جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر تمرین های ادراکی – حرکتی بر بهبود قابلیت های حرکتی دانش آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دورة ابتدایی شهر تهران" مقاله ای است در 17 صفحه با 34 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات اختلال هماهنگی رشدیDCD، آزمون ارزیابی حرکتی کودکانMABC، تمرین ادراکی – حرکتی و کودکان دبستانی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.  

more_vert مقاله تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

دانلود فایل

closeمقاله تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " تاثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال رشدی؛ برنامۀ اسپارک؛ مهارت درشت پرداخته شده است چکیده مقاله اختلال هماهنگی رشدی یک اختلال حرکتی است که مهارت‌های حرکتی درشت، مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی حرکتی را درگیر می‌کند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره فعالیت بدنی منتخب بر بهبود مهارت های حرکتی درشت کودکان دختر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی است. روش انجام تحقیق نیمه‌تجربی بود. نمونۀ آماری شامل 30 نفر از دانش‌آموزان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بودند که براساس پرسشنامۀ محقق‌ساخته و آزمون MABC از بین 400 دانش‌آموزان دختر پایۀ دوم ابتدایی شهرستان شیراز انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به‌طور تصادفی پس از انجام پیش‌آزمون با استفاده از آزمون مهارت‌های حرکتی درشت اولریخ ویرایش دوم (TGMD 2) به دو گروه همگن 15 نفری به‌عنوان گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت 12 جلسه (3 روز در هفته و هر روز به مدت 45 دقیقه ) برنامۀ حرکتی منتخب را انجام دادند؛ در این مدت آزمودنی‌های گروه کنترل به فعالیت­های معمول خود در مدرسه می‌پرداختند. سپس از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2´2 استفاده شد (05/0 P≤). یافته‌های تحقیق نشان داد که اجرای فعالیت بدنی منتخب تأثیر معناداری در بهبود مهارت‌های حرکتی درشت کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی داشته است (001/0P = )، بنابراین پیشنهاد می‌شود برای رشد مهارت­های حرکتی درشت و در نتیجه بهبود اختلال هماهنگی رشدی کودکان، در ساعات تربیت بدنی مدارس، فعالیت بدنی منتخب در اختیار معلمان تربیت بدنی قرار گیرد و اجرا شود. عنوان مقاله [English] The Effect of a Period of Selected Physical Activity on Improving Gross Motor Skills in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD) چکیده [English] Developmental coordination disorder (DCD) is a motor disorder which involves gross and fine motor skills and coordination. The aim of this study was to investigate the effect of a period of selected physical activity on improving gross motor skills in female children with developmental coordination disorder (DCD). In this semi-experimental study, the sample consisted of 30 students with DCD who were selected from 400 female children in second grade of elementary school in Shiraz city by a researcher-made questionnaire and the Movement Assessment Battery for Children (MABC). The subjects were divided randomly into control (n=15) and experimental (n=15) groups after the pretest using Ulrich test for gross motor skills version 2000 (TGMD2). The experimental group performed the selected motor program for 12 sessions (3 days a week, 45 minutes per day) while the control group had their normal daily activities. Then, a posttest was held for both groups. The analysis of variance 2´2 was used for data analysis (P≤0.05). The results showed that selected physical activity had a significant effect on improving gross motor skills in children with DCD (P=0.001). Therefore, it is suggested that selected physical activities should be available for teachers and should be performed in physical education courses at schools in order to improve gross motor skills and consequently improve developmental coordination disorder in children کلیدواژه‌ها [English] developmental disorder, gross skill, Spark program دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم" مقاله ای است در 13 صفحه و با 31 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به آزمون اوزرتسکی؛ اختلال اوتیسم؛ تمرینات حس عمقی؛ هماهنگی حرکتی پرداخته شده است چکیده مقاله   هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی بر هماهنگی حرکتی کودکان مبتلابه اختلال طیف اوتیسم مدارس شهر شیراز بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح یک گروهه با مراحل اندازه‌گیری بود. شرکت‌کنندگان 16 نفر از کودکان 5 تا 12 سال با میانگین سنی 21/2±62/8 بودند که با توجه به نتایج حاصل از خرده آزمون‌های برنینکس- اوزرتسکی به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل همگن شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به‌صورت انفرادی تمرینات حس عمقی را به‌مدت 24 جلسه در حالیکه گروه کنترل نیز به صورت انفرادی با همان تعداد جلسات، تمرینات معمول کاردرمانی را انجام دادند. بعد از اتمام دوره تمرین، پس‌آزمون برای هر دو گروه اجرا شد؛ نتایج حاصل نشان داد که در همه خرده مقیاس‌های هماهنگی حرکتی: پگبورد، انداختن سکه در جعبه با دست برتر و دست غیر برتر، نخ کردن مهره‌ها، چیدن مکعب‌ها روی‌هم، پرتاب توپ به‌هدف و دریافت توپ تفاوت معناداری بین گروه‌ها وجود داشت. با توجه به بررسی و ارزیابی‌های انجام‌شده در این پژوهش و معنادار شدن هماهنگی حرکتی درنتیجه تغییرات به وجود آمده در سیستم پردازشی و سیستم‌های حسی-حرکتی این افراد، می‌توان این نتیجه‌گیری را کرد که تمرینات حس عمقی موجب بهبود هماهنگی حرکتی در کودکان اوتیسم شده است. عنوان مقاله [English] The Effect of 8 Weeks of Proprioceptive Training on Motor Coordination in Children with Autism Spectrum Disorders چکیده [English] The aim of this study was to investigate the effect of 8 weeks of proprioceptive training on motor coordination in children with autism spectrum disorder in Shiraz schools. The method was quasi-experimental and a pretest/posttest design with a control group. 16 participants (5 to 12 years old, 8.62 ± 2.21) were randomly homogenized in experimental and control groups according to the results of Bruininks-Oseretsky subtests. Experimental subjects individually performed proprioceptive training in 24 sessions while the control group individually performed the similar number of sessions of regular occupational therapy. After the completion of the training course, posttest was conducted for both groups. Results demonstrated a significant difference between the two groups in all subscales of eye, hand and bimanual coordination (P≤0.05). Regarding the evaluations in this study and the significance of motor coordination due to changes in processing and sensory-motor systems, it can be concluded that proprioceptive training improved motor coordination in children with autism. کلیدواژه‌ها [English] Autism disorder, motor coordination, Oseretsky test, proprioceptive training  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی

دانلود فایل

closeمقاله اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی " مقاله ای است در 19 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال هماهنگی رشدی؛ فاز نسبی؛ فاصله از مسیر؛ فاصله از هدف؛ یادگیری حرکتی رویه‌ای پرداخته شده است چکیده مقاله کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارت‌های حرکتی با مشکل مواجه می‌شوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان (DCD) است. از بین دانش‌آموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیل‌یافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویه‌ای استفاده شد. شرکت‌کنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل داده‌ها با تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. به‌طور کلی، یافته‌ها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویه‌ای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند. عنوان مقاله [English] Acquisition and Consolidation of Procedural Motor Learning in Children with Developmental Coordination Disorder چکیده [English]   Children with developmental coordination disorder (DCD) sometimes have difficulties in performing and learning motor skills. The aim of the present study was to investigate procedural motor acquisition and learning in DCD children. 12 children with developmental coordination disorder and 12 normal children with matched IQ and chronological age were selected from 8-12-year-old male students of Tabriz city by purposive sampling method. A modified version of rotary pursuit task and variables of total time on target (TOT), consecutive time on target (CTT), distance from the target (DT), distance from the path (DP) and relative phase were used to assess procedural motor learning. After training in the acquisition phase, subjects participated in the immediate 10-minute retention test and the consolidation test after 24 hours of rest. Analysis of data by analysis of variance with repeated measures showed no significant differences between the two groups in TOT, DP, and relative phase in the acquisition phase, but there were significant differences in CTT and DT. There were significant differences in TOT, CTT, and DT in the retention phase, but there was no significant differences in DP and relative phase. Generally, the results suggested that despite the low performance of their procedural motor learning, DCD children were able to acquire motor coordination patterns. کلیدواژه‌ها [English] developmental coordination disorder, distance from path, distance from target, procedural motor learning, relative phase دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکردبالا

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکردبالا

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکردبالا" مقاله ای است در 15 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال اوتیسم؛ تمرینات پاریاد؛ دانش‌آموز؛ مهارت‌های حرکتی پرداخته شده است چکیده مقاله   هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. نتایج این تحقیق نشان داد که برنامۀ تمرینی پاریاد، تأثیر معناداری بر رشد خرده‌مقیاس‌‌های سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوسویه و قدرت در کودکان HFA دارد  اما در خرده‌مقیاس‌ها شامل سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معناداری مشاهده نشد با توجه به این نتایج می‌توان گفت که برنامۀ تمرینی مورد استفاده احتمالاً می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مقایسه مداخله های مربی محور و والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

دانلود فایل

closeمقاله مقایسه مداخله های مربی محور و والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " مقایسه مداخله های مربی محور و والدین محور بر رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی " مقاله ای است در 28 صفحه و با 51 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به تعادل، چالاکی دستان، دریافت کردن، مداخله مربی محور، مداخله والدین محور، هدف گیری پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ مداخله‌های مربی‌‌محور و والدین‌‌محور بر رشد مهارت‌‌های حرکتی کودکان هفت تا 10 سال با اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 84 کودک دختر و پسر از هشت مدرسه ابتدایی مناطق چهار، هشت و 13 تهران که توسط پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی دارای اختلال تشخیص داده شده بودند، به صورت تصادفی در سه گروه مداخلۀ مربی‌محور، مداخلۀ والدین‌محور و کنترل قرار گرفته و دو گروه تجربی به مدت 12 هفته، 36 جلسه، هر جلسه 45 دقیقه، مهارت‌‌های مربوطه را تمرین کردند. تمامی شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مداخله توسط مجموعه ارزیابی حرکتی کودکان- نسخۀ دوم مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل نتایج با آزمون‌های مانکوا و آنکوا مشخص ساخت هر دو گروه تجربی به شکل معناداری در نمرۀ کل رشد حرکتی (05/0p≤) و مؤلفه‌های آن (چالاکی دستان، تعادل، هدف‌گیری و دریافت) نسبت به گروه کنترل نمرۀ بهتری داشتند (017/0p≤) و البته گروه مربی‌‌محور در مؤلفۀ هدف‌گیری و دریافت نسبت به گروه والدین‌‌محور عملکرد بهتری داشت (05/0p≤) که به تأثیر مثبت محیط گروهی اشاره می‌کند. به طور خلاصه، هرچند هر دو مداخله به بهبود رشد حرکتی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی کمک می-کنند، اما مداخلۀ مربی‌‌محور در برخی عوامل رشد مهارت‌های حرکتی فواید بیشتری دارد. عنوان مقاله [English] Comparison of Instructor-Based and Parent-Based Interventions on Motor Development in Children with Developmental Coordination Disorder چکیده [English] The purpose of this study was to compare instructor-based and parent-based interventions on motor development in 7 to 10 years old children with developmental coordination disorder. Participants consisted of 84 girls and boys from 8 elementary school at 4, 8 and 13 Tehran educational zones; they were screened by developmental coordination disorder questionnaire, then randomly divided into three groups: instructor-based, parent-based, and control. Two experimental groups carried out skills training for 12 weeks consisting, 36 sessions, each session 45 minutes. All participants were assessed before and after interventions with Movement Assessment Battery for Children; Second Edition. The result of MANCOVA and ANCOVA tests showed that both experimental groups significantly in the total score of motor development (p≤0.05) and its components (manual dexterity, balance, aiming and catching) had higher score than the control group (p≤0.017), and of course Instructor-based group in the aiming and catching subscale had better performance than parent-based group (p≤0.05), that demonstrates positive impact of group environments. In summary, although both interventions help to improve motor development in children with developmental coordination disorder, instructor based intervention is more beneficial in some of the components of motor development. کلیدواژه‌ها [English] Aiming, Balance, Catching, Instructor-based intervention, Manual Dexterity, Parent-based intervention دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان

دانلود فایل

closeمقاله اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان" مقاله ای است در 20 صفحه و با 24 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اختلال استرس؛ افسردگی؛ زوج درمانی شناختی؛ رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی جانبازان همدان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. تعداد 24 نفر از جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ، به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش‌(زوج درمانی شناختی- رفتاری‌)(12 نفر) و گروه کنترل(لیست انتظار)(12 نفر) تقسیم شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 5/1 ساعته، در جلسات زوج درمانی شناختی- رفتاری شرکت کردند. از فهرست اختلال استرس پس از ضربه ویرایش نظامی‌( PCL-M) و پرسشنامه افسردگی بک(BDI) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که میان دو گروه مداخله و کنترل از لحاظ شدت اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی، پس از خاتمه جلسات درمانی تفاوت معناداری وجود دارد. زوج درمانی شناختی- رفتاری به‌طور معناداری شدت اختلال استرس پس از ضربه همچنین میزان افسردگی را در گروه آزمایش کاهش داد و زوج درمانی شناختی- رفتاری در کاهش شدت نشانه‌های اختلال استرس پس از ضربه و افسردگی همراه آن مؤثر بوده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اثرات سرعت و دستکاری بازخوردهای حسی بر اجرای الگوهای درون مرحله و خارج مرحله هماهنگی دو دستی

دانلود فایل

closeمقاله اثرات سرعت و دستکاری بازخوردهای حسی بر اجرای الگوهای درون مرحله و خارج مرحله هماهنگی دو دستی

مقاله علمی و پژوهشی " اثرات سرعت و دستکاری بازخوردهای حسی بر اجرای الگوهای درون مرحله و خارج مرحله هماهنگی دو دستی" مقاله ای است در 20 صفحه و با ۴۲ فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به الگوی حرکتی؛ حس عمقی؛ فاز نسبی؛ کنترل حرکتی؛ لرزش تاندون پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از تحقیق حاضر بررسی دستکاری حواس و سرعت بر اجرای هماهنگی پویای دودستی بود. بدین منظور پانزده دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی با دامنۀ سنی 18 تا 25 سال، به‌عنوان آزمودنی الگوهای هماهنگی درون‌‌مرحله و خارج‌مرحله را از سرعت آهسته به تند در پنج وضعیت حسی مختلف اجرا کردند. در این تحقیق بیشترین مقدار میانگین خطای فاز نسبی و انحراف معیار خطای فاز نسبی در وضعیت دستکاری حس عمقی بوددر توضیح یافته‌های حاضر می توان گفت که تکلیف خطی هماهنگی دودستی در تحقیق حاضر یک تکلیف به حس عمقی وابسته است.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert جدا کن، سوا کن

دانلود فایل

closeجدا کن، سوا کن

بازی نقش مهمی در ایجاد خلاقیت و در پی آن آموزش آسان مطالب و رسیدن به اهداف دارد. 

more_vert تابستان و یادگیری

دانلود فایل

closeتابستان و یادگیری

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که صرف زمان با دوستان و ملاقات افراد جدید و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده و آموزشی مانند موسیقی، هنر و برنامه‌های ورزشی در تابستان به رشد کودکان کمک می‌کند.  و همچنین تابستان ، فرصت خوبی برای دانش آموزان دارای اختلال یادگیری است که با برنامه ریزی صحیح خانواده بتوانند علاوه بر استراحت و انجام فعالیت های مفرح با استفاده از کتاب ها و مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی و بازی های هدفمند به رفع اختلال کودک بپردازند.  

more_vert مقاله مقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی

دانلود فایل

closeمقاله مقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی

مقاله علمی و پژوهشی" مقایسة اثر انواع تمرین بار شناختی بر زمان و دقت تکلیف هماهنگی دودستی " مقاله ای است در 18 صفحه با 36 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بار شناختی، هماهنگی دودستی؛ انواع تمرین و تکلیف ادراکی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی

دانلود فایل

closeمقاله اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ( ACT) در سازگاری اجتماعی ، روان آشفتگی و خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال " مقاله ای است در 16 صفحه و با 39 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث درمان ACT، سازگاری اجتماعی، روان آشفتگی، خودگسستگی، اختلال ترنس سکشوال پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان ACT در سازگاری اجتماعی، روان آشفتگی و خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال انجام گرفت و از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی میباشد. نمونه پژوهشی در این بررسی شامل 30 نفر از مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال شناسایی شده در سازمان بهزیستی خراسان شمالی می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای سلامت روان 25-SCL، پرسشنامه خودگسستگی صادق زاده و همکاران (1385) و پرسشنامه‌ی سازگاری اجتماعی بل (1961) جمع آوری گردید. یافتههای پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون‌ تخلیل کواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) به صورت معناداری منجر به ارتقای سازگاری اجتماعی و روان آشفتگی و کاهش خودگسستگی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال گردید (01/0>P). با توجه به یافته های حاصله می توان گفت که بهره گیری از درمان های جدید در حوزه روان درمانی و مشاوره نظیر درمان ACT درکنار سایر عوامل روانشناختی و فرهنگی- اجتماعی، می تواند در بهبود وضعیت روانی مبتلایان به اختلال ترنس سکشوال اثرگذار باشد لذا با توجه به مشکلات ویژه این افراد در جامعه ایران توجه به بهره گیری از این درمان ها در میان آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اختلال اوتیسم ، یادگیری حرکتی و اجرای مهارت

دانلود فایل

closeمقاله اختلال اوتیسم ، یادگیری حرکتی و اجرای مهارت

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر بازخورد آگاهی از نتیجه با تواتر‌های مختلف بر میزان یادگیری یک مهارت هدف‌گیری در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم " مقاله ای است در 15 صفحه با 24 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بازخورد افزوده؛ بازخورد متواتر؛ کودکان اوتیسم؛ مهارت پرتابی و یادگیری مطرح شده است چکیدهبازخورد یکی از مهم‌ترین متغیرهای مؤثر بر کارایی یادگیری حرکتی و نحوة اجرای مهارت است و نقش بسیار مهمی در کنترل حرکتی و اکتساب مهارت حرکتی دارد. هدف این تحقیق بررسی میزان اکتساب‏‏ و یادداری یک مهارت جدید در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شرایط ارائۀ بازخورد افزوده با تواترهای مختلف بود. به‌طور کلی توصیه می‌شود در یادگیری مهارت کودکان مبتلا به اوتیسم از بازخورد افزوده با تواتر بالا استفاده شود.محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی کودکان با اختلال بینایی

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی کودکان با اختلال بینایی

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی کودکان با اختلال بینایی" مقاله ای است در 15 صفحه و با 33 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال بینایی؛ تمرینات ثبات مرکزی؛ کودکان؛ مهارت‌های جابه‌جایی؛ هماهنگی حرکتی پرداخته شده است چکیده مقاله اختلال بینایی به‌عنوان یک محدودیت فردی، می‌تواند موجب عدم ادراک بینایی کافی شده، و بر همۀ جنبه‌های رشد کودک تأثیر بگذارد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی بر مهارت‌های بنیادی در پسران کودک کم‌بینا بود. تعداد 30 کودک کم‌بینا با دامنۀ سنی 7-5 سال، با استفاده از نمونه‌های در دسترس انتخاب و پس از انجام پیش‌آزمون اولریخ به‌صورت تصادفی به دو گروه تمرینات ثبات مرکزی و فعالیت‌های معمول روزانه تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه­ و هر جلسه 45 دقیقه در تمرینات ثبات مرکزی شرکت کردند. گروه کنترل در این مدت فعالیت­های روزانۀ خود را اجرا کردند. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس مرکب 2*2 و آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد تفاوت معناداری بین نمره‌های دو گروه وجود دارد، به‌صورتی که آزمودنی‌های گروه تمرینات ثبات مرکزی عملکرد بهتری در تمامی خرده‌مقیاس‌های جابه‌جایی نسبت به گروه کنترل داشتند (05/0P<). به‌طور کلی، نتایج پژوهش تمرین ثبات مرکزی را به‌دلیل ارتقای سطوح انگیزش و لذت از فعالیت بدنی، رشد خودپندارۀ جسمانی در کودکان و ارتقای عملکرد عضلات شکمی و پشتی به‌عنوان مدل تمرینی مناسب برای ارتقای مهارت‌های حرکتی بنیادی در کودکان دارای اختلال بینایی پیشنهاد می‌کند. عنوان مقاله [English] The Effect of Core Stability Training on Fundamental Skills of Children with Visual Impairments چکیده [English] Visual impairments as an individual constraint can lead to the lack of adequate visual perception and overshadow children’s all developmental aspects. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of a course of core stability training on fundamental skills in visually impaired boys. 30 visually impaired children (age range: 5-7 years) were selected by convenience sampling method. After the Ulrich pretest, they were randomly divided into two groups: the core stability training group and the ordinary daily activities. The experimental group participated in the core stability training for 16 sessions, each session 45 minutes. The control group carried out their daily activities. The results of mixed analysis of variance 2 × 2 and Bonferroni post hoc test indicated a significant difference in scores between the two groups so that the subjects of the experimental group outperformed the control group in all locomotors subscales (P<0.05). In general, the results of the study suggest core stability training as a suitable training model to promote fundamental motor skills in children with visual impairment because of increased levels of motivation and enjoyment of physical activity, the development of the children's physical self-concept and enhancement of abdominal and back muscles performance کلیدواژه‌ها [English] Children locomotors skill, core stability training, motor coordination, visual impairment دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

دانلود فایل

closeمصوبه نخستین جلسه ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه نخستین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور درمورد مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی در تدوین و اجرای پیوست فرهنگی را برای اجرا به دستگاه‌های مجری ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی موظف‌ هستند گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه، تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه کنند. به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:وزارت راه و شهرسازیوزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان برنامه و بودجه کشورمصوبه «مشارکت وزارتخانه‌های مجری طرح‌های ملی درتدوین و اجرای پیوست فرهنگی» که در جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ ۲۹ / ۴ /۱۳۹۸ به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:«سازمان برنامه ‌و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی موظف‌اند در اجرای مفاد بند ۳ بخش (الف) ماده‌ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور (مصوب جلسه ۷۴۸ مورخ ۲۷ /۳/ ۱۳۹۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، گزارشی از پیوست فرهنگی طرح های کلان توسعه‌ای تهیه و تنظیم و گزارش روند پیشرفت کار را به دبیرخانه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ارائه نمایند.» به گزارش ایرنا، ‌ نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۹ تیرماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری برگزار شد. این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در برمی گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد. تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته‌های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و ۳۴ جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی و تصویب این سند اختصاص داشته است.

more_vert علائم بیش فعالی

دانلود فایل

closeعلائم بیش فعالی

بیش فعالی که به اختصار ADHD خوانده می شود نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا 10 درصد کودکان را مبتلا می کند. «کودک باید کمترین نشانه‌های ابتلا به اختلال بیش فعالی را داشته باشد، نمی‌توان هر کودکی که شیطنت دارد را بیش فعال دانست. این اختلال در میان کودکان و نوجوانان شیوع دارد و شامل سه نوع پرتحرکی، کمبود توجه، کم‌توجهی و رفتارهای تکانه‌ای می شود.»

more_vert مقاله تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی ورزشکاران دانشگاهی

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی ورزشکاران دانشگاهی

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی ورزشکاران دانشگاهی" مقاله ای است در 14صفحه و با 18فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به خستگی مرکزی؛ خستگی محیطی؛ هماهنگی دودستی؛ هماهنگی دوپایی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خستگی مرکزی و محیطی بر هماهنگی حرکتی ورزشکاران دانشگاهی بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانشجویان دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بودند که از این میان 24 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پس از شرکت در پیش‌آزمون هماهنگی حرکتی دودستی، به‌طور تصادفی برحسب نوع خستگی به دو گروه خستگی مرکزی و محیطی تقسیم شدند. پس از اعمال مداخلۀ مورد نظر به مدت 12 ساعت، پس‌آزمون هماهنگی حرکتی دودستی به‌عمل آمد.   با توجه به نتایج، پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند که برنامه‌های تمرینی و کاری ورزشکاران به‌گونه‌ای هماهنگ شود که شامل تمریناتی برای افزایش استقامت ذهنی در راستای تمرینات بدنی باشد تا در شرایط مختلف ورزشکار بتواند عملکرد بهینۀ خود را ارائه کند. عنوان مقاله [English] The Effect of Central and Peripheral Fatigue on Coordination of Student Athletes چکیده [English] The aim of this study was to investigate the effect of central and peripheral fatigue on motor coordination in collegiate athletes. The population consisted of all the students of Faculty of Physical Education and Sports Sciences of University of Tehran and 24 subjects were selected by convenience sampling method. They were randomly divided into two groups (central and peripheral fatigue) depending on the type of fatigue after a bimanual motor coordination pretest. Bimanual motor coordination posttest was performed after the intervention for 12 hours. In order to investigate the differences between the groups, independent t test and to determine differences within a group, dependent t test were used with the significance level of P≤0.05. Results showed that the mean time to complete the task and the timing error in central (P=0.004) and peripheral (P=0.0001) fatigue groups significantly increased compared with the pretest. Also, a significant difference in bimanual motor coordination between the two groups was observed in posttest (P=0.006). According to the results, it is suggested that athletes' training and working programs should be planned so that they include exercises to increase mental stamina along with physical exercises and that the athletes can provide their optimal performance in different conditions. کلیدواژه‌ها [English] Central fatigue, two feet coordination, Bimanual Coordination, peripheral fatigue دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert این اختلال را در "کلاس اولی‌ها" شناسایی کنید

دانلود فایل

closeاین اختلال را در "کلاس اولی‌ها" شناسایی کنید

یک روانشناس با اشاره به اضطراب و استرس بیشتر کلاس اولی ها در روز اول مدرسه، گفت: این اضطراب تا حدی طبیعی است، اما دراین بین حدود 10 درصد دانش آموزان دچار اختلال "اضطراب جدایی" هستند که باید با مراجعه به روانشناس تحت درمان قرار گیرند. مختار عارفی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نزدیکی فصل مدارس و ورود کلاس اولی ها به مدرسه، گفت: بیشتر کلاس اولی ها همواره در روزهای ابتدایی مدرسه دچار اضطراب و استرس می شوند که تاحدی طبیعی است. وی با اشاره به راه اندازی مقطع پیش دبستانی، گفت: راه اندازی این مقطع تا حد زیادی از استرس کلاس اولی‌ها برای ورود به مدرسه کم کرده، اما باز هم دانش آموزانی هستند که به محض روبه رو شدن با محیط مدرسه دچار استرس می شوند. این روانشناس افزود: این دانش آموزان به دو دسته تقسیم بندی می شوند، دسته ای از آنها تنها دچار مشکلات سازشی ناشی از تجربه محیط جدید هستند که عمدتا مشکل آنها ظرف چند روز ابتدایی مدرسه حل می شود. عارفی تصریح کرد: برای حل و یا کاستن مشکل این دسته دانش آموزان توصیه می‌شود والدین آنها چند روز ابتدایی مدرسه آنها را همراهی کرده و در محیط مدرسه بمانند. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: به هیچ عنوان حضور والدین در کلاس درس توصیه نمی شود، چرا که این امر وابستگی فرزند آنها را تشدید کرده و استرس آنها را بیشتر می کند و توصیه می‌شود والدین تنها در محیط مدرسه بمانند که این کار هم باید نهایتا سه روز ادامه داشته باشد. عارفی افزود: همچنین توصیه می شود والدین برای این دسته دانش آموزان از خاطرات خوب مدرسه تعریف کنند، اما باید دقت داشته باشند در این زمینه اغراق نکنند، چرا که در صورت مواجهه کودک با واقعیت موجود، نگرش کودک به مدرسه منفی خواهد شد. وی تصریح کرد: آشنایی معلم با این دسته از دانش آموزان نیز باید در حضور والدین صورت گیرد تا احساس امنیت برای آنها ایجاد شود. این روانشناس بر خواب کافی و منظمِ کلاس اولی ها بویژه در روز اول مدرسه نیز تاکید کرد و افزود: کمبود خواب موجب افزایش اضطراب و استرس خواهد شد و توصیه می شود والدین حتما شب اولین روز مدرسه کودکان را زودتر خوابانده و برای رفتن به مدرسه آماده کنند. عارفی در خصوص دسته دیگر دانش آموزان کلاس اولی که دچار اضطراب و استرس ورود به مدرسه هستند هم گفت: برخی از کلاس اولی ها استرس غیرطبیعی در جدایی از والدین خود دارند و این امر به دلیل ابتلای آنها به نوعی اختلال به نام "اضطراب جدایی" است. وی در خصوص نشانه های این اختلال گفت: کودکانی که وابستگی شدید به مادر دارند، به طوری که با جدایی لحظه ای از مادر دچار استرس و اضطراب شدید می شوند و یا کودکانی که بعد از جدایی از والدین دچار حالت تهوع و یا دل درد شده و یا مدام ترس از گم شدن دارند، مبتلا به اختلال اضطراب جدایی هستند. وی افزود: این دسته از کودکان باید بعد از شناسایی حتما به روانشناس ارجاع داده شوند تا به کمک روش های رفتاری اضطراب آنها برطرف شود.

more_vert آسیب اجتماعی

دانلود فایل

closeآسیب اجتماعی

مضرات مشاجرات خانوادگی بر کودکان بیشتر از طلاق است...  کودکانی که در معرض مشاجرات روزانه والدین هستند آسیب روانی بیشتری نسبت به کودکان طلاق متحمل می‌شوند. 

more_vert کاردرمانی چیست؟

دانلود فایل

closeکاردرمانی چیست؟

کاردرمانی استفاده از فعالیت های هدفمند به منظور ایجاد حداکثر استقلال ، جلوگیری ازناتوانی و حفظ سلامتی برای افرادی است که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکردی ، روانی ، اجتماعی ،رشدی یا اختلالات یادگیری ، فقر و تفاوت های فرهنگی یا روند سالخوردگی شده اند.