جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی

مقاله علمی و پژوهشی" چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به چالش های مطبوعات و الگوی مطلوب مدیریتی ، مدیریت مطبوعات ، دیدگاه امام خمینی (ره) و دیدگاه مقام معظم رهبری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی

دانلود فایل

closeمقاله بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی" مقاله ای است در 16 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علم دینی، تمایز، موضوع، روش، غایت.پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تمایز علم دینی از علم غیر دینی در نگاه مخالفان است در این رابطه معتقدند که ملاک و معیاری بر این تمایز وجود ندارد. برای اثبات این مطلب سه مقوم فرضی علم، «موضوع ـ روش ـ غایت» را در مقام ثبوت و اثبات بررسی می‌کند. لذا در مقام ثبوت، دینی بودن را به هیچ معنایی نمی‌پذیرد، اما در مقام اثبات، بین مقام داوری و مقام گردآوری تفکیک می‌کنند و مدعی می‌شوند که تنها در مورد مقام گردآوری است که می‌توان سخن از علم دینی به میان آورد. نتیجه این شد که اولاً سخنان آنها معلول نوعی مغالطه است که از خلط بین مقام ثبوت و مقام اثبات نشأت گرفته است و ثانیاً برخی از مدعیات وی برخلاف سایر مبانی علم‌شناسی ایشان می‌باشد و ثالثا بخشی از مدعیاتش بدون دلیل و برخلاف واقعیت‌های تاریخ علم است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله عوامل و ارکان علم دینی

دانلود فایل

closeمقاله عوامل و ارکان علم دینی

مقاله علمی و پژوهشی " عوامل و ارکان علم دینی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  علم دینی، عوامل و ارکان علم دینی، عوامل رکنی و غیررکنی پرداخته شده است چکیده مقاله یکی از مسائل درباب ماهیت علم دینی، تبیین عوامل، عناصر و مؤلفه‌های مؤثر در دینی‌سازی آن است. مراد از علم دینی در مقام چیستی‌شناسی، علم دینیِ مطلوب (مقام تعریف و تولید) است، نه علوم موجود (مقام تحقق). علم دینی مطلوب دارای عناصر، مؤلفه‌ها و متغیرهای رکنی و غیررکنی است که هر کدام، نقش هویت‌بخشی در علم را به عهده دارند. این عوامل و عناصر عبارتند از: موضوع، محمول، عالِم، معلوم، روش، ابزار، منبع، فایده و کاربرد، هدف و غایت، مبانی، پیش‌فرض‌ها، پیش‌انگاره‌ها، زمان، مکان، جغرافیا، فرهنگ، تمدن و ...، که بر این اساس، دیدگاه‌های مختلفی درباره ماهیت و چیستی علم دینی سامان یافته است. در برخی دیدگاه‌ها، تنها به یک عامل به‌عنوان عنصر هویت‌بخش در علم دینی اکتفا شده است و در برخی آرا، ترکیب چند عنصر اساسی، معیار دینی بودن علم دانسته شده است. بر این اساس، اختلاف دیدگاه‌ها در این زمینه به‌گونه‌ای است که یک سرِ آن به انکار علم دینی ختم می‌شود و از ناحیه دیگر، افزون بر پذیرش اصل امکان علم دینی، اثبات‌کننده تحقق خارجی آن در طول تاریخ تمدن اسلامی است. به اعتقاد ما، دینی بودن علم صرفاً به عناصر و مؤلفه‌های خاصی وابسته نیست؛ بلکه عوامل مختلفی، اعم از عناصر رکنی و غیررکنی، در ماهیت و هویت دینی علم سهم دارند که با توجه به میزان نقش این عوامل در دینی بودن دانش، علم دینی نیز امری ذومراتب و تشکیکی خواهد بود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله چیستی تواضع: بررسی تطبیقی دیدگاه های اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی

دانلود فایل

closeمقاله چیستی تواضع: بررسی تطبیقی دیدگاه های اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی

مقاله علمی و پژوهشی " چیستی تواضع: بررسی تطبیقی دیدگاه های اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی " مقاله ای است در 19 صفحه و با 26 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق، تواضع، تکبر، اخلاقیون مسلمان، فیلسوفان اخلاق غربی پرداخته شده است چکیده مقاله تواضع به عنوان یکی از فضایل تاثیر گذار در زندگی فردی و اجتماعی همواره مورد توجه اخلاقیون مسلمان و فیلسوفان اخلاق غربی بوده است. فهم نادرست از این فضیلت ممکن است تربیت اخلاقی را دچار مشکل کرده و فاعل اخلاقی را در دام حقارت نفس و یا خودبزرگ بینی گرفتار سازد. از این روی فیلسوفان اخلاق در باب تحلیل ماهیت، قلمرو، عمق و درجات آن مباحث بسیاری را طرح کرده اند. مولفان در این نوشتار پس از گزارش و تحلیل دیدگاه اخلاقیون مسلمان و با بهره گیری از چارچوب های مفهومی ِ مطرح شده در این موضوع، توسط فیلسوفان اخلاقِ غربی، به بازخوانی مفهوم تواضع پرداخته اند. بر این اساس، تعاریف اخلاقیون مسلمان از تواضع باورمحور، معرفت محور، غیربالانگر و سلبی است. دو اشکال عمده ای که در برخی از تعاریف تواضع به چشم می خورد عبارتند از خلط مقام تعریف و مقام تحقق، و دیگری بی توجهی به عمق تواضع. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان

دانلود فایل

closeمقاله تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل رابطه مشتق اصولی و نفی امامت ظالمان" مقاله ای است در 16 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث الظّالمین، مشتق، متلبّس، منقضی و امامت پرداخته شده است چکیده مقاله در روایات معتبری، امام معصوم با استناد به آیه شریفه «لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ»، امامت هر ظالمی را تا روز قیامت نفی می‌کنند؛ حتی کسانی که در گذشته، آلوده به بت‌پرستی بوده وسپس مسلمان شده‌اند نیز شایستگی رسیدن به مقام «امامت» را ندارند. این سخن امام درواقع کنایه‌ای است به خلافت خلیفه اول و دوم که پیش از اسلام آوردن، مدت مدیدی از عمر خویش را در بت‌پرستی سپری کردند. در مقابل، دانشمندان اهل‌سنت در مقام دفاع از خلافت خلفا بر این باورند که مشتق وضع شده برای خصوص متلبّس به مبدأ اشتقاق و استعمال آن در فرد منقضی، یک استعمال مجازی است. جالب آنکه اکثر اصولیان شیعه علاوه‌بر پذیرفتن استدلال امام×، بر‌آنند که مشتق تنها درخصوص متلبّس به مبدأ، حقیقت است. حال پرسش این است که چگونه می‌توان پذیرفت که مشتق وضع شده درخصوص متلبس به مبدأ، و ازسوی دیگر استدلال امام× به آیه شریفه را نیز قبول نمود. در این مقاله دیدگاه شش نفر از دانشمندان را در پاسخ به این پرسش مطرح نموده و در پایان دیدگاه برگزیده تبیین می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأملی روش‌شناختی در تعیّن معرفتی پدیدارشناسی دین

دانلود فایل

closeمقاله تأملی روش‌شناختی در تعیّن معرفتی پدیدارشناسی دین

مقاله علمی و پژوهشی " تأملی روش‌شناختی در تعیّن معرفتی پدیدارشناسی دین" مقاله ای است در 20 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  پدیدارشناسی دین، روش، روی‌آورد، تحویلی‌نگری، دین‌پژوهی پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه پدیدارشناسی دین، نزد بسیاری از دین‌پژوهان مقبول افتاده است. این روی‌آورد تحت تأثیر پدیدارشناسی هوسرل، وارد گستره دین‌پژوهی شد. مؤلفه‌های بنیادینِ پدیدارشناسی دین عبارتند از: توصیف پدیدارهای دینی به‌صورت صرف و عاری از تبیین، تمرکز بر حیث التفاتیِ نهفته در پدیدارهای دینی، مقابله با تحویلی‌نگری، تعلیقِ همه پیش‌فرض‌ها و پیش‌دانسته‌ها و تلاش برای شهود ذاتِ دین. پدایدرشناسی دین، فاقدِ همه ابعاد یک نظام شناختاری کامل است؛ لذا نمی‌توان آن را یک دانش مستقلِ بهره‌مند از تعین معرفتی تامّ دانست. پدیدارشناسی دین در کارآمدترین حالت صرفاً یک روی‌آوردِ متعلق به مقام گردآوری است، نه یک دانش مستقل و نه روشی برای مقام داوری. توقف در توصیفِ صرف، غفلت از تبیین و توجیه، ناکارآمدی در پیشگیری و درمانِ تحویلی‌نگری، ابتنا بر مفاهیم کلی و مبهم، فقدان الگوی مطالعاتی مشخص و برنامه پژوهشی مدون، فقدان روش‌های کارآمد برای سنجش نظریه‌ها در مقام داوری و امعان در مقام گردآوری، موجب ناکارآمدی پدیدارشناسی دین به‌منزله منطق فهم دین شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert دنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

دانلود فایل

closeدنیا و آمادگی برای مرگ از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

چکیده در خصوص هدف آفرینش انسان حداقل دو دیدگاه می‌تواند وجود داشته باشد. یکی اینکه انسان هدفی جز شرکت در مسابقۀ گردآوری مال، دستیابی به مقامات بالای اجتماعی، و به دست گرفتن قدرت ندارد و در این راه می­تواند تمامی ارزشها و اصول انسانی را نادیده بگیرد؛ گویی جاودانه خواهد زیست و مرگ هیچگاه بر او چیره نخواهد شد. دیدگاه دیگر، دیدگاه الهی ـ دینی است که نقطۀ مقابل دیدگاه اول به شمار می‌رود. مقالۀ حاضر می­کوشد با تمرکز بر سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام دیدگاه دوم و مشخصه‌های آن را با سبکی ادبی تبیین کند.

more_vert مقاله زمینه های تربیتی اقتصاد مقاومتی با محوریت مبانی فلسفی علم النفس امام خمینی(ره)

دانلود فایل

closeمقاله زمینه های تربیتی اقتصاد مقاومتی با محوریت مبانی فلسفی علم النفس امام خمینی(ره)

مقاله علمی و پژوهشی " زمینه های تربیتی اقتصاد مقاومتی با محوریت مبانی فلسفی علم النفس امام خمینی(ره)" مقاله ای است در 16 صفحه و با 38 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اقتصاد مقاومتی امام خمینی، ملاصدرا، علم النفس، اخلاق اقتصادی، انسان شناسی، قوای نفس، نفس طبیعی، نفس متعالی پرداخته شده است چکیده مقاله شناخت انسان و لایه های باطنی وجودی او چه نقشی در شناخت اولویت ها و اهداف و روش های تحقق اقتصاد مقاومتی دارد؟مفروض این است که تحقق بسیاری از سیاست های کلی نظام درباره اقتصاد مقاومتی- ابلاغی مقام معظم رهبری- مستقیم یا غیر مستقیم به شناخت ابعاد وجودی انسان(بعنوان اصلی ترین عامل در تمام مراحل هرفرایند اقتصادی)وابسته است؛ سیاست هایی چون : فعال سازی سرمایه های انسانی(سیاست یکم)، توانمند سازی نیروی کار جهت رشد بهره وری(سیاست سوم)، افزایش سهم سرمایه انسانی در چرخه تولید (سیاست پنجم) اصلاح الگوی مصرف(سیاست هشتم) صرفه جویی در هزینه های عمومی(سیاست شانزدهم) جلوگیری از فساد در حوزه های اقتصادی (سیاست نوزدهم) تقویت فرهنگ جهادی در فعالیت های اقتصادی (سیاست بیستم)... بنابراین برنامه ریزی و تلاش در جهت شکوفایی استعداد های متعالی انسانی و تعدیل و تنظیم قوای درونی در مردم و مدیران، مهمترین شرط تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است. امام خمینی(س)شاخص ترین چهره منادی اقتصادِ اسلامیِ جهادی(=اقتصاد مقاومتی)در عصر حاضر، متأثر از علم النفس ملاصدرا که حکمت وانسان کامل راجامع وحی و کشف و عقل می داند، با تعریفی جامع از هویت انسانی، مبتنی بر اصالت روح و با راهنمایی در جهت مدیریت و تعدیل قوای نفس، سیمای انسان مطلوب برای تحقق اقتصاد مقاومتی را ترسیم می نماید. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert نقش قرآن در پایه گذاری علم لغت

دانلود فایل

closeنقش قرآن در پایه گذاری علم لغت

از جمله مسائلی که در بحث اثرگذاری قرآن بر پیدایش علوم ادبی مطرح است، بحث تاثیر قرآن در پیدایش علم لغت است. در این خصوص، دو دیدگاه مشخص بیان شده است؛ دیدگاه اول آن است که مایه همه مطالعات واژه شناختی، بی تردید قرآن است، و دیدگاه دوم، قائل است که به هیچ وجه نمی توان پذیرفت که آن همه قواعد دقیق و تعریفات روشن و سنجیده که در مباحث لغوی آثار خلیل و مانند او وجود دارد، بدون داشتن هیچ گونه سابقه و سر مشق قبلی، به این درجه از کمال رسیده باشد. طبق این دیدگاه، مسلمانان در چگونگی تدوین لغت نامه ها، از ملل دیگر تقلید کرده و از آنان اثر پذیرفته اند. بررسی دلایل هر دیدگاه، نشان خواهد داد که دلایل گروه دوم، برای اثبات مدعا قانع کننده نیست و مطالعه تاریخی آثار اولیه علم لغت، حاکی از آن است که اولین مباحث لغت شناسی، با واژگان قرآن آغاز گردیده و عامل اصلی در پیدایش این علم، ضرورت فهم قرآن بوده است

more_vert مقاله مفهوم‌شناسی اعراف و اعرافیان در روایات تفسیری

دانلود فایل

closeمقاله مفهوم‌شناسی اعراف و اعرافیان در روایات تفسیری

چکیده یکی از مفاهیم‌ قرآنی‌ در باب معاد، مسأله ی اعراف و اصحاب اعراف است که در آیات 46 تا 49 سوره الاعراف به آن اشاره شده‌ است، درباره ی این که منظور از اعراف چیست و کجاست، و اعرافیان چه کسانی هستند؟ دیدگاههای مختلفی در بین مفسران وجود دارد. در این میان، روایات رسیده در این باب، نکات گوناگونی را بیان داشته که عمدتاً به دو نظر اشاره کرده اند که اعرافیان، شفیعان (صاحبان مقام و منزلت) و یا گنه کارانی هستند که حسنات و سیئاتشان بر یکدیگر برتری ندارد. از بررسی و تحلیل این روایات، چنین نتیجه گیری می شود که می توان با تکیه بر روایات صحیح السند و صریح الدلالت، میان این مباحث به ظاهر متفاوت را با هم جمع کرد و آن اینکه اعرافیان دسته ای از مومنان گنه کار و نیز انسان های دارای مقام و منزلتی هستند که به عنوان ناجیان و شافعان گنه کاران هستند؛ از این رو، تمایز و تفاوتی که بین روایات دیده می شود، برطرف شده و از رهگذر آن، همنوایی روایات با آیات اعراف مستفاد می شود.

more_vert مقاله بررسی دیدگاه شیخیه کرمان در باب علیت ائمه برای عالم خلقت

دانلود فایل

closeمقاله بررسی دیدگاه شیخیه کرمان در باب علیت ائمه برای عالم خلقت

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی دیدگاه شیخیه کرمان در باب علیت ائمه برای عالم خلقت" مقاله ای است در 16 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  شیخیه، شیخیه کرمان، مقامات ائمه، آل محمد، مشیت الهی، علل اربعه، علت فاعلی پرداخته شده است چکیده مقاله شیخیه نحله ای است که طی دو قرن اخیر در حوزه تفکر شیعی به‌وجود آمد. اصلی‌ترین محور تمایز آنها از شیعیان امامیه: معاد جسمانی، معراج پیامبر، چگونگی حضور امام غایب و دیدگاه ایشان پیرامون مقام ائمه است. شیخیه به‌ویژه شاخه کرمانی، آل‌ محمد را حقیقت مشیت الهی‌، خالق وعلل اربعه آفرینش می دانند. در این مقاله با روش تحقیق کتابخانه‌ای و مراجعه به منابع دست اول شیخیه (شاخه کرمانی) ضمن برشمردن مهم‌ترین ادله آنها، از منظر عقل و نقل به بررسی این ادله پرداخته می شود. ملاحظه خواهد شد که آیات و روایات مورد استناد شیخیه کرمانی لزوماً منتج به اثبات علیت فاعلی و خالقیت آل محمد| نیست و با آیات دیگر قرآن نیز تعارض دارند. ادله ایشان درخصوص علل مادی، غایی و صوری نیز اخص از مدعا و غیر وافی است. این تحلیل با استفاده از آیات قرآن، مشهورات کلام اسلامی و ادله فلسفی به‌ویژه نظرات ملاصدرا ارائه می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تقدم علم قاضی در مقام تعارض با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی

دانلود فایل

closeمقاله تقدم علم قاضی در مقام تعارض با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی

مقاله علمی و پژوهشی " تقدم علم قاضی در مقام تعارض با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 34 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ‌تعارض علم قاضی، حجیت علم قاضی، ادله اثبات دعوی، اصول اخلاقی، کشف حقیقت پرداخته شده است چکیده مقاله در این مقاله به بررسی تعارض علم قاضی با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی پرداخته شده است و در فرایند این پژوهش، مباحث و مفاهیم اخلاقی، اصولی و فقهی در راستای، تحقق مبانی تحقیق و موضوع، آورده شده و حسب اصول اخلاقی،استدلالات فقهی و قواعد اصولی حجیت علم قاضی را متعرض شده، با این بیان وقتی که دعاوی با ادله ظنی چون اقرار و بینه که کاشفیت ناقص از واقع دارند، قابل اثبات است، پس بطریق اولی علم قاضی که کاشفیت تام از واقع دارد حجت است. لذا در جریان دادرسی و صدور رای، لزوم و ضرورت تحقق اقناع وجدان قاضی برای کشف حقیقت امری اجتناب ناپذیر است، و این اقناع گذشته از موازین قضائی بر موازین اخلاقی چون صبر، تدین، عدالت، مساوات ، استشاره و ... استوار است چرا که فقدان این امور می تواند از موانع حصول علم قاضی در جهت اقناع وجدان وی باشد ، فی المثل قاضی که تشبث به عدالت اخلاقی و اجتماعی ندارد به طریق اولی عدالت قضائی در صدور حکم نخواهد داشت . تقدم علم بر ظن و اولویت علم قاضی نسبت به بینه و امارات، رحجان و تقدم علم قاضی را اثبات نموده است پس از اثبات تقدم علم قاضی بر اساس قواعد اصولی، فقهی و اخلاقی که زیر بنای قضاوت و شان قضاست می تواند به نوآوری و رهگشایی این پژوهش در مقام قضاوت و صدور رای در محاکم به ویژه آنجا که قانونگذار در مقام تعارض ادله سکوت اختیار کرده است پی برد تا قاضی پرونده بتواند با تقدم علم قاضی رای مقتضی را صادر نماید. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مراتب بندگی در اندیشه فخر رازی با تأکید بر تفسیر کبیر

دانلود فایل

closeمقاله مراتب بندگی در اندیشه فخر رازی با تأکید بر تفسیر کبیر

مقاله علمی و پژوهشی " مراتب بندگی در اندیشه فخر رازی با تأکید بر تفسیر کبیر" مقاله ای است در 18 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فخر رازی، تفسیر کبیر، بندگی، عامیانه، عالمانه، عارفانه (عاشقانه) پرداخته شده است چکیده مقاله بندگی، به عنوان مهم‌ترین هدف آفرینش انسان، مورد توجه حکما، متکلّمان، مفسّران قرآن کریم و متفکران علم اخلاق بوده است. فخر رازی، مفسّر و متکلم برجسته جهان اسلام، معتقد است بندگی مراتب و درجاتی دارد. در سخنان وی، با سه گونه بندگی عامیانه، عالمانه و عارفانه (عاشقانه) مواجه می¬شویم. او عبودیّت را آمیزه‌ای از معرفت و عمل، و معرفت را امری شدّت و ضعف¬پذیر می¬داند. از این‌رو بندگی، در هر مرتبه¬ای از مراتب سه¬گانه خود، تشکیک¬پذیر است. می‌توان گفت از دیدگاه وی، بندگی، تابع کمال و نقصان اموری همچون ایمان، تقوا و قوای نفس است. وی، بندگی عامیانه را مصداق عبادت ندانسته و بندگی عارفانه را برترین مقام می‌شمارد. در این پژوهش، به تبیین و تحلیل مراتب مذکور و چگونگی ترتّب آنها بر یکدیگر، از دیدگاه فخر رازی، با محوریت تفسیر کبیر پرداخته شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تحلیل و بررسی نبوت پیامبر اکرم(ص) پیش از بعثت

دانلود فایل

closeمقاله تحلیل و بررسی نبوت پیامبر اکرم(ص) پیش از بعثت

مقاله علمی و پژوهشی " تحلیل و بررسی نبوت پیامبر اکرم(ص) پیش از بعثت" مقاله ای است در 18 صفحه و با 47 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث پیامبر اکرم، نبوت، رسالت، شرایع آسمانی و هم‌زمانی پرداخته شده است چکیده مقاله چگونگی زندگانی پیامبر اکرم| پیش از بعثت، از زمینه‌های مورد توجه از دیدگاه تاریخی کلامی و روایی است. دقت نظر در شواهد مبنی بر آگاهی‌های غیبی پیامبر اکرم| در این دوران، و روند زندگی اعتقادی ایشان، و کاوش در تفاوت‌های طرح‌شده میان دو مفهوم نبوت و رسالت، می‌تواند مؤیدی بر این دیدگاه باشد که پیامبر اکرم| در دوران قبل از بعثت از مراتبی از نبوت برخوردار بود. استخراج دیدگاهی جامع درباره تفاوت میان دو مقام نبوت و رسالت و ارائه تعریف صحیحی از نبوت به‌عنوان مبنای پژوهش، نخستین گام در جهت بررسی فرضیه مقاله حاضر به‌شمار می‌رود. گام بعدی استخراج شواهدی است که بر این آگاهی‌های غیبی و روابط با ملک دلالت می‌کند. کندوکاو در سیره پیامبر اکرم| و بررسی احتمالات گوناگون درباره شریعت ایشان، حاکی از آن است که در دوران پیش از بعثت، آئین خود را از طریق ارتباط با عالم غیب دریافت می‌کرده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

دانلود فایل

close۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از راه‌اندازی ۸۸ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف توسط استادان اعزامی ایران در بهمن ۹۸ خبرداد و گفت: در حال حاضر ٢٠٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دیگر کشورها برای آموزش دانشجویان فعال است. آیین بازگشایی ٥٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از استادان زبان و ادبیات فارسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در این مراسم اظهار داشت: داوطلبان خارجی در سایر کشورها باید امکان تحصیل در دانشگاه های ایران را داشته باشند؛ ٥٣٠ دانشجوی بورسیه در مقطع دکتری رشته زبان فارسی دانشگاه های داخل مشغول به تحصیل هستند.وی درباره تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: ٢٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ١٠ هزار و ٢٠٠ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، دو هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ١٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در جامعه المصطفی تحصیل می کنند. قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد مجموع این دانشجویان به ٥٦ هزار نفر می رسد که به زبان فارسی تسلط دارند و این زبان را می توانند در دنیا توسعه دهند.سالارآملی همچنین گفت: سال گذشته ٦٥ کرسی زبان و ادبیات فارسی پیش از بحران های ارزی فعال بود؛ در مهرماه امسال ٣٣ کرسی و در بهمن ٨٨ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی و توسط استادان اعزامی از ایران راه اندازی می شود.رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در مورد توسعه کرسی زبان و ادبیات فارسی در سایر کشورها اظهارداشت: اولویت نخست توسعه این زبان، کشورهای اطراف و همسایه، اولویت دوم کشورهای متقاضی توسعه زبان فارسی توسط ایرانیان مقیم که قصد آشنایی بیشتر با این زبان را دارند و اولویت سوم برای کشورهای دورتر مانند آمریکای جنوبی است.

more_vert مقاله بازبینی نظام اخلاق اداری با تکیه بر اخلاق دیگری محور امانوئل لویناس

دانلود فایل

closeمقاله بازبینی نظام اخلاق اداری با تکیه بر اخلاق دیگری محور امانوئل لویناس

مقاله علمی و پژوهشی " بازبینی نظام اخلاق اداری با تکیه بر اخلاق دیگری محور امانوئل لویناس " مقاله ای است در 13 صفحه و با 13 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث امانوئل لویناس، دیگری، غایت شناسی، مسئولیت اخلاقی، نظام اداری یا دیوان سالاری پرداخته شده است چکیده مقاله امانوئل لویناس از منظری پدیدارشناسانه معتقد است «دیگری» هسته فعلیت¬دهنده به تمامی روابط انسانی است. برطبق این دیدگاه، در هر دایره زمانی و مکانی که امکانی برای مواجهه یا رویارویی باشد «دیگری» بر هر «من» تقدم ارزشی و قوام¬بخشی دارد. بدین سان «دیگری» را نمی توان در تمامیت خودخواهی «من» محصور گردانید چرا که بدون پروایِ شرطِ قوام¬بخشی، امر قوام¬یافته شالوده وجودی و معرفتی خود را از دست می دهد. از این روست که می توان نظام اداری و سازمانی را در مقام شبکه¬ای گسترده از روابط میان¬انسانی مورد موشکافی دقیق پدیدارشناسانه قرار داد. با گسترش شبکه¬های درون/برون سازمانی موج عظیمی از روابط و نیازهای متقابل شکل گرفته است که قانون¬گذاری و نظام اخلاقی خاص خود را می طلبد؛ قوانین و نظامی که ضمن پیشبرد اهداف هر سازمان موجبات احترام به حقوق اربابان¬رجوع و موجودات انسانی شاغل در آنها را فراهم آورد. در این مقاله، با اتخاذ رویکرد اخلاقی امانوئل لویناس، سعی خواهد شد تا امکان مواجهه اخلاقی تر با زیردستان و اربابان رجوع به مثابه هدف و غایت، مورد بررسی قرار گیرد. نظریه ای برآمده از اخلاق لویناس استعداد هدف گذاری موثر بر مراجعان نظام اداری در مقام دیگری را دارد به نحوی که بتوان منفعت سازمانی طرفین را نیز توأمان در نظر گرفت. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله جایگاه خدا و انسان در آموزه نجات اسلامی

دانلود فایل

closeمقاله جایگاه خدا و انسان در آموزه نجات اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " جایگاه خدا و انسان در آموزه نجات اسلامی (با تأکید بر دیدگاه شیعه) " مقاله ای است در 16 صفحه و با 44 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  آموزه نجات، کلام اسلامی، اشاعره، معتزله، شیعه پرداخته شده است چکیده مقاله در تبیین دیدگاه‌های نجات‌شناختی مذاهب کلامی باید بررسی شود که نجات انسان در جهان آخرت، جنبه استحقاقی دارد یا تفضّلی و اینکه این به تدبیر دنیوی بشر مربوط است یا تقدیر ازلی الهی. سپس می‌توان جایگاه خدا و انسان را در آموزه نجات‌شناختی یک مکتب به‌درستی تعیین نمود. مطالعه و بررسی تاریخ اندیشه‌های کلامی نشان می‌دهد پاسخ‌های کلام اسلامی به این پرسش‌ها، در قالب سه دیدگاه نجات‌شناختی قابل تفکیک و معرفی است: 1. دیدگاه خدامحور اشاعره؛ 2. دیدگاه انسان‌محور معتزله؛ 3. دیدگاه خدا ـ انسان‌محور شیعه. در این نوشتار سعی شده تا این سه دیدگاه نجات‌شناختی به‌اختصار معرفی شود و مبانی فکری هر یک از آنها تبیین گردد. در پایان نیز مزایای دیدگاه ترکیبی شیعه (دیدگاه خدا ـ انسان‌محور) بیان خواهد شد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert انتخابات شوراهای دانش‌آموزی

دانلود فایل

closeانتخابات شوراهای دانش‌آموزی

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: بیست و دومین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی اول آبان ماه با مشارکت وزارت کشور در مدارس سراسر کشور برگزار می شود. به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، علی رمضانی افزود: با توجه به اینکه شورای دانش آموزی به عنوان یکی ارکان مدرسه است و در آیین نامه اجرایی مدرسه به طور صریح به آن اشاره شده اعضای این شورا به عنوان نماینده دانش آموزان می توانند در جلسات معلمان و مدیران مدارس شرکت کنند. این شورا در مدرسه از جایگاه ویژه ای برخوردار است و سالانه حدود ۹ میلیون ۵۰۰ هزار نفر از دانش آموزان در انتخابات شوراهای دانش آموزی شرکت می کنند و ۷۲۰ هزار نفر به عنوان اعضای این شوراها برگزیده می شوند که این خود یک ظرفیت ویژه است و برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ برنامه های ویژه ای برای شوراهای دانش آموزی در نظر گرفته ایم. وی تصریح کرد: بیست و دومین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی امسال در تاریخ چهارشنبه یکم آبان ماه با مشارکت وزارت کشور و با شعار «شورای دانش آموزی طلایه دار گام دوم انقلاب»برگزار می شود. مدیرکل فرهنگی، هنری ،اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال برای اولین بار انتخاب شوراهای دانش آموزی در سطح مراکز استان ها به صورت الکترونیکی برگزار می شود و علاوه بر این با توجه به شعار انتخابات امسال شورای های دانش آموزی در کنار سایر تشکل ها بیانیه ای را که مقام معظم رهبری خطاب به جوانان و نوجوانان در سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی تحت عنوان گام دوم انقلاب صادر فرمودند را پیگیری می کنند. به گفته رمضانی، امسال یک کار بسیار خوبی در شورای های دانش آموزی با همکاری بسیج دانش آموزی، سایر تشکل ها و اداره شاهد و ایثارگران به عنوان لاله های روشن برگزار می شود. سیاست ما این است که در هر مدرسه یک شهید شاخص داشته باشیم و یک یادواره در زمینه شهید مورد نظر برگزار شود. در این زمینه برنامه ریزی های متنوعی صورت گرفته که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد. وی ادامه داد: همچنین سال گذشته شوراهای دانش آموزی موضوع حمایت از کالای ایرانی را با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان یزد انجام دادند که این کار در سال تحصیلی جدید هم ادامه پیدا می کند و امید است بتوانیم جشنواره پایانی آن را در بهمن ماه برگزار کنیم. رمضانی خاطر نشان کرد: شورای های دانش آموزی سال گذشته برنامه دیگری تحت عنوان آیینه زمان را با موضوع ( زندگی به سبک روح الله) به منظور آشنایی با اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی با همکاری دبیرخانه استان قم انجام دادند. امید است جشنواره پایانی را به زودی برگزار کنیم. مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به نوع نگاه جدید به شورای های دانش آموزی، نیاز بود بخشنامه جدیدی در این زمینه ارسال شود که روز سوم مهرماه سال جاری این بخشنامه با امضای معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به استان ها ابلاغ شد. وی تصریح کرد: سیاست وزارت آموزش و پرورش این است که از تمام ظرفیت های دانش آموزان استفاده کند. با توجه به اینکه تمام واحدهای آموزشی و پرورشی دارای شورای دانش آموزی هستند؛ بنابراین شوراهای دانش آموزی ظرفیت ویژه ای دارند که سایر تشکل ها چنین ظرفیتی ندارند که در تمام واحدهای آموزشی حضور داشته باشند پس باید از این ظرفیت خوب دانش آموزی به نحو احسن استفاده کنیم.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی خط و زبان رسانه ها از دیدگاه حقوقی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی خط و زبان رسانه ها از دیدگاه حقوقی

مقاله علمی و پژوهشی" خط و زبان رسانه ها از دیدگاه حقوقی " مقاله ای است در 12  صفحه و 10 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به خط و زبان رسانه ها از دیدگاه حقوقی ، قوانین رسانه ها و تهاجم فرهنگی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژان‌پل‌سارتر

دانلود فایل

closeمقاله بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژان‌پل‌سارتر

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژان‌پل‌سارتر" مقاله ای است در 18 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  سارتر، تقدم وجود بر ماهیت، اصالت وجود، آزادی، اختیار پرداخته شده است چکیده مقاله اختیار انسان و دامنه آن از دیدگاه سارتر در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در تبیین چیستی اختیار از دیدگاه سارتر باید گفت، وی معتقد به تقدم وجود بر ماهیت در انسان است. وجود انسان از سوی خداوند نیست، چراکه در این صورت موجب جبر در انسان خواهد شد. به اعتقاد او انسان همان اختیار و آزادی است و اختیار نیز همان انسان است. اما این دیدگاه صحیح نیست، زیرا: وجود هر موجود ممکنی، بدون علت خلاف بداهت است. خوب و بد نسبی و وابسته به خواست انسان خواهد شد. بین ماهیت نوعیه انسان و کمالات وجودی او خلط شده است. وجود طبیعت در انسان، علت تامه صدور افعال نیست. اصالت انسان به روح او است و خدا نیز امری واقعی است. ضمانت اجرایی‌ای برای عمل به صفات شایسته انسانی وجود نخواهد داشت. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی ـ توصیفی در پی بررسی و نقد چیستی اختیار انسان از دیدگاه ژان‌پل‌سارتر است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .