جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای و سبک زندگی زنان

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای و سبک زندگی زنان

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای و سبک زندگی زنان " مقاله ای است در 14 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای و سبک زندگی زنان ، شبکه های تلویزیونی ، کارکرد فرهنگی و آگهی تجاری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی چالش های مدیریت تلویزیون ، رسانه های نوین و بازار آگهی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی چالش های مدیریت تلویزیون ، رسانه های نوین و بازار آگهی

مقاله علمی و پژوهشی" مدیریت تلویزیون ، رسانه های نوین و بازار آگهی " مقاله ای است در 22 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مدیریت تلویزیون ، رسانه های نوین و بازار آگهی ، اقتصاد رسانه ، مدیریت رسانه ، صنعت تبلیغات ، آگهی تبلیغاتی ، آگهی تلویزیونی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی

مقاله علمی و پژوهشی" نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی " مقاله ای است در 31 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نظریه پردازی در تبلیغات و آگهی ، بینامتن ، الگوی خطی ، ساخت اجتماعی و گفتمان اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی تسهیل گری تجاری سازی پژوهش های دانش مدیریت دولتی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی تسهیل گری تجاری سازی پژوهش های دانش مدیریت دولتی

مقاله علمی و پژوهشی" تسهیل گری تجاری سازی پژوهش های دانش مدیریت دولتی " مقاله ای است که در 28  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تسهیل گری تجاری سازی پژوهش های دانش مدیریت دولتی ، پژوهش دانشگاهی ، پژوهش مدیریت دولتی ، تجاری سازی ، تجاری سازی مدیریت دولتی ، توسعه کسب و کار و نوآوری اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی نشانه شناسی تبلیغات کودکان

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی نشانه شناسی تبلیغات کودکان

مقاله علمی و پژوهشی" نشانه شناسی تبلیغات کودکان " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به نشانه شناسی تبلیغات کودکان ، آگهی های تجاری ، تبلیغات تلویزیونی ، پیام های بازرگانی ، نظریه یادگیری اجتماعی و جاذبه تبلیغ اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان " مقاله ای است در 32 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات تجاری تلویزیون و انتخاب محصولات از طرف مشتریان ، الگوی مصرف ، اعتماد مشتریان و جذابیت تبلیغات تجاری  نووری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی رهبری تحول گرا و عملکرد تجاری

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی رهبری تحول گرا و عملکرد تجاری

مقاله علمی و پژوهشی" رهبری تحول گرا و عملکرد تجاری " مقاله ای است که در18 صفحه در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رهبری تحول گرا و عملکرد تجاری ، ترغیب ذهنی و انگیزش الهام بخش اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی

مقاله علمی و پژوهشی" تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی " مقاله ای است در 25 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی ، خانواده سبز ، ارزشهای سنتی و ارزش های مدرن اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و تجاری سازی

دانلود فایل

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی و تجاری سازی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 22 صفحه و با 18 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ،تجاری سازی ، دانشگاه ، تجاری سازی بین رشته ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا

دانلود فایل

closeمقاله همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا

مقاله علمی و پژوهشی " همزمانی چرخه‌های تجاری و یکپارچگی تجاری: مقایسه کشورهای D8، اتحادیه اروپا و جنوب شرق آسیا" مقاله ای است در 34 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  همزمانی چرخه‌های تجاری؛ یکپارچگی تجاری؛ شدت تجارت؛ تجارت درون صنعت؛ تجارت درون صنعت عمودی پرداخته شده است چکیده مقاله در نظریه‌های اقتصاد بین‌الملل، بحث همزمانی چرخه‌های تجاری و عوامل اثرگذار بر آن با تأکید بر یکپارچگی تجاری جهت ایجاد و توسعه تجارت منطقه‌ای کشورها، اهمیت دارد. هدف این مقاله، ارزیابی عوامل اثرگذار بر همزمانی چرخه‌های تجاری به‌ویژه از بعد یکپارچگی تجاری، بین کشورهای اتحادیه اروپا، ASEAN و D8، با استفاده از داده‌های ترکیبی طی دوره زمانی 2013-2000 و مقایسه آن است. نتایج نشان می‌دهد شدت تجارت، تجارت درون صنعت و تجارت درون صنعت عمودی به عنوان شاخص‌های یکپارچگی تجاری در اتحادیه اروپا و ASEAN، اثر مثبت و معناداری بر همزمانی چرخه‌های تجاری دارد. همچنین در مورد کشورهای D8، اثر شدت تجارت و تجارت درون صنعت بر همزمانی چرخه‌های تجاری معنادار و دارای علامت مثبت هستند، در حالی ‌که تجارت درون صنعت عمودی معنادار نیست. علاوه‌براین مقایسه بین بلوک‌ها نشان می‌دهد که تجارت درون صنعت نسبت به شدت تجارت و تجارت درون صنعت عمودی، بیشترین اثر را بر همزمانی چرخه‌های تجاری دارد. عنوان مقاله [English] Business Cycles Synchronization and Trade Integration: Comparison of D8, European Union and South East Asia Countrie چکیده [English] In theories of international economics, the issue of business cycles synchronization and its effective factors with emphasizing on trade integration is essential for regional trade creation and development among countries. The main purpose of this paper is evaluation and comparison of the effective factors on business cycles synchronization especially the role of trade integration among Euro Union, ASEAN and D8 countries using panel data for a period of 2000-2013. The results show that trade intensity, intra-industry trade and vertical intra-industry trade as indices of trade integration have a positive and significant effect in Europe and ASEAN. Also in D8 countries, the effect of trade intensity and intra-industry trade on business cycles synchronization is positive and significant, while vertical intra-industry trade is not effective. Moreover, the comparison among economic blocks shows that intra-industry trade relative to trade intensity and vertical intra-industry trade has more effect on business cycles synchronization. کلیدواژه‌ها [English] Business Cycles Synchronization, Trade Integration, Trade Intensity, Intra-Industry Trade, Vertical Intra-Industry Trade دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert دانلود مقاله علمی و پژوهشی بررسی تاثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز

دانلود فایل

closeدانلود مقاله علمی و پژوهشی بررسی تاثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز

مقاله علمی و پژوهشی بررسی تاثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز مقاله ای است که در 12 صفحه و با 23 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . چکیدهزمینه: در عصر جهانی شدن، پیروزی از آن شرکت های است که خیلی سریع و هوشمندانه، اجازه ورود افکار و ایده های جدید در محیط خارجی سازمان را به درون سازمان می دهند و این به مفهوم نوآوری باز می باشد.هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 134 نفر از کارکنان یک شرکت تولیدی در شهر کرمانشاه هستند که با استفاده از فرمول آماری کوکران تعداد 99 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیر هوش تجاری از پرسشنامه تدوین شده توسط پروویچ (2012) و برای سنجش متغیر نوآوری باز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. که روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون t مستقل و مدل‌یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز تاثیر مثبت و معنا دار دارد و تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید واقع شدند.نتیجه گیری: دانش حاصل از پژوهش حاضر به مدیران و کارگزاران سازمانی کمک می کند که جهت ارتقای هوش تجاری سازمان و نوآوری باز برنامه های خاصی را برای سازمان خود مدنظر قرار دهند.

همه پایه‌ها
more_vert مقاله بررسی هزینه و فایده‎ی حمایت‎گرایی تجاری در ایران با استفاده از مدل جاذبه

دانلود فایل

closeمقاله بررسی هزینه و فایده‎ی حمایت‎گرایی تجاری در ایران با استفاده از مدل جاذبه

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی هزینه و فایده‎ی حمایت‎گرایی تجاری در ایران با استفاده از مدل جاذبه" مقاله ای است در 21 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تجارت بین الملل؛ مدل جاذبه؛ داده‎های تابلویی؛ روش اثرات ثابت و ایران پرداخته شده است چکیده مقاله نظر به وجود محدودیت های تجاری، بررسی آثار حمایت گرایی تجاری ضروری است. در این راستا، توابع صادرات و واردات کشور بر اساس الگوی تعمیم یافته جاذبه با استفاده از داده های تابلویی 84 شرکت تجاری ایران طی دوره پنج ساله (2001-2005) و از طریق روش موسوم به اثرات ثابت، برآورد می شود. یافته ها حاکی از آن است که کاهش شاخص حمایت گرایی ایران و شرکایش به طور هم زمان، هر چند به افزایش صادرات و واردات کشور (هر دو) می انجامد و درصد افزایش صادرات نیز بیشتر از درصد افزایش واردات است، اما افزایش ارزش (ارزی) واردات به مراتب بیشتر از افزایش ارزش (ارزی) صادرات می باشد، که در نتیجه تاثیری منفی بر تراز تجاری غیر نفتی ایران خواهد داشت. این نتیجه برای مقادیر مختلف فرضی اما محتمل شاخص ذکر شده، از عدد 1 (آزادی کامل تجاری) تا عدد 2.5، بررسی و مشاهده شد، که در شرایط کنونی، کاهش حمایت تجاری به بدتر شدن تراز تجاری غیر نفتی کشور می انجامد. عنوان مقاله [English] An investigation of Cost and Benefit Analysis of Trade Protection in Iran with Gravity Model چکیده [English] Given the trade limitations, the evaluation of its effects is necessary. Therefore, export and import functions of Iran with 84 trade partners are estimated, based on an extended gravity model with panel data (for the time period of 2001 to 2005), by the so called fixed effect method. Our findings indicate that the simultaneous reduction of Iran's and its trade partners' protection indexes will increase both export and import of Iran and the percentage increase in export is more than that of import. But the increase in import is much more than that of export, meaning that Iran’s non-oil trade balance will deteriorate. This was considered for different hypothetical but probable levels of protection index of 1 (full free trade) till 2.5 and observed that, in present situation, reduction of level of protection would worsen Iran’s non-oil trade balance. کلیدواژه‌ها [English] International Trade, gravity model, panel data, Iran دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله نرخ ارز حقیقی و سازوکار منحنی J و S بین ایران و شرکای برتر تجاری

دانلود فایل

closeمقاله نرخ ارز حقیقی و سازوکار منحنی J و S بین ایران و شرکای برتر تجاری

مقاله علمی و پژوهشی " نرخ ارز حقیقی و سازوکار منحنی J و S بین ایران و شرکای برتر تجاری " مقاله ای است در 23 صفحه و با 17 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  منحنی J؛ منحنی S؛ نرخ ارز حقیقی؛ تراز تجاری؛ الگوی خود توضیح با وقفه‌های گسترده پرداخته شده است چکیده مقاله پدیده‌ی منحنی J از دهه 1970 در ادبیات اقتصاد بین‌الملل، توجه محققان را به پویایی‌های کوتاه‌مدت تراز تجاری در واکنش به نوسانآن‌های نرخ ارز معطوف نمود. علاوه‌براین در دهه اخیر رهیافت منحنی S به منظور ارزیابی اثرات کوتاه‌مدت تغییر نرخ ارز حقیقی بر تراز تجاری مطرح شده است، که نتایج آن می‌تواند در تحلیل سیاست‌گذاری‌ها حائز اهمیت باشد. در این پژوهش به آزمون پدیده‌ی منحنی‌های J و S دو جانبه بین ایران و 16 شریک برتر تجاری آن پرداخته شده است. در این راستا از الگوی خود توضیح با وقفه‌های گسترده برای برآورد ضرایب رابطه کوتاه‌مدت تراز تجاری و منحنی J و از روش همبستگی متقاطع، برای ارزیابی وجود منحنی S، طی دوره 1393-1364 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که منحنی J و S در مورد تراز تجاری دو جانبه بین ایران و اکثر شرکای برتر تجاری تأیید می‌شود. بر این اساس سیاست‌گذاران باید در جهت حداقل کردن زیآن‌های ناشی از نوسان نرخ ارز حقیقی، سیاست‌های مناسب در مورد نرخ ارز دوجانبه اتخاذ کنند. کلیدواژه‌ها عنوان مقاله [English] Real Exchange Rate and Mechanism of J and S Curves among Iran and its Major Trade Partners چکیده [English] Although studies about responses of trade balance to exchange rate volatilities have been considered static until 1970s, the entering of J-curve phenomenon in international economics studies lead attention to short-run dynamics response of trade balance to exchange rate volatilities. Moreover, new approach of S-curve have been introduced for investigating short-run effects of real exchange rate volatilities on trade balance in recent decades which can be useful for policy implications. Using a suitable model, this study tries to investigate the existence of J and S curves among Iran and its 16 major trade partners. In tis regards, an auto-regressive distributed lags model have been used to estimate short-run trade balance equation and J-curve and the cross-correlation have been used to investigate S-curve during 1985-2014. The results show that J and S curve phenomenon of bilateral trade balance is confirmed for almost countries. Hence policy makers should apply suitable policies for bilateral exchange rate to minimize losses caused from real exchange rate fluctuations. کلیدواژه‌ها [English] J-curve, S-curve, trade balance, Auto-regressive Distributed Lags Model دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله تاثیر شکاف تکنولوژیکی بر روابط دوجانبه‌‌‌ی تجاری ایران: رویکرد شبه‌‌‌پارامتری

دانلود فایل

closeمقاله تاثیر شکاف تکنولوژیکی بر روابط دوجانبه‌‌‌ی تجاری ایران: رویکرد شبه‌‌‌پارامتری

مقاله علمی و پژوهشی " تاثیر شکاف تکنولوژیکی بر روابط دوجانبه‌‌‌ی تجاری ایران: رویکرد شبه‌‌‌پارامتری" مقاله ای است در 26 صفحه و با 51 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تجارت؛ الگوی جاذبه؛ تحلیل ناپارامتری؛ تحلیل شبه‌پارامتری؛ شکاف تکنولوژیکی پرداخته شده است چکیده مقاله در هر زمان نه تنها تغییرات تکنولوژیکی توابع تولید غیر مشابه بین کشورها به وجود می‌‌‌آورد، بلکه تغییرات تجارت را در طول زمان نیز باعث می‌‌‌شود. اکتشافات تکنولوژیکی در تمام کشورها صورت نمی‌گیرد و در ضمن هم‌‌‌زمان نیز به تمام کشورها گسترش و سرایت پیدا نمی‌‌‌کند. بنابراین کشورها برای تولید محصولات از تکنولوژی متفاوت استفاده می‌‌‌کنند، که این تفاوت بدون تأثیر بر روابط تجاری آنها هم نخواهد بود. در این پژوهش به تحلیل اثر ناپارامتری شکاف تکنولوژیکی بر روابط دو جانبه‌‌‌ی تجاری ایران و شرکای منتخب طی سال‌‌‌های 2015-1995 پرداخته می‌شود. در این رابطه از الگوی جاذبه‌ی شبه‌پارامتری استفاده می‌شود و برای برآورد آن نیز از نرم افزار Stata بهره گرفته شده است. نتایج تخمین الگوی شبه‌پارامتری جاذبه با استفاده از اثرات ثابت نشان می‌دهد که تفاوت حق ثبت اختراع بین شرکای تجاری به عنوان شاخص شکاف تکنولوژیکی بر روابط دوجانبه‌ی تجاری طبق انتظار به صورت ناپارامتری است. به صورتی که در مقاطعی تاثیر تفاوت حق ثبت اختراع بین دو شریک تجاری بر رابطه‌ی تجاری روندی نزولی دارد، و در قسمت‌‌های دیگر این روند شکل صعودی به خود گرفته و منجر به افزایش روابط دوجانبه‌‌‌ی تجاری بین کشور‌ها می‌شود. عنوان مقاله [English] Effect of Technological Gap on Iran’s Bilateral Trade Relations: a Semi-parametric Approach چکیده [English] At any given time, not only technological change creates non similar production functions among countries, but also it causes trade change over time. Technological explorations are not taking place in all countries and they do not spread to all countries at the same time. Therefore, countries use different technologies to produce products. In this paper, we have explained Effect of technological gap on Iran’s Trade Relations during 1995-2015. This analysis has been performed by estimating a semi-parametric gravity model and STATA is used for estimation. As expected, the estimation results of semi-parametric gravity model, which is based on a fixed effects approach, has shown that the effect of patent difference as a proxy for the technological gap on bilateral trade is significantly nonparametric. More specifically, the impact of the patent difference between the two trading partners has had a downward trend in some sub-process, while being upward in the rest of the process, in which it causes an increase in bilateral trade relations between Iran and its major trading partners. کلیدواژه‌ها [English] Trade, gravity model, Non-parametric Analysis, Semi-parametric Analysis, Technological Gap   دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله بررسی تأثیر شکاف قیمت انرژی بر ارزش واردات ایران از شرکای عمده تجاری: رهیافت داده‌های تابلویی فضایی

دانلود فایل

closeمقاله بررسی تأثیر شکاف قیمت انرژی بر ارزش واردات ایران از شرکای عمده تجاری: رهیافت داده‌های تابلویی فضایی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تأثیر شکاف قیمت انرژی بر ارزش واردات ایران از شرکای عمده تجاری: رهیافت داده‌های تابلویی فضایی" مقاله ای است در 25 صفحه و با 31 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  قیمت انرژی؛ تجارت دوجانبه؛ شرکای تجاری؛ اثر نامتقارن؛ رهیافت اقتصادسنجی فضایی؛ داده‌های تابلویی پرداخته شده است چکیده مقاله بررسی تأثیر شکاف قیمت انرژی بر ارزش واردات ایران از مهم‌ترین شرکای تجاری آن یکی از موضوعات مهم و اساسی در ادبیات تجارت بین¬الملل بوده و بخش عمده¬ای از مطالعات تجربی را در سال¬های اخیر به خود اختصاص داده است. از این رو، در این مطالعه با استفاده از روش-های مختلف داده¬های تابلویی فضایی به بررسی تاثیر شکاف قیمت انرژی محاسبه شده بر اساس شاخص ساتو و دچزلپرته بر ارزش واردات ایران از شرکای عمده تجاری طی سال‌های 2016-2000 پرداخته شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که اثر سرریز فضایی در روش دوربین فضایی مورد تأیید قرار گرفته و قیمت انرژی تأثیر منفی و معنادار بر ارزش واردات ایران از شرکای تجاری آن داشته، به طوری که افزایش شکاف قیمت‌انرژی منجر به کاهش بیشتر واردات ایران از شرکای تجاری شده است. همچنین متغیرهای شاخص تشابه دو کشور و نرخ مؤثر حقیقی ارز دارای اثرگذاری منفی و معنادار بر ارزش واردات ایران از شرکای تجاری عمده هستند. علاوه بر این، نتایج آزمون والد بیانگر نامتقارن بودن اثر شکاف قیمت انرژی در دوره زمانی مورد مطالعه است. عنوان مقاله [English] The Impact of Energy Price Gap on the Import Value of Iran from Major Trade Partners: Spatial Panel Data Approach چکیده [English] The relationship between energy price gap and import value of Iran from major trade partners is one of the main issues in international trade literature and has been considered empirically in recent years. So, in this paper by using Sato and Dechezleprˆetre index, the energy price gap has been calculated and then, the empirical model has been estimated between Iran and major trade partners during 2000-2016. The empirical findings of this study reveal that the spillover effect has been confirmed for spatial Durbin model. Moreover, the energy price gap has negative and significant impact on the import value of Iran from main trade partners. In other words, with increase of energy price gap, the import of Iran from its major trade partners decreases. The other findings of this paper indicated that the similarity index and real effective exchange rate variables have negative and significant impact on the import value of Iran from main trade partners.  Moreover, energy price gap between Iran and major trade partners during the period of study is asymmetric. That means the increase and decrease effects of energy price gap on the import value of Iran is not equal.    کلیدواژه‌ها [English] Energy Prices Gap, Bilateral Trade, Asymmetry Effects, Spatial Econometrics دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله بررسی مالیات بر درآمد به عنوان یک تثبیت‌کننده خودکار مالی و تعدیل سیکلهای تجاری با استفاده از رهیافت تجزیه موجک

دانلود فایل

closeمقاله بررسی مالیات بر درآمد به عنوان یک تثبیت‌کننده خودکار مالی و تعدیل سیکلهای تجاری با استفاده از رهیافت تجزیه موجک

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی مالیات بر درآمد به عنوان یک تثبیت‌کننده خودکار مالی و تعدیل سیکلهای تجاری با استفاده از رهیافت تجزیه موجک" مقاله ای است در 41 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تثبیت‌کننده‌های خودکار؛ مالیات بر درآمد؛ سیکلهای تجاری؛ خود رگرسیون برداری ساختاری؛ رهیافت موجک پرداخته شده است چکیده مقاله به طور معمول، در یک نظام مالی، تثبیت‌کننده‌های خودکار مالی به جهت کمک به تثبیت نوسانات بخش ادواری تولید یا سیکلهای تجاری وجود دارند. این مقاله یک تحلیل تجربی درمورد نقش تثبیت‌کننده خودکار مالیات بر درآمد را با استفاده از یک مدل خود رگرسیون برداری ساختاری ارائه می‌دهد. این مطالعه همچنین به بررسی ارتباط بین مالیات بر درآمد به عنوان یک تثبیت‌کننده خودکار طی یک مدل تجربی که در برگیرنده نقش و اثرات وابسته به ابزار مالیات بر درآمد با توجه ارتباط متقابل بین مالیات بر درآمد، قیمت نفت و سیکلهای تجاری است، می‌پردازد. در این مطالعه تحلیل ضریب همبستگی متقاطع نشان داد که در کل دوره مورد بررسی بخش ادواری یا سیکلی قیمت نفت و تولید ناخالص داخلی یک متغیر پیشرو نسبت به ادوار مالیات بر درآمد محسوب می‌شود. از طرف دیگر تجزیه واریانس خطای پیش‌بینی بخش ادواری تولید ناخالص داخلی نشان داد که تکانه‌های مالیات بر درآمد، سهم اندکی را در توضیح سیکلهای تجاری در ایران دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که مالیات بر درآمد به عنوان یک تثبیت‌کننده خودکار، طی دو دوره زمانی متفاوت رفتار نامتقارنی را درتعدیل سیکلهای تجاری از خود نشان داده است. عنوان مقاله [English] Investigate Income-tax as an automatic stabilizer and business cycles adjustment with Wavelet spectrum analysis approach چکیده [English] Generally the automatic stabilizers exist in the fiscal system so as to contribute to stabilize the cyclical fluctuations of output or business cycles adjustment. This paper presents an empirical analysis of the effects of automatic fiscal stabilizers on business cyclesadjustment using the structural vector autoregressive model. This paper investigates the relevance of income- tax as an automatic fiscal stabilizer in Iran economy by an empirical analysis of the role and impact thereof with regard to the main aspects of interaction between income- tax, oil price over the business cycles. In this study, cross-correlation coefficient analysis shows that: oil price and output cycles are considered as leading indicator compared with income- tax cycles. The forecast error of Variance Decomposition of GDP cycles also showed that income- tax shocks have relatively small share in explanation business cycles fluctuations. This study also showed that income- tax as an automatic fiscal stabilizer have had an asymmetric behavior on business cycles adjustment in two different sample periods. کلیدواژه‌ها [English] automatic fiscal stabilizer, income- tax, business cycles, structural vector autoregressive, Wavelet spectrum analysis approach دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله بررسی اثرات نامتقارن شوک‌های پولی بر قیمت در ادوار‌ تجاری ایران با استفاده از تکنیک مارکوف - سوئیچینگ

دانلود فایل

closeمقاله بررسی اثرات نامتقارن شوک‌های پولی بر قیمت در ادوار‌ تجاری ایران با استفاده از تکنیک مارکوف - سوئیچینگ

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی اثرات نامتقارن شوک‌های پولی بر قیمت در ادوار‌ تجاری ایران با استفاده از تکنیک مارکوف - سوئیچینگ" مقاله ای است در 40 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  شوک‌های پولی؛ اثرات نامتقارن؛ اقتصاد ایران؛ مارکوف – سوئیچینگ؛ ادوار تجاری پرداخته شده است چکیده مقاله با توجه به اینکه سیاست‌های پولی یکی از ابزارهای مهم در اختیار سیاست‌گذاران است، چگونگی تأثیرگذاری این ابزار بر متغیرهای کلان اقتصادی در شرایط مختلف اقتصادی از اهمیت بسزایی برخودار است. لذا، در پژوهش حاضر تلاش شده است با استفاده از تکنیک مارکوف سوئیچینگ و داده‌های سری زمانی فصلی طی دورة 1387:2-1367:1 اثرات نامتقارن شوک‌های پولی بر قیمت در ادوار¬ تجاری اقتصاد ایران بررسی شود. در این راستا، شوک‌های مثبت و منفی پولی و ادوار تجاری اقتصاد ایران با استفاده از مدل مارکوف سوئیچینگ استخراج شده و سپس در چارچوب مدل‌های اقتصادسنجی با بهره‌گیری از روش هم انباشتگی جوهانسن- جوسیلیوس نامتقارن بودن اثرات این شوک‌ها بر قیمت در شرایط مختلف اقتصادی بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که در طول چرخه‌های تجاری، میزان تأثیرگذاری شوک‌های مثبت پولی بر سطح قیمت‌ها متفاوت از شوک‌های منفی پولی است. طوری که تأثیر شوک‌های مثبت پولی هم در دوران رونق و هم در دوران رکود اقتصادی بر قیمت بیشتر از شوک‌های منفی پولی است. از این رو می‌توان چنین بیان کرد که استفاده از نتایج هر گونه مدل‌های خطی در سیاستگذاری عاری از ایراد نیست و بانک مرکزی بایستی در اتخاذ سیاست‌های پولی به این مسئله توجه نماید تا بتواند کارایی سیاست‌های اتخاذ شده را حداکثر نماید. عنوان مقاله [English] The Asymmetric Effects of Monetary Shocks on the Price in Business Cycle of Iran Using Markov-Switching Approach چکیده [English] One of the most important subjects of macroeconomic is the manner in which monetary socks affect macroeconomic variables, including the price level. In addition, the manner in which monetary shocks affect the price level in various economic conditions is very important in adopting a policy to study these effects, Markov-Switching models are used to test for asymmetric effects of monetary shocks on the price over the period 1988:2- 2008:3. The results show that the effects of  positive monetary shocks on price is higher than the effects of a negative one. That is, the monetary shocks have an asymmetric effect on the price level in recession and boom and hence, the policy makers, special central bank of Iran, must take this into account. کلیدواژه‌ها [English] Monetary Shocks, asymmetric effects, Business Cycle, Markov-Switching, price دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر طلاق در ایران با تأکید بر ادوار تجاری، آموزش و اشتغال زنان

دانلود فایل

closeمقاله عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر طلاق در ایران با تأکید بر ادوار تجاری، آموزش و اشتغال زنان

مقاله علمی و پژوهشی " عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر طلاق در ایران با تأکید بر ادوار تجاری، آموزش و اشتغال زنان" مقاله ای است در 26 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  ادوار تجاری؛ اشتغال زنان؛ اقتصاد ایران؛ تحصیلات زنان؛ طلاق پرداخته شده است چکیده مقاله در مقاله حاضر، به نقش عوامل اقتصادی و اجتماعی موثر بر طلاق در ایران پرداخته شده است. از ویژگی¬های این مطالعه بررسی موضوعاتی چون آثار آموزش، اشتغال زنان و نقش ادوار تجاری در رفتار طلاق است که در ادبیات نظری و تجربی با ابهام روبروست. روش تحقیق، استفاده از الگو¬ی داده‌های ترکیبی (پنل) بر اساس داده‌های استانی کشور طی دوره 1394-1386 است. نتایج برآورد الگو، رابطه مثبت بین بیکاری و تورم را با نرخ طلاق مورد تأیید قرار می‌دهد. همچنین، بررسی رفتار طلاق در چرخه‌های تجاری کشور نشان می‌دهد که در ایران طلاق، دارای رفتار مخالف چرخه¬ای است. از سوی دیگر بر اساس تحلیل عوامل اجتماعی طلاق، افزایش اشتغال زنان با تحصیلات عالی، نرخ طلاق را کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر اشتغال زنان تحصیلکرده در ایران، با کاهش مشقت اقتصادی باعث ثبات بیشتر خانواده شده -است. عنوان مقاله [English] The Impacts of Economic and Social Factors on Divorce Rate in Iran with Emphasis on Business Cycles, Women's Education and Employment چکیده [English] This paper investigates the role of socioeconomic factors in the divorce rate, with emphasis on business cycles, women’s education and employment which have ambiguous impacts in the literature. For this purpose, the empirical model is estimated by using the panel data econometrics, based on the data for 30 provinces of Iran over the period of 2007-2015. According to the results, inflation and unemployment rates have positive impacts on divorce rate and also, the business cycle effects in divorce indicate that the divorce in Iran has counter-cyclical behavior. The impacts of social factors on divorce show that educated women’s employment is positively related to marital stability through the reduction of family economic strain. کلیدواژه‌ها [English] Business Cycles, Divorce, Economy of Iran, Women Education, Women Employment دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران

دانلود فایل

closeمقاله تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی ایران" مقاله ای است در 32 صفحه و با 48 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  بهره‌وری کل عوامل؛ فناوری؛ سرمایه‎ی انسانی؛ بازرگانی؛ ایران پرداخته شده است چکیده مقاله این مقاله عوامل مؤثر بر رشد بهره‌وری کل عوامل تولید بازرگانی کشور را با تأکید بر سرمایه‎ی انسانی و فناوری، شناسایی و با استفاده از آمار سال‎های 1338 ـ 1383، مدل تصریح شده را تخمین می‌زند. از نتایج تخمین تابع تولید ارزش افزوده‎ی بازرگانی برای محاسبه‎ی سهم هر یک از عوامل تولید در ارزش افزوده‎ی بازرگانی کشور استفاده و رشد بهره‌وری کل عوامل بازرگانی محاسبه شده است. مدل رشد بهره‌وری در قالب مبانی نظری، شواهد تجربی و حقایق آشکار شده‎ی بازرگانی با تأکید بر نماگرهای سرمایه‎ی انسانی و فناوری، شناسایی و برآورد می‌شود. نتایج نشان می‌دهد با وجود نوسانات بهره‌وری نیروی ‌کار بازرگانی طی دوره‎ی فوق و افزایش قابل ملاحظه در بعضی سال‎ها، کماکان سطح بهره‌وری کل بازرگانی در سال‎های پایانی دوره با سال‎های اول دوره برابر است. روند بهره‌وری سرمایه‎ی کل کشور و بازرگانی طی همین دوره، نزولی و با رشد منفی مواجه بوده و لذا تصویر این نماگر در بازرگانی در مقایسه با کل کشور نامناسب‌تر است. نوسانات ادوار تجاری تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده‎ی بازرگانی با یکدیگر هماهنگ و هم جهت هستند. این در شرایطی است که دامنه‎ی نوسانات ادوار تجاری ارزش افزوده‎ی بازرگانی بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشور است. علاوه بر آن، نوسانات ادوار تجاری بهره‌وری نیروی ‌کار، بهره‌وری سرمایه و بهره‌وری کل بازرگانی هم‌جهت و هماهنگ با ادوار تجاری اقتصاد کشور هستند. نتایج مدل نشان می‌دهد دو نماگر سرمایه‎ی انسانی و فناوری بر رشد بهره‌وری کل بازرگانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. عنوان مقاله [English] Effect of Human Capital and Technology on the Total Factor Productivity Growth of Iran's Commerce Sector چکیده [English] The main purpose of this paper is to shed light on the productivity effects of human capital and technology in Iran's commerce sector. To this end, firstly some literature references are briefly described together with the effective factor of the economy focusing on the commerce sector. Thereafter, empirical models are specified and estimated using the data over the period 1959 – 2004. The total factor productivity growth is calculated by estimating Cobb-Douglas Production function assumes constant returns to scale, while factor shares are used as a proxy for output elasticity’s. In the production function, the dependent variable denotes the added commerce value and the explanatory variables include capital and labor force in the sector. The findings of this paper indicate that human capital and technology substantially increase total factor productivity growth in Iran's commerce sector. So, the flow from human capital and technology is by far the two most important determinants of commerce sector productivity growth. Human capital facilitates the realization of productivity growth in the sector. This paper has also found a significant and substantial negative relationship between inflation and total factor productivity growth in commerce sector. Thus, inflation substantially reduces the rate of productivity growth. کلیدواژه‌ها [English] Total Factor Productivity Growth, Human capital, technology, Commerce Productivity, Iran دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

همه پایه‌ها
more_vert مقاله ارزیابی تجارت محصولات صنعتی ایران با کشورهای مختلف از دیدگاه آب مجازی

دانلود فایل

closeمقاله ارزیابی تجارت محصولات صنعتی ایران با کشورهای مختلف از دیدگاه آب مجازی

مقاله علمی و پژوهشی " ارزیابی تجارت محصولات صنعتی ایران با کشورهای مختلف از دیدگاه آب مجازی" مقاله ای است در 45 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اقتصاد و الگو سازی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  آب مجازی؛ محصولات صنعتی؛ ایران پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه کشورهای کم آب در تعیین راهبردهای بلندمدت تولیدی خود به رویکرد تجارت آب مجازی توجه ویژه‌ای دارند. از این‌رو، هدف مطالعه حاضر تحلیل وضعیت آب مجازی در تجارت محصولات صنعتی با شرکای مختلف تجاری ایران است که از روش شاخص‌های فنی- پایه و داده‌های طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران برای دوره زمانی 93-1390 استفاده شده است. در این راستا، با توجه به تعداد زیاد کشورهای شریک تجاری، 20 کشور با سهم بالای 95 درصدی در تجارت، انتخاب گردید و روند صادرات و واردات آب مجازی در مورد آن‌ها بررسی شد. نتایج نشان داد که روند خالص صادرات آب مجازی وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد. چنان‌که خالص صادرات آب مجازی از 112- میلیون مترمکعب در سال 1390 به 115 میلیون مترمکعب در سال 1393 رسیده است. به بیان دیگر، بخش صنعت از واردکننده خالص آب مجازی به صادرکننده خالص آب تبدیل شده است. همچنین بیشترین صادرات و واردات آب مجازی به ترتیب با حجم 119 و 99 میلیون مترمکعب مربوط به کشور امارات متحده عربی و چین بوده است. اطلاعات حاصل شده براساس یافته‌های تحقیق می‌تواند برای اصلاح روابط و ترکیب تجاری محصولات صنعتی در راستای حفظ منابع آبی استفاده گردد. عنوان مقاله [English] The Assessment of Iran’s Industrial Products Trade with Other Countries from the Perspective of Virtual Water چکیده [English] Todays, the low water countries have specific attention to the virtual water trade for determination of their long-run strategies. Therefore, the purpose of this study is to analyze the situation of the virtual water in Iranian industrial products trade with its partners using method of basic-technical indicators. The data have been collected from statistical center of Iran for firms with 10 or more employees during 2011-2014. In this regard, due to the large number of trade partners, 20 countries with more than 95% proportion in trade have been selected and the process of export and import of the virtual water was studied for them. The results show that the net virtual water export trend has had undesirable situation, where the net export of virtual water from -112 million m3 at 2011 have raised to 115 million m3 at 2014. In other words, the industrial sector has turned up to a net exporter of the virtual water. Also, the most import and export of the virtual water has allocated to United Arab Emirates and China with volume of 119 and 99 million m3, respectively. Hence, as policy implication, considering the water resources in industrial products trade is necessary. کلیدواژه‌ها [English] virtual water, Industrial Products, Iran دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .