی دارد. اول آنکه نوع‌شناسی گرث و میلز فقط ۱۵درصد جهت‌گیری‌ها نسبت به مقررات پوشش را در نمونه، شناسایی کرده است؛ درحالی‌که نوع‌شناسی عملیاتی با رویکرد بومی‌سازی، توانایی شناسایی جهت‌گیری‌های مذکور را تا ۷۹درصد افزایش داده است. دوم آنکه علاوه بر چهار نوع جهت‌گیری معرفی شده، ضمن مطالعۀ داده‌ها و تعیین مشابهت‌ها و تفاوت‌ها، جهت‌گیری دیگری تحت‌ عنوان جهت‌گیری نوین شناسایی شده است که 38/12درصد از نمونه را شامل می‌شود؛ و لذا فقط 45/8درصد از نمونه ناشناخته باقی مانده است. سوم آنکه نتایج آنالیز واریانس حکایت از تفاوت معنادار بین انواع جهت‌گیری‌ها در رابطه با آگاهی از مقررات پوشش داشته است. این یافته بیان‌کنندۀ اهمیت آگاهی و لزوم حضور آن در مؤلّفه‌های نوع‌شناسی جهت‌گیری‌ها نسبت به کنترل‌اجتماعی است. عنوان مقاله [English] Orientations Towards Social Control (Case study: Typology of orientation towards the rules of Hijab amongst female students of Ferdowsi University of Mashhad) چکیده [English] Introduction: There is a wide variety of women’s Hijab in Iran, whether in private or public spaces such as streets, governmental and nongovernmental organizations, passages, restaurants, or cyberspace. This research aims to identify the types of orientations towards the rules of Hijab for women in universities. Method:  331 female students were randomly selected from 12 departments at Ferdowsi University. An online questionnaire with a framework based on the Typology of Orientations Towards the Control of Gareth and Mills was used. Through the Comparative Analysis Approach, four types of orientations were identified. In the preliminary stage, the Gareth and Mills Typology was used. In the second phase, localization was done, and with operational typology, more orientations were introduced. Results: This research had three main achievements. First, only 15% of the orientations were found through the Gareth and Mills Typology, whereas the operational typology with the localization approach increased the ability to identify the orientations up to 79%. Second, by analyzing the data, a new, fifth orientation was identified that included 12.38% of the sample data. Therefore, only 8.45% of the sample data remained unknown. Third, the Variance Analysis results indicate that there is a statistically significant difference between the various types of orientations and the awareness of the rules concerning Hijab. Conclusion: There are different components of the typology of orientations towards social control, and the finding indicates the importance of the awareness thereof. کلیدواژه‌ها [English] Orientation, Social Control, Typology of Gareth and Mills, Operational typology, localization دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ضوابط پوشش دانشجویان

ادامه مطلب

closeضوابط پوشش دانشجویان

بر اساس آیین‌نامه عفاف و حجاب که از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، ضوابط پوشش دانشگاهی دانشجویان به تمام واحدها ابلاغ و به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌شود. آیین‌نامه عفاف و حجاب سوم مهرماه جاری توسط غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه های کشور ابلاغ شد.بر اساس این آیین نامه که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفت، صیانت و ارتقاء ارزش های فرهنگی و دینی، حفظ نظم، انضباط و داشتن فضایی مناسب و پویا لازمه و قوام بخش تحقق اهداف و ماموریت های چندگانه آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور است.این آیین نامه ۳۰ بند دارد که دانشگاه ها موظف به عملیاتی کردن اقدامات مدنظر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در راستای توجه بیشتر به عفاف و حجاب است که در ادامه به این ۳۰ بند اشاره می شود.۱- درج آیین نامه انضباطی در سایت ثبت نام دانشجویان به شیوه ای که نودانشجویان آن را به صورت کامل مطالعه و پذیرش آن را تایید کنند.۲- نصب قوانین آیین نامه انضباطی در فضاهای عمومی و آموزشی دانشگاه به صورت ایجابی دانشگاهی۳- تهیه اقلام تبلیغی و ترویجی مرتبط با مسائل اخلاقی و اجتماعی و نصب آنها در فضاهای دانشگاهی۴- برنامه ریزی و اجرای کرسی های آزاد اندیشی اعضای هیات علمی و دانشجویان با موضوعات مرتبط با مسائل دینی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی۵- برگزاری نشست های معطوف به شایستگی های دانشجویی، مسئولیت پذیری دانشگاهی و اجتماعی۶- تنظیم و ساماندهی مناسب در خصوص کنترل افرادی که وارد دانشگاه می شوند۷- ابلاغ ضوابط پوشش دانشگاهی دانشجویان به تمام واحدها و نیز اطلاع رسانی به دانشجویان۸- آموزش و توجیه کارکنان انتظامات، حراست و کارشناسان در مواجهه و تعامل با دانشجویان۹- برنامه توجیه مدیران گروه ها، روسای دانشکده ها و روسای پردیس ها در خصوص دقت بیشتر در رعایت ضوابط اخلاق حرفه ای دانشگاه۱۰- برگزاری دوره آموزشی ارتقاء حرفه ای اعضای هیات علمی و مدیران۱۱- تهیه محتوا در خصوص مسائل دینی، اخلاقی،‌ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و نشر آن در فضای مجازی۱۲- تدارک و برگزاری سخنرانی های ویژه دانشگاه۱۳- پویش های کتاب خوانی و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری با موضوعات دینی، حجاب و عفاف۱۴- توسعه فعالیت های دینی، فرهنگی، هنری و اجتماعی در خوابگاه های دانشگاه به ویژه خوابگاه های سطح شهر۱۵- توسعه برنامه های قرآنی و دینی در سطح دانشگاه از طریق تاسیس شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی۱۶- برگزاری برنامه های گفت و گو و پرسش و پاسخ بین دانشجویان و مسئولان دانشگاه۱۷- طراحی و برگزاری مناظره های دانشجویی۱۸- تنظیم و ابلاغ نظام نامه اخلاق حرفه ای در دانشگاه۱۹- اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات۲۰- تشکیل و فعالیت کمیته مشاوره اجتماعی، مرکب از صاحبنظران آگاه و توانا به منظور گفت و گو با دانشجویانی که هنجارها و ضوابط دانشگاهی را به درستی رعایت نمی کنند.۲۱- تاسیس انجمن دانشگاه و خانواده به منظور برقراری تعامل و ارتباط دانشگاه و خانواده در نقش ایجابی که می تواند پیامدها و آورده های مثبتی را برای نهاد دانشگاه و جامعه بیرون دانشگاه داشته باشد.۲۲- سامان بخشی به پاتوق ها و محل هایی که احتمال بروز رفتارهای مغایر با اخلاق دانشگاهی در آنها وجود دارد۲۳- پیگیری اجرای درست و موثر آیین نامه استاد مشاور فرهنگ۲۴- داشتن ساز و کارهای لازم برای مراقبت های محسوس و نامحسوس به منظور ایجاد ایمنی بیشتر در فضاهای دانشگاه۲۵- سامان بخشی لازم به بوفه ها و رستوران های دانشگاه از نظر رعایت شئونات دانشگاهی۲۶- سامان بخشی کتابخانه ها، آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه از نظر رعایت شئونات دانشگاهی۲۷- استفاده و مشارکت دادن کانون ها، تشکل ها و انجمن های دانشجویی در راستای ترویج و تقویت فرهنگ دانشگاهی و رعایت شئونات دانشگاهی۲۸- کمک در تشکیل و تقویت کانون های پوشش و عفاف، سلامت اجتماعی، همیاران سلامت، دانشگاه پاک۲۹- حمایت از پایان نامه ها و رساله دانشجویان در حوزه فرهنگی و اجتماعی به ویژه مواجهه با آسیب های فرهنگی و اجتماعی۳۰- اجرای برنامه و کارگاه های معطوف به تقویت مهارت های زندگی، مهارت های اجتماعی، حرفه ای و شغلی و آشنایی با مخاطره ها و رفتارهای پرخطر

more_vert روش هایی برای ترک عادات بد

ادامه مطلب

closeروش هایی برای ترک عادات بد

ترک عادات بد باعث افزایش وقت و انرژی و در نتیجه رسیدن به موفقیت می‌شود. همچنین این کار تقویت جنبه‌های مثبت اخلاقی و پیشرفت شما را در پی خواهد داشت.   تعریف عادت عادت، الگویی فکری یا رفتاری است که به حدی تکرار می‌شود که بروز آن تقریبا ناخودآگاه است. همان‌طور که می‌دانید عادت‌ها می‌توانند سودمند یا مخرب باشند. یک مزیت عادت، ناخودآگاه و خودکار بودن آن است که ما را از تمرکز بر انجام آن بی‌نیاز می‌کند. عادت‌های خوبی مانند وقت‌شناسی یا مثبت‌اندیشی بدون اینکه لازم باشد به آنها فکر کنیم، نیروی مثبتی در ما ایجاد می‌کنند که ما را به جلو می‌رانند. بنابراین می‌توانیم نیروی خود را صرف تمرکز بر فعالیت‌هایی بکنیم که به توجه ویژه‌ی ما نیاز دارند. از سوی دیگر، عادت‌های بد تأثیری وارونه دارند! ما بدون اینکه متوجه باشیم درگیر این عادت‌ها می‌شویم و از آسیب‌هایی که به زندگی و شغل‌مان وارد می‌کنند غافل می‌مانیم.   روش‌هایی برای غلبه بر عادت‌های بد برنامه ریزی بر مبنای پژوهش‌ها، داشتن برنامه‌‌ای آگاهانه به ترک عادت‌های بد کمک می‌کند. اینکه بگویید «دیگر وقتم را بی‌خود در اینترنت تلف نمی‌کنم!» کمکی نمی‌کند. باید یک برنامه‌ی محکم داشته باشید. بهترین راه این است که ترک عادت‌ها را به عنوان اهداف شخصی‌تان تعریف کنید. با این کار می‌توانید با آسیب‌رسان‌ترین عادت‌ها شروع کنید و پیشرفت‌تان را پیوسته در نظر داشته باشید. پس از تهیه‌ی برنامه، گام‌ها و موارد ضروری را به فهرست کارهای پیشِ رو یا برنامه‌ی عملیاتی‌تان اضافه کنید تا اقداماتی را که می‌خواهید انجام دهید فراموش نکنید. آگاه باشید این را بخاطر بسپارید که تصمیم به ترک یک عادت بد همیشه کافی نیست. در حقیقت برای تغییر عادت یا رفتار شما نیاز به خودآگاهی دارید. به این معنی که از عادت خود آگاه باشید. دانستن انگیزه ها یا عواملی که موجب این رفتارهای بد شده و کنترل احساساتی که پس از این عوامل ظاهر می شوند از نکاتی مهمی است که باید آن را رعایت کنید. درک و تشخیص کامل داشتن از عوامل، احساسات و واکنش های دائمی که در پی آن است به شما این امکان را می دهد تا خودتان را پیدا کنید و دوباره واکنشتان را به سمتی دیگر سوق دهید. کار را پیچیده نکنید تلاش نکنید که در آن واحد بیش از یک عادت را ترک کنید. از مقدار کم و عادت‌هایی که ترک کردن آن‌ها ساده‌تر است شروع کنید. صرف‌نظر از اینکه چه هدف بزرگی دارید، یک لیست از اهداف کوچک‌تر و آسان‌تر برای خود تهیه کنید و هر دفعه سراغ یکی از موارد لیست بروید. بعد از اینکه یکی از عادات لیست را به‌طور کامل ترک کردید، سراغ مورد بعدی بروید. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که دیگر هیچ موردی در لیست شما باقی نمانده است. به خود یادآوری کنید عادت های زندگی همیشه توسط تکرار برخی رفتارها ایجاد می شوند. بنابراین اگر می خواهید عادات بد خود را تغییر دهید، باید عادت و رفتارهای جدید خود را یادآور شوید و آن ها را فراموش نکنید. در واقع به این تغییر سبک جدید زندگی خود پایبند باشید. بنابراین این رفتارها و عادات جدیدی که قصد انجام آن ها را دارید روی برگه ای یادداشت کنید و آن را جایی بگذارید که قابل رویت باشد یا از خانواده خود بخواهید آنها را به شما یادآوری کنند. گفتنی است، ترک عادت های بد همیشه دشوار است اما هرگز ناامید نشوید و تلاش خود را ادامه دهید. هر عادت بدی دارید باز هم خودتان را در حالت غلبه بر آن تجسم کنید و از موفقیت خود لذت ببرید. خودتان را همیشه با یک هویت جدید و اصلاح شده ببینید. موانع ترک عادات بد را از بین ببرید. یکی از بهترین راه های جایگزینی عادات خوب به جای عادت های بد، از بین بردن موانع است. برای مثال، اگر عادت دارید در جمع همکاران در هنگام صرف ناهار، از دیگران غیبت کنید، می توانید تا زمان برطرف شدن این عادت بد، ناهار خود را در محلی دیگر و به صورت انفرادی صرف کنید. رفتارهای مثبت خیلی اوقات، جایگزین کردن عادت بد با رفتاری مثبت منجر به ترک آن می‌شود. مثلا برای ترک عیب‌جویی از همکاران می‌توانید به طور آگاهانه اقدام به تشویق و قدردانی از آنها بکنید. برای جلوگیری از چک کردن ایمیل‌تان در طول جلسات کاری، می‌توانید شروع به یادداشت‌برداری از موضوعاتی کنید که در جلسه به آنها پرداخته می‌شود. پاداش به خود پاداش دادن به خودتان برای شروع و حفظ رفتارهای مثبت، به ترک عادت‌های بد کمک می‌کند. با ترک عادت‌های قدیمی، محرک دوپامین را که مسئول تحریک حس پاداش و قدردانی است، از دست می‌دهید. بنابراین با پاداش دادن به خودتان، این کمبود را جبران می‌کنید. با گذر زمان مغز، ترشح دوپامین را با این رفتار مثبت تازه هماهنگ می‌کند. مهم نیست که چگونه به خودتان پاداش می‌دهید، اما پاداش هر چه باشد باید برای‌تان لذت‌بخش باشد. مثلا با هدف ترک دیر رسیدن به محل کار، برای به موقع رسیدن به خودتان شیرینیِ موردعلاقه‌تان را جایزه بدهید، و پس از اینکه یک روز را به این شکل سپری کردید، به عنوان جایزه یک ناهار در رستوران موردعلاقه‌تان میل کنید. برای تأثیرگذاری بیشتر، بهتر است که پاداش بی‌درنگ و در اولین فرصت ممکن پس از انجام رفتار مثبت پرداخت بشود. معمولا برای چند هفته و تا زمانی که رفتار جدیدتان تبدیل به عادت شود، به پاداش نیاز دارید؛ پس از آن نیاز به پاداش کمتر خواهد شد. از حمایت دیگران بهره‌مند شوید هر زمان که تصمیم به ترک عادتی گرفتید، با آدم‌هایی که در زندگی‌تان حضور دارند در مورد آن صحبت کنید. اخبار خوب خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا هر راهی که می‌شناسید با دیگران به اشتراک بگذارید. زیرا این کار شما را مسئولیت‌پذیرتر و موفقیت شما را بیشتر می‌کند. شما خود را نسبت به اهدافتان متعهد می‌دانید و می‌توانید در روزهای سخت از حمایت دوستانتان بهره‌مند شوید. مهم نیست عادت شما چقدر کوچک باشد؛ حمایت جمعی یک ابزار کلیدی برای از بین بردن عادات بد است. دریافت کردن حمایت از افراد دیگر به شما احساس ارزشمند بودن می‌دهد و به موفقیت شما کمک می‌کند. جمع‌بندی همان‌طور که قبلا هم شنیده‌اید، انسان‌ها بنده‌ی عادات خود هستند؛ اما این موضوع نباید باعث شود شما زندانی عادات خود شوید. خودتان را بشناسید و بدانید که قادر به انجام خیلی از کارها هستید. از نکات گفته‌شده استفاده کنید و عادات بد خود را کنار بگذارید، فراموش نکنید که قدرت در درون خود شما است.

more_vert خشونت

ادامه مطلب

closeخشونت

کودکانی که مورد تنبیه، سرزنش و تحقیر قرار می گیرند، رفتارهای خشونت آمیز از خود نشان می دهند و وبدیهی است برای کنترل این گونه رفتارها، باید عامل اصلی را از بین برد. ناامنی کودکان را خشن می‌کند کارشناسان هشدار می‌دهند که والدین به منظور کنترل رفتار کودکان آن‌ها را . . .

more_vert مقاله روش‌های بصیرت افزایی سرباز از دیدگاه قرآن و سنت معصومین(ع)

ادامه مطلب

closeمقاله روش‌های بصیرت افزایی سرباز از دیدگاه قرآن و سنت معصومین(ع)

مقاله علمی و پژوهشی " روش‌های بصیرت افزایی سرباز از دیدگاه قرآن و سنت معصومین(ع)" مقاله ای است در 18 صفحه و با 31 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بصیرت‌افزایی،‌ فرمانده،‌ سرباز، قرآن، سنت پرداخته شده است چکیده مقاله «بصیرت سربازان»، به علت ماهیت جهادی سربازی، و طراحی پیچیدة دشمنان در جنگ نرم، نقش بسیار مهمی در رسیدن به اهداف عالی سربازی دارد. از این رو فرماندهان به این نتیجه رسیده‌اند که باید در روابط خود با سربازان بر بصیرت آنان بیافزایند که این فرآیند را می‌توان اصل بصیرت‌افزایی در روابط فرمانده و سرباز نامید. اما مشکل اساسی برای فرماند‌هان مسلمان در بارة این اصل، عدم آشنایی با روش‌های مناسب با محیط سربازی و مؤید به قرآن و سنت است. به علت وجود این مشکل، این پژوهش با روش تحلیلی و توصیفی در صدد تبیین اجمالی اصل بصیرت‌افزایی و ارائة روش‌های آن بر اساس قرآن و سنت معصومین (ع) است. حاصل این پژوهش نیز معرفی و بررسی یازده روش در عملیاتی کردن اصل بصیرت‌افزایی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اهمیت و جایگاه ارکان اصلی سازمان ملل متحد در رفتارهای فرا اخلاقی بین‌المللی

ادامه مطلب

closeمقاله اهمیت و جایگاه ارکان اصلی سازمان ملل متحد در رفتارهای فرا اخلاقی بین‌المللی

مقاله علمی و پژوهشی " اهمیت و جایگاه ارکان اصلی سازمان ملل متحد در رفتارهای فرا اخلاقی بین‌المللی " مقاله ای است در 14 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث سازمان ملل متحد، ارکان سازمان، شورای امنیت، منشور ملل پرداخته شده است چکیده مقاله در پایان جنگ جهانی دوم و در سال 1945 میلادی سازمان ملل متحد با امضای 50 کشور رسما تشکیل گردید. سازمان بـا 192 عـضو در سـال 2006 مـیلادی؛ تقریبـا شـامل همـه کشورهای جهان است و بزرگترین سازمان بین المللی محسوب می شود. سازمانها و نهادهـای بسیاری تحت کنترل سازمان ملل فعالیت دارند. از ارکـان سـازمان ملل و قویترین نهاد آن، شورای امنیت است که پنج عـضو دائمـی آن در تـصمیمات ایـن شورا حق وتو دارند. گستردگی اعضا و فعالیت های سـازمان ملـل متحـد و کثـرت نهادهـا و سازمانهای بین المللی تحت پوشش که تقریبا بیشتر بخش ها و فعالیت های کشورها را در حوزه وسیعی در بر می گیرد، ضرورت بازنگری ساختار و عملکرد این سازمان را بیش از پیش نمایان می سازد، در این مقاله تلاش می شود جایگاه ارکان در چهارچوب منشور ملل متحد و وظایف انها بررسی گردد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert سبک زندگی وسواسی ها چگونه است؟

ادامه مطلب

closeسبک زندگی وسواسی ها چگونه است؟

وسواسی بودن، همه ما در پیرامون خود آدم‌های وسواسی دیده‌ایم و با آنها برخورد داشته‌ایم. اگر با سبک زندگی سخت وسواسی‌ها آشنا باشیم، قطعاً این سؤال برای‌مان مطرح می‌شود که اصولاً چطور می‌شود با یک فرد وسواسی زیر یک سقف زندگی کرد؟ البته سؤال بیجایی هم نیست، چون خیلی‌ها مجبورند با یک فرد وسواسی بسازند و بسوزند و برخی نیز که وسواس دارند،چاره‌ای ندارند جز اینکه تا آخر عمر تنها زندگی کنند. برای شناخت بیشتر وسواسی‌ها و آشنا شدن با این اختلال، با خداخانی، روانشناس بالینی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که می‌خوانید. افراد وسواسی اگر در میان افراد خانواده یا دوستانتان فکر می‌کنیدکه شخصی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کندبهتر است توصیه کنید این مطلب را بخواند. خداخانی با اشاره به اینکه وسواس دو نوع مختلف دارد،می‌گوید: در یک نوع از وسواس، فرد رفتارهای وسواسی داردو بحث نجس و پاکی از آن دسته است. مثلاً وقتی به ناچاربا شخصی که دستش خیس است، دست می‌دهد،دائم به این فکر می‌کند که ممکن است نجس شده باشدیا بعد از قفل کردن در بعد از چندین متر دور شدن پیش خود فکر می‌کند: «در را قفل کردم یا نه؟ زیر گاز را خاموش کردم یا نه؟ یا…» رفتارهای وسواسی رفتارهای وسواسی رفتارهای ثابتی هستند که به عادت‌هایی وقت گیر تبدیل می‌شوند و فرد زمان زیادی را به خاطرشان هدر می‌دهد و از دست خود کلافه می‌شود ولی نمی‌تواند کار تکراری مورد نظرش را انجام ندهد چون بشدت مضطرب می‌شود./وسواسی بودن وسواسی بودن به گفته این روانشناس، رفتارهای وسواسی می‌توانند ذهنی باشند، فردی را تصور کنید که دائماً تصاویر و افکار منفی نسبت به صحنه‌های غیراخلاقی در ذهن دارد که در نتیجه آن احساس گناه شدید می‌کند، مدیریت غلط این گونه احساسات می‌تواند منجر به وسواسی شدن فکر شود. مثلاً ممکن است این فرد عادت کند که تا فلان دعا را نخواند، افکار بد از او دور نمی‌شود یا حتی دیده شده است که فردی خود را مجاب می‌کرد تا از یک تا 10 بشمارد و بعد برعکس شمارش کند و دائم در حال تکرار این کار در ذهن خودش بود. چنین اختلالات ذهنی تنها با مشاوره درمانی هستند که بهبود می‌یابند. چه وقت باید نگران شد؟ خیلی از ما ممکن است در زمان‌های مختلف شک کنیم که دچار اختلال وسواس هستیم یا خیر؟ خداخانی توصیه می‌کند: اگر در خانه دائم در حال تمیز کردن گاز هستید یا با خروج هر کسی از حمام خود را مجبور به شستن کل دیوارها می‌کنید و رفتارهایی از این قبیل دارید که نمی‌توانید از انجام آنها چشم پوشی کنید، بهتر است به متخصص مراجعه کنید. نوع دیگر وسواس اختلال شخصیت وسواسی است. به گفته این روانشناس افرادی که مبتلا به این نوع اختلال هستند، وسواس عملی و فکری ندارند بلکه بسیار کمالگرا، دقیق، عصا قورت داده، جزئی نگر و حساس هستند به‌عنوان مثال روی میز جای دستمال کاغذی نباید عوض شود یا وقتی میهمانی می‌گیرند عملکردهای وسواسی باید از هر نظر بهترین میهمانی را برگزار کنند، وقتی می‌خواهند پرده بخرند باید بهترین پرده باشد، خانه این قبیل افراد همیشه برای پذیرایی از میهمان آماده است ولی مشکل اینجاست که خود آنها هیچ وقت خوشحال نیستند چون حوصله هیچ بی‌قانونی را ندارند، هنگام رانندگی، در صف بانک و خلاصه هر جایی که اندکی بی‌قانونی می‌بینند عصبی می‌شوند. افراد وسواسی در ارتباطات فردی و اجتماعی هم دچار مشکل می‌شوند. خداخانی در خاتمه در این زمینه می‌گوید: در وسواس نوع اول فرد می‌داند که رفتارش اشتباه است ولی کنترلی روی رفتار خود نداردو در نوع دوم شخص کلاً قبول نمی‌کند که رفتاری اشتباه و نادرست دارد(همواره فکر می‌کند دیگران در اشتباهند) و تصور می‌کند که خیلی منظم است و روی وقت و قول حساس است و این رفتارها حتی خصیصه‌های مثبتی هستند و نباید به هیچ وجه به آنها ایراد گرفت، در نهایت فرد وسواسی چه در نوع اول و چه در نوع دوم هم باعث آزار خود و هم مسبب آزار رساندن به دیگران می‌شود و برای رهایی از آنها باید با کمک افراد متخصص سبک زندگی را تغییر بدهند تا خود و دیگران به آرامش برسند. منبع: سلامت نیوز