جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

دانلود فایل

closeفراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

مهلت شرکت در بیست و دومین فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها تا روز چهارشنبه - دهم مهرماه - در سامانه مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمدید شد. بر اساس اعلام مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، با توجه به تقاضای جمع کثیری از متقاضیان که ثبت نام خود را به روزهای آخر واگذار کرده اند که موجب ترافیک سنگین در سامانه ثبت نام شد، مهلت ثبت نام متقاضیان جذب هیات علمی در عموم دانشگاه ها تا ساعت ۲۴ دهم مهرماه تمدید می شود.برای حدود ۴۰۰ نفر موقعیت جذب هیات علمی و فرصت شغلی اعلام شده تاکنون هیچ متقاضی ثبت نام نکرده و ظرفیت آنان بدون متقاضی باقی مانده است. مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سالانه دو بار در ماه‌های شهریور و بهمن ماه فراخوان نیمه متمرکز جذب اعضای هیأت علمی را برای متقاضیان دانشگاه‌ها اعلام می کند.فرآیند ثبت نام متقاضیان جذب هیات علمی در فراخوان ۹۸ از ۲۶ شهریورماه آغاز شد و تا امروز شنبه -ششم مهرماه- ادامه داشت.متقاضیان می توانند نسبت به ثبت نام و انتخاب سه اولویت در مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی اینترنتی www.mjazb.ir اقدام کنند.۸۰۰ نفر برای عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی در شهریور ۹۸ جذب می شوند و مؤسسات غیردولتی سقف سهمیه ندارند.فرآیند رسیدگی به پرونده‌های متقاضیان در دانشگاه‌ها روزهای ۱۳ مهر تا ۱۳ دی ماه و بررسی مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طرح در هیأت مرکزی جذب از ۱۴ دی تا ۲۹ بهمن ماه ۹۸ انجام می‌شود.پیش از این، اعلام نیاز دانشگاه‌ها برای جذب هیات علمی از ۱۹ مرداد ماه آغاز شده بود که چهارم شهریور ماه به پایان رسید.

more_vert وزیر علوم طرح تحول همکاری‌ دانشگاه‌ها با صنعت را ابلاغ کرد

دانلود فایل

closeوزیر علوم طرح تحول همکاری‌ دانشگاه‌ها با صنعت را ابلاغ کرد

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در بخشنامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز آموزش عالی، طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت را ابلاغ کرد. به گزارش روز شنبه اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این طرح با هدف تجمیع و یکپارچه‌سازی راهبردهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه‌های اجرایی در جهت ارتقای ارتباط دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت تهیه شده است. بهبود و اصلاح ساختار، فرآیندها و آیین‌نامه‌های اجرایی، پیش‌بینی مشوق‌ها و پشتیبان‌ها، هدفمند کردن برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و توسعه همکاری‌ها و مشارکت با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی کشور از مهم‌ترین راهبردهای این طرح هستند. در روند تهیه این طرح از منابعی همچون اسناد بالادستی، بررسی وضع موجود، تجارب و برنامه‌های کشورهای مختلف استفاده شده است. «منصور غلامی» در این بخشنامه ضمن تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی در ستاد وزارت علوم، خطاب به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی یادآور شد که با توجه به اهداف و راهبردهای تعیین شده در این طرح، برنامه‌ریزی و اقدامات متناسب انجام شود. وی همچنین اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع را ضروری دانسته است. طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت دارای ۶ هدف کلان، ۸ راهبرد اصلی و ۴۴ اقدام اجرایی است.

more_vert ۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

دانلود فایل

close۸۸ کرسی زبان فارسی در کشورهای مختلف راه‌اندازی می شود

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از راه‌اندازی ۸۸ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای مختلف توسط استادان اعزامی ایران در بهمن ۹۸ خبرداد و گفت: در حال حاضر ٢٠٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در دیگر کشورها برای آموزش دانشجویان فعال است. آیین بازگشایی ٥٠ کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از استادان زبان و ادبیات فارسی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل در این مراسم اظهار داشت: داوطلبان خارجی در سایر کشورها باید امکان تحصیل در دانشگاه های ایران را داشته باشند؛ ٥٣٠ دانشجوی بورسیه در مقطع دکتری رشته زبان فارسی دانشگاه های داخل مشغول به تحصیل هستند.وی درباره تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در دانشگاه های کشور خاطرنشان کرد: ٢٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ١٠ هزار و ٢٠٠ دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی، دو هزار و ٥٠٠ دانشجو در دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ١٧ هزار و ٥٠٠ دانشجو در جامعه المصطفی تحصیل می کنند. قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تاکید کرد مجموع این دانشجویان به ٥٦ هزار نفر می رسد که به زبان فارسی تسلط دارند و این زبان را می توانند در دنیا توسعه دهند.سالارآملی همچنین گفت: سال گذشته ٦٥ کرسی زبان و ادبیات فارسی پیش از بحران های ارزی فعال بود؛ در مهرماه امسال ٣٣ کرسی و در بهمن ٨٨ کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی و توسط استادان اعزامی از ایران راه اندازی می شود.رئیس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم در مورد توسعه کرسی زبان و ادبیات فارسی در سایر کشورها اظهارداشت: اولویت نخست توسعه این زبان، کشورهای اطراف و همسایه، اولویت دوم کشورهای متقاضی توسعه زبان فارسی توسط ایرانیان مقیم که قصد آشنایی بیشتر با این زبان را دارند و اولویت سوم برای کشورهای دورتر مانند آمریکای جنوبی است.

more_vert امکان پذیرش داوطلبان بدون سهمیه با لایحه جدید دولت افزایش می‌یابد

دانلود فایل

closeامکان پذیرش داوطلبان بدون سهمیه با لایحه جدید دولت افزایش می‌یابد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: لایحه جدیدی برای بازنگری سهمیه‌های کنکور پیشنهاد شده که بر اساس آن امکان قبولی داوطلبان بدون سهمیه افزایش می‌یابد. «منصور غلامی» در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش اظهار داشت: نتایج کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ بررسی مجدد نمی شود و هیچ وقت نتایج اعلام شده را بررسی نمی کنیم چون کاملا مطمئن است.وی خاطرنشان کرد: سال گذشته برای تجدید نظر در سهمیه های کنکور لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که بنا به دلایلی، نمایندگان رسیدگی به این لایحه را در اولویت قرار ندادند.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به تازگی در جلسه هیئت دولت این مسئله مطرح و مقرر شد لایحه جدیدی برای تعدیل و اصلاح سهمیه ها تهیه شود.غلامی در این باره یادآور شد: این لایحه هنوز آماده نشده اما پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که در مورد درصدها و سطوح سهمیه ها که امتیاز به آن تعلق می گیرد، بازنگری صورت گیرد.وی اظهار داشت: وقتی این سهمیه ها محدود شود، امکان قبولی سهمیه های آزاد که نمره بالایی دارند، فراهم خواهد شد. پس از انتشار نتیجه نهایی کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸، تعدادی از داوطلبان بدون سهمیه نسبت به قبول نشدن یا پذیرش در دانشگاه هایی که مدنظرشان نبود اعتراض کردند و دلیل آن را استفاده سایر سهمیه ها از ظرفیت های آزاد دانستند. همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت سوم مهرماه در جمع خبرنگاران در خصوص اعتراضاتی که به موضوع سهمیه‌بندی کنکور وجود داشت، گفت: در رابطه با بحث سهمیه‌ها گزارش‌هایی به دست ما رسیده که طبق آن افرادی با فاصله ۹۰ هزار رتبه در کنار هم نشسته‌اند. این موضوع در دولت مطرح و بحث‌ها و آسیب‌شناسی هم صورت گرفت.وی اضافه کرد: مقرر شد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این موضوع را بررسی کند و ما در دولت مجددا آن را در قالب یک لایحه، تقدیم مجلس خواهیم کرد به نحوی که ارزش‌گذاری‌ها صورت بگیرد و به گونه ای نباشد که موجب نگرانی اقشار دیگری شود.

more_vert ۴۰ درصد کنکوری‌های مجاز، پذیرش بدون آزمون را انتخاب کردند

دانلود فایل

close۴۰ درصد کنکوری‌های مجاز، پذیرش بدون آزمون را انتخاب کردند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۴۰ درصد از داوطلبان کنکور سراسری ۹۸ که برای انتخاب رشته مجاز شده بودند، ترجیح دادند در پذیرش‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. منصور غلامی در مورد آخرین اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حذف تدریجی کنکور اظهار داشت: این وزارتخانه در حال تلاش برای ادامه روند ورود بدون آزمون داوطلبان به دانشگاه ها است و پذیرش در ۸۵ درصد رشته ها از طریق معدل ادامه دارد.وی ادامه داد: حتی ۴۰ درصد کنکوری های سال ۹۸ که مجاز به انتخاب رشته شده بودند با وجود دریافت کارنامه در فرایند انتخاب رشته شرکت نکرده و ترجیح دادند پذیرش های بدون آزمون را انتخاب کنند.غلامی این اقدام کنکوری ها را به منزله انصراف از تحصیل ندانست و خاطرنشان کرد: این مهلت برای ثبت نام در پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها تا ۲۸ شهریورماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور ادامه دارد.وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این مهلت برای مساعدت با افرادی که تاکنون موفق به ثبت نام در این دوره ها نشده است تا پایان هفته ادامه دارد.بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، ثبت نام برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی از ۲۰ اسفندماه ۹۷ از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است و تا پایان هفته جاری ادامه دارد.ظرفیت پذیرش در این دوره ها ۵۹۶ هزار نفر اعلام شده است و تاکنون ۲۳۷ هزار و ۸۶۰ نفر در این رشته ها ثبت نام کرده اند. این پذیرش صرفا برای ترم تحصیلی مهرماه سال جاری است.

more_vert اعزام ۳۰۰ دانشجوی دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی خارج کشور

دانلود فایل

closeاعزام ۳۰۰ دانشجوی دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی خارج کشور

رئیس سازمان امور دانشجویان از اعزام ۳۰۰ دانشجوی دکتری به فرصت‌های تحقیقاتی خارج از کشور خبر داد. مجتبی صدیقی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره آخرین وضعیت اعزام دانشجویان به فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور گفت: سهمیه ای که امسال برای اعزام دانشجویان دکتری به فرصت های تحقیقاتی اعلام شدT در حال اعزام هستند.وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: ۶۰۰ سهمیه برای اعزام به فرصت های تحقیقاتی توزیع شد و ۲۰۰ سهمیه هم از گذشته باقی مانده بود که این ۸۰۰ نفر صرفاً فرصت اقدام دارندY به این معنا که باید از دانشگاه های خارج پذیرش و ویزا دریافت کنند.معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به طور طبیعی تعدادی از این دانشجویان هم موفق به اعزام نمی شوند.صدیقی در مورد اعزام دانشجویان به فرصت های تحقیقاتی در شش ماهه دوم سال جاری تاکید کرد: گشایش جدید اعتباری برای اعزام تعداد بیشتری از دانشجویان صورت نگرفته است و همین تعداد سهمیه ذکر شده برای اعزام اقدام می کنند.رئیس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد در صورت دریافت اعتبار، دانشجویان بیشتری به این فرصت ها اعزام خواهند شد.وی در مورد فرصت های تحقیقاتی خارج از کشور گفت: تعدادی از دانشجویان متقاضی دریافت فرصت های مطالعاتی خارج از کشور به دلیل مشکلات ارزی، درخواست شرکت در فرصت های داخل کشور داشتند که با این تقاضاها موافقت می شود.به گزارش ایرنا، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این اعلام کرده بود که سال گذشته هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکتری به فرصت های مطالعاتی اعزام شدند و حدود ۶۰۰ دانشجوی دیگر هم از فرصت تحقیقاتی داخل کشور استفاده کردند.به گفته معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در کشورهای اروپایی تعرفه فرصت‌های مطالعاتی بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو و در کشورهای آسیایی این رقم کمتر است.

more_vert فراخوان جذب هیئت علمی

دانلود فایل

closeفراخوان جذب هیئت علمی

 رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهلت ثبت‌نام متقاضیان جذب دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور برای دومین بار تا ۲۰ مهرماه جاری تمدید شد. محمدرضا رضوان طلب در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: فرایند ثبت نام در فراخوان جذب هیئت علمی دانشگاه ها از ۲۶ شهریورماه در سامانه مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد و تا ششم مهرماه ادامه داشت.وی افزود: این مهلت ابتدا تا دهم مهرماه و از امشب تا ۲۰ مهرماه بار دیگر تمدید شد.به گفته رئیس مرکز جذب وزارت علوم، مشابه فراخوان‌های قبلی بیش از ۲۰۰ موقعیت شغلی اعلام شده در فراخوان جذب اعضای هیات علمی شهریور ۹۸ وزارت علوم بدون متقاضی مانده است.رضوان طلب ادامه داد: انقضای مهلت فراخوان و تمدید آن فرصت جدیدی برای متقاضیان صرفاً برای این فرصت های شغلی تا ساعت ۱۶ تاریخ اعلام شده در نظر گرفته شده است.رئیس مرکز جذب وزارت علوم خاطرنشان کرد: متقاضیان خصوصاً در رشته‌های کامپیوتر، صنایع، مرمت بنا، مدیریت هنر، معماری، برق، حقوق و حسابداری به سامانه جذب جهت ثبت آمادگی خود مراجعه کنند.

more_vert دانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکتری فناوری ماهواره می پذیرد

دانلود فایل

closeدانشگاه علم و صنعت دانشجوی دکتری فناوری ماهواره می پذیرد

 رئیس دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علم و صنعت ایران از راه‌اندازی دوره دکتری فناوری ماهواره خبر داد و گفت: دانشکده فناوری‌های نوین از مهرماه ۱۳۹۹ برای اولین بار در این دوره دانشجو می‌پذیرد. همایش جوانان، فناوری و فضا امروز - دوشنبه - به مناسبت هفته جهانی فضا در دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علم و صنعت با همکاری سازمان فضایی ایران برگزار شد.در این همایش داوود یونسیان رئیس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علم صنعت ایران از مصوب شدن دوره دکتری فناوری ماهواره در دانشگاه علم و صنعت ایران خبر داد و اظهارداشت: دانشکده فناوری های نوین دانشگاه، از مهرماه ۱۳۹۹ برای اولین بار در دوره دکتری فناوری ماهواره دانشجو می پذیرد.وی با بیان اینکه هفت سال از تاسیس دانشکده فناوری های نوین گذشته و در این مدت کم، موفقیت های چشمگیری حاصل شد، افزود: علت این درخشش ها دو مولفه حضور نیروهای جوان و رشته گرایش های نوین و برتر در این دانشکده است که سرعت پیشرفت آن را افزایش داد. رئیس دانشکده فناوری های نوین دانشگاه علم و صنعت به ارائه یک پیشنهاد برای ایده پروری در زمینه هوا و فضا پرداخت و یادآور شد: با توجه به پیگیری پروژه های متفاوت مرتبط با ماهواره و مشکلات مشترک آنها، سازمان فضایی و معاونت فضایی وزارت ارتباطات، فهرستی از مشکلات فناورانه این پروژه ها تهیه کرده و در معرض تحقیقات دانشگاه ها برای برطرف ساختن پراکنده کاری در بحث ماهواره قرار می دهند.انعقاد ۲۰ قرارداد فضاییحسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران نیز در این همایش از انعقاد ۲۰ قرارداد با ۹ دانشگاه معتبر کشور به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد و گفت: نیازهایی در حوزه توسعه دانش فضایی داریم و در این حوزه، افق کاری خود را تهیه و به دانشگاه ها ارسال کرده ایم.وی افزود: اکنون با ۱۲ دانشگاه قرارداد همکاری به ارزش ۶ میلیارد تومان داریم که سهم دانشگاه علم و صنعت ایران از آن، حدود ۶۰۰ میلیون تومان در قالب ۲۸ طرح با همکاری ۱۴ استاد است. رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: پژوهشگاه فضایی ایران، آماده حمایت مادی و معنوی از پروژه های مرتبط دانشجویان است.برگزاری ۷۶ رویداد فضایی در کشورمرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران سخنران بعدی این همایش با تبیین رویدادهای سازمان فضایی در این هفته به منظور ترویج و آشناسازی جامعه با نقش و قابلیت های فناوری فضایی گفت: سال گذشته ۷۶ رویداد فضایی در سطح کشور برگزار و امسال بیش از ۳۶۲ رویداد در سایت انجمن علمی هوافضا ثبت شد.براری افزود: در چند دهه گذشته، دانشگاه ها در حوزه فناوری های نوین ورود کردند و اکنون بنا بر گزارش روز گذشته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رتبه ایران در دنیا در دانش های نوین، بهتر از دانش های سنتی است.رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه باید سهم این دانش در توسعه کشور شفاف شود، تاکید کرد: جوانان ایران به حوزه رایانه وارد شدند و با استارت آپ ها این حوزه را متحول کردند. البته حوزه فضا هم باید بسترسازی کنیم و جوانان وارد شوند.براری با بیان اینکه رشد اقتصادی در حوزه فضا، ۱۳۹ درصد و ۶.۵ برابر رشد اقتصادی جهان است، خاطرنشان کرد: ۷۶ درصد این اقتصاد فضایی جهانی در دست بخش خصوصی است و امیدواریم با بسترسازی سازمان فضایی و بخش دولتی، بخش خصوصی و استارت آپ ها در حوزه فضایی موجی به راه اندازند و به جامعه خدمت کنند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی در مورد رهنگاری فناوری و تکنیک فراترکیب

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی در مورد رهنگاری فناوری و تکنیک فراترکیب

مقاله علمی و پژوهشی توسعه چارچوب ترکیبی رهنگاری فناوری با استفاده از تکنیک فراترکیب مقاله ای است که در 21 صفحه و با 65 عنوان فهرست منابع منتشر شده است  چکیدهدر محیط پرتلاطم و پویای امروز، هدایت مسیر توسعه فناوری، مشتمل بر هدف­گذاری، اتخاذ راهبردها و تدوین سیاست­ها؛ لازمه توسعه موفق آن به­شمار می­رود. اما فناوری چه درون­زا و مبتنی بر فعالیت­های تحقیق و توسعه داخلی باشد چه با منشاء خارجی و برون­زا تلقی شود؛ مستلم سیاستگذاری و مدیریت صحیح بر فرایند توسعه فناوری و رهنگاری آن است. لذا رهنگاری فناوری با هدف همراستایی استراتژی­های سازمان در جهت دستیابی به اهداف کسب وکار به عنوان یک ابزار مدیریتی پشتیبان کسب وکار قلمداد شده و بسیار مورد استفاده قرار می­گیرد. پژوهش­های متعددی در این حوزه صورت گرفته و مدل­ها، فرایندها و چارچوب­های مختلفی برای نمایش رهنگاشت­ها و اجرای فرایند رهنگاری ارائه شده­است. با این وجود کمبود پژوهشی که به بررسی سیستماتیک و تحلیلی این مطالعات پرداخته باشد احساس می شود. لذا این پژوهش می­کوشد با استفاده از تکنیک فراترکیب و تفسیر تطبیقی 73 پژوهش (از سال 1997 تا 2016[i]) در حوزه رهنگاری فناوری، به ارائه یک چارچوب ترکیبی از مولفه­های اصلی رهنگاری فناوری (دیدگاه­های مختلف نست به رهنگاری، نیازمندی­های رهنگاری، فرایند رهنگاری، مولفه های رهنگاشت، شکل و قالب رهنگاشت و تکنیک­های اثربخش در رهنگاری) بپردازد. این چارچوب پیشنیاز تحقیقات آتی در حوزه رهنگاری (توسعه فرایند رهنگاری و یا تدوین رهنگاشت نوین در حوزه های تخصصی) می­باشد. در پایان با استفاده از نظر خبرگان و آنتروپی شانون کفایت و اهمیت مولفه های شناسایی شده در چارچوب پیشنهادی، ارزیابی می­شود.

more_vert ۴۸ درصد ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه‌های غیردولتی‌ خالی ماند

دانلود فایل

close۴۸ درصد ظرفیت کارشناسی ارشد دانشگاه‌های غیردولتی‌ خالی ماند

دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی- غیرانتفاعی اظهار داشت: ۴۸ درصد ظرفیت مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های غیردولتی خالی ماند و داوطلبان، رشت‌های تحصیلی این مراکز را انتخاب نکردند. علی آهون منش در گفت وگو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان اینکه ۱۰ درصد کل کنکوری ها وارد دانشگاه های غیردولتی می شوند، افزود: تعداد زیادی از ظرفیت های کارشناسی ارشد دانشگاه های غیردولتی خالی ماند که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست تکمیل ظرفیت کرده ایم.آهون منش همچنین درباره دلیل عدم استقبال داوطلبان از پذیرش های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه های غیردولتی گفت: کنکور فقط در ۱۵ درصد رشته ها برگزار می شود و ۸۵ درصد باقیمانده از طریق پذیرش های بدون آزمون در حال انجام است.وی افزود: وقتی استقبال داوطلبان از پذیرش در دوره های بدون کنکور کارشناسی پیوسته بیشتر باشد رغبت کمتری به پذیرش در دوره های با آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته دارند.دبیرکل اتحادیه دانشگاه‌های غیردولتی- غیرانتفاعی خاطرنشان کرد: متقاضیان رشته های اصلی، پرطرفدار و مقبول از طریق بدون کنکور بیشتر است و داوطلبان دلیلی ندارند در دانشگاه های درجه دو یا سه دولتی و غیرانتفاعی پذیرش با آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته را انتخاب کنند.وی با توجه به مشکلات دانشگاه های غیردولتی در ظرفیت های خالی گفت: در بخش خصوصی، هزینه درآمد عامل تعیین کننده است و اداره کلاس های پنج یا شش نفره به جای ۱۰۰ نفره ارزش اقتصادی ندارد.این مسئول با بیان اینکه یکی از دانشگاه های شعبه دار در سراسر کشور یک و دو دهم تریلیارد تومان بودجه دارد و آموزش از راه دور ارائه می دهد تاکید کرد: دانشگاه های غیردولتی همین آموزش های از راه دور را با بهترین شیوه ممکن برای دانشجویان ارائه می دهند.آهون منش با اشاره به یک پیشنهاد این اتحادیه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: پیشنهاد می شود رشته های مشابه میان دانشگاه های دولتی و غیردولتی در بخش دولتی تعطیل شده و به دانشگاه های غیردولتی و بخش خصوصی واگذار شود. در حال حاضر ۳۲۰ دانشگاه غیردولتی با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور فعالیت می کنند.

more_vert ۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود

دانلود فایل

close۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای راه‌اندازی می‌شود

۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای به دنبال امضای تفاهم نامه میان این دانشگاه با دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی می شود. به گزارش دانشگاه فنی و حرفه ای، مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای جایگاه بالایی در نظام آموزشی کشور دارد. امیدواریم دانشگاه با راه اندازی مراکز رشد در حوزه کارآفرینی موفق عمل کند. مهدی کشمیری با اشاره به صدور مجوز برای ۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: اگر این مراکز عملکرد موفقی داشته باشند، امید است تا سال آینده برخلاف پیش بینی صورت گرفته تعداد مراکز جدید از ۲۲ مرکز فراتر برود. کشمیری افزود: در گذشته پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی به صندوق پژوهش و فناوری اختصاص یافت که با روی کار آمدن هیات عامل جدید این رقم به ۳۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین یکهزار میلیارد تومان خط اعتباری به تاسیس صندوق‌های نوآوری کوچک اختصاص یافته است. وی با اشاره به اینکه نگاه ما در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری عمدتا به دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی محور و پژوهش محور بوده و امروز به تجربه راه اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌های مهارتی نیاز داریم، اظهار کرد: در جلسه‌ای که در صندوق نوآوری و شکوفایی با موضوع اختصاص تسهیلات اشتغال برگزار شد، متوجه شدم که این تسهیلات فقط برای افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر اختصاص یافته است و اظهار کردم چرا باید دارندگان مدرک کاردانی را از دریافت این تسهیلات خط بزنیم؛ در حالی که نیاز امروز کشور به اپراتور خوب و دارندگان مدرک کاردانی است. لزوم راه اندازی مراکز رشد ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این مراسم گفت: راه اندازی مراکز رشد نیاز جدید آموزش عالی کشور است. با این وجود دانشگاه‌ها هر چه قدر می‌توانند باید خود را به فضای اقتصاد و تجارت نزدیک کنند. وی با بیان اینکه نیازهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به اطلاع مسئولان وزارت علوم رسانده ایم، ادامه داد: با این وجود این دانشگاه نیاز به حمایت و توجه بیشتر دارد. ایجاد صندوق پژوهش و فناوری مخصوص دانشگاه فناوری یک نیاز است که دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم در راستای رفع این نیاز به ما کمک کند. صالحی عمران افزود: امروز یکی از شاخص‌های توسعه در دنیا توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، ولی از این طیف خیلی عقب هستیم. امیدواریم عقد تفاهم نامه راه اندازی مراکز رشد باعث شناخت هر چه بیشتر از دانشگاه فنی و حرفه‌ای شود. در این مراسم لوگوی مرکز رشد دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور نیز رونمایی شد.

more_vert آیین‌نامه جشنواره دانشجوی نمونه ابلاغ شد

دانلود فایل

closeآیین‌نامه جشنواره دانشجوی نمونه ابلاغ شد

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ آیین‌نامه و شیوه‌نامه جدید جشنواره دانشجوی نمونه خبر داد. امیر للهگانی گفت: آیین‌نامه جدید دانشجوی نمونه با تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد. به گزارش روز دوشنبه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهلت ثبت نام برای شرکت در جشنواره امسال از ۲۰ مهرماه تا ۴ آبان‌ماه تعیین شده است. علاقه مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند به سامانه http://nemooneh.behdasht.gov.ir/ مراجعه و ثبت‌نام کنند. للهگانی با اشاره به تغییرات در آیین نامه جدید، گفت: به دلیل تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه جدید نسبت به آیین‌نامه قبلی ضروری است دانشجویان متقاضی شرکت در جشنواره دانشجوی نمونه، آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی جدید را مطالعه و سپس برای ثبت نام اقدام کنند. وی یکی از مهمترین تغییرات ایجاد شده در آیین‌نامه جدید را افزوده شدن بخش فناوری به بخش‌های جشنواره عنوان کرد و افزود: در دوره‌های قبلی جشنواره امتیازهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی برای ارزیابی دانشجویان در نظر گرفته می‌شد. با توجه به اهمیت دانشگاه‌های نسل سوم و انتظار از دانشجویان نمونه برای ورود به عرصه فناوری، این موضوع نیز به شاخص‌های ارزیابی اضافه شده است. مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد: بخش‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز مورد تجدید نظر قرار گرفته و تغییراتی در شاخص‌ها و امتیازهای آنها ایجاد شده است. جشنواره دانشجوی نمونه هر سال با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور دانشجویان واجد شرایط در دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و پژوهشگاه‌های تابعه وزارتخانه ها، پیام‌نور و فرهنگیان و ... برگزار می‌شود. در اختتامیه جشنواره که هر ساله با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرای بهداشت و علوم برگزار می‌شود، از ۴۰ دانشجوی نمونه کشوری از هر دو وزارتخانه تقدیر می‌شود.

more_vert ثبت نام جشنواره دانشجویان نمونه از ۲۰ مهر آغاز می‌شود

دانلود فایل

closeثبت نام جشنواره دانشجویان نمونه از ۲۰ مهر آغاز می‌شود

 رئیس سازمان امور دانشجویان از ابلاغ شیوه نامه جدید جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه به دانشگاه ها و شروع ثبت نام از ۲۰ مهرماه خبر داد. مجتبی صدیقی افزود: آیین نامه و شیوه نامه بازنگری شده انتخاب دانشجوی نمونه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده و ثبت نام دانشجویان متقاضی در جشنواره دانشجوی نمونه از ۲۰ مهرماه در سامانه آغاز می شود و تا چهار آبان ادامه دارد.به گزارش روز دوشنبه سازمان امور دانشجویان، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: از دهه سوم مهر ماه دانشجویان دانشگاه های دولتی، غیر انتفاعی و پژوهشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین دانشگاه های پیام نور و فرهنگیان که متقاضی ثبت نام در بیست و هشتمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه هستند می‌توانند با مراجعه به سایت www.portal.saorg.ir برای ثبت نام در این جشنواره اقدام کنند.وی افزود: جشنواره سال ۹۸ بیست و هشتمین دوره رقابت میان متقاضیان این جشنواره است و براساس زمان بندی های پیش بینی شده در هفته سوم مهرماه آغاز و در پایان همین سال با برگزاری مراسم تجلیل به پایان می رسد.صدیقی گفت: همانند سال های گذشته تمام مراحل ثبت نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری در سامانه الکترونیکی انجام می پذیرد و فرایند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری انجام می شود.رئیس سازمان امور دانشجویان خاطرنشان کرد: در مرحله نخست انتخاب دانشجویان نمونه، دانشجویان متقاضی در سطح دانشگاه به رقابت می پردازند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین نامه و صرف نظر از حد نصاب‌های آن کسب کرده اند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی مورد تقدیر دانشگاه قرار می گیرند و آن تعداد از متقاضیان که شرایط معرفی به مرحله دوم را کسب کرده اند به دبیرخانه مرکزی معرفی می شوند.وی افزود: مرحله دوم جشنواره دانشجوی نمونه در سطح دانشگاه های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنج گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی، هنر در مقاطع مختلف انجام می شود که پس از ارزیابی داوران کشوری در نهایت دانشجویان نمونه کشوری انتخاب و معرفی می‌شوند.صدیقی اظهار داشت: در سال ۹۷ ثبت درخواست دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سامانه های مجزا انجام شد و متقاضیان در وزارت علوم درخواست خود را در سامانه سجاد در بخش دانشجوی نمونه تکمیل کردند که در نهایت پس از طی مراحل دانشگاهی و کشوری ۲۷ نفر به عنوان برگزیدگان مرحله کشوری با حضور معاون اول ریاست جمهوری مورد تقدیر قرار گرفتند.رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در سال گذشته بعد از پایان جشنواره و برگزاری مراسم با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آسیب شناسی جشنواره در شش دوره گذشته (از سال ۹۲ الی ۹۷) و با توجه به بررسی های انجام شده، شورای سیاست گذاری جشنواره به این نتیجه رسید که برخی اصلاحات در آیین نامه الزامی است و به همین دلیل تیم تحقیقاتی در این راستا تشکیل شد.به گفته معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، آیین نامه و شیوه نامه مورد بررسی و اصلاحات قرار گرفت و هم اکنون آیین نامه با امضای دو وزارت خانه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ابلاغ شده است.رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: متقاضیان در سال جدید باید علاوه بر بخش های آموزش، پژوهش و فرهنگی در بخش فناوری خود را مورد ارزیابی قرار دهند و یکی از مهمترین تغییرات آیین نامه اضافه شدن این بخش و تغییرات در نمرات افزوده است.

more_vert فاصله هفت پله‌ای نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های ایران

دانلود فایل

closeفاصله هفت پله‌ای نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های ایران

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌های ایران در نسبت استاد به دانشجو هفت پله با استاندارد جهانی فاصله دارند. حجت الاسلام «محمدرضا رضوان طلب» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد استاندارد نسبت استاد به دانشجو در دانشگاههای کشور افزود: در برنامه پنجم توسعه نسبت استاد به دانشجو یک به ۲۴ بود که این میزان در برنامه ششم توسعه به یک به ۲۰ رسید.وی با بیان اینکه دانشگاه های ایران هنوز با نسبت استاندارد جهانی یعنی یک به ۱۳ فاصله دارند، گفت: این فاصله با استاندارد جهانی هفت پله است البته نسبت استاد به دانشجو در برخی دانشگاه ها و گروه ها یک مدل نیست و در تعدادی از دانشگاه های نوپا این نسبت یک به ۱۱ اعلام شد.عضو هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: پایین بودن این نسبت هم یک بیماری محسوب می شود چون یک به ۱۱ نسبت متعادلی نبوده و به منزله پیشرفت دانشگاه نیست.رضوان طلب یادآور شد: نوع ورود هیأت علمی به دانشگاه و کاهش دانشجو به صورت نامنظم در جریان این فرآیند موثر بوده است. وی همچنین درمورد جذب هیات علمی در دانشگاه ها گفت: سالانه نزدیک به دو هزار نفر در دو فراخوان شهریور و بهمن ماه در دانشگاه ها پذیرش می شوند.وی ادامه داد: اما وقتی شرایط دولت از حیث پشتیبانی سخت شود روند جذب هم با محدودیت هایی مواج؛ می شود با این وجود هر چند دولت استخدام نیرو در همه دستگاه ها را تقریباً بسته است ولی استخدام هیأت علمی همیشه برای دانشگاه ها باز بوده است.معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این نکته را هم اعلام کرد که در هر فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه ها تقریباً ۷۰۰ نفر به عنوان هیأت علمی وارد سیستم آموزش عالی می‌شوند.

more_vert دیجیتالی شدن نشریات دانشگاهی روی میز وزارت علوم

دانلود فایل

closeدیجیتالی شدن نشریات دانشگاهی روی میز وزارت علوم

 معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تلاش این معاونت کنار هم قرار گرفتن نشریات دیجیتالی و کاغذی است و از نشریات دانشجویی می خواهیم از فضای مجازی برای انتشار نشریات استفاده و به صورت محدود در حوزه چاپ نشریات کاغذی اقدام کنند. «غلامرضا غفاری» درمورد دیجیتالی شدن نشریات دانشگاهی اظهارداشت: وقتی از دانشگاه سبز در راستای توسعه پایدار صحبت به میان می آید، هدایت نشریات دانشجویی به سمت دیجیتالی شدن برای صرفه جویی در هزینه ها و کاغذ هم مطرح می شود.وی افزود: عقل و منطق حکم می کند نشریات دانشجویی به سمت دیجیتالی شدن حرکت کنند؛ از سوی دیگر تاثیرگذاری نشریات کاغذی دانشجویی بسیار چشمیگر است و مشارکت و کنشگری دانشجویان را در فضای فرهنگی دانشگاه قدری عینی تر می کند.معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مشاهده میز حاوی نشریات دانشجویی در فضای دانشگاه سمبل این کنشگری دانشجویان است در حالی که عینیت آن در فضای مجازی به این شکل نیست.وی با بیان اینکه فعالیت نشریات در فضای دیجیتال نیازمند پیش بینی اصلاحاتی در شیوه نامه ها و آیین نامه های مربوط به نشریات دانشجویی است، یادآور شد: جدا از بحث هزینه ها، بخشی از نشریات دانشجویی به سوی دیجیتالی شدن حرکت می کنند و به درخواست مجموعه های دانشجویی برای دیجیتالی شدن نشریات دانشگاهی پاسخ مثبت می دهیم و تمهیدات لازم باید اندیشیده شود.وی درباره استقبال دانشجویان از دیجیتالی شدن نشریات دانشجویی هم گفت: به نظر می رسد موضوع مطلوب بخش هیات تحریریه، مدیران مسئول و دانشجویان فعال در نشریات دانشجویی تلاش بر حفظ کاغذی این نشریات بوده که این نگاه کاملاً طبیعی است؛ اما با توجه به میزان کاربرانی که در فضای مجازی داریم دانشجویان در تمام اوقات حضورشان در این فضا امکان مطالعه نشریات دانشجویی دیجیتال هم دارند.معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجموعه های دانشگاهی باید به سمت ترکیب این دو بخش بروند، ادامه داد: فلسفه نشریات دانشجویان به دنبال ارتقای آگاهی و توانمندی دانشجویان همچنین ایجاد نگاه و بینش میان دانشجویان است.غفاری تاکید کرد: برای نشریات دانشگاهی باید جایگاه ویژه ای قائل بود و قدری تامل بیشتری در نشریات نسبت به مهم ترین مسائل و موضوعاتی داشت که در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی معطوف به پیشرفت کشور در ابعاد مختلف به ویژه فرهنگی وجود دارد.وی ادامه داد: نشریات دانشجویی باید تحلیلی باشند نه تبلیغی؛ هر چند این اهتمام وجود دارد اما تاکید بر آن می تواند موثر باشد.

more_vert راه اندازی مرکز تجاری سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانلود فایل

closeراه اندازی مرکز تجاری سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مرکز خدمات فناوری و تجاری‌سازی با هدف ارائه خدمات فناورانه و نوآورانه به دانشجویان و اساتید صاحب ایده و شرکت‌های داخلی در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی شد. به گزارش روز سه شنبه دانشگاه امیرکبیر، مرکز خدمات فناوری و تجاری سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای تسهیل و نظام مند سازی فرآیند انتقال فناوری و تجاری سازی ایده ها و دستاوردهای پژوهشی دانشگاه و همچنین پیاده سازی و نهادینه سازی فرآیند نوآوری، با بهره مندی از اساتید توانمند، دانشجویان خلاق و شرکت های فعال و صنعتی تاسیس شد. این مرکز در راستای سیاست های علمی، صنعتی و فناوری کشور و مطابق با برنامه راهبردی پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خدمات فناورانه را به شرکت های داخل و خارج این دانشگاه و صنایع ارائه می کند. براساس این گزارش، مرکز خدمات فناوری و تجاری سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای نیل به اهداف میان مدت و بلند مدت دانشگاه از جمله تبدیل دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و چهارم در حال تاسیس صندوق پژوهش و فناوری است. ارزش گذاری دستاوردهای پژوهشی و فناوری و ارائه مشاوره های لازم در این خصوص، خدمات و مشاوره در خصوص ارزیابی و عارضه یابی فناوری و تعیین سطح فناوری، ارائه خدمات لازم برای ثبت و حفاظت از دارایی های معنوی حاصل از فعالیت های تحقیقاتی، خدمات و مشاوره در فرآیند تبدیل ایده به محصول و تجزیه و تحلیل نیازهای صنعت و ایجاد زمینه برای رفع نیازمندی های تحقیق و توسعه ای شرکت ها و صنایع در حال فعالیت از جمله خدمات فناوری است که از طریق شرکت های همکار این مرکز ارائه می شود. ایجاد ساختاری برای شناسایی، رصد و توسعه فناوری و تولید محصولات دانش بنیان، بازاریابی و توسعه بازار برای محصولات شرکت ها، مشارکت با سرمایه گذاران خصوصی و دولتی جهت سرمایه گذاری در طرح ها و ایده های دانشگاه ارائه خدمات حقوقی به شرکت ها جهت حفظ منافع آنها نیز از دیگر خدمات فناوری است که از طریق شرکت های همکار مرکز خدمات فناوری و تجاری سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه می شود.

more_vert ثبت‌نام دانشجوی نمونه کشوری

دانلود فایل

closeثبت‌نام دانشجوی نمونه کشوری

فرایند ثبت نام دانشجوی نمونه کشوری از امروز آغاز شد و تا چهارم آبان ماه در سایت سازمان امور دانشجویان ادامه دارد. آیین نامه و شیوه نامه بازنگری شده انتخاب دانشجوی نمونه به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ابلاغ شده است. ثبتنام دانشجویان متقاضی در جشنواره دانشجوی نمونه از ۲۰ مهرماه در سامانه خدمات دانشجویی سازمان امور دانشجویان آغاز شد.براساس گزارش سازمان امور دانشجویان، دانشجویان دانشگاه های دولتی، غیر انتفاعی و پژوهشگاه‌های تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین دانشگاه های پیام نور و فرهنگیان که متقاضی ثبت نام در بیست و هشتمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه هستند می‌توانند با مراجعه به سایت www.portal.saorg.ir برای ثبت نام در این جشنواره اقدام کنند.همانند سال های گذشته تمام مراحل ثبت نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری در سامانه الکترونیکی انجام می پذیرد و فرایند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری انجام می شود.در مرحله نخست انتخاب دانشجویان نمونه، دانشجویان متقاضی در سطح دانشگاه به رقابت می پردازند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین نامه و صرف نظر از حد نصاب‌های آن کسب کرده اند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی مورد تقدیر دانشگاه قرار می گیرند و آن تعداد از متقاضیان که شرایط معرفی به مرحله دوم را کسب کرده اند به دبیرخانه مرکزی معرفی می شوند.مرحله دوم جشنواره دانشجوی نمونه در سطح دانشگاه های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنج گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی، هنر در مقاطع مختلف انجام می شود که پس از ارزیابی داوران کشوری در نهایت دانشجویان نمونه کشوری انتخاب و معرفی می‌شوند.در سال ۹۷ ثبت درخواست دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سامانه های مجزا انجام شد و متقاضیان در وزارت علوم درخواست خود را در سامانه سجاد در بخش دانشجوی نمونه تکمیل کردند که در نهایت پس از طی مراحل دانشگاهی و کشوری ۲۷ نفر به عنوان برگزیدگان مرحله کشوری با حضور معاون اول ریاست جمهوری مورد تقدیر قرار گرفتند.در سال گذشته بعد از پایان جشنواره و برگزاری مراسم با هماهنگی های صورت گرفته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آسیب شناسی جشنواره در شش دوره گذشته (از سال ۹۲ الی ۹۷) و با توجه به بررسی های انجام شده، شورای سیاست گذاری جشنواره به این نتیجه رسید که برخی اصلاحات در آیین نامه الزامی است و به همین دلیل تیم تحقیقاتی تشکیل شد.براین اساس آیین نامه و شیوه نامه مورد بررسی و اصلاحات قرار گرفت و هم اکنون آیین نامه با امضای دو وزارت خانه به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ابلاغ شده است.متقاضیان در سال جدید باید علاوه بر بخش های آموزش، پژوهش و فرهنگی، در بخش فناوری خود را مورد ارزیابی قرار دهند و یکی از مهمترین تغییرات آیین نامه اضافه شدن این بخش و تغییرات در نمرات افزوده است.

more_vert وزیر علوم: دانشگاه‌های ضعیف تعطیل می‌شوند

دانلود فایل

closeوزیر علوم: دانشگاه‌های ضعیف تعطیل می‌شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای افزایش بهره‌وری از علم، دانشگاه‌های ضعیف و بی‌کیفیت تعطیل می‌شوند. منصور غلامی عصر پنجشنبه در آیین رونمایی از لوگوی شبکه مراکز رشد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور در دانشکده فنی‌وحرفه‌ای زینب کبری(س) همدان افزود: دانشگاه‌ها باید بهره‌وری از علم را در دستور کار خود قرار دهند و اگر دانشگاهی سطح علمی خود را بالا نبرد، تعطیل می‌شود. وی اضافه کرد: در برنامه‌ریزی صورت گرفته، از ۲ سال پیش مهارت آموزی در دانشگاه‌ها در اولویت قرار گرفته و هدف ما این است که از علم در بخش‌های مختلف توسعه کشور استفاده کنیم. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: اینکه می‌گویند ایران بیش از ۲ هزار دانشگاه دارد اشتباه است؛ ما در وزارت علوم ۹۷ دانشگاه دولتی داریم که دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با ۱۷۶ دانشکده، یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: در آموزش عالی یک حساب ویژه ای برای مهارت آموزی در دانشگاه های فنی‌وحرفه‌ای باز کرده‌ایم. غلامی با اشاره به اینکه همه راهکارهای ایجاد اشتغال و تربیت نیروی کار در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، اضافه کرد: در ۲۰ سال گذشته تب مدرک گرفتن بالا رفته بود و تعداد بسیار زیادی از دانشجویان بدون اینکه برنامه‌ای برای تحصیل داشته باشند مدرک گرفتند. وی با اشاره به اینکه مدرک گرایی خارج از چارچوب، مشکل ساز می شود، ادامه داد: دیگر در بخش دولتی استخدام نداریم اما این نباید مانع رشد و توسعه کشور شود. غلامی با بیان اینکه تحریم می تواند هم تهدید باشد و هم فرصت، افزود: اگر استعداد و ایده ها را به کار بگیریم به راحتی از پس نیازهای خود بر می آییم و به عنوان یک فرصت از تحریم‌ها استفاده می‌کنیم. وی عنوان کرد: امروز صنایعی که در گرفتاری تحریم‌ها گیر کرده اند، از داشگاه ها کمک می خواهند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پیش از این (تحریم‌ها) دانشگاه ها مشتری نداشتند، اما حالا روز به روز، صنایع زیادی به سمت انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها حرکت می‌کنند. وی افزود: وقتی ما خودمان تولید داشته باشیم، یک چشمه جاری در اشتغال و توسعه جریان می‌یابد، اما اگر صنعت ما وابسته به دیگر کشور ها باشد روز به روز هزینه‌های ما افزایش پیدا می‌کند. غلامی اظهار داشت: خودکفایی ما باعث شد از رئیس جمهوری ما بخواهند در حاشیه نشست سازمان ملل با آنها عکس بگیرد تا از آن سوء استفاده کنند، اما نمی‌دانند که ما با هوشیم. وی عنوان کرد: اگر ما در جایگاه ۱۶ علمی در جهان قرار داریم حاصل کار دانشگاه‌هاست؛ این یعنی جوانان ما توان علمی دارند و به تحریم‌ها توجه نمی‌کنند. وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه محدودیت ها نه تنها مانع نیستند بلکه موتور محرکی برای ما می شوند، گفت: ما در حوزه به کارگیری دانش و فناوری جدید در اشتعال و توسعه کمتر از ۱۰ سال است که وارد شدیم و در آینده از بین این جوانان نمونه های بهتری پیدا خواهد شد. وی با اشاره به اینکه حمایت از دانشگاه فنی و حرفه ای بیشتر می شود، بیان کرد: دانشگاه‌های فنی حرفه ای ما فضای بسیار مناسبی برای مهارت آموزی دارند و با استفاده از کارگاه‌ها و تجهیزات آموزشی مناسب می‌توانند اشتغال آینده کشور را تضمین کنند. غلامی با اشاره به اینکه تلاس داریم دانشگاه‌ها کیفی سازی شوند، تاکید کرد: به غیر از دانشکده فنی‌وحرفه ای، ایجاد مرکز جدید آموزش عالی ممنوع است. وی ادامه داد: در کشور ما نیروی جوان، صاحب دانش و صاحب مهارت بسیار داریم که باید با انسجام بیشتر دست دشمنان را از منطقه کوتاه کنیم.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی فناوری های نوین و توانمندسازی سیاسی شهروندان

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی فناوری های نوین و توانمندسازی سیاسی شهروندان

مقاله علمی و پژوهشی" فناوری های نوین و توانمندسازی سیاسی شهروندان" مقاله ای است که در18 صفحه و با 26 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به فناوری های نوین، توانمندسازی سیاسی شهروندان، توسعه سیاسی ، نظریه داده بنیاد و فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی وقوع رعد و برق

دانلود فایل

closeاستفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی وقوع رعد و برق

محققان موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان واقع در سوییس، با استفاده از هوش مصنوعی یک سیستم ساده و ارزان قیمت ابداع کردند که امکان پیش‌بینی زمان و مکان وقوع رعد و برق را با دقت خوبی فراهم می‌کند. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، این سیستم با استفاده از اطلاعات هواشناسی و هوش مصنوعی قادر است مکان وقوع رعد و برق را با شعاع ۳۰ کیلومتر و زمان وقوع آن را در یک بازه زمانی بین ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پیش‌بینی کند.امیرحسین مستجابی یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این فناوری معتقد است سیستم‌های موجود برای پیش‌بینی رعد و برق بسیار پیچیده بوده و مستلزم بهره‌گیری از اطلاعاتی هستند که با هزینه سنگین و با استفاده از فناوری رادار یا ماهواره گردآوری می‌شود. اما شیوه جدید محققان برای پیش‌بینی وقوع رعد و برق از اطلاعاتی استفاده می‌کند که امکان جمع‌آوری آن توسط ایستگاه‌های هواشناسی وجود دارد و قابلیت پوشش‌دهی مناطق خارج از دسترس رادار و ماهواره را تنها با استفاده از شبکه‌های مخابراتی در اختیار می‌گذارد.رعد و برق از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین پدیده‌های طبیعی است که دائما موجب مرگ انسان‌ها و جانوران و همچنین آتش‌سوزی منازل و جنگل‌ها می‌شود. این پدیده مانع پرواز هواپیماها شده و خطوط انتقال نیرو را مختل می‌کند و موجب تخریب توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی می‌شود. با وجود این، تا کنون اطلاعات اندکی در رابطه با عوامل ایجاد این پدیده و پیش‌بینی زمان و مکان وقوع آن در دسترس بوده است.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Climate and Atmospheric Science منتشر شده است.